درخواست های مرتبط با درس روستا 1 و 2

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به منظورسامان دادن به وضعیت فیزیکی،اجتماعی،اقتصادی وفرهنگی نقاط سکونتگاهی شهری و روستایی یک کشور طرحهای مطالعاتی و اجرایی متعددی درنظرگرفته شده است،که درمورد روستاها طرح هادی و درمورد شهرها طرح جامع و تفصیلی ازآن جمله است. نظربه اینکه روستاها کوچکترین سطح تقسیمات کشوری محسوب می شوند، لذا قبل ازپرداختن به مراحل تهیه یک طرح هادی بهترآن است که ابتدا با سطوح بالاتر طرحهای مطالعاتی درمقیاس ملی آشنایی پیدا نماییم .زیرا طرحهای مطالعاتی شهرها و روستاها زمانی می توانند اثرات مفیدخودرا نمایان کنند،که پیوند میان آنها درتمام سطوح ملی،منطقه ایی ومحلی رعایت شده باشد.بدیهی است،انجام و اجرای هرگونه طرح مطالعاتی بدون ارتباط آن با سایر سطوح بالاترو پایین تر خود بی ثمرخواهد بود.یک نردبان را درنظر بگیرید.برای بالارفتن ازآن ناگزیرید که ابتدا از پله اول به دوم و سپس به سایر پله ها صعودکنید.هنگامیکه بخواهید ازنردبان پایین بیایید این وضعیت بالعکس می شود،به این ترتیب که این بار ناگزیرید از بالاترین پله به پایین ترین پله حرکت کنید.رابطه میان طرحهای مطالعاتی درمقیاس ملی،منطقه ایی و محلی نیز بدین شکل می باشد.یعنی رابطه ایی دوجانبه است.

جایگاه برنامه ریزی روستایی و طرح هادی روستایی درنظام برنامه ریزی​
:

برنامه ریزی دریک کشوراز دیدگاه فضایی آن معمولا درسطوح مختلف انجام می گیرد.که هر سطح نسبت به سطوح پایین ترازخود ازکلیت وفراگیری بیشتری برخوردارمی باشد.در مقابل سطوح پا ئین تر نسبت به سطوح بالائی اجرایی تر وعملی تر هستند . سطوح برنامه ریزی در ایران را از دیدگاه فضایی می توان درچهار بخش عمده به ترتیب زیر خلاصه نمود :

۱- برنامه ریزی ملی ( آمایش سرزمین )

۲- برنامه ریزی منطقه ای​

۳- برنامه ریزی شهری​

۴- برنامه ریزی روستایی​
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آ مایش سرزمین​
:

این برنامه ریزی که در سطح کل سرزمین انجام می شود. جایگا ه عمومی فعالیتها و برنامه های کلان اقتصادی رادر پهنه سرزمین مشخص می سازد . بر طبق تعریف قانون وزارت مسکن وشهرسازی ، طرح آمایش سرزمین عبارت از طرحی است که نحوه استفاده از سرزمین را در قالب هد فها و خط مشی ها ی ملی و اقتصادی از طریق بررسی امکا نات و منابع مراکز جمعیت شهری و روستایی کشور معین کرده وحد تو سعه و گسترش شهرها و شهرکهای فعلی و آینده و قطبهای صنعتی و کشاورزی و مراکز جها نگردی و خدماتی را مشخص نموده و در اجرای برنا مه های عمرانی بین بخش عمومی و بخش خصوصی ایجاد نظم وهما هنگی نماید .
به عبارت دیگر در این سطح از برنامه ریزی ،آمایش فضایی کل سرزمین و مجموعه مناطق با توجه به اهداف و آرمان های یک جامعه مورد توجه قرار می گیرد .
اهداف کلی طرح آما یش سرزمین در رابطه با جامعه شهری عبا رتند از:
- برقراری سلسله مراتب مناسب در سطح بندی شهری .
- تعیین سقف توسعه پذیری شهر ها با تو جه به مقیا س مطلوب شهر ها ی فعلی درآیند ه با در نظر گرفتن امکا نا ت زیربنایی، محدودیت های منا بع آب ، نیا زهای توسعه صنعتی – و پوشش های خدما تی .
- ایفای نقش هدایت روند توسعه منطقه ای از طریق ترکیب با محورهای تو سعه و ایجاد یک شبکه شهری منسجم .
- پشتیبا نی منا سب از جا معه روستا یی تحت پو شش و انجا م حمایت های لا زم برای توسعه کشا ورزی و بهره برداری بهینه از منا بع طبیعی منطقه در فعا لیتها ی تو لیدی .
- تا مین و گسترش تجهیزات خدما تی ( در مقیا س ملی ) .​
بر نا مه ریزی منطقه ای​
:
شهرها درمقیاس بزرگتر،وطیفه خودرا ازسطح کشوریا منطقه آغاز می کنند.علل وجودی شهرها و روستاها همیشه موردسوال بوده است.برای شناخت واقعی یک شهر وعوامل آن قبل ازهرچیز این سوال مدنظراست که چرا شهریا روستا درمحلی که ایجاد شده، واقع شده است.چرا رشدکرده وچرا درحال رشد است؟
ولی به عنوان یک اصل بدیهی،می توان این نکته را یادآورشد که بین شهر با منطقه خود،وابستگیها وپیوندهایی وجوددارد.به عبارت دیگر،شهرها وابسته به محیط خود می باشند.منطقه عبارت است از:فضا،یا قسمتی ازکره زمین یاقسمتی ازخاک یک کشورکه عوامل طبیعی،اقتصادی واجتماعی آن را ازمحیط اطراف خودمتمایزنموده است.بطورساده می توان برنامه ریزی منطقه ایی رامی توان،کوششی متشکل ومنظم برای انتخاب بهترین راهها وروشها به منظوررسیدن به هدفهای خاص دریک منطقه دانست.ازدیدگاه دیگر،برنامه ریزی منطقه ایی عبارت از:کوشش جهت بالابردن سطح زندگی مردم یک منطقه ویا کوششی جهت به دست آوردن حداکثراستفاده ازمنابع کمیاب و بکارگیری استعدادهای منطقه. معمولا هر کشور یا سرزمینی از منا طق مختلف با امکانات و منا بع و محدودیت های متفا وت تشکیل شده است که ایجاد ارتباط بین آ نها وظیفه آمایش سرزمین و بر عهده برنامه ریزی منطقه ای است . به عبا رت دیگر بر نامه ریزی منطقه ای عبا رت از کاربرد تکنیک ها و مدلهای توسعه جهت عمران و آبادی یک منطقه خاص است که با توجه به شناخت دقیق وضع موجود منطقه انجام می شود .برنامه ریزی منطقه ایی شامل سه مرحله می باشد:
-شناخت منطقه ومشکلات آن وطرح وتنظیم برنامه توسعه آن.
- اجرای برنامه تهیه شده و بررسی و ارزیابی طرح اجرا شده.
درسیستم برنامه ریزی منطقه ایی،همیشه مسایل و مشکلاتی وجوددارد که بایستی با هماهنگی ودرکنارسیاست کلی کشوری اجرا گردد.( اهداف اصلی آن تنظیم ار تباط میا ن فضا ، انسا ن و فعا لیت ها ست. ) و توسعه و رشد متوازن و متعا دل منطقه و کنترل رشد بی رویه شهرها و توزیع عادلانه امکا نات و خدما ت را مد نظر دارد . این بخش از برنا مه ریزی تا به حال کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در رژیم قبل بسته به ضروریات خاص ، پا ره ای از مناطق از جمله شما ل ایران به لحاظ جنبه های توریستی آن و منطقه اصفهان به لحاظ ضرورتهای صنعتی مورد مطالعه قرار گرفتند و بعد از انقلاب مطالعات طرح جامع منطقه اصفهان پیگیری و تکمیل شده و در سال 1366 ، تصویب گردید . در حال حاضر مطالعات برنا مه ریزی منطقه ای در چار چوب بر نا مه ریزی آ مایش سرزمین در سازمان برنامه و بودجه در حال انجام است . اصل مهم در این نوع بر نامه ریزی تعیین رابطه و اثرات متقا بل شهر ، منطقه و کشور بر رو ی یکدیگر است. بدین معنی که در این نوع برنامه ریزی ، نه تنها نقش شهر در اقتصاد ملی ، منطقه ای با ید مورد توجه قرار گیرد ، بلکه لازم است درجه تاثیرگذاری هر شهر در دگرگونی های اقتصادی واجتماعی کشور و منطقه همچنین درجه تا ثیرپذیری آن در رابطه با این تحولات به وضوح روشن گردد،که نهایتا این امر در برنا مه ریزی فیزیکی شهر تجلی می نماید که بر اساس آن نیاز به فضا و ارتباط فضاها با یکدیگر و نیز تماس های مختلف اجتما عی مشخص می شوند .دراین برنامه ریزی،سیاستهای توسعه اقتصادی واجتماعی یک منطقه (جزیی ازیک کشور)یاچندمنطقه ویا کل کشور درقالب چندمنطقه انجام می گیرد.​
برنامه ریزی شهری​
:

برنامه ریزی کلا عبارت است از یک فعالیت علمی ومنطقی،درجهت رسیدن به هدفهای موردتوجه جامعه.بنابراین برنامه ریزی شهری عبارت ازتامین رفاه شهروندان و شهرنشینان ازطریق ایجاد محیطی بهتر،سالمتر،آسانتر،موثرتر ودلپذیرتر.برنامه ریزی شهری یک فرایند پویا وگویاست.به دلیل آنکه روابط انسانی ویژگی پویایی آن راتضمین می کند.بنابراین،جهت تامین نیازهای خدمات شهری ودرنظرگرفتن عوامل مختلف اقتصادی واجتماعی دریک سیستم برنامه ریزی شهری جامع وپویا،مشخص کردن سیاستها و برنامه های توسعه شهری،هماهنگ کردن آنها با سایربرنامه های عمرانی درسطح منطقه ای وکشوری وتنظیم برنامه ها و طرحها دردوره های زمانی معین از اولویت ویژه ایی برخوردار است.این نوع برنامه ریزی چنان که از نا م آن هم پیدا ست. در سطح شهر و با در نظر گرفتن نقش و وظایفی که بر نامه ریزی منطقه ای درآن تعیین نموده است، ارائه می گردد. و سعی بر این است که شهر از لحاظ فیزیکی و محل استقرار سرویسها و خدمات به طریقی با شد که ضمن دارا بودن حد اکثر کارایی به بهبود وضع اقتصاد و بالا بردن سطح رفاه ساکنین آن بیا نجامد و محیط مناسبی برای زندگی آنان فراهم سازد. در این نوع برنامه ریزی طرز استفاده از زمین های شهری، حمل و نقل ،در دسترس قراردادن سرویسها و خدمات عمومی و تعیین معیارها و ضوابط برای گسترش شهرمورد توجه خاص می باشد هرچند اخیرا مدیریت های اجتماعی نواحی شهری به منظور ارتقاء سطح زندگی جو امع شهری نیز در برنا مه ریزی شهری مو رد تو جه قرار گرفته است .
به طور کلی جایگاه برنامه ریزی شهری را در بین سطوح مختلف برنامه ریزی فضائی( از نقطه نظر سلسله مراتب و وسعت عمل ) می توان از روی دیاگرام زیر مشخص و معین کرد .
در گذشته متاسفانه سلسله مراتب برنامه ریزی رعایت نشده و برنامه ریزی ملی به صورت خیلی نا قص مورد توجه قرار گرفته و بعد از آ ن بر نا مه ریزی شهری به عنو ان عنصر جدا شده از نظام برنامه ریزی از چندین دهه قبل رو ا ج یا فته است و برنامه ریزی منطقه ای نیز کم و بیش اخیرا مورد توجه قرار گرفته ولی نتایج عملی آن هنوز هویدا نشده است ( به استثنای منطقه اصفهان ) از طرف دیگر مشکل عمده ای که در این زمینه وجود دارد این است که تا کنون بیشتر برنامه ریزیهای انجا م شده به شکل برنامه ریزی بخشی بوده و بر نا مه های سرزمینی و فیزیکی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است و این عوامل در میزان کارایی برنامه ریزی شهری کشور در طول حیا ت چندین دهه ای آ ن موثر بوده است .
نتیجه بررسی ها نشا ن می دهد که حل مسائل و مشکلات در قا لب طرح ها و بر نا مه های گذشته غیر ممکن بوده و به دلیل ار تباط تنگاتنگ برنامه ریزی شهری با برنامه ها ی توسعه اقتصادی اجتماعی کشور لازم است در آینده کلیه فعا لیتها ی شهرسازی در چار چوب برنامه های آمایش سرزمین و برنامه ریزی منطقه ای و علا وه برآن منطبق بر اصول اسا سی شهرسا زی و به شکل جدید و هما هنگ با بر نا مه های بخشها ی تو لیدی و زیر بنا ئی صورت گیرد .​
طرح ها ی جا مع​
:

طرح ها ی جا مع معمو لا برای شهر های با جمعیت بیش از صد هزار نفر تهیه می شو ند ، هرچند این رقم ثا بتی نبود ه و این طرح ها برای شهرهایی با جمعیت زیر صد هزار نفر نیز تهیه گردیده اند .به طور کلی طرح جا مع شهری عبا رت از طرح بلند مدتی است که درآن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی ، صنعتی ، با زرگانی ، اداری ، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات شهری و نیازمند یهای عمومی شهر،خطوط ارتباطی ومحل مراکز انتهای خط (ترمینال) و فرود گاه ها و بنادر سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی و نیاز مندیها ی عمومی شهر .
منا طق نوسازی و بهسا زی و اولویت های مربوط به آ نها تعیین می شوند و ضوا بط و مقررات مربوط به کلیه موارد فو ق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نهاد های تا ریخی و منا ظر طبیعی،تهیه و تنظیم می گردد .طرح جا مع شهر بر حسب ضرورت قا بل تجدید نظر خواهد بود . این طرحها از لحاظ محتوا و هدف به طور کلی مشابه طرحهای ها دی بوده و تنها تفاوت آ نها، اتکایشان به مطا لعات همه جا نبه ، مفصل و جامع بودن آ نها ست مدت زما ن دوره طرح جا مع 15 سا ل می با شد .​
برنامه ریزی روستایی​
:
هدف ازبرنامه ریزی روستایی،یکی شناخت وآگاهی کافی ازوضع موجود روستاها ازنقطه نظرهای عوامل فیزیکی(مانند: داده های طبیعی،وضع ساختمانی روستا،سیما وبافت روستا،تاسیسات عمومی وشبکه راهها )عوامل اجتماعی(نحوه زندگی،روابط بین مردم،جمعیت موجود،آشنایی بافرهنگها وسنتها)وعوامل اقتصادی(کشاورزی،صنایع روستایی،دامپروری )ومانندآن می باشد.درمطالعات وضع موجود روستاها،خواه ناخواه نکات مثبت ومنفی عواملی که می توانند درسطح منطقه به توسعه وگسترش منطقه ایی منجرشوند،باتوجه به آنچه که درسطح روستاها ازنظرنیروی انسانی،امکان استفاده ازمنابع موجود وچگونگی کاهش محدودیتها وجوددارند،بررسی می شوند.مسلما هیچگونه برنامه ریزی وطرحی نمی تواند به مرحله اجرادرآید ویااگر به مرحله اجرا درآید نمی تواند بازده خوبی داشته باشد،مگرآنکه باخصوصیات واستعدادهای جمعیت وعوامل اجتماعی وفرهنگی آنهاهماهنگ باشد.شناخت نیازهای جمعیت،کوشش درحل مسائل و مرتفع ساختن کمبودها،ازجمله مواردی است که برنامه ریزان رادرجهت شکوفا نمودن استعدادها،اقتصادکشاورزی،زندگی روستایی و نظایرآن یاری می دهد.برنامه ریزی روستایی ازبررسی امکانات فیزیکی ومطالعه خصوصیات طبیعی واقلیمی،نوع معماری،مسکن،راه و نظایرآن مایه می گیرد.بررسی قدمت نوع مصالح ساختمانی درروستا ورابطه آنها باخطرات ناشی ازسیل و زلزله،نحوه استفاده ازواحدهای مسکونی دررابطه باسنت روستانشینی،نوع معماری وتیپولوژی مسکن،روشهایی که انسانها برای مقابله باعوامل نامساعد طبیعی بوجودآورده اند.نوع راهها ومعابر روستا درارتباط باتراکم واحدهای مسکونی،عوامل ارتباطی دررابطه بامبادله کالا بین منطقه وروستا ازجمله عواملی است که حتما دربرنامه ریزی روستایی بایستی بادقت مورد مطالعه و مورد نظرقرارگیرند.عامل مهم دیگرکه دربرنامه ریزی روستایی مدنظر است،اقتصاد روستامی باشد.هدف ازمطالعات کشاورزی و دامپروری بیشتربه منظورتعمیق هرچه بهتر درزمینه راه حلهایی است،که برتولیدات زراعی ودامی وصنایع روستایی تاثیرمی گذارند.بطورکلی،برنامه ریزی روستایی بیشتربه منظوررسیدن به اهدافی است که درآن بتوان شالوده واساس یک جامعه روستایی مناسب رادرقالب منطقه ای به نحوی مطلوب،پایه گذاری کرد.​
.
طرح هادی روستایی
:
برای سکونتگاههای روستایی نیز به مانند شهرها طرحهای مختلفی تهیه وتدوین می شود،که طرح هادی بارزترین نمونه آن است.طرح هادی روستایی عبارت است از:تجدید حیات وهدایت روستابالحاظ ابعاداجتماعی،اقتصادی وفیزیکی.این طرح برای روستاهای بالاتراز 500 نفرتهیه می شود. و سازمان کارفرمای این طرحها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشورمی باشد.درقالب این طرح وضعیت فیزیکی،اجتماعی،اقتصادی،جمعیتی وفرهنگی کل روستا درارتباط باحوزه نفوذ وسطوح بالاترخود بررسی،ساماندهی وبرنامه ریزی می شود.مدت زمان اعتباریک طرح هادی اززمان تهیه تا اجرا ده سال می باشد.اهداف طرح هادی روستایی به شرح ذیل است:
- ایجادزمینه توسعه وعمران روستاها باتوجه به شرایط فرهنگی،اقتصادی واجتماعی
- تامین عادلانه امکانات ازطریق ایجاد تسهیلات اجتماعی،تولیدی ورفاهی.
- هدایت وضعیت فیزیکی روستا.
- ایجادتسهیلات لازم جهت بهبودمسکن روستائیان وخدمات زیست محیطی وعمومی.
تهیه طرح هادی روستایی شامل سه مرحله است که عبارتند از:شناخت وارزیابی وضع موجود،شناخت نیازها وکمبودهای روستا،تعیین ضوابط و ارایه پیشنهادات درراستای اهداف فوق الذکر وتعیین محدوده زمانی برنامه برای اجرا و تعیین محدوده توسعه کالبدی روستا درافق برنامه طرح هادی روستایی.
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مراحل اجرایی یک طرح هادی ازسه مرحله تشکیل شده است​
:

- مرحله اول: نقشه برداری ازمحدوده کالبدی روستا به منظورتهیه نقشه مقدماتی برای سایرمراحل می باشد.دراین مرحله بنیادمسکن پس از عقدقرارداد با مهندس نقشه بردار،اقدام به تهیه کروکی ازتمام سطح روستا به همراه برداشت کلیه عوارض طبیعی اطراف و داخل روستا مانند:مسیل،رودخانه،تپه،دره وباغات ومزارع می نماید.
- مرحله دوم: پس ازتهیه نقشه مقدماتی روستا توسط نقشه بردار،مرحله دوم طرح هادی که شامل مطالعات طرح هادی روستایی است،شروع می شود.بنیادمسکن دراین مرحله اقدام به عقدقرارداد بامهندس مشاور واجد صلاحیت می نماید.تامطالعات خود را شروع نماید.مطالعات طرح هادی نیز خود ازسه بخش تشکیل شده است:
الف)بررسی وضع موجود روستا:دراین بخش مهندس مشاوربا عزیمت به روستای مورد نظراقدام به جمع آوری اطلاعات لازم ازمردم و اماکن دولتی سطح روستا می نماید. همچنین اطلاعات تکمیلی خود را ازمراکز اداری سطح شهرستان مربوطه گردآوری می نماید.
اهم اطلاعات موردنیاز مهندس مشاورازداخل روستا عبارتند از:
- جمع آوری آمار مربوط به تعدادجمعیت وخانوار- میزان زاد و ولد – مرگ و میر و مهاجرت روستا طی سالیان اخیر از خانه بهداشت.درصورتی که روستا فاقدخانه بهداشت باشد،از مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان مربوطه اخذ خواهدشد :
اطلاعات این قسمت برای بررسی میزان رشد مثبت یامنفی جمعیت طی سالیان اخیربکارمی رود.این اطلاعات معمولا از دومین دوره سرشماری رسمی کشوریعنی ازسال 1345 جمع آوری می شوند.پس ازگردآوری نوبت به تحلیل این آمارهامی رسد.ابتدانرخ رشدجمعیتی روستا به ازای هردوره سرشماری به همراه میزان نرخ رشد طبیعی ونرخ رشد مطلق روستا مدنظراست.سپس بعدخانوارروستا طی هردوره بررسی می شودوسپس باجمع بندی کل تحلیلهای به عمل آمده اقدام به تخمین جمعیت برای ده سال آتی می شود.
- تعداد واحد مسکونی به همراه تعدادخانوارساکن درآنها :
اطلاعات این قسمت برای آگاهی ازوضعیت روبه رشد یا روبه تنزل ساخت وساز درروستا کاربرددارد.وبه علت اینکه تعداد واحدمسکونی با تعدادخانواریک روستا ارتباط مستقیم دارد،لذا بررسی این دوآیتم باهم می باشد.دربیشترروستاهای کشورتعداد خانوار بیشترازتعداد واحدمسکونی موجود در روستا می باشد.واین امرنشان ازتراکم بیش ازیک خانواردریک واحدمسکونی است.
- بررسی کیفیت واحدهای مسکونی ( نوساز،مرمتی وتخریبی ) و نوع مصالح آنها :
دراین قسمت اطلاعات مربوط به وضعیت کیفی ابنیه برپایه سه شاخص نوساز-مرمتی وتخریبی جمع آوری می شود.به این منظورمهنس مشاوربا مطالعه میدانی درداخل روستا وضعیت تک تک بناهای مسکونی وغیرمسکونی روستا راتخمین می زند.واین اطلاعات را برروی نقشه کیفیت ابنیه منتقل می سازد.این نقشه وضعیت روستا را به لحاظ اهمیت آن درمیراث فرهنگی منطقه مشخص می نماید.به عبارتی اگرکیفیت بیشترابنیه روستارا نوساز باشد،نشانگرآن است که روستا ازبافتی جدید برخورداراست.برعکس اگرکیفیت بیشترابنیه مرمتی یادرحال تخریب باشد،نشانگرآن است که بافتی قدیمی وباارزش برروستا حاکم می باشد.
اطلاعات راجع به نوع مصالح روستا نیز برپایه سه شاخص(آجروآهن)-(آجروچوب)و(خشت وکاهگل باچوب وسنگ) جمع آوری می شود.پس ازجمع آوری این اطلاعات نوبت به انتقال این اطلاعات برروی نقشه می رسد،که درنهایت به نقشه نوع مصالح روستا تبدیل می شود.دونقشه فوق ازلحاظ مشخص کردن میزان استقامت وپایداری روستادربرابربلایای طبیعی ونیز به لحاظ ارزش تاریخی آن بسیاربااهمیت می باشد.لازم به اشاره است که هرگونه تخریب و تعریض بناها یا معابرسطح روستابایستی براساس تبعیت ازنقشه کیفیت ابنیه باشد.
- کیفیت وعملکرد معابر روستا :
بررسی وضعیت حاکم برمعابرروستا در وضع موجودازجمله آیتم های مطالعاتی بسیارمهم روستابه شمارمی رود.دراین قسمت مشاوربایستی وضعیت کیفی وفنی معابرروستا را ازلحاظ:پوشش معابر،شیب معابر،موقعیت طبیعی معابر،جهت معابر،قوس معابر،طول وعرض معابر را مشخص کند.سپس اقدام به دسته بندی معابرروستا براساس نوع کارکردی که درعبور و مرور روستا دارند،بپردازد.دراین قسمت مشکلات فنی-هندسی معابربایستی مشخص گردد.ونیازهای آتی به معابرجدید مشخص گردد.
- کیفیت واحدآموزشی وتعداد دانش آموزان ومعلمان داخل روستا:
آمارمربوط به تعداد دانش آموزان روستا به تفکیک پسرودختر ونیزبه تفکیک سطوح تحصیلاتی(ابتدایی،راهنمایی ودبیرستان) به همراه تعداد معلمان ازجمله نیازهای اطلاعاتی برای طرح هادی روستا است.همچنین بررسی وضعیت کیفی ابنیه ووضعیت کیفی آموزشی روستا به جهت دسترسی به مواد وامکانات آموزشی،پژوهشی،بهداشتی وورزشی ضروری است.بررسی حوزه عملکردی واحدآموزشی روستا نیزاهمیت دارد.زیرا اگریک واحدآموزشی دانش آموزانی را ازروستاهای پیرامونی خود بپذیرد، مبین حوزه نفوذ روستا برروستاهای پیرامونی خود درزمینه آموزشی می باشد.
- نقشه کاربریهای وضع موجود سطح روستا :
نقشه بردار پس ازتهیه کروکی مقدماتی ازسطح بناها،معابر،رودخانه،ارتفاعات وزمینهای کشاورزی وباغات پیرامون روستا آن راتحویل مشاورمی دهدتا با انجام مطالعات میدانی آن راکامل کند.برای مثال نقشه بردارتنها کروکی بناهای سطح روستا راثبت می کند،اما اینکه این بنا دولتی یاخصوصی است یا مسکونی است یا مذهبی برعهده مشاوراست که آن رامشخص نماید.بنابراین مشخص کردن نوع کاربریها ؛ مالکیت کاربریها،نوع زمینهای پیرامونی روستا،همگی برروی این نقشه صورت می گیرد.بنابراین کامل ترین نقشه روستا دروضع موجود نقشه کاربری اراضی وضع موجود روستا می باشد.این نقشه بیشتراطلاعات دیگرنقشه ها را باخودیکجا دارد.
اهم اطلاعات موردنیاز مهندس مشاوردررابطه با روستا که ازمرکز شهرستان جمع آوری می نماید:
- مساحت مقدارزمینهای کشاورزی روستا به تفکیک آبی ودیمی ازجهاد کشاورزی
- تعداد دام و طیور سطح روستا ومقدار لبنیات تولیدی ازجهادکشاورزی
- نوع و مقدار محصولات کشاورزی اهالی روستا از جهادکشاورزی
اطلاعات گردآوری شده این سه آیتم برای بررسی وضعیت اقتصاد کشاورزی روستا ونیزموانع ومشکلات سرراه آن می باشد.نظربه اینکه اقتصاد غالب بیشترروستاهای کشورکشاورزی ودامداری می باشد،لذا بررسی وتحلیل دقیق اقتصاد کشاورزی روستا ازاهمیت زیادی برای اهالی روستا برخورداراست.مشاوردرپیشنهادات خود بایستی کاملا مراقب باشد که زمینهای کشاورزی وباغات داخل یاپیرامون روستا راکه ممرو منبع درآمدی اهالی روستا است،موردتجاوزقرارندهد.
- میزان بارندگی ودمای روستا طی سالیان اخیراز اداره هواشناسی:
- نوع وکیفیت خاک روستا:
- میزان منابع آبهای سطحی وزیرزمینی:
بنابرتوصیفات به عمل آمده می توان نتیجه گرفت:که اطلاعاتی که توسط مشاوردرروستا جمع آوری می شود هرکدام برای تولید یک نقشه خاص کاربرد دارند.اما اطلاعات تکمیلی که درمرکز شهرستان گردآوری می شوند،بیشتربرای تحلیلهای علمی کاربرد دارند.
ب ) بررسی مشکلات ونیازهای اهالی روستا : برای پی بردن به نوع مشکلات ونیازهای اهالی روستا هیچ کس و نهادی به غیراز مردم بومی ساکن روستا نمی تواند،آنهارا بطوردقیق بازگو کند.پس ازگردآوری اطلاعات ازروستا و مرکزشهرستان مربوطه ومشاهده وضعیت کلی روستا،نوبت به تشخیص مشکلات ونیازهای روستا ازدو طریق می باشد.طریق اول مشکلاتی است،که ازسوی مردم روستا بیان می شود.طریق دوم مشکلات ونیازهایی است که مهندس مشاورازلحاظ فنی،اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی وکالبدی تشخیص می دهد.مجموع این دوطیف ازمشکلات بایستی درقالب یک فصل ازطرح هادی طرح وارایه گردد.
ج ) ارایه پیشنهادات و راه حل ها : این بخش که آخرین قسمت مطالعات طرح هادی را در برمی گیرد،حاصل مطالعات بخشهای قبل است ومجموعه ایی از راه حل ها رادر بردارد.درواقع چشم انداز توسعه کالبدی،اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی روستارا طی ده سال آتی دربردارد.
طرح هادی ازیک گزارش تایپ شده به همراه تهیه نقشه های هربخش دراندازه A4 و یک آلبوم نقشه های روستا دراندازه A3 تشکیل شده است.البته نقشه های تحویلی به بنیاد مسکن درقالب 4 آلبوم A1 می باشد.​
مهمترین نقشه های تولیدی طرح هادی عبارتند از​
:

- نقشه موقعیت روستا دردهستان،بخش،شهرستان،استان وکشور
- نقشه شیب عمومی روستا
- نقشه جهات توسعه و موانع توسعه روستا
- نقشه مراحل شکل گیری روستا
- نقشه کیفیت ابنیه
- نقشه معابروضع موجود
- نقشه کاربری اراضی وضع موجود
- نقشه کاربری اراضی پیشنهادی
- نقشه معابر پیشنهادی​
 

يلدا

عضو جدید
والا شيراز كه ماها رفتيم ندادن اگه از بچه هاي شيراز طرح هادي يه روستا اطراف شيراز دارين لطفا بذارين ممنون

راستي اگه كسي طرح هادي داره لطفا بذاره ما حداقل ببينيم چه شكليه مرسي
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیلابس

سیلابس

سلام
فقط بابت تاخیر عذر میخوام
این سیلابس درس روستا2 هست اما باید به اینم توجه کنید که هر دانشگاهی میتونه سیلابی خودش ر داشته باشه!!!!
بهتر بگم هر استادی . . .



@



بتزم اگه ابهامی بود من در خدمتم . . .
 

suratak

عضو جدید
سلام به همگی،تمام کسانی که خواستار تهیه ی طرح هادی روستای مورد نظرشون هستن حتما باید به عضویت کتابخانه ی بنیاد مسکن در بیان(مبلغ ثبت نام 3000 تومان، شعبه ی بانک رو هم می تونین از سایت بنیاد مسکن دریافت کنید) بلافاصله بعد از ثبت نام میتونید از منابع استفاده کنید. البته شما قادر به خارج کردن طرح های هادی از کتلبخانه نیستید .پس دوربین فراموش نشود. اطلاعات مربوط به مطالعات اولیه رو میتونید به راحتی از طریق برآیند اطلاعات ایستگاه سینوپتیک منطقه ی مورد نظر و مطالعات میدانی در روستا، و اطلاعات اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی حاصله وبا به روز رسانی مطالب طرح هادی ودر صورت لزوم طرح بالادست بدست آورید.
 

suratak

عضو جدید
در مورد بدست آوردن نقشه های مربوطه به روستا، میتونید به سازمان نقشه برداری کل کشور ویا بنیاد مسکن مراجعه کنید. سعی کنید نقشه هایتان را در حدود یک دو هزارم تهیه کنید که بلوک بندی ها کاملا تفکیک شده باشد تا در تهیه ی عرصه و عیان دچار مشکل نشوید. برای تهیه ی فایل کد روستای مورد نظرتون ساده ترین کار اینه که به دهیاری خود روستا مراجعه کنید چرا که یک نمونه از فایل کد آخرین طرح هادی تهیه شده به دهیاری روستا ابلاغ می شه. اگر دهیاری با هر کدام از دانشجویان همکاری نکرد( که اگر مصمم برخورد کنید چاره ای به جز همکاری نداره) می توانید از نقشه ی کاغذی که تهیه کردید عکس بگیرید وبعد در کد آنرا بکشید و برای اصلاح مقیاس آن بخشی از بدنه ی روستا رو اندازه بگیرید( به صورت حضوری) و سپس با scale مقیاس کل نقشه را درست کنید. البته فراموش نکنید که روستا روز به روز در حال تغییر است و ممکن است در طول برداشت تغییراتی البته خیلی جزئی اما الزامی در نقشه ایجاد شود.
موفق باشید
 

hd_memar

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چه تاپیک خوبی
من این ترم روستا 1 دارم
روستای ازغد از توابع طرقبه
مشکل اینجاست که این روستا خیلی قدیمیه
و یک مسجد خیلی قدیمی هم داره
و استاد شدیدا روی پیشینه ی تاریخی تاکید داره
ولی هر چی گشتیم چیز زیادی نتونستیم بیابیم
کتابخونه ی ممیراث هم رفتیم
دیگه کجا ممکنه چیزی پیدا شه؟
و مورد دیگه
ان که
طرح هادیه ازغد
رو گرفتیم
هر چند اتاد ما هم می گفت طرح هادی نئاشته باشه
یا مال قبل 82 باشه! ازغد 85 بود ولی خودش روستا رو تائید کرد
مسئله اینجاست که طرح هادیش تقریبا فاقد نقشه است
 

mm_engineer

عضو جدید
سلام بچه ها من بالاخره یه جا واسه روستام پیدا کردم چون دیدم آب انبار داره و.....:smile:
قزوی
ن .....ولی راستش هنوز واسه روستاش تصمیم نگرفتم...کسی میدونه کدوم روستاش بافتش قدیمیتره و آب انباری حموم قدیمی......چیزی داره؟
ویکی پدیام کمکم نکرد اگه شما کمکم کنید ممنون میشم و گرفتن نقشه هاش آخه میگن 30000 میگیرن تا بدن نمی ارزه......
مرسیییییییییییییییییییییی ییییی;)
 

سـعید

مدیر بازنشسته
سلام بچه ها من بالاخره یه جا واسه روستام پیدا کردم چون دیدم آب انبار داره و.....:smile:
قزوی
ن .....ولی راستش هنوز واسه روستاش تصمیم نگرفتم...کسی میدونه کدوم روستاش بافتش قدیمیتره و آب انباری حموم قدیمی......چیزی داره؟
ویکی پدیام کمکم نکرد اگه شما کمکم کنید ممنون میشم و گرفتن نقشه هاش آخه میگن 30000 میگیرن تا بدن نمی ارزه......
مرسیییییییییییییییییییییی ییییی;)
چنین اطلاعاتی رو باید از بنیاد مسکن روستایی شهرستان مربوطه بگیرین...
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
روستا جزء دروسی است که برای دانشجو از حیث چگونگی کار و تحقیق معمولا سئوال برانگیز است !
این متن شامل یک سری برنامه ی منظم است که اگر با این برنامه قدم به قدم پیش روید به نتیجه ی خوبی خواهید رسید ؛

تقسیم بندی مراحل کار
بررسی :
1.
موقعیت سیاسی و جغرافیایی روستا
2.
شناخت تاریخچه ی روستا و آمارو..
3.
شناخت مسائل اقلیمی
4.
مسائل اجتماعی فرهنگی
5.
اقتصاد روستا
6.
شناخت کالبدی روستا
7.
تیپولوژی مسکن....
هر کدام از این موارد به جزئیات ریزی تقسیم میشود که دقیقا روشن میکند باید از کجا شروع کنیم و در مسیر چه چیزهایی را بررسی کنیم و سرانجام به کجا برسیم.

 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
1.موقعیت سیاسی و جغرافیایی روستا:
-
ابتدای کار نقشه ها را به این ترتیب قرار میدهیم:
ایران--->استان--->شهر--->بخش--->روستا
یعنی از کل به جزء میرویم و به نقشه ی روستا میرسیم.
-
قدم بعدی مشخص کردن طول و عرض جغرافیایی و نوشتن چند سطری دراین رابطه هست :
-
موقعیت عملکردی روستا،و ارتباط روستا با روستاهای اطراف و نوع ارتباطات:
1-
خدمات آموزشی
2-
خدمات حمل و نقل(سریس دهی به مسیرها،حمل ونقل کالا،حمل و نقل انسان.. .)
3-
اقتصاد(تولیدات.محصولات و.. .)
4-
خدمات اداری( بانک.مخابرات.پست.نیروی انتظامی..)
5- خدمات بهداشتی: درمانگاه اتاق بهداشت ...
-
تعیین راه ها---> راه های درون حوزه ایی و برون حوزه ایی و نوع راه ها از نظر خاکی و آسفالت..



2.شناخت تاریخچه ی روستا ، آمار و...
در این مرحله ما اول راجع به تاریخ روستا تحقیق میکنیم مثلا چه اتفاقی باعث شد این روستا شکل بگیرد ، ازچه سالی..،اسم روستا از اول چه بود ؟ آیا الآن تغییر کرده؟چه شد که این اسم برایش انتخاب شد و...
در قدم بعدی در مورد جمعیت روستا و رشد آن تا امروز مطالبی تهییه میکنیم.
به بناهای تاریخی و کیفیت ابنیه هم در این مرحله می پردازیم به این شکل که در نقشه ی "base" جای بناهای تاریخی را مشخص میکنیم.
در مورد کیفیت ابنیه:
-
ساختمان های نوساز
-
ساختمان های قابل نگهداری
-
ساختمان های مرمتی
-
ساختمان های تخریبی
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
3.شناخت مسائل اقلیمی:
-
اول بررسی میکنیم روستا در چه منطقه اییست و آن منطقه شامل چه ویژگی هایی است مثلا گرم و خشک ،سرد و ...
-
قدم بعدی این است که بفهمیم دما ، میزان بارندگی ،سرعت باد ، باد غالب و ... در این اقلیم چگونه است ؛ که برای این مورد باید از سازمان هوا شناسی کمک بگیریم.
-
آب و آبیاری هم باید در این مرحله بررسی شود به این صورت که روی نقشه ی base محل آب های آشامیدنی و آب مخصوص زراعت و... را مشخص میکنیم.مثلا اگه در جایی قنات داریم روی نقشه جای ان رو نشان میدهیم.
-
نقشه توپوگرافی : اکثرا با این نقشه آشنا هستیم ؛ "زمین را از نظر پستی- بلندی ها و اختلاف نقاط بررسی میکنیم "،مطالعه ی نقشه ی توپوگرافی به ما کمک میکند در مورد راه هایی که بعد ها قرار است بسازیم و یا توسعه بدهیم بهترین گزینه ها را انتخاب کنیم (نقشه ی توپوگرافی باید از سازمان زمین شناسی تهیه شود)
-
مرحله آخر پوشش گیاهی و زمین شناسی است :
درمورد زمین پوشش گیاهی--> روی نقسه فضاهای سبز را معلوم میکنیم (باغ ها.محل های زراعتی و.. .
زمین شناسی-->نوع سنگ.نوع خاک.نوع زمین...که این مرحله به شناخت گسل ها و زلزله و ... کمک میکند.

4 .مسائل اجتماعی و فرهنگی:
در این بخش یک سری اطلاعات آماری را مطالعه میکنیم :
تعداد خانواده ها در روستا و بررسی رشد جمعیت در 10 سال اخیر(اینکه صعودی بوده یا نزولی) که به راحتی میشود این مورد را از اداره ی آمار تهیه کرد و بعد به صورت جزئی تر آمار را بررسی میکنیم؛
هرم سنی افراد/میزان سواد/جنسیت افراد/وضعیت اشتغال و...
حرکت مکانی جمعیت هم باید بررسی شود یعنی ببینیم این روستا چه طور درست شده ، اول کجا بوده و به چه علت تشکیل شده و ساکنینش از کجا امدند ؛ در واقع هسته ی اولیه ی روستا را بررسی میکنیم و مشخص میکنیم که با چه روندی ان هسته ی اولیه به روستای کنونی با این جمعیت و این مساحت رسیده است. همچنین ارتباط روستا با سرزمین های اطراف نیز در این مرحله باید بررسی شود.
مطلب دیگری که در این بخش باید برسی شود ، فرهنگ مردم هست و بررسی یک سری آداب و رسوم ؛
مثلا برسی مذهب:اینکه نوع اعتقاداتشان به چه صورت هست و رسومشان در برگزاری مراسم مذهبی چگونه است . یا مثلا آداب مربوط به عروسی هایشان و..
دقت کنید در این موارد ریز بینی زیادی لازم نیست به صورت کلی اشاره کردن به آنها برای یک سری اطلاعات کفایت میکند.
بحث آموزش و فعالیت های دیگر مثل مشاغل زنان روستا و نقش انها هم در این بخش بررسی میشود.
مطلب آخر این بخش در مورد مدیریت روستا و تامین امنیت هست :
اینکه روستا مدیریتش کدخداست یا شورا دارد و اگه شورا دارد چه تعداد افراد عضو شورا هستند و ...
در مورد تامین امنیتم باید ببنید آیا روستا نیروی انتظامی اختصاصی دارد یا از روستاها و شهرهای اطراف کمک میگیرد؟
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
5.اقتصاد روستا:
در این بخش به شناخت سیاسی و اقتصادی روستا رو میپردازیم :
-
اول سطح اقتصاد و در آمد ها رو در حد مطالعه میکنیم و اینکه مبنای اقتصادشان چیست ، از راه چه محصولی و ...
-
راجع به کشاورزی و محصولاتشان مینویسیم و اینکه چند هکتار زیر کشت هست و چقدر تولیدات دارد که این مورد را میشود به راحتی از اداره آمار گرفت و
البته نشان دادنش روی نقشه کاری است که شما باید انجام دهید یعنی روی همان نقشه ی base بارنگ معلوم میکنید مثلا این قسمت که نارنجی رنگ هست باغ میوه ، این قسمت که قهوه ایست گندم و... که درمورد باغ و باغداری هم بهتر است تفکیکی به عمل آید ؛ مثلا هر رنگ معرف یه باغ میوه با محصول خاص خودش باشد.
-
نوع کشاورزی: اینکه کشاورزی انجا سنتی است یا مکانیزه و از چه وسایلی برای کشاورزی استفاده میشود ،این وسایل خصوصی اند یا دولتی؟
-
دامداری:در اکثر خانه های روستایی برای مصارف خود از دام استفاده میکنند ولی زمانی میتوانیم حرفه ی دامداری را به یک روستا اختصاص دهیم که مازاد نیاز خود ، از دامداری تولید محصول داشته باشند؛
پس اگه با توجه به این نکته دیدیم دامداری هم جزئی از چرخه ی اقتصاد ان روستاست ، اینکه از چه دامی استفاده میکنند و چه محصولاتی عرضه میکنند نام میبریم.
-
صنایع دستی:اکثر روستاها صنایع دستی دارند ، انها رو معرفی میکنیم
-
زهکشی:بررسی شبکه های آبیاری و رودخانه ها و انشعابات انها
مثلا جای قنات را میدانیم و این را روی نقشه base مشخص میکنیم و نوع مسیر لوله کشی را نشان میدهیم و معلوم میکنیم آبی که مثلا برای مراتع استفاده میشود از کدام شبکه هست و مسیر ها به چه صورتی هستند.
-
مالکیت زمین ها: روی یه نقشه ی base با استفاده از رنگ ها معلوم میکنیم کدام زمین ها خصوصی اند(مثل خانه های مسکونی)/کدام زمین ها دولتی اند(مثل بهداشت) و کدام زمین ها وقفی هستن (مثل حسینیه)

6.شناخت کالبدی روستا:
از این بخش به بعد یک مقدار بیشتر به بعد معماری کار نزدیک میشویم.
-
ان هسته ی اولیه که در بخش 4 راجع به آن صحبت کردیم ؛ در این قسمت گرافیکی تر و واضح تر روی نقشه آن را نشان میدهیم .
روی نقشه با یه رنگ هسته ی اولیه روستا "یعنی همان جایی که سالیان پیش روستا و ساکنیش خودشان مشخص کرده اند را ، مشخص میکنیم که معمولا این هسته ی اولیه کنار رودخانه ها یا زمین های حاصلخیز و یا امام زاده هاست. بعد کم کم این روستا گسترش پیدا کرده. ناحیه گسترش روستا را روی نقشه با رنگ دیگر نشان میدهیم . این کار را همان طور ادامه میدهیم تا به بافت فعلی روستا برسیم.
"این کار ما بررسی توسعه روستا از گذشته تا امروزه هست و به طرح توسعه ی آینده کمک میکند"
-
ما اینجا باید یک نقشه کلی از همه ی کاربری ها را داشته باشیم: درواقع نشان دادن تمام فضاهای روستا روی نقشه: مسکونی/کتابخانه/شورا/مسجد/مدرسه و...
-
شناخت بافت روستا: نحوه ی شکل گیری خانه ها و کوچه ها...و عواملی که در این شکل گیری موثر بوده(توپوگرافی و نوع شیب/بادهای غالب/وجود عوامل طبیعی مثل رود و کوه و ...
-
انواع بافت ها:فضاهای باغی/مسکونی/خدماتی/آموزشی و ...که این موارد خیلی مختصر و در حد شناسایی روی نقشه میتواند باشد.
-
شبکه معابر(که این مورد بسیار مهم است) :این کار بهتر است در نقشه جدا انحام شود : درجه بندی کوچه ها از لحاظ عرض/نوع شیب(شرقی،غربی و..) /نوع کف سازی
-
فضاهای پرو خالی: این مورد نیز بهتر است روی نقشه جدایی نشان داده شود
-
و در نهایت دو مقطع عرضی _طولی به صورت شماتیک از کل روستا که در واقع شیب و یک سری نکات مهم را نشان دهد.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
7.تیپولوژی مسکن:
در این بخش و درواقع بخش پایانی ؛حداقل 3 تیپ خانه را بررسی میکنیم ، یک مورد قدیمی .یک مورد جدید و یک مورد معمولی که بهتر است از نظر ارتفاع متفاوت باشند .
از این ها پلان یک مقطع و یک نما می خواهیم
به چز این 3 تیپ خانه، دو فضای عمومی هم با پلان و مقطع و نما بررسی میکنیم مثلا مسجد..
-
در مورد ساختمانهای قدیمی بهتر است یک نمونه را انتخاب کنیم و با استفاده از عکس یک سری جزئیات را نشان دهیم و ویژگی فضاهایش را مطرح کنیم و یک مقایسه با مدل های جدید داشته باشیم.
در آخر یک تحلیل کلی از تمامی مواردی که کار کردیم را ارائه میدهیم و در صورت امکان راه حلی برای بر طرف شدن نقاط ضعف روستا یا تقویت بیشتر ارائه می دهیم.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
طرح هادی روستایی
مقدمه :
طرح های هادی روستایی از جمله پروژه هایی محسوب می گردند که در راستای فراهم سازی زمینه توسعه و عمران نقاط روستایی تهیه و اجرا می شوند . پایه چنین طرح های در کشور ما از سال 1362 و تحت عنوان روان بخشی روستاها ، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به مورد اجرا گذاشته شد ، و در سالهای بعد به خصوص از سال 1366 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت تمام پی گیری شد . تجدید حیات و هدایت روستاها از ابعاد کالبدی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی از جمله ، اهداف مورد نظر در طرحهای مذکور می باشد.
تعريف :
بر اساس آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه عمران محلی ، ناحیه ای ، منطقه ایی و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب مورخه 12/10/78 هیأت دولت، طرح هادی روستایی عبارت از :
طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری و کشاورزی ، و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونت -گاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
اهداف تهيه و اجراي طرح هادي روستايي :
الف: در نخستین فصل آئین نامه اجرایی تهیه و تصویب طرحهای هادی روستایی اهداف مورد نظر به شرح زیر عنوان شده است :
1-
ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی
2-
تأمین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی ، تولیدی و رفاهی
3-
ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستائیان و خدمات بهزیستی و عمومی
4-
ایجاد شبکه ارتباطی منظم ، و ساماندهی منطقی نظام توزیع خدمات در سطح روستاهای دهستان
5-
ایجاد زمینه بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی ، اشتغال ، و ارتقاء درآمد روستائیان
6-
هدایت وضعیت فیزیکی ( کالبدی ) روستا
بطور کلی و براساس اهداف فوق الذکر ، طرح هادی روستایی در راستای فراهم سازی توسعه و عمران روستاها می بایستی از رویکرد های متفاوت و جامعی برخوردار باشد.
-
اولویت واژه توسعه برعمران که دارای بارمعنایی وسیع و متشکل از نظامی جامع و چند بعدی ، به لحاظ ساختارها و زیر ساختهای اقتصادی – اجتماعی ، فرهنگی و کالبدی می باشد ، خود گواه این موضوع است که تنها هدف طرح هادی ، عمران یا رشد زیر ساختهای فیزیکی و کالبدی روستا نمی باشد ، بلکه توسعه روستا به عنوان یک فرایند جامع و جند بعدی از اساسی ترین اهداف مورد نظر تلقی شده است .
ب: اهداف عمومی از اجرای پروژه های عمران روستایی به شرح زیر است :
1-
افزایس راندمان کار روستائیان
2-
بهبود معیشت و رفاه سط زندگی در روستاها
3-
جلب سرمایه گذاری در روستاها
4-
تکمیل و اصلاح چرخه تولید – مصرف روستایی
5-
پیشگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها

مشکلات عمران روستاها :
بطور کلی عمران روستاها با مشکلاتی مواجه است که اهم آنها عبارتند از :
1-
پراکندگی روستاها
2-
عدم دسترسی به مصالح مرغوب ساخت وساز
3-
محدودیت بودجه و اعتبارات
4-
سبک انگاری پروژه های عمران روستایی از طرف بعضی مسئولین و سازمانها
5-
عدم جدیت قانونی
6-
ماندگاری کم مردم در روستاها
-----------------------------------
* سازمان هایی که میتوانند به ما در راستای پروژه ی روستا کمک کنند شامل :
-سازمان نقشه برداری جهت تهیه ی نقشه های روستا و نقشه ی توپوگرافی
-بنیاد مسکن جهت تهیه ی نقشه ی بیس روستا و اطلاعات دیگر بر حسب نیاز
-اداره آمار جهت تهیه ی آمار ساکنین چند دهه ی گذشته ی روستا و تفکیک زن و مرد بزرگسال و شاغل و...
-بخشداری مربوط به روستا
-شورای روستا
 

seleria

عضو جدید
دوباره سلام. اینبار 1 چیزای جدیدی ازمون خواسته ! ببینید شما منبعی دارید که به من بگید؟
اول گفته ویژگی های کلی جمعیتی روستاهای ایران چگونه است ؟
منابع آب روستاهای کشور بیشتر چیست؟و نقش هرکدام چه میتواند باشد؟
مثال عینی از هر یک از روستاهای متمرکز و پراکنده...
میدونید جالب چیه؟ اینکه استادمون اصلا خودش درس نمیده! هیچی ! پرینتای خودمونو میگیره از اونا جزوه میگه
 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بچه ها من به پلان چند تا خونه روستایی که تو روستاهای اطراف تهران باشه نیازه شدید دارم اگه تو طالقان باشه که دیگه عالیه میخوام تو پلان کاربری قسمتای مختلف خونه مشخص باشه منتظرمااا مرسی:gol:
 

Pleiades.Arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها من به پلان چند تا خونه روستایی که تو روستاهای اطراف تهران باشه نیازه شدید دارم اگه تو طالقان باشه که دیگه عالیه میخوام تو پلان کاربری قسمتای مختلف خونه مشخص باشه منتظرمااا مرسی:gol:

مگه نباید خودت سه تا خونه رولوه کنی؟:surprised: ما که خودمون رولوه کردیم.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
چرا این تاپیک متوقف شده؟؟؟
من این ترم روستا 2 دارم
راش میندازم
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
قدم اول پرسشنامه
که خودم درگیر تهیشم
ببینم چی از آب در میاد بعدا میزارمش تو سایت
 

سپیدار

کاربر بیش فعال
با سلام و احترام
اول از همه شما باید ببینید چه قسمت هایی ازر مطالعاتتون ضعف داره . بعد اگر نظر سنجی راه ِ مناسبی برای بر طرف کردن اون نقص باشه ، به طرح سوال بپردازید .
مثلا اگر شما از اهالی یک روستا بپرسید ایا از وضع بهداشت و درمان راضی هستند ، به احتمال زیاد پاسخ منفی خواهند داد . حال انکه برای بررسی چنین موردی ، شاخص هایی وجود داره ( به درستی و غلطی اون ها کاری ندارم ) که میگه مثلا برای روستای تا فلان خانوار ، این قدر مربع فضای درمانی و این قدر روز پزشکیار یا پزشک نیازه .
بر اساس اون چیزی که من متوجه شدم ، نکته ی بعد که خیلی خیلی باید در پروژه های روستا بهش توجه کنیم ، کاهش ِ تفاوت های روستا با شهره . البته این به صورت ِ یک اصل ِ کلی هنوز مطرح نیست و روستا های قابل توجهی هنوز حالت ِ روستایی خودشون رو حفظ کردن . اما در بررسی روستایی که 76درصد اهالی اون ماهواره دارن ، خیلی پارامتر های جدید رو باید وارد کرد . یا مثلا مسکن ِ روستایی که امروزه باهاش مواجه هستیم ، بسیار متفاوت از مسکن روستایی 20 سال قبله .
با تمام ِ این تفاسیر ، و با توجه به اینکه من نمیدونم روستای انتخابی شما در کدوم محدوده س و همین طور نمیدونم مطالعاتتون شامل چه چیزهایی میشه ، از اونجایی که عمیقا دوست دارم در همون حدی که از دستم بر میاد کمکی کرده باشم ، چند سوالی که به ذهنم میرسه رو مطرح میکنم . اما مطمئن نیستم که مرز ِ این سوالات با پروژه ی روستا و سرشماری ِ نفوس و مسکن و . . . کجاهاس . قطعا اشکالات ِ زیادی خواهد داشت که خودتون و اساتیدتون اون ها رو برطرف میکنند .

1. تعداد افراد خانواده ( اگر برای این پرسش گزینه هم در نظر بگیرید ، هنگام ِ پرسش ، سریعتر عمل خواهید کرد )
2.جنسیت ِ افراد ِ خانواده ( دو ردیف در نظر بگیرید . ردیف الف دختر ، دریف ب پسر و تعداد رو مقابلش بنویسید )
3.معیشت ِ پایه ( توجه به اینکه امروزه بسیاری از روستایی ها مشاغلی متفاوت از مشاغل ِ کلاسیک روستایی دارند . این سوال با توجه به مکان روستا بسیار متفاوت خواهد بود . از رانندگی تا قالی بافی ! )
4.اگر دامدار هستند مشخص کردن نوع دام ، تعداد دام
5. اگر دامدار هستند ، ایا با دامپزشک در ارتباط هستند؟
6.اگر پاسخ سوال 5 مثبت بود ، چند وقت یکبار دام ها تحت نظر دامپزشک هستند.
7. اگر پاسخ 4 مثبت بود ، میزان تولیدات دامی چقدر است ؟
( از سوال 4 تا 7بعدا میتونید در تحلیل ِ طرح های پیشنهادی روستا استفاده کنید . مثلا میگویید بر اساس ِ پرسش نامه ، فلان تن شیر روزانه در این روستا تولید میشود ، و فاصله این روستا تا اولین جایگاه تحویل شیر ، یا اولین جایگاه فر اوری شیر این قدر است ، و مثلا فلان تعداد روستا در نزدیک ِ این روستا هستند و . . . >>>>>> پس : پیشنهاد ِ احداث یک جایگاه تحویل شیر یا مثلا یک کارگاه ِ کوچک فراوری شیر پیشنهاد میگردد . این پرسش ها رو میتونید ادامه هم بدید و دقیق ترش بکنید . حتما توجه دارید که مثل ِ برنامه نویسی کامپیوتر ، اگر مثلا پاسخ ِ سوال 4 منفی شد ، سوالات بعدی از موضوعیت خارج میشوند . )

8.اگر باغدار هستند ، میزان باغاتشان چقدر است ؟
9. میزان ِ محصول برداشتی به طور متوسط چقدر است ؟
10.نوع محصولات باغی چیست ؟
11.ایا با کارشناسان ِ باغداری جهاد کشاورزی در ارتباط هستند ؟
12 اگر پاسخ 11 مثبت است ، ایا تاثیری بر میزان ِ محصولشان داشته است ؟
13.برای بسته بندی محصولات باغی ، به صورت سنتی عمل میکنند ؟
14.نحوه ارائه به بازار ، به وسیله دلال ها ست یا شخصا اقدام میکنند ؟
15.ایا از ان دسته از باغدارانی هستند که درختانشان را اجاره میدهند ؟
و . . .
سوالات ِ معیشت رو خیلی میشه ریز و دقیقش کرد .
16. سطح سواد
17. سطح سواد بچه ها
18. ایا در شهر های نزدیک ِ روستا خانه ای دارند ؟
19.ایا تا کنون به شهر مهاجرت کرده اند ؟
20. اگر پاسخ 19 مثبت بود ، دلیل بازگشت به روستا چیست ؟
21.اگر پاسخ 19 منفی بود ، ایا تمایل به زندگی در شهر دارند؟
22.ایا فرزندان بزرگشان در شهر زندگی میکنند ؟
23 . و . . .

فکر میکنم خودتون بهتر از من این ها رو میدونستید ، یا لااقل الان کاملا متوجه چیزهایی که میخواستم بگم شدید . بازهم تاکید میکنم که نمیدونم این ها بر اساس ِ اصول علمی پرسشنامه ها درست هستند یا نه ، ولی اون چیزی که مطمئن هستم اینه که شما نمیتونید با زبان ِ خودتون با یه پرسش شونده ی روستایی وارد صحبت شوید و انتظار نتیجه داشته باشید . اگر شما مثل بسیاری از بچه ها ، بودن ِ در روستا براتون در حد ِ گرفتن ِ چند تا عکس نیست ، حتما میدونید که رعایت یک سری نکات خیلی ریز ، باعث میشه دیدگاهشون نسبت به شما کلا عوض بشه و به صورت ِ غیر قابل تصوری ، با زندگی های جدید ، ادم های جدید ، نگاه های فراخ ِ جدید و . . . مواجه بشید.
امیدوارم تونسته باشم کمی کمک کنم . باز هم اگر سوالی بود ، با کمال میل در خدمت هستم .
.
.
.
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
1. تعداد افراد خانواده ( اگر برای این پرسش گزینه هم در نظر بگیرید ، هنگام ِ پرسش ، سریعتر عمل خواهید کرد )

خوب وقتی این سئوال رو پرسیدم ، گزینه هاش باید چطوری باشه؟؟؟
میشه بنویسی؟؟؟
من بیشتر تو نوشتن گزینه ها مشکل دارم اگه گزینه ها رو قید کنی ممنونت می شم
2.جنسیت ِ افراد ِ خانواده ( دو ردیف در نظر بگیرید . ردیف الف دختر ، دریف ب پسر و تعداد رو مقابلش بنویسید )
3.معیشت ِ پایه ( توجه به اینکه امروزه بسیاری از روستایی ها مشاغلی متفاوت از مشاغل ِ کلاسیک روستایی دارند . این سوال با توجه به مکان روستا بسیار متفاوت خواهد بود . از رانندگی تا قالی بافی ! )
4.اگر دامدار هستند مشخص کردن نوع دام ، تعداد دام
5. اگر دامدار هستند ، ایا با دامپزشک در ارتباط هستند؟
6.اگر پاسخ سوال 5 مثبت بود ، چند وقت یکبار دام ها تحت نظر دامپزشک هستند.
7. اگر پاسخ 4 مثبت بود ، میزان تولیدات دامی چقدر است ؟
( از سوال 4 تا 7بعدا میتونید در تحلیل ِ طرح های پیشنهادی روستا استفاده کنید . مثلا میگویید بر اساس ِ پرسش نامه ، فلان تن شیر روزانه در این روستا تولید میشود ، و فاصله این روستا تا اولین جایگاه تحویل شیر ، یا اولین جایگاه فر اوری شیر این قدر است ، و مثلا فلان تعداد روستا در نزدیک ِ این روستا هستند و . . . >>>>>> پس : پیشنهاد ِ احداث یک جایگاه تحویل شیر یا مثلا یک کارگاه ِ کوچک فراوری شیر پیشنهاد میگردد . این پرسش ها رو میتونید ادامه هم بدید و دقیق ترش بکنید . حتما توجه دارید که مثل ِ برنامه نویسی کامپیوتر ، اگر مثلا پاسخ ِ سوال 4 منفی شد ، سوالات بعدی از موضوعیت خارج میشوند . )

8.اگر باغدار هستند ، میزان باغاتشان چقدر است ؟
9. میزان ِ محصول برداشتی به طور متوسط چقدر است ؟
10.نوع محصولات باغی چیست ؟
11.ایا با کارشناسان ِ باغداری جهاد کشاورزی در ارتباط هستند ؟
12 اگر پاسخ 11 مثبت است ، ایا تاثیری بر میزان ِ محصولشان داشته است ؟
13.برای بسته بندی محصولات باغی ، به صورت سنتی عمل میکنند ؟
14.نحوه ارائه به بازار ، به وسیله دلال ها ست یا شخصا اقدام میکنند ؟
15.ایا از ان دسته از باغدارانی هستند که درختانشان را اجاره میدهند ؟
و . . .
سوالات ِ معیشت رو خیلی میشه ریز و دقیقش کرد .
16. سطح سواد
17. سطح سواد بچه ها
18. ایا در شهر های نزدیک ِ روستا خانه ای دارند ؟
19.ایا تا کنون به شهر مهاجرت کرده اند ؟
20. اگر پاسخ 19 مثبت بود ، دلیل بازگشت به روستا چیست ؟
21.اگر پاسخ 19 منفی بود ، ایا تمایل به زندگی در شهر دارند؟
22.ایا فرزندان بزرگشان در شهر زندگی میکنند ؟
23 . و . . .

فکر میکنم خودتون بهتر از من این ها رو میدونستید ، یا لااقل الان کاملا متوجه چیزهایی که میخواستم بگم شدید . بازهم تاکید میکنم که نمیدونم این ها بر اساس ِ اصول علمی پرسشنامه ها درست هستند یا نه ، ولی اون چیزی که مطمئن هستم اینه که شما نمیتونید با زبان ِ خودتون با یه پرسش شونده ی روستایی وارد صحبت شوید و انتظار نتیجه داشته باشید . اگر شما مثل بسیاری از بچه ها ، بودن ِ در روستا براتون در حد ِ گرفتن ِ چند تا عکس نیست ، حتما میدونید که رعایت یک سری نکات خیلی ریز ، باعث میشه دیدگاهشون نسبت به شما کلا عوض بشه و به صورت ِ غیر قابل تصوری ، با زندگی های جدید ، ادم های جدید ، نگاه های فراخ ِ جدید و . . . مواجه بشید.
امیدوارم تونسته باشم کمی کمک کنم . باز هم اگر سوالی بود ، با کمال میل در خدمت هستم .
.
.
.

من بیشتر تو نوشتن گزینه ها مشکل دارم اگه گزینه ها رو قید کنی ممنونت می شم
ممنووووووووووووووووووونم یک دنیااااا
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ببین مثلا وفتی میگیم
تعداد افراد خانواده شما چند نفر است؟
گزينه هاش رو چي مينويسيم؟؟؟
يا وقتي ميگيم ميزان تحصيلات
بايد در مورد هر نفر جدا باشه؟
يا کل خانواده؟
يا ميزان تحصيلات پدر؟
مادر؟
چطوري؟

چکار کنیم که پرسشنامه منسجم باشه؟؟؟
 

سپیدار

کاربر بیش فعال
ببین مثلا وفتی میگیم
تعداد افراد خانواده شما چند نفر است؟
گزينه هاش رو چي مينويسيم؟؟؟
يا وقتي ميگيم ميزان تحصيلات
بايد در مورد هر نفر جدا باشه؟
يا کل خانواده؟
يا ميزان تحصيلات پدر؟
مادر؟
چطوري؟
چکار کنیم که پرسشنامه منسجم باشه؟؟؟

سلام دوباره

متاسفانه دو روز تهران نبودم . تاخیر نا خواسته بود .
ببینید دوست عزیز ، این که گزینه ها رو چه طور بنویسید ، یا کلا پرسشنامه رو چطور طراحی کنید ، بستگی ِ مستقیم با اون چیزی داره که نیاز دارید . در واقع هدف پرسشنامه نیست ، پرسشنامه فقط ابزاره .
یعنی چی ؟ مثلا فرض کنید در استاندارد ها قید شده اگر کمتر از 150 نفر از پله عبور کنند ، عرض پله باید فلان قدر باشه ، اگر 200 نفر عبور کنند ف فلان قدر . در واقع برای شما استاندارد ها مشخصه . فقط باید تعداد ِ استفاده کننده ها رو پیدا کنید تا به عرض ِ مورد نیاز ِ طراحی برسید .
قبلا هم گفته بودم اول باید ببینید با پرسش نامه ، چه چیزهایی رو میخوایید مشخص کنید ؛ حالا این مثال رو روی سوالی که فرموده بودید تعمیم میدم . شما پرسیدید برای تعداد ِ فرزندان چطور گزینه طراحی کنم . من میپرسم اصلا تعداد ِ فرزندان به چه درد شما میخوره ؟ یعنی اینکه از دونستن اون چه هدفی رو دنبال میکنید ؟ فرض کنید امار میگه خانواده ای که 1 تا دو فرزند داره ، از نظر ِ اصول ِ تنظیم خانواده مطلوبه ، 3 فرزند مناسب ، 4 فرزند شلوغ ،بیشتر از 6 فرزند اسیب افرین ( تعداد و عنوانی که اوردم همین جوری بود) . حالا اگر شما میخواهید بررسی کنید که روش ها و برنامه های تنظیم خانواده تا چه حد در روستایی که بررسی میکنید درست و موثر بوده ، خب گزینه هاتون باید طوری باشه که بتونید ازش در تطبیق ِ با استاندارد ها ، ازش استفاده کنید . بعدا اگر دیدید که امار ِ خانوار ها خیلی بیشتر از حدود ِ استاندارد تعیین شده س ، اون وقت بررسی میکنید که دلیلش چی بوده ؟ خانه بهداشت نا مناسب ، مسائل فرهنگی ِ متداول و . . .
اون وقت تازه باید راه حل بدید .
یعنی به خودی ِ خود دونستن ِ اطلاعات ِ اماری ، فایده ای نداره .
راستش فکر کنم بهتر باشه به جای اینکه من سر شما رو درد بیارم ، شما لطف کنید و پرسش هایی که مد نظرتون هست و به پاسخشون نیاز دارید رو مطرح کنید ، بعد با همدیگه و با همفکری دوستان دیگه ، گزینه های مناسب رو براشون طرح کنیم .
فقط امیدوارم از هدف اصلی ِ درس روستا خیلی دور نشید .
برای هر کمکی اماده ام .
موفق باشید .
 

sheitonak

عضو جدید
کاربر ممتاز
ما این ترم روستا 2 داریم یکم راجع به روستا 2 هم بگین....:(
 

سپیدار

کاربر بیش فعال
سلام
اگر سوالات ِ نظرسنجی تون رو بفرمایید ، یا بگید که چه کمکی از دست ِ ما بر میاد ، کمی از عذاب وجدانم کم میشه . احساس میکنم در مقابل ِ سوالات ِ شما ، یک سری حرف های کم ربط زدم . منتظرم .
 
بالا