أَوْ کَالَّذي مَرَّ عَلي قَرْيَةٍ وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلي عُرُوشِها قالَ أَنّي يُحْيي هذِهِ اللّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ کَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلي طَعامِکَ وَ شَرابِکَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلي حِمارِکَ وَ لِنَجْعَلَکَ آيَةً لِلنّاسِ وَ انْظُرْ إِلَي الْعِظامِ کَيْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَکْسُوها لَحْمًا فَلَمّا تَبَيَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلي کُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ ﴿259﴾
یا همانند کسی که از کنار یک آبادی (ویران شده) عبور کرد، در حالی که دیوارهای آن، به روی سقفها فرو ریخته بود، (و اجساد و استخوانهای اهل آن، در هر سو پراکنده بود؛ او با خود) گفت: «چگونه خدا اینها را پس از مرگ، زنده میکند؟!» (در این هنگام،) خدا او را یکصد سال میراند؛ سپس زنده کرد؛ و به او گفت: «چهقدر درنگ کردی؟» گفت: «یک روز؛ یا بخشی از یک روز.» فرمود: «نه، بلکه یکصد سال درنگ کردی! نگاه کن به غذا و نوشیدنی خود (که همراه داشتی، با گذشت سالها) هیچگونه تغییر نیافته است! (خدایی که یک چنین مواد فاسدشدنی را در طول این مدت، حفظ کرده، بر همه چیز قادر است!) ولی به الاغ خود نگاه کن (که چگونه از هم متلاشی شده! این زنده شدن تو پس از مرگ، هم برای اطمینان خاطر توست، و هم) برای اینکه تو را نشانهای برای مردم (در مورد معاد) قرار دهیم. (اکنون) به استخوانها(ی مرکب سواری خود نگاه کن که چگونه آنها را برداشته، به هم پیوند میدهیم، و گوشت بر آن میپوشانیم!» هنگامی که (این حقایق) بر او آشکار شد، گفت: «میدانم خدا بر هر کاری توانا است».
حديث شماره : 1472
1472 - ( الصادق عليه السلام ) " نعم آية صاحب الحمار ، أماته الله مأة عام ثم بعثه "
* حدیث شماره : 1472 ** علی بن خطاب از مؤذن مسجد الأحمر نقل کرده که گفت : از امام الصادق ( ع ) پرسیدم آیا در قرآن مانند ومثالی برای قائم ( ع ) وجود دارد ، فرمود : آری ، مثال صاحب حمار ( عزیر پیامبر ) که خداوند صد سال او را میراند وسپس وی را برانگخیت وزنده کرد .
مراجع شیعه :
مراجع سنی : 1472 - المصادر :* : غیبة الطوسی : ص 260 - محمد بن عبد الله بن جعفر الحمیری ، عن أبیه ، عن جعفر بن محمد الکوفی ، عن إسحاق بن محمد ، عن القاسم بن الربیع ، عن علی بن خطاب ، عن مؤذن مسجد الأحمر قال : سألت أبا عبد الله علیه السلام : هل فی کتاب الله مثل للقائم علیه السلام ؟ فقال : -* : الایقاظ من الهجعة : ص 185 ب 6 ح 41 - عن غیبة الطوسی ، وقال " أقول : المراد بالقائم هنا معناه یعنی من قام بالامر ویکون مخصوصا بمن عدى المهدی علیه السلام ویحتمل الحمل على المشابهة من بعض الوجوه ، فإن کلا منهما غاب مدة ثم ظهر وإن کان أحدهما مات والآخر لم یمت ، أو المراد بالموت أعم من المجازی والحقیقی ، فإن أحدهما مات والاخر مات ذکره لطول غیبته " .* : إثبات الهداة : ج 3 ص 513 ب 32 ف 12 ح 345 - عن غیبة الطوسی .* : البحار : ج 51 ص 224 ب 13 ف 13 - عن غیبة الطوسی .
وَ يُکَلِّمُ النّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ کَهْلاً وَ مِنَ الصّالِحينَ ﴿46﴾
و با مردم، در گاهواره و در حالت کهولت (و میانسال شدن) سخن خواهد گفت؛ و از شایستگان است.»
حديث شماره : 1476
1476 - ( ابن زيد ) " قد کلمهم عيسى في المهد وسيکلمهم إذا قتل الدجال وهو يومئذ کهل "
* حدیث شماره : 1476 ** ابن وهب گفت : از ابن زید شنیدم که می گفت : عیسی ( ع ) در گهواره با آنان سخن گفت وآنگاه که دجال را بقتل رساند نیز ، با آنان سخن خواهد گفت ، در حالیکه او مردی میان سال است .
مراجع شیعه :
مراجع سنی : 1476 - المصادر :* : تفسیر الطبری : ج 3 ص 188 - حدثنی یونس قال : أخبرنا ابن وهب قال سمعته یعنی ابن زید یقول فی قوله : -* : الدر المنثور : ج 2 ص 25 - عن الطبری .* : تصریح الکشمیری : ص 291 - عن الطبری
----------------------------------------
إِذْ قالَ اللّهُ يا عيسي إِنّي مُتَوَفِّيکَ وَ رافِعُکَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذينَ کَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذينَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذينَ کَفَرُوا إِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَيْنَکُمْ فيما کُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿55﴾
(به یاد آورید) هنگامی را که خدا به عیسی فرمود: «من تو را برمیگیرم و به سوی خود، بالا میبرم و تو را از کسانی که کافر شدند، پاک میسازم؛ و کسانی را که از تو پیروی کردند، تا روز رستاخیز، برتر از کسانی که کافر شدند، قرارمیدهم؛ سپس بازگشت شما به سوی من است و در میان شما، در آنچه اختلاف داشتید، داوری میکنم.
حديث شماره : 1477
1477 - ( کعب الأحبار ) " لما رأي عيسى بن مريم قلة من معه ، شکى إلى الله تعالى فقال الله : إني رافعک إلي ومتوفيک ( کذا ) وليس من رفعت عندي يموت وإني باعثک على الأعور الدجال فتقتله . ثم تعيش بعد ذلک أربعة وعشرين سنة ، ثم أتوفاک ميتة الحق "
* حدیث شماره : 1477 ** صفوان بن عمرو ، از مشایخ از کعب الاحبار نقل کرده وآنرا به پیامبر ( ص ) نسبت نداده است وگفته : هنگامی که عیسی بن مریم ، همراهان اندک خود را دید ، نزد خدای متعال شکوه نمود ، خداوند فرمود : من تو را نزد خود بالا می برم و تو را میمیرانم ، واینگونه نیست که هر کسی را نزدم بالا بردم ، بمیرد . بلکه تو را بر دجال یک چشم بر می انگیزم و تو او را بقتل می رسانی ، وپس از آن بیست وچهار سال زندگی خواهی کرد ، وسپس تو را می میرانم ، با مردنی حق .
مراجع شیعه :
مراجع سنی : 1477 - المصادر :* : ابن حماد : ص 163 - حدثنا نعیم ، ثنا بقیة بن الولید ، عن صفوان بن عمرو ، عن المشایخ ، عن کعب قال : - ولم یسنده إلى النبی صلى الله علیه وآله
یا همانند کسی که از کنار یک آبادی (ویران شده) عبور کرد، در حالی که دیوارهای آن، به روی سقفها فرو ریخته بود، (و اجساد و استخوانهای اهل آن، در هر سو پراکنده بود؛ او با خود) گفت: «چگونه خدا اینها را پس از مرگ، زنده میکند؟!» (در این هنگام،) خدا او را یکصد سال میراند؛ سپس زنده کرد؛ و به او گفت: «چهقدر درنگ کردی؟» گفت: «یک روز؛ یا بخشی از یک روز.» فرمود: «نه، بلکه یکصد سال درنگ کردی! نگاه کن به غذا و نوشیدنی خود (که همراه داشتی، با گذشت سالها) هیچگونه تغییر نیافته است! (خدایی که یک چنین مواد فاسدشدنی را در طول این مدت، حفظ کرده، بر همه چیز قادر است!) ولی به الاغ خود نگاه کن (که چگونه از هم متلاشی شده! این زنده شدن تو پس از مرگ، هم برای اطمینان خاطر توست، و هم) برای اینکه تو را نشانهای برای مردم (در مورد معاد) قرار دهیم. (اکنون) به استخوانها(ی مرکب سواری خود نگاه کن که چگونه آنها را برداشته، به هم پیوند میدهیم، و گوشت بر آن میپوشانیم!» هنگامی که (این حقایق) بر او آشکار شد، گفت: «میدانم خدا بر هر کاری توانا است».
حديث شماره : 1472
1472 - ( الصادق عليه السلام ) " نعم آية صاحب الحمار ، أماته الله مأة عام ثم بعثه "
* حدیث شماره : 1472 ** علی بن خطاب از مؤذن مسجد الأحمر نقل کرده که گفت : از امام الصادق ( ع ) پرسیدم آیا در قرآن مانند ومثالی برای قائم ( ع ) وجود دارد ، فرمود : آری ، مثال صاحب حمار ( عزیر پیامبر ) که خداوند صد سال او را میراند وسپس وی را برانگخیت وزنده کرد .
مراجع شیعه :
مراجع سنی : 1472 - المصادر :* : غیبة الطوسی : ص 260 - محمد بن عبد الله بن جعفر الحمیری ، عن أبیه ، عن جعفر بن محمد الکوفی ، عن إسحاق بن محمد ، عن القاسم بن الربیع ، عن علی بن خطاب ، عن مؤذن مسجد الأحمر قال : سألت أبا عبد الله علیه السلام : هل فی کتاب الله مثل للقائم علیه السلام ؟ فقال : -* : الایقاظ من الهجعة : ص 185 ب 6 ح 41 - عن غیبة الطوسی ، وقال " أقول : المراد بالقائم هنا معناه یعنی من قام بالامر ویکون مخصوصا بمن عدى المهدی علیه السلام ویحتمل الحمل على المشابهة من بعض الوجوه ، فإن کلا منهما غاب مدة ثم ظهر وإن کان أحدهما مات والآخر لم یمت ، أو المراد بالموت أعم من المجازی والحقیقی ، فإن أحدهما مات والاخر مات ذکره لطول غیبته " .* : إثبات الهداة : ج 3 ص 513 ب 32 ف 12 ح 345 - عن غیبة الطوسی .* : البحار : ج 51 ص 224 ب 13 ف 13 - عن غیبة الطوسی .
وَ يُکَلِّمُ النّاسَ فِي الْمَهْدِ وَ کَهْلاً وَ مِنَ الصّالِحينَ ﴿46﴾
و با مردم، در گاهواره و در حالت کهولت (و میانسال شدن) سخن خواهد گفت؛ و از شایستگان است.»
حديث شماره : 1476
1476 - ( ابن زيد ) " قد کلمهم عيسى في المهد وسيکلمهم إذا قتل الدجال وهو يومئذ کهل "
* حدیث شماره : 1476 ** ابن وهب گفت : از ابن زید شنیدم که می گفت : عیسی ( ع ) در گهواره با آنان سخن گفت وآنگاه که دجال را بقتل رساند نیز ، با آنان سخن خواهد گفت ، در حالیکه او مردی میان سال است .
مراجع شیعه :
مراجع سنی : 1476 - المصادر :* : تفسیر الطبری : ج 3 ص 188 - حدثنی یونس قال : أخبرنا ابن وهب قال سمعته یعنی ابن زید یقول فی قوله : -* : الدر المنثور : ج 2 ص 25 - عن الطبری .* : تصریح الکشمیری : ص 291 - عن الطبری
----------------------------------------
إِذْ قالَ اللّهُ يا عيسي إِنّي مُتَوَفِّيکَ وَ رافِعُکَ إِلَيَّ وَ مُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذينَ کَفَرُوا وَ جاعِلُ الَّذينَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذينَ کَفَرُوا إِلي يَوْمِ الْقِيامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَيْنَکُمْ فيما کُنْتُمْ فيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿55﴾
(به یاد آورید) هنگامی را که خدا به عیسی فرمود: «من تو را برمیگیرم و به سوی خود، بالا میبرم و تو را از کسانی که کافر شدند، پاک میسازم؛ و کسانی را که از تو پیروی کردند، تا روز رستاخیز، برتر از کسانی که کافر شدند، قرارمیدهم؛ سپس بازگشت شما به سوی من است و در میان شما، در آنچه اختلاف داشتید، داوری میکنم.
حديث شماره : 1477
1477 - ( کعب الأحبار ) " لما رأي عيسى بن مريم قلة من معه ، شکى إلى الله تعالى فقال الله : إني رافعک إلي ومتوفيک ( کذا ) وليس من رفعت عندي يموت وإني باعثک على الأعور الدجال فتقتله . ثم تعيش بعد ذلک أربعة وعشرين سنة ، ثم أتوفاک ميتة الحق "
* حدیث شماره : 1477 ** صفوان بن عمرو ، از مشایخ از کعب الاحبار نقل کرده وآنرا به پیامبر ( ص ) نسبت نداده است وگفته : هنگامی که عیسی بن مریم ، همراهان اندک خود را دید ، نزد خدای متعال شکوه نمود ، خداوند فرمود : من تو را نزد خود بالا می برم و تو را میمیرانم ، واینگونه نیست که هر کسی را نزدم بالا بردم ، بمیرد . بلکه تو را بر دجال یک چشم بر می انگیزم و تو او را بقتل می رسانی ، وپس از آن بیست وچهار سال زندگی خواهی کرد ، وسپس تو را می میرانم ، با مردنی حق .
مراجع شیعه :
مراجع سنی : 1477 - المصادر :* : ابن حماد : ص 163 - حدثنا نعیم ، ثنا بقیة بن الولید ، عن صفوان بن عمرو ، عن المشایخ ، عن کعب قال : - ولم یسنده إلى النبی صلى الله علیه وآله