بله موتور به ژنراتور تبدیل میشه .من فکر میکنم به سطح ولتاژ اون فیدر که موتورا بهش وصل هستن بستگی داره و اون امپدانس فالت که با چه امپدانسی اتصال کوتاه رخ داده منظورم اینه که بین فیدر و زمین چه امپدانسی هست و از تقسیم ولتاژ فیدر بر اون امپدانس جریان فالت محاسبه میشه و از جریان های قبل اتصال کوتاه معمولا صرف نظر میشه حالا اینکه این جریان از کجا تامین میشه رو نمیدونم چطور حساب کنم!
و یه سوال شما مطمئنی موتور به ژنراتور تبدیل میشه؟
بله موتور به ژنراتور تبدیل میشه .
همونطور که اگر منبع ژنراتور رو با یک مصرف کننده عوض کنید تبدیل به موتور میشه.
خب این ممکنه بباشه اما برای زمانی که اتصال زمین یعنی فاز با زمین رخ داده باشه. حالا فاز به فاز چطور؟امپدانس بین فاز به فاز محاسبه میشه؟
خب اصل قضیه همون جریانیه که موتور ایجاد میکنه . چون تا این جریان نباشه در عمل هیچ تجهیزی رو نمیشه انتخاب کرد. کلید تابلو شمش کابل و غیره
درسته الان موتورها دارن از شبکه تغذیه میشن و وقتی فالت رخ میده اگر فاز به زمین باشه (که فکر میکنم معمولا بر اساس این نوع اتصال کوتاه محاسبات رو انجام میدن) ولتاژ فیدر صفر میشه الان موتور ها که تبدیل به ژنراتور شدن از کجا نیروشون تامین میشه برای چرخیدن و تولید برق؟
فاز به فاز نا متقارن هست که کلا محاسباتش فرق داره توالی مثبت ومنفی و صفر مطرح میشه !
اتصال کوتاه برای همه حالات محاسبه میشه ولی انتخاب این تجهیزات با توجه به بدترین حالت اتصال کوتاه انجام میشه که در جاهایی که از نیروگاه فاصله داره بدترین معمولا حالت اتصال سه فاز به زمین هست.محاسبات رو برای حالت های مختلف انجام میدن. تک فاز به زمین سه فاز به زمین دوفاز با هم و سه فاز با هم
نمیدونم سوال بسیار جالبه...
منم فقط در حد تئوری به مسئله نگاه کرده بودم.
محور موتور در حال چرخش بوده و یهو به جای اینکه جریان بگیره جریان میده . خب این استدلال الان من هست و مطممئنن اشتباه)
بهتره بریم سراغ ژنراتور ... اگر اتصال کوتاه بشه ولتاژ ترمینال ژنراتور صفر میشه (در تئوری) حالا چ اتفاقی برای منبع ژنراتور میفته؟؟!!اتصال کوتاه برای همه حالات محاسبه میشه ولی انتخاب این تجهیزات با توجه به بدترین حالت اتصال کوتاه انجام میشه که در جاهایی که از نیروگاه فاصله داره بدترین معمولا حالت اتصال سه فاز به زمین هست.
خب این چرخش با توجه به توان موتور از فیدر تامین میشده و وقتی فیدر ولتاژش صفر بشه مثل اینه که ترمینال موتور اتصال کوتاه بشه و توان دیگه نمیگیره که بچرخه!!!
بهتره بریم سراغ ژنراتور ... اگر اتصال کوتاه بشه ولتاژ ترمینال ژنراتور صفر میشه (در تئوری) حالا چ اتفاقی برای منبع ژنراتور میفته؟؟!!
بهتره این حالت ها رو با هم بررسی کنیم.
شاید به اتصال موتور یعنی قسمت تخته کلم موتور که اکثرا اتصال ستاره مثلث داره برمیگرده؟!!!
اون قسمتی که اتصالات موتور وجود داره . قسمتی که میشه موتور رو به حالت ستاره و مثلث بست رو بهش میگن تخته کِلِم.اتصال کوتاه در ژنراتور فرق داره چون منبع تامین انرژیش سوختش هست که با اتصال کوتاه شدن ترمینالش سرجاشه!
کجاش؟![]()
اون قسمتی که اتصالات موتور وجود داره . قسمتی که میشه موتور رو به حالت ستاره و مثلث بست رو بهش میگن تخته کِلِم.
این یعنی شما نظریا کارگاه مدار فرمان نداشتین؟!!
ممنونم . نمیدونستم.
خب پس بگذریم از ژنراتور.![]()
اطلاعات بروز نمیداد. میگفت نپرسین نمیگم ولی نمره میدم . من خودم ازش 20 گرفتم . فک کنم در واقع 16 گرفته باشم 20 داد.اها نه فقط یه کارگاه برق داشتیم توش مدار فرمان هم داشت چندتا ولی اینو نمیدونستم.
ولی الان متوجه نشدم چطور ربطش بدم به موضوع ؟![]()
خب شایدم تبدیل میشه ولی من نمیدونم چطوری
ایمیلشو میگرفتی خب![]()
موتور به ژنراتور دیگهاطلاعات بروز نمیداد. میگفت نپرسین نمیگم ولی نمره میدم . من خودم ازش 20 گرفتم . فک کنم در واقع 16 گرفته باشم 20 داد.
دمش گرم.
چی تبدیل میشه؟ منم متوجه نشدم ؟
حدس زدم شاید چون مدار استاتور بستست باعث چرخش رتور بشه.
اها نه فقط یه کارگاه برق داشتیم توش مدار فرمان هم داشت چندتا ولی اینو نمیدونستم.
ولی الان متوجه نشدم چطور ربطش بدم به موضوع ؟![]()
خب شایدم تبدیل میشه ولی من نمیدونم چطوری
ایمیلشو میگرفتی خب![]()
موتور به ژنراتور دیگهگفتم شاید من نمیدونم چطوری تبدیل میشه
چطوری؟
اهاموتور به ژنراتور دیگهگفتم شاید من نمیدونم چطوری تبدیل میشه
چطوری؟
اها نه فقط یه کارگاه برق داشتیم توش مدار فرمان هم داشت چندتا ولی اینو نمیدونستم.
ولی الان متوجه نشدم چطور ربطش بدم به موضوع ؟![]()
خب شایدم تبدیل میشه ولی من نمیدونم چطوری
ایمیلشو میگرفتی خب![]()
تو موتور دو حالت بد از نظر الکتریکی داریم که نباید رخ بده
حالت اول اضافه بار هست که در این حالت روتور زیر بار میمونه . یعنی چی ! یعنی موتور دیگه نمیتونه گشتاور لازم برای بار رو تامین کنه . اونوقت موتور اور لود میشه . این عمل باعث کشیده شدن جریان زیادی از شبکه میشه . ( بعد عملی اون اینه که اگر لامپ روشن داشته باشین یکدفعه همه لامپ ها کم نور میشن بدون اینکه فیوز عمل کنه ! ) .
برای مهار این قضیه از رله ها استفاده میکنند ( همون هایی که به خروحی کنتاکتور وصل میشه . )
و اما حالت دوم که باعث اتصال کوتاه میشه .
یعنی کلافهای سه فاز داخل موتور به هر دلیلی ( ضربه مکانیکی یا اکسیده شدن عایق ) به هم برخورد کرده و اتصالی میکنن.
یا اینکه دو فاز به بدنه وصل میشه
و یا اینکه از جعبه کلم موتور اتصالی رخ بده که البته در این حالت به خود موتور اسیبی نمیرسه
خب با این اوصاف این اتصال کوتاهی که به موتور نسبت داده میشه باید دید کجا رخ میده .
و نکته اینجاست که هر جایی رخ بده قبل از همه فیوز باید عکس العمل نشون بده و این فالت رو به خط انتقال نده .
حالا اگه ژنوراتور بود میشد ط.رری دیگه بحث کرد . ولی اتصالی تو موتور فکر نکنم به شبکه منتقل بشه . لااقل ن نشنیدم
واقعا کارگاه مدار فرمان نداشتین ؟
مدار فرمان یک ، مدار فرمانن دو ( حافظه ای ها ) ؟
کارگاه سیم پیچی موتور و روتور و ترانس هم نداشتین لابد .
خیلی بده . کاشکی داشتین . ( به خاطر بعد عملی نمیگم . تو فهم قضیه خیلی موثر هست )
موتور به ژنراتور دیگهگفتم شاید من نمیدونم چطوری تبدیل میشه
چطوری؟
سلام مهندس.تو موتور دو حالت بد از نظر الکتریکی داریم که نباید رخ بده
حالت اول اضافه بار هست که در این حالت روتور زیر بار میمونه . یعنی چی ! یعنی موتور دیگه نمیتونه گشتاور لازم برای بار رو تامین کنه . اونوقت موتور اور لود میشه . این عمل باعث کشیده شدن جریان زیادی از شبکه میشه . ( بعد عملی اون اینه که اگر لامپ روشن داشته باشین یکدفعه همه لامپ ها کم نور میشن بدون اینکه فیوز عمل کنه ! ) .
برای مهار این قضیه از رله ها استفاده میکنند ( همون هایی که به خروحی کنتاکتور وصل میشه . )
و اما حالت دوم که باعث اتصال کوتاه میشه .
یعنی کلافهای سه فاز داخل موتور به هر دلیلی ( ضربه مکانیکی یا اکسیده شدن عایق ) به هم برخورد کرده و اتصالی میکنن.
یا اینکه دو فاز به بدنه وصل میشه
و یا اینکه از جعبه کلم موتور اتصالی رخ بده که البته در این حالت به خود موتور اسیبی نمیرسه
خب با این اوصاف این اتصال کوتاهی که به موتور نسبت داده میشه باید دید کجا رخ میده .
و نکته اینجاست که هر جایی رخ بده قبل از همه فیوز باید عکس العمل نشون بده و این فالت رو به خط انتقال نده .
حالا اگه ژنوراتور بود میشد ط.رری دیگه بحث کرد . ولی اتصالی تو موتور فکر نکنم به شبکه منتقل بشه . لااقل ن نشنیدم
مهندس این لغزش منفی که گفتی . یه چیزی شنیده بودم که البته مطمئن نیستم از کسی که این حرفو زد ولی شاید درست گفته باشه.موتور فقط به ازای لغزش منفی تبدیل به ژنوراتور میشه . ( مثلا موتور دیسی ترن ها )
البته در این حالت میتونه توان اکتیو بده .
چون در حالت سنکرون لغزش نداریم ولی نوعی حالت ژنوراتوری داریم که فقط راکتیو میده .
من فکر کردم ایشون اتصال کوتاه رو تو شبکه فرض کردن و حالا میخوان بدونن رو موتور چه تاثیری داره !
ولی شما برعکس من فرض کردین حالا باید بیان شفاف سازی کنن
نه متاسفانه
فقط کارگاه برق داشتیم که خیلی خوب بود کاش..![]()
موتور فقط به ازای لغزش منفی تبدیل به ژنوراتور میشه . ( مثلا موتور دیسی ترن ها )
البته در این حالت میتونه توان اکتیو بده .
چون در حالت سنکرون لغزش نداریم ولی نوعی حالت ژنوراتوری داریم که فقط راکتیو میده .
اتصال کوتاه تو شبکه اثری روی موتور نداره .
موتور خودش بار هست .
اگر خطایی توشبکه رخ بده نهایت امر بار رو از منبع جدا میکنه .
در نظر داشته باشین که شبکه با چندین لایه حفاظتی به بار وصل میشه .
شاید سوال بدد مظرح شده . ولی من متوجه سوال نشدم !
خب موتور بعنوان یه بار باس وصل هست . از دیدگاه موتور ، اون فقط توانشو میخواد . اگه شبکه داشت میده و نداشت لایه های حفاظتی موتور عمل میکنه ( فیوز ، رله ها و ... ) . بنظر من ایندوتا ایزوله هستند .
مگه اینکه من بد متوجه شده باشم .
مهندس این لغزش منفی که گفتی . یه چیزی شنیده بودم که البته مطمئن نیستم از کسی که این حرفو زد ولی شاید درست گفته باشه.
گفت که زمان اتصال کوتاه حالت چرخش موتور شاید عوض بشه . ایا اگر حالت چرخش عوض بشه همون لغزش منفی بوجود امده؟
خب اصلا تبدیل به ژنراتور میشه به گفته ی مهندس ایراندخت منبعش کجاست؟
...
من متوجه نشدم لغزش منفی تا اونجایی که من یادمه وقتی رخ میده که سرعت از سرعت سنکرون بیشتر بشه چون خود لغزش تعریفش اختلاف سرعت موتور و سرعت سنکرون تقسیم بر سرعت سنکرون هست برای افزایش سرعت به سرعتی بیشتر از سرعت سنکرون نیرو لازمه در حالی که فرض کردیم فیدر اتصال کوتاه شده یعنی ولتاژ ورودی صفر پس توان صفر !!!
موتور دیسی هم مگه لغزش داره؟
اینو متوجه نشدم من!!
دقیقا منم همین نظرو دارم این که به ژنراتور تبدیل میشه رو متوجه نمیشم چطور موتور به محل فالت جریان میریزه!!
ببین مهندس شما درست میگی کاملااتصال کوتاه تو شبکه اثری روی موتور نداره .
موتور خودش بار هست .
اگر خطایی توشبکه رخ بده نهایت امر بار رو از منبع جدا میکنه .
در نظر داشته باشین که شبکه با چندین لایه حفاظتی به بار وصل میشه .
شاید سوال بدد مظرح شده . ولی من متوجه سوال نشدم !
خب موتور بعنوان یه بار باس وصل هست . از دیدگاه موتور ، اون فقط توانشو میخواد . اگه شبکه داشت میده و نداشت لایه های حفاظتی موتور عمل میکنه ( فیوز ، رله ها و ... ) . بنظر من ایندوتا ایزوله هستند .
مگه اینکه من بد متوجه شده باشم .
اینم دلیلی بر اینکه موتور به شبکه جریان میده هنگام فالت.
به جهت جریان و جمع جریان ترانس و موتور دقت کنید.
مشاهده پیوست 142148
چون دیدم به مسائل عجیب غریب علاقه دارین مطرح کردمخب موتور اونهمه جریان رو از کجا میاره ؟
تا حالا داشت مصرف میکرد و جهت جریان به سمت خودش بود . بعد از فالت که لحظه ای هم هست کل جریان برگشته !
اینهمه جریان از کجا اومده ؟
این مورد رو من نشنیده بودم تا حالا .
عکس رو دیدین ؟
موتور دارای جریان نامی حدودا630 امپره.
اما باس 2 دارای فالت شده . و داره جریان 3.9 کیلو امپر رو به شبکه میریزه. و همینطور ترانس.
حالا جمع این دو جریان رو هم نوشته . پس باید باسباری انتخاب بشه که تحمل جمع جریان های اتصال کوتاه ترانس و موتور رو داشته باشه .
حالا کلید رو حدودا بین 2 الی 4 ثانیه ست میکنن که قطع کنه . توی این 2 تا 4 ثانیه چ اتفاقی برای کلید میفته؟
منظورمو متوجه شدید؟؟؟
خواهش بگید منظورمو متوجه شدید یا نه؟! شاید من بد توضیح دادم. هدفم چی بود ...چی شد؟!!
عکس رو دیدین ؟
موتور دارای جریان نامی حدودا630 امپره.
اما باس 2 دارای فالت شده . و داره جریان 3.9 کیلو امپر رو به شبکه میریزه. و همینطور ترانس.
حالا جمع این دو جریان رو هم نوشته . پس باید باسباری انتخاب بشه که تحمل جمع جریان های اتصال کوتاه ترانس و موتور رو داشته باشه .
حالا کلید رو حدودا بین 2 الی 4 ثانیه ست میکنن که قطع کنه . توی این 2 تا 4 ثانیه چ اتفاقی برای کلید میفته؟
منظورمو متوجه شدید؟؟؟
خواهش بگید منظورمو متوجه شدید یا نه؟! شاید من بد توضیح دادم. هدفم چی بود ...چی شد؟!!
نه منظورم همون موتورهمنظور شما کلید هست . کاری نداری که موتور چیکار کرده .
خب همه لوازم برقی برای خودشون استانداردی دارند . مسلما کلیدها اگر مدت زیادی زیر این بار بمونن ذوب میشن . ولی خب . ثابت زمانی رله ها طوری هست که بموقع عمل میکنن . بحث طراحی هست دیگه .
بین دو تا کنتاکت هر کلیدی بسته به اختلاف پتانسیلی که دو طرفشون هست عایقی قرار میگیره ( مثل سگسیونر های تر و خشک ) که عایق های هوایی یا روغنی دارند . خب اگر این ولتاژ و یا جریان عبوری زیاد بشه کلید و سایر وسایل سری با اون اسیب میبینه .
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
![]() |
فهرست سوالات مطرح شده در تاپیک سوالات قدرتی | قدرت | 3 | |
![]() |
سوالات استخدامی و مصاحبه مهندسی برق قدرت | قدرت | 16 | |
![]() |
بانک سوالات استخدامی | قدرت | 7 | |
![]() |
مطلب برا قدرتی ها | قدرت | 2 | |
![]() |
معرفی سایتها و وبلاگهای قدرتی | قدرت | 5 |