پیامبران مدفون در ایران

میثم...

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدفن شماری از ۱۲۴۰۰۰ پیامبری که مسلمانان بر مبعوث شدن آن‌ها از سوی الله معتقدند، در ایران قرار دارد. در ایران این مکان‌های جزو بی‌شمار مکان‌های زیارتی به شمار می‌آیند.
[h=2]دانیال نبی در شوش[/h]فرزند یوحنا ششصد سال پیش از میلاد مسیح زندگی می‌کرده‌است مشهورترین پیامبری است که در ایران دیده از جهان فرو بسته‌است. شهر باستانی شوش را به نام این پیامبر می‌شناختند امام علی (ع) جمله‌ای به این مضمون دارد هر کس برادرم دانیال را زیارت کند گویی مرا زیارت کرده‌است و همین جمله بر سنگ مزار دانیال نبی حک شده‌است.

[h=2]حبقوق در تویسرکان[/h]
تویسرکان در دامنهٔ الوند جزئی از سلسله کوهای زاگرس میزبان حبقوق نبی است حبقوق به شهادت آن‌چه بر سر مزارش نوشته شده ۱۲۰۰ سال پیش از هجرت محمد و در عصر دانیال نبی می‌زیسته‌است.کتاب حبقوق از کتابهای تورات شامل ادعیه آن حضرت میباشد. حیقوق پیامبر پس از فتح بابل توسط کوروش و مرگ بخت‌النصر به ایران آمد و ایرانیان او را گرامی می‌داشتند و پس از فوت وی، او را در دشت سرسبز تویسرکان به خاک سپردند. به گفته مردم محلی در دهه 60 میلادی و پس از مهاجرت دادن یهودیان تویسرکان به سرزمینهای اشغالی عده ای یهودی به این محل آمده و اقدام به حفاری مرقد نموده اند. از اینکه چه چیزهایی بدست آمده و برده شده اطلاعاتی در دست نیست. مردم محلی این آرامگاه را بسیار دوست میدارند.

[h=2]اشموئيل نبی در ساوه[/h]
در جاده‌ای که به بوئین زهرا می‌رسد در نزدیکی شهر ساوه و در انتهای دشتی پهناور مزار اشموئیل نبی یا سموئیل قرار دارد.پیامبری که در عهد جالوت ظهور کرد و در جنگی نابرابر او را شکست داد می‌گویند[SUP][/SUP] در این جنگ جالوت توسط سنگی که از سوی داود به سوی او پرتاب شده بود، کشته شد. مزار اشموئیل در عهد صفویه مورد بازسازی قرار گرفت و ایوان مزار نیز در عهد ناصر الدین شاه مرمت شد.

[h=2]یوشع پیامبر در اصفهان[/h]مزار این پیامبر در اصفهان قرار دارد[SUP][/SUP] و می‌گویند توسط کورش از بابل نجات پیدا کرد و ساکن ایران شد. یوشع پیامبر در گورستان تخت فولاد در اصفهان دفن شده‌است گورستانی که قدمت آن به دوران قبل از اسلام بر می‌گردد و جهره‌های بزرگی در آن دفن شده‌اند.

[h=2]حجی در همدان[/h]در همدان که پیش از این هگمتانه نامیده می‌شد، مسجدی به نام «مسجد پیغمبر» وجود دارد که در دل آن آرامگاه حجی قرار دارد. او پس از دوباره‌سازی اورشلیم که توسط بخت النصر ویران شده بود در حدود دو هزار و ششصد سال پیش به ایران مهاجرت کرد[SUP][/SUP] و درهمین سرزمین هم از دنیا رفت. ضریح آرامگاه حجی از جنس چوب است و سادگی آن بسیاری از زائران آن پیامبر را به سوی خود جلب می‌کند

[h=2]قیدار در زنجان[/h]شهرقیدار مرکزشهرستان خدابنده از توابع زنجان لااقل از دوره ساسانی به بعد(به استنادآثار تاریخی مزرعه تخت) سابقه تاریخی دارد. نام شهر به خاطر وجود آرامگاه قیدارنبی درکنار چشمه پرآب کوه علی پنجه شهر، قیدار نامیده می‌شود.در گذشته‌های دور این شهر بانام "پیغمبر"توسط اهالی منطقه خطاب می‌شده است.بنای بقعه به سال 719ه ق توسط بلغار خاتون زن ارغون شاه ایلخانی تجدید بنا گردیده است. ضریح چوبی مزار قیدار که با نقوش متعلق به دوران ایلخانی تزئین شده طی روزهای مختلف سال پذیرای پارچه‌های سبز رنگی است که از سوی زائران بارگاه آن بسته شده و همین موضوع زیبایی خاصی را به آرامگاه قیدار بخشیده‌است. قیدار فرزند اسماعیل پسر ابراهیم است که نسلشان به خاندان بنی‌هاشم در عربستان ختم می‌شود. پیامبر اسلام به واسطه سی نسل از خاندان این پیامبر به شمار می‌رود.

[h=2]حزقيا ل در دزفول[/h]اين پيامبر در شهر دزفول به باباحزقيال معروف است و در خيابان شريعتي دزفول پشت پاركينگ زيارتگاهش قرار دارد


منبع : ویکی پدیا
 

Similar threads

بالا