>>بنویسید در مورد فاطمه (س)

hosseynian

عضو جدید
ای کاش مدینه درودیوار نداشت/ای کاش فدک این همه اسرار نداشت/فریاد دل محسن زهرا این بود/ای کاش که درب خانه مسمار نداشت
شرمنده که با اسم حضرت شروع نشده بود........:gol:
 

water.87

کاربر بیش فعال
خواستم بگويم، كه فاطمه دخـتر محـمد است.
ديدم كه فاطمه نيست.
خواستم بگويم، كه فاطمه همسر علي است.
ديدم كه فاطمه نيست.
خواستم بگويم، كه فاطمه مادر حسـين است.
ديدم كه فاطمه نيست.
خواستم بگويم، كه فاطمه مـادر زينــب اسـت.
باز ديدم كه فاطمه نيست.
نه، اين‌ها همه هست و اين همه فاطمه نيست.


«فاطمه، فاطمه است»

:gol::gol::gol:
 

saghar 64

عضو جدید
کاربر ممتاز
هستي همه هست به هست زهرا *** کو شيعه که نيست مات و مست زهرا
دستش چو گشاينده مـشـگــلها بود *** مي زد پدرش بــوسه به دســـت زهــرا


:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:

دلم را با غم مادر نوشتن

غبار چادر خاکی نوشتن

خدا بر بیرق عشاق زهرا(س)

نوشت این طایفه شاه بهشتند

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
یاس یعنی ...

یاس یعنی بوی دل، بوی بهشت
یاس یعنی فاطمه، حیدر سرشت

یاس یعنی کمترین عمرِ جهان
یاس یعنی مادرِ صاحب زمان

یاس یعنی کوچه و آه و شرر
یک گل و یک غنچه با هم پشتِ در

یاس یعنی قوّتِ دستِ علی
هستِ او پیوسته با هستِ علی

یاس یعنی خانه داری نوجوان
مادری افتاده حال و نیمه جان

یاس یعنی شانه بر موی حجاب
ناله در بیداری و در وقت خواب

یاس یعنی حیدر و غسل و کفن
اشکِ چشمِ زینب و آه حسن

یاس یعنی یاحسینِ زیرِ لب
بوسه بر زیر گلویی نیمه شب

یاس یعنی مهدی و وقتِ ظهور
انتقام از غاصبین پر غرور

یاس یعنی انتقام از عاملین
سیلی محکم به روی قاتلین

یاس یعنی ما مدینه می‌رویم
با امیرِ بی‌قرینه می‌رویم

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
فاطمیه


فاطمیه قصه سنگ و سبوست
فاطمیه هجرت از ما تا به اوست

فاطمیه موج آه شیعه است
بیت الاحزان نگاه شیعه است

فاطمیه تا حکایت میشود
غربت حیدر روایت میشود

فاطمیه شور و غوغا میشود
درب سوزان با لگد وا میشود

فاطمیه آه و درد و ناله است
پشت در جاری گلاب لاله است

فاطمیه فصل بیعت با علی است
جرم زهرا گفتن یک یا علی است

فاطمیه قتلگاه محسن است
از علی بودن گناه محسن است

فاطمیه زیر نور سرو ماه
میچکاند اشک حیدر را به چاه

فاطمیه معنی حق و محک
زخمهای رسته در باغ فدک

فاطمیه فصل داغ سیلی است
برگ ریز یاسهای نیلی است

فاطمیه از جفا حاکی بود
ماجرای چادر خاکی بود

فاطمیه گل خزانی میشود
سرو حیدر قد کمانی میشود

فاطمیه موعد پرپر زدن
روبروی دختری مادر زدن

فاطمیه ماه خون ماه غم است
فاطمیه صد محرم ماتم است

فاطمیه کربلا آتش گرفت
در مدینه خیمه ها آتش گرفت


لعن الله قاتلیک یا فاطمة الزهراء
اللهم العن الجبت و الطاغوت


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
شعر زیبا در مدح حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س)

شعر زیبا در مدح حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س)



فاطمه! ای ماه محمد (ص) نشان
خاک‌نشین حرمت عرشیان


ای نگهت مایه‌ سرمتی‌ام
هستی تو فلسفه‌ هستی‌ام

خنده‌ بزن ای گل احساس من
سوسن من یاسمن و یاس من


خنده بزن تا که بخندد خدا
لب بگشا تا همه گردد فدا


ای تو جگرگوشه‌ ختم رسل
بلبل من، سنبل من، برگ گل


خنده بزن، گل متبسم شود
موسی دل تا متکلم شود


ای صنم پرده‌نشین خدا
عشق علی (ع)، ماه گزین خدا


چشم بگردان که بگردد فدک
ای به فدایت همه انس و ملک


در نمک خوان خدا فاطمه (س)
جان جهان، جان خدا فاطمه (س)


مادر گل‌های بهشتی تویی
غرق شدم، صاحب کشتی تویی


فلسفه‌ عشق تو را از برم
این دل خونین و دو چشم ترم


صورت آفاق اگر نیلی است،
من به گمانم رد آن سیلی است



شاعر: امیر علی مصدق
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]درس هایی برای عبادت از دو بانوی سعادت[/h]
عبادت الهی
را باید از اولیای خدا آموخت و چه بسیار اندیشه‌های اشتباه درباره عبادت وجود دارد که اصلاح کردن آن جز با مراجعه به روش زندگی اولیای دین ممکن نیست. در اینجا می‌خواهیم نوشته خود را به نام دو بانوی گرامی، مریم و فاطمه سلام الله علیهما نورانی و از آن دو گوهر درس عبادت بگیریم.

[h=2]مریم عذراء الگوی عابدان دوران های گذشته[/h]قرآن کریم آیات زیبایی در شأن مریم سلام الله علیها دارد. مادرش، کودکی که در رحم داشت را برای خدا "نذر" کرده بود و گمان می‌کرد که پسر باشد؛ اما وقتی دید دختر است و بعد از آنکه به حیرت و تعجب فرورفت، او را "مریم" نامید و مریم و ذریه اش را از شیطان به خدا پناه داد. خدا نیز مریم را به خوبی قبول کرد و به لطف و کید الهی، زکریا کفیل او شد: «فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ كَفَّلَها زَكَرِیَّا» (1)
قرآن کریم به زیبایی به ما می‌آموزد که بین عبادت و رزق رابطه وجود دارد. می‌فرماید: هرگاه زکریا بر مریم بر محراب وارد می‌شد نزد او رزقی را می‌دید: «كُلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَكَرِیَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ یا مَرْیَمُ أَنَّى لَكِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِساب»‏(1)
بنابراین نماز و عبادت اگر درست انجام شود روزی را زیاد می‌کند و الطاف الهی را به انسان می‌رساند، اما نه از راهی که مردم معمولا به آن عادت کرده‌اند؛ بلکه برای خدا همواره راهی نو هست که می‌تواند بندگانش را از آن راه روزی برساند.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]فاطمه زهراء الگوی عبادتگران آخرالزمان[/h]حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی خوب دیگری است که با شرایط زندگی ما در دوران آخرالزمان تناسب بیشتری دارد. منظور از آخرالزمان، دوران بعد از بعثت حضرت محمد صلی الله علیه و آله است. ایشان در شرایطی که رفاه چندانی نداشتند و مشغول پرورش چند کودک نیز بودند، باز عاشق عبادت خدا بودند به گونه‌ای که پاهایشان از شدت ایستادن در نماز ورم می‌کرد.

عبادت الهی اگر درست انجام شود طرز فکر ما را و نوع نعمتهای الهی به ما را تغییر می‌دهد. تحمل سختیهایی از سنخ زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها برای ما آسان می‌شود و بهره‌هایی از سنخ بهره‌های ویژه آن بانو به ما می‌رساند، مثلاً گره‌های زندگیمان از راهی که تصورش را نمی‌کردیم باز می‌شود​

خدای مهربان برای چنین شخصی که با وجود همه دلمشغولی ها و وظایفش همچنان محبت خدا و عبادت او را هدف اصلی زندگی خود کرده باشد، نعمت های خاصی نیز فرو می‌فرستند :
از امام باقر علیه السلام روایت شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سلمان را به سوی خانه فاطمه سلام الله علیها فرستادند. سلمان می‌گوید: روبروی در ایستادم و سلام کردم و شنیدم که فاطمه زهرا سلام الله علیها قرآن می‌خواند و آسیاب دستی، به خودی خود می‌گردد، بی‌آنکه کسی دیگر نزد او باشد... سپس پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از تبسم به سلمان فرمودند که دخترم فاطمه قلب و قوای درونی‌اش را سراسر از ایمان کرده است و در وجود خود برای طاعت خدا "جای خاص" قرار داده است و خدا فرشته‌ای را برانگیخت که برای او آسیاب را بگرداند و خدا او را در زندگی دنیا به همراه زندگی در آخرت مورد حمایت قرار داده است.(2)
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]درس هایی برای عبادت از بانوی سعادت[/h]یک) عبادت الهی یک کار مهم برای هر انسان است و با وجود مشغله‌های فراوان نیز نباید ترک شود.
دو) حتی اگر نیتمان از عبادت، بهره مندی از نعمات الهی نباشد، خدا عبادت "با فراغ بال" ما را بی‌مزد نمی‌گذارد.
سه) خدا دوست دارد که ما در عبادت حالت "فراغت" ایجاد کنیم. یعنی فکر و احساس و حالات خود را در زمان عبادت تنها و تنها متوجه خدا کنیم. چنین عبادتی به جز برکات اخروی، دنیای ما را نیز می‌سازد.
چهار) خوب عبادت کردن، هرگز به معنای ترک وظایف و مشغله‌ها نیست. هر کس با هر میزان وظایف و مسئولیت که به بر عهده دارد، باید زمانی را ولو اندک برای خدا "خالی " کند و در آن زمان از هر فکر و ذکر دیگر نیز خود را "خالی" کند تا خدا او را "پر" کند.
پنج) عبادت الهی باعث شادی و نشاط در زندگی می‌شود. بدخلقی و بی‌هنری ثمره عبادت نیست؛ بنابراین هرگاه چنین صفات بدی را در خود دیدیم باید در نحوه عبادت کردنمان تجدید نظر کنیم.
شش) عبادت الهی اگر درست انجام شود طرز فکر ما را و نوع نعمتهای الهی به ما را تغییر می‌دهد. تحمل سختیهایی از سنخ زندگی فاطمه زهرا سلام الله علیها برای ما آسان می‌شود و بهره‌هایی از سنخ بهره‌های ویژه آن بانو به ما می‌رساند، مثلاً گره‌های زندگیمان از راهی که تصورش را نمی‌کردیم باز می‌شود.

پی نوشت:
1- فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ كَفَّلَها زَكَرِیَّا كُلَّما دَخَلَ عَلَیْها زَكَرِیَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ یا مَرْیَمُ أَنَّى لَكِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِساب‏(آل عمران، 37)
2- علامه مجلسی این کرامات را در جلد 43 بحارالانوار جمع آورده است؛ روایت فوق از بحارالانوار، ج43، ص46انتخاب شده است: مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع قَالَ بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ ص سَلْمَانَ إِلَى فَاطِمَةَ قَالَ فَوَقَفْتُ بِالْبَابِ وَقْفَةً حَتَّى سَلَّمْتُ فَسَمِعْتُ فَاطِمَةَ تَقْرَأُ الْقُرْآنَ مِنْ جَوَّا وَ الرَّحَى تَدُورُ مِنْ بَرَّا وَ مَا عِنْدَهَا أَنِیسٌ وَ قَالَ فِی آخِرِ الْخَبَرِ فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَالَ یَا سَلْمَانُ إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً إِلَى مُشَاشِهَا تَفَرَّغَتْ لِطَاعَةِ اللَّهِ فَبَعَثَ اللَّهُ مَلَكاً اسْمُهُ زُوقَابِیلُ وَ فِی خَبَرٍ آخَرَ جَبْرَئِیلُ فَأَدَارَ لَهَا الرَّحَى وَ كَفَاهَا اللَّهُ مَئُونَةَ الدُّنْیَا مَعَ مَئُونَةِ الْآخِرَةِ.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]فاطمه علیهاالسلام و عبادت خالصانه[/h]

عبادت که در زبان فارسی به مفهوم پرستش آمده، بر دو بخش است: عبادت به مفهوم گسترده و عام، و عبادت به مفهوم خاصّ.
1- عبادت به مفهوم عامّ عبارت است از هر اندیشه و نیّت شایسته، سخن نیکو، کار پسندیده، اخلاق ستوده و هر چیزی که در قلمرو اندیشه و سخن و عمل، انسان را به آفریدگار هستی نزدیک سازد.
همه اینها عبادت خداست... و انسان را به خدا نزدیک می‌سازد.
2- عبادت به مفهوم خاصّ آن، عبارت است از نماز، روزه، حجّ، زکات و ... و دیگر اموری که برای مردم روشن است.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]تبلور عبادت و بندگی[/h]واقعیّت این است که عبادت خالصانه خدا به مفهوم کامل و ابعاد گوناگون آن، در زندگی سراسر افتخار فاطمه علیها‌السلام جلوه‌گر شد و آن حضرت به راستی در عبادت خدا نمونه عصرها شد.
سراسر زندگی پر افتخار ایشان، از آغاز تا واپسین لحظات، عبادت خدا بود.
از غذا دادن به محرومان گرفته تا آب بردن به خانه بینوایان،
از ایثارش در راه خدا تا آموزش قوانین الهی به مردم،
از بدوش کشیدن بار مسئولیّت اداره جامعه کوچک خانه و خانواده تا پارسایی و ساده‌زیستی و تحمّل محرومیّت‌ها برای آسایش مردم و پیشرفت اسلام،
از شوهرداری نمونه‌اش تا دفاع قهرمانانه از امامت و ولایت راستین در برابر بیداد و دجّالگری، و دیگر تحمّل رنج‌ها و مشکلات و مصائبی که پس از رحلت پیامبر به خاطر دفاع از حق و عدالت بر آن حضرت وارد آمد .
آری همه اینها را فاطمه به خاطر پرستش خالصانه خدا و تقرّب به او و انجام وظیفه در برابر آفریدگار هستی به عنوان عبادت خالصانه خدا به جان خرید ...
و تازه اینها غیر از نمازهای خاشعانه و نیایش‌های جانبخش شبانه او با خداست. از «ابن عبّاس» در مورد این آیه شریفه - که می‌فرماید:
«کانوا قلیلاً من اللّیل ما یهجعون و بالاسحار هم یستغفرون.»(1)
گفتم: مادر جان! چرا همان‌گونه که همه را دعا می‌کنید برای خویشتن دعا نمی‌کنید؟ یا امّاه لِمَ لا تدعین لنفسک کما تدعین لغیرک؟
فرمود: پسرم! حسن جانم! نخست همسایه و آنگاه اعضای خانواده خویش.
فقالت: یا بنیّ! الجار ثمّ الدّار.
و اینگونه درس بشردوستی به عصرها و نسل‌ها آموخت.


آنان اندکی از شب را می‌خوابیدند و به هنگامه سحر از خدا آمرزش می‌خواستند آورده‌اند که اینان عبارتند از: امیرمومنان، فاطمه دخت گرامی پیامبر و دو فرزند ارجمندش، حسن و حسین.(2)
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]عبادات حضرت در روایات[/h]اینک به روایاتی در این مورد نظر می‌افکنیم:
1- از دوّمین امام نور آورده‌اند که فرمود:
مادر گرانقدرم فاطمه علیها‌السلام شب جمعه‌ای در محراب عبادت خویش ایستاده و به پرستش خدا پرداخته بود. شب را تا سپیده‌‌دم به نماز و نیایش گذرانید و خود ناظر بودم که مردم با ایمان و درست‌اندیش را دعا می‌کرد و برای بسیاری با نام و نشان از خدا مهر و بخشایش می‌طلبید امّا شگفت‌زده شدم هنگامی که دیدم جز خویشتن، همه را دعا کرد.
به او گفتم: مادر جان! چرا همان‌گونه که همه را دعا می‌کنید برای خویشتن دعا نمی‌کنید؟ یا امّاه لِمَ لا تدعین لنفسک کما تدعین لغیرک؟
فرمود: پسرم! حسن جانم! نخست همسایه و آنگاه اعضای خانواده خویش.
فقالت: یا بنیّ! الجار ثمّ الدّار.(3)
و اینگونه درس بشردوستی به عصرها و نسل‌ها آموخت.
2- و نیز از پیامبر گرامی آورده‌اند که: دخترم فاطمه سالار بانوان عصرها و نسل‌هاست. او پاره وجود، نور دیدگان، میوه دل، و روح من است. او حوریه‌ای است در چهره انسان. هر گاه در پرستشگاه خویش در برابر پروردگارش می‌ایستد نور وجودش به فرشتگان آسمان پرتوافکن می‌گردد همان‌گونه که نور ستارگان به زمینیان پرتوافکن می‌گردد، و خدای بی‌همتا به فرشتگان می‌فرماید: هان ای فرشتگان من! به بنده شایسته‌ام «فاطمه»، سالار بانوان، بنگرید که در بارگاهم ایستاده و از خوف و خشیت بر خود می‌لرزد و با همه وجود به پرستش من روی آورده است. اینک شما را گواه می‌گیرم که پیروان او را از آتش دوزخ امنیّت می‌بخشم.(4)
خدایا تو سالار من هستی که بخشش و احسان، شیوه توست و من بنده لغزش‌کاری که، گناه، شیوه من است. اینک از تو می‌خواهم که به شکوه و حرمت محمّد و خاندان پاکش، گناه سهمگین مرا مورد آمرزش قرار دهی، چرا که گناه بزرگ را کسی جز تو، ای خدای بزرگ و پرشکوه نمی‌بخشد، ای خدای بزرگ!"
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
3- و نیز در کتاب «عدّة الدّاعی» آمده است که:
بانوی بانوان در نماز خویش از ترس خدا پیاپی نفس نفس می‌زد.
4- و نیز از «حسن بصری» آورده‌اند که: در میان این امّت هیچ‌ کسی عبادت پیشه‌تر از دخت گرانمایه پیامبر نبود. او به اندازه‌ای به عبادت و راز و نیاز با خدا می‌ایستاد که آثار آن در پاهایش موجود بود.(5)
5- از ششمین امام نور آورده‌اند که فرمود:
هر کس چهار رکعت نماز گزارد و در هر رکعت پنجاه مرتبه «قل هو الله احد» را بخواند، گویی نماز فاطمه را خوانده، و این نماز، نماز بازگشت‌کنندگان به سوی خداست.(6)
6- و نیز فرمود:
مادرم فاطمه دو رکعت نماز مخصوص داشت که جبرئیل به او آموخته بود و آنگاه که سلام آن را می‌گفت، با تسبیحات مخصوص خویش خدای را ستایش می‌کرد، سپس می‌فرمود:
سبحان ذی العزّ الشامخ المنیف؛ منزّه و پاک است خدای شکست‌ناپذیر و بلندمرتبه.
سبحان ذی الجلال الباذخ العظیم؛ منزّه و پاک است خدای صاحب شکوه و والایی و عظمت.
سبحان ذی الملک الفاخر القدیم؛ منزّه است خدای دارنده فرمانروایی ارزشمند و دیرین.
سبحان من لبس البهجة و الجمال؛ منزّه است آن خدایی که به لباس جمال و زیبایی معنوی آراسته است.
سبحان من تردّی بالنور و الوقار؛ منزّه است آن خدایی که پوشش نور و وقار در بردارد.
سبحان من یری اثر النمل علی الصّفا؛ منزّه است آن خدایی که اثر پای مورچه را در صخره‌های سخت و سیاه می‌بیند.
سبحان من یری وقع الطیر فی الهواء؛ منزّه است آن خدایی که اثر فرود و پرواز پرنده را در هوا می‌نگرد.
سبحان من هو هکذا؟ لا هکذا غیره(7)؛ منزّه است آن خدایی که تنها او صاحب این کمال و جمال و ویژگی‌هاست و نه جز او.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
7- سیّد بن طاووس از «صفوان» آورده است که:
«محمّد بن علی حلبی» روز جمعه‌ای به حضور ششمین امام نور شرفیاب شد و گفت:
سرورم! برترین کاری را که در چنین روزی می‌توانم، انجام دهم، به من بیاموز.
آن حضرت فرمود: محمّد! من نه انسانی را پرشکوه‌تر از فاطمه در پیشگاه پیامبر می‌شناسم و نه چیزی را از آن که آن حضرت به دخت گران‌مایه‌اش آموخت تا در چنین روزی انجام دهد. آنگاه افزود:
پیامبر به فاطمه – که درود خدا بر هر دوی آنها باد - فرمود: کسی که بامداد جمعه برای تقرّب به خدا غسل کند و در برابر خدا بایستد و چهار رکعت نماز به صورت دو رکعتی بخواند که در رکعت اوّل، نخست سوره «حمد» را بخواند و آنگاه سوره «اخلاص» را پنجاه مرتبه تلاوت کند و در رکعت دوّم سوره «حمد» را، و سپس سوره «عادیات» را پنجاه مرتبه بخواند، و در رکعت سوّم سوره «حمد» را، و آنگاه پنجاه مرتبه سوره «زلزال» را تلاوت کند، و در رکعت چهارم نخست سوره «حمد»، و آنگاه سوره «نصر» را که آخرین سوره‌ای است که بر قلب مصفّای پیامبر فرود آمد، پنجاه مرتبه بخواند، و پس از پایان نماز دست‌ها را به سوی آسمان بگیرد و با شور و اخلاص این دعا را بخواند، بهترین کار را انجام داده است.
دعای مورد نظر این است:
الهی و سیّدی، من تهیّأ أو تعبّأ أو أعدّ أو استعدّ لوفادة الی مخلوقٍ رجاءَ رفدهِ و فوائدهِ و نائلهِ و فواضلهِ و جوائزهِ، فالیک یا الهی کانت تهیئتی و تعبیتی و اعدادی و استعدادی رجاءَ رفدک و معروفِکَ و نائِلکَ و جوائزکَ، فلا تحرِمنی ذلک، یا من لا یخیبُ علیه مسالةُ السّائل، ولا تنقُصُهُ عطیّةُ نائلٍ فانّی لم آتِکَ بعملٍ صالحٍ قدّمتهُ، ولا شفاعةِ مخلوقٍ رجوتهُ، اتقرّبُ الیکَ بشفاعةِ محمّدٍ و اهل بیتهِ صلواتُکَ علیهم أجمعین، أرجوا عظیمَ عفوکَ الّذی عَفوتَ بهِ علی الخاطئینَ عندَ عُکوفِهِم علی المَحارمِ فَلم یَمنعکَ طولُ عُکوفِهم علی المَحارمِ أن عُدتَ علیهم بالمغفرةِ، و أنت سیّدی العَوّادُ بالنّعماءِ، و أنا العوادُ بالخَطاءِ، أسالکَ بِمحمّدٍ و آله الطّاهرین أن تغفرَ لیَ الذّنبَ العظیمَ، فانّهُ لا یغفِرُ ذنبیَ العظیم الاّ العظیمُ، یا عظیمُ یا عظیمُ یا عظیمُ یا عظیمُ یا عظیمُ یا عظیمُ یا عظیم.(8)
"ای خدای من و ای سالار من! هر کس بر در خانه مخلوقی به امید لطف و بخشش و سود رسانی و جایزه او، خویشتن را آماده و مهیّا می‌گرداند، امّا ای خدای پر مهر! من برای بیان نیازها و خواسته‌هایم به امید عطاء و بخشش و جایزه و سود رسانی تو می‌باشم و تنها به سوی تو آمده‌ام. پس مرا از این همه امید محروم نساز ای آن که هیچ خواهنده‌ای را در خواسته‌اش ناامید و محروم نمی‌سازی، و ای که گنج عطای تو از بخشایش بسیار کاهش نخواهد یافت.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
خداوند در آیه ای می فرماید: «کانوا قلیلاً من اللّیل ما یهجعون و بالاسحار هم یستغفرون.»
آنان اندکی از شب را می‌خوابیدند و به هنگامه سحر از خدا آمرزش می‌خواستند آورده‌اند که اینان عبارتند از: امیرمومنان، فاطمه دخت گرامی پیامبر و دو فرزند ارجمندش، حسن و حسین.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
من بر در احسان و بخشایشت‌ نه با تکیه به عملکرد خویش که از پیش فرستاده باشم، آمده‌ام و نه به امید شفاعت هیچ مخلوقی جز محمّد و خاندانش. اینک به امید بخشایش بزرگ تو که آن را برای گنهکارانی آماده ساخته‌ای که عمری بر گناه اصرار ورزیده‌اند و طول مدّت اصرار آنان بر گناهان، تو را از بخشش و آمرزش آنان باز نمی‌دارد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
و تو سالار من هستی که بخشش و احسان، شیوه توست و من بنده لغزش‌کاری که، گناه، شیوه من است. اینک از تو می‌خواهم که به شکوه و حرمت محمّد و خاندان پاکش، گناه سهمگین مرا مورد آمرزش قرار دهی، چرا که گناه بزرگ را کسی جز تو، ای خدای بزرگ و پرشکوه نمی‌بخشد، ای خدای بزرگ!"
آری روایات در مورد عبادت خالصانه و عارفانه فاطمه علیها‌السلام به ویژه نیایش‌ها و دعاهایی که آن بانوی برگزیده با آنها با پروردگارش راز و نیاز می‌نمود، بسیار است. نگارنده نیازی نمی‌بیند که بیش از این در مورد عبادت و شب‌زنده‌داری و نماز و نیایش آن حضرت سخن را طولانی سازد. چرا که او دخت فرزانه نخستین و برترین عبادت کنندگان است. دخت همان بزرگ یکتاپرستی است که ساعت‌ها بر روی پاهای خویش به نیایش خدا می‌ایستاد تا آنجایی که فرشته وحی پیام آورد که:
«طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقی.»
بانوی بانوان همو بود که مفهوم پرستش و عبادت و ارزش واقعی آن را به همان اندازه که آفریدگارش را شناخته بود، درک می‌نمود.
از این رو جای هیچ شگفتی ندارد که از راز و نیاز و عبادت، لذّت معنوی و روحی ببرد. شگفت‌انگیز نیست که از ایستادن به عبادت در برابر خدا به آرامش دل و اطمینان جان اوج گیرد. شگفت‌انگیز نیست که در برابر پروردگارش آنگونه فروتنی و خضوع نماید و از سجده و قیام احساس خستگی ننماید.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]شکوه بندگی در سبک زندگی فاطمی[/h]

معمولا از دوران کودکی در روش ها و مسالک تربیتی بارها مشاهده کرده ایم که برای رسیدن به اهداف تعیین شده از شیوه و اسلوب های مختلف بهره برده اند. یکی از بهترین روش ها، شیوه الگوبرداری و منطبق کردن خود با آن الگو می باشد. مثلا برای اینکه زیبا بنویسیم، کلمات و جملاتی خوش خط را الگو و سرمشق قرار می دهند که با دقت در نحوه نگارش کلمات و خصوصیاتش و منطبق کردن آن قواعد در نوشتن خود می توانیم هر چه بیشتر به نقطه مورد نظر که نگارش زیبا هست دست پیدا کنیم.
همین مسئله را در نظام آفرینش و خلقت می توان دید. در این نظام آموزشی، معلم حضرت حق است و مقصود و هدفی که قصد تعلیمش را دارد، «بندگی». هدفی که با نام صراط مستقیم معرفی می کند، و کمال انسانیت و غایت آفرینش را بندگی می داند. خداوند حکیم برای رسیدن به این هدف و کمال، نمونه ها و الگوهایی برای ما ترسیم کرده است تا بتوانیم با نگاه و دقت در زندگی ایشان و منطبق کردن خودمان با آنها بیشتر به این هدف نزدیکتر شویم.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]اسوه ای برای همیشه[/h]خداوند متعال در قرآن کریم که کتاب هدایت و روش بندگیست حضرت رسول صلی الله علیه و آله را الگو و اسوه برای پیروان مسیر حق و صراط مستقیم معرفی می کنند . البته نه برای هر فرد با هر عقیده ای بلکه کسی که خداوند و روز قیامت را پذیرفته و حقیقتی جز خداوند را شایسته مقام هدایت نمی بیند. ایشان به طرق و اشکال مختلف کسانی را که لیاقت و صلاحیت برای اینکه معیارهای حق را بیان کنند معرفی کرده اند، و برترین و بهترین بانوی عالم را در عرصه علم و عمل بارها صدیقه طاهره علیهاالسلام معرفی می کنند. حسب نقل، سوالی در ذهن مفضل ایجاد شده بود که آیا حضرت زهرا علیهاالسلام «سیدة نساء العالمین» محصور و مربوط به زمان خودش هست یا نه؟ حضرت صادق علیه السلام در جوابش فرمودند که این در مورد حضرت مریم می باشد ولی ایشان سیدة نساء العالمین در دو دنیا و در همه زمان ها می باشند. ایشان حجت و نمونه بارز اولیاء الله در همه زمان ها و اقطار می باشند.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]بر بلندای قله فضائل[/h]در قدم اول گوشه ای از مقامات ایشان را ذکر می کنیم که شاید موجب شناخت بهتر و بیشتر از ایشان و در نتیجه، اثرگذار در پیروی بیش از پیش از این مقام بشود.
ایشان به طرق و اشکال مختلف کسانی را که لیاقت و صلاحیت برای اینکه معیارهای حق را بیان کنند معرفی کرده اند، و برترین و بهترین بانوی عالم را در عرصه علم و عمل بارها صدیقه طاهره علیهاالسلام معرفی می کنند​

در روایات، معرفت و شناخت ایشان هم مرتبه و هم طراز با درک شب قدر معرفی می شود . شب قدری که مرکز و نقطه مهم آن روح القدس است که امام و حجت عصرش می باشد. پیوند زدن معرفت شب قدر با معرفت و شناخت حضرت زهرا علیهاالسلام خود حاکی از مقام و مرتبه بلند ایشان در نزد ملکوتیان دارد. در جای دیگر، نبی رحمت صلی الله علیه و آله فرمودند: «در شب معراج بعد از اینکه از مائده بهشتی تناول کردم جبرئیل عرضه داشتند که خداوند تو را بشارت می دهد به دختری به نام "فاطمه" که از خدیجه می باشد. هر زمان که می خواهم بوی بهشت را استشمام کنم فاطمه را می بویم.» بعد حضرت می فرمایند: «این بانو حوراء انسیه (فرشته انسانی) است.» به حقیقت که روحی بلند در ظاهری انسانی حلول کرده است.
در کتاب شریف "عیون أخبار الرضا علیه السلام" روایتی را از امام رئوف علیه السلام نقل می کنند که حضرت در آن بیان می کنند که چون ایشان عامل و سبب رهایی شیعیان و محبین خود از آتش جهنم می باشند نامش را "فاطمه" قرار دادند.
از مطالب ذکر شده این مطلب برای ما روشن می شود که دقت در شیوه و مسیر زندگی ایشان و عمل کردن به آنها ما را در مسیر کمال و معرفت پیش خواهد برد. لذا سیره و روش زندگانی ایشان را در سه عنوان کلی مطرح خواهیم کرد:
1- ارتباط با خالق.
2- ارتباط با خانواده.
3- ارتباط با جامعه.
 
بالا