اولین تاپیک من : نکات ضروري در موفقيت سخنراني !!!

paeeizan

اخراجی موقت
هنگامي که براي توضيح يک موضوع با اهميت در جلسه اي آماده مي‌شويد يا مي خواهيد گزارشي از فعاليتهاي انجام شده در يک پروژه را ارائه کنيد، کار دشواري در پيش رو داريد.

تصور کنيد چشمان تيزبين کوچکترين حرکات شما را زيرنظر دارند و يکايک حضار گفته هاي شما را با دقت مي‌شنوند و براساس اين ديده‌ها و شنيده‌ها درمورد شما و مطالبي که ارائه مي کنيد قضاوت مي‌کنند، ازسوي ديگر شما ملزم به اقناع آنها، دفاع از عملکردتان و يا حتي اثبات حقانيت خودتان هستيد، در هر جايگاهي که قرار داريد فرقي نمي‌کند در هر صورت شما در موقعيت خطيري قرار گرفته ايد. پس بکوشيد پيشاپيش خود را آماده سازيد و در اين ميان دو اصل بسيار مهم را فراموش نکنيد، اول تسلط کامل به مطالبي که مي خواهيد ارائه دهيد، دوم حفظ خونسردي و آرامش.



بي ترديد شما با رعايت اين دو اصل و توجه به نکاتي که درپي خواهدآمد افزون بر ارائه مستدل موضوع سخنراني، يک جلسه اقناعي را برگزار خواهيد کرد. از اين رو، توصيه مي شود براي نيل به اين منظور پيشاپيش مخاطبان را شناسايي کنيد، زيرا اگر شما از سطح علمي، فرهنگي و حتي شخصيتي مخاطبان آگاهي يابيد، ارتباط بهتري با آنان برقرار مي‌کنيد و آنچه را که آنها دوست دارند يا مي‌خواهند بشنوند ارائه خواهيد ‌داد و اين عمل يعني اثرگذاري بهتر و بيشتر بر مخاطبين شما، پيش از آغاز سخنراني يکبار آن را تمرين کنيد و در حين سخنراني رعايت برخي نکات مانند تبسم کردن را به خاطر بسپاريد، زيرا چهره بانشاط شما توجه مخاطبين را بيشتر جلب مي کند.



نکته ديگر که بايد بدان توجه کافي نمائيد پيام شما است، زيرا سخنراني شما بايد يک پيام مشخص داشته باشد. از همين رو، قبل از اينکه کار تهيه مطالب خود را شروع کنيد، پيام کليدي آن را مشخص کنيد. درواقع پيام شما بايد بتواند مخاطبان را به يک راه مشخص رهنمون و امکان ورود به راههاي ديگر را منتفي سازد. در ضمن در صورت امکان توضيحات و استدلال خود را با ارائه تصاوير همراه سازيد و براي هر تصوير توضيحات کوتاهي آماده کنيد. هر تصوير (متن يا عکس) که نشان داده مي شود، خلاصه اي از موضوع آن بايد ارائه شود. اين خلاصه مي تواند شفاهي باشد يا به صورت زيرنويس ارائه شود. اين باعث خواهدشد تا در وقت صرفه جويي شود. برجسته سازي مطالب و مفاهيم ويژه نيز هنگام سخنراني واجد اهميت است.



مطالبي را که توضيح آنها براي پذيرش مخاطب اهميت بيشتري دارد مشخص کنيد. کارشناسان فن بيان شيوه هاي گوناگوني براي اثر بخشي سخنراني پيشنهاد مي‌کنند. طرح «پرسش» و «راه حل براي آن» بهترين روش براي ارائه قدرتمند يک مطلب است. اول «مسئله» را بيان کنيد بعد «راه‌حل» را ارائه دهيد و آن را با يک مثال توضيح دهيد. هنگام سخنراني نبايد فراموش کرد که تمام آنان که به سخنان شما گوش مي دهند تيزهوش نيستند، پس بکوشيد مطالب را بسيار ساده و روان ارائه کنيد. توصيه مي‌شود به طور متوسط در هر ساعت صحبت کردن 3 الي 4 نکته را شرح دهيد. سخنراني را بايد محکم و مستدل آغاز کرد، زيرا يک شروع خوب، موفقيت سخنراني را تضمين مي کند.



براي اين منظور از روشهاي مختلف استفاده کنيد گاهي يک حکايت يا قصه يا يک خاطره و در بعضي مواقع پرداختن به اصل مطلب مي‌تواند شروع خوبي باشد. استفاده از نمودار و چارت هنگام سخنراني استدلال هاي شما را مستندتر مي سازد. افزون بر اين بسياري از مخاطبان شما نمي‌توانند همزمان با شما اعداد و آمار ارائه شده را تجزيه و تحليل کنند. نمودار کمک مي‌کند تا سريعتر به موضوع دست پيدا کنند و با شما همراه شوند. بسياري از مخاطبان آخرين مطلبي را که شما مي‌گوييد به خاطر مي سپارند، از اين رو بکوشيد آخرين مطلبي که مي‌گوييد همان نکته‌اي باشد که مـي خواهيد مخاطبـان به آن بيشتر تـوجه کنند.



بر نکات مهم تسلط داشته باشيد. اگر شما نکات مهم را بدانيد راحت‌تر مي توانيد مخاطبان را قانع کنيد و افزون بر اين با آرامش و بدون استرس خواهيد بود. در حين سخنراني براي اجتناب از خستگي تنفس عميق را فراموش نکنيد، همچنين حتما از چشمانتان براي برقراري ارتباط با مخاطب استفاده کنيد، زيرا با اين کار مخاطبان احساس بهتري خواهند داشت، در اين صورت شما مي توانيد تاثير صحبتهايتان را ببينيد و در نتيجه ادامه سخنراني را تنظيم نمائيد. تجهيزات مناسب را آماده کنيد. هر جلسه اي، نيازمند تمهيدات خاصي است. تجهيزات موردنياز را بي کم و کاست از قبيل دستگاه نمايش، وايت‌برد، کامپيوتر و... آماده کنيد. قبل از شروع جلسه سخنراني تجهيزاتي را که قرار است استفاده نمائيد يکبار آزمايش کنيد، خرابي و يا عدم کارايي مناسب هرکدام از دستگاهها (حتي يک ماژيک وايت برد) مي‌تواند تاثير بسيار منفي بر ارائه مطالب شما داشته باشد.



از آنجا که در حين سخنراني شما مرکز توجه هستيد هر حرکت شما تاثير مستقيم بر مخاطب داشته و مي تواند تاثير بسزائي در مخاطب داشته باشد. به هنگام سخنراني از حرکات مصنوعي بپرهيزيد زيرا اقدامات تصنعي کاملا ديده مي شوند، خودتان باشيد و بگذاريد زبان بدن شما طبيعي باشد. در ضمن موضوع سخنراني را از روي نوشته نخوانيد.


خواندن مطلب از روي نوشته باعث مي‌شود که ارتباط شما با مخاطبان دچار خدشه گردد و دستانتان نيز از اثرگذاري باز مي ماند. در صورتيکه در اين مورد مشکل داريد مي‌توانيد از يادداشتهاي روي چارت يا تصوير استفاده کنيد. تاثير سخنان شما زماني آشکار مي شود که مخاطبان را وادار به بحث کند. براي اين منظور از آنها سوال کنيد و جواب بخواهيد اما در اين مورد اصرار نکنيد، شما مي‌توانيد از ساير روشها نيز براي مشارکت بيشتر و همراهي آنها استفاده کنيد.


(نوشتن پاي تخته، قرائت يک متن يا...) براي کارائي بيشتر سخنانتان از طنز استفاده کنيد زيرا استفاده از طنز محيط را جذاب‌تر مي‌کند. در حين سخنراني خودتان را جاي مخاطب فرض کنيد. اگر شما به جاي مخاطب نشسته بوديد، چه تاثيري از سخنران مي گرفتيد، در ضمن اطمينان حاصل کنيد گرماي اتاق، نور محيط، و... مناسب مي باشد. در غايت بازخورد کارتان را بسنجيد، براي اين منظور شفاهي يا کتبي، در انتهاي جلسه از پرسشنامه‌هاي ساده استفاده کنيد تا بتوانيد در آينده کارتان را بهبود بخشيد. سرانجام در پايان سخنراني با تاکيد بر يک موضوع اساسي تاثيري قاطع بر مخاطبان بگذاريد.


.
.
.
.
;):)
 

ayhann

اخراجی موقت
یه ضرب المثل انگلیسی میگه:
سخنرانی باید مثل دامن مینی ژوب باشه.
به قدر کافی کوتاه باشه تا جذاب باشه.
و به قدر کاغی بلند تا تمام فقاط رو پوشش بده
;)
 

شقایق21

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یه ضرب المثل انگلیسی میگه:
سخنرانی باید مثل دامن مینی ژوب باشه.
به قدر کافی کوتاه باشه تا جذاب باشه.
و به قدر کاغی بلند تا تمام فقاط رو پوشش بده
;)
بالاخره کوتاه باشه یا بلند:surprised:
 

Similar threads

بالا