[اسکیس/کروکی] كارگاه اسكيس و کروکی

cerulean.del

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان
خسته نباشین:smile:
دومان جان واقعا از زحمت هایی که میکشی ممنون ....
من دایره هام مشکل داره دایره نیستن:cry:مخصوصا وقتی یه نقطه واسش در نظر میگیرم که داغونه:cry:
نیست عکس بذارم :cry: های موج دارم هم خیلی یکنواخته خوشکل نیست:cry:چی کار کنم؟؟؟خیلی هم تمرین می کنم ولی ....بازم از زحمتات ممنون دومان جان:crying::w10::w30:

می شه من یه پیشنهاد بدم؟؟؟؟:w05:
ببخشید دومان جان فکر می کنم اگه یه جوری معلوم کنید که کی و چه موقع تمرین جدید رو میذارید هم خوب باشه....چون فکر میکنم بچه هایی هستن مثل من که هر روز به اینترنت دسترسی ندارن و خود من وقتی 2روز میگذره و به باشگاه یه سری نمی زنم همش فکر می کنم شما کلی تمرین جدید گذاشتی :w45::wallbash: یه فکری به حال من بکنید دیونه شدم
پیشنهاد بود دیگه ....ببخشید:redface:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام به همه دوستان

من دایره هام مشکل داره دایره نیستن:cry:مخصوصا وقتی یه نقطه واسش در نظر میگیرم که داغونه:cry:
نیست عکس بذارم :cry: های موج دارم هم خیلی یکنواخته خوشکل نیست:cry:چی کار کنم؟؟؟خیلی هم تمرین می کنم ولی ....بازم از زحمتات ممنون دومان جان:crying::w10:


سلام دوست عزیزم
دایره به عنوان نماد تحرک و زندگی ، یکی از مهمترین تمریناتیه که به تمرکز بالایی نیاز داره . مهمترین رکن تمرینات اینه که شما بدونید برای ترسیم یک تمرین بسیار ساده باید تمرکز داشته باشید . یعنی وقتی نتونید برای ترسیم یک دایره تمرکز کنید ، بنابر این جمع کردن یک شیت اسکیس اصلا براتون امکان پذیر نیست. پس با تمرکز کامل اگر چنانچه نتونستید دایره بکشید ، تعدادی دایره رو با شابلون ترسیم کنید و روش پوستی بندازید و شروع کنید روی خطوطشون خط کشیدن. و در حین خط کشیدن روی دایره ها نحوه حرکت دست رو به ذهن بسپارید . نه تنها این تمرین ، بلکه هر تمرین دیگه ای از اسکیس به راحتی با الگو حل می شه . حافظه لمسی رو فراموش نکنید . معجزات دستیک هنرمند همه وابسته به حافظه لمسی و قدرت ادراک و ذکاوتشه .


می شه من یه پیشنهاد بدم؟؟؟؟:w05:
ببخشید دومان جان فکر می کنم اگه یه جوری معلوم کنید که کی و چه موقع تمرین جدید رو میذارید هم خوب باشه....چون فکر میکنم بچه هایی هستن مثل من که هر روز به اینترنت دسترسی ندارن و خود من وقتی 2روز میگذره و به باشگاه یه سری نمی زنم همش فکر می کنم شما کلی تمرین جدید گذاشتی :w45::wallbash: یه فکری به حال من بکنید دیونه شدم
پیشنهاد بود دیگه ....ببخشید:redface:

پیشنهادت خیلی خوبه عزیزم. منم خیلی دوست دارم طبق یک روال مشخص و با برنامه تمریناتم رو بذارم. ولی این در صورتیه که دوستان هم محبت کنن و کارهاشون رو در یک ازه زمانی مشخص اینجا بگذارن . چون دیدن کارهای شما ، ادامه مسیر آموزش من رو تعیین می کنه . و از اونجا که این محیط یک دنیای مجازیه ، هیچ اجبار و هیچ سخت گیر هم توش نیست ، بنابراین مجبور به ادامه همین روند هستیم . با تمام این شرایط چنانچه همه دوستان روی نظم کارهاشون رو برای کرکسیون بذارن ، من هم قول می دم روی یک برنامه مشخص آموزشها رو برااتون بذارم .
موفق باشید
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دومان جان.این تمرین دایره من.دوست دارم نظرت بدونم مرسی:(:);)

مهسا جان سلام
خیلی مهمه بدونی برای تمرینات تمرکزی مثل دایره ، می بایست تمام حواست رو جمع کنی و در هر لحظه به نقطه ایی که می گذاری و دایره ای که میکشی فکر کنی . در اون لحظه فقط به ترسیم اون شکل باید فکر کنی و اگر تمام صفحه پر از دایره باشه و اینقدر شلوغ باشه که شما نتونی دایره اصلی رو ببینی هم باید اینقدر تمرکز داشت باشی تا دایره مورد نظرت رو درست ترسیم کنی .

توصیه و تذکر به همه دوستان عزیزم :

(لطفا قبل از خوندن این مطلب حتما تصویر بالا و توضیحش رو ببینید)

یکی از هدف تمرینات اسکیس در شیت مشخص و با این شکل تو در تو و به هم ریخته ، تمرین تمرکز شخص هست. یعنی شما باید با توجه به در نظر گرفتم هر کدوم از عناصر موجود درشیت ، عناصر دیگه رو هم کامل و مشخص و با حفظ ارزش ، بکشید .

این تمرینات به خاطر اینه که ، بتونید تعادل و توازن رو در عین بی قانونی ، به وجود بیارید و از یک شیت کاملا در هم و بر هم یک تصویر نهایی که همانا تمرکز و رعایت اصول در طراحیه رو نشون بدید. نمود عینی این تمرین در شیتهای اصلی اسکیس شما خواهد بود . با این تفاوت که کار شما در شیت اصلی به مراتب سخت تره. به خاطر اینکه شما در این تمرینات فقط و فقط سعی در برقراری تعادل با فضاهای منفی رو دارید و یکنواختی فضاهای مثبت ، کار زیاد سختی نیست و شما بی نهایت انتخاب در این کار دارید ، در حالیکه در شیت اسکیس این انتخابها محدود و قانونمند می شن. ضمن رعایت تعادل و توازن بین فضای مثبت و منفی ، مبحث تعادل طراحی و سمت و سوی شیت و تعادل رنگبندی هم بسیار مهم خواهند بود . بنا بر این هر عنصر شما در شیت دارای ارزش خاص و ویژه ای می شه که شما در این تمرینات به ظاهر ساده ، تمرکز روی این عناصر رو تمرین می کنید .



سلام اینم از تمرین خط من چطوره؟؟:smile:

نیلوفر جان سلام
تمریناتت بسیار عالی جلو می ره . و بسیار با نظم و ترتیبه . با همین جدیت و پشتکار ادامه بده و سعی کن با تمرین بیشتر خودت رو تمرینات سایر دوستان برسونی .
موفق باشی
 

mehrazin_f

عضو جدید
دومان جان آيا خطوط هاشورمون بايد منظم باشن يا نه¿آخه بعضی از استادام يا از کارام به خاطر منظم بودن هاشورا ایراد ميگرفتن بعضی ها هم به خاطر نامنظم بودن...آدم نميدونه به کدوم سازشون برقصه...
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دومان جان آيا خطوط هاشورمون بايد منظم باشن يا نه¿آخه بعضی از استادام يا از کارام به خاطر منظم بودن هاشورا ایراد ميگرفتن بعضی ها هم به خاطر نامنظم بودن...آدم نميدونه به کدوم سازشون برقصه...

سلام مهر آذین جان . از تذکرت ممنونم.

1- هاشور ها همیشه باید مرتب و کاملا موازی باشه .
2- به هیچ عنوان از هاشور توری مرغی استفاده نکنید .
3- تراکم هاشور و فاصله ها و حتی کمی مورب ترشدن هاشور های عمودی در زیبایی کار تاثیر زیادی دارن
4- هاشور های متداخل باید در دوجهت زده بشن .
5- قوانین ترسیم هاشور مابین دو خط دقیقا شبیه تمرینی بود که ارتفاع 5 سانتی متر داشت و می بایست خوط رو مابین اونها ، موازی و بدون خطا ترسیم می کردید.
6- سرعت و دقت و ظرافت کار و تجربه ای که در اثر تمرین به دست می آرید ، به شکل محسوسی در زیبا تر شدن و پخته تر شدن کار شما تاثیر خواهد داشت .

در ضمن یادتون باشه اصول مهمه ، سعی کنید قواعد اصلی رو یاد بگیرید و بکار ببرید. این مواردی که در اینجا فرا می گیرید صرفا برای زیبایی کار و تا حدی نشون دادن وضعیت یک جسمه . مشکل اساسی معماری ما در مواردی که خیلی با اهمیت تر از نوع زدنه هاشوره . برای اون دسته از عزیزانی که استاد درس معماری هستند امیدوارم و آرزو می کنم که با دقت در اصول و آموزش اصول معماری ، سعی کنن مسائل کوچکی مثل نحوه زدن هاشور رو به دست فراموشی بسپارن .
موفق باشید.
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینهم کروکی خودمه
با نقطه کشیدم از یه محیط تاریخی-طبیعی به اسم قلعه رودخان نزدیک رشت خودمون...
نمیدونم کجا دیدم کروکی با نقطه که خوشم اومد به ذهنم رسید که منم بکشم
ولی چشمتون روز بد نبینه مگه تموم میشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انقدر نقطه گذاشتم که سرم گیج میرفت!!!!!!!!!!11
فکر میکنم که 5یا6ساعت فقط نقطه......................................
..............................................................
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
2
اسکیس وطرح از مرحوم استاد سیدهادی میرمیران
پارک فناوری هست
غقط نمی دونم که اجرا شده یا نه
برای حفظ امانت مثل قبلی بگم که از رو سایت بنیاد مرحوم میر میران برداشتم
اگه برین تو سایتش خیلی جالب هست : http://www.mirmiran-arch.org/
 

Soofia

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینهم کروکی خودمه
با نقطه کشیدم از یه محیط تاریخی-طبیعی به اسم قلعه رودخان نزدیک رشت خودمون...
نمیدونم کجا دیدم کروکی با نقطه که خوشم اومد به ذهنم رسید که منم بکشم
ولی چشمتون روز بد نبینه مگه تموم میشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انقدر نقطه گذاشتم که سرم گیج میرفت!!!!!!!!!!11
فکر میکنم که 5یا6ساعت فقط نقطه......................................
..............................................................
اسمش ترام هست...طراحي با نقطه رو ميگم ;)
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسمش ترام هست...طراحي با نقطه رو ميگم ;)
بله
با قلم فلزی و جوهر کشیدم
تو کتاب امیدآذری دیده بودم!!!خانه آبشار رایت ر کشیده بود
حالا که گفتی یادم اومد
اگه بشه غردا عکس میگیرم ازش میذارم تو تاپیک!!!!
مال من چطور شده؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟
سعیم ر کردم و لی انصافا سخت بود!!!
از اینکه اسمش گفتی ممنونم
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دومان جان این کارای منه....خوشحال ميشم نظرتو بگی...ممنون;)

lهر آذین جان سلام
خسته نباشی و ممنون از اینکه تمریناتت رو گذاشتی . ولی فکر می کنم یکسری اصول رو تو سایه هایی که هندسی نیستن رو رعایت نکردی .
قاعده ترسیم سایه های غیر هندسی ، ترسیم خطوط سایه موازی با لبه ها ست و در نهایت دو خط مایل به سمت جهتی که ننور تابیده شده . لطفا با این قانون تمام سنگها رو به لحاظ سایه ها اصلاح کن.
موفق باشی
 

solmaz-1

عضو جدید
سلام
اینم تمرینای من .......فقط من توضیحاتتون راجع به هاشورو الان خوندم .......تو سری بعدی تمرینا رعایت میکنم حتما....
ممنون

 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
اين كارو با راپيدم ميشه انجام داد فكر كنم با راپيد راحت تر از قلم فلزي باشه.كار قشنگي شده
سلام
بله با راپید هم میشه
ولی فکر نکنم بعد از چند ساعت نقطه گذاشتن چیزی از نوکش بمونه!!
چشم نمونه راپیدش اگه پیدا کردم میذارم...............
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
این کروکی خودم هست
یه درخت توی کاخ گلستان ناصالدین شاه قاجار
از روی عکسش کشیدم
اگه سرچ کنید تو گووگل کاخ گلستان هتمن این عکس ر باز میکنه!!!!!
خوب شده؟؟؟
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
چون از خودنویس و جوهر استفاده کردم یهکم کثیفکاری شد....
اشتباهی اول توی راندو گذاشتم
شرمنده!!!
چطوره؟؟؟؟؟؟؟؟
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دوست عزیزم zhsaffar زحمت کشیدن و طی یک نامه به صفحه شخصی من سوالی رو پرسیدن که چون احتمال دادم سوال خیلی از دوستان باشه ، اونو اینجا گذاشتم .

سلام
نمي دونستم اسپم محسوب ميشه يا نه برا همينم به جاي تاپيك كركسيون اينجا زدم....ببينيد شما صرفا ميگيد خط معمارانه...يا خط معمار از ساير خطوط متفاوته...ولي فكر نمي كنيد اين يكم گنگه...درباره اين هم كه ميگيد ميشه راحت فهميد كدوم خط يه معماره و كدوم نيست چندان موافق نيستم...هميشه اين طور نيست...شايد حتي اكثر اوقات...حتي بعضي اوقات اساتيد ما هم متوجه نمي شدند. وقتي ميگيد "هر آدم نابلدي ميفهمه" جاي تامله!درواقع كسي كه مياد رشته معماري به خاطر تغيير جو ذهنيشه كه به اكثر چيرها از ديدگاه رشتش نگاه ميكنه...يه چيز ديگه هم اين بود كه مي خواستم منظورتون رو از جسارت معماري بدونم.
در نهايت از شما و زحمتي كه براي تالار ميكشيد ممنونم.


سلام دوست عزیزم
امیدوارم حرفهای من باعث سوءتفاهم نشده باشه و من از این بابت که حرفهام رو گنگ زدم عذر می خوام .
اما اونچه در اون پست یاد آوری شد ، گوشزد به دوست عزیزی بود که از تمرینات پایه ای و مقدماتی اسکیس به تمرینات ساده و ابتدایی و سطح پایین نام برده بود و این در حالی بود که طرز فکر اشتباه ایشون و نمرات غلطی که در مبنای مقایسه گرفته بود ، مسیر اشتباهی رو برای ایشون روشن می کرد .
همونطور که همه دوستان من در این تالار خبر دارن ، من ارادت بسیار زیادی نسبت به همه اساتید بزرگواری دارم که با تمام توان قصد آموزش اصول پایه ای معماری رو دارن و معمارانی تحویل جامعه بزرگ ما می دن که باعث تعویض ساختار نظام ساختاری معماری ما میشه .
اما اونچه حائز اهمیته اینه که معمار و معمار در حال حاظر از مفاهیم اصلی خودش دوره . از علتهای این موضوع همین بس که دوره معاصر به دوره انتقال معروفه و این به دلیل نبود سبک خاص ، تقلید های عینی از نمونه های سایر فرهنگها و از بین رفتن هویت اصلی معماری ایرانی در کشور ماست که با نگاه کوتاهی به ساختار شهر ها و سیمای کلی شهر سازی میشه این موضوع رو به خوبی فهمید .
هدف من از عنوان خط معمارانه ، خط اگاهانه ایی که توسط هیچ نرم افزاری نمی شه اونو کشید. خط معمارانه فقط وفقط توسط یک معمار کشیده میشه . خطی که با علوم هندسه ، اقلیم شناسی ، فرهنگ شناسی ، بوم شناسی ، هویت دینی ، هویت اجتماعی و حتی سازه ایی و در پاره ایی از مصادیق هزینه ای کشیده میشه و جابجا کردنش غیر ممکن و یا متحمل تعویض کل خطوط وابسته به اون میشه .
اساتید بزرگواری که در دانشگاهها مشغول به تدریس هستند مطمئنا خودشون روزی دانشجو بودن و در این فرآیند قرار گرفتن ولی یادتون باشه معماران بزرگ دنیا خط معمارانشون رو در اتمام دوران دانشجویی نکشیدن و حتی خیلی لز معمار های بزرگ دنیا بدون تحصیلات آکادمیک تونستن به این درجه و مقام برسن که خودش دنیای کاملا جدایی داره .
مقصود من این نیست که سعی کنید در حال حاضر خط معمارانه بکشید ، منظورم اینه که باید همه سعی کنیم تا خودمون رو از حالا آماده کشیدن خطوطی بکنیم که که هیچ کس نتونه به راحتی تغییرشون بده .
مطمئن باشید اکثر اساتید ما به خوبی به این موضوع آگاه هستن که خط امثال ما هنوز خط معمارانه نیست ولی این دلیل نمی شه که روند و فرآیند این تعالی رو بر یک دانشجوی معماری ببندن و به خاطر نداشتن خط معمارانه اون رو سرزنش کنن. چه بسا اساتیدی هستند که هنوز در این فرآیند قرار دارند و همینطور افرادی هستند که هیچ وقت فرصت تکمیل این فرآیند رو پیدا نمی کنن.
معماری کردن کاری متفاوت از نقشه کشیدنه . معماری کردن روح دادن به فضاست . معماری هویت بخشیدن و ارزش بخشیدن به تمام فضاهای پرو خالیه . می دونم که شما هم می دونید ولی یک معمار کسی هست که همزمان با کشیدن خطوطش در فضا حرکت می کنه و تمام جوانب چه معنوی و چه فیزیکی رو می سنجه و بعد شروع به خط کشیدن می کنه .
اما خواسته بود جسارت رو در معماری تشریح کنم . جسارت تعاریف خاصی داره ولی لازمه یک مقدمه در ابتدا داشته باشم .
مطمئن هستم قبول دارید که هویت شخصی و تربیت خانوادگی در نوع برخورد یک مدیر ، یک کار گر و یا یک کارمند نقش اصلی و عمده رو ایفا می کنه . یعنی اینکه یک نفر به صرف داشتن بالاترین رتبه در یک شرکت یا کارخونه نمی تونه محبوب و یا لایق باشه . و یا اینکه مورد اعتماد بقیه قرار بگیره . مادامیکه یک مدیر کار آمد اخلاق خوبی نداشته باشه همیشه در کارش شکست میخوره یا حداقل در ظاهر پیروزه . همینطور یک مدیر ترسو هیچ وقت جای پیشرفت و بزرگ شدن نداره . گامهای متزلزل و بی هدفی رو بر می داره که در نهایت منجر به نابودیش میشه .
یک حرکت مهم در یک شرکت باید از طرف یک نفر و اونهم رئیس اون شرکت برداشته بشه و یا اینکه اهداف اصلی و مهم باید توسط مدیر برنامه ریزی بشه تا یک مجموعه بتونه به موفقیت برسه و ...
یک معمار باید قدرت و جسارت خارج شدن از حصار های خطوطی رو که با تمام علوم محصور کننده در قفس محدویتها گرفتار میشه رو بشکنه و با خطوطی آمیخته با هنر و احساس و منطبق بر منطق ، زیبایی فضایی رو خلق کنه که بدل به یک شاهکار تندیس وار بشه . جسارت خطوط تادائو آندو منو همیشه به همین سمت می بره . حرکاتی ساده ام خطوطی با جسارت و مفاهیمی که از آندو بی تحصیلات آکادمیک ، یک استاد دانشگاه برجسته در دنیا می سازه و این یعنی جسارت ...
درک این موضوع به قدری در پیشرفت هر علم ، صنعت و هنری موثره که در صورتی که با اعتماد به نفس ، علم و خودباوری تلفیق بشه می تونه دنیایی و عوض کنه چه رسد به وضعیت آشفته و در گیر بحران معماری یک کشور رو ...
امیدوارم تونسته باشم منظورم رو واضح بیان کنم .
 
آخرین ویرایش:

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به مدیر عزیز و همه معمارهای جوون :
مدیر جان این ر بعد از راهنماییهایی که شما کردین کشیدم . . . .
البته راستش ر بخواهین شاید فقط 10 درصد از نقدی که فرمودین ر فهمیدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خیلی ر جملاتش فکر کردم هاااااااااااااااا . . . ولی زیاد نفهمیدم...شاید 10درصدش ر فهمیدم یا یکم بیشتر!!!!!
اینبار دیگه از رو کتاب نیست . . .
نسبت به قبل یهتر شده یا نه . . . .
یه بلوک بتونی واسه کانیوو هست که افتاده بود تو ترمینال رشت . . ..
روزی که می خواستم برم دانشکده . . .
بهتر شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



از شما و همه بچه ها میخواهم لطف کنین اگه نظری برای بهتر شدنش دارین بفرمایید تا تو کارهای بعدی لحاظ کنم . . .
ممنونم
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
یه مقدار سایه ی سنگ رو بیشتر کنین مهم نیست خطوط مورد نظر موازی باشن همین قدر که اسکیسی به نظر بیاد خوبه موفق باشین
در ضمن بابت تعریف هایی که از طراحیم کرده بودین ممنون
شما استاد ما هستین
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام به مدیر عزیز و همه معمارهای جوون :
مدیر جان این ر بعد از راهنماییهایی که شما کردین کشیدم . . . .
البته راستش ر بخواهین شاید فقط 10 درصد از نقدی که فرمودین ر فهمیدم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خیلی ر جملاتش فکر کردم هاااااااااااااااا . . . ولی زیاد نفهمیدم...شاید 10درصدش ر فهمیدم یا یکم بیشتر!!!!!
اینبار دیگه از رو کتاب نیست . . .
نسبت به قبل یهتر شده یا نه . . . .
یه بلوک بتونی واسه کانیوو هست که افتاده بود تو ترمینال رشت . . ..
روزی که می خواستم برم دانشکده . . .
بهتر شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



از شما و همه بچه ها میخواهم لطف کنین اگه نظری برای بهتر شدنش دارین بفرمایید تا تو کارهای بعدی لحاظ کنم . . .
ممنونم

سلام دوست خوبم
از اینکه با همون ده درصد کارت اینقدر فرق کرده خوشحالم . و مطمئن هستم با تمرین بیشتر می تونی کارهای بسیار بهتری رو انجام بدی .
این کار بسیار عالی شده و می تونم بگم به راحتی می تونی با همین روند تا چند وقت دیگه اسکیسهای بسیار خوبی رو برای شیت های منظر ببندی .
چند تا توصیه هم دارم . بهتر ببین . زیاد تر نگاه کن. و دروغ گفتن رو از یاد نبر . در ترسیم یکچنین فضا هایی اغراق هم چیز خوبیه . هیچ کس نمی یاد کار شما رو با اصلش چک کنه . پس برای زیباتر شدنش هر کاری رو که لازم میدونی خوبه انجام بده. رد ترس هنوز تو خطهات هست. با تمرین بیشتر از بین میره . ولی در کل کارت بسیار زیبا شده خصوصا سبزه هاش .
موفق باشی .
 

ghoghnoos20

عضو جدید
خوبه...برای بیان 2 بد نیس..اما یه چیزی رو همیشه یادت باشه عادت نکن همیشه از یه سری چیزایی که میبینی تبعیت کنی می تونی خودت یه چیزی خلق کنی که دیگران ازش تبعیت کنن...کار با مداد ت عالیه معلومه تونستی باهاش کنار بیای و عاشقونه کناراومدی من وقتی کار با مدادو می خواستم شروع کنم چون رشتم ریاضی بود یکم سخ بود اما حالا مداد یه جورایی اسلحه ی همیشه دمه دستمه...کارت قشنگه...اا سعی کن همیشه به از این ها باشی...تونستی فضا رو مجسم کنی و اونو با محیط وفق بدی...
 

m.h.z.m

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه مقدار سایه ی سنگ رو بیشتر کنین مهم نیست خطوط مورد نظر موازی باشن همین قدر که اسکیسی به نظر بیاد خوبه موفق باشین
در ضمن بابت تعریف هایی که از طراحیم کرده بودین ممنون
شما استاد ما هستین
سلام وروجک عزیز
ممنونم اما میدونید که هوای رشت اغلب ابری هست!!!
اون روز هم سایه ای در کار نبود که من بکشم . . .
بازم از راهنماییتون ممنونم . . .
 

zhsaffar

عضو جدید
فقط موضوع مهم این شیت اشکالات زیره که برای برطرف کردنشون می بایست دوباره شیت رو ببندی :
1- نداشتن کمپوزیسیون در کل شیت
2- عدم تعادل در بین مدارک داخل شیت
3- عدم یکنواختی ، عدم توجه به سمت چیدمان
4- عدم توجه به نیروهای کادر شیت
5- عدم توجه به تناسبات در شیت ( اندازه نوشته ها رو با اندازه بزرگترین مدرکت که مقایسه کنی متوجه می شی )
6- انتخاب زوایای نامفهوم پرسپکتیوی
7- راندوی نامناسب برای طرح : راندو باید برای کار یک جلوه باشه نه اینکه قسمتی ازطراحی بشه !
8- مدارک بدون توجه به ارزششون تهیه شدن و برای رسیدن به یک نتیجه منطقی توصیه می کنم نمونه شیتهای تحویلی سال بالایی های خودتون یا کارهای آماده رو حداقل یکبار ببینید .
همیشه یک تقلید خوب بهتر از یک ابداع بده
موفق باشید .

دومان جان نكته هايي رو كه گفتي بيشتر حالت كليد واژه اي هستند و كليدواژه براي اون سري از دوستان خوبه كه بامفاهيم قبلا آشنا بوده باشند.
مواردي رو كه قرمز كردم مواردي هست كه تا فهميده نشه نتيجه مطلوبمون به دست نمي ياد. البته ميشه تقليد كرد ولي تقليد هميشه كار ساز نخواهد بود و هم اينكه آدم اون رضايتي رو كه بايد و شايد از كارش بدست نمياره و در واقع فقط تو شرايط اضطراري (احتمالا) كار رو راه ميندازه.
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
واقعآ عالیه. امیدوارم منم بتونم استفاده لازم رو ببرم.یه سوال: من وقتم بابت درسام خیلی پره چیجوری میتونم بیشتر اسکیس کار کنم و برای خودم انگیزه ایجاد کنم؟

سلام دوست خوبم
سعی کنید با یک برنامه ریزی خوب و منطقی اسکیس رو لابلای بی حوصلگی های درسیتون بگنجونید تا هم از درس خسته نشید و هم اسکیس رو یاد بگیرید . اسکیس دنیای بسیار زیبایی داره . به راحتی میتونه شمار و از یک دنیای خسته کننده بیرون بکشه . به تمرینات اسکیس به دید اجبار نگاه نکنید . و تمرینات رو با عشق انجام بدید .
معماری هنره و هنر مند باید با عشق به هنرش بپردازه ...
موفق باشید .
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دومان جان نكته هايي رو كه گفتي بيشتر حالت كليد واژه اي هستند و كليدواژه براي اون سري از دوستان خوبه كه بامفاهيم قبلا آشنا بوده باشند.
مواردي رو كه قرمز كردم مواردي هست كه تا فهميده نشه نتيجه مطلوبمون به دست نمي ياد. البته ميشه تقليد كرد ولي تقليد هميشه كار ساز نخواهد بود و هم اينكه آدم اون رضايتي رو كه بايد و شايد از كارش بدست نمياره و در واقع فقط تو شرايط اضطراري (احتمالا) كار رو راه ميندازه.

4- عدم توجه به نیروهای کادر شیت

8- مدارک بدون توجه به ارزششون تهیه شدن و برای رسیدن به یک نتیجه منطقی توصیه می کنم نمونه شیتهای تحویلی سال بالایی های خودتون یا کارهای آماده رو حداقل یکبار ببینید .

همیشه یک تقلید خوب بهتر از یک ابداع بده
موفق باشید .

سلام به شما دوست خوبم

اول از همه دو جمله ایی رو که با خط قرمز مشخص کرده بودید رو کمی بیشتر توضیح می دم :
عدم توجه به نیروهای کادر شیت
زمانیکه در مباحث هنری ، کادر رو تعریف می کنیم تعریف یبسیار مشخصی برای اون داریم و این موضوع باعث می شه تا موادر مختلفی در نحوه برخورد ما با کادر بوجود بیاد .
وقتی تصویری رو با کادر محدود می کنیم ، تمام نیروهای حول اون رو هم به سمت تصویر میاریم و این نیروها رو که به شکل نامحسوس وجود دارند رو محصور می کنیم . مثل اینکه برای یک رودخونه ، یک سد بزرگ بگذاریم . بنابراین این نیروها هم مثل آبی که پشت سد هستند باید کنترل بشن و به شکل معقولا نه ایی باهاشون برخورد بشه . اونوقته که کمپوزیسیون ، ترکیب بندی و نیروهای یک کادر هستند که با تلفیقشون می تونن به ما در چیدمان کمک کنند. مبانی هنر های تجسمی در مراحل ابتدایی این نیروها رو در کادر های مختلف توصیف می کنه و تاثیرات مختلف رو در نقطه به نقطه اون به تصویر می کشه . که عدم رعایت اونها می تون باعث به وجود اومدن اختلالات بصری در بیننده و در نهایت عدم رضایت بشه .
همون نقطه و خطو صفحه و همون تمرینات ساده کادر و نقطه که با اونها حالات مختلف رو بیان می کردیم ، نمود عینیشون در همین شیت بندیها و نمود عملیشون در نماهای ساختمونهایی که طراحی می کنیم به خوبی دیده می شه و با درست فرا گرفتن اونها می شه ارتباط خوب و نا گسستنی ای رو با بیننده بر قرار کرد .

ارزش مدارک در شیت معماری :
وقتی صحبت از مدارک معماری برای یک تحویل کار و یا نمایش اون می شه ، هدف فقط نشون دادن یکسری اجزای ساده نیست ، بلکه هدف اینه که به بیینده القا بشه که ذهن یک معمار در تمام فضا های این بنا سیال بوده و به تمام نقاط اون فکر شده و برای هر موضوعی یک پیشنهاد منطقی و با تلفیق هنر و زیبایی وجود داره . در این مدارک باید به بیینده بگیک که در این فضا از تمام جهات حیطه بندیها رورعایت کردیم ، اقلیم رو دخالت دادیم ، و به تمام عوامل تاثیر گذار بها دادیم تا استفاده کننده از این بنا در تمام فصول و در هر ساعت از روز دارای آسایش و آرامش خواهد بود .
در این مدارک که ارزش القای مفاهیم رو دارند ، نشون می دیم که جز به جزء عناصر به شکل همگون و مطابق با اصول و برگرفته از اید ه ها و نظرات منطقی بوجود اومدن و نه صرفا برای نمایش بنا و خالی نبودن جای مدارک .
بحث ارزش مدارک در معماری بسیار گسترده است و من مجبورم به همین چند کلام اکتفا کنم .
در مورد تقلید و تولید هم باید بگم که در هر هنری ، هنر مند کار آموز ، همیشه باید یک تقلید کننده باشه تا بتونه اصول رو یاد بگیره . در همه هنر ها تا زمانی که شاگرد در کنار استاد کارش کار می کنه و هنر یاد میگیره ، اجازه عرض اندام و ابداعی در کنار استاد خودش نداره مگر به اذن استاد . ولی متاسفانه در محافل تحصیلی ما اونچه اهمیت داره دفاع دانشجو از عقاید ناپخته و نسجیده ایی هست که از اونها به اسم ایده نام می بره و اسمشون رو ابداع می گذاره . البته این موضوع یک معضل اپیدمی هست و تا زمانیکه ادامه داشته باشه مسیر بی انتهایی رو میشه برای معماری و به طور کل هنر در آینده انتظار داشت .
اعتقاد به اینکه روح هنردر هر کاری باعث جاودانه شدنش خواهد بود ، یک امر بدیهیه و این موضوع برای همگان واضحو آشکار نیست . به همین خاطر تقلید در هنر به رسم یادگیری و درک مفاهیم نه تنها کاری خطا نیست بلکه شیوه بزرگان هم هست .
 

zhsaffar

عضو جدید
در مورد تقلید و تولید هم باید بگم که در هر هنری ، هنر مند کار آموز ، همیشه باید یک تقلید کننده باشه تا بتونه اصول رو یاد بگیره . در همه هنر ها تا زمانی که شاگرد در کنار استاد کارش کار می کنه و هنر یاد میگیره ، اجازه عرض اندام و ابداعی در کنار استاد خودش نداره مگر به اذن استاد . ولی متاسفانه در محافل تحصیلی ما اونچه اهمیت داره دفاع دانشجو از عقاید ناپخته و نسجیده ایی هست که از اونها به اسم ایده نام می بره و اسمشون رو ابداع می گذاره . البته این موضوع یک معضل اپیدمی هست و تا زمانیکه ادامه داشته باشه مسیر بی انتهایی رو میشه برای معماری و به طور کل هنر در آینده انتظار داشت .
اعتقاد به اینکه روح هنردر هر کاری باعث جاودانه شدنش خواهد بود ، یک امر بدیهیه و این موضوع برای همگان واضحو آشکار نیست . به همین خاطر تقلید در هنر به رسم یادگیری و درک مفاهیم نه تنها کاری خطا نیست بلکه شیوه بزرگان هم هست .

سلام دوست خوبم.
بازم ممنونم ازت توضيحاتت.
من توي دنياي معماري تازه واردم . گه گاهي (از سر ناپختگي خودم)حس ميكنم به تناقضاتي برميخورم.كه يكيش هم همين موضوعه.اساتيد عزيزي كه تابه حال به من درس دادن همگي صرفا به اقتباس و الهام گرفتن از كارهاي بزرگان معماري(كه از بهترين استاد هاي ما هستن)اشاره داشتن و هميشه ما رو از تقليد كردن دور كردن.اينه كه براي من اين موضوع عجيب اومد.
دفاع بدون فكر و منطق بعضي از دانشجو ها از كاراشون(حداقل تا جاييكه من گاهي بين همكلاسي هاي خودم مي بينم) حتي اگه به اسم نوآوري باشه ، هميشه به دليل ابداع و دوري از تقليد نيست. در واقع سديه كه در مقابل يادگيري صحيح براي خودشون درست ميكنند و يا اصلا متوجه اين موضوع نيستند يا متاسفانه دير به اين مطلب ميرسند.
اين جمله كه تقليد خوب بهتر از ابداع بده،در نگاه اول به نظرم درست اومد.ولي وقتي روش بيشتر فكر كردم به نظرم يه چيزي توش مي لنگه كه متاسفانه نميتونم درست روش انگشت بذارم.
 

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دوست خوبم.
بازم ممنونم ازت توضيحاتت.
من توي دنياي معماري تازه واردم . گه گاهي (از سر ناپختگي خودم)حس ميكنم به تناقضاتي برميخورم.كه يكيش هم همين موضوعه.اساتيد عزيزي كه تابه حال به من درس دادن همگي صرفا به اقتباس و الهام گرفتن از كارهاي بزرگان معماري(كه از بهترين استاد هاي ما هستن)اشاره داشتن و هميشه ما رو از تقليد كردن دور كردن.اينه كه براي من اين موضوع عجيب اومد.
دفاع بدون فكر و منطق بعضي از دانشجو ها از كاراشون(حداقل تا جاييكه من گاهي بين همكلاسي هاي خودم مي بينم) حتي اگه به اسم نوآوري باشه ، هميشه به دليل ابداع و دوري از تقليد نيست. در واقع سديه كه در مقابل يادگيري صحيح براي خودشون درست ميكنند و يا اصلا متوجه اين موضوع نيستند يا متاسفانه دير به اين مطلب ميرسند.
اين جمله كه تقليد خوب بهتر از ابداع بده،در نگاه اول به نظرم درست اومد.ولي وقتي روش بيشتر فكر كردم به نظرم يه چيزي توش مي لنگه كه متاسفانه نميتونم درست روش انگشت بذارم.

سلام به شما
ممنون از اینکه با توجه به تمام نکات نظرات خودتون رو گفتید .
اگر فکر می کنید که من در هر صورت رای به تقلید میدم کاملا اشتباه برداشت کردید . هدف معماری رسیدن به تعالی درست بااستفاده از مفاهیم معنوی در معماری که یه نوعی به فرهنگ و بوم هر کشوری بر میگرده . ولی یکسری اصول هست که ربطی به فرهنگ و هویت نداره و این موارد به درک هر معمار از محیط و دریافت های شخصیش بر میگره که ممکنه خیلی متفاوت باشه ولی نتایجی که برای مخاطبن بسیار ارزشمند هست و در بهتر کردن فیزیک فضا بسیار موثره و ممکنه پروسه بسیارطوانی ای طول بکشه تا یه معمار دیگه در یک نقطه دیگه از دنیا به اون برسه . بخاطر همین معماری هم مثل اکثر هنر ها می بایست تقلید داشته باشه .
اما اونچه مهمه اینه که مفهوم تقلید با کپی برداری اشتباه گرفته میشه و تصور عموم از تقلید
همون کپی برداریه که در معماری این موضوع کاملا متفاوته . و بحثش بسیار طولانیه .
اگر تونستم حتما راجع به این موضوع توضیح خواهم داد.
موفق باشید .
 
بالا