مفهوم (ورودی)

chehresaz

عضو جدید
با سلام و آرزوی بهترین ها ...کمک میخواستم...در مورد مفهوم (ورودی) وتقسیم بندی و کاربرد های اون وتفاوتی که کرده از گذشته تا کنون...
اگه کمکی از دستتون بر میاد ممنون میشم...
شاد باشین
 

chehresaz

عضو جدید
خواهش میکنم، کتاب فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، نوشته آقای حسین سلطان زاده هم هست اگه گیر آوردی یه نگاهی بنداز!

ممنون .حتما .لینک دیگه ای اطلاع نداشتین که مطلب مناسب داشته باشه؟بازم ممنون
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
عزیزم این لینکی که دوستمون گذاشته تقریبا می شه گفت خیلی خوب بود... اما شما اگه یه مطلب تحلیلی به این شکلی که گفتی می خوای (یعنی بررسی و سیر تحولیش در طی زمان) اجبارا باید تحقیقتو تو دو بخش جداگانه یعنی ورودی های قدیمی (که این بخش آسونه چون منابع و مطالب راجع بهش زیاد هست) و ورودی تو بناهای جدید انجام بدی و بعد خودت با دستهای توانای خودت :) یه تحلیل توپ از توش دربیاری... چون به این شکل مطلبی سخت فکر می کنم گیر بیاری... برای کی می خوای؟؟؟
 

chehresaz

عضو جدید
درسته عزیزم ..ممنونم...ولی مشکل اینجاست که همه ی تعاریف از ورودی تکراریه و من دنبال یک مفهوم جدید میگردم البته این مساله فقط به ورودی بنا محدود نمیشه و میتونیم اونو حتی به ورودی جنگل هم تعمیم بدیم...
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
درسته عزیزم ..ممنونم...ولی مشکل اینجاست که همه ی تعاریف از ورودی تکراریه و من دنبال یک مفهوم جدید میگردم البته این مساله فقط به ورودی بنا محدود نمیشه و میتونیم اونو حتی به ورودی جنگل هم تعمیم بدیم...
می شه بپرسم تقریبا تو چه فازی از تعریف می خوای درگیر کنی کارتو؟؟؟ یعنی تعریف کالبدی یا حسی-فضایی یا کلامی یا هرچیز دیگه...؟؟؟
بیشتر تعاریف موجود کالبدی و عملکردی ان و به نظر من هم درستش اینه.. برای درک اولیه باید از کالبد شروع کرد... اما شما می خوای یه قدم جلوتر بره؟؟
 

chehresaz

عضو جدید
راستش اونو نمیدونم عزیزم...درسته برای درک اولیه میتونیم از کالبد شردوع کنیم اما من میخوام بیشتر به مفهومش تو مکان های مختلف بپردازم و اونو به بنا محدود نکنم...
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستش اونو نمیدونم عزیزم...درسته برای درک اولیه میتونیم از کالبد شردوع کنیم اما من میخوام بیشتر به مفهومش تو مکان های مختلف بپردازم و اونو به بنا محدود نکنم...
.
واسه همین می گم پیدا کردن مطلب بدردبخور خیلی سخته... اگه عجله نداری تحقیق میدانی انجام بده... البته چون می دونم تو این شهر گل وبلبل ما خیلی جایی پیدا نمی شه :))) (من عاشقشمااااا) چند تا نمونه رو از شهرای دیگه بردار و بررسی کن (خونه های قدیمی، کاروانسرا، هتل های مدرن، دروازه ورودی شهرها والخ) ... به نتایج جالبی می رسی... من الان که چیزی ندارم... اگه به لینکی برخوردم حتما بهت می گم.. موضوع کارت خیلی جالبه...
اینی که می گم نظر شخصیمه>>> ببین تو فضای باز و طبیعی ورودی ها رو مرزها تعریف می کنن... البته قطعا در بناها هم همینطوره اما تو بناها مرزها پررنگ شدن... تو طبیعت تو باید مرزها رو بشناسی و من فکر می کنم اینها ذاتی هست یعنی من به راحتی مرز بین زمین کشاورزی و جنگل رو می شناسم اما اگه این مرز با یه بوته زار و چندتایی درخت دارای پهنا شده باشه و بعبارت دیگه کمرنگ شده باشه اونوقت ذهن من دست به کار می شه که مرز رو پیدا کنه و میانه اینها رو به فضای اولی یا دومی یعنی مزرعه یا جنگل متصل کنه... پس ورودی قطعا به شکل مرزهای فضا همه جا حضور داره... تو همین روستاهای خودمون اگه بری خونه های قدیمی ورودی هاشون کاملا بازه و احتمالا یه لونه سگ نگهبان خونه رو هم نزدیکشون می بینی و... تو معماری بخشی از مرز رو شاخص می کنن بعنوان ورودی... یعنی بخشی از جداری که هر قسمتی از اون می تونه خودش ورودی فضا باشه... در طبیت این جدار به ندرت مرزبندی شده س... چون دست نخورده س... اما احتمالا تو همین جنگل ها روبرو شدی با فضاهای که غارمانندن و شاخه ها روشو مثل سقف پوشوندن... دقت کردی چه کششی دارن و آدم چطور جذبشون می شه؟؟؟ یا وسط جداره سنگی یه کوه چطوری سیاهی ورودی یه غار آدمو به طرف خودش می کشه؟؟ این تفاوت و شاخص بودن ورودیه که ذهن رو درگیر می کنه... تو جدار بیرونی یه جنگل یا یه دشت یا حتی یه شهر هم ذهن دنبال شاخص هاست.. نمی دونم چقدر حرفام مفهومه... ورودی معبد ایسه تو ژاپن: 4ردیف نرده که باید ازش بگذری... یه مرز بین فضای مقدس داخل و فضای غیر قدسی بیرون... با طی چهار مرحله... و در هر ردیف نرده عنصر شاخصی به شکل در وجود داره... این چهار قطعا حرفی برای گفتن داره که من متاسفانه درباره ش پرس و جو نکردم ... ازین همه که گفتم فقط قصدم این بود که بگم تو هر نمونه ای می شه نکته هایی پیدا کرد که بدرد بخوره.... امیدوارم زیادی حرف نزده باشم :)
 

reihaneh_p

عضو جدید
سلام دوستان منم باید مقاله ای در مورد "مفهوم طرح ورودی دانشگاه" آماده کنم،واقعا تو دسته بندی و جمع کردنش دچار مشکل شدم، کسی می تونه راهنمایی کنه؟ لطفا.
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
طراحی سردر دانشگاه خیام


فرزان شاماسب لو به همراه محمد اکبری، توانستند رتبه دوم مسابقه طراحی سردر دانشگاه خیام مشهد را کسب کنند.

شاماسب لو درباره طرحش اینگونه توضیح می دهد:
همواره آغاز شناخت مخاطب از فضا در عرصه ورود شکل خواهد گرفت.از این رو المان سردر ورودی نقش بسزایی در دریافت مخاطب از محتوای پروژه دارد. بدیهی است که تفاوت فیزیکی وعملکردی هر فضا به تغییر ماهیت کالبد ورودی آن می انجامد. آنچه در نگاه اول ورودی دانشگاه و اماکن آموزشی و فرهنگی را از سایر اماکن شهری و عمومی متمایز می کند، نوع مخاطب خاص این اماکن است.



از این رو انتزاع در کالبد مفهومی این پروژه ها معنای بیشتری یافته و استفاده از عناصر و اشاره های مستقیم و سهل الوصول را مناسب نمی نماید. از سویی دیگر، ورودی علاوه بر انتقال مفهومی که در سوی دیگر آن نهفته است، دارای عملکرد، ایجاد تباین، تغییر فضا و *****ینگ می باشد که هر چه فاصله عرصه پس از ورود تا قلب پروژه بیشتر باشد و تباین فضاهای میان آنها افزایش یابد از این ویژگی عملکردی در سردر کاسته خواهد شد.



اما چنانچه این فاصله اندک بوده و عرصه پس از ورودی مستقیماً به مرکز ثقل پروژه منتهی شود، تاثیر ویژگی عملکردی آن دوچندان گشته و در تغییر فرم ورودی بسیار موثر خواهد بود.

بررسی محتوای سردر ورودی دانشگاه خیام:
از جمله مواردی که در نوع دیدگاه طراحان به پروژه مورد نظر موثر بوده است می توان به عناوین زیر اشاره کرد: 1-کاربری پروژه 2-وجه تسمیه دانشگاه 3-ارتباط بلافصل فضاهای درون سایت و نیاز به *****ینگ مناسب و تفکیک دسترسی های سواره و پیاده 4-لوگوی دانشگاه به عنوان یک نهاد سازمانی تمامی موارد ذکر شده غیر از مورد اول، از ویژگی های انحصاری دانشگاه خیام بوده .

از این رو استفاده از این عوامل به ایجاد طرحی زمینه گرا و منحصر به دانشگاه خیام و زمینه فیزیکی موجود آن می انجامد. بررسی زمینه: مکان یابی: همان گونه که در تصویر ارائه شده نمایان است، محل قرارگیری آبنمای محوطه نزدیک به مرکز ثقل بصری و عملکردی پروژه است.



چنانچه محور فرضی عمود بر ضلع شرقی را که از مرکز آبنما عبور می کند در نظر بگیریم، بارهای بصری و عملکردی پروژه در طرفین محور از بیشترین تعادل برخوردار خواهند بود.از این رو در نظر گرفتن نقطه تقاطع این محور با ضلع شرقی به عنوان ورودی در ایجاد نظام سلسله مراتبی متعادلی از دسترسی های پس از عرصه ورودی می انجامد.

و هرچه از این نقطه به طرفین پیش می رویم از این تعادل کاسته می شود. تقارن بصری و عملکردی: تقارن در عرصه پس از ورود از ویژگی های بارز پروژه است.نه تنها این تقارن به صورت بصری در طراحی لندسکیپ سایت به چشم می خورد، بلکه تقسیم دسترسی های پیاده و سواره به طرفین نیز ، به دلیل وجود دو پارکینگ و دو ساختمان آموزشی در طرفین، سیرکولاسیونی متقارن را به تصویر می کشد.



از سوی دیگر محل پیشنهادی ورودی در وسط ضلع شرقی واقع شده و بر این تقارن می افزاید.لذا ایجاد تقارن در طرح نیز اقدامی همراستا با زمینه خواهد بود. عنوان مسابقه از سه واژه المان، سردر و ورودی تشکیل شده است.

هر یک از این سه واژه به جزئی ماهوی از کالبد طرح اشاره می کند.از این رو دیدگاه غالب طراحی بدین صورت بوده که طرح موجود در آن واحد به عنوان یک المان نمادگرا بوده، هم به عنوان سردر به تباین فضا بیانجامد و هم مستقیماً عملکرد اصلی ورودی یعنی *****ینگ فضا و تفکیک دسترسی ها را انجام دهد به صورتی که وحدت خود را حفظ نماید و معرف یک هویت واحد باشد، نه ترکیبی از چند جزء با ذات متفاوت.



بیان دیدگاه و ایده های طراحی: 1-استفاده از خطوط مستقیم و متقاطع جهت ایجاد حس این همانی با معماری آرامگاه خیام نیشابوری و هویت پیچیده و منطق محور شخصیت خیام. 2-طراحی سیرکولاسیون ورودی به شکل لوگوی دانشگاه : جهت گیری ورودی های پیاده و سواره و تناسبات آنها به گونه ای صورت گرفته است که حرکت افراد و وسایل نقلیه به صورتی ناخودآگاه در راستای خطوط فرم لوگوی دانشگاه شکل گرفته و حاصل آن آفرینش فرمی مجازی است که از رفتار مخاطب سرچشمه می گیرد. 3-عدم تداخل مسیر سواره و پیاده پس از عرصه ورود 4-بازتابی انتزاعی از نماد دانشگاه خیام در نما.




 

Similar threads

بالا