كمك ،HELP ، سئوالات، FAQ ، درخواست ( پروژه هاي درسي )

وضعیت
موضوع بسته شده است.

memar bashe

عضو جدید
سلام من هم این ترمم روستا دارم .و جزئیات خانه های روستائی را لازم دارم
 

NOORA.FARHANG

عضو جدید
خواهش مي كنم كمكم كنيد

خواهش مي كنم كمكم كنيد

با سلام خدمت همه دوستان گرامي
استاد من در درس هندسه يكي از سوالات امتحان را قبل از امتحان داده تا حل كنيم و سر جلسه تحويل دهيم بايد پرسپكتيو دو نقطهاي يك ساختمان را بكشيم
با مشخصات زير
ارتفاع ناظر 220
فاصله ناظر 1700
همكف+2طبقه روي همكف
كف تا كف 320
تابش افتاب با زاويه 45 درجه
ارتفاع جان پناه 80 سانتي متر
sc:150
اين هم خود پلان است



اين سوال 5 نمره امتحاني من است خواهش مي كنم كمكم كنيد
استاد من خيلي سختگير است گفتن اگر دو برگه spيكسان داشته باشند پاره خواهند شد
 

salma84

عضو جدید
درخواست کمک برای آسایشگاه معلولین

درخواست کمک برای آسایشگاه معلولین

سلام.لطفا به من کمک کنید.من کانسپتم سیمرغ است.فرمی که باید به آسایشگاه بخوره رو نمیدونم.:)
 

memar bashe

عضو جدید
سلام

سلام

بچه ها کسی جزئیات خانه های روستائی که سقف شیبدار داشته باشد را دارد:cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry::gol::gol::gol::gol:
 

ne_sh67

عضو جدید
کاربر ممتاز
آرزوی یک معمار چیه؟ آرزوی خود شما چیه ؟

آرزوی یک معمار چیه؟ آرزوی خود شما چیه ؟

آرزوی یک معمار چیه؟ آرزوی خود شما چیه ؟

به نظرتون نقطه سر خط یک معمار کجاست؟!!! اصلا حالا که دارید معماری میخونید به این فکر کردید بیست سال دیگه کجا هستید!!؟؟
 
آخرین ویرایش:

nasimkomijanii

عضو جدید
دوستم برای ایده شعر می تونی از شعر پشت دریاها شهریست سهراب سپهری ماکت بسازی یه ماکت
ماورایی یا تخیلی ماکتی که توش یه خانه تنهایی نمایش بده. پشت دریاها.....
 

nasimkomijanii

عضو جدید
برای کار برش پلکسی می تونی بری خیابان چراغ برق نزدیک بازار بزرگه جای وحشتناکی اااا.....oOoOo
 

algh

عضو جدید
منابع

منابع

سلام.من نیاز زیادی به اطلاعات هتل دارم.50 صفحه اول دیدم پیدا نکردم.قبلا دیده بودم,اما...
فقط بگین کدوم صفحه است یا اگه مطلبی دارین به آدرس بفرستین.
پیشاپیش از همکاریتون ممنونم
fara.hormozi@gmail.com

سلام...اطلاعات پایه ای مناسب و جهانی رو می تونی در کتاب نویفرت صفخات 463 تا 469 پیدا کنی-در ایران هم متولی این امر سازمان ایران گردی-جهانگردیه که میشه از اونها اطلاعات گرفت...
 

algh

عضو جدید
سلام
من به یک مشکل بزرگ بر خوردم استاد ما حالا که پایان ترم گفته شیت بندی کامپیوتری می خواد:eek:
چیکار کنم؟من 3d max بلد نیستم :cry:به من بگید چی کار کنم
الان دارم کارم را 3 بعدی میکنم با کد ولی نمی دونم شیتم را چیکار کنم!!:(:cry::cry:

به پاسخ های نیوشا یه مطلبی رو اضافه میکنم شاید به دردت بخوره: میتونی برنامه Sketchup رو روی سیستمت نصب کنی و فایل س3 بعدی رو که تو کد کشیدی import کنی داخل برنامه...آخرش هم چندتا Effect اسکیسی بهش بدی که میتونه عالی بشه....ضمنا نترس اصلا برنامه اش سخت نیست...از paint هم راحت تره و نیاز به کلاس برای یادگیریش نداری....در عوضش خروجی های عالی بهت میده.
 

masi_r7

عضو جدید
من هم ارزوم اينه كه دوباره شاهد اثار با ارزش و تاثيرگذاري مثل قبل بشيم.دو لتمرداي كشورمون پي به اهميت معماري ببرن و با حمايت و توجهشون به معماري ،معماراي مارو و دنيا رو به سمت ساخت الگوهاي معماري با توجه به غناي فرهنگي اين كشور بكنن.
 

خانومی

عضو جدید
لطفاً کمک

لطفاً کمک

سلام
من واقعا نميدونم بايد چی کا ر کنم. به دنبا ل اطلاعاتی در مورد خا نه ها ی ما سوله ميگردم. اما فقط عکس پيدا ميکنم. هيچ جايی اطلاعات خوبی از جمله اینکه این خا نه ها از چه *مسا لهی* سا خته شدند ندارن.:gol:
 

algh

عضو جدید
کسی هست راهنماییم کنه؟

کسی هست راهنماییم کنه؟

سلام دوستای عزیزباید یه نقدی برای (درس معماری جهان اسلام) بر روی کتاب هنراسلامی(نوشته تیتوس بورکهارت) انجام بدم.....میشه اگر مطلبی - اطلاعاتی و یا نقدی دارین بهم کمک کنین...
 

salma84

عضو جدید
سلام من پروژه روستا تحویل دادم .روستای توابع بستان آباد تبریز. اگه خواستی میل بزنsalma_rash007@yahoo.com
 

salma84

عضو جدید
چرا هیچ کس کمکم نمیکنه؟///؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:(
 

tanha990

عضو جدید
همه چیز در رابطه با بنای چهل ستون قزوین

همه چیز در رابطه با بنای چهل ستون قزوین

درود
دوستان پروزه در مورد چهل ستون قزوین میخواتم ... نقشه ها و هر چیزی هیت هرچی سرچ کردم چیزی پیدا نشد ... کسی در این مورد مقاله داره ...
ارایه ها و سبک معماری و ....
ممنون میشم ...
 

a.sh.b

عضو جدید
تورو خدا جوابم رو سریع بدین

تورو خدا جوابم رو سریع بدین

کسی میدونه o.k.b در نقشه کشی مخفف چه کلماتیه:que::que::que::que:
منظور همون دست انداز پنجره خودمونه.
فقط می دونم مخفف 3تا کلمه آلمانیه.
 
آخرین ویرایش:

mandana-n

عضو جدید
این تحقیق انسان طبیعت چند تا از بچه های کلاسمون درباره ماسوله هست شاید به دردتون بخوره.

معماری ماسوله:
واحد های ساختمانی تشکل دهنده بافت تاریخی شهر ماسوله مشتمل بر 350 خانه مسکونی می باشند که شاخص ترین ویژگی آنها همجوار ی آنهاست . این همجواری به گونه ای در نظر گرفته شده که باعث می شود تمام خانه ها زنجیر وار و به هم پیوسته در امتداد خطوط توپوگرافی زمین قرار داشته باشند..
هر واحد مسکونی بین یک یا چهار طبقه دارد. بیش از 70%آنها به صورت دو طبقه احداث شده اند، به طور معمول پایین طبقه غیر مسکونی بوده و کاربرد آنها چون انبار و طویله بوده است. راهروی ورودی خانه نیز همه شامل فضا های مسکونی بوده اند. طبقه پایین از مصالح سنگی و طبقات فوقا نی از خشت بنا می شده است. این معماری بگونه سازگار با شرایط اقلیمی ، توپوگرافیکی و اجتماعی فضاهای داخلی تقریباً یکسانی را شامل می شده اند.
این فضا ها عبارتند از: اتاق اصلی ، اتاق زمستانی(سومه) ، چغم،دالان،ورودی اصلی،راه پله ، انبار و دستشویی ، کوچکترین خانه نمونه با مسا حتی حدود 60 متر مربع در دو طبقه تمامی فضا های فوق را شامل می شده و تفاوت آن با بزرگترین خانه نمونه که حدود 300متر مربع بوده تنها در تعداد فضا ها و وجود بالکن(تالار)می باشد.
در هر حالت آفتاب گیری سا ختمان ، هدایت سریع آب باران جاری شده بر بام ، همجواری دقیق و متناسب با ساختمان های طرفین و چگونگی ارتباط با شارع عام مهمترین معیارهای طرح یک خانه بوده است.
نوع معماری و جهت گیری شهر:
از آنجا که در مناطق معتدل ومرطوب بهترين راه حل جهت تنظيم شرايط محيطي-استفاده از جريان باد وتهويه هوا مي باشد بهترين مورفولوژي معماري با فرم برونگرا است.
در اين فرم جهت تامين آسايش انسان ساختمانها را تا حد ممکن در ارتفاع بلند تراز سطح زمين واز دو يا چهار طرف باز وبه صورت برونگرا مي سازند. وجود بالکن ها به عنوان فضاي زيستي که باعث تلفيق فضاي داخلي را با فضاي خارجي ساختمان شده است وهمچنين پنجره هاي بزرگ درنماي ساختمان همگي دال بر برونگرايي معماري ماسوله است. از سوي ديگر بافت شهري در ماسوله نوعي همزيستي بين فضاي سبز به عنوان محيط طبيعي ومعماري به عنوان محيط مصنوع را ايجاد کرده است که خود از اصول مهم معماري همساز با محيط زيست است. مي توان ادعا کرد که ماسوله يک باغ شهر است. درماسوله نيز مانند ساير شهرهايي که در منطقه کوهستاني واقع شده اند- بافت شهري در قسمت پايين دره قرار نمي گيرد چون در هنگام شب هواي سرد که سنگين تر است به پايين دره نفوذ مي کند وهمچنين در اين قسمت از دره خطر سيل وجود دارد. از طرف ديگر سمت شمالي کوه همواره در سايه قرار دارد وبسيار سرد است و باعث عدم اسايش ساکنين مي گردد .همين طور قسمت بالاي کوه نيز به دليل شدت زياد باد وعدم وجود حصار براي کنترل ان براي استقرار بافت شهري مناسب نمي باشد. بهترين قسمت يراي استقراربافت شهري وسازگاري هر چه بيشتر با شرايط زيست محيطي در قسمت وسط کوهپايه ودر سمت جنوبي ان است. جهت بناهاي مختلف با جهت شيب طبيعي رمين هماهنگي دارد به همين دليل بخشي از بناهاي شهر رو به جنوب وتعدادي نيز رو به جنوب شرقي است.جهت گيري شهر ماسوله با زمستانهاي بسيار سرد وتابستانهاي معتدل در بخش جنوبي کوه براي دريافت هر چه بيشتر افتاب جهت گرمايش در زمستانهاي يرفي وسرد ماسوله نشان دهنده تاثير شرايط زيست محيطي در شکل گيري بافت شهري آن مي باشد.
دسترسی ها:
مسيرهادر شهر ماسوله با بافت شهري پله کاني طوري طراحي شده اند که با شيب ملايم محيط هماهنگ باشند. دونوع مسير دسترسي هاي شهري را ممکن مي سازد .يکي مسيرهاي طولي وموازي است که تعداد اين نوع مسيرها بسيار کم است ودوم مسيرهاي عرضي است که تعداد انها نسبتا زياد و سيرکولاسيون را بين فضاهاي شهري در قست پايين وبالاي شهر فراهم مي کنند. از ويژگيهاي بسيار مهم ماسوله استفاده از بام خانه ها به عنوان مسير است. شهروندان در استفاده از بام خانه هايشان به عنوان يک مسير عمومي توافق دارند. در واقع پشت بامها حياط اجتماعي مردم است که در مراسم مختلف وجشنها به فضاهاي تجمع شهري تبديل مي شوند. قدم زدن در پشت بامها يک زندگي جمعي است . افراد در پشت بام هاي با ارتفاع هاي مختلف ديد ومنظرهاي متنوعي از طبيعت را تجربه مي کند.لازم به ذکر است که طول قطعات براي ايجاد دسترسي به ارتفاع بالاتر محدود است وخانه هايي که در اين قطعات قرار مي گيرند هر کدام به مسيرهاي مختلفي دسترسي دارند. گاهي نيز از ساباط جهت ارتباط بين دو مسير موازي استفاده مي شود.
مصالح بکار رفته درخانه های ماسوله:
مصالح استفاده شده‌درقسمتهاي مختلف بنا متفاوت وترکيبي از سنگ خشت وچوب است که همگي بوم آورد(محلي) است. ايستايي بنا بر روي يک قطعه سنگ يکپارچه است. معماران محلي هيچگاه سنگ يکپارچه را نمي شکنند چون درون آن منابع طبيعي اب وجود داردو به همين دليل ساختمان ها با شيب طبيعي زمين در دو يا سه طبقه ساخته شده اند که هم سازگاري معماري را با توپوگرافي طبيعي محيط نشان مي دهد وهم نوعي ديد منظر بسيار عالي را براي افراد در همه طيقت وفضاها فراهم مي کند.از نوعي خاک خاکستري رنگ که در محيط وجو دارد و فوش ناميده مي شود نيز به عنوان عايق حرارتي ورطوبتي استفاده مي شود.نکته جالب اينجاست که اين خاک هر چه بيشتر پا بخورد عايق تر مي شود به همين دليل استفاده ساکنين از بامهاي خانه ها به عنوان مسير رفت وآمد عمومي به عايق تر شدن بام ساختمان کمک مي کند.
در نماي ساختمان از نوعي گل زرد استفاده شده که در محيط به وفور يافت مي شود که استفاده از ان باعث شده تا ساختمانها با رنک محيط طبيعي اطرافش هماهنگ باشد واين طور به نظر مي رسد که معماري جزيي از طبيعت است.
سازه:
ديوارها معمولا تا طبقه اول باسنگ لاشه اجرا مي شوند وپس از سنگ لاشه از خشت با ايعاد 30*30*8 سانتي متر براي ادامه ديوار استفاده شده است وبعد از آن نيز تا زير سقف دوباره از سنگ لاشه استفاده کرده اند. در فواصل مختلف (حدود يک متر) وبراي پخش نيروهاي وارده از سقف به پايين به طور يکنواخت از کلاف بندي يا به اصطلاح محلي چوب بست استفاده شده است ونوع چوب به کار رفته در ان مازو مي باشد.

پس از آن که ديوار چيني به پايان رسيد بر روي ديوارها ي عمودبر مسيرـ تيرهاي اصلي وحمالي به نام جيرين از چوب مازو موازي با مسير قرار مي گيرد.تيرهاي اصلي ضخامتي حدود 40 سانتي متر دارند .دليل آن اين است که اين تيرها در ديوار نما قرار نمي‌گيرندوجود تعداد زياد بازشوها است که باعث مي شود اين ديوار قابليت باربري نداشته باشد.
از تيرهاي ديگري در نزديکي ديوارها وموازي به جرين به نام کليله جهت کمک به توزيع نيروها کمک گرفته مي شود.در برخي مواقع وقتي عرض اتاق زياد تر مي شود از دوجيرين استفاده مي شود. بر روي جيرين تيرچه هايي به نام ورده به فاصله 20 الي 30 سانتي متر واز چوب راش که از جنگلهاي همان محل به دست مي آيد استفاده مي شود. بر روي تيرچه ها تخته کوبي يا دارچين مي کنند.دارچين قطعه قطعه کردن چوبها مثل هيزم است. در نهايت بر روي تخته ها سرخس وحشي گذاشته مي شود که در اصطلاح محلي به آن خرف مي گويند. اين گياه را در تابستان جمع اوري وخشک مي کنند .دوام ان پس از خشک شدن افزايش پيدا مي کند. اين گياه به عنوان عايق رطوبتي عمل کرده ومانع جذب ونفوذ اب به فضاي داخلي در ساختمان مي شود. به عنوان آخرين متريال پوشش سقف گلي به نام فوش است که بر روي سرخسها ريخته مي شود که به کمک فوش شيي ملايمي را در سقف براي دفع آب باران ايجاد مي کنند.
 
آخرین ویرایش:

mandana-n

عضو جدید
بازشوها:
یکی از مشخصه های مهم خانه های ماسوله پنجره های پر گل آن است.
پنجره در ماسوله معني تازه اي پيدا مي کند.پنجره يعني باز شدن به آن همه زيبايي،يعني در اغوش کشيدن طبيعت. هر بنا در نماي خود براي ارتباط هر چه بيشتر با طبيعت زيباي اطرافش داراي دو ويا سه پنجره مي باشد.
پنجره ها در ماسوله انواع مختلف دارد .يک بريه-دوبريه وسه بريه. .در بالاي هر پنجره معمولا پنجره کوچکتر ديگري به نام سر بريه قرار دارد که با کارهاي چوبي بسيار زيبا گره چيني وتزيين شده است. در بيشتر اين پنجره هاي کوچک از نقش هاي هندسي ساده ونقوش دايره استفاده شده است. گاهي نيز از پنجره هاي بسيار زيبايي به نام اورسي استفاده شده است که بسيار زيبا وظريف ساخته مي شوند.
درب خانه هاي ماسوله اندازه هاي مختلف دارد.عرض دربهاي يک لنگه معمولا بين 70 تا70/1 وارتفاع آن 70/1 مي باشد.دربهاي دولنگه بزرگتر براي ورود حيوانات اهلي استفاده مي شود. ورودي خانه ها با قوسهاي سردر که معمولا قوس جناغي است تاکيد مي شود.
فضاهای مسکونی:
همان طور که گفته شد محدوديت زمين در ماسوله باعث شده تا خانه ها در حداقل مساحت ودر طبقات گسترش داشته باشند تا جايي که اکثر خانه ها در دوطبقه وتعداد کمي هم در سه طبقه ساخته مي شوند. ماسوله داراي چهار محله اصلي مي باشد که عبارتند از :1-محله خانه بر2-محله مسجدبر3-محله کشه سر 4-اسد محله.علاوه بر اين محلات اصلي شش محله فرعي ديگر هم در اين شهر وجود دارد.هر محله براي خود داراي مسجد است.
قطعات بافت مسکوني متشکل از خانه هاي برونگرا است.اين قطعات علاوه بر اينکه يکي از عناصر بافت شهري مي باشند در عين حال به عنوان مسيري براي قطعه ديگر عمل مي کند.
که يا خانه در ماسوله هم به خانه وهم به اتاق اطلاق مي شود.يه طوري که پيله که به اتاق بزرگ وروکه به اتاق کوچک گفته مي شود. موقعيت طبيعي شهر وکمبود زمين باعث شده تا خانه ها شکل خاصي را به خود بگيرند .همچنين اين تراکم باعث شده که وروديهاي خانه در نقاط مختلفي قرار يگيرند وگاهي يک خانه سه ورودي داشته باشد. يک خانه مي تواند مشتمل بر يک اتاق يا چند اتاق وفضاهاي ديگري مثل ورودي انبار_راه پله-دالان-چغم-سومه(صومعه) باشد. يک خانه مي تواند فقط يک يا دو ي همه اين فضاها را داشته باشد. در اينجا مختصري از عملکرد اين فضاها توضيح داده مي شود:

1- ورودي اصلي خانه:
خانه هايي که در بين مجموعه اي از خانه ها قرار مي گيرند معمولا در مسير اصلي قرار دارد. اماخانه هايي که در کنارمجموعه ومسيرهاي فرعي قرار مي گيرند از کنار ورودي دارند. در برخي از موارد نيز برجهايي نيز براي ارتباط دادن خانه هاي مياني با کوچه بالاي خود ساخته شده اند.گاهي در کنار برج که تنها يک فضاي ارتباط دهنده است اتاقي به نام برج که ناميده مي شود.
2- دالان: دالان فضاي ارتباط دهنده بين چند اتاق است. در خانه هاي دو يا سه طبقه دالان در طبقه همکف قرار دارد ودر کنار دالان فضاهايي مانند طويله-انبار-مستراح وهمين طور راه پله قرار مي گيرد. در کنار دالان گاهي اتاق کوچکي براي زندگي نيز وجود دارد. راه پله به صورتهاي مختلف يا در جهت دالان ويا عمود بر ان قرار مي گيرد.پله از چوب ساخته مي شود وداراي شيب تندي است.دريچه اي بر روي پله قرار دارد که مفرق ناميده مي شود واين دريچه مانع ورود هواي سرد در زمستان به طبقه اول مي شود.
3- راه پله:
راه پله که از چوب ساخته مي شود وداراي شيب تندي است .در برخي مواقع مستقيما به اتاق راه دارد ولي در بيشتر موارد به فضايي به نام چغم راه پيدا مي کند.
4- چغم:
چغم فضاي ارتباط دهنده بين چند فضا است.اگر ورودي به طبقه اول بازشود اولين فضا چغم ناميده مي شود.. چغم داراي شکلهاي مختلف است :گاهي به صورت دالان کشيده ويا به صورت اتاقي کوچک وگاهي اتاقي بزرگ مي باشد .چغم بسته به عملکردهاي مختلف در محلهاي مختلفي هم قرار مي گيرد که معمولا با فضايي به نام سومه در ارتباط است. در هرصورت نقش ارتباط بين چند فضا را فراهم مي کند.در حال حاضر از اين فضا به عنوان آشپزخانه ودستشويي هم استفاده مي شود.
5- سومه:
سومه اتاق زمستان نشين است.اين فضا درپشت اتاقها ياتالار قرار مي گيرد.اين فضا داراي ابعادي حدود 2*4 دارد. نورگيري اين فضا که از اطراف توسط ساير اتاقها محصور شده تنها از طريق نورگيري به نام لن تامين مي شود. معمولا در اين فضا اجاق-تعدادي طاقچه . جهت استفاده در فصول سرد زمستان .وجو دارد.


6- اتاق:
در زبان محلي بسته به ابعاد ويا محل قرار گيري ان وگاهي هم بسته به عملکرد خاصي که دارد به گونه هاي مختلف مطرح مي شود. در بعضي خانه ها تمام عملکردهايي که در سومه-چغم –انبار ومانند ان لازم استدر همين اتاق صورت مي گيرد. بدين ترتيب بخاري ديواري-اجاق-صندوق وانواع طاقچه و.... مشاهده مي شود.در برخي خانه هانيز با توجه به عملکردهاي مختلف فضاهاي مختلف وجود دارد. انچه در تيپولوژي خانه هاي ماسوله مورد توجه است تقسيم اين خانه ها به دو نوع 1- بريه که(خانه هايي که در نما فقط پنجره دارند) و2-تالارکه(خانه هايي که در نما تالارهمراه با تالار پيش دارند) است.
7- تالار:
تالار همان اتاق بزرگ يک خانه معمولي است که در جلوي خود فضاي نيمه باز به نام تالار پيش دارد.اين فضاي نيمه باز که از مشخصه هاي خانه هاي برونگراي ماسوله است با پيش امدگي که درنما دار دمعمولابعنوان فضايي براي نشيمن موقت وکار(بافندگي) در تابستانهاي معتدل استفاده مي شود.
اين فضا گاهي از دو طرف وگاهي از سه طرف به فضاي باز راه دارد ودر جلوي ان تعدادي ستون قرار مي گيرد که گاهي يک قسمت از نما ي ساختمان وگاهي تمامي نماي جلو اتاق را به خود اختصاص مي دهد ومعمولا در قسمت جتوبي خانه قرار مي گيرد..گاهي تالار بين بين دو خانه جدا از هم مشترک است وفقط با يک جداره چوبي از هم جدا مي شوند.عرض اين فضا معمولا حدود 2 متر ودر قسمت زيرين ان راهرويي قرار دارد که اين فضا بران اتکا دارد.

تاسیسات شهری-منابع طبیعی:
تاسيسات شهري در ماسوله همانند معماري داراي تفکر وشناخت مي باشد.هفده چشمه در محل ودر نقاط مختلف وجود دارد که آب مصرفي ساکنين اين شهر را تامين مي نمايد.
به توجه به بستر سنگي شهر و عدم امکان شکستن اين بستر سنگي به دليل وجود رگهاي آب در داخل آن - براي دفع فاضلاب شهري ازکانالهاي فرعي جهت انتقال فاضلابها به کانال هاي اصلي دفع فاضلاب استفاده شده است. اين کانال اصلي که همان شيارهاي طبيعي کف دره است که در چند قسمت از شهر وجود دارد و فاضلاب شهري از طريق ان به خارج شهر منتقل مي شود وگاهي نيز به عنوان کود طبيعي در مزارع استفاده مي شود يا به عبارت ديگر بازيافت مي شود.
بناهای تاریخی:
به علت قدمت شهر که به قرن 9 بازمي گردد ، چندين ابنيه تاريخي هم در آن وجود دارد که مهمترين آنها عبارتند از:
محوطه ماسوله کهن؛ که سفالينه هايي متعلق به قرون 5تا 9از آن به دست آمده است ، روي تپه اي بنا شده بود که آثار پايه ديوارهاي سنگي آن هنوز قابل مشاهده است.
امامزاده هاشم؛ در شيب کوهي و بالاي ماسوله و در سر راه طارم قرار دارد. بناي آن از بيرون چهارگوش و دو طبقه است ؛ اما از درون طاقي است و 8 ضلعي با سقف بلند. مجموعه بنا از يک اتاق ، کفش کن ، حرم و يک انباري تشکيل شده است.
اين مسجد قديمي ترين مسجد ماسوله به شمار مي رود. اين مسجد بيش از 4قرن قدمت دارد و جديدا به همان سياق گذشته بازسازي شده است.
بقعه عون بن محمد حنيفه؛ اين بقعه يکي از آثار تاريخي ماسوله است که در محله مسجدبر قرار دارد. اين بقعه به شکل 8 گوش ساخته شده که در ميان 2 مسجد رواق و جامع قرار دارد. در قسمت بيروني امامزاده طاق نماهايي که با آجرکاري پوشانيده شده ، به چشم مي خورد. چندين سنگ قبر هم در داخل اين بقعه و مساجد اطراف آن وجود دارد که گفته مي شود متعلق به قاجاريه است. امامزاده ابراهيم نيز يکي از بقاع معروف ماسوله است.
موزه مردم شناسي؛ در موزه مردم شناسي ماسوله آثار، ابزار و ادواتي وجود دارد که روزگاري مورد استفاده مردم بوده است و امروزه مورد توجه گردشگران است.
از ديگر نقاط ديدني ماسوله مي توان به آبشار ماسوله رودخان با 20 متر ارتفاع ، آبشار خرم بو ، آبشار لارچشمه ، رودخانه سياورود ، رودخانه پلنگ ور ، پارک ماسوله و غار يخگون اشاره کرد.

نتیجه:
آنچه که می توان با توجه به تعاريف واصول معماري و شهرسازي پايدار و مطالب گفته شده ،نتيجه گرفت اين است که ماسوله به دلايل زير داراي طراحي معماري وبافت شهري اکولوژيک وزيست محيطي است:
1- استقرار بافت شهري در قسمت مياني کوهپايه متناسب با شرايط اقليمي منطقه.
2- جهت گيري شهر به سمت جنوب وجنوب شرقي متناسب يا شيب طبيعي زمين بدليل استفاده هر چه بيشتر از گرماي خورشيد در زمستانهاي سرد وبرفي ماسوله.
3- بافت شهري مطبق (پله کاني).تراکم زياد وگسترش خانه ها در ارتفاع با حداقل مساحت هماهنگ با شيب طبيعي زمين.
4- شکل گيري مسيرهاي ارتباطي شمالي-جنوبي بين فضاهاي شهري متناسب با توپوگرافي طبيعي زمين،استفاده از مصالح بومي مانند چوب-خشت-سنگ هاي طبيعي و... در معماري وسازه.
5- طراحي فضاهاي زيستي تابستاني(تالار)وفضاي زيستي زمستاني(سومه) جهت استفاده در فصول مختلف.
6- عدم وجود الودگيهاي هوا0الودگيهاي صوتي وساير الودگيهاي زيست محيطي.
7- استفاده از منابع طبيعي مانند چشمه هاي طبيعي اب جهت تامين اب مصرفي شهروندان.
8- طراحي سقف شيبدار با شيب ملايم جهت دفع اب باران ورطوبت ناشي از ان.
9- وجودعايقهاي حرارتي براي مقابله باسرمادرفصول سردوعايق رطوبتي براي جلوگيري ازنفوذباران
10- استفاده از شيارهاي طبيعي کوه به عنوان کانالهاي دفع فاضلاب شهري.
نتيجه نهايي اينکه معماري وشهرسازي ماسوله داراي طراحي وزيست محيطي است وامروز مي تواند به عنوان الگوي مناسبي جهت طراحي پايدار واکولوژيک در طراحي شهرهاي مدرن مطرح شود.

منابع:
1 – آشنایی با معماری مسکونی ایرانی،گونه شناسی برون گرا- غلامحسین معماریان-دانشگاه علم و صنعت-چاپ تیر ماه 1371
2- مجله آبادي-شماره42-کنکاشی پیرامون مفاهیم و تجارب معماری پایدار-فرزانه سفلایی
3-ماسوله-نصرالله کسراییان-انتشارات یساولی-چاپ اول بهار 1380
4-مجموعه مقالات دومین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران-معماری کهنه ماسوله-علی اصغر مقری
5-نشریه گردش-شماره 9و10-معماری ایرانی-علی اصغر شریعت زاده
 

nel_m

عضو جدید
كمك اور‍‍‍ژانسي

كمك اور‍‍‍ژانسي

سلام
در مورد معماري حافظيه(آرامگاه حافظ) اگر كسي مطلبي دارد يا سايت و يا كتابي مي شناسد لطفا معرفي كند.:cry:
خيلي ممنون ميشم
 

bitaaa

عضو جدید
سلام.خوبی؟ من دقیقا نمیدونم چه جور نقدی می خوای ولی من یه نقد دارم مال مرکز مخابرات دیجیتالی سندای مدیاتیک کار تویو ایتو اگه فکر میکنی به دردت میخوره بهم بگو برات بفرستم
 

underwood

عضو جدید
کسی میدونه o.k.b در نقشه کشی مخفف چه کلماتیه:que::que::que::que:
منظور همون دست انداز پنجره خودمونه.
فقط می دونم مخفف 3تا کلمه آلمانیه.
سلام.عزیزم من برات پیدا می کنم به هت می گم.ولی اگه اشتباه نکنم.k مخفف کوخن المانی یا همان کیچن یا همان اشپز خانه است.بقیه شم برات با املا می پرسم بهت میگم.;):):)
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
@r@h plz help meeee سوالات و درخواست های معماری 2

Similar threads

بالا