با سلام مجدد
چنانچه بنده نام شریف شما را بدونم تا بتونم به نام شما را خطاب کنم ممنون میشم
منظور بنده از این حرف چیز دیگه ای بود
اسم کوچیک من محمد هست
منظورتون رو خوب بیان نکردید و یا عجولانه قضاوت کردید
حرف جنابعالی درسته و خیلی از مواقع باید از افکار پیروی کرد
خیلی از جوامع پیشرفته نه تنها توی گذشته بلکه الان نیز پیرو افکار افراد پیشرو جامعه هستند و همین افکار پیشرو در طول تاریخ بوده که باعث پیشرفت جامعه بشری شده
هر جامعه به اندازه بهره برداری خودش از این افکار تونسته یه پیشرفت نسبی را کسب کنه ، یک جامعه بیشتر و یکی کمتر
پس پیروی از افکار پیشرو عیب و یا نقص که نیست هیچ بلکه باعث پیشرفت نیر میشه
صد درصد موافقم و جای هیچ بحثی نیست.
اما این که بخوایم مشکلات را بدون نظر گرفتن مسائل غریضی ، آزادی های فردی و... به موضوعی نه چندان مرتبط ارتباط بدیم این میشه تحت تاثیر افکار و حرفهای قالبی قرار گرفتن
همه این مواردی که شما فرمودین مورد قبول و موثر هست و شاید بیشتر از مورد ماهواره. اما نظر بر این بود که تاثیر ماهواره بررسی بشه و مطمئن اینکه بین اون گریزی هم به موضوعات بالا زده خواهد شد.
شاید تاثیر این عامل رو بیشتر باید شرح بدم در شرایط کنونی ( مطمئنا اگر بخوایم ریشه یابی کنیم به مواردی که شما ذکر کردین در اصل برسیم اما نمیشه در ارتباط مستقیم بودن با ماهواره رو منکر شد)
یکی از همکاران که خوب از این وسیله در خانه استفاده میکرد یک روز بحث سلامت خانواده و استفاده از این وسیله بینمون مطرح شد.
من مخالف استفاده از این بخاطر ظرفیتهای کم و خلاهای فرهنگی زیاد و عدم وجود امکانات جایگزین بودم و ایشون مصر به استفاده.
به هر حال در جایی از توجیهاتشون به این مطلب رسید که حتی وقتی من دارم تصویری رو نگاه می کنم که از نظر شما دیدنش جالب نیست پسر دبیرستانی من آنچنان درکش بالاست که خودش سرش رو پایین می اندازه و ....
و ایشون منکر تاثیرگذاری این وسیله بر خودش و خانواده بود.
یه سری از مسائل مانند اون مواردی که شما لطف فرمودید ذکر کردید هست مانند امکانات در فضای آموزشی ، و.... که این ها وظیفه دولت و سیستم اموزشی هست تا این امکانات را جهت رشد جامعه فراهم کنه و کاری از دست کس دیگری بر نمیاد
اما یک آموزگار میتونه با در نظر گرفتن ازادی های فردی اشخاص حتی در سنین نوجوانی و دیگر مسائل مرتبط با رشد نوجوانان در یک جامعه با بکارگیری تکنیک های رفتاری مناسب ، در جهت رفع مشکلات فردی افراد موثر باشه
مشکلاتی که جنابعالی ذکر کردید از دست کسی جز سیستم اموزشی و دولت بر نمیاد اما اینکه یک دانش آموز بخواد بدلیل مشاهده شبکه های تلویزیونی محکوم بشه و گفته بشه که روی درس نوجوانان تاثیر گزار هست حرف درستی نیست
وظیفه دولت و نظام آموزشی و اشکالات سیستم آموزشی بجای خود
مهمترین رکن در تربیت یک فرد در درجه اول خانواده هست
وقتی خانواده فرزندش رو رها می کنه و فقط فکر خورد و خوراک اون هست نمیشه از سیستم آموزشی ( با این همه اشکالات)توقع معجزه داشت ( مثالهایی که قبلا زدم)
تاثیرگذاری آموزگار هم زیاد هست اما دوره تغییر کرده ( زمانی بخاطر اهمیت دادن سیستم و خانواده ها به شان و جایگاه معلم این تاثیر زیاد بود) و اکنون تاثیر پذیری یک نوجوان از دوستان و گرایشهای آنها و همچنین وسایل ارتباط جمعی( تلفنی که مثال زدم) و به نوعی رواج یک تفکر بی خیالی در نسل های جدید تاثیر گذاری معلم به شدت کاهش پیدا کرده
مثل این میمونه که بگیم دلیل ترافیک توی شهرها خودرو های تک سرنشین هستند در صورتی که این حرف شاید در وهله اول درست باشه و واقعا هم دلیل ترافیک خودرو های تک سرنشین هستند اما آیا این به منزله اینه که جلوی تردد این خودرو ها گرفته بشه ؟ مثل این میمونه که حلوی دیدن ماهواره را برای نوجوانان بگیریم
دلیل ترافیک توی شهر های بزرگ نبود زیر ساخت مناسب جهت حمل و نقل عمومی هست که باعث میشه خودرو های تک سرنشین زیاد بشن
حالا بحث ماهواره دیدن هم و یا اون مثالی که راجع به اون اتفاق درد آور در اون روستا فرمودید هم مطابق با همین مثاله
این مثال شما ضمن تایید یکی از عوامل اصلی ترافیک و بحث بر سر عوامل مهم دیگر هست اما در نهایت همین عامل رو نفی می کنید در صورتی که هرچقدر زیر ساخت آماده بشه نمی توان هزینه سنگین آماده سازی زیر ساخت برای توجیه حضور تک سرنشین رو یاف حتی در جوامع پیشرفته که هزینه زیادی برای آماده سازی زیر ساخت های حمل و نقل کرده اند.
البته این هزینه ها رو به سمتی برده اند که مزیتهای زیاد و جایگزین های مناسبی بجای تک خودرو در اختیار افراد باشد.
بحث ماهواره ارتباط زیادی با این مثال نداره جز اینکه باید مزیت های دیگری تعریف بشه برای افراد. اما این خانواده ها هستند ( به قول دوستمون در جوامع توسعه یافته نظارت خانواده ها بیشتر هست) باید ناظر بر دستیابی فرزندانشان به امکانات مختلف باشند از کودکی تا نوجوانی.
به نظرشما دلیل تجاوز دیدن شبکه های تلویزیونی هست یا :
سرکوب امیال طبیعی افراد ؟
نبود حس آرامش درونی در نو جوانان ؟
نبود یک راهنمای مناسب در زمینه مسائل جنسی؟
نبود آموزش لازم جهت تخلیه انرزی های دوران جوانی ( انرزی جسمی ، حنسی و....)؟
فریب دادن دانش آموز با داستانهای خیالی برای کشیدن آنها به سمت پاکی ؟
نادیده گرفتن واقعیت ها ؟
و.....
.
.
.
دلیل تجاوز می تونه متاثر از دیدن این مسائل و آموختن روشهای.... باشه.( از طریق وسایل ارتباطی و همنشینی با دوستان و عوامل محیطی)
تحریک یک فرد در سنی که بسیار حساس و مستعد برای حرکت به سمت مسائل مختلف اخلاقی ، غیر اخلاقی، علمی و ورزشی و . . . بسیار در جهت گیری های آینده موثر هستند.
ببینید حرکت جامعه به سمت و سو های مختلف متاثر از بردارهای مختلفی هست که در تعیین مسیر جامعه موثر هستند؛ مثل:
فرهنگ عامه
خانواده
دوستان
نظام آموزشی
اقتصاد
دین
بیکاری
وسایل ارتباط جمعی
تهاجم فرهنگی
.
.
.
هرکدام از این بردارها تاثیر خودش رو بر جهت گیری جامعه میذاره
باید دید برآیند همه اینها به کدام جهت هست
آیا در جهت پیشرفت و آسایش خاطر جامعه هست یا خیر
اونوقت هست که باید برنامه ریزان برای تاثیر گذاری بر آن جهت بردار برآیند را تغییر دهند.
البته این کار زمان زیادی خواهد برد که ممکنه برای یک جهت صحیح سالها زمان لازم باشه
اما متاسفانه تصمیمات خلق الساعه و اشتباه باعث مشکلات زیادی شده
به نظر بنده آموزگار با تکنیک های رفتاری خودش میتونه نوجوانان را جهت بهبودی بهتر د رزمینه مشکلات روحی کمک کنه و باعث بشه بسیاری از فشار های موجود بر روی اون دانش اموز برداشته بشه تا اون بتونه خودش را در جهت مثبت و بهتر نشون بده
این حرف شما صحیح و تلاش من هم در همین جهت هست
البته بنده متعقد به تخصصی بودن بعضی مسائل هستم و زیاد وارد در این موارد بصورت درگیر شدن با مسائل تمام دانش آموزان نمی شوو
هر مدرسه مشاور دارد و این خانواده هست که باید درصورت اشکال فرزند خود را با مشورت مدرسه به سمت مشاوره مناسب راهنمایی کنه.