رفع اشکال | دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

من رفتم سوالتون رو با یه متخصص در میون گذاشتم :دی . حق با شماست . من اشتباه گفتم و الان این رو فهمیدم .

شدت زلزله با دوره ی تناوب ساختمان رابطه ی عکس داره . یه دوره ی تناوب دیگه هم داریم که مربوط به خود زلزله است .

هر قدر دوره ی تناوب ساختمان بیشتر باشه شدت زلزله کمتره . یعنی هر قدر وزن ساختمان کمتر ، دوره ی تناوب ساختمان بزرگتر و شدت زلزله کمتر . و کاملا بر عکسش هم صادقه . یعنی هر قدر وزن ساختمان بیشتر ، دوره ی تناوب ساختمان کمتر و شدت زلزله بیشتر .
ولی گفتند که اگر همین ساختمون با دوره ی تناوب بالا ، با زلزله ای مواجه بشه که دوره ی تناوب یکسان با دوره ی تناوب ساختمان داره ، عمل تشدید صورت می گیره . ساختمونی دوره ی تناوب 3 داره . خوب این خیلی بالاست ولی اگه زلزله ای با دوره تناوب 3 به این ساختمون وارد بشه ( که برابر با دوره ی تناوب ساختمانه ) تشدید اتفاق میفته و تخریب بالا میره .

اگه هنوز هم براتون سواله بگین که بپرسم براتون .
منیره عزیز خیلی ممنونم که انقدر پیگیرین
راستش هنوز یک قسمت حرفتون جای سوال داره برام
شما نوشتین که هر چی دوره تناوب کمتر شدت زلزله بیشتر(که کاملا درسته)
و در ادامش نوشتین هر چی وزن بیشتر
دوره تناوب کمتر (اینجاش برام جای سواله)
تو جزوه اقای سروش نیا گفته شده که هر چی وزن بیشتر باشه مدت زمان بیشتری طول میکشه تا ساختمون یک رفت و برگشت کامل کنه پس هر چه وزن بیشتر دوره تناوب بیشتر و میدونیم که دوره تناوب زیاد انرژی زلزله رو میرا میکنه و چیز خوبیه پس وزن زیاد که با دوره تناوب نسبت مستقیم داره چیز خوبیه

از طرفی طبق فرمول f=ma
وزن زیاد چیز بده چون با fنسبت مستقیم داره
!!!
 

nasim666

عضو جدید
منیره عزیز خیلی ممنونم که انقدر پیگیرین
راستش هنوز یک قسمت حرفتون جای سوال داره برام
شما نوشتین که هر چی دوره تناوب کمتر شدت زلزله بیشتر(که کاملا درسته)
و در ادامش نوشتین هر چی وزن بیشتر
دوره تناوب کمتر (اینجاش برام جای سواله)
تو جزوه اقای سروش نیا گفته شده که هر چی وزن بیشتر باشه مدت زمان بیشتری طول میکشه تا ساختمون یک رفت و برگشت کامل کنه پس هر چه وزن بیشتر دوره تناوب بیشتر و میدونیم که دوره تناوب زیاد انرژی زلزله رو میرا میکنه و چیز خوبیه پس وزن زیاد که با دوره تناوب نسبت مستقیم داره چیز خوبیه

از طرفی طبق فرمول f=ma
وزن زیاد چیز بده چون با fنسبت مستقیم داره
!!!

با سلام
دیدم خیلی درگیر این مسله این خواستم منم یه کمکی کرده باشم! با توجه به اینکه استناد ما به کتابهای گلابچیِ . تو کتاب طراحی لرزه ای صفحه 26 { وزن ساختمان : هرچه ساختمان سنگین تر ، زمان تناوب ارتعاش طبیعی آن نیز بیشتر } دقیقا متن کتاب و آوردم براتون
موفق باشید
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

با سلام
دیدم خیلی درگیر این مسله این خواستم منم یه کمکی کرده باشم! با توجه به اینکه استناد ما به کتابهای گلابچیِ . تو کتاب طراحی لرزه ای صفحه 26 { وزن ساختمان : هرچه ساختمان سنگین تر ، زمان تناوب ارتعاش طبیعی آن نیز بیشتر } دقیقا متن کتاب و آوردم براتون
موفق باشید
بله درسته ،جزوه اقای سروش نیا هم همینو گفته
ولی اون فرمول f=maتناقض ایجاد میکنه
 

farzaneh*memary

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بله درسته ،جزوه اقای سروش نیا هم همینو گفته
ولی اون فرمول f=maتناقض ایجاد میکنه
من همین الان داشتم فیلم ایستایی آکادمی رو می دیدم که سوال 41 رو جواب دادنی، یه کوچولو به طور ضمنی گفتن که برا ساختمان های متوسط افزایش وزن ساختمان تا یه حدی می تونه خوب باشه ولی کلا (برا ساختمان های بلند و کوتاه مرتبه) وزن هر چی کمتر بهتر، توضیح ببشتری ندادن ولی فک کنم وزن رفتار دو طرفه داره که رفتار مخربش بیشتر مورد توجهه ... مرسی بابت کمک و راهنمایی :w27::w27:
 

شهید یوسف الهی

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
سلام
میشه یکی توضیح بده که بین یک و دو چجور باید تشخیص داد کدوم درسته؟؟؟
jozveye aval_Page_84.jpg

و اینکه در یک تصویر چجوری باید تشخیص بدیم که مسیر انتقال نیرو نشون میده یا برش؟؟ تفاوتوتشون در چیه؟
ممنون
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

سلام
میشه یکی توضیح بده که بین یک و دو چجور باید تشخیص داد کدوم درسته؟؟؟
مشاهده پیوست 229750

و اینکه در یک تصویر چجوری باید تشخیص بدیم که مسیر انتقال نیرو نشون میده یا برش؟؟ تفاوتوتشون در چیه؟
ممنون
برف یه باریه که رو به زمینه و ثقلیه پس گزینه 3و4حتما غلطه چون شعاعی کشیده شده بین گزینه 1و2هم اگه دقت کنید سقف تو قسمت انتهایی حالت عمودی گرفته که برف روش نمیشینه پس گزینه1درسته
 

شهید یوسف الهی

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
برف یه باریه که رو به زمینه و ثقلیه پس گزینه 3و4حتما غلطه چون شعاعی کشیده شده بین گزینه 1و2هم اگه دقت کنید سقف تو قسمت انتهایی حالت عمودی گرفته که برف روش نمیشینه پس گزینه1درسته
ولی کامل قائمه نیست ی مقدار برف میشینه تو قسمت منحنیش!
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

ولی کامل قائمه نیست ی مقدار برف میشینه تو قسمت منحنیش!
نه دقت کنید عموده قسمت اخرش یعنی با یه سقف گنبدیه نرمال مقایسش کنین عمود محسوب میشه
 

شهید یوسف الهی

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
سلام
بچه ها ما میگیم که گشتاور در تکیه گاه مفصلی صفر ! و میگیم که چرخش در تکیه گاه مفصلی وجود داره! میشه ی توضیحی بدید چجوریه؟
ممنون
 

farzaneh*memary

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام
بچه ها ما میگیم که گشتاور در تکیه گاه مفصلی صفر ! و میگیم که چرخش در تکیه گاه مفصلی وجود داره! میشه ی توضیحی بدید چجوریه؟
ممنون
منظور از چرخش در تکیه گاه مفصلی وجود داره یعنی اینکه تکیه گاه مفصلی نمی تونه چرخش رو مهار کنه، پس لنگر باید صفر باشه تا چرخش ایجاد نشه...
 
آخرین ویرایش:

shirin.mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بچه ها تو نمونه موردیای سازه کششی تو ساختمان inmos microchip facility نوشته به علت استفاده از کابل کلیه اتصالات مفصلی است چرا؟؟؟
http://s5.picofile.com/file/8163768684/20150114_150743.jpg

رانش کابلها تو ترمینال دالاس با چی مهار میشه؟؟؟اثر گشتاوری وزن ستون؟؟؟

بعدشم چرا سطح تماس ستونا افزایش داره؟؟؟نکنه رانش کابلها با افزایش سطح تماس مهار میشه

danver intrnational air port رانش کابلها چگونه مهار میشه؟؟؟

تو yale hocky rink سه کبل انهتای دیوار را به قوش میبندند چرا؟؟
http://s5.picofile.com/file/8163770434/20150114_150512.jpg
تو پل millau viaduct بالا نوشته دکل های فولادی پایین نوشته دکل های بتن مسلح به شکل هرم معکوس.....هردوتاشم میشه یعنی؟؟؟بعدشم اینکه هرم معکوس نیییس:confused:


بچه ها همه رو جواب بدین دیگه چی میشه...مروری هم واسه خودتون میشه:w05:
شرمنده بعضیا رو از نت گذاشتم عکسام بیکیفیت بودن....دیگه نرفتم پایین عکس بگیرم
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رانش کابل در ترمینال دالاس به کمک ستون های کج که از اثر گشتاوری وزن استفاده کرده و اتصال گیردار داره رفع شده ،کابلها یک دور دوره سر ستونها چرخیده و باعث افزایش سطح تماسشون شده،فرم سرستونها هم فقط جنبه زیبایی شناختی دلشته
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
تویhocky rinkسه کابل انتهایی برای حفظ فاصله نسبی قوس و دیوار به قوس چسبیدن،البته تو کتاب یه دلیل دیگه هم نوشته برای اینکار(جهت افزایش پایداری جانبی قوس بتنی)در واقع نوعیbraceهستند چون عناصر خطی هستند که از تغییر شکل های داخلی جلوگیری میکنند
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه سوال
چرا سازه های پر شده لز هوا از سلزه های متکی بر هوا بزرگترند و چرا کلیه اعضا در سیستم پر شده از هوا محدبند
اما تو سیستم متکی بر هوا انحنا حداقل در یک جهت باید محدب باشه?
 

mrsetareh

عضو جدید
یه سوال
چرا سازه های پر شده لز هوا از سلزه های متکی بر هوا بزرگترند و چرا کلیه اعضا در سیستم پر شده از هوا محدبند
اما تو سیستم متکی بر هوا انحنا حداقل در یک جهت باید محدب باشه?



@چون در سازه های پر شده از هوا به حجم زیادی هوا با فشار زیاد نیاز تا بتونه سازه رو سر پا نگه داره و در برابر نیرو های جانبی و ثقلی مقاومت کنه،و چون این هوا باید داخل اعضا باشه پس حجم اعضا زیاد میشه و ارتفاع هم زیاد میشه. ولی در سازه های متکی بر هوا فقط باید فشار هوای زیر سیستم بیشتر از بیرون باشه، که خوب تامینش نسبتا راحت تره. و ارتفاع سیستم نیاز نیست خیلی زیاد باشه.

@چون در سیستم پر شده از هواسازه ما از کف زمین شروع میشه و سقف رو تشکیل میده و دوباره به زمین میرسه( یعنی ستون و تیر و دیوار و سقف یکپارچه اند. پس اگر به مقطع نگاه کنی می بینی که محدبه و باید محدب باشه، در غیر اینصورت اعضای پر شده اصطلاحا میشکنه، مثل شلنگ آب که اگر کاملا خمش کنی دیگه توش آب جریان نداره، در اینجا در قسمت شکسته هوا نیست-- فشار هوا نیست-- پس سازه ناپایدار میشه)

چون توی اعضا هوا با فشار هست اجبارا خود اعضا مثل بادکنک ی حالت محدب میگیرند( البته این مساله کلی نیست.میشه که استثنا داشته باشه)


@در سیستم متکی بر هوا به علت فشار هوایی که از زیر داریم، سقف غشاییمونو میبره بالا و شبی گنبد میشه، که محدبه، اما حالا فکر کن فرم سقف هایپار باشه ( زین اسبی)(که در یک راستا محدب و راستای دیگه ، مقعره) توی این فرم هم چون یک محدب داریم فشار هوا سقف رو بالا نگه میداره.

اما حالا امکان داره که هوا از زیر فشار وارد کنه و سقف ما حالت مقعر داشته باشه ؟ نه ! فقط در صورتی اینطوره که فشار هوای زیر سقف مثل هوای بیرون باشه. اینم یعنی سازه ما اصلا متکی بر هوا نیست. پس برای اینکه سازه متکی بر هوا باشه و سقف رو ببره بالا حتما یه قسمت محدب در سقف داریم که تحت تاثیر فشار هوا محدب شده.
 

shirin.mohandes

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام بچه ها یه سواال:::
کمانش در غشا به چه معناست؟؟؟ پانچ نمیشه؟؟؟
رفتار برشی در غشا چگونه برشی است؟؟؟
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

سلام بچه ها یه سواال:::
کمانش در غشا به چه معناست؟؟؟ پانچ نمیشه؟؟؟
رفتار برشی در غشا چگونه برشی است؟؟؟
تا اونجا که من بلدم موقع بارگزاری غشا دو رفتار از خودش نشون میده یکی زمانییه که بار روش زیاده طوری که از حالت منحنی خارج میشه و صاف میشه تو این حالت به کمک نیروهای کابلی که داره یعنی نیروهای کششی تحمل بار میکنه این میشه رفتار پس از کمانش اما اگه بار روش زیاد نباشه فرم منحنی خودشو حفظ میکنه و در نتیجه اون بارها و فرم منحنیش،نیرو کاملا داخل غشا نمیافته و باید تجزیه شه که در این حالت غیر از نیروهای کابلی یا کششی برای تحمل اون نیروی تجزیه شده رفتار برشی از خودش نشون میده برلی تحمل بار
 

hh.architect

عضو جدید
سلام بچه ها - ممنون می شم اگه کسی پاسخ نامه سوالات جزوه عناصر سینا شریفی ( جزوه مرکز معماری ایران ) رو محبت کنه بهم بده .
تشکر
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

سلام بچه ها - ممنون می شم اگه کسی پاسخ نامه سوالات جزوه عناصر سینا شریفی ( جزوه مرکز معماری ایران ) رو محبت کنه بهم بده .
تشکر
فکر کنم سوالات رو خورد خورد بزارین همینجا که جوابا رو هر کی میدونه بگه سریعتر جواب بگیرین
 

mrsetareh

عضو جدید
سلام میشه لطف کنید این دو تا سوالو برام توضیح بدید ممنونمشاهده پیوست 230148



البته با تاکید بر توضیحات خود تست،

1. گزینه 4 (همانطور که عنوان شده)
به این دلیل که برش در یک تیر قوطی در کجا اتفاق میفته ؟
بله، در جان تیر. و در کجا ها برش حداکثره ؟ محل اتصال جان تیر به بال ها. یعنی وقتی در تیر خمش داریم،این خمش (فشار در بال بالا و کشش در بال پایینی)
باعث برش در محل اتصال بال ها به جان میشه. در مورد d بالها نسبت به مورد a مرتفع تر هستند ، پس خمش کمتره،خمش کمتره پس ، تغییر طول بال ها(در کشش و فشار) کمتره،پس برش بین بال و جان کمتره، بنا بر این با میخ هایی با مقاومت کمتر میشه ساختش!
(استدلالی که در تصویر آورده به نظرم کمی مبهم میاد،کمی حسیه،توضیحش سخته !!)

2. گزینه 3 (همانطور که عنوان شده)
خوب در تصویر توضیح کاملش هست، و فقط این نکته که چون همه پیچ ها با یک درجه از سختی هستن،اون قسمتی که به نیرو نزدیکتره و به جداره نزدیک تره بیشتر جا به جا میشه پس زود تر کسیخته میشه.
(یه نکته ای تقریبا هم مفهوم در کتاب زلزله هستش که ، فرض کن اگر پیچ d سخت تر باشه، پیچش حول d انجام میشه و a و e بیشترین جابه جایی رو داشتن و زودتر گسیخته میشدند
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

جواب این دوتا سوال رو کسی میدونه ?
 

پیوست ها

  • uploadfromtaptalk1421593645551.jpg
    uploadfromtaptalk1421593645551.jpg
    8.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • uploadfromtaptalk1421593654432.jpg
    uploadfromtaptalk1421593654432.jpg
    7.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mrsetareh

عضو جدید
جواب این دوتا سوال رو کسی میدونه ?


177: گزینه 2
چون سیستم برج خنک کن به این شکله که دولایه آب روی هم در سطح برج حرکت میکنند پس اگر سطح برج رو زیاد کنیم و ارتفاع رو افزایش بدیم سطح آب بیشتر میشه و کاهش حرارت بیشتری داریم و همینطور اگر جریان هوای روی سطح آب زیاد شه تبخیر رو زیاد میکنه و در نتیجه (آب کندانسور ورودی به برج خنک کن رو) آب رو بیشتر خنک میکنه.

208 : گزینه 2
در کتاب سلطان دوست اگر به اون شکل چرخه چیلر جذبی هم نگاه کنی میینی که در این دو قسمت لوله های آب خنک از سمت برج خنک کن اومده.در توضیح برج خنک کن هم اومده.
 

digitalarch

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

رفع اشکال دروس فنی ساختمان آزمون ارشد معماری

177: گزینه 2
چون سیستم برج خنک کن به این شکله که دولایه آب روی هم در سطح برج حرکت میکنند پس اگر سطح برج رو زیاد کنیم و ارتفاع رو افزایش بدیم سطح آب بیشتر میشه و کاهش حرارت بیشتری داریم و همینطور اگر جریان هوای روی سطح آب زیاد شه تبخیر رو زیاد میکنه و در نتیجه (آب کندانسور ورودی به برج خنک کن رو) آب رو بیشتر خنک میکنه.

208 : گزینه 2
در کتاب سلطان دوست اگر به اون شکل چرخه چیلر جذبی هم نگاه کنی میینی که در این دو قسمت لوله های آب خنک از سمت برج خنک کن اومده.در توضیح برج خنک کن هم اومده.
خیلی ممنونم فقط 100%مطمئنید از این جوابا
 
بالا