با سلام خدمت دوستان عزیز
اگر کسی اطلاعاتی در زمینه تعمیر و نگه داری و چک لیست بچینگ و ماشین آلات بتن داره لطفا بنویسه
اگر کسی فایل یا مقاله ای در این زمینه داره لطفا به اشتراک بذاره با تشکر
نحوه نگهداري و تعمیرات کلیه ماشین آلات و تجهیزات
مقدمه:
درشرکت های راه وساختمان ماشین آلات در پیشبرد اهداف پروژه نقش اساسی ایفا میکنندویکی از وظایف نیروهای متخصص حفظ ونگهداری ومراقبت از ماشین آلات ولوازم وتجهیزات میباشد.سرویس ونگهداری به موقع درکاهش هزینه های استهلاک وتعمیرات ماشیــن آلات وبهبود سیسـتم نگهداری ماشین آلات وافزایش عمرمفید ماشین وتجهیزات موثرومهم است.روش سرویس ونگهداری دستگاهها وماشین آلات درشرکتها فاقد برنامه ریزی و زمانبندی مشخص وتعریف شده است،دراین مقاله سعی شده است که به نحوه نگهداری وتعمیرات،ماشین آلات وتجهیزات بپردازد وراهکارمناسبی جهت ساماندهی بهتر ارائه نماید.
کلیات
-تهیه فهرستی از کلیه دستگاهها وتجهیزات وماشین آلات مورد استفاده در سطح کل شرکت
-کدگذاری کلیه ماشین آلات وتجهیزات ودستگاهها
-تهیه شناسنامه جهت کلیه دستگاهها وتجهیزات وماشین آلات
-تهیه پرونده نگهداری وتعمیرات جهت هریک ازدستگاهها بصورت جداگانه که،حاوی فرم شناسنامه ای دستگاه، فرم سوابق نگهداری وتعمیرات دستگاه وکارت سرویس و... باشد.
نگهداری وتعمیرات پیشگیرانه برای هریک از دستگاهها وتجهیزات وماشین آلات موجود درشرکت دستورالعمل نگهداری وتعمیرات آن با توجه به کاتالوگهاودفترچه های راهنمای شرکت های سازنده وتولیدکننده آن ماشین،تدوین که در شناسنامه ماشین تعریف شده وکلیه دستورالعمل های روزانه ،هفتگی ،وهر 6ماه یکبار نیز موجود وقابل اجرا باشد. برنامه زمانبندی تعمیرات با توجه به دوره های بازرسی پیش بینی شده در دستورالعمل ها تهیه و بر اجرا آنها نظارت میگردد.با توجه به نوع بازرسی پیش بینی شده ،نوع فعالیت های نگهداری وتعمیرات ازدستورالعملها استخراج ودر کارت اجرایی نگهداری وتعمیرات درج ودراختیار مسئولین ذیربط جهت اجرا قرار داده میشود. درج سوابق تعمیرات درفرم سوابق نگهداری وتعمیرات وبایگانی فرم درپرونده ماشین جهت بازدید وچـک ادواری دستگاه درزمانبندی های مختلف انجام میگردد(معمولاً دوروز قبل از زمان سرویس) ماهیانه عملکرد هر دستگاه توســط متصدي یادداشـت شده سپس کنترل و پس ازتأییدسـرپرست کارگاه معـین می شودمیزان ساعت کارکردوتوقف ماشین آلات معین خواهد شد.برنامه بازدیدادواري دستگاه توسط مدیر ماشین -آلات تعیین شــده که به دنبال تقاضاي اپراتور ماشیـن آلات درخواست بازدید می شود و کلیات وضعیت دستگاه ثبت میگرددجهت افزایش عمرمفیدلا ستیک نیزکلیه فرآیندنگهداري دردستورالعمل پیش بینی قابل اجرا میباشد . جمع بندي عمـلکرد سالانه ماشین آلات درپایان هرسال بررسی وتحلیل وجهت تصمیمات بهینه آتی به مدیرعامل ارسال خواهد شد. پیش بینی قطعات یدکی جهت تعمیـرات کلان ،فرم درخواست قطعه توسط مسئولین واحد ماشین آلات به مدیر عامل ارسال وجهت خرید اقدام می گردد. تعمیرات اضطراری اطلاع خرابی دستگاه توسـط مسئول دستـگاه به مسئول واحد ماشین آلات مربوطه داده خواهد شد.دراین گزارش نوع خرابی ماشین ثبت می شود . وتقاضای تعمیرات اضطراری با تشریح نوع خرابی به مدیر عامل ارائه میگردد. پس از بررسی نوع خرابی واتخاذ تصمیم مناسب درخصوص انجام تعمیرات درمحل ویا درتعمیرگاه مربوطه توسط مدیرماشین آلات ویا مدیرعامل،کلیه سوابق تعمیرات انجام شده درپرونده نگهداری وتعمیرات درج میشود. بازدید وسرویسهای روزانه تهیه کارت بازدید و سرویسهاي روزانه براي دستگاه ها وماشین آلاتی که دردستورالعمل نگهداري و تعمیرات براي آنان بازدیدروزانه پیش بینی شده است. ) ا ین کارت برروي دستگاه نصب میگردد(. اجراي بازدید و سرویسـهاي روزانه مطابق کارت تنظیـمی هر روز تکراروکلیه سوابق مورد اشاره درپرونده ،تعمیر ونگهداری ماشین آلات درج میشود. موارد کنترلی روزانه موارد کنترلی روزانه بشرح ذیل درانواع کامیون شامل ،کمپرسی،میکسر،تانکر،تریلراطاقدار،جرثقیل های کامیونی صادق میباشد.
1)بازدید آب وروغن موتور
2)بازدیدروغنهای هیدرولیک
3)کنترل لاستیک ها
4)گریسکاری گاردان که هر سه روز یک بار انجام میشود
5) تخليه آب تانكهاي باد از طريق شير مخصوص تخليه از زير هر تانك .
6) درخصوص پمپهاي بتن وميكسر بتون زدايي و شستشوي دستگاه پس از اتمام كار روزانه بطور مرتب لازم وضروريست.
سرویس های لازم هفتگی وماهانه:
1)سرويس و شستشوي كامل دستگاه براي رویت شكستگي هاي احتمالي .
2)تعويض روغن موتور .
3)بازديد و فول نمودن روغن هيدروليك .
4) بازديد روغن گيربكس و ديفرانسيل و فول نمودن آنها.
5) بازديد لقي چرخها .
6) كنترل لنتهاي ترمز.
7)تميزكردن هواكش )چنانچه كارگاه با گردوغبار مواجه باشد هواكشهاي روغني هر دو روز يكبار و هواكشهاي خشك روزانه باید تمیز گردد.)
8)گریسکاری کامل
9)کنترل تسمه دینام
10)کنترل درجات پشت داشپورد شامل آب ،باطری،روغن وکنترل چراغهای جلووعقب راهنما وخصوصاٌstop ترمز.
سرویس وبازدیدهای هرشش ماه یکبار
1)بازدید وکنترل فشار روغن موتور که می باید پس از گرم کردن موتور آزمایش گردد.
2) فيلرگيري سوپاپها .
3) كنترل دقيق لنتها و وضعيت ترمزها .
4) تعويض فيلترهاي هيدروليك .
5) كنترل استهلاك لاستيكهاي جلو براي جلوگيري از ساييدگی (کنترل جلوبندي( .
6(كنترل ميل ريش تريلرها ازنظر لقی(صرفاٌ در كاميونهاي تريلي كش.)
7) كنترل كليه سيمهاي فولادي جرثقيلها ازنظر زدگي .
نگهداری ومراقبت از لاستیک جهت افزایش عمرمفید لاستیک ماشین آلات وعدم فرسایش زود هنگام آنها رعایت موارد ذیل توصیه میشود.
1)جلوگيري از صدمه ديدن در كارگاه : باتوجه به اينكه وجود آهن آلات و آرماتورهاي بريده شده باعث پارگي و آسيب ديدگي جدي در لاستيك خواهدشد لازم است مرتباً از مسير عبور ماشين آلات بازديد بعمل آمده و با جمع آوري آهن آلات ، آرماتور و امثالهم از صدمه ديدن لاستيك ها جلوگيري به عمل آورد. 2)كنترل باد لاستيك : بايد دقت داشت كه افزايش باد باعث لرزش دركاميون و احتمال تركيدن و پارگي خواهدشد . ضمناً باد كم لاستيك نيز باعث بالارفتن دماي لاستيك و درنهايت سايش نامنظم آن خواهدشد جدول شماره (1).
*دراین بخش سعی شده است که نحوه نگهداری وسرویس روزانه وهفتگی از لوازم وماشین آلات ودستگاههای و مهم پراستفاده در کارگاههای ساختمانی وشرکت های راه وساختمان را بیان کنم.
1)ماشین آلات مثل بچینگ پلانت،تراک میکسچر،تاورکرین،وپمپ بتن.
الف)نگهداری
1)بازدید روغن جعبه دنده ها وهواکش ها وگریس کاریها.
2)بازدید سیم بکسل ها وفیوزهای داخل تابلو اصلی.
ب)تعویض
1)روغن کمپرسور بادهر15روزکاری نوع روغن موتور.
2) تعویض روغن درب میکسر هریک ماه کاري ، نوع روغن هیدرولیک 150 پارس یا بهران.
3)تعویض روغن دنده گیربکس میکسر هر 1000 ساعت نوع روغن دنده شفاف0 14.
4) تعویض روغن دنده باکت هر 2000 ساعت کاري نوع روغن دنده درتابستان 140 و درزمستان. 90
5) تعویض روغن لوله هاي سیمان هر 500 ساعت ، نوع روغن دنده140.
6)تعویض روغن دراگلاین در 1000 ساعت کاري نوع روغن دنده 140.
7) گریسکاري لوله هاي سیمان و دریچه سیمان هر دوروز کاري .
8)گریس کاري شافت میکسر هر دوماه کاري2/1گریس پمپ.
9)گریس کاري کلاچ هر 20 روز کاري از یک تا پنج .
10)گریس کا ري درب میکسر هر روز بعد از اتمام کار.
ج)موارد خطرناک
1)آوردن باکت با بار بطرف پائین.
2)خاموش نمودن میکسربابار.
3)خالی نکردن بتن داخل میکسر وریختن باردوم داخل میکسر.
4)یکطرفه بارگیری داخل باکت شن وماسه.
5)زده شدن سیم بکسل باکت.
6)سیم پیچی فشنگ فیوزها.
7)روشن نمودن میکسر با بار
8)نداشتن روغن جعبه دنده ها،هیدرولیک درب میکسر وکمپرسور باد.
9)قرارگرفتن افراد داخل میکسر وزیر باکت.
10)خاموش نکردن برق اصلی موقع کار داخل میکسر وزیر باکت واتمام کار.
11)بالا ماندن باکت وروشن نمودن برق اصلی.
12)بسته بودن شیرهای آب وروشن نمودن پمپ آب.
13)گرفتن آب روی الکتروموتورها.
14)گرفتن آب داخل اتاق دراگلاین یا اسکریپر.
15)بلند کردن بار بااسکوپر.
2)مشخصات سیم بکسل:
1)10*26متر تمام فولاد بتاب بیل شن کش.
2)10*16متر تمام فولاد کشش بیل شن کش.
3)10*22.5متر تمام فولاد نگهدارنده دکل دراگلاین.
4) 10*18 متر نتاب فولاد بالابرنده باکت مصالح.
توضیح 1- استفاده از متراژهاي بالاتر و قطرهاي بیشتر ازمشخصات ذکرشده باعث صدمات وخرابی دستگاه میشود.
توضیح2-جهت استفاده بهینه ازدستـگاه وجلوگیري ازخرابیهاي احتمالی بکارگیري توصیـــه هاي ذکرشده الزامی است.
توضیح 3-جهت سرویس دهی هرچه بهتر درب تخلیه بتن لازم است هرهفته شوت تخلیه پیاده شده وپس از تمیز نمودن بتن های زیر درب تخلیه دوباره بسته شود.
توضیحات عمومی کارگاههای ساختمانی:
1)درب تابلو فرمان همیشه بسته باشد و از گرفتن باد داخل تابلو خودداري گردد.
(2 هرروز بعد از اتمام کار شیر باد کمپرسور بسته و هواي داخل لوله را تخلیه کنید.
3) روغن داخل رگلاتور در هربار استفاده بایستی 1 یا 2 قطره از محفظه بالا خارج گردد.
(4 فشار باد روي مانومتر رگلاتور باید روي 4 باشد.
5)انجام دادن هرکاري روي سیستم پنوماتیک منوط به بسته شدن شیر باد کمپرسور است.
6)روغن کمپرسور هر20 روز کاری تعویض گرددوبایستی همیشه 4/3 شیشه روغن نمایان باشد.
3)دیزل ژنراتور هدف از اجرای این دستورالعمل بهبود نگهداری موتورهای دائم واضطراری درکارگاهها می باشد.
*مواردي كه اپراتور نگهداري موتور ژنراتورهاي اضطراري و دائم كار ميبايد كنترل كند:
با عنايت به اينكه موتور ژنراتورهاي اضطراري خصوصاً درموارد قطع برق بطور خودكار مورد بهره برداري قرار می- گیرد.لذااپراتور دستگاه موظف است بطور روزانه حداقل يك ربع ساعت دستگاه رااستارت، تابدون بار و درجاموتور كاركندبا اين كارضمن اينكه تمام قسمتهاي موتورروغنكاري ميگرددو اين عمل از هرگونه پوسيدگي وخشك شدن واشرها و اورينگ ها جلوگيري ميكند موتور نيز در هرلحظه آماده استارت خواهد بود و چنانچه با مشكلي نيز مواجه مواجه شده باشددركنترلهاي روزانه اين مشكل روشن خواهدشد.البته اين عمل در موتورژنراتورهاي دائم کارنیازی نيست و كنتر ل هاي روزانه و هفتگي وبشرح زير ميبايد اقدام گردد:
الف( كنترلهاي روزانه قبل از روشن شدن موتور ژنراتور
١- بازديد روغن موتور
٢- بازديد آب موتور(رادياتور)
٣- كنترل قسمت کوپله (واسطه بين موتور به ژنراتور) واطمينان از عدم پارگي واسط و شل شدن پيچ ومهره هاي واسطه .
ب ) كنترلهاي روزانه بعد از روشن شدن موتور ژنراتور
١- بازديد فشار روغن از روي آمپر روغن
٢- بازديد درجه آب رادياتور
٣- كنترل درجه تميزي هواكش(که معمولاً از دوقسمت سبز و قرمز تشكيل شده و چنانچه هواكش كثيف باشد كلاً درقسمت قرمز قرار دارد.)
٤- كنترل نشتي آب و روغن از قسمتهاي مختلف موتور .
5-كنترل كابلهاي خروجي از قسمت ژنراتور.
٦- كنترل آمپرهاي فركانس و ولتاژ
٧- بازديد آب باطري دستگاه .
ج ) درخصوص تعويض روغن و فيلترهاي گازوئيل و روغن و هواكش پس از كنترل آمپر ساعت كار موتور ژنراتور بشرح زير خواهدبود :
١- تعويض روغن موتور حداكثر هر ٧٥ ساعت کار(ازنوع روغن بهران ژنراتورهاي كلاس0 ١٥)
2- فيلترهاي روغن هر ١٥٠ ساعت كار .
٣- فيلترهاي گازوئيل هر ٦٠٠ ساعت كار.
٤- فيلترهاي هواكش هر ٦٠٠ ساعت كار.
4)بهبود ونگهداری سیستم آسانسورهای مصالح بر ومتعلقات آنها
الف( کنترل روزانه قبل از شروع کار :
1-کنترل فاصله مگنت و دیسک ترمز که نباید بیش از ضخامت یک تیغ اره باشد و درصورت داشتن فاصله بیشتر بطورحتم قبل ازحرکت می باید تنظیم گردد.
2-کنترل فاصله رولیک ها از شاسی حرکت.
3-کنترل قطع کن های ابتدایی وانتهایی دستگاه از نظر سالم وفعال بودن آنها.
4-باحرکت دادن دستگاه تا ارتفاع 1تا2متر ونگهداشتن آن وکنترل فشار لنت ها وایستادن کامل دستگاه.
ب) کنترل وسرویس هفتگی دستگاه:
1-گریسکاري کلیه گریس خورها با استفاده از گریس نسوز.
2-کنترل روغن گیربکس ها و فول نمودن آنها.
3- کنترل پیچهاي کابین به شاسی.
4- تنظیم فاصله رولیکها از شاسی هاي حرکت درصورت نیاز.
5- کنترل کابل اصلی دستگاه ازنظر سالم بودن جهت جلوگیري از اتصال و برق گرفتگی.
*توضیح:درپایان چون دراین مقاله به سیستم کدینگ درکارگاهها اشاره شده است،لازم است درمورد کدگذاری ماشین آلات توضیح داده شود. هدف از ایجاد سیستم کدینگ ،ایجاد زبان مشترک مالی وتدارکاتی فی مابین کلیه واحدهای تابعه،اخذ گزارشات خروجی های لازم جهت انبارگردانی وشمارش قطعات یدکی بصورت عام وخاص درمقاطع مختلف ونیز مقایسه مقادیر برآوردی با درخواستی وخریداری شده می باشد. بطورخلاصه نحوه کدگذاری دریک شرکت بدین شکل است که مثلاًکد چهار رقمی به یک کارگاه اختصاص می یابد که اولین رقم سمت چپ نشانه ماشین آلات وسه رقم بعدی براساس گروه بندی سرفصل حسابهای مورد استفاده درسیستم مالی شرکت انجام می پذیرد.