تمرین گروهی آزمون طراحــی - مرداد 94

تمرین گروهی آزمون طراحــی - مرداد 94


  • مجموع رای دهندگان
    74
وضعیت
موضوع بسته شده است.

araghon

عضو جدید
سلام وخسته نباشید خدمت اساتید عزیز:).دوستان عزیز کلاس خوب با قیمت مناسب سراغ ندارین؟من شهرستانم و مجبورم حتی تا تهرانم که شده بیام واسه کلاس.ممنون میشم راهنمایی کنید
 

aiman1234

عضو جدید
کاربر ممتاز
بعضی از بچه ها که قبول شدن،اصلا تو کارشون داکت اصلی ندارن!!!!
بله منم دیدم حتی هستن کسانی که قبول شدن و داکت هم نگذاشتن
در کل بخوای حساب کنی داکت نمره زیادی نداره و مربوط به مهندس تاسیسات است
نگذاشتن آن باعث مردودی نمیشه.
در مورد سرگیری شما همون 05. 2 رو در نظر بگیرید و نحوه ترسیم آن هم به این شکله
دو راه حل داره یکی ترسیمی و دیگری محاسبه است ولی نتیجه جفتش اینه که اگه طول رمپ شما بر فرض شد 60. 10و ترسیم کردید توی زیر زمین
حالا نوبت به همکف است ترسیم رمپ تو همکف و نشان دادن سرگیری
میاییم مقدار 20. 2را از 60. 10کم میکنیم چقدر میشه 40. 8 حالا تو همکف این مقدار از رمپ دیده میشه و باید ترسیم کرد
همیشه هم ثابت است البته در صورتی که شیب رمپ را پانزده درصد در نظر گرفت. ساده و راحت. موفق باشی
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بعضی از بچه ها که قبول شدن،اصلا تو کارشون داکت اصلی ندارن!!!!
خب نمرشون کم شده، ببین تو که نمیتونی تک تکه داکتایی که تو کارت داری رو تا زیرزمین ببری بالاخره باید یه اتفاقی برا لوله ای اینا بیفته دیگه !!
البته بعضیا هم یه کار دیگه میکنن اگر ببنی یه داکت تو همکفشون هست در واقع اون به عنوان داکت اصلی در نظر گرفته میشه تو کارشون (یکی از داکت هایی که برای سرویس ها است تا سقف زیرزمین می ره و بقیه داکت ها تا سقف همکف، برا همینم بود که میگفتم الزامی نیست پشت آسانسور باشه)
 

faeal

عضو جدید
یه بار داکت هارو توضیح میدید،اصلا مگه چند تا داکت میخواهیم؟؟داکت اصلی منظورتون چیه؟؟
یه داکت برا سرویس و حمام میخایم،یکی برایه موتورخونه، دیگه برا چی میخاهیم؟؟
 

افروغ

عضو جدید
خب نمرشون کم شده، ببین تو که نمیتونی تک تکه داکتایی که تو کارت داری رو تا زیرزمین ببری بالاخره باید یه اتفاقی برا لوله ای اینا بیفته دیگه !!
البته بعضیا هم یه کار دیگه میکنن اگر ببنی یه داکت تو همکفشون هست در واقع اون به عنوان داکت اصلی در نظر گرفته میشه تو کارشون (یکی از داکت هایی که برای سرویس ها است تا سقف زیرزمین می ره و بقیه داکت ها تا سقف همکف، برا همینم بود که میگفتم الزامی نیست پشت آسانسور باشه)

پس ببینین حرف من درسته:

1- یه داکت تاسیسات هست که از اتاق تاسیسات شروع میشه و تا پشت بام میره....یعنی تو تمام پلانا تکرار میشه

2- یه داکت اصلی هست که از طبقه همکف شروع میشه و تا کف طبقه آخر میره....یعنی تو تمام پلانا تکرار میشه بجز پلان طبقه آخر (چون واسه عبور لوله هاس)

3- یه داکت تهویه هست(واسه سرویس ها) که تو هر طبقه گذاشتیم،باید تو تمام طبقات بالاترش تکرار بشه و تا پشت بام بره(چون واسه تهویه س)
 

mojtabata2001

کاربر بیش فعال
سلام وخسته نباشید خدمت اساتید عزیز:).دوستان عزیز کلاس خوب با قیمت مناسب سراغ ندارین؟من شهرستانم و مجبورم حتی تا تهرانم که شده بیام واسه کلاس.ممنون میشم راهنمایی کنید
برید کلاس خانم مهندس نجاتی که از دوستای خوبمون توی همین باشگاه هستن و خرداد 93 رتبه کشوری آوردن
اینم راه تماس: arefeh.nejati@yahoo.com
پس ببینین حرف من درسته:

1- یه داکت تاسیسات هست که از اتاق تاسیسات شروع میشه و تا پشت بام میره....یعنی تو تمام پلانا تکرار میشه

2- یه داکت اصلی هست که از طبقه همکف شروع میشه و تا کف طبقه آخر میره....یعنی تو تمام پلانا تکرار میشه بجز پلان طبقه آخر (چون واسه عبور لوله هاس)

3- یه داکت تهویه هست(واسه سرویس ها) که تو هر طبقه گذاشتیم،باید تو تمام طبقات بالاترش تکرار بشه و تا پشت بام بره(چون واسه تهویه س)
البته داکت سرویس ها فاضلاب رو هم می بره دیگه نه؟ و باید تا سقف همکف بره
من همیشه داکت تاسیساتمو بزرگ میگیرم که بشه همون داکت اصلیم
باز دیدم دوستان میگن داکت آسانسور نمی خواد.. آدم می مونه بالاخره کدوم درسته:confused:
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
داکت

داکت

افروغ جان :D
1_ داکت تهویه اس برا موتورخونه تا بام و ازموتورخونه شروع میشه،که اگرموتورخونه در جوار دیوار حیاط باشه از طریق اون گودال باغچه ها بهش پنجره میدیم ک دیگه داکت نمیخواد (و من خودم داکت تهویه رو از داکت اصلی جدا میگیرم یه دونه کوچولو میذارم برا تهویه)

2_ داکت سرویسا برا عبور لوله و هم تهویه تا سقف همکف میره و تا بام

3 _ داکت اصلی برای جمع آوریه لوله های داکتای دیگه که تا بام میره و طبق جزوه اشراق همون پشت آسانسوریس که تا زیرزمین میره

آقا مجتبی داکت آسانسورم ما طبق بند 8-1 ص 28 مبحث 15 در نظر گرفته بودیم که نیازی نیست گویا به صورت داکت باشه به صورت دریچه هستش
و در مورد داکت تاسیسات خود آسانسور که برا کابل خا و وزنه تعادلاش میذارن همینیه که به صورت مستطیل مشکیه عکسارو ببنید

elv.jpg811711019_59807.jpg
 
آخرین ویرایش:

aiman1234

عضو جدید
کاربر ممتاز
ف
افروغ جان :D
1_ داکت تهویه اس برا موتورخونه تا بام و ازموتورخونه شروع میشه،که اگرموتورخونه در جوار دیوار حیاط باشه از طریق اون گودال باغچه ها بهش پنجره میدیم ک دیگه داکت نمیخواد (و من خودم داکت تهویه رو از داکت اصلی جدا میگیرم یه دونه کوچولو میذارم برا تهویه)

2_ داکت سرویسا برا عبور لوله و هم تهویه تا سقف همکف میره و تا بام

3 _ داکت اصلی برای جمع آوریه لوله های داکتای دیگه که تا بام میره و طبق جزوه اشراق همون پشت آسانسوریس که تا زیرزمین میره

آقا مجتبی داکت آسانسورم ما طبق بند 8-1 ص 28 مبحث 15 در نظر گرفته بودیم که نیازی نیست گویا به صورت داکت باشه به صورت دریچه هستش
و در مورد داکت تاسیسات خود آسانسور که برا کابل خا و وزنه تعادلاش میذارن همینیه که به صورت مستطیل مشکیه عکسارو ببنید

مشاهده پیوست 242701مشاهده پیوست 242702
پشت آسانسور داکت اصلی باشه میشه تو تاسیسات هم باشه میشه
اگه پشت آسانسور هم اصلا داکت نداشته باشه اینم میشه به شرطی تاسیسات داشته باشه
ولی اگه داکت پشت آسانسور بزاریم دیگه داکت تاسیسات کوچک باشه و حتی اگه هم نباشه مهم نیست ولی پنجره جهت تهویه داشته باشه
هلو خانم ممنون از تصاویر
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
فپشت آسانسور داکت اصلی باشه میشه تو تاسیسات هم باشه میشه
اگه پشت آسانسور هم اصلا داکت نداشته باشه اینم میشه به شرطی تاسیسات داشته باشه
ولی اگه داکت پشت آسانسور بزاریم دیگه داکت تاسیسات کوچک باشه و حتی اگه هم نباشه مهم نیست ولی پنجره جهت تهویه داشته باشه
هلو خانم ممنون از تصاویر

آخه میدونی از یکی پرسیدم گفت داکت تهویه موتور خونه رو با داکت اصلی جدا بگیرید.. هر کی یه چیزی میگه ولی در کل خیلی به این مسائل گیر ندید بچه ها مهمترین مساله تو این امتحان حل کردن پارکینگ نداشتن سرگیری ستون گذاری صحیح حل روابط صحیح پلان ها و ایناس هر چی مثل من بیشتر وسواس به خرج بدید بدتر از مسائل اصلی دور میشید و همش میخواید بدونید کی چی میگه و گیج میشید
 

افروغ

عضو جدید
ممنون از راهنماییتون ;)

راستی! من یه سری پلان گلچین کردم،پرینت گرفتم که هم نمونه پلان داشته باشم هم بتونم دستی اصلاحشون کنم
اگه کسی خواست،ایمیل بده واسش بفرستم.......بالاخره خالی از لطف نیست!
 
آخرین ویرایش:

nosh

عضو جدید
آخه میدونی از یکی پرسیدم گفت داکت تهویه موتور خونه رو با داکت اصلی جدا بگیرید.. هر کی یه چیزی میگه ولی در کل خیلی به این مسائل گیر ندید بچه ها مهمترین مساله تو این امتحان حل کردن پارکینگ نداشتن سرگیری ستون گذاری صحیح حل روابط صحیح پلان ها و ایناس هر چی مثل من بیشتر وسواس به خرج بدید بدتر از مسائل اصلی دور میشید و همش میخواید بدونید کی چی میگه و گیج میشید

سلام
درمورد داکت تاسیسات یه نکته ای بگم که به نظر منطقی میاد اینکه برا تاسیسات باید 2تاداکت مستقل که میتونن کنار هم باشند تعبیه کرد حالا چرا مستقل....دستگاه هایی که در تاسیسات هستن برا احتراق نیاز به هوای تازه دارن این میشه برا تهویه حالا اگه تاسیسات در زیرزمین بود وامکان تعبیه پنجره داشت میشه این داکت تهویه تاسیساتو حذف کرد چون این پنجره کارتهویه تاسیساتو انجام میده پس نیازی نیست/ولی در مورد داکت دوم تاسیسات که همیشه باید اجرا بشه برا خروج گازهایی است که درموقع سوختن از دستگاهها خارج میشن وباید مستقیم تا بام ادامه داشته باشه وبه بیرون هدایت بشه/
موفق باشید
 

modabber.23

عضو جدید
افروغ جان :D
1_ داکت تهویه اس برا موتورخونه تا بام و ازموتورخونه شروع میشه،که اگرموتورخونه در جوار دیوار حیاط باشه از طریق اون گودال باغچه ها بهش پنجره میدیم ک دیگه داکت نمیخواد (و من خودم داکت تهویه رو از داکت اصلی جدا میگیرم یه دونه کوچولو میذارم برا تهویه)


2_ داکت سرویسا برا عبور لوله و هم تهویه تا سقف همکف میره و تا بام

3 _ داکت اصلی برای جمع آوریه لوله های داکتای دیگه که تا بام میره و طبق جزوه اشراق همون پشت آسانسوریس که تا زیرزمین میره

آقا مجتبی داکت آسانسورم ما طبق بند 8-1 ص 28 مبحث 15 در نظر گرفته بودیم که نیازی نیست گویا به صورت داکت باشه به صورت دریچه هستش
و در مورد داکت تاسیسات خود آسانسور که برا کابل خا و وزنه تعادلاش میذارن همینیه که به صورت مستطیل مشکیه عکسارو ببنید

مشاهده پیوست 242701مشاهده پیوست 242702

هلو جان ممنون از زحماتت
دریچه ی بازدید آسانسور نباید در ضلعی از چاه قرار بگیره که کنار وزنه ی تعادل هست دقیقا به این مساله تو مباحث اشاره شده.
معمولا زیر موتور آسانسور صفحه ی مشبک فلزی می ذارن که باعث میشه همون چاه آسانسور کار داکت رو هم انجام بده.
 

modabber.23

عضو جدید
آخه میدونی از یکی پرسیدم گفت داکت تهویه موتور خونه رو با داکت اصلی جدا بگیرید.. هر کی یه چیزی میگه ولی در کل خیلی به این مسائل گیر ندید بچه ها مهمترین مساله تو این امتحان حل کردن پارکینگ نداشتن سرگیری ستون گذاری صحیح حل روابط صحیح پلان ها و ایناس هر چی مثل من بیشتر وسواس به خرج بدید بدتر از مسائل اصلی دور میشید و همش میخواید بدونید کی چی میگه و گیج میشید

موافقم
هر چند ریز شدن باعث میشه بعدا تو کار راحت تر باشیم
اما برای نتیجه ی خوب گرفتن همین که غلط نکشیم کافیه
چون از نکشیدن شاید نمره از دست ندیم اما از غلط کشیدن میدیم!!!!!
پس پیش به سوی طراحی صحیح


راستی اگه داکت رو به آسانسور بچسبونیم با توجه به فر م و ابعاد زمینی که اکثر آزمونا دارن داکت میچسبه به نما... که نباید بچسبه چون باعث میشه تهویه ی داکت به خوبی صورت نگیره و جریان هوای گرم به بالا توش اتفاق نیفته و داکت هوا رو به داخل واحدا پس بزنه که این خوب نیست اصلا

ضمنا آشپزخانه. مطبخ، آبدارخانه، سرویس ها و حمام و موتورخانه نیاز به داکت دارن. کلا هر جا که تهویه داریم دیگه...
 

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
اون عکس دومیه که دریچه کشیده یه مهندس عمران که تدریسم میکنه برا طراحی برام کشید تو گروهش گذاشت،
دیگه نمیدونم والا هرکسی یچیزی میگه، مشکلی ام نیس هر کدوم از بچه ها میتونن خودشون
پیگیر باشن، منم علامه ی دهر نیستم،فقط میپریسم و آون چیزیو ک میشنوم وجواب میگیرم میگم، وگرنه اصلا از خودم هیچی در نمیارم والا
 

modabber.23

عضو جدید
Re: تمرین گروهی آزمون طراحــی - مرداد 94

اون عکس دومیه که دریچه کشیده یه مهندس عمران که تدریسم میکنه برا طراحی برام کشید تو گروهش گذاشت،
دیگه نمیدونم والا هرکسی یچیزی میگه، مشکلی ام نیس هر کدوم از بچه ها میتونن خودشون
پیگیر باشن، منم علامه ی دهر نیستم،فقط میپریسم و آون چیزیو ک میشنوم وجواب میگیرم میگم، وگرنه اصلا از خودم هیچی در نمیارم والا

میدونم عزیزم... گفتم که اصلاحش کنی. صفحه 27 مبحث 15 سطر اول اول نوشته که نباید هیچ گونه در دریچه ی اضطراری و دریچه ی تخلیه ی هوا در سمتی که وزنه ی تعادل قرار میگیرد تعبیه گردد.
یک تبصره هم داره به این مضمون: دریچه ی اضطراری برای ورود به بالای کابین در زیر سطح سقف چاه یا یکی از دیوار های چاه موتورخانه به ابعاد 60 در 60 تعبیه شود که بازشوی آن به بیرون چاه بوده و دارای قفل ایمنی باشد


Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
 

بهروز27

عضو جدید
میدونم عزیزم... گفتم که اصلاحش کنی. صفحه 27 مبحث 15 سطر اول اول نوشته که نباید هیچ گونه در دریچه ی اضطراری و دریچه ی تخلیه ی هوا در سمتی که وزنه ی تعادل قرار میگیرد تعبیه گردد.
یک تبصره هم داره به این مضمون: دریچه ی اضطراری برای ورود به بالای کابین در زیر سطح سقف چاه یا یکی از دیوار های چاه موتورخانه به ابعاد 60 در 60 تعبیه شود که بازشوی آن به بیرون چاه بوده و دارای قفل ایمنی باشد


Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
حالا داکت اصلی باید پشت اسانسور بزاریم یا نه ؟؟؟؟؟؟؟
 

modabber.23

عضو جدید
Re: تمرین گروهی آزمون طراحــی - مرداد 94

حالا داکت اصلی باید پشت اسانسور بزاریم یا نه ؟؟؟؟؟؟؟

داکت برا موتورخونه بذارین. اگه سرایداری دارین برا اونم همین طور یا داکت مشترک با موتورخونه یا مستقل بذارین. هر جایی که طراحیتون حکم میکنه بگذارین. لازم نیست که حتما پشت آسانسور باشه.

Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
 

بهروز27

عضو جدید
داکت برا موتورخونه بذارین. اگه سرایداری دارین برا اونم همین طور یا داکت مشترک با موتورخونه یا مستقل بذارین. هر جایی که طراحیتون حکم میکنه بگذارین. لازم نیست که حتما پشت آسانسور باشه.

Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
مرسی .. یه سوال دیگه کف تاسیسات باید پایین تر از پارکینگ باشه .. اگه هم سطح باشند مشکلی هست ؟؟
 

بهروز27

عضو جدید
خیر مشکلی نیست. میتونه همسطح باشه.

Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
تشکر ...ببخشید یه سوال دیگه تو آزمون آبان 93 ارتفاع طبقه همکف از کف تا زیر سقف 4.50متر در نظر گرفته بود...خواستم بدونم واسه راه پله باید چکار کرد؟؟
 

nosh

عضو جدید
تشکر ...ببخشید یه سوال دیگه تو آزمون آبان 93 ارتفاع طبقه همکف از کف تا زیر سقف 4.50متر در نظر گرفته بود...خواستم بدونم واسه راه پله باید چکار کرد؟؟

سلام
4.50 به علاوه 30 سانت سقف میشه 4.80دوتا راهکاربه نظرم میرسه یکی این که 4بازو بگیری هربازو 7پله/یا ااین که با 3بازو هر بازو 9پله/در کل به جانمایی باکس پله ات بستگی داره اگه سه بازو بگیری درب ورودی باکس پله ات جابه جا میشه تو طبقه بعدی
موفق باشید
 

افروغ

عضو جدید
تشکر ...ببخشید یه سوال دیگه تو آزمون آبان 93 ارتفاع طبقه همکف از کف تا زیر سقف 4.50متر در نظر گرفته بود...خواستم بدونم واسه راه پله باید چکار کرد؟؟

1-میتونی تو باکس پله ات 25 تا پله 18 سانتی دربیاری
از اونجایی که تو هر بازو ، فقط مجازی 12 تا پله داشته باشی،تو هر بازو 12 تا پله میذاری،میشه 24 تا....یه پله هم در جهت طولی میذاری(مث پله 3 طرفه)

2-
میتونی 3 تا بازو پله رو طی کنی تا به طبقه اول برسی.....مثلا 2 تا بازوی 9 پله ای + 1 بازوی 7 پله ای
 

پیوست ها

  • DSC04774.jpg
    DSC04774.jpg
    47.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • IMAG1003.jpg
    IMAG1003.jpg
    51.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hekmatiy

عضو جدید
میدونم عزیزم... گفتم که اصلاحش کنی. صفحه 27 مبحث 15 سطر اول اول نوشته که نباید هیچ گونه در دریچه ی اضطراری و دریچه ی تخلیه ی هوا در سمتی که وزنه ی تعادل قرار میگیرد تعبیه گردد.
یک تبصره هم داره به این مضمون: دریچه ی اضطراری برای ورود به بالای کابین در زیر سطح سقف چاه یا یکی از دیوار های چاه موتورخانه به ابعاد 60 در 60 تعبیه شود که بازشوی آن به بیرون چاه بوده و دارای قفل ایمنی باشد



Sent from my GT-I9500 using Tapatalk


نظرتون درباره صفحه 37 بند 15-2-7-4 مبحث 15 چیه.
گفته در پایین ترین نقطه و یا در طبقه همکف داکت هوایی مخصوصی برای چاه آسانسور طراحی و ساخته شود تا در موقع آتش سوزی و نفوذ دود به چاه آسانسور، تهویه هوای تازه از داکن ممکن باشد.
به نظرم گذاشتن داکت منطقی تره تا نذاشتنش. به نظرتون همون داکته؟ والله منم گیج شدم.
 

modabber.23

عضو جدید
Re: تمرین گروهی آزمون طراحــی - مرداد 94

نظرتون درباره صفحه 37 بند 15-2-7-4 مبحث 15 چیه.
گفته در پایین ترین نقطه و یا در طبقه همکف داکت هوایی مخصوصی برای چاه آسانسور طراحی و ساخته شود تا در موقع آتش سوزی و نفوذ دود به چاه آسانسور، تهویه هوای تازه از داکن ممکن باشد.
به نظرم گذاشتن داکت منطقی تره تا نذاشتنش. به نظرتون همون داکته؟ والله منم گیج شدم.

نظر شما درباره ی همون صفحه بند 2_7_2_15 چیه؟ تو این بند نوشته که چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوایی عمل میکند و لذا راهرو طبقات باید توسط درهای ضد حریق محفوظ گردد تا از نفوذ دود و آتش به چاه آسانسور و عمل نمودن چاه به عنوان دودکش جلوگیری شود.
اگر خودش به عنوان کانال هوا کار میکنه چرا باید دوباره براش کانال هوا بذاریم؟
هر چند قبلا توضیح دادم که تو ساختمونای بلند داستان فرق داره. و ممکنه لازم باشه براش داکت بذاریم اما تو آزمونی که ما میدیم لازم نیست.
در ادامه ی همین مبحث درباره حسگرهای اطفاء حریقم نوشته دقیقتر مطالعه کنید تا نکات بیشتری دستگیرتون بشه.

Sent from my GT-I9500 using Tapatalk
 

aiman1234

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطمعن باشید اگه پشت آسانسور داکت بزارید ضرر نمی کنید
و فقط بهتره در یک صورت داکت نگزارید اونم وقت یه که بخوابد پله سه بازو بزنید
که آسانسور رو میآریم وسط طول راه پله قرار میدیم که هم از بالا ی باکس پله
در بزنیم و هم پایین و به آسانسور برخورد نکنه
دوستان مباحث مهم تری هم هست بخدا بیایین در مورد ستونگزاری در زمینهای
قناس کار کنبم چون هر چه آزمون ها جلوتر میریم قناسی زمین رو
بیشتر میکنن.
موفق باشید
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
مطمعن باشید اگه پشت آسانسور داکت بزارید ضرر نمی کنید
و فقط بهتره در یک صورت داکت نگزارید اونم وقت یه که بخوابد پله سه بازو بزنید
که آسانسور رو میآریم وسط طول راه پله قرار میدیم که هم از بالا ی باکس پله
در بزنیم و هم پایین و به آسانسور برخورد نکنه
دوستان مباحث مهم تری هم هست بخدا بیایین در مورد ستونگزاری در زمینهای
قناس کار کنبم چون هر چه آزمون ها جلوتر میریم قناسی زمین رو
بیشتر میکنن.
موفق باشید

موافقم...خیلی اخیرا مباحث رو میچرخونیم برا خودمون...
دارم فکر میکنم که چه خوب شد من امتحان دادم و ردش کردم وگرنه اگر الان با این سئوالات و شبهات روبه رو میشدم قطعا رد میشدم
:razz:
 

aiman1234

عضو جدید
کاربر ممتاز
ه
موافقم...خیلی اخیرا مباحث رو میچرخونیم برا خودمون...
دارم فکر میکنم که چه خوب شد من امتحان دادم و ردش کردم وگرنه اگر الان با این سئوالات و شبهات روبه رو میشدم قطعا رد میشدم

یادمه اول بار که شرکت کردم گیر داده بودم به چشم پله چند سانت باشه آخه یکی نبود که بگه چشم پله مهم نیست
عامل قبولی یا افتادن اون نیست والا بلا
خانم آگین گفتن دوستان خودتون رو زیاد درگیر جزئیات نکنید یادم افتاد تنها کسی بودن که گفتن
ممنون از عارفه خانم
 
آخرین ویرایش:

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
قابل توجه داوطلبان آزمونهای ورود به حرفه مهندسان رشته معماری طراحی

قابل توجه داوطلبان آزمونهای ورود به حرفه مهندسان رشته معماری طراحی


پيرو مراجعات و مكاتبات داوطلبان آزمون‌هاي ورود به حرفه مهندسان رشته معماري طراحي مبني بر آگاهي از اصول و ضوابطي كه در ترسيم سوال آزمون طراحي اولويت دارد و مي‌بايست رعايت گردد، بدينوسيله به آگاهي مي‌رساند، با توجه به اینکه طراحی یک پروژه براساس كليه مباحث مقررات ملّی ساختمان مورد نظر می‌باشد بدیهی است مباحث مقررات ملّی ساختمان و اصول طراحي شاخص اصلی تصحیح اوراق طراحی معماری توسط کمیته تخصصی رشته معماری می‌باشد لذا مطالعه دقیق و اشراف کامل کلیه کتب معرفی شده در مواد آزمون هر سال ضروريست. علي‌ايحال به منظور آشنایی بیشتر داوطلبان محترم، مواردي از ضوابط و مقررات مندرج در مباحث فوق و همچنین مهمترين نکات فني که در تصحیح اوراق طراحی معماری مورد نظر می‌باشد به شرح زير ارائه می‌گردد. - رعايت دقيق خواسته‌هاي مورد نظر سوال در ترسيمات انجام شود. بعنوان مثال ترسيم دقيق تعداد پاركينگ‌ها و تعداد انباري‌هاي خواسته شده در پلان طبقه مورد نظر رعايت گردد. - رعايت ابعاد پاركينگ‌ها و فضاهاي عبوري مطابق مفاد مندرج در مبحث چهارم مقررات ملّي ساختمان. - رعايت ابعاد راه‌پله و پاگردها مطابق مفاد مندرج در مبحث چهارم مقررات ملّي ساختمان. - تامين نور و تهويه فضاها مطابق مفاد مندرج در مبحث چهارم مقررات ملّي ساختمان. - رعايت محدوده ترسيم و حداكثر سطح اشغال مشخص شده در صورت سوال. - نمايش محورها و اندازه‌گذاري‌ها در پلان‌ها. - تعيين و درج كدهاي ارتفاعي در پلان‌ها. - دقت در تعيين و ترسيم محل ستون‌ها با رعايت ملاحظات سازه‌اي. - تعيين و ترسيم داكت‌هاي تاسيساتي در تمام پلان‌ها حسب مورد. - رعايت ملاحظات مباحث حريق مطابق مفاد مبحث سوم مقررات ملّي ساختمان. - رعايت ضوابط مربوط به آسانسور مطابق مفاد مبحث پانزدهم مقررات ملّي ساختمان. - رعايت ضوابط دسترسي معلولين مطابق مفاد ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي افراد معلول جسمي – حركتي. - رعايت تناسبات فضاهاي معماري و جلوگيري از پرت فضاها. - رعايت شيب‌بندي مناسب و سيستم دفع آب‌هاي سطحي در حياط‌هاي داخلي و پشت‌بام.
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
یکم در مورد تاسیسات و داکت فکر میکنم دچار سردرگمی دوستان شدند در ابتدا یکسری توضیحات رو میدم میتونید از مهندس یا سرچ از نت به این حرفهام برسید...البته جهت کمک به دوستان میگم و نه تحمیل صحبت هام:)
بازشو در ساختمان به قسمتی گفته می‌شود که هنگام اجرا به صورت حفره باقی می‌ماند؛ به این معنی که سقف در آن قسمت سوراخ است و فرد می‌تواند از درون آن طبقه دیگر را ببیند. بازشوها در ساختمان‌ها به منظور نورگیری، عبور لوله‌های تأسیساتی (آب، فاضلاب، کولر، برق) تعبیه می‌شوند. تقویت سیستم سقف در اطراف بازشوها الزامی است. در فرهنگ عامه به بازشو داکت هم گفته می‌شود.
پس داکت فقط به اون قسمت گفته میشه که باز میشه و از اونجا لوله ها و ...عبور میکند و صرفا هر وقت گفته شد داکت...منظور تهویه نیست....
در مورد رایزر ...رایزر یعنی لوله هایی که در راستای عمودی بین چند طبقه ارتباط برقرار میکنند...پس ما در داخل داکت هم رایزر داریم...در واقع رایزر به اسم لوله ها اما به صورت جمعی گفته میشود...
داکت چند نوع داریم تمام اینها مطالعه شده و از مهندسین باتجربه تاسیسات پرسیده شده و خواستم دقیق ترین جواب رو بدم
داکت های ما از پایین ترین طبقه تا بالاترین طبقه ادامه دارد مگر :
داکت صرفا تهویه باشه که میتونه از اون طبقه مورد نظر شروع بشه تا انتها هم ادامه پیدا کنه....اما اکثرا اگر دقت کنید وقتی داکت سرویس قرار میدیم یک خروجی هم داریم که خروجی فاضلاب است...پس اکثر داکت های ما از پایین ترین طبقه تا بام ادامه دارد به لحاظ کاربری شون که هم تهویه هست و هم فاضلاب
نکته-----این مهندس تاسیسات است که به معمار میگه چه مقدار فضا نیاز دارد جهت عبور لوله ها...(و نکته دوم داکت صرفا داکت عبور لوله نیست...داکت عبور کانال ها و داکت عبور تاسیسات برقی نیز است که هر کدام ویژگی مربوط به خودش رو دارد)پس این ما نیستیم که برای مهندس تاسیسات تعیین میکنیم که چیکار کنه....ما فقط ازش میخوام فضا رو به ما بگه که ما مدنظر داشته باشیم تا اون طراحی کنه...مثل مهندس سازه که ما شماتیک براش ستون گذاری میکنیم و اون سازه است که بر اساس نیازش میاد ابعاد ستون رو یا تعدادش رو تغییر میده
خوب حالا یک مشکل اینجا است
گفتیم بهترین قرارگیری داکتها اینه که در همه طبقات در زیر هم قرار بگیرند...اما در دو دوره آخر میبینیم که شرایط همکف طوری است که امکان این نیست که ما از فضای تجاری کم کنیم یا پرت کنید جهت عبور داکت ها
برای همین در این موارد باز هم با توجه به نظر مهندس تاسیسات این امکان وجود داره که در سقف همکف تمام لوله ها در سقف کاذب قرار گرفته تا در یک داکت بزرگتر جمع شود...برای همین ما یک داکت اصلی میگیریم که بزرگتر است...و در اون دریچه بازدید قرار میدیم که در یک جداره اون از داخل یک نردبان تا تعمیرکار به راحتی دسترسی پیدا کنه
پس یک داکت اصلی داریم که از زیرزمین تا انتها ادامه داره...اگر همکف مسکونی داشته باشیم که از سقف کاذب اون فضا رد میشه ...این داکت تاسیسات داکت عبور لوله های آب سرد و گرم است
داکتهای بعدی که هم دداکت تهویه هستند و هم داکت عبور رایزرهای فاضلاب و هم عبور رایزر های آب باران همون داکت های سرویس های بهداشتی است...
در قدیم داکت قرار نمیدادن میومدن در کمدها یا در خود دیوارها یه حفره عمودی ایجاد میکردند و لوله ها را در دیوار جاسازی میکردند بعد روشو میومدن با رابیتس و سیمان و گچ و رنگ میپوشوندن...خوب حالا فکر کنید لوله ای بترکه چه اتفاقی میوفته سریع خونه میشه استخر....اگر توی کمد بزاریم کل لباس ها خیس میشه...حالا تصور کنید این لوله لوله فاضلاب باشه اونوقت کل خونه به کصافط کشیده میشه....
ولی الان تمام لوله ها رو در داکت قرار میدن یا اگر مسیر افقی داشته باشند در سقف کاذب قرار میدن تا آسیب خیلی جدی به ساختمان نزنه....فرض در این صورت لوله بترکه چه اتفاقی میوفته....شما نشتی آب رو روی دیوار مشاهده میکنید و این قبل از اینکه آسیب جدی به کل فضای داخلی بزنه سریع پیگیری میکنید...حتی اگر سریع هم اقدام نکنید باز هم خرابیش خیلی کمتره....
فکر کنید مسافرت یک ماه رفتید خودتون مقایسه کنید اگر لوله ها رو خارج داکت بزارید بهتره یا داخل داکت...همیشه هر کاری که میکنید باید به آینده نگاه کنید....درسته که رایزرها اگر خارج داکت باشند در اجرا خیلی راحتتره اما بعدا خسارتش برای مالک بیشتر خواهد بود....
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا