****<< جلسه هفتگی قرائت قرآن باشگاه مهندسان ایران >>****

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان عزیزم

نیت
این جزء رو با احترام تقدیم میکنیم
به امام رضا (ع) و شفای همه مریضان رو از خداوند خواستاریم.

ما أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطانِ بِشَىْء مِثْلِ الصَّلوةِ، فَصَلِّها وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطانِ:
هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان را به خاك نمى‌مالد، پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال.



دوستان خوبم برای جزء آخر لطفا فقط یک صفحه بردارید تا همه شریک باشن.

جزء سی قرآن کریم

صفحه 582 __ آیه 1 تا 30 سوره نبا......................................................
Hodaa37
صفحه 583 __ آیه 31 تا 40 نبا- آیه 1 تا 15 سوره نازعات...........................
nafis.68
صفحه 584 __ آ یه 16 تا 46 سوره نازعات
صفحه 585 __ آیه 1 تا 42 سوره عبس
صفحه 586 __ آیه 1 تا 29 سوره تکویر
صفحه 587 __ آیه 1 تا 19 انفطار – آیه 1 تا 6 سوره مطففین
صفحه 588 __ آ یه 7 تا 34 سوره مطففین
صفحه 589 __ آیه 35و 36 مطففین- آیه 1 تا 25 سوره انشقاق
صفحه 590 __ آیه 1 تا 22 سوره بروج
صفحه 591 __ آیه 1 تا 17 سوره طارق- آیه 1 تا 15 سوره اعلی
صفحه 592 __ آیه 16 تا 19 سوره اعلی – آیه 1 تا 26 سوره غاشیه
صفحه 593 __ آیه 1 تا 23 سوره فجر
صفحه 594 __ آیه 24 تا 30 سوره فجر – آیه 1 تا 20 سوره بلد
صفحه 595 __ آیه 1 تا 15 سوره شمس – آیه 1 تا 14 سوره لیل
صفحه 596 __ آیه 15 تا 21 لیل-سوره ضحی و شرح
صفحه 597 __ سوره تین و علق <سجده واجب>
صفحه 598 __ سوره قدر –سوره بینه آیه 1 تا 7
صفحه 599 __ آیه 8 سوره بینه-سوره زلزلة-سوره عادیات آیه 1 تا 9.......
Maryam.67
صفحه 600 __ آیه 10 و 11 سوره عادیات-سوره قارعة سوره تکاثر.......
mohandeseit
صفحه 601 __ سوره عصر- همزه – فیل....................................................Ir. A. P
صفحه 602 __ سوره قریش-ماعون-کوثر....................................................
pereen
صفحه 603 __ سوره کافرون – نصر – مسد...............................................
mani24
صفحه 604 __ سوره توحید – فلق –ناس
.......................................self confidence
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان عزیزم

نیت
این جزء رو با احترام تقدیم میکنیم
به امام رضا (ع) و شفای همه مریضان رو از خداوند خواستاریم.

ما أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطانِ بِشَىْء مِثْلِ الصَّلوةِ، فَصَلِّها وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطانِ:
هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان را به خاك نمى‌مالد، پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال.



دوستان خوبم برای جزء آخر لطفا فقط یک صفحه بردارید تا همه شریک باشن.

جزء سی قرآن کریم

صفحه 582 __ آیه 1 تا 30 سوره نبا......................................................
Hodaa37
صفحه 583 __ آیه 31 تا 40 نبا- آیه 1 تا 15 سوره نازعات...........................
nafis.68
صفحه 584 __ آ یه 16 تا 46 سوره نازعات..............................................sanijoon
صفحه 585 __ آیه 1 تا 42 سوره عبس

صفحه 586 __ آیه 1 تا 29 سوره تکویر
صفحه 587 __ آیه 1 تا 19 انفطار – آیه 1 تا 6 سوره مطففین...............................کیجا
صفحه 588 __ آ یه 7 تا 34 سوره مطففین............................................ستایش1991
صفحه 589 __ آیه 35و 36 مطففین- آیه 1 تا 25 سوره انشقاق................fereshte.m

صفحه 590 __ آیه 1 تا 22 سوره بروج...........................................................Ti8
صفحه 591 __ آیه 1 تا 17 سوره طارق- آیه 1 تا 15 سوره اعلی
صفحه 592 __ آیه 16 تا 19 سوره اعلی – آیه 1 تا 26 سوره غاشیه
صفحه 593 __ آیه 1 تا 23 سوره فجر

صفحه 594 __ آیه 24 تا 30 سوره فجر – آیه 1 تا 20 سوره بلد
صفحه 595 __ آیه 1 تا 15 سوره شمس – آیه 1 تا 14 سوره لیل
صفحه 596 __ آیه 15 تا 21 لیل-سوره ضحی و شرح
صفحه 597 __ سوره تین و علق <سجده واجب>

صفحه 598 __ سوره قدر –سوره بینه آیه 1 تا 7
صفحه 599 __ آیه 8 سوره بینه-سوره زلزلة-سوره عادیات آیه 1 تا 9.......
Maryam.67
صفحه 600 __ آیه 10 و 11 سوره عادیات-سوره قارعة سوره تکاثر.......
mohandeseit
صفحه 601 __ سوره عصر- همزه – فیل....................................................Ir. A. P

صفحه 602 __ سوره قریش-ماعون-کوثر....................................................
pereen
صفحه 603 __ سوره کافرون – نصر – مسد...............................................
mani24
صفحه 604 __ سوره توحید – فلق –ناس
.......................................self confidence
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان عزیزم

نیت
این جزء رو با احترام تقدیم میکنیم
به امام رضا (ع) و شفای همه مریضان رو از خداوند خواستاریم.

ما أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطانِ بِشَىْء مِثْلِ الصَّلوةِ، فَصَلِّها وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطانِ:
هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان را به خاك نمى‌مالد، پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال.



دوستان خوبم برای جزء آخر لطفا فقط یک صفحه بردارید تا همه شریک باشن.

جزء سی قرآن کریم

صفحه 582 __ آیه 1 تا 30 سوره نبا......................................................
Hodaa37
صفحه 583 __ آیه 31 تا 40 نبا- آیه 1 تا 15 سوره نازعات...........................
nafis.68
صفحه 584 __ آ یه 16 تا 46 سوره نازعات..............................................sanijoon
صفحه 585 __ آیه 1 تا 42 سوره عبس

صفحه 586 __ آیه 1 تا 29 سوره تکویر
صفحه 587 __ آیه 1 تا 19 انفطار – آیه 1 تا 6 سوره مطففین...............................کیجا
صفحه 588 __ آ یه 7 تا 34 سوره مطففین............................................ستایش1991
صفحه 589 __ آیه 35و 36 مطففین- آیه 1 تا 25 سوره انشقاق................fereshte.m

صفحه 590 __ آیه 1 تا 22 سوره بروج...........................................................Ti8
صفحه 591 __ آیه 1 تا 17 سوره طارق- آیه 1 تا 15 سوره اعلی
صفحه 592 __ آیه 16 تا 19 سوره اعلی – آیه 1 تا 26 سوره غاشیه................
سامرانی
صفحه 593 __ آیه 1 تا 23 سوره فجر.................................................
مرتضی ساعی

صفحه 594 __ آیه 24 تا 30 سوره فجر – آیه 1 تا 20 سوره بلد...................
فرزانه 343
صفحه 595 __ آیه 1 تا 15 سوره شمس – آیه 1 تا 14 سوره لیل............
**آگاهدخت**
صفحه 596 __ آیه 15 تا 21 لیل-سوره ضحی و شرح
صفحه 597 __ سوره تین و علق <سجده واجب>.......................................
amir_14

صفحه 598 __ سوره قدر –سوره بینه آیه 1 تا 7.......................................
WOMIS
صفحه 599 __ آیه 8 سوره بینه-سوره زلزلة-سوره عادیات آیه 1 تا 9.......
Maryam.67
صفحه 600 __ آیه 10 و 11 سوره عادیات-سوره قارعة سوره تکاثر.......
mohandeseit
صفحه 601 __ سوره عصر- همزه – فیل....................................................Ir. A. P

صفحه 602 __ سوره قریش-ماعون-کوثر....................................................
pereen
صفحه 603 __ سوره کافرون – نصر – مسد...............................................
mani24
صفحه 604 __ سوره توحید – فلق –ناس
........................................self confidence
 
آخرین ویرایش:

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان عزیزم

نیت
این جزء رو با احترام تقدیم میکنیم
به امام رضا (ع) و شفای همه مریضان رو از خداوند خواستاریم.

ما أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطانِ بِشَىْء مِثْلِ الصَّلوةِ، فَصَلِّها وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطانِ:
هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان را به خاك نمى‌مالد، پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال.



دوستان خوبم برای جزء آخر لطفا فقط یک صفحه بردارید تا همه شریک باشن.

جزء سی قرآن کریم

صفحه 582 __ آیه 1 تا 30 سوره نبا......................................................
Hodaa37
صفحه 583 __ آیه 31 تا 40 نبا- آیه 1 تا 15 سوره نازعات...........................
nafis.68
صفحه 584 __ آ یه 16 تا 46 سوره نازعات..............................................sanijoon
صفحه 585 __ آیه 1 تا 42 سوره عبس

صفحه 586 __ آیه 1 تا 29 سوره تکویر
صفحه 587 __ آیه 1 تا 19 انفطار – آیه 1 تا 6 سوره مطففین...............................کیجا
صفحه 588 __ آ یه 7 تا 34 سوره مطففین............................................ستایش1991
صفحه 589 __ آیه 35و 36 مطففین- آیه 1 تا 25 سوره انشقاق.................fereshte.m

صفحه 590 __ آیه 1 تا 22 سوره بروج...........................................................Ti8
صفحه 591 __ آیه 1 تا 17 سوره طارق- آیه 1 تا 15 سوره اعلی
صفحه 592 __ آیه 16 تا 19 سوره اعلی – آیه 1 تا 26 سوره غاشیه................
سامرانی
صفحه 593 __ آیه 1 تا 23 سوره فجر..................
afsaneh keshavar,مرتضی ساعی

صفحه 594 __ آیه 24 تا 30 سوره فجر – آیه 1 تا 20 سوره بلد...................
فرزانه 343
صفحه 595 __ آیه 1 تا 15 سوره شمس – آیه 1 تا 14 سوره لیل............
**آگاهدخت**
صفحه 596 __ آیه 15 تا 21 لیل-سوره ضحی و شرح.........................F@tima s332
صفحه 597 __ سوره تین و علق <سجده واجب>.......................................
amir_14

صفحه 598 __ سوره قدر –سوره بینه آیه 1 تا 7.......................................
WOMIS
صفحه 599 __ آیه 8 سوره بینه-سوره زلزلة-سوره عادیات آیه 1 تا 9.......
Maryam.67
صفحه 600 __ آیه 10 و 11 سوره عادیات-سوره قارعة سوره تکاثر.......
mohandeseit
صفحه 601 __ سوره عصر- همزه – فیل....................................................Ir. A. P

صفحه 602 __ سوره قریش-ماعون-کوثر....................................................
pereen
صفحه 603 __ سوره کافرون – نصر – مسد...............................................
mani24
صفحه 604 __ سوره توحید – فلق –ناس
........................................self confidence
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان عزیزم

نیت
این جزء رو با احترام تقدیم میکنیم
به امام رضا (ع) و شفای همه مریضان رو از خداوند خواستاریم.

ما أُرْغِمَ أَنْفُ الشَّيْطانِ بِشَىْء مِثْلِ الصَّلوةِ، فَصَلِّها وَ أَرْغِمْ أَنْفَ الشَّيْطانِ:
هيچ چيز مثل نماز، بينى شيطان را به خاك نمى‌مالد، پس نماز بخوان و بينى شيطان را به خاك بمال.



دوستان خوبم برای جزء آخر لطفا فقط یک صفحه بردارید تا همه شریک باشن.

جزء سی قرآن کریم

صفحه 582 __ آیه 1 تا 30 سوره نبا......................................................
Hodaa37
صفحه 583 __ آیه 31 تا 40 نبا- آیه 1 تا 15 سوره نازعات...........................
nafis.68
صفحه 584 __ آ یه 16 تا 46 سوره نازعات..............................................sanijoon
صفحه 585 __ آیه 1 تا 42 سوره عبس...............................................خیال شیشه ای

صفحه 586 __ آیه 1 تا 29 سوره تکویر...............................................saiedshahi
صفحه 587 __ آیه 1 تا 19 انفطار – آیه 1 تا 6 سوره مطففین...............................کیجا
صفحه 588 __ آ یه 7 تا 34 سوره مطففین............................................ستایش1991
صفحه 589 __ آیه 35و 36 مطففین- آیه 1 تا 25 سوره انشقاق.................fereshte.m

صفحه 590 __ آیه 1 تا 22 سوره بروج...........................................................Ti8
صفحه 591 __ آیه 1 تا 17 سوره طارق- آیه 1 تا 15 سوره اعلی................s.1.8.1.18
صفحه 592 __ آیه 16 تا 19 سوره اعلی – آیه 1 تا 26 سوره غاشیه................
سامرانی
صفحه 593 __ آیه 1 تا 23 سوره فجر..................
afsaneh keshavar,مرتضی ساعی

صفحه 594 __ آیه 24 تا 30 سوره فجر – آیه 1 تا 20 سوره بلد...................
فرزانه 343
صفحه 595 __ آیه 1 تا 15 سوره شمس – آیه 1 تا 14 سوره لیل............
**آگاهدخت**
صفحه 596 __ آیه 15 تا 21 لیل-سوره ضحی و شرح.........................F@tima s332
صفحه 597 __ سوره تین و علق <سجده واجب>.......................................
amir_14

صفحه 598 __ سوره قدر –سوره بینه آیه 1 تا 7.......................................
WOMIS
صفحه 599 __ آیه 8 سوره بینه-سوره زلزلة-سوره عادیات آیه 1 تا 9.......
Maryam.67
صفحه 600 __ آیه 10 و 11 سوره عادیات-سوره قارعة سوره تکاثر.......
mohandeseit
صفحه 601 __ سوره عصر- همزه – فیل....................................................Ir. A. P

صفحه 602 __ سوره قریش-ماعون-کوثر....................................................
pereen
صفحه 603 __ سوره کافرون – نصر – مسد...............................................
mani24
صفحه 604 __ سوره توحید – فلق –ناس
........................................self confidence
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
دعا هنگام ختم قرآن

دعا هنگام ختم قرآن


دعا هنگام ختم قرآن


ختم قرآن یكی از سنتهای رایج در میان مسلمانان است و پیشوایان دینی در مورد آن سفارش زیادی كرده‎اند كه در ادب پانزدهم همین كتاب در این زمینه سخن به میان آمد.

ختم قرآن توفیقی است كه از ناحیه پروردگار نصیب انسانهای وارسته می‎گردد. از اینرو ختم كننده قرآن باید قدر این نعمت بزرگ را بداند. با ختم قرآن دریچه‎هایی از توفیقات الهی به سوی انسان باز می‎شود كه باید از این موقعیت استفاده كرد و با دعا به درگاه خداوند خواستار تداوم این توفیقات شد. در واقع باید با دعا از خرمن معارف قرآن خوشه‎چینی كرد و خواستار موفقیت بیشتری در كسب معارف قرآن شد.

دعا هنگام ختم قرآن، سنّت است

هنگام ختم قرآن هر دعایی را می‎توان خواند. امّا بهتر است كه چگونه دعا كردن و از خدا طلب كردن را هم از پیشوایان دینی بیاموزیم. در این زمینه سه دعا از میان دعاهای ختم قرآن برای بهره‎گیری دوستداران قرآن تقدیم می‎شود.


دعای اوّل

«عاصِِم» یكی از قرّاء سبعه از «زرّبن‎حُبَیْش» نقل می‎كند كه قرآن كریم را در مسجد كوفه از اوّل تا آخر آن بر امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ علیه السّلام ـ قرائت می‎كرد. حضرت پس از تمام شدن آن به من فرمود:
ای زرّ! هنگامی كه قرآن را ختم كردی این دعا را بخوان: زیرا حبیب من رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دستور داد هنگام ختم قرآن، خدا را این گونه ندا كنم:

«اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُكَ اِخْباتَ الْمُخْبِتینَ، وَ اِخْلاصَ الْمُوقِنینَ، وَ مُرافَقَهَ الْاَبْرارِ، وَ اسْتِحْقاقَ حَقائِقِ الْایمانِ، وَ الْغَنیمَهَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ، وَ السَّلامَهَ مِنْ كُلِّ اِثْمٍ، وَ وُجُوبَ رَحْمَتِكَ، وَ عَزائِمَ مَغْفِرَتِكَ، وَ الْفَوْزَ بِالْجَنَّهِ وَ النَّجاهَ مِنَ النّارِ».
پروردگارا! از تو فروتنی خاشعین و اخلاص اهل یقین را می‎خواهم. دوستی و رفاقت خوبان، و رسیدن به حقایق ایمان را می‎طلبم. غنیمت بردن از هر كار نیكی و پیراستگی از هر گناه را، فرود آمدن رحمتت را، و آمرزش گناهان و دستیابی به بهشت و نجات از آتش جهنّم را از تو درخواست دارم.


دعای دوّم

مرحوم علّامه مجلسی در كتاب بحار الانوار نقل می‎كند كه امام علی ـ علیه السّلام ـ هنگام ختم قرآن این دعا را نیز می‎خوانده‎اند:

«اَللّهُمَّ اشْرَحْ بِالْقُرْآنِ صَدْری، وَ اسْتَعْمِلْ بِالْقُرْآنِ بَدَنی، وَ نَوِّر بِالْقُرْآنِ بَصَری، وَ اَطْلِقْ بِالْقُرْآنِ لِسانی، وَ اَعِنّی عَلَیْهِ ما اَبْقَیْتَنی، فَاِنَّهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ اِلّا بِكَ».
بار خدایا! سینه‎ام را با قرآن گشاده گردان، جسمم را با قرآن به خدمت‌ بگیر، چشمم را با قرآن نورانی نما، زبانم را با قرآن گویا كن، و تا زنده‎ام مرا در راه قرآن یاری كن، كه هیچ نیرو و قدرتی جز به تو نیست.


دعای سوّم

یكی از دعاهای جامع و كامل ختم قرآن، دعایی است كه از سیّد السّاجدین امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ رسیده است.
دعای 42 صحیفه سجادیه

(وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عِنْدَ خَتْمِ الْقُرْآنِ)

اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعَنْتَنِي عَلَى خَتْمِ كِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَهُ نُوراً ، وَ جَعَلْتَهُ مُهَيْمِناً عَلَى كُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ ، وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى كُلِّ حَدِيثٍ قَصَصْتَهُ.

خدايا مرا توفيق دادى كه تلاوت كتاب تو را به پايان رساندم نورى درخشان فرو فرستادى
و گواه بر كتب ديگر گردانيدى و بر هر كلامى كه بر خلق خواندى برترى دادى.



وَ فُرْقَاناً فَرَقْتَ بِهِ بَيْنَ حَلَالِكَ وَ حَرَامِكَ ، وَ قُرْآناً أَعْرَبْتَ بِهِ عَنْ شَرَائِعِ أَحْكَامِكَ وَ كِتَاباً فَصَّلْتَهُ لِعِبَادِكَ تَفْصِيلًا ، وَ وَحْياً أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَنْزِيلاً .


فرقان است كه بدان حلال را از حرام جدا كردى. قرآن است كه شرايع و احكام خود را در آن آشكار نمودى، كتابى است
براى بندگان شكافته و روشن. و وحى است كه بر پيغمبرت محمد صلى الله عليه و آله فرستادى.



وَ جَعَلْتَهُ نُوراً نَهْتَدِي مِنْ ظُلَمِ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ بِاتِّبَاعِهِ ، وَ شِفَاءً لِمَنْ أَنْصَتَ بِفَهَمِ التَّصْدِيقِ إِلَى اسْتَِماعِهِ ، وَ مِيزَانَ قِسْطٍ لَا يَحِيفُ عَنِ الْحَقِّ لِسَانُهُ ، وَ نُورَ هُدًى لَا يَطْفَأُ عَنِ الشَّاهِدِينَ بُرْهَانُهُ ، وَ عَلَمَ نَجَاةٍ لَا يَضِلُّ مَنْ أَمَّ قَصْدَ سُنَّتِهِ ، وَ لَا تَنَالُ أَيْدِي الْهَلَكَاتِ مَنْ تَعَلَّقَ بِعُرْوَةِ عِصْمَتِهِ .

روشنائى است كه برافروختى تا ما به فروغ آن در تاريكيهاى ضلالت و جهل راه يابيم درمان درد آن كس كردى كه از روى انديشه
بدان گوش فرا دهد و با تصديق آن را بشنود. ترازوى دقيق و درستى است كه زبانه آن به چپ و راست نمى‏گرايد.
چراغ هدايتى است كه فروغ آن در نظر بينندگان خاموش نمى‏گردد. رايت نجاتى است كه هر كس در پى آن
رود گمراه نمى‏شود و هر كه چنگ در گوشه عصمت او زند دست هلاكت بر او چيره نگردد.



اللَّهُمَّ فَإِذْ أَفَدْتَنَا الْمَعُونَةَ عَلَى تِلَاوَتِهِ ، وَ سَهَّلْتَ جَوَاسِيَ أَلْسِنَتِنَا بِحُسْنِ عِبَارَتِهِ ، فَاجْعَلْنَا مِمَّنْ يَرْعَاهُ حَقَّ رِعَايَتِهِ ،
وَ يَدِينُ لَكَ بِاعْتِقَادِ التَّسْلِيمِ لُِمحْكَمِ آيَاتِهِ ، وَ يَفْزَعُ إِلَى الْإِقْرَارِ بِمُتَشَابِهِهِ ، وَ مُوضَحَاتِ بَيِّنَاتِهِ .


خدايا اكنون كه توفيق تلاوت به ما مرحمت فرمودى و خشونت زبان ما را به سلاست عبارت آن نرم كردى، ما را از آن گروه گردان
كه رعايت آن نيز چنانكه بايد كردند و منقاد تو گشتند، آيات محكم قرآن را از روى اعتقاد گردن نهادند،
هم به متشابه آن ايمان آوردند و هم به ادله روشن.



اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُجْمَلًا ، وَ أَلْهَمْتَهُ عِلْمَ عَجَائِبِهِ مُكَمَّلًا ، وَ وَرَّثْتَنَا عِلْمَهُ مُفَسَّراً ،
وَ فَضَّلْتَنَا عَلَى مَنْ جَهِلَ عِلْمَهُ ، وَ قَوَّيْتَنَا عَلَيْهِ لِتَرْفَعَنَا فَوْقَ مَنْ لَمْ يُطِقْ حَمْلَهُ .


خدايا بر پيغمبرت محمد صلى الله عليه و آله به جملگى آن را فرو فرستادى و همه عجائب آن را به او الهام فرمودى
و تفسير آن را به ما به ميراث دادى و ما را بر كسى كه علم قرآن ندارى برترى بخشيدى نيروى ما را
از او افزون كردى و رتبه ما را والاتر از او گردانيدى كه تاب تحمل اين علم نداشت.



اللَّهُمَّ فَكَمَا جَعَلْتَ قُلُوبَنَا لَهُ حَمَلَةً ، وَ عَرَّفْتَنَا بِرَحْمَتِكَ شَرَفَهُ وَ فَضْلَهُ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْخَطِيبِ بِهِ ، وَ عَلَى آلِهِ الْخُزَّانِ لَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَرِفُ بِأَنَّهُ مِنْ عِنْدِكَ حَتَّى لَا يُعَارِضَنَا الشَّكُّ فِي تَصْدِيقِهِ ، وَ لَا يَخْتَلِجَنَا الزَّيْغُ عَنْ قَصْدِ طَرِيقِهِ .

خدايا! همچنانكه دل ما را براى نگاهدارى قرآن شايسته ديدى و بزرگى و فضل آن را به ما شناساندى پس بر محمد
كه نخست مردم را بدان پند داد و بر خاندان او كه گنجوران علم ويند درود فرست و ما را از زمره‏ى آن گروه گردان
كه قرآن را از جانب تو مى‏دانند تا در ايمان ما شك راه نيابد و از راه راست منحرف نشويم‏



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِهِ ، وَ يَأْوِي مِنَ الْمُتَشَابِهَاتِ إِلَى حِرْزِ مَعْقِلِهِ ، وَ يَسْكُنُ فِي ظِلِّ جَنَاحِهِ ، وَ يَهْتَدِي بِضَوْءِ صَبَاحِهِ ، وَ يَقْتَدِي بِتَبَلُّجِ إِسْفَارِهِ ، وَ يَسْتَصْبِحُ بِمِصْبَاحِهِ ، وَ لَا يَلْتَمِسُ الْهُدَي فِي غَيْرِهِ .

خدايا! درود بر محمد و آل او فرست و ما را از آن كسان قرار ده كه چنگ در ريسمان قرآن زنند. و در حوادث شبهه‏ناك به سنگر محكم آن
پناه برند و در زير سايه‏ى بال او بياسايند و چون روشنى بامداد بدو راه شناسند و مانند پرتو تابناك سپيده‏دم
پيروى دستور او كنند و از فروغ چراغ او روشن شوند و راه حق از غير او نجويند.



اللَّهُمَّ وَ كَمَا نَصَبْتَ بِهِ مُحَمَّداً عَلَماً لِلدَّلَالَةِ عَلَيْكَ ، وَ أَنْهَجْتَ بِآلِهِ سُبُلَ الرِّضَا إِلَيْكَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ،
وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ وَسِيلَةً لَنَا إِلَى أَشْرَفِ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ ، وَ سُلَّماً نَعْرُجُ فِيهِ إِلَى مَحَلِّ السَّلَامَةِ ،
وَ سَبَباً نُجْزَى بِهِ النَّجَاةَ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ ، وَ ذَرِيعَةً نَقْدَمُ بِهَا عَلَى نَعِيمِ دَارِ الْمُقَامَةِ .


خدايا! همچنانكه محمد صلى الله عليه و آله را به سبب قرآن چون علم هدايت برافراشتى تا به سوى تو راه نمايد
و خاندان او را در روشى پسنديده سالك گردانيدى پس بر محمد و آل او درود فرست و قرآن را دست‏آويزى
گردان براى ما كه به والاترين منازل كرامت رسيم و نردبانى كه تا جايگاه امن و آسايش بالا رويم
و به پاداش آن در عرصه‏ى قيامت رستگار شويم و به موجب آن به نعمت سراى جاودانى درآئيم.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْطُطْ بِالْقُرْآنِ عَنَّا ثِقْلَ الْأَوْزَارِ ، وَ هَبْ لَنَا حُسْنَ شَمَائِلِ الْأَبْرَارِ ، وَ اقْفُ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ قَامُوا لَكَ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ حَتَّى تُطَهِّرَنَا مِنْ كُلِّ دَنَسٍ بِتَطْهِيرِهِ ، وَ تَقْفُوَ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ اسْتَضَاؤُوا بِنُورِهِ ، وَ لَمْ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ عَنِ الْعَمَلِ فَيَقْطَعَهُمْ بِخُدَعِ غُرُورِهِ .


خدايا درود بر محمد و آل او فرست و بار گناهان را به سبب قرآن از دوش ما فروافكن و ما را خصال نيكوكاران بخش و پيرو آنان گردان كه
در ساعات شب و آغاز و انجام هر روز به عبادت تو برمى‏خيزند تا به بركت آن ما را از هر آلودگى پاك كنى، و تابع آنها قرار ده كه از
روشنى او بهره‏مند شدند و آرزوى دنيا ايشان را از عمل آخرت باز نداشت و به فسون و نيرنگ فريبشان نداد تا از كار درمانند.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنَا فِي ظُلَمِ اللَّيَالِي مُونِساً ، وَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ وَ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ حَارِساً ، وَ لِأَقْدَامِنَا عَنْ نَقْلِهَا إِلَى الْمَعَاصِي حَابِساً ، وَ لِأَلْسِنَتِنَا عَنِ الْخَوْضِ فِي الْبَاطِلِ مِنْ غَيْرِ مَا آفَةٍ مُخْرِساً ، وَ لِجَوَارِحِنَا عَنِ اقْتِرَافِ الآْثَامِ زَاجِراً ،
وَ لِمَا طَوَتِ الْغَفْلَةُ عَنَّا مِنْ تَصَفُّحِ الِاعْتِبَارِ نَاشِراً ، حَتَّى تُوصِلَ إِلَى قُلُوبِنَا فَهْمَ عَجَائِبِهِ ،
وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِي ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِي عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتَِمالِهِ .


خدايا درود بر محمد و آل او فرست و قرآن را در تاريكيهاى شبهاى تيره مونس ما كن و آن را پاسدار ما گردان كه از نيرنگ شيطان و وسوسه‏ى
او ما را نگاهدارد و پاى ما را از رفتن به سوى معاصى بربندد و زبان ما را از بيهوده‏گوئى بى‏گزند و آسيب گنگ گرداند و اعضاى تن ما را
از گناهان باز دارد و آنچه را كه پرده‏ى غفلت درنورديده از ديده‏ى اعتبار او پنهان كرده است بگشايد تا دلهاى عجايب
آن را نيك دريابد، و امثال عتاب‏آميز آن كه كوههاى سخت از حمل آن عاجزند در دل ما نشيند.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَدِمْ بِالْقُرْآنِ صَلَاحَ ظَاهِرِنَا ، وَ احْجُبْ بِهِ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ عَنْ صِحَّةِ ضَمَائِرِنَا ، وَ اغْسِلْ بِهِ دَرَنَ قُلُوبِنَا وَ عَلَائِقَ
أَوْزَارِنَا ، وَ اجْمَعْ بِهِ مُنْتَشَرَ أُمُورِنَا ، وَ أَرْوِ بِهِ فِي مَوْقِفِ الْعَرْضِ عَلَيْكَ ظَمَأَ هَوَاجِرِنَا ، وَ اكْسُنَا بِهِ حُلَلَ الْأَمَانِ يَوْمَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ فِي نُشُورِنَا .


خدايا درود بر محمد و آل او فرست و به قرآن ظاهر ما را آراسته دار. و صفحه‏ى انديشه‏ى ما را از وسوسه‏ها پاك كن و آلودگى دلهاى ما را به قرآن
بشوى و بند بار سنگين گناه را از ما بگسل و پريشانى كارهاى ما را به سامان آور، و آن هنگام كه هنگامه‏ى عرض اعمال است در گرمگاه
روز قيامت سوز تشنگى ما را به قرآن فرو نشان، و در سهمناكترين روز كه رستاخيز ماست به سبب قرآن جامه‏ى امان بر ما بپوشان.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْبُرْ بِالْقُرْآنِ خَلَّتَنَا مِنْ عَدَمِ الْإِمْلَاقِ ، وَ سُقْ إِلَيْنَا بِهِ رَغَدَ الْعَيْشِ وَ خِصْبَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ ، وَ جَنِّبْنَا بِهِ الضَّرَائِبَ الْمَذْمُومَةَ وَ مَدَانِيَ الْأَخْلَاقِ ، وَ اعْصِمْنَا بِهِ مِنْ هُوَّةِ الْكُفْرِ وَ دَوَاعِي النِّفَاقِ حَتَّى يَكُونَ لَنَا فِي الْقِيَامَةِ إِلَى رِضْوَانِكَ
وَ جِنَانِكَ قَائِداً ، وَ لَنَا فِي الدُّنْيَا عَنْ سُخْطِكَ وَ تَعَدِّي حُدُودِكَ ذَائدا ، وَ لما عندک بتحليل حلاله و تحريم حرامه شاهدا .


خدايا درود بر محمد و آل او فرست و به قرآن تنگدستى ما را جبران كن كه محتاج نباشيم، و آسايش زندگى و فراوانى روزى نصيب ما كن
و از سرشت بد و خوى زشت بر كنار دار و از پرتگاه كفر و داعيه‏ى نفاق حفظ كن تا قرآن در آن روز ما را سوى خشنودى و بهشت تو
كشاند و در دنيا از خشم و نافرمانى تو بازدارد و نزد تو گواهى دهد كه ما حلال آن را حلال دانستيم و حرام آن را حرام.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ هَوِّنْ بِالْقُرْآنِ عِنْدَ الْمَوْتِ عَلَى أَنْفُسِنَا كَرْبَ السِّيَاقِ ، وَ جَهْدَ الْأَنِينِ ، وَ تَرَادُفَ الْحَشَارِجِ إِذَا بَلَغَتِ النُّفُوسُ التَّرَاقِيَ ، وَ قِيلَ مَنْ رَاقٍ وَ تَجَلَّى مَلَكُ الْمَوْتِ لِقَبْضِهَا مِنْ حُجُبِ الْغُيُوبِ ، وَ رَمَاهَا عَنْ قَوْسِ الْمَنَايَا بِأَسْهُمِ وَحْشَةِ الْفِرَاقِ ، وَ دَافَ لَهَا مِنْ ذُعَافِ الْمَوْتِ كَأْساً مَسْمُومَةَ الْمَذَاقِ ، وَ دَنَا مِنَّا إِلَى الآْخِرَةِ رَحِيلٌ وَ انْطِلَاقٌ ، وَ صَارَتِ الْأَعْمَالُ قَلَائِدَ فِي الْأَعْنَاقِ ، وَ كَانَتِ الْقُبُورُ هِيَ الْمَأْوَي إِلَي مِيقَاتِ يَوْمِ التَّلَاقِ

خدايا درود بر محمد و آل او فرست و سختى جان كندن را هنگام احتضار به بركت قرآن بر ما سهل گردان و آن ناله‏هاى پر مشقت و پيچيدن
نفسها در گلو را وقتى كه جان بترقوه مى‏رسد بر ما آسان كن، آن هنگام كه گويند كيست درمان كننده؟ و فرشته‏ى مرگ براى
گرفتن جانها از پشت پرده‏هاى غيب خويش را بنمايد و از كمان مرگ تيرهاى وحشتناك فراق سوى جانها پرتاب كند
و جامى به طعم شرنگ از زهر ناب پرورده سازد، هنگام بار بستن سوى آخرت فرا رسيده است.
كردارها چون طوق بر گردنها بسته. خانه گور تا روز قيامت جاى ماندن ما خواهد بود.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَارِكْ لَنَا فِي حُلُولِ دَارِ الْبِلَى ، وَ طُولِ الْمُقَامَةِ بَيْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى ، وَ اجْعَلِ الْقُبُورَ بَعْدَ فِرَاقِ الدُّنْيَا خَيْرَ مَنَازِلِنَا ، وَ افْسَحْ لَنَا بِرَحْمَتِكَ فِي ضِيقِ مَلَاحِدِنَا ، وَ لَا تَفْضَحْنَا فِي حَاضِرِي الْقِيَامَةِ بِمُوبِقَاتِ آثَامِنَا .

خدايا درود بر محمد و آل او فرست و فرود آمدن اين سراى نو را بر ما مبارك گردان، كه بايد در آن پوسيده شويم و دير زمانى ميان
طبقه‏هاى گل نمناك درنگ كنيم. و خانه گور را پس از مفارقت دنيا بهترين منزل ما قرار ده و تنگى لحد را براى ما فراخ كن
و به گناهان بزرگ در پيشگاه حاضران عرصات ما را رسوا مساز.



وَ ارْحَمْ بِالْقُرْآنِ فِي مَوْقِفِ الْعَرْضِ عَلَيْكَ ذُلَّ مَقَامِنَا ، وَ ثَبِّتْ بِهِ عِنْدَ اضْطِرَابِ جِسْرِ جَهَنَّمَ يَوْمَ الَْمجَازِ عَلَيْهَا زَلَلَ أَقْدَامِنَا ، وَ نَوِّرْ بِهِ قَبْلَ الْبَعْثِ سُدَفَ قُبُورِنَا ، وَ نَجِّنَا بِهِ مِنْ کُلِّ کَرْبٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ شَدَائِدِ أَهْوَالِ يَوْمِ الطَّامَّةِ

و به حرمت قرآن در آنجاى كه عملها را بر تو عرضه مى‏دارند به خوارى مقام ما رحم كن، و آنگاه كه جسر دوزخ زير پاى گذرندگان مى‏لرزد
گامهاى ما را استوار گردان و از لغزش بازدار و از هر اندوهى در روز قيامت و از عقبات سهمگين و سخت آن گير و دار برهان.



وَ بَيِّضْ وُجُوهَنَا يَوْمَ تَسْوَدُّ وُجُوهُ الظَّلَمَةِ فِي يَوْمِ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ ، وَ اجْعَلْ لَنَا فِي صُدُورِ الْمُؤْمِنِينَ وُدّاً ، وَ لَا تَجْعَلِ الْحَيَاةَ عَلَيْنَا نَكَداً .

در آن روز پشيمانى و افسوس كه روى ستمگران سياه شود روى ما را سفيد گردان و دوستى ما را
در سينه‏ى مومنان جاى ده. و زندگى را بر ما بى‏رنج و سختى بگذران.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ كَمَا بَلَّغَ رِسَالَتَكَ ، وَ صَدَعَ بِأَمْرِكَ ، وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ .
خدايا درود بر محمد فرست كه بنده‏ى تو و پيغمبر تست و پيغام تو را برسانيد و فرمان تو را آشكار كرد و بندگان تو را خيرخواهى نمود.


اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَبِيَّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَقْرَبَ الْنَّبِيِّينَ مِنْكَ مَجْلِساً ، وَ أَمْكَنَهُمْ مِنْكَ شَفَاعَةً ،
وَ أَجَلَّهُمْ عِنْدَكَ قَدْراً ، وَ أَوْجَهَهُمْ عِنْدَكَ جَاهاً .


خدايا پيغمبر ما را صلواتك عليه و على آله در روز قيامت از همه‏ى پيغمبران به خود نزديكتر گردان
و شفاعت او را بيش از آنان بپذير و رتبه او را فزونتر و آبروى او را بيشتر كن.



اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ ، وَ ثَقِّلْ مِيزَانَهُ ، وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ ،
وَ قَرِّبْ وَسِيلَتَهُ ، وَ بَيِّضْ وَجْهَهُ ، وَ أَتِمَّ نُورَهُ ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ


خدايا درود بر محمد و آل محمد فرست و پايه‏ى او را والا و حجت او را بزرگ و ترازوى او را سنگين گردان و شفاعت او را بپذير
و وسيلت او را نزديك كن و روى او را سفيد و روشنائى او را كامل و رتبه‏ى او را بلند ساز



وَ أَحْيِنَا عَلَى سُنَّتِهِ ، وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ وَ خُذْ بِنَا مِنْهَاجَهُ ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِيلَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ طَاعَتِهِ ،
وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ ، وَ أَوْرِدْنَا حَوْضَهُ ، وَ اسْقِنَا بِكَأْسِهِ


و ما را بر سنت او زنده بدار و بر دين او بميران. و به روش او بر و در راه او سالك گردان و از فرمانبران او قرار ده
و در زمره‏ى پيروان وى محشور فرما و بر حوض او وارد كن و از جام او بنوشان.



وَ صَلِّ اللَّهُمَّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، صَلَاةً تُبَلِّغُهُ بِهَا أَفْضَلَ مَا يَأْمُلُ مِنْ خَيْرِكَ وَ فَضْلِكَ وَ كَرَامَتِكَ ،
إِنَّكَ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ ، وَ فَضْلٍ كَرِيمٍ .


خدايا درود بر محمد و آل او فرست، درودى كه بدان او را به بهترين آرزوى رسانى، از خير و فضل و كرامت،
كه توئى صاحب بخشايش و گشايش بسيار و فضل عظيم.



اللَّهُمَّ اجْزِهِ بِمَا َ بَلَّغَ مِنْ رِسَالَاتِكَ ، وَ أَدَّى مِنْ آيَاتِكَ ، و نَصَحَ لِعِبَادِكَ ، وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِكَ ، أَفْضَلَ مَا جَزَيْتَ أَحَداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ ، وَ أَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِينَ الْمُصْطَفَيْنَ ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ


خدايا! او را در برابر اينكه پيغامهاى تو را بگذارد و آيات تو را رسانيد و بندگان تو را خيرخواهى نمود و در راه تو كوشيد
پاداشى ده بهتر از آنچه فرشتگان مقرب و پيغمبران مرسل و برگزيده را دادى
«و السلام عليه و على آله الطيبين الطاهرين و رحمه الله و بركاته».



 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اللَّهُمَّ اجْزِهِ بِمَا َ بَلَّغَ مِنْ رِسَالَاتِكَ ، وَ أَدَّى مِنْ آيَاتِكَ ، و نَصَحَ لِعِبَادِكَ ، وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِكَ ، أَفْضَلَ مَا جَزَيْتَ أَحَداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ ، وَ أَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِينَ الْمُصْطَفَيْنَ ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ​

خدايا! او را در برابر اينكه پيغامهاى تو را بگذارد و آيات تو را رسانيد و بندگان تو را خيرخواهى نمود و در راه تو كوشيد
پاداشى ده بهتر از آنچه فرشتگان مقرب و پيغمبران مرسل و برگزيده را دادى
«و السلام عليه و على آله الطيبين الطاهرين و رحمه الله و بركاته».

بی نهایت سپاسگذارم از زحماتتون انشاالله مقبول درگاه باری تعالی
 

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
به شکر خدا یک بار دیگه تونستیم قران رو ختم کنیم امیدوارم که مورد قبول خداوند بزرگ و متعال قرار گرفته باشه و راهی شده باشه برای اینکه دلهامون به خدا نزدیک تر بشه.

ما در این ختم قراری گذاشته بودیم، قرارمون این بود که هر کس از صفحاتی که انتخاب کرده نکته ای دید که به دلش نشست برای ما هم اون رو بنویسه البته باید اینو بگم که همه آیات قران دلنشینه ولی گاهی یه نکته طلایی هست که تو عمق وجودمون میشینه.

خب من اون نکاتی رو که دوستان در این ختم زحمت کشیدن و برامون به اشتراک گذاشتن رو در پست های بعدی جمع آوری می کنم که اگر پستی رو ندیده بودیم از دستش ندیم و استفاده کنیم.

و امیدوارم در ختم بعدی مشارکت بیشتری داشته باشیم.

از همه دوستانی که شرکت کردن و این تاپیک رو همیشه سرحال و سرپا نگه داشتن تشکر می کنم، اجرتون با امام زمان.
و تشکری ویژه از دوستانی که در این طرح شرکت کردن و مارو به فیض رسوندن.


همچنین به خاطر کم کاری هام که گاهی باعث بی نظمی در تاپیک شده معذرت میخوام.:redface:
از سارا، مهسا و ایران عزیز هم واقعا ممنونم که همیشه کم کاری های من رو جبران کردنhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/icon_gol.gif


ختم بعدی رو ان شالله از فردا شروع می کنیم و اگر کسی صفحه ای رو برداشته و تا به حال نخونده، بخونه تا به امید خدا قران ختم شه.

در پناه حق موفق و پیروز باشید.:gol:
 
آخرین ویرایش:

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
امیدوارم پستی رو جا نگذاشته باشم.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/quote_icon.png نوشته اصلي بوسيله onia$ http://www.www.www.iran-eng.ir/images/buttons/viewpost-left.png
آنهایی که از مال خود بفقرا درحال وسعت و تنگدستی انفاق کنند و خشم و غضب فرونشانند و از بدی مردم در گذرند (چنین مردمی نیکوکارند)و خدا دوست دار نیکوکاران است (آیه 134 سوره ال عمران صفحه67)
پس خداوند فتح و فیروزی در دنیا و ثواب در آخرت نصیبشان گردانید که خداوند نیکوکاران را دوست میدارد(آیه 148سوره ال عمران صفحه68)


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/quote_icon.png نوشته اصلي بوسيله onia$ http://www.www.www.iran-eng.ir/images/buttons/viewpost-left.png

ای اهل ایمان چون در راه خدا (برای جهاد کفار) بیرون روید (در کار دشمن درست)تحقیق و جستجو کنید و به آن کس که اظهار اسلام کند و بشما سر تسلیم فرو اورد نسبت کفر مدهید تا ببهانه مال و جانش را بر خود حلال کنید و از متاع ناچیز دنیا چیزی غنیمت برید که عنایم بیشمار نزد خداست اسلام شما هم اول امر همچنین اظهار و تسلیمی بیش نبود تا وقتیکه خدا بر شما منت گذاشت پس اکنون شما باید تحقیق کنید که خدا بهرچه کنید کاملا آگاه است.

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/quote_icon.png نوشته اصلي بوسيله Ir. A. P http://www.www.www.iran-eng.ir/images/buttons/viewpost-left.png

چقدر بر اتش جهنم سخت جان و پر طاقت اند.:(


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/quote_icon.png نوشته اصلي بوسيله **آگاهدخت** http://www.www.www.iran-eng.ir/images/buttons/viewpost-left.png

سلام

تفسیری در رابطه با آیات مطالعه شده از آیت الله مکارم شیرازی

خیلی زیبا بود وقت بذارید مطالعه کنید لطفا


اصحاب اعراف چه کسانى هستند؟


همان طور که گفتیم «اعراف» در اصل به معنى زمین هاى برجسته است و با قرائنى که در آیات فوق و احادیث پیشوایان اسلام آمده، روشن مى شود: مکان خاصى است میان دو قطب سعادت و شقاوت، یعنى بهشت و دوزخ که همچون حجابى میان این دو کشیده شده.
و یا همچون زمین مرتفعى در میان این دو فاصله گردیده است به طورى که آنها که روى آن قرار دارند، مشرف بر بهشت و دوزخند و هر دو گروه را مشاهده مى کنند، و از چهره هاى تاریک و روشن آنها مى توانند آنها را بشناسند.

اکنون ببینیم چه کسانى بر «اعراف» قرار دارند و اصحاب اعراف کیانند؟

بررسى آیات چهارگانه فوق نشان مى دهد: دو گونه صفات مختلف و متضاد براى این اشخاص ذکر شده است:
در آیه اول و دوم، افرادى که بر اعراف قرار دارند چنین معرفى شده اند: آرزو دارند وارد بهشت شوند ولى موانعى از آنها جلوگیرى کرده است، به هنگامى که نگاه به بهشتیان مى کنند بر آنها درود مى فرستند، و مى خواهند با آنها باشند، اما هنوز نمى توانند.و به هنگامى که نظر به دوزخیان مى افکنند، از سرنوشت آنها وحشت نموده و به خدا پناه مى برند.

ولى از آیه سوم و چهارم استفاده مى شود: آنها افرادى با نفوذ و صاحب قدرتند، دوزخیان را مؤاخذه و سرزنش مى کنند و به واماندگان در اعراف کمک مى نمایند که از آن بگذرند و به سر منزل سعادت برسند.

روایاتى که در زمینه «اعراف و اصحاب اعراف» نقل شده نیز ترسیمى از دو گروه متضاد مى کند.

در بسیارى از روایاتى که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده مى خوانیم: نَحْنُ الأَعْرافُ: «اعراف مائیم».(2)

یا: آلُ مُحَمَّد هُمُ الأَعْرافُ: «خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) اعرافند»(3) و مانند این تعبیرات.

و در بعضى دیگر از روایات مى خوانیم: هُمْ أَکْرَمُ الْخَلْقِ عَلَى اللّهِ تَبارَکَ وَ تَعالى: «آنها گرامى ترین مردم در پیشگاه خدایند».(4)

و یا: هُمُ الشُّهَداءُ عَلَى النّاسِ، وَ النَّبِیُّونَ شُهَدائُهُم: «آنها گواهان بر مردمند و پیامبران گواهان آنها هستند».(5)

و روایات دیگرى حکایت دارد: آنها پیامبران و امامان و صلحاء و بزرگانند.

ولى دسته دیگرى از روایات مى گوید: آنها واماندگانى هستند که بدى ها و نیکى هایشان مساوى بوده است یا گنهکارانى هستند که

اعمال نیکى نیز داشته اند، مانند حدیثى که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که فرمود:

هُمْ قَوْمٌ اسْتَوَتْ حَسَناتُهُمْ وَ سَیِّئاتُهُمْ فَإِنْ أَدْخَلَهُمُ النّارَ فَبِذُنُوبِهِمْ وَ إِنْ أَدْخَلَهُمُ الْجَنَّةَ فَبِرَحْمَتِهِ:

«آنها گروهى هستند که حسنات و سیئاتشان مساوى است، اگر خداوند آنها را به دوزخ بفرستد به خاطر گناهانشان است و اگر به

بهشت بفرستد به برکت رحمت او است».(6)

اما با دقت روشن مى شود نه در میان آیات و نه در میان روایات تضادى وجود ندارد، بلکه همه یک واقعیت را تعقیب مى کنند.

توضیح این که:

همان طور که گفتیم، از مجموع آیات و روایات چنین استفاده مى شود: «اعراف» گذرگاه سخت و صعب العبورى بر سر راه بهشت سعادت جاویدان است.
طبیعى است افراد نیرومند و قوى، یعنى صالحان و پاکان با سرعت از این گذرگاه عبور مى کنند اما افرادى که خوبى و بدى را به هم آمیختند، در این مسیر وا مى مانند.


همچنین طبیعى است که سرپرستان جمعیت و پیشوایان قوم در گذرگاه هاى سخت همانند فرماندهانى که در این گونه موارد در آخر لشکر راه مى روند تا همه سپاهیان بگذرند، در آنجا توقف مى کنند تا به کمک ضعفاى مؤمنان بشتابند و آنها که شایستگى نجات را دارند در پرتو امدادشان رهائى یابند.

بنابراین، در «
اعراف»، دو گروه وجود دارند، ضعیفان و آلودگانى که در رحمتند و پیشوایان بزرگى که در همه حال یار و یاور ضعیفانند، بر این اساس قسمت اول آیات و روایات اشاره به گروه نخستین یعنى ضعفا است و قسمت دوم اشاره به گروه دوم یعنى بزرگان و انبیاء و امامان و صلحا.




بعد از آن اضافه مى کند: «امامان و پیشوایان در این موقع به پیروان گناهکار خود مى گویند خوب نگاه کنید، برادران با ایمان خود را که

چگونه بدون حساب به بهشت شتافته اند، و این همان است که خداوند مى فرماید: سَلامٌ عَلَیْکُمْ لَمْ یُدْخِلُوها وَ هُمْ یَطْمَعُونَ: «یعنى

آنها به بهشتیان درود مى فرستند در حالى که خودشان هنوز وارد بهشت نشده اند و آرزو دارند».

سپس به آنها گفته مى شود: دشمنان حق را بنگرید که چگونه در آتشند و این همان است که خداوند مى فرماید: «وَ إِذا صُرِفَتْ

أَبْصارُهُمْ تِلْقاءَ أَصْحابِ النّارِ قالُوا رَبَّنا لا تَجْعَلْنا مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمینَ...».


بعد به دوزخیان مى گویند: اینها (پیروان و شیعیانى که آلوده گناهانى بوده اند) همان ها هستند که شما مى گفتید: هرگز مشمول رحمت الهى نخواهند شد، (چگونه رحمت الهى شامل حال آنها شده)؟
و به این دسته از گنهکاران (که بر اثر ایمان و اعمال صالحى شایستگى عفو و آمرزش را دارند) از طرف امامان و پیشوایان دستور داده مى شود: «به سوى بهشت بروید نه ترسى دارید و نه غمى».(8)



نکته قابل توجه این که: زندگى در جهان دیگر بر اساس الگوهائى است که از این جهان گرفته مى شود، در مورد اعراف نیز همین گونه است; زیرا در این دنیا مردم سه گروهند:

مؤمنان راستین که در پرتو ایمان به آرامش کامل رسیده اند و از هیچ گونه مجاهدتى دریغ ندارند.

معاندان و دشمنان لجوج حق که به هیچ وسیله به راه نمى آیند.

و گروه سومى که در گذرگاه صعب العبورى میان این دو گروه قرار گرفته اند و بیشتر توجه رهبران راستین و پیشوایان حق نیز به آنها است که در کنارشان بمانند، دستشان را بگیرند و از مرحله اعراف مانند، نجاتشان دهند تا در صف مؤمنان حقیقى قرار گیرند.

و از اینجا نیز روشن مى شود که: دخالت انبیاء و امامان در وضع این گروه در قیامت، همانند دخالتشان در زمینه رهبرى در این دنیا، هیچ گونه منافاتى با قدرت مطلقه پروردگار و حاکمیت او بر همه چیز ندارد، بلکه هر چه آنها مى کنند به اذن و فرمان او است.



http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/quote_icon.png نوشته اصلي بوسيله fereshte.m http://www.www.www.iran-eng.ir/images/buttons/viewpost-left.png
سوره اعراف آیه 179

وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كثِيراً مِّنَ الجِْنّ‏ِ وَ الانسِلهَُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بهَا وَ لهَُمْ أَعْينٌ لا يُبْصِرُونَ بهَا وَ لهَُمْ ءَاذَانٌ لا يَسمَعُونَ بهَاأُولَئك كالأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضلُّأُولَئك هُمُ الْغَفِلُونَ

به طور مسلم گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم ، آنها دلها ( عقلها ) ئى دارند كه با آن ( انديشه نمى‏كنند و ) نمى‏فهمند و چشمانى دارند كه با آن نمى‏بينند و گوشهائى دارند كه با آن نمى‏شنوند ، آنها همچون چهار پايانند ، بلكه گمراه‏تر اينان همانا غافلانند ( زيرا با اينكه همه گونه امكانات هدايت دارند باز هم گمراهند ) .


تفسير نمونه ج : 7ص :22


چشمه آب حيات كنار دستشان است ، ولى از تشنگى فرياد مى‏كشند ، درهاى سعادت در برابر رويشان بازاست ، اما حتى به آن نگاه نمى‏كنند .


آنها با دست خود وسائل بدبختى خويش را فراهم مى‏سازند و نعمتهاى گرانبهاى عقل و چشم و گوش را به هدر میدهند ، نه اينكه خداوند اجبارا آنها را در صف دوزخيان قرار داده باشد .

چرا همچون چهار پايان ؟!

بارها در قرآن مجيد غافلان بيخبر به چهار پايان و حيوانات بى شعور ديگر تشبيه شده‏اند ولى نكته تشبيه آنها به انعام ( چهارپايان ) شايد اين باشد كه آنها تنها به خواب و خور و شهوت جنسى مى‏پردازند ، درست همانند ملتهائى كه تحت شعارهاى فريبندهانسانى آخرين هدف عدالت اجتماعى و قوانين بشرى را رسيدن به آب و نان و يك زندگى مرفه مادى مى‏پندارند .


تفسير نمونه ج : 7ص :23

نه گوش شنوا دارند و نه چشم بينا ، آنها نيز دوزخى هستند نه تنها در دوزخ قيامت ، بلكه در دوزخ زندگى اين دنيا نيز گرفتارند .
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/quote_icon.png نوشته اصلي بوسيله graceful http://www.www.www.iran-eng.ir/images/buttons/viewpost-left.png
صفحه 195 _ آیه 48 تا 54 سوره توبه
بگو :هرگز مارا جز آنچه خدا برایمان نوشته و مقرر کرده نخواهد رسید او سرپرست و یاور ماست و همه مومنان باید به خدا توکل کنند.
51/توبه


http://www.www.www.iran-eng.ir/images/misc/quote_icon.png نوشته اصلي بوسيله فرزانه 343 http://www.www.www.iran-eng.ir/images/buttons/viewpost-left.png

صفحه 190 - آیه 26-21 سوره توبه

(آيه 21)- در اين آيه مى‏گويد خداوند سه موهبت بزرگ در برابر اين سه كار مهم (ايمان، هجرت و جهاد) به آنها مى‏بخشد: 1- «پروردگارشان آنها را به رحمت گسترده خود بشارت مى‏دهد» و از آن بهره‏مند مى‏سازد (يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ).
2- «آنها را از رضايت و خشنودى خويش بهره‏مند مى‏كند» (وَ رِضْوانٍ).
3- «و باغهايى از بهشت در اختيار آنها مى‏گذارد كه نعمتهايش دائمى و هميشگى است» (وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِيها نَعِيمٌ مُقِيمٌ).
(آيه 22)- در اين آيه براى تأكيد بيشتر اضافه مى‏كند: «جاودانه در آن تا ابد خواهند ماند» (خالِدِينَ فِيها أَبَداً). «زيرا نزد خداوند پاداشهاى عظيم است»
كه در برابر اعمال بندگان به آنها مى‏بخشد (إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ).

(آيه 23)- همه چيز فداى هدف و براى خدا! آخرين وسوسه و بهانه‏اى كه برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 188

ممكن بود براى گروهى از مسلمانان در برابر دستور پيكار با بت پرستان پيدا شود- و طبق بعضى از تفاسير پيدا شد- اين بود كه آنها فكر مى‏كردند
كه از يك سو در ميان مشركان و بت پرستان، خويشاوندان و بستگان نزديك آنها وجود دارند و اگر بنا شود با همه مشركان پيكار كنند بايد
از خويشاوندان و قبيله خود چشم بپوشند! از سوى ديگر سرمايه‏ها و تجارت آنان تا حد زيادى در دست مشركان بود، با آمد و شد آنها به مكّه آن را رونق مى‏بخشيدند.

و از سوى سوم خانه‏هاى مرفّه و نسبتا آبادى در مكّه داشتند كه در صورت درگيرى با مشركان ممكن بود به ويرانى بكشد.

آيه شريفه با بيان قاطعى به اين گونه اشخاص پاسخ صريح مى‏دهد، نخست مى‏گويد: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! پدران و برادران خود را در صورتى
كه كفر را بر ايمان مقدم دارند يار و ياور و متحد و ولى خود قرار ندهيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ).

سپس به عنوان تأكيد اضافه مى‏كند: «كسانى كه از شما آنها را به يارى، دوستى و ولايت برگزينند ستمگرند» (وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ).

چه ظلمى از اين بالاتر كه انسان با پيوند دوستى با بيگانگان و دشمنان حق، هم به خويشتن ستم كند و هم به جامعه‏اى كه تعلق به آن دارد، و هم به فرستاده خدا!

(آيه 24)- در اين آيه به خاطر اهميت فوق العاده موضوع، همين مطلب با شرح و تأكيد و تهديد بيشترى بيان مى‏شود، روى سخن را به پيامبر كرده، مى‏فرمايد:
«به آنها بگو: اگر پدران، و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما، و اموالى كه به دست آورده‏ايد، و تجارتى كه از كساد آن بيم داريد و
مساكن مرفهى كه مورد رضايت و علاقه شماست، در نظرتان محبوبتر از خدا و پيامبر او و جهاد در راهش مى‏باشد، در انتظار باشيد
كه مجازات و كيفر شديدى از ناحيه خدا بر شما نازل گردد»
(قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ). برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 189

و از آنجا كه ترجيح اين امور بر رضاى خدا و جهاد يك نوع نافرمانبردارى و فسق آشكار است و دلباختگان زرق و برق زندگى مادى شايستگى هدايت الهى را ندارند در پايان آيه اضافه مى‏كند: «و خداوند گروه نافرمانبردار را هدايت نمى‏كند» (وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ).

آنچه در آيات فوق مى‏خوانيم مفهومش بريدن پيوندهاى دوستى و محبت با خويشاوندان و ناديده گرفتن سرمايه‏هاى اقتصادى و سوق دادن به ترك عواطف انسانى نيست، بلكه منظور اين است كه بر سر دو راهيها نبايد عشق زن و فرزند و مال و مقام و خانه و خانواده مانع از اجراى حكم خدا و گرايش به جهاد گردد و انسان را از هدف مقدسش باز دارد.
لذا اگر انسان بر سر دو راهى نباشد رعايت هر دو بر او لازم است.
آيات فوق به عنوان يك شعار، بايد به تمام فرزندان و جوانان مسلمانان تعليم گردد تا روح فداكارى و سلحشورى و ايمان در آنها زنده شود، و بتوانند دين خدا و ميراثهاى خود را پاسدارى كنند.

(آيه 25)- انبوه جمعيت به تنهايى كارى نمى‏كند: در آيات گذشته ديديم كه خداوند مسلمانان را دعوت به فداكارى همه جانبه در مسير جهاد و برانداختن ريشه شرك و بت پرستى مى‏كند، و به آنها كه عشق زن و فرزند، اقوام و خويشاوندان، و مال و ثروت آن چنان روحشان را فراگرفته كه حاضر به فداكارى و جهاد نيستند، شديدا اخطار مى‏كند.
به دنبال آن به مسأله مهمى اشاره مى‏كند كه هر رهبرى در لحظات حساس بايد پيروان خود را به آن متوجه سازد، و آن اين كه: اگر عشق مال و فرزند گروهى از افراد ضعيف الايمان را از جهاد بزرگى كه با مشركان در پيش داشتند باز دارد، نبايد گروه مؤمنان راستين از اين موضوع نگرانى به خود راه دهند، براى اين كه خداوند نه در آن روزهايى كه نفراتشان كم بود (مانند ميدان جنگ بدر) آنها را تنها گذارد، و نه در آن روز كه جمعيتشان چشم پر كن بود (مانند ميدان جنگ حنين)، انبوه جمعيت دردى را از آنها دوا كرد، بلكه در هر حال يارى خدا و مددهاى او بود كه باعث پيروزيشان شد. برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 190
لذا نخست مى‏گويد: «خداوند شما را در ميدانهاى بسيارى يارى كرد» (لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ).
عدد ميدانهاى نبرد اسلام و كفر در زمان پيامبر به هشتاد مى‏رسد.
سپس اضافه مى‏كند: «و در روز حنين شما را يارى نمود، در آن روز كه فزونى جمعيتتان مايه اعجاب شما بود ولى هيچ مشكلى را براى شما حل نكرد» (وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً).
تعداد لشكر اسلام را در اين جنگ دوازده هزار نفر نوشته‏اند كه در هيچ يك از جنگهاى اسلامى تا آن روز اين عدد سابقه نداشت، آن چنانكه بعضى از مسلمانان مغرورانه گفتند: «لن نغلب اليوم» هيچ گاه با اين همه جمعيت امروز شكست نخواهيم خورد! اما اين انبوه جمعيت كه گروهى از آنها از افراد تازه مسلمان و ساخته نشده بودند، موجب فرار لشكر و شكست ابتدايى شدند.
اين شكست ابتدايى چنان بود كه قرآن اضافه مى‏كند: «و زمين با آن همه وسعتش بر شما تنگ شد» (وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ).
«سپس پشت به دشمن كرده و فرار نموديد» (ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ).

(آيه 26)- در اين موقع كه سپاه اسلام در اطراف سرزمين حنين پراكنده شده بود، و جز گروه كمى با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله باقى نمانده بودند، و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله به خاطر فرار آنها شديدا نگران و ناراحت بود، «خداوند آرامش و اطمينان خويش را بر پيامبرش و بر مؤمنان فرستاد» (ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ).
«و هم چنين لشكريانى كه شما نمى‏ديديد، (براى تقويت و ياريتان) فرو فرستاد» (وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها).
و در پايان نتيجه نهايى جنگ «حنين» را چنين بيان مى‏كند: «خداوند افراد بى‏ايمان و بت پرست را كيفر داد» (وَ عَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُوا). گروهى كشته و گروهى اسير و جمعى پا به فرار گذاردند آن چنان كه از دسترس ارتش اسلام خارج شدند.
«و اين است كيفر افراد بى‏ايمان»! (وَ ذلِكَ جَزاءُ الْكافِرِينَ).
برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 191
 
آخرین ویرایش:

fereshte.m

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن,
کاربر ممتاز
ادامه...

صفحه 222 _ آیه 6 تا 12 سوره هود

برداشت شخصی : فقط اگر بعد از هر لبخند خدا رو شکر میکنی حق داری در هر گرفتاری و مصیبت ازش انتظار داشته باشی! (همه چیز نتیجه اعمال خودمونه)


آنان که قرآن را جزء جزء و پاره پاره کردند (91حجر)
قسم به خدای تو ، که از همه ی آنها سخت مؤاخذه خواهیم کرد (92حجر)
روزی ، از آنچه می کنند ، بازخواست می شوند.(93حجر)
و دائم بر پرستش خدای خود مشغول باش تا ساعت یقین بر تو فرا رسد(99 حجر)
امر خدا به زودی فرا می رسد ، پس تقاضای تعجیل نکنید ، خدای یکتا متعالی و منزه از شرک مشرکانست (1 نحل)

سوره : الشورى آیه : 51و هيچ بشرى را نسزد و ممكن نباشد كه خداوند با او سخن گويد مگر به صورت وحى (به القاء نهانى و سريع مطلب بر قلب، بدون وساطت حواس، در خواب يا بيدارى، به استقلال يا به وسيله فرشته) يا (با سخن گفتن به گوش او) از پشت پرده (غيب) يا آن كه رسولى (از فرشتگان) را بفرستد كه به اذن (و نظارت) خودش آنچه را مى‏خواهد (به ديدن شخص و شنيدن صوت) بر او وحى كند، همانا خداوند والا مرتبه و حكيم است.

سوره : الشورى آیه : 52

وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَنْ نَّشَاء مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ

و اين گونه (از اين سه راه) روحى از امر خود را (قرآن و معارف دينى نشأت يافته از فرمان خود را) بر تو وحى كرديم، تو (پيش از اين) نمى‏دانستى كتاب چيست و ايمان (اصول و فروع احكام دين) كدام است، و لكن ما اين قرآن را نورى قرار داديم كه با آن هر كس از بندگان خود را بخواهيم (پس از پذيرش اصل دين، به مراتب كمالات بعدى) هدايت مى‏كنيم، و بى شك تو (مردم را) به سوى راهى راست هدايت مى‏كنى

سوره : الشورى آیه : 53

صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الْأُمُورُ

راه آن خدايی که از آن اوست هر چه در آسمانها و زمين است آگاه باشيدکه همه کارها به خدا باز می گردد.

:gol:

سوره نجم

أَ فَرَءَيْت الَّذِي تَوَلي‏(33) وَ أَعْطي قَلِيلاً وَ أَكْدَي‏(34) أَ عِندَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرَي‏(35) أَمْ لَمْ يُنَبَّأْ بِمَا في صحُفِ مُوسي‏(36) وَ إِبْرَهِيمَ الَّذِي وَفي‏(37) أَلا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَي‏(38) وَ أَن لَّيْس لِلانسنِ إِلا مَا سعَي‏(39)

آيا آن كس را كه از انفاق روي‏گردان شد مشاهده كردي ؟ ( 33) .

مختصري انفاق كرد و ( به خاطر گفتار رفيقش كه گفت اگر ترك انفاق كردي گناهت به گردن

من ) ترك انفاق نمود ( 34) .

آيا او علم غيب دارد و مي‏داند ( كه رفيقش گناهش را گردن مي‏گيرد ) ( 35) .

يا از آن سفارش‏ها كه در تورات در باره دادن حق شده با خبر نشده ؟ ( 36) .

و در صحف ابراهيمي كه حق را به حد تمام ادا كرد ( 37) .

و نمي‏داند كه هيچ گنهكاري گناه ديگري را تحمل نمي‏كند ، و به گردن نمي‏گيرد ؟ ( 38) .

و اينكه انسان به جز كار و تلاشش سرمايه‏اي ندارد ؟ ( 39) .
 
بالا