تیم صنایع : کیفیت

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام
راستش الان یکم نظم موضوعات به هم خورده ! ما سعی داشتیم یکم آروم تر پیش بریم و بعد بریم سراغ کاربردها ! که ناگهان سراغ QFD رفتیم ! البته قطعا دوستان دیگر از بنده با تجربه تر هستند و بهتر می دانند ! من خودم در حال کار کردن روی پروژه ی SPC در یک شرکت فنر و کمک فنر سازی هستم و مطمئنا به دنبال کاربرد ها هستم اما این را هم قبول دارم که هر کاربردی نیازمند یک مفهوم اولیه است .
در هر صورت هر موضوعی که تمامی دوستان دنبال کنند بنده نیز دنبال خواهم کرد !

بنده هیچ اصرار نداشتم که بحث QFD رو شروع کنیم . خودتون اولش شروع کردین .
من هم سعی کردم یهو نرم رو بحث QFD ابتدا موضوعات اولیه رو گفتم تا بعد که کم کم واردش بشم .

سعی می کنم از زبان خودم بنویسم تا هم شما متوجه بشید و هم اینکه بشه بحث کرد .
من در زمینه SPC هم تا حدودی کار کردم
به جز مسائل آماریش که تئوری هست زیاد یادم نیست بقیه رو کار کردم . می خواین اون رو بگم .

به نظر من هر بحث باید یه مدیر داشته باشه تا بخث رو حول یه محوری ادامه بده . من سعی کردم بحث متفرقه نشه . همین !
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اگه کسی می خواد مدیر این گروه بشه باید اعلام کنه . یه تشکر زیر این پست بزنه تا یکی تون اونتخاب شه .
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
sed ali مدیر این تیم هستن . همونطور که گفتم می تونن موضوع رو تعیین کنن و ما بقی اون بحث رو ادامه بدن . هر وقت هم هر چیزی نیار به اصلاح یا حذف داشت می تونه به من بگه . اعضایی هم که فعالیت نمی کنن می تونه بگه از تیم حذف می شن تا الکی شلوغ نشه .
 

hasti1988ie

عضو جدید
sed ali مدیر این تیم هستن . همونطور که گفتم می تونن موضوع رو تعیین کنن و ما بقی اون بحث رو ادامه بدن . هر وقت هم هر چیزی نیار به اصلاح یا حذف داشت می تونه به من بگه . اعضایی هم که فعالیت نمی کنن می تونه بگه از تیم حذف می شن تا الکی شلوغ نشه .
چرا حالا اینقدر عصبانی ؟؟؟
ممنون که این مسئولیت رو قبول کردین آقای sed ali ...امیدوارم بحث های خوبی رو شروع کنیم و به نتایج بهتری برسیم.
موفق باشید.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان
از آقا ایمان تشکر می کنم که مسولیت این گروه رو با من گذاشتن . من هم امید وارم با کمک دوستان بتونم اندوخته هایم رو در اختیار دوستان بزارم و از طرفی هم از تجربه و دانش و اطلاعات دوستان استفاده کنم .
بهتره تو این تایپیک های تخصصی از اطهار نظر های غیر تخصصی پرهیز بشه . یعنی دوستان تو هر تایپیکی که می زنند در مورد کیفیت مطلب یا سوال و یا مربوط به ان بشه .
اگر نظر خاصی داشتین در مورد موضوع یا بحث که فکر می کنید درست نیست اینجا باشه با پیا بهم اطلاع بدین .

موضوع رو همون QFD انتخاب می کنم چون چیز خاصی نداره و بیشتر مبحث مدیریتی هستش .

یه دونه اسلاید هم دارم و چندتا فایل هر وقت سرعت درست شد میزارم .

Quality Function deployment
این روش کیفی مدیرت جامع هم مثل بیشتر روش های کیفی کار ژاپنی هاست . نمی خوام اینجا در مورد تاریخ کیفیت صحبت کنم ففط این. بگم که در گذشته امریکایی ها و غربیان که پرچم دار تولید صنعتی بودند بر این باور اشتباه بودند که برای بالا بردن کیفیت باید بازرسی را افزایش داد در صورتی که کیفیت را باید در طول فرآیند اقزایش داد .
البته هنوز هم در ایران (جهان سوم ) شرکتهایی هستند که بر همین عقیده کار می کنند .

این سبک توسط دکتر میزنو در انیستیتو توکیو ارائه شد. و برای اولین بار در صنایع کشتی سازی کوب در سال 1972 مورد استفاده قرار گرفت .
شرکت تویتا برای تولید مینی ون خود از این روش در سال 1977 استفاده کرد و اعلام داشت
در سال 1979 ، %20 کاهش هزینه راه اندازی ( reduction in start up codt )
در سال 1982 38%
در سال 1984 61%

اینها را مدیون بکار گیری روش QFD بوده است .

این روش در امریکا در سال 1984 در شرکت زیراکس برای اولین بار بکار گرفته شد .
اکنون هم در هر شرکتی بکار گرفته میشود .

برای اینکه موضوع را گم نکنید و بدانید در چه موردی بحث میشود اینو بگ که ما در این روض می خواهیم با توجه به نیازهای مشتری محصول یا خدمات را طراحی و ارئه کنیم .
 
آخرین ویرایش:

mjvm

کاربر فعال گروه کیفیت مهندسی صنایع
سلام دوستان
این فایل مربوط به بحث خودمونه ! دومین کنفرانس مهندسی صنایع در یزد ! که مربوط به دکتر نورالسنا است !در ضمن خیلی ممنون از دوستان چون این مطالب واقعا به درد من می خوره !
دانلود QFD


 
آخرین ویرایش:

meysam_ie

عضو جدید
بله..میدونم...برا آقا ایمان که میگفتن چارچوب رو مشخص کنیم گفتم باید نقل قول میگرفتم،معذرت میخوام.
سلام منم با نظرتون موافقم به نظرم به جای اینکه اهداف بلندپروازانه بدون اطلاع از تواناییمون داشته باشیم
اول باید تواناییمونو بشناسیم و ببینیم در چه سطحیم
اهدافمونو رو کمی کنیم ... میتونیم از یه کار ساده شروع کنیم
توی قدم اول هر کدوم از ما یه رزومه از خودمون بگیم توی چه بخشی تخصص داریم و چیکارا کردیم؟ هدف کوتاه مدتمون چیه؟
هدف بلند مدت که معلومه یه مقاله در سطح isi و پروژه های بزرگ بدیم
 

meysam_ie

عضو جدید
متاسفانه مشکل این سایت اینه پاسخها رو از صفحه ـخر نشون میده من پست های صفحه اولو خوندم و جواب دادم فک کرد توی مرحله اولین
منم دوس دارم توی تیمتون باشم
البته سربازم :confused:زیاد نیستم ایشالله کارم درست شه بیام نزدیکی خیالم راحت شه
 

meysam_ie

عضو جدید
بین مباحث مدیریت کیفیت ، efqm توی ایران کاربرد بیشتری داره و حتی موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی این مدیریت کیفیت رو به عنوان مرجع ارزیابی عملکرد سازمانها میدونن و هر سال بر اساس این سیستم جایزه های کیفیت رو به سازمانهای برتر میده
احساس میکنم اگه شرایط و امکانش باشه با هم روی این سیستم به صورت عملی تمرین کنیم
من مدتی توی کارخونه بشل موتور وابسته به مگاموتور کار کردم و سیستم کیفیت efqm و fmea توی سازمانشون پیاده سازی کردن...درموردش تحقیقاتی کردم اما عملی پیاده سازی نکردم
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
ابتدا از اینکه یه خورده طول کشید ببخشید سرم یه خورده شلوغ شده .

در این بخش سعی می کنم نکاتی در مورد تیم QFD توضیح بدم
در ابتدای کار باید مدیر پروژه به طور کامل اعضای گروه را توجیح کند و قبول کنند که در ابتدای پروژه باید زمان زیاد برای آن صرف کنند . باید هدف از پروژه مشخص باشد تا وسز کار مشکلی پیش نیاید .
در QFD دو نوع تیم وجود دارد :
1- تیم محصول جدید
2- تیم بهیود محصول موجود

در این تیم ها همان طور که قبلا گفته بودم اعضا شامل بخش هایی مانند بازاریابی ، طراحی ، کیفیت ، نت ، مالی ، تولید و ... میشوند .
یکی دیگر از عواملی که باید در گروه ها به آن توجه شود ارتباط درون گروهی است . که مدیر گروه باید به آن توجه کند .

در مورد زمانی که باید در ابتدای پروژه صرف آن کنیم این زمینه نموداری هست که دیدنش خالی از لطف نیست .

Capture.jpg

اگر یادتون باشه قبلا در مورد طراحی سنتی و مدرن گفته بودم .
در ابتدای کار برای هماهنگی زمان و هزینه بیشتر دارد.

اینم فایلی که دارم از روش توضیح میدم سوال داشتین بگین .http://s1.picofile.com/file/7306205050/qfd.ppt.html
 
آخرین ویرایش:

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
meysam_ie اضافه شد . کسایی که فعالیت نمی کنن اسمشون حذف شد .
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام دوستان
از اینکه یه خورده دیر میام به گروه ببخشید . اگر سوالی دارید در خدمتم

در این بخش می خواهیم در مورد فواید QFD چند مطلب رو بیان کنم :

مهم ترین ویژگی QFD کاهش هزینه ی راه اندازی در شرکت ها میباشد . در این زمینه گزارش هایی نیز می باشد
مثلا در سال 1980-1990 در امریکا برای ورود کالا جدید به بازار 5 سال زمان نیاز داشت ولی در همین زمان هوندا (شرکت ژاپنی) در 2 سال و تویتا در 3 سال محصول جدید خود را وارد بازار می کردند .
پس اولین ویژگی مهم کاهش ورود کالای جدید به بازار است .

Customer Driven
این روش امروزه فقط به نیازهای حال مشتریان توجه نمیکند بلکه پا را فراتر گذاشته و نیازهای آینده مشتریان تعریف کرده را و برای آن با توجه به رقبا برنامه ریزی می کند .
همچنین QFD همه تجربیات موجود در سازمان را مستند و دسته بندی می کند و به آن ساختار می دهد . ان زمانی ارزش پیدا می کند که فردی گروه را ترک کند .
( البته اجرای این بخش یعنی مستند کردن تجربیات خودش بسیار کار دارد و شاید نتوان همه را مشتند و دسته بندی کرد . بلاخره هر طرح مشکلات خود را دارد )

Reduce Imlemention Time
همانطور که گفتیم QFD (گسترش عملکرد کیفیت ) زمان راهاندازی را کاهش می دهد و کالا زودتر به بازار می رسد
با استفاده از QFD تعییرات مهندسی کم میشود و این طور که فبل از تولید عناصر طارحی متضاد شناخته و مکانت یابی می شوند این سبب کاهش مجدد طراحی و آموزش نیرو و پیاده سازی می شود .
تویوتا اعلام داشته که تا 1/3 کیفیت محصولاتش با اجرای QFD افزایش پیدا کرده .

promotes teamwork
باعث ایجاد روحیه کاری میشود . و ارتباطات در سطح افقی افزایش میابند. اطلاعات ورودی از هر جنبه (بازاریابی وتولید و نت و ..... ) بررسی میشوند و اطمینان حاصل میشود که الویت با نیازهای مشتری است .


provides documentation
تهیه مستندات نیز یکی از فواید این روش است .
البته مشکلات خودش را دارد . یعنی کار درگیر بروکراسی و کاغذ بازی میشود .


این برخی از فواید QFD (گسترش عملکردهای کیفیت ) می باشد .
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
چون نمیخوام بحث کسسته بشه میرم رو بحث بعدی

Voice Of Customer
صدای مشتری


معمولا در QFD صدای مشتری را جز لاینفک آن میدانند . چون QFD محور خود را بر انتظارات مشتری متمرکز می کند فعالیت های زیادی برای شناسایی نیازهای مشتریان انجام می دهند .
در ایتدا این سبب اقزایش زمان برنامه ریزی اولیه و مرحله تعریف پروژه میشود اما در نهایت سبب کاهش چرخه زمانی کلی میشود .
برای دریافت این نیازمندی ها معمولا از روشهای متفاوتی استفاده می کنند . مثلا بررسی شکایات یا استفاده از پرسشنامه و مشاوره ها و ............

دو نمونه دیگه مثلا کابردی مگیم تا دوستان بیشتر آشنا شوند .
یکی از شرکت های ژاپنی که محصولات کشاورزی تولید میکرد . چندتن از مهندسان خود را فرستاد تا در بین کشاورزان برای مدتی زندگی کنند و از ماشین برنج کاری تولید شرکت استفاده کنند . این سبب مب شوئد تابه نیازهای واقعی و شاید پنهان پی ببرند .
یک نمونه دیگه مثلا بعضی از شرکت های خودرو سازی چند محصول اولیه خود را در اختیار مدیران خود قرار می دهند تا به مشکلات آن پی ببرند یا حتی به بعضی افراد خارج از شرکت و سازمان می دهند تا از نقطه نظرات آنها بهرمند شوند .

خوب دوستان شما برای ایسنکه بحث یکطرفه نباشه شما چند مورد از روشهایی که میشه از مشتری اطلاعات گرفت رو ذکر کنید !
سعی کنید موارد کلی نباشد و با یک مثال دیک زمینه خاص بگویید ؟
 

hasti1988ie

عضو جدید
صدای مشتری رو میتونیم از طریق جمع آوری اطلاعات با فرم های پرسشنامه ای به دست بیاریم...
مثلا یک شرکت سازنده این فرم ها رو میتونه داخل محصولاتش قرار بده یا اینکه هنگام خرید توسط فروشنده به خریدار تحویل داده بشه...و خریدار هم اون رو پر کنه و حالا یا برای شرکت سازنده پست کنه یا اینکه به فروشنده تحویل بده...البته این مورد نمیتونه در عمل انجام بشه ...چون تعداد افرادی که بخوان با این فرم ها رو پر کنند و بعد به سازنده تحویل بدن احتمالا خیلی انگشت شمار خواهد بود .
روش دیگه این هست که یک سیستمی طراحی بشه که بعد از خرید محصولات توسط مشتری بتونه نظرات اونها رو در زمان های متفاوت ثبت کنه..مثلا یک هفته...3 ماه...یک سال و ...بعد از خرید محصول...
این مورد میتونه از طریق تماس های تلفنی با خریدار یا روش های دیگه انجام بشه.
اما خب مطمئنا صدای مشتری شامل دریافت نظرات اونها برای ساخت محصولات بهتر هم هست.
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
صدای مشتری رو میتونیم از طریق جمع آوری اطلاعات با فرم های پرسشنامه ای به دست بیاریم...
مثلا یک شرکت سازنده این فرم ها رو میتونه داخل محصولاتش قرار بده یا اینکه هنگام خرید توسط فروشنده به خریدار تحویل داده بشه...و خریدار هم اون رو پر کنه و حالا یا برای شرکت سازنده پست کنه یا اینکه به فروشنده تحویل بده...البته این مورد نمیتونه در عمل انجام بشه ...چون تعداد افرادی که بخوان با این فرم ها رو پر کنند و بعد به سازنده تحویل بدن احتمالا خیلی انگشت شمار خواهد بود .
روش دیگه این هست که یک سیستمی طراحی بشه که بعد از خرید محصولات توسط مشتری بتونه نظرات اونها رو در زمان های متفاوت ثبت کنه..مثلا یک هفته...3 ماه...یک سال و ...بعد از خرید محصول...
این مورد میتونه از طریق تماس های تلفنی با خریدار یا روش های دیگه انجام بشه.
اما خب مطمئنا صدای مشتری شامل دریافت نظرات اونها برای ساخت محصولات بهتر هم هست.

از اینکه وارد بحث شدید ممنونم .
درسته
تهیه پرسشنامه یه مشکلی که داره اینکه همه پر نمی کنند و از طرفی معمولا زیاد بهش توجه نمیکنند و چون قبل از استفاده است زیاد قابل استناد نیست .
جدیدا ایرانخودرو بعد گذشت یه مدت زنگ میزنه و از نحو ه خدمات سوال میکنه .
اینها تنها اطلاعات خامی هست که اگر هرچی درست جمع بشه بعد از پردازش بیشتر می تواند مفید باشد .

یکی دیگه سوالاتی که من در پرسشنامه ها ندیدم اینکه بنویسن بابت این پولی که میدی برای خرید چه انتظاراتی دارید ؟ ( البته به صورت حرفه ای سوال شود )
این می تواند در برنامه ریزی های بعدی خیلی کمک کند .
 

mansourblogfa

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از اینکه وارد بحث شدید ممنونم .
درسته
تهیه پرسشنامه یه مشکلی که داره اینکه همه پر نمی کنند و از طرفی معمولا زیاد بهش توجه نمیکنند و چون قبل از استفاده است زیاد قابل استناد نیست .
جدیدا ایرانخودرو بعد گذشت یه مدت زنگ میزنه و از نحو ه خدمات سوال میکنه .
اینها تنها اطلاعات خامی هست که اگر هرچی درست جمع بشه بعد از پردازش بیشتر می تواند مفید باشد .

یکی دیگه سوالاتی که من در پرسشنامه ها ندیدم اینکه بنویسن بابت این پولی که میدی برای خرید چه انتظاراتی دارید ؟ ( البته به صورت حرفه ای سوال شود )
این می تواند در برنامه ریزی های بعدی خیلی کمک کند .

سلام بچه ها خيلي خوشحال شدم كه داريد اينقدر قوي كار ميكنيد منم خيلي دلم ميخواد فعاليت كنم اما اين ترم تازه كنترل موجودي و كنترل كيفيت رو برداشتم و اطلاعاتم كمه
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام بچه ها خيلي خوشحال شدم كه داريد اينقدر قوي كار ميكنيد منم خيلي دلم ميخواد فعاليت كنم اما اين ترم تازه كنترل موجودي و كنترل كيفيت رو برداشتم و اطلاعاتم كمه

این موضوعی که داریم روش کار میکنیم ربطی به کنترل کیفیت نداره یه جورایی بحث مدیریتی هستش .
سعی کن بخونی تا چشم گوشت باز شه . نیازی نیست هم حتما وارد بشی .
بهت کمک می کنه تا در مباحث کلاسی بهتر عمل کنی !
 

mansourblogfa

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این موضوعی که داریم روش کار میکنیم ربطی به کنترل کیفیت نداره یه جورایی بحث مدیریتی هستش .
سعی کن بخونی تا چشم گوشت باز شه . نیازی نیست هم حتما وارد بشی .
بهت کمک می کنه تا در مباحث کلاسی بهتر عمل کنی !

درست ميگي چند تا مطلب رو كه خوندم خيلي به دردم خورد
 

mjvm

کاربر فعال گروه کیفیت مهندسی صنایع
دوستان به نظرتون امکانش هست برای محصولات کارت قرعه کشی بذاریم که برای وارد رجیستر کردن اون کارت قرعه کشی باید به سایت شرکت مراجعه کنیم ؟ وقتی که می خواهیم مراجعه کنیم برای رجیستر کردن می تونیم قبل از این کار یک فرم نظرسنجی بدهیم تا پیشنیاز وارد کردن کد قرعه کشی باشه ! اینطوری شاید بتونیم بیشتر خریداران رو تشویق کنیم تا فرم نظر سنجی را پر کنند و به شرکت تحویل دهند !که جمع آوری این پرشنامه ها خیلی آسان تر است !البته باز هم این احتمال که بدون دقت این فرم ها پر شود وجود داره !!!
ممنون دوستان بحث خیلی خوبیه ! من که کلی چیز یاد گرفتم از همگی !
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
دوستان به نظرتون امکانش هست برای محصولات کارت قرعه کشی بذاریم که برای وارد رجیستر کردن اون کارت قرعه کشی باید به سایت شرکت مراجعه کنیم ؟ وقتی که می خواهیم مراجعه کنیم برای رجیستر کردن می تونیم قبل از این کار یک فرم نظرسنجی بدهیم تا پیشنیاز وارد کردن کد قرعه کشی باشه ! اینطوری شاید بتونیم بیشتر خریداران رو تشویق کنیم تا فرم نظر سنجی را پر کنند و به شرکت تحویل دهند !که جمع آوری این پرشنامه ها خیلی آسان تر است !البته باز هم این احتمال که بدون دقت این فرم ها پر شود وجود داره !!! ممنون دوستان بحث خیلی خوبیه ! من که کلی چیز یاد گرفتم از همگی !
سلام از اینکه وارد بحث شدی ممنونم . همونطور گفتم زیاد مبحث تخصصی نیست ! فکرت خوبه اما معولا برای کلاهای معمول نمیتوان از این راه استفاده کرد. چون اکثر مردم اگر هم به انترنت دسترسی داشته باشند هم حوصله این کار رو ندارند . در شهری مثل توکیو که دیگه مثل ما از کمبود سرعت رنج نمی برند و بیشتر مردم هم به کامپیوتر وارد هستند باز برای سرشماری کردن از اینترنت استفاده کردند که جواب لازم را نداد. به نظر من باید از پرسشنامه های مستقیم که هیجکس حوصله پر کردن دقیق رو نداره صرف نظر کرد . بنظر من می توان از اطلاعات فروشنده استفاده کرد که خیلی کمک می کند . باید راهی باشد که به توان دقیقا به نیازمندی های مشتری به طور صحیح دست یابیم ! تا بتوانیم درست الویت بندی کنیم که در بحث خانه کیفیت بسیار لازم است . ببخشید این چند روزه خیلی سرم شلوغه و نمیتونم بیام . از طرفی این سرعت ما رو کشت !
 

mjvm

کاربر فعال گروه کیفیت مهندسی صنایع
دوستان من با اجازه ی همگی برم سراغ ادامه دادن بحث
اگر مناسب نبود دیگه خودتون ایراداتش رو بگید تا من هم یاد بگیرم

بعد از جمع آوری نظرات مشتری در مورد محصول مورد نظر حالا نوبت به استفاده از یکی از تکنیک های QFD می شود که آن را خانه ی کیفیت یا House Of Quality می نامند ! ماتریسی که به دلیل کاربرد های فراوانی که دارا است سبب شده تا بسیار QFD را با نام این ماتریس بشناسند . آکا او بار ها تاکیید کرد که خانه ی کیفیت تنها یک روش مبتنی بر QFD است .اگر دقت کرده باشید بنده یک فایلی را در زمینه ی QFD گذاشتم که مربوط به چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع در یزد بود و در این مقاله به رسم یک خانه ی کیفیت برای مسکن سازی پرداخته بود که این خود نشانه ی اهمیت بالا و کاربرد بالای این ماتریس می باشد .

اما ماتریس خانه ی کیفیت چگونه ترسیم می شود ؟

من شکل و توضیحات اولیه را می نویسم که در رابطه با این ماتریس بحث کنیم .



شکل بالا شکلی است که به صورت خیلی ابتدایی خانه ی کیفیت را نشان می دهد
البته خانه های کیفیت تفاوت های جزئی در رسم دارند اما اساس آن شکل بالاست

قسمت قرمز رنگ : مربوط به نیاز های مشتری است که گاها تحت عنوان قسمت VOC- Voice of Customer نیز از آن یاد می شود ! در قسمت های قبل در زمینه چگونگی جمع آوری این نیاز ها صحبت کردیم.

قسمت بنفش : ویژگی ها و مشخصات فنی محصول است .

قسمت زرد رنگ : که در واقع رابطه ی بین نیاز های مشتری و ویژگی ها فنی است وبرای اینکار از یک سری شکل ها با امتیاز های متفاوت استفاده خواهیم کرد .

قسمت قهوه ای رنگ : رابطه ی بین ویژگی های فنی است

قسمت سبز رنگ : قسمت برنامه ریزی و تحلیل خانه ی کیفیت است .

قسمت آبی رنگ: مربوط به اهداف تعیین شده است .

همانطور که گفتم این فقط اساس خانه ی کیفیت است !

این ها توضیحات ابتدایی است . دوستان خواهشا همکاری بفرمایید با یکدیگر در مورد قسمت های مختلف این ماتریس صحبت کنیم !

در ضمن سال نو همگی پیشاپیش مبارک امیدوارم سال خوبی داشته باشید بنده را هم از دعای خیرتان محروم نفرمایید !:gol:
 

hasti1988ie

عضو جدید
تلفیق مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت در طراحی محصول

تلفیق مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت در طراحی محصول

مهندسی ارزش (VALUE ENGINEERING=VE) و گسترش عملکرد کیفیت (QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT=QFD) دو ابزار مهم برای طراحی محصول هستند. مهندسی ارزش به افزایش ارزش محصول از دید مشتری توسط بهینه سازی هزینه های طراحی پرداخته و گسترش عملکرد کیفیت به برقراری ارتباط بین نیازهای مشتری و خواسته های مهندسی می پردازد.
به طورکلی گسترش عملکرد کیفیت تضمین می کند که «محصول مناسب» طراحی شده است و مهندسی ارزش تضمین می کند که «طراحی محصول مناسب» به بهترین نحو صورت پذیرفته است. بنابراین مفاهیم مشترک موجود در این دو روش، تلفیق آنها را میسر می سازد. در این مقاله، با تلفیق این دو روش که روش VEQFD نامگذاری شده، هزینه های مربوط به عملکردهای محصول و نیازهای مشتری و نیز هزینه های مربوط به خواسته های مهندسی مشخص می شود. به طور کلی هدف این روش، تأمین نیازهای مشتری و نیز تخصیص بهینه منابع به صورتی مناسب بوده به طوری که ارزش مورد نظر مشتری افزایش یافته و هزینه های تولید محصول کاهش یابد تا از این طریق افزایش سودآوری حاصل شود.
مقدمه:
امروزه مهم ترین جنبه طراحی محصول، طراحی بر اساس نیازها و خواسته های مشتریان است. بنابراین، طراحی محصول طبق انتظارات مشتریان نیاز به طرح و برنامه مشخصی دارد به طوری که محصول تولید شده دارای قابلیت های مورد نظر بوده و دارای قیمتی برابر و یا کمتر از محصولات تولیدی به وسیله رقبا باشد. به منظور رسیدن به این هدف، تلفیق ابزارهای طراحی همچون مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت لازم و ضروری است.
گسترش عملکرد کیفیت با استفاده از یک شیوه گرافیکی موسوم به «خانه کیفیت»، نیازهای مشتری را شناسایی کرده و آنها را با خواسته های مهندسی مرتبط می سازد تا طراحی براساس نیازهای مشتری صورت گرفته و نیاز به تغییر در طرح محصول کاهش یابد. از طرف دیگر مهندسی ارزش تخصیص بهینه منابع را طبق سطح اهمیت عملکردهای محصول انجام می دهد. به طورکلی گسترش عملکرد کیفیت تضمین می کند که «محصول مناسب» طراحی شده است و مهندسی ارزش تضمین می کند که «طراحی محصول مناسب» به بهترین نحو صورت پذیرفته است.
در این مقاله با تلفیق دو روش فوق که VEQFD نامیده شده، هزینه های بهینه برای هر خواسته مهندسی تعیین می گردد و همچنین میزان هزینه مربوط به عملکردهای محصول و نیازهای مشتری مشخص می شود. به طورکلی، روش مزبور یک ابزار پشتیبانی کننده از تصمیم گیری در فرآیند طراحی محصول بوده که از این طریق افزایش ارزش محصولات را فراهم می آورد.
در ادامه مقاله و در بخش دوم به معرفی مهندسی ارزش پرداخته و در بخش سوم روش گسترش عملکرد کیفیت معرفی می شود. بخش چهارم مهم ترین قسمت مقاله بوده که در آن، روش تلفیقی VEQFD مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. بخش پنجم نیز به نتیجه گیری از مقاله اختصاص دارد.
مهندسی ارزش:
مهندسی ارزش مجموعه تکنیک ها و روش هایی است که با نگرش سیستمی، عملکردهای اصلی و فرعی یک محصول را شناسایی کرده و ارزش هر عملکرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. از آنجا که محدودیت منابع امکان دستیابی به تمام نیازهای مشتری را غیرممکن می سازد، مهندسی ارزش نیازهایی که برای مشتری ارزش بیشتری داشته را شناسایی کرده و بهترین راه برای دستیابی به آنرا مشخص می کند. منشاء پیدایش مهندسی ارزش نیز به همین موضوع و به جنگ جهانی دوم باز می گردد. در آن زمان، کمبود منابع اولیه منجر به توسعه راه حل های متعدد شد، به طوری که بعضی مواد جایگزین، منجر به کاهش هزینه ها و حتی بهبود عملکرد گردید. در این زمان لاورنس میلز در بسط و توسعه روش مهندسی ارزش نقش بسزایی ایفا نمود. فرآیند مهندسی ارزش نیاز به مراحل مختلفی داشته که در اینجا به اهم مراحل آن که در ارائه روش VEQFD به کار می رود، پرداخته می شود.
روش تحلیل عملکرد سیستم:
روش تحلیل عملکرد سیستم (FUNCTION ANALYSIS SYSTEM TECHNIQUE =FAST) یک روش نموداری است که به صورت متوالی و منطقی تمامی عملکردهای محصول را شناسایی و ارتباط، وابستگی و اولویت های مربوطه را نشان می دهد. توسط این روش عملکردهای اصلی و فرعی محصول شناسایی می شوند. روش کار بدین صورت است که ابتدا عملکردهای مشخص شده در یک ستون قرار داده می شوند، سپس برای هر عملکرد دو سوال مطرح می گردد:
1- چرا این عملکرد لازم است؟
2- چگونه این عملکرد انجام می پذیرد؟
پاسخ سوال اول در سمت چپ قرار داده شده و پاسخ سوال دوم در سمت راست قرار می گیرد. برای همه عملکردها، فرآیند فوق انجام می گیرد. در انتها عملکردهای سمت چپ، عملکردهای اصلی بوده و سایر عملکردها، عملکردهای فرعی هستند.
نمودار رتبه بندی عملکردها:
نمودار رتبه بندی عملکردها، یک برآورد عددی از سطح اهمیت مربوط به هر عملکرد است. در این نمودار، تمام ترکیبات دو به دو عملکردها مورد مقایسه قرار گرفته و رتبه هریک از عملکردها مشخص می شود. در مقایسه دو به دو عملکردها، در صورتی که:
1- تفاوت جزیی در اهمیت وجود داشته باشد.
2- تفاوت متوسط در اهمیت وجود داشته باشد.
3- تفاوت عمده در اهمیت وجود داشته باشد.
به ترتیب وزن های 1، 2 و 3 در نظر گرفته می شود. سپس مجموع همه وزن ها برای یک عملکرد به دست آمده و در ستون «مجموع» که مربوط به هر عملکرد می باشد، نوشته می شود. بدین ترتیب اهمیت هریک از عملکردها تعیین می شود.
تحلیل هزینه عملکرد:
بعد از تعیین عملکردها و رتبه بندی آنها، مرحله بعدی تعیین هزینه مرتبط با هریک از عملکردها است. تعیین هزینه برای هر عملکرد، بخش های هزینه بر را مشخص می سازد. با ایجاد «ماتریس هزینه عملکرد»، امکان مشخص شدن عملکردهای با هزینه بالا و موارد غیر معمول هزینه وجود دارد. هدف عمده این ماتریس، تعیین اجزای هزینه بر که مرتبط با عملکردهای مشخص شده هستند، بوده به طوری که هر جزء ممکن است با یک یا چند عملکرد محصول مربوط شود. بدین ترتیب هزینه هر عملکرد برآورد می شود.
گسترش عملکرد کیفیت:
گسترش عملکرد کیفیت یک ابزار طراحی است که طی آن نیازهای مشتریان به خواسته های مهندسی تبدیل می شود. مبنا و ساختار ماتریسی گسترش عملکرد کیفیت به جداول کیفیت برمی گردد که برای اولین بار در سال 1972 در صنایع کشتی سازی کوبه توسط پرفسور یوجی آکائوبه منظور طراحی تانکرهای کشتی مورد استفاده قرار گرفت. با وجود تفاوت هایی که در روش های مختلف گسترش عملکرد کیفیت وجود دارد، منطق و فلسفه همه آنها یکی بوده و پایه و اساس آنها، ماتریسی موسوم به خانه کیفیت است. شکل1، نمونه ساده ای از ماتریس خانه کیفیت را به همراه قسمت های مربوطه نشان می دهد[4]. در اینجا اهم مراحل گسترش عملکرد کیفیت که در ارائه روش VEQFD به کار می رود، توضیح داده می شود.
جدول ندای مشتری:
جدول ندای مشتری، ابزاری مفید جهت ایجاد درکی عمیق از خواسته ها و انتظارات مشتریان در ارتباط با محصول است. این جدول شامل موارد زیر است:
1- مشخصات مشتری: که به ماهیت محصول مورد بررسی شامل مشخصاتی از قبیل سن، قد، سطح تحصیلات و... توجه می کند.
2- ندای مشتری: خواسته ها و نیازهای مشتری به صورت دقیق در این قسمت ثبت می شود.
3- نحوه استفاده: کاربرد موردنظر، زمان استفاده محصول، محل استفاده محصول، علت انتخاب و چگونگی استفاده در این قسمت درج می شود.
به طورکلی جدول ندای مشتری به منظور تعیین نیازهای بیان شده از سوی مشتری به کار می رود و نتایج حاصل از آن در ستون مربوط به نیازهای مشتری (شکل1) استفاده می گردد.
اولویت بندی نیازهای مشتری:
بدون شک، میزان اهمیت نیازهای مشتری با یکدیگر برابر نیستند و با توجه به نظرات اخذ شده، پاره ای از آنها دارای اهمیتی بیشتر خواهند بود. بنابراین با استفاده از درجه بندی های مختلف مانند «1 تا 5» اهمیت آنها مشخص و نتایج حاصل از این اولویت بندی در ستون اهمیت نیازهای مشتری (شکل1) استفاده می شود.
تعیین خواسته های مهندسی:
پس از تعیین نیازهای مشتری، باید خواسته های مهندسی که به نحوی با نیازهای مشتری مرتبط هستند، مشخص شود. این کار توسط بخش مهندسی صورت می گیرد. لازم است تمامی خواسته های مهندسی محصول به طور واضح و شفاف بیان شده و حداقل با یکی از نیازهای مشتریان ارتباط داشته باشند. نتایج این مرحله در قسمت بالای ماتریس خانه کیفیت وارد می شود. همچنین میزان ارتباط خواسته های مهندسی با یکدیگر توسط ماتریس همبستگی که در سقف خانه کیفیت وجود دارد، بررسی می گردد (شکل1).
ماتریس ارتباطات:
میزان تأثیر هر یک از خواسته های مهندسی در نیازهای مشتری، با ماتریس ارتباطات مشخص و ارائه می شود. در منابع مختلف، میزان ارتباط هریک از نیازهای مشتری با خواسته های مهندسی با اعداد و یا اشکال مختلف نشان داده می شود. به عنوان مثال می توان از عدد 9 برای رابطه قوی، از عدد 3 برای رابطه متوسط و از عدد 1 برای رابطه ضعیف استفاده نمود. نتایج این مرحله در ماتریس ارتباطات (شکل1) نمود پیدا می کند و پس از پایان این مرحله، اهمیت مربوط به نیازهای مشتری و نیز خواسته های مهندسی تعیین می شود.
تلفیق مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت:
با توجه به ابزارهای مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت و آنچه تاکنون بیان شد، نقاط مشترک زیر در بین دو روش وجود دارد که کار تلفیق آنها را ساده تر می سازد:
1- در هر دو روش تعریف، محصول اهمیت به سزایی دارد.
2- هردو روش بر پایه «عملکرد» قرار دارند.
3- هردو روش نیاز به یک تیم با تخصص های مختلف دارند.
4- هردو روش بر روی اقلیت مهم (نسبت به اکثریت غیرمهم) تمرکز دارند (قانون پارتو).
5- هردو روش بر روی مشتری تمرکز دارند. بنابراین تلفیق این دو روش به کامل تر شدن هر دو روش کمک می کند. شکل 2 ساختار تلفیقی VEQFD و شکل 3 ماتریس مربوطه را نشان می دهد. بر این اساس، مراحل مختلف روش ارائه شده توضیح داده می شود.
عملکردهای محصول و نیازهای مشتری:
عملکرد، کاری است که موجب برآورده شدن نیازی می شود. عملکرد در واقع نتیجه نهایی مورد نظر مشتری است. مشتری به دنبال این است که محصول خریداری شده بتواند با قابلیت اطمینان زیاد و بازدهی مناسب عملکرد مورد نظر وی را تأمین نماید. به طورکلی نیازهای مشتری به دو دسته نیازهای تصریحی (نیازهایی که مشتری به صورت مستقیم بیان می گردد.) و نیازهای تلویحی (نیازهایی که به صورت مستقیم از جانب مشتری بیان نمی شود، اما بایستی در محصول وجود داشته باشد.) تقسیم می شود. با استفاده از روش تحلیل عملکرد سیستم، نیازهای تلویحی مشتری و با استفاده از جدول ندای مشتری نیازهای تصریحی مشتری مشخص می گردد. بنابراین هنگامی که دو روش مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت با یکدیگر تلفیق می شوند، تمام عملکردهای محصول و نیازهای مشتری بدست آمده و هیچ عملکرد ضروری نادیده گرفته نمی شود. توجه به این نکته ضروری است که عملکردها ممکن است دربرگیرنده یک یا چند نیاز مشتری باشند. نتایج حاصل از این مرحله در دو ستون سمت چپ ماتریس VEQFD (شکل3) بیان می شود.
اهمیت مربوط به عملکردهای محصول و نیازهای مشتری:
با توجه به نمودار رتبه بندی عملکردها در روش مهندسی ارزش، اهمیت مربوط به هر یک از عملکردها مشخص می شود. حال با توجه به اهمیت بدست آمده برای هر عملکرد و با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از مشتریان توسط جدول ندای مشتری، اهمیت مربوط به هر یک از نیازهای مشتری مشخص می شود. نتایج حاصل از این مرحله در دو ستون بعدی ماتریس VEQFD (شکل3) درج می شود.
خواسته های مهندسی:
در این مرحله، خواسته های مهندسی، همانند آنچه در روش گسترش عملکرد کیفیت بیان شد، مشخص می شود. هر خواسته مهندسی باید حداقل با یکی از نیازهای مشتری ارتباط داشته باشد. نتیجه این مرحله در قسمت بالای ماتریس VEQFD وارد می شود. همچنین میزان ارتباط خواسته های مهندسی با یکدیگر، توسط ماتریس همبستگی بررسی می شود (شکل3).
تعیین ارتباطات بین خواسته های مهندسی و نیازهای مشتری:
همان طوری که در روش گسترش عملکرد کیفیت بیان شد، باید میزان تأثیر هر یک از خواسته های مهندسی را در نیازهای مشتری، مشخص کنیم. در روش تلفیقی VEQFD نیز این کار صورت می پذیرد و نتایج مربوطه در ماتریس ارتباطات (شکل3) نمود پیدا می کند.
هزینه مربوط به عملکردهای محصول و نیازهای مشتری:
با توجه به تحلیل هزینه عملکرد و ماتریس مربوطه در روش مهندسی ارزش (VE)، هزینه مربوط به عملکردها به دست می آید. حال با توجه به هزینه عملکردها و نیز اهمیت نیازهای مرتبط با هر عملکرد، هزینه مربوط به نیازها به دست می آید. نتایج حاصل از این مرحله در ستون سمت راست ماتریس VEQFD (شکل3) درج می گردد.
هزینه مربوط به خواسته های مهندسی:
آخرین مرحله از روش تلفیقی VEQFD تعیین هزینه های هر یک از خواسته های مهندسی است. این کار توسط هزینه های مربوط به نیازها و روابط موجود بین نیازها و خواسته های مهندسی (ماتریس ارتباطات) صورت می پذیرد. نتایج این مرحله در قسمت پایین ماتریس VEQFD (شکل3) ثبت می شود. لازم به ذکر است که خروجی این مرحله، نتیجه اصلی روش تلفیقی VEQFD است. زیرا با توجه به هزینه های به دست آمده برای هریک از خواسته های مهندسی، نسبت به تخصیص منابع و سرمایه گذاری مربوطه، تصمیم گیری می شود.
نتیجه گیری:
با توجه به نقاط مشترک بسیاری که بین دو روش مهندسی ارزش و گسترش عملکرد کیفیت وجود دارد، تلفیق آنها باعث کامل شدن هر دو روش می گردد. از طرف دیگر، مهم ترین سوالی که در زمان طراحی یک محصول مناسب مطرح می شود این است که بهترین راه برای تخصیص منابع جهت حداکثر کردن رضایت مشتریان چیست؟
پاسخ به این سوال دارای جنبه های مختلفی بوده که روش تلفیقی VEQFD پاسخ مناسبی برای این سوال به دست می دهد. در روش VEQFD ابتدا عملکردهای محصول و نیازهای مشتری شناسایی شده و سپس اهمیت مربوط به آنها مشخص می شود. در مرحله بعد با استفاده از گروه های کاری که دارای تخصصهای مختلف در زمینه محصول هستند، خواسته های مهندسی مرتبط با عملکردهای محصول و نیازهای مشتری تعیین می شود. سپس ارتباط بین خواسته های مهندسی و نیازها بررسی شده و در مرحله آخر هزینه های مربوط به عملکردهای محصول و نیازهای مشتری و نیز هزینه مربوط به خواسته های مهندسی به دست می آید.
به طور کلی هدف روش VEQFD، تأمین نیازهای مشتری و نیز تخصیص بهینه منابع به صورتی مناسب بوده، به طوری که ارزش مورد نظر مشتری افزایش یافته و هزینه های تولید محصول کاهش یابد تا از این طریق افزایش سودآوری حاصل شود.
منبع: مجله تدبیر، شماره 174
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
باسلام خدمت تمام دوستان کیفیت و سال نو رو هم بهشون تبریک می گم امید وارم تعطیلات بهشون خوش گذشته باشه .


ایتدا باید از دوستان تشکر کنم که با عدم حضورم سعی در دنبال کردن موضوع داشتن . از اقا mjvm(اکه یه اسم خوب برای خودش انتخاب کنن کار مارو راحتر می کنند ) تشکر می کنم که مبحث خانه کیفیت رو شروع کردن . و از هستی خانم هم متشکر که مطلبی گذاشتن ای کاش مطلب رو لینک میدادن و خلاصشو می ذاشتن . من که دوبار شروع کردم نتونستم تمومش کنم .
اما بریم سراغ اصل مطلب

Builsing Hose of quality

ساختن خانه کیفیت
اولین ابزاری که در QFD مورد استفاده قرار می گیرد خانه کیفیت است . خانه کیفیت ندای مشتری را به نیاز مندیهای طراحی تبدیل می کند . خانه کیفیت بدن شک یکی از اساسیترین نمودارهای این روش می باشد . شما دوستا بعد از فرا گیری آن می توانید بسیار از ان بهره ببرید. حتی دیدتان هم در کل تغییر محسوسی می یابد .

این هم یک نمونه کلی از خانه کیفیت




قدم اول : تهیه فهرست نیازمندی های مشتری ( چه چیزی Whats )
همانوطر که قبال گفتیم یک تیم تهیه کرده تا بتوانیم خواسته های مشتری را جمع اوری کرده و آنها را در یک فهرست قرار داده
می توان بر اساس اهداف خود در چند سطح قرار داده . که در سطح اول نیازها مبهم و کلی تر و در سطح های بعدی آنها را ریزتر کرد .
برا مثال :
سطح اول = خاطر جمع بودن از ماشین (اتومبیل ) سطح دوم = به دوبخش ایمنی و کیفیت قطعات تقسیم می شود سطح سوم = مثلا ایمنی به بخشهای مختلف دیگه مانند هملکرد ترمزها و عملکر خوردو بعد از تصادف و داشتن سیستم ضد حریق موتور و............

حالا یک نمونمه به طور مثال براتون پر کردم
دوستان اگر سوالی دارن مطح کنند یا نظری دارند بگن . اگر هم بتونن یک نمونه نیازمندهای مشتری را در مورد یک موضوع دلخواه ارئه بدین که عالیه . تا بحث رو ادامه بدیم
بعد تیم کارشناسی با مشورت همه اعضا برای هر یک از این نیازمندیها یک ضریب در نظر می گیرد . (بعد توضیح می دم )

 
آخرین ویرایش:

mjvm

کاربر فعال گروه کیفیت مهندسی صنایع
دوستان مرسی از همه
سال نو همگی هم مبارک
شکل زیر خانه ی کیفیت برای یک مداده ! فهرست نیاز های مشتری به نظرم جالب اومد در این مثال ! راستی اگر اسمم سخته اسم خودم رو بگید :redface: .من محمد هستم .

 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
می خوام با گروه کیفیت مشورت کنم :

از هفته آینده برای یه تعمیرگاه مجاز قرار هست کار کیفیت انجام بدم . البته این یه پروژه درسی نیست و انتظار خروجی دارن . مشکلی که عنوان کردن ، مربوط به نارضایتی از رسیدگی به شکایات شون هست . تا قبل از تعطیلات نمودار استخوان ماهی رو کشیدم اما متاسفانه اینجا نمی تونم قرارش بدم تا ببینید چون خیلی حجیم شده ، دستی همون موقع طراحی اش کردم و روی کاغذ دارم . هنوز نمودار پارتو رو نکشیدم چون به تعطیلات عید خورد و هنوز آمار دقیق جمع نکردم . اما تا اونجا که موقعی که داده ها رو برای استخوان ماهی جمع آوری می کردم ، قطعا دو دسته از این دلایل عمده ی مشکلات هستن که اول باید روی اونها کار کرد: پذیرش ، ترخیص .

خود پذیرش شامل این ها شد : عدم اطلاع به مشتری در خصوص تعمیرات اضافی ، برخورد نامناسب (شاید بهتر بود در دسته ی عوامل انسانی می گذاشتمش)، عدم نصب روکش ها .
و ترخیص هم شامل : طولانی بودن زمان (شامل صدور فاکتور و تحویل خودرو)، عدم تحویل دقیق اموال مشتری .

طولانی بودن زمان احتمالا عمده ی مشکلات هست که اگر باشه چطور باید اندازه گیری کنم ؟ چه معیاری ؟ به قول معروف متر شما چیه ؟ زمان ؟ تعداد مشتری های راضی از مدت زمان ترخیص ؟ شاید بنا به دلایلی مدیریت هم بخواد زمان ترخیص از قصد مدتی طولانی بشه که این خودش یک مشکل دیگه هست . خواسته ی مدیریت تا حدودی باعث نارضایتی می شه و این زمان باید جوری تنظیم بشه که هر دو طرف راضی باشن . نظرات شما چیه ؟
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
می خوام با گروه کیفیت مشورت کنم :

از هفته آینده برای یه تعمیرگاه مجاز قرار هست کار کیفیت انجام بدم . البته این یه پروژه درسی نیست و انتظار خروجی دارن . مشکلی که عنوان کردن ، مربوط به نارضایتی از رسیدگی به شکایات شون هست . تا قبل از تعطیلات نمودار استخوان ماهی رو کشیدم اما متاسفانه اینجا نمی تونم قرارش بدم تا ببینید چون خیلی حجیم شده ، دستی همون موقع طراحی اش کردم و روی کاغذ دارم . هنوز نمودار پارتو رو نکشیدم چون به تعطیلات عید خورد و هنوز آمار دقیق جمع نکردم . اما تا اونجا که موقعی که داده ها رو برای استخوان ماهی جمع آوری می کردم ، قطعا دو دسته از این دلایل عمده ی مشکلات هستن که اول باید روی اونها کار کرد: پذیرش ، ترخیص .

خود پذیرش شامل این ها شد : عدم اطلاع به مشتری در خصوص تعمیرات اضافی ، برخورد نامناسب (شاید بهتر بود در دسته ی عوامل انسانی می گذاشتمش)، عدم نصب روکش ها .
و ترخیص هم شامل : طولانی بودن زمان (شامل صدور فاکتور و تحویل خودرو)، عدم تحویل دقیق اموال مشتری .

طولانی بودن زمان احتمالا عمده ی مشکلات هست که اگر باشه چطور باید اندازه گیری کنم ؟ چه معیاری ؟ به قول معروف متر شما چیه ؟ زمان ؟ تعداد مشتری های راضی از مدت زمان ترخیص ؟ شاید بنا به دلایلی مدیریت هم بخواد زمان ترخیص از قصد مدتی طولانی بشه که این خودش یک مشکل دیگه هست . خواسته ی مدیریت تا حدودی باعث نارضایتی می شه و این زمان باید جوری تنظیم بشه که هر دو طرف راضی باشن . نظرات شما چیه ؟


سلام ایمان جان
کار جدید مبارکه موفق باشی
در مورد مشکل اصلی فکر کنم اگر خوب فهمیده باشم نارضایتی مشتری هستش اونم بیشتر تو ی زمان تحولیل .
قبل از اینکه بخوام راه حل هایی که فکر می کنم رو بهت بگم دو نکته رو بهت می گم . من چند وقتی هست دارم رو موضوع تحلیل سیستم کار می کنم ، چند وقت پیش به یه داستانی خوردم جالب بود واسه تو هم کاربرد داره
توی یک ساختمان چند طبقه ساکنان از مدت خدمت دهی آسانسور بسیار ناراضی بودند ! بعد میر ساختمان یک تیم رو برای برسی موضوع گماشت . بعد زمان سنجی ها به این نتیجه رسیدند که زمان آسانسور استاندارده . بعد از مشورت با یه روانشناس به این نتیجه رسیدند که این زمان انتظار است که سبب نارضایتی شده برای رفع این مشکل جلوی آسانسور و در داخل اون آینه های قدی قرار دادن تا این که ساکنین در زمان انتظار بیکار نباشن هم به سرو وضع خور برسن و هم اینکه زیرکی از طریق آینه همسایه ها رو دید بزنند .
این راه حل سبب شد مقدار قابل توجهی از شکایات کم بشه .
همونطور که دیدی این به یک حرکت مناسب میشه مشکل رو بگونه کاملا جالب حل کرد .
نکته دوم اینکه همنطور که گفتم در زمینه تحلیل سیستم ها جدیدا دارم کارهایی می کنم . در سیستم های پویا شما به تعدادی از متغیرها سروکار دارید که هر کدام آنها داری بازخوردی هستند که بر دیگر متغیر ها تاثیر سو دارند . شما باید آنها را شناسایی کنید البته مغز انسان نمی تواند همه این ها را حل کند و به رایانه نیاز مند هستیم . خودش یه بحث طولانی داره که اینحا جاش نیست . به نظر من اگه با تحلیل سیستم های پویا آشنایی داشته باشه خیلی کمکت می کنه و حتی می تونی پرژه رو از این طریق به جواب برسونی !

خوب جالا راههای پیشنهادی من
اول باید ببینی زمان انتظار چقدره ؟ در کل جامعه آماریشو در نظر بگیری . بعد تفکیکش کنی به چند بخش . مثل زمان ورود تا پذیرش ، زمان پذیرش تا اتمام کار و زمان اتمام تا تحویل خوردو . البته تقسیم بندی دست خودته .
دوم باید سعی کپنی ببنی جامعه آماریتون چطوره مثلا چند درصد میرن بعدا بیان ، چقدر عجله دارن و ........
سوم دیگه خودت می دونی از این آمار ها چگونه بهره برداری کنی

مورد آخر : همونطور که گفتم باید در این زمان انمتظار برای مشتری برنامه ریزی کنی ! مثلا اگر در دفتر میشینه با چه کارهایی می تونید سرگرمش کنید .
از جمله نمایش فیلم البته در ارتباط ب خودرو باشه این هم باید ببینی چه سبک فیلم هایی رو دوست دارن ، مسابقه ای ، حرکات نمایشی ، اطلاعاتی و..... خیلی باید روی انتخاب دقت کرد و حرف مشتری رو گوش کرد نه مدیر رو
قرار دادن اینترنت رایگان ، قرار دادن مجلات ، قرار دادن اطلاعات تخصصی خودور ها و .......
صعی کن وقت رو ازش بدزدی ! نمی دونم واسه کسایی که حضور ندارن چه می کنی ؟
به آمارها و تجزیه تحلیلشون دقت کن .


یه نکته دیگه در مورد روش کار در سالن هم بررسی کنم .

از اینکه طولانی شد ببخشید .
دوستان هم نظر دارن بگن .
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مرسی بابت راهنمایی به خصوص نحوه ی تفکیک زمان ها . آسانسور هم خیلی جالب بود . اما همونطور که گفتی برای مشتری هایی که حضور دارن کاربرد داره اما برای کسانی که نیستن باید فکر دیگه ای کرد . شاید بهتر باشه برای مشتری هایی که حضور ندارن روی دلایل دیگه ای زوم شه که باعث شه ، روال کاری اونها زودتر از قبل حل شه .
 

Similar threads

بالا