گفتمان معماری ...

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
درود بر شما ......:gol:

خانه یک جای امن برای دیده نشدن ..........یا جای خصوصی ...... یک جایی که بشه بهش اعتماد کرد ......... یک جایی که لحاظ بیشتری رو بدون مزاحمت پیش کسانی که دوستشون داریم باشیم ...........
 

DDDIQ

مدیر ارشد

گفتگوی معماری
قیمت و کیفیت کتاب ها و مجلات معماری

با سلام خدمت دوستان هنرمند معمار
در سالهای اخیر و با افزایش تعداد معماران , شاهد چاپ کتاب و مجلات مختلفی در زمینه معماری هستیم ...



*سطح کیفی مطالب کتاب ها و مجلات معماری چاپ شده در سالهای اخیر را چگونه ارزیابی میکنید ؟
**بها و قیمت این مجلات و کتابها با در نظر داشتن کیفیت چاپ و مطالب آن مناسب است ؟
*** شما روند کنونی چاپ کتاب و مجلات معماری را چگونه میبینید ؟ آیا به نسبت گذشته آن را روندی رو به جلو میدانید ؟





بعضی از گفتگوهای پیشین
 

I_AM_ARCHITECT

عضو جدید
سلام :smile:
امروز به دلیل اینکه به خونه (خانه) یه نوع نگاه اقتصادی غالبه تا یه نگاه انسان مدارانه به جای خونه به نظرم ما یه چیزی مثل کاشانه ( منزلگاه موقتی مثل کاروانسرا ) رو داریم برای همین می بینیم که دیگه اون ارزش هایی که باید توی خونه باشه وجود نداره و منظر که هیچ حتی نور درستی هم خیلی اوقات فراهم نمیشه:( و تو شرایطی که افراد نتونن از لحاظ فیزیکی به آرامش برسن ، رسیدن به آرامش درونی مشکل تر هم میشه که خودش از لحاظ تاثیری که بر فرد و در نهایت بر اجتماع میذاره قابل توجه هست ... نتیجه اینکه افراد دیگه نسبت به خونشون علاقه ای ندارن و اون حسی که ساکنان خونه های قدیمی و کلنگی نسبت به خونه هاشون داشتن امروز اصلا تو جامعه دیده نمیشه ، افراد به دنبال ترک خونه ای به خونه ی دیگر هستن و این فکر که خونه ای که من توش زندگی میکنم قراره بچه ی منم همین جا زندگی کنه و الی آخر دیگه نیست و اون علاقه از بین رفته ؛ جایی شنیدم که توی ژاپن افراد به جای ترک خونه و خرید خونه ی جدید همیشه ترجیح میدن تو همون خونه ی قدیمی خانوادگی زندگی کنن و همون رو بازسازی کنن البته به مسائل اقتصادی هم وابسته است اما خب اینجا چنین چیزی دیگه نیست ... . :w05:
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلامم.
ممنون آقا صدیق.

مهمترین مسئله معماری،فضاست....یا شاید بهتر باشه بگیم که معماری جعل در فضاست.چون معمار یا آرشیتکت خالق فضا نیستن بلکه در فضای موجود جعل میکنن.
اصل تعریف معماری با توجه به همین مسئله جعل فضا ،زمانی بدست میاد که جواب این پرسش رو بدیم که "چه اصلی باعث میشه ما جعل های متفاوتی در فضا اعمال کنیم و به فضاهای جدید و متخلفی از معماری برسیم؟"

جوابش در مورد معماری قطعا ،حضوره.حضور در اصل مطلقه ولی ما دو جورش میکنیم.مطلق و نسبی.نسبیش مربوط میشه به همه پدیده های عالم...یعنی شما در محضر کدام پدیده قرار دارید؟اینکه شما در محضر کدام پدیده هستید منتج میشه به جعل فضای جدید.

پس این اصل و رکن حضوره که جعل فضاهای مختلف در معماری رو صورت میده.

حالا خانه فضائیه که شما در محضر خانواده و همچنین خودتون قرار دارید.پس اینجا در محضر دوست و همکار و همسایه و بیگانه و ... قرار ندارید.

اون مسئله محرمیتی هم که مطرح بوده در معماری ما ناظر به هیمن حضوره.

داخل خود فضای خانه باز بنا به حضور های متفاوت ریز فضاهای مختلفی تعریف میشه.فضای توالت یه جور حضوری داره که شما اونجا در محضر خودتونید و تفوات داره با آشپزخانه و پذیرایی و اتاق خواب و ...


- پس جواب به اینکه خانه چیست اینه که "خانه فضائیه که با حضور متفاوتی نسبت به سایر فضاها جعل میشه"


- در دوره معاصر چون اساسا معماری فروکاست داده شد از فضا به عملکرد و نهایتا فرم،لذا خانه به خوابگاه تغییر فهم پیدا کرده.


- محدودیت های خیلی زیاده.از یک طرف قوانین و ظوابط قدیمی و وارداتی و از طرف دیگه محدودیت های فیزیکی و همچنین فرهنگ جا افتاده مردم اجازه خیلی کار هارو میگیره.ولی باز تا جایی که امکان داره سعی کردیم حداقل در ریز فضاها این مسئله حضور رو در نظر بگیریم.البته ایرانی ها ذاتا فضای معماری رو با حضور فهم میکنن.(میگم ایرانی ها چون بقیه رو نمیدونم)
 

هانی25

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون بابت این تاپیک عالی
اینکه بگیم خانه رو میشه ی محل پر از آرامش و امنیت تعبیر کنیم کاملا درسته.
ولی در معماری معاصر متاسفانه این آرامش سلب شده از خونه هامون؟!
دقت کردین وقتی به خونه های قدیمی توی کاشان یا هرکدوم از شهرهای عزیز ایرانمون میریم چقدر احساس خوبی داریم..
بنظر من این احساس خوب بخاطر نبود تکنولوژی یا نبود وسایل خونه های امروزی نیست.. این احساس بخاطر درک آرامش مردمی ک تو اون خونه ها زندگی میکردن..
آرامش در زمان قدیم یه تعریفی داشته ... تو دنیای امروز ما یه معنی دیگه داره و از راه های دیگه ای باید بهش رسید.
من مخالف برگشتن به این خانه های قدیمی هستم ولی اصول و شیوه ی معماری این خانه ها با توجه به تکنولوژی زمان خود قابل ستایشه
خانه های معاصر ما هیچ رنگ و بویی از فرهنگ و اصالتمون نداره..
وظیفه ی ما طراحان اینه ک فرهنگ و اصالت رو برگردونیم به خونه هامون..
من معتقدم نباید تکنولوژی روز رو کنار گذاشت و به خونه های قدیمی برگشت ولی از طرفی هم نباید اصول معماری،جاگذاری فضاهای ، و هزار نکته دارای اهمیت در طراحی که در این خونه ها رعایت میشده رو ریخت دور..
وقتی خونه های شهر متناسب با فرهنگمون طراحی بشن قطعا فضای شهری بهتری خواهیم داشت..
بحث بسیار خوبیه و میشه خیلی راجع بهش حرف زد..
 

I_AM_ARCHITECT

عضو جدید
سلام:smile:
گاهی اوقات توی مجلات پروژه هایی هستن که با اینکه از لحاظ ظاهری خوبن و مولفه های درستی دارن اما نکته ی خاصی هم ندارن یا عینا همون متن و عکس توی اینترنت موجوده و خب همه دیدن و اینجا هم هست ، یا تو مجلات خیلی قدیما واقعا بعضی مقاله ها در حد تحقیق دانشجویی بودن ؛ این برای من خیلی مطلوب نیست ؛ بیشتر به دنبال پروژه های شاخص و مطالب کمتر دیده شده ام ... .:D
مجله هایی که یه روند خاص از لحاظ سبک و زمان رو توی یک شماره بررسی میکنن و گاها بیشتر می پسندم مخصوصا اینکه توی ترتیب مقالات هم روند تکاملی صفر تا صد رعایت شده باشه ( مثلا این مدلی نباشه که مقاله ی اول با این پیش فرض نوشته شده باشه که خواننده کاملا بر بحث اشراف داره و مقالات آخر خیلی پیش پا افتاده باشه ):confused:
توی همه ی این ها وقتی مقاله ای باشه که به روند داوری یه مسابقه از اول تا آخر و نظر داوران به پروژه ها رو میاد بررسی می کنه که خیلی فوق العاده ست خیلی اوقات نکات جالبی توی این دست نوشته ها هست ... .:cool:
یه نکته ی جالبی که به نظرم در مورد قیمت وجود داره شباهت مجلات بازی و معماری هست هر دو باید به روز باشن، کیفیت کاغذ بالایی داشته باشن و ... ؛ اما با اینکه مجلات گیم واقعا فقیر هستن (همیشه نزدیکه به نصف یا دو سوم بهای یه مجله ی معماری هست)، گیمر ها خیلی بیشتر از معمار ها به قیمت اعتراض میکنن ؛ حتی اون ها درآمدی که برای تبلیغات بدست میارن به مراتب از مجلات معماری خیلی کمتره ولی باز مجلات بازی همیشه قیمت و جنس کاغذ رو به سلیقه ی خواننده عوض میکنن ... حتی تو زمینه هایی پیش رفته تر هم هستن مثلا cd ای از ویدئو های همایش ها و یا تریلر های بازی های مختلف دارن اما تو معماری ما ویدئوی معرفی پروژه یا همایش نداریم ... پوستر بازی دارن یا هر چند وقت یک بار هر مجله یه رده بندی تو سبک های مختلف از بازی های سال و دهه های گذشته ارائه میده ما تو معماری ایران به خاطر بار شدید انتقادات و نظرات درست و غلط اصلا امکان این مورد رو نداریم ... نتیجه این که عضو تحریره یه مجله بازی بودن برعکس معماری شغل محسوب نمیشه :w05:(البته من خودم عضو هیچ مجله ای نیستم فقط مثال زدم:d )
 
آخرین ویرایش:

atrali

کارشناس ارشد مدیریت پروژه
کاربر ممتاز
خانه ها برای زیستن است نه برای نگریستن . بنابراین کاربردشان مهمتر از شکل ظاهریشان می باشد, مگر آنکه هر دو نکته در یک خانه جمع شده باشد.
خانه، ماشین زندگی من نیست
زمانی که اولین خط تولید صنعتی در اوایل قرن بیستم، توسط “هانری فورد” بنیانگذاری شد، چنان انقلابی در صنعت تولید اتومبیل ایجاد کرد که رویای تصاحب اتومبیل شخصی برای هر آمریکایی را به واقعیت مبدل نمود. محصول این خط تولید یعنی اتومبیل فورد مدل T به سرعت محبوبیتی جهانی یافت. به زودی سایر کارخانجات و صنایع که به تولید سنتی میپرداختند به تبعیت از ایده فورد، خط تولید به راه انداختند تا صنایع خود را رونق دهند. اما کار به اینجا ختم نشد؛ عده ای از صنعتگران و مهندسان ساختمان هم به طرفداران سیستم خط تولید پیوستند و اولین کارخانه های تولید انبوه مسکن را ایجاد کردند. نتیجه کار، تولید هزاران خانه همشکل به شیوه تولید اتومبیل بود تا جوابگوی نیازهای رو به رشد جمعیت باشد.

دو دهه بعد یعنی در سال ۱۹۲۳ کتابی با عنوان “به سوی یک معماری” توسط “لوکوربوزیه” منتشر شد. وی در این کتاب با شور فراوان از شگفتیهای صنعت صحبت میکند، از استاندارد شدن میگوید و از اینکه بناها هم مانند سایر تولیدات صنعتی از جمله اتومبیل، باید با استفاده از عناصر پیش ساخته تولید شوند. لوکوربوزیه با این ایده و با تدوین اصول پنجگانه معماری مدرن، جمله معروفی را بیان کرد: “خانه ماشینی است برای زندگی – a house is a machine for living “.
به زودی ایده های لوکوربوزیه در معماری مدرن فراتر از مسکن رفت و به طراحی ابرشهرهایی همانند شهر آرمانی سه میلیون نفری رسید. هرچند چنین ایدهای هرگز محقق نشد اما نگاه ماشینی به خانه کمابیش تا به امروز در معماری نمود پیدا کرده است.

اما آیا به واقع، خانه ماشینی برای زندگی است؟

اگرچه در یک قرن گذشته مثالهای موفقی از معماری مدرن همانند “خانه استینر”، “ویلا ساوا”، “خانه شیشه ای”، “خانه آبشار” و امثال آن به تبعیت از اصول مدرنیسم خلق شده اند اما به واقع مفهوم سکونت و زندگی برای انسان شرقی بسیار فراتر از مفاهیم مادی و رفع نیازهای روزمره انسانی است. اگر جهان غرب؛ کالبد و پوسته زندگی را هدف قرار داده، جهان شرق؛ روح زندگی و مفاهیمی ماورای جسم و کالبد آن را مد نظر داشته است. از دیدگاه شرقی، یک ماشین هرچقدر هم که کارآمد باشد در نهایت فاقد روح و حس لطیف انسانی است. یک خانه مدرن ماشینی هم برای انسان شرقی، مکانی فاقد معنا و مفهوم است.
خانه در کنار مفهومی پیچیده تر یعنی خانواده معنا پیدا میکند. خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که در جامعه شرقی ما، کنشی درونگرا دارد. خانه و خانواده دو عنصر لاینفک هستند. همانطور که خانواده کارکردی دائمی دارد و غیر قابل تغییر است، خانه هم مفهومی ماندگار و غیر قابل تغییر خواهد داشت. به عبارت دیگر، خانه همانند یک هتل یا یک سکونتگاه موقت برای انسان شرقی نیست. خانه یک ماشین مدل پایین نیست که هر از گاهی با بهبود وضعیت مالی آنرا ارتقاء دهیم یا یک مکان موقت سکونت نیست که هر از گاهی با افزایش درآمد، متراژ آنرا اضافه کنیم. خانه، مفهومی عمیق، همسطح با خانواده دارد. زمانی که در معماری سنتی خودمان بطور مثال به خانه بروجردی ها یا خانه طباطبایی ها مینگریم، همواره نام خانواده را در کنار نام خانه میبینیم. هیچگاه بروجردی بزرگ به قصد اقامت موقت، آن خانه باشکوه را نساخت که اگر چنین بود میبایست آنها دهها بار محل زندگیشان را تغییر میدادند و دیگر هرگز نام آنها ماندگار نمی شد.
با تمام این اوصاف و تفاوتهایی که در دیدگاه شرقی و غربی وجود داشت اما چالشهای پیش روی انسانها در صد ساله اخیر در غرب و شرق تا حدودی یکسان بوده و جهانی شدن اقتصاد و صنعت، فرهنگهای بومی و محلی را هم دستخوش تغییر قرار داده است. اکنون همانقدر که یک اتومبیل فورد مدل ۲۰۰۶ در آمریکا کارکرد و محبوبیت دارد، در هندوستان و در مهد تمدن شرقی هم مورد توجه قرار می گیرد.
به تدریج بنیانهای خانواده هم در جوامع شرقی گسسته میشوند و نقش خانواده به عنوان یک اجتماع چند نفره رنگ باخته و خانواده تک نفره نمود مییابد. در چنین شرایطی هرکس به دنبال رشد و افزایش کمیت زندگی خویش است. اکنون انسانها به یک رقابت فراخوانده شده اند. رقابت برای کسب سود بیشتر و ارتقای روزافزون شاخصهای زندگی. با پیشرفت تکنولوژی، روز به روز احتیاجات بشر گسترده تر میشود و محصولات تکنولوژیک نوینی جایگزین محصولات قدیمیتر میگردند. در چنین چرخه ای هر کس در تلاش و تکاپوست تا از این جریان به روز شدن عقب نماند، بی آنکه تصور کند چنین دست و پا زدن و در جریان رقابت به سر بردن هرگز تمامی ندارد.

حال دیگر خانه هم برای ما، همانند سایر محصولات صنعتی شده است. حتی در کلام روزمره از واژه “صنعت ساختمان” استفاده میکنیم و در نتیجه معلوم است که با گذر زمان باید خانه قدیمی را بکوبیم و خانه ای به روزتر بنا کنیم. موبایل جدید، کامپیوتر جدید، ماشین جدید و شاید خانه جدیدتر. این نهایت آرمان بشر امروزی است که ماهیت و روح خود را گم کرده است.
اما اوضاع اجتماعی در کشور ما بسیار پیچیده تر از سایر جوامع شرقی است، چراکه از یک سو به گذشته خود مینگریم و به ماندگاری نامهای بزرگ غبطه میخوریم و از دیگر سو به دنبال تغییر و به روز شدن هستیم. در نتیجه سعی میکنیم کاری را انجام دهیم که اتفاقی منحصر به فرد باشد
در زمینه خانه، اولین خواسته کارفرمای ایرانی این است که نمایی تک و منحصر به فرد داشته باشد. کاری که هیچ کس تا به حال نکرده است. ایرانی امروزی میخواهد با نمای خانه، هویت گم شده خود را بروز دهد و ماندگار شود. اکنون شهرهایی داریم که فاقد هرگونه پیوستگی و هارمونی هستند. انگار روح ایرانی در تلاطم است و آرامش رخت بر بسته است و شاید به واقع خانه برای ما به ماشینی تمام عیار تبدیل شده است.

اما ای کاش روزی خودمان را دریابیم و ماندگاری و هویت خود را در نمای زندگی مان جستجو نکنیم. ای کاش روزی به دامان طبیعت برگردیم و ماهیت خودمان را بازیابیم. روزی از طبقه دهم خانه هایمان به سطح زمین بیاییم، به خاک تعظیم کنیم، زرد شدن برگ درختان را لمس کنیم، سردی برف را حس کنیم، طراوت باران دل انگیز بهاری را بچشیم و صدای فواره حوضهای آبی و برگهای دل انگیز درختان را بشنویم و ایکاش روزی همه باهم بگوییم “خانه ماشین زندگی من نیست”.

و آری من بر این باورم خانه مانند ما انسان ها دارای روح است و یک موجود است و متاسفانه در جامعه امروزی این روح یک روح کاملا بیمار و رو به مرگ است و حتی شاید مرگ آن در شهرها را از مدت ها پیش شاهدیم ولی هنوز در روستاهایی می توان این روح را لمس کرد.
 
آخرین ویرایش:

Sahar Gh

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام. ممنون از نظرات دوستان
خانه یک اجتماع کوچک ولی کامل هست که نباید صرفا به دیده ی خوابگاه بهش نگاه کرد؛ همونطور که در جامعه ی امروز این دید وجود داره. در گذشته خانه فضایی بوده که مفاهیم متفاوتی از جمله آرامش، آموزش،خانواده،کار،فرهنگ و ... می تونسته درش شکل بگیره. به همین علت جامعه ی بیرون آمده از آن خانه ها شاید همه فن حریف تر از فرزندان امروز تلقی شوند. مسکن دیروز فضایی بوده که به واسطه ی حضور انسان و نیازهای روزمره اش تعریف می شده و شیوه ی زندگی در گذر زمان نقش مهمی در شکل گیری جای جای خانه داشته.
متاسفانه طراحی امروز همه جایی شده و ارزش های بومی و شیوه ی زندگی مردم ناحیه معمولا نادیده گرفته می شود. درسته که مطالعات بسیاری در زمینه ی بوم و اقلیم و در دسترس هست اما جای خالی ارتباط این ارزش ها با نوع زندگی و معیشت مردم آن خطه احساس میشه . بیشتر به لحاظ تاریخی بررسی شده و آن چنان قابل بسط به زندگی امروز نیست .چرا که نیازها و شیوه ی زندگی آن دوره با توجه به بوم و تغییر آن نیاز ها در گذر زمان تا به امروز کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
 

topman85

عضو جدید
به لحاظ محتوایی به نظرم در ترجمه قوی‌تر بودیم. نوشته‌های تألیفی که بار علمی بالایی داشته باشد همچنان کم است! واقعن جای خالی پژوهشگران و نویسنده‌های قدری مثل پیرنیا در زمان ما به شدت احساس می‌شود...

از نظر قیمت و کیفیت کتاب‌ها و مجلات که اصلن همخوانی ندارند! کتاب را به قیمت پنجاه هزار تومان می‌خری و دو روز نشده برگ برگ می‌شود!! نمی‌دانم آن چسب صحافی چقدر قیمت را بالا می‌کشد که کتاب‌ها را به این صورت بیرون می دهند ولی به هر علتی نباید یک چنین کاری کنند. این یک جور بی‌احترامی به مخاطب است! کتاب جزوه نیست. ممکن است سال‌های زیادی بگذرد و همچنان مورد استفاده قرار بگیرد پس کیفیت کاغذش و تصویرها و صحافی، همه و همه، مهم است که به ندرت دیدم همه اینها را رعایت کرده باشند. حتی در مورد کتاب‌هایی که بارها تجدید چاپ شده‌اند هم این نکات رعایت نمی‌شود دیگر چه برسد به کتاب‌هایی که چندان مطرح نمی‌شوند.

در مورد سوال سوم به نظرم با وجود همه ایرادات رو به جلو هست. چون یادم می‌آید چند بار از کتابخانه دانشگاه چاپ‌های قدیمی را دیدم که اصلن خوانا نبودند و کیفیت تصویرهایشان زیر صفر بود.
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
- مفهوم سکونت :
تصرف خانه ای که در آن قلب شکوفا شده و مغز به اندیشه در آید . هنگامی که وارد خانه ی خود می شویم ، جهان بیرونی را نیز به همراه می آوریم .
خانه ی تو و خانه ی من اگر درست بنا شده باشند ، با هم بسیار صمیمی به نظر خواهند آمد .

- مفهوم خانه در معماری معاصر ایران
مکانی برای قرارگیری مبلمان و تزئینات و احیانا آدم ها + سرپناه

- سمت و سو در طراحی (شخصی)
ایجاد کیفیت فضایی مطلوب در کنار محاسبه و طراحی سانت به سانت ( تا جایی که بشه کارفرما رو در اظهار نظر های اشتباهش مُجاب و مهار کرد ، اما از یه جایی به بعد دیگه یه سری چیزا تحمیل میشه و ازش گریز و گزیری نیست ، دوستانی که از محیط آکادمیک فاصله گرفتند و در بازار کار هستند متوجه عمق مطلب هستند ) .

- تعبیر شما از محیط شهری در ایران امروز چیست ؟ این محیط چگونه در طراحی مسکونی شما انعکاس می یابد ؟
با مهندس فرزاد ( نویسنده ی پست 6 ) در خیابان های اطراف تئاتر شهر و مسجد ولیعصر قدم زنان ، در حال نقد و گفتگو پیرامون معماری معاصر ایران بودیم ، به ساختمان آلومینیوم که نزدیک شدیم ، بحث به اینجا رسید که : معماری و شهرسازی معاصر ما، برگرفته از فرهنگ و ادب و اصالت ماست. به نمای ساختمان ها نگاه کنید؛ اون چیزی رو می بینید که از دیدن چهره و اخلاق و روحیات افراد اون شهر استنباط می کنید .
یادمون باشه که شتر سواری ، دولا دولا نمیشه . آدمی که احترام بزرگترش رو نمیگیره ، به حقوق شهروندی بی اعتنا هست و ... ، توی همون خونه ای زندگی می کنه که اون خونه ( ساختمان) خالی از مفهوم و عاری از ادب و اصالت و اعتبار هست .
به همین مقدار بسنده میکنم تا بحث به درازا نکشد و از مقصود باز نمانیم ... :)
 

_*Bahar*_

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
خانه به عنوان اصلیترین فضای معماری و به عنوان فضایی که انسان بیشترین اوقات عمر خود را در آن سپری می کند حائز اهمیت بسیار است از میان فضاهای پیرامون خانه بلافصل ترین فضای مرتبط با آدمی است و اولین فضایی است که احساس تعلق فضایی و احساس بود را درآن تجربه میکند لذا انسانی که زندگی را مسیری برای بودن و رسیدن به کمال می داند بدون شک سعی درایجاد فضایی کرده است که یاری دهنده او برای رسیدن به این هدف باشد بنابراین خانه به عنوان شالوده جوهره و عامل وجودی مطرح می گردد و نشانی از خود انسان است که با احساسات عواطف ادراکات و برداشتهای او درگیر و وابسته گشته و به مکانی با معنا تبدیل می شود
"مقاله: دسته بندی مفهومی از تعریف و معناشناسی خانه"
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام
مجلات معماری . اکثر صفحات مجلات معماری تبلیغ ئ تجاری هست و چاپ گلاسه این مجله ها باعث قیمت بیشتر این مجلات شده که وقتی ورق میزنی با قیمتی گاه حتی بیشتر از 15000 هزارتومن و کمی مطالب و بعضی وقتها تکرار مطالب شماره های قبلی پشیمون میشی که بخوای بخری جز 1-2 مجله شاید باقی مجلات از نظر کیفی سیر نزولی دارن به نظرم هر چند تبلیغ و آشنایی با متریال و خدماتی که تو تبلیغ ها هست مفید هست ولی واقعا نیاز نیست که این بخش هم گلاسه باشه ! که قیمت مجله رو بیشتر از چیزی که باید باشه میکنه

کتاب معماری . تو این دو سه سال تعداد کتاب ها رشد تصاعدی داشتن هر چند که بعضی از این کتابها خیلی خوب هستن ولی خیلیهاشون هم مطلب خاصی ندارن حتی دیگه بعضیهاش اومدن با قیمت بالا چاپ همین عکس های توی نت هست !! و قیمت بعضی کتابها تا 50 تومن و بیشتر میرسه که یه دانشجو نمیتونه این هزینه رو برای کتاب ها بده
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
* خانه به تعبیر شما چیست ؟ به نظر من خانه یک حریم است که به یک مکان خاص در یک محیط خاص اتلاق میشه
** برآورد شما از مفهوم خانه در معماری معاصر چیست ؟ تلفیقی از عملکردها بدون مفهوم و معنی
*** شما در طراحی مسکونی تان می کوشید چه سمت و سویی را دنبال کنید ؟ هویت های معماری ایرانی در قالب مدرنیته و استفاده از فناورهای نوین
**** تعبیر شما از محیط شهری در ایران امروز چیست ؟ این محیط چگونه در طراحی مسکونی شما انعکاس می یابد ؟ شهر شلوغ و پر از اغتشاشات فضایی
تلاش برای یکنواختی فضاهای شهری
 

DDDIQ

مدیر ارشد
گفتگوی معماری
تاثیرگذاری شبکه های اجتماعی بر روی مد معماری


با سلام خدمت دوستان هنرمند معمار
احتمالا تا به حال با ایده هایی که به سرعت در دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی فراگیر شده اند برخورد کرده اید از چالش سطل آب تا ایده هایی برای کمک به دیگران مانند دیوار مهربانی و دیگر ایده هایی از این قبیل ؛
در زمینه معماری نیز شاهد تکرار ایده هایی مشابه در شهرهای مختلف بوده ایم که نمی توان تاثیر شبکه های ارتباطی موبایلی را در گسترش و ایده گرفتن از آن نادیده گرفت مثل ایجاد پوششی از چتر بر روی گذرهای تجاری ...

http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=258102&d=1464028118


* آیا تا به حال در معماری با موردی برخورد داشته اید که از شبکه های ارتباطی تاثیر گرفته باشد ؟
**شما تاثیر این شبکه ها را چگونه می بینید ؟ در طولانی مدت این شبکه ها چه تاثیری بر معماری و خلاقیت می تواند داشته باشد ؟
*** معماران چگونه میتوانند برای بیان دیدگاه ها و ارتباط با مردم از این شبکه ها استفاده کنند ؟
و....








بعضی از گفتگوهای پیشین
 

پیوست ها

  • Screenshot_2016-03-23-08-38-11.jpg
    Screenshot_2016-03-23-08-38-11.jpg
    22.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
خیلی مفصل نوشته بودم... برق رفت همه ش پرید! خلاصه میکنم::(

مجلات:
در سالهای اخیر با گسترش کارکرد اینترنت مجلاتی که به بررسی پروژه های اجرایی میپردازند عملا از چرخه رقابت کنار گذاشته میشن و هزینه گزافشون که به علت مسائل چاپ هست مزید بر علت خواهد بود. هرچند از نظر شخص من پرزانته جزو لاینفک معماری هست و نمیشه خرده گرفت. مجلات دیگری هم هستند که با تولید محتوای مناسب و علمی حضورشون رو در سالهای اخیر اثبات کردند و مخاطب خاص خودشون رو دارند که اکثرا علاقمندان حوزه مباحث (و نه مبانی)نظری هستند. در این مورد باز اینترنت به کمک ما اومده و اگر به علت مسائل پخش و ... درسایر شهرها دسترسی نداریم میتونیم با پرداخت هزینه به صورت گزینشی از مقالاتشون استفاده کنیم.

در مورد چاپ هر دو دسته 30درصد کل صفحات هر مجله میتونه به تبلیغات اختصاص داشته باشه. به هرحال مجله اگر هزینه ش رو از خریدار تامین نکنه باید از تبلیغات استفاده کنه...

کتاب:
رویکردهای مختلفی در این زمینه میشه بررسی کرد. یک دسته از کتابها مثل مجلات دسته اول هستند که فقط پروژه ها (غالبا پروژه های خارج از ایران) رو بررسی میکنند که باز با ارجاع به کارکرد اینترنت چاپشون در سالهای اخیر مایه تاسف هست. دسته دیگر کتابهای سفارشی هستند که برای کسب امتیاز استخدام در ارگانهای خاص تولید شدند و توضیح ندم بهتره!
دسته دیگری هستند که برای شروع مطالعه معماری خیلی خوبن اما سالهاست که بدون بازنگری محتوایی تجدید چاپ میشن و معتقدم باید نسخه الکترونیکی و رایگان اونا ریلیز بشه؛ ناشر مدتها سودش رو از این کتابها برده و قیمت گزافی در سالهای اخیر براش تعیین شده (البته بحث ایبوک ها یک بحث بسیار مفصله که در این مجال نمیگنجد!)
و کتابهای زیادی هم هستند که با محتوای خوب (حالا چه ترجمه چه تالیف) در زمینه معماری راهگشا هستند و لازمه مطالعه شون قرار گرفتن در حوزه موضوعات مورد علاقه برای مطالعه و تحقیق هست. امیدوارم روزی برسه دانشجوهای همه رشته ها بتونند ارشیو مناسبی از کتابهای حوزه تحقیقی و تخصصیشون در دسترس داشته باشند و همواره ازش استفاده کنند.

در مورد هزینه هم که نمیشه خیلی نظری داد به هرحال ناشر است و مثل هر شغلی شامل منافع مادی. چاپ یک صنعت هست اما تالیف و تولید محتوا یک تخصص و علم...

و لازم هست یک سوالی رو از خودمون بپرسیم: ما به عنوان مخاطب این حوزه چه نقشی داشتیم و چه کرده ایم؟ همیشه نمیشه یک طرفه نقد کرد


در آخر امیدوارم اگر روزی وارد این عرصه شدیم محتوایی رو تولید کنیم که ارزش چاپ و نابودی طبیعت رو داشته باشه. برای تهیه یک تن کاغذ 15 اصله درخت سرسبز و تنومند قطع میشه؛ فراموش نکنیم حیات نسل های بعد، به رفتار ما با طبیعت بستگی داره ...

260068_THVR9Pkm.jpg

+ خیلی خوبه که این تاپیک گفتگوهای معماری دوباره به جریان افتادند... شبکه های مجازی هیچوقت جای فروم ها رو نمیگیرند!
 
آخرین ویرایش:

I_AM_ARCHITECT

عضو جدید
سلام
اینکه تا به حال با یه چنین موردی برخورد داشتیم یا نه ؟در واقع مثل این سوال میمونه که آیا تا به حال کار کپی دیدید؟ و خب جواب همیشه مثبته ... !!!:D خیلی وقت ها خواسته یا ناخواسته ایده های مشابه پیش میاد که به خود بحث کپی کردن برمیگرده ... .
بعضی ها معتقدند که همون طور که گاهی موزیسین ها برای اینکه خلاقیتشون رو از دست ندن به هیچ موسیقی گوش نمیدن معمار هم باید همین طور باشه که من خیلی موافق نیستم ، قبلا که شبکه های اجتماعی نبودن ژورنال های خارجی این نقش رو داشتن البته با سرعتی کند تر و محدود تر در واقع همون طور که خیلی راحت میشه کپی کرد و ازش استفاده ی منفی برد به همون راحتی هم میشه کار جدید دید و ازش اقتباس کرد یا از ایده ش به ایده ای جدید رسید این پیش فرض که معمار نباید کار ببینه یه جورایی غیر ممکن هم هست ، یعنی نمیشه خیلی حاد باهاش برخورد کرد ، اگر به عنوان معمار هیچ مسابقه ای رو داوری نکنیم ، هیچ مجله ای نخونیم یا عضو شبکه ی اجتماعی هم نشیم بالاخره چشم بسته که نمیتونیم تو خیابون راه بریم! :biggrin:خلاصه این که ما توی معماری نه تنها کار خوب و اصیل می بینیم بلکه خیلی اوقات از روش کروکی هم میزنیم اما کپی و خلاقیت بحثشون به نظرم مقداری سوای این مورده ... .
درمورد سوال آخر هم به نظرم مردم ما تا حد زیادی از مفهوم معماری دور هستن !!! خود این جمله که رشته ی معماری و عمران تقریبا مشابه همدیگه هستن به کررات شنیده میشه؛ به علاوه شبکه های اجتماعی اونقدرا هم فضاشون قابلیت بحث و گفت و گو رو نداره و افرادی که با هم وارد بحث میشن پیش فرض های درست و غلط زیادی دارن و خیلی نمیشه روشون از این نظر هم حساب کرد یا تعداد بالای پیام ها برای معمار های مطرح فرصت شرکت در هیچ بحثی رو به اون ها نمیده ... .
 

DDDIQ

مدیر ارشد
گفتگوی معماری
آیا به عنوان یک فارغ تحصیل رشته معماری مشغول به کار شده اید ؟

با سلام خدمت دوستان هنرمند معمار
طبیعتا هدف از تحصیل در هر رشته ای در نهایت کسب مهارت و داشتن شغل و امید به آینده ای مطمئن میباشد

*سوال نظرسنجی:
آیا شما به عنوان یک فارغ تحصیل رشته معماری مشغول به کار هستید ؟
تا چه میزان این شغل مرتبط با رشته معماری و مهارت های شما در این رشته می باشد ؟​

** به نظر شما در بازار کنونی مسکن و ساخت ساز بیشتر نیاز به چه مهارت هایی وجود دارد و کدام تخصصهای معماری موفق تر هستند ؟
*** آینده شغلی خود را در رشته معماری چگونه میبینید ؟



+ این نظرسنجی با هدف ارائه برآوردی از میزان موفقیت فارغ تحصیل های معماری در کسب شغل ایجاد گردیده است . لازم به ذکر است که نام کاربری شما در نظر سنجی محفوظ و قابل مشاهده نیست



بعضی از گفتگوهای پیشین
 
آخرین ویرایش:

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
سلاممم.

آیا شما به عنوان یک فارغ تحصیل رشته معماری مشغول به کار هستید ؟

بله از سال 90 و یک ماه بعد فارغ التحصیلی مشغول شدم.نرم افزار آرشیکد هم بهونه ای شد برای ورود به یک شرکتی که چند تا پروژه در دست ساخت داشت و طراحی و اجرا رو توامان انجام میداد و من تو بخش طراحی بودم و کم کم پام به کارگاه باز شد.ولی رییس شرکتمون اجاره نمیداد کلا برم کارگاه و دلیلش هم نمیگفت و الان فهمیدم که لطف بزرگی به من کرد.
ارتباط هایی که اونجا پیدا کردم و چیزهایی که یاد گرفتم باعث شد 1سال و نیم بعدش به یک شرکت بازرسی برم و بازرس کنترل ابعادی و ساخت اسکلت بشم که 6 ماه بیشتر طول نکشید.
بعدش به یک پروژه مسکن مهر رفتم و بعد مدت کوتاهی بعلت وضعیت خیلی بد ساخت اون پروژه از اونجا بیرون اومدم و به یک شرکت طراحی و مطالعات بافت های فرسوده زیر نظر سازمان بافت فرسوده رفتم و بعد یک سال هم با یکی از همکارام که تو شرکت اولی با هم آشنا شده بودیم یه دفتر طراحی تاسیس کردیم.دفترمون هم یه کانکسی بود داخل کارگاهی که همین همکارم مدیر اجراییش بود.از اون موقع تا الان هم چند تا پروژه رو بصورت صفر تا صدی طراحی کردیم که دو تاش با اجرا بوده و ...


** به نظر شما در بازار کنونی مسکن و ساخت ساز بیشتر نیاز به چه مهارت هایی وجود دارد و کدام تخصصهای معماری موفق تر هستند ؟

همه مهارت ها در طراحی و اجرا و بخصوص ایده های نو بدرد بازار کار میخوره.اون ایده های نو که منجر بشه به اینکه کار برای کارفرما ارزان تر و با کیفیت بهتری تمام بشه خیلی مهمه.
یه بخشی از کار مربوط به ما بحث مدیریت اجرای کارگاه های ساختمونیه که از لحاظ درآمد و کلاس کاری و ارتباط هایی که بوجود میاره ، وضعیت مناسبی داره.
اما تو بحث طراحی باید حوصله کرد.وقتی در آتلیه ای مشغول کار میشیم ،تا زمانی که خوب به کارمون مسلط بشیم و بتونیم خودمون رو اثبات کنیم حداقل یک سال زمان میبره.(بشرط خوب کار کردن)این وضعیت باید اونقدر ادامه پیدا کنه که کم کم بتونیم ایده هامون رو وارد طراحی ها کنیم.چون یه مسئله ای که اینجا وجود داره یه جور انحصار طلبیه که طراح های ارشد تر از شما دارن.باید کم کم نفوذ کرد در سیستمشون.قبل این هم اول باید نقشه کش خوبی باشیم.متاسفانه وضعیت نقشه کشی تو آتلیه ها خیلی افتضاحه.خیلی از ما ها نقشه کش نشده میخوایم طراح بشیم.

یه زمینه کاری هم بازاریابی مربوط به همین حوزه مسکن و معماریه که اونم بخشی از بازار کار رو شامل میشه.بنظر من در صورت نبود شغل در موارد فوق،به هیچ وجه این فرصت یعنی بازاریابی برای دیگران حتی،رو از دست ندیم چون امکان ایجاد ارتباط با کارفرماهای مختلف رو داریم.

در کل ایجاد ارتباط خیلی مهمه.ما اگه بتونیم در طول عمر کاریمون چند تا کارفرمای خوب داشته باشیم ،و خودمون رو بهش اثبات کنیم دیگه مشکلی نخواهیم داشت.انشاالله.

*** آینده شغلی خود را در رشته معماری چگونه میبینید ؟

من زیاد به آینده فکر نمیکنم.یعنی فکر میکردم ولی الان نمیکنم.چون همیشه اون چیزی که تصور میکردم نشده و یه مسیر دیگه ای جلوم گذاشته شده که اتفاقا بهتر بوده از اونچه که تصور میکردم.
یکم اعتقادات شخصیم هم هست که سعی میکنم اصالت رو به ذهنم ندم.



 

DDDIQ

مدیر ارشد
بله معماران همیشه بنا طراحی نمیکنن و به قول ژان نوول " اگر کسی بخواهد به تعریف معماری بپردازد باید تعریف خود را با شمردن کارهایی که معماران بدان نمیپردازند آغاز کند "
وقتی به اطراف خودتون نگاه کنید نه تنها ساخت و سازهای بزرگ و سازه های ساختمانها و بلکه در شکل ابزار و اشیا کوچک هم میشه ردپایی از هنر دید ؛ معماران و معماری رو میتونیم به عنوان هنری چند بعدی در حوزه های مختلفی از طراحی ببینیم .
 

topman85

عضو جدید
در مورد بخش اول سوالتان باید عرض کنم که در حال حاضر نه! ولی تا سال پیش کار می‌کردم. البته کارهایی که می‌کردم تا حدودی مرتبط بودند؛ مثلن نرم‌افزار‌هایی مثل اتوکد و اسکچاپ و تری دی مکس را تدریس می‌کردم، گاهی هم پیش می‌آمد که پروژه‌های دانشجویی قبول کنم، گرچه کاری نبود که دوستش داشته باشم. راستش زمانی که رشته معماری را انتخاب کردم تصورم این بود که می‌توانم کار کنم چون به شدت به ساختمان‌هایی که ساخته می‌شد انتقاد داشتم و فکر می‌کردم در حال حاضر شغلی نیست که به زودی اشباع شود. امروزه سراسر ایران در حال ساخت و ساز است و همه‌مان هم می‌دانیم ایران کشوری جوان و در حال توسعه است، پس انتخاب من اشتباه نبود. اشتباه من این بود که فراموش کرده بودم توی شهرمان شرکت معماری وجود ندارد! در دوره دانشجویی برای کار اقدام کردم و آن زمان متوجه شدم بسیاری از شرکت‌ها پیمانکاران قدیمی هستند که فقط طرح‌های از پیش معلوم را اجرا می‌کنند. به دفترهای معماری هم سر زدم ولی خود معمار همه کارهایش را انجام می‌داد، از ایده تا طراحی با نرم‌افزار و... البته کسانی را می‌شناسم که تو همین شهر کوچکمان در دوره دانشجویی یا بعد از فارغ‌التحصیل شدن مشغول کار شدند ولی این افراد کسانی بودند که در دفتر یک آشنا که معمولن شرکت عمرانی پدر، عمو، برادر و... هست کار می‌کنند. یا سرمایه اولیه برای وارد شدن در ساخت و ساز را داشتند. و راستش معمولن این افراد فارغ‌التحصیل رشته معماری خیلی معمار نیستند و بیشتر بساز و بفروش‌اند. طراحی‌های خیلی بد و اشتباهات فاحش در کارشان بیداد می‌کند. و برای پیش بردن کارهایشان دست به دامن معمارهای آگاه ولی بیکار و بی‌پول می‌شوند که سهم‌شان از آن پروژه در حال اجرا بسیار کم و نزدیک به صفر است.


در مورد بخش دوم سوالتان، همان طور که عرض کردم کل ایران در حال توسعه و ساخت و ساز است. در شهرهای بزرگی مثل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز و... و حتی توی شهرمان هم تا حدودی معماری جا افتاده است. درست بر خلاف سال‌های دور که صاحب‌خانه با سلیقه خودش آجر می‌چید روی هم و طراحی‌های داخلی‌اش را انجام می‌داد، امروز می‌توانیم ببینیم که روز به روز به تعداد افرادی که می‌خواهند خانه و محل کارشان طراحی معمارانه شود، اضافه می‌شود، فقط نکته طنز ماجرا این است که نمی‌توانند بفهمند معماری یعنی چه و کار یک معمار چیست! یک خاطره تلخ و بسیار ناراحت‌کننده‌ای که برایم پیش آمد به حدود دو سال پیش بر می‌گردد. یکی از دوستان پزشکم از من خواست با بودجه‌ای محدود یک شاهکار هنری تحویلش دهم! و من هم تصمیم گرفتم با وجود نگرفتن حق‌الزحمه این پروژه را قبول کنم ولی برخورد این دوست پزشک طوری بود که بیشتر از آنکه حس کنم یک معمار هستم، گمان می‌کردم شاید کارگری چیزی هستم که خودم خبر ندارم!!!؟؟ چند مورد این چنینی باعث شد بفهمم با وجود نیاز کشور، بسیاری از افراد، حتی با سطح تحصیلات بالا، درک چندان درستی از هنر معماری ندارند و عقاید و سلیقه‌هایشان که معمولن در سطح نازلی است را تحمیل می‌کنند که متأسفانه در بعضی از موارد چاره‌ای جز پذیرفتن شرایط نیست. دست کم برای افرادی که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند.


با وجود اینکه هنوز یک ساختمان طراحی نکردم و مراحل ساخته شدنش را ندیدم، می‌دانم که در آینده اتفاق‌های خوب برایم می‌افتد. تلاش و امیدواری را باید بیشتر کرد و یک چیز دیگر را هم نمی‌خواهم فراموش کنم: به هر حال در کشور مدرک‌گرایی زندگی می‌کنیم و خیلی‌ از کارفرماها با شنیدن اسم دانشگاه مجاب می‌شوند. شخصن دوره لیسانس را از دست دادم ولی از این به بعد ترجیح می‌دهم در بهترین دانشگاه‌های ایران درس بخوانم، چه از نظر بالا بردن سطح دانش و چه برای کسب فرصت‌های شغلی بهتر!
 
آخرین ویرایش:

DDDIQ

مدیر ارشد
رنزو پیانو

رنزو پیانو

http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=258177&d=1464424686​

تفاوت میان یک ساختمان ساز و یک معمار در این است که یک معمار به آرزوها و رویاها هم اهمیت می دهد.
رنزو پیانو
 

پیوست ها

  • Scrot_20160528-130011.jpg
    Scrot_20160528-130011.jpg
    43.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

zahra mohsenian

کاربر بیش فعال
سلام دوستان معمار گل
شرمنده اگه جای سوالم اینجا نیست نمیدونستم تو کدوم قسمت بنویسم
میخواستم ازتون بپرس که بهترین نرم افزار طراحی سه بعدی چیه؟؟برای طراحی مدل میخوام
3dmax و سالیدورک و چنتای دیگه پیدا کردم چون زیادن سردرگم شدم
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام در حال حاضر خیر به جز کار برای آشنایان ...
مگر چقدر ساخت و ساز و پروژه با وضعیت اقتصادی مردم در کشور هست که چنین ظرفیت پذیرش بالایی در دانشگاه ها وجود داره بدون هیچ هماهنگی با پتانسیل بازار کار !
اگر الان به آمار داوطلبان کنکور نگاه کنید چند نفر تجربی و چند نفر مهندسی از زمانی هم که کنکور سراسری و آزاد یکی شده یک کنکور بیشتر شرکت نمیکنن حدود ۵۰۰ ۶۰۰ هزار نفر تجربی شرکت میکنن و برای رشته های تجربی چقدر ظرفیت هست ؟ خب مسلما چیزی که واضحه تعداد زیادی قبول نمیشن حالا به خاطر سربازی و مسائل دیگه باید برن دانشگاه چه رشته هایی بهتر از رشته های بدون کنکور با ظرفیت بدون سقف مهندسی ! مخصوصا معماری !
حالا وارد رشته میشن بدون هیچ شناختی از وضعیت از استعداد و توانایی و حتی تعداد زیادی برای ارائه پروژه به مشکل میخورن والبته بازار کاری برای فارغ تحصیل های سالهای گذشته به وجود اومده همین انجام پروژه برای این موج ورودی های بی حساب و کتاب جدید هست و این وضعیت رشته معماری که روزگاری جز بهترین رشته ها بود ( هر چند هنوزم در صورت داشتن توانایی و علاقه بهترین هست ) رو به این وضعیت رسوندن
برای معماری متاسفانه هیچ صنف و نهاد قدرتمند و شناخته شده ای نیست که به این وضعیت سامان بده که حداقل از اینجا کسایی وارد بشن که میخوان معمار باشن و معماری رو میفهمن
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام شبکه های اجتماعی این روزها تا حدود زیادی دست خیلی ها رو برای صرفا کپی کردن بدون هیچ خلاقیتی باز گذاشته و جالب اینکه همه هم با تعصب از ایده های کپی شده که به نام خودشون زدن دفاع میکنن !
الان خلاقیت و ایده های معمارانه جدید کم شده خیلی از معماران مطرح این روزها رو هم میشه با کارهای کپی دید
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام این وضعیت از زمان پذیرش بدون کنکور و بعد از اون هماهنگ شدن کنکور سراسری و آزاد بدتر از قبل هم شد بدون هیچ هماهنگی با پتانسیل بازار کار !
اگر الان به آمار داوطلبان کنکور نگاه کنید چند نفر تجربی و چند نفر مهندسی ؟ حدود ۵۰۰ ۶۰۰ هزار نفر تجربی شرکت میکنن و برای خود رشته های تجربی چقدر ظرفیت هست ؟ مسلما تعداد زیادی قبول نمیشن که به خاطر سربازی و مسائل دیگه باید برن دانشگاه ! هر چی شد هر جا شد کجا بهتر از رشته های بدون کنکور با ظرفیتی بدون سقف رشته های مهندسی ! مخصوصا معماری !
وارد رشته میشن بدون هیچ شناختی از پتانسیل رشته و توانایی های لازم برای این رشته
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
منظور فاصله معماری ایران در گذشته یا حال ؟
الان که فکر نمیکنم فاصله ای داشته باشیم چون اینقدر تعداد کارهای کپی شده از نمونه های خارجی زیاد شده که فاصله ای نیست !
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام لازم به گفتن نیست که معماری ایران به خاطر قدمتی که داره در طول دوران مختلف با سبک های مختلفی نمود پیدا کرده و مسلما یک تک بنا چندان نمیتونه به خوبی معرف هویت معماری ایران باشه
ولی به شخصه من هم در تایید نظر خیلی از دوستان فکر میکنم که بنایی مثل مسجد جامع اصفهان یکی از بناهای خوبی هست که میتونه معرف معماری ما باشه
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام این مساله بر میگرده به اینکه هنوز در دوره اخیر نتونستیم برداشت مشخصی از هویت معماری خودمون داشته باشیم بتونیم این رو در قالب یک سبک فاخر و نو ارائه بدیم و دیتیل ها و ... رو در محیط های آکادمیک و دانشگاهی آموزش داده بشه به همین دلیل طبیعتا معمارهای ایران نتونستن پاسخگوی نیاز و درخواست کارفرما امروز باشن و به سمت نما های خوش آب و رنگی که صحبتش هست جذب میشن
 

persian_sphinx

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام توی این چند سال نقش و تاثیر گذاری آنچنانی که برای این سازمان تعریف میشه ندیدم ! تاثیری خاصی ندارن
کلا نظام مهندسی و نهاد های معماری عملکرد ضعیفی دارن ای کاش حداقل در سطح آموزشی در دانشگاه های مهندسی به خصوص معماری بعد از یک دوره یکی دو ساله امتحانی مثل علوم پایه در رشته های پزشکی برگزار میشد که حداقل مشخص بشه که این فردی که وارد این رشته شده توانایی ادامه رو داره یا خیر دیگه نظم و سامان دادن به فارغ تحصیلهایی که به هر جهت درسهاشون پاس شده بماند !
 

Similar threads

بالا