>>بنویسید در مورد فاطمه (س)

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
بُعد اول: ارتباط با خالقبندگی حضرت حق رابطه مستقیم با میزان شناخت و معرفت انسان دارد؛ آنچنان که هر چه معرفت بیشتر باشد بندگی بیشتر خواهد بود. مصداق بارز بندگی در عبادت متبلور خواهد شد. هم در کمّ و هم در کیف تاثیرگذار می باشد. در رابطه با کمّ و مقدار، حسن بصری نقل کرده است که: «در این امت، عابدتر از فاطمه علیهاالسلام نیامده است، آنقدر نماز و عبادت را ادامه می داد که پاهایش ورم می کرد.» این عبادت، اثر معرفت است که خستگی به بار نمی آورد و ملال آور نیست. از نظر کیفیت هم ارتباط با خداوند در مراتب و درجات مختلفی است که در روایات برای نشان دادن کیفیت عبادات ایشان، مولایمان صادق آل رسول علیه السلام فرمودند: «وقتی مادرم به محراب عبادت می ایستاد و عبادت می کرد برای آسمانیان می درخشید همانطور که ستارگان آسمان برای زمینیان می درخشند.»
جایگاهی در قرآن برای گروهی از افراد دیده شده که در آن شیطان با همه ابزار و ادواتش توانایی یک لحظه از یاد خدا غافل کردن و در دام خود انداختن را ندارد. و آن مقام مخلصین هست. مراقبت آن حضرت در خالص بودن اعمال را می توان به وضوح در کلمات خودشان و امامان دیگر در قبال ایشان دید.
روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله رو به حضرت زهرا علیهاالسلام کرده، فرمود: «دخترم! اکنون جبرئیل نزد من است و از سوی پروردگارم پیام آورده که هر چه بخواهی تحقق می یابد؛ چه می خواهی؟»
فاطمه علیهاالسلام پاسخ داد: «شَغَلَنی عَنْ مَسأَلته لَذَّة خِدْمَته، لا حاجَة لی غیر النَّظر اِلی وَجْهِهِ الْکَریم» ؛ لذتی که از خدمت حضرت حق می برم مرا از هر خواهشی بازداشته است؛ حاجتی جز این ندارم که پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم.
بنابراین تلاش و مجاهده در راه کسب اخلاص و انجام دادن اعمال بدون ذره ای از ناپاکی ها برا ما امری واجب و لازم می باشد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]فاطمه علیهاالسلام در خانه و جامعه این گونه بود[/h]

در مقاله پیشین به سیره عبادی دختر گرامی پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام و ارتباط آن بانوی عظیم الشأن با پروردگار متعال اشاره شذ. در این نوشتار به دو بُعد دیگر سبک زندگی آن حضرت پرداخته می شود.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
بُعد دوم: ارتباط با خانواده
حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام در خانواده دارای جهات و عناوین مختلفی از جمله، دختر و همسر و مادر بودند. هر عنوان، مسائل و زوایای مخصوص به خود را دارد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]دختری بِسان مادر[/h]ایشان نسبت به پدر خود از همان سنین طفولیت نقش بسزایی داشتند. در آن هنگام که رسول خدا صلی الله علیه و آله مجبور به هجرت به شعب ابی طالب شدند، روزگار خوش و راحتی نداشتند. روزها بسیار گرم و شب ها بسیار سرد بوده، از نظر مواد غذایی هم در محاصره بودند و در تنگنای بسیار شدید قرار داشتند. در طی یک هفته هم همسر ایشان و هم ابوطالب از دنیا رفتند؛ یعنی حامیان پیامبر صلی الله علیه و آله. در نتیجه ایشان تنها مجبور به ادامه راه شدند. در این عرصه بود که ریحانه رسول خدا صلی الله علیه و آله به عنوان مادری مهربان و مشاوری دقیق و پرستاری نمونه در انجام این فرمان الهی به رهبر و پدر خود کمک کردند؛ و در اینجا بود که به ایشان لقب «أم أبیها» را دادند.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]بهترین همسر دنیا[/h]در خانه به عنوان همسری نقش ایفا می کنند که حضرت امیر علیه السلام با ورود به منزل می گوید غمها و مشکلاتم با دیدن ایشان از بین می رود. مشکلاتی از جنس مشکلات امیرالمومنین علیه السلام نه مشکلاتی که معمولا در زندگی هر کسی ایجاد می شود. این نکته بسیار مهم است که همسر چه جلوه و چه جایگاهی از خود را در زندگی بروز می دهد؟ آیا مونس و غمگسار همسر بودن را جزو اهداف خود قرار داده است؟
اوج تعابیر و محبت و گوشه ای از زحمات فراوانی که حضرت زهرا علیهاالسلام برای همسر خود کشیده اند را می توان در جملات پایینی و در وداع امیرالمومنین علیه السلام که با همسر و مونس خود می کند، مشاهده نمود. آن گاه که خطاب به همسر خود می فرمایند:
«آه چقدر جدایی و دوری از تو بر من دشوار خواهد بود! مصیبت پیامبر برایم زنده می شود. از دست دادن تو برای من بسیار سخت و ناگوار است. از این مصیبت به خدای خود پناه می برم و دل به او می سپارم.»
مطلب بسیار مهم و نکته کلیدی این بود که موضوعیت با بودنِ در اجتماع نمی باشد بلکه موضوع، انجام وظیفه و اتیان امر الهی است که گاه در مورد فردی ممکن است در ارتباط با جامعه باشد و در دیگری عدم ارتباط با محیط پیرامونی خود​
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]مادری که از خود شروع کرد[/h]خانواده اولین و مهمترین جایگاه را در تربیت کودک دارد، به طوری که بذر سعادت و شقاوت در خانواده پاچیده می شود؛ و این به خاطر پیوند قلبی که میان ارکان خانواده هست ایجاد می شود. رویکردها، جهت گیری ها، انتخاب ها در جامعه و شاکله افراد معمولا در خانواده قالب می گیرد. فرزندان نمایشگر نوع و شیوه تربیتی خانواده می باشند. مهمترین و اصلی ترین بخش آن جنبه های عملی و رفتاری پدر و مادر است. مثلا در جایی امام حسن علیه السلام درس شب زنده داری و حق همسایه نسبت به همسایه را در یک دعای مادر در نماز شب خود تعلیم می بیند.
حضرت زهرا علیهاالسلام برای آمادگی فرزندان در مثل شب قدر در طی روز آنها را می خواباندند و در شب غذای سبک می دادند تا شرایط را برای استفاده بردن از آن شب مهیا کنند.
سبک و روش تربیتی ایشان به طوری نبوده که مسیر صحیح را نشان بدهند و حرکت را از فرزند بخواهند. بلکه ابتدا خود حرکت می کردند و بعد درخواست حرکت از کودکان می کردند. نمونه بارز را خداوند با آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ» بیان فرمودند که پس از یک روز گرسنگی، وقت افطار، در به صدا در می آید و گرسنه بی سرپرستی درخواست طعام می کند، پس از آنکه حضرت علی و فاطمه علیهماالسلام طعامشان را که قرص نانی بود تقدیم آن فقیر می کنند، فرزندان آنها نیز که پرورش یافته چنین پدر و مادری هستند، دیگران را بر خود مقدم می شمارند و قرص نان خود را به فقیر می دهند و این عمل تا سه شب تکرار می شود.
این گونه، الگو راه را برای کودکانمان باید تنظیم کنیم. ابتدا خودمان در راه خیر حرکت کنیم و سپس از کودکان انتظار تبعیت داشته باشیم. اینکه مربیان تربیتی بر این نکته اصرار دارند که «کودکان ما مطابق رفتار ما تعلیم می بینند نه آنچه در ذهن والدین از خوبی ها هست» شاید برگرفته از همین تعالیم باشد.
به حقیقت که این معرفت و این مقام، شایسته الگوبرداری در همه جهات و برای همه انسان ها می باشد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
بُعد سوم: ارتباط با جامعه

یکی از جنبه های خطیر و مهم برای زنان در ارتباط با جامعه تصور می شود. حال این ارتباط چگونه و به چه مقدار باید باشد؟ نگاهی گذرا بر زندگانی و سیره حضرت زهرا علیهاالسلام می تواند در این زمینه به ما کمک شایانی کند.
در یک نگاه کلی، روح و جان حرکات ایشان را باید در دید و نوع نگرش ایشان به خود و خداوند نظاره کرد، و آن هم مقام عبودیت ایشان نسبت به خداوند متعال می باشد. هر جا که فرمان و دستوری از جانب مولا باشد بنده در آن مکان حاضر و مشغول انجام وظیفه است.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]روشنگریِ عالمانه[/h]حضرت فاطمه علیهاالسلام یکی از مصادیق «خزّان علم خداوند» هستند که هر کس به مقدار ظرفیتش از این دریای علم بهره مند می شود. این ملازمه در ارتباط با جامعه و مردم نمود دارد.
زنی به خدمت حضرت زهرا علیهاالسلام رسید و عرض کرد: مادر پیر و ناتوانی دارم که در نماز بسیار اشتباه می کند، مرا فرستاده تا از شما بپرسم که چگونه نماز بخواند. آن حضرت فرمود: هر چه می خواهی بپرس. آن زن سوالات خود را مطرح کرد تا به ده سوال رسید و حضرت با روی گشاده جواب داد. زن از زیادی پرسش خود شرمنده شده، گفت: شما را بیش از این زحمت نمی دهم. حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: باز هم بپرس. آن گاه برای تقویت روحیه وی چنین فرمود: اگر به کسی کاری واگذار کنند، برای مثال از او بخواهد که بار سنگینی را به ارتفاع بلندی حمل کند و در برابر این کار صد هزار دینار به او جایزه بدهند آیا او با توجه به آن پاداش احساس خستگی می کند؟ زن جواب داد: نه. آن حضرت فرمود: من در مقابل هر پرسشی که جواب می گویم از خدا پاداشی به مراتب بیشتر دریافت می کنم و هرگز ملول و خسته نمی شوم. از رسول خدا شنیدم که روز قیامت دانشمندان اسلام در برابر خدا حاضر می شوند و به اندازه علم و تلاش و کوششی که در راه آموزش و هدایت مردم داشته اند از خدای خود پاداش می گیرند.
در یک نگاه کلی، روح و جان حرکات ایشان را باید در دید و نوع نگرش ایشان به خود و خداوند نظاره کرد، و آن هم مقام عبودیت ایشان نسبت به خداوند متعال می باشد. هر جا که فرمان و دستوری از جانب مولا باشد بنده در آن مکان حاضر و مشغول انجام وظیفه است​
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]ایستادگی در برابر انحراف[/h]یکی از مهمترین و حساس ترین حرکتهای اجتماعی حضرت زهرا علیهاالسلام زمانی بود که انحراف را در مسیر اسلام و ولایت مشاهده کردند. ایشان در دامان پیامبر صلی الله علیه و آله و در اوج تنش های سیاسی بزرگ شده بودند و دوران های سخت و طاقت فرسایی را تحت حمایت و تعلیم رسول خدا بودند. لذا با بصیرتی که در طی دوران زندگی کوتاه خود از حوادث و اتفاقات مختلف کسب کرده بودند اقدام به مبارزه با انحراف و عواملش برآمدند. اقداماتی که خود نشانگر درایت و دقت ایشان می باشد. اولین اقدام ایشان بعد از انحراف این بود که به همراه امیرالمومنین علیه السلام و دو فرزند بزرگوارش به مدت چهل شب به در خانه مهاجرین و انصار می رفتند برای بیدار کردن و بصیرت افزایی مردم، نسبت به اعوجاجی که در دین رسول خدا صلی الله علیه و آله مشاهده می کردند.
در برهه ای دیگر زمانی که مسئله انحراف در آیات و کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله پیش آمد، ماجرای فدک بود که با ادعای واهی و ناصحیح نسبت به قول رسول خدا صلی الله علیه و آله می خواستند فدک را تملک کنند. ولی حضرت به مسجد رفتند و در انظار مردم خطبه ای ایراد کردند که مملو از معارف توحیدی و نبوی و قرآنی بود.
مطلب بسیار مهم و نکته کلیدی این بود که موضوعیت با بودنِ در اجتماع نمی باشد بلکه موضوع، انجام وظیفه و اتیان امر الهی است که گاه در مورد فردی ممکن است در ارتباط با جامعه باشد و در دیگری عدم ارتباط با محیط پیرامونی خود.
این نوشتار گوشه ای از سیره و روش دختر گرانقدر پیامبر اسلام در سه عنوان می باشد که قطعا آینه ای تمام نما نخواهد بود. ولی سبب ایجاد انگیزه برای تحقیق و تفحص بیشتر در شیوه ها و روش های بندگی آن حضرت می شود که به توفیق الهی در نهایت باید منجر به تطبیق ما با تعالیم برگرفته از سیره و روش حضرات معصومین علیهم السلام بشود.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]اسراری از یک تسبیح اعجاب انگیز[/h]


با اینکه اذکار وارد شده در منابع اسلامی از آن جهت كه ذكر خداوند متعال هستند داراى فضیلت مى باشند و موجب پاکی دل و جلای روح می شوند اما بعضی از آنها بر بعضی دیگر برتری داده شده اند. در این میان تاكید شیعه بر افضل بودن تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام دلیل دیگرى دارد و آن این است كه این تسبیح منسوب به دختر گرامى پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله یعنى حضرت فاطمه علیهاالسلام مى باشد و آن حضرت تا آخرین لحظات حیات بر انجام آن مداومت داشته و در هیچ حال آن را ترك نمى كرده است
. در این نوشتار به برخی از اسرار و برکات این ذکر ملکوتی خواهیم پرداخت.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]تسبیح بانو چیست[/h]امام على علیه السلام فرمود: او (فاطمه علیهاالسلام) با وجود اینكه از محبوبترین اشخاص در نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله بود ولى خدمتكارى نداشت و خود كارهاى منزل را انجام مى داد، او با مشك آب مى آورد تا آنجا كه اثر بند آن در شانه و سینه او باقى مانده بود و آنقدر خانه را جارو كرد كه غبار، تمام لباسهایش را در بر گرفته بود، و آنقدر در زیر دیگ غذا آتش افروخته بود كه لباسهایش رنگ عوض‍ كرده و بوى دود مى داد؛ هنگامى كه سختى هاى او بیشتر شد، به او گفتم: چرا نزد پیامبر صلى الله علیه و آله نمى روى و از او كنیزى نمى خواهى تا در كارهاى خانه به تو كمك كند؟
فاطمه به نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله رفت تا در این باره با وى سخن بگوید، ولى از آن جهت كه اشخاصى نزد پیامبر بودند، چیزى نگفته به خانه بازگشت .
پیامبر كه دریافته بود فاطمه براى عرض حاجتى به نزد وى آمده ، صبح روز بعد به نزد ما آمد و از فاطمه درباره علت مراجعه روز گذشته اش سۆ ال نمود. و من آنچه را كه بین خودم و فاطمه صحبت شده بود، به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض كردم .
امام باقر علیه السلام مى فرماید: به خداوند سوگند اگر چیزى بهتر از این تسبیح وجود داشت ، همانا رسول خدا صلى الله علیه و آله او را به فاطمه علیهاالسلام مى آموخت​

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: اى فاطمه ! به تو چیزى را عطا كنم كه از خدمتكار و دنیا با آن چه در آن است بهتر باشد. بعد از نماز سى و چهار مرتبه الله اكبر، سى و سه مرتبه الحمدلله و سى و سه مرتبه سبحان الله بگو. این كار براى تو بهتر است از آن چه در دنیا مى خواهى و آن چه در آن است. در این حال فاطمه سه بار گفت: از خدا و رسولش راضى شدم و چنین خواهم كرد. (1)
امام باقر علیه السلام مى فرماید:
به خداوند سوگند اگر چیزى بهتر از این تسبیح وجود داشت، همانا رسول خدا صلى الله علیه و آله او را به فاطمه علیهاالسلام مى آموخت .(2)
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]آثار و برکات تسبیح دخت رسول[/h]تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام از آثار و بركات بسیاری برخوردار است که با توجه به روایات اسلامی به پاره ای از آن اشاره می شود.
1. آمرزش گناهان
امام صادق علیه السلام می ‏فرماید:
هر كس پس از اتمام نماز واجب و قبل از آنكه حالت نماز را بر هم زند - در همان حالت نشسته و رو به قبله - تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را به جاى آورد گناهان او بخشیده مى شود. (3)
2. نجات از بدبختی
امام صادق علیه السلام می ‏فرماید:
ای اباهارون! ما بچّه‏‌های خود را همان‌طور كه به نماز امر می‌‏كنیم، به تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز امر می‏‌ كنیم. تو نیز بر آن مداومت كن؛ زیرا هرگز به شقاوت نیفتاده است، بنده‏ای كه بر آن مداومت نموده است.(4)
3. پاداش بهشت
امام صادق علیه السلام مى فرماید:
هر كس تسبیح فاطمه علیهاالسلام را در نماز واجب و قبل از این كه از حالت جلوس تشهد و سلام خارج شود به جا آورد، خدا بهشت را بر او واجب كند. (5)


4. بسیار به یاد خدا
امام صادق علیه السلام درباره آیه «اذكروا الله ذكرا كثیرا» مى فرماید:
كسى كه تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را بگوید، خدا را به ذكر كثیر یاد كرده است.(6)
و نیز مى فرماید: هر كس شب را با تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام سپرى كند (و هنگام خواب تسبیح گوید) از مردان و زنانى باشد كه خدا را زیاد یاد مى كنند.(7)
5. سپری در برابر شیطان
امام باقر علیه السلام می‏ فرماید:
هر كس تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام را به جا آورد و پس از آن استغفار كند، مورد مغفرت قرار می‏‌گیرد و آن تسبیح به زبان صد است و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد و شیطان را دور كرده و خدای رحمان را خشنود می‏نماید.(8)
همچنین از امام صادق علیه السلام منقول است كه:
هرگاه یكى از شما به بستر رود، فرشته اى بزرگوار و شیطانى سركش به سرعت به سوى او آیند. آن فرشته به او گوید: روزت را به خوبى ختم كن، و شبت را به خوبى بگشا. و شیطان به او گوید: روزت را به گناه ختم كن، و شبت را به گناه بگشاى .
پس اگر شخص از فرشته بزرگوار اطاعت كند و روزش را به یاد خدا ختم نماید و شبش را هنگامى كه به بستر رود به یاد خدا آغاز كند و سى و چهار مرتبه الله اكبر و سى و سه مرتبه سبحان الله و سى و سه مرتبه الحمد لله بگوید، آن فرشته ، شیطان را از او مى راند و شیطان دور مى شود.
و آن فرشته تا زمانى كه وى از خواب بیدار شود، او را محافظت نماید. و هنگامى كه شخص از خواب بیدار شود، (باز هم ) آن شیطان به سوى او بشتابد و مانند آنچه قبل از خواب وى را گفته بود، به او بگوید. و آن فرشته نیز مانند آن چه قبل از این كه بخوابد به او گفته بود، به وى بگوید. پس اگر آن بنده خداى عز و جل را همانسان كه اول (در شب گذشته و قبل از خواب ) یاد كرده بود، (مجددا) یاد كند، آن فرشته شیطان را از او براند و شیطان از وى دور شود، و خداوند عزوجل ثواب عبادت شب را براى او بنویسد. (9)
او با وجود اینكه از محبوبترین اشخاص در نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله بود ولى خدمتكارى نداشت و خود كارهاى منزل را انجام مى داد، او با مشك آب مى آورد تا آنجا كه اثر بند آن در شانه و سینه او باقى مانده بود و آنقدر خانه را جارو كرد كه غبار تمام لباسهایش را در بر گرفته بود، و آنقدر در زیر دیگ غذا آتش افروخته بود كه لباسهایش رنگ عوض ‍ كرده و بوى دود مى داد​
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]روش ختم صحیح تسبیح[/h]در تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام شایسته است به نکاتی که در روایات بیان شده است، توجه نماییم. از قبیل:
ابتدا از الله اكبر آغاز كنیم و سپس الحمدلله و در آخر ذكر سبحان الله به جاى آوریم .(10)
اذکار آن را متصلا انجام داده و قطع نکنیم.(11)
بلافاصله پس از سلام نماز گفته شود(12)
بعد از اتمام تسبیح ، ذكر لا اله الا الله نیز گفته شود.(13)
در این میان چنانچه پس از اتمام تسبیح شك كردیم كه آیا تعداد اذكار را درست گفته ایم یا نه ، طبق نظر بزرگان دین با توجه به «قاعده فراغ» به شك مذكور توجه نكرده و بنا را بر صحت مى گذاریم.
شایان ذکر است که تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام از ذكرهاى مجرب و مشهور است كه به جاى آوردن آن در همه حال و همه جا مطلوب است و اینكه در برخى از موارد خاص مانند بعد از اقسام نمازها(14)، قبل از خواب(15)، به هنگام سفر(16)، بعد از نمازهاى نافله (17) و غیره توصیه شده است مانع از آن نمى شود كه با به جاى آوردن آن در سایر مواقع و در همه حال، از فواید و آثار مترتب بر آن بهره مند نباشیم .
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]ساده اما راهگشا[/h]همانطور که در روایات مشاهده شد، نباید چنین پنداشت كه این تسبیح به لحاظ اینكه ظاهری بسیار خلاصه دارد و انجام دادن آن بسیار آسان است، چگونه می‏‌شود از چنین آثار و بركاتی برخوردار باشد؟! آری! این تسبیح به ظاهر بسیار خلاصه است؛ امّا در نزد آگاهان و عارفان آشنا، دریایی از حقایق و اسرار توحید را در بر دارد و نیز انجام آن به ظاهر خیلی آسان است؛ ولی اگر خوب به جا آورده شود، کلید باز نمودن بسیاری از دربهای بسته است.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]فاطمه علیهاالسلام، نسخه کامل انسانیت[/h]

انسانهاى پاك سرشت در پى یك زندگى پاك و حیات طیب هستند كه زیباترین نماد آن را مى توان در زندگانى رهبران دینى جستجو كرد. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، از آن مربیان و معلمان اخلاق است كه بشر مى تواند زندگى او را به عنوان بهترین الگو براى رفتار و معاشرت خود قرار دهد. آن چه در پیش رو دارید اشاره اى است كوتاه و گذرا از ایمان و عبادت او، اخلاق روش معاشرت او، و دانش و بینش او كه به اختصار از آن یاد مى‌‌شود
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
\\

\\

سر به سجده عشق

در این نه سالى كه حضرت فاطمه علیهاالسلام در خانه امام على علیه السلام بود اگر چه براى او یك دوران پر خاطره به حساب آمد، اما هرگز او را از هدف اصلى یعنى رسیدن به معبود و معشوق خود باز نداشت.
او همانند پدرش محمد مصطفى صلى الله علیه و آله جزو پیشتازان میدان عبادت و بندگى خدا بود و به گفته حسن بصرى : «لم یكن فى هذه الامة ازهد و لا اعبد من فاطمة علیهاالسلام؛ در این امت عابدتر از فاطمه علیهاالسلام و زاهد تر از او نیست. (بحارالانوار ج 43 ص 76)
و همو گوید: وى آن قدر نماز مى خواند و خدا را عبادت مى كرد كه دو پاى مباركش ورم مى كرد.
پیغمبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله مى فرمود: «فاطمه دخترم بهترین زن عالم است. پاره ى تن من و نور چشم من و میوه ى دل من و روح و روان من است. حوریه اى به صورت انسان. آنگاه كه در محراب عبادت بایستد نورش براى فرشتگان آسمان درخشندگى مى كند. خدا به ملائكه خطاب مى كند:
بنده ى مرا ببینید چطور در مقابل من به نماز ایستاده و اعضاى بدنش از خوف مى لرزد و غرق عبادت است! اى ملائكه گواه باشید كه پیروان فاطمه علیهاالسلام را از عذاب دوزخ در امان قرار دادم». (بحارالانوار ج 43 ص 172)
همچنین پیغمبر اكرم درباره ى فاطمه علیهاالسلام مى فرمود: ایمان به خدا در اعماق دل و باطن روح زهرا چنان نفوذ كرده كه براى عبادت خدا، خودش را از همه چیز فارغ مى سازد. (بحارالانوار ج 43 ص 46)
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
\\

\\

عالمه امّت خاتم

حضرت فاطمه علیهاالسلام به عنوان یك مبلغه دین از توان بالایى برخوردار بود. از نظر علم جز با امام معصوم هرگز قابل مقایسه نیست و از نظر اخلاق و برخوردها باید وى را با پدر بزرگوارش مقایسه كرد. آن حضرت روش برخورد با مردم و به خصوص كسانى كه در حوزه دین ابهاماتى داشتند، از پدرش یاد گرفته بود.
حضرت فاطمه علیهاالسلام به عنوان یك مبلغه دین از توان بالایى برخوردار بود. از نظر علم جز با امام معصوم هرگز قابل مقایسه نیست و از نظر اخلاق و برخوردها باید وى را با پدر بزرگوارش مقایسه كرد. آن حضرت روش ‍ برخورد با مردم و به خصوص كسانى كه در حوزه دین ابهاماتى داشتند، از پدرش یاد گرفته بود​
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
امام حسن عسكرى علیه السلام فرمود: زنى نزد حضرت فاطمه شرفیاب شد و گفت: من مادر ضعیفى دارم كه در مورد نماز دچار اشتباهى گردیده و مرا نزد شما فرستاده تا از شما مشكل او را سۆال كنم. حضرت فاطمه جواب مسئله او را داد.وى بار دوم و سوم آمد و پرسید و پاسخ گرفت و این عمل تا ده بار تكرار شد و باز هم فاطمه زهرا علیهاالسلام جواب سۆال او را بیان كرد. آن زن از این همه رفت و آمدهاى پى در پى شرمنده شد و گفت: بیش از این شما را به زحمت نمى اندازم و دیگر سۆال نمى كنم.
صدیقه طاهره فرمود: باز هم بیا و هر چه سۆال دارى بپرس. سپس ادامه داد: اگر كسى را روزى اجیر نمایند كه بار سنگینى را تا ارتفاعى بالا ببرد ولى در مقابل بعنوان اجر و مزد به وى صد هزار دینار طلا بدهند آیا در مقابل چنین اجرتى این بار سنگین برایش دشوار خواهد بود؟ آن زن پاسخ داد: نه.

حضرت فرمود: هر مسئله اى كه پاسخ مى دهم خداوند بیش از فاصله بین زمین و عرش كه پر از لۆلۆ و جواهر شده باشد به من پاداش مى دهد. پس ‍ مسلم است كه تو هر قدر سۆال كنى براى من هیچ گونه ناراحتى ایجاد نخواهد كرد. از پدرم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم كه مى فرمود: روز قیامت كه علماى شیعیان ما محشور مى گردند به میزان دانش شان به آنان خلعت هاى گرانبهایى داده مى شود و میزان خلعت ها با میزان تلاشى كه براى ارشاد بندگان خدا نموده مناسبت دارد تا جایى كه به یكى از آنان هزار زیور از نور هدیه مى دهند. آن گاه منادى از سوى پروردگار ندا مى دهد: اى كسانى كه ایتام آل محمد را سرپرستى كردید و اى آنان كه در هنگام نبود پدران این ایتام - كه ائمه اطهار علیهم السلام باشند - آنان را محافظت و مراقبت مى كردید، اینان همان شاگردان شمایند، همان یتیمانى كه سرپرستى و نگهبانى شان نمودید و با علوم خود، آنان را شاداب و با طراوت كردید، پس آنان به مقدار علمى كه به شاگردان خود داده اید، از سوى خدا به آنان خلعت دهید، پس آنان به شاگردان خویش به مقدار درسى كه به آنها در دنیا داده بودند خلعت مى دهند حتى برخى از این شاگردان نیز به شاگردان خود خلعت مى دهند و از سوى خداى تبارك و تعالى امر مى شود كه به معلمان، دو برابر آن چه به شاگردان خود خلعت داده اند خلعت داده شود.
پس حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: یك نخ از این خلعت هاى آخرتى از آن چه كه خورشید یك میلیون بر آن بتابد با ارزش تر است. (بحارالانوار، ج 2، ص 3)
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
در این نه سالى كه حضرت فاطمه علیهاالسلام در خانه امام على علیه السلام بود اگر چه براى او یك دوران پر خاطره به حساب آمد، اما هرگز او را از هدف اصلى یعنى رسیدن به معبود و معشوق خود باز نداشت. او همانند پدرش محمد مصطفى صلى الله علیه و آله جزو پیشتازان میدان عبادت و بندگى خدا بود
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]اول دیگران بعد اهل‌خانه[/h]حضرت فاطمه علیهاالسلام چگونه سخن گفتن با خدا و چگونه دعا كردن را به آیندگان آموخت ، او همیشه دعا مى كرد و همه چیز از خدا مى خواست اما نه براى خود، فاطمه علیهاالسلام حتى در دعا كردن نیز ایثار مى كرد و همه را بر خود مقدم مى داشت.
امام حسن مجتبى علیه السلام فرمود: مادرم فاطمه علیهاالسلام را در شب جمعه اى دیدم كه پیوسته در حال ركوع و سجود بود تا این كه صبح دمید و شنیدم كه مۆ منین و مۆ منات را نام مى برد و بسیار براى آنان دعا مى كرد، اما ندیدم حتى یكبار براى خودش دعا كند، از روى تعجب گفتم: مادر، چرا براى خودت دعا نمى كنى و از خدا چیزى نمى خواهى ، همان گونه كه براى دیگران دعا مى كنى ؟!
مادرم در پاسخ فرمود: «یا بنى! الجار ثم الدار»، فرزندم! اول همسایه بعد خویشتن. (علل الشرایع ص 215، كشف الغمه ج 2 ص 94 ، دلائل الامامة ص 56)
و چه زیبا فرمود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) که:
«تمام ابعادى كه براى زن و براى یك انسان متصوّر است در فاطمه زهرا سلام الله علیها جلوه كرده است. او یك زن معمولى نبوده است: یك زن روحانى، یك زن ملكوتى، یك انسان به تمام معنى انسان، تمام نسخه ى انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. او زن معمولى نیست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است، بلكه موجود الهى جبروتى در صورت یك زن ظاهر شده است.» (صحیفه نور، ج 6، ص 185)
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=1]بانویی برتر از تمام پیامبران و فرشتگان[/h]



مزیتى كه رسول خاتم و آل مطهرش صلوات الله علیهم در كیفیت خلقت نسبت به عموم بشر دارند مقام ولایت آنان را ثابت مى كند، زیرا بدون داشتن آن مقام شامخ دارا بودن این امتیاز مخصوص ‍ در آفرینش امكان ندارد، و از این مطلب ، افضلیت آنان بر جمیع مخلوقات استفاده مى شود
.
رسول اكرم و ائمه اطهار صلوات الله علیهم این موضوع را مبناى استدلال برترى خودشان بر تمام انبیا و فرشتگان قرار داده اند، و با در نظر گرفتن اینكه خاتون محشر فاطمه اطهر سلام الله علیها در این فضیلت ، ردیف و هم شان پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله مى باشد، و با بررسى اخبار وارده در این موضوع كاملا واضح و ثابت مى شود كه حضرت فاطمه سلام الله علیها همانند معصومین دیگر از جمیع انبیا و ملائك افضل است ، و اگر نسبت به این مطلب در اخبار تصریحى نداشته باشیم (كه تصریح داریم) كیفیت آفرینش ‍ ممتاز و شئون خلقت آن حضرت حاكى از مقام ولایت و برترى رتبه آن وجود مقدس بر كافه مخلوقات خداوند تبارك و تعالى (از انس و جان ) مى باشد . در این باره ما به بررسى روایتی نورانی مى پردازیم.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
[h=2]نوری فراتر از خاکیان[/h]در كتاب امالى شیخ صدوق ، از مفضل بن عمر نقل شده است كه گفت : به امام صادق علیه السلام گفتم : ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام چگونه بوده است ؟
امام فرمود: هنگامى كه رسول خدا صلى الله علیه و آله با خدیجه علیهاالسلام ازدواج كرد، زنان مكه از خدیجه كناره گیرى نمودند و نزد وى نمى رفتند، به او سلام نمى كردند، و به هیچ زنى اجازه نمى دادند كه با او معاشرت و تماس داشته باشد. این برخورد زنان سبب ناراحتى و اندوه خدیجه شد، البته غم و اندوه وى بیشتر براى پیامبر اسلام بود كه مبادا آسیبى متوجه وى گردد.
وقتى خدیجه به فاطمه علیهاالسلام حامله شد، فاطمه علیهاالسلام در رحم مادر همدم او بود و با مادرش سخن مى گفت ، و وى را به صبر توصیه مى نمود، خدیجه این موضوع را از رسول خدا مخفى مى داشت تا این كه یك روز پیامبر نزد خدیجه آمد و شنید كه او با كسى سخن مى گوید، پس به او گفت: اى خدیجه ! با چه كسى سخن مى گویى؟ خدیجه گفت: با این بچه‌اى كه در رحم دارم ؛ او با من سخن مى گوید و مونس ساعات تنهایى من است .
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
مراتب مذكور از خصوصیات نبوت و امامت نیست ، بلكه از شئون ولایت سرچشمه مى گیرد، و در اثر آن نور مباركى است كه مایه آفرینش آن حضرت بوده است ، نورى كه جز خدا كسى از كیفیت آن آگاه نیست نورى كه مانند آئینه اى تمام نما، همه عوالم ملكوت در آن منعكس است . نورى كه پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله درباره اش مى فرماید: آنگاه كه خداى تعالى آن نور را آفرید، به سه بخش تقسیمش ‍ فرمود، و از آن سه قسمت من و، على ، و فاطمه بوجود آمدیم​
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
رسول خدا فرمود: اى خدیجه ! جبرئیل مرا بشارت داده كه او دختر است ، و گفته كه او منشاء نسلى پاك و مبارك است و خداوند تبارك و تعالى مقدر نموده كه نسل من از طریق او برقرار و پایدار بماند، و مقرر فرموده كه فرزندان او پس از انقطاع وحى امام و خلیفه خدا در زمین باشند.
خدیجه دائما در همین حال بود تا اینكه هنگام وضع حمل وى فرا رسید، پس كسى را نزد زنان قریش و بنى هاشم فرستاد كه بیایید و مرا در امر تولد فرزند یارى نمایید. آنان در جواب گفتند: چون تو سخن ما را درباره ازدواج با محمد صلى الله علیه و آله نادیده گرفتى و با آن مرد فقیر و یتیم ازدواج كردى ، پس ما نزد تو نخواهیم آمد و تو را در این امر یارى نخواهیم نمود. خدیجه از شنیدن این جواب غمگین شد؛ در همان حال چهار زن گندمگون و بلندبالا كه خدیجه فكر مى كرد از زنان بنى هاشم هستند نزد او حاضر شدند، هنگامى كه خدیجه آنها را دید اظهار درد و ناراحتى كرد، یكى از آنان گفت: اى خدیجه ! نگران نباش ، زیرا ما فرستاده خداییم تا تو را در امر زایمان كمك كنیم ، ما خواهران تو هستیم ، من ساره هستم ، و این بانو آسیه دختر مزاحم است كه در بهشت دوست و همراه تو خواهد بود، و این مریم دختر عمران ، و آن دیگر كلثوم خواهر موسى بن عمران است ، پس یكى از آنان در سمت راست خدیجه ، و یكى در طرف چپ وى ، و دیگرى در مقابل او و چهارمى ایشان در بالاى سر او نشستند، و بدین ترتیب خدیجه ، حضرت فاطمه علیهاالسلام را در حالى كه پاك و پاكیزه بود، به دنیا آورد.
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
هنگامى كه آن حضرت متولد شد نورى از او ساطع گردید و داخل خانه هاى مكه شد به طورى كه در شرق و غرب این شهر خانه اى باقى نبود مگر آنكه نور در آن داخل شده بود، آنگاه ده تن از حورالعین در حالى كه به دست هر كدامشان یك طشت و ابریقى از بهشت كه پر از آب كوثر بود داخل اتاق شدند، آن بانویى كه در پایین پاهاى خدیجه قرار گرفته بود آن ظرفها را از دست ایشان گرفته و فاطمه علیهاالسلام را با آب كوثر شستشو داد، سپس‍ طفل را در دو حوله سفید و خوشبو پیچید و بعد از آن از او خواست كه سخن بگوید، پس فاطمه زبان گشود و فرمود:
شهادت مى دهم كه معبودى جز خداى یگانه وجود ندارد، و شهادت مى دهم كه پدرم رسول خدا و برترین پیامبران است و همسرم على برترین اوصیا، و فرزندانم برترین بازماندگان و سرور مردمان هستند؛
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
و پس از این گفتار به آن بانوان سلام كرد و هر یك را به نامشان خطاب كرد، پس آنان خندان و شادمان گردیدند و تولد او را به یكدیگر گفتند و اهل آسمان نیز ولادت او را به یكدیگر تبریك مى گفتند، و به واسطه تولد حضرت فاطمه علیهاالسلام در آسمان نیز نور خیره كننده اى ظاهر گردید كه ملائكه پیش از آن نظیر آن را ندیده بودند. پس آن زنان به خدیجه گفتند: این مولود پاك و مبارك را بگیر كه در خود او و نسل او بركت قرار داده شده ، خدیجه در حالى كه خوشحال و مسرور بود فاطمه را در آغوش گرفت و براى نوشیدن شیر بر سینه اش نهاد... .
آنچه بیان شد، صفات و خصوصیات بشرى است كه « ولى الله » باشد، و این كیفیت ولادت ، مخصوص اولیاء خداست ، و این شئون منحصر است به كسانى كه داراى مقام ولایتند و اولى بنفس بر جمیع بشر .
 

hamid.bad

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن , کاربر فعال تالار
حضرت فاطمه سلام الله علیها همانند معصومین دیگر از جمیع انبیا و ملائك افضل است ، و اگر نسبت به این مطلب در اخبار تصریحى نداشته باشیم (كه تصریح داریم) كیفیت آفرینش ‍ ممتاز و شئون خلقت آن حضرت حاكى از مقام ولایت و برترى رتبه آن وجود مقدس بر كافه مخلوقات خداوند تبارك و تعالى (از انس و جان ) مى باشد
 
بالا