دارالحدیث

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علي علیه السلام :

أيْمُ اللّه ِ ، ما اخْتَلَفتْ اُمّةٌ قَطُّ بَعدَ نَبِيّها إلاّ ظَهرَ أهْلُ باطِلِها على أهْلِ حَقِّها إلاّ ما شاءَ اللّه ُ .( ميزان الحكمه، ج 3، ص 391)

به خدا سوگند كه هيچ امتى پس از پيامبر خود دچار اختلاف نشد، جز آن كه باطل گرايانِ آن امّت بر حقّ خواهانش چيره گشتند، مگر آن جا كه خدا نخواست .
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
عوامل کم حافظگی و فراموشی در احادیث

1. انجام گناهان
2. خوردن ترشيها
3. خنده زياد و بلند
4. بي احترامي به استاد
5. خوردن زياد پنير
6. بوييدن بوهاي بد
7. خوردن و آشاميدن در حال جنابت
8. خوردن غذاي داغ
9. زياده روي در مباشرت جنسي [1]

پی نوشت :
[1] . دانشنامه احادیث پزشکی

 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز


امام حسن ‏عليه السلام :

القَريبُ مَن قَرَّبَتهُ المَوَدَّةُ وان بَعُدَ نَسَبُهُ


خويشاوند كسي است كه دوستي سبب خويشاوندي او است، اگرچه نسبش دور باشد
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علي (ع)

إيّاكُم و التَّلَوُّنَ في دِينِ اللّه ِ ، فإنَّ جَماعَةً فيما تَكْرَهونَ مِن الحقِّ خَيرٌ مِن فُرقَةٍ فيما تُحِبّونَ مِن الباطِلِ ، و إنّ اللّه َ سُبحانَهُ لَم يُعْطِ أحَدا بفُرقَةٍ خَيرا ، مِمّن مَضى و لا مِمّن بَقِي . ( نهج البلاغه ، خطبه 176)

از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد ؛ زيرا يكپارچگى در آنچه حقّ است ـ ولى شما آن را ناخوش مى داريد ـ از پراكندگى در آنچه باطل است ـ اما خوشايند شما مى باشد ـ بهتر است . خداوند سبحان به هيچ يك از گذشتگان و باقى ماندگان، بر اثر تفرقه و جدايى خير و خوبى عطا نكرده است .


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علي(ع):


إنَّ الشَّيطانَ يُسَنّي لَكُم طُرُقَهُ ، و يُريدُ أنْ يَحُلَّ دِينَكُم عُقْدةً عُقْدةً ، و يُعْطيَكُم بالجَماعةِ الفُرقَةَ ، و بالفُرقَةِ الفِتْنَةَ ، فاصْدِفوا عن نَزَغاتِهِ و نَفَثاتِهِ . (نهج البلاغه، خطبه 121)

همانا شيطان راههاى خود را براى شما آسان و هموار مى كند و مى خواهد بند بندِ دين شما را بگسلاند و به جاى يكپارچگى، پراكندگى نصيبتان كند و بر اثر پراكندگى، فتنه و فساد پديد آورد . پس، از وسوسه ها و افسونهايش روي گردان شويد .
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
احادیث خواندنی درباره یاد خدا

احادیث خواندنی درباره یاد خدا


امام على عليه السلام :

اَلذِّكرُ يونِسُ اللُّبَّ وَيُنيرُ القَلبَ وَيَستَنزِلُ الرَّحمَةَ؛

ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.

غررالحكم، ج2، ص66، ح

---------------------------------------
امام على عليه السلام :

اُذكُرُوا اللّه ذِكراخالِصاتَحيَوابِهِ أَفضَلَ الحَياةِ وَتَسلُكوابِهِ طُرُقَ النَّجاةِ؛

خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را به پيماييد.

(بحارالأنوار، ج78، ص39، ح16)


---------------------------------------
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

مَن أَطاعَ اللّه عَزَّوَجَلَّ فَقَد ذَكَرَ اللّه وَإِن قَلَّت صَلاتُهُ وَصيامُهُ وَتِلاوَتُهُ لِلقُرآنِ؛

هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن و قرآن خواندنش اندك باشد.

( بحارالأنوار، ج77، ص86، ح3)


---------------------------------------
امام صادق عليه السلام :

فى قَولِهِ تَعالى: (لَذِكرُ اللّه أَكبَرُ) ـ : ذِكرُ اللّه عِندَ ما أَحَلَّ وَحَرَّمَ؛

درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و حرام.

(نورالثقلين، ج4، ص162، ح61)


---------------------------------------
امام باقر عليه السلام :

كَأَنَّ المُؤمِنينَ هُمُ الفُقَهاءُ أهلُ فِكرَةٍ وَعِبرَةٍ، لَم يُصِمَّهُم عَن ذِكرِ اللّه ما سَمِعوا بِآذانِهِم وَلَم يُعمِهِم عَن ذِكرِ اللّه ما رَأو امِنَ الزّينَةِ؛

گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيده هاى دنيوى، گوش آنها را از (شنيدن) ياد خدا كر نمى كند و زرق و برق دنيا چشم آنان را از ياد خدا كور نمى گرداند.

( بحارالأنوار، ج73، ص36، ح17)


---------------------------------------
امام صادق عليه السلام :

قالَ: أَوحَى اللّه عَزَّوَجَلَّ إِلى موسى عليه السلام يا موسى، لاتَنسَنى عَلى كُلِّ حالٍ وَلا تَفرَح بِكَثرَةِ المالِ، فَإِنَّ نِسيانى يُقسِى القُلوبَ، وَمَعَ كَثرَةِ المالِ كَثرَةُ الذُّنوبِ؛

خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نشو، زيرا از ياد بردن من دلها را سخت مى كند و همراه ثروت زياد، گناهان زياد است.

( كافى، ج8، ص45، ح8)


---------------------------------------
امام سجاد عليه السلام :

إِنَّ قَسوَةَ البِطنَةِ وَفَترَةَ المَيلَةِ وَسُكرَ الشَّبَعِ وَعِزَّةَ المُلكِ مِمّا يُثَبِّطُ وَيُبَطِّى ءُ عَنِ العَمَلِ وَيُنسِى الذِّكرَ؛

پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده در عمل است و ذكر (خدا) را از ياد مى برد.

(بحارالأنوار، ج78، ص129، ح1)


---------------------------------------
امام سجاد عليه السلام :

يا مَن ذِكرُهُ شَرَفٌ لِلذّاكِرينَ وَيا مَن شُكرُهُ فَوزٌ لِلشّاكِرينَ وَيا مَن طاعَتُهُ لِلمُطيعينَ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاشغَل قُلوبَنا بِذِكرِكَ عَن كُلِّ ذِكرٍ؛

اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافتن سپاسگزاران (بر نعمتها) است و اى آن كه فرمانبرداريش سبب نجات فرمانبرداران است، بر محمد و آل او درود فرست و با ياد خود دلهاى ما را از هر ياد ديگرى بازدار.

(صحيفه سجاديه، دعاى 11 )


---------------------------------------
امام باقر عليه السلام :

ذِكرُ اللِّسانِ الحَمدُ وَالثَّناءُ وَ ذِكرُ النَّفسِ الجَهدُ وَالعَناءُ وَذِكرُ الرّوحِ الخَوفُ وَالرَّجاءُ وَذِكرُ القَلبِ الصِّدقُ وَالصَّفاءُ وَذِكرُ العَقلِ التَّعظيمُ وَالحَياءُ وَذِكرُ المَعرِفَةِ التَّسليمُ وَالرِّضا وَذِكرُ السِّرِّ الرُّؤيَةُ وَاللِّقاءُ؛

ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق و صفا، ذكر عقل تعظيم و شرم، ذكر معرفت تسليم و رضا و ذكر باطن مشاهده و لقا است.

(مشكاة الانوار، ص 113)


---------------------------------------
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

يَقولُ اللّه عَزَّوَجَلَّ إِذ كانَ الغالِبُ عَلَى العَبدِ الاِشتِغالُ بى، جَعَلتُ بُغيَتَهُ وَلَذَّتَهُ فى ذِكرى فَإذا جَعَلتُ بُغيَتَهُ وَلَذَّتَهُ فى ذِكرى عَشَقَنى وَعَشَقتُهُ فَإِذا عَشَقَنى وَعَشَقتُهُ رَفَعتُ الحِجابَ فيما بَينى وَبَينَهُ وَصَيَّرتُ ذلِكَ تَغالُبَاَ عَلَيهِ لايَسهو إِذا سَهَا النّاسُ اُولئِكَ كَلامُهُم كَلامُ النبياءِ اُولئِكَ البطالُ حَقّا؛


خداى عزوجل مى فرمايد: هرگاه ياد من بر بنده ام غالب شود، خواهش و خوشى او را در ياد خود قرار دهم و چون خواهش و خوشى او را در ياد خود قرار دهم عاشق من شود و من نيز عاشق او گردم و چون عاشق يكديگر شديم حجاب ميان خود و او را بر دارم و عشق خود را بر جان او چيره گردانم، چندان كه مانند مردم دچار سهو و غفلت نمى شود، سخن اينان سخن پيامبران است، اينان براستى قهرمانند.

(كنزالعمال، ج1، ص433، ح1872)


---------------------------------------
امام صادق عليه السلام :

لِجَرّاحِ المَدائِنىِّ ـ : ألا اُحَدِّثُكَ بِمَكارِمِ الأخلاقِ؟ اَلصَّفحُ عَنِ النّاسِ ، وَمُواساةُ الرَّجُلِ أخاهُ فى مالِهِ ، وَذِكرُ اللّه كَثيرا؛

به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهيم كردن برادر (دينى) در مال خود و بسيار به ياد خدا بودن.

(غررالحكم، ج2ف ص451، ح3260)


---------------------------------------
امام صادق عليه السلام :

اَلا اُحَدِّثُكَ بِمَكارِمِ الاَْخْلاقِ؟ الصَّفْحُ عَنِ النّاسِ وَ مُواساةُ الرَّجُلِ اَخاهُ فى مالِهِ وَ ذِكْرُ اللّه‏ِ كَثيرا؛

آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى) خود و بسيار به ياد خدا بودن.

(معانى الأخبار، ص 191، ح 2)



---------------------------------------
امام صادق عليه السلام :

اَوْحَى اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ اِلى مُوسى عليه‏السلام يا مُوسى لا تَفْرَحْ بِكَثْرَةِ الْمالِ وَ لا تَدَعْ ذِكْرى عَلى كُلِّ حالٍ فَاِنَّ كَثْرَةَ الْمالِ تُنْسِى الذُّنوبَ وَ اِنَّ تَرْكَ ذِكرى يُقْسِى الْقُلوبَ؛

خداى عزّوجلّ به موسى عليه‏السلام وحى كرد: اى موسى! به زيادى ثروت شاد مشو و در هيچ حالى مرا فراموش مكن، زيرا با زيادى ثروت گناهان فراموش مى‏شود و از ياد بردن من قساوت قلب مى‏آورد.

(نهج الفصاحه، ح 2783)


---------------------------------------
امام حسن عسکری عليه السلام :

أكثِروا ذِكرَ اللّه‏ِ وذِكرَ المَوتِ وتِلاوَةَ القُرآنِ.

خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.

( ميزان الحكمة : ح 21781)


---------------------------------------
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

ما مِن ساعَةٍ تَمُرُّ بِابن آدَمَ لَم یُذکَر اللهُ فیها إلّا حَسِرَ عَلَیها یَومَ القیامَةِ.

هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد خورد.

(کنز العمال ح1819)
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]امام صادق سلام الله علیه :[/h] [h=3]اَلْبَنونَ نَعيمٌ وَ الْبَناتُ حَسَناتٌ وَ اللّه‏ُ يَسْألُ عَنِ النَّعيمِ ، وَ يُثيبُ عَلَى الحَسَناتِ ؛[/h] پسران، نعمت‏ند و دختران خوبى. خداوند ، از نعمت‏ها سؤال میكند و به خوبى‏ها پاداش مى‏دهد .
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
امام حسن عسكري - عليه السلام - فرمود:

با دوست و دشمن خوش گفتار و خوش برخورد باشيد، امّا با دوستان مؤمن به عنوان يك وظيفه كه بايد هميشه نسبت به يكديگر با چهره اي شاداب برخورد نمايند، امّا نسبت به مخالفين به جهت مدارا و جذب به اسلام و احكام آن.


«مستدرك الوسائل، ج 12، ص 261، ح 14061»
 

Joe_Bel

کاربر فعال تالار مهندسی برق ,
کاربر ممتاز
معناى حديث صحيح

حديث صحيح حديثى است كه سندش توسط اشخاص عادل ضبط و متصل باشد، و مخالف راويان حديث قويتر از خودشان نباشد و همچنين حديث داراى عيب نباشد.
بنابراين براى اينكه حديثى صحيح باشد بايد پنج نقطه رعايت شود كه عبارتند از:
1- اتصال و به هم پيوستگى سند: بدين معنا كه هر يك از راويان حديث بايد مستقيماً از نفر قبلى شنیده باشد، بنابراين اگر غير مستقيم شنيده باشد حديث متصل نيست و از صحت خارج است.
2- عدالت راويان حديث: هر يك از راويان حديث بايد عادل باشد، بدين معنى كه اهل تقوى و پرهيزگارى باشد و از گناه دورى كند مخصوصا از دروغ گفتن، بنابراين حديثى كه از اشخاص گناهكار و فاسق و دروغگو نقل مي‌شود معتبر نيست.
3-ثبت و ضبط: هر يك از راويان حديث بايد حديث را از حفظ داشته باشد و يا اينكه در جايى آنرا ثبت و ضبط كرده باشد، بنابراين اگر كسى حديث را در جايى ثبت و ضبط نكرده باشد و يا حافظه اش ضعيف باشد حديثش صحيح نيست.
4-حديث نبايد شاذ باشد، و شاذ عبارت است از حديثى كه مخالف راويان حديث قويتر از خودش باشد، بنابراين اگر كسى روايتى نقل كند ولى كسى ديگر كه در عدالت و ثبت و ضبط و تقوايش از او بيشتر باشد حديثى مخالف او نقل كند، روايت نفر اول شاذ محسوب ميشود.
5- حديث نبايد معلّل باشد، بدين معنى كه نبايد داراى عيب باشد، بعنوان مثال، اگر حديثى داراى خطاى دستور زبان عربى باشد امكان ندارد كه صحيح باشد، زيرا پيامبر صلى الله عليه و سلم دستور زبان عربى را كاملا مراعات ميكردند زيرا وحى خداوند متعال را نقل ميكردند که عارى از هر نوع خطا و اشتباه است.
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
امام صادق علیه السلام فرمودند:
علیک بالصمت، تعد حلیما،جاهلا کنت او عالما، فان الصمت زین لک عندالعلماء و سترلک عندالجهال.
عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است
(مستدرک ،ج ۹، ص۱۷)
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام على سلام الله علیه
[h=1]نِعمَ زادُ المَعادِ الإحسانُ إلَى العِبادِ؛[/h]
نيكى كردن به بندگان، چه نيكو توشه‏اى است براى آن جهان
خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث: ح 653​

 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
آخرین نماز شما قبل از مُردنتان !

آخرین نماز شما قبل از مُردنتان !

قال رسولُ الله صلى اللهُ عليهِ وَ آلهِ
:​
صَلِّ صَلوةَ مودِعٍ تَرَى اَنكَ لا تُصلِى بَعدَها صَلوةً اَبداً .​
آنچنان نماز بگذار كه گويى آخرين نماز توست و ديگر هرگز نمازى نخواهى خواند .​
من دیگر چه بگویم كه حواس شما را در نماز جمع كند؟ این راهی كه پیامبر عزیز نشان داده است، بسیار عالی است.​
شما فكر كنید بعد از نماز باید غزل خداحافظی را بخوانید، آن طرف هم چیزی جز این نماز نخواهید داشت. این یك بازی نیست!​
چون نه تنها شما، بلكه هیچ كس نمی‌داند آیا عمرش تا نماز بعدی قد می‌دهد یا نه ؟!​

( بحارالانوار ، ج 84 ، ص 264)​

 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام صادق سلام الله علیه :
[h=1]اِنَّ اللّه‏َ لَيَرْحَمُ الْعَبْدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ ؛[/h] بدون ترديد ، خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ، رحم مى‏كند .

كافى ، ج 6، ص 50، ح 5؛ حكمت‏نامه كودك، ص 224
[h=4][/h]
 

setare2013

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
امام علی - علیه السلام- فرمودند :
پیروان ما كسانى‏اند كه در راه ولایت ما بذل و بخشش مى‏كنند، در راه دوستى ما به یكدیگر محبت مى‏نمایند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به دیدار هم مي ‏روند. چون خشمگین شوند، ظلم نمى‏كنند و چون راضى شوند، زیاده روى نمي ‏كنند، براى همسایگانشان مایه بركت‏اند و نسبت به هم‏نشینان خود در صلح و آرامش ‏اند
 

setare2013

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پیامبر گرامی اسلام فرمودند :
نماز شب، موجب رضایت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پیامبران، نور معرفت، ریشه ایمان، آسایش بدن‏ها، مایه ناراحتى شیطان، سلاحى بر ضدّ دشمنان، مایه اجابت دعا، قبولى اعمال و بركت در روزى است.
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
روزی و دعا
امام صادق سلام الله علیه :
[h=1]اَنَّ الْعَبْدَ اِذا لَمْ يَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ كَثُرَ دُعاؤَهُ؛[/h] وقتى که بنده مؤمن نداند روزيش از كجا خواهد رسيد، زياد دعا مى‏كند.

توحيد صدوق، ص 402؛ توسعه اقتصادى، ج 2، ص 576
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
حدّ مهریه
امام علي سلام الله علیه:
لا تُغالوا فى مُهورِ النِّساءِ فَيَكونَ عَداوَةً ؛

مهريّه‏هاى زنان را سنگين نگيريد، كه باعث كدورت و دشمنى مى‏شود.

مكارم الاخلاق، ص 237؛ دانش‏نامه قرآن و حديث، ج 4، ص 112
 

setare2013

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]علی ابن ابیطالب : حاجت محتاج را به تاخیر نینداز زیرا نمی دانی از اینکه فردا برای تو چه پیش خواهد آمد [/FONT]
 

setare2013

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif] [/FONT]
[FONT=Georgia, Times New Roman, Times, Serif]علی ابن ابیطالب : علم خویش را به جهل و یقین خود را به شک مبدل نکنید، آنگاه که به علم رسیدید عمل کنید و آنگاه که به یقین دست یافتید ،اقدام نمایید.[/FONT]

 

setare2013

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
علی ابن ابیطالب : آدمی به گفتارش سنجیده می شود و به رفتارش ارزیابی می گردد، چیزی بگو که کفه سخنت سنگین شود و کاری کن که قیمت رفتارت بالا رود
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پيامبرصلى الله عليه وآله :
الصّائِمُ لاتُرَدُّ دَعوَتُهُ ؛
دعاى روزه‏دار ردّ نمى‏شود .
مسند أحمد ، ج 2 ، ص 7
 

javad ta

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام باقر عليه السلام:
[h=1]لا تَتَهاوَن بِصَلاتِكَ، فَإِنّ النَّبيَّ صلى اللَّه عليه وآله قالَ عِندَ مَوتِهِ: «لَيسَ مِنّي مَنِ ‏استَخَفَّ بِصَلاتِهِ»[/h] نمازت را سبُك مشمار، كه همانا پيامبر صلى اللَّه عليه وآله هنگام رحلتش فرمود: «هر كس نماز را سبك بشمارد، از من نيست».
 
بالا