پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)

REZAB

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعطای لیسانس دوم به فارغ التحصیلان لیسانس بدون شرکت در کنکور


معاون آموزشی وزارت علوم از طرح جدید وزارت علوم برای ارائه لیسانس دوم به دارندگان یک لیسانس خبر داد و گفت: در این طرح دارندگان یک لیسانس در راستای اشتغال زایی و کارآفرینی بدون کنکور با گذراندن دو تا سه ترم تحصیل صاحب مدرک لیسانس دوم می شوند.

راهکار جدید وزارت علوم برای اعطای مدرک لیسانس دوم به فارغ التحصیلان لیسانس
عباس صاحبقدم لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال بررسی بر روی طرح لیسانس دوم برای افرادی است که یک لیسانس دارند و جهت کاربردی شدن رشته، تمایل به دریافت مدرک لیسانس دوم مرتبط با لیسانس اول دارند.

اعطای لیسانس دوم در گرایش مرتبط با لیسانس اول
وی اظهار داشت: به وسیله این طرح داوطلبانی که یک لیسانس دارند با گذراندن دو تا سه ترم تحصیل می توانند لیسانس مرتبط با همان گرایش را نیز دریافت کنند تا با داشتن دو لیسانس بتوانند بهتر در بازار کار وارد شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: لیسانس دوم مرتبط با لیسانس اول کاربردی تراست و در راستای اشتغال زایی و کارآفرینی برنامه ریزی می شود.
وی اظهار داشت: کمیته ای تخصصی در وزارت علوم مسئول پیگیری بر روی این طرح است تا زوایای مختلف آن بررسی شود که در صورت تصویب نهایی هر داوطلب پس از گذراندن تقریبا یک سال تحصیلی موفق به اخد مدرک لیسانس دوم می شود.

داوطلبان برای اخذ لیسانس دوم نیازی به کنکور ندارند
لطفی درباره نوع پذیرش دانشجویان برای دریافت لیسانس دوم به مهر گفت: داوطلبان برای اخذ لیسانس دوم نیازی به کنکور ندارند و می توانند با یک آزمون ورودی به این دوره وارد شوند. البته با بررسیهای بیشتر به نتیجه قطعی در زمینه برگزاری آزمون برای لیسانس دوم خواهیم رسید.
وی افزود: در حال حاضر در حال بررسی بر روی این موضوع هستیم که اگر تعداد داوطلبان شرکت در لیسانس دوم زیاد بود آزمون برگزار شود.
لطفی تاکید کرد: اگر تعداد داوطلبان زیاد نباشد بدون شرکت در هیچ آزمونی می توانند وارد دوره لیسانس دوم مرتبط با لیسانس اول شوند.
 

asd12

عضو جدید
نتايج كنكور ارشد۸۸ هفته آينده اعلام مى شود


معاون سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اينكه نتايج نهايى آزمون كارشناسى ارشد سال۸۸ هفته آينده اعلام مى شود، گفت: در مجموع حدود ۵۰ هزار نفر در اين آزمون پذيرش مى شوند.ابراهيم خدايى در گفتگو با ايسنا، با اعلام اين خبر، افزود: از تعداد ۱۹۵ هزار و ۴۱۴ داوطلب مجاز به انتخاب رشته در اين آزمون كارشناسى ارشد حدود ۱۷۲ هزار نفر انتخاب رشته كردند.وى با بيان اينكه كل ظرفيتهايى كه از طرف دانشگاهها براى پذيرش در كنكور ارشد به سازمان سنجش اعلام شده ۳۹ هزار و۵۸۰ نفر است، گفت: با احتساب ظرفيت دو روش آموزشى و آموزشى پژوهشى، ممتازين، استعدادهاى درخشان و دبيرى، ميزان پذيرش آزمون كارشناسى ارشد بين ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر است.گفتنى است، آزمون كارشناسى ارشد و چهاردهمين المپياد علمى دانشجويى سال ۸۸ با شركت ۷۲۲ هزار و ۷۲۵ داوطلب در ۱۳۶ كد رشته امتحانى و ۳۹ شهرستان مختلف كشور بهمن ماه۸۷ برگزار شد
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد سنگ آهن به بيش از 3/8 ميليون تن رسيد



ميزان توليد سنگ آهن در كشور در چهار ماهه نخست سال جاري در مجموع به هشت ميليون و 359 هزار و 272 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته يك درصد افزايش داشت.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه ونوسازي معادن و صنايع معدني ايران، همچنين ميزان استخراج سنگ آهن در مدت ياد شده برابر با 10 ميليون و 968 هزار و 329 تن بود كه نسبت به دوره مشابه سال قبل 10 درصد افزايش نشان داد.
از كل سنگ آهن توليد شده در كشور در دوره مذكور سه ميليون و 192 هزار تن مربوط به شركت سنگ آهن چادر ملو، 2 ميليون 419 هزار تن شركت گل گهر، يك ميليون و 776 هزار تن شركت سنگ آهن مركزي و 974 هزار تن ديگر شركتها بود.
بر اساس اين گزارش ميزان صادرات سنگ آهن در چهار ماهه امسال برابر با يك ميليون و 43 هزار و 625 تن به ارزش 65 ميليون و 56 هزار دلار بود.


خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
صرفه‌جويي 3 ميليارد ريالي مجتمع فولاد مباركه اصفهان


با اجراي يك پروژه داخلي با هزينه كمتر از يك ميليون ريال ،از هزينه شدن بيش از 3 ميليارد ريال در پروژه ايمن‌سازي انبار و اتاق كنترل نوارنقاله‌ها (OS8) واحد تكميل نورد گرم مجتمع فولاد مباركه اصفهان جلوگيري شد.


با اجراي يك پروژه داخلي، از هزينه شدن بيش از 3 ميليارد ريال در پروژه ايمن‌سازي انبار و اتاق كنترل نوارنقاله‌ها (OS8) واحد تكميل نورد گرم مجتمع فولاد مباركه اصفهان جلوگيري شد.
به گزارش ايلنا، براساس اين طرح، به منظور ايمن‌سازي اتاق كنترل نوارنقاله‌ها در واحد تكميل نورد گرم اين مجتمع،‌ با طراحي و نصب 3 عدد پروكسي ليميت سوئيچ بر روي ريل و ترولي جرثقيل، در صورت نزديك شدن جرثقيل حامل بار برروي محدوده اتاق كنترل، ابتدا سرعت جرثقيل كند شده و سيستم هشدار دهنده‌ اتاق جرثقيل به راننده هشدار لازم را اعلام مي‌كند و سپس جرثقيل قبل از رسيدن به محدوده اتاق كنترل نوارنقاله‌ها، متوقف مي‌شود.
براساس اين گزارش، ارائه ايده يادشده توسط كارشناسان واحد تكميل نوردگرم صورت گرفته و همه مراحل طراحي و اجراي آن نيز توسط كارشناسان واحد تعميرات تكميل نورد گرم انجام شده است.
با اجراي اين طرح كه هزينه اجراي آن كمتر از يك ميليون ريال بوده است، علاوه بر ايمن شدن كامل اتاق كنترل نوار نقاله‌ها، از هزينه شدن بيش از 3 ميليارد ريال نيز جلوگيري به‌عمل آمد.


ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
رونق بازار ورق در ایران


[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] اخیرا حدود صد هزار تن انواع ورق در بورس فلزات ایران معامله شد. شرکت فولاد مبارکه ورق گرم خود را در قیمت 535 تا 546 دلار، ورق سرد را در قیمت 655 دلار و ورق گالوانیزه را در قیمت 787 دلار در تن تحویل درب کارخانه و 90 روزه به فروش رساند. ضمن اینکه ورق حلب را هم در قیمت 1،014 دلار در تن تحویل درب کارخانه و 120 روزه معامله کرد. [/FONT]
[FONT=&quot]علی رغم رسیدن ماه رمضان فعالیت ورق در بازار ایران رونق دارد که این رونق احتمالا ناشی از روند بازار بین المللی و افزایش امیدواری اکثر تجار به آینده بازار است. [/FONT]
[FONT=&quot]واردات ورق در ایران چندان قابل توجه نیست چراکه شرکتهای داخلی تولیدکننده از جمله مبارکه و کاویان فعالیت خوبی در بازار دارند.[/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]
افزایش تولید و قیمت سنگ آهن در ایران


[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] طی چهار ماه اول امسال سطح سطح تولید سنگ آهن در ایران در مقایسه با سال گذشته بالاتر بود. بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن طی این مدت چادرملو 2/3 میلیون تن، گل گوهر 4/2 میلیون تن و مرکزی 8/1 میلیون تن تولید سنگ آهن داشتند. متوسط تولید سنگ آهن در ایران 2 میلیون تن در ماه بود.[/FONT]
[FONT=&quot]از طرفی با بالا رفتن قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان ایرانی خواستار افزایش دادن قیمت سنگ آهن در بازار داخلی ایران شدند که با مقاومت فولادسازان روبرو شدند. طبق اظهار مدیر عامل شرکت معدنی گل گوهر قیمتهای آنها بسیار به صرفه تر از قیمتهای وارداتی سنگ آهن در بازار ایران است.
[/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مرکز خدمات فولاد ایران[/FONT]
 

reza_1364

مدیر بازنشسته
نیکل ( Nickel ) :

نیکل فلزی سخت ، چکش خوار، براق با ساختار بلورین مکعبی بهرنگ سفید- نقره ای است . این عنصر در سال 1751 توسط Axel Cronstedt دانشمند سوئدیکشف گردید .

نانو.........................
قوانین را رعایت کنید.

منتقل شد
 

sosmar

کاربر بیش فعال
ببخشید.
متوجه نمی شم ؟
می شود یکم توضیح بدین ؟
مرسی
 

REZAB

عضو جدید
کاربر ممتاز
زمان ثبت نام و برگزاری کنکور ارشد 89

زمان ثبت نام و برگزاری کنکور ارشد 89

با سلام

قابل توجه کنکوریهای ارشد !

زمان ثبت نام کنکور ارشد : 5/8/88 لغايت 12/8/88

زمان برگزاری کنکور ارشد 89 : 28، 29، 30/11/88

ازامروز تا زمان برگزاری ازمون 181 روز وقت باقی مونده !!!

موفق باشید.....
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
معرفی اختراع ، تکنولوژی فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی زیر آب (Under Water Friction Stir Welding )

( اختراع مذکور با شماره 59766 مورخ 88/4/8 بنام آقایان محمد صادقی، حامد ثابت و مهرزاد خلیلی خانقاه گیلوان به ثبت رسیده است. )


اولین اسناد ثبت شده (Patent) در مورد جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی اولین بار توسط موسسه (TWI) انگستان در سال 1991 میلادی ابداع و معرفی گردید. عملیات جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی در حالت جامد با استفاده از یک پین فرو رونده در درز محل اتصال قطعات و با چرخش و حرکت رو به جلو انجام می گردد و اتصالی با استحکام بالا حاصل می کند. مکانیزم اتصال گرم شدن موضع مربوطه در اثر اصطکاک پین با فلزات پایه، نرم شدن فلزات پایه و تغییر فرم پلاستیکی و فرو رفتن لبه های محل اتصال در یکدیگر می باشد، بدین ترتیب بدون انجام عملیات ذوب، اتصال دو درز حاصل می گردد. از محدودیت های این فرآیند عدم امکان استفاده آن در محیط های حاوی سیال خنک کننده مانند آب می باشد. زیرا وجود سیال خنک کننده باعث تسریع در انتقال حرارت موضع اتصال شده و امکان تامین حرارت لازم جهت تغییر فرم پلاستیکی محیط نمی گردد.
در این اختراع با ایزوله کردن پین و عدم تماس سیال خنک کننده با آن شرایط برای جوشکاری محیا شده است. نتایج آزمون های بازرسی چشمی، متالوگرافی نوری، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، سختی سنجی ویکرز و کشش (AWS) بر روی نمونه های آلومنیومی نشان دادند که خواص مکانیکی و ساختاری قطعات جوشکاری شده در محیط های خشک و تر با هم متفاوت بوده به نحوی که قطعات جوشکاری شده در زیر آب از خواص مکانیکی بالاتری برخوردار بودند که علت آن ریزتر شدن دانه ها می باشد، همچنین از نظر خواص ظاهری تفاوتی در نمونه های جوشکاری شده خشک و تر جود ندارد و می توان این فرآیند را در محیط های تر (حاوی سیال خنک کننده) بکار گرفت. این فرآیند بطور موفقیت آمیزی می تواند در تعمیر و بازسازی سازه های دریایی و صنایع کشتی سازی مورد استفاده قرار گیرد.
از مزایای این فرآیند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- امکان استفاده فرآیند در محیط های حاوی سیال خنک کننده مانند آب.
2- به دلیل پایین بودن حرارت ورودی عملیات جوشکاری با حداقل تنش های پسماند و پیچش انجام می شود.
3- در مقایسه با روشهای متداول، جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی در زیر آب می تواند خواص مکانیکی بالاتری در جوش ایجاد کند.
4- این فرآیند در مقایسه با روش­های متداول جوشکاری زیر آب نیاز به مصرف انرژی کمتری دارد.
5- از آنجایی که در این فرآیند ذوبی انجام نمی شود لذا این فرآیند سازگار با محیط زیست (آب) می باشد.
6- این فرآیند نیازی به سیم جوش یا فلز پر کننده نداشته، از این رو هر آلیاژی می تواند بدون نگرانی از نظر سازگاری ترکیب شیمیایی منطقه جوش اتصال داده شود.


منبع :‌ دانشگاه آزاد واحد كرج
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسب موفقیت کشوری در ششمین دوره مسابقات عملیات حرارتی در واحد شهر مجلسی ( مرداد ماه 1388 ) توسط دانشجویان دانشکده فنی واحد کرج






تیم عملیات حرارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در ششمین دوره این مسابقات که با حضور 55 تیم از سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی شهر مجلسی برگزار شد موفق به کسب مقام دوم در بخش عملیات حرارتی فلزات غیر آهنی گردید.

ششمین دوره مسابقات عملیات حرارتی در تاریخ 22 مرداد ماه در واحد شهر مجلسی با حضور 212 دانشجو در قالب 56 تیم از دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی به مدت 2 روز برگزار گردید.

دانشگاههای دولتی : ( صنعتی اصفهان ،‌صنعتی مالک اشتر ، دانشگاه تهران ،‌فردوسی مشهد ، صنعتی شریف ٰ‌علم و صنعت ، دانشگاه سمنان ٰ دانشگاه یزد ، مرکز علمی کاربردی توحید )

دانشگاههای آزاد اسلامی : ( واحدهای شهر مجلسی،‌اهواز ،ساوه، کرج ، علوم و تحقیقات تهران ، یزد ، نجف آباد ، مشهد ) در دو بخش فلزات آهنی و غیر آهنی در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

دکتر صدر نژاد دبیر علمی همایش در گزارشی بیات کردند که از مجموع 39 مقاله به صورت سخنرانی و مابقی بصورت پوستر ارائه شده است .

نتایج این دوره از مسابقات پس از دو روز رقابت به شرح ذیل اعلام شد.

در بخش فلزات غیر اهنی :

مقام اول ، دانشگاه یزد

مقام دوم ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

مقام سوم ،‌ دانشگاه فردوسی مشهد

مقام چهارم ،‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج



در بخش فلزات آهنی :

مقام اول ،‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

مقام دوم ،‌ دانشگاه فردوسی مشهد

مقام سوم ،‌ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه



قابل ذکر است در بخش فلزات آهنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج جزء ده تیم برتر اعلام شد

 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديرعامل شركت آلومينيوم جنوب اعلام كرد:
اجراي طرح آلومينيوم جنوب گام بعدي ايميدرو



مديرعامل شركت آلومينيوم جنوب اعلام كرد: اجراي طرح آلومينيوم جنوب به ظرفيت 276 هزار تن در منطقه لامرد استان فارس، گام بعدي ايميدرو در توسعه صنعت آلومينيوم كشور است.




به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، محمدمهدي مستقيمي گفت: ميزان سرمايه‌گذاري آلومينيوم جنوب حدود 850 ميليون يورو برآورد شده و تعداد اشتغالزايي آن بيش از 1150 نفر به صورت مستقيم و بالغ بر 10 هزار شغل به صورت غيرمستقيم است.
وي افزود: 85 درصد از منابع مالي طرح مذكور از طريق فاينانس خارجي و 15 درصد بقيه نيز توسط سهامداران تامين خواهد شد.
مستقيمي تصريح كرد: براي احداث كارخانه آلومينيوم جنوب از جديدترين فناوري روز جهان در صنعت آلومينيوم (300 كيلوآمپر) استفاده خواهد شد ضمن اينكه تمام مجوزهاي مربوط به رعايت مسائل زيست‌محيطي اخذ شده است.
وي ادامه داد: انعقاد قرارداد احداث نيروگاه اختصاصي، (به روش BOO) انتخاب مشاور مادر، تامين آب و برق و احداث تاسيسات زيربنايي از جمله فعاليت‌هاي انجام شده براي اجراي طرح آلومينيوم جنوب است.


خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
هزار و 200 ميليارد ريال به درآمد شركت‌ ملي مس افزوده مي‌شود


با افزايش عيار اقتصادي كنسانتره مس سرچشمه از 25 صدم درصد به 35 صدم درصد، شركت مس با افزايش درآمدي معادل هزار و 200 ميليارد ريال مواجه خواهد شد.

قائم‌مقام شركت ملي صنايع مس ايران گفت: با افزايش عيار اقتصادي كنسانتره مس سرچشمه از 25 صدم درصد به 35 صدم درصد، شركت مس با افزايش درآمدي معادل هزار و 200 ميليارد ريال مواجه خواهد شد.
به گزارش ايلنا، احمد فريدي با بيان اينكه افزايش عيار اقتصادي مس پس از 27 سال انجام شده است، افزود: با بررسي‌ها و مطالعات كارشناسي صورت گرفته توسط متخصصان داخلي و شركت SRK، شركت مس موفق شد عيار سنگ سولفور را از 7 دهم به 9 دهم در سال 88 افزايش دهد.
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شركت مس خاطرنشان كرد: در نتيجه اين موفقيت، ميزان مس محتوا با توجه به تغيير برنامه استخراج و عيار خاك معدن 25 هزار تن افزايش يافته و افزايش درآمدي معادل هزار و 200 ميليارد ريال را درپي دارد.
فريدي افزود: اين مسأله به نفع سهام‌داران شركت مس بوده و در شرايط اقتصادي كنوني، خبري موثر و اميدبخش در حوزه معادن محسوب مي‌شود.

ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته سوم آگوست


[FONT=&quot]سنگ آهن[/FONT]
[FONT=&quot]طی این هفته قیمت سنگ آهن روند رو به پایین داشت. به دنبال کاهش قیمت آهن آلات، کارخانجات فولادی تمایل چندانی به خرید سنگ آهن نشان ندادند. از طرفی تجار نیز در این هفته به دلیل سطح پایین سوددهی بازار علاقه چندانی به خرید سنگ آهن نشان ندادند. [/FONT]
[FONT=&quot]بازار نقدی سنگ آهن نیز طی این مدت در نوسان بود. اکثر تجار بیشتر در بازار فروش فعالیت داشتند تا در خرید سنگ آهن و به دلیل ابهام در آینده بازار، آنها ترجیح دادند صبر کنند تا وضعیت بازار مشخص شود.[/FONT]
[FONT=&quot]با کاهش بارانهای موسمی و افزایش عرضه سنگ آهن هندی، بسیاری از خریداران منتظر هستند تا قیمت سنگ آهن هندی در بازار تحویل نقدی کاهش یابد. [/FONT]
[FONT=&quot]آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 5/63 درصد در چین 108 تا 110 دلار در تن بوده که معاملات کمی در این سطح قیمت انجام گرفته است. طی این هفته قیمت سنگ آهن خلوص 5/63 هند 113 تا 115 دلار در تن، سنگ آهن خلوص 63 درصد استرالیا 117 تا 120 دلار در تن و سنگ آهن خلوص 65 درصد برزیل 121 تا 123 دلار در تن بوده است.[/FONT]
[FONT=&quot]میانگین هفتگی هزینه حمل نیز در سه مسیر اصلی کشتیرانی به چین نسبت به هفته گذشته پایین تر آمده. هزینه های حمل از بنادر شرقی و غربی هند به چین تا 15 درصد پایین آمده. میانگین روزانه هزینه حمل از استرالیا و برزیل نیز پایین آمد ولی از اواسط هفته مجددا بالا رفت.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]قراضه[/FONT]
[FONT=&quot]تقاضای بالای خاور دور و آسیای جنوب شرقی، قیمت قراضه را افزایش داده. قیمت وارداتی قراضه سنگین مخلوط کلاس 1 و 2 از 300 تا 305 دلار در تن هفته گذشته با 15 دلار در تن افزایش به 310 تا 315 دلار در تن رسیده. قیمت قراضه خرد شده هم از 305 تا 310 دلار در تن هفته پیش به 315 تا 320 دلار در تن طی این هفته رسیده است.[/FONT]
[FONT=&quot]قراضه سی آی اس هم رو به بالاست. آخرین قیمت معاملاتی قراضه [/FONT][FONT=&quot]A3[/FONT][FONT=&quot] 315 دلار در تن سی اف آر بوده که نسبت به هفته گذشته 5 دلار بیشتر شده است. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]بیلت[/FONT]
[FONT=&quot]طی دو هفته گذشته قیمت بیلت شدیدا بالا رفت واز 390 تا 410 دلار هر تن فوب دریای سیاه به 435 تا 445 دلار در تن فوب رسید. برخی از منابع تجاری حتی قیمتهای 450 تا 470 دلار فوب را نیز تائید کرده اند البته تنها برای بنادر خاور دور روسیه.[/FONT]
[FONT=&quot]در آسیا قیمت پیشنهادی بیلت 500 دلار هر تن سی اف آر است و معاملات آن با قیمت 480 تا 485 دلار هر تن صورت می گیرد. گفته می شود روند تقاضا هنوز خوب است اما با شرایط نامتعادل کنونی بازار، ممکن است قیمت بیلت پایین بیاید و یا قیمت میله گرد و مفتول شدیدا بالا برود.[/FONT]
[FONT=&quot]بیشتر منابع معتقدند مجالی برای کاهش قیمت بیلت وجود ندارد چراکه قیمت قراضه رو به بالاست و احتمال کاهش آن بسیار بعید است. انتظار می رود در ماه سپتامبر بازار مقاطع رونق یابد. به نظر می رسد ابتدای فصل چهارم زمان مناسبی برای آن باشد. [/FONT]
[FONT=&quot]در ایران[/FONT]
[FONT=&quot]قیمت بیلت سردرگم است. از یک طرف قیمت فروش میله گرد در ایران رو به پایین بوده و بازار ایران بسیار راکد است و از طرف دیگر بیلت در بازار جهانی رو به بالا بوده است و همین امر امکان ورود این کالا به ایران را محدود کرده است. علی رغم این مطلب، قیمت بیلت در ایران همچنان در حد 440 تا 450 تومان در انزلی نوسان دارد. این وضعیت نمی تواند پایدار بماند چراکه تولیدکنندگان میله گرد مجبور به حفظ حداقل تولید هستند بنابراین باید بیلت خریداری کنند. بالطبع این قیمتها در بازار نمی تواند ادامه داشته باشد. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]میله گرد و مقاطع[/FONT]
[FONT=&quot]از اوایل این ماه با بالا رفتن قیمت بیلت سی آی اس، قیمتهای صادراتی میله گرد و مفتول نیز رو به افزایش گذاشت. تقاضای مفتول از طرف خاور دور و افریقای شمالی رو به بالا و از طرف امریکا کمتر است. بازارهایی بزرگی همچون مصر، الجزایر و لبنان همانند مناطق حاشیه خلیج فارس و اروپا هنوز راکد هستند و احتمال دارد تا پایان تابستان فعال شوند. [/FONT]
[FONT=&quot]با توجه به افزایشهای اخیر در قیمتهای جدید و سطح پایین تقاضا، تولیدکنندگان هنوز سطح تولید خود را در حد بسیار پایین نگه داشته اند. آنها معتقدند که خریدهای بیلت توسط تجار بزرگ باعث ایجاد یک قیمت غیرمنطقی شده و همین امر سردرگمی در تولید را بوجود آورده چراکه تفاوت قیمت میله گرد با بیلت به حداقل رسیده و در بعضی بازارها مساوی شده است. [/FONT]
[FONT=&quot]نظریه کلی تقویت بازار میله گرد و مفتول برای پاییز را نوید می دهد. [/FONT]
[FONT=&quot]در ایران[/FONT]
[FONT=&quot]بازار این کالا در هفته گذشته بسیار راکد بود. ذوب آهن که بطور متوسط 15 تا 20 تومان کالاهای خود را ارزانتر عرضه کرد، به بورس کمی رونق داد ولی بازار عملا در تعطیلات بسر می برد. باید صبر کرد تا هفته های آینده شرایط را دید. در هر حال، مقاطع باید افزایش تا 100 تومان هر کیلو با به خود ببیند. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]ورق[/FONT]
[FONT=&quot]بازار ورق در اکثر نقاط دنیا رونق خوبی گرفته و به همین دلیل عرضه اسلب بسیار محدود شده و اکثر تجار اظهار می کنند سهمیه چندانی برای عرضه به بازار ندارند. طی ماه آگوست قیمت ورق در اکثر مناطق دنیا با رشد همراه بود و گفته می شود دلیل این روند، کاهش سطح موجودی ها و احساس رفع بحران بازار بوده تا افزایش تولید صنایع مصرفی و به همین دلیل است که احتمال کاهش قیمتها در پاییز وجود دارد. البته این تنها یک نظریه است و نمی توان پیش بینی دقیق و حتمی راجع به آینده بازار داشت. [/FONT]
[FONT=&quot]کارخانجات سی آی اس بیشتر ترجیح می دهند اسلب تولیدی خود را به مصرف تولید محصولات فولادی برسانند تا آنرا صادر کنند چراکه بازار ورق از رونق خوبی برخوردار است. با تمام اینها، تجار نمی توانند در مورد آینده بازار اسلب پیش بینی داشته باشند چون سطح افزایشهای اخیر قیمتها تقریبا بالا بوده است.[/FONT]
[FONT=&quot]در بازار چین، بعد از افزایش قیمت توسط کارخانجات داخلی در اوایل آگوست روند بازار ورق سیر نزولی پیدا کرد. [/FONT]
[FONT=&quot]طی ماههای اخیر بازار واردات ورق سرد و گالوانیزه در آسیای جنوب شرقی رشد بسیار خوبی داشته. کارخانجات چینی سطح قیمت پیشنهادی خود را برای ورق سرد به 680 تا 700 دلار در تن فوب و کارخانجات آسیای جنوب شرقی و تایوان این محصول خود را در قیمت 700 تا 720 دلار در تن پیشنهاد می دهند. [/FONT]
[FONT=&quot]پیشنهادات صادراتی چندانی در این بازارها دیده نمی شود چون اکثر کارخانجات در حال جوابگویی به تقاضای خوب بازار داخلی خود هستند. بازار جذاب داخلی باعث شده اکثر کارخانجات سهمیه های صادراتی خود را کم کنند.[/FONT]
[FONT=&quot]در ایران[/FONT]
[FONT=&quot]علی رغم رسیدن ماه رمضان بازار ورق در ایران رونق دارد که این رونق احتمالا ناشی از روند بازار بین المللی و افزایش امیدواری اکثر تجار به آینده بازار است. [/FONT]
[FONT=&quot]واردات ورق در ایران چندان قابل توجه نیست چون در ماههای اخیر قزاق ها و روسها سهمیه کمی برای عرضه داشتند. مهمترین مشکل بازار ورق غیبت مبارکه است که هنوز قابل توجیه نیست.
[/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مركز خدمات فولاد
[/FONT]
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
بر اساس اعلام موسسه بين‌المللي آهن و فولاد
ايران رتبه سوم جهان را در رشد توليد فولاد كسب كرد


موسسه بين المللي آهن و فولاد اعلام كرد، جمهوري اسلامي ايران طي هفت ماهه نخست سال جاري ميلادي با رشد 12.5 درصدي توليد فولاد، پس از كشورهاي اكوادور و مقدونيه، رتبه سوم جهان را در رشد توليد فولاد كسب كرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، موسسه بين المللي آهن و فولاد گزارش داد، توليد فولاد در ايران طي هفت ماهه نخست سال جاري ميلادي به شش ميليون و 517 هزار تن رسيد كه در مقايسه با توليد 5 ميليون و 794 هزار تني در مدت مشابه سال گذشته 12.5 درصد رشد داشته است.
اين در حالي است كه از 66 توليدكننده بزرگ فولاد در جهان 57 كشور در هفت ماه نخست 2009 با افت توليد مواجه شده اند و تنها 9 كشور كاهش توليد نداشته اند كه علت اصلي آن بروز ركود و بحران در اقتصاد جهاني ارزيابي مي شود.
موسسه بين المللي آهن و فولاد كل توليد فولاد جهان طي هفت ماه نخست 2009 را بيش از 652 ميليون تن اعلام كرد.
توليد جهاني فولاد در اين مدت با 19.9درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه بوده است.در هفت ماه نخست 2008 بالغ بر 815 ميليون تن فولاد در جهان توليد شده بود.
بروز بحران اقتصادي و كاهش توليدات صنعتي علت كاهش شديد توليد فولاد جهان عنوان شده است.
ايران از نظر ميزان توليد فولاد جايگاه شانزدهم در سطح جهان را در هفت ماه نخست 2009 به خود اختصاص داده است.
چين با توليد 317 ميليون تن بزرگترين توليد كننده فولاد در اين مدت شناخته شده است.توليد اين كشور در اين مدت با رشد 2.9 درصدي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
ژاپن با توليد 44 ميليون تن و هند با توليد 32 ميليون تن به ترتيب در رتبه هاي دوم و سو م جاي گرفته اند.

خبرگزاری فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
با راه اندازي پروژه هاي جديد صورت مي گيرد
افزايش توليد فولاد در اردكان به 4/3 ميليون تن


با راه اندازي طرح‌هاي آهن و فولاد ارفع و غدير ايرانياني طي امسال و سال آينده ميزان توليد گندله در مجتمع گندله سازي اردكان از مرز 4/3 ميليون تن خواهد گذشت.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن ايران ايميدرو محمود مصري نژاد، مدير عامل مجتمع گندله سازي اردكانبا بيان اين مطلب گفت: ميزبان توليد گندله براي سال جاري 2 ميليون تن پيش بيني شده است و ميزان توليد فعلي نشان از تحقق توليد اين ميزان تا پايان سال خواهد بود. در حال حاضر گندله توليد شده به شركت هاي فولاد سازي اعم از فولاد مباركه، فولاد هرمزگان، فولاد آلياژي يزد و ذوب آهن اصفهان ارسال مي‌شود و با راه اندازي دو طرح ياد شده 4/2 ميليون تن گندله توليد شده به آنها اختصاص داده خواهد شد.
وي با بيان اينكه شركت چادر ملو دو برنامه توسعه‌اي در مجاورت كارخانه گندله سازي اردكان در دستور كار دارد اظهار داشت: اين دو برنامه شامل يك كارخانه فولادي به ظرفيت 800 هزار تن و نيز ايجاد نيروگاه 500 مگاواتي برق است.
مدير عامل مجتمع گندله سازي اردكان درباره زمان اجرايي شدن واحد فولاد سازي جديد در اين منطقه گفت: مقدمات كار براي ايجاد اين واحد فراهم شده و مذاكرات اوليه آن در حال انجام و اميدواريم از نيمه دوم سال جاري قرار دادهاي آن براي امضا آمده شود.
وي افزود: راه اندازي كامل مجموعه واحدهاي آهن و فولاد و گندله سازي اردكان، كارخانه ‌هاي نورد در كشور را از نظر تامين مواد اوليه بي نياز مي‌كند.
مصري نژاد درباره وضعيت زيست محيطي كارخانه گندله سازي اردكان با اشاره به اين كه در اين كارخانه فاضلاب صنعتي نداريم خاطر ناشن كرد: با بهره گيري از تصفيه خانه موجود فاضلاب بهداشتي به چرخه طبيعي خود بر مي‌گردد، همچنين در بخش‌غبار‌هاي، با استفاده از 8 دستگاه غبار گير فضاي اطراف آلوده نخواهد شد.
وي اظهار اميدواري كرد كه با اجراي اين طرح ها اين منطقه به يكي از مهم توليد فولاد كشور تبديل شود.

خبرگزاری فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
در پی حادثه نیروگاه Sayano رخ داد
کاهش تولید بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم


تا این لحظه برق کارخانه های این شرکت در سیبری به علت تامین انرژی مورد نیاز از عرضه کنندگان دیگر متوقف نشده اما احتمال دارد که عرضه کنندگان سایر مناطق روسیه برای ادامه تامین برق Rusal در روزهای آینده با مشکل مواجه شوند.

به دنبال وقوع حادثه ای غیر مترقبه در بزرگترین نیروگاه برق آبی روسیه در جنوب سیبری شرکت آلومینیوم Rusal اعلام کرد که احتمالاً تولید خود را در دو پروژه واقع در سیبری که از طریق برق تولیدی این نیروگاه تغذیه می شوند کاهش خواهد داد .
روز سه شنبه به علت سرریز شدن آب از یکی از دیواره های نیروگاه Sayano ، در حدود 10 نفر کشته و بیش از 60 نفر مفقود شدند و در نهایت مسئولین تصمیم به تعطیلی این نیروگاه گرفتند .
به دنبال این اتفاق اولگ در یپاسکا، مالک بخش اعظم سهام Rusal ،در جلسه ای اضطراری با وزیر انرژی روسیه شرکت کرد تا ضمانت های لازم را برای عرضه برق مورد این شرکت دریافت کند .
وی پس از این جلسه اظهار داشت که یکی از گزینه های مورد بررسی، کاهش قابل توجه تولید Rusal در سیبری به منظور ذخیره و تامین نیازهای برق این منطقه در پی تعطیلی نیروگاه Sayano بوده است . Rusal به عنوان بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در جهان شناخته می شود .
تا این لحظه برق کارخانه های این شرکت در سیبری به علت تامین انرژی مورد نیاز از عرضه کنندگان دیگر متوقف نشده اما احتمال دارد که عرضه کنندگان سایر مناطق روسیه برای ادامه تامین برق Rusal در روزهای آینده با مشکل مواجه شوند .



بورس نیوز
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديرعامل فولاد مباركه:
امسال 700 هزار تن از محصولات فولاد مباركه صادر مي‌شود


وضعيت صادرات فولاد مباركه امسال بهتر از سال قبل خواهد بود به طوري كه پيش‌بيني مي‌شود صادرات امسال كارخانه به 600 تا 700 هزار تن برسد.


مديرعامل شركت فولاد مباركه با اشاره به صادرات 500 هزار تني محصولات اين شركت طي سال گذشته گفت: وضعيت صادرات فولاد مباركه امسال بهتر از سال قبل خواهد بود، به طوري كه پيش‌بيني مي‌شود صادرات امسال كارخانه به 600 تا 700 هزار تن برسد.
به گزارش ايلنا، محمد رجايي با بيان اينكه قيمت و حجم صادرات فولاد مباركه طي امسال رو به رشد است، گفت: سال گذشته بحران اقتصاد جهاني تاثيراتي را بر صادرات فولاد مباركه داشت ولي امسال وضعيت صادرات ما رو به بهبود است.
رجايي در مورد اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي فولاد مباركه نيز گفت: هم اكنون طرح توليد ورق قلع اندود مباركه با ظرفيت 100 هزار تن در فاز مطالعه قرار دارد.
به گفته وي طرح توليد ورق گالوانيزه مباركه در جنوب كشور نيز با ظرفيت توليد 300 هزار تن در فاز مطالعه قرار دارد.

ایلنا
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
فراخوان ارسال مدارک براي انتخاب فناوران برتر

فراخوان ارسال مدارک براي انتخاب فناوران برتر

ستاد ويژه توسعه فناوري‌نانو در نظر دارد به‌‌منظور تقدير از فناوران فعال در حوزه فناوري نانو و با توجه به فناوريهاي توسعه داده‌‌شده به‌وسيله فناوران داخلي در اين حوزه، فناوران برتر را در چهارمين جشنواره انتخاب برترين‌هاي فناوري‌نانو انتخاب و معرفي نمايد. براي اين منظور، هر فناوري با توجه به کيفيت آن و اقدامات و دستاوردهاي انجام‌شده براي توسعه آن فناوري ارزيابي خواهد شد. گفتني است هر فناوري تنها در صورتي امكان ارزيابي در اين جشنواره را مي‌يابد که در يکي از مراحل زير باشد:

  1. فناوري مورد نظر بايد داراي محصول ساخته‌شده اي باشد که در محيط عملياتي، آزمايش‌هاي لازم بر روي آن با موفقيت انجام شده‌است؛
  2. فناوري مورد نظر در ابعاد نيمه‌صنعتي در حال توليد محصول باشد؛
  3. فناوري مورد نظر در ابعاد صنعتي و به‌‌صورت تجاري مشغول توليد محصول باشد.
علاقه‌مندان مي‌‌توانند با توجه به شاخص‌هاي اين جشنواره، اطلاعات مورد نظر را درباره فناوري هاي داخلي مرتبط با نانو، نهايتاً تا 15 شهريورماه سال جاري در فرم هاي مورد نظر وارد و به اين دبيرخانه ارسال نمايد.

شايان ذکر است با توجه به محدوديت زماني موجود تا برگزاري جشنواره برترين هاي فناوري نانو، مستنداتي که پس از تاريخ مورد نظر به ستاد ارسال شوند، در اين جشنواره ارزيابي نخواهند شد.
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
مخاطبان مسابقه فناوري نانو در شبکه پيام نما

مخاطبان مسابقه فناوري نانو در شبکه پيام نما

دارندگان مدرک ديپلم و صاحبان پيش شماره 0913، بيشترين ببينندگان مجله فناوري نانو در پيام نماي شبکه دو سيما هستند.
با گذشت يک ماه از راه اندازي مجله و مسابقه فناوري نانو در پيام نماي شبکه دو سيما ، آمار مخاطبان آن در حال افزايش است.
مجله فناوري نانو که با هدف آشناسازي عموم مردم با کاربردها و اثرات فناوري نانو در زندگي روزمره ي آنها، راه اندازي شده است، روزهاي زوج، مطالبي را با بيان بسيار ساده در اختيار ببينندگان پيام نما قرار مي دهد.
براي ترغيب مخاطبان به خواندن مطالب، هر هفته يک سوال در اين مجله مطرح مي شود. هر هفته به قيد قرعه به 20 نفر از کساني که پاسخ صحيح سوال را با پيامک براي شماره 30007294 ارسال کنند، جوايزي از سوي ستاد فناوري نانو ارسال ميشود.
ترکيب شرکت کنندگان در چهار مسابقه اول ، به تفکيک پيش شماره آنها در نمودار زير آمده است. البته با اين توضيح که امکان ارسال پيامک براي مشترکان ايرانسل، از ابتداي مسابقه چهارم فراهم شده است.

به منظور آگاهي از سطح تحصيلات بينندگان اين مجله، در هفته چهارم به سوال علمي، از بينندگان خواسته شد تا مدرک تحصيلي خود را اعلام کنند.
طبق تحليل نتايج، حدودا نيمي از 11هزار نفر که در اين مسابقه شرکت کردند، داراي مدرک ديپلم بودند.
درصد ساير مدارک تحصيلي به شرح نمودار زير است.


منبع: http://www.nano.ir/newstext.php?Code=6321
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
برترين رسانه‌ها در ترويج فناوري نانو

برترين رسانه‌ها در ترويج فناوري نانو

شبکه خبر سيما، شبکه جوان راديو و خبرگزاري مهر، رسانه‌هاي برتر در ترويج و اطلاع‌رساني فناوري نانو در سال 1387 شناخته شدند.
کارگروه ترويج و آموزش ستاد فناوري نانو، هر ساله عملکرد رسانه‌هاي مختلف را در زمينه اطلاع رساني و آموزش فناوري نانو مورد ارزيابي و برترين‌هاي هر حوزه را در جشنواره برترين‌هاي فناوري نانو مورد تقدير قرار مي‌دهد.
در ارزيابي عملکرد سال 1387 نتايج زير به دست آمد:

  • شبکه خبر سيما، رسانه برتر در بخش شبکه‌هاي تلويزيوني گرديد.
  • شبکه جوان راديو، رسانه برتر در بخش شبکه‌هاي راديويي گرديد.
  • خبرگزاري مهر، رسانه برتر در بخش خبرگزاري‌ها گرديد.
  • روزنامه برتر به دليل عدم ارسال مستندات به‌وسيله‌ي روزنامه‌ها انتخاب نگرديد.
  • فعاليت‌هاي راديويي مرتبط با فناوري نانو در مقايسه با سال گذشته هفت برابر شده است.
  • 59 درصد اخبار داخلي خبرگزاري‌ها، مربوط به اخبار دستاوردهاي علمي ايران بود که نسبت به سال 1386 بيش از دو برابر شده است.
رسانه‌هاي عمومي يکي از موثرترين نهادها در پيشبرد اهداف سند توسعه فناوري نانو هستند که با مي‌توانند ايحاد پتانسيل عمومي، موجب تقويت جريان توسعه نانو در کشور شوند و بستر فکري و فرهنگي لازم براي اين منظور را فراهم کنند.
در سال‌هاي اخير، فعاليت رسانه‌هاي کشور در اين زمينه بسيار چشم‌گير بوده و همکاري آنها با ستاد فناوري نانو در انتشار گسترده محتواهاي علمي، آموزشي و مديريتي موجب شده است که ميزان علاقه و توجه عمومي به فناوري نانو روز به روز افزايش يابد.
کارگروه ترويج و آموزش ستاد فناوري نانو با درک اين موضوع، زمينه ارتباط نزديک رسانه‌ها با ستاد و امکان دسترسي سريع آنها به منابع اطلاعاتي را فراهم آورده و مي‌کوشد تا موجب همگرايي تلاش رسانه‌ها در جهت رسيدن به اهداف تعيين شده در سند راهبردي توسعه فناوري نانو گردد.
اين گارگروه همچنين تلاش مي‌کند تا با ‌شناسايي آسيب‌هاي مبتلا‌به اطلاع رساني فناوري‌هاي نوين، با همکاري رسانه‌ها اين آسيب‌ها را به حداقل برساند.
در اين راستا، کارگروه ترويج و آموزش عمومي علاوه‌بر ارتباط ‌گيري و تأمين اطلاعات براي رسانه‌ها، عملکرد آنها را نيز در دوره‌هاي سالانه ارزيابي کرده و رسانه‌هاي برتر را به جشنواره برترين‌هاي فناوري نانو معرفي مي‌کند.
براي دريافت متن کامل گزارش ارزيابي سال 1387 ، اينجا ( ) را کليک کنيد.
مراسم تجليل از مديران رسانه‌هاي برتر، روز 17 آبان ماه در چهارمين جشنواره برترين‌هاي فناوري نانو انجام خواهد شد.
در اين جشنواره که هر سال برگزار مي‌شود، برترين نهادهاي فعال در توسعه فناوري نانو معرفي و مورد تجليل قرار مي گيرند
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 1.5 برابري راندمان کاتاليزور آهن

افزايش 1.5 برابري راندمان کاتاليزور آهن

به‌تازگي، محققان پژوهشگاه صنعت نفت، براي تبديل گاز سنتز به هيدروكربن‌ها از نانوکاتاليزور آهن به جاي کاتاليزور آهن استفاده مي‌نمايند و راندمان فرايند فيشر- تروپش را تا 1.5 برابر، افزايش مي‌دهند.

استفاده از كاتاليست آهن در فرآيند فيشر- تروپش (تبديل گاز سنتز (H2+CO) به هيدروكربن‌ها) به دليل قيمت بسيار پايين آن در مقايسه با ساير فلزات، از اهميت خاصي برخوردار است، به گونه‌اي كه كاتاليست‌هاي آهن ارتقا يافته با قليا، سال‌هاست كه به طور صنعتي در اين فرآيند براي تبديل گاز سنتز به فرآورده‌هاي با ارزش شيميايي و پتروشيميايي به كار مي‌روند.

پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت، تحقيقاتي را در اين زمينه شروع کرده‌اند و تاکنون، موفق به تهيه كاتاليزور آهن به صورت نانوذره شده‌اند و نانوکاتاليزور تهيه شده را در فرايند فيشر- تروپش به‌کار برده‌اند.

دکتر علي نخعي‌پور، از محققان اين طرح، در گفتگو با بخش خبري سايت ستاد ويژه توسعه فناوري نانو گفت: «اين تحقيقات، در جهت ارتقاي فعاليت كاتاليست آهن در فرآيند فيشر– تروپش، براي افزايش توانمندي آن در توليد محصول به ازاي مقدار يكساني از كاتاليست (نانوکاتاليست) كه منجر به كاهش ابعاد راكتورهاي صنعتي و در نتيجه کاهش هزينه‌هاي فرآيند ذکر شده مي‌شود، در حال تكميل است».

عضو هيئت علمي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين مطلب که نانوكاتاليزور آهن در اين پژوهش، به روش ميكرو‌امولسيوني و رسوب‌دهي سريع تهيه شده‌است، افزود: «نتايج بررسي فعاليت كاتاليستي، نشان از افزايش حدود 5/1 برابري فعاليت نانوكاتاليزور ساخته شده نسبت به نمونه‌هاي معمولي دارد. در نتيجه، نانوکاتاليزور آهن از لحاظ فعاليت و گزينش‌پذيري نسبت به محصولات با ارزش، مي‌تواند راندمان بهتري نسبت به كاتاليزورهاي رايج داشته باشد».

وي در ادامه خاطر نشان کرد: «با توجه به اينكه كشور ايران، دومين کشور دارندۀ ذخاير گاز طبيعي در جهان است و از طرف ديگر، در فرآيند فيشر– تروپش (بر اساس كاتاليست آهن) براي توليد سوخت، از منابع اوليه تجديدپذير نظير ضايعات كشاورزي و شهري نيز مي‌توان استفاده نمود، تجاري کردن اين کار، پر اهميت به‌نظر مي‌رسد، لذا بايد توجه مسئولين را به اين مهم، جلب نمود».

اين پروژه در پژوهشگاه صنعت نفت با همكاري آقايان مهندس تقي‌پور و مهندس زماني و خانم دكتر شكرريز شروع شده‌ و تكميل مطالعات و گسترش كار به‌صورت يك پروژه تحقيقاتي دكتري تحت راهنمايي دكتر حسين‌دخت و دكتر طياري از دانشگاه فردوسي مشهد و دكتر زركش از پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است.

بخشي از نتايج اين پژوهش در مجله Journal of Nanoscience and Nanotechnology (جلد 9، صفحات 4429- 4425، سال 2009) منتشر شده است.
 

hamideh vf

عضو جدید
کاربر ممتاز
ششمين همايش دانشجويي فناوري نانو

ششمين همايش دانشجويي فناوري نانو

در ادامه سلسله همايش‌هاي دانشجويي فناوري‌نانو، ششمين همايش در تاريخ 18 الي 20 آذر ماه 1388 در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تهران برگزار خواهد شد.

اين همايش‌ها در راستاي آشنايي بيشتر دانشجويان و ساير محققان اين رشته با فعاليت هاي پژوهشي يکديگر در دوره پايان نامه، تقويت بستر تبادل افکار، هم افزائي فعاليت ها و دستاوردها با يکديگر و از همه مهمتر امکان تجاري سازي محصولات و دستاوردهاي تحقيقاتي در حوزه فناوري‌نانو، برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، فقط دانشجوياني که پرپوزال و يا پايان‌نامه آنها در کارگروه توسعه منابع انساني (حمايت‌هاي تشويقي) ستاد داوري و ارتباط آن با فناوري‌نانو تأييد شده است، مي توانند در اين همايش شرکت کنند. اين دانشجويان پايان نامه هاي فناوري نانو خود را در قالب مقاله ارائه خواهند كرد.
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
رد پای روس ها در ذوب آهن




سال گذشته همزمان با 40 سالگی ذوب‌آهن ایرج اکبریه که در عین حال مشاور وزیر صنایع و معادن در خصوصی‌سازی محسوب می‌شود متذکر شده بود که این شرکت آمادگی لازم جهت عرضه سهام در بورس را ندارد اما متأسفانه کسی این موضوع را جدی نگرفت. و امروز بعد از گذشت یکسال از این ماجرا شاهد هستیم که واگذاری سهام ذوب‌آهن به مشکل برخورد کرده است و از شرکت‌های در حال پذیرش حذف شده است.
زمانی که 40 سال پیش کلنگ ساخت کارخانه ذوب‌آهن در اطراف زاینده رود اصفهان با مشارکت روس‌ها به زمین خورد، کمتر کسی تصور می‌کرد که چند دهه بعد یکی از میلیاردرهای روسی به فکر خرید این مجتمع صنعتی بیفتد.


به هرحال امروز سرنوشت ذوب‌آهن که به آن لقب مادر صنعت فولاد ایران داده شده است، بر سر دوراهی واگذاری مجتمع از طریق بورس به سهامداران در راستای اجرای خصوصی‌سازی و یا فروش سهام مدیریتی به ویکتور راشنیکوف، قرار گرفته است که هر یک از دو راه فوق می‌تواند آینده متفاوتی را برای این مجتمع صنعتی رقم بزند.


در شرایطی که قرار است، تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده فازهای مختلف طرح توازن در ذوب‌آهن اجرا شود، این مجتمع صنعتی در حالی که با بحث خصوصی‌سازی و واگذاری از طریق بورس نیز روبه رو شد و به عنوان یکی از آخرین شرکت‌های باقیمانده در صدر اصل 44 که هنوز سهام آن واگذار نشده، خود را برای خصوصی‌سازی آماده می‌کرد شاهد حذف این شرکت به بهانه تکمیل نکردن پرونده خود از فهرست شرکت‌های در حال پذیرش در بورس بودیم.


در حالی که به گفته مسئولان قرار بود طی ماه‌های مرداد و شهریور کار واگذاری سهام ذوب‌آهن در بورس انجام شود، این امر هنوز محقق نشده و این مجتمع صنعتی در عین حال با پیشنهاد خرید راشنیکوف نیز روبه رو شده است.


از سوی دیگر رئیس ایمیدرو نیز چندی پیش اعلام کرد که در بهترین شرایط برای واگذاری ذوب‌آهن قرار داریم. البته شاید یکی از عوامل به تعویق افتادن واگذاری سهام ذوب‌آهن در بورس نیز انتظار برای تعیین تکلیف پیشنهاد خریدار روس باشد.


بهرام سبحانی مدیرعامل سابق ذوب‌آهن چندی پیش در این زمینه به ایسنا عنوان کرده بود که مدتی قبل هیأتی از طرف راشنیکوف به ایران آمده و گزارشی از بخش‌های مختلف ذوب‌آهن تهیه کرده و سپس به روسیه بازگشتند. به گفته وی پس از بازدید انجام شده، هنوز هیچ پاسخ روشنی از طرف روسی برای خرید ذوب‌آهن ارائه نشده است.


راشنیکوف در ملاقات‌های خود با مسئولان ایرانی بر خرید سهام مدیریتی ذوب‌آهن تأکید جدی داشته تا بتواند از این طریق برنامه‌های خود را به دلخواه در این شرکت پیاده‌سازی کند. از سوی دیگر مسئولان ایرانی نیز که شاید برای نخستین بار است، با یک متقاضی خارجی خرید شرکت‌های بزرگ صنعتی روبه رو شده‌اند، بسیار احتیاط آمیز عمل کرده و تاکنون جواب صریحی به راشنیکوف نداده‌اند.


لبته ایرانی‌ها در ابتدا از فروش بخشی از سهام ذوب‌آهن به راشنیکوف استقبال کردند، اما زمانی که متوجه شدند وی به دنبال سهام عمده و غالب در این شرکت است، احتیاط بیشتری را چاشنی کار خود کردند.


عده‌ای با دفاع از حضور شرکت‌های معتبر خارجی در معادن و صنایع معدنی کشور، آن را باعث شکوفایی این بخش‌ها می‌دانند و عده‌ای نیز با آوردن مثال‌هایی مانند مسائل کارگری، جنبه منفی این موضوع را پیش می‌کشند.


سال گذشته همزمان با 40 سالگی ذوب‌آهن ایرج اکبریه که در عین حال مشاور وزیر صنایع و معادن در خصوصی‌سازی محسوب می‌شود متذکر شده بود که این شرکت آمادگی لازم جهت عرضه سهام در بورس را ندارد اما متأسفانه کسی این موضوع را جدی نگرفت. و امروز بعد از گذشت یکسال از این ماجرا شاهد هستیم که واگذاری سهام ذوب‌آهن به مشکل برخورد کرده است و از شرکت‌های در حال پذیرش حذف شده است.


بر این اساس گفته می‌شود که در حال حاضر دو مشکل برای حضور ذوب‌آهن اصفهان در بورس وجود دارد؛ یکی مربوط به بدهی صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد کشور است که شرکت ذوب‌آهن اصفهان بر اساس دستوری که به آن داده شده باید این بدهی را پرداخت کند. هنوز رقم دقیق این بدهی مشخص نیست، اما گفته می‌شود میزان این بدهی بسیار سنگین بوده و به چند 10 میلیارد تومان می‌رسد.


از سوی دیگر شرکت ذوب‌آهن اصفهان دارای زمین‌های زیادی در خارج از حوزه فعالیتی خود بوده و در همین راستا باید برای ورود به بورس تکلیف این زمین‌ها را روشن کند. در واقع ذوب‌آهن اصفهان مجبور است به صورت خالص وارد بورس شود و کلیه زمین‌های متعلق به خود را در خارج از محوطه کارخانه به دولت واگذار کرده یا آن‌ها را بفروشد.


اما در این راستا فریبرز پرنا، مدیرعامل کارگزاری امید سهم وجود بحران جهانی به خصوص در قیمت‌های فولادی را از مهمترین دلایل حذف این شرکت از فهرست شرکت‌های در حال پذیرش دانست و ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد خود دولت اقدام به چنین کاری کرده است تا ثباتی در نرخ‌ها ایجاد کند. چرا که در این چند ماهه اخیر استقبالی از سهام شرکت‌های فولادی نشده است و برای جلوگیری از شکست مجدد اقدام به چنین کاری کرده‌اند و با رونق بازار به یقین وزارت صنایع به عرضه پذیرش مجدد آن خواهد پرداخت.


پرنا در خصوص واگذاری سهام شرکت‌های دولتی طبق اصل 44 قانون اساسی بیان کرد: متأسفانه در این راستا خصوصی‌سازی تجربه تلخی را چشیده و متحمل ضرر و زیان‌های بسیاری نیز شده است.


وی در ادامه متذکر شد: متأسفانه از مدتی که سهام شرکت‌های دولتی از طریق بورس عرضه شد به نظر بنده این شرکت‌ها ضربهای مهلکی وارد شد چراکه به دنبال خصوصی‌سازی شدن مدیران سعی در تغییراتی در این راستا نمودند اما با وجود فکر دولتی که داشتند به بدنه شرکت‌ها فقط ضربه زدند.


از طرف دیگر با تمام صحبت‌هایی که پیرامون این موضوع صورت گرفته است دولت و سازمان خصوصی‌سازی صحبت از حمایت بخش‌های خصوصی می‌کند اما در این چند وقت گذشته دو ماجرای بزرگ که به نوعی دو شکست بزرگ در خصوصی‌سازی لحاظ می‌شود را شاهد بودیم و تنها نتیجه‌ای هم که داشت بخش خصوصی را به انزوا کشاند. به عنوان مثال جابریان بزرگترین خرید را در تاریخ بورس انجام داد‌ اما با شکستی بزرگ و عدم اطمینانی برای خریداران از طریق بورس را به وجود آورد.


پرنا افزود: بازار آهن دیگر توان ضربه‌ای اینچنینی را ندارد و باید وزارت صنایع و دولت به تدبیری در خصوص شرکت ذوب‌آهن که شرکت مادر فولاد ایران است بپردازد.


مدیر عامل کارگزاری امید سهم عنوان کرد: در خصوص سهام فولاد خوزستان نیز این امر قابل مصداق است، لذا وجود مدیران دولتی که به نوعی حیاط خلوتشان است نمی‌توانند در این راستا به خوبی اقدام کنند چراکه تفکر در بخش خصوصی با دولتی بسیار متفاوت است و تا زمانی که مدیران با نگاه دولتی حرکت می‌کنند نمی‌توانند در خصوص اصل44 قانون اساسی اقدامی کنند.


وی در پایان گفت: در هر صورت اگر صنعت فولادسازی کشورمان بخواهد در عرصه جهانی همچنان حرفی برای گفتن داشته و در بازارهای رقابتی امروز به بقای خود ادامه دهد، ناچار به همکاری و مشارکت با فولادسازان معتبر جهان است تا از این طریق ضمن کسب تکنولوژی‌های به روز تولید، با شرایط بازار جهانی و نحوه رقابت در آن نیز آشنا شود. البته باید توجه داشت که این کار نباید با عجله انجام شود و به طور قطع به مطالعه و انجام کارهای کارشناسی نیاز دارد

بورس نيوز
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
در پی افزایش تقاضا طی چند سال آینده
افزایش قیمت شمش مس محتمل است



بر اساس این گزارش تقاضا در سال 2016 به 26 میلیون تن می رسید و در سال 2020 نیز این میزان بالغ بر 31 میلیون تن خواهد شد . بر اساس گزارش گروه مطالعات بین المللی مس تقاضای این محصول در سال 2008 تنها 18 میلیون تن بوده است .
در آخرین گزارش بانک BNP Paribas Fortis پیرامون بازار مس اعلام شده که در میان مدت تقاضای این محصول بالا رفته و به نرخ رشد سالانه سه تا پنج درصد خواهد رسید .
بر اساس این گزارش تقاضا در سال 2016 به 26 میلیون تن می رسید و در سال 2020 نیز این میزان بالغ بر 31 میلیون تن خواهد شد .
بر اساس گزارش گروه مطالعات بین المللی مس تقاضای این محصول در سال 2008 تنها 18 میلیون تن بوده است .
کارشناسان این بانک معتقدند که حتی در صورت وقوع سناریوی بدبینانه رشد سه درصدی تقاضا نیز تا سال 2016 سطح تقاضای مس چهار میلیون تن بیشتر از سال گذشته خواهد بود .
همچنین پیش بینی می شود که عرضه مس نیز از جانب راه اندازی پروژه های جدید تقویت شده و با رشدی 6.5 میلیون تنی در سال 2016 نسبت به سال 2008 مواجه شود.
رشد تولید خوش بینانه بوده و به احتمال قریب به یقین تا آن زمان به چرخه تولید وارد نمی شود و همین امر نیز منجر به ایجاد کمبود عرضه در بازار می گردد . از مهم ترین پروژه هایی که این بانک به آنها اشاره می کند می توان به پروؤه Oyu Tolgol در مغولستان ، پروژه Reko Diq در پاکستان ، پروژه Tonke در کنگو و پروژه Udokan اشاره کرد .
البته پروژه Tonke هم اکنون در حال فعالیت است اما هنوز تکلیف بسیاری از قرار دادهای آن مشخص نشده و وضعیت ادامه فعالیتش مشخص قیمت تحلیل گران بانک BNP Paribas / Fortis اعتقاد دارند که به هر حال باید به رشد تقاضای مس در بازار پاسخ داده شود و این امر نیز جزء از طریق افزایش قیمت و به تبع آن حاشیه سود و افزایش تولید شرکتهای تولید کننده مس میسر است .
شایان ذکر است که بانک BNP Paribas / Fortis از ادغام دو بانکBNP Paribas و Fortis در سال جاری ایجاد شده و به عنوان بزرگترین بانک اروپا از لحاظ حجم ذخایر به حساب می آیند .

بورس نيوز
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش هفتگی بازار فولاد – هفته آخر آگوست

[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]سنگ آهن[/FONT]
[FONT=&quot]در هفته گذشته قیمت سنگ آهن شروع به کاهش کرد. قیمت سنگ آهن از اوج خود 108 دلار هر تن به 90 دلار هر تن سی اف ار بنادر چین برای خلوص 5/63 درصد رسید. علی رغم کاهش قیمت، معاملات بسیار محدودی روی آن صورت می گیرد. کاهش قیمت سنگ آهن به چند دلیل زیر است :[/FONT]
[FONT=&quot]1 – اتمام فصل بارانهای موسمی در هندوستان و افزایش عرضه از طرف هند.[/FONT]
[FONT=&quot]2 – افزایش موجودی سنگ آهن در بنادر چین.[/FONT]
[FONT=&quot]3 – کاهش قیمت آهن آلات در چین.[/FONT]
[FONT=&quot]این برگشت قیمت از قبل پیش بینی می شد چرا که قیمت این کالا بیش از حد افزایش یافته بود. در واقع تعبیر دولت تصحیح قیمت است. منحنی برگشت مشخص نیست تا کجا باشد، احتمال داده می شود قیمت نقدی تحویل فوری سنگ آهن برای مقادیر محدود به 70 دلار هم برسد ولی این قیمت هم واکنش بازار به اوج قیمت است و در صورتی امکان پذیر است که تنزل قیمت فولاد ادامه داشته باشد.[/FONT]
[FONT=&quot]در هرحال قیمت سنگ آهن تنها محدود به عرضه و تقاضای آن نیست بلکه فاکتور های دیگری مثل کرایه حمل و قیمت نفت هم در قیمت آن موثر هستند. به نظر نمی رسد که دامنه نوسان قیمت سنگ آهن وسیع و برای مدت زمان بیش از دوماه باشد بلکه انتظار می رود قیمت بین 70 تا 80 دلار سی اف ار بنادر چین برای خلوص 5/63 درصد باشد.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]قراضه [/FONT]
[FONT=&quot]قیمت قراضه در هفته قبل نوسان داشت در اوایل هفته کمی بالارفت ولی از روز سه شنبه قیمت شروع به تنزل کرد، در ژاپن قیمت قراضه 10 دلار کاهش یافت ولی در پایان هفته دوباره به علت تقاضای امریکا و محدودیت عرضه در این کشور و همچنین شروع خریدهای ترکیه قیمت محکم شد. [/FONT]
[FONT=&quot]در حال حاضر قیمت قراضه در ترکیه 278 دلار سی اف آر است. کارخانجات امریکا با رونق بازار مصرف اتومبیل نیاز به قراضه دارند درحالیکه موجودی قراضه در این کشور بسیار پایین آمده است. [/FONT]
[FONT=&quot]پیش بینی می شود بازار قراضه همچنان محکم باقی بماند، هرچند شتاب قیمت آن پایین خواهد آمد.[/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]بیلت[/FONT]
[FONT=&quot]قیمت بیلت در هفته گذشته کمی نوسان داشت. به علت ثابت ماندن قیمت میله گرد تقاضای بیلت زیر سوال رفته است ولی از طرف دیگر به علت بالا رفتن قیمت قراضه امکان کاهش قیمت بیلت نیست. بنابراین تولیدکنندگان بیلت در صورت کاهش تقاضای این کالا مجبور به توقف تولید خود هستند تا کاهش قیمت.[/FONT]
[FONT=&quot]قیمت بیلت سی آی اس تحویل فوب بنادر دریای سیاه 450 دلار هر تن بوده است. در بعضی مناطق در خاور دور خریداران جانب احتیاط را گرفته و دست از خرید کشیده اند ولی قیمت تفاوت چندانی نکرده است. در چین قیمت بیلت رو به کاهش بوده و معاملات کمی هم صورت گرفته است ولی بنظر می رسد از اواخر سپتامبر مجددا واردات بیلت رواج یابد.[/FONT]
[FONT=&quot]در ایران[/FONT]
[FONT=&quot]حجم عرضه بیلت بسیار پایین است. گو اینکه در سه ماهه اول سال جاری از بین انواع آهن آلات واردات بیلت بیشترین مقدار را داشته است. نزدیک به 5/1 میلیون تن واردات این کالا در سه ماهه اول سال بوده. بیلتهای وارداتی با قیمتهای حداکثر 420 دلار خریداری شده. این یعنی قیمت تمام شده آن بطور متوسط 450 تا 455 تومان در انزلی خواهد بود. ولی قیمت بیلت به علت رکود بازار میله کرد همچنان درجا می زند، البته روز چهارشنبه قیمت بیلت تا هر کیلو 100 ریال افزایش یافت. [/FONT]
[FONT=&quot]به نظر می رسد قیمت میله گرد در اواخر ماه رمضان به علت محدودیت عرضه آن بالا برود که طبعا بازار بیلت را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]میله گرد و مقاطع[/FONT]
[FONT=&quot]مقاطع و میله گرد طابع برنامه های ساختمان سازی است. اکثر پروژه های ساختمانی در خاور میانه یا خاور دور است. در خاور میانه به علت تابستان و رمضان عملا تقاضا صفر است. در خاور دور به علت بارانهای موسمی و مشکلات ناشی از بحران اقتصادی قیمت این کالا با بازار محکمی روبرو نیست. [/FONT]
[FONT=&quot]قیمت میله گرد در چی رو به کاهش است. در هفته گذشته 200 تا 300 یوان (30 تا 42 دلار) تنزل یافت. [/FONT]
[FONT=&quot]در ایران[/FONT]
[FONT=&quot]قیمت میله گرد و مقاطع همچنان راکد است ولی افت قیمت دیگر وجود ندارد. قیمتها به کف خود رسیده است. از سوی دیگر، وزارت بازرگانی که با میله گردهای زنگ زده خود بازار این کالا در بورس را بهم زده بود، دیگر در بازار نیست. انتظار می رود در مهر ماه قیمت میله گرد تا هر کیلو 100 تومان بالا برود، در غیر اینصورت باید در انتظار توقف بسیاری از واحدهای تولید میله گرد و مقاطع بود. [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot]ورق[/FONT]
[FONT=&quot]بازار ورق در خاور دور رو به تنزل گذاشت. در چین قیمتها که در اوج خود به 600 دلار سی اف آر رسیده بود به 575 دلار کاهش یافت. در طول 4 ماه گذشته قیمت ورق رو به بالا بوده و بسیاری از تجار بزرگ که در جریان افزایش قیمتها مقدار زیادی ورق خریداری کرده اند، با افزایش قیمت از طرف کارخانه خریدهای خود را در قیمت پایین تر از کارخانه اعلام می کنند. [/FONT]
[FONT=&quot]با توجه به این سیاست تا اتمام موجودیهای سرگردان بازار ورق متلاطم خواهد ماند. ولی جدا از چین، بازار ورق در ترکیه، شمال اروپا و امریکا نشانه های بهبود از خود بروز داده است و برعکس چین که قیمتها نزولی بود، در این مناطق قیمت ورق گرم هر تن 10 تا 15 دلار و ورق سرد 15 تا 20 دلار افزایش یافته است. [/FONT]
[FONT=&quot]از آنجاکه تولید کارخانه ها محدوو شده احتمال کاهش وسیع قیمت ورق بعید است. ولی از سوی دیگر قیمت به اوج خود رسیده. بنابراین انتظار افزایش قیمت را نباید داشت مگر آنکه بعد از سپتامبر تقاضا افزایش یابد.[/FONT]
[FONT=&quot]در ایران[/FONT]
[FONT=&quot]قیمت انواع ورق به میانگین سال 86 و 87 رسیده است. علی رغم آنکه تقاضا محدود است عرضه نیز بسیار کم شده است. کارخانجات سی آی اس حجم بسیار کمی ورق را ماهانه به ایران عرضه می کنند که بیشترمتاثر از سیاست کلی آنها در کاستن از تولید و کنترل بازار است. این سیاست همراه با سردرگمی مبارکه باعث در اوج ماندن قیمت انواع ورق شده است. به محض عرضه یک نوع کالا در بازار قیمت آن پایین می آید که نشان از شکنندگی بازار دارد.[/FONT]
[FONT=&quot]در حال حاضر اکثر کارخانجات مصرف کننده ورق سرد یا تعطیل هستند یا تولیدشان پایین آمده ولی در مورد ورق گرم باید در انتظار رواج ساختمان سازی ماند. ورق گالوانیزه هم با واردات دو محموله از هند و اکراین به ثبات رسیده. احتمال کاهش قیمت آن بعید است. ولی ورق گرم ضخامت 2 به علت عرضه زیاد و رکود بازار احتمالا در هفته آینده با تنزل قیمت روبرو خواهد شد. [/FONT]
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
هرمزگان، بهمن ماه 6/1 ميليون تن فولاد مي‌دهد


شرکت فولاد خوزستان با ظرفيت 2/3 ميليون تن فولاد خام در سال دومين قطب توليد فولاد کشور محسوب مي‌شود.


طرح احداث فولاد هرمزگان به ظرفيت 6/1ميليون تن با 87 درصد پيشرفت فيزيكي بهمن‌ امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.
به گزارش ايلنا، ميزان سرمايه‌گذاري اين طرح 345 ميليون دلار و 4373 ميليارد ريال است و با راه‌اندازي آن براي 3000 نفر اشتغال مستقيم و 12 هزار نفر شغل غيرمستقيم ايجاد مي‌شود.
واحد فولادسازي طرح فولاد هرمزگان 87 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و شروع زمان راه‌اندازي كوره يك 15 آبان‌ و توليد نخستين شمش (اسلب) آن 15 بهمن‌ 88 است.
پيمانكار داخلي واحد فولادسازي، شركت ايريتك و پيمانكار خارجي آن دماگ است.
مجري طرح فولاد هرمزگان، شركت ملي فولاد ايران و سهامدار آن سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران است. فعاليت اجرايي طرح فولادسازي فولاد هرمزگان از سال 1385 آغاز شده است.
لازم به ذكر است كه بخش احياي فولاد هرمزگان اسفند سال گذشته بدست رئيس‌جمهوري اسلامي ايران افتتاح شد.
همچنين بر اساس آمار موجود شرکت فولاد خوزستان با توليد 189 هزار و 114 تن فولاد در مرداد ماه رشد توليدي بالغ بر 27 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته است.
عبدالمجيد شريفي مدير عامل شرکت فولاد خوزستان با اعلام اين مطلب افزود: توليد پنج ماهه اين شرکت از ابتداي سال نيز بالغ بر يک ميليون و 55 هزار تن تا پايان مرداد ماه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد رشد را نشان مي‌دهد.
مدير عامل فولاد خوزستان اظهار داشت: عليرغم مشکلاتي که بدليل محدوديتهاي مصرف انرژي در ماههاي گرم سال در اين شرکت بوجود مي آيد، کارکنان سخت کوش فولاد خوزستان توانسته اند ضمن رعايت الگوهاي جديد مصرف رشد توليد بيسابقه 27درصدي را تقريبا در گرمترين ماه سال يعني مرداد ماه در کارنامه خود به ثبت برسانند .
شريفي افزود: از ديگر موفقيتهاي شرکت رسيدن به مرز توليد يک ميليون تن شمش از ابتداي سال تا روز پنجشنبه 22 مرداد ماه است كه حدود يکماه زودتر از سال قبل به اين رقم دست يافته‌ايم و اميدواريم برنامه توليد امسال کارخانه رامحقق نمائيم.
گفتني است،شرکت فولاد خوزستان با ظرفيت 2/3 ميليون تن فولاد خام در سال دومين قطب توليد فولاد کشور محسوب مي‌شود.

ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران:
مس از برنامه 5 درصد جلوتر است


مجموع كنسانتره توليدي در كارخانه‌هاي تغليظ مجتمع‌هاي مس سرچشمه، شهر بابك و سونگون نيز تا پايان مرداد امسال به 384 هزار تن رسيد كه 5 درصد نسبت به برنامه رشد داشت.


مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران از رشد همه محصولات توليدي اين شركت تا پايان مرداد 88 خبر داد.
به گزارش ايلنا، محمدهادي اردبيلي افزود: مجموع استخراج سنگ سولفوري از معادن مس سرچشمه و ميدوك در استان كرمان و مس سونگون در استان آذربايجان‌شرقي، طي 5 ماهه نخست امسال به 15 ميليون تن رسيد كه 3 درصد نسبت به برنامه پيش‌بيني شده افزايش داشته است.
رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت ملي صنايع مس ايران خاطرنشان كرد: مجموع كنسانتره توليدي در كارخانه‌هاي تغليظ مجتمع‌هاي مس سرچشمه، شهر بابك و سونگون نيز تا پايان مرداد امسال به 384 هزار تن رسيد كه 5 درصد نسبت به برنامه رشد داشت.
به گفته اردبيلي؛ مجموع مس آندي توليد شده در كارخانه‌هاي ذوب مجتمع مس سرچشمه و خاتون‌آباد 109 هزار تن و مجموع مس خالص به‌دست آمده (مس كاتدي) در پالايشگاه سرچشمه، امور ليچينگ و بيوليچينگ بيش از 87 هزار تن بود كه يك درصد رشد را نسبت به برنامه امسال نشان مي‌دهد.
وي افزود: در مدت مذكور كنسانتره موليبدن توليد شده به ميزان 3 هزار و 450 تن و كنسانتره فلزات گرانبها نيز معادل 260 تن توليد شد كه به ‌ترتيب 49 و 29 درصد نسبت به برنامه رشد داشت.
اردبيلي افزود: در واحد ريخته‌گري‌ها نيز بيش از 26 هزار تن مفتول مسي 8 ميليمتري توليد شده و توليد كارخانه اسيد سولفوريك اين شركت نيز بيش از 16 هزار تن بود كه رشد 8 درصدي را نسبت به برنامه سال 88 نشان داد.
براساس اين گزارش، برنامه امسال شركت ملي صنايع مس ايران براي توليد مس كاتد 210 هزار تن است كه تا پايان مرداد 41 درصد آن محقق شده است.

ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
نسبت به سال گذشته
توليد فولاد خام در كشور 10 درصد افزايش يافت




توليد فولاد خام در واحدهاي فولاد سازي در پنج ماهه منتهي به پايان مردادماه سال جاري در مجموع به چهار ميليون و 555 هزار و 10 تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزايش نشان مي‌دهد.




به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (كيميدارو) از كل فولاد خام توليد شده در كشور 49 درصد مربوط به شركت فولاد مباركه 23 درصد فولاد خوزستان 19 درصد ذوب آهن اصفهان و 9 درصد شركت ملي فولاد ايران است.
همچنين در مدت ياد شده ميزان توليد محصولاد فولادي برابر با چهار ميليون و 46 هزار و 66 تن بود كه در اين بخش سهم فولاد مباركه 42 درصد شركت ملي فولاد 30 درصد و ذوب آهن 28 درصد است.
از كل محصولات فولادي توليد شده در سال جاري، يك ميليون و 866 هزار و 574 تن مربوط به توليد ورق يك ميليون و 352 هزار و 107 تن توليد ميلگرد 814 هزار تن توليد تيرآهن و بيش از 13 هزار تن ساير محصولات فولادي است.
اين گزارش حاكي است: ميزان صادرات فولاد در پنج ماهه امسال در مجموع برابر با 533 هزار و 643 تن به ارزش 213 ميليون 676 هزار دلار بود كه نسبت به مشابه سال گذشته از نظر وزني 53 درصد افزايش نشان داد.

خبرگزاري فارس
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Roozbeh69 چه خبر از امتحانها مهندسی مواد و متالورژی 1

Similar threads

بالا