تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

تاپیک مرجع و آموزش نرم افزار CATIA

  • ضعیف

    رای: 37 12.1%
  • متوسط

    رای: 38 12.5%
  • خوب

    رای: 114 37.4%
  • عالی

    رای: 116 38.0%

  • مجموع رای دهندگان
    305

yones66

عضو جدید
اصولا من بخوام افزونه های کتیا رو گیر بیارم بایدبه چه سایتی مراجعه کنم اگه کسی داره من میخرم. بعد این افزونه ها واسه کتیا 21 ساخته شدن یا ورژن های پایین تر رو ساپورت میکنن؟ اگه کسی میتونه تو تهیه کردن پلاگین های کتیا کمکم کنه و الخصوص تحلیلشو ممنون میشم.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
برای رضای خدا یک جواب بده ما. نزدیک به 5 باره دارم اینو میپرسم مهندسین محترم . من simdedigner رو نصب کردم مال کتیا 19 البته رو هر ورژنی نصب کردن نشد_19 و 20 و 21) و همش پیغام زیر میاد و میمونه و باید کتیا رو ببندم و دیگه بشینم بزنم تو سر خودم. پیغام اینه :Loding data in doucument f:\program file\Dassault Systemes\B21\intel_a\resources\graphic\AnalysisMes hing.featتو رو خدا منو کمک بدید؟

من بخاطر دارم که روی یک کامپیوتر simdesigner را نصب کرده بودم. همه چیز به نظر کار می کرد تا مرحله تولید مش که کلا کتیا می پرید و همین خطای زیبای لگوی من را نمایش می داد. در مورد دیگر هم حتی مش می زد ولی در هنگام تحلیل این اتفاق می افتاد. به نظر می رسد در سیستم شما هم همین اتفاق می افتد چون فایل analysismeshing.feat که در پیغام آمده است کار تولید مش را انجام می دهد. علت این قضیه تا جایی که من متوجه شدم و تا حدی بر مبنای حدس و گمان هم هست سازگای نرم افزار با سخت افزار است.

یک کاری بکنید. یک قطعه ساده مثل یک ورق را توسط بخش مش بندی، در ابتدا مش بزنید. سپس اگر انجام داد سعی در تحلیل آن کنید. فراموش نکنید در هر مزحله و قبل از مرجله بعدی کارتان ذخیره کنید تا داده ها از دست نرود.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
یک سوال هم داشتم و اون اینه : این کتیای 37 گیگا بایتی دقیقا چه امکانت سیستمی میخواد. من شنیدم مثلا سیستم سرور رمی 500 گیگی میخواد؟ من تو عمرم ندیدم و نشنیدم این مقدرا رم رو؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعد اینکه من نرم افزار سالید رو کار کردم و اومدم وارد کتیا شدم و سالید رو بوسیدم کنار گداشتم. الان دارم رو کتیا برا مدلسازی و آباکوس واسه تحلیل کار میکنم؟ بارها شده خواست کتیا رو ول کنم بچسبم به سالید آخه من آینده کاریش برام مهمه. البته دوست هم دارم مثل منطق کتیا کار مرو اصول باشه سالید اینقده کارا راحت انجام میشه هیچ لذتی نمیرم و احساس میکنم دارم با مایا کار میکنم آخه من تو مایا هم استادم. خلاصه سرتونو درد نیارم بنظر شما من راه درست رو انتخاب کردم؟؟ من 12 سال تو کار طراحی و سه بعدی هستم.

توصیه می کنم از نسخه 5 استفاده کنید. من فکر نمی کنم حتی در کشورهای غربی هم نسخه 6 تا سه چهار سال دیگر همه گیر شود.
 

iranika

عضو جدید
سلام
بسیار خوشحال شدم که دیدم بالاخره کسی پیدا شد و قبل از اینکه شوق و ذوق در استفاده از چیزی جدید را داشته باشد و درگیر مسابقه استفاده از جدیدترین ها شود از ضرورت آن سوال می کند. کتیا 6 بر اساس یک plm یا مدیریت چرخه عمر محصول بنا شده است. در یک سیستم مدرن مهندسی، محصولات از قبل از شکل گیری آنها و مرحله ایده پردازی تا زمانی که می میرند مدیریت می شوند. برای مثال اظلاعات یک خودرو از زمانی که تنها ایده طراحی آن مطرح می شود تا زمانی که عمر آن در دست یک مشتری به پایان می رسد در این سیستم مورد مدیریت و کنترل قرار گرفته و تمامی اطلاعات و داده ها ذخیزه شده و بطور مدون در اختیار تیم محصول قرار می گیرد.
با این توضیح مختصر، و بنا بر ضرورت های مهندسی، تمام داده های CAD از نقشه ها گرفته تا تمام محاسبات مهندسی و ... باید مدیریت شوند تا از دست رفتن داده ها، یا افشای آنها به غیر، یا درهم و برهم شدن آنها جلوگیری شود، در اسرع وقت و با روش مطمئن به دست طراح، سازنده و ... برسد. بنا بر این ضرورت، کتیا 6 بجای ذخیره سازی داده ها روی دیسک، آنها را روی بانک اطلاعاتی سیستم plm ذخیره می کند.

ایران: من فکر نمی کنم هنوز در ایران، کیفیت و سطح مدیریت مهندسی پروژه های صنعتی تا این حد افزایش یافته باشد که در این سطح به داده ها، اطلاعات، امنیت و مدیریت پروژه توجه شود. شرکت های خودرو ساز که می توان آنها را جلودار بکار گیری کتیا و پیاده سازی سیستم های مدیریت پروژه plm در ایران دانست هنوز از روش های سنتی برای اینکار استفاده می کنند.

در کنار قابلیت plm کتیا 6 که می توان آن را محدودیت برای کاربران ایرانی دانست، کتیا 6 دارای قابلیتهای طراحی بیتشری نسبت به نسخه 5 است. که البته بسیار اندک هستند. سوال اساسی این است که این قابلیتها چقدر در کار مهندسی ضروری هستند و چه منافعی را بدست می دهند. جواب ساده است: نه چندان. قابلیت های نسخه 5 تقریبا برای تمام کارهای طراحی کفایت می کند. کتیا 6 شاید تنها کمی سرعت مدل سازی و شبیه سازی را افزایش دهد. تاکید می کنم مدل سازی و شبیه سازی.

فقط جهت اطلاع از میزان رواج کتیا 6: جستجوی اولیه ای در مورد میزان فرصت های شغلی موجود در حوزه مهندسی در آمریکا و کانادا که در آن دانش کتیا 6 لازم است انجام شد که بر طبق آن در کانادا هیچ مورد شغلی و در آمریکا حداکثر ده مورد یافت شد.

شوق و ذوقی که در ایرانی ها برای هرچه زودتر نصب کردن آخرین نسخه برنامه ها وجود دارد در کشورهای صنعتی اصلا وجود ندارد. علت هم ساده است: قیمت نسخه جدید بالاست، نسخه جدید ممکن است دارای معایب بسیاری باشد که چون کسی استفاده نکرده پنهان است و در طول 2 3 سال برطرف می شود، به احتمال زیاد نسخه جدید را دیگران ندارند بنابراین دردسر و خطر و هزینه تبدیل داده ها و فایلها وجود دارد و ...

حتی در مورد نسخه 5، با وجودی که ویرایش 21 آخرین است اما بسیاری از شرکت ها هنوز از ویرایش های قدیمی تر مثل 18 استفاده می کنند. شرکت های غربی در هر موضوعی اصل قابلیت اطمینان reliability را در نظر می گیرند. چیزی که در ایران در سطح پایینی قرار دارد!


امیدوارم این نوشته کمی به همه ما کمک کرده باشد تا قبل از تصمیم برای استفاده از نسخه جدید هر چیزی، کمی نیازها و ضرورتها را بررسی کنیم. آیا کتیا نسخه 5، نیازهای طراحی و مهندسی ما را بر طرف نمی کند؟! آیا واقعا تمام قابلیتهای آن بکار گرفته شده و به این نتیجه رسیده ایم که ناکاراست و حتما باید نسخه جدید را استفاده کنیم.

در ایران همه نرم افزارها مفت و مجانی هستند، اما نیازی نیست برای خرید نان از سر کوچه که با پای پیاده یا حداکثر دوچرخه هم می توان رفت مرسدس بنز سوار شویم!

از شما بابت جواب کامل و جامعتون ممنونم
 

iranika

عضو جدید
مهندس عزیز،حالا که این موصوع مطرح شد،شاید این سوال هم بد نباشه
شما به عنوان کسی بصورت حرفه دارین کار نرم افزاری انجام میدیدو از من با تجربه تر هم هستید،بابت دنیا نرم افراز توی ایران و در جامعه جهانی ،به عنوان شخصی که تازه شروع به کار کردم (تقریبا 4 شال وارد دنیا نرم افزار شدم اخبرا هم به تدریسش مشغول شدمcatia solidwork Abaqus ) چه پیشنهادی میدین!
مسیر رو چطوری ادامه بدم؟
اصلا روی نرم افزار به عنوان یک منبع درآمد بالاو یا حداقل مناسب میشه حساب باز کرد!؟
 

عشق کتی

عضو جدید
سلام
بسیار خوشحال شدم که دیدم بالاخره کسی پیدا شد و قبل از اینکه شوق و ذوق در استفاده از چیزی جدید را داشته باشد و درگیر مسابقه استفاده از جدیدترین ها شود از ضرورت آن سوال می کند. کتیا 6 بر اساس یک plm یا مدیریت چرخه عمر محصول بنا شده است. در یک سیستم مدرن مهندسی، محصولات از قبل از شکل گیری آنها و مرحله ایده پردازی تا زمانی که می میرند مدیریت می شوند. برای مثال اظلاعات یک خودرو از زمانی که تنها ایده طراحی آن مطرح می شود تا زمانی که عمر آن در دست یک مشتری به پایان می رسد در این سیستم مورد مدیریت و کنترل قرار گرفته و تمامی اطلاعات و داده ها ذخیزه شده و بطور مدون در اختیار تیم محصول قرار می گیرد.
با این توضیح مختصر، و بنا بر ضرورت های مهندسی، تمام داده های CAD از نقشه ها گرفته تا تمام محاسبات مهندسی و ... باید مدیریت شوند تا از دست رفتن داده ها، یا افشای آنها به غیر، یا درهم و برهم شدن آنها جلوگیری شود، در اسرع وقت و با روش مطمئن به دست طراح، سازنده و ... برسد. بنا بر این ضرورت، کتیا 6 بجای ذخیره سازی داده ها روی دیسک، آنها را روی بانک اطلاعاتی سیستم plm ذخیره می کند.

ایران: من فکر نمی کنم هنوز در ایران، کیفیت و سطح مدیریت مهندسی پروژه های صنعتی تا این حد افزایش یافته باشد که در این سطح به داده ها، اطلاعات، امنیت و مدیریت پروژه توجه شود. شرکت های خودرو ساز که می توان آنها را جلودار بکار گیری کتیا و پیاده سازی سیستم های مدیریت پروژه plm در ایران دانست هنوز از روش های سنتی برای اینکار استفاده می کنند.

در کنار قابلیت plm کتیا 6 که می توان آن را محدودیت برای کاربران ایرانی دانست، کتیا 6 دارای قابلیتهای طراحی بیتشری نسبت به نسخه 5 است. که البته بسیار اندک هستند. سوال اساسی این است که این قابلیتها چقدر در کار مهندسی ضروری هستند و چه منافعی را بدست می دهند. جواب ساده است: نه چندان. قابلیت های نسخه 5 تقریبا برای تمام کارهای طراحی کفایت می کند. کتیا 6 شاید تنها کمی سرعت مدل سازی و شبیه سازی را افزایش دهد. تاکید می کنم مدل سازی و شبیه سازی.

فقط جهت اطلاع از میزان رواج کتیا 6: جستجوی اولیه ای در مورد میزان فرصت های شغلی موجود در حوزه مهندسی در آمریکا و کانادا که در آن دانش کتیا 6 لازم است انجام شد که بر طبق آن در کانادا هیچ مورد شغلی و در آمریکا حداکثر ده مورد یافت شد.

شوق و ذوقی که در ایرانی ها برای هرچه زودتر نصب کردن آخرین نسخه برنامه ها وجود دارد در کشورهای صنعتی اصلا وجود ندارد. علت هم ساده است: قیمت نسخه جدید بالاست، نسخه جدید ممکن است دارای معایب بسیاری باشد که چون کسی استفاده نکرده پنهان است و در طول 2 3 سال برطرف می شود، به احتمال زیاد نسخه جدید را دیگران ندارند بنابراین دردسر و خطر و هزینه تبدیل داده ها و فایلها وجود دارد و ...

حتی در مورد نسخه 5، با وجودی که ویرایش 21 آخرین است اما بسیاری از شرکت ها هنوز از ویرایش های قدیمی تر مثل 18 استفاده می کنند. شرکت های غربی در هر موضوعی اصل قابلیت اطمینان reliability را در نظر می گیرند. چیزی که در ایران در سطح پایینی قرار دارد!


امیدوارم این نوشته کمی به همه ما کمک کرده باشد تا قبل از تصمیم برای استفاده از نسخه جدید هر چیزی، کمی نیازها و ضرورتها را بررسی کنیم. آیا کتیا نسخه 5، نیازهای طراحی و مهندسی ما را بر طرف نمی کند؟! آیا واقعا تمام قابلیتهای آن بکار گرفته شده و به این نتیجه رسیده ایم که ناکاراست و حتما باید نسخه جدید را استفاده کنیم.

در ایران همه نرم افزارها مفت و مجانی هستند، اما نیازی نیست برای خرید نان از سر کوچه که با پای پیاده یا حداکثر دوچرخه هم می توان رفت مرسدس بنز سوار شویم!
سلام . موارد بالا واقعیتها هستند اما حقیقت چیز دیگریست . کتیا v6 برای اولین بار در سال 2005 برای چندین شرکت تست شد و در همان زمان کارایی خود را نشان داد تفاوتها واقعا زیاد است اما بزرگترین دلیل برای استفاده همان plmاست سود سرشاری که شرکتهای استفاده کننده از مدیریت چرخه تولید و در نتیجه کاهش هزینه ها برده اند تا 40 درصد هم بطور متوسط رسیده است . ایران خودرو و شرکتهای بزرگ دولتی و نیمه دولتی را همه میشناسیم . انجام کوچکترین تغییرات در این شرکتها حتی پیش پا افتاده مستلزم صرف انرژی زیادیست .
اما من برای یادگیری این سیستم (plm) در حد اندازه خودم تلاشهای را شروع کرده ام . با هماهنگی با مدیر عامل شرکتمان مجوز نصب وراه اندازی انرا در شرکت گرفته ام و به زودی تجربیات را در اختیارتان قرار میدهم . من فکر میکنم قیمت گران این نرم افزار بزرگترین مشکل شرکتهای خارجی باشد اما مشکلات فنی خیلی کم است ولی مزییتها بی نهایت . از سال 2009 که نسخه رسمی v6 منتشر شد 5 سال میگذرد و شک نکنید که ایرادها کم هستند.
این را قبول دارم که هنوز در v5 ضعیف هستیم اما این دلیل نمیشود که از v6 استفاده نکنیم.
باور کنید شور شوق استفاده از نسخه های جدید تر و قوی تر در همه انسانهای دنیا وجود دارد اما بار مالی و موارد اقتصادی دست و پا گیر هستند.
اگر برای ما در ایران چنین مشکلاتی وجود دارد استفاده نکنیم اگر نه! در نهایت باید خودمان به خودمان آموزش بدهیم و فرصتها را از دست ندهیم.
با تشکر . این هم نظری بود از طرف شاگرد به استاد
در ضمن من حتما با بنز میروم
 

yones66

عضو جدید
باتشکرمهندس جان منظورم رو درست بیان نکردم انگار کلا محیطش بالا نمیاد که بخوام مش بزنم اصلا محیط انالیزهای اصلی خود کتیا هم بالا نمیاد. وقتی که میخوام وارد محیطاش بشم تو یه مرحله که معمولا همون مسیر رو ذکر کردم تو لود کردن میمونه و محیطش بالا نمیاد و باید ببندم کتیارو. راهی هست؟؟؟؟؟
 

yones66

عضو جدید
من بخاطر دارم که روی یک کامپیوتر simdesigner را نصب کرده بودم. همه چیز به نظر کار می کرد تا مرحله تولید مش که کلا کتیا می پرید و همین خطای زیبای لگوی من را نمایش می داد. در مورد دیگر هم حتی مش می زد ولی در هنگام تحلیل این اتفاق می افتاد. به نظر می رسد در سیستم شما هم همین اتفاق می افتد چون فایل analysismeshing.feat که در پیغام آمده است کار تولید مش را انجام می دهد. علت این قضیه تا جایی که من متوجه شدم و تا حدی بر مبنای حدس و گمان هم هست سازگای نرم افزار با سخت افزار است.یک کاری بکنید. یک قطعه ساده مثل یک ورق را توسط بخش مش بندی، در ابتدا مش بزنید. سپس اگر انجام داد سعی در تحلیل آن کنید. فراموش نکنید در هر مزحله و قبل از مرجله بعدی کارتان ذخیره کنید تا داده ها از دست نرود.
مهندس جان اصلا محیطش بالا نمیاد که بخوام مش بزنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتی محیط های آنالیز خود کتیا هم بالا نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟
 

yones66

عضو جدید
دوستان یه سوال خیلی ذهن منو مشغول کرده؟کتیا تو انالیز نمیشه گفت ضعیفه بلکه نیازهای ابتدایی یک طرح رو برطرف میکنه و برای آنالیز پیشرفته تر میشه از انسیس یا آباکوس استفاده کرد. من میخوام بدونم وقتی میشه ماژول های انلیز رو به کتیا اضافه کرد آیا باز نیاز به نرم افزارهای آنالیز هست که یاد بگیریم؟؟ واینکه باوجود کتیا v6 که محیط های انالیزش هم پرقدرت شده انگار پس جای نرم افزارهای تحلیلی کجاست؟؟ و اینکه یه سوال در مورد خود کتیا : چرا هیچ کس در مورد ارگونمی - ساختن کارخونه - پاپینیگ - بخش الکتریکیش و .... هیچ منبع اموزشی رو نمیگذارید؟؟؟ مگه اینا بیکار بودن این ورک بنچ ا رو ساختن؟؟؟ بنظرم حالا خودم کار نکردم ولی محیطاشو رفتم و دیوم انگار حرفی برا گفتن داره و جای باموزش داره درسته ما از کتیا cad قوی رو میخوایم ولی اینجوری از یک سوم توانش استفاده میکنیم بنظرم؟؟ لطفا یه جواب جامع و خوب به من بدید با تشکر از همه...
 

yones66

عضو جدید
آیا نیاز هست که مثلا یک خودرو (پوسته خارجیشو میگم) که طراحی میکنیم حتما ضخامت دهی بشه؟؟ اصولا بعد از طراحی سطوح قدم بعدی تو تکمیل کردن مدلمون چی هست؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید؟
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
مهندس جان اصلا محیطش بالا نمیاد که بخوام مش بزنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتی محیط های آنالیز خود کتیا هم بالا نمیاد؟؟؟؟؟؟؟؟

نسخه دیگری از کتیا را نصب کنید. پس از شکستن نرم افزار، چیز دیگری نصب نکنید و فقط توسط advanced meshing tools قطعه را مش بزنید. اگر این بخش اجرا نشود مشکل به احتمال زیاد از سازگاری کتیا با سخت افزار شماست که تنها راه حل امتحان کردن نسخه های متفاوت کتیا و یافتن نسخه ای است که این مشکل را نداشته باشد.

ان شا الله اگر قسمت مش کار کرد، کار را در بخش آنالیز خود کتیا ادامه بدهید. سپس simdesigner را نصب کنید.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
آیا نیاز هست که مثلا یک خودرو (پوسته خارجیشو میگم) که طراحی میکنیم حتما ضخامت دهی بشه؟؟ اصولا بعد از طراحی سطوح قدم بعدی تو تکمیل کردن مدلمون چی هست؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید؟

روند طراحی بدنه خودرو به این صورت است که در ابتدا سطوح خارجی بصورت یکپارچه و بر مبنای زیبایی شناختی style ایجاد می شوند. این سطوح مهندسی نیستند چون فقط یک پوسته ساده هستند. گام بعدی تکه تکه کردن این سطوح بر اساس نیازهای مهندسی است. برای مثال سطوح درب ها، گلگیر باید از سطح یکپارچه استخراج شود. همینطور بر اساس نیازهای قالب سازی باید دید چطور می توان آنها را در یک قالب یا چند قالب ساخت یا باید باز هم برخی سطوح را به دو قسمت تقسیم کرد.
پس از این مرحله، باید بر اساس نیازهای سازه ای و چیدمان قطعات داخلی و ارتباط آنها با بدنه، اتصال بین قطعات خارجی بدنه یا همان تکه های پوسته خارجی خودرو با همدیگر و با قطعات داخلی تعریف شود که به مفهموم اضافه کردن جزییاتی مثل لبه ها flanges و فرم های لازم بر اساس فرآیند جوش کاری و ... روی قطعات پوسته است.
اگر فرض کنیم تمام این مراحل انجام شده و پایان یافته است می توان بر اساس ضخامتی که برای هر یک از این تکه ها تعریف شده است به آنها ضخامت داده و این سطوح را به solid تبدیل کرد. تا چند سال پیش، حتی اینکار هم انجام نمی شد و تنها در نقشه قطعه یا مجموعه برای در نظر گرفته ضخامت در نقشه، محاسبات و ساخت، تنها فلشی که بیانگر جهت ضخامت است در نقشه نشادن داده می شد. البته طراح هم باید در هنگام طراحی سطوح، ضخامت قطعات و اینکه چطور روی همدیگر قرار می گیرند را به دقت در نظر می گرفت.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
دوستان یه سوال خیلی ذهن منو مشغول کرده؟کتیا تو انالیز نمیشه گفت ضعیفه بلکه نیازهای ابتدایی یک طرح رو برطرف میکنه و برای آنالیز پیشرفته تر میشه از انسیس یا آباکوس استفاده کرد. من میخوام بدونم وقتی میشه ماژول های انلیز رو به کتیا اضافه کرد آیا باز نیاز به نرم افزارهای آنالیز هست که یاد بگیریم؟؟ واینکه باوجود کتیا v6 که محیط های انالیزش هم پرقدرت شده انگار پس جای نرم افزارهای تحلیلی کجاست؟؟ و اینکه یه سوال در مورد خود کتیا : چرا هیچ کس در مورد ارگونمی - ساختن کارخونه - پاپینیگ - بخش الکتریکیش و .... هیچ منبع اموزشی رو نمیگذارید؟؟؟ مگه اینا بیکار بودن این ورک بنچ ا رو ساختن؟؟؟ بنظرم حالا خودم کار نکردم ولی محیطاشو رفتم و دیوم انگار حرفی برا گفتن داره و جای باموزش داره درسته ما از کتیا cad قوی رو میخوایم ولی اینجوری از یک سوم توانش استفاده میکنیم بنظرم؟؟ لطفا یه جواب جامع و خوب به من بدید با تشکر از همه...

کتیا نرم افزار گرانقیمتی است. بخش های مثل ergonomic, piping , electrical هم دارای مشتری های کم و خاصی هستند. برای مثال بخش piping کتیا کاربردی هوافضایی دارد تا ساختمان ها و کارخانه ها. نه اینکه نتوان برای آنها از کتیا استفاده نکرد، بلکه کسانی که در این صنایع هستند ابزارها و نرم افزارهای ارزانتری دارند که بطور ویژه برای آن صنعت ایجاد شده اند بنابراین کمتر سراغ کتیا می روند. این قضیه در موارد دیگر مثل ارگونومی و الکتریکال صادق است. ارگونومی بیشتر گاربردی خودرویی و با هوافضایی دارد و بویژه در طراحی خطوط تولیدی که در آن انسان درگیری شدیدی دارد (مثل خودرو) بیشترین کاربرد را دارد.

بطور خلاصه چون مشتری کمی برای بسیاری از بخش های کتیا وجود دارد مطالب آموزشی این بخش ها هم کم است.

- حتی با کتیا 6 هم هنوز به نرم افزارهای تحلیلی نیاز است. انجام تحلیل های ترکیبی، غیرخطی و استفاده از المان های خاص هنوز در کتیا امکانپذیر نیست. همینطور ابزارهای تجزیه و تحلیل نتایج و استخراج خروجی های مختلف بر اساس استانداردها (به عنوان نمونه تجزیه و تحلیل نتایج تحلیل تصادف و بررسی رفتار سرنشین و صدمات وارد وی بر اساس استاندارد های جهانی تصادف و ...) هنوز در کتیا وجود ندارد. فکر می کنم تا ترکیب کامل نرم افزاری های cad با نرم افزارهای cae چند سالی باقی مانده باشد. گنجاندن قابلیتهای برنامه های پیشرفته ای مثل nastran, abaqus, hypermesh, ansys , adams و ... در دل کتیا یا برنامه های cad نمی تواند به زودی اتفاق بیافتد.
 

yones66

عضو جدید
نسخه دیگری از کتیا را نصب کنید. پس از شکستن نرم افزار، چیز دیگری نصب نکنید و فقط توسط advanced meshing tools قطعه را مش بزنید. اگر این بخش اجرا نشود مشکل به احتمال زیاد از سازگاری کتیا با سخت افزار شماست که تنها راه حل امتحان کردن نسخه های متفاوت کتیا و یافتن نسخه ای است که این مشکل را نداشته باشد.ان شا الله اگر قسمت مش کار کرد، کار را در بخش آنالیز خود کتیا ادامه بدهید. سپس simdesigner را نصب کنید.
سپاس مهندسمن رو 19 20 و 21 تست کردم همینه. انگار باید قیدشو بزنم.
 

yones66

عضو جدید
روند طراحی بدنه خودرو به این صورت است که در ابتدا سطوح خارجی بصورت یکپارچه و بر مبنای زیبایی شناختی style ایجاد می شوند. این سطوح مهندسی نیستند چون فقط یک پوسته ساده هستند. گام بعدی تکه تکه کردن این سطوح بر اساس نیازهای مهندسی است. برای مثال سطوح درب ها، گلگیر باید از سطح یکپارچه استخراج شود. همینطور بر اساس نیازهای قالب سازی باید دید چطور می توان آنها را در یک قالب یا چند قالب ساخت یا باید باز هم برخی سطوح را به دو قسمت تقسیم کرد.پس از این مرحله، باید بر اساس نیازهای سازه ای و چیدمان قطعات داخلی و ارتباط آنها با بدنه، اتصال بین قطعات خارجی بدنه یا همان تکه های پوسته خارجی خودرو با همدیگر و با قطعات داخلی تعریف شود که به مفهموم اضافه کردن جزییاتی مثل لبه ها flanges و فرم های لازم بر اساس فرآیند جوش کاری و ... روی قطعات پوسته است. اگر فرض کنیم تمام این مراحل انجام شده و پایان یافته است می توان بر اساس ضخامتی که برای هر یک از این تکه ها تعریف شده است به آنها ضخامت داده و این سطوح را به solid تبدیل کرد. تا چند سال پیش، حتی اینکار هم انجام نمی شد و تنها در نقشه قطعه یا مجموعه برای در نظر گرفته ضخامت در نقشه، محاسبات و ساخت، تنها فلشی که بیانگر جهت ضخامت است در نقشه نشادن داده می شد. البته طراح هم باید در هنگام طراحی سطوح، ضخامت قطعات و اینکه چطور روی همدیگر قرار می گیرند را به دقت در نظر می گرفت.
ممنونم اینقدر با حوصله جواب میدی. خدا خیرتون بده
 

yones66

عضو جدید
کتیا نرم افزار گرانقیمتی است. بخش های مثل ergonomic, piping , electrical هم دارای مشتری های کم و خاصی هستند. برای مثال بخش piping کتیا کاربردی هوافضایی دارد تا ساختمان ها و کارخانه ها. نه اینکه نتوان برای آنها از کتیا استفاده نکرد، بلکه کسانی که در این صنایع هستند ابزارها و نرم افزارهای ارزانتری دارند که بطور ویژه برای آن صنعت ایجاد شده اند بنابراین کمتر سراغ کتیا می روند. این قضیه در موارد دیگر مثل ارگونومی و الکتریکال صادق است. ارگونومی بیشتر گاربردی خودرویی و با هوافضایی دارد و بویژه در طراحی خطوط تولیدی که در آن انسان درگیری شدیدی دارد (مثل خودرو) بیشترین کاربرد را دارد.بطور خلاصه چون مشتری کمی برای بسیاری از بخش های کتیا وجود دارد مطالب آموزشی این بخش ها هم کم است.- حتی با کتیا 6 هم هنوز به نرم افزارهای تحلیلی نیاز است. انجام تحلیل های ترکیبی، غیرخطی و استفاده از المان های خاص هنوز در کتیا امکانپذیر نیست. همینطور ابزارهای تجزیه و تحلیل نتایج و استخراج خروجی های مختلف بر اساس استانداردها (به عنوان نمونه تجزیه و تحلیل نتایج تحلیل تصادف و بررسی رفتار سرنشین و صدمات وارد وی بر اساس استاندارد های جهانی تصادف و ...) هنوز در کتیا وجود ندارد. فکر می کنم تا ترکیب کامل نرم افزاری های cad با نرم افزارهای cae چند سالی باقی مانده باشد. گنجاندن قابلیتهای برنامه های پیشرفته ای مثل nastran, abaqus, hypermesh, ansys , adams و ... در دل کتیا یا برنامه های cad نمی تواند به زودی اتفاق بیافتد.
ممنون مهندس جانولی چند تا نکته هست که باید گفت : شما میگید که نرم افزارهای ارزونتری هستند و کسی منکر این نیست هایپر مش و آباکوس و ..... ولی ایا تو ایران پول بابت برنامه میدیم که بخوایم بگیم اینا ارزانتره؟؟؟از اون گذشته شما میگید که تو دل کتیا نمیشه cae پی ریزی کرد و وقت میبره و خب حرف منطقی جواب نداره ولی وقتی افزونه هست و اینکار رو میکنه مثل افزونه های آباکوس - simdesnger - و غیره بنظر نمیاد نتونن اینکار رو بکنن که این میاد سر هرینه اون کار. من از حرفای شما یک نتیجه گرفتم اون اینه ما پایین بیایم بالا بریم بایستی برا تحلیل از وجود برنامه های تحلیلی و انالیز فیض ببریم. ولی بنظر من سایر محیط ها که اشاره کردم میتونه برا اون مهندسی که کار طراحی انجام میده راحت تر باشه مگه ما چقدر وقت داریم و چقدر دانش داریم که برا هر کاری یه نرم افزار یاد بگیریم وقتی خود اون برنامه برامون انجام میده؟؟ خب من نیاز به لوله کسی و طراحی سیستم الکتریکی دارم خب کتیا داره چرا برم سراغ برنامه های دیگه؟؟ شاید بشه گفت چون اینطوری جا افتاده لاجرم بایدیاد بگیریم که این قابل توجیه نیست اصلا.
 

yones66

عضو جدید
با عرض سلام میخواستم بدونم اصولا توی یک طراحی مهندسی چه اصولی باید رعایت بشه؟ مثلا من شنیدم که میگن برا یه طراحی تو کتیا مهندسین مراحل طراحی رو مد نظر قرار میدن مثلا اگه یک مکعب که سوراخی وسطشه رو میخوایم بکشیم دو روش داره : یا تو طرح اولیه سوراخ و شکل مکعبمون رو بکشیم و حجم بدهیم و یا اول مکعب رو بکشیم و بعد سوراخ کنیم؟؟ میخوام بدونم اصولش و منطقش چیه کلا؟؟
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
ممنون مهندس جانولی چند تا نکته هست که باید گفت : شما میگید که نرم افزارهای ارزونتری هستند و کسی منکر این نیست هایپر مش و آباکوس و ..... ولی ایا تو ایران پول بابت برنامه میدیم که بخوایم بگیم اینا ارزانتره؟؟؟از اون گذشته شما میگید که تو دل کتیا نمیشه cae پی ریزی کرد و وقت میبره و خب حرف منطقی جواب نداره ولی وقتی افزونه هست و اینکار رو میکنه مثل افزونه های آباکوس - simdesnger - و غیره بنظر نمیاد نتونن اینکار رو بکنن که این میاد سر هرینه اون کار. من از حرفای شما یک نتیجه گرفتم اون اینه ما پایین بیایم بالا بریم بایستی برا تحلیل از وجود برنامه های تحلیلی و انالیز فیض ببریم. ولی بنظر من سایر محیط ها که اشاره کردم میتونه برا اون مهندسی که کار طراحی انجام میده راحت تر باشه مگه ما چقدر وقت داریم و چقدر دانش داریم که برا هر کاری یه نرم افزار یاد بگیریم وقتی خود اون برنامه برامون انجام میده؟؟ خب من نیاز به لوله کسی و طراحی سیستم الکتریکی دارم خب کتیا داره چرا برم سراغ برنامه های دیگه؟؟ شاید بشه گفت چون اینطوری جا افتاده لاجرم بایدیاد بگیریم که این قابل توجیه نیست اصلا.

منظور من این نبود که باید همه این برنامه ها را یاد گرفت. من فقط گفتم که فعلا نمی شود همه آنها و قابلیتهایشان را در دل کتیا گنجاند. برنامه هایی مثل abaqus for catia یا simdesigner کار را ساده تر کرده اند چون نیازی به انتقال داده ها نیست و با تغییر طراحی مدل های آنها هم که در دل کتیا قرار دارد خود به خود به روز می شود. این می تواند کار طراحی را سرعت ببخشد ولی این برنامه ها هنوز قابلیتهای برنامه های مشابه cae مثل خود abaus, یا adams و نسترن و ... را ندارند. بخاطر همین وقتی صورت مسئله پیچیده می شود باید سراغ برنامه های اصلی رفت.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
با عرض سلام میخواستم بدونم اصولا توی یک طراحی مهندسی چه اصولی باید رعایت بشه؟ مثلا من شنیدم که میگن برا یه طراحی تو کتیا مهندسین مراحل طراحی رو مد نظر قرار میدن مثلا اگه یک مکعب که سوراخی وسطشه رو میخوایم بکشیم دو روش داره : یا تو طرح اولیه سوراخ و شکل مکعبمون رو بکشیم و حجم بدهیم و یا اول مکعب رو بکشیم و بعد سوراخ کنیم؟؟ میخوام بدونم اصولش و منطقش چیه کلا؟؟

بحث طراحی با بحث مدل سازی متفاوت است. در ایران مدل کردن چیزی را در یک برنامه cad طراحی می گویند که این در واقع مدل سازی است که بخشی از فرآیند طراحی است. فکر کنم در سوال شما منظور نحوه صحیح مدل سازی است. در حوزه مهندسی روش مدل سازی چیزی در برنامه cad اهمیت دارد ولی نه تا این حد که قانون و قرارداد و روش خاصی برای آن ذکر شود. بطور کلی مدل سازی باید با ساده ترین روشی که نیازهای طراحی را برآورده می کند انجام شود. یعنی اینکه مدل در صورت نیاز به راحتی اصلاح شده و پارامترهای طراحی در آن به راحتی قابل تغییر باشد. همین طور روش مدل سازی باید ساده و قابل فهم باشد تا اگر طراح دیگر روی قطعه کار کرد بتواند سریع از نحوه مدل سازی سردرآورده و مدل را تغییر دهد.
بطور خاص در مورد مثالی که زده اید، ساده ترین روش بر مبنای قابلیتهای امروزی برنامه های cad این است که توسط دستور extrude مکعب را تولید کرد و توسط دستور cut extrude یا hole سوراخ را ایجاد کرد.

دقت کنید که روش مدل سازی هیچ ربطی به روش و فرآیند ساخت ندارد. پس ترتیب دستورات یا ساختن مدل چطور باشد اهمیتی از این نظر ندارد و صرفا بر مبنای تعریف بالا انجام می شود.

به عنوان یک قانون کلی دیگر، در ابتدا دستوراتی ایجاد می شوند که در آنها پارامترهای اصلی طراحی گنجانده شده است. بطور معمول دستورات فرعی مثل fillet یا chamfer و .... که بطور عمومی از نظر طراحی فرعی محسوب می شوند در انتهای مدل سازی اضافه می شوند.
 

yones66

عضو جدید
بحث طراحی با بحث مدل سازی متفاوت است. در ایران مدل کردن چیزی را در یک برنامه cad طراحی می گویند که این در واقع مدل سازی است که بخشی از فرآیند طراحی است. فکر کنم در سوال شما منظور نحوه صحیح مدل سازی است. در حوزه مهندسی روش مدل سازی چیزی در برنامه cad اهمیت دارد ولی نه تا این حد که قانون و قرارداد و روش خاصی برای آن ذکر شود. بطور کلی مدل سازی باید با ساده ترین روشی که نیازهای طراحی را برآورده می کند انجام شود. یعنی اینکه مدل در صورت نیاز به راحتی اصلاح شده و پارامترهای طراحی در آن به راحتی قابل تغییر باشد. همین طور روش مدل سازی باید ساده و قابل فهم باشد تا اگر طراح دیگر روی قطعه کار کرد بتواند سریع از نحوه مدل سازی سردرآورده و مدل را تغییر دهد. بطور خاص در مورد مثالی که زده اید، ساده ترین روش بر مبنای قابلیتهای امروزی برنامه های cad این است که توسط دستور extrude مکعب را تولید کرد و توسط دستور cut extrude یا hole سوراخ را ایجاد کرد. دقت کنید که روش مدل سازی هیچ ربطی به روش و فرآیند ساخت ندارد. پس ترتیب دستورات یا ساختن مدل چطور باشد اهمیتی از این نظر ندارد و صرفا بر مبنای تعریف بالا انجام می شود. به عنوان یک قانون کلی دیگر، در ابتدا دستوراتی ایجاد می شوند که در آنها پارامترهای اصلی طراحی گنجانده شده است. بطور معمول دستورات فرعی مثل fillet یا chamfer و .... که بطور عمومی از نظر طراحی فرعی محسوب می شوند در انتهای مدل سازی اضافه می شوند.
مهندس من شما رو نداشتم چیکار میکردم. واقعا ممنونم و احسنت و باریکلا به این همه دانشتون. من قبلا فکر میکردم که دستورات fillet,chamfer امثالهم باید آنی زده بشه و اصلا نمیدونستم جزو دستورات فرعی حساب میشه و آخر کار میزنیم و همین موضوع منو گیر میاورد مثلا من یک قطعه رو که میزدم که دو طرف مساوی داشت یعنی قرینه بود fillet و ... میزدم و بعضی وقتا تو قرینه کردنش منو گیر میاورد و نرم افزار از همینا ایراد میگرفت. ممنون بازم از علمتون استفاده خواهم کرد مهندس جان. موفق باشید.
 

yones66

عضو جدید
مهندس جان یه سوال : منبع واسه طراحی های پیچیده دارین؟ مثلا من میخوام یک سیلندر طراحی و مدلسازی کنم نقشه و بیس کار طراحیشو از کجا باید گیر بیارم؟؟ مثلا نقشه های پیستون میل لنگ و خلاصه قطعات صنعتی از ساده تا پیچیده. نه از این نقشه ها که پرسپکتیو هستش و یه مکعب رو سوراخ کردن و از اینجور چیزا میخوام یه نقشه خوب و بدرد بخور و حسابی گیر بیارم. منبعی دارین ممنون میشم بگید؟ و یک سوال دیگه : بعضی موقع ها میشه که یک جسم که در مقابلمه رو میخوام مدل کنم تجسمی و بدون اندازه و تخمینی. 95 درصد اوقات موفقم چون تجسم بسیار خوبی دارم ولی بعضی موقعها هست که نمیدونم از کجای قطعه باید شروع کرد این نقطه شرو تو طراحی رو میشه یه توضیح بدید؟؟؟
 

yones66

عضو جدید
مشاهده پیوست 133008سلام بر دوستان چیکار کنم جایی که با فلش نشون دادم پر بشه(محیط sheet metalخیلی خیلی عجله ای
مهندس جان دقیقا من نمیدونم شکلت چیه ولی یه راه من پیشنهاد میکنم بهت پرو فیلت رو بکش و با استفاده از دستور Extrusion اون رو امتداد بده ولی توجه داشته باش که فیلت هایی رو که میخوای تو اسکچت اعمال کن بعد کافیه سطوح رو با استفاده از دستور Flange دیواره ها و فیلت بین دیواره ها رو انتخاب کنی و بعد شکلت ساخته میشه.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
مشاهده پیوست 133008سلام بر دوستان چیکار کنم جایی که با فلش نشون دادم پر بشه(محیط sheet metal
خیلی خیلی عجله ای

در بخش sheet metal و در درخت طراحی روی sheet metal parameter دوبار کلیک کنید و در در بخش Bend extremities تنظیم را به Linear تغییر دهید. گوشه های تمام دیواره هایی که دارای خم هستند بطور خطی به هم متصل خواهد شد. این روی کل مدل عمل می کند. اگر تنها یک گوشه خاص مد نظر است روی هر یک از ناحیه خمی که در آن دو گوشه به هم می رسند دوبار کلیک کنید و در بخش extremities سمت راست یا چپ را به Linear تغییر دهید تا گوشه پر شود.

بطور کلی بر اساس نیازهای ساخت و به منظور جلوگیری از اثر یک خم بر خم دیگر و ایجاد تغییر فرم در ناحیه گوشه، گوشه هایی که دو خم به بهم می رسند را توسط bend corner relief می بریم. پس اگر در طراحی الزامی برای بستن گوشه نیست حتی بهتر است بجای روش که در خط بالا اشاره شد از دستور bend corner relief استفاده کرده و گوشه را ببرید. اگر هم الزام طراحی است می توانید در نقشه قطعه اشاره کنید که این گوشه باید توسط جوش پر شود.
 
آخرین ویرایش:

amircatia

عضو جدید
در بخش sheet metal و در درخت طراحی روی sheet metal parameter دوبار کلیک کنید و در در بخش Bend extremities تنظیم را به Linear تغییر دهید. گوشه های تمام دیواره هایی که دارای خم هستند بطور خطی به هم متصل خواهد شد. این روی کل مدل عمل می کند. اگر تنها یک گوشه خاص مد نظر است روی هر یک از ناحیه خمی که در آن دو گوشه به هم می رسند دوبار کلیک کنید و در بخش extremities سمت راست یا چپ را به Linear تغییر دهید تا گوشه پر شود.

بطور کلی بر اساس نیازهای ساخت و به منظور جلوگیری از اثر یک خم بر خم دیگر و ایجاد تغییر فرم در ناحیه گوشه، گوشه هایی که دو خم به بهم می رسند را توسط bend corner relief می بریم. پس اگر در طراحی الزامی برای بستن گوشه نیست حتی بهتر است بجای روش که در خط بالا اشاره شد از دستور bend corner relief استفاده کرده و گوشه را ببرید. اگر هم الزام طراحی است می توانید در نقشه قطعه اشاره کنید که این گوشه باید توسط جوش پر شود.

سلام در همون عکس از LINEARاستفاده کردم جناب دکتر دستورbend corner reliefرو هم پیدا نمی کنم میشه بیشتر راهنمایی کنید
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام در همون عکس از LINEARاستفاده کردم جناب دکتر دستورbend corner reliefرو هم پیدا نمی کنم میشه بیشتر راهنمایی کنید

این دستور در زیر دستورهای cut out و hole قرار دارد و یک گوشه بریده شده را نشان می دهد. پس از اجرا باید سطح خارجی دو خمی که به هم رسیده اند را به عنوان ورودی به ان بدهید.
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
مهندس جان یه سوال : منبع واسه طراحی های پیچیده دارین؟ مثلا من میخوام یک سیلندر طراحی و مدلسازی کنم نقشه و بیس کار طراحیشو از کجا باید گیر بیارم؟؟ مثلا نقشه های پیستون میل لنگ و خلاصه قطعات صنعتی از ساده تا پیچیده. نه از این نقشه ها که پرسپکتیو هستش و یه مکعب رو سوراخ کردن و از اینجور چیزا میخوام یه نقشه خوب و بدرد بخور و حسابی گیر بیارم. منبعی دارین ممنون میشم بگید؟ و یک سوال دیگه : بعضی موقع ها میشه که یک جسم که در مقابلمه رو میخوام مدل کنم تجسمی و بدون اندازه و تخمینی. 95 درصد اوقات موفقم چون تجسم بسیار خوبی دارم ولی بعضی موقعها هست که نمیدونم از کجای قطعه باید شروع کرد این نقطه شرو تو طراحی رو میشه یه توضیح بدید؟؟؟

سعی می کنم چند نقشه از قطعات پیچیده ای که مشکل محرمانگی نداشته باشند به اشتراک بگذارم.
قبل از شروع مدل سازی چیزی، بهتر است کمی در مورد نحوه شکل گرفتن آن بر اساس اشیا هندسی ساده فکر کنیم. گام اول در پیدا کردن شکل هندسی تنه یا بدنه اصلی جسم است. تمام اشیا و قطعات به روش مهندسی تولید می شوند بنابراین در اغلب موارد (قطعات بدنه خارجی خودرو و مشابه آن را از این تعریف قلم بگیرید) برای ساده شدن و ارزان شدن قطعه از هندسه و اشیا استاندارد مثل استوانه، یا مکعب و ... به عنوان تنه اصلی جسم استفاده می شود. بنابراین اگر کمی جزییات قطعه را کنا بزنیم می توان تنه اصلی و روشی که آن ایجاد شده است را پیدا کنیم. در یک جسم ممکن است بیش از یک بخش اصلی هم وجود داشته باشد که بطور مشابه می توان بخش های دوم و سوم . ... را پیدا کرد. قبل از شروع مدل سازی، باید ببینیم ایجاد این تنه اصلی با چه دستور یا دستوراتی ساده تر و با قابلیت تغییر بهتر می تواند مدل شود. برای مثال یک استوانه می تواند از امتداد مقطع دایره آن ایجاد شود یا می تواند توسط مقطع طولی آن با دستور دوران ایجاد شود. باید دید کدامیک از این دستورات بهتر قطعه و پارامترهای آن را در برگرفته و کنترل می کنند.

در گام های بعد می توان جزییات قطعه که در واقع اضافاتی به تنه اصلی هستند را توسط دستورات بعدی ایجاد کرد.

گاهی شکل و نوع قطعه، روش مدل سازی را به ما تحمیل می کند. برای مثال بهترین روش مدل سازی قطعات ورقی، استفاده از بخش sheet metal است. یا وقتی ورق دارای فرم پیچیده است تنها روش استفاده از روش سطح سازی surfacing است. اما در همه این روش ها، قانون بالا معتبر است. یعنی در ابتدا تنه اصلی و کلی جسم تولید می شود. سپس جزییات در ادامه به قطعه اضافه می شود.

متاسفانه در قالب نوشته و متن نمی توان خیلی روش مدل سازی را توضیح داد و نیاز به آموزش عملی است.
 

amireza_2000

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سعی می کنم چند نقشه از قطعات پیچیده ای که مشکل محرمانگی نداشته باشند به اشتراک بگذارم.
قبل از شروع مدل سازی چیزی، بهتر است کمی در مورد نحوه شکل گرفتن آن بر اساس اشیا هندسی ساده فکر کنیم. گام اول در پیدا کردن شکل هندسی تنه یا بدنه اصلی جسم است. تمام اشیا و قطعات به روش مهندسی تولید می شوند بنابراین در اغلب موارد (قطعات بدنه خارجی خودرو و مشابه آن را از این تعریف قلم بگیرید) برای ساده شدن و ارزان شدن قطعه از هندسه و اشیا استاندارد مثل استوانه، یا مکعب و ... به عنوان تنه اصلی جسم استفاده می شود. بنابراین اگر کمی جزییات قطعه را کنا بزنیم می توان تنه اصلی و روشی که آن ایجاد شده است را پیدا کنیم. در یک جسم ممکن است بیش از یک بخش اصلی هم وجود داشته باشد که بطور مشابه می توان بخش های دوم و سوم . ... را پیدا کرد. قبل از شروع مدل سازی، باید ببینیم ایجاد این تنه اصلی با چه دستور یا دستوراتی ساده تر و با قابلیت تغییر بهتر می تواند مدل شود. برای مثال یک استوانه می تواند از امتداد مقطع دایره آن ایجاد شود یا می تواند توسط مقطع طولی آن با دستور دوران ایجاد شود. باید دید کدامیک از این دستورات بهتر قطعه و پارامترهای آن را در برگرفته و کنترل می کنند.

در گام های بعد می توان جزییات قطعه که در واقع اضافاتی به تنه اصلی هستند را توسط دستورات بعدی ایجاد کرد.

گاهی شکل و نوع قطعه، روش مدل سازی را به ما تحمیل می کند. برای مثال بهترین روش مدل سازی قطعات ورقی، استفاده از بخش sheet metal است. یا وقتی ورق دارای فرم پیچیده است تنها روش استفاده از روش سطح سازی surfacing است. اما در همه این روش ها، قانون بالا معتبر است. یعنی در ابتدا تنه اصلی و کلی جسم تولید می شود. سپس جزییات در ادامه به قطعه اضافه می شود.

متاسفانه در قالب نوشته و متن نمی توان خیلی روش مدل سازی را توضیح داد و نیاز به آموزش عملی است.
ممنون از توضیحات شما. یکی از موضوعاتی که ذهن من هم گاهی اوقات مشغول میکنه همین روش طراحی هستش. مثلا گاهش اوقات فکر میکنم که روش طراحی باید بر اساس پروسه ساخت باشه مثلا اگه یک قطعه قرار هست اول سایز بشه و بعد جند تا سوراخ روش ایجاد بشه . در مدلسازی هم بهتره که همه قطعه و همراه با سوراخهاشو توی یه اسکچ نکشیم و ترتیب مراحل را حفظ کنیم. البته این کار فکر میکنم فقط در مورد قطعات ساده جواب بده. نظر شما چیه؟
 

amircatia

عضو جدید
این دستور در زیر دستورهای cut out و hole قرار دارد و یک گوشه بریده شده را نشان می دهد. پس از اجرا باید سطح خارجی دو خمی که به هم رسیده اند را به عنوان ورودی به ان بدهید.
هر کاری کردم دستور ارور داد میشه یک مثال بزنید:redface:
 

Similar threads

بالا