پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
احتمال افزایش قیمت فولاد بائواستیل در سپتامبر


انتظار می رود در ماه سپتامبر کارخانه بائواستیل، قیمت ورق سرد و گرم کویل خود را 5 تا 6 درصد نسبت به ماه آگوست افزایش دهد.
پیش بینی می شود این کارخانه قیمت های خود را 30 تا 43 دلار افزایش دهد. زیرا تولیدکنندگان فولاد در چین به خاطر افزایش سود و کاهش هزینه های تولید، قیمت های خود را افزایش داده اند.
انتظار می رود کارخانه ووهان استیل نیز قیمت های خود را 30 تا 60 دلار افزایش دهد.




پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن صادراتی هند در سپتامبر


تجار در هند نسبت به کاهش شدید قیمت تحویل نقدی سنگ آهن صادراتی به چین در ماه سپتامبر هشدار می دهند. آنها انتظار دارند قیمت سنگ آهن خلوص 5/63 درصد از قیمت فعلی بیش از 100 دلار برای هر تن سی اف آر پایین تر بیاید. علت اصلی این است که شرکت استرالیایی ریوتینتو قصد دارد صادرات خود به چین را براساس تقاضا و با تاخیر انجام دهد.
کارخانه ریوتینتو در ماه، 4 تا 5 میلیون تن سنگ آهن به چین صادر می کند اما معاملات آن از زمان قطع مذاکرات بر سر قیمت، کاهش یافته است. علت اصلی افزایش قیمت سنگ آهن صادراتی هند به چین نیز همین است.
با شروع دوباره صادرات ریوتینتو در اواسط یا اواخر آگوست، قیمت سنگ آهن هند نیز دوباره کاهش خواهد یافت.
در حال حاضر، قیمت تحویل نقدی سنگ آهن صادراتی هند به چین مرتباً افزایش می یابد به طوری که متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 5/63 درصد، 103 دلار برای هر تن سی اف آر است. در 30 جولای سنگ آهن خلوص 61 درصد، 96 دلار برای هر تن سی اف آر معامله شد.
بسیاری از تجار انتظار دارند افزایش قیمت ها ادامه یابد و حتی در ماه آگوست به 110 تا 115 دلار برای هر تن سی اف آر برسد.




مركز خدمات فولاد
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مس در انتظار رشد بیشتر

گروه بورس کالا- قیمت محصولات مسی در پی افزایش قیمت جهانی مس افزایش داش
به گفته فعالان اقتصادی با افزایش قیمت مس در بازار داخلی، تاجران مس در این روزها کالاهای خود را با شرط به فروش می‌رسانند.

تاجران، مس را با قیمت یکشنبه هفته آینده به خریداران تحویل می‌دهند؛ چرا که پیش‌بینی می‌شود هفته آینده قیمت این محصولات در بازار افزایش چشمگیری داشته باشد.
آگاهان بازار روند رو به رشد قیمت مس در بازار را نگران‌کننده عنوان می‌کنند و معتقدند با افزایش 220 دلاری قیمت مس نسبت به روز جمعه، قیمت محصولات مسی رشد خواهد کرد، به همین دلیل مس مفتول و کاتد در این روزها قیمت مشخصی ندارد و فروشندگان این محصولات سعی می‌کنند، مس را با شرط به فروش برسانند.
تاجران دلیل این موضوع را رشد بی رویه قیمت مس در بازار لندن می‌دانند و معتقدند تاجران ایرانی در این روزها حاضر نیستند محصولات مس را با قیمت روزهای قبل به فروش برسانند و در انتظار قیمت ثابتی برای مس در یکشنبه هفته آینده هستند.


خبرگزاری دنیای اقتصاد
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش تولید پنج فولاد‌ساز بزرگ ژاپن

بورس نیوز - روزنامه نیکی ژاپن طی گزارشی اعلام کرد که تولید پنج فولاد ساز بزرگ این کشور در فصل دوم سال جاری 30‌درصد افزایش یافته است.


طبق این گزارش پیش‌بینی شده است که تولید پنج فولاد ساز بزرگ ژاپن طی مدت مذکور به 5/18میلیون تن رسیده باشد.
به این ترتیب پس از سه فصل متوالی افت تولید، سرانجام سطح فولاد تولیدی این کشور افزایش یافته است.
نیکی در این گزارش افزایش تقاضای فولاد از جانب بخش خودروسازی و تجهیزات الکترونیکی ژاپن در کنار رشد صادرات به چین و سایر کشور‌های آسیایی را عمده‌ترین علل افزایش تولید فولاد در ژاپن به حساب آورده است.
همچنین در مطلب منتشر شده این روزنامه ژاپنی اعلام شده که شرکت نیپون Nipon قصد دارد در فصل سوم سال تولید خود را 40‌درصد بالا ببرد و JFE Steel نیز 30‌درصد بر سطح تولید خود خواهد افزود. در عین حال شرکت Samitomo می‌خواهد که درفصل سوم سال 20‌درصد تولید خود را اضافه کند و Kobe نیز از تصمیم برای بالا بردن سطح تولید به همین میزان خبر داده است.
از شرکت Nissan Steel نیز خبر می‌رسد که مسوولان این شرکت بیش از 20‌درصد بر تولید سه ماه آینده خود خواهند افزود.





خبرگزاری دنیای اقتصاد
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
طي جهار ماه نخست سال؛

توليد فولادخام كشور به 7/3 ميليون تن رسيد


ميزان توليد فولاد خام در واحدهاي فولادسازي كشور در چهار ماهه نخست سال جاري در مجموع به 3 ميليون و 686 هزار و 632 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 9 درصد افزايش داشت.




به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، ميزان توليد محصولات فولادي نيز در مدت ياد شده برابر با 3 ميليون و 185 هزار و 901 تن بود كه از اين ميزان يك ميليون و 100 هزار 422 تن ميلگرد، يك ميليون و 408 هزار و 3 تن ورق فولادي و 666 هزار و 878 تن به تيرآهن اختصاص داشت و 10 هزار و 598 تن نيز ساير محصولات فولادي را تشكيل داد.
مجموع صادرات فولاد كشور (فولاد خام و محصولات فولادي) در چهار ماهه اول امسال برابر با 480 هزار و 220 تن به ارزش 189 ميليون و 681 هزار دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزني 85 درصد افزايش نشان مي‌دهد.
از اين ميزان 245 هزار و 520 تن مربوط به صادرات فولاد خام و بقيه صدور محصولات فولادي بود.
بر اساس اين گزارش در تيرماه امسال نيز مجموع توليد فولاد خام و محصولات فولادي به ترتيب برابر با 882 هزار و 672 تن بود كه در مقايسه با تيرماه امسال گذشته و به ترتيب با 15 و 2 درصد افزايش مواجه بود.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 25 درصدي توليد آلومينيوم در كشور


ميزان توليد آلومينيوم كشور در چهار ماهه اول امسال در مجموع به 96 هزار و 555 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 25 درصد و نسبت به برنامه پيش‌بيني شده 2 درصد افزايش داشت.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، در مدت ياد شده شركت آلومينيوم المهدي 37 و هزارو 959 تن آلومينيوم توليد كرد كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 16 درصد افزايش مواجه شد.
مجموع توليد شركت آلومينيوم ايران (ايرالكو) نيز برابر با 58 هزار و 596 تن بود كه 45 هزار و 780 تن آن آلومينيوم خالص بود و نسبت به مدت مشابه سال قبل 54 درصد افزايش نشان مي‌داد.
براساس اين گزارش، ميزان توليد آلومينيوم توسط شركت‌هاي ايرالكو و المهدي در تيرماه امسال به 24 هزار و 247 تن رسيد كه نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشدي معادل 26 درصد داشت.
ميزان صادرات آلومينيوم كشور نيز در چهار ماهه نخست امسال در مجموع برابر با 51 هزار و 976 تن به ارزش 77 ميليون و 211 هزار دلار بود كه در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته به لحاظ وزني 21 درصد رشد داشت.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
آلومينيوم اراك با نصف ظرفيت توليد مي‌كند


بنا به گفته مديران كارخانه، نصف ظرفيت توليدي اين كارخانه كه 110 هزار تن مي‌شود به دليل مشكلات زيست محيطي تعطيل شده است.

ایلنا: معاون برنامه ريزي استانداري استان مركزي گفت: درحال حاضر با توجه به استفاده از تكنولوژي قديمي در كارخانه آلومينيوم اراك؛ اين كارخانه در حال حاضر تنها با نصف ظرفيت خود توليد مي‌كند.
عاشوري در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، افزود: بنا به گفته مديران كارخانه، نصف ظرفيت توليدي اين كارخانه كه 110 هزار تن مي‌شود به دليل مشكلات زيست محيطي تعطيل شده است.
وي با بيان اين كه مديران كارخانه تعويض سوخت مورد نياز كارخانه را عامل مشكلات زيست محيطي معرفي كرده‌اند ادامه داد: به نظر مي‌رسد مشكل اصلي اين كارخانه بحث كاهش قيمت آلومينيوم در دنيا باشد به طوري كه هم اكنون آلومينيوم حتي به كيلويي هزار تومان نيز رسيده است.
عاشوري قديمي بودن تكنولوژي مورد استفاده در كارخانه آلومينيوم اراك را دليلي بر عدم رقابت اين كارخانه با توليدات خارجي عنوان كرد و افزود: عمده خريداران اين كارخانه واحدهاي دولتي هستند كه به دليل بروكراسي اداري لازم براي پرداخت هزينه‌هاي خريد موجب شده‌اند تا اين كارخانه با بحران مالي مواجه شود.
معاون برنامه ريزي استانداري استان مركزي تصريح كرد: متاسفانه به دليل بيشتر بودن سرمايه در گردش واحد آلومينيوم اراك با سرمايه در گردش عنوان شده در بخشنامه قانوني دولت براي اسمتهال بدهي يك ساله اين كارخانه مشمول استمهال نشد.
وي مهمترين مشكل واحدهاي توليدي در استان مركزي را كمبود نقدينگي و در خطر بودن اشتغال دانست و ادامه داد: در حال حاضر كارخانه در مرحله ورشكستگي نداريم اما 230 واحد بحران زده در اين استان هستند كه با توجه به بخشنامه استمهال بدهي واحدهاي كوچك دولت بدهي‌هاي معوقه آنها مشكلات اين واحدها كم شده است.
عاشوري تصريح كرد: به جز طرح‌هاي پتروشيمي، آلومينيوم و پالايشگاه براي 2400 واحد صنعتي اراك 1630 ميليارد تومان از طرف دولت در نظر گرفته شده است كه از اين مبلغ 800 ميليارد تومان سرمايه در گردش اين صنايع است.

ايلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثبت ركورد جديد توليد در ناحيه نورد سرد 2 مجتمع فولاد مباركه


طي تيرماه امسال، با توليد 18 هزار و 867 تن كلاف گالوانيزه، ركورد جديدي در ناحيه نورد سرد 2 به ثبت رسيد.

رئيس واحد گالوانيزه و رنگي مجتمع فولاد مباركه اصفهان از ثبت ركورد توليد ماهانه در خط گالوانيزه خبر داد.
به گزارش ايلنا، عليرضا گندمكار گفت: با تلاش كاركنان اين واحد، طي تيرماه امسال، با توليد 18 هزار و 867 تن كلاف گالوانيزه، ركورد جديدي در ناحيه نورد سرد 2 به ثبت رسيد.
وي افزود: ركورد قبلي اين واحد توليد 18هزار و 678 تن و مربوط به شهريورماه سال 1386 است.
به گفته گندمكار، خط ورق رنگي نيز در تاريخ 12 تيرماه امسال موفق به ثبت ركورد 222 تن ورق رنگي در تيم B شد كه 8 / 2 درصد نسبت به ركورد قبلي اين واحد رشد داشته است.


ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش هفتگی بازار فولاد (هفته اول آگوست)





سنگ آهن
این هفته سنگ آهن همچنان به روند صعودی خود ادامه داد بازارها تا 5 دلار دیگر در بعضی نقاط بالا رفتند بازار سنگ آهن محکم است. انتشار آمار افزایش تولید فولاد چین و کاهش موجودی سنگ آهن در مبادی این کشور به تقویت بازار سنگ آهن کمک کرده است چینی ها سعی می کنند تعداد خریداران خود در بازارهای سنگ آهن را محدود کنند آنها معتقدند که دلال بازی در افزایش قیمت سنگ آهن باعث افزایش قیمت بی رویه و خارج از کنترل این کالا شده است. ولی نشانه های بهبود اوضاع بازار فولاد در آمریکا و اروپا تلاش های آنها را بی اثر کرده است. چرا که تقاضای سنگ آهن در دیگر نقاط دنیا آرام آرام جوانه میزند، در این میان استرالیائیها بدون تاثیر پذیری از شانتاژهای چین به سیاست خود برای مهار بازار ادامه میدهند آخرین خبر هفته گذشته این بود که استرالیا ئیها درصدی از سهم بازار چین را به برزیل واگذار کرده اند، اگر هزینه حمل ثابت بماند این روند ممکن است ادامه یابد ولی با افزایش قیمت نفت طبعاً کرایه حمل هم باید بالا برود ضمن آنکه استرالیائیها بدون سرمایه گذاری در افزایش تولید، با بالا رفتن قیمت سود مورد انتظار را به دست میاورند و کالا را به بازار تحویل نقدی سرازیر می کنند این شرایط قدرت چانه زنی آنها را برای دور دوم مذاکره با چینی ها برای مرحله بعد به آزمایش گذاشته است، بارانهای فصلی و کاهش صادرات هند همراه با افزایش تقاضای فولاد به آنها در این نتیجه گیری کمک می کند. یک پیش بینی اینست که در ماه سپتامبر قیمت سنگ آهن کاهش خواهد یافت چون ریونتینتو استرالیا به مرزعرضه 4 تا 5 میلیون تن در ماه به چین باز خواهد گشت. در هر حال قیمت سنگ آهن به قدری بالارفته که احتمال کاهش قیمت آن بیشتر از ثبات یا بالا رفتن آن است آخرین قیمت سنگ آهن 5/63 درصد خلوص تحویل بنادر چین 104 دلار هر تن بوده است.

قراضه
در اوایل هفته خبری منتشر شد که صادرات قراضه روسیه در سال 2009 تا مرز 72 درصد کاهش یافته است، علت آن ورشکستگی بعضی از شرکت های جمع آوری قراضه در روسیه و عدم انباشت آن اعلام شده است البته روسها سیاست حفظ قراضه برای مصرف داخل را از دو سال قبل در پیش گرفته اند و بهمین منظور مالیات سنگینی برای صادرات آن وضع کرده اند با این حال بدلیل افزایش تقاضا و قیمت قراضه در ماه ژوئن آنها 258 هزار تن قراضه صادر کردند در حالیکه ماه قبل صادراتشان 20 درصد پائین تر بود. ولی مشکل جمع آوری قراضه و مسایل مالی حاکم بر آن همچنان وجود دارد. در هفته گذشته قراضه به روند صعودی خود ادامه داد هیوندائی یک محموله قراضه سنگین کلاس یک را 335 دلار سی اف آر بنادر کره خرید. این شرکت که نشان دهنده 5 دلار افزایش بود قراضه مخلوط سنگین 20 – 80 را هم تا 350 دلار سی اف آر بنادر خاور دور معامله کرده اند، این در حالی است که قیمت قراضه در بازار امریکا هم رو به بالا رفتن است پیش بینی میشود قراضه امریکا تا 20 دلار دیگر افزایش یابد در حالیکه ترک ها در بازار خرید قراضه نیستند ولی احتمالاً اواخر این ماه دوباره مجبور به خرید قراضه خواهند شد.

بیلت
بدنبال افزایش قیمت سنگ آهن و قراضه، بیلت هم روند صعودی خود را دنبال کرده است. علیرغم سست شدن بازار بعلت افزایش سریع قیمت این کالابا برطرف شدن نگرانی نسبت به ثبات قیمت سنگ آهن تحویل نقدی و قراضه بازار بیلت دوباره محکم شد قیمت های فوب نقدی تحویل دریای سیاه تا 410 دلار هر تن هم پائین آمد ولی دوباره به 430 دلار برگشت. در حال حاضر بیلت روسیه تحویل بنادر خاور دور 470 دلار عرضه میشود خریداران در قبال این قیمت مقاومت می کنند ولی کارخانه تولید اکتبر را هم فروخته اند. این در حالی است که قیمت میله گرد و مقاطع تنها به خاطر افزایش قیمت بیلت بالا رفته است در حالیکه تقاضای آنها کم است.
در ایران
بدلیل افت شدید معاملات مقاطع بخصوص میله گرد، تقاضای بیلت هم پائین آمد ولی عرضه زیادی در بازار نیست شنیده شده یک محموله هزار تنی بیلت سایز 150 در انزلی به قیمت 435 تومان معامله شده ولی واقعیت این است که بیلت به زیر قیمت 445 تومان بعید است معامله شود چون بیلت های وارداتی از اواخر این ماه در قیمت بالای 400 دلار سی اف آر خریداری شده بنابراین باید پایه قیمت بیلت در بندر انزلی حداقل 470 تومان با سه درصد مالیات ارزش افزوده باشد. از آنجا که معاملات میله گرد به کف خود رسیده و قیمت ها هم شدیداً تحت فشار است فعلاً معاملات بیلت رونق ندارد ولی نباید از نظر دور داشت که کارخانجات نورد در حال افزایش ظرفیت میله گرد هستند با توجه به این امر تقاضای بیلت در ماههای آینده بالا خواهد رفت.

میله گرد و مقاطع
میله گرد در خاور دور بخصوص چین روند صعودی داشته است، در چین قیمت میله گرد در حال بالا رفتن است که ناشی از 2 عامل می باشد اول افزایش قیمت سنگ آهن و قراضه و دوم بالا رفتن تقاضا که بعلت طرح های توسعه دولت چین است. در خاور دور هم قیمت میله گرد تا هر تن 20 دلار افزایش یافت، ترک ها در اواخر هفته قیمت مقاطع را هر تن 18 دلار بالا بردند ولی مشتری چندانی ندارند علت این افزایش قیمت قراضه و بیلت عنوان شده است. بازار آهن آلات ساختمانی فعلاً در خاور دور گرم است اگر در دو ماه آینده تقاضای خاور میانه شروع بشود این روند شاید ثابت بماند.
در ایران
بازار میله گرد در ایران کسادترین وضعیت خود را در دوران پس از جنگ طی میکند علت آن توقف تقاضای دولتی از یک طرف و عرضه زیر قیمت کالاهای زنگ زده چینی و ترک وزارت بازرگانی در قیمت ارزان از طرف دیگر است، در این هفته عرضه میله گرد در بورس به حداقل خود رسید قیمت متوسط میله گرد در بازار به 540 تومان تحویل درب کارخانه رسیده ولی باز هم خریداری نیست. مقاطع هم هر روزه با افت قیمت 5 تا 10 تومان روبرو بود همینطور تیر آهن که در اصفهان هر کیلو 730 تومان هم عرضه شده، به نظر نمیرسد ادامه این وضع برای بیش از یکماه پایدار باشد. کارخانه ها نمی توانند کالای خود را به فروش برسانند اگر قیمت را هم پائین بیاورند به نگرانی بازار دامن خواهند زد و باعث فرار خریداران خواهند شد، امید اکثر تجار اینست که پس از تعیین دولت رونق به بازار فولاد برگردد.

ورق
ورق در صحنه جهانی به روند صعودی خود ادامه داد، قیمت ورق گرم در همه جای دنیا رو به بالا بود چینی ها قیمت ورق گرم تحویل ماه سپتامبر را با 55 دلار افزایش به 622 دلار رساندند که شامل 17 درصد مالیات ارزش افزوده می باشد قیمت ورق سرد هم به بیش از 712 دلار رسیده است. قزاقها ورق سرد تحویل بنادر ایران را 660 دلار و ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر را 580 دلار پیشنهاد دادند. قیمت ورق گرم ضخامت بالای 15 میلیمتر هم 560 دلار فوب بنادر دریای سیاه عرضه شده است، ورق حتی در امریکا هم با خوش اقبالی روبروست و اکثر خریداران آن با دلگرمی به بالا بردن موجودی انبارها اقدام می کنند. قیمت ورق گرم در هند به هر تن 630 دلار تحویل درب کارخانه رسید که 20 دلار افزایش یافته ورق سرد هم 690 دلار عرضه شد. کارخانه های تولید ورق سفارشات اکتبر را پر کرده اند، و فعلاً از ارائه قیمت جدید پرهیز می کنند.
در ایران
قیمت ورق در ایران رو به سردی گذاشت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر که اوایل هفته 670 تومان بود در اواخر هفته به 630 تومان هم رسید. بعضی از اقلام کاویان در اهواز را هم زیر 600 تومان پیشنهاد دادند، بازار ورق گرم مبارکه هم تا هر کیلو 15 تومان برای بعضی سایزها کاهش یافت ورق سرد که اوایل هفته خیلی بازار داغی داشت با افت تقاضا کاهش قیمت پیدا کرد. در مورد این کاهش قیمت از 10 تا 30 تومان هر کیلو بود ورق گالوانیزه هم با ورود بعضی سایزها و کاهش تقاضا افت قیمت داشت. شایعاتی در بازار هست که محموله های خرید ارزان قبلی، در راه ایران است.
از سوی دیگر همه منتظر عملکرد مبارکه بخصوص در مورد ورق سرد هستند که سفارشات را به حداقل رسانده و حتی سرویس سنترهای خود را هم به دردسر انداخته است، واقعیت اینست که قیمت متوسط ورق به سال 86 بازگشته است. اگر شرایط تقاضا به همین شکل باشد قیمت ورق باید افت کند، اگر عرضه مبارکه وارد بازار بشود با قیمت های خارج به اوج خود رسیده پائین بیاید بازار ورق هم به سرعت تنزل میکند چون شرایط بسیار شکننده ای دارد در حال حاضر بازار ورق از سمت عرضه کنترل می شود ولی این وضع تا کی می تواند ادامه یابد، همه دست اندکاران منتظر شروع به کار دولت جدید هستند ولی نباید فراموش کرد که ماه رمضان هم در پیش است و فعالیت های تولیدی محدود خواهد شد.


مرکز خدمات فولاد ایران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
دو برابرشدن تولید چدن در یزد


کارخانه فولاد میبد یزد اعلام کرد که تولید چدن را تا 100 درصد افزایش خواهد داد و یک کاخانه تولید فولاد تاسیس خواهد کرد. ظرفیت کارخانه که 300 هزار تن است به 645 هزار تن خواهد رسید و یک مجموعه تولید فولاد به ظرفیت 650 هزرا تن در کنار این طرح اجرا خواهد شد. علی رغم آن که امسال بازار، شرایط خوبی نداشته است، این شرکت 186 هزار تن چدن تولید کرد که نزدیک 2 هزار تن آن صادر شده است. ظرفیت تولید چدن این کارخانه، ماهانه 20 هزار تن است.




مركز خدمات فولاد
 

thixotrop

عضو جدید
کاربر ممتاز
آلومينيوم اراك با نصف ظرفيت توليد مي‌كند


بنا به گفته مديران كارخانه، نصف ظرفيت توليدي اين كارخانه كه 110 هزار تن مي‌شود به دليل مشكلات زيست محيطي تعطيل شده است.

ایلنا: معاون برنامه ريزي استانداري استان مركزي گفت: درحال حاضر با توجه به استفاده از تكنولوژي قديمي در كارخانه آلومينيوم اراك؛ اين كارخانه در حال حاضر تنها با نصف ظرفيت خود توليد مي‌كند.
عاشوري در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، افزود: بنا به گفته مديران كارخانه، نصف ظرفيت توليدي اين كارخانه كه 110 هزار تن مي‌شود به دليل مشكلات زيست محيطي تعطيل شده است.
وي با بيان اين كه مديران كارخانه تعويض سوخت مورد نياز كارخانه را عامل مشكلات زيست محيطي معرفي كرده‌اند ادامه داد: به نظر مي‌رسد مشكل اصلي اين كارخانه بحث كاهش قيمت آلومينيوم در دنيا باشد به طوري كه هم اكنون آلومينيوم حتي به كيلويي هزار تومان نيز رسيده است.
عاشوري قديمي بودن تكنولوژي مورد استفاده در كارخانه آلومينيوم اراك را دليلي بر عدم رقابت اين كارخانه با توليدات خارجي عنوان كرد و افزود: عمده خريداران اين كارخانه واحدهاي دولتي هستند كه به دليل بروكراسي اداري لازم براي پرداخت هزينه‌هاي خريد موجب شده‌اند تا اين كارخانه با بحران مالي مواجه شود.
معاون برنامه ريزي استانداري استان مركزي تصريح كرد: متاسفانه به دليل بيشتر بودن سرمايه در گردش واحد آلومينيوم اراك با سرمايه در گردش عنوان شده در بخشنامه قانوني دولت براي اسمتهال بدهي يك ساله اين كارخانه مشمول استمهال نشد.
وي مهمترين مشكل واحدهاي توليدي در استان مركزي را كمبود نقدينگي و در خطر بودن اشتغال دانست و ادامه داد: در حال حاضر كارخانه در مرحله ورشكستگي نداريم اما 230 واحد بحران زده در اين استان هستند كه با توجه به بخشنامه استمهال بدهي واحدهاي كوچك دولت بدهي‌هاي معوقه آنها مشكلات اين واحدها كم شده است.
عاشوري تصريح كرد: به جز طرح‌هاي پتروشيمي، آلومينيوم و پالايشگاه براي 2400 واحد صنعتي اراك 1630 ميليارد تومان از طرف دولت در نظر گرفته شده است كه از اين مبلغ 800 ميليارد تومان سرمايه در گردش اين صنايع است.

ايلنا

البته می دونید که در حال حاضر اکثر کارخانه جات کشور کمتر از نصف ظرفیت خودشون تولید می کنن که این هم فقط شامل حال این دوران روکود فعلی نمی شه، قبلش هم همین طور بوده. الان با به وجود آمدن رکود شدتش بیشتر شده. این افزایش ظرفیت ها در واقع فقط بالا رفتن تقاضاست نه اینکه مثلا شرکت رو بزرگ کرده باشن
 

sosmar

کاربر بیش فعال
خسته نباشید
منظور از مس کاتد یا مس آند چی هست ؟؟
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
طي 4 ماه نخست سال
توليد محصولات فولاد مباركه افزايش يافت


ميزان توليد فولاد مباركه طي چهار ماهه اول امسال در واحدهاي گندوله‌سازي، آهن اسفنجي و تختال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت.




به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، رجايي، مديرعامل فولاد مباركه گفت: در چهار ماهه نخست سال جاري، توليد اين شركت در واحد گندوله‌سازي 4 درصد، واحد آهن اسفنجي 6 درصد و واحد توليد تختال 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال 87 افزايش يافت.
وي افزود: در واحدهاي ديگر نورد سرد، كلاف قلع‌اندود و گالوانيزه يا مطابق برنامه توليد پيش مي‌رويم يا اينكه از برنامه توليد جلوتر هستيم.
وي با بيان اينكه پروژه اصلاح اتوماسيون صنعتي در واحد نورد گرم طي سه ماهه ابتداي سال اجرا شد، گفت: اين پروژه از سه سال پيش مورد توجه قرار گرفت چرا كه شركت سازنده تكنولوژي مذكور در فولاد مباركه رسما اعلام كرده بود كه از اين تكنولوژي پشتيباني فني نخواهد كرد. وي گفت: از اين رو، با توجه به احتمال مواجه شدن شركت با مشكل تامين قطعات يدكي، ضرورت اجراي طرح مطرح شد و بالاخره پروژه اصلاح اتوماسيون صنعتي از ابتداي امسال، با متوقف كردن خط نورد گرم اجرايي شد.
وي درباره نتايج اصلاح اتوماسيون صنعتي فولاد مباركه اظهار داشت: سامانه جديد از قابليت‌هاي بالاتر و ظرفيت‌هاي جديدتر در حفظ و پردازش داده‌ها و نيز افزايش ظرفيت‌هاي توليد و كاهش ضايعات برخوردار است.
مديرعامل فولاد مباركه با بيان اينكه بومي‌سازي صنعتي فولاد از جمله برنامه‌هاي ما بوده است، گفت: در حال حاضر، حدود 97 درصد از قطعات مكانيكي با تهيه نقشه در داخل ساخته مي‌شود و در قراردادهاي منعقد شده براي اجراي طرح‌هاي جديد تاكيد شده كه حداقل 70 درصد ساخت آنها بايد توسط متخصصان داخلي انجام شود.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش قیمت آهن آلات در سال آینده


طبق اظهار نظر رییس کارخانه بائواستیل، تولید فولاد چین در سال جاری به 500 میلیون تن خواهد رسید که علت آن افزایش سفارشات خرید صنایع خودروسازی و کشتی سازی است و قیمت فولاد در سال آینده افزایش خواهد یافت. وی به دلیل حمایت های مالی دولت، نسبت به آینده بازار فولاد خوش بین است و می گوید در سال آینده قیمت فولاد به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد بدون آن که متاثر از وقایع سال قبل باشد. اما در مورد حباب های قیمت در آینده اظهار نگرانی کرد.
از فصل دوم، تقاضای داخلی فولاد مخصوصاً برای ورق اتومبیل سازی، افزایش پیدا کرد. علاوه بر آن پروژه های ساختمان سازی نیز باعث افزایش روند تولید ژوئن تا جولای طی امسال شد.
[FONT=&quot]در نیمه اول سال جاری، با وجود افزایش استخراج سنگ آهن در چین، میزان واردات آن 29 درصد افزایش داشت. اما امکان دارد در نیمه دوم سال میزان واردات سنگ آهن کاهش یابد.


[/FONT]مرکز خدمات فولاد ایران
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته
ساخت آهن نانوبلوری فوق سخت

ساخت آهن نانوبلوری فوق سخت


محققان دانشگاه کارولینای شمالی موفق به ساخت آهن فوق سخت با استفاده از بلورهای نانو مقیاس شدند.
محققانی از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، موفق به ساخت ماده‌ای شده‌‌اند که بسیار مستحکم‌تر و سخت‌تر از آهن معمولی است و این خصوصیات سودمند را در دماهای بسیار بالا نیز حفظ می‌کند. این ماده می‌تواند در آینده کاربردهای بسیار متنوعی؛ چون اجزای موتور خودرو که تحت تنش و دمای بالایی هستند ـ داشته باشد.
آهنی که از بلورهای نانومقیاس ساخته شده باشد، نسبت به آهن معمولی مقاومت مکانیکی و سختی بیشتری دارد، با این حال مزیت‌های «آهن‌های نانویی» به‌دلیل تجزیه ‌شدن ساختار نانوبلوری آن‌ها به دماهای نسبتاً متوسط محدود می‌شود؛ اما به‌تازگی محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، دست به ساخت آلیاژ جدیدی از آهن ـ زیرکونیوم زده‌اند که ساختارهای نانوبلوری خود را در دماهای بالای یک هزار و ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد (نزدیک نقطه‌ ذوب آهن) حفظ می‌کند.
کریس دارلینگ، یکی از دانشجویان دکترای این دانشگاه که هدایت این پروژه تحقیقاتی را بر عهده داشته‌است، اظهار داشت که قابلیت حفظ ساختار نانوبلوری این ماده در دماهای بالا، امکان تولید این ماده در اندازه‌های بزرگ و حجیم را ایجاد کرده‌است؛ زیرا روش‌های سنتی ساخت مواد، مبتنی بر اعمال دما و فشار هستند. دارلینگ نیز عنوان کرد که قابلیت کارکرد این ماده در دماهای بالا، فرایند شکل‌دهی آن را تسهیل می‌کند و این امر، به استفاده راحت‌تر این آلیاژ در کاربردهایی چون ابزارها یا قطعات موتورِ خودرو خواهد انجامید.
همچنین این آلیاژ جدید یک ماده مقرون ‌به‌صرفه و رقابت‌پذیر به شمار می‌رود؛ بنا به اظهارات دارلینگ هزینه تولید آن برابر با هزینهٔ تولید نانوآهن است.
کارل کوخ، استاد مهندسی مواد در همین دانشگاه و از همکاران پروژه، توضیح داد که این آلیاژ شامل یک درصد زیرکونیوم و ۹۹ درصد آهن است. وجود زیرکونیوم موجب می‌شود که آلیاژ، ساختار نانوبلوری خود را در دماهای بالا حفظ کند.
http://mhmetall.persianblog.ir/post/229
 

sosmar

کاربر بیش فعال
چرا آلیاژهای فلزی خراب می شوند ؟


آلیاژهای فلزی ممکن است به طور ناگهانی نابود و خراب شوند .این اتفاق ممکن در گستره وسیعی از کاربردها از موتور جت گرفته تا ماهواره ها و تلفن های همراه رخ دهد .تحقیقات اخیر دانشگاه مشیگان به توضیح علت این اتفاق کمک کرده است .
آلیاژها حداقل از 2 عنر فلزی تشکیل شده اند . این عناصر معمولا به صورت مایع(ذوب شده ) با هم ترکیب شده و هنگامی که به منظور جامد شدن منجمد می شوند ,رگه هایی از بلورهای کوچک به منظور ایجاد فلز پلی کریستالین شکل می گیرند . فلز پلی کریستال های چند گانه ساخته شده است .اتم ها در بین ذرات بلوری تحت یک الگوی تناوبی قرار می گیرند که البته الگوی کاملی نیست . به عنوان مثال بعضی از فضاها باید خالی بمانند . به این فضاهای خالی vacances گفته می شود .
اتم های هر عنصر آلیاژ با استفاده از این فضای خالی طی فرایندی که انتشار نام دارد ,شروع به جست و خیز در داخل آلیاژ کرده و باعث تغییر در ساختار آن می شود .
پدیده انتشار تقریبا در اکثر فلزات رخ می دهد و ممکن است فلزات خاصیت اصلی خود را بر اثر تغییر در ساختارشان از دست بدهند . در بعضی از حالات , انتشار در مرز بلورها 100 بار بیشتر از چیزی است که معمولا انتظار داریم .
نتایج این تحقیقات بسیار جامع و مهم است , چرا که می توان آن را در مورد گستره وسیعی از فلزات پلی کریستالین مثل سیم لحیم , به کار برد . آلیاژ سیم لحیم از قلع و سرب تشکیل شده است . سرب به دلیل سمی بودن برای افرادی که با آن کار می کنند , مضر است و مهندسان به دنبال فلزی هستند تا بتوانند آن را جایگزین سرب کنند , اما تاکنون فلز مناسبی را که بخوبی سرب نقش ایفا کند , نیافته اند . شاید این تحقیق بتواند علت خرابی بعضی از سیم لحیم های جدید بدون سرب را توضیح دهد که در آن کریستال های ریز شکل می گیرد . این کریستال های ریز باعث آسیب رساندن به آلیاژ ماهواره ها نیز می شود .
این تحقیق حاکی از آن است که مهندسان مواد در صورت به کارگیری فلزاتی با حرکت اتمی شبیه به هم می توانند آلیاژهایی با دوام بسیار بیشتر بسازند یا این که میزان حرکت اتم ها را با استفاده از دیگر مکانیسم ها یکسان کنند .
 

sosmar

کاربر بیش فعال
هواپیماهای سرامیکی , الگوبرداری هوشمندانه از طبیعت( قسمت 1 )


نسل نوین سرامیک ها که با الگوبرداری از ساختارهای زیستی ساخته خواهد شد از چنان ضریب استحکامی برخوردار خواهند بود که استفاده از آنها در صنایع گوناگون به ایجاد تحولی تاریخی در تولیدات آینده منجرخواهد شد . در این میان ساخت دستگاه ها و سامانه هایی بسیار سبک وزن همچون خودرو و هواپیما با استفاده از این ماده جدید از جمله اهداف از پیش تعیین شده دانشمندان است .
سرامیک ماده ای سبک و سخت است اما این امکان وجود ندارد که از آنها برای ساخت موتور جت استفاده کرد . علت بسیار ساده است چون این ماده بسیار ترد و مستعد خرد شدن است . از این رو دانشمندان به تازگی بر آن شده اند تا ماده جدیدی تولید کنند که در آن با الگوبرداری از ساختارهای زیستی و تلفیق کردن استحکام ( فاکتوری برای اندازه گیری مقاومت در برابر تغییر شکل دادن ) و سختی ( فاکتوری برای اندازه گیری مقاومت در برابر خرد شدن و ترد بودن ) آینده صنایعی همچون تولید موتور جت و سامانه های مشابه را متحرک کنند . طرح کلی که دانشمندان در ذهن متصور شده اند ارائه مادهای منفذدار اما انعطافی است که از نظر ساختاری بی شباهت به پوسته صدف نیست . اکنون دانشمندان به روشی نوین برای تولید چنین موادی در محیط آزمایشگاهی دست یافته اتد .
این مواد جدید از مشخصه های مکانیکی مشابه به آلیاژهای فلزی برخوردارند و در حقیقت سخت ترین و قابل اطمینان ترین سرامیک هایی هستند که تاکنون ساخته شده اند .این روش جدید می تواند به شیوه ای تاریخی برای تولید ساختارهای سرامیکی منجر شود که از آنها می توان در ساخت بناهایی با راندمان مصرف انرژیبسیار مناسب استفاده کرد . این سازه ها در عین حال بسیار سبک تر نیز خواهد بود . از آن گذشته می توان متصور شد که ساختار خودروهای آینده نیز با استفاده از این سرامیک ها ارائه شود . در این میان ساختار صدف به الگوی اصلی دانشمندان برای ارائه نسل تازه ای از سرامیک ها تبدیل شده است .
این ساختار ترکیبی از صفحات قدرتمند اما شکننده کربنات کلسیم است که با نوعی چسب پروئینی نرم تلفیق شده است و 3 هزار بار قدرتمندتر از ساختار پایه ای خود است . به طور کلی زمانی که دانشمندان مواد ترکیبی مختلفی را در محیط های آزمایشگاهی تولید می کنند , مشخصه های آن ماده ترکیبی میانگینی از مشخصه های تک تک اجزای سازنده آن ماده ترکیبی است ؛ با این حال در این مورد داستان کمی متفاوت است . رابرت ریشه رئیس دپارتمان مهندسی و علوم مواد دانشگاه کالیفرنیا در بر کلی که در صدر تیم تحقیقاتی دانشمندان این پروژه است می گوید : هنگامی که طبیعت مواد ترکیبی ارائه می کند , میانگین مشخصه ها محصولی بهتر است . علت اصلی این است که مواد ترکیبی طبیعت از ساختارهای پیچیده ای برخوردار است که تقلید از آنها بسیار مشکل است . درحقیقت تلاش های زیادی برای الگوبرداری از این ساختارها صورت گرفته با این حال موادی که با تقلید کردن از این ساختارها تولید می شود از استحکام و راندمان ساختاری طبیعت برخوردار نیستند .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
رئيس هيات عامل ايميدرو خبر داد:
ايجاد ظرفيت جديد 2 ميليون تني توليد فولاد در استان يزد




رئيس هيات عامل ايميدرو گفت: با بهره‌برداري از 2 كارخانه فولاد ارفع و غدير ايرانيان در اردكان يزد، 2 ميليون تن به ظرفيت توليد فولاد كشور افزوده مي‌شود.




به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، احمدعلي هراتي‌نيك در جريان بازديد از طرح‌هاي اين سازمان در اردكان با اعلام اين مطلب گفت: طي چهار سال گذشته اتفاقات مهمي در توسعه صنعت فولاد همچون افزايش ظرفيت 2/1 ميليون تني فولاد مباركه، راه‌اندازي كارخانه 800 هزار تني فولاد خوزستان و اخيرا كوره شماره 3 ذوب‌آهن اصفهان كه آماده راه‌اندازي است، رخ داده است.
هراتي‌نيك، با اشاره به آماده شدن LC پروژه‌هاي آهن و فولاد ارفع و غدير ايرانيان گفت: با توجه به وجود كارخانه گندله‌سازي در جوار اين كارخانه‌ها، مشكلي در توليد وجود نخواهد داشت.
فرشاد، مديرعامل طرح آهن و فولاد غدير ايرانيان نيز در اين مراسم، با بيان اينكه بخش مهندسي اين طرح 97 درصد پيشرفت داشته، گفت: پيمانكاران تعهد كرده‌اند كمبودهاي مهندسي جبران شود. در حال حاضر تمام خريدهاي داخلي و خارجي انجام شده است كه تا پايان تيرماه ، 85 درصد ترخيص و حمل تجهيزات از خارج و نيز 65 درصد حمل داخلي به سايت صورت گرفته است.
وي افزود: كار نصب تجهيزات از اول تيرماه شروع شده، طبق يك برنامه كاري دوشيفته تا پايان مهرماه پايان مي‌يابد و از دي‌ماه، كار راه‌اندازي و تست انجام مي‌شود و بهمن‌ماه به توليد خواهيم رسيد.
همچنين كيوان‌آرا، مديرعامل طرح آهن و فولاد ارفع در اين جلسه گفت: گرچه اجراي طرح با تاخير شروع شده اما سرعت كار به‌گونه‌اي است كه تاخيرها جبران شده و پروژه طي 32 ماه به اتمام خواهد رسيد.
وي ادامه داد : در حال حاضر اولين محموله تجهيزات به بندرعباس رسيده و تجهيزات خارجي طي 2 ماه آينده بارگيري مي‌شود. همچنين 1900 تن اسكلت فلزي و 1600 تن تجهيزات احياي مستقيم ساخته شده است.
وي با اشاره به اينكه نگراني ما درخصوص كوره و ساخت آن توسط ايتاليا رفع شده، ابراز داشت: در زمينه اعتبارات مشكلي وجود ندارد و طي يك فرآيند 72 روزه اعتبار در اختيار پيمانكار طرح قرار خواهد گرفت.


خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
بوی کلاهبرداری در بازار میله گرد


مرکز خدمات فولاد ایران – مواظب دزدها باشید حدود 4 ماه قبل عده ای با عرضه 300 هزار تن میله گرد به دنبال کلاهبرداری از بازار فولاد بودند یک هفته است که عده دیگری با عنوان عرضه 100 هزار تن میله گرد موجود در انبار تهران را پیشنهاد میدهند.
با توجه به آنکه چنین حجمی از میله گرد در طول 4 ماه گذشته وارد نشده و یا توسط کارخانجات داخلی عرضه نشده است احتمال وجود چنین کالایی امری محال به نظر میرسد بهتر است که خریداران احتمالی قبل از هر اقدامی نسبت به وجود این کالا اطمینان حاصل نمایند.


ادامه افزایش قیمت ها


[FONT=&quot]مرکز خدمات فولاد ایران - روند بازار اروپا طی هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و قیمت ها هم چنان رو به بالا بود. دلیل این امر تقاضای انبارداران برای خرید و پر کردن انبارهای کالای خود عنوان شده است. به هر حال کمبود عرضه به عنوان یک مشکل باقی مانده است.[/FONT]
[FONT=&quot]تقاضای واردات و همین طور تقاضا در بازار داخلی ایتالیا، آلمان و اسپانیا قیمت انواع ورق را 10 تا 20 یورو افزایش داده. عمده این افزایش تقاضا برای ورق های با کیفیت و تناژ بخصوص است.[/FONT]
[FONT=&quot]با وجود کندی روند بهبود در بازار، امیدواری به رسیدن به وضعیت مطلوب بالا رفته و این امر باعث شده خریداران با اطمینان بیشتری به بازار بیایند .[/FONT]
[FONT=&quot]البته هنوز نمی توان به طور قطعی در مورد وضعیت بازار اظهار نظر کرد و نگرانی از تغییرات ناگهانی و پیش بینی نشده در بازار هنوز وجود دارد. اما اکثراً معتقدند وضعیت بازار از رکود شدید خارج شده است.[/FONT]
[FONT=&quot]تقاضا هنوز کم است و صنایع بزرگی چون اتومبیل سازی و لوازم خانگی فروش مطلوبی ندارند.[/FONT]
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش بیکاری ، افزایش ارزش فلزات



اعلام کاهش نرخ بیکاری در آمریکا خبری بود که توانست بارقه هایی از امید را پیرامون پایان رکود اقتصادی جهانی به ارمغان بیاورد و همین امر نیز منجر به رشد مجدد قیمت فلزات پایه در این هفته گردید .
بر اساس گزارش دپارتمان کار ایالات متحده طی ماه جولای تنها 247 هزار نفر در این کشور بیکار شده اند و نرخ بیکاری در پایان این ماه با 0.1 درصد کاهش به 9.4 درصد رسیده است .
پیش از اعلام این خبر اقتصاد دانان به اتفاق معتقد به رشد 0.1 درصدی نرخ بیکاری آمریکا در ماه گذشته میلادی بوده اند . شایان ذکر است که در ماه ژوئن 443 هزار فرصت از دست رفته بود.
به دنبال خرسندی ایجاد شده در پی انتشار این گزارش سرمایه گذاران در بازارهای فلزات دست به خرید زدند و قیمت محصولات فلزی را بالا کشیدند.
طی معالات روز جمعه در بازار فلزات لندن قیمت هر تن مس برای تحویل در سه ماهه آینده 125دلار بالا رفت و به 6150 واحد رسید . قیمت این کالا در طول هفته بیش از هفت درصد افزایش یافته است.
در این میان آلومینیوم بارشدی 65 دلاری به قیمت 2005 دلار در هر تن رسید . قیمت آلومینیوم طی این هفته به میزان شش درصد افزایش یافته است .
همچنین هر تن روی تحت قرارداد مشابه با حدود 80 دلار افزایش به قیمت 1890 دلار دست یافت و معاملات هفتگی را با هشت درصد رشد قیمت به پایان برد .
سرب نیز برای تحویل در سه ماه آینده با 70 دلار افزایش به قیمت 1900 دلار رسید . قیمت این فلز در طول هفته هشت درصد رشد کرده است .
نیکل در روز جمعه با افزایشی 400 دلاری به 19500 دلار رسید. قیمت این فلز در طول هفته بیش از هفت درصد بالا رفته است .
در این میان قلع در روز جمعه با 310 دلار رشد به قیمت 14810 دلار رسید . قیمت در طول این هفته 9 درصد رشد کرده است .
در این میان با رونق بورس های اوراق بهادار در پایان هفته به دنبال انتشار گزارش اشتغال ایالات متحده و رشد ارزش دلار آمریکا قیمت طلا سقوط کرد.
طی معاملات پایان هفته در بازار کالایی نیویورک هر اونس طلا بری تحویل در ماه اکتبر 5.1 دلار ارزان شد و به قیمت 956.4 دلار رسید . قیمت این فلز در طول هفته یک درصد افزایش داشته است
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
طلب 120ميليارد توماني قطعه سازان از ايران خودرو


رئيس سازمان صنايع و معادن مازندران با اشاره به برگزاري جلسات مكرر براي حمايت از قطعه سازان خودروي استان، از طلب 120 ميليارد توماني فعالان اين بخش از شركت ايران خودرو خبر داد.
به گزارش کارنا، هاشم پور در كارگروه صنايع لبني مازندران با بيان اينكه اكثر صنايع كوچك و متوسط نمي توانند از حقوق خود دفاع كنند، گفت: عدم آشنايي با حقوق و يا عدم توانايي براي احقاق حق از دلايل اين امر است و تشكيل يك كنسرسيوم در بخش هاي مختلف واحدهاي توليدي مي تواند در اين امر تاثير گذار باشد.
به گفته وي، پيگيري مطالبات صنفي و بررسي مشكلات واحدهاي صنعتي از وظايف سازمان صنايع و معادن است.
هاشم پور با اشاره به اينكه سازمان بر اساس اهداف تعيين شده در حال پيشرفت است، گفت: تدوين سند استراتژيك صنعت و معدن، افزايش سهم صنعت در برنامه پنجم، تاسيس اتاق راهنماي سرمايه گذاري و شناسنامه دار كردن واحدهاي صنعتي از جمله اين اهداف است.
وي اظهار داشت: افزايش سهم صنعت مازندران در برنامه پنجم توسعه كشور جهت جبران دو دهه عقب ماندگي صنعتي ضروري است و مسئولان و نمايندگان مازندران به شدت پيگير اين مسئله هستند.
رئيس سازمان صنايع و معادن خواستار برقراري تعامل و همكاري بيشتر با انجمن هاي صنعتي استان شد و خاطرنشان كرد: يكي از اهداف بزرگ سازمان، كاهش تصدي گري و واگذاري بخشي از وظايف به انجمن هاي صنعتي است.
هاشم پور با تاكيد بر اينكه انجمن هاي صنايع مختلف مشكلات و نارسايي ها را اطلاع دهند، عنوان كرد: بررسي نارسايي ها و مشكلات موجب شناسايي ظرفيت هاي جديد واحدهاي صنعتي مي شود


پایگاه اطلاع رسانی صنعت خودرو(کارنا)
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
نمايشگاه نانو

نمايشگاه نانو

ستاد ويژه توسعه فناوري نانو به منظور تحقق اهداف سند راهبرد آينده، نمايشگاهي را به صورت سالانه با عنوان نمايشگاه فناوري نانو برگزار مي‌کند. در اين نمايشگاه، دستاوردهاي کشور در حوزه‌هاي زير به نمايش گذاشته مي‌شود:
  • منابع انساني متخصص در فناوري نانو
  • محصولات فناوري نانو
  • ارتباط پژوهش‌هاي دانشگاهي با صنايع
  • آموزش مفاهيم و کاربردهاي فناوري نانو
  • زيرساخت‌هاي تجهيزاتي
  • ارتباطات بين‌الملل

  • ماموريت
  • کمک به تجاري‌سازي فناوري‌ نانو

  • اهداف
  • شناخت پتانسيل‌هاي تحقيقاتي و صنعتي در حوزه فناوري‌ نانو
  • زمينه‌سازي براي حضور شرکت‌هاي نانو در بازارهاي بين‌المللي
  • ارتقاي دانش عمومي نسبت به محصولات فناوري نانو

اين نمايشگاه از 13 تا 17 آبان 1388 در تهران برگزار خواهد شد.

اين هم نماهايي از محل برگزاري كه خود سايت Nano.ir گذاشته! همون مصلي خودمونه!!!






يه گزارشي رو هم در مورد دوره قبلي نمايشگاه گذاشته كه خوندنش خالي از لطف نيست!!!
گزارش نمايشگاه سال 87 بصورت PDF ( )
 

magnet

عضو جدید
پودر فولاد زنگ‌نزن آستنيتي نيتروژن‌دار نانوساختار به روش آلياژسازي مكانيكي در دانشگاه صنعتي اصفهان توليد شد

پودر فولاد زنگ‌نزن آستنيتي نيتروژن‌دار نانوساختار به روش آلياژسازي مكانيكي در دانشگاه صنعتي اصفهان توليد شد

به گزارش خبرگزاري فارس، پژوهشگران اصفهاني، معتقدند كه فولادهايي با ميكروساختار نانومتري، به مراتب مستحكم‌تر از فولادهاي موجود در كاشتني‌هاي فلزي مورد استفاده در بدن انسان، هستند.
فولادهاي آستنيتي يكي از پركاربردترين فولادها هستند كه هم در دماي محيط و هم در دماهاي بسيار بالا و پايين، كاربردهاي فراواني دارد. مهمترين عناصر پايداركننده فاز آستنيت اين نوع فولادها نيكل، نيتروژن و كربن هستند. پژوهش‌هاي اخير نشان داده‌است كه فولادهاي زنگ‌نزن آستنيتي حاوي نيتروژن، استحكام، پايداري فازي و مقاومت به خوردگي بهتري نسبت به فولادهاي كربني دارند. علاوه ‌بر اين‌ در توليد فولادهايي كه در تماس با بدن انسان هستند بايد مقدار نيكل به حداقل ممكن برسد. بنابراين امروزه توليد فولادهاي زنگ‌نزن آستنيتي پر نيتروژن و بدون نيكل بسيار مورد توجه محققان قرار گرفته‌است.
به گزارش سايت ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، طاهره حقير مجري اين طرح گفت: بهترين روش براي تهيه فولاد زنگ‌نزن آستنيتي پر نيتروژن، آلياژسازي مكانيكي است كه با اين روش مي‌توان با آسياكاري مخلوط پودري تحت اتمسفر نيتروژن و يا استفاده از مواد نيتريدي در مخلوط پودري، نيتروژن را به‌صورت بين‌نشيني وارد ساختار كرد و نيتروژن ورودي با اين روش داراي پايداري حرارتي بسيار بالا است كه باعث مي‌شود در مراحل بعدي ساخت قطعه از اين پودرها، مثل فرايند HIP، نيتروژن از ساختار خارج نشود. شايان ذكر است كه پودر توليدي با اين روش، داراي اندازه دانه در حد نانومتر است كه ريز شدن دانه‌ها به بهبود بسياري از خواص فولاد از جمله استحكام و سختي آن كمك خواهد كرد.
از مزاياي اين روش، مي‌توان به سادگي فرايند، كم ‌هزينه بودن آن، ميزان توليد بالا و در مورد توليد فولاد پر نيتروژن، مي‌توان به افزايش حلاليت نيتروژن اشاره كرد.
از اين فولاد مي‌توان در ساخت كاشتني‌هاي فلزي در بدن انسان، ابزار جراحي مثل سوزن، ابزار دندان‌پزشكي نظير ايمپلنت‌هاي دائم و موقت و همچنين ثابت كردن استخوان‌هاي شكسته استفاده كرد. همچنين در ساخت قاب عينك، پوشش ساعت مچي و... كاربرد دارد.
جزئيات اين پژوهش كه به عنوان بخشي از پايان‌نامه كارشناسي‌ارشد طاهره حقير و با همكاري محمدحسن عباسي، محمدعلي گلعذار و مسعود پنجه‌پور در دانشگاه صنعتي اصفهان انجام شده، در مجله Materials Science and Engineering A (جلد 507، صفحات 144–148، سال 2009) منتشر شده است.

 

sosmar

کاربر بیش فعال
هواپیما های سرامیکی , الگوبرداری هوشمندانه ازطبیعت (قسمت 2 )

برای سال های طولانی دانشمندان در تلاش بوده اند تا مواد جدیدی را طراحی کنند که مبنای اولیه آنها مواد طبیعی همچون صدف و استخوان باشد . سرامیکی که در دانشگاه کالیفرنیا روی آن کار می شود نشان داده است که با الگوبرداری دقیق از طبیعت می توان موادی ترکیبی ارائه کرد که از جهات گوناگون بر مواد فعلی برتری دارند .
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برای تغییر شکل سرامیک های فعلی به ساختاری مشابه ساختار صدف و مروارید , در ابتدا محلول معلقی از آب و ماده صدفی تولید کردند تا از آن قالب اکسید آلومینیومی تولید کنند . در ادامه دانشمندان ماده به دست آمده را به شیوه ای کاملا کنترل شده خنک کردند . ریشه در این خصوص می گوید : باید بسیار مراقب بود که گرما را از یک سر ماده به دست آمده خارج کرد ونه به یک باره از کل ماده . این فرایند موجب میشود تا ساختارهای باریک و درازی به دست آید که در ادامه دانشمندان پس از گرما دادن به آنها و تبخیر کردن آب موجود در آنها , روی یکدیگر فشرده می سازند تا ساختارهای آجری شکلی به دست آید . هنگامی که این فرایند تکرار می شود , ساختار منفذ دار و لایه ای از بلوک های اکسید آلومینیومی ایجاد می شود که با استفاده از ساختارهای ستونی با یکدیگر ارتباط محکمی برقرار کرده اند . مشابه ساختار نهایی که از طریق این تکنیک جدید به دست می آید در صدف مروارید دیده می شود , اما حالا نوبت به تولید چسب پروتئینی است.
 

reza_1364

مدیر بازنشسته
برگزاری ششمین مسابقه عملیات حرارتی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی

این مسابقات در دو گروه فلزات آهنی و غیر آهنی در حال انجام میباشد

این مسابقات از امروز تا 23 مرداد ادامه خواهد داشت

منبع::
خودم رفتم افتتاحیه
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
پروژه جمع آوري غبار فولاد خوزستان آماده بهره‌برداري است



مدير عامل شركت فولاد خوزستان گفت: بخش عمده طرح 340 ميليارد ريالي جمع‌آوري غبار شركت فولاد خوزستان در حال اجراست و پروژه غبارگير شماره 1 اين شركت آماده بهره‌برداري شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، عبدالمجيد شريفي، مدير عامل شركت فولاد خوزستان در حاشيه نخستين همايش بهره وري و اصلاح الگوي مصرف گفت: يكي از مهمترين طرح هاي اين شركت پس از توسعه فضاي سبز، پروژه "جمع آوري غبار فولاد سازي " است كه براي بخش غبار گير كوره شماره 1 آن 100ميليارد ريال هزينه شده و قرار است 340 ميليارد ريال براي طرح كاهش آلايندگي ها هزينه شود.
وي با اشاره به برگزاري نشست اخير "فعال سازي كميته متناظر فولاد " با همكاري سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در اهواز گفت: فعال سازي اين كميته، با هدف تاثير گذاري و اظهار نظر در تدوين استاندارد هاي جهاني فولاد از سوي كارشناسان خبره اين صنعت، براي نخستين بار انجام شد.
مدير عامل فولاد خوزستان گفت: به رغم وقوع بحران اقتصادي جهاني و شرايط سخت حاكم بر صنايع مختلف از جمله فولاد، اين شركت موفق شده تا با تاكيد بر دو اصل "استفاده حداكثري از ظرفيت توليد " و "كاهش هزينه تمام شده "، در برابر اين بحران ايستادگي كند و در عين حال، بر فعاليت خود بيفزايد.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
عمليات اجرايي هفت پروژه صنعت مس آغاز شده است


با اتمام اين پروژه‌ها، علاوه بر افزايش ظرفيت توليد مس و بالا رفتن درآمد ساليانه، تحول بزرگي در كاهش ميزان آلايندگي توليد اين فلز صورت خواهد گرفت.


عمليات اجرايي هفت پرو‍ژه بزرگ صنعت مس در شركت صنايع مس ايران و با پيگيري‌هاي وزير صنايع و معادن آغاز شده است.
با اتمام اين پروژه‌ها، علاوه بر افزايش ظرفيت توليد مس و بالا رفتن درآمد ساليانه، تحول بزرگي در كاهش ميزان آلايندگي توليد اين فلز صورت خواهد گرفت. اجراي اين پروژه‌ها اكنون با انتخاب پيمانكار، عقد قرارداد، پيش پرداخت و تجهيز كارگاه به سرعت آغاز شده است.
احمد فريدي، معاون برنامه‌ريزي و توسعه و قائم مقام شركت ملي صنايع مس ايران با اعلام اين خبر گفت: با بهره‌برداري از دو پروژه مهم "فاز دو تغليظ مس سرچشمه در كرمان" و" تغليظ مس سونگون در آذربايجان شرقي"، سالانه حدود 350هزار تن كنسانتره مس به ظرفيت توليد فعلي اضافه خواهد شد. اين طرح‌ها كه در چند ماه اخير آغاز شده است تا پايان سال 1390 به پايان خواهد رسيد.
وي افزود: احداث كارخانه ذوب سرچشمه با نصب كوره‌هاي فلش به جاي كوره‌هاي انعكاسي (ريورب) قديمي از ديگر پروژه‌هاي بزرگ اين حوزه است كه با بهره‌برداري از آن در سال 1391، ظرفيت توليد مس در سال از 140هزار تن به 230هزار تن افزايش خواهد يافت.
همچنين در اجراي پروژه فاز يك توسعه ذوب خاتون آباد نيز كوره‌هاي فلش نصب شده است كه در نتيجه اجراي آن، 20هزار تن به ميزان توليد مس كاتد در كشور افزوده مي‌شود.
به گفته فريدي، با اجراي اين پروژه‌ها، ميزان قابل توجهي از آلايندگي اين صنعت كاسته مي‌شود.
فريدي با بيان اين كه قرارداد احداث كارخانه اكسيژن در واحد ذوب سرچشمه با پيمانكار آلماني منعقد شده است، گفت: اين در حالي‌است كه جهاد دانشگاهي هم مطالعات مفيدي را درباره غبارزدايي منطقه سرچشمه و الكترو*****ها انجام داده است.
وي از احداث كارخانه موليبدن در مجتمع مس سونگون (با توليد روزانه 10تن سولفور موليبدن)، واحد ليچينگ معدن مس ميدوك (كه ظرف 30ماه با توليد ساليانه پنج هزار تن مس كاتدي افتتاح مي‌شود) و نيز بهره‌برداري از روش بيوليچينگ در معدن مس سرچشمه به عنوان پروژه‌هاي بزرگ ديگر ياد كرد كه در 15ماه اخير در شركت ملي مس اجرايي شده است.
به گفته قائم مقام شركت ملي مس، هفت پروژه بزرگ ديگر نيز در مرحله مذاكره و عقد قرارداد با پيمانكاران داخلي و خارجي است و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان امسال عمليات اجرايي آنها آغاز شود.

ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
يازدهم آذر؛
پنجمين جشنواره قهرمانان صنعت ايران برگزار مي شود



پنجمين جشنواره قهرمانان صنعت و اقتصاد ايران 11 آذرماه در مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار مي شود.




به نقل از دبيرخانه جشنواره قهرمانان صنعت ايران، اين جشنواره با عنوان نكوداشت "استاد محمد عصارزاده گان، بنيانگذار گروه صنايع غذايي جرعه و از پيشكسوتان صنعت آرد كشور " برگزار مي شود.
در اين جشنواره از 10 چهره كارآفرين و ماندگار صنعت تقدير مي شود و 10 شركت صنعتي و معدني برتر كشور در سال جاري (با توجه به كسب امتياز لازم از معيارهاي ارزيابي كه براي جشنواره تعريف شده است) نيز انتخاب و معرفي خواهند شد.
پنجمين جشنواره قهرمانان صنعت و اقتصاد ايران با شعار "كارآفريني، ارزش آفريني ملي، اعتبارسازي جهاني " و با هدف فراهم ساختن خدمت هاي لازم براي تعالي فرهنگ كار و كارآفريني و نكوداشت منزلت كارآفرينان در كشور به همت موسسه مطالعاتي هوشمند دبير برگزار خواهد شد.
دبيرخانه دائمي اين جشنواره با انتشار فراخواني از انجمن ها، سنديكاها و تشكلهاي صنعتي، معدني و خدماتي كشور براي رايزني در انتخاب برترين شركتهاي سال جاري دعوت به همكاري كرده است.
علاقمندان به منظور كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 88072026 دبيرخانه دائمي جشنواره قهرمانان صنعت و اقتصاد ايران تماس بگيرند.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته دوم آگوست


سنگ آهن
توافق خریداران و فروشندگان بزرگ سنگ آهن باعث شد تا قیمت این محصول به ثبات برسد، اما هنوز چینی ها نتوانسته اند در مورد قیمت این محصول به نتیجه برسند و قیمت سنگ آهن تبدیل به بزرگترین دغدغه برای صنعت فولاد چین شده است.
مذاکرات سنگ آهن چین که بیش از نیمی از سال طول کشیده، افت و خیزهای زیادی داشته است. بی ثباتی وضعیت اقتصادی بخصوص در اوایل سال نوسانات زیادی در بازار وارداتی این محصول بوجود آورد. انجمن آهن و فولاد چین در راستای اقدامات اصلاحی خود پیشنهاد تعیین یک قیمت واحد برای سنگ آهن را ارائه داد تا هم قیمت پایه سنگ آهن را کنترل کرده و هم نظمی برای بازار این محصول ایجاد نماید ولی اکثر دست اند کاران معتقدند مهمترین مسئله برای تعیین قیمت سنگ آهن سطح عرضه و تقاضای این محصول است و تعیین یک قیمت واحد عملی نیست. شاید این امر به نفع عرضه کنندگان داخلی باشد، ولی برای واردکنندگان سنگ آهن چندان خوش آیند نخواهد بود. قیمت فعلی سنگ آهن وارداتی چین برای سنگ آهن با خلوص 62 درصد 105 دلار در تن و برای خلوص 58 درصد 69 دلار در تن سی اف آر است.
آخرین گزارشها حاکی از آن است که هند قیمت عرضه سنگ آهن خود را بالا برده که این امر باعث بالا رفتن قیمت این محصول در بازار نقدی نیز شده است.

قراضه
قیمت قراضه در اکثر بازارهای داخلی ثابت بود و موجودی آن رو به کاهش. اما در بازارهای بین المللی قراضه رونق خاصی داشت. افزایش روند تولید کارخانجات فولادسازی و بالا رفتن تقاضا ی خرید این محصول باعث افزایش قیمت قراضه شده که به احتمال زیاد این روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد.
متوسط قیمت قراضه در آسیا طی اوایل هفته حدود 330 تا 350 دلار هر تن سی اف آر بود.
موجودی قراضه در اکثر بازارها کم شده و سطح پایین عرضه هم نقطه عطفی در این روند ایجاد کرده است. ترکیه هنوز خرید قراضه را آغار نکرده ولی قیمت عرضه آن در بازار داخلی را 10 تا 13 دلار در تن بالا برده است. در بازار ژاپن نیز قیمت انواع قراضه 8 تا 13 دلار افزایش داشته. چین قراضه وارداتی خود از امریکا را در 350 دلار در تن سی اف آر خریداری کرده و گفته می شود این قیمت تا هفته آینده به 380 دلار خواهد رسید.
عرضه قراضه بسیار کم و قیمت آن رو به بالاست، ضمن اینکه روند خرید نیز همچنان ادامه دارد. با این حال، انتظار نمی رود در آینده نزدیک قیمت قراضه پایین بیاید.

بیلت
روند صعودی قیمت قراضه از یک طرف و تکمیل سطح موجودی انبارها از طرف دیگر باعث شده تا قیمت بیلت طی این هفته رو به بالا باشد، اگرچه تقاضای واقعی مصرف نقش چندانی در این روند نداشته.
بیلت روسیه از 390 تا 410 دلار در تن فوب دو هفته گذشته به 435 تا 445 دلار در تن فوب رسیده. در بازار آسیا قیمت عرضه بیلت حتی به 500 دلار در تن سی اف آر نیز رسید. ظاهرا تقاضا وضعیت امیدوارکننده ای دارد ولی عدم اطمینان از بازار هنوز به قوت خود باقی است و این عدم تعادل در بازار ممکن است منجر به پایین آمدن قیمت بیلت و یا بالا رفتن قیمت میله گرد و مقاطع بشود.
البته قیمت بالای قراضه مانع بزرگی در پایین آمدن قیمت بیلت است و اینطور که از شواهد پیداست کاهش قیمت قراضه بسیار بعید است. اما از طرف دیگر تقاضای بیلت بخصوص از طرف آسیا کمتر شده. موجودی اکثر کارخانه ها تکمیل شده و تقاضای چندانی برای خرید بیلت ندارند. چین هم که از ماه آوریل خرید بیلت را آغاز کرده بود فعلا احتیاجی به واردات بیلت ندارد، کمااینکه قیمت این محصول در بازار داخلی چین هم پایین آمده است.

میله گرد و مقاطع
قیمت میله گرد و مقاطع طی این هفته در امریکا و آسیا رو به بالا بود اما در اروپا کندی روند تقاضا فرصتی برای افزایش قیمت آهن آلات ساختمانی ایجاد نکرد. در آسیا سطح تقاضای این محصول خوب بود و با توجه به افت سطح واردات، قیمت آن افزایش قابل توجهی نشان داد. قیمت اکثر آهن آلات ساختمانی از جمله میله گرد و تیرآهن طی این هفته تا 20 دلار بالا رفت. البته سطح خرید این محصولات چندان قابل توجه نبود.
علی رغم کندی روند بهبود در بازار، سطح امیدواری بالا رفته و این امر باعث شده تا خریداران با اطمینان بیشتری به بازار بیایند. البته هنوز نمی توان بطور قطعی در مورد وضعیت بازار اظهار نظر کرد. چراکه نگرانی از بروز تغییرات ناگهانی و پیش بینی نشده هنوز وجود دارد. اما اکثر دست اندر کاران معتقدند که بازار رکود شدید خود را پشت سر گذاشته است.
در ایران
ظاهرا همیشه عکس روند بازار بین المللی در بازار ایران حاکم است. با توجه به نزدیکی ماه رمضان و هفته پایانی تعطیلات تابستانی، بازار میله گرد و مقاطع در ایران هفته بسیار آرامی را پشت سر گذاشته و تغییر خاصی در سطح قیمتها و روند معاملات آن مشاهده نشد. در این میان توقف برخی تجار همراه با تلاش بعضی کلاه برداران برای بهره برداری از آشفته بازار میله گرد شرایط را بدتر نموده است. اما علت اصلی رکود بازار میله گرد و مقاطع غیبت دولت از بازار و توقف پروژه های عمرانی است.

ورق
در بازار بین المللی قیمت انواع ورق رو به بالاست. اکثر کارخانجات فولادی محصولات خود را پیش فروش کرده اند و سفارش جدید برای روزهای باقی مانده سال قبول نمی کنند. عرضه این محصولات پایین و تقاضای آن بالاست.
صنایع اتومبیل سازی و لوازم خانگی سطح تولید خود را افزایش داده اند و تاثیر عمده ای در روند تقاضا داشته است. البته احتمال افزایش سطح عرضه طی هفته های آتی وجود دارد که در این صورت فشار بر روی قیمتها کمتر خواهد شد. اگرچه موجودی انبارها پایین است ولی خریداران به امید پایین آمدن قیمتها، فعلا اقدام به خرید نمی کنند.
قیمت فعلی ورق گرم روسیه 530 تا 560 دلار در تن فوب است که نسبت به ماه گذشته 50 دلار بالاتر رفته. طی یک ماه گذشته این دومین بار است که قیمت ورق گرم به این شدت بالا می رود. قیمت ماه قبل آن 480 تا 520 دلار هر تن فوب بنادر دریای سیاه بود. قیمت فعلی ورق سرد روس 590 تا 620 دلار هر تن فوب است.
درایران
با توجه به تحویل ورق های گرم معامله شده در بورس به خریداران و کم یودن درخواست شاهد کاهش قیمت این کالا در بازار بودیم.


مركز خدمات فولاد
 

فرهنگ

مدیر بازنشسته

sosmar

کاربر بیش فعال
فرهنگ خانم اگر شما یا کسی رفت از مطالب سمینارو در سایت قرار بدید.
مرسی
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Roozbeh69 چه خبر از امتحانها مهندسی مواد و متالورژی 1

Similar threads

بالا