زمان بندی کوتاه مدت مطالعه گروهی ارشد 93 ( روحیه دهی گروهی )

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ebram2014

عضو جدید
کاربر ممتاز
با این حساب هم هر دومون یکیه...اول ماله سلجوقی و رازی بعد آذری تیموری بسته به سئوال ج میدیم...اگه گفت در حال حاضر ج تیموری اگه درباره مناره و سردر و اینها پرسید میشه آذری اما اگه گذشته اش پرسید یعنی اولین بار میشه سلجوقی...مگه نه الهام؟؟؟موافقی؟؟؟

باز که داری آمار غلط میدی منار که مربوط به دوران سلجوقیه که:razz:
 

architect2020

عضو جدید
کاربر ممتاز
بالاخره ما نفهمیدم ستون آوند چیشت؟؟ستاوند چیست؟؟؟فرقشون با هم چیه؟؟؟ستاوند از سه طرف بسته یک طرف باز که تعداد ستون(زوج)در ورودی داره>>مثل آپادانا تخت جمشید................ستون آوند یک طرف بسته سه طرف باز مثل 40 ستون اصفهان
2)مسجد ابرقو متعلق به چه دوره است؟..........
3)چهار سو و چهار سوق هر دو یکیه؟؟؟بله
4)درونگرایی و برونگراییه در مقابر رو بالاخره کسی به نتیجه قطعی نرسید؟؟؟متوجه نشدم
5)سقف دوره ارارتورها بالاخره تخت بوده یا شیبدار؟؟؟تخت
5)اگه سئوال اومد الگوی تالار ستوندار در معماری هخامنشی مربوط به چه دوره ای هست جواب مادها رو بزنیم یا ارارتورها...با توجه به اینکه توو هر دو ما تالار ستوندار داشتیم؟؟؟اگه همچین سوالی بیاد ماد میشه.........ولی اگه بگه اختراع تالار ستون دار واسه کدوم دوره ست ارارتو تو تپه حسنلو.....فکر کنم اینجوری باشه باز بچه ها نظرشون رو بگن

 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
باز که داری آمار غلط میدی منار که مربوط به دوران سلجوقیه که:razz:

اشتباه تایپی بود عذر میخوام شیوه رازی.... تو پست قبلیم درست نوشته بودم...
تازه ابرام من کی آمار غلط دادم؟؟؟؟:mad:
با اون کلاهش؟؟!!:biggrin:
 

nani_67

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی ناراحتممم امروز نتونستم درس بخونم بچه هااا این چندروز مرور کنم یا بازم تست؟؟تاسال85کتکوراشووووو زدم خاهش،جواب بدید؟؟؟
 

aytakin69

عضو جدید
1)فرم منحنی طنابی پل معلق به چه شکل است؟؟؟ چیزی بین سهمی و بیز چون هم تحت تاثیر نیورهای وزنش هس که میشه شکل بیز و هم تحت تاثیر بار زنده دهانه افقی که میشه سهمی پس شکلش یه چیزی بین این 1 تا
دوستان سهمیه یا بیز یا بین این دو؟؟یا هر دو؟؟؟با دلیل بگید...برا خودم سئواله چون نسبت ارتفاع و دهانه خونده بودم اگه از 1 به 5 بیشتر شه سهمی و بیز یکی میشن
2)چه افتی برای کابل معلق بهتر است؟؟؟1 به 12 .....چون افت های سهمی وبیز هزینه هارو زیاد میکنه
تقربیا مرتبط با بالایی میشه فکر میکنم...
3)دکل های خودمهارکننده همان دکل های متکی بر کابلند؟؟؟
دکل های خودمهارکننده همون دکل های چنگ و بادبزنی و اینها میشه؟؟درسته؟؟؟ آره..
4)بچه ها یه سئوال خیلی مهم...سالن کوچک ژیمناستیک بالاخره سقفش پوسته ایه یا معلق بر کابل یا خرپا؟؟؟ یادمه پارسال سئوال کنکور بوده...
5)بنیاد کاروانسراها در ایران دوره هخامنشیه یا صفوی؟؟؟ همینی که خودت گفتی درسته...
مگه اولین کاروانسراها دوره هخامنشی نبوده؟؟؟اوج کاروانسرا دوره صفوی؟؟؟

......................
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بالاخره ما نفهمیدم ستون آوند چیشت؟؟ستاوند چیست؟؟؟فرقشون با هم چیه؟؟؟ستاوند از سه طرف بسته یک طرف باز که تعداد ستون(زوج)در ورودی داره>>مثل آپادانا تخت جمشید................ستون آوند یک طرف بسته سه طرف باز مثل 40 ستون اصفهان...ممنون شکمو رفع کردید...
2)مسجد ابرقو متعلق به چه دوره است؟..........
3)چهار سو و چهار سوق هر دو یکیه؟؟؟بله
4)درونگرایی و برونگراییه در مقابر رو بالاخره کسی به نتیجه قطعی نرسید؟؟؟متوجه نشدم منظورم این بود ک چه وقت مقبره ای درونگراست و چه وقت برون گرا...مثلا پیرعلمدار فکر کنم درونگرا بوده اما امیر اسماعیل برونگرا...درسته؟؟؟؟
5)سقف دوره ارارتورها بالاخره تخت بوده یا شیبدار؟؟؟تخت در مورد این منم دو جا دو چیز مختلف خوندم...اول اینکه من تخت خوندم بعد یه جا اومده بود مقبره کوروش رو توضیح داده بود گفته بود...مقبره اش به دو قسمت تقسیم شده یکی پله هاش ک شبیه مقابر پله ای مصر هست و دومی خرپشته اون ک به سقف های شیبدار اورارتورها بر میگرده....واسه همین من گیج شدم
5)اگه سئوال اومد الگوی تالار ستوندار در معماری هخامنشی مربوط به چه دوره ای هست جواب مادها رو بزنیم یا ارارتورها...با توجه به اینکه توو هر دو ما تالار ستوندار داشتیم؟؟؟اگه همچین سوالی بیاد ماد میشه.........ولی اگه بگه اختراع تالار ستون دار واسه کدوم دوره ست ارارتو تو تپه حسنلو.....فکر کنم اینجوری باشه باز بچه ها نظرشون رو بگن

مرسی زیاد
 

ebram2014

عضو جدید
کاربر ممتاز
بالاخره ما نفهمیدم ستون آوند چیشت؟؟ستاوند چیست؟؟؟فرقشون با هم چیه؟؟؟ستاوند از سه طرف بسته یک طرف باز که تعداد ستون(زوج)در ورودی داره>>مثل آپادانا تخت جمشید................ستون آوند یک طرف بسته سه طرف باز مثل 40 ستون اصفهان
2)مسجد ابرقو متعلق به چه دوره است؟..........
3)چهار سو و چهار سوق هر دو یکیه؟؟؟بله
4)درونگرایی و برونگراییه در مقابر رو بالاخره کسی به نتیجه قطعی نرسید؟؟؟متوجه نشدم
5)سقف دوره ارارتورها بالاخره تخت بوده یا شیبدار؟؟؟تخت
5)اگه سئوال اومد الگوی تالار ستوندار در معماری هخامنشی مربوط به چه دوره ای هست جواب مادها رو بزنیم یا ارارتورها...با توجه به اینکه توو هر دو ما تالار ستوندار داشتیم؟؟؟اگه همچین سوالی بیاد ماد میشه.........ولی اگه بگه اختراع تالار ستون دار واسه کدوم دوره ست ارارتو تو تپه حسنلو.....فکر کنم اینجوری باشه باز بچه ها نظرشون رو بگن


این رو بنده مطمئنم که ستاوند از سه طرف باز هستش از یک طرف بسته مثله عالی قاپو_چهل ستون_عمارت اینه خانه

در مورد مقابر هم باید عرض کنم برونگراست

و بقیه رو هم architect2020 عزیز درست جواب داد;)
 

architect2020

عضو جدید
کاربر ممتاز
این رو بنده مطمئنم که ستاوند از سه طرف باز هستش از یک طرف بسته مثله عالی قاپو_چهل ستون_عمارت اینه خانه

در مورد مقابر هم باید عرض کنم برونگراست

و بقیه رو هم architect2020 عزیز درست جواب داد;)

ابرام اشتباه نمیکنی در مورد ستاوند؟؟؟؟؟
 

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
بالاخره ما نفهمیدم ستون آوند چیشت؟؟ستاوند چیست؟؟؟فرقشون با هم چیه؟؟؟ستاوند از سه طرف بسته یک طرف باز که تعداد ستون(زوج)در ورودی داره>>مثل آپادانا تخت جمشید................ستون آوند یک طرف بسته سه طرف باز مثل 40 ستون اصفهان
2)مسجد ابرقو متعلق به چه دوره است؟..........
3)چهار سو و چهار سوق هر دو یکیه؟؟؟بله
4)درونگرایی و برونگراییه در مقابر رو بالاخره کسی به نتیجه قطعی نرسید؟؟؟متوجه نشدم
5)سقف دوره ارارتورها بالاخره تخت بوده یا شیبدار؟؟؟تخت
5)اگه سئوال اومد الگوی تالار ستوندار در معماری هخامنشی مربوط به چه دوره ای هست جواب مادها رو بزنیم یا ارارتورها...با توجه به اینکه توو هر دو ما تالار ستوندار داشتیم؟؟؟اگه همچین سوالی بیاد ماد میشه.........ولی اگه بگه اختراع تالار ستون دار واسه کدوم دوره ست ارارتو تو تپه حسنلو.....فکر کنم اینجوری باشه باز بچه ها نظرشون رو بگن


درباره این تالار ستون دار درسته شروعش همون حسنلو ولی من توی برگه هام نوشتم هخامنشیان نقش برجسته هاشون از اشورها و معماری شون از ارارتورها الگو گرفتن (که 1تالار ستوندار بوده 2کلاوه هاشون 3صفه سازی)چون توی جزوه نسیم جون هم توی قسمت اتوراش نوشته که مادها و هخامنشیان در سنگ تراشی و نقش برجسته از اشور و در فضاهای معماری بیشتر از اورارتورها تاثیر گرفتن
 

architect2020

عضو جدید
کاربر ممتاز
این رو بنده مطمئنم که ستاوند از سه طرف باز هستش از یک طرف بسته مثله عالی قاپو_چهل ستون_عمارت اینه خانه

در مورد مقابر هم باید عرض کنم برونگراست

و بقیه رو هم architect2020 عزیز درست جواب داد;)

اینم تاییدی از جزوه متدین
 

ebram2014

عضو جدید
کاربر ممتاز

در مورد دکل های خود مهار کننده فقط یه مثال میزنم با زبان ساده دکلهای که نسبت به خط عمود بر راستای خود زاویه دارند اونایی که کج هستند مثله اون پل الامیو :Dالامینو:D کالاتراوا یا اون کارخانه کارتن سازی که دکلاش شبیه یه ادم هستند که دارن یه چیزی رو از پشت میکشن منظور اوناست که با توجه به کج بودنشون و وزن خود سازه و رانشی که کابل ها در طرف دیگر ایجاد میکنه به وسیله این کج بودن خنثی میشه
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بچه ها من یک سری مشکل توی درک دارم اگه یک یا چند تا جوان مرد بتونن جواب این سوالات ممنون میشم ثواب داره به خدا
1.سوال اول اینه که توی سوالاتی که بحث سایه است چطور باهاشون برخورد کنیم همیا که میگه تابستون و زمستان صبح و ظهر و شب سیدنی و مسکو و.... چطوری فصل و نیم کره و .....باید پیدا کنیم ؟؟؟؟؟
2.کسی یک سری اطلاعات درباره سازه خلاصه تر تمیز یعنی چیزی که بشه ازش مباحث سازه ای را فهمید؟؟؟؟؟؟؟
3.این ابعاد و استانداردها مال نویفرت چی ها را باید بخونیم ؟؟؟؟؟؟کسی چیزی نداره بزاره ما هم دعاش کنیم
4.این تصاویر حقیقی و مجازی هم اگه یکی توضیح بده دمش گرم
5.یک سوال هست توی سال84فک کنم سوال94 عکس کنار یک حوض توی اقلیم سرد میگه چرا این جوریه اخرش به خاطر سرما یا سازه و ایستایی والا من دوتاش ددیم زدن
6.از این سوالا ت مث برش پرتقال و این چیزاها را چه طور باید حل کرد؟؟؟؟؟/
7.یک سوال خیلی ساده ولی خواهشا نخندید ،این نقشه روستا را که میدن شمال و جنوب میخوان یا چه میدونم تپه شمال و جنوب چطور معلوم کنیم مگه اون سمتی که نور جنوب میگره جنوب نیست؟؟؟؟؟؟؟
خلاصه اگه یکی بتونه تکلیف من با این شمال و جنوب و شرق و غرب کلا مشخص کنه خدا خیرش بده
8.قبل هم این سوال پرسیدم برا پلاک شمال و جنوبی یکی از بچه ها یک چیزی نوشت من هم رفتم توی سوال نگاه کردم ولی جواب اشتباه بود حالا اگه یکی دوباره بگم ممنون میشم اخه میخوام ببینم جواب سوال اشتباه یا چی؟
9.بچه ها توی طراحی سایت بیمارستان توجه به کدوم دسترسی از اهمیت بیشتری برخورداره ؟؟1.مترو 2.پیاده 3.معلولین 4.اتومبیل سوال 110سال89
10کدوم یکی از وسایل زیر در استفاده انسان متحمل نیروی کششی و فشاری و پیچشی میشه ؟؟؟؟1.صندلی 2.توپ فوتبال 3.تاب 4.میز
11.این سوالات ابعاد پارکینگ میخواد را چطور حل کنیم
پیشاپیش از همتون ممنونم که جواب میدید

1-اون سوالایی رو که بلدم جواب میدم
1-خوب صبح سایه طول بیشتری داره و همچنین عصر هم اینجوریه سر ظهر ساعت 12 کمترین طول سایه رو داریم حالا وقتی شهر میده میفهمی که این شهر تو نیمکره شمالیه یا جنوبی که دیگه نحوهی تابش خورشی مشخص میشه یعنی ما تو نیمکره ی جنوبی بیشترین تابش رو در قسمت بام و شمال ساختمان خواهیم داشت
2-.........
3-فقط طرح هایی که تو دانشگاه خوندیم فرزاد فک کنم تو بخش نکات مهم یه سری مهماشو گذاشته که کافی هم هست
4-
5-من سواشو ندارم وندیدم
6- خوب اینو باید تصور کنی دیگه پرتقال که زیاد خوردیم
7- ببین تو روستا ما روستا رو بالای کوه نمیسازیم رو به سمت جنوب میسازیم جلوی روستا که بخش هموار هست برای کشاورزیه و پایینش رودخانه...حالا شمال میشه سمت پشت روستا ولی نکتش اینه که ما توی دامنه کوه تو سمت شمالی اون دامنه روستا رو میسازیم....
8-پلاک شمالی چون ساختمان رو به نور جنوبه از نماش نور میگیره و پشتش حیاط نداره و حیاط جلو ساختمون هست و پاسیو داره ووارد حیاط میشیم بعد وارد خونه ولی پلاک جنوب چون رو به شمال هست اجازه داشتن حیاط در پشت ساختمان و نور گیری از نور جنوب رو داریم و ورودی مستقیم از کوچه یا خیابون به این بنا هست
9-اتومبیل دسترسی سریع و آسان بیمار
10توپ فوتبال من دیده بودم نمیدونم درسته یا نه باید تحلیل بشه
ابعاد پارکینک یک ماشین 2.5
2 ماشین 4.5
3 مشین 7 متر لازم داریم +که
2.5*5
4.5*5
7*5 میشه 5 طول مشین هست و برای خروج از پارک خودش درصورتی که بیشتر از 1 ماشین باشه 5 متر دیگه لازم داره
 

ozra69

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم تاییدی از جزوه متدین

درسته این جزوه این نوشته ولی اگه توی تعریف ها دقت کنید که اخر کتاب نوشته این تعریف را برای ستاوند داده : چهل ستون هایی که در 3طرف دیوار ندارند ،مثل چهل ستون اصفهان
 

aytakin69

عضو جدید
ستاوند نمونه بارزش عالی قاپو که سه طرف باز و 1 طرف بسته .............همون ایون ستوندار یه جورایی
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
1-اون سوالایی رو که بلدم جواب میدم
1-خوب صبح سایه طول بیشتری داره و همچنین عصر هم اینجوریه سر ظهر ساعت 12 کمترین طول سایه رو داریم حالا وقتی شهر میده میفهمی که این شهر تو نیمکره شمالیه یا جنوبی که دیگه نحوهی تابش خورشی مشخص میشه یعنی ما تو نیمکره ی جنوبی بیشترین تابش رو در قسمت بام و شمال ساختمان خواهیم داشت
2-.........
3-فقط طرح هایی که تو دانشگاه خوندیم فرزاد فک کنم تو بخش نکات مهم یه سری مهماشو گذاشته که کافی هم هست
4-
5-من سواشو ندارم وندیدم
6- خوب اینو باید تصور کنی دیگه پرتقال که زیاد خوردیم
7- ببین تو روستا ما روستا رو بالای کوه نمیسازیم رو به سمت جنوب میسازیم جلوی روستا که بخش هموار هست برای کشاورزیه و پایینش رودخانه...حالا شمال میشه سمت پشت روستا ولی نکتش اینه که ما توی دامنه کوه تو سمت شمالی اون دامنه روستا رو میسازیم....
8-پلاک شمالی چون ساختمان رو به نور جنوبه از نماش نور میگیره و پشتش حیاط نداره و حیاط جلو ساختمون هست و پاسیو داره ووارد حیاط میشیم بعد وارد خونه ولی پلاک جنوب چون رو به شمال هست اجازه داشتن حیاط در پشت ساختمان و نور گیری از نور جنوب رو داریم و ورودی مستقیم از کوچه یا خیابون به این بنا هست
9-اتومبیل دسترسی سریع و آسان بیمار
10توپ فوتبال من دیده بودم نمیدونم درسته یا نه باید تحلیل بشه
ابعاد پارکینک یک ماشین 2.5
2 ماشین 4.5
3 مشین 7 متر لازم داریم +که
2.5*5
4.5*5
7*5 میشه 5 طول مشین هست و برای خروج از پارک خودش درصورتی که بیشتر از 1 ماشین باشه 5 متر دیگه لازم داره

اینو با عکس نشون میدی...فکر میکنم جابه جا گفتی ...میخوام منظورتو کامل متوجه شم بعد نظر بدم...
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
1)فرم منحنی طنابی پل معلق به چه شکل است؟؟؟بیز ............یکی نمیشن نزدیک بیز میشن
دوستان سهمیه یا بیز یا بین این دو؟؟یا هر دو؟؟؟با دلیل بگید...برا خودم سئواله چون نسبت ارتفاع و دهانه خونده بودم اگه از 1 به 5 بیشتر شه سهمی و بیز یکی میشن
2)چه افتی برای کابل معلق بهتر است؟؟؟ نصف دهانه........... در حالت سهمی 3. برا بیز 1/3
تقربیا مرتبط با بالایی میشه فکر میکنم...
3)دکل های خودمهارکننده همان دکل های متکی بر کابلند؟؟؟ یعنی رانش خودشونو خودشون مرتفع میکنن و نیاز به اتصال به زمین ندارند
دکل های خودمهارکننده همون دکل های چنگ و بادبزنی و اینها میشه؟؟درسته؟؟؟
4)بچه ها یه سئوال خیلی مهم...سالن کوچک ژیمناستیک بالاخره سقفش پوسته ایه یا معلق بر کابل یا خرپا؟؟؟ یادمه پارسال سئوال کنکور بوده...
5)بنیاد کاروانسراها در ایران دوره هخامنشیه یا صفوی؟؟؟ اوجش صفوی هست ولی فک کنم داشتیم تو هخامنشی هم
مگه اولین کاروانسراها دوره هخامنشی نبوده؟؟؟اوج کاروانسرا دوره صفوی؟؟؟
......................
 

architect2020

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم اینو شک داشتم...میگم ستاوند همون ایوانه ولی تفاوت بارزش اینه ک تووو ایوان ما دیکه ستون نداریم...همون 3 عنصر باربر رو داریم درسته؟؟

فرقش با ایوان تو همین ستوناست..........البته فرق دیگه ش تو سقفه که تو ایوان مقرنس یا کاربندی(هلالی)میشه اما تو ستاوند بدون تغییره...........


 
آخرین ویرایش:

ebram2014

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرقش با ایوان تو همین ستوناست..........البته فرق دیگه ش تو سقفه که تو ایوان مقرنس یا کاربندی(هلالی)میشه اما تو ستاوند بدون تغییره...........

کلی داستان دارن این جور سوالا

ستاوند همیشه بر ستون استواره و اسمانه تخت داره و از سه جهت بازه

ایوان از سه طرف بسته و معمولا اسمانه معدب دارد و از یک طرف باز است و معمولا تزئینات غالب مقرنس یا پیتکانه دارد

واینم یادتون باشه ایوان جنوبی مسجد جامع اصفهان معروف به صفحه صاحب با گنید ترک دار نظام الملک ............ایوانش سقفی ساخته شده با پتکانه است

و ایوان شاگرد در سمت شرقی مسجد جامع اصفهان مقرنس کاری توپی داره:D
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کلی داستان دارن این جور سوالا

ستاوند همیشه بر ستون استواره و اسمانه تخت داره و از سه جهت بازه

ایوان از سه طرف بسته و معمولا اسمانه معدب دارد و از یک طرف باز است و معمولا تزئینات غالب مقرنس یا پیتکانه دارد

واینم یادتون باشه ایوان جنوبی مسجد جامع اصفهان معروف به صفحه صاحب با گنید ترک دار نظام الملک ............ایوانش سقفی ساخته شده با پتکانه است

و ایوان شاگرد در سمت شرقی مسجد جامع اصفهان مقرنس کاری توپی داره:D
قلیونتو بار کن دارم میام بکشیم قات زدی
ستاوند 1 طرف باز 3 طرف بسته ستون آوند 1 طرف بسته 3 طرف باز
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
1)بالاخره ما نفهمیدم ستون آوند چیشت؟؟ستاوند چیست؟؟؟فرقشون با هم چیه؟؟؟
2)مسجد ابرقو متعلق به چه دوره است؟
3)چهار سو و چهار سوق هر دو یکیه؟؟؟
4)درونگرایی و برونگراییه در مقابر رو بالاخره کسی به نتیجه قطعی نرسید؟؟؟ مقبره بوعل برون گراس ....بقیه رو از رو این یاد بگیر ....
5)سقف دوره ارارتورها بالاخره تخت بوده یا شیبدار؟؟؟
5)اگه سئوال اومد الگوی تالار ستوندار در معماری هخامنشی مربوط به چه دوره ای هست جواب مادها رو بزنیم یا ارارتورها...با توجه به اینکه توو هر دو ما تالار ستوندار داشتیم؟؟؟ شروع از ارارتو بوده دیگه .......

............................
 

ebram2014

عضو جدید
کاربر ممتاز
آجر تراش داده شده ای که با آجر دیگر در آب ساییده شده باشدآبساب
آجری که قبل از پخت به صورت دلخواه شکل داده اندآجر پیش بر
ملاتآژند
بخش رو به غربآفتاب کور
تزوینات الحاقی – نماسازی سنگی-آجری کاشیکاری و گچکاریآمود
انتهای پای گنبدآوگون
در گنبدهای دو پوسته پوشش زیرین را گویندآهیانه
سقفآسمانه
در معماری به اندازه شش گره -۴۰ سانی مترارش
بخشی از پائین دیوار است که معمولا برای استحکام بیشتر آمودی از سنگ و کاشی داردازاره
در معماری پوشش منحنی را گویند ( سغ )ازج ازغ
نقش گردان یا انحنا داراسلیمی
دیوار جداکننده - دیواری که میان دو پایه باربر می سازنداسپر
طبقه - سقفاشکوب
بلندی – ارتفاعافراز
کنتراستانبسان
انودی از خمیر آهک و خاکستر چوپبدست می آید برای آبندی بدنه آبگیرها و دیوارهابه کار می روداندود دیمه
واداشتن – در معماری به معنی استخوان بندی بناستاوزیر -افریز
مطالحی که از محل برداشته شده استایدری
ترکهایی که جهت قرار گرفتن باد در تاق ایجاد می گردد – به باد گیر هم گفته می شودباد پیچ - باد پروا- باد هنج
نوعی قوس بیضی شکل که در ساخت گنبد استفاده می شود ونیست فاصله کانونی به دهانه آن ۳ به ۴ استبستو
از محل – حاصل خود محلبوم آورد
به معنای تاب است در معماری نوعی چفد (قوس) بیضی شکلبیز
حیاط دور بسته ای که حوض یا جوی آب در میان داشته باشد – گودال باغچهپاد یاو
در معماری ایران چفد و تاق و گنبد را از جاییکه شروع می شده قطه نمی کردند بلکه تکه ایی را بصورت عمود بالا برده سپس منحنی را شروع می کردندپا راستی
جایی که تاق شروع می شودپاکار
تیر حمال یا چیزی که فرسپ روی آن می افتدپالار
تاق بندی –تاقچه بندیپتکانه
- یعنی چیزی که از پایین به بالا می آید تونگان یا پیش کرده در خوزستان تونجه گویندپتکین
پشت بند – دیوار یا نیم تاقی که در پشت دیوار برای نگهداری آن بسازندپدپیل
تضاد تنوع کاری که برای برهم زدن قرینه و یکنواختی انجام دهند پا جفتپد جفت
در ختان بی بار – شورانه- تبریزی- سپیدارپده
قاب – آرایه هایی به صورت قاب بندی مربع و مستطیل در نمای ساختمانپرورز
قاب بندیپرورز بندی
آجر خشت یا سنگی که بطور عمودی در محلهای خالی دیوار می چسبانندپکفته پت کوفته
عایقپنام
بیرون زدگی پی از دیوارپنجه پی
چفد معروف ایرانی – پنج یعنی در گاه . او هفتن یعنی پوشاندنپنج او هفت
اندازه مقیاس - اندازه های معین و مسخصی که در طرح تکرار می شودپیمون
ستونک باریکو کوچکی که سر سوک دو دیوار قرار می گیردپیلک
موزائیک های رنگی جهت تزئینپیس پیسه
ریسمان کشیتر کشی
نوعی از ساختمان تاق و گنبد بصورت شعاعی و ترک ترکترک بندی
تالار بزرگ - سرسراتنابه
مقرنسهای سر ستون مانند سر سنونهای عالی قاپو و چهل ستونتونگان
دندههای اصلی پوشش تاق - لنگه – قالبتویزه
رخنه ای در زیرکنگره بارو – سوراخی که در شکاف آن تیر می اندازندتیر کش
برای جلوگیری از واردشدن بار بصورت مستقیم بر در گاهها تاقی دیگر روی آن می زنند تا بارها را به جرزها منتقل نمایدجهازه پالانه
چغا به معنی تپه -کوه بلندی-چغازنبیل به معنی کوه بافته شدهچغازنبیل
قوسچفت
نوعی مقرنس کاری که آویخته از سقف استچفت آویز
در ایوانها فاصله بین تیزه قوس تا رخبامچکاد
نوعی قوس که از تقاطع دو بیضی بدست می آیدچمانه
چوب سختی است که از هندوستان می آورندچندن
جرزی که در چهار گوشه آن پیلک داشته باشدچهار ستون
نوعی پوشش که از تقاطع دو تاق آهنگ بوجود می آیدچهار بخش
خان =کاروانسرا- خوره =محلخان خوره
پایین افتادنخفت افتادن
پوشش رویین گنبدخود
سقف آویخته ای که برای دهانهای بزرگ از تاق می آویزندخوانچه
قطعات مختلف بین کاربندی که بین دوتویزه را می پوشانندخوانچه پوش
شیارهای روی ستونخیاره
هواکشهای روی پشت بامخیشخان
کوشک و ساختمانی که در میان باغهای بیرون شهرو در روستاها وتفرجگاهها می سازنددسکره
عنصری که بعد از کلاف بندی پای تاقها بر روی پنجره ها جرزها و بالای تاقچه ها با گچ و با شکلی ساده که برجسته تر از دیوار است می سازنددوال
پیش آمدگی لبه بام – لبه بام و جایی که نماسازی تمام می شوندرخبام
چیدن ساده آجر و سنگ و خشت لایه لایه روی همرگ چین
رنگ نزدیک به بنفش که از دوره قاجاریه در کاشی سازی مر سوم شدرنگ بداقی
رنگ بنفش مانند گل نگون ساررنگ نگون سار
بند و سدی که برای ذخیره آبدر پیش رودها بندندرود زن
شبیه کلاه فرنگی است عنصری جهت نور گسری بصورت عمودی بر روی تاقها قرار می گیردروشندان
پیلکی که دور چفت نیز می چرخدزغره
نقشبندیزمود گری
نوعی خار که در مناطق کویری بجای کاه در کاهگل استفاده می کنندژاژ
نوعی چفد که از تقاطع دو بیضی بدست می آیدسبویی
چهل ستونهایی که در سه طرف دیوار ندارند مانند چهل ستون
ستاوند
مکانهایی که فقط یک طرف آن ستون دارند
ستون آوند
ستونی متشکل از چهار پیلک به هم پیوستهستون چهار پری
قطعات سفالی که بصورت پیشبر از گل نپخته می برند و روی آن مهر زده و سپس آنرا می پزند که گاهی لعابدار نیز هست
سفال مهری
اتاق پذیرایی
سفره خانه
سه یعنی برون آمده –کنج بیرون آمده –شکلی که از تقاطع دو تاق به وجود می آیدسکنج
در کاربندی قسمت مثلثی بالای شاپرکها استسنبوسه
سنگی که خیلی تراشیده شده باشدسنگ پا تراش
گچ ملاتی از مایه و گل رس و اندکی گچ نیمکوب . گلی مرکب که نمای ساختمان را با آن می پوشانندسیمگل
یا سرمه دان – در کاربندی عنصری است که دو شلع پاسسن آن بلند تر از دو ضلع بالاست – معمولا در بالای پا باریک و سوسنی قرار داردشاپرک
ستاره تزئینی- نوع معروف آن ش بند شیرازی است – در گره سازی معمول استشش بند
چین و شکن تاق بندی زیر گنبدشکنج
در معماری چوبهای کوچکی است که به صورت عمودی در دیوار می گذارند تا خر پا را به آن ببندند ستونکی که برروی آهیانه گنبد گذاشته شده و خود گنبد نیز به آن می چسبد و بر ستون وسط آن میله قرار می دهندشنگه
سرپوشیده در خراسان به هر سر پوشیده ای اعم از پوشش منحنی یا تخت می گفتند و در جاهای دیگر به ایوانها و تالارهایی که با تاق پوشیده شده اند اطلاق می گردد . سکوی بدون سقفی که در سطح بالاتر از سطح حیاط است و معمولا در جلوی فضاهای بسته قرار می گیرندصفه چفته
حفرههایی که در داخل دیوار و با قرار دادن آجر بدست می آیدصندوقه
قسمتی از لبه بالای پنجره پیش می آیدطره
یعنی چادر – در معماری اتاق بزرگی است که در وسط ساختمان قرار دارد و اطراف آن دیگر فضاها میگیرند .به اتاق دراز نیز می گویندطنبی
نوعی شفته است که در شیب بندی یام ها استفاده می شود در غوره گل بجای آهکاز نخاله گچ و حاک استفاده می شودغوره گل
شاه تیرفرسپ
تمامی نقشهای باریک اصلی افقیفریز
مانند دوال است با این تفاوت که در زیر آن پایه ها و یا مقرنس کاری داشته باشیدقطار =کتار
آجر چینی که جهت تزئینات بصورت منحنی بریده می شودقواره
قوسهایی که در نوک آن تیزی دارد تیزه دار را جناغی نیز گویندقوس تیزه دار
قوسهایی که تیزه دار نیستندقوس مازه دار
تاق قوسکار
کاشی سفید لعابدار را نقاشی کرده آنرا داخل کوره می گذاشتند و در کار تنظیم می کردندکاشی هفت رنگ
تاق کوچکی که پشت تاق جهت شیبدار کردن آن می زنند به آن کوره پوش نیز می گویندکانه پوش
پوشش بین دو تویزه که از دو طرف از چفدها تبعیت می کندکژاوه =کجاوه
یک نوع قوس کم خیز ایرانیکلیل
کلیلی که در دوره اشکانی مورد استفاده زیاد داشته استکلیل پارتی
کلاه فرنگی –گنبد تاج مانند –ساختمان میان باغهاکل آفرنگ
پوششی که در کمر فضایی زده می شود و آنرا به دو طبقه تبدیل می کندکمر پوش
در گاه نما – روزنهای نماکوردر
دهانهکوچه
ساختمانی که در میان یک حیاط و باغ قرار گیردکوشک
جایی که پا کار تاق می نشیندکیز
گچ بری که اطراف آن خیلی ساییده نشده باشدگچ بری زبره
گچ بری که برجستگی کمی داردگچ بری برجسته
گچ بری که خیلی بیرون آمدهگچ بری برهشته
کچ بری که روی کرباس آهار دار انجام می شودگچ بری پته
شبیه معرق است گچ را در فطعاتی که می خواستند می بریدند و روی کار سوار می کردندگچ تراش
استوانه بلند زیر گنبد سافه و گردن گنبدهای دو پوسته گسستهگریو
نقشهایی که به صورت شکسته است و خطوط مستقیم داردگره سازی
نقش برساو شده ای که بصورت تک یا تکرار شده باشد - موتیفگله
نماسازی که در آجر چینی است و در کل نقش گلی را نشان می دهدگل انداز
گنبدی که پوسته حمال آن به صورت ترک ترک ساخته شده استگنبد ترکین
خاگ به معنی تخم مرغ است . گنبدی که است که از دوران بیزکند به وجود می آید مانند گنبد تاج الملک مسجد جامع اصفهانگنبد خاگی
گنبدهای نوک تیز مخروطی و هرمیگنبد رک
گنبدی که قاعده اش به جای دایره بیضی باشدگنبد کمبیزه
جایی که تیر در دیوار می نشیندگیر
ایوانها و تالارهای منفردگیری
یا پر - طاق ضربیلاپوش
غلامگردش - راهرویی که پیرامون بنا می گرددمرد گرد
گنبد خانه –قسمت اصلی مسجد است که محراب در آن قرار می گیرد . در اصل محل محراب گفته می شودمقصوره
گره سازی مختلط آجر وکاشیمعقلی
حیاطمیانسرا
گنبد پیازی و نیم کرهگنبدنار
چوب یا قوس پوشش در گاهنال در گاه
قسمتهای تو رفته در پلاننخیر
قسمت پشت به آفتاب ساختماننسار -نسر
نقشی الهام گرفته از برگ کنگر - نمونه آن در گنبد خانه مسجد جامع قزوین می توان مشاهده کرد .نقش برگ کنگری
نگین
در گره سازی آجری قطعاتی از کاشی را بصورت ساده استفاده می کرده اند که نمونه بسیار زیبای آن را در برج اخنجان دیده می شودنگین
تشکی ویا چهای بالش که به جای میل استفاده می شدنهالین
بیرون زدگی در پلاننهاز
پرسپکتیونهور
برای نما دادن به آجر با دو تخته دو طرف آنرا صاف کرده استفاده می کنندواکوفته
گنبد خانه و عمارت اصلیاپدته
آجری که به صورت نره میگذارند در خراسان خزند گفته میشودهره
سوراخ سقفهر نو
بند عمودی بین آجرهاهرزه بندی
نشیمن -هدیش=تالارهدش
هشت =برجسته-بیرون آمده تنها جایی که از منطقه بسته خانهبیرون می آمدهو ارتباط با خارج داشته جهت ایجاد مکثتقسیم فضایی جهت انتظارهشتی
نوعی گره سازی تزئینی برجسته و فرو رفته برآمده=گود فرورفتههشت گیر
تاب –سهمی-قوس شکل نیمه تخمه مرغی- نوع معمول چفد در شما ایران- تاق بار بر – نیم بیضیهلو چین
ساختمانهایی که از سقف نور می گیرندهولی
طرح یا پروژههور
نوعی ترک بندی و کاربندی – آرایشی در زیر پوششیزدی بندی
برگرفته از طبیعت نباشد آزاد مقابله گله=آنچه در حال حاضر به انتزاعی یا ذهنی اطلاق می شود
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا