همه چیز درباره گذر ناهید از برابر خورشید 17خرداد91

jimmi

عضو جدید
این تاپیک مال همه است. هرکس مطلبی درباره گذر زهره داره خوشحال میشم اینجا بذاره.

من فعلاً فقط یه تاریخ دارم : 6june2012 یعنی 17خرداد1391
و یه نقشه که میتونه همه چیز باشه، اما همه چیز نیست:
Venus-2012-location[1].jpg

تابعد...
 
آخرین ویرایش:

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گذرهای سیاره‌ای از مقابل خورشید از پدیده‌های کم‌یاب آسمان‌اند که از دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر و ناهید (سیارات داخلی مدار زمین)رخ می‌دهند. گذرها پدیده‌هایی مثل خورشیدگرفتگی هستند، با این تفاوت که در خورشیدگرفتگی کامل، ماه تمام قرص خورشید را می‌پوشاند و دیگر نوری از خورشید به زمین نمی‌رسد، اما تیر و ناهید آن قدر از زمین دورند که هنگام گذر مثل لکه گرد سیاهی بر قرص درخشان خورشید دیده می‌شوند. موقع گذر، زمین، سیاره و خورشید بر یک خط قرار دارند. گذر تیر در هر قرن تا ۱۳ بار روی می‌دهد، اما گذر ناهید در بهترین شرایط هر قرن فقط ۲ بار تکرار می‌شود. هیچ گذر ناهیدی در قرن بیستم روی نداد. در واقع از زمان اختراع تلسکوپ تاکنون این پدیده تنها ۶ بار رخ داده‌است.

هنگام گذر لکه گرد و سیاه (البته با رعایت نکات ایمنی رصد خورشید). لکه ناهید گرد و کاملاً تیره‌است، اما لکه‌های خورشیدی شکل دایره‌ای ندارند و تاریکی آنها هرگز به اندازه ناهید نیست. گذر ناهید چند ساعت طول می‌کشد.

رصد گذر

برای مشا هدهٔ گذر ناهید لزوما نیاز به ابزار اپتیکی نیست بلکه با چشم غیرمسلح هم می‌توان این پدیده را مشاهده کرد. هنگام رصد چشم نباید مستقیما به خورشید خیره شود بلکه باید چشم یا ابزار اپتیکی مورد استفاده را به *****های مخصوصی مجهز کرد تا از صدمه زدن امواج فرابفش و مضر به چشم جلوگیری شود. سیاره ناهید با کمی دقت به شکل لکه گرد و سیاهی مشاهده می‌شود راحتی از لکه‌های خورشیدی قابل تفکیک خواهد بود زیرا لکه‌های خورشیدی شکل منظمی ندارند و به اندازهٔ زهره تیره و سیاه رنگ نیستند.
مراحل گذر ....


  • تماس اول: لحظه‌ای که قرص سیاره از بیرون با خورشید مماس می‌شود. از این زمان گذر آغاز می‌شود.
  • تماس دوم: حدود بیست دقیقه بعد که قرص سیاره از درون با خورشید مماس می‌شود.
  • بعد از آن طی چند ساعت سیاره از مقابل خورشید حرکت می‌کند.
  • تماس سوم: زمانی که قرص سیاره به لبه دیگر خورشید می‌رسد.
  • تماس چهارم: سرانجام سیاره با خورشید از بیرون مماس می‌شود و گذر به پایان می‌رسد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گذر سال ۱۳۸۳

روز سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ سیاره ناهید پس از ۱۲۲ سال از مقابل خورشید گذشت. این گذر اولین گذر زهره بعد از سال ۱۸۸۲ میلادی بود.

یکی از طرحهای مهم علمی که در گذرهای پیشین زهره اجرا می‌شده، اندازه گیری فاصله زمین تا خورشید (واحد نجومی) بوده‌است. نخستین بار ادموند هالی (که دنباله دار معروف هالی به نام او شناخته می‌شود) با این روش یک واحد نجومی را اندازه گرفت. امروز فاصله زمین تا خورشید به دقت اندازه گیری شده‌است، اما این اندازه‌گیری در گذر سال ۱۳۸۳ به صورت آموزشی در برخی از کشورها اجرا شد. مهم‌ترین طرحهای علمی برنامه ریزی شده برای گذر سال ۱۳۸۳، به بررسی جو زهره مربوط می‌شد. در طی این گذر قطر زهره از دید ناظر زمینی ۵۸ ثانیه قوس بود بنابراین با چشم غیرمسلح و با استفاده از عینکهای رصد خورشید می‌شد این گذر را دید.

گذر سال ۱۳۹۱ این گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید

در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ (۵ ژوئن ۲۰۱۲م) از ساعت ۲:۴۰ تا ۹:۲۰ بامداد به وقت ایران (ساعت ۲۲:۰۹ تا ۴:۴۹ به وقت ساعت هماهنگ جهانی) خواهد بود. شروع گذر را می‌توان در سراسر آمریکای شمالی، هاوایی، مناطق انتهای شمالی و باختری آمریکای جنوبی، نوارهای شمالی و خاوری آسیا و استرالیا و زلاند نو تماشا کرد. تماشاگران در آلاسکا، آسیا، استرالیا، بخش‌هایی از آفریقا و خاور اروپا نیز مکان‌هایی مناسب برای دیدن پایان گذر خواهند بود، زمانی که ناهید از قرص خورشید بیرون می‌رود. در ایران تماس‌های اول و دوم سیاره زهره با خورشید قبل از طلوع خورشید رخ خواهد داد و ساکنان ایران تنها قادر به مشاهده تماس‌های سوم و چهارم خواهند بود که منطقه سرخس[SUP][۱][/SUP] و چابهار در ایران بهترین نقاط برای رؤیت هستند. این رخداد نجومی ۱۲۰ سال دیگر تکرار خواهد شد.

 

jimmi

عضو جدید
ممنون از حمایتتون رئیس!
میخوام طبق عادت ما ایرانیا دوتا ایراد بگیرم از تو مطالب خوبتون

یکی اینکه طبق ویکی پدیا گذرهای بعدی 105 و 113 سال بعد خواهد بود. اینم جالبه که گذر های زهره معمولاً یه دوتایی با 8سال فاصله زمانی هستند. مثل همین امسالیه و قبلیش که سال 2004 اتفاق افتاده بود و شاید شمام یادتون باشه.

یه ایراد دیگه میخواستم بگیرم به یه نکته جالب برخوردم، که: این رخداد در دو روز اتفاق می افته. چون 17خرداد میشه 6ژوئن نه 5ژوئن که یاقوت جان گفته. در اصل این رخداد مصادف میشه با غروب روز سه شنبه 5ژوئن در امریکا و صبح روز چهارشنبه 6ژوئن در استرالیا، آسیا و اروپا.

برای جستجوی مطالب مرتبط با این رخداد در اینترنت، کافیه Venus Transit رو سرچ کنید.
این دو تا سایت مطالب جالبی دارن. اولی عمومی تر و دومی تخصصی تره:
http://www.transitofvenus.org/
http://www.lunarplanner.com/HCpages/Venus2012.html

موفق باشید:gol:
 

دکتر مهدیه

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
این تاپیک مال همه است. هرکس مطلبی درباره گذر زهره داره خوشحال میشم اینجا بذاره.

من فعلاً فقط یه تاریخ دارم : 6june2012 یعنی 17خرداد1391
و یه نقشه که میتونه همه چیز باشه، اما همه چیز نیست:
مشاهده پیوست 97031

تابعد...

مچکر:gol: منتظر بودم خرداد بشه این تاپیک و من بزنم........!

پ منم عکس میزارم ممنون برا مطالب




[h=1] [/h]

 

jimmi

عضو جدید
بچه ها خیلی ممنون از اطلاعاتی که میدید.

من یه سایت آوردم، دوتا سؤال!
تواین سایت مطالب خیلی جالبی درمورد گذر زهره هست، هم اخبار، هم مقاله
http://www.asiac.ir/

اما سؤالام:
1- زهره از شرق به غرب خورشید رد میشه یا از غرب به شرق؟!
ببینین الان زهره شبا سمت شرق خورشیده، دوماه دیگه هم سحرا سمت غرب خورشید دیده میشه. این یعنی گذر از شرق به غربه؟
ینی تو ایران که سر صبح خورشید با لکه میاد بیرون، آروم آروم لکه ش ازش جلو میزنه و میاد وسط آسمون گم میشه؟
ینی شرق و غرب تو این عکس همون شرق و غرب خودمونه دیگه؟(آره دیگه چه سؤالیه از شمال و جنوبش پیداست!)
http://asiac.ir/picture/805948709.jpg


بعد یه سؤال دیگه!:
2- این retrograde چیچیه؟ حرکت برعکس سیاره ها؟!
تو این عکسه داره میگه زهره از دیروز وارد حرکت در خلاف جهت شده و گذر زهره وسط این حرکت اتفاق میفته.
http://www.lunarplanner.com/Images/Venus/Venus-2012/2012-Venus-Ret-700.gif
آیا همیشه گذر وسط حرکت برعکسیه؟
آیا حرکت برعکسی فقط نسبت به ستارگان دوردسته؟ یا نسبت به خورشید هم برعکس میشه؟
اگر برعکس میشه ینی چی الان؟
آیا من مخم هنگ کرده؟
یکی توضیح بده....
بوووووق.....
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خورشيد قدمگاه ناهيد مي‌شود
جام جم آنلاين: پيرمرد ايمان داشت كه حساب و كتابش درست است، اما درد نگاه‌كردن مداوم به خورشيد از ميان شيشه دود اند‌ودي كه در دست داشت چشمان فرتوتش را خسته‌ كرده و اشك بر صورتش جاري ساخته بود.

خورشيد ديگر داشت غروب مي‌كرد و وقت تنگ بود. اندك‌اندك داشت خودش را آماده مي‌كرد كه بپذيرد شايد محاسباتش اشتباه بوده و شايد آنهايي كه مي‌گويند همه كائنات روي گردونه سپهر قرار دارند، درست مي‌گويند.
براي چند لحظه‌اي چشمانش را بست و با پشت انگشتان اشاره دو چشمش را ماليد تا بلكه از درد آنها بكاهد. نيك مي‌دانست كه نور خورشيد دارد بينايي‌اش را مي‌گيرد، اما او كه زندگي‌اش را وقف دانش كرده بود حالا دو چشم چه ارزشي داشت. بار ديگر چشم‌هايش را تنگ كرد و شيشه دود اندود را بالا‌ آورد و رخ به خورشيد سپارد كه ناگهان گل از گلش شكفت. ذكر «ماشاءالله احسن الخالقين» ناخودآگاه از ميان لب‌هايش بيرون لغزيد و بي‌اختيار خنديد.
حالا او يكي از نشانه‌هاي بزرگ آفريدگارش را با چشم خود مي‌ديد. ناهيد داشت خرامان پا بر قلب خورشيد مي‌گذاشت.
اين رصد تاريخي كه در فصل هيات مجموعه كتاب‌هاي 18 جلدي شفا​ و به قلم دانشمند و نابغه بزرگ ايراني، ابوعلي‌سينا ثبت و ضبط شده است، يكي از قديمي‌ترين اسناد تاريخ بشريت از گذر سياره زهره محسوب مي‌شود.
براي پي بردن به ارزش علمي اين رصد كافي است بدانيد كه ثبت قابل قبول بعدي به 1000 سال پس از آن و در زمانه‌اي كه تلسكوپ‌ها اختراع شدند، بر مي‌گردد.
زمين سومين سياره منظومه شمسي است. قبل از زمين به ترتيب دو سياره تير (عطارد) و ناهيد (زهره) قرار دارند كه در علم نجوم آنها را سياره‌هاي داخلي مي‌نامند. سياره داخلي نام دارند​ چون در داخل مدار زمين به دور خورشيد هستند.
قرار گرفتن دو سياره تير و ناهيد ميان زمين و خورشيد باعث مي‌شود هر از​​گاهي، ساكنان سياره زمين شاهد گذر آنها از ميان قرص خورشيد باشند، اما فاصله دور اين دو سياره از زمين، كوچكي آنها در مقايسه با قرص عظيم خورشيد و نور شديد اين ستاره باعث مي‌شود گذر سياره‌اي مانند كسوف كه گذر ماه از ميانه مسير نور خورشيد به زمين است، قابل تشخيص نباشد.
راستش را بخواهيد اگر ندانيد كه ناهيد قرار است گذر كند، اصلا متوجه آن هم نخواهيد شد.
فقط يك هفته تا گذر زهره
اما اين رويداد با عظمت اتفاقي نيست كه هر سال يا هر​10 سال رخ دهد كه بشود ديدن آن را به دفعه بعد موكول كرد.
با مقايسه سرعت چرخش ناهيد و زمين به دور خورشيد و با توجه به فاصله اين دو سياره از ستاره درخشان منظومه شمسي متوجه مي‌شويم كه گذر زهره از مقابل خورشيد در دوره‌هاي مشابهي رخ نمي‌دهد.
آخرين گذر زهره حدود هشت سال پيش رخ داده كه اولين گذر زهره پس از اختراع كامپيوتر به شمار مي‌رفته است. گذر بعدي اما تا 105 سال ديگر رخ نخواهد داد. بنابراين فرصت نگاه كردن به سياره‌اي كه به قول ابن‌سينا همچون خالي بر گونه خورشيد مي‌نشيند، شانسي است كه به احتمال قوي فرزندان ما نيز از آن بي‌بهره خواهند بود.
پس توصيه مي‌شود اين شانس بزرگ را از دست ندهيد و روز چهارشنبه 17 خرداد از وقتي خورشيد طلوع كرد با عينك مخصوص اين پديده نادر نجومي را ببينيد.
فراموش نكنيد كه براي رصد خورشيد هرگز مستقيم به آن نگاه نكنيد چون بسيار خطرناك است. براي كسب اطلاعات بيشتر درباره چگونگي رصد گذر زهره به وب‌سايت‌ شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران به نشاني asiac.ir مراجعه فرماييد.
الهه زيبايي يا جهنم سوزان
سياره ناهيد را الهه زيبايي آسمان مي‌نامند. آسمان از نظر قدما، جايگاه خدايان بوده و ناهيد به عنوان خداي زيبايي، بسيار مورد توجه آنها بوده است.
جو فوق‌العاده غليظ زهره عرب يا آناهيتاي پارسي كه ضريب بازتابشي زيادي دارد، درخشندگي خاصي به اين سياره بخشيده است و همين موضوع باعث توجه ويژه قدما به آن شده است.
ناهيد كه به آساني در آسمان شامگاهي يا صبحگاهي رويت مي‌شود، از بسياري جهات شبيه زمين است. حجم، جرم، چگالي و طول عمر يكسان اين دو سياره باعث شده است كه دانشمندان، ناهيد را خواهر زمين بنامند.
اما تحقيقات اخير نشان داده است اين سياره تفاوت‌هاي بنياديني با زمين دارد. ناهيد (زهره) هيچ اقيانوسي ندارد و با جو بسيار غليظي از دي‌كسيدكربن پوشانده شده است.
در اتمسفر آن ابرهايي از اسيدسولفوريك ديده شده است و فشار اتمسفر در سطح آن به حدود ۹۰ برابر فشار جو زمين مي‌رسد و بنابراين قابل پيش‌بيني است كه هر موجود زنده‌اي در آنجا زير فشار خردكننده اين جو غليظ له شود.
به علت خاصيت شديد گلخانه‌اي ، دماي سطح اين سياره تا حدود ۴۸۰ درجه سانتي‌گراد افزايش مي‌يابد ولي همين اتمسفر غليظ باعث مي‌شود كه اختلاف دماي شديدي بين روز و شب اين سياره برقرار نباشد.
مي‌توان فرض كرد كه سطح اين سياره، در فر داغ اتمسفر غليظي به دام افتاده است و شبانه‌روز در حال برشته شدن است.
فعاليت‌هاي اتمسفري شديدي در زهره مشاهده شده است. رعد و برق‌هاي سياره ناهيد مي‌تواند شهري را زير و رو كند. سطح اين سياره هم خيلي خشن است.
تكان‌هاي پوسته‌اي شديد و آتشفشان‌هاي فعال زيادي در بررسي راداري زهره مشاهده شده است.
طبق مشاهدات نزديك به ۸۵ درصد سطح اين سياره را گدازه‌هاي آتشفشاني ناشي از حدود يكصد هزار آتشفشان كوچك و بزرگ پوشانده است.
در زهره آتشفشان‌هايي با قطر دهانه خيلي بزرگ، تا حدود ۱۰۰ كيلومتر، وجود دارد. به دليل جو بسيار غليظ، اكثر اطلاعات ما از سطح اين سياره مربوط به مشاهدات راداري مي‌شود.
يك روز زهره‌اي حدود ۲۴۳ روز زميني طول مي‌كشد، در حالي كه يك سال زهره‌اي حدود ۲۲۵ روز زميني است. اين برابري نسبي باعث شده است رصدكننده‌هاي زميني زهره، همانند آنچه در مورد ماه رخ مي‌دهد، تقريبا همواره يك بخش از زهره را رصد نمايند.
موضوع عجيب ديگري كه در مورد زهره وجود دارد، چرخش اين سياره از شرق به غرب است. به اين ترتيب اگر قادر به زندگي روي زهره بوديد، طلوع خورشيد را از غرب و غروب آن را در شرق مشاهده مي‌كرديد. به دليل جو غليظي كه اين سياره دارد، گودال‌هاي ناشي از برخورد بندرت در سطح آن ديده مي‌شود. بزرگ‌ترين گودالي كه در سطح زهره رصد شده است حدود دو كيلومتر قطر دارد.
در باورهاي ايراني ستاره يا به تعبير امروزي، سياره «آناهيد/ ناهيد/ آناهيتا» ستاره آب‌هاي روان دانسته شده است و از همين رو نيايشگاه‌هاي ناهيد نيز در كنار جويباران و چشمه‌ساران ساخته‌شده بوده است.
همچنين براي آناهيد شخصيتي مونث قائل بوده‌اند كه در نتيجه آب‌هاي چشمه‌ها و قنات‌ها را متعلق به او و او را حامي و پشتيبان آنها مي‌دانستند.
اين‌كه در انديشه‌هاي كهن ايراني، مظهر چشمه‌ها جايگاه آناهيد دانسته مي‌شد و مردان را اجازه نزديك شدن بدان نبود، از همين باور سرچشمه مي‌گيرد.
گذر چيست؟
گذرهاي سياره‌اي از مقابل خورشيد از پديده‌هاي كمياب آسمان هستند كه از ديد ناظر زميني تنها براي دو سياره تير و ناهيد (سيارات داخلي مدار زمين) رخ مي‌دهند.
گذرها پديده‌هايي مثل خورشيدگرفتگي هستند، با اين تفاوت كه در خورشيدگرفتگي كامل، ماه تمام قرص خورشيد را مي‌پوشاند و ديگر نوري از خورشيد به زمين نمي‌رسد، اما تير و ناهيد آنقدر از زمين دورند كه هنگام گذر مثل لكه گرد سياهي بر قرص درخشان خورشيد ديده مي‌شوند.
موقع گذر، زمين، يکي از دو سياره ناهيد يا تير و خورشيد بر يك خط قرار دارند. گذر تير در هر قرن تا ۱۳ بار روي‌مي‌دهد، اما گذر ناهيد در بهترين شرايط هر قرن فقط دو بار تكرار مي‌شود.
هيچ گذر ناهيدي در قرن بيستم روي نداد. در واقع از زمان اختراع تلسكوپ تاكنون اين پديده تنها شش بار رخ داده‌است. لكه ناهيد گرد و كاملا تيره ‌است، اما لكه‌هاي خورشيدي شكل دايره‌اي ندارند و تاريكي آنها هرگز به اندازه ناهيد نيست. گذر ناهيد چند ساعت طول مي‌كشد.
رصد گذر
براي مشاهده گذر ناهيد لزوما نياز به ابزار اپتيكي نيست بلكه با چشم غيرمسلح هم مي‌توان اين پديده را مشاهده كرد.
هنگام رصد چشم نبايد مستقيما به خورشيد خيره شود بلكه بايد چشم يا ابزار اپتيكي مورد استفاده را به *****هاي مخصوصي مجهز كرد تا از صدمه زدن امواج فرابنفش و مضر به چشم جلوگيري شود.
سياره ناهيد با كمي دقت به شكل لكه گرد و سياهي مشاهده مي‌شود و براحتي از لكه‌هاي خورشيدي قابل تفكيك خواهد بود، زيرا لكه‌هاي خورشيدي شكل منظمي ندارند و به اندازه ناهيد تيره و سياه رنگ نيستند.
مراحل گذر
تماس اول: از لحظه مماس شدن قرص سياره از بيرون با خورشيد، گذر آغاز مي‌شود.
تماس دوم: حدود 20 دقيقه بعد كه قرص سياره از درون با خورشيد مماس مي‌شود.
بعد از آن طي چند ساعت سياره از مقابل خورشيد حركت مي‌كند.
تماس سوم: زماني كه قرص سياره به لبه ديگر خورشيد مي‌رسد.
تماس چهارم: سرانجام سياره با خورشيد از بيرون مماس مي‌شود و گذر به پايان مي‌رسد.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گذر زهره و كشف سياره‌هاي فراخورشيدي
جام جم آنلاين: رصد و بررسی گذر تاریخی زهره از مقابل خورشید، این امكان را به دانشمندان و منجمان می‌دهد تا تحقیقاتی درباره سیارات فراخورشیدی به عمل آورند.

17 خرداد، سیاره زهره از مقابل خورشید عبور می‌كند و مانند لكه یا خال سیاه‌رنگی دیده می‌شود. گذر بعدی زهره حدوداً 105 سال دیگر خواهد بود.
البته این اتفاق برای رصدگران فقط یك رویداد نادر نجومی‌ نیست؛ بلكه فرصت مناسبی برای بررسی و تحقیق درباره سیارات فراخورشیدی (سیارات سایر منظومه‌ها) است.
در جستجوی فراخورشیدی‌ها
مشاهده گذر سیارات از مقابل ستاره‌ها، یكی از راه‌های رایج كشف آنهاست. با عبور سیاره از مقابل ستاره، نورانیت ستاره اندكی تغییر می‌كند و رصدگران به واسطه تغییرات نور ستاره، به وجود سیاره‌ای به گرد آن پی می‌برند.
تلسكوپ فضایی كپلر هم كه متعلق به ناساست، تاكنون با این روش توانسته 2300 مورد مشكوك به سیاره را كشف كند كه احتمالاً 80 درصد این موارد واقعاً سیاره فراخورشیدی است.
البته كم و زیادشدن شدت نور ستاره‌ها به‌وسیله عوامل مختلفی به وجود می‌آید. یكی از مهم‌ترین آنها لكه‌های خورشیدی است.
این لكه‌ها عارضه‌های سطحی روی ستاره‌هاست كه در دوره‌های زمانی منظمی‌ ظاهر می‌شود. خوشبختانه هم‌اكنون و هنگام گذر زهره، خورشید در دوران اوج حضور لكه‌ها قرار دارد و روی چهره‌اش لكه‌های فراوانی دیده می‌شود.
دانشمندان با مشاهده همزمان زهره در حال عبور و حضور لكه‌ها، می‌توانند به تفاوت‌های گذر این دو پدیده پی ببرند.
این شرایط در واقع برای آنها تمرینی است تا بتوانند در رصد ستاره‌های دیگر، لكه‌ها را از سیارات تشخیص دهند. در گذر پیشین زهره كه در سال 2004 اتفاق افتاد، خورشید عاری از لكه بود و چنین امكانی برای محققان فراهم نبود.
دانشمندان با مشاهده دقیق گذر می‌توانند اطلاعاتی از جو سیاره‌ها نیز به دست آورند. جو سیاره زهره بسیار غلیظ و متراكم است.
هنگام گذر زهره از مقابل خورشید، می‌توان آن را با *****های گوناگون رصد كرد و به تركیبات جوی آن تا حدی پی برد. این *****ها موادی مانند دی‌اكسیدكربن را كه در جو زهره موجود است، تخمین می‌زند.
با مقایسه این داده‌ها و اطلاعاتی كه مدارگرد زهره به زمین مخابره كرده است، می‌توان به نتایج اطمینان‌بخشی درباره نوع و میزان تركیبات زهره رسید البته در مدت عبور زهره از مقابل خورشید، منجمان آماتور هم می‌توانند فعالیت‌های علمی ‌انجام دهند.
از جمله این فعالیت‌ها، اندازه‌گیری قطر سیاره زهره و مقایسه آن با داده‌های رسمی‌ و صحیح درباره ابعاد زهره است.
در حقیقت عبور زهره از مقابل خورشید پدیده‌ای نادر است كه تا 105 سال آینده قابل رویت نخواهد بود. پس دانشمندان سعی می‌كنند تمامی ‌داده‌های ممكن را از آن استخراج كنند.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه

این سایت مختص گذر ناهید از برابر خورشید در سال 2012 هست . اطلاعات خیلی جامع و مفیدی نظیر زمان و مکان مشاهده گذر ، روش ایمن مشاهده این پدیده و ........ هست




[h=2]Where to Be (and When)[/h]





QUICK TIP: For date and times of the transit of Venus itself at your location, see Local Transit Times. For an interactive map showing events near you, see NASA Sun-Earth Day Event Locations.


Location, location, location. Whether and when you can see the 2012 transit of Venus depends on your location. Key highlights include the four "contacts" near the beginning and end of the transit when Venus appears to touch the edge of the sun. Most of North America sees the beginning of the transit in the afternoon and evening (find a clear western horizon!) on June 5, whereas much of Eurasia sees the end of the transit in the morning (find a clear eastern horizon!) on June 6.
Click to access and enlarge PDF version of map showing visibility of 2012 transit of Venus. Courtesy of Fred Espenak (NASA GSFC), who provides additional transit of Venus data from NASA.

To see an animation of how the sun appears at Region X, near Iceland, see http://youtu.be/3b7a_zXMnnU.

[h=4]Time is of the Essence [/h] The diagram (click for enlarged PDF version) shows the path of Venus across the sun and the contact times from an earth-centered perspective. However, from different locations on earth, the exact contact times vary by minutes or seconds. That slight difference in times is the essence of a transit's value, for it allowed astronomers to calculate the size of the solar system. The entire event takes about 6 hours 40 minutes. The times in the diagram are in Universal Time, or essentially Greenwich Time.

For simplicity, visit http://www.transitofvenus.nl/details.html,orselect a nearby city from one of the Links: Where to Be.

[h=4]So, is the transit of Venus visible June 5 or June 6?[/h] It depends on your time zone. Generally, for the Americas where it is visible (blue colors on map below) the 2012 transit occurs the evening of Tuesday, June 5, 2012. For Eurasia and Africa where it is visible (sage colors on map), the latter part of the transit is seen the morning of June 6, 2012. Map courtesy of Steven van Roode.



[h=4][Note: Some confusion may arise from published tables with a title stating the 2012 transit of Venus is on June 6. By default, these tables are titled by the mid-transit point in Universal Time. Because the middle of the transit occurs just after midnight on June 6 in Greenwich Time (even though it's not visible then in Greenwich), the title nonetheless affirms June 6. ][/h]
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


فقط ۳ روز برای تماشای این حالت سیاره ناهید وقت دارید / عکس


نجوم - بامداد هفدهم خردادماه، سیاره ناهید برای آخرین بار در قرن حاضر از مقابل قرص خورشید عبور می‌کند و می‌توان با استفاده از *****های ایمنی، آن را با چشم غیرمسلح مشاهده کرد. این فرصت را از دست ندهید.


این شب‌ها، ناهید آن‌قدر به زمین نزدیک‌شده که حتی با استفاده از لنز تله دوربین عکاسی هم می‌توان هلال این سیاره را تشخیص داد. کافی است بلافاصله بعد از غروب خورشید به ارتفاع کمی از محل غروب خورشید بنگرید و با استفاده از یک دوربین دوچشمی یا دوربین عکاسی، این هلال زیبا را مشاهده کنید. تصویر زیر را آلن دایر، روز گذشته از آلبرتای کانادا گرفته است.آخرین عبور ناهید از مقابل خورشید در خرداد 1383 اتفاق افتاد و گذر بعدی، 105.5 سال دیگر رخ خواهد داد. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

جالب اینجاست که این منظره زیبا چشم‌گیرتر هم می‌شود. با نزدیک‌تر شدن ناهید به خورشید، هلال آن نیز باریک‌تر می‌شود، اما طول آن بلندتر می‎شود؛ به طوری‌که در آستانه عبور، حلقه کاملی به دور ناهید ایجاد می‌شود. این حلقه دواقع درخشش جو ضخیم و غلیظ سیاره ناهید است که مشابه آن فقط در ماه (منظره زمین وقتی در مقابل خورشید قرار می‌گیرد) و تایتان دیده شده است.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]جدول زمانبندی گذر در شهرهای ایران[/h]
موضوع قابل توجه در این بازه زمانی کم، رصد، بررسی، تهیه گزارش و اطلاعات مناسب است که هر رصدگری با ابزار بسیار اندک می تواند به دیدن این رخداد مهم و تهیه موارد گفته شده بپردازد. اطلاعات مناسب را می توان شامل : عکس، تهیه تصویر دستی، بدست آوردن زمان تماس سوم و چهارم، بررسی جو سیاره زهره در زمان گذر، محاسبه قطر و سرعت سیاره زهره و بسیاری دیگر است. طی سه روز آینده مطالب دیگری بر روی وب سایت به نمایش درخواهد آمد که در آن روشهای محاسباتی و رصدی را برای شما بیان خواهیم کرد.
همانطور که می دانید، از 2 سال پیشتر وب سایت گذر سیاره زهره ( VT2012.ir ) با هدف شناساندن گذر و رصد ایمن آن پای ریزی شد و اولین سایت تخصصی در این زمینه به شمار می رود. اما به دلیل دید بسیار عجیب ایرانیان و ناهماهنگی در اجرای برنامه های متفاوت، هر کسی راهی را برای خود انتخاب کرد و هر روز وب سایتی در این باره ظهور پیدا می کند! ولی این موضوع نباید از زیبایی‌ها و بدست آوردن اطلاعات مناسب از گذر بکاهد، بلکه باید باعث این شود که هر شخص و گروهی با دید خود بهترین بهره را از برنامه سراسری گذر ببرد. در این بین ما نیز هدفمان رساندن اطلاعات مناسب و قابل برسی در زمان گذر است که از سوی رصدگران این کار به انجام خواهد رسید.

( برای دیدن نمایه بزرگتر بر روی تصویر بالا کلیک کنید )​
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
رصد گروهي گذر زهره از مقابل خورشيد

جام جم آنلاين: انجمن نجوم آسمان مهر برنامه رصد گروهی گذر زهره را در روزهای 16 و 17 خرداد برگزار می کند.


انجمن نجوم آسمان مهر (زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی) با همکاری خانه نجوم پرفسور گنجی برنامه رصد گروهی گذر زهره را در روزهای 16 و 17 خرداد برگزار می کند.
در این برنامه، از آغاز تا پایان گذر کردن سیاره زهره از مقابل قرص خورشید رصد می شود. این رصد در منطقه «سه قلعه» پیش بینی شده است.
شهر «سه قلعه» در استان خراسان جنوبی بوده و در جنوبی ترین نقطه شهرستان «سرایان» و در فاصله 24 کیلومتری اين شهرستان و 61 کیلومتری شهر «فردوس» قرار دارد.
پدیده نجومی گذر زهره از مقابل قرص خورشید در روز 17 خرداد رخ می دهد ....
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
احداث دو یادبود گذر زهره 2012/ ارسال نامه برای آیندگان
عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، با بیان اینکه گذر بعدی سیاره زهره از مقابل خورشید در سال 1496 خورشیدی رخ خواهد داد، افزود: پدیده نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید روز 17 خردادماه رخ می دهد از این رو اقدام به احداث دو بنای یادبود به عنوان میراث ماندگار برای آیندگان خواهد شد.
محمد رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه گذرهای سیاره ای از مقابل خورشید دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر و ناهید رخ می دهد، افزود: گذرها، پدیده هایی مثل خورشید گرفتگی هستند، با این تفاوت که در خورشید گرفتگی کامل، ماه تمام قرص خورشید را می پوشاند و دیگر نوری از خورشید به زمین نمی رسد، اما تیر و ناهید آن قدر از زمین دور هستند که هنگام گذر مثل لکه گرد سیاهی بر قرص درخشان خورشید دیده می شوند.

عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، ادامه داد: در زمان گذر، زمین، سیاره و خورشید بر یک خط قرار دارند. گذر سیاره "تیر" در هر قرن تا 13 بار روی می دهد، اما گذر سیاره ناهید (زهره) در بهترین شرایط هر قرن فقط 2 بار تکرار می شود.

تاریخچه رصد گذر سیاره زهره
رحیمی با اشاره به سابقه پدیده نجومی گذر زهره از مقابل خورشید، افزود: پنج سال پیش از وفات ابن سینا (30 ماه می 1032) گذر زهره در ایران و هنگام غروب رخ داد. این گذر از نیمه غربی ایران قابل رویت بوده و با توجه به اینکه زمان آن نزدیک غروب بوده امکان رویت این پدیده بدون هیچ ابراز اپتیکی وجود داشته است.

عضو هیأت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به مستندات موجود اظهار داشت: شاید نخستین بار در تاریخ، این ابن سینا بوده که شاهد و ثبت کننده پدیده گذر زهره بوده و این اتفاق تا چند صد سال بعد که جرمیا هورکس آن را تکرار کرد، بی رقیب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه پس از اختراع تلسکوپ تا به حال 6 گذر زهره رخ داده است، ادامه داد: در سال 1631 کپلر به طور نا دقیق گذر را پیش بینی کرد که البته این گذر مشاهده نشد. 8 سال بعد در سال 1639 ژرمیه هارکس و دوستش ویلیام کربتری گذر زهره را مشاهده کردند که ژرمیه پیش بینی کپلر برای گذرهای قرن 17 را تصحیح کرد و محاسبه کرد که در هر قرن دو گذر با فاصله 8 سال رخ می دهد. ژرمیه همچنین با مشاهده این گذر فاصله زمین تا خورشید را برابر با 95 میلیون کیلومتر برآورد کرد که این مقدار دقیق ترین عدد تا آن زمان بود.

نصب بناهای یادبود گذر زهره در ایران

رحیمی به حضور رصدگران آلمانی در ایران 1291 هجری قمری در اصفهان به منظور رصد پدیده گذر زهره اشاره کرد و یادآور شد: طبق اسناد تاریخی گروهی از منجمان آلمانی در سال 1874 برای رصد یکی از گذرهای سیاره زهره از مقابل خورشید به ایران سفر می کنند تا در اصفهان این گذر را رصد و از آن تصویربرداری و گزارش علمی تهیه کنند.


گروه آلمانی که برای رصد گذر زهره به ایران سفر کردند
وی با بیان اینکه این گروه در نزدیکی 33 پل و در محوطه باغ زرشک رصد خانه ای موقت برای رصد این واقعه بنا می کنند، اضافه کرد: رصد گران آلمانی گذر در اصفهان سنگ یادبودی از حضورشان در ایران بنا کردند که در آن زمان به باغ زرشک مشهور بوده است.

این محقق افزود: این سنگ بنا بعدها به محل کلیسای وانک منتقل شده است که هم اینک در محل ورود موزه کلیسای وانک در هوای آزاد بدون حفاظ نگهداری می شود.


مختصات دقیق مکان احداث بنای یادبود گذر زهره توسط گروه آلمانی که امروز در ضلع جنوبی ساختمان شورای شهر اصفهان است

سنگ نوشته گروه آلمانی که هم اینک در ورودی موزه کلیسای وانک اصفهان در فضای باز نگهداری می شود
نامه ای برای آیندگان

عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به پدیده گذر زهره در روز 17 خردادماه سال جاری، گفت: دراین راستا موسسه آسمان پارس به همراه مرکز آموزش نجوم ادیب، شرکت اختر سپهر سپاهان و ماهنامه ستاره شناسی آسمان شب با حمایت سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران اقدام به برگزاری برنامه های متنوعی برای مشاهده آخرین گذر سیاره زهره از مقابل خورشید تا قرن آینده اجرا می کند.

وی برگزاری مسابقات علمی و ترویجی، مسابقه عکاسی از گذر زهره با عنوان عکس هایی برای آیندگان و اجرای طرح کپسول زمان را از جمله این برنامه ها نام برد و اظهار داشت: طرح کپسول زمان شامل ارسال نامه و لوح برای انسان هایی که در قرن آینده و در حدود 105 سال دیگر گذر زهره را خواهند دید، می شود، در این طرح از شرکت کنندگان خواسته می شود تا نامه ای به کسانی که 105 سال دیگر گذر زهره را مشاهده می کنند، بنویسند. آثار دریافت شده در اینترنت و رسانه ها و یا به صورت لوح فشرده در معرض دید عموم قرار می گیرد.

احداث بنای یادبود گذر زهره 2012

مدیر پایگاه خبری ستاره شناسی آسمان پارس، احداث بنای یاد بود گذر زهره را از دیگر برنامه های روز 17 خردادماه نام برد و در این باره توضیح داد: در طول سده های گذشته همه رصدگران این پدیده، بناهایی برای یادبود این پدیده ایجاد کرده اند. ساخت این بناها می تواند میراث ارزشمند و ماندگاری برای آیندگان به ویژه منجمان قرنهای آینده باشد.

رحیمی با تاکید بر اینکه گذر زهره تا سال 1496 خورشیدی تکرار نخواهد شد، ادامه داد: از این رو اقدام به احداث 2بنای یادبود گذر زهره از مقابل خورشید در اصفهان و جزیره کیش خواهد شد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
احداث دو یادبود گذر زهره 2012/ ارسال نامه برای آیندگان
عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، با بیان اینکه گذر بعدی سیاره زهره از مقابل خورشید در سال 1496 خورشیدی رخ خواهد داد، افزود: پدیده نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید روز 17 خردادماه رخ می دهد از این رو اقدام به احداث دو بنای یادبود به عنوان میراث ماندگار برای آیندگان خواهد شد.
محمد رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه گذرهای سیاره ای از مقابل خورشید دید ناظر زمینی تنها برای دو سیاره تیر و ناهید رخ می دهد، افزود: گذرها، پدیده هایی مثل خورشید گرفتگی هستند، با این تفاوت که در خورشید گرفتگی کامل، ماه تمام قرص خورشید را می پوشاند و دیگر نوری از خورشید به زمین نمی رسد، اما تیر و ناهید آن قدر از زمین دور هستند که هنگام گذر مثل لکه گرد سیاهی بر قرص درخشان خورشید دیده می شوند.

عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، ادامه داد: در زمان گذر، زمین، سیاره و خورشید بر یک خط قرار دارند. گذر سیاره "تیر" در هر قرن تا 13 بار روی می دهد، اما گذر سیاره ناهید (زهره) در بهترین شرایط هر قرن فقط 2 بار تکرار می شود.

تاریخچه رصد گذر سیاره زهره
رحیمی با اشاره به سابقه پدیده نجومی گذر زهره از مقابل خورشید، افزود: پنج سال پیش از وفات ابن سینا (30 ماه می 1032) گذر زهره در ایران و هنگام غروب رخ داد. این گذر از نیمه غربی ایران قابل رویت بوده و با توجه به اینکه زمان آن نزدیک غروب بوده امکان رویت این پدیده بدون هیچ ابراز اپتیکی وجود داشته است.

عضو هیأت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به مستندات موجود اظهار داشت: شاید نخستین بار در تاریخ، این ابن سینا بوده که شاهد و ثبت کننده پدیده گذر زهره بوده و این اتفاق تا چند صد سال بعد که جرمیا هورکس آن را تکرار کرد، بی رقیب بوده است.

وی با تاکید بر اینکه پس از اختراع تلسکوپ تا به حال 6 گذر زهره رخ داده است، ادامه داد: در سال 1631 کپلر به طور نا دقیق گذر را پیش بینی کرد که البته این گذر مشاهده نشد. 8 سال بعد در سال 1639 ژرمیه هارکس و دوستش ویلیام کربتری گذر زهره را مشاهده کردند که ژرمیه پیش بینی کپلر برای گذرهای قرن 17 را تصحیح کرد و محاسبه کرد که در هر قرن دو گذر با فاصله 8 سال رخ می دهد. ژرمیه همچنین با مشاهده این گذر فاصله زمین تا خورشید را برابر با 95 میلیون کیلومتر برآورد کرد که این مقدار دقیق ترین عدد تا آن زمان بود.

نصب بناهای یادبود گذر زهره در ایران

رحیمی به حضور رصدگران آلمانی در ایران 1291 هجری قمری در اصفهان به منظور رصد پدیده گذر زهره اشاره کرد و یادآور شد: طبق اسناد تاریخی گروهی از منجمان آلمانی در سال 1874 برای رصد یکی از گذرهای سیاره زهره از مقابل خورشید به ایران سفر می کنند تا در اصفهان این گذر را رصد و از آن تصویربرداری و گزارش علمی تهیه کنند.


گروه آلمانی که برای رصد گذر زهره به ایران سفر کردند
وی با بیان اینکه این گروه در نزدیکی 33 پل و در محوطه باغ زرشک رصد خانه ای موقت برای رصد این واقعه بنا می کنند، اضافه کرد: رصد گران آلمانی گذر در اصفهان سنگ یادبودی از حضورشان در ایران بنا کردند که در آن زمان به باغ زرشک مشهور بوده است.

این محقق افزود: این سنگ بنا بعدها به محل کلیسای وانک منتقل شده است که هم اینک در محل ورود موزه کلیسای وانک در هوای آزاد بدون حفاظ نگهداری می شود.


مختصات دقیق مکان احداث بنای یادبود گذر زهره توسط گروه آلمانی که امروز در ضلع جنوبی ساختمان شورای شهر اصفهان است

سنگ نوشته گروه آلمانی که هم اینک در ورودی موزه کلیسای وانک اصفهان در فضای باز نگهداری می شود
نامه ای برای آیندگان

عضو هیئت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به پدیده گذر زهره در روز 17 خردادماه سال جاری، گفت: دراین راستا موسسه آسمان پارس به همراه مرکز آموزش نجوم ادیب، شرکت اختر سپهر سپاهان و ماهنامه ستاره شناسی آسمان شب با حمایت سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران اقدام به برگزاری برنامه های متنوعی برای مشاهده آخرین گذر سیاره زهره از مقابل خورشید تا قرن آینده اجرا می کند.

وی برگزاری مسابقات علمی و ترویجی، مسابقه عکاسی از گذر زهره با عنوان عکس هایی برای آیندگان و اجرای طرح کپسول زمان را از جمله این برنامه ها نام برد و اظهار داشت: طرح کپسول زمان شامل ارسال نامه و لوح برای انسان هایی که در قرن آینده و در حدود 105 سال دیگر گذر زهره را خواهند دید، می شود، در این طرح از شرکت کنندگان خواسته می شود تا نامه ای به کسانی که 105 سال دیگر گذر زهره را مشاهده می کنند، بنویسند. آثار دریافت شده در اینترنت و رسانه ها و یا به صورت لوح فشرده در معرض دید عموم قرار می گیرد.

احداث بنای یادبود گذر زهره 2012

مدیر پایگاه خبری ستاره شناسی آسمان پارس، احداث بنای یاد بود گذر زهره را از دیگر برنامه های روز 17 خردادماه نام برد و در این باره توضیح داد: در طول سده های گذشته همه رصدگران این پدیده، بناهایی برای یادبود این پدیده ایجاد کرده اند. ساخت این بناها می تواند میراث ارزشمند و ماندگاری برای آیندگان به ویژه منجمان قرنهای آینده باشد.

رحیمی با تاکید بر اینکه گذر زهره تا سال 1496 خورشیدی تکرار نخواهد شد، ادامه داد: از این رو اقدام به احداث 2بنای یادبود گذر زهره از مقابل خورشید در اصفهان و جزیره کیش خواهد شد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
گفتگوی مهر با دیوید ایرنرایش؛
جزئیات نحوه رصد گذر زهره توسط هابل/ وقتی که ماه آینه هابل می شود
رئیس گروه تحقیقاتی رصد گذر زهره از طریق تلسکوپ فضایی هابل با ارائه توضیحاتی درباره ویژگها و زمان عبور زهره از مقابل خورشید گفت: هابل گذر زهره را از طریق ماه رصد می‌کند و از ماه به عنوان آینه بهره می گیرد تا نگاه مستقیم هابل به خورشید به ابزارهای آن صدمه وارد نکند.
به گزارش خبرنگار مهر، دیوید ایرنرایش (David Ehrenreich) محقق موسسه سیاره شناسی و فیزیک نجومی گرونوبل فرانسه است که حوزه فعالیتی وی مشخص کردن اتمسفر سیاره های خارج از منظومه شمسی است و به نشانه های حیات و عدم وجود حیات در گستره های تابش اتمسفرهای سیاره ای علاقمند است.
وی ریاست گروه تحقیقاتی رصد زهره از طریق تلسکوپ فضایی هابل را با استفاده از ماه به عنوان آینه برعهده دارد تا گستره تابش اتمسفر زهره را به دست آورد.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از ابزارهای دوربین پیشرفته تحقیقات، دوربین میدان عریض و طیف نگار تلسکوپ فضایی در هابل به مشاهده گذره زهره در طول موجهای متنوعی از ماوراه بنفش تا نزدیک مادون قرمز استفاده می کنند. در طول این گذر هابل تصاویری از گذر زهره گرفته و به طیف نگاری آن می پردازد که این امر می تواند اطلاعاتی را از اتمسفر زهره ارائه کند.
هابل به مدت هفت ساعت به رصد این پدیده می پردازد و در طول گذر و پس از آن ستاره شناسان می توانند به مقایسه اطلاعات بپردازند. ستاره شناسان به این رصد طولانی نیاز دارند چرا که آنها به دنبال نشانه هایی از تابشهای بسیار ضعیف هستند. تنها 1/100 هزارم نور خورشید توسط اتمسفر ونوس ***** می شود و به ماه منعکس می شود.
ایرنرایش - رئیس گروه تحقیقاتی رصد زهره در گفتگویی با خبرگزاری مهر،‌ به بیان جزئیات این پروژه تحقیقاتی پرداخت.
خبرگزاری مهر، سرویس فناوری های نوین: نحوه رصد کردن پدیده گذر زهره را توضیح دهید؟ این پدیده چگونه توسط تلسکوپ فضایی هابل رصد می شود؟
دیوید ایرنرایش (David Ehrenreich) محقق موسسه سیاره شناسی و فیزیک نجومی گرونوبل: ما طی روزهای 5 و 6 ژوئن ( 16 و 17 خرداد ماه) از تلسکوپ فضایی هابل برای رصد گذر زهره از مقابل خورشید استفاده می کنیم. هابل نمی تواند مستقیم به خورشید نگاه کند چرا که نگاه کردن مستقیم هابل به خورشید صدمات جدی به ابزارهای آن وارد می کند، از این رو ما از ماه به عنوان یک آینه بزرگ استفاده می کنیم و گذر زهره را رصد می کنیم. نور خورشید در سطح ماه منعکس می شود. ما در این نور منعکس شده خورشید به دنبال گذر زهره خواهیم بود.
گذر زهره به یک کسوف کوچک شباهت دارد، چرا که از زمین زهره در مقایسه با خورشید بسیار کوچک است. به خصوص این که ما تلاش می کنیم نشانی از اتمسفر زهره به دست آوریم. این تکنیک شبیه تکنیکهایی است که برای تشخیص و تعیین ویژگیهای سیاره های اطراف ستاره های دور استفاده می شود که از آن با عنوان " exoplanets" یاد می شود و گاهی گذر این ستاره ها را نیز مشاهده می کنیم. بنابراین هدف ما استفاده از فرصت گذر زهره به عنوان شاخصی برای تعیین سیاره های اطراف ستاره های دور که هم اندازه زمین است و امیدواریم که بتوانیم در سالهای آینده این سیاره ها را کشف کنیم. ( زهره و زمین هم اندازه یکدیگر هستند) از آنجایی که ما دانش مناسبی از ویژگیهای زهره داریم می دانیم که در حین پدیده گذر زهره چه اتفاقی رخ می دهد و این امر می تواند به درک نشانه هایی که ما یک سیاره اطراف ستاره های دور به دست خواهیم آورد کمک کند.
* درباره پدیده گذر زهره از مقابل خورشید توضیح دهید؟ این پدیده هر چند سال یکبار تکرار می شود؟
- گذر زهره زمانی اتفاق می افتد که زهره از مقابل سطح خورشید که رو به زمین است عبور می کند. این پدیده شبیه این کسوف بسیار کوچک است. گذر زهره احتمالا یکی از نادرترین کسوفهایی بوده که از زمین قابل مشاهده است. این پدیده هر قرن 2بار اتفاق می افتد؛ اما بین هر بار یک فاصله زمانی هشت ساله است. آخرین گذر زهره در سال 2004 رخ داد و تاریخ گذرهای پیشین در سالهای 1882، 1874، 1769، 1761 و 1639 رخ داده است، سال 1639 نخستین تاریخی است که توسط ستاره شناسان گزارش شده است. تاریخ بعدی گذر زهره در سال 2117 خواهد بود. این پدیده از این جهت نادر است که خورشید، زهره و زمین باید به طور کامل در یک خط قرار بگیرند تا گذر زهره از زمین قابل مشاهده باشد، چرخش زمین و زهره به دور خورشید بر اساس یک نقشه واحد نیست از این رو هم مسیری کامل به ندرت ایجاد می شود.
* گذر زهره در سراسر جهان چگونه رصد می شود و آیا این پدیده در یک زمان در سراسر جهان رخ می دهد، اگر خیر به تفاوتهای زمانی آن اشاره کنید.
- گذر زهره در یک زمان مشخص در سراسر زمین رخ نمی دهد و علت این امر گردش زمین است، اما سایتی طراحی شده تا زمان آغاز و پایان گذر زهره را برای یک محل مشخص محاسبه می کند. در سایت برای مثال می توانید اسم شهر" تهران " را وارد کنید و کلید " مشخص کن را کلیک کنید، این سایت به شما ساعتهای کوچکی را در سطح راست تصویر نشان می دهد و به شما زمانهای آغاز گذر زهره را نشان می دهد. از تهران نقطه آغاز عبور زهره پیش از طلوع آفتاب است، پس شما در تهران آغاز آن را از دست می دهید و می توانید این پدیده را پس از آغاز تا انتها مشاهده کنید. خورشیدهایی که در زیر ساعتها قرار دارند، مسیری را نشان می دهد که زهره از مقابل خورشید عبور می کند.
* اولین نقطه ای که گذره زهره قابل رصد کردن می شود،‌ کجا است؟
- گذر زهره روز 5 ژوئن ( 17 خرداد ماه) آغاز می شود و به طور کامل در منطقه اقیانوس آرام قابل دنبال کردن است، از این رو این منطقه بهترین نقطه برای مشاهده با شرایط مطلوب است.
----------------------------
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش خبری مهر/
جدول زمان بندی گذر زهره در شهرهای ایران/ زمان مشاهده گذر در تهران
آخرین گذر سیاره زهره از مقابل خورشید قرن حاضر در بامداد فردا 17 خرداد ماه رخ می دهد این گذر از زاهدان آغاز می شود و تا بندر عباس ادامه دارد و در تهران از ساعت 9:06 صبح قابل مشاهده است.
به گزارش خبرنگار مهر، فردا چهارشنبه 17 خردادماه با طلوع خورشید سیاره زهره از مقابل قرص خورشید عبور خواهد کرد و برای گذر بعدی باید 105 سال دیگر منتظر بمانیم تا شاهد این رخداد نجومی باشیم.
در این روز خورشید در ساعت 05:26 دقیقه صبح از زاهدان طلوع می کند و مسیر خود را تا بندرعباس در ساعت 05:50 دقیقه ادامه می دهد.
بر اساس محاسبات، پدیده نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید همزمان با طلوع خورشید آغاز می شود. گذر زهره شامل 4 مرحله تماسی دارد که در ایران تماسهای سوم و چهارم قابل مشاهده است.
گذر سیاره زهره از تماس اول آغاز می شود. در این مرحله قرص سیاره زهره از بیرون با خورشید مماس می‌شود. در تماس دوم که حدود 20 دقیقه رخ می دهد قرص سیاره زهره از درون با خورشید مماس می شود.

در تماس سوم قرص سیاره به لبه دیگر خورشید می رسد و در تماس چهارم سرانجام سیاره با خورشید از بیرون مماس می شود و گذر به پایان می رسد.
تماس اول-سیاره زهره از بیرون با خورشید مماس می شود
تماس دوم-مماس شدن سیاره زهره با خورشید از داخل
تماس سوم-رسیدن سیاره زهره به لبه دیگر خورشید
تماس چهارم-پایان گذر
در ایران تماسهای سوم و چهارم قابل مشاهده است که از زاهدان در ساعت 09:06:23 صبح آغاز می شود. مشاهده تماس اول این پدیده در تهران در ساعت 09:06:56 و تماس چهارم در ساعت 09:24:30 خواهد بود.
زمانهای مشاهده این پدیده در شهرهای مختلف به شرح زیر است:
نام شهر زمان طلوع آفتاب زمان برخورد سوم زمان برخورد چهارم
اراک 06:00 9:07:04 9:24:38
اردبیل 05:54 09:07:03 09:24:37
ارومیه 06:09 09:07:14 09:24:49
اصفهان 05:55 09:06:57 09:24:31
اهواز 06:11 09:07:09 09:24:44
ایلام 06:14 09:07:15 09:24:49
بجنورد 05:20 09:06:34 09:24:09
بندر عباس 05:50 09:06:19 09:24:19
بوشهر 06:08 09:07:03 09:24:37
بیرجند 05:25 09:06:29 09:24:02
تبریز 06:03 09:07:10 09:24:44
تهران 05:49 09:06:56 09:24:30
خرم آباد 06:07 09:07:09 09:24:43
رشت 05:52 09:07:01 09:24:34
زاهدان 05:26 09:06:23 09:23:55
زنجان 05:58 09:07:05 09:24:39
ساری 05:40 09:06:50 09:24:23
سمنان 05:41 09:06:50 09:24:23
سنندج 06:08 09:07:11 09:24:46
شهرکرد 06:00 09:07:01 09:24:35
شیراز 06:00 09:06:56 09:24:30
قزوین 05:53 09:07:00 09:24:34
قم 05:54 09:06:59 09:24:33
استان البرز 05:50 09:06:58 09:24:31
کرمان 05:40 09:06:39 09:24:12
کرمانشاه 06:10 09:07:12 09:24:47
گرگان 05:33 09:06:45 09:24:18
مشهد 05:14 09:06:26 09:23:58
همدان 06:03 09:07:07 09:24:41
یاسوج 06:01 09:07:00 09:24:33
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
پخش زنده «پدیده گذر زهره» از اینترنت/ بیشترین زمان گذر در جنوب کشور
عضو هیأت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از پخش زنده پدیده گذر سیاره زهره از مقابل قرص خورشید در روز 17 خردادماه خبر داد و گفت: بیشترین زمان مشاهده این پدیده در شهرهای سرخس و چابهار است.
محمد رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مشاهده گذر ناهید لزوما نیاز به ابزار اپتیکی ندارد، افزود: برای مشاهده گذر زهره از مقابل خورشید نباید مستقیما به خورشید خیره شد بلکه باید چشم یا ابزار اپتیکی مورد استفاده مجهز به *****های مخصوصی باشد تا از صدمه زدن امواج فرابنفش و مضر به چشم جلوگیری شود.
عضو هیأت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، با اشاره به مشخصات این پدیده اظهار داشت: سیاره ناهید به شکل لکه گرد و سیاهی مشاهده می شود و به راحتی از لکه های خورشیدی قابل تفکیک خواهد بود؛ چرا که لکه های خورشیدی شکل منظمی ندارند و به اندازه سیاره ناهید (زهره) تیره و سیاه رنگ نیستند.

وی با بیان اینکه مراحل گذر سیاره زهره از مقابل خورشید طی 4 تماس صورت می گیرد، توضیح داد: پدیده گذر از تماس اول یعنی لحظه ای که قرص سیاره از بیرون با خورشید مماس می شود زمان گذر آغاز خواهد ‌شد. در تماس دوم که حدود 20 دقیقه بعد صورت می گیرد، قرص سیاره از درون با خورشید مماس می شود و پس از آن طی چند ساعت سیاره از مقابل خورشید حرکت می کند.

رحیمی تماس سوم را زمانی دانست که قرص سیاره به لبه دیگر خورشید می رسد و ادامه داد: در تماس چهارم که مرحله نهایی است سیاره با خورشید از بیرون مماس می شود و گذر به پایان می رسد. در ایران تماس های اول و دوم سیاره ناهید با خورشید قبل از طلوع خورشید رخ خواهد داد و ساکنان کلیه مناطق ایران قادر به مشاهده تماس های سوم و چهارم این پدیده خواهند بود.

عضو هیأت دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران زمان وقوع این پدیده را فردا 17 خرداد مصادف با 5 ژوئن 2012 ذکر کرد و گفت: این پدیده از ساعت 2:40 دقیقه آغاز و تا 9:20 دقیقه بامداد به وقت ایران (ساعت 22:09 تا 4:49 دقیقه به وقت جهانی) ادامه خواهد بود.

به گفته رحیمی ساکنان مناطق جنوب، جنوب شرقی و شمال شرقی نظیر سرخس و چابهار می توانند بیشترین زمان گذر را رؤیت کنند.

مدیر سایت آسمان پارس از پخش زنده این پدیده از طریق اینترنت خبر داد و یادآور شد: با توجه به اینکه برای مشاهده این پدیده نیاز به ***** های مخصوص و تلسکوپ است و بسیاری از مردم توان فراهم آوری این ابزار را ندارند می توان برنامه هایی برای رصد عمومی مردم بدون خطر ایجاد کرد که یکی از این برنامه ها پخش زنده از طریق وب سایت است.

وی اضافه کرد: از این رو در روز 17 خردادماه همزمان با پدیده گذر زهره از مقابل قرص خورشید تصاویر این پدیده را از طریق تلسکوپ و ***** های مخصوص که به صفحات وب متصل است اقدام به پخش زنده آن می شود.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


صبح چهارشنبه ۱۷ خرداد زودتر بیدار شوید، این آخرین فرصت عمرتان است...


نجوم - پس از هشت سال، بار دیگر سیاره ناهید از مقابل قرص خورشید عبور می‌کند و تا 105.5 سال دیگر این رویداد تکرار نخواهد شد. فردا صبح هنگام طلوع آفتاب می‌توانید خال سیاه ناهید را بر گونه خورشید ببینید.


این هفتمین بار در تاریخ علم جدید است که دانشمندان می‌توانند گذر سیاره ناهید را ازمقابل خورشید به نظاره بنشینند. در کشور ما ایران، آغاز گذر ناهید وقتی روی می‌دهد که خورشید در زیر افق قرار دارد و طلوع خورشید وقتی اتفاق می‌افتد که ناهید نیمی از مسیر خود را روی خورشید طی کرده است. چشم‌انداز طلوع خورشید، چیزی شبیه به عکس بالا خواهد بود.
توجه کنید فقط به شرط رعایت نکات ایمنی و استفاده از *****های مناسب (مایلار یا شیشه جوشکاری نمره 14) می‌توانید به خورشید نگاه کرده و قرص ناهید را بر سطح ستاره منظومه شمسی مشاهده کنید. البته می‌توانید از روش‌های غیرمستقیم مانند اتاق تاریک نیز برای مشاهده تصویر خورشید و گذر ناهید استفاده کنید.

پخش زنده گذرناهید از سیمای جمهوری اسلامی
پخش زنده ویژه برنامه گذر زهره از شبکه چهار سیما از ساعت 5 بامداد چهارشنبه 17 خرداد ماه با تصویر برآمدن خورشید از خلیج فارس آغاز می شود.
بیش از یک قرن پیش عبدالغفار نجم الدوله منجم ناصرالدین شاه از فراز عمارت شمس العماره رویداد نادر گذر زهره را رصد کرد و حالا شبکه چهار سیما قصد دارد در اقدامی نمادین از همین مکان اقدام به پخش زنده گذر زهره نماید.
علی اکبر عبدالرشیدی و سیاوش صفاریان پور اجرای این ویژه برنامه علمی را بر عهده خواهند داشت و در طی بیش از چهار ساعت می کوشند ضمن انعکاس این پدیده نجومی از زوایای گوناگون گذر زهره ، خورشید و سیاره زهره را واکاوی کنند.گروه برنامه ساز این ویژه برنامه قصد دارند با استفاده از چندین تلسکوپ تصاویری جذاب از این پدیده را بر روی آنتن ارسال کنند.
دکتر محمد تقی میرترابی ، نفیسه نعیمی پور، دکتر محمد رضا نوروزی و گروهی از کارشناسان و منجمان در این ویژه برنامه تلویزیونی حضور خواهند داشت. اگر ابزار رصدی یا *****های خورشیدی ایمن در دسترس ندارید می توانید گذر زهره را از شبکه چهار سیما ببینید.کافی است اندکی سحر خیز باشید .
برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ (و حجم 1.4 مگابایت) اینجا را کلیک کنید.
 

jimmi

عضو جدید
"این آخرین فرصت عمرتان است..."

من اینجام، و زهره کنار خورشید. در این فرصت

نمیدانم این فرصت را چه کسی از دست می دهد؟
دختری که از این آفتابگیرها (نمیدانم اسمش چیست! کلاه لبه دار یا لبه بی کلاه) گذاشته که چشمش به آفتاب نخورد(یا آفتاب به چشمش)...
یا ملتی که پشت به آفتاب وسط ترافیک دلهره ی زود رسیدن به سر کارشان را دارند...
یا همچون من ی که ، بعد از این همه انتظار برای دید زدن خورشید از پشت زهره ، از دست اعصاب خوردی دیشب نه حال آن دارم که دنبال فیل+تر بگردم، نه اصلاً حوصله ی نگاه به آسمان آبی!

شما ازدستش ندهید(هم فرصت را، هم چشمانتان را، فیل+تر فراموش نشود)، هنوز وقت هست.
پیش زهره و خورشید جای ما را هم خالی کنید.

هر کس عکس یادگاری گرفت، ما تنبلان بی حال را هم بی نصیب نگذارد.
خوش باشید:gol:
 

black banner

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها امروز رفتن مقر براي ديدن

من نتونستم برم / لعنت بر اين امتحانات

زنگ زده ميگه خيلي قشنگ بوده / منم ميخوام :cry: رفت تا 150 سال بعد

من ناهيد ميخوام ببينم :cry:
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
در گفتگو با مهراعلام شد؛
آغاز گذر زهره از آسمان ایران/ هشدار رصدی برای جلوگیری از نابینایی
دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران از آغاز گذر سیاره زهره از مقابل خورشید خبر داد و گفت: رصد این پدیده به صورت مستقیم منجر به نابینایی های دایمی و موقتی می شود.
اسدالله قمری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مسیر عبور سیاره زهره در این پدیده نجومی، افزود: رصدگران در ایران تماسهای اول و دوم را از دست می دهند و تنها تماسهای سوم و چهارم گذر زهره قابل مشاهده است.
دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم با بیان اینکه این پدیده از دقایق اولیه طلوع خورشید قابل مشاهده است، اظهار داشت: در دقایق اولیه این پدیده نجومی، سیاره زهره در میانه مسیر سطح خورشید قرار دارد از این رو رصدگران زمان کافی برای رصد گذر دارند.

وی با اشاره به زمان وقوع تماسهای سوم و چهارم، تماس سوم را در ساعت 09:06:24 دقیقه صبح ذکر کرد و یادآور شد: زمان تماس چهارم که پایان گذر است، در ساعت 09:24:15 دقیقه صبح خواهد بود. این زمان برای کلیه شهرهای کشور تقریبا یکسان است.

قمری نژاد با تاکید بر اینکه گذر زهره در شهرهای شرقی زودتر شروع می شود، توضیح داد: در شهرهای شرقی به دلیل طلوع زودتر خورشید، پدیده گذر زهره زودتر دیده می شود.

نقشه عبور سیاره زهره از مقابل قرص خورشید در کره زمین

دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران ضمن هشدار به رصدگران برای دیدن این پدیده نجومی، ادامه داد: برای رصد گذر سیاره زهره از مقابل قرص خورشید نباید به طور مستقیم به خورشید خیره شد چراکه اشعه خورشید منجر به کوری های موقتی و دایمی می شود.

وی عینکهای مخصوص مشاهده خورشید گرفتگی را از جمله تجهیزات مورد نیاز برای رصد دانست و یادآور شد: علاوه بر این تجهیزات اپتیکی چون تلسکوپها و دوربین های دوچشمی باید مجهز به *****های "مایلار" و یا *****های استاندارد قرمز باشد.

روشهای قرار دادن ***** بر روی تلسکوپ در زمان رصد خورشید


قمری نژاد استفاده از چشمی های الکترونیکی را یکی از تجهیزات ایمن برای رصد این پدیده معرفی کرد و گفت: این چشمی ها قادر هستند تا تصویر را بر روی مونیتور قرار دهند به این ترتیب می توان به صورت غیر مستقیم عبور گذر زهره از خورشید را مشاهده کرد.
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش علمی تصویری/
تصاویر گذر زهره از مقابل خورشید/ پدیده نادری که 105سال دیگر تکرار می‌شود
بسیاری از ستاره شناسان و افرادی که به علم نجوم علاقمند هستند شب گذشته در کنار هم جمع شده و یکی از نادرترین منظره های نجومی یعنی گذر زهره از مقابل خورشید را مشاهده کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، از آمریکا تا کره جنوبی، مردم در نقاط بسیاری از جهان شب گذشته توجه خود را آسمان معطوف کرده تا عبور این سیاره زهره را از مقابل خورشید و هم راستا شدن زمین، خورشید و زهره را مشاهده کنند، عبوری که تا پیش از 105 سال آینده تکرار نمی شود.
گذر زهره با فاصله های هشت ساله در دوره های یک قرنی اتفاق می افتند. به طوریکه این سیاره هر 123 سال، 8 سال و 125 سال از مقابل خورشید عبور می کند و بار دیگر این چرخه تکرار می شود. در طول این گذر سیاره زهره شبیه یک نقطه سیاه کوچک بود که از آن سمت خورشید که روز به زمین است، عبور می کند.
سایه زهره که از مقابل خورشید در شهر کانزاس عبور می کند
این تصویر که با استفاده از ***** قرمز گرفته شده ، زهره از مقابل خورشید در شهر اورلندپارک در کانزاس عبور می کند
ون وبستر عضو انجمن ستاره شناسی لس آنجلس به افرادی که با تلسکوپ در کوه هالیوود حضور یافته بودند، گفت: مشاهده گذر زهره از مقابل خورشید به مثابه یک خال روی صورت خورشید است.
برای بسیاری از ستاره شناسها گذر زهره تنها یک منظره نادر نیست، آنها امیدوارند این رویداد بتواند کنجکاوی را درباره جهان و جایگاه ما در آن برانگیزد.
سول آه چیم - محقق موسسه علوم فضایی و ستاره شناسی کره جنوبی ابزار امیدواری کرد که مردم با الهام از این رویداد حیات را در چشم انداز کلی در نظر گرفته و این قدر به مشکلات روزمره خود توجه نکنند. وقتی مشکلات خود را از جایگاه جهانی نگاه کنید، در می یابید که 105 سال زمان کوتاهی است و زمین تنها یک نقطه آبی کوچک است.
الکس اولین هشت ساله با پوشیدن یک عینک مخصوص گذر زهره را در مریلند آمریکا تماشا می کند
بسیاری از ستاره شناس ها از آخرین تکنولوژیها برای مستند کردن گذر زهره استفاده می کنند. دان پتیت فضانورد آمریکایی در ایستگاه بین المللی فضایی قرار بود از این رویداد عکس گرفته و آن را آنلاین پست کند.
ستاره شناسها همچنین هشدار داده بودند که این رویداد نجومی را تنها با استفاده از عینکهای ویژه کسوف و یا تلسکوپهایی که *****های مناسبی دارند رویت شود چرا که نگاه مستقیم به خورشید می تواند به چشم صدمه بزند.
این تصویر منتشر شده از سوی رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا در وضوح تصویر بالایی گذر زهره را از مقابل خورشید نشان می دهد
این تنها یک فریم از ویدئو خیره کننده ای است که ناسا از عبور زهره از مقابل خورشید تهیه کرده است
زهره سیاره بسیار داغی است که براساس تخمین دانشمندان هم اندازه زمین است اما هنگام عبور از مقابل خورشید چون یک لکه کوچک سیاه رنگ به نظر می رسد.
تصویری از خورشید درحالی که سیاره زهره میان آن و زمین قرار گرفته است
نمایی از خورشید و سیاره زهره در نیویورک
 

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


[h=3][/h] [h=1]خداحافظ تا ۱۰۵ سال دیگر / عکس
[/h] [h=2]نجوم - گذر تاریخی سیاره ناهید در پهنه کشور ایران رو به پایان است. حوالی ساعت 9:06 تا 9:07 بامداد، قرص ناهید با خورشید مماس و دومین سیاره منظومه شمسی از روی قرص خورشید خارج شد.[/h]
[h=4]گذر امروز، هفتمین گذر سیاره ناهید پس از آغاز علم جدید است، هرچند مشهور است که نخستین بار شیخ‌الرئیس حسین بن علی بن سینا (ابوعلی سینا) گذر ناهید از مقابل خورشید را هزار سال پیش مشاهده کرده و در کتاب خود گزارش کرده است. تصویر زیر که از پخش زنده پارس‌اسکای گرفته شده، ناهید را در تماس سوم نشان می‌دهد.

گذر سیاره ناهید هر 122 سال دو بار اتفاق می‌افتد که فاصله دو گذر از یکدیگر 8 سال است. گذر بعدی سیاره ناهید از مقابل خورشید (از دید ناظران زمینی) 105.5 سال دیگر روی خواهد داد.
[/h]
 

jimmi

عضو جدید
"خداحافظ تا ۱۰۵ سال دیگر"
نههههههههه.......:cry:

واقعاً چه عـظـمـتـی در این تصویر (و تصویری که توی تاپیک تصویر روز گذاشته بودید) هست!!!
وقتی گردش ماه حول زمین رو در خورشیدگرفتگی یا ماه گرفتگی با گوشت و پوستمون احساس میکنیم، عظمت زمین و مدار ماه تو وجودمون رسوخ می کنه.
و گذر زهره از برابر خورشید، عظمت خورشید و فضای منظومه شمسی رو به رخ ما انسانهای ناچیز میکشه.
ما هم این وسط میتونیم به خودمون افتخار کنیم که قادر به درک این عظمت هستیم.
فتبارک الله احسن الخالقین
 
آخرین ویرایش:

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز


[h=3][/h] [h=1]متفاوت‌ترین عکس از گذر ناهید در طول تاریخ/ عکس
[/h] [h=2]نجوم - تیری لیگال، عکاس نجومی مشهور توانست تصویری جاودانه را در تاریخ نجوم ثبت کند. او برای رصد گذر ناهید به استرالیا رفت، تنها مکان روی زمین که علاه بر ناهید، تلسکوپ فضایی هابل نیز از مقابل خورشید می‌گذشت.[/h]
[h=4]این عکس که در طول 0.9 ثانیه ثبت شده، بدون شک منحصربه فردترین عکس در تاریخ گذر سیاره ناهید است. تصاویر متعددی از گذر ناهید هم در سال 2004/1383 و هم دیروز ثبت شد، اما تصویر دیروز، نخستین عکسی اس که علاوه بر سیاره ناهید و لکه‌های خورشیدی، جسم فضایی دیگری را نیز ثبت کرده است. همزمان با این عکس، تلسکوپ فضایی هابل نیز به گودال تیکو روی ماه خیره شده بود تا با استفاده از آن برای رصد غیرمستقیم خورشید، رد پرتوهای گذشته از جو سیاره ناهید را آشکار کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه شخصی تیری لیگال مراجعه کنید.
برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.



[/h]
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها امروز رفتن مقر براي ديدن

من نتونستم برم / لعنت بر اين امتحانات

زنگ زده ميگه خيلي قشنگ بوده / منم ميخوام :cry: رفت تا 150 سال بعد

من ناهيد ميخوام ببينم :cry:

اشکال نداره . زهره رو تو شب هم میشه دید .... درخشانترین سیاره ی منظومه شمسیه .
 

jimmi

عضو جدید
اشکال نداره . زهره رو تو شب هم میشه دید .... درخشانترین سیاره ی منظومه شمسیه .

دوست من اون شب شب تولد هلال زهره بوده دیگه، اولین شب(ینی سحر)ی که زهره بعد از عبورش از خورشید دوباره بشکل ستاره سحر خودنمایی میکنه. به این دلیل مهم بوده.

عکسی که زئوس عزیز گذاشته هم درنوع خودش جالبه. انداختن ایستگاه فضایی روی عکس پدیده های فضایی هم یه جور مهارت در عکاسی از پدیده های نجومی بحساب میاد. که بیشتر به پیدا کردن موقعیت ی روی زمین برمیگرده که بشه چنین تصویری رو ثبت کرد. طرف اگر یه ذره اینور تر یا اونور تر بود، ایستگاه فضایی یا اصلاً روی خورشید نمیفتاد، یا زودتر یا دیرتر از گذر زهره میرسید. هرچند بخاطر مدت طولانی گذر زهره ، بدشانسی تو این دومیه خیلی بعیده.
موقعیت ایستگاه فضایی رو تو سایتهای متعددی میتونید ببینید.

اینم یه عکس که مربوط میشه به پس از واقعه [از باشگاه خبرنگاران]

(خودمونیم یکم خالی بستم چون شاید مال قبل از واقعه باشه)
 

Similar threads

بالا