چقدر به شفاعت اعتقاد دارید؟

چقدر به شفاعت اعتقاد دارید؟

  • کاملاً اعتقاد دارم

    رای: 36 76.6%
  • اصلاً اعتقاد ندارم

    رای: 7 14.9%
  • شک دارم

    رای: 4 8.5%

  • مجموع رای دهندگان
    47
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
اول با آیه زیر شروع می کنم به راحتی قابل درکه

وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا یحُِبُّونهَُمْ كَحُبّ‏ِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ وَ لَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُواْ إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا وَ أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ(165

سوره مباركه بقره)


و برخی از مردم به جز خداوند ، همانندهایی بر می گزینند و آنها را همچون دوستی خداوند دوست می دارند ولی کسانی که ایمان آورده اند به خدا محبت بیشتری

دارند کسانی که (با برگزیدن معبود خیالی به خود ) ستم نموده اند اگر می دانستند در هنگام عذاب را مشاهده می کنند تمام نیرو (ها) از آن خداست و خدا سخت کیفر است.

کسی حرفای منو در ادامه به دل نگیره هدف من فقط:

همانا من نیتی جز اصلاح ندارم (هود 88)

من میدونم چی میخوای بگی
ولی کسی حرفت رو قبول نمیکنه!

به زمان ما میگویند آخر الزمان

و در روایات هست که در آخر الزمان جز نامی از دین نخواهد بود!

همچنین روایت است که امام زمان وقتی ظهور میکنند اسلام را به نوعی به مردم معرفی میکنند
که مردم تصور میکنند دین جدیدی معرفی شده!

گرچه طرفداران هیچ دینی هیچ وقت قبول نمیکنند که دینشون مشکل داره!
پس دنبال دردسر نباش!
بزار مردم زندگی شان را بکنند./


در ضمن از روی ظاهر مردم نمیشه به نیت و باطنشون قضاوت کرد.

عده ای نیتشون کفر است که به انها میگویند شرک خفی
و عده ای نیتشان از روی عشق و ایمان است که به انها میگویند مومن قلبی که ایمان بر قلبش نازل شده!
 

*Chakavak*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من اعتقاد دارم...
وقتی خداوند بشر رو بوسیله بندگان خاص به راه خودش هدایت می کنه، بی ربط نیست که به اون بندگان خاص اختیار شفاعت بده...

نظر من اینکه شرک از بین نرفته فقط ار حالتی به حالت دیگر تبدیل شده ! اگر در گذشته سنگ و چوب می

پرستیدن امروز ابوالفضل و حسین (ع) را می پرستدند در هر صورت فرقی ندارد چون ما به اصل مطلب که

خداست نرسیدیم.

واینگونه بود که توحید از اثر افتاد و خدا گم شد . آنهم به چه شکلی : به وسیله

چیزای خوب ! به قول دکتر شریعتی : آفرین روحانی صفوی !

قیاس شما درست نیست در مورد ائمه بزرگوار ما و سنگ و چوب!
و
البته پرستش بت ها و توسل به ائمه اطهار (ع) ...
 

haghjoo110

عضو جدید
سلام
3-4تا جلسه سخنرانی تقریبا نیم ساعته هست اگه گوش کنید کلا مشکلاتتون در رابطه با موضوع شفاعت حل میشه! اگه واقعا می پرسید که بدونید بگید تا بذارمش واسه دانلود!
توی سایت خطابه غدیره.
بعدش اگه گوش دادینو بازم مشکل داشتین با هم میبحثیم.
بالاخره با هم به یه نتیجه ای میرسیم یا همه باهم به این نتیجه میرسیم که شهاعت شرکو باطله یا اینکه...
یاعلی
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نظر من اینکه شرک از بین نرفته فقط ار حالتی به حالت دیگر تبدیل شده ! اگر در گذشته سنگ و چوب می

پرستیدن امروز ابوالفضل و حسین (ع) را می پرستدند در هر صورت فرقی ندارد چون ما به اصل مطلب که

خداست نرسیدیم.

واینگونه بود که توحید از اثر افتاد و خدا گم شد . آنهم به چه شکلی : به وسیله

چیزای خوب ! به قول دکتر شریعتی : آفرین روحانی صفوی !
تشیع صفوی یک چیز دیگه هست و ما اینجا در مورد تشیع علوی و بالاتر از اون شریعت و اسلام ناب محمدی بحث میکنیم.
شفاعت چیزی هست که در قرآن آمده و در روایات هست و مربوط به تشیع صفوی نمیشه.
ما هیچ وقت هیچ امامی رو نمی پرستیم. امام و پیامبر در آیین اسلام وسیله ای برای شناخت خدا هستند و هدف در اسلام فقط خداست. شفاعت امام و حاجت خواستن از ائمه وحدانیت خدا رو زیر سوال نمیبره. همه ی امور عالم با اراده ی خدا صورت میگیره و هیچ امام یلا پیامبری از خود استقلال عمل نداره
 

1trust

عضو جدید
من اعتقاد دارم
اما به نظر من شفاعت همین دنیا قراره دستمون رو بگیره نه اینکه بخوام اینجا هرکاری دلم خواست بکنم بعد بگم میرم اون دنیا ائمه شفاعتم میکنن!
 
آخرین ویرایش:

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
نظر من اینکه شرک از بین نرفته فقط ار حالتی به حالت دیگر تبدیل شده ! اگر در گذشته سنگ و چوب می
پرستیدن امروز ابوالفضل و حسین (ع) را می پرستدند در هر صورت فرقی ندارد چون ما به اصل مطلب که
خداست نرسیدیم.
واینگونه بود که توحید از اثر افتاد و خدا گم شد . آنهم به چه شکلی : به وسیله
چیزای خوب ! به قول دکتر شریعتی : آفرین روحانی صفوی !

فکر کنم یه کم اشتباه میکنید!

میدونین چرا؟

اینی که شما تازه کشف کرده اید از ابتدای خلقت بوده!
چیز جدیدی نیست!

از ابتدای خلقت ادم وقتی قابیل پیامبر بودن پدرش را قبول میکرد ولی به خاطر شرک
که زن برادرش را با خدا شریک قرار داد و برادرش را کشت.

تا زمان پیامبر اسلام که عده ای ثروت و یا جان خود را و زن و فرزند خود را بیشتر از خدا دوست داشتند
شرک میورزیدند.

انها که شناخت کاملی به امامان ندارند و به فکر بوسیدن ضریح طلائی هستند
و انها که هر روز از سه ساعت عبادت شان یک ساعت به خدا و دو ساعت به راز و نیاز با امامان مشغولند
و شناخت کافی به امامان ندارند نیز به نوعی مشرک هستند به قول شما.

ولی بین اینها انسانهائی هستند که شناخت کافی به خدا و همه خلقت دارند.
این افراد همان طور که شما با خواهر و برادرتان و پدر و مادرتان حرف میزنید
و در عین حال انها را شریک خدا قرار نمیدهید
هنگام زیارت حرم امامان انگونه با انها حرف میزنند
و میدانند که امامان و همه مردم جسمشان میمیرد و زنده هستند و
با حضور در حرم انها با خودشان حرف میزنند نه با قطعات طلا و نقره!

البته باز اینها هم تا حدی به شرک خفی و شرک درونی و شرک نیتی آلوده هستند.

ولی در اسلام خیلی به این مسائل پرداخته نمیشود.
و هر کس در زبان و ظاهر یکی بودن خدا را قبول کرد او مسلمان است.

ولی عرفا به کسی که در نیتش محبت کسی را بیشتر از خدا داشته باشد مشرک میگویند زیرا که
همه چیز متعلق به خداست.

خلاصه هر کاری بکنی چه حرم امامان را زیارت کنی چه یک گل زیبا را تماشا و تحسین کنی
اگر شناخت و معرفت کافی نداشته باشی شرک خفی داری و لو در زبان بگوئی خدا یکی است.

اگر رفتن سر قبر و یا زیارت کردن را هم ترک کنی باز در گوشه دیگر جامعه فرصتی برای شرک ورزیدن هست.

دوست داشتن زیادی همسر پرستش همسر نیز هست.
همینطور فرزند و دوست و ورزشکار و بازیگر تلویزیون و خواننده و سیاستمدار و .....
ارزش و اهمیت دادن به اینها دست کمی از پرستش طلا و نقره حرم ها ندارد.

منتها یکی فلز بیجان طلا و نقره امامان را پرستش میکند دیگری انسانهای زنده به نام بازیگر و ورزشکار و غیره...

برای اینکه بتوانی انها را نجات بدهی باید معرف و درک انها را بالا ببری نه اینکه مانند وهابیان بیائیم زیارت کردن را ممنوع کنیم.

البته بعضیها این وسط برای زیارت کردن نمیروند.

یکی میگفت که یک بار در حرم امام رضا زنی را دیده بوده که چادرش را روی سرش کشیده بوده و با دندانش در حال کندن قطعه ای از طلا از درب طلائی بوده!

دوست من تنها راه این است که درک و شناخت بشریت نسبت به خدا و امامان تغییر کنه
اون وقت دیگر شرک خفی هم مثل شرکت جلی که همان بت پرستی فیزیکی است کم کم نزد مردم
رنگش کمتر میشود.
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
من اعتقاد دارم
اما به نظر من شفاعت اهل بیت همین دنیا قراره دستمون رو بگیره نه اینکه بخوام اینجا هرکاری دلم خواست بکنم بعد بگم میرم اون دنیا ائمه شفاعتم میکنن!

این دنیا اون دنیا وجود ندارد همه چیز چه دنیای فیزیکی چه دنیای خواب و چه قیامت و چه جهنم و چه بهشت و برزخ همه اکنون در حضور خداوند هستند.
و در اینده نزد خداوند حاضر نخواهند شد
زیرا که اگر کسی یا چیزی بعدا نزد خداوند حاضر شود به معنی ان است که خدا نیز انجا حاضر نیست و این محدود بودن خدا و زیر سوال رفتن توحید و اصول دین است.
پس همه چیز اکنون نزد خدا حضور دارند و ما و زندگی ما و گذشته و اینده ما و شفاعت و بهشت و جهنم همین اکنون در محضر خداوند هستیم.

چنانکه در قران کریم میفرماید : ان جهنم لمحیطه بالکافرین : همانا جهنم همین اکنون کافران را در بر گرفته است.
پس اگر جهنم همین اکنون اهلش را در بر گرفته است بهشت نیز میتواند هم اکنون اهلش را در بر بگیرد.

طبق فرموده قران هر روز قیامت پنجاه هزار سال است.
پس اگر ما بخواهیم زندگی زمینی را که از زمان حضرت ادم تاکنون طبق روایات ده هزار سال است در عرصه قیامت در نظر بگیریم
از خلقت حضرت ادم تاکنون چند ساعت بیشتر در حضور حق نبوده ایم و اکنون به قول شما در حال شفاعت شدن و عبور از عرصه قیامت هستیم.
قیامت ان طرف نیست که مثل دادگاههای فیزیکی قاضی نشسته و جلسه محاکمه باشد.
خداوند سریع الحساب است اگر این را قبول کنیم پس عدالت خدا و حساب و کتاب خدا نسیه و به اینده موکول نمیشود بلکه همین الان در داخل قیامت نتیجه اعمال ما سریع
توسط خداوند به ما تحویل میشود.

به نظر من چیز پیچیده ای نیست فقط باید یه کم تحقیق کنیم تا مکانیزم ان را بفهمیم ان وقت خیلی ساده تر از اونی هست که فکر میکنیم.

کافیه چند تا ایه و حدیث رو کنار هم بزاریم و با اصول دین انها را بررسی کنیم.
و البته تعصب و باورهای غلطی که فکر میکنیم اصل هستند رو باید کنار بزاریم تا عقل و قلب سلیم بتواند خوب حق را از باطل تشخیص بدهد.

بدون عقل سلیم و قلب سلیم غیر ممکنه این چیزها رو تشخیص بدیم.

یا حق
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من اعتقاد دارم
اما به نظر من شفاعت همین دنیا قراره دستمون رو بگیره نه اینکه بخوام اینجا هرکاری دلم خواست بکنم بعد بگم میرم اون دنیا ائمه شفاعتم میکنن!
دقیقا و تی احادیث هست که هر کسی مشمول شفاعت قرار نخواهد گرفت.
در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده کسی که نماز را سبک بشمارد مورد شفاعت ما قرار نمیگیرد. و از این احادیث بازم هست.
این مطلب مؤید این هست که شفاعت مشمول کسانی هست که خدا بخواهد اونها بخشیده بشن
 

abu_72

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببخشيد

فكر كنم جاي اين موضوع توي اين سايت نيست


چون بحث فلسفي بسيار پيچيده اي دارد


من خودم كاملا اعتقاد دارم

اما همين الان برات آيه ميارم كه كلا شفاعت رو رد ميكنه

اما با خود همون آيه ثابت ميكنم كه وجود داره

به نظرم بحث سنگينيه و اينجا جاش نيست
 

pooneh12345

عضو جدید
کاربر ممتاز
منظور معنی لغوی شفاعت نیست بلکه مفهوم آن در دین خصوصاً شیعه است و اینکه افرادی که دارای قرب الهی بیشتری باشند جهت رسیدن افراد دیگر واسطه شوند.
به زبان ساده تر اینکه در روز قیامت از بزرگان دین کمک بخواهید.
والا ما که قصد شما رو از ایجاد شبهات دینی نفهمیدیم
اینجا آخوند داریم؟
درس خونده توی رشته فقه و اصول داریم؟
برادر اگه واقعا قصدت فهمیدن کنه قضیه بود اینجا سوال نمی کردی
 

1trust

عضو جدید
این دنیا اون دنیا وجود ندارد همه چیز چه دنیای فیزیکی چه دنیای خواب و چه قیامت و چه جهنم و چه بهشت و برزخ همه اکنون در حضور خداوند هستند.
و در اینده نزد خداوند حاضر نخواهند شد
زیرا که اگر کسی یا چیزی بعدا نزد خداوند حاضر شود به معنی ان است که خدا نیز انجا حاضر نیست و این محدود بودن خدا و زیر سوال رفتن توحید و اصول دین است.
پس همه چیز اکنون نزد خدا حضور دارند و ما و زندگی ما و گذشته و اینده ما و شفاعت و بهشت و جهنم همین اکنون در محضر خداوند هستیم.

چنانکه در قران کریم میفرماید : ان جهنم لمحیطه بالکافرین : همانا جهنم همین اکنون کافران را در بر گرفته است.
پس اگر جهنم همین اکنون اهلش را در بر گرفته است بهشت نیز میتواند هم اکنون اهلش را در بر بگیرد.

طبق فرموده قران هر روز قیامت پنجاه هزار سال است.
پس اگر ما بخواهیم زندگی زمینی را که از زمان حضرت ادم تاکنون طبق روایات ده هزار سال است در عرصه قیامت در نظر بگیریم
از خلقت حضرت ادم تاکنون چند ساعت بیشتر در حضور حق نبوده ایم و اکنون به قول شما در حال شفاعت شدن و عبور از عرصه قیامت هستیم.
قیامت ان طرف نیست که مثل دادگاههای فیزیکی قاضی نشسته و جلسه محاکمه باشد.
خداوند سریع الحساب است اگر این را قبول کنیم پس عدالت خدا و حساب و کتاب خدا نسیه و به اینده موکول نمیشود بلکه همین الان در داخل قیامت نتیجه اعمال ما سریع
توسط خداوند به ما تحویل میشود.

به نظر من چیز پیچیده ای نیست فقط باید یه کم تحقیق کنیم تا مکانیزم ان را بفهمیم ان وقت خیلی ساده تر از اونی هست که فکر میکنیم.

کافیه چند تا ایه و حدیث رو کنار هم بزاریم و با اصول دین انها را بررسی کنیم.
و البته تعصب و باورهای غلطی که فکر میکنیم اصل هستند رو باید کنار بزاریم تا عقل و قلب سلیم بتواند خوب حق را از باطل تشخیص بدهد.

بدون عقل سلیم و قلب سلیم غیر ممکنه این چیزها رو تشخیص بدیم.

یا حق



بله منظور من هم همینه شاید خوب نگفتم وگرنه قبول دارم قیامت هر شخص در درون وی برپاست وهمونطور که من این عوالم رو در متصل خودم دارم در منفصل من هم این عوالم برپاست فقط باید حجاب ها کنار بره که بطونم درکشون کنم. و زمان یک مقوله ی اعتباری هست در عالم ماده. حالا این چه منافاتی داشت با اینکه من گفتم شفاعت اهل بیت همینجا قراره راهبر ما باشه!
 
آخرین ویرایش:

abu_72

عضو جدید
کاربر ممتاز
این دنیا اون دنیا وجود ندارد همه چیز چه دنیای فیزیکی چه دنیای خواب و چه قیامت و چه جهنم و چه بهشت و برزخ همه اکنون در حضور خداوند هستند.
و در اینده نزد خداوند حاضر نخواهند شد
زیرا که اگر کسی یا چیزی بعدا نزد خداوند حاضر شود به معنی ان است که خدا نیز انجا حاضر نیست و این محدود بودن خدا و زیر سوال رفتن توحید و اصول دین است.
پس همه چیز اکنون نزد خدا حضور دارند و ما و زندگی ما و گذشته و اینده ما و شفاعت و بهشت و جهنم همین اکنون در محضر خداوند هستیم.

چنانکه در قران کریم میفرماید : ان جهنم لمحیطه بالکافرین : همانا جهنم همین اکنون کافران را در بر گرفته است.
پس اگر جهنم همین اکنون اهلش را در بر گرفته است بهشت نیز میتواند هم اکنون اهلش را در بر بگیرد.

طبق فرموده قران هر روز قیامت پنجاه هزار سال است.
پس اگر ما بخواهیم زندگی زمینی را که از زمان حضرت ادم تاکنون طبق روایات ده هزار سال است در عرصه قیامت در نظر بگیریم
از خلقت حضرت ادم تاکنون چند ساعت بیشتر در حضور حق نبوده ایم و اکنون به قول شما در حال شفاعت شدن و عبور از عرصه قیامت هستیم.
قیامت ان طرف نیست که مثل دادگاههای فیزیکی قاضی نشسته و جلسه محاکمه باشد.
خداوند سریع الحساب است اگر این را قبول کنیم پس عدالت خدا و حساب و کتاب خدا نسیه و به اینده موکول نمیشود بلکه همین الان در داخل قیامت نتیجه اعمال ما سریع
توسط خداوند به ما تحویل میشود.

به نظر من چیز پیچیده ای نیست فقط باید یه کم تحقیق کنیم تا مکانیزم ان را بفهمیم ان وقت خیلی ساده تر از اونی هست که فکر میکنیم.

کافیه چند تا ایه و حدیث رو کنار هم بزاریم و با اصول دین انها را بررسی کنیم.
و البته تعصب و باورهای غلطی که فکر میکنیم اصل هستند رو باید کنار بزاریم تا عقل و قلب سلیم بتواند خوب حق را از باطل تشخیص بدهد.

بدون عقل سلیم و قلب سلیم غیر ممکنه این چیزها رو تشخیص بدیم.

یا حق

ببخشيد دوست عزيز ، من در پاسخ به اون بخش از گفته شما كه قرمزش كردم بگم :

من يك نظريه از خودم بگم :

خدا همه جا نيست !!!!!!! اصلا همه جا لياقت خدا رو نداره

اصلا اگه بخوام بگيم خدا همه جا هست اشتباه گفتيم

به نظر من جمله درست اينه :

خدا همه جا نيست اما از همه جا آگاه است
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
ببخشيد دوست عزيز ، من در پاسخ به اون بخش از گفته شما كه قرمزش كردم بگم :
من يك نظريه از خودم بگم :
خدا همه جا نيست !!!!!!! اصلا همه جا لياقت خدا رو نداره
اصلا اگه بخوام بگيم خدا همه جا هست اشتباه گفتيم
به نظر من جمله درست اينه :
خدا همه جا نيست اما از همه جا آگاه است


من به این نوشته شما جواب نمیدم چون در طول تاریخ میلیونها فیلسوف
و یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر
نتوانسته اند این قضیه را به مردم عوام تشریح کنند
پس من هم نمیتونم تشریح کنم.
هر انسان باید با انجام اعمالی که عوام به ان دین میگویند باید خودش به درکی برسد
که خدا چیست و کجا هست و کجا نیست یا هست!

ولی من خدا رو جسم نمیدونم که جائی باشه یا نباشه
اما دقیقا کلمه اگاهی رو برای خدا باور دارم
یعنی خدا چیزی نیست که جائی باشد
بلکه خدا آگاهی مطلق است که از همه چیز خبر دارد
و خبر داشتن خدا به معنی ان است که گوئی انجا است و حاضر است.

ولی در هر حال ازتون میخوام این بحث رو ادامه ندیم چون به جائی نمیرسیم.
کلمات ما گنجایش توضیح و توصیف خدا رو ندارند و اخلتاف پیش میاد.
 

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
بله منظور من هم همینه شاید خوب نگفتم وگرنه قبول دارم قیامت هر شخص در درون وی برپاست وهمونطور که من این عوالم رو در متصل خودم دارم در منفصل من هم این عوالم برپاست فقط باید حجاب ها کنار بره که بطونم درکشون کنم. و زمان یک مقوله ی اعتباری هست در عالم ماده. حالا این چه منافاتی داشت با اینکه من گفتم شفاعت اهل بیت همینجا قراره راهبر ما باشه!


منظور من این بود که اهل بیت اینجا انجا نیستند
قیامت اینجا انجا نیست همه چیز در لحظه حاضر در محضر خدا هست و قرار نیست اهل بیت در اینده راهبر ما باشند انها همین الان راهبر ما هستند چون خداوند همین الان بالای سر ما است،
اهل بیت هم همین الان بعنوان وسیله های خداوند بالای سر ما دائم هستند و توی بهشت خوشگذرانی نمیکنند.
 

1trust

عضو جدید
منظور من این بود که اهل بیت اینجا انجا نیستند
قیامت اینجا انجا نیست همه چیز در لحظه حاضر در محضر خدا هست و قرار نیست اهل بیت در اینده راهبر ما باشند انها همین الان راهبر ما هستند چون خداوند همین الان بالای سر ما است،
اهل بیت هم همین الان بعنوان وسیله های خداوند بالای سر ما دائم هستند و توی بهشت خوشگذرانی نمیکنند.


هی وای من ... چرا قضیه را پیچیده میکنی ...حالا یه واژه ی "همین جا "با "همین الان" چه فرقی میکنه !
 

simiar

عضو جدید
رفیق از قدیم گفته اند در مثل مناقشه نیست

من مثال زدم همه عالم و ادم میدونند که خدا رو با بشر ناقص نمیشه مقایسه کرد چه برسه به عملکرد خدا با بشر رو!

فقط خواستم ذهن انسان روشن بشه

عیسی مسیح برای یارانش و مردمش بیشتر از مثال استفاده میکرد

اکثر پیامبران حتی در قران برای بیان خیلی مسائل از مثال استفاده کرده اند.

خداوند در سوره بقره میفرماید:

خداوند ابا ندارد که از مگسی مثال بزند یا بزرگتر از ان!

یعنی که از مگس و پشه و فیل و زرافه میشه برای بیان حقیقتی مثال آورد.

و اگر از مگس مثال آورده میشود دلیل بر این نیست که خدا را با مگس مقایسه میکنیم و یا مع الفارقه هست یا وصف الفارقه!

یه کم فکر کن بعد قضاوت کن!

یا حق
چشم منبعد فکر میکنم!
نمیخوام از بحث خارج بشم ولی مثال با قیاس فرق داره، کاری که شما کردید قیاس بود نه مثال!
 
آخرین ویرایش:

Mohammad.aryan

اخراجی موقت
چشم منبعد فکر میکنم!
نمیخوام از بحث خارج بشم ولی مثال با قیاس فرق داره، کاری که شما کردید قیاس بود نه مثال!

راستش من هیچ وقت از فلسفه و اصطلاحات فلسفی و کلماتی که دقیق توی اون به کاربرده میشه خوشم نمیاد به خاطر همین کلمات رو در هم برهم مطرح میکنم
اگه اشتباهی کردم عذر میخوام.
 

haghjoo110

عضو جدید
دوستان!
سخنرانی های که گفته بودم با عرض پوزش باید یه یک کنارش اضافه کنید!13تاست!
البته چند تا اولیاشو که گوش بدین مطمئن هستم که بقیه اشو دنبال میکنین.
من چون خیلی وقت پیش گوش دادم تعدادش درست یادم نبود.
برید سایت khetabeghadir.com قسمت بیشتر بدانیم-سخنرانی های متفرقه_مبحث معاد_جلسه45 تا58
خودم بخوام پیاده اش کنم و جمع جورشو واستون بنویسم یکی دو روز طول میکشه! اگه تا اون موقع هنوز این بحث فعال باشه ان شاالله برای اونایی که هم میخوان بدونن و هم حالشو ندارن جمع و جورشو مینویسم ولی شنیدنش یه لطف دیگه ای داره.
یاعلی
 

paint

کاربر فعال
بحث شفاعت يك مطلب اثبات شده هست در فرهنگ عامه هم اين موضوع وجود داره فرض كنيم شما مي خواهيد تقاضايي را از فرد عالي مقامي بكنيد آيا صلاح ميدونيد خودتون خدمت آنفرد برسيد و يا شخصي كه از هر لحاظ مورد وثوق آن مقام عالي هست واسطه قرار بديد.من خودم به شخصه گزينه دوم را مي پسندم چرا كه احتمال پذيرفته شدن درخواست من بيشتره در مورد رابطه انسان با خدا هم بهمين شكله البته خيلي عاميانه و ساده
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
بحث شفاعت يك مطلب اثبات شده هست در فرهنگ عامه هم اين موضوع وجود داره فرض كنيم شما مي خواهيد تقاضايي را از فرد عالي مقامي بكنيد آيا صلاح ميدونيد خودتون خدمت آنفرد برسيد و يا شخصي كه از هر لحاظ مورد وثوق آن مقام عالي هست واسطه قرار بديد.من خودم به شخصه گزينه دوم را مي پسندم چرا كه احتمال پذيرفته شدن درخواست من بيشتره در مورد رابطه انسان با خدا هم بهمين شكله البته خيلي عاميانه و ساده
البته این یه مثال شما نسبتا میتونه خوب باشه
اولیاء خدا به جهت مقامی که پیدا میکنند مظهر بعضی اسماء الهی میشند و برای رسیدن به خدا راهی جز تمسک به اون اسماء نداریم و ائمه هم بزرگترین مظاهر اون اسماء هستند
 

simiar

عضو جدید
دوستانی که به شفاعت اعتقاد راسخ دارند منظورشون اینه که ؟:
با توجه با اینکه شفاعت کننده با اذن خدا شفاعت می کند خللی به اراده و ثبات حکم خدا وارد نیست؟ و با بخشوده شدن گناهکار تغییری در اراده الهی به وجود نمیاد؟
 

haghjoo110

عضو جدید
سلام
من تازه امروز فرصت کردم و همه گفتگوهارو خوندم.
یه سری چیزایی که توی متن دوستان به نظرم رسید روش میشه بحث کرد اینجا مینویسم.
یکی از دوستان گفته بود:درخواست از غیر خدا=شرک!
اگه این طوری بخوایم برخورد کنیم که کل آدمای جهان میشن مشرک!
شما برای تهیه نون چیکار میکنید؟؟!مسلما به نونوایی میرید و از صاحب مغازه درخواست میکنید بهتون نون بده؛حالا شما شدین مشرک؟!!!
به عبارت دیگه درخواست از غیر خدا وقتی میشه شرک که طرفو مستقل از خدا بدونیم.
یه مثال دیگه: ما وقتی مریض میشیم میریم دکتر ولی به این نکته توجه داریم که هرچی پزشک داره عاریه ایست و شفا با خداست.حالا این میشه شرک؟!!!!
در واقع ما معصومین رو در کنارخدا و هم عرض با خدا نمیدونیم بلکه در طول هم میدونیم و معتقدیم تمام کمالاتی که اون ها دارند رو از خدا گرفتن.
مورد بعدی یکی گفت چه کاریه واسطه بندازی بین خودت و خدا؟؟!
انسان وظیفه اش عبودیت در مقابل رب است.
خدا خودش گفته و ابتغوا الیه الوسیله
پس ما هم تعبدا همون واسطه ای که خدا معرفی کرده را واسطه قرار میدیم
باعرض شرمندگی باید بگم:حالا هرکی میخواد گیر بده باید بره به خدا بگه چرا!!!
بعدی:دوستان یه مقایسه کرده بودن بین شیعیان وبت پرستان!از قرآن هم رفرنس داده بودن.
اولا : همون موردی که بچه ها ذکر کرده بودن:بت رو شفیع قرار دادن مشکل داره چون از جانب خدا نیست ولی ائمه از جانب خود خدا به عنوان شفیع معرفی شدن پس به قول استاد آز ما:لا مشکل.
ثانیا:من آیه رو مینویسم و با هم کلمه کلمه مورد بررسی قرار میدیم.
و یعبدون من دون الله مالا یضرهم ولا ینفعهم و یقولون هولا شفعاونا عندالله...
معنی آیه که روانه چیز پیچیده ای نداره اگه دقت کنید میبنید اونچیزی که مورد نکوهش قرار گرفته یعبدون است که بعدش میگه هیچ نفع و ضرری واسشون نداره ولی در مورد شفاعت چیزی گفته نشده که اصل شفاعت رو زیر سوال ببره بلکه در اصل به موضوع شفاعت اشاره میکنه و میگه این بت پرستا شفیعشون رو اشتباه انتخاب کردن!
فرق ما وبت پرستا اینه که اونها بت ها رو عبادت میکردن(یعبدون)ولی ما شفیعانمون رو عبادت نمیکنیم بلکه بالاترین مقامشون رو بندگی در مقابل خدا میدونیم(محمدا عبده ورسوله).
مورد بعد گفته بودن که آیاتی هست که شفاعت رو رد میکنه!
بله درسته این آیات هست ولی برای فهمیدن صحیح باید مجموع آیات رو در نظر گرفت چون در کنار این آیات آیاتی هستن که اصالت شفاعت رو اثبات میکنن و به این موضوع هم توجه داشت که قرآن محکم ومتشابه داره پس برای فهم صحیح باید به قرآن ناطق رجوع کرد.
مورد بعدی آیه 165 سوره بقره
...والذین امنو اشد حبا لله...
آیه میگه کسایی که ایمان آوردن حبشون برای خداست(لله نه الله)
ما اگه ائمه رو دوس داریم به خاطر اینه که:سوگلی خدان چون خدا گفته دوسشون داشته باشین؛ موده فی القربی پیغمبر سفارش خود خداست.
پس حب به برگزیدگان خدا ناقض حب به خدا نیست بازم میگم اینا در طول هم قرار دارن.
مورد بعدی:یکی گفته بود شفاعت همین دنیاست نمیشه هر کاری میخوایم بکنیم ...
من به این بحث های فلسفی ای که کردین کاری ندارم چون ازش چیزی سر در نمیارم ولی یه چیزو بگم که از روایات اینطور میشه فهمید که شفاعت برای برزخ هم نیست فقط برای قیامته!اون چیزی که توی این دنیاست هدایته نه شفاعت.
اما چیزی که به نظر من رسید اینه :شما به خاطر این که نمیتونین قبول کنیید تو این دنیا هر کاری میخوایم بکنیم بعد شفاعت بشیم با طرح این قضیه میخواین ماسمالیزیشن کنید!
این سوالو من یه طوره دیگه مطرح میکنم:آیا اعتقاد به شفاعت انسان رو گستاخ و بی تفاوت به گناه نمیکنه؟؟!!!
در جواب باید بگم شفاعت از صفت فضل خدا ناشی میشه نه از عدل البته ناقض عدل نیست که بعدا توضیح میدم.
یه مثال میزنم:یه شاگرد فرش فروش رو در نظر بگیرید یه حقوق ثابت داره یه انعام این انعام بسته به اینکه توی یک ماه چند نفر بیان خرید کنن و این افراد دست و دلباز باشن یا نه از صفر تومان تا nتومان متغیره حالا اگه این فرد بخواد واسه زندگیش برنامه ریزی کنه آیا میتونه روی انعام حساب کنه مثلا بخواد خونه کرایه کنه به حقوق ثابتش نگاه میکنه یا به انعامی که ممکنه بگیره ممکنه نگیره!!
تو مساله شفاعت هم همچین حالتی برقراه چون شفاعت فضل خداونده نمیشه روش حساب کرد پس علاوه بر اینکه انسان رو گستاخ نمیکنه به اون شور و هیجان میده تا تلاش کنه جز کسانی قرار بگیره که شفاعت شامل حالشون بشه چون شفاعت کیلویی نیست بلکه رو حساب کتابه.
مورد بعد گفتن تعارض بین عدل و شفاعت نیست؟؟!
ببینید وقتی عدل زیر سوال میره که قانون شکنی باشه یه چیزی مثل پارتی بازی های دنیایی!
اما شفاعت با پارتی بازی فرق میکنه شفاعت تبصره توی قانونه نه قانون شکنی!
شفاعت از بالا به پایینه در واقع قسمتی از قانون شفاعته که خدا میگه اگه تو چه و چه کردی توی باکس شفاعت قرار میگیری و بخشیده میشی یا افزایش مقام پیدا میکنی.
ولی پارتی بازی چون از پایین به بالاست ناقض قانون و در نتیجه ناقض عدل است.
امیدوارم چیزی نگفته باشم که بکسی بر بخوره من بدون توجه با اینکه کی چی گفته فقط جملاتی که به نظرم رسید رو استخراج کردم با این حال اگه به کسی توهینی شده جدا من معذرت میخوام.
یاعلی
 

haghjoo110

عضو جدید
دوستانی که به شفاعت اعتقاد راسخ دارند منظورشون اینه که ؟:
با توجه با اینکه شفاعت کننده با اذن خدا شفاعت می کند خللی به اراده و ثبات حکم خدا وارد نیست؟ و با بخشوده شدن گناهکار تغییری در اراده الهی به وجود نمیاد؟
دقیقا همین طوره
در واقع اینطوری نیست که ما بگیم با دو دوتا چار تای خدا بخشیده نشدیم حالا میریم پیش امام حسین تا بخشیده بشیم!!
یا خدا برای ما مثل یه قاضی نیست که اولش بگه اعدامش کنید بعد یکی بیاد بگه بخاطر من ببخشش خدا هم بگه حالا چون تویی باشه!
خدا اصلا تغییر حالت نمیده.
 

simiar

عضو جدید
سلام
.
یکی از دوستان گفته بود:درخواست از غیر خدا=شرک!
اگه این طوری بخوایم برخورد کنیم که کل آدمای جهان میشن مشرک!
شما برای تهیه نون چیکار میکنید؟؟!مسلما به نونوایی میرید و از صاحب مغازه درخواست میکنید بهتون نون بده؛حالا شما شدین مشرک؟!!!
به عبارت دیگه درخواست از غیر خدا وقتی میشه شرک که طرفو مستقل از خدا بدونیم.
یه مثال دیگه: ما وقتی مریض میشیم میریم دکتر ولی به این نکته توجه داریم که هرچی پزشک داره عاریه ایست و شفا با خداست.حالا این میشه شرک؟!!!!
در واقع ما معصومین رو در کنارخدا و هم عرض با خدا نمیدونیم بلکه در طول هم میدونیم و معتقدیم تمام کمالاتی که اون ها دارند رو از خدا گرفتن.
محکم ومتشابه داره پس برای فهم صحیح باید به قرآن ناطق رجوع کرد.
یاعلی
منظور درخواست بخشودگی گناهان است. به نظر من این خیلی با درخواست نون از نونوایی فرق داره.
دقیقا همین طوره
در واقع اینطوری نیست که ما بگیم با دو دوتا چار تای خدا بخشیده نشدیم حالا میریم پیش امام حسین تا بخشیده بشیم!!
یا خدا برای ما مثل یه قاضی نیست که اولش بگه اعدامش کنید بعد یکی بیاد بگه بخاطر من ببخشش خدا هم بگه حالا چون تویی باشه!
خدا اصلا تغییر حالت نمیده.
منظور اینه که
شفاعت یعنی اراده و حکم خدا از طریق واسطه جاری می گردد.
درسته؟
 
آخرین ویرایش:

haghjoo110

عضو جدید
منظور درخواست بخشودگی گناهان است. به نظر من این خیلی با درخواست نون از نونوایی فرق داره.
منظور اینه که
شفاعت یعنی اراده و حکم خدا از طریق واسطه جاری می گردد.
درسته؟
در مورد قسمت اول باید بگم:
چه فرقی میکنه؟؟ درخواست درخواسته دیگه!! از چه لحاظ منظورته؟؟
واسه خدا که سختی و آسونی کارا معنا نداره که مثلا بگیم این یکی آسون بوده گفته بنده ها انجام بدن اون یکی سخت بوده گفته خودم انجام میدم!!

و اما در مورد سوالتون:

تقریبا درسته.
شفاعت از ریشه شفع گرفته شده به معنای جفت.
و شفاعت یعنی ائمه اعمال کامل خودشونو به اعما ناقص ما ضمیمه میکنن تا بالا بره.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا