پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 24 درصدي توليد آلومينيوم در كشور



توليد آلومينيوم در پنج ماهه نخست سال جاري در مجموع به 120 هزار و 205 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزايش داشت.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، در مدت ياد شده ميزان توليد آلومينيوم شركت ايرالكو برابر با 72 هزار و 540 تن و شركت المهدي 47 هزار و 665 تن بود.
ميزان صادرات آلومينيوم در پنج ماهه امسال در مجموع برابر با 69 هزار و 217 تن به ارزش 108 ميليون و 33 هزار دلار بود كه سهم شركت ايرالكو 43 درصد و سهم شركت المهدي از صادرات 57 درصد است.
در دوره مورد گزارش، ميزان توليد پودر آلومينا در شركت آلوميناي ايران برابر با 82 هزار و 983 تن بود.
اين گزارش حاكي است: ميزان توليد آلومينيوم كشور در يك ماهه مردادماه 88 به 23 هزار و 650 تن رسيد كه نسبت به مردادماه سال گذشته 18 درصد افزايش نشان داد.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مجري طرح اكتشاف و بهره برداري معدن تيتانيوم قره آغاج:
ذخيره معدن تيتانيوم قره آغاج 56 ميليون تن اعلام شد


مجري طرح اكتشاف و بهره برداري معدن تيتانيوم قره آغاج در استان آذربايجان غربي با بيان اين كه ذخيره معدن تيتانيوم 56 ميليون تن است،گفت: پروانه بهره برداري اين معدن در حال دريافت است.




به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، حسين داشبلاقي اظهار داشت: عمليات اكتشافي معدن تيتانيوم قره آغاج دراوايل سال 87 به اتمام رسيد و گواهي اكتشاف آن در تاريخ دي ماه 87 دريافت شد.
وي افزود: طبق مصوبات سفر رياست جمهوري، انجام مطالعات فني واقتصادي اين طرح به عهده دولت بوده وسپس معدن به بخش غير دولتي واگذار خواهد شد.
مجري طرح اكتشاف و بهره برداري معدن تيتانيوم قره آغاج درباره چشم انداز اجراي اين طرح گفت: معدن تيتانيوم قره آغاج با توجه به ويژگي هاي منحصر به فرد از نظر قابليت خاص آن براي توليد تيتانيوم فلزي (فروتيتانيوم) ونيز موقعيت سوق الجيشي آن به دليل نزديكي با مرز تركيه وامكان توليد فروتيتان براي اين بازار پرمصرف، اجراي طرح مذكور را بسيار اقتصادي وقابل توجيه مي كند.
وي افزود: همچنين كوتاه بودن مراحل توليد محصول در مقايسه با واحد توليدي مشابه خود (تيتانيوم كهنوج)، امكان ايجاد ارزش افزوده بيشتري خواهد داشت.
داشبلاقي با اشاره به اين كه بهره برداري از معدن تيتانيوم قره آغاج سرمايه بر بوده و نيازمند دانش فني بالايي است، گفت: تجربه نشان داده بخش خصوصي براي حضور در اين گونه معادن پيش قدم نمي شود.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد 4/5 ميليون تن فولاد در 5 ماه ابتدايي سال


از کل فولاد خام تولید شده در کشور 49 درصد مربوط به شرکت فولاد مبارکه، 23 درصد فولاد خوزستان، 19 درصد ذوب‌آهن اصفهان و 9 درصد شرکت ملی فولاد ایران است.​



تولید فولاد خام در واحدهای فولادسازی کشور در پنج ماهه منتهی به پایان مردادماه سال جاری در مجموع به چهار میلیون و 555 هزار و 10 تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش ايلنا به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، از کل فولاد خام تولید شده در کشور 49 درصد مربوط به شرکت فولاد مبارکه، 23 درصد فولاد خوزستان، 19 درصد ذوب‌آهن اصفهان و 9 درصد شرکت ملی فولاد ایران است.
همچنین در مدت یاد شده میزان تولید محصولات فولادی برابر با چهار میلیون و 46 هزار و 66 تن بود که در این بخش سهم فولاد مبارکه 42 درصد، شرکت ملی فولاد 30 درصد و ذوب‌آهن 28 درصد است.
از کل محصولات فولادی تولید شده در سال جاری، یک میلیون و 866 هزار و 574 تن مربوط به تولید ورق، یک میلیون و 352 هزار و 107 تن تولید میلگرد، 814 هزار تن تولید تیرآهن وبیش از 13 هزار تن سایر محصولات فولادی است.
میزان صادرات فولاد در پنج ماهه امسال در مجموع برابر با 533 هزار و 643 تن به ارزش 213 میلیون و 676 هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 53 درصد افزایش نشان داد.

ايلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
رشد 27 درصدي فولاد خوزستان در مرداد 88




شركت فولاد خوزستان با توليد 189 هزار و 114 تن فولاد در مرداد ماه رشد توليدي بالغ بر 27 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)‌ عبدالمجيد شريفي مديرعامل شركت فولاد خوزستان افزود: توليد پنج ماهه اين شركت از ابتداي سال نيز بالغ بر يك ميليون و 55 هزار تن با پايان مردادماه بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد رشد را نشان مي‌دهد.
مديرعامل فولاد خوزستان اظهار داشت: عليرغم مشكلاتي كه به دليل محدوديت‌هاي مصرف انرژي در ماه‌هاي گرم سال در اين شركت به وجود مي‌آيد كاركنان سختكوش فولاد خوزستان توانسته‌اند ضمن رعايت الگوهاي جديد مصرف رشد توليد بي‌سابقه 27 درصدي را تقريبا در گرمترين ماه سال يعني مردادماه در كارنامه خود به ثبت برسانند.
شريفي افزود: از ديگر موفقيت‌هاي شركت رسيدن به مرز توليد يك ميليون تن شمش از ابتداي سال تا روز پنجشنبه 22 مردادماه است كه حدود يك ماه زودتر از سال قبل به اين رقم دست يافته‌ايم و اميدواريم برنامه توليد امسال كارخانه را محقق نماييم.
اضافه مي شود شركت فولاد خوزستان با ظرفيت 3.2 ميليون تن فولاد خام در سال دومين قطب توليد فولاد كشور محسوب مي‌شود.

خبرگزاري فارس
 

darkgamer

عضو جدید
دوره های اموزشی تخصصی در تهران

دوره های اموزشی تخصصی در تهران

کسی از موسسات یا مراکزی که دوره های تخصصی مرتبط با رشته متالوژی رو میگذارن خبر داره؟(خصوصا دوره بازرسی فنی).اگر راهنماییم کنید بسیار ممنون میشم
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت ميکروسکپ AFM به دست متخصصان توانمند ايراني

ساخت ميکروسکپ AFM به دست متخصصان توانمند ايراني

کشور ايران، جزء ده کشور سازنده ميکروسکپ نيروي اتمي (AFM) شد. ميکروسکوپ نيروي اتمي يا AFM دستگاهي است که براي بررسي خواص و ساختار سطحي مواد در ابعاد نانومتر به کار مي‌رود.

شرکت آراپژوهش، از مدت‌ها قبل با تحقيقات برنامه‌ريزي شده روي جابجايي‌هاي نانومتري همچون عملگرها و حسگرهاي نانومتري، زمينه‌ ساخت اين ميکروسکپ را فراهم کردند.

دکتر شاه‌مرادي، مديرعامل شرکت آراپژوهش، در گفتگو با بخش خبري سايت ستاد ويژه توسعه فناوري نانو گفت: «تجهيزات آزمايشگاهي در حوزه فناوري نانو از جمله AFM، براي توسعه فرهنگ نانو و ايجاد بسترهايي جهت پيشرفت در اين زمينه، بسيار مهم بوده و مي‌تواند زمينه‌ساز پروژه‌ها و طرح‌هاي تحقيقاتي فراواني در اين حوزه باشد.

به همين منظور، براي جلوگيري از بروز مشکلات احتمالي به دليل عدم دسترسي آسان به اين دستگاه در ايران، اين شرکت اقدام به ساخت اين ميکروسکپ نموده است».

گفتني است که برتري اين دستگاه، نسبت به دستگاه‌هاي مشابه، ارزان بودن و همچنين امکان افزودن تئوري‌هاي پيشرفته کنترل به آن است.

دکتر شاه‌مرادي در ادامه خاطر نشان کرد: «با حمايت‌ از اين طرح، امکان توليد دستگاه AFM در مقياس انبوه فراهم خواهد شد».
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
کشف روشي جديد در ذخيره‌ي هيدروژن

کشف روشي جديد در ذخيره‌ي هيدروژن

دانشمندان دانشگاه جورجيا با استفاده از نانوساختارهاي تيغه‌‌مانند و کاتاليزور واناديوم، موفق شدند به روش جديدي براي ذخيره‌سازي و رها‌سازي هيدروژن موجود در ترکيبات هيدريد منيزيومي دست يابند. آنها اميدوارند نتايج اين تحقيق بتواند به بهبود ذخيره‌ي هيدروژن و توسعه‌ي کاربرد عملي آن به‌عنوان سوخت وسايط نقليه بينجامد.

چگونگي ذخيره‌ي هيدروژن همواره يکي از مشکلات استفاده از آن به‌عنوان سوخت براي خودروها بوده‌‌است. به اين منظور دانشمندان دانشگاه جورجيا با استفاده از هيدريد منيزيوم به اميدهايي در اين زمينه دست يافته‌اند. اين ماده با توجه به وزن سبک و قيمت کم و نيز قابليت برگشت‌‌پذيري بالاي آن در ذخيره و رها‌سازي هيدروژن (توانايي ذخيره‌ي 7/6 درصد وزن 2 MgH )، گزينه‌ي بسيار مناسبي براي مخازن ذخيره‌ي هيدروژن حالت جامد در آينده به شمار مي‌‌آيد. با اين حال موانع زيادي در مقابل تحقق اين امر وجود دارد که از آن جمله مي‌‌توان به پايداري ترموديناميکي بالاي اين ماده و سينتيک واکنشي بسيار کند آن اشاره نمود که موجب محدود شدن کاربردهاي عملي اين ماده شده‌‌است.

اين محققان با استفاده از روش رشد DSC (روش رشد ديناميکي سايه‌اندازي) که بر اساس همان روش‌هاي رسوب‌‌دهي بخار فيزيکي همراه با روش رسوب‌دهي OAD ( رسوب دهي زاويه مايل ) و با دستکاري ماده‌ي پايه و کنترل چشمه انجام مي‌‌شود، موفق به تعبيه‌ي منيزيوم در نانوساختارها مي‌شود و در نهايت با افزودن کاتاليزورهاي مناسبي از جنس فلزات واسطه (در اين آزمايش واناديوم) توانستند فرايند عملي شدن کاربرد هيدروژن را تسهيل نمايند. به اين منظور آنها روکش نازکي از واناديوم را روي دو لبه‌ي نانوتيغه‌هاي منيزيومي قرار داده، آرايه‌اي از نانوتيغه‌هاي منيزيومي آغشته به واناديوم را ايجاد کردند.

نقش کاتاليزوري واناديوم در روکش‌‌دهي و شکل‌‌دهي و تجزيه‌ي هيدريد منيزيوم و شکل منحصربه‌فرد اين نانوتيغه‌ها، همچنين داشتن مساحت سطح بالا و طول پخش کوتاه هيدروژن در آن، همگي موجب بهبود عملکرد جذب و ذخيره‌ي هيدروژن شده‌‌است. به‌ويژه در اين روش انرژي اکتيواسيون جذب و آزاد‌سازي هيدروژن از 150-120 kJ/mol H2 مربوط به فيلم‌ها يا پودرهاي منيزيومي، به حدود 35 kJ/mol H2 کاهش مي‌‌يابد. به اين ترتيب دماي ذخيره‌سازي و رهاسازي هيدروژن هم به حد دماي اتاق مي‌‌رسد و در نتيجه زمان ذخيره و استفاده از هيدروژن از 50 ساعت به کمتر از چند دقيقه خواهد رسيد.
گفتني است گزارشي از جزئيات اين تحقيق در ويژه‌‌نامه‌ي نشريه‌ي Nanotechnology منتشر شده‌‌است
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
توليد فلزي با خواص سراميکي

آماده‌سازي فلزات 15 آوريل 2003- محققين آلماني و اتريشي موفق به ساخت فلزي نانوحفره‌اي شده‌اند که رفتاري همانند سراميک از خود نشان مي‌دهد. اين فلز، مشابه يک پيزوسراميک با اعمال ولتاژ خارجي، حدود 15% افزايش طول مي‌يابد.
ويب مولر، يکي از اين محققين ابراز داشت "با تزريق يا تخليه الکترونها، باندهاي اتمي سطح ماده منبسط يا منقبض مي‌شوند و از آنجا که سطح اين ماده بسيار زياد است، اين کار منجر به انبساط ماکروسکپي ماده مي‌گردد. به طوريکه نتيجه آن در برخي از نمونه‌ها با چشم غيرمسلح نيز قابل مشاهده است."
اين گروه تحقيقاتي، پلاتين نانوحفره‌اي را با پلاتين سياه با اندازه‌ دانه‌هاي 6 نانومتر ساختند. آنها ولتاژ خارجي را در حضور يک الکتروليت آبي مانند اسيد سولفوريک، اسيد کلريدريک يا محلول هيدورکسيد پتاسيم اعمال نمودند. محصول هيدورکسيدپتاسيم، بيشترين کشش را در نمونه‌ها ايجاد نمود.
به گفته اين محققين، پيزوسراميکها به طور گسترده به عنوان مواد راه‌انداز[4] در چاپگرهاي جوهر افشان و در نازلهاي تزريق سوخت در اتومبيل‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. مزيت اين ماده جديد اين است که با اعمال ولتاژ کمتر، به اندازه پيزوسراميکها کش مي‌آيد. قابليت عمليات اين ماده جديد در ولتاژ پايين (حدود يک ولت، در مقايسه با صدها يا هزاران ولت براي پيزوسراميکها) و نيز امکان استفاده از آن در محيط آبي، امکان کاربرد آن در ادوات ميکروسيالاتي همچون شيرهاي عملياتي را فراهم مي‌آورد.
حتي اين محققين احتمال مي‌دهند که بتوان از اين ماده جهت کاربرد در تماس مستقيم با سيالات زيستي در سيستمهاي زنده نيز استفاده نمود.
طبق نظر اين محققين، اثر اعمال ولتاژ بر روي اين ماده با سراميکهاي معمولي، پليمرها و نانولوله‌ها از چند جهت متفاوت است: اول اينکه اين پديده يک اثر سطحي است در حاليکه در ديگر موارد، ولتاژ اعمال شده به حجم مواد اعمال مي‌شود. دوم اينکه کشش اين ماده در تمامي جهات يکسان است و اين اثر موجب تغيير حجم مي‌شود. مولر بيان داشت"تغيير حجم در نمونه‌هاي ما (بيش از 45%) بسيار بيشتر از سراميکها است. زيرا جهت کشش در سراميکها بسته به جهتهاي کريستالوگرافي، تغيير مي‌کند و اين امر موجب مي‌شود تغيير حجم کلي در آنها به حدود صفر برسد."
اما توليد فلزاتي که رفتارشان همانند سراميکها باشد تازه شروع شده است و بنا به ادعاي اين محققين، اين روش مي‌تواند دريچه‌اي به دسته جديدي از مواد با خواص اپتيکي و مغناطيسي قابل تنظيم بگشايد.
مولر در تشريح اين پديده چنين بيان مي‌دارد:" اتمهايي با عدد اتمي بالا، تعداد الکترونهاي بسيار زيادي دارند و همين امر موجب تنوع خواص در آنها مي‌شود. تا کنون اين خواص کمابيش ثابت در نظر گرفته مي‌شد. با اين کار جديد مي‌توان به سادگي با افزودن يا حذف الکترونها به اتمها (با اعمال ولتاژ) موقعيت آنها در جدول تناوبي را به چپ يا راست منتقل نمود."
نتايج تحقيقات اين گروه در مجله Science منتشر شده است.

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
تعرفه60 درصدي مانع خريد كاشي و سراميك ايران در سايركشورها شده است
ميزان توليد كاشي و سراميك تا پايان امسال به حدود ‌160 ميليون متر مربع خواهد رسيد و پيش‌بيني مي‌شود امسال حدود ‌50 ميليون متر مربع مازاد توليد اين محصولات را در كشور داشته باشيم
فضل‌الله حميديا، مدير اجرايي انجمن توليدكنندگان سراميك ايران، در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت:« در سال گذشته حدود ‌107 ميليون متر مربع كاشي و سراميك در كشور توليد شد و به دليل پايين بودن قيمت محصولات ايراني در بازارهاي جهاني و بالا بودن قيمت تمام شده آن، حدود ‌15 ميليون متر مربع مازاد توليد داشتيم.»
وي با بيان اينكه مازاد توليد كاشي و سراميك در جهان سالانه حدود ‌400 ميليون متر مربع است اظهارداشت:
« متوسط قيمت صادرات كاشي و سراميك ايران طي دو سال گذشته حدود ‌7/2 دلار بر متر مربع بوده است كه تقريبا معادل قيمت تمام شده اين محصول است و اين در حالي است كه متوسط قيمت صادرات كاشي و سراميك كشورهاي ايتاليا و اسپانيا بين ‌8 تا ‌9 دلار بر متر مربع و چين و اندونزي حدود ‌5/2 دلار بر متر مربع است.»
حميديا ميزان واردات كاشي و سراميك در سال گذشته حدود دو ميليون و ‌500 هزار متر مربع اعلام كرد و با بيان اينكه اين ميزان امسال به ‌4 ميليون متر مربع خواهد رسيد گفت:« ميزان توليد كاشي و سراميك در هفت ماه اول امسال حدود ‌85 ميليون متر مربع گزارش شده كه ارزش ‌40 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.»
وي ميزان كاشي و سراميك مصرفي در سال گذشته را ‌90 ميليون متر مربع عنوان كرد و گفت:« پيش‌بيني مي‌شود طي دو سال آينده ميزان توليدات به ‌300 ميليون متر مربع برسد كه به دليل وجود موانع صادراتي، آمار مازاد توليد افزايش خواهد يافت.»
حميديا با اشاره به اينكه تعرفه خريد كاشي و سراميك از كشورهاي عضو سازمان تجارت جهاني بين ‌5 تا ‌20 درصد و از كشورهاي غير عضو اين سازمان ‌60 درصد است، گفت:« تعرفه ‌60 درصدي مانع خريد كاشي و سراميك ايران توسط كشورهاي ديگر شده و همين امر مازاد توليد را به همراه داشته است.»
وي با بيان اينكه در حال حاضر تعرفه واردات كاشي و سراميك به ايران ‌90 درصد است،اظهار داشت:« وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن و بازرگاني قصد دارند اين تعرفه را به صورت پلكاني در طول ‌4 سال به حدود ‌20 درصد برسانند كه اين امر باعث ضرر توليدكنندگان خواهد شد و انجمن توليدكنندگان سراميك ايران نيز با آن مخالف است.»
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
بيش از 40 درصد کاشي و سراميک کشور در يزد توليد مي شود
استاندار يزد گفت: در حال حاضر بيش از 40 درصد کاشي و سراميک کشور در استان يزد توليد مي شود.
به گزارش فارس، محمدرضا فلاح زاده در اولين همايش ملي سراميک در محل سالن اجتماعات هلال احمر ميبد افزود: سالانه نزديک به 100 ميليون مترمربع کاشي و سراميک در استان يزد توليد مي شود که مي توانيم اين ميزان را به 300 ميليون مترمربع برسانيم.
وي با تاکيد بر لزوم افزايش کيفيت و کميت توليدات و نيز بازاريابي فعال گفت: کشوري که صادرات ندارد، صنعت و توليدش به بن بست خواهد رسيد.
استاندار يزد از تلاش صنعتگران و دانشگاهيان در جهت خودکفايي کشور و بارور کردن متون دانشگاهي با تجربه علمي تقدير کرد و افزود: مديران واحدهاي توليدي و مسئولين هدايت و نظارت کننده صنعت و معدن استان مي توانند با اعزام تعدادي از جوانان به خارج از کشور از خلاقيت نوآوري و تجربيات به روز دنيا بهره مند شوند.
وي از يزد به عنوان چهارراه مواصلاتي کشور که دسترسي ساير استان ها به آن تقريبا يکسان است، نام برد و گفت: مردم اين استان کار را با وجدان و ديانت و اخلاق و انسانيت پيوند زده اند.
استاندار يزد، حمايت مقام معظم رهبري و دولتمردان از بخش خصوصي و اجرايي کردن کامل اصل 44 قانون اساسي را يادآور شد و افزود: رهبر معظم انقلاب توليد ثروت در کشور را به عنوان ارزش تلقي کردند و بايد با رفع موانع اجرايي و قانوني حمايت از سرمايه گذار، صنعتگر، توليدکننده و کارآفرين در کشور صد در صد شود.
فلاح زاده ادامه داد: براي تسخير بازار داخلي و خارجي لازم است کيفيت در طراحي نقش، مصرف مواد اوليه پخت و توليد مدنظر قرار گيرد و با کشورهاي خارجي از جمله ايتاليا و اسپانيا که نمايندگان آن ها در اين همايش حضور دارند رقابت تنگاتنگ داشته باشيم.
استاندار يزد رعايت حقوق کارگران و کارمندان واحدهاي توليدي و تعامل بين کارفرما و کارگران را موجب افزايش راندمان کار و کاهش هزينه ها دانست و گفت: اين روش گام موثري در رساندن توليد کاشي و سراميک استان به 300 ميليون مترمربع است.
وي با تاکيد بر ضرورت استفاده کامل و بهينه از تجهيزات بومي و به روز کردن آن افزود: بايد به فکر نوآوري و جايگزين کردن به موقع ماشين آلات و تجهيزات باشيم و روزبه روز به نوآوري اين تکنولوژي بيفزاييم.
از مجموع 144 مقاله ارسالي به اين همايش 21 مقاله توسط هيات داوران انتخاب و ارائه گرديد همچنين در نمايشگاه تخصصي صنعت کاشي و سراميک تعداد60 شرکت داخلي و 4 شرکت خارجي از کشورهاي اسپانيا ، ايتاليا، چين و امارات محصولات خود را به نمايش گذاشتند.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
وضعيت مصرف انرژي صنعت شيشه كشور
صنايع شيشه کشور در سال 1383 مقدار 462 ميليون متر مکعب معادل گاز طبيعي مصرف نموده‌اند که سهم بخش‌هاي توليدي شيشه جام (شيت) برابر 28 %، شيشه ظروف (بلور و بطري) 37%، شيشه فلوت 24% و واحدهاي سنتي 11% بوده است. پتانسيل صرفه‌جويي انرژي در اين صنعت در سال 1383، 121 ميليون متر مکعب گاز طبيعي به ارزش 1/6 ميليون دلار برآورد شده است. ارزش حامل‌هاي انرژي مصرفي اين صنعت در اين سال 9/23 ميليون دلار از ديدگاه ملي بوده که سهم بخش توليدي شيشه جام (شيت) برابر 27 %، شيشه ظروف (بلور و بطري) 39%، شيشه فلوت 24% و واحدهاي سنتي 10 % از ارزش حامل‌هاي انرژي مصرفي در اين صنعت بوده است. صنايع شيشه کشور در سال 1382 ميزان 460 ميليون متر مکعب معادل گاز طبيعي، حامل‌هاي انرژي مصرف نموده‌اند که سهم بخش‌هاي توليدي شيشه جام (شيت) برابر 37 %، شيشه ظروف (بلور و بطري) 36%، شيشه فلوت 17% و واحدهاي سنتي 10 % بوده است. ارزش حامل‌هاي انرژي مصرفي اين صنعت در اين سال 74/25 ميليون دلار از ديدگاه ملي بوده که سهم ارزشي بخش توليدي شيشه جام (شيت) برابر 38/31 %، شيشه ظروف (بلور و بطري) 80/42%، شيشه فلوت 74/10% و واحدهاي سنتي 08/15 % بوده است. همچنين شدت مصرف انرژي در سال 82 برابر 4850 و در سال 83، 4100 كيلوكالري به كيلوگرم محصول بوده است.
شدت مصرف انرژي صنعت شيشه كشور در سال هاي 82 و 83(كيلوكالري به كيلوگرم )


مقايسه شدت مصرف انرژي شيشه كشور و متوسط دنيا در سال 83(كيلوكالري به كيلوگرم )


مقايسه شدت مصرف انرژي شيشه كشور و متوسط دنيا در سال 82(كيلوكالري به كيلوگرم )



مقايسه شدت مصرف انرژي شيشه كشور در سال هاي 83 و 82(كيلوكالري به كيلوگرم )

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
رشد 5 درصدي توليد كاشي و سراميك كشور در 4 ماه نخست امسال
طي چهار ماه نخست امسال بالغ بر 60 ميليون مترمربع كاشي و سراميك در كشور توليد شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5 درصد رشد داشته است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني وزارت صنايع و معادن؛ بنابر اعلام دفتر صنايع معدني، ميزان توليد كاشي و سراميك در تير ماه امسال نيز در سطح 16 ميليون مترمربع بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال 87 از رشد 2 / 3 درصدي برخوردار است.
براساس اين گزارش، در 4 ماه نخست امسال، مجموع توليد ظروف شيشه‌اي 127 هزار تن، چيني بهداشتي 24 هزار تن، ظروف چيني 13 هزار و 500 تن و شيشه جام 249 هزار تن بوده است .
طي تيرماه امسال نيز 63 هزار تن شيشه جام، 34 هزار تن ظروف شيشه‌اي، 7 هزار و 400 تن چيني بهداشتي و 3 هزار و 500 تن ظروف چيني در كشور توليد شده است.
منبع خبر : پايگاه اطلاع رساني وزارت صنايع و معادن -
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
تولید کاشی و سرامیک ۱۸ درصد افزایش می یابد
ظرفیت تولید کاشی و سرامیک تا پایان سال ۸۸ به ۳۳۰ میلیون مترمربع خواهد رسید. این در حالی است که هم اکنون واحدهای فعال این صنعت برای محصولات خود بازار ندارند.از طرفی تا پایان سال آینده ۱۰کارخانه جدید در شهرهای یزد، بیرجند، بوئین زهرا، رفسنجان و مشهد افتتاح خواهد شد که افزایش ۱۸ درصدی میزان تولید کاشی و سرامیک را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که عدم توسعه بازارهای صادراتی و افزایش واردات کاشی و سرامیک به دنبال رشد بی رویه صدور مجوزهای احداث واحدهای کاشی و سرامیک در طول چند سال گذشته علاوه بر اینکه بازارهای داخلی را اشباع کرده، موجب بلاتکلیفی حجم وسیعی از سرمایه گذاری های انجام گرفته در صنعت مزبور نیز شده است. در واقع طی ۱۰ سال اخیر ایجاد ظرفیت های جدید و افزایش بی رویه تولید به دلیل فقدان برنامه ریزی های کارشناسی شده بازار داخلی اشباع شده اما با این همه هر ساله ظرفیت های جدیدی به بازار اضافه می شوند.
برهمین اساس آمارها نشان می دهد در حال حاضر ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در کشور
۲۸۰ میلیون مترمربع در ۷۲ کارخانه تولیدی برآورد شده است. از این میان ۲۲۰ میلیون مترمربع در بازارهای داخلی و صادراتی مصرف می شود. این آمار نشان می دهد در حال حاضر صنعت کاشی و سرامیک با ۶۰ میلیون متر مربع مازاد تولید مواجه است. بنابراین به نظر می رسد افزایش ظرفیت تولید به ۳۳۰ میلیون مترمربع باید با گسترش بازارهای صادراتی همراه باشد. گفتنی است در شرایط فعلی تنها ۴۱ درصد از تولیدات داخلی به خارج از کشور صادر می شود.
کمال محسنی عضو هیات مدیره انجمن کاشی و سرامیک کشور با بیان اینکه «تا پایان سال
۸۸ خط تولید ۱۰ کارخانه کاشی و سرامیک راه اندازی خواهد شد» اظهار داشت: «با توجه به اینکه افزایش میزان تولید در طول چند سال اخیربازار داخلی را اشباع کرده است، باید برای صادرات این محصول برنامه ریزی کرد.»
وی با تاکید بر اینکه لازمه این امر شناسایی و گسترش بازارهای هدف است، گفت: «از همین رو برنامه ریزی هایی برای افزایش
۱۵ تا ۲۰ درصدی میزان صادرات انجام گرفته است.» محسنی از آسیای میانه، عراق، افغانستان
و برخی کشورهای آفریقایی به عنوان بازارهای صادراتی ایران یاد کرد و افزود: «تلاش می شود تا بازارهایی چون امارات، عربستان و… مورد هدف قرار گیرد.»
وی همچنین با اشاره به واردات کاشی و سرامیک از کشورهایی چون چین، ترکیه و اسپانیا به داخل کشور اظهار داشت: «گمرک هنوز آمار دقیقی از میزان واردات این محصول به داخل کشور صادر نکرده اما میزان واردات به حدی
است که این امر به یکی از بزرگ ترین نگرانی های صنعت کشور تبدیل شده است.»
عضو هیات مدیره انجمن سرامیک کشور وضعیت تولید این محصول در کشور را مطابق استانداردهای جهانی دانست و افزود: «تکنولوژی و دانش فنی در زمینه تولید کاشی و سرامیک قابل رقابت با تولیدات چین، اسپانیا و ترکیه است اما افزایش قیمت تمام شده محصول در کشور توان رقابت را از تولیدکنندگان سلب می کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده هر مترمربع کاشی و سرامیک حدود پنج دلار برآورد شده است، خاطرنشان کرد: «تورم
۲۵ درصدی و ناتوانی در کاهش قیمت تمام شده محصولات موجب شده تا تولیدکنندگان نتوانند سهم مناسبی از بازارهای جهانی داشته باشند
از سوی دیگر گفته می شود برای ایجاد تعادل در صنعت کاشی و سرامیک باید مصرف سرانه کاشی و سرامیک از یک متر و
۲۰ سانتی مترمربع به میانگین جهانی ۵/۳مترمربع ارتقا یابد. به طور کلی از آنجا که مهم ترین بازار مصرف کاشی و سرامیک طرح های عمرانی و ساختمانی شناخته شده اند رکود فعلی بازار مسکن، بازار کاشی و سرامیک را نیز دچار رکود کرده است.
یحیی چگینی دبیر انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور نیز با اشاره به تاثیر رکود فعلی بازار مسکن در صنعت کاشی و سرامیک گفت: «در شرایط فعلی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با انباشت محصول در انبارها مواجه شده اند از همین رو به بازارهای صادراتی روی آورده اند. همین امر رقابت منفی تولیدکنندگان و کاهش قیمت کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی را به دنبال داشته است.»
به گفته وی در حال حاضر برخی از شرکت ها محصولاتی با کیفیت پایین صادر می کنند که موجب بی اعتمادی مصرف کنندگان و از بین رفتن بازارهای صادراتی خواهد شد.» وی با تاکید بر اینکه «در شرایط طبیعی مصرف داخلی
۹۰ میلیون مترمربع است که در بهترین شرایط به ۱۳۰ میلیون مترمربع می رسد»، خاطرنشان کرد: «این امر توسعه بازارهای صادراتی را ضروری می کند
وی همچنین به حذف یارانه انرژی اشاره کرد و افزود: «حذف یارانه انرژی موجب افزایش قیمت تمام شده کاشی و سرامیک خواهد شد که با توجه به عدم کشش بازار امکان افزایش قیمت ها وجود نخواهد داشت بنابراین واحدهای تولیدی را وارد مرحله زیان دهی می کند.» به اعتقاد وی دولت با ارائه تسهیلات مناسب به واحدهای تولیدکننده می تواند بخشی از افزایش هزینه های تولید را جبران کند.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
ظرف سراميک جديد، مدت پخت وپز را کوتاه مي کند

مهندسان مواد ، سراميک جديدي ساخته اند که زمان پخت غذا با مايکروويو را کوتاه تر مي کند و در پلوپزي ازاين جنس، برنج در نصف مدت لازم در ديگر پلوپزها پخته مي شود.
به گفته دانشمندان، اين ماده در صورت تکميل مي تواند به تجزيه سريعتر پسماندهاي ارگانيک کمک کند.
به گزارش سايت "يورکالرت"، "سردار کومارنئي، استاد برجسته معدن شناسي خاک رس در کالج علوم کشاورزي دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا گفت در حال حاضر غذايي که در مايکروويو حرارت داده مي شود، بخشي از حرارت خود را به بشقاب سردي که داخل آن قرار دارد مي بخشد زيرا اين ظرفها براي مايکرويو ها شفاف هستند. زماني که پخت غذا تکميل مي شود، بشقاب ها هنوز سرد هستند.
علت شفاف بودن مواد براي مايکروويو ها آنست که آنها با مولکول هاي موجود در ظروف استاندارد روميزي واکنش نشان نمي دهند. در مورد مايعاتي مانند آب ، مايکروويو ها باعث مي شوند که مولکولها عقب و جلو بروند و به اين ترتيب حرارت ايجاد کنند.
کومارنئي با همکاري چند محقق مرکز تحقيقات سراميک ژاپن سراميکي از "سينترينگ"پتاليت و مگنتيت ساخته اند که در ماکروويو داغ مي شود بي آنکه مانند اکثر وسايل فلزي مشکل ايجاد کند.
در عمل "سينترينگ sintering" پودر مواد در حرارتي نزديک به نقطه ذوب، تحت فشار قرار داده مي شوند تا در نهايت به صورت يک جسم جامد درآيند.
پتاليت يک ماده کاني است که در طبيعيت فراوان است و حاوي ليتيوم، آلومينيوم و سيليکون است و غالبا از آن براي ساختن سراميک هاي مقاوم به شوک حرارتي استفاده مي شود زيرا زماني که اين ماده حرارت مي بيند، بسيار کم منبسط مي شود.
در گزارش اين دستاورد علمي که در مجله "شيمي مواد" به چاپ رسيده، آمده است که در ظروف ساخته شده از اين سراميک جديد ، برنج بسيار خوب پخته مي شود.
کومارنئي که در موسسه تحقيقات موارد دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا نيز عضويت دارد، گفت ظرفهايي که به تنهايي و يا همراه با غذا گرم شدند، توانستند غذا را تا 15دقيقه داغ نگاه دارند.
به گفته او مي توان روي يک بشقاب پيتزا درست کرد وآن را داغ تحويل داد.
با اينحال کساني که به آشپزي با استفاده از مايکروويو عادت کرده اند بايد بخاطر بسپارند که بشقابهايي از جنس سراميک جديد، در مايکروويو داغ مي شوند و مانند گذشته براي جلوگيري از سوختن، بايد از دستگيره استفاده کرد.
خاصيت داغ شدن اين سراميک در مايکروويو، استفاده ديگري را از آن به ذهن مي آورد: سراميک ساخته شده از پتاليت و مگنتيت از آنجا که پس از حرارت ديدن بسيار کم منبسط مي شود ،برخلاف ديگر مواد،در صورت داغ و سرد شدن سريع در مايکروويو نمي شکند .
محققان از اين سراميک بشقابي ساختند و ساختار جامد بشقاب را با روغن خوراکپزي پوشاندند. بعد از حرارت ديدن به مدت 120ثانيه، 98درصد روغن از بين رفته و به اجزاء تشکيل دهنده اش تجزيه شده بود.
"کومارنئي گفت روغن خوراکپزي را بخاطر بي ضرر بودن آن انتخاب شد و افزود شايد بتوان در يک سيستم بسته، براي تجزيه آلاينده هاي ارگانيک در خاک از اين ماده استفاده کرد.
اين محققان معتقدند که در صورت بهينه شدن کيفيت اين ماده، مي توان از آن براي از بين بردن انواع آلاينده هاي زيست محيطي با پسماندي کمتر از آنچه در بسياري از روش هاي کنوني استفاده کرد.
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
احداث كارخانه 200 هزار تني مس آندي توسط ايران و فنلاند




يادداشت تفاهم انجام خدمات مهندسي پايه پروژه احداث كارخانه ذوب مس سونگون به ظرفيت 200 هزار تن مس آندي و 750 هزار تن اسيد در مجتمع مس سونگون بين شركت ملي صنايع مس ايران و شركت فنلاندي اتوتك امضا شد.

به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، اين يادداشت تفاهم را احمد فريدي، قائم مقام مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران و لارس هله مدير ارشد حوزه پيرومتالوژي (دپارتمان فلزات پايه) شركت اتوتك فنلاند امضا كردند.
فريدي گفت: شركت ملي صنايع مس ايران به عنوان نخستين شركت در خاورميانه از فرآيند ذوب و تبديل دوگانه فلاش (ذوب تشعشعي و تبديلي) در كارخانه ذوب مس سونگون استفاده خواهد كرد كه مدرن‌ترين فرآيند ذوب و تبديل مس در زمان حاضر در جهان به شمار مي‌رود.
وي افزود: به اين ترتيب ايران به عنوان سومين كشور داراي فرآيند ياد شده بعد از كشورهاي آمريكا و چين در عرصه صنعت توليد مس فعاليت خواهد كرد.
از جمله مزاياي مهم اين فرآيند علاوه بر مدنظر قرار دادن مسائل فني و اقتصادي مي‌توان به سازگاري منحصر به فرد اين فرآيند با محيط زيست اشاره كرد به نحوي كه اين فرآيند بالاترين جذب گوگرد و بهترين شرايط زيست محيطي را در بين فرآيندهاي پيرومتالوژي مس به خود اختصاص داده است.
قائم مقام مدير عامل شركت ملي صنايع مس ايران ادامه داد: اين شركت اكنون با توليد حدود 206 هزار تن مس كاتدي در سال، رتبه هفتم آسيا و بيست و يكم جهان را در اختيار دارد كه با افزايش ظرفيت توليد به 440 هزار تن، رتبه و سهم ايران در توليد جهاني مس افزايش مي‌يابد.


خبرگزاری فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته دوم سپتامبر





سنگ آهن
پس از هفته ها کاهش قیمت سریع سنگ آهن، این هفته قیمت سنگ آهن تقریباً به ثبات رسید و از شتاب تنزل قیمت آن تا حد زیادی کاسته شد. قیمت سنگ آهن هندی با خلوص 5/63 درصد که هفته قبل 85 دلار هر تن خشک تحویل بنادر چین عرضه میشد، این هفته به 83 دلار رسید. حجم معامله ها بسیار کم است همین امر باعث نگرانی بعضی خریداران است تا فکر کنند که قیمت باز هم کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر کاهش قیمت فولاد ساخته شده در چین باعث شده تا بعضی کارخانه ها تولید خود را پائین بیاورند در نتیجه تقاضای سنگ آهن هم کمتر شده است. ولی پس از بحران اقتصادی، قیمت رابطه سریعی با عرضه و تقاضا پیدا کرده است. به محض کاهش قیمت، حجم تولید و عرضه کاهش می یابد این سیاست را معدن داران هندی به ظرافت دنبال می کنند. سخنگوی فدراسیون معدن داران هندی اعلام کرد که آنها تا آخر سپتامبر صبر می کنند تا شرایط بازار را روشن تر ببینند، پس از آن در مورد کاهش تدریجی تولید سنگ آهن تصمیم خواهند گرفت. از سوی دیگر با کاهش قیمت سنگ آهن محصول چینی که تولید آن به 80 میلیون تن رسیده بود بعلت غیر اقتصادی بودن کمتر تولید خواهد شد. با بحران اقتصادی 120 میلیون تن از ظرفیت تولید سنگ آهن در داخل چین متوقف شد. وقتی قیمت سنگ آهن وارداتی به زیر 80 دلار تنزل کند. رقابت نوع داخلی چینی با واردات مشکل میشود.

قراضه
قیمت قراضه هم مثل سنگ آهن روند نزولی داشت قیمت قراضه در آخرین حراج در ژاپن 26 دلار نسبت به هفته پائین آمد. قیمت قراضه در ژاپن برای منطقه شرق آسیا یک شاخص است ولی کارخانه ها بعلت تعطیلات ملی که 19 سپتامبر شروع میشود دست از خرید کشیده اند اما در مجموع قیمت قراضه در خاور دور روند رو به نزول دارد.این در حالی است که عدم تعادل بازار در ماههای اخیر باعث افزایش قیمت قراضه در روسیه شده و مهم تر آنکه بعلت عدم انباشتگی موجودی، کارخانه های روسیه نگران تامین قراضه خود در ماههای آخر سال هستند که بعلت سرما و یخبندان امکان جمع آوری قراضه نیست.
از سوی دیگر ترک ها نزدیک به یک ماه است که در بازار قراضه نیستند. همه منتظرند تا از حجم عرضه و قیمت قراضه در امریکا اطلاع بگیرند، اما با توجه به کاهش مصرف بیلت خریدار چندانی در بازار نیست. آخرین قیمت قراضه تحویل تحویل بنادر ترکیه برای مخلوط 20-80 هر تن 325 دلار و برای مخلوط 70-30، 320 دلار تحویل بنادر ترکیه بوده است. قراضه A3 روسی هم 315 دلار تحویل استانبول عرضه شده که نسبت به هفته های قبل 5 تا 8 دلار کاهش نشان میدهد. تحلیل گران معتقدند با توجه به کاهش تقاضا در خاور دور قیمت ها باید باز هم کاهش یابد از آنجا که قیمت محصول نهائی تا هر تن 100 دلار پائین آمده است خریداران قراضه صبر می کنند تا شرایط را بهتر بررسی کنند، چرا که احتمال دارد این شرایط برای دو ماه پایدار بماند در این حالت قراضه باید حداقل تا 40 دلار دیگر کاهش یابد. فعلاً هم در انتظار آخر سپتامبر هستند تا بازارهای کشورهای اسلامی فعال شود ولی محققاً قراضه حداکثر قیمت خود را پشت سر گذاشته و حتی اگر پس از رمضان روند نزولی آن متوقف شود دیگر تا پایان سال به اوج قیمت خود باز نخواهد گشت چون موجودی انبارها تقریباً تامین است و از طرف دیگر با خروج صنعت اتومبیل سازی آمریکا از بحران، عرضه قراضه در ماههای بعد بهتر خواهد شد.

بیلت
قیمت بیلت در اکثر نقاط دنیا تا 15 دلار کاهش یافت که حداکثر 3 درصد می باشد و چندان زیاد نیست قیمت بیلت سی ای اس در اواخر آگوست به 460 دلار فوب دریای سیاه رسید ولی این هفته تا 440 دلار هم گفته شده است. تولیدکنندگان سی ای اس می گویند با این قیمت تولید برای آنها صرفه ندارد و در صورت کاهش بیشتر قیمت، آنها تولید را متوقف خواهند کرد. اما در این هفته ترک ها قیمت بیلت را پائین آوردند، قیمت بیلت کاردمیر با 15 دلار تنزل به 445 دلار تحویل درب کارخانه رسید. سود بسیار کم تبدیل بیلت به میله گرد تقاضای آنرا به شدت کاهش داده است این در شرایطی است که ژاپنی ها هم به صادرات بیلت روی آورده اند. آنها از ترس تولید مازاد میله گرد به عرضه بیلت خود دل بسته اند. در چین هم قیمت بیلت تا 25 دلار هر تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و بعلت رکود بازار بیلت هم همچنان کساد است.
در ایران
واردات بیلت از تیرماه محدود شده است حجم واردات با توجه به روند افزایش قیمت بیلت در بازارهای جهانی، در ماههای گذشته از اواسط مهر به بعد محسوس خواهد بود، چرا که از تیرماه حجم خریدها پائین آمده و تاثیر آن در بازار حداقل سه ماه زمان می برد. در هفته گذشته بعلت تعطیل بودن بازارها بعلت ایام سوگواری و شهادت اول مظلوم عالم آقا امیرالمومنین علیه السلام عملاً قیمت تغییر نکرده است، باید در انتظاربود تا از اواخر هفته آینده شاهد افزایش قیمت بیلت و بدنبال آن میله گرد باشیم. با توجه به قیمت خرید بیلت از خارج باید حداقل قیمت خرید این کالا 490 تومان و حداقل قیمت میله گرد 600 تومان باشد در غیر اینصورت باید شاهد توقف کارخانه های تولید میله گرد باشیم.

میله گرد و مقاطع
بعلت رکود در بخش ساختمان سازی در تمام دنیا بازار مقاطع بسیار کساد است و تقاضای آن محدود می باشد. در این میان میله گرد که روند نزولی را در چین دنبال می کرد با توجه به سفارشات بعضی شرکت های ساختمانی به ثبات رسید و بین 502 تا 509 دلار تحویل درب کارخانه ایستاد. صادرات میله گرد از ترکیه به شمال افریقا، خاور دور و خاور میانه بسیار محدود شده است ولی کاهش قیمت آن هم محدود شده است سردرگمی در تولید مقاطع و میله گرد در همه جا یکسان است. قیمت قراضه بالا رفته و باعث افزایش قیمت بیلت شده اما بعلت پائین بودن ساخت و ساز قیمت میله گرد بالا نرفته است. طبعاً باید قیمت بیلت پائین بیاید ولی بعلت ثبات نسبی در بازار قراضه امکان کاهش قیمت بیلت نیست، بنابراین بازارها بجای صحبت در مورد قیمت باید در اندیشه حجم عرضه و تقاضا باشند هر عدم تعادلی به سرعت باعث تغییر قیمت میشود در کل بازار مقاطع در انتظار اتمام رمضان است تا کشورهای اسلامی ساخت و ساز خود را شروع کنند.
در ایران
هفته قبل عملاً بازار مقاطع تعطیل بود برای اولین بار طی سالهای اخیر قیمت تیر آهن برای سه روز متوالی ثابت ماند. این نشان دهنده نبود تقاضا و عدم انگیزه عرضه کنندگان برای فروش است باید در انتظار تمام شدن ماه رمضان بود بی هیچ تردیدی قیمت مقاطع از اول مهر ماه رشد شتابانی خواهد گرفت چون حجم عرضه آنها به شدت محدود بوده است.

ورق
در هفته گذشته قیمت ورق در اکثر نقاط کاهش یافت. کاهش قیمت بسیار محدود بود ولی عرضه از طرف تجار بزرگ که ورق ها را در قیمت ارزان در ماههای قبل خریداری کرده اند زیاد دیده میشد. گذشته از آن چینی ها هم وارد بازار ورق شده اند در حالیکه تا اگوست چینی ها واردکننده ورق بودند، قیمت ورق گرم 2 میلیمتر محصول ام ام ک که توسط کارخانه زیر 420 یورو(600 دلار) سی اف آر انزلی عرضه نمی شد توسط بعضی تجار با دوره تحویل کوتاه مدت تا 590 دلار هم عرضه شد. چینی ها هم این کالا را 615 دلار تحویل بندرامام عرضه کردند، وضع بازار ورق گرم که یک سقوط نزدیک به صد دلاری را در چین داشت به آرامی دارد به ثبات میرسد تنها نگرانی از موجودی این کالاهاست، بازار ورق در چین به کسادی رفته ولی در اروپا و امریکا به آرامی در حال بیدار شدن است، این در شرایطی است که خاورمیانه عملاً تعطیل است. اگر سر ریز ورق در چین که حدوداً 300 هزار تن برآورد میشود در بازارهای دیگر سریع جمع بشود قیمت ورق گرم در اواخر سپتامبر افزایش خواهد یافت ولی امکان کاهش آن حداکثر تا هر تن 30 دلار بیشتر نیست. در این میان قیمت ورق سرد و گالوانیزه است که عقب تر از تقاضا است و در اکثر بازارها یا بهبود یافته یا با ثبات باقی مانده.
در ایران
بازار ورق ایران با محدودیت عرضه روبروست ولی خالی بودن سبد تقاضا و تعطیلات رمضان قیمت ها را بالنسبه بی ثبات نگه داشته بود ولی جهش یکباره قیمت ها در بورس این هفته به ناگهان ورق سرد را تا هر کیلو 50 تومان و ورق گرم کویل ضخامت 2 میلیمتر را تا هر کیلو 100 تومان بالا برد این جهش قیمت طبیعی بود چون قیمت ایران پائین تر قیمت وارداتی آن بود و با ادامه این روند در ماههای بعد بازار با کمبود شدید ورق روبرو میشد اما از هفته قبل چینی ها و روسها شروع به عرضه ورق کردند ورق گرم 610 دلاری، ورق سرد 660 دلاری از روسیه عرضه شد. این در حالی است که چینی ها هم ورق سرد را بسته به ضخامت 660 تا 700 دلار تحویل بندرامام پیشنهاد دادند، ورق دو مطلب دارد اول عرضه دوم قیمت، سطح عرضه ورق اعم از وارداتی یا تولید داخلی بسیار پائین است ولی نشانه هائی دیده میشود که در اکتبر و نوامبر پیشنهادات فروشندگان زیاد شود، اما در مورد قیمت نظر اکثر دست اندکاران اینست که قیمت ها به اوج خود رسیده و دیگر فضائی برای افزایش ندارد از یک طرف موجودی انبارها در خارج بالا میرود از سوی دیگر پیشنهادات فروش تجار بزرگ در راه است و از همه مهم تر اینکه افزایش قیمت های اخیر از طرف مصرف کنندگان نهائی جذب نشده است. نباید فراموش کرد که ورق یک کالای صنعتی است با افزایش قیمت آن تولید کننده سطح مصرف خود را به حداقل خواهد رساند مگر آنکه قیمت فرآورده های مثل یخچال، بخاری، اتومبیل و غیره افزایش یافته باشد در حالیکه در ماههای اخیر این شرایط نبوده است یا باید قیمت کالاهای ساخته شده اوج بگیرد یا باید مصرف ورق پائین بیاید. باید در انتظار هفته های بعد بود.


مركز خدمات فولاد ايران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
هند سومین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا


با توجه به روند تولید فولاد در هند، این کشور در راه رسیدن به مقام سوم تولید فولاد دنیا طی امسال است. سال گذشته هند با 55 میلیون تن تولید رتبه پنجم را پس از کشورهای چین(501 میلیون تن)، ژاپن(119 میلیون تن) امریکا(91 میلیون تن) و روسیه(69 میلیون تن) بدست آورد. کشورهای آلمان، اکراین و برزیل به ترتیب رتبه های ششم، هفتم و هشتم را کسب کردند.
هند که هدف خود را کسب رتبه سوم تولید تا سال 2013 قرار داده بود. در حال حاضر قصد دارد سطح تولید فولاد خود را سالهای 2012-2011 به 124 میلیون تن برساند.
طبق اظهار مدیراتحادیه تولید کنندگان هند، تولید هند طی ماههای آوریل تا آگوست 14/22 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته 6/6 درصد افزایش سالیانه نشان میدهد. هند قصد دارد رتبه سوم تولید در دنیا را طی امسال به خود اختصاص دهد.
مدیر این اتحادیه ضمن اشاره به در نظر گرفتن انرژی مصرفی و برنامه های جلوگیری از افزایش سطح آلودگی ها گفت از آنجا که همیشه تقاضای بازار از حدود ماه اکتبر بالا می رود، روند تولید منطقه نیز در نیمه دوم سال افزایش قابل توجهی پیدا می کند. دلیل اصلی افزایش روند تقاضا در این فصل، اتمام فصل بارانهای موسمی و افزایش فعالیتهای ساخت و ساز است.


مرکز خدمات فولاد ایران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودکفایی امارات در تولید فولاد


صنایع فولاد امارات قراردادی به ارزش 477 میلیون دلار با یک شرکت مهندس ایتالیایی برای راه اندازی فاز دوم از پروژه های توسعه ای خود به امضاء رساند. هدف این پروژه راه اندازی خط تولید مقاطع با ظرفیت یک میلیون تن در سال است.
این خط جدید تولید قرار است تا پایان سال 2011 راه اندازی شود و محصولات تولیدی آن تیرآهن سنگین(400هزارتن)، ستونی(400 هزارتن) ناودانی و نبشی(100 هزارتن) و تیرهای ورقی (100 هزارتن) خواهد بود.
تولیدات این کارخانه جدید بازار مقاطع خلیج فارس را تغذیه خواهد کرد. تقاضای مقاطع این منطقه در حال حاضر 5/1 میلیون تن در سال برآوردشده که تا سال 2015 دو برابر خواهد شد.
اولین فاز توسعه ای این پروژه راه اندازی خط تولید 6/1 میلیون تنی و خط ذوب با ظرفیت4/1 میلیون تن در سال است کل سرمایه گذاری اختصاص یافته برای این طرحهای توسعه ای 5/2 میلیارد دلار است که با انجام آن ظرفیت تولید فولاد امارات تا سال 2015 به 5/6 میلیون تن در سال خواهد رسید.
ظرفیت تولید فعلی امارات استیل 2 میلیون تن در سال شامل تولید مقاطع، میله گرد و بیلت است.



مرکز خدمات فولاد ایران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
صادرات مس افزایش یافت


تولید مس کاتد نیز در پنج ماهه امسال به 87 هزار و 103 تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد و در مقایسه با هدف برنامه یک درصد افزایش نشان داد.



صادرات مس توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در پنج ماهه منتهی به پایان مردادماه سال جاری برابر با 202 هزار و 567 تن به ارزش 348 میلیون و 600 هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 36 درصد افزایش داشت.
به گزارش ايلنا؛ تولید مس کاتد نیز در پنج ماهه امسال به 87 هزار و 103 تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد و در مقایسه با هدف برنامه یک درصد افزایش نشان داد.
میزان تولید مس آند نیز با 7 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه قبل به 108 هزار و 604 تن رسید که 100درصد هدف برنامه را محقق کرد.
در دوره یاد شده، 383 هزار و 551 تن کنسانتره مس تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8 درصد و نسبت به هدف برنامه، 5 درصد بیشتر بود.
کل استخراج مس در مدت مذکور برابر با 38 میلیون و 52 هزار و 182 تن بود و میزان تولید سنگ سولفیدی نیز به 14 میلیون و 747 هزار و 669 تن رسید.

ایلنا
 

pedestrian

عضو جدید
کاربر ممتاز
كارنامه نهايي آزمون كارشناسي ارشد در سايت سازمان سنجش منتشر شد.
بدين­وسيله به اطلاع كليه داوطلبان آزمون كارشناسي­ارشد ناپيوسته داخل سال 1388 كه مجاز به انتخاب رشته گرديده و در زمان مقرر نسبت به انتخاب رشته اينترنتي خود اقدام نموده­اند، مي‌رساند كه نتيجه آزمون در قالب كارنامه ازروز شنبه 28/6/88 در سايت اين سازمان قابل رؤيت و بهره­برداري مي­باشد.
لذا داوطلبان گرامي مي­توانند با مراجعه به سايت اين سازمان به نشاني : www.sanjesh.org و با درج شماره داوطلبي و مشخصات شناسنامه­اي شامل نام خانوادگي، نام، شماره شناسنامه و سال تولد و يا شماره پرونده و مشخصات شناسنامه­اي از وضعيت علمي خود در كد رشته­هاي انتخابي مطلع شوند.
داوطلبان گرامي مي­توانند سؤالات خود را با شماره تلفن­هاي 99- 88923595- 021 يا با بخش پاسخگويي اينترنتي سايت سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني: www.sanjesh.org در ميان بگذارند.



روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
پیش بینی افزایش تقاضای فولاد در دنیا

پیش بینی افزایش تقاضای فولاد در دنیا

<مرکز خدمات فولاد ایران –طبق گفته مدیر شرکت آرسلورمیتال، بعد از بحران مالی تقاضای آهن و فولاد دنیا 3 تا 5 درصد رشد خواهد کرد. اما بازارهای اروپا و امریکا تا سال 2010 بهبودی نخواهند داشت. در حالیکه انتظار میرود بازار داخلی چین تا آخر امسال تا 15 درصد رشد داشته باشد.
 

mohsn_gh

عضو جدید
سلام
تشکر می کنم بابت مقالاتتون
غیر از کلید فولاد چه نرم افزار دیگه ای مورد استفاده رشته مواده؟
برای آزمون ارشد برای درس زبان چه منبعی رو مطالعه کنم؟
لطفا راه نمایی کنید.
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 40 درصدي ارزش صادرات مس


ارزش صادرات مس در 6 ماهه نخست امسال، در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزايش يافت.


به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، علي رستمي، معاون مالي شركت ملي صنايع مس ايران با بيان اين مطلب اظهار داشت: به رغم اين كه هدف گذاري صادراتي شركت ملي صنايع مس در بودجه سال 88 براي 640 ميليون دلار پيش‌بيني شد، اما اين شركت توانست طي شش ماهه نخست امسال، بيش از 654 ميليون دلار محصول صادر كند.
وي افزود: اين موفقيت در حالي اتفاق افتادكه قيمت جهاني مس طي شش ماهه نخست سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، بيش از 37 درصد كاهش يافت.
رستمي تصريح كرد: در شش ماهه نخست سال گذشته، از كل فروش محصولات شركت مذكور 43 درصد مربوط به صادرات و 57 درصد آن، در بازار داخل به فروش رسيد اما در شش ماهه اول امسال، بيش از 62 درصد محصولات صادر شد و 38 درصد آن در داخل به فروش رسيد.
معاون مالي شركت ملي صنايع مس ايران با اشاره به افزايش 600 درصدي تناژ صادرات محصول فرعي سولفور موليبدن گفت: تناژ صادرات اين محصول، از حدود 170 تن در شش ماهه اول سال 87، به حدود 2470 تن در شش ماهه اول امسال افزايش يافت.
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
اشتهای کور شده بازار آهن


فعالان بازار آهن هفته گذشته را با ناامیدی پشت سر گذاشتند؛ چرا که برخلاف آنچه امید مي‌رفت بعد از ماه رمضان نیز در بازار تحرکی به‌وجود نیامد و فضای بازار در هفته اخير آکنده از رکود بود؛ البته شایعاتی نیز مبنی بر ورود محصولاتی چون میلگرد و تیرآهن رکود را تشدید کرده بود.
میانگین قیمت میلگرد در هفته گذشته حدود 555 تومان برای هر کیلو بود و تیرآهن سایز 14 نیز در محدوده یک صد هزار و 10 تومان بود و در طول هفته نوسان قیمتی نداشت؛ درحالی‌که بازار سال گذشته در همین شرایط با رشد قیمت مواجه شده بود و با وجود بالا بودن سطح قیمت‌ها در رونق به‌سر مي‌برد. سطح قیمت‌ها در سال گذشته حدودا دو برابر نرخ های فعلی بود، میلگرد در محدوده قیمتی 950 تا 1050 تومان و تیرآهن 14نیز حدودا شاخه‌ای یک هزار و 550 تومان مورد مبادله قرار مي‌گرفت؛ البته رکود از پاییزسال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در این راستا، کارشناسان معتقدند تنها راه برون رفت بازار آهن از رکود، اقدامات حمایتی دولت و با تزریق نقدینگی میسر خواهد شد.
این اقدامات مي‌تواند شامل تغییرات نرخ تعرفه‌های واردات و پرداخت بودجه برای پروژه‌های دولتی و اجرای آن و عملیاتی شدن مسکن مهر باشد؛ اما شایعاتی در این باره وجود دارد که نه تنها نقدینگی به بازار تزریق نشده، بلکه در برخی مناطق برای طرح نوسازی مدارس به جای تسهیلات مالی و نقدینگی محصولات ساختمانی از قبیل میلگرد به پیمانکاران تحویل داده شده که همین موضوع باعث ورود حجم وسیعی از محصولات ساختمانی به بازار و قفل شدن مبادلات در بازار آهن شده است.
از همین رو بازار با وجود گذراندن ماه رمضان همچنان شاهد رکود است و با وجود حجم وسیع از موجودی انبارها، امیدی به بهبود آن نیست؛ مگر اینکه تغییری در روند بازار مصرف ایجاد شود و اشتهایی برای مصرف آهن ایجاد شود.
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش هفتگی بازار فولاد – هفته 35 سال 2009


سنگ آهن
قیمت سنگ آهن این هفته تقریباً ثابت ماند. علت آن تقاضای خرید برای انبار کردن سنگ آهن قبل از شروع تعطیلات است. چین از اول تا هشتم اکتبر تعطیل است قیمت سنگ آهن 5/63 درصد خلوص در بازار تحویل نقدی 83 تا 85 دلار سی اف آر بنادر چین بود در حالیکه هفته قبل 82 تا 84 دلار بوده است سنگ آهن با عیار 58 درصد هندی هم 67 تا 68 دلار سی اف آر عرضه شده ولی معامله زیادی صورت نگرفته است. عرضه کنندگان سنگ آهن امسال زیان بزرگی را متحمل شده اند پیش بینی های آینده هم چندان جالب نیست . بنا به گزارش دویچ بانک متوسط قیمت سنگ آهن که در اواسط اگوست 75/99 دلار برای فصل چهارم امسال برآورد شده بود به 84 دلار کاهش یافت، این بانک قیمت متوسط سنگ آهن را برای فصل اول سال آینده 25/97 دلار پیش بینی کرده بود که آنرا به 42/85 دلار تنزل داد برای فصل دوم سال آینده هم برآورد خود را از 95 دلار به 67/86 دلار پائین آورد.
علت اصلی این تغییر در پیش بینی متوسط قیمتها، ضعف تقاضای فولاد است. این پیش بینی ها در میزان سرمایه گذاری و عرضه سنگ آهن بسیار مهم است چرا که میزان وام دهی بانکها و ارزش سهام شرکتهای معدنی و فولادی با این اعداد جابجا میشود. از سوی دیگر خریداران و فروشندگان سنگ آهن میدانند که برای حفظ شرایط بازار به قراردادهای بلند مدت بعنوان پایه تحلیل هایشان نیاز دارند ولی در بازار بسیار حساس اقتصاد فعلی دنیا زمان عامل مهمی است بنابراین به معاملات نقدی بیشتر روی خوش نشان میدهند و حجم معاملات در این بازار بالا میرود، این امر باعث انتقال اعتبارات از طرح های بلند مدت به وام های کوتاه مدت در بازار تحویل نقدی خواهد شد، با این روش هر نوسان شدیدی می تواند عواقب سنگینی را ایجاد کند چون تقاضای سنگ آهن در دنیا بسیار بالاست و بر خلاف نفت یا طلا در بورس های جهانی معامله نمیشود بنابراین علیرغم گستردگی حجم معاملات آمار دقیقی از جابجائی این کالا در دسترس نیست همین امر سنگ آهن را در آینده تبدیل به یک کالای مخاطره آمیز کرده است.
یک گزارش نشان میدهد که قیمت سنگ آهن نباید از 80 دلار تحویل بنادر چین پائین تر بیاید ، چون در اینصورت سرمایه گذاری و عرضه این کالا صدمه خواهد دید. حفظ چرخه عرضه و تقاضا ایجاب میکند تا این سطح قیمت حفظ شود.
در هر حال باید صبر کرد تا تعطیلات چین تمام شود ولی روند فعلی قیمت فولاد اجازه نمیدهد که سنگ آهن تغییر جدی در ماههای آینده داشته باشد.

قراضه
بازار قراضه سردرگم است، از یک طرف بعلت روبروشدن فصل سرما، جمع آوری قراضه محدود میشود بنابراین عده ای معتقدند در ماههای آینده قیمت قراضه تا هر تن 30 دلار افزایش خواهد یافت ولی عده دیگری معتقدند که قیمت قراضه باید 10 تا 15 دلار پائین بیاید چون بازار فولاد کاهش یافته و تقاضا زیاد نیست. اما همه دست اندرکاران امیدوارند قیمت ثابت بماند تا آنها تکلیف خود را بدانند. عرضه قراضه در اروپا محدود است ولی انتظار میرود قیمت 10 تا 20 دلار کاهش یابد چون تقاضا هم محدود است.
واردات قراضه به خاور دور هم کم شده است. علت آن تعطیلات هفته اول اکتبر، رکود بازار فولاد و خریدهای قبل کارخانه هاست.
قیمت قراضه کلاس 1 سنگین امریکا تحویل بنادر خاور دور 350 دلار بود قراضه مخلوط 80 – 20 هم 323 تا 325 دلار معامله میشد.
در این حال احتمال میرود که ترک ها با اتمام ماه رمضان به بازار قراضه روی بیاورند ولی با توجه به روند فعلی قیمت فولاد بعید است که سطح درخواستها زیاد باشد. ترک ها اخیراً قراضه مخلوط 20-80 را تحویل استانبول از اروپا در قیمت 320 دلار خریده اند قراضه کلاس A3 روسیه هم 305 تا 310 دلار سی اف آر بنادر ترک عرضه شده است.

بیلت
بیلت همچنان به سرگردانی خود ادامه میدهد. خریداران بیلت در خاور دور از بازار کنار کشیده اند به دو علت اول روند نزولی قیمت مقاطع بخصوص میله گرد در همه بازارها و مهم ترین آنها بازار چین.
دوم نزدیکی تعطیلات اول اکتبر در خاور دورکه تقاضا را کاهش داده است.
البته در هفته های قبل هم بیلت شاهد بازاری آرام بود که نشانه های کاهش محدود قیمت در آن دیده میشد بیلت سی ای در خاور دور تحویل بنادر مقصد 490 دلار عرضه شده ولی حجم معامله پائین است.
بیلت تحویل بنادر ترکیه هم 460 دلار بود بیلت تولیدی چین تحویل درب کارخانه با احتساب 17 درصد عوارض 450 دلار هر تن قیمت داشت.
کاهش قیمت بیلت در شرایط فعلی تابع تغییر قیمت قراضه است.
بیلت در ایران
بازار بیلت در هفته گذشته بسیار ساکت بود، تقاضای میله گرد خیلی ضعیف است و قیمتهای فروش میله گرد برای نوردکاران به صرفه نیست، بیلت 150 تحویل در انزلی هر کیلو تا 450 تومان هر کیلو هم رسید ولی عرضه بیلت در جنوب زیاد نیست. مشکل بیلت در ایران قیمت میله گرد و مقاطع نیست، مشکل اصلی عدم فروش این کالاست اگر قیمت بیلت بر فرض مثال به 400 تومان افت کند قیمت میله گرد هم به حدود پانصد تومان خواهد رسید، ولی از آنجا که تمام پروژه های عمرانی متوقف است با کاهش قیمت میله گرد جو روانی منفی بسیار شدیدی بر بازار حاکم خواهد شد و عملاً تمام معاملات متوقف میشود که این امر به شدت رکود خواهد انجامید.
گره کار بیلت نه فقط در نرخ میله گرد است بلکه بیشتر در تقاضای مقاطع نهفته است، اگر کارخانه ها بتوانند با سه شیفت کار کنند. هزینه تبدیل کاهش خواهد یافت ولی در آنصورت باید بتوانند محصول تولیدی را بفروش برسانند که این امر امکان پذیر نیست. بنابراین انتظار هفته ای خوش پس از هفت روزی سخت برای بیلت را نباید داشت.

میله گرد و مقاطع
بازار مقاطع در همه دنیا رو به سرازیری بوده است، علت آن مشکل در صنعت ساختمان سازی است. در کشورهای اسلامی همه انتظار تغییرات پس از عید فطر را دارند ولی اتفاق مهمی نیفتاده است، ترک ها میله گرد را در قیمت 470 دلار هر تن فوب پیشنهاد میدهند و روسها 470 – 440 دلار فوب بنادر دریای سیاه.
تقاضای مقاطع در مفتول ضعیف بود اکثر کارخانه ها منتظر دریافت سفارش از شمال افریقا هستند . در چین قیمت میله گرد 60 دلارو 52 دلار پائین آمد قیمت تیر ستونی هم بسته به سایز آن بین 69 تا 95 دلار هر تن کاهش یافت. قیمت بازار با قیمت کارخانه تقریباً یکسان شده و برای تجار ومعامله مقاطع سودی ندارد این وضع در بیشتر کشورهای خاور دور هم دیده میشود البته تعطیلات اول اکتبر در این مورد بی تاثیر نیست، اما در کل انتظار خریداران عمده این است که قیمت مقاطع کاهش خواهد یافت بهمین دلیل آنها دست از خرید کشیده اند.
مقاطع در ایران
بازار ایران این هفته عملاً تا روز سه شنبه تعطیل بود در این هفته قیمتها تقریباً ثابت بود به غیر از تیرآهن سایز درشت که قیمت آن بدلیل محدودیت عرضه نوع خارجی بالا رفت. قیمت میله گرد تقریباً ثابت ماند. بعضی اقلام ناودانی هر کیلو 5 تومان پائین آمد. میله گرد نیشابوری را تا 4 تومان گرانتر در نیشابور هم گفتند.
در این هفته همه در انتظار بودند البته آنها که در تعطیلات نبودند، بازار واقعی ماه رمضان از شنبه شروع خواهد شد ولی تغییر واقعی در مورد مقاطع پس از فعال شدن وزارت راه و وزارت نیرو صورت خواهد گرفت. باید درانتظار نشست و دید.

ورق
قیمت ورق در همه بازارها رو به تنزل بود .
ورق گرم محصول سی ای اس تحویل بنادر خاور دور 520 تا 530 دلار هر تن عرضه شد که 40 دلار کاهش داشت علت آنهم کاهش تقاضاست. در چین از هفته ها قبل قیمتها رو به تنزل بوده است، موجودی انبارها بالا رفته ولی هنوز کارخانه ها به تولید خود ادامه میدهند در حالیکه قیمت خود را برای فروش در ماه اکتبر تا 60 دلار هر تن ورق گرم و 100 دلار هر تن ورق سرد پائین آورده اند. با این حال تولید برای کارخانه ها هنوز سودآور است بنابراین در خلال تعطیلات موجودی انبارها بالا خواهد رفت و این به روند نزولی قیمتها دامن خواهد زد در حال حاضر همه خریداران به انتظار بازار بعد از تعطیلات نشسته اند . اگر روند تقاضا در چین به همین شکل بماند کالاهای ارزان قیمت چینی که به بازارهای اروپا روانه شده اند به هجوم خود شدت خواهند بخشید. امروز چینی ها ورق سرد تحویل اروپا را هر تن 500 دلار فوب یا 410 یورو سی اف آر انتورپ عرضه می کنند ولی دلیلی ندارد که قیمتها تا 30 دلار بیشتر هم کاهش پیدا نکند. چون موجودی انبارها بالاست و ترس از خرید وجود دارد. نگاه اکثر دست اندرکاران ورق به بازار مایوسانه است بهمین دلیل این هفته شاهد کاهش قیمت ورق سرد و گالوانیزه بودیم این روند در هفته آینده دنبال خواهد شد.
ورق در ایران
این هفته بازار ورق بیشتر با پیشنهاد فروش روبرو بود تا خرید. عده ای از واردکنندگان که ورق را در قیمت پائین خریده اند، با ترخیص کالاهای خود به بازار هجوم آوردند تا کالایشان را بفروشند رکود کلی بازار اجازه نداد تا انتظار آنها تماماً برآورده شود ولی عدم عرضه مبارکه فرصت لازم را در اختیار آنها قرار داد تا کالای خود را بفروشند، بازار ورق گرم تا ضخامت 15 میلیمتر تقریباً ثابت بود ولی معامله زیادی صورت نمی گرفت ورق کاویان بطور متوسط 10 تومان هر کیلو ارزانتر در اهواز ارائه شد.
ورق سرد بازار ساکتی داشت ولی با شروع فصل مصرف، احتمالاً قیمت ها ثابت بماند. ورق گالوانیزه هم مثل ورق سرد بود.
قزاقها قیمتهای پیشنهادی خود به بازار ایران را تغییر نداده اند ولی از روش برخورد آنها پیداست که برای ماه بعد حاضر به تخفیف دادن هستند. از ورق سرد ام ام ک خبری نیست ولی ورق گرم کویل ام ام ک را می شود در 610 دلار تحویل انزلی خرید در حالیکه قیمت فروش آن پس از ترخیص روز چهارشنبه 702 تومان بوده است. برای روشن شدن بازار ورق باید تا دوشنبه صبر کرد.
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
موسسه آمارهاي ملي چين اعلام كرد:


كاهش 10درصدي سود صنايع چين؛ فولاد در صدر زيان‌دهي



موسسه آمارهاي ملي چين اعلام كرد ، ميزان سود شركتهاي نفتي ، توليد كنندگان آهن و فولاد و ساير صنايع بزرگ اين كشور طي هشت ماه نخست 2009 نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 10.6 درصدي روبرو شده است .




به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز ، سود شركتهاي بزرگ چين طي هشت ماه نخست امسال به 1.67 تريليون يوان معادل 245 ميليارد دلار رسيده است . اين آمارها نشانگر تاثيرات منفي بحران اقتصادي و مالي جهان بر شركتهاي بزرگ چيني است . اين در حالي است كه دولت چين بسته محرك مالي و اقتصادي 586 ميليارد دلاري را اجرا كرده است .
بر اساس اين گزارش ، سود شركتهاي بزرگ چين طي پنج ماه نخست امسال نيز با 22.9 درصد كاهش به كمتر از 850 ميليارد يوان معادل 124 ميليارد دلار رسيده بود . شركتهاي توليد كننده آهن و فولاد با 71.7 درصد كاهش سود بيشترين زيان و ضرر را در بين شركتهاي چيني متحمل شده اند .
شركتهاي نفتي چين نيز در اين مدت با كاهش 68.5 درصدي سود روبرو شدند . سود شركتهاي نيروگاهي چين نيز در اين مدت با افزايش 194 درصدي مواجه شده است .
بر اساس اين گزارش ، رشد اقتصادي چين طي سه ماه دوم امسال به بيش از 7.9 درصد رسيد . اين رقم طي سه ماه نخست امسال نيز به 6.1 درصد رسيده بود .
اين گزارش حاكي است رشد شركتهاي دولتي چين طي شش ماه نخست امسال به مراتب بيش از رشد بخش خصوصي بوده است .
ون ژيابائو نخست وزير چين تاكيد كرد ، علي رغم بهبود نسبي شرايط اقتصادي چين ، دولت به اجراي سياستهاي محرك مالي تا دستيابي به رشد و رونق پايدار ادامه خواهد داد.


خبرگزاري فارس
 

magnet

عضو جدید
دوره آموزشی جوش در دانشگاه تبریز برگزار میشود.
بسیج دانشجویی برگزار میکنه با همکاری پارس سامان طوس.
اطلاعات بعدی رو می رسونم.
فقط هرکی میخواد و میتونه ، بره دفتر بسیج ، ثبت نامم اونجاست.
 

magnet

عضو جدید
دوره آموزشی جوش در دانشگاه تبریز برگزار میشود.
بسیج دانشجویی برگزار میکنه با همکاری پارس سامان طوس.
اطلاعات بعدی رو می رسونم.
فقط هرکی میخواد و میتونه ، بره دفتر بسیج ، ثبت نامم اونجاست.

دوره بازرسی فنی جوش و تست های غیر مخرب
ارائه مدرک از ASNT
شامل دوره های PT و MT یعنی بازرسی مایعات نافذ و بازرسی ذرات مغناطیسی.
تخفیفش هم حدود 300تومن کمتر از بیرونه.
شروع کلاس ها هفته آخر مهرماه.
هرکی تبریزه بره ، خوبه ها!!!
 

magnet

عضو جدید
نهمین همایش علمی دانشجویی مهندسی متالورژی و مواد
28 تا 30 مهرماه 1388
مکان: تهران .خ کارگز شمالی. تقاطع جلال ال احمد. دانشکده مهندسی متالورژی ومواد دانشگاه تهران



شماره تلفن:61114166
تلفکس:88334407
همراه:09122706288

METALLURGY9TH@ENGMAIL.UT.AC.IR


ثبت نام در همایش
مبلغ ثبت نام برای شرکت در همایش برای دانشجویان : تا پایان شهریور ماه : 150,000 ریال بعد از شهریور ماه : 200,000 ریال مبلغ ثبت نام آزاد : 1,200,000 ریال

لیست کارگاه های آموزشی- کارگاه متالوگرافی کمی - کارگاه آشنایی با انتخاب آلیاژهای صنعتی(کلید فولاد) - کارگاه NDT - روش های آنالیز نانومواد - نرم افزار Factsage - نرم افزار شبیه سازی ABAQUS - تضمین کیفیت در تکنولوژی جوشکاری *
مدت زمان هر دوره 2-4 ساعت می باشد. **
هزینه ثبت نام هر کارگاه برای دانشجویان مبلغ 10.000 تومان می باشد. ***
هزینه ثبت نام آزاد هر کارگاه برای شرکت کنندگان غیر دانشجو مبلغ 60.000 تومان می باشد.

سایر جزئیات

http://www.msec.ir/
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

فرهنگ

مدیر بازنشسته
اینم ساعت و روز کارگاهها:

کلید فولاد : 3 شنبه 13-11 و 30/16 -30/14
متالوگرافی کمی : 4 شنبه 13-11
برریس غیر مخرب: 5شنبه 13-9
انالیز مواد: 4 شنبه 30/16- 30/14
ABAQUS : سه شنبه 30/16-30/14 و 4شنبه 30/16-30/14 و 5 شنبه 11-9
FACTSAQE : سه شنبه 30/16-30/14 و 4 شنبه 30/16-30/14
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Roozbeh69 چه خبر از امتحانها مهندسی مواد و متالورژی 1

Similar threads

بالا