هفته نامه مهدویت

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مطابق آیات مذکور از یک سو، حضرت عیسی(ع) به آسمان بالا رفته است و هنوز زنده می‌باشد. آیات مذکور از یک سو، حضرت عیسی(ع) به آسمان بالا رفته است و هنوز زنده می‌باشد و از سوی دیگر، پیش از مرگ او تمام اهل کتاب به او ایمان می‌آورند و منظور از اهل کتاب بیشتر، یهودیان و بنی‌اسرائیل است که در آیات قبل، جنایات و مفاسد آنان شمارش شده و در همین آیات نیز به ادعای آنان مبنی بر قتل حضرت عیسی(ع) تصریح گردیده و روشن است که چنین چیزی هنوز اتفاق نیفتاده است؛ پس قطعاً در آینده، این وعده قرآنی تحقق خواهد یافت.
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]در هر حال منظور آیه اخیر این است که تمام اهل کتاب به حضرت مسیح(ع) پیش از مرگ او ایمان می‌آورند، یهودیان او را به نبوت می‌پذیرند و مسیحیان نیز دست از الوهیت او می‌کشند و این در زمانی است که حضرت مسیح(ع) طبق روایات اسلامی، در موقع انقلاب حضرت مهدی(ع) از آسمان فرود می‌آید و پیش از رحلت ایشان همه اهل کتاب به او ایمان آورده‌اند و حضرت عیسی(ع) در انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) نیز ایمان می‌آورند. روشن است، یهودیان، به حکم اینکه آیین آنها پیش از آیین مسیحیت بوده، باید به حضرت مسیح(ع) ایمان آورند و مجموعه یهودیان و مسیحیان نیز به حکم اینکه آئین‌نشان مربوط به گذشته بوده که با آمدن اسلام، تاریخ آنها سپری شده، وظیفه دارند، در زمان انقلاب جهانی مهدوی به آئین حق و نهایی مکتب اسلام ایمان بیاورند، همان‌طور که حضرت عیسی(ع) نیز به حکم اینکه آیینش مربوط به گذشته بوده، وظیفه دارد، به آیین اسلام که رهبر و مجری آن حضرت مهدی(عج) است، ایمان آورد. از عوامل و دلایل سرعت گسترش اسلام در انقلاب جهانی مهدوی، همین فرود آمدن حضرت عیسی(ع) و شناسایی ایشان توسط همه اهل کتاب، یهودیان و مسیحیان، و روی آوردن همه آنان به او و ایمان به شخصیت آن حضرت است. ایمان آورندگان به حضرت مسیح(ع)، به اسلام و انقلاب جهانی امام مهدی(ع) ایمان می‌آورند و جهانی شدن اسلام و جهانی‌سازی اسلامی روی می‌دهد و آیین جهانی، جاویدان و جامع اسلام بر سراسر جهان حاکم خواهد شد.[/FONT]
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مام باقر(ع) درباره این سخن خدای متعال:
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]و إن من أهل الکتاب إلاّ لیؤمننّ به قبل موته و یوم القیامة یکون علیهم شهیداً.15
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]فرموده‌اند:
[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]عیسی پیش از روز قیامت، به دنیا فرود می‌آید و اهل هیچ ملتی باقی نمی‌ماند، مگر اینکه پیش از مرگشان به حضرت مسیح(ع) ایمان می‌آورند و حضرت عیسی(ع) پشت سر حضرت مهدی(ع) نماز می‌گذارد.16[/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
بر اساس این حدیث شریف، ایمان اهل کتاب به حضرت مسیح(ع) در زمانی روی می‌دهد که عیسی(ع) پشت سر حضرت مهدی(عج) نماز گزارد و با اقتدا کردن به حضرت مهدی (عج) پیروان خود را به یاری حضرت مهدی(عج) و ایمان آوردن به آیین اسلام ناب محمدی(ص) هدایت می‌نماید.
[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT][FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]
[/FONT]
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
پی نوشت ها:
1. مجلسی، محمدباقر، بحارالانور، ج 51، ص 78.
2. همان، ص 81.
3. همان، ص 91.
4. همان، ص 81.
5. همان، ص 91.
6. همان، ج 51، ص 66.
7. همان، ص 66.
8. همان، ص 66.
9. همان، ج 51، ص 66.
10. مکارم شیرازی، حکومت جهانی مهدی(ع)، ص 277.
11. همان، ص 278.
12. مجلسی، همان، ج 51، ص 151.
13. ابن بابویه، الحاصل، ج 14، ص 643.
14. سورة نساء (4)، آیة 159.
15. همان.
16. سلیمان‌بن ابراهیم قندوزی، ینابیع‌ المودّة، ج 3، ص 237
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای هرچه زودتر در تعجیل فرج آقا حضرت حجت بن الحسن مهدی منتظر اجماعان صلوات
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
اقدامات اولیه امام زمان(عج) هنگام ظهور

اقدامات اولیه امام زمان(عج) هنگام ظهور

اقدامات اولیه امام زمان(عج) هنگام ظهور
الف) اولویت های اقدامات حضرت در شهر مكه
1. معرفی: حضرت امام سجاد ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «آن حضرت به سخن گفتن پرداخته و می فرمایند كه ایها الناس منم فلانی (مهدی) پسر فلانی (حضرت امام عسكری ـ علیه السلام ـ) منم پسر پیغمبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دعوت می كنم شما را به آنچه پیغمبر خدا را دعوت می كرد.
2. دفاع در برابر مهاجمان: در ادامه حدیث فوق آمده: « پس هجوم می آورند كه او را بكشند پس سیصد و سیزده تن از او دفاع می كنند[1]
3. نیایش: پس از دفاع، «حضرت بین دو نقطه ركن و مقام (در خانه خدا) چهار ركعت نماز می گذارند.»[2]
4. بیعت گرفتن: حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ: «پس آنگاه به اسم او از آسمان ندا شود و او در پشت مقام باشد. اصحاب به ایشان عرض می كنند: اكنون دیگر به اسم شما ندا شد، منتظر چه هستید؟ آنگاه دست او را بگیرند و برای بیعت عمومی بیاورند حضرت آمده و به حجرالاسود تكیه نموده و...»[3]
5. سخنرانی مراسم اخذ بیعت: «و اولین جمله ای كه ایشان با آن كلام خود آغاز می كند این آیه است: «بقیه الله خیرٌ لكن إن كنتم مؤمنین:‌ باقیمانده حجت خدا برای شما بهتر است البته اگر مؤمن بوده‌اید: سپس بگوید: منم بقیه الله.[4]
آنگاه سیصد و سیرده نفر با او بیعت كرده و دیگران هم بیعت می كنند.
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
6. ارجاء عدالت و حدود الهی: حضرت امام رضا ـ علیه السلام ـ: آنگاه كه مراسم بیعت تمام شود، سراغ طایفه بنی شیبه‌(كلید داران و خادمان خائن خانه خدا ) بیاید، دست های ایشان را قطع كند برای اینكه ایشان دزدهای خانه خدایند. دست و پایشان را قطع نموده ایشان را در مكه بگرداند و منادی ندا دهد: اینها دزدان خانه خدا هستند...»[5] البته حضرت چنین اقداماتی را برای قبیله قریش هم انجام می دهند [6]
7. تكمیل تعداد یاران 10 هزار نفر اصلی.
8. تعیین حاكم برای مكه.
9. خروج از مكه و عزیمت به مدینه.
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ب) برخی اقدامات دیگر امام هنگام ظهور
1. ویرانی مساجد.
اشاره: اگر خداوند در قرآن كریم درباره پیامبرش فرموده: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى»[7] كار امام معصوم ـ علیه‌السلام ـ نیز بدون حكمت و الهام گرفته از خداوند نمی‌باشد. بنابراین، روایاتی كه درباره خرابی و ویران كردن مساجد آمده است چندنوع بوده كه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود.
الف: تخریب مساجد واصلاح آن: اصبغ بن نباته می‌گوید: امیرالمؤمنین ـ علیه‌السلام ـ وقتی كه وارد مسجد كوفه شد... و سپس فرمود: وای بر آنكه تو را از گل و خاك پخته بنا كرده و جهت قبله نوح را تغییر داد! و باز آنگاه فرمود: خوش بحال كسی كه شاهد ویرانی تو در روزگار قائم از اهلبیت می‌باشد.[8]
و هم‌چنین از آن حضرت در مورد دیگر نقل شده است كه فرمود: (بی‌گمان هنگامی كه حضرت قائم، قیام كند مسجد كوفه را خراب كرده و قبله آن را اصلاح می‌كند.)[9]
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ب: تخریب مساجد در مسیر جاده و مشرف: ابوبصیر می‌گوید: امام باقر ـ علیه‌السلام ـ فرمود: هنگامی كه قائم ما قیام كند، چهار مسجد را در كوفه ویران می‌سازد. و هم‌چنین مسجدی كه مشرف بر دیگران باشد نمی‌گذارد. مگر اینكه حالت اشراف آنرا برداشته و با حالت سادگی می‌گذارد. و دیگر مسجدی كه در مسیر جاده‌ها قرار گیرد از بین می‌برد.[10]
بنابراین ما نمونه‌هائی از روایاتی كه بیان گردید و بسیاری از روایاتی كه در این رابطه ملاحظه شده است كه البته هیچ كدام حكایت از ویران كردن بسیاری از مساجد ندارد. هم‌چنین در روایاتی كه اشاره به خراب كردن مساجد دارد اولاً، مراد از این
خرابی نابود كردن نیست. و دیگر آنكه، در برخی روایات علت خراب كردن مساجد نیزتوضیح داده شده است كه اصلاح قبله آن است و یا حالت اشرافی و تزیین دارد. وحالت اشرافی آنرا برداشته و به حالت سادگی می‌گذارد. بنابراین چنین نیست كه حضرت مساجد زیادی را خراب كند، و اگر تعداد محدودی را خراب می‌كند بخاطر مصالحی است.[11]
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
2. خونریزی‌ها: از آنجایی كه هدف از قیام حضرت مهدی(عج) برپائی حكومت عدل الهی در سراسر جهان است. و اداره سرزمینی به گستردگی دنیا، كاری بس دشوار است، كه تنها با برخورداری از رهبری الهی و حاكمیت اسلام امكان‌پذیر است. و حضرت مهدی(عج) زمانی زمام امور را بدست می‌گیرد كه دنیا وارث انبوهی از نابسامانی‌ها، بی‌عدالتی‌ها و عقیده‌های انحرافی می‌باشند. سرانجام روزگاری فرا می‌رسد كه عدل و عدالت با دست توانای مرد الهی در روی زمینِ پر از ظلم و ستم پیاده می‌شود. و آثاركلام رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ : (...یحلا الارض قسطاً و عدلاً) (زمین را پر ازعدل و قسط می‌كند) در همه‌جا نمایان و آشكار می‌گردد.
چنانكه امام صادق ـ علیه‌السلام ـ می‌فرماید: (به خدا سوگند، بطور حتم عدالت مهدی(عج) به درون خانه‌ها نفوذ می‌كند، همچنانكه سرما وگرما در آن وارد می‌شود.)[12]
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
و از طرفی، علم، رأفت و مهربانی، گسترش فرهنگ اسلامی وآثار مذهب و دین‌داری در همه جا تجلی می‌كند. وتمامی دنیا تحت تأثیر قرار می‌گیرد. و دستورات اسلامی بطور كامل اجرا می‌گردد: زیرا پس از تجلی حكومت الهی عقلها بیدار و خردها سالم می‌شود.[13]
بنابراین، آنچه كه از روایات بدست می‌آید، ظهور حضرت مهدی(عج)، ظهور حكومت عدل الهی، ظهور رحمت، رأفت، امنیت، آسایش، صمیمیت و... می‌باشد. غرض از حكومت الهی جز اجرای فرامین او و هدایت به صراط مستقیم چیزی دیگر نمی‌باشد.
با تمام دیدن این همه خوبی‌ها، گسترش فرهنگ دین و دیانت، اعلام عفو و رحمت، بر اثرسوء تدبیر و خُبث باطن وكج‌اندیشی و از دست دادن قدرت و منافع ظاهری، سخنان حكمت‌آمیز وآثارعظمت الهی كه سراسرجهان آنرا درك كرده و تسلیم آن می‌باشند نادیده گرفته، دست به طغیان و سركشی می‌زند. كه امام صادق ـ علیه‌السلام ـ نیز می‌فرماید: (عده‎ای بر اثر كج‌اندیشی در هنگام ظهور قائم ما، در برابر آن حضرت ایستاده و با آن می‌جنگند
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
و یا اینكه امام باقر ـ علیه‌السلام ـ فرموده است: حضرت برای بیعت گرفتن لشگریانش را به سراسرجهان می‌فرستد. و هر كه از بیعت سر باز زند نابود می‌كند.[15]
بنابراین، اگر از این احادیث چنین برداشت شودكه حتی این نیز خلاف عدالت اسلامی می‌باشد. اینها در حقیقت از ناشی عناد، تعصّب و كج‌اندیشی خود آنها است كه با حضرت مخالفت نموده‌اند. وخود مقصّرمی‌باشند. كسانی كه بعد از اتمام حجّت و اعلام
تمامی آثار و نشانه‌های الهی كه اثر عملی آن عافیّت، عدالت و آسایش است، باز هم سر از رهبری و اطاعت باز بزند، بدیهی است كه در كمال عناد بوده و مانع از اجرای فرامین الهی و بر هم زدن آسایش دیگران می‌باشد. از بین بردن اینگونه انسانها، علاوه بر بیان روایات، در نزد عقلایی كه عقل سلیم داشته باشند خلاف عدالت اسلامی نخواهد بود. و از طرفی، این عدّه انسانها محدود بوده كه در روایات به آن اشاره شده است. و هم‌چنین، كار امام معصوم ـ علیهم‌السلام ـ كار حكیمانه است. و برای رفع مانع از اجرای حكومت عدل الهی، خلاف عدل و عدالت اسلامی نخواهد بود. امام صادق ـ علیه‌السلام ـ می‌فرماید: (وای بر كسی كه با قائم ما بنای مخالفت گذارد.)[16] پس، بنای حكومت حضرت مهدی(عج)بنای رحمت و اظهار عدالت است. اگر كسی مخالفت‌ كند، در حقیقت مخالفت با دستور خداوند است. و حضرت مهدی(عج) مجری و حاكم خدایند
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
3-مقابله باعالمان دین نما: نقش علما در هدایت جامعه بشری درطول تاریخ، چهره ظلم و ستم را سیاه و دین و دینداری را درخشان نموده‌اند، در هر روزگاری كه پرده‎های سیاهی و جهل، سایه خود را بر جوامع بشری گسترانده است، دانشمندان و علما دینی بوده‌اند كه با مسؤولیت خود اندیشه‌های فساد و تباهی را از دامن مردم بخوبی پاك كرده‌اند. آنچه كه از روایات فهمیده می‌شود، در آخرالزمان نیز نقش علما در هدایت جوامع بشری بخوبی مشهود است.
امام هادی ـ علیه‌السلام ـ می‌فرماید: اگر در دوران غیبت قائم آل محمد(عج) دانشمندان نبودند كه مردم را به سوی او هدایت كنند و با حجت‌های الهی از دینش دفاع نمایند، كسی در دین خدا پابرجا نمی‌ماند. و همه مرتد می‌شدند. ولی آنان همانند ناخدای كشتی، سكان كشتی رانگاه می‌دارد. و آنان نزد خدا، والاترین انسانها هستند.[17]
و یا اینكه حضرت مهدی(عج) در اوائل غیبت كبری توقیعی بر این مضمون صادر فرمود: (بعد از این، به راویان حدیث ما (فقهای عادل) مراجعه نمائید، آنها حجت من بر شما و من حجت بر آنها هستم.)[18]
و آنچه كه نمونه از روایات درباره نقش علما در طول تاریخ وخصوصاً در آخرالزمان اشاره شد. و یا اینكه حضرت مهدی(عج) آنها را حجت خود یاد می‌كند. بدیهی است كه علما حقیقتاً كسانی هستند كه مردم را به سوی حقیقت هدایت و راهنمائی نموده و مهدی(عج) و قیام و آرمان آن حضرت را به آنان معرفی می‌كنند. و اگر در حدیث آمده كه اگر كسی امام خود را نشناسد و به آن حال از دنیا برود، به مرگ جاهلی این دنیا رفته است. و این نقش علما است كه مردم را از مرگ جاهلی نجات داده و امام وحجت خدا را بر آنها معرفی نموده تا با معرفت كامل از دنیا برود و...
بنابراین، اگر احادیثی همانند اینگونه حدیث مشاهده شده است كه گفته است: حضرت مهدی(عج) بعد از ظهور رهسپاركوفه می‌گردد و در آنجا عدّه‎ای، با سلاح در برابر حضرت می‌ایستد و می‌گوید: ای فرزند فاطمه از همان راهی كه آمدی برگرد، ما بتو نیازی نداریم
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
۴-مقابله امام با دشمنان
براساس حکم عقل و تعالیم انسان ساز اسلام کشتن منحرفان و معاندان تنها پس از عرضه اسلام و تمام شدن حجت بر آنها جایز خواهد بود. و تا زمانی که اسلام بر آنها عرضه نشده و حقانیت اسلام و امام مهدی ـ علیه السلام ـ برایشان آشکار نشده است، کشتن آنها برخلاف حکم عقل و اصول دین اسلام خواهد بود. اصولاً اصل اولیه اسلام در مواجهه با دیگران تلاش برای هدایت آنهاست و جنگ و درگیری نیز به خاطر اصلاح آدمیان است امام علی ـ علیه السلام ـ در این باره می فرماید:
پیامبر مرا به سوی یمن فرستاد و به من فرمود: ای علی با هیچ کس جنگ مکن مگر پس از آنکه او را به اسلام دعوت کنی. به خدا سوگند اگر خداوند به دست تو یک نفر را هدایت کند برای تو از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب می کند بهتر است.[۲۰]
از اینرو در ابتدا تمام همّت امام مهدی ـ علیه السلام ـ صرف اصلاح و هدایت انسان ها خواهد شد و جنگ و قتل منحصر در مواردی خواهد بود که امیدی به اصلاح نمی رود. امام صادق ـ علیه السلام ـ در این باره فرموده اند:
(امام مهدی ـ علیه السلام ـ و سپاهیانش) بر پیروان هیچ دینی وارد نمی شوند مگر اینکه آنها را به خداوند، اسلام و اقرار به نبوت حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ دعوت می کنند.[۲۱]
و امام کاظم در حدیث دیگری فرموده اند:
… چون بر یهود، نصاری، صائبین، ملحدان، مرتدان و کفار شرق و غرب عالم خروج کند اسلام را بر آنها عرضه می کند.[۲۲]
همچنانکه ملاحظه می شود براساس این روایات رویارویی امام مهدی ـ علیه السلام ـ با منکران و معاندان تنها پس از عرضه اسلام، دعوت به حقیقت و تمام شدن حجت از یک سو و اصرار ورزیدن آنها بر لجاجت و عنادشان از سوی دیگر خواهد بود.
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز


برگرفته از كتاب "موعودشناسي و پاسخ به شبهات"
433 : آيا علايم قريب براى ظهور ، با اينكه حضرت به طور ناگهانى ظهور مى كند منافات دارد؟
مطابق برخى از روايات ، ظهور و قيام حضرت مهدى عليه السلام به طور ناگهانى خواهد بود و اين از عنايات خداوند در حق آن حضرت است تا دشمنان را غافلگير كرده و جلو تدابير آنها را گرفته و هر گونه اقدامى را بر ضد حضرت از آنها سلب كند.
طبرسى توقيعى را از ناحيه مقدسه به شيخ مفيد رحمة الله عليه نقل كرده كه در آخر آن چنين آمده است : (( هركس بايد كارى كند كه محبت ما را به خود جذب كرده و از كارى كه كراهت و سخط ما را بر مى انگيزد دورى كند. پس همانا امر ما يك دفعه و به طور ناگهانى اتفاق خواهد افتاد )) . [SUP](163)[/SUP]
در توجيه اشكال فوق مى گوييم :
علايم قريب براى ظهور حضرت مهدى عليه السلام همانند نداى آسمانى و فرو رفتن زمين بيدا با اهلش و ديگر علايم ، براى آگاهى مخلصين و مومنان است تا از قرب ظهور آگاهى داشته باشند ، و لذا ظهور براى آنها ناگهانى نخواهد بود. آرى عنصر اتفاق و ظهور ناگهانى براى دشمنان حضرت مهدى عليه السلام است تا از اين غفلتى كه خداوند در آنها قرار مى دهد حضرت بتواند به مقاصد عالى خود كه همان سلطه بر ظالمان و گسترش عدل و داد است برسد
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
434 : خداوند متعال چه عنايتى به جهت پيروزى حضرت مهدى عليه السلام هنگام ظهور انجام خواهد داد؟
مطابق روايات خداوند متعال هنگام ظهور امام زمان عليه السلام امدادهاى غيبى را به كمك آن حضرت خواهد فرستاد كه از آن جمله است :
1- عنصر ناگهانى و غفلت دشمنان
مطابق روايات حضرت هنگامى ظهور مى كنند كه دشمنان همه از ظهور او غافلند و در دانش نظامى اين مطلب به خوبى روشن است كه چقدر عنصر غفلت و ناگهانى هجوم در پيروزى بر دشمن تاءثير دارد.
امام زمان عليه السلام در توقيعى كه به شيخ مفيد رحمة الله عليه فرستاد فرمود: (( پس همانا امر ما به طور ناگهانى است ... )) [SUP](164)[/SUP] .
2- ايجاد رعب و وحشت
يكى ديگر از راه هاى نفوذ بر دشمن كه در علم نظامى از آن بهره گيرى فراوان مى شود ايجاد ترس و خوف و رعب در قلوب دشمن است تا از اين راه تسليم گردند.
نعمانى به سند خود از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود: امر الله عزوجل ان لا تستعجل به حتى يؤ يده [الله ب ] ثلاثة [اجناد] الملائكة و المومنين ، و الرعب [SUP](165)[/SUP] ؛ (( خداوند عزوجل امر نمود تا به آن عجله نكنى تا اينكه او - مهدى عليه السلام - را به سه لشكر تاءييد نمايد: ملائكه ، مومنين و وحشت . ))
3- جذب تمام مسلمين
يكى ديگر از تاءييدات الهى در حق حضرت آن است كه به عنايت الهى از راهى قيام خود را شروع خواهد رد كه مورد اتفاق تمام مسلمانان است از جمله آنكه :
الف : ظهور خود را از مسجد الحرام شروع خواهد كرد كه مورد اتفاق تمام مسلمانان است .
ب : خطابه اى كه در مسجد الحرام هنگام ظهورش مى خواند به امور مشترك و اتفاقى بين مسلمانان اشاره دارد.
ج : قيام خود را با همان شعارهاى رسول خدا صلى الله عليه و آله شروع مى كند.
د: مطالبه خون امام حسين عليه السلام مى كند.
4- تاءييد از جانب ملائكه
از جمله تاءييدات الهى نسبت به حضرت مهدى عليه السلام كمك فرستادن ملائكه براى يارى حضرت و قتال به همراه حضرت بر ضد ظالمان است .
گنجى شافعى به سند خود از على بن ابى طالب عليه السلام در حديثى در رابطه با مهدى عليه السلام نقل كرده كه فرمود: (( خداوند او را به سه هزار از ملائكه يارى خواهد كرد ... )) [SUP](166)[/SUP]
قندوزى حنفى از كتاب (( اسعاف الراغبين )) صبان نقل كرده كه در روايات فراوان آمده است كه هنگام ظهور حضرت بر بالاى سر او فرشته اى ندا مى دهد: (( اين خليفه خداست او را متابعت و پيروى كنيد ... و همانا خداوند متعال او را با سه هزار فرشته يارى خواهد كرد ... )) [SUP](167)[/SUP] .
نعمانى به سند خود از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود: (( خداوند متعال او - مهدى عليه السلام - را با سه لشكر يارى خواهد كرد: با ملائكه ... )) [SUP](168)[/SUP] .
اين تاءييد به نوبه خود در توجه مردم به حضرت نقش به سزايى دارد زيرا هنگامى كه مخالفان مشاهده كنند كه حضرت مشمول نصرت فرشتگان خداوند است ترس سراسر وجود آنها را فرا گرفته و پى به الهى بودن اين قيام خواهند برد و در نتيجه طوعاً و يا كرهاً خود را تسليم حضرت مى كنند
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
435 : اولين مكانى كه حضرت در آنجا ظهور مى كند كجاست ؟
مطابق روايات شيعه و اهل سنت اولين مكانى كه حضرت در آنجا ظهور مى كند بين ركن و مقام است .
سيوطى به سندش از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه فرمود: (( مهدى از مدينه به سوى مكه خروج مى كند ، مردم از او مى خواهند كه از ميانشان خروج كند آن گاه با او بين ركن و مقام بيعت مى كنند در حالى كه كراهت دارد ... )) . [SUP](170)[/SUP]
شيخ طوسى به سندش از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه فرمود: (( گويا قائم را در روز عاشورا روز شنبه ايستاده بين ركن و مقام مشاهده مى كنم ... )) . [SUP](171)[/SUP]
اين اخبار به جهت كثرت و تظافر آنها قابل اثبات تاريخى است
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
: حضرت مهدى عليه السلام بعد از ظهور چه عملى انجام مى دهند؟
مطابق روايات بعد از ظهور بين ركن و مقام خطبه اى خوانده ، آن گاه مردم را به بيعت با خود دعوت مى نمايد:
نعمانى به سندش از جابر بن يزيد جعفى از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه در حديثى طولانى فرمود: (( و قائم در آن روز در مكه است ، تكيه بر بيت الحرام داده و به آن پناه مى برد. آن گاه ندا مى دهد: يا ايها الناس ! ... . )) [SUP](172)[/SUP]
مجلسى به سندش از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه فرمود: (( همانا او - امام زمان عليه السلام - به سوى مسجد الحرام به حركت در مى آيد و در آنجا كنار مقام ابراهيم چهار ركعت نماز مى گزارد و با تكيه بر حجر الاسود حمد خدا و ثناى او را به جاى آورده و يادى نيز از پيامبر كرده و بر او درود مى فرستد. آن گاه سخنى را آغاز خواهد كرد كه هرگز كسى چنين سخن نگفته است ... )) . [SUP](173)[/SUP]
نعمانى به سندش از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه در حديثى فرمود: (( گويا بر او نظر مى كنيم در حالى كه بين ركن و مقام مردم با او بيعت مى كنند
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
: اول كسى كه با حضرت مهدى عليه السلام بيعت مى كند چه كسى است ؟
مطابق روايات اول كسى كه با حضرت مهدى عليه السلام بيعت مى كند جبرئيل است .
ابان بن تغلب از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود: (( همانا اول كسى كه با قائم عليه السلام بيعت مى كند جبرئيل است ... )) .
طبرسى از ابى عبدالله عليه السلام نقل كرده كه در حديثى فرمود: (( ... پس خداوند عزوجل جبرئيل را مى فرستد تا نزد او آمده و سؤال كند ، به او مى گويد: به چه چيزى دعوت مى كنى ؟ قائم او را از ماهيت دعوت خبر مى دهد. جبرئيل مى گويد پس من اول كسى هستم كه با تو بيعت مى كنم . آن گاه مى گويد كف دستت را بده و آن را بر دست خود مسح مى كند ... )) . [SUP](175)[/SUP]
در اينكه بيعت جبرئيل به چه معنا است دو احتمال وجود دارد:
1- معناى رمزى : به اين معنا كه مقصود از آن تاءييد الهى براى حضرت است ، زيرا جبرئيل بزرگترين نماينده الهى است . ولى اين معنا در صورتى صحيح است كه حمل بر معناى صريح و ظاهر آن ممكن نباشد در حالى كه چنين نيست .
2- معناى رايج : به اين معنا كه مقصود به بيعت همان معناى رايج آن است كه مردم با خليفه و ديگران انجام مى دهند. و فايده آن دو چيز است :
الف : توجه مردم به لزوم بيعت با حضرت .
ب : تاءييد حركت و قيام امام زمان عليه السلام .
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
439 : مقصود از اصلاح امر حضرت مهدى عليه السلام در يك شب چيست ؟
مطابق روايات شيعه و سنى خداوند متعال امر حضرت مهدى عليه السلام را در يك شب اصلاح خواهد كرد.
ابو بصير از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود: (( خداوند عزوجل امر او را در يك شب اصلاح خواهد نمود )) .
و نيز از امام حسين عليه السلام نقل است كه فرمود: (( قائم ما اهل بيت [كسى است كه ] خداوند متعال امر او را در يك شب اصلاح و آماده خواهد نمود )) .
ابن ماجه از امام على عليه السلام نقل كرده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: (( مهدى از ما اهل بيت است كه خداوند امر او را در يك شب اصلاح و آماده خواهد نمود )) . [SUP](178)[/SUP]
مقصود به اصلاح امر حضرت در يك شب آن است كه مقدمات نصر و پيروزى را در اسرع وقت و در يك شب فراهم كرده و او را مامور به ظهور خواهد نمود و اولين اقدامى كه براى او خواهد نمود اجتماع اصحاب خاص آن حضرت است .
ولى چيزى كه باقى مى ماند اينكه چگونه امر حضرت در يك شب اصلاح و آماده مى شود در حالى كه طابق روايات گروهى همانند جيش سفيانى و دجال و ديگران به مبارزه با او خواهد پرداخت .
پاسخ :
اولا : ممكن است مقصود از يك شب كه در روايات آمده كنايه از سرعت اصلاح امر امام زمان عليه السلام اشد.
ثانيا : ممكن است مقصود از اصلاح امر حضرت عليه السلام پيروزى در يك شب باشد.
ثالثا : ممكن است مقصود از اصلاح امر حضرت تنها مقدمه سازى براى اعلان ظهور باشد گر چه پيروزى هايى به طول انجامد.
رابعا : از آنجا كه معارضه با مخالفان به سرعت و با اعجاز انجام مى گيرد ، لذا تعبير به يك شب شده است .
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
440 : غلبه بر جهان با ياران اندك چگونه ممكن است ؟
اگر چه در روايات به ياران محدود حضرت يعنى 313 نفر اشاره شده است ولى پيروزى آنان بر مستكبران به رهبرى حضرت مهدى عليه السلام از جهاتى دور از انتظار نيست زيرا:
1- در روايات به ياران ديگرى در حدود ده هزار نفر نيز اشاره شده كه بدون تحقق آنها حضرت مهدى عليه السلام ظهور نخواهد كرد.
2- غلبه حضرت بر جهان ممكن است از طريق اعجاز باشد زيرا خداوند متعال ضمانت كرده تا گروه اندك را در صورت استقامت بر گروه زياد پيروز گرداند. [SUP](179)[/SUP]
3- از طريق علل و اسباب عادى و ظاهرى نيز حصول چنين فتح و پيروزى امرى دور از انتظار نخواهد بود ، زيرا حضرت در موقعى ظهور خواهند كرد كه اوضاع و احوال اجتماعى ، اخلاقى و سياسى كاملا مساعد باشد. در آن موقع همه ملل به جهت سرخوردگى از نظام هاى مختلف و قتل و غارت ها به تنگ آمده اند و لذا در انتظار چنين حكومتى به سر مى برند. و مردم به مجرد شنيدن خبر ظهور به آن حضرت و حكومتش روى خوش نشان مى دهند و ايشان تنها با گروه خاصى درگير خواهند شد.
4- از آنجا كه جهان به مانند دهكده اى كوچك درآمده و هر چه از عمر آن بگذرد اين ارتباط تنگ تر خواهد شد ، لذا با به دست گرفتن نقطه هاى كليدى و با استعانت از خداوند متعال حكومت جهانى حضرت تحقق خواهد يافت .
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
: آيا پيروزى حضرت مهدى عليه السلام بر مخالفان و گسترش حكومتش همراه با اعجاز است ؟
در مورد سؤال فوق سه احتمال وجود دارد:
1- اينكه نصرت حضرت و پياده كردن حكومت جهانى تماما با اعجاز و قدرت خارق العاده الهى باشد. لى اين احتمال از جهاتى قابل مناقشه است :
الف : اگر اعجاز راه صحيحى براى دعوت الهى بود حضرت مى توانست در خلال غيبت صغرا از آن براى سيطره بر عالم استفاده كند.
ب : با اعجاز احتياج به تعداد زيادى از اصحاب نيست .
ج : مطابق برخى روايات بين حضرت و مخالفينش جنگ و خونريزى شديدى در خواهد گرفت و در صورت اعجاز تام ، احتياج به اين كارها نيست .
2- اينكه خداوند متعال اراده كرده كه حضرت مهدى عليه السلام به صورت عادى بر دشمنان خود غالب شده و حكومت عدل جهانى را گسترش دهد بدون آنكه كوچك ترين كمكى از راه اعجاز در پيشبرد اهداف او بشود.
اين احتمال نيز خالى از اشكال نيست زيرا مطابق روايات حضرت مهدى عليه السلام مورد عنايت و تاءييد خاص الهى در جهت ظهورش خواهد بود.
3- با رد دو احتمال پيشين به اين نتيجه مى رسيم كه نصرت حضرت به طور طبيعى و عادى خواهد بود گر چه اين نصرت همراه با تاءييدات جزئى و خاصى از جانب خداوند است ، زيرا همان گونه كه مى دانيم بشر در عصر ظهور مورد ظلم و ستم فراوان است و از طرفى از حيث فرهنگى و رشد عقلانى عموم بشر به بالاترين سطح خود رسيده است و لذا به دنبال چنين رهبرى الهى مى گردد كه با لبيك به دعوتش از او پيروى نمايد. هرگز ابرقدرتها با همه امكاناتى كه دارند نمى توانند در مقابل اراده ملت ها بايستند. اگر مردم همگى يكپارچه و يك صدا فرياد برآورند دشمنانشان به زانو در خواهند آمد. مگر نبود كه در صدر اسلام چگونه مردم فوج فوج داخل اسلام شده و دعوت پيامبر را پذيرفتند؟ در عصر ظهور نيز هنگامى كه مردم دنيا از وسايل ارتباط جمعى خبر قيام مصلحى جهانى را بشنوند به او گرويده و از او حمايت خواهند كرد ، و كسى نمى تواند در صورت اقبال مردم با اراده آنها مقابله كند گر چه هر كجا كه مانعى خاص پيدا شده خداوند متعال به كمك او آمده واز حضرت حمايت خواهد نمود.
و لذا در روايات آمده است كه امام زمان عليه السلام با نصرت و ترسى كه در دل دشمنان مى افتد حمايت خواهد شد. اين ممكن است كه به صورت عادى باشد؛ زيرا با نصرت مرم كه به عنايت خداوند و اقبال مردم است چنان رعبى در دل دشمنان خواهد افتاد كه همه امكانات خود را گذارده فرار خواهند نمود.
امير مومنان على عليه السلام مى فرمايد: (( هنگامى كه حضرت مهدى عليه السلام ظهور مى كند نام مباركش ‍ بر سر زبانها خواهد بود و وجود مردم سرشار از عشق به مهدى است به گونه اى كه جز نام او هيچ نامى در ياد و زبان آنان نيست و با دوستى او روح خود را سيراب مى كنند )) . [SUP](180)[/SUP]
442 : آيا حضرت مهدى عليه السلام با شمشير قيام خواهد كرد؟
برخى سؤال مى كنند كه مطابق برخى روايات امام زمان عليه السلام با شمشير قيام خواهد كرد و با آن به مقابله با مخالفان حق و حقيقت و ظالمان خواهد پرداخت . اين مساءله قابل پذيرش نيست ، زيرا چگونه ممكن است يك نفر با شمشير در مقابل تسليحات كشتار جمعى جديد و مخرب كه مى تواند كل كره زمين را چندين بار نابود كند ايستاده و مقابله كند؟
اصل اين مساءله در روايات به آن اشاره شده است . محمد بن مسلم از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه فرمود: ... و اما شبهه من جده المصطفى صلى الله عليه و آله فخروجه بالسيف و قتله اعداء الله و اعداء رسوله صلى الله عليه و آله و الجبارين و الطواغيت و اءنه ينصر بالسيف و الرعب ... [SUP](181)[/SUP] ؛ (( ... و اما شباهت مهدى به جدش مصطفى صلى الله عليه و آله به خروج با شمشير و كشتن دشمنان خدا و دشمنان رسولش و جباران و طاغوت ها است . و همانا او به توسط شمشير و ترس نصرت و يارى خواهد شد ... )) .
ولى بحث در آن است كه مقصود از شمشير چيست ؟ آيا شمشير موضوعيت و خصوصيت دارد يا اشاره به چيزى ديگر است ؟
پاسخ :
اولا : چه اشكالى دارد كه شخصى با شمشير ولى همراه با اعجاز الهى كه حضرت را مساعدت مى كند با شمنان خود به مقابله پردازد؟
ثانيا : به احتمال زياد مقصود از شمشير ، قوت و اسلحه است ؛ زيرا مسلمانان در آن عصر يعنى قبل از هزار سال اسلحه اى به جز شمشير نداشته و هرگز به ذهن آنها چنين تسليحاتى خطور نمى كرده است ، لذا از (( اسلحه )) به شمشير تعبير شده است .
ر اين صورت دو احتمال وجود دارد:
الف : اينكه امام زمان عليه السلام نيز به قدرت و اعجاز الهى و يا از راه تسلط بر تسليحات موجود بر ضد مخالفان و ظالمان استفاده مى كند.
ب : احتمال ديگر آن است كه امام زمان عليه السلام با تسلط بر مراكز تصميم گيرى و از كار انداختن وسايل جنگى آنها كه با هسته هاى مركزى ارتباط دارد تمام آنها را از راه اعجاز يا طريق عادى از كار مى اندازد.
ثالثا : مطابق برخى روايات شمشيرهاى اصحاب حضرت از آهن است ولى نه مثل اين آهن هايى كه در دسترس ‍ ما قرار دارد ، بلكه به گونه اى است كه اگر يكى از آنان با شمشير خود بر كوه زند آن را دو نيم مى كند. و بنابر تعبير ديگر وسيله دفاعى آنان به گونه اى است كه اسلحه دشمن هرگز بر آنها كارگر نيست . [SUP](182)[/SUP]
لذا ممكن است اسلحه اى را كه حضرت و ياورانش به كار مى برند از وسايلى باشد كه بتواند همه دستگاه هاى دشمنان را از كار بيندازد ولى در مقابل هيچ دستگاهى بر آن كارگر نباشد ، همان گونه كه در ين زمان بشقاب پرنده ها و اشياى نورانى شناخته نشده را مشاهده مى كنيم .
رابعا : پيروزى عمده امام زمان عليه السلام و سيطره آن حضرت بر جهان از راه اقبال مردمى به سوى ايشان است و ديگر از راه ترس و رعبى است كه خداوند در قلوب مخالفان و ظالمان قرار مى دهد تا تمام تسليحات خود را بر زمين گذارده فرار كرده يا تسليم مى شوند ، خصوصا آنكه در ابتداى ظهور وقتى مقدارى از معجزات حضرت را مشاهده كردند مى فهمند كه امر او الهى است و نمى توان با مرد الهى مقابله كرد بدين جهت تسليم حضرت مى شوند و گروه اندكى نيز كه به مخالفت و مقابله مى پردازند نابود ى شوند.
خامسا : از كجا كه در زمان ظهور حضرت مهدى عليه السلام اين اسلحه خطرناك در اختيار بشر باقى مانده باشد زيرا ممكن است كه در اثر حوادث و آشوب ها و جنگ هاى جهانى كه پيش از ظهور آن حضرت اتفاق ى افتد اين اسحله ها نابود شود.
سادسا : جنگ ها و كشتارهاى بى رحمانه نتيجه جهل و ضلالت و بى خردى بشر است . حال اگر در عصر ظهور عقل مردم كامل شود بر فرض كه سلاح هاى خطرناك در اختيار داشته باشند آن را بر ضد يكديگر به كار نمى گيرند و نيروهايى كه آن سلاح ها را در اختيار دارند پى به حقانيَّت حضرت برده و يا با ايجاد رعب و وحشت كه در دلشان قرار مى گيرد از به كار بردن آن بر ضد حضرت خوددارى مى كنند
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
: كشتارى كه در روايات مهدويت به آن اشاره شده به چه وقتى اشاره دارد؟
خبارى كه در آنها كشتار در حجم وسيعى را مطرح كرده اند بر دو قسم است :
الف : قسمتى از آنها مربوط به ملاحم و فتنه هاى قبل ظهور است و هيچ گونه ارتباطى به دوران ظهور ندارد و تنها ناظر به اوضاع نابسامان جهان پيش از ظهور است . بيشتر اين روايات از روايات مرسه اهل سنت است .
ب : دسته اى ديگر از روايات مربوط به هنگامه ظهور و حكومت امام زمان عليه السلام است . اين نوع روايات نيز بر دو گونه اند:
1- رواياتى كه از طريق عامه و از نبويات است و بيشتر آنها مشكل سندى دارد ، به طورى كه بعضى از آنها مرسل و برخى ديگر به پيامبر صلى الله عليه و آله منتهى نمى شود ، بلكه از افرادى مانند كعب الاحبار نقل شده كه در زمان پيامبر مسلمان نبوده است .
عمده اين روايات از اسرائيليات است كه با اغراض مختلفى وارد كتاب هاى روايى شده اند. عالمى از اهل سنت مانند ابن كثير هنگامى كه به روايات امثال كعب الاحبار مى رسد مى گويد: (( خدا ما را از اين همه اخبار دروغى كه وارد تفسيرها و كتاب هاى روايى شده بى نياز كند ... )) . [SUP](183)[/SUP]
2- رواياتى كه از طريق اهل بيت عليهم السلام نقل شده و يا در كتاب هاى شيعه ذكر شده است . در اين كتاب ها اخبار منقولى از اهل بيت عليهم السلام و برخى ديگر كه نقل شده به آن حضرت منتهى نمى شود.
444 : حجم كشتارها و خونريزى ها در هنگام قيام حضرت مهدى عليه السلام چه مقدار است ؟
نمى توانيم ادعا كنيم كه هنگام قيام امام زمان عليه السلام هيچ گونه قتل و كشتارى رخ نمى دهد ، زيرا مسلما اين واقعه عظيم بدون برطرف كردن خارها و دشمنان سر راه آن حضرت ميسر نخواهد شد.
و لذا در روايات مشاهده مى كنيم كه اهل بيت عليهم السلام بر اصل قتل و خونريزى هنگام ظهور و قيام حضرت اشاره كرده اند.
بشير بن ابى اراكه نبال مى گويد: هنگامى كه به مدينه وارد شدم به طرف منزل ابو جعفر امام باقر عليه السلام رفتم ... عرض كردم : مرجئه مى گويند: هنگامى كه قيام قائم روى دهد همه كارها براى او هموار خواهد شد و به اندازه يك ظرف حجامت هم خون نمى ريزد. حضرت فرمود: ... كلا والذى نفسى بيده حتى نمسح و انتم العرق و العلق ... [SUP](184)[/SUP] ؛ (( هرگز چنين نيست سوگند به آن كه جانم به دست اوست كار به اينجا مى انجامد كه ما و شما عرق و خود بسته شده را پاك خواهيم كرد. ))
به اين مضمون روايات ديگرى نيز رسيده است . ولى از طرفى ديگر تاريخ گواهى مى دهد كه پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و امامان اهل بيت عليهم السلام سعى داشته اند امور را به طور عادى و از مسير طبيعى آن انجام دهند و حتى الامكان دست به شمشير نبرند ، زيرا هدف آنان ارشاد و هدايت مردم است جز آنكه گسترش عدل در جامعه اقتضاى كشت و كشتارى گر چه در حد محدود را دارد و قرار نيست كه تمام امور از طريق معجزه حل شود ، ولى انديشه افراطى نيز در اين مساءله صحيح نيست و هرگز دليلى عقلى و عقلايى و نقلى بر گستردگى كشتارها در حدى وسيع وجود ندارد خصوصا آنكه مطابق ادعاى برخى ، از هر نه نفر هفت هفت نفر يا از هر هفت نفر پنج نفر كشته مى شوند.!
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
لطفا نظرات خود را از قبیل پیشنهاد یا انتقاد بدهید ....

(اللهم عجل لولیک الفرج)
 

آشنا....

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خیلی ایده جالبیه؛ فقط یه نظر دارم و اون اینکه هر پنجشنبه تاپیکو به روز کنید و هر هفته به دوستاتون اطلاع رسانی کنید(چون ما شاید یادمون بره:w05:) اینجوری شکل منسجم تر و تعداد بازدیدهای بیشتری خواهد داشت. اگه وقت کنم حتماً تاپیکتونو از اول مطالعه میکنم :gol:
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خیلی ایده جالبیه؛ فقط یه نظر دارم و اون اینکه هر پنجشنبه تاپیکو به روز کنید و هر هفته به دوستاتون اطلاع رسانی کنید(چون ما شاید یادمون بره:w05:) اینجوری شکل منسجم تر و تعداد بازدیدهای بیشتری خواهد داشت. اگه وقت کنم حتماً تاپیکتونو از اول مطالعه میکنم :gol:
جمعه ها این کارو میکنم اما وقت اطلاع رسانی ندارم ؟؟کمکم میکنی؟؟
 

آشنا....

عضو جدید
کاربر ممتاز
آرماگدونarmageddon

آرماگدونarmageddon

آرماگدون در زبانهاي اروپايي به معني مكان وقوع آخرالزمان مي باشد.در انجيل لاتين،آرماگدون،محلي است كه لشكر هاي خدا جمع مي شوند تا نبرد آخرالزمان آغاز شود.اصل عبراني اين لغت «حارمجدون»است
مكاشفات يو حننا باب 16 آيه 17:
«ايشان را به موضعي كه در عبراني آن را «حارمجدون»ميخوانند فراهم آورند»
حارمجدون در عبري به معناي ناحيه كوهستاني مجيدو ميباشد
(mountain region of Megiddo)
همچنين در كتاب دانيال نبي در تورات به تجمع لشكر هاي موعود در محلي به نام «كوه هاي مجيد»اشاره شده است
كتاب دانيال باب 11 آيه 45:
«وخيمه هاي ملوكانه خود را در كوه مجيد مقدس در ميان دو دريا برپا خواهد نمود»
علمائ مسيحي و يهودي بسيار در مورد اين مكان جغرافيايي بحث كرده اند و اكثرا ميگويند كه آرماگدون يا حارمجدون بايد نام كوهي در فلستين باشد.
بايد بدانيم كه در جغرافيا فعلي جهان كوهي به نام حامجدون يا مجيد مقدس در فلسطين و يا لبنان وجود ندارد.اصولا اين سرزمينها،زمينهاي مسطح كنار دريا هستند.چند تپه بلند و كوتاهي هم كه در اين سرزمينها موجود ميباشد(مثل بلنديهاي جولان)هيچكدام نام حارمجدون يا مجيد و يا چيزي شبيه به اين را ندارند.
جالب اينجاست كه بدانيم در اسامي جغرافياي عبراني اين مناطق در 2000سال پيش نيز كوهي به اين نام وجود نداشته يعني اصلا در اين منطقه كوهي وجود ندارد.
دوباره متن دانيال نبي را بخوانيد:«اين كوه مابين دو درياست»
ميدانيم دانيال نبي قبل از مهاجرت به ايران از اهالي فلستين بوده چرا كسي كه كه به جغرافياي وطنش به خوبي آگاه است بايد اين طور ابهام آميز از حارمجدون صحبت كند؟چرا فرشته هنگام وحي به دانيال آدرس داده:-ناحيه ميان دو دريا_اگر دانيال به عنوان يك فلسطيني اين مكان را ميشناخته نيازي به آدرسي تا اين اندازه اسرار آميز نبوده است.فرشته ميتوانسته خيلي راحت تر بگويد:كوه مجيد مقدس،نزديك اورشليم.
ميتوانيم نتيجه بگيريم«حارمجدون» يا كوه مجيد مقدس يا آرماگدون،براي نويسندگان تورات و انجيل مكاني ناشناخته محسوب ميشده،حال به تجزيه و تحليل اين واژه ميپردازيم.
«حارمجدون»يك ريشه فارسي باستان دارد.پيشوند«هرا»يك پیشوند اوستايي است به معني«كوه»يا «منطقه كوهستاني»در اوستا به طور مثال به كوه البرز«هرابورزتي»ميگويند. پیشوند اوستايي «هرا»در طي زمان تبديل به حروف«ال»شده است.اين همان الف و لامي است كه در اول اسامي كوه هاي معروف ايران وجود دارد:البرز،الموت،الوند،الکندو.. اما در باره قسمت دوم اين واژه يعني«مجدون»از كلمه «مجد»عربي و عبري مي آيد.به معناي شكوه و بزرگي و تقدس.واژه مجد ريشه اي فارسي دارد:واژه«مزدا» يا «مزد»كه همان واژه اي است كه در كلمات:اهورا مزدا يا اورمزد يا هرمزد وجود دارد.با توجه به اين كه به دانيال نبي در ايران وحي ميرسيده و نظر به اين كه اصل مكاشفات يوحننا دنباله كتاب زكرياست كه اصلا به زبان فارسي باستان نگاشته شده اصل اين كلمه ميبايست اين بوده باشد«هرا مزدا»به معني كوه با شكوه و مقدس .كساني كه به تقسيم بندي ايلات ايران در سيستم هخامني آشنايند به خوبي ميدانند منطقه «هرا مزدا»كجاست.
توجه شما را نيز جلب ميكنتم به شباهت واژه ي «هرا مزدا»با «هرمزدگان»وجالب اينجاست كه در تقسيمات كشوري فعلي استان هرمزگان درست بالاي تنگه هرمز و در مرز اتصال دو درياي عمان و خليج فارس قرار دارد!به نظر نگارنده كلمه لاتين آرماگدون دگرگون شده لفظ فارسي هرمزدان است.


كتاب علائم آخرالزمان در اديان و ملل مختلف(مولف دكتر مريم امجدي)
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سلام دوست عزيز
ممنون از زحماتتون
اما ايكاش قبلش يه جستجويي در مطالب تالار انجام ميداديد، فكر كنم تاپيكهايي از اين دست رو بهبود مي بخشيديد بهتر بود، تاپيكهايي از قبيل :
[h=3]پرسمان مهدوي[/h]
[h=3]مهديه3: شناخت دشمان صاحب الزمان(عج)(شناخت شيطان، فرقه ها و مكاتب شيطاني)[/h]
[h=3] مهديه2:شناخت امام عصر(عج) ،ظهور و آخرالزمان[/h]
[h=3]آرشيو مقالات مهدوي[/h]
ان شاءاله كه همواره موفق و سلامت باشيد
ياحق
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
ياري‌دهندگان مهدي موعود در آخرالزمان؛ چون داراي وظيفه و مأموريتي مهم و خطير هستند، در تمامي تاريخ اسلام نشانه‌هايي از آنها وجود دارد و با استفاده از آيات الهي مي‌توان به معرفي خصوصيات آنها پرداخت.


 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز
بررسی ویژگی یاران امام زمان:

حال اين سؤال پيش مي‌آيد كه نيازهاي ياران امام زمان (عج) چيست و چگونه مي‌توان آنها را كسب كرد؟
 

E ntezar

عضو جدید
کاربر ممتاز

دانش و بينش، نخستين نياز ياران امام زمان (عج) است. يار امام زمان بايد دانش و بينش الهي داشته باشد تا در تصميم گيري‌ها و عمل دچار خطا نشود. حق را از باطل تشخيص دهد و اين را با تقوي به دست خواهد آورد، زيرا با تقوا موانع فهم و درك و علم و دانش را كنار زده و با دانش دروني و باطني نگاه مي‌كند. خداوند مي‌‌فرمايد: «إتقوا الله و يعلمكم الله».

بصيرت و بينش دومين نياز و ويژگي ياران ولي عصر (عج) است.

بصيرتي كه با چشم باطن ببيند و با گوش باطن بشنود. با ملائك الهي در ارتباط باشد. اهل حق و باطل را بشناسد تا دچار انحطاط فكري و اخلاقي و روحي نشود و اين بصيرت نيز با تقوا به دست مي‌آيد.

خداوند مي‌فرمايد: «إن تتقوا الله يجعل لكم فرقانا». فرقان يعني نيرو و تواني كه با آن حق را از باطل جدا كنيد. به بركت اين تقوا انسان، شيطان‌شناس نيز مي‌شود. دشمن را هم مي‌شناسد.
بيداري را بايد سومين نياز ياران مهدي (عج) عنوان كرد. ياور امام زمان (عج) بايد هوشياري و بيداري داشته باشد تا هر زمان كه شياطين براي فريب زدن آمدند، بيدار شود، دام ابليس را بشناسد و از شيطان فرار كند. چون انسان خواب و چشم بسته سريع در چاه مي‌افتد و اين هم با تقوا ممكن است. «إنّ الذّين التّقوا إذا مسهم طائف من الشّيطان تذكروا فإذاهم مبصرون».
حال براي بيان ويژگي‌هاي ياران امام زمان (عج) بايد گفت كه خداوند مي‌فرمايد: «إن الأرض يرثها عبادي الصالحون» (زمين را بندگان صالح من به ارث مي برند) پس وارثان زمين كه امام زمان (عج) و ياران ايشان هستند، دو ويژگي دارند: 1-عبادالله‌اند 2- صالحين‌اند.
حال طبق آنچه از آيات الهي و توسط مفسران و متكلمين بزرگ اسلامي ويژگي‌هاي بندگان صالح عبارتند از:
متواضع اند، «عباد الرحمن الذّين يمشون علي الأرض هونا»
داراي بينش صحيح هستند، زيرا غرور در قلب و عقل آنان نفوذ نكرده است
اهل پرورش جاهلان جامعه‌اند، «وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما»
اهل طاعت و سجده و قيامند، «و الذين يبيتون ربهم سجدا و قياما»
خود را آلوده به گناه نمي‌كنند، «والذين يقولون ربنا أصرف عنا عذاب جهنم»
اهل اعتدالند، «إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم يقتروا»
موحدند و غير خدا را نمي‌خوانند، «لا يدعون مع الله الها آخر»
به جان انسان‌ها احترام مي‌گذارند، «ولايقتلون النفس التي حرم الله إلا بالحق»
پاكدامنند، «ولايزنون»
دنبال پاكسازي روان خويش‌اند، «و من تاب و عمل صالحا»
جبران كننده عقب‌ماندگي‌ها و پركننده خلأها هستند، «إلا من تاب و آمن و عمل صالحا»
حتي مرتكب مقدمات گناه هم نمي‌شوند و در مجالس گناه هم شركت نمي‌كنند، «و إذا مروا باللغو مروا كراما»
كلامشان صحيح است، «و الذين لا يشهدون الزو»
اهل لغو نيستند، «و إذا مروا باللغو مروا كراما»
پرورش‌دهنده نسل سالم و مفيدند، «هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قره أعين»
امام ديگرانند، «و جعلنا للمتقين إماما»
كلام را گوش مي‌دهند و از بهترين آن پيروي مي‌كنند، «فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه»
ايمان دارند، «قل يا عباد الذين آمنوا إتقوا ربكم»
بنده خداي متعال هستند و امور خود را واگذار به خداي متعال مي‌كنند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنيا نيستند، «ثم يقول للناس كونوا عبادا لي من دون الله»
شيطان را به زانو در آورده‌اند، «ولأغوينهم أجمعين إلا عبادك منهم المخلصين»
ويژگي‌هاي صالحين را دارند يعني صددرصد اعمالشان صالح است، «والذين آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم في الصالحين»
امر ازدواج را براي جوانان را تسهيل مي‌كنند، «و أنكحوا الأيامي منكم و الصالحين من عبادكم و إمائكم»
در كار خير از همديگر سبقت مي‌گيرند، «و يسارعون في الخيرات و أولئك من الصالحين
 

Similar threads

بالا