كيفيت پوشش اینم کاملا تخصصی اسلامی لب مطلب
 
بعد از اين استثناء اين جمله آمده است : " « و ليضربن بخمرهن علی 
جيوبهن »" يعنی میبايد روسری خود را بر روی سينه و گريبان خويش قرار 
دهند . البته روسری خصوصيتی ندارد ، مقصود پوشيدن سر و گردن و گريبان 
است . همانطور كه قبلا از تفسير كشاف نقل كرديم - ديگران نيز همانطور 
گفتهاند - زنان عرب معمولا پيراهنهائی میپوشيدند كه گريبانهايشان باز بود 
، دور گردن و سينه را نمیپوشانيد . روسريهائی هم كه روی سر خود 
میانداختند از پشت سر میآويختند - همانطوری كه الان بين مردان عرب 
متداول است - قهرا گوشها و بناگوشها و گوشوارهها و جلوی سينه و گردن 
نمايان میشد . اين آيه دستور میدهد كه بايد قسمت آويخته همان روسريها را 
از دو طرف روی سينه و گريبان خود بيفكنند تا قسمتهای ياد شده پوشيده 
گردد . 
ابن عباس در تفسير اين جمله گفته است : 
" تغطی شعرها و صدرها و ترائبها و سوالفها " يعنی زن مو و سينه و دور 
گردن و زير گلوی خود را بپوشاند ( 1 ) . 
اين آيه حدود پوشش را مشخص میكند . در ذيل اين آيه شيعه و سنی روايت 
كردهاند كه : 
" روزی در هوای گرم مدينه زنی جوان و زيبا در حالی كه طبق معمول روسری 
خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پيدا بود ، از كوچه 
عبور میكرد . مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل میآمد . آن منظره زيبا سخت نظر او را جلب كرد و چنان غرق تماشای آن 
زيبا شد كه از خودش و اطرافش غافل گشت و جلو خودش را نگاه نمیكرد . 
آن زن وارد كوچهای شد و جوان با چشم خود او را دنبال میكرد . همانطور كه 
میرفت ، ناگهان استخوان يا شيشهای كه از ديوار بيرون آمده بود به صورتش 
اصابت كرد و صورتش را مجروح ساخت . وقتی به خود آمد كه خون از سر و 
صورتش جاری شده بود . با همين حال به حضور رسول اكرم رفت و ماجرا را به 
عرض رساند . اينجا بود كه آيه مباركه نازل شد : " « قل للمؤمنين يغضوا 
من ابصارهم ». . . الی آخر " ( 1 ) . 
اين تركيب لغوی ، يعنی تركيب لغت " ضرب " با لغت " علی " اين 
معنی را میرساند كه چيزی را بر روی چيز ديگر قرار دهند به طوری كه مانع و 
حاجبی بر او شمرده شود . در تفسير كشاف میگويد : 
" ضربت بخمارها علی جيبها كقولك ضربت بيدی علی الحائط اذا وضعتها 
عليه " .