تاپيك سوال و درخواست (محل پاسخ گويي به نياز هاي اعضا)

mr.rahjou

کاربر فعال
دوستانی که میگویند هیچ فرقی نمیکنه سخت در اشتباه اند، زمانی که ما آب با دمای خروجی پایین تری گرفتیم یعنی اینکه از ظرفیت بیشتری استفاده کردیم.

پس کمپرسور سیستم با ظرفیت بیشتری زیر بار رفته که باعث مصرف بیشتر انرژی شده است.
 

alireza17203

عضو جدید
با سلام مجدد

ممنون ميشم به 2 سوال زير در مورد طراحي كانال پاسخ بديد.

1- در كتاب طباطبايي براي محاسبات كانال آيا نرخ افت اصطكاكي(h[SUB]f[/SUB]) همان فشار استاتيك (h[SUB]s[/SUB]) مي باشد؟ و آيا مفهوم افت فشار اصطكاكي (طول كانال * نرخ افت اصطكاكي) شامل هر دو فشار استاتيك و سرعتي (h[SUB]s[/SUB] و h[SUB]v[/SUB])مي باشد؟[FONT=&quot][/FONT]

2- در طراحي كانال معمولا از كداميك از دو روش (نرخ افت اصطكاكي يكسان و بازيافت فشار استاتيك) استفاده ميشود؟ و كاربرد هريك بيشتر در چه ساختمان هايي است؟
 

shakhta

عضو جدید
دوستان عزیزم!!
یک سوال فنی در مورد چیلر دارم و خیلی ذهنمو مشغول کرده!!! لطفا با پاسخ دادن به این سوال منو کمک کنید!!!
اگر بخواهیم دمای ورودی و خروجی چیلیر(آب چیلر) به ترتیب 12و 7 باشد آنگاه توانی که باید به چیلر داده شود تقریبا 150 کیلو وات خواهد بود . اما اگر دمای ورود و خروج به ترتیب 17 و 12 باشد آنگاه توان لازم برای اینکه دوباره اختلاف دمای 5 درجه سانتی گراد بدست آید 120 کیلو وات خواهد بود. به نظر شما چرا با اینکه در هر دو حالت 5 درجه آب ورودی به چیلر خنک شده است، اما وقتی دمای آب ورودی کمتر است، چیلر برای خنک کردن آن توان بیشتری را نیاز دارد؟؟؟
مرسی از اینکه جواب می دهید!!!

دوست عزیز شما به اختلاف دما ها کاری نداشته باشید . در حالت اول دمای ما 7 درجه است و در حالت دوم 12 درجه خوب مسلم است که برای رسیدن به دمای 7 درجه باید توان بیشتری مصرف شود :smile:
 

moaqfe

کاربر بیش فعال
به خاطر قدیمی بودن سیستم موتوروخونه و هوشمند نبودن اونه. من یه موتور خونه دیدم که ترموستاتش اینقدر کالبیر نشده بود 25 درجه اختلاف داشت

بطور واضح باید چه پیشنهادهایی به اونایی که موتورخونه قدیمی دارن داده بشه
 

anishtain4

عضو جدید
بطور واضح باید چه پیشنهادهایی به اونایی که موتورخونه قدیمی دارن داده بشه

ساده ترین راه عایق کاری لوله هایی هست که دفن نشدن0 ( که تو خیلی موارد هم اینکار نشده)، بعد استاندارد کردن دیگ و تنظیم مشعل و سیستم های کنترلی هست. بعدش هم هوشمند کردن موتوخونه. به این لینک یه نگاهی بنداز: http://hvacportal.ir/thread1666.html#post2443 اگه درست اجرا بشه می تونه تا 45% کاهش مصرف انرژی داشته باشه. البته خودم هنوز از این سیستم که تازه معرفی شده اطلاعات زیادی ندارم.
 

anishtain4

عضو جدید
بطور واضح باید چه پیشنهادهایی به اونایی که موتورخونه قدیمی دارن داده بشه

چیزی که خیلی جاها اتفاق میافته اینه که لوله های گرمایشی جاهایی که دفن نشدن عایق نمیشن. برای اینکه پکیج فاصله موتورخونه تا واحد رو نداره این اتلاف حرارتی رو نداره. استاندارد کردن دیگ، منبع، مشعل و سیستم های کنترلی روش دیگه است. در آخر هم هوشمند کردن موتورخونه
 

anishtain4

عضو جدید
بطور واضح باید چه پیشنهادهایی به اونایی که موتورخونه قدیمی دارن داده بشه

چیزی که خیلی جاها اتفاق میافته اینه که لوله های گرمایشی جاهایی که دفن نشدن عایق نمیشن. برای اینکه پکیج فاصله موتورخونه تا واحد رو نداره این اتلاف حرارتی رو نداره. استاندارد کردن دیگ، منبع، مشعل و سیستم های کنترلی روش دیگه است. در آخر هم هوشمند کردن موتورخونه
 

anishtain4

عضو جدید
با سلام مجدد

ممنون ميشم به 2 سوال زير در مورد طراحي كانال پاسخ بديد.

1- در كتاب طباطبايي براي محاسبات كانال آيا نرخ افت اصطكاكي(h[SUB]f[/SUB]) همان فشار استاتيك (h[SUB]s[/SUB]) مي باشد؟ و آيا مفهوم افت فشار اصطكاكي (طول كانال * نرخ افت اصطكاكي) شامل هر دو فشار استاتيك و سرعتي (h[SUB]s[/SUB] وh[SUB]v[/SUB])مي باشد؟

2- در طراحي كانال معمولا از كداميك از دو روش (نرخ افت اصطكاكي يكسان و بازيافت فشار استاتيك) استفاده ميشود؟ و كاربرد هريك بيشتر در چه ساختمان هايي است؟

1. افت اصطکاکی برابر افت فشاری هست که بر اثر ویسکوزیته هوا در کانال بوجود میاد اما فشار استاتیک شامل فشار لازم در بعد از دریچه و افت فشار استاتیک دریچه (البته این مورد رو میشه افت اصطکاکی هم حساب کرد) میشه. افت فشار اصطکاکی شامل فشار سرعتی نمیشه. فشار سرعتی فشاری هست که لازمه تا هوا را از حالت سکون به اون سرعت برسونه، یه جمله از معادله برنولی هست که تو کتاب طباطبایی با واحد های انگلیسی نوشته.

2. تو این مورد تجربه ی زیادی ندارم ولی فکر کنم از هر دو مورد استفاده میشه، بستگی داره به اینکه طرف بخواد چقدر هزینه بزاره؟ بازیافت فشار استاتیک هوای بهتری داره ولی هزینه اش بالاتره. مثلا تو جاهایی مثل اداره جات افت اصطکاکی یکسان بیشتر استفاده میشه. البته اینم در نظر بگیر که افت اصطکاکی یکسان تجربه ی بیشتری برای متعادل کردن سیستم می خواد
 

anishtain4

عضو جدید
با سلام مجدد

ممنون ميشم به 2 سوال زير در مورد طراحي كانال پاسخ بديد.

1- در كتاب طباطبايي براي محاسبات كانال آيا نرخ افت اصطكاكي(h[SUB]f[/SUB]) همان فشار استاتيك (h[SUB]s[/SUB]) مي باشد؟ و آيا مفهوم افت فشار اصطكاكي (طول كانال * نرخ افت اصطكاكي) شامل هر دو فشار استاتيك و سرعتي (h[SUB]s[/SUB] وh[SUB]v[/SUB])مي باشد؟

2- در طراحي كانال معمولا از كداميك از دو روش (نرخ افت اصطكاكي يكسان و بازيافت فشار استاتيك) استفاده ميشود؟ و كاربرد هريك بيشتر در چه ساختمان هايي است؟

1. افت اصطکاکی برابر افت فشاری هست که بر اثر ویسکوزیته هوا در کانال بوجود میاد اما فشار استاتیک شامل فشار لازم در بعد از دریچه و افت فشار استاتیک دریچه (البته این مورد رو میشه افت اصطکاکی هم حساب کرد) میشه. افت فشار اصطکاکی شامل فشار سرعتی نمیشه. فشار سرعتی فشاری هست که لازمه تا هوا را از حالت سکون به اون سرعت برسونه، یه جمله از معادله برنولی هست که تو کتاب طباطبایی با واحد های انگلیسی نوشته.

2. تو این مورد تجربه ی زیادی ندارم ولی فکر کنم از هر دو مورد استفاده میشه، بستگی داره به اینکه طرف بخواد چقدر هزینه بزاره؟ بازیافت فشار استاتیک هوای بهتری داره ولی هزینه اش بالاتره. مثلا تو جاهایی مثل اداره جات افت اصطکاکی یکسان بیشتر استفاده میشه. البته اینم در نظر بگیر که افت اصطکاکی یکسان تجربه ی بیشتری برای متعادل کردن سیستم می خواد
 

peyman shah

عضو جدید
سلام دوستان!
جدول مشخصات لوله هاي استاندارد رو از كجا ميتونم گير بيارم؟
 

roneen

عضو جدید
نقشه های اتوکد تاسیسات برقی و مکانیکی یه هتل اپارتمان رو احتیاج دارم
 

roneen

عضو جدید
نقشه های اتوکد تاسیسات برقی و مکانیکی

نقشه های اتوکد تاسیسات برقی و مکانیکی

نقشه های اتوکد تاسیسات برقی و مکانیکی یه هتل اپارتمان رو احتیاج دارم
 

alireza17203

عضو جدید
با تشكر از دوستان بابت جواب ها
2تا سوال ديگه...

[FONT=&quot]1- در محاسبه ي بار سرمايي با توجه به مفهومي به نام تاخير حرارت ([/FONT]heat lag[FONT=&quot])، گفته ميشود كه محاسبات بايد براي چند ساعت كه احتمال ميرود بيشترين بار را داريم انجام شود.ايا در عمل مهندسان محاسبات را براي چند ساعت مختلف انجام ميدهند يا فقط براي ساعت اوج گرما؟[/FONT]

2- چرا در محاسبه ي دبي حامل بار سرمايي (RCFM) كه توسط كانال به فضا منتقل ميشود، در ERSH بارهاي سرمايي نهان آن فضا (نهان ساكنين، هواي تازه، دستگاه هاي گرمازا و ...) لحاظ نميگردد؟
 

joonet

عضو جدید
سلام و خداقوت به همه تأسیساتیا!
راستش من جامداتی ام و زیاد از طراحی سیستمهای گرمایش و سرمایش سر در نمیارم. لازم شده که محفظه ای رو طراحی کنم که دما را در بازه حدود 18 تا 25 درجه حفظ کنه. این محفظه با ابعاد حدودی 30 در 30 در 50 باید در شرایط محیطی بالای 50 درجه و زیر -10 درجه کار کنه. چه سیستم هایی رو پیشنهاد میدین. برای طراحیشون مرجع کامل چی هست؟ از هرگونه راهنماییتون ممنووووون. ایشاالله تو تالار جامدات جبران کنم!!!
 

tj88

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشكر از دوستان بابت جواب ها
2تا سوال ديگه...

1- در محاسبه ي بار سرمايي با توجه به مفهومي به نام تاخير حرارت (heat lag)، گفته ميشود كه محاسبات بايد براي چند ساعت كه احتمال ميرود بيشترين بار را داريم انجام شود.ايا در عمل مهندسان محاسبات را براي چند ساعت مختلف انجام ميدهند يا فقط براي ساعت اوج گرما؟

2- چرا در محاسبه ي دبي حامل بار سرمايي (RCFM) كه توسط كانال به فضا منتقل ميشود، در ERSH بارهاي سرمايي نهان آن فضا (نهان ساكنين، هواي تازه، دستگاه هاي گرمازا و ...) لحاظ نميگردد؟
در جواب سوال اولتون باید بگم الان دیگه همه طراحان و محاسبه گران با نرم افزار HAP یا کریر کار می کنند شما در بخش های مختلف این نرم افزار با ابزاری به نام schedule سر وکار دارید که میتونید تنطیم زمانی رو که روی بار تاثیر میگذارند را لحاظ کنید همچنین محاسبات سولار رو هم انجام میده ،به هر حال در کل طراحی خوب طراحی است که در گرم ترین و سردترین روز سال سیستم دچار مشکل نشه و رفاه افراد رو تامین کنه
 

alireza17203

عضو جدید
با سلام

[FONT=&quot]در محاسبه ي بار حرارتي ساختمان در زمستان دماي طرح خارج براي كف طبقه ي اول [/FONT][[FONT=&quot]كه در آن كف طبقه ي اول سقف پاركينگ محسوب ميشود][/FONT][FONT=&quot] چگونه بدست مي آيد؟ آيا دماي پاركينگ زير طبقه اول همان دماي طرح خارج است يا بگونه اي خاص محاسبه ميشود؟[/FONT]
 

shakhta

عضو جدید
دوستان عزیزم!!
یک سوال فنی در مورد چیلر دارم و خیلی ذهنمو مشغول کرده!!! لطفا با پاسخ دادن به این سوال منو کمک کنید!!!
اگر بخواهیم دمای ورودی و خروجی چیلیر(آب چیلر) به ترتیب 12و 7 باشد آنگاه توانی که باید به چیلر داده شود تقریبا 150 کیلو وات خواهد بود . اما اگر دمای ورود و خروج به ترتیب 17 و 12 باشد آنگاه توان لازم برای اینکه دوباره اختلاف دمای 5 درجه سانتی گراد بدست آید 120 کیلو وات خواهد بود. به نظر شما چرا با اینکه در هر دو حالت 5 درجه آب ورودی به چیلر خنک شده است، اما وقتی دمای آب ورودی کمتر است، چیلر برای خنک کردن آن توان بیشتری را نیاز دارد؟؟؟
مرسی از اینکه جواب می دهید!!!

دوست عزیز شما به اختلاف دما ها کاری نداشته باشید . در حالت اول دمای ما 7 درجه است و در حالت دوم 12 درجه خوب مسلم است که برای رسیدن به دمای 7 درجه باید توان بیشتری مصرف شود :smile:
 

tj88

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام

در محاسبه ي بار حرارتي ساختمان در زمستان دماي طرح خارج براي كف طبقه ي اول [كه در آن كف طبقه ي اول سقف پاركينگ محسوب ميشود] چگونه بدست مي آيد؟ آيا دماي پاركينگ زير طبقه اول همان دماي طرح خارج است يا بگونه اي خاص محاسبه ميشود؟

دوست عزیز تو محاسبات بار سرمایی و گرمایی فضا ها مفهومی داریم به نام zone بندی که در اون طبقه همکف یا به قول شما اول که زیرش فضای تهویه نشده پارکینگ رو داریم یک زون طبقه آخر که با بام در ارتباط است یک زون
و طبقات وسط (تیپ طبقات) هم در یک زون قرار میگیرند در نرم افزار hap از شما سوالاتی در مورد قرار گیری دیوار و ... میپرسه که در نهایت تاثیر تابش مشخص میشه ولی در کل در نرم افزار فقط یک هوای خارج از شما سوال میکنه
 

anishtain4

عضو جدید
سلام و خداقوت به همه تأسیساتیا!
راستش من جامداتی ام و زیاد از طراحی سیستمهای گرمایش و سرمایش سر در نمیارم. لازم شده که محفظه ای رو طراحی کنم که دما را در بازه حدود 18 تا 25 درجه حفظ کنه. این محفظه با ابعاد حدودی 30 در 30 در 50 باید در شرایط محیطی بالای 50 درجه و زیر -10 درجه کار کنه. چه سیستم هایی رو پیشنهاد میدین. برای طراحیشون مرجع کامل چی هست؟ از هرگونه راهنماییتون ممنووووون. ایشاالله تو تالار جامدات جبران کنم!!!

با یه شرکت تهویه تماس بگیر!

وقتی جامداتی و تخصص شما این نیست نباید همچین انتظاری داشته باشن. اگه جایی اشتباه کنی اونوقت شما رو مقصر میشناسن
 

anishtain4

عضو جدید
سلام دوستان!
جدول مشخصات لوله هاي استاندارد رو از كجا ميتونم گير بيارم؟

لوله های استاندارد چی؟ اگه منظورت فلزی هست تو اکثر هندبوک های مهندسی هست، در مورد لوله های پلیمری هم به سایت های تولیدکننده سر بزنی اطلاعاتی رو که برای طراحی لازم داری پیدا می کنی.
 

diako.maskan

عضو جدید
جدول انتخاب سيم وكابل

جدول انتخاب سيم وكابل

اگر ممكنه جدول انتخاب سطح مقطع سيم وكابل به صورت ساده و با توضيحات را بگذاريد.؟
 

just mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام و خداقوت به همه تأسیساتیا!
راستش من جامداتی ام و زیاد از طراحی سیستمهای گرمایش و سرمایش سر در نمیارم. لازم شده که محفظه ای رو طراحی کنم که دما را در بازه حدود 18 تا 25 درجه حفظ کنه. این محفظه با ابعاد حدودی 30 در 30 در 50 باید در شرایط محیطی بالای 50 درجه و زیر -10 درجه کار کنه. چه سیستم هایی رو پیشنهاد میدین. برای طراحیشون مرجع کامل چی هست؟ از هرگونه راهنماییتون ممنووووون. ایشاالله تو تالار جامدات جبران کنم!!!
دوست عزیز بهترین مرجع واسه شما کاتالوگ هاییه که شرکت های مربوطه ارائه میدن که خیلی راحت از اینترنت یا حتی با مراجعه به شرکتها میتونی گیر بیاری.
و اما یه چیزه دیگه شما که گرایشت جامداته بهتره که چندتا از کتابهای مربوط به تهویه مطبوع و حرارت مرکزی رو مطالعه کنی تا دیدت نسبت به موضوعات بازتر بشه
 

msh_mech

عضو جدید
دوستان عزیزم!!
یک سوال فنی در مورد چیلر دارم و خیلی ذهنمو مشغول کرده!!! لطفا با پاسخ دادن به این سوال منو کمک کنید!!!
اگر بخواهیم دمای ورودی و خروجی چیلیر(آب چیلر) به ترتیب 12و 7 باشد آنگاه توانی که باید به چیلر داده شود تقریبا 150 کیلو وات خواهد بود . اما اگر دمای ورود و خروج به ترتیب 17 و 12 باشد آنگاه توان لازم برای اینکه دوباره اختلاف دمای 5 درجه سانتی گراد بدست آید 120 کیلو وات خواهد بود. به نظر شما چرا با اینکه در هر دو حالت 5 درجه آب ورودی به چیلر خنک شده است، اما وقتی دمای آب ورودی کمتر است، چیلر برای خنک کردن آن توان بیشتری را نیاز دارد؟؟؟
مرسی از اینکه جواب می دهید!!!
دوست گرامی، هر چقدر اختلاف دمایی اواپراتور و کندانسور بیشتر باشه ضریب عملکرد دستگاه کاهش پیدا میکنه یعنی برای دریافت انرژی از اواپراتور و تخلیه اون توی کندانسور انرژی بیشتری مورد نیاز هست توی مثال شما دمای متوسط اواپراتور 5 درجه کاهش پیدا کرده بنابرین ضریب عملکرد (COP) دستگاه هم تو این حالت کاهش پیدا میکنه و کار کمپرسور افزایش پیدا میکنه، این توضیحات رو میتونی به صورت ملموس توی دیاگرام P-h سیکل تبرید تراکمی مشاهده کنی.
 

raha.

عضو جدید
سلام دوستان.یه موضوع میخوام واسه پروژه ،درباره ی تاسیسات.
ممنون میشم راهنماییم کنید
 

مرتضی غفاری

عضو جدید
سلام عزیز. برای محاسبات درجه راه پله یا پارکینگ را 5 الی 7 درجه بالاتر از محیط میگیرند. ولی برای بدست آوردن دقیق دمای قسمت کنترل نشده میتوان از میانگین دمایی استفاده کرد . در این حالت باید دماهای دیوارهای مجاور را باهم جمع و تقسیم بر تعداد کرد:)
 

mehrdadenayat

عضو جدید
سلام به همگی
اگه ممکنه یه لیست از برنامه های مورد نیاز واسه تاسیسات را که باید یاد بگیرم را بهم بگیند این را هم بگم که من در حال حاضر دارم دوره های کتیا را می گذرونم به نظرتون این برنامه واسه تاسیسات خوبه؟
 

anishtain4

عضو جدید
سلام به همگی
اگه ممکنه یه لیست از برنامه های مورد نیاز واسه تاسیسات را که باید یاد بگیرم را بهم بگیند این را هم بگم که من در حال حاضر دارم دوره های کتیا را می گذرونم به نظرتون این برنامه واسه تاسیسات خوبه؟

برای تاسیسات باید اول از همه یه سری مسایل عملی رو یاد بگیری وگرنه هرچقدر هم که نرم افزار بلد باشی باید بشینی دفتر چندرغاز حقوق بگیری. کتیا پیاپینگ داره ولی من تا حالا نشنیدم کسی تو تاسیسات از کتیا استفاده کنه
 

alireza17203

عضو جدید
با سلام
در كتاب طباطبايي در جدول 3-5 با عنوان "ميزان مصرف آب وسايل بهداشتي مختلف بر حسب واحد مصرف F.U" ميزان مصرف آب وسايل بهداشتي مختلف وجود دارد. مثلا:

وان خصوصي
2F.U.
دوش حمام عمومي
4F.U.




ايا ميزانهاي توصيه شده براي هر وسيله ي بهداشتي براي مجموع آب سرد و گرم مصرفي است يا در هر مرحله از محاسبات آب سرد و گرم بايد اين ميزان ها جداگانه بصورت زير در نظر گرفته شود؟


ميزان مصرف آب سرد
ميزان مصرف آب گرم
دوش حمام عمومي
4F.U.
4F.U.
 

__x7yp__

عضو جدید
کمک کریر

کمک کریر

پلان همراه کریر کسی تجاری داره
یک دنیا ممنون میشم اگه کسی داره
 

sogoli samy

عضو جدید
برای موفق شدن در تاسیسات باید چیکار کرد؟

برای موفق شدن در تاسیسات باید چیکار کرد؟

باید چیکار کرد از کجا شردع کنم ترم اخر تاسیساتم.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Sina Soleimani پرسش و پاسخ در مورد پایپینگ، نقشه ها، مدارک و ... مهندسی تاسیسات 26

Similar threads

بالا