تاپیک سوالات قدرتی

iiranican

عضو جدید
در صورتی که بخواهیم توان ثابت باشه .... که البته باید توجه داشت تلفات با کجذور جریان نسبت مستقیم دار
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
من فکر میکنم به سطح ولتاژ اون فیدر که موتورا بهش وصل هستن بستگی داره و اون امپدانس فالت که با چه امپدانسی اتصال کوتاه رخ داده منظورم اینه که بین فیدر و زمین چه امپدانسی هست و از تقسیم ولتاژ فیدر بر اون امپدانس جریان فالت محاسبه میشه و از جریان های قبل اتصال کوتاه معمولا صرف نظر میشه حالا اینکه این جریان از کجا تامین میشه رو نمیدونم چطور حساب کنم!
و یه سوال شما مطمئنی موتور به ژنراتور تبدیل میشه؟
بله موتور به ژنراتور تبدیل میشه .
همونطور که اگر منبع ژنراتور رو با یک مصرف کننده عوض کنید تبدیل به موتور میشه.
خب این ممکنه بباشه اما برای زمانی که اتصال زمین یعنی فاز با زمین رخ داده باشه. حالا فاز به فاز چطور؟امپدانس بین فاز به فاز محاسبه میشه؟
خب اصل قضیه همون جریانیه که موتور ایجاد میکنه . چون تا این جریان نباشه در عمل هیچ تجهیزی رو نمیشه انتخاب کرد. کلید تابلو شمش کابل و غیره
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
بله موتور به ژنراتور تبدیل میشه .
همونطور که اگر منبع ژنراتور رو با یک مصرف کننده عوض کنید تبدیل به موتور میشه.
خب این ممکنه بباشه اما برای زمانی که اتصال زمین یعنی فاز با زمین رخ داده باشه. حالا فاز به فاز چطور؟امپدانس بین فاز به فاز محاسبه میشه؟
خب اصل قضیه همون جریانیه که موتور ایجاد میکنه . چون تا این جریان نباشه در عمل هیچ تجهیزی رو نمیشه انتخاب کرد. کلید تابلو شمش کابل و غیره

درسته الان موتورها دارن از شبکه تغذیه میشن و وقتی فالت رخ میده اگر فاز به زمین باشه (که فکر میکنم معمولا بر اساس این نوع اتصال کوتاه محاسبات رو انجام میدن) ولتاژ فیدر صفر میشه الان موتور ها که تبدیل به ژنراتور شدن از کجا نیروشون تامین میشه برای چرخیدن و تولید برق؟
فاز به فاز نا متقارن هست که کلا محاسباتش فرق داره توالی مثبت ومنفی و صفر مطرح میشه !
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
درسته الان موتورها دارن از شبکه تغذیه میشن و وقتی فالت رخ میده اگر فاز به زمین باشه (که فکر میکنم معمولا بر اساس این نوع اتصال کوتاه محاسبات رو انجام میدن) ولتاژ فیدر صفر میشه الان موتور ها که تبدیل به ژنراتور شدن از کجا نیروشون تامین میشه برای چرخیدن و تولید برق؟
فاز به فاز نا متقارن هست که کلا محاسباتش فرق داره توالی مثبت ومنفی و صفر مطرح میشه !


محاسبات رو برای حالت های مختلف انجام میدن. تک فاز به زمین سه فاز به زمین دوفاز با هم و سه فاز با هم
نمیدونم سوال بسیار جالبه...
منم فقط در حد تئوری به مسئله نگاه کرده بودم.
محور موتور در حال چرخش بوده و یهو به جای اینکه جریان بگیره جریان میده . خب این استدلال الان من هست و مطممئنن اشتباه)
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
محاسبات رو برای حالت های مختلف انجام میدن. تک فاز به زمین سه فاز به زمین دوفاز با هم و سه فاز با هم
نمیدونم سوال بسیار جالبه...
منم فقط در حد تئوری به مسئله نگاه کرده بودم.
محور موتور در حال چرخش بوده و یهو به جای اینکه جریان بگیره جریان میده . خب این استدلال الان من هست و مطممئنن اشتباه)
اتصال کوتاه برای همه حالات محاسبه میشه ولی انتخاب این تجهیزات با توجه به بدترین حالت اتصال کوتاه انجام میشه که در جاهایی که از نیروگاه فاصله داره بدترین معمولا حالت اتصال سه فاز به زمین هست.
خب این چرخش با توجه به توان موتور از فیدر تامین میشده و وقتی فیدر ولتاژش صفر بشه مثل اینه که ترمینال موتور اتصال کوتاه بشه و توان دیگه نمیگیره که بچرخه!!!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اتصال کوتاه برای همه حالات محاسبه میشه ولی انتخاب این تجهیزات با توجه به بدترین حالت اتصال کوتاه انجام میشه که در جاهایی که از نیروگاه فاصله داره بدترین معمولا حالت اتصال سه فاز به زمین هست.
خب این چرخش با توجه به توان موتور از فیدر تامین میشده و وقتی فیدر ولتاژش صفر بشه مثل اینه که ترمینال موتور اتصال کوتاه بشه و توان دیگه نمیگیره که بچرخه!!!
بهتره بریم سراغ ژنراتور ... اگر اتصال کوتاه بشه ولتاژ ترمینال ژنراتور صفر میشه (در تئوری) حالا چ اتفاقی برای منبع ژنراتور میفته؟؟!!
بهتره این حالت ها رو با هم بررسی کنیم.
شاید به اتصال موتور یعنی قسمت تخته کلم موتور که اکثرا اتصال ستاره مثلث داره برمیگرده؟!!!
بله کاملا صحیح.
ولی تا این جریان موتور نباشه ...
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهتره بریم سراغ ژنراتور ... اگر اتصال کوتاه بشه ولتاژ ترمینال ژنراتور صفر میشه (در تئوری) حالا چ اتفاقی برای منبع ژنراتور میفته؟؟!!
بهتره این حالت ها رو با هم بررسی کنیم.
شاید به اتصال موتور یعنی قسمت تخته کلم موتور که اکثرا اتصال ستاره مثلث داره برمیگرده؟!!!

اتصال کوتاه در ژنراتور فرق داره چون منبع تامین انرژیش سوختش هست که با اتصال کوتاه شدن ترمینالش سرجاشه!
کجاش؟:surprised:
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اتصال کوتاه در ژنراتور فرق داره چون منبع تامین انرژیش سوختش هست که با اتصال کوتاه شدن ترمینالش سرجاشه!
کجاش؟:surprised:
اون قسمتی که اتصالات موتور وجود داره . قسمتی که میشه موتور رو به حالت ستاره و مثلث بست رو بهش میگن تخته کِلِم.
این یعنی شما نظریا کارگاه مدار فرمان نداشتین؟!!
ممنونم . نمیدونستم.
خب پس بگذریم از ژنراتور.:d
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
اون قسمتی که اتصالات موتور وجود داره . قسمتی که میشه موتور رو به حالت ستاره و مثلث بست رو بهش میگن تخته کِلِم.
این یعنی شما نظریا کارگاه مدار فرمان نداشتین؟!!
ممنونم . نمیدونستم.
خب پس بگذریم از ژنراتور.:d

اها نه فقط یه کارگاه برق داشتیم توش مدار فرمان هم داشت چندتا ولی اینو نمیدونستم.
ولی الان متوجه نشدم چطور ربطش بدم به موضوع ؟:huh:
خب شایدم تبدیل میشه ولی من نمیدونم چطوری:question:
ایمیلشو میگرفتی خب:weirdsmiley:
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اها نه فقط یه کارگاه برق داشتیم توش مدار فرمان هم داشت چندتا ولی اینو نمیدونستم.
ولی الان متوجه نشدم چطور ربطش بدم به موضوع ؟:huh:
خب شایدم تبدیل میشه ولی من نمیدونم چطوری:question:
ایمیلشو میگرفتی خب:weirdsmiley:
اطلاعات بروز نمیداد. میگفت نپرسین نمیگم ولی نمره میدم . من خودم ازش 20 گرفتم . فک کنم در واقع 16 گرفته باشم 20 داد.:d
دمش گرم.:d
چی تبدیل میشه؟ منم متوجه نشدم ؟
حدس زدم شاید چون مدار استاتور بستست باعث چرخش رتور بشه.
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
اطلاعات بروز نمیداد. میگفت نپرسین نمیگم ولی نمره میدم . من خودم ازش 20 گرفتم . فک کنم در واقع 16 گرفته باشم 20 داد.:d
دمش گرم.:d
چی تبدیل میشه؟ منم متوجه نشدم ؟
حدس زدم شاید چون مدار استاتور بستست باعث چرخش رتور بشه.
موتور به ژنراتور دیگه:D گفتم شاید من نمیدونم چطوری تبدیل میشه
چطوری؟
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اها نه فقط یه کارگاه برق داشتیم توش مدار فرمان هم داشت چندتا ولی اینو نمیدونستم.
ولی الان متوجه نشدم چطور ربطش بدم به موضوع ؟:huh:
خب شایدم تبدیل میشه ولی من نمیدونم چطوری:question:
ایمیلشو میگرفتی خب:weirdsmiley:

تو موتور دو حالت بد از نظر الکتریکی داریم که نباید رخ بده
حالت اول اضافه بار هست که در این حالت روتور زیر بار میمونه . یعنی چی ! یعنی موتور دیگه نمیتونه گشتاور لازم برای بار رو تامین کنه . اونوقت موتور اور لود میشه . این عمل باعث کشیده شدن جریان زیادی از شبکه میشه . ( بعد عملی اون اینه که اگر لامپ روشن داشته باشین یکدفعه همه لامپ ها کم نور میشن بدون اینکه فیوز عمل کنه ! ) .
برای مهار این قضیه از رله ها استفاده میکنند ( همون هایی که به خروحی کنتاکتور وصل میشه . )


و اما حالت دوم که باعث اتصال کوتاه میشه .
یعنی کلافهای سه فاز داخل موتور به هر دلیلی ( ضربه مکانیکی یا اکسیده شدن عایق ) به هم برخورد کرده و اتصالی میکنن.
یا اینکه دو فاز به بدنه وصل میشه
و یا اینکه از جعبه کلم موتور اتصالی رخ بده که البته در این حالت به خود موتور اسیبی نمیرسه

خب با این اوصاف این اتصال کوتاهی که به موتور نسبت داده میشه باید دید کجا رخ میده .
و نکته اینجاست که هر جایی رخ بده قبل از همه فیوز باید عکس العمل نشون بده و این فالت رو به خط انتقال نده .

حالا اگه ژنوراتور بود میشد ط.رری دیگه بحث کرد . ولی اتصالی تو موتور فکر نکنم به شبکه منتقل بشه . لااقل ن نشنیدم
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
موتور به ژنراتور دیگه:D گفتم شاید من نمیدونم چطوری تبدیل میشه
چطوری؟
موتور به ژنراتور دیگه:D گفتم شاید من نمیدونم چطوری تبدیل میشه
چطوری؟
اها :d
فکر کنم زیاد فکر کردم.:d
همون دیگه منم نمیدونم . فقط شنیدم که تبدیل میشه . تا حالا خودمو در گیرش نکرده بودم.
به همون تئوریه مسئله بسنده کرده بودم.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اها نه فقط یه کارگاه برق داشتیم توش مدار فرمان هم داشت چندتا ولی اینو نمیدونستم.
ولی الان متوجه نشدم چطور ربطش بدم به موضوع ؟:huh:
خب شایدم تبدیل میشه ولی من نمیدونم چطوری:question:
ایمیلشو میگرفتی خب:weirdsmiley:

واقعا کارگاه مدار فرمان نداشتین ؟
مدار فرمان یک ، مدار فرمانن دو ( حافظه ای ها ) ؟
کارگاه سیم پیچی موتور و روتور و ترانس هم نداشتین لابد .

خیلی بده . کاشکی داشتین . ( به خاطر بعد عملی نمیگم . تو فهم قضیه خیلی موثر هست )
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو موتور دو حالت بد از نظر الکتریکی داریم که نباید رخ بده
حالت اول اضافه بار هست که در این حالت روتور زیر بار میمونه . یعنی چی ! یعنی موتور دیگه نمیتونه گشتاور لازم برای بار رو تامین کنه . اونوقت موتور اور لود میشه . این عمل باعث کشیده شدن جریان زیادی از شبکه میشه . ( بعد عملی اون اینه که اگر لامپ روشن داشته باشین یکدفعه همه لامپ ها کم نور میشن بدون اینکه فیوز عمل کنه ! ) .
برای مهار این قضیه از رله ها استفاده میکنند ( همون هایی که به خروحی کنتاکتور وصل میشه . )


و اما حالت دوم که باعث اتصال کوتاه میشه .
یعنی کلافهای سه فاز داخل موتور به هر دلیلی ( ضربه مکانیکی یا اکسیده شدن عایق ) به هم برخورد کرده و اتصالی میکنن.
یا اینکه دو فاز به بدنه وصل میشه
و یا اینکه از جعبه کلم موتور اتصالی رخ بده که البته در این حالت به خود موتور اسیبی نمیرسه

خب با این اوصاف این اتصال کوتاهی که به موتور نسبت داده میشه باید دید کجا رخ میده .
و نکته اینجاست که هر جایی رخ بده قبل از همه فیوز باید عکس العمل نشون بده و این فالت رو به خط انتقال نده .

حالا اگه ژنوراتور بود میشد ط.رری دیگه بحث کرد . ولی اتصالی تو موتور فکر نکنم به شبکه منتقل بشه . لااقل ن نشنیدم

من فکر کردم ایشون اتصال کوتاه رو تو شبکه فرض کردن و حالا میخوان بدونن رو موتور چه تاثیری داره !
ولی شما برعکس من فرض کردین حالا باید بیان شفاف سازی کنن:D

واقعا کارگاه مدار فرمان نداشتین ؟
مدار فرمان یک ، مدار فرمانن دو ( حافظه ای ها ) ؟
کارگاه سیم پیچی موتور و روتور و ترانس هم نداشتین لابد .

خیلی بده . کاشکی داشتین . ( به خاطر بعد عملی نمیگم . تو فهم قضیه خیلی موثر هست )

نه متاسفانهhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/frown.gif
فقط کارگاه برق داشتیم که خیلی خوب بود کاش..http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/cry.gif
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
موتور به ژنراتور دیگه:D گفتم شاید من نمیدونم چطوری تبدیل میشه
چطوری؟

موتور فقط به ازای لغزش منفی تبدیل به ژنوراتور میشه . ( مثلا موتور دیسی ترن ها )
البته در این حالت میتونه توان اکتیو بده .
چون در حالت سنکرون لغزش نداریم ولی نوعی حالت ژنوراتوری داریم که فقط راکتیو میده .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
تو موتور دو حالت بد از نظر الکتریکی داریم که نباید رخ بده
حالت اول اضافه بار هست که در این حالت روتور زیر بار میمونه . یعنی چی ! یعنی موتور دیگه نمیتونه گشتاور لازم برای بار رو تامین کنه . اونوقت موتور اور لود میشه . این عمل باعث کشیده شدن جریان زیادی از شبکه میشه . ( بعد عملی اون اینه که اگر لامپ روشن داشته باشین یکدفعه همه لامپ ها کم نور میشن بدون اینکه فیوز عمل کنه ! ) .
برای مهار این قضیه از رله ها استفاده میکنند ( همون هایی که به خروحی کنتاکتور وصل میشه . )


و اما حالت دوم که باعث اتصال کوتاه میشه .
یعنی کلافهای سه فاز داخل موتور به هر دلیلی ( ضربه مکانیکی یا اکسیده شدن عایق ) به هم برخورد کرده و اتصالی میکنن.
یا اینکه دو فاز به بدنه وصل میشه
و یا اینکه از جعبه کلم موتور اتصالی رخ بده که البته در این حالت به خود موتور اسیبی نمیرسه

خب با این اوصاف این اتصال کوتاهی که به موتور نسبت داده میشه باید دید کجا رخ میده .
و نکته اینجاست که هر جایی رخ بده قبل از همه فیوز باید عکس العمل نشون بده و این فالت رو به خط انتقال نده .

حالا اگه ژنوراتور بود میشد ط.رری دیگه بحث کرد . ولی اتصالی تو موتور فکر نکنم به شبکه منتقل بشه . لااقل ن نشنیدم
سلام مهندس.
از اینکه موتور هنگام اتصال کوتاه به شبکه جریان میده خیالت راحت.
بله فرموده ها صحیح. . این مسئله ای که شروع کردم خیلی طولانیه وبرای شروع اینو مطرح کردم که لازمه.
ما میگیم یه ترانس داریم که یه بار مونور به اون وصله . هنگام اتصال کوتاه هم ترانس هم موتور جریانشونو به اون نقطه ی فالت میریزن.
و به همین خاطر هست که باسبار میسوزه و شمش ها شکسته میشن.
کلید میسوزه و غیره . به خاطر جریانیه که ترانس ها و موتور ها به نقطه ی فالت میریزن.
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
موتور فقط به ازای لغزش منفی تبدیل به ژنوراتور میشه . ( مثلا موتور دیسی ترن ها )
البته در این حالت میتونه توان اکتیو بده .
چون در حالت سنکرون لغزش نداریم ولی نوعی حالت ژنوراتوری داریم که فقط راکتیو میده .
مهندس این لغزش منفی که گفتی . یه چیزی شنیده بودم که البته مطمئن نیستم از کسی که این حرفو زد ولی شاید درست گفته باشه.
گفت که زمان اتصال کوتاه حالت چرخش موتور شاید عوض بشه . ایا اگر حالت چرخش عوض بشه همون لغزش منفی بوجود امده؟
خب اصلا تبدیل به ژنراتور میشه به گفته ی مهندس ایراندخت منبعش کجاست؟
...
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
من فکر کردم ایشون اتصال کوتاه رو تو شبکه فرض کردن و حالا میخوان بدونن رو موتور چه تاثیری داره !
ولی شما برعکس من فرض کردین حالا باید بیان شفاف سازی کنن:D



نه متاسفانه:(
فقط کارگاه برق داشتیم که خیلی خوب بود کاش..:cry:

اتصال کوتاه تو شبکه اثری روی موتور نداره .
موتور خودش بار هست .
اگر خطایی توشبکه رخ بده نهایت امر بار رو از منبع جدا میکنه .
در نظر داشته باشین که شبکه با چندین لایه حفاظتی به بار وصل میشه .
شاید سوال بدد مظرح شده . ولی من متوجه سوال نشدم !
خب موتور بعنوان یه بار باس وصل هست . از دیدگاه موتور ، اون فقط توانشو میخواد . اگه شبکه داشت میده و نداشت لایه های حفاظتی موتور عمل میکنه ( فیوز ، رله ها و ... ) . بنظر من ایندوتا ایزوله هستند .
مگه اینکه من بد متوجه شده باشم .
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
موتور فقط به ازای لغزش منفی تبدیل به ژنوراتور میشه . ( مثلا موتور دیسی ترن ها )
البته در این حالت میتونه توان اکتیو بده .
چون در حالت سنکرون لغزش نداریم ولی نوعی حالت ژنوراتوری داریم که فقط راکتیو میده .

من متوجه نشدم لغزش منفی تا اونجایی که من یادمه وقتی رخ میده که سرعت از سرعت سنکرون بیشتر بشه چون خود لغزش تعریفش اختلاف سرعت موتور و سرعت سنکرون تقسیم بر سرعت سنکرون هست برای افزایش سرعت به سرعتی بیشتر از سرعت سنکرون نیرو لازمه در حالی که فرض کردیم فیدر اتصال کوتاه شده یعنی ولتاژ ورودی صفر پس توان صفر !!!
موتور دیسی هم مگه لغزش داره؟:surprised:
اینو متوجه نشدم من!!


اتصال کوتاه تو شبکه اثری روی موتور نداره .
موتور خودش بار هست .
اگر خطایی توشبکه رخ بده نهایت امر بار رو از منبع جدا میکنه .
در نظر داشته باشین که شبکه با چندین لایه حفاظتی به بار وصل میشه .
شاید سوال بدد مظرح شده . ولی من متوجه سوال نشدم !
خب موتور بعنوان یه بار باس وصل هست . از دیدگاه موتور ، اون فقط توانشو میخواد . اگه شبکه داشت میده و نداشت لایه های حفاظتی موتور عمل میکنه ( فیوز ، رله ها و ... ) . بنظر من ایندوتا ایزوله هستند .
مگه اینکه من بد متوجه شده باشم .

دقیقا منم همین نظرو دارم این که به ژنراتور تبدیل میشه رو متوجه نمیشم چطور موتور به محل فالت جریان میریزه!!
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مهندس این لغزش منفی که گفتی . یه چیزی شنیده بودم که البته مطمئن نیستم از کسی که این حرفو زد ولی شاید درست گفته باشه.
گفت که زمان اتصال کوتاه حالت چرخش موتور شاید عوض بشه . ایا اگر حالت چرخش عوض بشه همون لغزش منفی بوجود امده؟
خب اصلا تبدیل به ژنراتور میشه به گفته ی مهندس ایراندخت منبعش کجاست؟
...

وقتی اتصال کوتاه بشه اگر فرض رو بر این بگیریم که مثلا فیوز و رله عمل کننن و موتور رو از شبکه جدا کنن .
ممکنه باری که رو محور موتور هست باعث گشتن موتور بشه . این مورد می تونه باعث القای ولتاژ بشه ولی نه تو موتورهای القایی . تو موتورهای ترن این مورد رو داریم که وقتی تو سرازیری میفته باتری های خودش رو با همون موتور که الان ژنوراتور شده شارژ میکنه . یا نوع خاصی از اسانسور ها هم همین طور عمل میکنن . که این ها القایی نیستند .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اینم دلیلی بر اینکه موتور به شبکه جریان میده هنگام فالت.
به جهت جریان و جمع جریان ترانس و موتور دقت کنید.
3-5-2013 12-05-41 AM.jpg
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
من متوجه نشدم لغزش منفی تا اونجایی که من یادمه وقتی رخ میده که سرعت از سرعت سنکرون بیشتر بشه چون خود لغزش تعریفش اختلاف سرعت موتور و سرعت سنکرون تقسیم بر سرعت سنکرون هست برای افزایش سرعت به سرعتی بیشتر از سرعت سنکرون نیرو لازمه در حالی که فرض کردیم فیدر اتصال کوتاه شده یعنی ولتاژ ورودی صفر پس توان صفر !!!
موتور دیسی هم مگه لغزش داره؟:surprised:
اینو متوجه نشدم من!!




دقیقا منم همین نظرو دارم این که به ژنراتور تبدیل میشه رو متوجه نمیشم چطور موتور به محل فالت جریان میریزه!!

نه . موتور دیسی نمی تونه لغزش داشته باشه . نوع خاصی از موتورها هستن که اینطوری عمل میکنن .
بنظر من از شبکه جدا میشه .
موتور مصرف کنندست و داره مصرف میکنه . اونطرف شبکه فالت داشته باشیم موتور اونو بعنوان نا متعادل شدن منبع نگاه می کنه و رو کارایی خودش تاثیر داره ولی تزریق جریانی به اون نقطه نداره . از کجا بیاره ؟!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
اتصال کوتاه تو شبکه اثری روی موتور نداره .
موتور خودش بار هست .
اگر خطایی توشبکه رخ بده نهایت امر بار رو از منبع جدا میکنه .
در نظر داشته باشین که شبکه با چندین لایه حفاظتی به بار وصل میشه .
شاید سوال بدد مظرح شده . ولی من متوجه سوال نشدم !
خب موتور بعنوان یه بار باس وصل هست . از دیدگاه موتور ، اون فقط توانشو میخواد . اگه شبکه داشت میده و نداشت لایه های حفاظتی موتور عمل میکنه ( فیوز ، رله ها و ... ) . بنظر من ایندوتا ایزوله هستند .
مگه اینکه من بد متوجه شده باشم .
ببین مهندس شما درست میگی کاملا
اما یه مدت زمان کمی طول میکشه که رله بخواد عمل کنه..!!! تمام تجهیزات و انتخابشون به اون زمان و جریان سیستم بستگی داره. اینو من عملی انجام دادم . و میخوام با این مسئله اشنا بشین و همینطور به من هم کمک میشه.
یه سیستم رو در نظر بگیر که مثلا 10 کیلو امپر مقدار جریان اتصال کوتاه اون باشه. شما میخوای یه کلید انتخاب کنی. ایا میشه یه کلید انتخاب کنی که تحمل 8 کیلو امپر داشته باشه؟! مسلما نمیشه.
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
اینم دلیلی بر اینکه موتور به شبکه جریان میده هنگام فالت.
به جهت جریان و جمع جریان ترانس و موتور دقت کنید.
مشاهده پیوست 142148

خب موتور اونهمه جریان رو از کجا میاره ؟
تا حالا داشت مصرف میکرد و جهت جریان به سمت خودش بود . بعد از فالت که لحظه ای هم هست کل جریان برگشته !
اینهمه جریان از کجا اومده ؟
این مورد رو من نشنیده بودم تا حالا .
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
عکس رو دیدین ؟
موتور دارای جریان نامی حدودا630 امپره.
اما باس 2 دارای فالت شده . و داره جریان 3.9 کیلو امپر رو به شبکه میریزه. و همینطور ترانس.
حالا جمع این دو جریان رو هم نوشته . پس باید باسباری انتخاب بشه که تحمل جمع جریان های اتصال کوتاه ترانس و موتور رو داشته باشه .
حالا کلید رو حدودا بین 2 الی 4 ثانیه ست میکنن که قطع کنه . توی این 2 تا 4 ثانیه چ اتفاقی برای کلید میفته؟
منظورمو متوجه شدید؟؟؟
خواهش بگید منظورمو متوجه شدید یا نه؟! شاید من بد توضیح دادم. هدفم چی بود ...چی شد؟!!
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
خب موتور اونهمه جریان رو از کجا میاره ؟
تا حالا داشت مصرف میکرد و جهت جریان به سمت خودش بود . بعد از فالت که لحظه ای هم هست کل جریان برگشته !
اینهمه جریان از کجا اومده ؟
این مورد رو من نشنیده بودم تا حالا .
چون دیدم به مسائل عجیب غریب علاقه دارین مطرح کردم :d و الا به قول این دانشجو های خسیس (بلا نسبت جمع) میخواستم واسه موضوع کارشناسیم انجامش بدم :d
...
این همه جریان ....> به گفته ی مهندسی که باهاش کار کردم تموم زور و توان موتور صرف این میشه که جریان تولید کنه. حالا از چ راهی و چطوری و از چ منبعی ؟؟؟ منم نمیدونم .
 

nutron

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عکس رو دیدین ؟
موتور دارای جریان نامی حدودا630 امپره.
اما باس 2 دارای فالت شده . و داره جریان 3.9 کیلو امپر رو به شبکه میریزه. و همینطور ترانس.
حالا جمع این دو جریان رو هم نوشته . پس باید باسباری انتخاب بشه که تحمل جمع جریان های اتصال کوتاه ترانس و موتور رو داشته باشه .
حالا کلید رو حدودا بین 2 الی 4 ثانیه ست میکنن که قطع کنه . توی این 2 تا 4 ثانیه چ اتفاقی برای کلید میفته؟
منظورمو متوجه شدید؟؟؟
خواهش بگید منظورمو متوجه شدید یا نه؟! شاید من بد توضیح دادم. هدفم چی بود ...چی شد؟!!

منظور شما کلید هست . کاری نداری که موتور چیکار کرده .

خب همه لوازم برقی برای خودشون استانداردی دارند . مسلما کلیدها اگر مدت زیادی زیر این بار بمونن ذوب میشن . ولی خب . ثابت زمانی رله ها طوری هست که بموقع عمل میکنن . بحث طراحی هست دیگه .
بین دو تا کنتاکت هر کلیدی بسته به اختلاف پتانسیلی که دو طرفشون هست عایقی قرار میگیره ( مثل سگسیونر های تر و خشک ) که عایق های هوایی یا روغنی دارند . خب اگر این ولتاژ و یا جریان عبوری زیاد بشه کلید و سایر وسایل سری با اون اسیب میبینه .
 

Ir. A. P

عضو جدید
کاربر ممتاز
عکس رو دیدین ؟
موتور دارای جریان نامی حدودا630 امپره.
اما باس 2 دارای فالت شده . و داره جریان 3.9 کیلو امپر رو به شبکه میریزه. و همینطور ترانس.
حالا جمع این دو جریان رو هم نوشته . پس باید باسباری انتخاب بشه که تحمل جمع جریان های اتصال کوتاه ترانس و موتور رو داشته باشه .
حالا کلید رو حدودا بین 2 الی 4 ثانیه ست میکنن که قطع کنه . توی این 2 تا 4 ثانیه چ اتفاقی برای کلید میفته؟
منظورمو متوجه شدید؟؟؟
خواهش بگید منظورمو متوجه شدید یا نه؟! شاید من بد توضیح دادم. هدفم چی بود ...چی شد؟!!

من متوجه سوال شدم ولی دلیل اون جریانو نمیفهمم اصن توجیه نمیتونم بکنم! اون موتور چه نوع موتوریه؟
اون بالاش چیه؟
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
منظور شما کلید هست . کاری نداری که موتور چیکار کرده .

خب همه لوازم برقی برای خودشون استانداردی دارند . مسلما کلیدها اگر مدت زیادی زیر این بار بمونن ذوب میشن . ولی خب . ثابت زمانی رله ها طوری هست که بموقع عمل میکنن . بحث طراحی هست دیگه .
بین دو تا کنتاکت هر کلیدی بسته به اختلاف پتانسیلی که دو طرفشون هست عایقی قرار میگیره ( مثل سگسیونر های تر و خشک ) که عایق های هوایی یا روغنی دارند . خب اگر این ولتاژ و یا جریان عبوری زیاد بشه کلید و سایر وسایل سری با اون اسیب میبینه .
نه منظورم همون موتوره
بحث کلید ها رو بعدا شروع میکنم.هر چند الان توضیح دادی
 

Similar threads

بالا