*****وحدت*****

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحیم

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ


سوره : آل عمران آیه : 103


مقام معظّم رهبری(حفظه الله) می فرمایند:

آنچه وظیفه‌ى مسلمانان است - چه مسلمان شیعه، چه مسلمان سنّى
-این است که با تحریک احساسات یکدیگر، به دشمن کمک نکنند؛
اگر کسى در این زمینه اقدامى بکند که موجب تحریک احساسات طرف مقابل است و موجب ایجاد دشمنى است، یقین بداند به آمریکا دارد کمک میکند،به همان کسانى کمک میکند که داعش و القاعده و امثال اینها را به‌وجود مى‌آورند.
امروز اتّحاد اسلامى، برادرى اسلامى، همبستگى اسلامى، یکى از لازم‌ترین و واجب‌ترین وظایف همه‌ى جوامع اسلامى است و بایستى همه به این وظیفه ملتزم باشیم.
.
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقام عظماي ولايت با تأکيد بر ضرورت حفظ وحدت و اتحاد در بين امت اسلامي، گوش جان سپردن به وصاياي امام خميني (ره) را توصيه مي فرمايند.

در اين جا به فرازهايي از سخنان و رهنمودهاي عالمانه رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ وحدت و اتحاد بين مردم مسلمان سرافراز ايران و ساير ملل اسلامي مي پردازيم :

* اتحاد مذاهب اسلامي

"...مذاهب اسلامى بايد دست در دست هم، برادروار در جهت اهداف و آرمانهاى بلند اسلامى به کمک هم حرکت کنند. دشمن اميد بسته است که بتواند پيروان مذاهب گوناگون را مقابل هم قرار بدهد. هيچ کس نبايد تسليم اين نقشه‏ خائنانه و خباثت‏ آميز دشمن بشود. آنها ميخواهند شيعه در مقابل سنى، سنى در مقابل شيعه، دلها از هم چرکين، نسبت به هم بدبين، آنها اين را ميخواهند. براى همين است که من اعلام کردم، باز هم تأکيد مي کنم که خط قرمز از نظر نظام اسلامى و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات يکديگر. آن کسانى که نادانسته، از روى غفلت، گاهى از روى تعصبهاى کور و بي جا، چه سنى و چه شيعه، به مقدسات يکديگر توهين مي کنند، نمي فهمند چه مي کنند. بهترين وسيله براى دشمن همين ها هستند، بهترين ابزار در دست دشمن همينها هستند، اين خط قرمز است.

سنى و شيعه هر کدام مراسم مذهبى خودشان را، آداب خودشان را، عادات خودشان را، وظائف دينى خودشان را انجام مي دهند و بايد بدهند. اما خط قرمز اين است که نبايد مطلقاً بين اينها به خاطر اهانت به مقدسات - چه آنچه که از سوى بعضى از افراد شيعه از روى غفلت صادر مي شود، چه آنچه که از روى غفلت از بعضى از افراد سنى مثل سلفى‏ ها و امثال اينها صادر مي شود که يکديگر را نفى مي‌کنند - چيزى بيان شود. اين همان چيزى است که دشمن مي خواهد. اينجا هم بايد هوشيارى باشد."
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
* سوء استفاده دشمن از اختلافات شيعه و سني

"...کسـاني که شعـار اتحـاد و وحدت و برادري مسلمين را سر مي دهند، اينها دشمن مسلمانان نيستند، دوست مسلمانانند، خير مسلمانان را مي خواهند و مايلند همه مسلمين عالم عزيز باشند. چه فايده اي دارد که در داخل جامعه اسلامي، مسلمانان از مذاهب مختلف، روبه روي هم بايستند و به همديگر ضربه بزنند. از آن طرف هم دشمن بيايد، هر دوي اينها را محاصره کند، سرشان را به هم بکوبد و خودش بنشيند، تماشا و استفاده بکند.

اگر ما مي گوييم که شيعه و سني در کنار هم قرار بگيرند، يعني شيعه، شيعه بماند، سني هم سني بماند. ما چه موقع به عالم تسنن گفته ايم که منظورمان از وحدت اين که شما شيعه بشويد. ما چنين چيزي نگفته ايم. هر کس خواست شيعه بشود، از طريق علمي و از راه مباحثات عالمانه شيعه بشود. آنها هم آزادند که بروند کار خودشان را بکنند. ما نمي گوييم شما مذهبت را عوض کن؛ ما مي گوييم شيعه و سني بايد هميشه سر عقل باشند، همچنانکه بحمدالله در دوران انقلاب اسلامي، در کشور ما مشاهده شد. نگذارند دشمن از اختلافات اينها سوء استفاده کند. برگزاري هفته وحدت، براي اين است."

* نياز به تقريب در دنياي اسلام

"...امروز دنياي اسلام نيازمند اين تقريب است. در اين تقريب همان طور کـه مکرر گفته شده، غـرض اين است که فرقه هاي اسلامي، در مقام فکر و اعتقاد به يکديگر نزديک بشوند. اي بسا برخي از تصورات فِرق نسبت به يکديگر، با مباحثه و مذاکره، به استنتاج خوبي منتهي بشود. شايد بعضي از سوء تفاهم ها برطرف و بعضي از عقايد تعديل و بعضي از افکار به طور واقعي به هم نزديک بشود. البته اگر اين بشود، بسيار بهتر از هر شکل ديگر است. حداقل اين است که بر روي مشترکات تأکيد بشود. اين گفتگوها و مذاکرات، کمترين فايده اش اين خواهد بود. بنابراين، بايد از طرح مسائل تفرقه انگيز خودداري بشود."
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
* سربلندي دنياي اسلام با اتحاد مسلمين

"...يک ميليارد انسان در دنيا هستند که درباره خدا و پيامبر و نماز و حج و کعبه و قرآن و بسياري از احکام ديني، با هم يک عقيده دارند، يک ياچند مورد اختلاف هم دارند. ...
ما گفتيم يک عده از علما و متفکران دور هم بنشينند و در سطح علمي و فرهنگي، براي تقريب و نزديک کردن ، «مؤسسه التقريب بين المذاهب الاسلاميّه» را به وجود آورند. چهار مذهب فقهي در اهل سنت هست، مذهب اماميه، مذهب زيديه و مذاهب ديگر اسلامي هستند. اينهـا بنشينند ببينند، در مسايل علمي و ديني، چقـدر مي توانند با يکديگر همکاري و کار کنند. ما اين مرکز را تشکيل داديم. ان شاء الله برادراني که مسئول اين کار هستند و معين شده اند، آن را با قوت دنبال مي کنند. اين کار، کاري است که خداي متعال از آن راضي است و سرنوشت اسلام به اين طور کارهاست. اگر مسلمين دست در دست هم بگذارند و با هم صميمي باشند، ولو عقايدشان مخالف با يکديگر باشد، اما آلت دست دشمن نشوند، دنياي اسلام سربلند خواهد شد."


* توجه بيشتر به وحدت جهاني اسلام

"...يک عده قلم به دست و مزدور و عالم بي دين و ريزه خوار سفره سلاطين و مشکل داران بي دين عالم را که از هر کسي خطرناکترند، اجير کرده اند، تا در برابر نداي وحدت انقلاب اسلامي، فرياد اختلاف و تفرقه سر دهند. واقعاً عالمي که وجدان بيدار و تقوا نداشته باشد، اضرّ از هر دشمني بر جامعه اسلامي است. روايت است که چنين عالمي بر مسلمانان، اضرّ از گرگ بر گله گوسفندان است. امـا به برکت نام و پرچم اسلام و نام پيامبر اکرم و به برکت هفته وحدت، انقلاب بر توطئه هاي آنان فايق آمده است."


* حفظ وحدت کلمه

"...وحدت کلمه را حفظ کنيد. مبادا کساني با زبانهايي، بدون قصد و غرض سويي، فقط به علت اشتباه و به خاطر اينکه مصلحت را نمي فهمند و نمي دانند که چه بگويند، چيزهايي بگويند که مردم را دلسرد بکنند. متأسفانه گاهي در گوشه و کنار ديده مي شود که بعضي مصلحت خود و مصلحت انقلاب و ملت را نمي فهمند. مي خواهند انقـلاب را زير سؤال ببـرند. مي خواهند يک جبهه بندي درست کنند ، ولـي نمي فهمند کـه اين جبهه بندي، به وحدت ضربه خواهد زد."
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
* در اسلام وحدت مسلمين يکي از فرايض است

"...ما معتقديم که اسلام، وحدت مسلمين و اتحاد نيروهاي مؤمن به خدا و موحد را يکي از فرايض قرار داده است. چرا اينها اين قدر از آشنايي مسلمين با هم مي ترسند؟ مسأله اين است که وحدت اسلامي و وحدت بينش و نظر و سخن مسلمين، براي استکبار و در رأس آن، آمريکاي غدار و براي ابزارهاي او در دستگاه حاکميت سلطه در عالم، خطرناک است. اين، حقيقتي است که امام بزرگوار ما بارها آن را بيان کرد."


* تاکيد بر اعتقاد راسخ امام خميني (ره ) به اتحاد مسلمين

"...نکته ديگر اين است که امام خميني (ره) نظر وسيعي به دنياي اسلام داشت و به دنبال همين ديدگاه وسيع، اعتقاد راسخ او به لزوم اتحاد مسلمين بود. اين، آن نکته اساسي است. مسأله اين نيست که مذاهب يا فرق اسلامي و طوايف گوناگون سياسي و اعتقادي و مسلکي و غيره، چه تعداد جمعيت يا چه قدر قدرت سياسي و اجتماعي دارند يا ندارند. مسأله اين است که اگر ما براي مشکلات جهان اسلام، به دنبال چاره اي هستيم، يا به تعبير درست تر، اگر ما براي سـربلندي و عظمت و عـزت اسلام و قـرآن مجاهده مي کنيم، اين با اختلاف و درگيري بين مسلمين سازگار نيست. امام (ره) قبل از پيروزي انقلاب اين هدف را دنبال مي کردند و به آن توصيه مي نمودند. بعد از پيروزي انقلاب هم، به طريق اولي اين کار را کردند."


*خدشه در وحدت، نقطه اميد دشمن

"...يک نقطه، مسأله وحدت و يکپارچگي است. دشمناني که هنوز درصددند نسبت به انقلاب و نظام جمهوري اسلامي، نيات خصمانه و شومشان را اعمال بکنند، چشم اميد به اختلافات بسته اند. آنها از وحدت و يکپارچگي شما مردم مي ترسند، اين را متوجه باشيد. ملت ايران، به هيچ قيمت نبايد وحدت و يکپارچگي خودش را از دست بدهد. مسئولان بايد متوجه باشند که با اين يکپارچگي عظيم، چگونه بايد رفتار کرد."
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
* عدم اجازه به دستهايي که در ميان ملت تفرقه مي‌افكنند

"... هيچکدام از مسئولان نظام نبايد اجازه بدهيم کـه دستهايي، يا از روي عنـاد و غرض و يا از روي جهـالت، در يکپـارچگي ملت تفـرقه ايجاد کنند و مردم را به دسته جات تقسيم نمايند و اهواي آنان را با يکديگر متقابل و متضاد بکنند. اين راههايي دارد. با تشر زدن و دعوا کردن و تهديد کردن، هميشه اين مقصود حاصل نمي شود. بيشتر با محبت و جلب قلوب و جذب بايد اين مقصود را عملي کرد."


* وحدت کلمه، ضامن همه امور

"...مي دانيد که در يک حرکت دسته جمعي، وحدت کلمه، ضامن همه امور است. بدون وحدت کلمه، حرکت دسته جمعي امکان ندارد؛ ولو آن حرکت، متوقف به پنج يا ده نفر آدم باشد.
نظام جمهوري اسلامي، يک حرکت عظيم الهي است. ابعاد اين حـرکت، به ابعاد مرزهاي اين کشور محصور نيست. اين حرکت، حتي به حصارهاي زمان کنوني هم محدود نمي شود، يک حرکت عظيم تاريخي است. بايد طوري باشد که نسلهاي ديگر و ملتهاي مسلمان معاصر ما، از اين حرکت درس بگيرند، نيرو به دست آورند و راهشان را پيدا کنند."


* رد کردن زمزمه هاي تفرقه

"... سعي کنيد اين وحدت را که بحمدالله امروز در ميان ملت ايران مستحکم است، حفظ کنيد. زمزمه هاي تفرقه را از هر کس که باشد، رد کنيد. نگذاريد افرادي از روي ناداني، يا خداي نکرده از روي غرض، در صفوف ملت انشقاق ايجاد کنند. اين ملت که با يکپارچگي و وحدت خود توانست به هدفهايش برسد، بايد ان شاء الله اين وحدت و يکپارچگي را در زير پرچم اسلام و قرآن حفظ کند."


منبع :منبع :‌ حديث ولايت (مجموعه رهنمودهاى مقام معظم رهبرى)
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شیخ الازهر: شیعیان برادران ما در اسلام هستند

شیخ الازهر: شیعیان برادران ما در اسلام هستند

[h=1]شیخ الازهر: شیعیان برادران ما در اسلام هستند [/h]
به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر "احمد طیب" شیخ الازهر شایعاتی مبنی بر اینکه او گفته است ایران با انتشار تشیع خطری برای منطقه است را تکذیب کرد و گفت: شیعیان برادران ما در اسلام هستند.

وی افزود: فتوایی واضح و مشهور از شیخ سابق الازهر "محمد شلتوت" درباره وحدت اسلامی وجود دارد و اختلاف ما فقط بر روی برخی مسائل است.



بنا به گزارش پایگاه عربی "ارم نیوز" شیخ طیب تاکید کرد نزاع ها در یمن و عراق سیاسی است و از دین به عنوان یک سلاح استفاده شده است و دادن رنگ و بوی دینی به این درگیری ها بر خشونت آن افزوده است.

«فتوای شیخ محمد شلتوت درباره جواز پیروی از مذاهب ریشه دار و اصیل اسلامی که شیعه دوازده امام هم جزو آنهاست، می باشد. این فتوا در سال 1378 هـجری قمری در هفدهم ربیع الاول، روز میلاد امام همام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) بنیانگذار مكتب شیعه جعفری، در حضور نمایندگان مذهب شیعه امامی و شیعه زیدی و مذاهب چهارگانه اهل سنت صادر شد.

متن این فتوا به شرح زیر است:
عده ای از مردم معتقدند که هر فرد مسلمان برای آنکه عبادات و معاملاتش صحیح انجام گیرد ، باید تابع احکام یکی از مکتب های معروف چهارگانه (اهل سنت) باشد و در میان این مکتب های چهارگانه نامی از مکتب شیعه امامی و شیعه زیدی برده نشده است . آیا جنابعالی با این نظر کاملا موافقید که مثلا پیروی از مکتب شیعه امامیه اثنی عشری مغایرتی با دین ندارد؟
شیخ شلتوت پاسخ دادند :
آیین اسلام هیچ یک از پیروان خود را ملزم به پیروی از مکتب معینی ننموده ، بلکه هر مسلمانی می تواند از هر مکتبی که بطور صحیح نقل شده و احکام آن در کتب مخصوص به خود مدون گشته پیروی نماید و کسی که مقلد یکی از این مکتبهای چهارگانه باشد می تواند به مکتب دیگری ( هر مکتبی که باشد ) منتقل شود .
مکتب جعفری، معروف به مذهب امامی اثنی عشری ، مکتبی است که شرعا پیروی از آن مانند پیروی از مکتب های اهل سنت جایز می باشد . بنابراین سزاوار است که مسلمانان این حقیقت را دریابند و از تعصب ناحق و ناروایی که نسبت به مکتب معینی دارند دوری گزینند ، زیرا دین خدا و شریعت او تابع مکتبی نبوده و در احتکار و انحصار مکتب معینی نخواهد بود .بلکه همه صاحب مذهبان ، مجتهد بوده و اجتهادشان مورد قبول درگاه باری تعالی است و کسانی که اهل نظر و اجتهاد نیستند، می توانند از هر مکتبی که مورد نظرشان است تقلید نموده و از احکام فقه آن پیروی نمایند و در این مورد فرقی میان عبادات و معاملات نیست . »
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
البته ناگفته نماند که ما هرچی میکشیم از این شیوخ الاهز همیشیم. فتاوای کشتار شیعه رو مدیون بعضی از این دجال ها هستیم. همچنین علمای وهابی در سعودی
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
[h=4]نقش على عليه السلام در وحدت جامعه [/h] كسى را نمى ‏توان يافت كه چون امام على عليه السلام خواهان خير و صلاح امت بوده باشد؛ چرا كه او همواره بر آن بود تا مسير تاريخ را در بستر واقعى آن به جريان اندازد. اگر چه مردم در انتخاب و گزينش رهبرى راه خطايى را پيمودند، اين چيزى نبود كه امام را وادارد تا تصميم عجولانه بگيرد؛ زيرا امام به فراست، تبعات جانبى اين دگرگونى را دريافته بود . عامه مردم از وجود فرصت طلبان كاملا بى اطلاع بودند، از اين رو، هم در انتخاب خليفه و هم در روش عزل وى اشتباه كردند وشايد در موقعيت و جو آن چنانى، هر كسى جاى آنان مى‏ بود همين تصميم را اتخاذ مى‏ كرد؛ زيرا عثمان بارها پيمان بست و نقض پيمان كرد. عثمان به وضوح احساس مى‏ كرد كه على عليه السلام خير و صلاح وى را مى‏ خواهد؛ جز اين كه اوضاعى كه بر خليفه حاكم بود، مانع مى ‏شد روابط آن دو گرم و دوستانه باشد.
ابن قتيبه مى ‏گويد: «روزى عثمان به على عليه السلام گفت: اى ابو الحسن، نمى‏ دانم طالب مرگت هستم، يا زندگى تو را خواهانم. به خدا! اگر بميرى نمى ‏خواهم بعد از تو براى ديگران بمانم، زيرا كسى را چون تو نخواهم يافت»[SUP] (1) [/SUP].

جرج جرداق مى ‏گويد: «در جريان حصر سراى عثمان، فرزندان على عليه السلام حسن وحسين عليهم السلام به دفاع از وى پرداختند؛ اين در حالى بود كه بنى اميه پنهانى از وى گريختند و در شام به معاويه پيوستند.»[SUP] (2) [/SUP]مسعودى مى‏ گويد: «علاوه بر فرزندان، كسان خود را نيز فرستاد. [SUP](3) [/SUP]»

مؤلف الفخرى مى‏ گويد: «على عليه السلام در رديف مدافعان و ياران عثمان بود و عثمان براى دفع مردم از او كمك مى‏ خواست واو نيز به دفع آنان قيام كرد. عاقبت چون عثمان را محاصره نمودند على عليه السلام فرزند خود حسن عليه السلام را به يارى او فرستاد كه او جهت دفاع از عثمان سخت كوشيد، چندان كه عثمان او را قسم داد كه از دفاع دست بردارد.»[SUP] (4) [/SUP]

طبرى و اين قتيبه آورده ‏اند: «چون عثمان در محاصره مخالفين بود، شورشيان آب را بر وى بستند و كسى جرأت نمى ‏كرد كه به آنان آب برساند، تا اين كه عثمان از پشت بام خانه ‏اش از على عليه السلام خواست تا به خانه ‏اش آب برساند كه على عليه السلام هم چند مشك آب برايش فرستاد.»[SUP] (5) [/SUP]
[h=4]پى ‏نوشتها:
[/h] .1 الامامة و السياسة، ج 1، ص .36 .2 على صداى عدالت انسانى، ج 1، ص 218 ـ 219؛ نهاية الارب، ج‏5، صفحه 80 .3 مروج الذهب، ج 1، ص 701 ـ .702 .4 الامامة و السياسة، ج 1، ص 42؛ نهاية الارب، ج 5، ص 74، به نقل از: تاريخ سياسى اسلام، ج 1، ص .300 .5 الامامة و السياسة، ج 1، ص 40؛ تاريخ طبرى، ج 3، (حوادث سال 35) نهاية الارب، ج 5، ص 74 تاريخ ولايت در نيم قرن اول صفحه .112 استاد حسين ذاكر خطير.
منبع:سایت شهید آوینی
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
رهبر انقلاب:
دستهای تفرقه افکن میان شیعه و سنی به سرویسهای جاسوسی دشمنان اسلام میرسد
نه تشیعی که با MI6 انگلیس ارتباط دارد، شیعه است و نه تسننی که مزدور CIA آمریکا باشد، سنی است بلکه هردو ضد اسلامند.
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نقش على عليه السلام در وحدت جامعه

كسى را نمى ‏توان يافت كه چون امام على عليه السلام خواهان خير و صلاح امت بوده باشد؛ چرا كه او همواره بر آن بود تا مسير تاريخ را در بستر واقعى آن به جريان اندازد. اگر چه مردم در انتخاب و گزينش رهبرى راه خطايى را پيمودند، اين چيزى نبود كه امام را وادارد تا تصميم عجولانه بگيرد؛ زيرا امام به فراست، تبعات جانبى اين دگرگونى را دريافته بود . عامه مردم از وجود فرصت طلبان كاملا بى اطلاع بودند، از اين رو، هم در انتخاب خليفه و هم در روش عزل وى اشتباه كردند وشايد در موقعيت و جو آن چنانى، هر كسى جاى آنان مى‏ بود همين تصميم را اتخاذ مى‏ كرد؛ زيرا عثمان بارها پيمان بست و نقض پيمان كرد. عثمان به وضوح احساس مى‏ كرد كه على عليه السلام خير و صلاح وى را مى‏ خواهد؛ جز اين كه اوضاعى كه بر خليفه حاكم بود، مانع مى ‏شد روابط آن دو گرم و دوستانه باشد.
ابن قتيبه مى ‏گويد: «روزى عثمان به على عليه السلام گفت: اى ابو الحسن، نمى‏ دانم طالب مرگت هستم، يا زندگى تو را خواهانم. به خدا! اگر بميرى نمى ‏خواهم بعد از تو براى ديگران بمانم، زيرا كسى را چون تو نخواهم يافت»[SUP] (1) [/SUP].

جرج جرداق مى ‏گويد: «در جريان حصر سراى عثمان، فرزندان على عليه السلام حسن وحسين عليهم السلام به دفاع از وى پرداختند؛ اين در حالى بود كه بنى اميه پنهانى از وى گريختند و در شام به معاويه پيوستند.»[SUP] (2) [/SUP]مسعودى مى‏ گويد: «علاوه بر فرزندان، كسان خود را نيز فرستاد. [SUP](3) [/SUP]»

مؤلف الفخرى مى‏ گويد: «على عليه السلام در رديف مدافعان و ياران عثمان بود و عثمان براى دفع مردم از او كمك مى‏ خواست واو نيز به دفع آنان قيام كرد. عاقبت چون عثمان را محاصره نمودند على عليه السلام فرزند خود حسن عليه السلام را به يارى او فرستاد كه او جهت دفاع از عثمان سخت كوشيد، چندان كه عثمان او را قسم داد كه از دفاع دست بردارد.»[SUP] (4) [/SUP]

طبرى و اين قتيبه آورده ‏اند: «چون عثمان در محاصره مخالفين بود، شورشيان آب را بر وى بستند و كسى جرأت نمى ‏كرد كه به آنان آب برساند، تا اين كه عثمان از پشت بام خانه ‏اش از على عليه السلام خواست تا به خانه ‏اش آب برساند كه على عليه السلام هم چند مشك آب برايش فرستاد.»[SUP] (5) [/SUP]
پى ‏نوشتها:


.1 الامامة و السياسة، ج 1، ص .36 .2 على صداى عدالت انسانى، ج 1، ص 218 ـ 219؛ نهاية الارب، ج‏5، صفحه 80 .3 مروج الذهب، ج 1، ص 701 ـ .702 .4 الامامة و السياسة، ج 1، ص 42؛ نهاية الارب، ج 5، ص 74، به نقل از: تاريخ سياسى اسلام، ج 1، ص .300 .5 الامامة و السياسة، ج 1، ص 40؛ تاريخ طبرى، ج 3، (حوادث سال 35) نهاية الارب، ج 5، ص 74 تاريخ ولايت در نيم قرن اول صفحه .112 استاد حسين ذاكر خطير.
منبع:سایت شهید آوینی

یاد یک سخنرانی از دکتر شریعتی افتادم که فکر کنم اسمش 23 سال فداکاری در راه مکتب بود.
واقعا آیا غیر از اینه؟؟ غیر از اینه اولین کسی که وحدت رو به جامعه یاد داد امام علی ع بودند؟ پس ما شیعیان پیرذو ایشون چرا داریم تخم تفرقه میندازیم؟؟
این رو به شیعیانی میگم که شب و روز تو سایتها و صفحات اجتماعی با سب خلفا و یا شعله ور کردن آتش تفرقه سبب آزار امام زمان ع میشن.
و اما به شیعیانی هم که این روزها دیگه خخیلی دم از وحدت میزنن و برای دوستان و برادران اهل سنت کاسه داغتر از آش شدند هم باید همینو بگم. باید بگم غیر از این بود که شیعه و امامش همواره دم از وحدت زدند و کسانی که آتش تفرقه رو راه انداختن اکثرا از اهل سنت بودند که با حس قدرت و اینکه شمارشون از شیعیان بیشتره خواستن جنگ قدرت راه بندازن؟؟ آیا غیر از اینه که امروز شیعه قربانی جنایات وهابیت مدعی تسنن شده و نه سنی قربانی شیعه ی مدعی سب خلفا؟ پس واسمون باشه از اونور بوم نیفتیم. حواسمون باشه ما در عین حال که همه مسلمان هستیم و برادر اهل سنت، اما خون و جان و آبرومون فدای کربلاست. فدای سامرا و سرداب غیبته. حواسمون باشه که پشت سر امام زمانمون باشیم. نه جلوتر از ایشون بریم و نه از ایشون عقب بمونیم.
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

دوست عزیز من گوش نکردم این کلیپو. با توجه به شناختی که از صحبتهای آقای دانشمند دارم فکر کنم این رو شما از جنبه ی انتققاد از ایشون گذاشتید.
وحدت بین شیعه رو فدای وحدت با هابیت نکنیم یه وقت. یه جوری نشه بخاطر چهار تا داعشی کثیف علمای خودمون رو طرد کنیم. خطرناکه
البته میشه از خیلیا انتقاد کرد. من همیشه از کسانی که سب خلفا میکردن شدیدا انتقاد میکردم. همیشه بهشون میگفتم باعث آذیت امام زمان میشید. بله. باید مسلمان با مسلمان برادر باشه. شیعه با سنی. اما میگم یه وقت خدای نکرده جوری نشه برای رضای چند تا کفتار پیر وهابی برخی از علمای خودمون رو که بعضیاشون واقعا باتقوا هستند رد کنیم.
 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن

 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
بسمه تعالی/ سلام به همه دوستان/ ممنون بابت تاپیک زیباتون، واقعا جاش تو تالار خالی بود/ خیلی وقته میخوام پست بذارم ولی متاسفانه اینترنتم مشکل پیدا کرده و همونطور که میبینید بدون هیچ جذابیت نگارشی دارم تایپ میکنم. در این زمانه و به خصوص در شرایط اخیر لزوم وحدت بر هیچ کس پوشیده نیست. نمیخوام زیاد وقتتونو بگیرم، فقط خواستم پیشنهادی بدم که اگر موافق باشید تاپیکی زده بشه و به مشترکات بین عقیده سنی و شیعه پرداخته بشه؛ مثلا توحید، نبوت، قبله، کتاب قرآن و غیره. به نظرم اینجوری میتونیم هم از نظرات شیعیان و برادران سنی خودمان استفاده کنیم. ممنون، موفق و سلامت باشید
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
وحدت مسلمين

رسول الله(ص) محور اتحاد

رهبران دينى به خصوص رسول الله(ص) و على(ع) بيشترين تلاش را در ايجاد وحدت و تشكل امت اسلامى داشتند. در زمان رسول الله(ص) حضرت با متشكل ساختن نيروهاى مسلمان موفق شد يك امت واحده و متحد و همسو بسازد. كه كمتر مى ‏توان براى آن نمونه يافت. در عهد رسول الله (ص) در ميان گروه‏ها و قوميت‏هاى مختلف مانند اوس خزرج و مهاجر و انصار همواره زمينه چالش‏ هاى فروان پديد مى‏آمد و چه بسا عرصه‏هاى فتنه را پديدار مى ‏نمود. ليكن رسول الله (ص) با تلاش مدبرانه خويش فتنه ‏ها را خاموش مى ‏كرد و گرايش‏ها را با هم پيوند مى ‏داد .

على(ع) و وحدت

اما زمان على(ع) را به هيچ وجه نمى ‏توان با زمان رسول الله(ص) سنجيد. اختلاف‏هاى درونى در زمان على(ع) به اوج خود رسيده است. آتش تكاثر فزون طلبى افراد از همه سو على را محاصره كرده است. آتش فتنه‏ هاى درونى يكى پس از ديگرى شعله‏ ور مى‏ شود. فتنه‏ هايى كه بنيان اسلام و اساس امت اسلامى را تهديد مى ‏نمايد. اين تدبير و تحمل على است كه اسلام و امت را از امواج خطرها عبور مى‏ دهد و وحدت امت اسلامى را حفظ مى‏ نمايد و آرمان رسول الله(ص) را در جامعه تحقق مى‏ بخشد. پرخطرترين زمان براى محو نور اسلام و فورپاشى امت اسلامى بعد از رحلت رسول الله(ص) مى ‏باشد . زيرا از يك سو زمان زيادى از دوران جاهليت نگذشته و هنوز رسوبات فرهنگ جاهلى كاملا در ذهن‏ها زدوده نشده است و تعصب‏هاى جاهلى تشكل و حدت امت اسلامى را تهديد و بازگشت به دوران جاهليت را نمايان مى ‏سازد.


از سوى ديگر فرصت طلبى و هواخواهى عده ‏اى به توان اين خطر افزدوه با اين كه رسول الله(ص) به امر الهى مسير رهبرى را مشخص نموده است عده ‏اى با تمام توان به ميدان آمده ‏اند رهبرى را از اين مسير منحرف نموده ‏اند. اين عده را، در اثر مشتبه شدن موضوع هواخواهان فراوانى حمايت مى ‏كنند. على كه شاخص‏ترين فرد شايسته‏ ترين انسان در ابعاد گوناگون است ناگه خود را در ميان انواع چالش‏ها تنها مى ‏بيند در حالى كه ميراث خود (رهبرى الهى) را به غارت رفته مشاهده مى ‏نمايد «ارى تراثى نهبا»[SUP] (1) [/SUP]آن گونه تنهايى كه فقط اهل بيت او همراهند «فنظرت ليس معين الا اهل بيتى»[SUP] (2) [/SUP]نگاه كردم تنها اهل بيت خويش را ياور يافتم) مظلوميت تا آن مقدار كه تهاجم بر هدم دردانه رسول الله(ص) فاطمه(س) روى آورده. و «تضافر امتك على هضمها»[SUP] (3) [/SUP] در چنين شرايط على تحمل و صبر پيشه مى‏ كند حتى كوچكترين قدمى براى تصدى ولايت و رهبرى بر نمى ‏دارد زيرا خطر اختلاف اساس امت نوپاى اسلامى را تهديد مى‏ كند.

على نه تنها قدم تنش زا بر نمى ‏دارد بلكه تمام تلاش وى صرف تنش‏ زدايى مى‏ شود. على با تحمل تلخى و زهر به جان خويش و حدت و يك پارچگى مسلمانان را حفظ مى ‏كند. تلخترين زهر را مى ‏نوشد و سخت‏ترين شكنجه را تحمل مى‏ كند: «صبرت و فى العين قذا و فى الحلق شجا.» على با اين شرايط بر ظلمت‏ها و تاريكى‏ ها و گمراهى صبر مى‏ كند. «او اصبر على طخية عمياء»[SUP] (4)

[/SUP] مردم تازه مسلمان نياز به انسجام و همگرايى دارند «و الناس حديثوا عهد الاسلام و الدين» [SUP](5) [/SUP]از هر اقدام چالش‏زا دست كشيدم تا مردم از دين بر نگردند، دين محمد از بين نرود. «فامسكت يدى حتى رأيت راجعة الناس قد رجعت عن الاسلام يدعون الى محق دين محمد.» از اين خطر هراس داشتم كه اگر با حفظ وحدت به يارى اسلام و مسلمانان نشتابم رخنه‏اى ايجاد شود و مصيبتى پديد آيد كه به مراتب خطرش افزون از روگرداندن از رهبرى من باشد «و خشيت ان لم انصر الاسلام و اهله ان ارى فيه ثلما او هدما تكون المصيبة به على اعظم من فوت ولا يتكم» [SUP](6) [/SUP]على كه حق رهبرى وى غصب شده است و به همين لحاظ ناهنجارى‏هاى فراوان را در جامعه مشاهده مى‏كند و انواع بى‏ عدالتى‏ها را مى‏ بيند. و به چشم مى ‏بيند كه چگونه معيارها تغيير كرده و از مسير حق جدا شده است و نابسامانى ‏هاى نظام حاكم را مشاهده مى ‏نمايد. در عين حال از چنان سعه صدر برخوردار است با حفظ وحدت دين و امت را يارى مى‏رساند. در تصميم‏گيرى‏ها و مشاوره مشاركت مى ‏كند. خود را همراه و همراز خلفاء جلوه مى‏ دهد. و حتى در نمازها جمعه و جماعات ديگران شركت مى‏كند.[SUP] (7) [/SUP]زيرا اگر يارى نكند خطر ارتجاع و ارتداد جامعه را تهديد مى ‏نمايد. با اين كه بيشترين ستم را به على روا داشته‏اند! و حتى حرمت خانه و خانواده وى كه بيت وحى و اهل بيت رسالت مى ‏باشند را شكسته ‏اند و با اين كه صاحب ذوالفقار است و از هيبت و شجاعت و نامش قهرمانان برخود مى‏ لرزند ليكن براى حفظ ارزش‏هاى دينى و حرمت امت اسلامى دم برنمى ‏آورد زيرا كه از ديدگاه على حفظ وحدت امت اسلامى بر همه چيز مقدم و حتى بر رهبرى الهى وى پيشى مى‏ گيرد.

اين چنين على در رفتار و گفتار به وحدت جامعه مى ‏كوشد و اينگونه است كه حريص‏ترين و علاقه‏ مندترين فرد بر حراست از وحدت است. در پاسخ معاويه سياسيت باز كه وى را متهم به ايجاد تفرقه مى‏نمود مى‏ فرمايد: كسى را پيدا نمى‏ كنى كه از من حريص‏تر به اتحاد جامعه اسلامى باشد «و ليس رجل احرص و اعلم على جماعة امت محمد (ص) و الفتها منى.[SUP] (8) [/SUP]على اين گونه با گفتار و رفتار خويش همگراى ايجاد مى‏ كند.


پى‏ نوشتها:

1)نهج البلاغه، خطبه .3
2)همان خطبه 26 ص .68
3)همان خطبه 202 ص 320، ابن ميثم جلد 2 ص .97
4)همان خطبه 3، ص .48
5)نهج البلاغه ابن ابى‏الحديد ج 1 ص .307
6)نهج البلاغه نامه 62 ص .451
7)وسائل الشيعة، ج 5، ص .45
8)نهج البلاغه، نامه 78 ص .466
امام على(ع) الگوى زندگى ص 114
حبيب الله احمدى

تبیان
 
آخرین ویرایش:

مسعود.م

متخصص والیبال باشگاه ورزشی
کاربر ممتاز
نماز خواندن دو رزمنده شیعه و سنی عراقی در کنار یکدیگر:gol:

 
بالا