كمك ،HELP ، سئوالات، FAQ ، درخواست ( پروژه هاي درسي )

وضعیت
موضوع بسته شده است.

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام دوستان ، برای درس درک و بیان محیط استاد از ما خواسته تا با 1 بیت شعر از یک شاعر معروف 1 ماکت بسازیم!!!!

راستش من هیچ ایده ای ندارم،خیلی ممنون می شم اگر من رو راهنمایی کنید.
اصلا نمی دونم چه جوری باید معنی 1 شعر رو به صورت ماکت بیان کنم.

متشکرم



سلام.

اول شعرو انتخاب کن، سعی کن شعری باشه که فضا سازی توش داشته باشه، یعنی توصیف فضا باشه. ممکنه توصیفی از یه فضای خلوت یا یک فضای با عظمت باشه.
البته انتخاب شعر مناسب مستلزم اینه که به شاعرا و شعراشون آگاهی داشته باشی.
من فکر می کنم یه سری از شعرای سهراب سپهری این حالت رو داره.
کتاب شعر اتاق آبیش، اصلاً همین اسم که میگه "اتاق آبی" یه توصیف فضاییه و کلی ایده برای طراحی داره.

موفق باشی
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام من هستی کاوه هستم یه تازه وارک که تازه حدود نیم ساعته که عضو شدم اگه فرصت دارید به من کمک کنید من نمی دونم چطور و کجا باید درخواستمو مطرح کنم.
من کارشناسی ارشد حقوق هستم و دنبال یه مقاله یا تحقیق درباره رابطه افسردگی با جرم می گردم .
قبلا از کمکتون ممنونم


سلام هستی جان.

این باشگاه ، باشگاه مهندسیه و اسمشم هست باشگاه مهندسان ایران. رشته ی شما مهندسی نیست و بعید می دونم اینجا کسی بتونه در زمینه ی حقوق بهت کمک کنه.متأسف ام.

ولی اگر دوست داشته باشی می تونی تو بخش رشته های غیر مهندسی بری و تو این باشگاه هم دوستای خوبی می تونی پیدا کنی و تو گفتگو های آزاد شرکت کنی.
پایین هر صفحه، گوشه ی سمت چپ بخش سرچ قرار داره که می تونی به تاپیک های مختلف سر بزنی.

موفق باشی
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام دوستان
من يك پل 20 متري بين دوتا از ساختمونام دارم كه زيرش آبه و ستون نمي خوره به جز خرپا و كابل كششي از چه سازه اي مي تونم استفاده كنم؟
ممنون مي شم اگه راهنماييم كنيد.



سلام.

پل روی رودخانه سن در پاریس که طراحی "دیتمار فختینگر" هست و مهندس سازه اش هم "رایش رایس" هست حتماً ببین. این طراحان آلمانی هستن و پلشون یکدونه ستون هم نداره. با ایجاد دو تا قوس که تو هم میرن کل این پل رو نگه داشتن.

موفق باشی.
 

ا.پزشکی

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام امیدوارم همگی حالتون خوب باشه
من باید برج آزادی رو تحلیل کنم ولی بدون استفاده از نوشتن فقط با استفاده از شکل و نمودار و هرچیز غیر نوشتاری لطفا کمک کنین.
ممنون;)


سلام.

نکته ی مهم در برج آزادی هندسه ایه که توش به کار رفته، پس با خطوط، روی هندسه ی پلای برج آزادی همراه با محوطه ی دورش البته، کار کن؛ یعنی دید هواییه این برج رو در سایتش ببین.
یکی هم هندسه ی زیر برج خیلی مهمه (یعنی وقتی زیر برج می ایستی) و گره هایی که در طراحیش به کار برده و تمام اینها رو با فلش یا خطوطی که میکشی نمایش بده و برجسته کن.

موفق باشی.
 

marya_com

عضو جدید
سلام
من به یک مشکل بزرگ بر خوردم استاد ما حالا که پایان ترم گفته شیت بندی کامپیوتری می خواد:eek:
چیکار کنم؟من 3d max بلد نیستم :cry:به من بگید چی کار کنم
الان دارم کارم را 3 بعدی میکنم با کد ولی نمی دونم شیتم را چیکار کنم!!:(:cry::cry:
 

sidarta

عضو جدید
سلام
یهتاپیکی بودکه مبلمان آماده داشت،کجاست ؟من هرچی میگردم پیدا نمیکنم خیلی فوری لازم دارم
 

خسته

عضو جدید
راهنمایی

راهنمایی

سلام دوست دارم صادقانه حرفامو بزنم ولی ازطرفی ام انتظاردارم که خیلی زود جوابمو بگیرم لطفاً اگه می شه کمکم کنید.
دوست ندارم اول کاری بخوره تو حالتونو بگین این که نشدنیه و جوابمو ندین:warn:آخه من تمام فکرامو کردم و می خوام همه تلاشمو بکنم.و ازشما که صاحب نظرو عقیده هستید و البته با تجربه ;)کمک بگیرم.
من دانشجوی ترم 5 مدیریت صنعتی ام، ولی ازاونجایی که شانس تو کنکورریاضی باهام نبود نشد که رشته مورد علاقم معماری قبول شم ولی الان می خوام هرجوری شده بعد ازتموم شدن لیسانسم این رشته رو بخونم.به نظرتون وقت جبرانش هست؟حالا این برام مهمه که من دوباره کنکورریاضی بدم(که نشدنی مغزم دیگه نمی کشه) یا بیام و ارشد معماری شرکت کنم:eek:؟حاضرم تمام کلاسای مربوط به این رشته رو برم و همه زحمتاشو بکشم فقط می خوام بدونم میشه یا نمیشه؟اگه کمکم کنین و راهنماییم کنین ممنون میشم.ضمناً این بگم که آدم بی ذوقی نیستم و خیلی ام با استعدادم و زود همه چیزو یاد می گیرم بلدم خط راست بکشم:redface: حلا چه طور؟ منتظرماااااا
 

mahroo

عضو جدید
معرفي منبع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معرفي منبع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

من يه تحقيق دارم راجع به اقليم گرم و خشك.معماري كوير.براي تنظيم شرايط.بهم منبع معرفي كنيد هم كتاب هم سايت.به شدت نياز دارم.و اگه داريد مطلب.مرسي.خيلي نياز دارم.
 

mahroo

عضو جدید
تحقيق نماو ازاره

تحقيق نماو ازاره

من براي ساختمان هم به يه سري مطالب براي نما و ازاره هم حال هم گذشته هم اينده نياز دارم.بهم منبع بگيدو مطلب.مرسي.اينم خيلي نيازمندم.مرسي
 

تبسم

عضو جدید
بچه ها من باید برج آزادی رو تحلیل کنم کمک کنین لطفا من تا حالا بنایی رو تحلیل نکردم
 

تبسم

عضو جدید
بچه ها من پلان نما و مقطع رو از برج آزادی دارم الان باید از کجا شروع کنم کتابی هست که کمکم کنه؟
یه سوال دیگه در مورد استادیوم ها لطفا اگه کسی کار تحلیل استادیو م داره و کلا مطلب در مورد استادیوم داره لطفا کمک کنه مرسی
 

تبسم

عضو جدید
بچه ها من تاحالا از پلکسی استفاده نکردم ولی میخوام ماکتم رو با پلکسی درست کنم میشه توضیح بدین چسب مخصوص داره؟برش میشه خودم برش بدم یا باید بیرون برش بدن؟ممنونم
 

zarnaz_a

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بچه ها من تاحالا از پلکسی استفاده نکردم ولی میخوام ماکتم رو با پلکسی درست کنم میشه توضیح بدین چسب مخصوص داره؟برش میشه خودم برش بدم یا باید بیرون برش بدن؟ممنونم
تبسم جان بیا تو تاپیک ماکت سازی. اونجا هر چی بپرسی جوابتو میدم.
 

غزاله صناعي

عضو جدید
طراحي كانون پرورش فكري كودك و نوجوان

طراحي كانون پرورش فكري كودك و نوجوان

براي درس تمرين معماري بايد كانون پرورش فكري كودك و نوجوان طراحي كنيم و ماكتشو بسازيم
كسي واسه طرحش ايده اي نداره؟
 

RAINY_NIGHT

عضو جدید
عکس از کارای تادو اندو

عکس از کارای تادو اندو

بچه ها چند تا عکس از کارای تادو اندو میخوام لطفا.که به درد اسکیس بخوره.;)
 

rozi.09

عضو جدید
نور در معماری

نور در معماری

نور گيري طبيعي فرايند كامل وتمام عياري در طراحي ساختمانها براي رسيدن به بالاترين حد بهره برداري از نور طبيعي است. اين فرايند همه ي موارد زير را در بر مي گيرد
استقرار بنا : يعني تعيين جهت بنا به منظور استفاده ي بهينه از نور آفتاب
توده ساز بنا :يعني استقرار سطوح بهينه ساختمان به سمت خورشيد
طراحي پنجره بندي: براي ايجاد امكان ورود نور مناسب به بنا متناسب با فصول و آب و هوا وحركت روزانه ي زمين به دور خورشيد
سايه سازي نماي بنا و پنجره بندي ها براي محافظت از بنا در برابر تشعشعات خورشيدي ناخواسته
افزودن ابزار هاي سايه ساز مناسب مانند كركره و پرده براي ايجاد امكان كنترل نور طبيعي توسط ساكنين بنا
طراحي كنترل كننده هاي نور پردازي الكتريكي با هدف تحقق صرفه جويي تمام و كمال در مصرف انرژي در هنگام استفاده از نور طبيعي
از آنجا كه عمل نور گيري طبيعي متضمن در نظر گرفتن ملاحظات اساسي معماري است پس از طراحي معماري بنا بدون ملاحظات فوق طراحي نور گيري آن با مشكل مواجه خواهد شدو اگر بنا در مرحله ي طراحي داخلي انجام طرحهاي عمراني باشد ديگر طراحي نور گيري طبيعي آن تقريبا غير ممكن خواهد بود
نكاتي كه بايد درباره ي نور گيري طبيعي به خاطر داشت: نور گيري طبيعي يكي از عالي ترين چشمه هاي نور براي نور پردازي تقريبا"همه ي فضاهاي داخلي است. نور گيري طبيعي براي ادارات ودفاتر ومدارس ومحيط هاي كاري كه به نور زيادي نياز دارند و همچنين فضاهاي عمومي مانند مراكز خريد پياده و فرودگاه ها وموسسات بهترين نوع نور پردازي است. پنجره ها ونورگيرهاي سقف شكلهاي ديگر پنجره بندي براي آوردن نور طبيعي به درون فضاهاي داخلي ساختمان به كار برده مي شوند. نور طبيعي دلخواهترين چشمه ي نور است زيرا مردم نسبت به آن از خود واكنش مثبت نشان مي دهند
ميزان نور طبيعي قابل استفاده بسته به ساعات روز ،دوره هاي زماني در طول سال ،آب و هوا ، مقدار آلودگي هوا وغيره تغيير مي كند .حداكثر ميزان نور طبيعي در حدود 10000 فوت بر شمع در يك روز آفتابي است؛ با اين حال ،به منظور صرفه جويي در مصرف انرژي فقط 5%از اين مقدار يا حداكثر 500فوت بر شمع از نور طبيعي بايد به درون ساختمان راه پيدا كند،زيرا بيش از اين مقدار موجب پديد آمدن گرماي زياد در ساختمان و در نتيجه اتلاف انرژي در تهويه ي مطلوب مي شود
دماي نور طبيعي نيز تغيير مي كند ؛زيرا دماي رنگ خورشيد در حال غروب در حدود 2000كلوين است،در حالي كه دماي رنگ عادي خورشيد وآسمان در ظهر يك روز آفتابي در حدود 5500تا 6000 كلوين است. بر همين مقياس ،دماي رنگ نور ابي سرد آسمان در زمستان نيز به حدود 10000 كلوين مي رسد
كيفيت رنگ نور طبيعي بسيار عالي است . با وجود اين، نقطه ضعف نور طبيعي وجود مقدار زيادي اشعه ي موراء بنفش در آن است كه سبب پديد آمدن عوارضي منفي براي بدن انسان مانند آفتاب سوختگي وسرطان پوست مي شود. در هنگام استفاده از نور طبيعي براي نور پردازي مكانهايي مانند موزه ها بايد حداكثر دقت را به عمل آورد ،زيرا نور طبيعي پديده اي به نام فساد نوري را پديد مي آ ورد كه سبب رنگ باختگي و وارد آمدن آسيبهاي ديگر به اشياء هنري وعتيقه هاي منحصر به فرد مي شود .در فضاهاي عادي زندگي مي توان آثار پديده هاي فساد نوري را به صورت رنگ پريدگي پارچه ها مشاهده كرد
 

rozi.09

عضو جدید
از منظر بازده وكارايي انرژي ،نور طبيعي نسبت به نور الكتريكي مزيت خاصي دارد
براي مثال ،انرژي مورد نياز براي خنك كردن گرمايي كه كارآمدترين لامپها در فضا توليد ميكنند 5/2 برابر بيشتر از انرژي مورد نياز براي خنك كردن فضايي است كه در اثر نور طبيعي گرم شده است ؛و اين در حالي است كه نور الكتريكي ونور طبيعي به يك ميزان به فضا روشنايي مي بخشد .بدين ترتيب،اگر در حالي كه روشنايي نور طبيعي برابر با روشنايي نور الكتريكي يا حتي 50% بيشتر از آن است جايگزين نور الكتريكي در ساختمان شود و لامپ هاي الكتريكي خاموش شوند ،افزون بر صرفه جويي كل انرژي الكتريكي مورد نيازبراي نور پردازي الكتريكي ،در نيمي از انرژي مصرفي براي خنك كردن ساختمان نيز صرفه جويي خواهد شد
نور گيري از بالا
يكي از متداولترين شيوه ها براي وارد كردن نور طبيعي به درون ساختمان استفاده از نورگيريهاي سقف و وسايل ديگر نورپردازي از بالاست.نورپردازي از بالا مانند نور پردازي مستقيم نور را از بالا به سمت پايين منتشر مي كند .نورپردازي از بالا ساده ترين شكل نور پردازي طبيعي است و جهت ساختمان و ساختمانهاي مجاور اثر چنداني بر آن ندارد.به همين خاطر معمولا"اصولي كه در طراحي نور پردازي از بالا به كار برده ميشود به اصول سيستمهاي نورپردازي الكتريكي شباهت دارد .در اينجا چند مدل كلاسيك را كه براي نور پردازي از بالا به كار برده ميشوند معرفي مي كنيم
نور گير سقف يا شيشه هاي افقي كه امكان داخل شدن نور خورشيد را از طريق دهانه ي پنجره بندي شده ي نور گير فراهم مي آورند
تك پنجره ي زير بامي/ كه هم نور مستقيم وهم نور غير مستقيم را از طريق يك پنجره ي زير بام عمودي به داخل ساختمان هدايت مي كند .بسته به بام مجاور ممكن است برخي از شعاعهاي نور به صورت فروتاب از طريق اين پنجره به داخل فضا باز تابانده شود. با وجود اين فروتابيدن ميزان نسبتا زيادي از نور مستقيم كه البته جهت گيري ساختمان هم در آن موثر است ميتواند موجب چشم زدگي (خيرگي) وسط نور شود
تك پنجره ي زير بامي كمرشكن نيز هم نور مستقيم وهم نور غير مستقيم توليد مي كند ولي با بازتاب درصد بيشتري نور از سقف مايل مجاور نور رو به پايين افزايش پيدامي كند وباعث كاهش نور مستقيم مي شود . اگر جهت شيشه ي سقف به سمت شمال قرار گيرد مي تواند به چشمه ي مناسبي از نور طبيعي براي فضاهاي وسيعي از داخل ساختمان بدل شود
پنجره ي زير بامي دو طرفه / نور طبيعي زيادي را به داخل ساختمان هدايت ميكند به ويژه در ساختمانهايي كه جهت گيري خورشيد يا آب وهواي منطقه اجازه ي طراحي بام هاي خرپا اره اي يا طرحهاي غير معمول ديگري را نمي دهد .با انتخاب درست شيشه و پيش آمدگي مناسب بام، اين نوع نور گير نوري چشم نواز و متوازن استثنايي اي را پديد مي آورد
نور گير سقفي: از نور گير براي ورود و تابيده شدن نور از بالا به درون استفاده مي شود بهترين نوع نورگيرها ،نورگيرهاي پخشيده يا منشوري هستند كه از ايجاد لكه هاي درخشان در اثر تابش نور مستقيم خورشيد به درون فضا جلوگيري مي كنند
مساحت واندازه ي نور گيرها نبايد بيش از 5تا 6در صد باشد
پنجره ي زير بام : در واقع پنجره ي زير بام پنجره ي بلندي است كه بالاي خط سقف نصب مي شود . بهترين حالت كاربرد آن هنگامي است كه رو به شمال قرار مي گيرد، زيرا از ورود وتابيده شدن مستقيم نور جلوگيري مي كند.با پنجره بندي رو به شمال ميتوان روزنه ي سقف را بزرگتر كرد.پرداخت داخلي روزنه بسيار مهم است ،ولي سطوح مخفي را مي توان با مصالحي مانند چوب پوشاند
پنجره ي زير بام كمرشكن
سقف زاويه دار اين نوع پنجره نور غير مستقيم بيشتري رابه داخل جذب ميكند، كه هم كارايي نور گير را بالا مي برد و هم شيشه كاري را كاهش مي دهد.بهترين حالت كاربرد آن اين است كه رو به شمال قرار گيرد.
بام نور گير يا پنجره ي زير بام دوطرفه : بهترين حالت كاربرد آن هنگامي است كه محور بلند آن به سمت شرق وغرب جهت گيري شود. در سمت جنوبي از سايبان غير متحرك استفاده كنيد تا از تابش نور خورشيد به درون فضا جلوگيري كند
نورپردازي ديواري يا كناري در حقيقت همان پنجره بندي عمودي ساختمان است .برخلاف نور پردازي از بالا [سقفي]، نور پردازي ديواري نور تابناكي را به سطوح اتاق مي تاباندكه بعضا" موجب چشم زدگي مي شود .با اين حال ،نماي مطبوع پنجره ها معمولا چشم زدگي آنها را به موردي فرعي و قابل قبول بدل مي كند
:

اصول اساسي وآگاهي هاي مربوط به طراحي نور پردازي طبيعي:

از آنجايي كه طراحي نور پردازي طبيعي كاري نسبتا فني است مي توانيد با به كار بستن اصول اساسي زير از فرصت هاي نور پردازي طبيعي براي پيشرفت طرحهايتان استفاده كنيد .
1.در آغاز كار ساختمان را به گونه اي طراحي كنيد كه هر فضاي مسكوني يا كاري به پنجره يا نور گير سقف يا چشمه هاي نور طبيعي ديگر دسترسي داشته باشد .به پنجره هايي كه چشم انداز ايجاد ميكنند اولويت بيشتري بدهيدو توجه داشته باشيد كه گستره ي سطح موثر نور طبيعي در داخل ساختمان فقط دو برابر عرض پنجره و در حدود 2تا 2/5برابر ارتفاع آن است
. اندازه ي سمت هاي شرقي و غربي ساختمان را در طراحي كم كنيد ودر عوض اندازه يسمت هاي شمالي وجنوبي آن را افزايش دهيد ؛ چرا كه مسير خورشيد در آسمان در فصلهاي مختلف سال تغيير مي كند طراحي پنجره هابراي سمتهاي شرقي و غربي ساختمان كاري بسيار دشوار است . در كشورهاي واقع در نيمكره ي شمالي كه به سمت شمال قرار مي گيرند در اثر تابش نور خورشيد براي ساكنين ساختمانها مشكل گرمايي ايجاد نمي كنند؛ وهمچنين پنجره هايي كه به سمت جنوب قرار مي گيرند به سادگي با استفاده از برآمدگي ها ساختمان وسايبانها و پنجره هاي طاقچه اي در برابر تابش مستقيم نور خورشيد محافظت مي شوند .
3.در صورتي كه در بخش زيادي از ساختمان پنجره وجود ندارد ،نصب نور گيرسقفي در ساختمانهاي يك طبقه يا سقف آخر ساختمانهاي چند طبقه رامورد بررسي قرار دهيد . نور گير هاي سقفي معمولي بايد 3 تا 5 درصد از كل سطح بام را اشغال كنند تا نور كافي براي نور پردازي داخل ساختمان فراهم آورند.
. با استفاده از شيشه ي مناسب براي پنجره ها و سايبان ها ي داخلي و سايبانهاي بيروني ،فضاي داخلي ساختمان را از نور طبيعي بيش از حد ( حداكثر 2/5 برابر ميزان نور الكتريكي عادي) محافظت كنيد
5. به منظور صرفه جويي در مصرف انرژي سيستم نور پردازي ويا كنترل كننده هاي خودكار نور پردازي را به كار نبريد. بهترين شيوه براي انجامدادن چنين كاري استفاده از كم نور كننده ها به جاي كليد هاي روشن وخاموش كننده ي لامپهاي الكتريكي است. سيستم هاي كم نور كننده ي فلورسنت مدرن امكان كنترل نور طبيعي را با كاربرد لامپهاي فلورسنت كم حجم و پر بازده فراهم مي كنند
 

rozi.09

عضو جدید
نور،فلسفه ،عرفان

نور،فلسفه ،عرفان

فرهنگ هاي كهن، نور، مقدس و وجودش پاك كننده و حياتبخش و سرچشمه اش پرستشگاه بوده است. فرزانگان يونان باستان، از جمله فيثاغورس، دموكراتيوس، افلاطون و ارسطو هر يك درباره نور بحث هاي فراوان دارند. در فرهنگ و تمدن اسلامي- ايراني نورشناسي جايگاه ويژه اي دارد و اعتقاد بر اين است كه ترجمه كتاب المناظر ابن هيثم علم نورشناسي را به اروپا منتقل كرده است
در تعريف نور در تفسير الميزان چنين آمده است:
«نور معنايي معروف دارد و آن عبارت است از چيزي كه اجسام (تيره) را براي ديدن ما روشن مي كند و هر چيزي به وسيله آن ظاهر و هويدا مي گردد، ولي خود نور براي ما به نفس ذاتش مكشوف و هويداست و چيز ديگري آن را ظاهر نمي كند، پس نور عبارت است از چيزي كه ظاهر بالذات و مظهر غير است. (مظهر اجسام قابل ديدن است)
نور از نگاه قرآن
«الله نورالسموات والارض مثل نوره كمشكوه فيها مصباح المصباح في زجاجه كانها كوكب دري يوقد من شجره مباركه زيتونه لاشرقيه و لاغربيه يكاد زيتها يضيء و لولم تمسسه نار نور علي نور يهدي الله لنوره من يشاء و يضرب الله الامثال للناس والله بكل شيء عليم.» نور/ ۳۵
«خداوند نور آسمان ها و زمين است. نور او همچون محفظه اي است كه در آن چراغي باشد و چراغ در شيشه اي، شيشه اي كه گويي ستاره اي است درخشان و آن چراغ با روغن زيتون صاف و زلال، روشن باشد كه از درخت پربركت زيتون گرفته است، نه زيتون شرقي و نه غربي. در نتيجه آن چنان صاف و قابل احتراق باشد كه نزديك است خود به خود بسوزد. هرچند كه آتش بدان نرسد و معلوم است كه چنين چراغي نورش دوچندان است (نوري بالاي نور است)، خدا هر كه را خواهد به نور خويش هدايت كند و خدا اين مثال ها را براي مردم مي زند و او به همه چيز داناست.»
خداوند در اين آيه به صراحت اشاره مي كند كه خداوند نوري است كه به وسيله او آسمان ها و زمين ظهور يافته اند و در واقع در اينجا مراد از نور همان نور خداوند است كه هر چيزي به وسيله آن روشن مي شود. (غزالي ۱۳۶۴)
كشف الاسرار در تفسير اين آيه، نور را به دو قسم ظاهري و باطني تقسيم مي كند: «بدان كه انوار باطن در مراتب مختلف اند، اول نور اسلام است و با اسلام نور اخلاص، ديگر نور ايمان است و با ايمان نور صدق، سوم نور احسان است و با احسان نور يقين كه اينها منازل راه شريعت عامه مؤمنان است. ولي جوانمردان طريقت را، انوار ديگري است: نور فراست و با فراست نور كاشفت، نور استقامت و با استقامت نور مشاهدت، نور توحيد و با توحيد نور قرب. بنده چون به اين مقام رسد جذبه الهي درپيوندد و نورها دست در هم دهد: نور عظمت و جلال، نور لطف و جمال، نور هيبت، نور غيرت، نور قربت، نور الوهيت، نور هويت. اين است كه رب العالمين گفت: نور علي نور. كار به جايي رسد كه عبوديت در نور ربوبيت ناپديد گردد
مثل اين نور همان است كه مصطفي گفته:«خلق الله الخلق في ظلمه ثم رش عليهم من نوره » . عالميان مشتي خاك بودند در ظلمت خود بمانده، در تاريكي نهاد متحير شده، همي از آسمان ازليت، باران انوار سرمديت باريدن گرفت، خاك عبهر گشت و سنگ گوهر گشت، رنگ آسمان و زمين به قدوم قدم او ديگر گشت. گفتند: خاكي است همه تاريكي و ظلمت، نهادي مي بايد همه صفا، لطيفه اي پيوند آن نهاد گشت. عبارت از آن لطيفه اين آمد:« رش عليهم من نوره ». گفتند يا رسول الله اين نور را چه نشان است؟ گفت:« اذا ادخل النور القلب انشرح الصدر
دو نكته قابل توجه در اين آيه وجود دارد: اول آن كه بايد توجه داشت كه مراد از بودن نور بالاي نور، دوچندان بودن و شدت آن است نه تعدد آن. مراد اين است كه آن نوري است مضاعف بدون اين كه هريك از ديگري متمايز باشد. چه همان طور كه نور صادر از مصباح نسبتي به مصباح دارد هم چنين نسبتي هم به شيشه لوله دارد كه باعث درخشش آن شده ولي نسبتش با مصباح بالامثاله و نسبتش به زجاجه به مجاز و استعاره است چرا كه زجاجه خودش نور ندارد و نورش قائم به نور چراغ است و مستمد از آن مي باشد. همچنان كه نور ايمان و معرفت در دلهاي مؤمنين نوري است عاريتي و مقتبس از نور خدا و قائم به آن و مستمد از آن. [پس آوردن قيد مشكاه براي اين است كه بر اجتماع نور در شكم آن و انعكاسش به جو خانه دلالت كند، و قيد روغن آن هم از شجره اي زيتون نه شرقي و نه غربي براي آن است كه بر صفا و زلالي روغن اشاره نمايد.].
نور از نگاه سهروردي
شايد استثنايي ترين نكته در مورد سهروردي اين باشد كه وي شهرت خود و عنوان فلسفه اش را از آن يعني« نور »گرفته است: سهروردي نور را پديده اي بديهي مي داند. او در كتاب حكمت الاشراق به تفصيل از طبيعت، جايگاه و انواع نور سخن مي گويد.
سهروردی در ضمن تحصیل چنین استنباط کرد که موجودات دنیا از نور به وجود آمده و انوار به یکدیگر می تابد و آن تابش متقابل را اشراق خواند و به همین جهت لقب شیخ الاشراق را یافت.
نظریه فلسفی سهروردی این است که هستی غیر از نور چیزی نیست و هر چه در جهان است و بعد از این به وجود می آید نور می باشد. منتها بعضی از نورها رقیق است و برخی غلیظ و برخی از انوار ذرات پراکنده دارد و پاره ای دیگر دارای ذرات متراکم است. امروزه این نظریه قابل فهم است چون می دانیم که هرچه در جهان هست انرژی ست که به صورت امواج می باشد، هنگامی که انرژی به صورت متراکم باشد ماده و هنگامی که رقیق باشد شکل امواج یا نور را دارد.
او معتقد بود است که نور یکی بر دیگری می تابد و لذا جهان جز اشراق نمی باشد. بعضی از نورها ضعیف اند وبعضی رقیق و برخی تراکم دارد . همانگونه که نورهای قوی بر ضعیف می تابد نورهای ضعیف هم بسوی انوار قوی تابش دارد. انسان که از موجودات جهان است از نور می باشد و به دیگران می تابد همانگونه که نورهای دیگران به او می تابد. بمناسبت اینکه از انسان به دیگران نور تابیده می شود انسان فیاض است و می تواند به دیگران نور برساند و از نور سایرین روشن شود
به گفته محقق بزرگ فرانسوی علامه نیکلسون ,
آیات قرآنی مانند «الله نور السموات و الارض» از منابعی است که تاثیر ویژه در فلسفه و عرفان(مخصوصا سهروردی) داشته‌است. بدون شک سهروردی در بحث نورشناسی که محوری ترین بحث فلسفه اوست از آیات سوره نور تاثیر پذیرفته و از آیات سوره زمر: «و اشرقت الارض بنور ربها» هر چه زنده‌است بذات خویش , مجرد است و هر نور مجردی زنده‌است بذات خود ؛ و حق اول نورالانوار است زیرا که خود اعطا کننده حیات و بخشنده نور است. ظاهر است به ذات خود و نمودار کننده و آفریننده جهان وجود است که فرمود : «الله نور السموات و الارض» نوریت همه انوار ساریه فیض نور اوست
او در شرح انواع نورهاي مختلف چنين تقسيم بندي مي كند: ۱- نور مجرد ۲- نور عرضي ۳- غسق ۴- هيأت ظلماني ۵- برزخ _ شيء يا هويتي شيء مانند كه انوار را پنهان و آشكار مي كند.
اجزاء پايين اين سلسله مراتب شوقي ذاتي (به صورت عشق و ستايش) به اجزاء بالاتر دارند و اجزاء بالاتر نسبت به اجزاء پايين تر حالت قهر و سلطه دارند. هدف همه اينها در نهايت يكي شدن با نورالانوار است.
سهروردي معتقد است تمام موجودات از نور ساخته شده اند ولي تفاوت ميان آنها در شدت و ضعف نور است و منشأ همه عالم هستي نيز نورالانوار است. او مي نويسد:
« ذات نخستين نور مطلق يعني خداوند، پيوسته نورافشاني مي كند و از همين راه متجلي مي شود و همه چيزها را به وجود مي آورد و با اشعه خود به آنها حيات مي بخشد. هر چيز در اين جهان منشعب از نور ذات اوست و هر زيبايي و كمال موهبتي از رحمت اوست و رستگاري عبارت است از وصول كامل به اين روشنايي. » (نصر)
برخي از صاحب نظران معتقدند كه مقصود سهروردي از نور «وجود » است. البته از سخنان شيخ شهاب الدين چنين برمي آيد كه او «نور» را با گوشه چشمي به نور در قرآن، نور در آيين زرتشتي و حتي همين نور محسوس و ملموس به كار گرفته است. شيخ مي گويد: «همه پرتوهايي كه از منبع نور اصلي در عالم پراكنده شده، گرفتار ظلمت ماده گرديده است، اما اين ماده در واقع اصالتي ندارد و مي توان آن را زدود تا دوباره همه جا و همه چيز از نور پر شود. فرد به كمك زهد، رياضت و تطهير نفس مي تواند حجاب ظلمت را از پيش رو بردارد و خود خويشتن را پاك كند تا شايسته پيوستن به نورالانوار گردد.» (امين رضوي، ۱۳۷۷)
 

rozi.09

عضو جدید
در بحث عرفان عملي، نصيحت سهروردي آن است كه براي شناختن هر چيز شخص بايد اول خود را بشناسد. اين شناخت درونمايه اصلي فلسفه اشراقي است. در واقع «من» منبع تمام اميال والاست كه در حجاب وسوسه هاي بعد برزخي انسان پوشيده شده است. او «من» را سرچشمه معرفت شناسي اشراقي به شمار مي آورد و دقيقاً همين معرفت شناسي اشراقي است كه منجر مي شود به اين كه سالكان طريقت از پانزده نوع نور تجربه شهودي پيدا كنند.اين انوار شهودي كه از عالم عقل فيضان مي كنند، اكسير قدرت و علم اند و كساني كه اين انوار را تجربه كنند جهان طبيعت در فرمانشان است.
سهروردي با دقت به كيفيت اين انوار اشاره مي كند و براي هريك توضيحي جداگانه مي دهد كه به چند نوع از آنها در زير اشاره مي شود:
۱- نوري كه بر مبتديان مي تابد، مطبوع است و ناپايدار.
۲- نوري كه آرامش بخش است و به قلوب عارفان وارد مي شود، بدان سان كه آبي گرم بر سر كسي بريزند. احساس خوشايندي به وي دست مي دهد.
۳- نوري كه بر دل هاي اهل بصيرت وارد مي شود و زماني دراز بپايد.
۴- نوري كه مي سوزاند و به نيروي غيرت به جنبش آيد.
۵- نوري سانح كه رنج آور، ولي لذت بخش است.
۶- نوري كه «نفس» را مي زدايد و معلق به نظر مي آيد. تجرد نفس از طريق اين نور مشاهده مي شود.
۷- نوري كه خيال مي شود سنگيني خاصي با آن است بدان سان كه تحمل آن از حد طاقت بيرون است.
۸- نوري كه علت تحركات كالبد و نفس جسماني است.
از آنجايي كه سهروردي مفاهيم نفس، نور و شعور را مرتبط به هم و از يكديگر به شمار مي آورد نتيجه اين مي شود كه وقتي نفس نوراني تر مي شود حيطه حضور گسترده تر مي گردد و وقتي فاصله موجودي از نورالانوار كم مي شود، قدرت حضور شخص و همچنين حيطه علم او افزايش مي يابد، پس كسي كه بيشتر مي داند از لحاظ وجودشناسي نزديك تر به خدا سخن مي گويد و بنابراين از «هست بيشتري» برخوردار است. اين «هست» يا حضور فقط مقامي نيست كه با به كارگيري عقل نظري حاصل شود بلكه مستلزم عمل كردن به طريقه صوفيانه نيز هست.
او اشاره مي كند كه عقل به رغم اين همه كمالات كه به خاطر آن مستحق تر از نور چشم به اطلاق نام نور است، باز همه مدركات را يكسان ادراك نمي كند. بعضي از اشيا را مستقيماً و به وضوح ادراك كرده و پاره ديگر را جز با تعليم از مصدر حكمت خداوند، درنيابد. قرآن بيشتر از عقل، آگاهي مي دهد چون از متعالي ترين برخوردار است. از اين جهت قرآن سزاوارتر به نام نور است. در خود قرآن خداوند در دو جا آن را نور مي شمارد «و نور كه فرستاديم آن را» ، «فرستاديم بر شمار نور مبيني را.»
 

TiiiiTiii

عضو جدید
بچه ها من تاحالا از پلکسی استفاده نکردم ولی میخوام ماکتم رو با پلکسی درست کنم میشه توضیح بدین چسب مخصوص داره؟برش میشه خودم برش بدم یا باید بیرون برش بدن؟ممنونم

سلام/واسه برش اگه با دستگاه لیزر باشه که 100% بهتر/واسه این کار باید قطعات ماکتتو توی cad بکشی (عین پازل) بعد معمولا میبرنش توی برنامه ی corel , ومیبرنش/واسه چسبوندنشم کلروفرم صنعتی با کمک سرنگ/اولم حتمن روی تکه های دور ریز امتحان کن تا طریقه چسبوندن دستت بیاد
اگه سوال داشتی بپرس میتونم برات توضیح بدم
 

TiiiiTiii

عضو جدید
بچه ها کسی کاری از راندوی خانه ابشار داره؟؟؟؟؟؟

سلام /من الان کار اسکن شده تو کامپیوترم ندارم ولی توی کتاب" تکنیکهای راندو در معماری" گرد اورنده:مایک دابلیو.لین,آسلا
از صفحه 21-28 هفت تا نمونه ازش گذاشته
 

nadiaaye man

عضو جدید
آتشكده آذرگشنسب

آتشكده آذرگشنسب

دریاچه و ویرانه‌های تخت سلیمان
در زمان ساسانیان ایرانیان سه آتشگاه بزرگ و برجسته داشتند. نام آتش‌هایی که در این آتشگاه‌ها نگهداری می‌شد یکی بُرزین مهر به معنای آتش عشق والا و ویژه برزیگران بود که در نزدیکی نیشابور خراسان جای داشت. دیگری فَربغ بود به معنای آتش فرّ ایزدی که در کاریان فارس و ویژه موبدان و بلندپایگان بود و سومی گُشَسب که در تکاب آذربایجان قرار داشت. آتشگاه آذرگشسب ویژه ارتشیان بود و در شهر و محلی بنام شیز یا گَنجَک بر روی کوه اَسنَوند قرار داشت. آذرگشسب به معنای آتش اسب نر است. بر پایهٔ افسانه‌های ایرانی این آتشگاه بدین علت این طور نامیده شده است که کیخسرو بهنگام گشودن بهمن دژ در نیمروز با تیرگی شبانه که دیوان با جادوی خود پدید آورده بودند روبرو شد. آنگاه آتشی بر یال اسب وی فرود آمد و جهان را دیگر باره روشن کرد و کیخسرو پس از پیروزی و گشودن بهمن دژ، به پاس این یاوری اهورایی، آتش فرود آمده را آنجا بنشاند و آن آتش و جایگاه به نام آتش اسب نر (گشسب یا گشنسب) نامیده شد. این محل هم اکنون نام تخت سلیمان نام دارد.
در امپراطوري ساسانی رسم بر اين بود که پادشاهان ساسانی باپاي پياده و اعطای انواع نذورات به اين اتشکده می رفتند وقدرت ونصرت می طلبيدند وپس از انجام هر جنگی وکسب پيروزی در ان بخشی از غناييم به دست امده را به اين اتشکده هديه ميکردند بعد از پذريرش اسلام توسط ايرانيان وزوال حکومت ساسانيان مجموعه تخت سليمان درجنگ ايران و روم در زمان خسرو پرويز بشدت اسيب ديد و تنها بخشی از اتشکده در مقياسی بسيار کوچک توسط اندکی از معتقدان به ايين زرتشت مورد استفاده قرار می گرفتت تا اينکه در زمان حکو مت اباخان از نوادگان چنگيز مغول اين مجموعه با انجام تعميرات وسيع وچشمگير واحداث بناهای جديد مرمت وباسازی شد اتشکده به عنوان اصلی ترين محل عبادات دارای چهار ستون يک گنبداز جنس طلا وفيروزه وهفت ورودی وخروجی است که گنبد ان فرو ريخته وتنه در بالای ستونها اثاری از اتاقهاب هلای گچکاريها باقی مانده است.

چگونه آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان شد


این محوطه تاریخی یادگاری از دوران ساسانی است. حمید معتمدی راهنمای گردشگران در محوطه تاریخی تخت سلیمان می‏گوید: آتشکده آذرگشنسب مهترین مکان مذهبی و سیاسی برای ساسانیان محسوب می شد و همان اهمیتی را که تخت جمشید برای هخامنشیان و کعبه برای مسلمانان دارد، برای آنها داشت. پس از جنبش مزدکیان، خسرو انوشیروان به عمران و آبادی این آتشکده همت گمارد و دین مزدی یسنا یا زرتشت را به عنوان دین رسمی کشور ایران (ایرنویج) اعلام کرد. به همین دلیل این مکان نماد اقتدار حکومت ساسانیان محسوب می شد. در زمان حمله رومیان به ایران در سال ۶۲۴ میلادی به ‌وسیله هراکلیوس آتشکده آذرگشسب غارت و ویران شد. پس از حمله رومی‏ها و در اواخر دوره ساسانیان با ورود اعراب به ایران سلسله ساسانیان منقرض شد. اعراب این مکان را به اشتباه مظهر کفر و آتش پرستی می‏دانستند.
این در حالی است که مزدی یسنا اولین دین رسمی موحد تاریخ بود. چند صد سال پس از ورود اسلام به ایران موبدان زرتشتی سعی داشتند که آتشکده آذرگشنسب را از تخریب دور نگه دارند، بنابراین باورهای مردمی را تقویت کردند و گفتند که اینجا آتشکده زرتشیان نیست بلکه تاج و تخت حضرت سلیمان است. رازآلود بودن دریاچه و عظمت بقایای بناهای دوره ساسانی این باور را تقویت کرد و باعث شد تا این محوطه تاریخی تخریب نشود. از سوی دیگر مردم محلی براساس افسانه‏ها از پرسه زدن در اطراف دریاچه و بناهای اطراف آن دوری می کردند تا آنکه مبادا تبدیل به سنگ نشوند.

آتشکده آذرگشسب مجموعه‌اى است مشتمل بر یک سالن مرکزى مربع شکل که گنبد بزرگ آجرى آن‌را پوشانده است. این نام در متون اوستایی، کتاب های تاریخ ایران قدیم و نوشته های مورخان یونانی، ارمنی و رومی بارها آمده است.
تخت سلیمان پایتخت ییلاقی ایلخانیان

راهنمای گردشگران سپس به بناهای ایلخانی محوطه تخت سلیمان اشاره می کند و می‏گوید: هفتصد سال پس از ورود اسلام به ایران، مغولان این سرزمین را عرصه تاخت و تاز قرار دادند. پس از آنکه نوادگان چنگیزخان حکومت ایلخانی را در ایران به وجود می‏آورند، آقا باباخان مغول تخت سلیمان را به عنوان پایتخت ییلاقی خود قرار داد و کاخ‏ها و عمارت های خود را در اینجا ساخت که اکنون نیز تالارشورا(تالارچهارستونه)، کاخ شکار، دوازده ضلعی و هشت ضلعی از بناهای شاخص دوره ایلخانی این محوطه است که بیشتر شبیه معماری شرق آسیاست. در زمان ایلخانیان دوباره این مکان اهمیت تاریخی خود را باز می‏یابد و تبدیل به یکی ازمهمترین مکانهای سیاسی دوره ایلخانی تبدیل می‏شود.
تخت سلیمان میراث جهانی شد.

تخت سليمان عظمتی به وسعت تاريخ
درشمال غرب کشور حد مرز استانهای اذر بايجان غربی و شرقی ودو استان زنجان و کردستان بين شهرهای تکاب زنجان مياندواب مجموعه ای با عظمت از تاريخ کشورمان قراردارد که ميان همه ويرانيهای ان مجموعه تخت سليمان همچنان به حيات بی رمق خود ادامه می دهد.
اوج شکوه و ابادانی انرا میتوان مربوط به دوره ساسانيدانست که ساختمان اتشکده اذرکشسب به عنوان نماد اقتدار ايين زرتشت در انجا احداث شده و تا ۷ قرن بعد نيز تنها نماد اين اقتدار باقی ماند اين اتشکده که از زمان حکومت ايلخانان به بعد با نام تخت سليمان خوانده شده است در محوطهای ۲۱ متربلنداز سطح اراضی مجاور ساخته شده وديواريسنگی و بيضی شکل گرداگرد ان فرا گرفته است به طوری که از دور اين مجموعه به شکل کوهی است که درست قله ان را قطع کرده باشد در وسط اين مجموعه استخر بيصی شکل به نام درياچه تخت سليمان قرار گرفته است که با رنگ ارغوانی و فيروزهای از عجايب اين مکان تاريخی به شمار می رود ويژگييهای منحصر به فرد اين درياچه جوشش داييمی و رنگ فيروزه ای آن است اب درياچه به خاطر املاح زياد و درجه حرارت بالا قابل اشاميدن نيست.



دوره ساسانیان _ ویژگیهای استحکامات

دور محوطه آتشكده كه با حلقه اي از اتاقهاي عظيم محصور بوده حصاري بزرگ با دو دروازهساخته شده كه ظاهري تدافعي داشته است .طول اين حصار120/1كيلومتر است وبه شكل يك بيضي نامنظم متناسب باحصار به شكلي مستحكم از لاشه سنگ وساروج با ضخامتي 80/3 متر بنا شده.سمت بيرون حصار ودروازه ها داراي پوشش دقيقي از تخته سنگهاي حجاري شده است كه به شكل راسته وكله چيده شده اند.سمت داخل حصار سطح خشن ونامنظمي از لاشه سنگ دارد.ارتفاع حصار حداقل 13 متر است.حصار با برج دروازه ها 38 برج داشته كه جبهه بيروني آنها قوس دار بوده است اين برجها بلندتر از باروها بوده اندوهر برج در قسمت بلندتر يك اطاقك داشته كه از طريق راهروي دفاعي قابل ورود بوده است.دروازه شمالي دروازه اصلي بوده است زيرا در محوري كه از مرز آتشكده واز وسط درياچه مي گذردقرار دارد.راهروي دفاعي بالاي دروازه ها پنج پله بالاتر از راهروي دفاعي باروها قرار دارد واز آنجا كه برج دروازه ها از ساير برجها برج ها به هم نزديكتر است وجود يك حصار قديمي كه اكنون بخشهايي از آن در كنار دروازه شمالي قابل مشاهده است قرار داشته .نزديكدروازه شمالي در امتداد اين حصار خشتي يك دروازه قديمي تر نيز شناسايي شده است.
ساختمان آتشكده

آتشكده هاي ساساني شكل شرعي معابد مثل معابد يوناني يا رومي را ندارند آنها در مفهوم ايران باستان (آيدنه) ينعي پرستشگاه هستند و مي توانند به شكلهاي كاملآ متفاوت از چها طاقيهاي ساده تا آتشكده هايي با فضاهاي زياد بنا شده باشند.جايگاه مقدس در روي تخت ينعي آذر گشنسب نماد وحدت سرزمين از آتشكده هاي بزرگ است.اين آتشكده داراي تعداد زيادي اتاق است در مركز بناي آتشكده معمولا يك اتاق مربع به شكل يك چار طاقي با محراب آ تش ساخته شده دومين اطاق ( يز شن ـ گاه ) است كه در آن اتش را وقتي براي نيايش در معرض ديد نيست شعله ور حفظ مي كردند حياطها باغها انبارها سكونتگاههاي موبدان واتاقهاي خزانه جايگاه مقدس فظاهاي ديگر آتشكده هستند.از جلو ايوان جنوبي به چهار طاقي ينعي مركز جايگاه مقدس از آجر ساخته شده بخش مركزي از يك اتاق مربع شكل با اظلاع 8 متر كه زماني داري سقفي گنبدي بوده است تشكيك مي شود. در هر ظلع اتاق يك طاق عريض قرار دارد كه بنا به همين دليل نيز چها طاقي خوانده مي شود. دور اين اتاق مركزي يك دالان امتداد پيدا مي كند كه زماني به وسيله نرده هاي باريكي از اتاق مركزي مجزا بوده است. در اين اتاق مراسم نيايش بجا مي آمده. يك گود چهار گوش در كفي از 8 رديف آجر ايجاد شده كه در آن آتشدان قرار مي گرفته وچهار سكو با حفره هايي براي قرار دادن نوشابه اي كه در مراسم نيايش نوشيده مي شده قرار داشته .

برج وبارو و در وازه هاي تخت سليمان – دورهساساني








حصار محيطي مجموعه تخت سليمان بلحاظ اهميت و ارزشمعماري و دفاعي آن كه مربوط بدوره ساساني مي باشد از نظر طرح و مشخصات معماري ،قابلمقايسه و بررسي با ساير آثار معماري مشابه قبل و بعد از خود ميباشد





اين حصار كه داراي 38 برج و بارو به طول 1120 متر مي باشد، به عنوان عنصر دفاعي و حفاظتي، مجموعه آتشكده آذرگشنسب و ديگر آثار معماري محوطه را در برگرفته است. ديوار حصار در بلندترين قسمت 18 متر ارتفاع دارد و بين 5/3 تا 4 متر عرض آن مي باشد. در حالت كلي طرح دايره وار كه به عنوان حصار براي شهرها و مكانهاي باستاني مختلف در دوره هاي متفاوت تاريخي ايجاده مي شده. سابقه اي بس قديمي دارد چنانكه از زمان پارتها به چهار شهري كه داراي چنين نقشه اي هستند برمي خوريم.



(نمايجبههداخليحصار(ضلعجنوبغربي




در مرحله اول بنظر مي رسد كه طرح چنين شهرهايي از حيث سيستم دفاعي نظامي مورد توجه بوده بررسي شهرهايي مانند مرو به مثابه يك عنصر معماري كه تاثير عوامل نظامي بر روي شهر سازي پارتي داشته، بيانگر اين است كه پارتيان اهميت نقشه اوليه اين شهر را در زندگي سياسي و اقتصادي كشور دريافته و بخش قديمي آنرا همانطوريكه بود باقي گذاشتند و آن را هسته مركزي شهر جديدي قرار دادند كه دايره وار ساخته شده بود و يك كمر بند دفاعي واقعي خارجي بشمار مي رفت، اشكانيان براي آنكه تسلط خود را در شهرها برقرار و مستحكم سازند، در محل اردوگاه مهم خويش، شهر بزرگ تيسفون را با طرح نيم دايره برپا مي سازند كه يكي از پايتخت هاي آنان ميباشد و اين شهر پس از اشكانيان نيز پايتخت شاهنشاهان ساساني مي گردد.
موضوع مهمتر ديگر، اردشير بنيانگذار حكومت ساساني براثر پيش انديشي براي ايجاد روشهاي مطمئن دفاعي بخصوص مقابله با سپاهيان اردوان پنجم پادشاه اشكاني طرح شهر گور ( فيروزآباد ) را از روي نقشه دايره شهر داراب گرد بنا مينمايد. بنابر اين در طرح شهر سازي به شكل دايره يا بيضي، همواره جنبه دفاعي آن مورد توجه بوده چنانكه سلاطين پارت و ساساني نيز به اين موضوع توجه كامل مبذول مي نمايند.
اين طرح را در " الحضر " هم كه يك قلعه استحكاماتي است در مرز بين النهرين براي تامين شيوه دفاعي در برابر سپاهيان رومي مشاهده مي كنيم. در نهايت همين طرح از خصوصيات بارز شهر سازي، و معماري مركز بزرگ مذهبي – اجتماعي زمان ساساني يعني آتشكده آذر گشنسب در تخت سليمان ( شيز ) مي باشد.



دروازه هاي ورودي, تخت سليمان






بطوريكه از نقشه مجموع مشاهده مي گردد، حصار محيطي تختسليمان داراي دو دروازه بزرگ ورودي در دو ضلع جنوب شرقي و شمالي مي باشد، خوشبختانهدروازه جنوب شرقي نسبتا" سالم باقيمانده اما دروازه شمالي بشدت صدمه ديده و قسمتاعظم سنگهاي تراشدار در نماي خارجي و كليه سنگهاي لاشه اي سطوح مياني و زير قوس آنفروريخته همچنين جسم ديواره قوس دچار فرسايش شده و در حالت خطرناكي قراردارد
 

Ar.behnam

عضو جدید
پروژه متره خریداریم

پروژه متره خریداریم

با سلام
یه نفر یه پروژه متره شده رو اگه داره لطف کنه ارسال کنه، فقط موردی که هست اینکه اون فایل دست شخص دیگه ای نباشه استادمون بفهمه ،و به ایمیلم ارسال بشه، در حد دانشکده مهاجر هم باشه
هزینه ای هم باشه مشکلی نیست ، با تشکر
 

تبسم

عضو جدید
اگه بخوام پله هام رو با پلکسی تو مقیاس 1 به 200 درست کنم میشه برش میدن؟ چسبوندنش سخته؟
 

marya_com

عضو جدید
سلام
من به یک مشکل بزرگ بر خوردم استاد ما حالا که پایان ترم گفته شیت بندی کامپیوتری می خواد:eek:
چیکار کنم؟من 3d max بلد نیستم :cry:به من بگید چی کار کنم
الان دارم کارم را 3 بعدی میکنم با کد ولی نمی دونم شیتم را چیکار کنم!!:(:cry::cry:
 

elnaz65

عضو جدید
طرح از محوطه سازی ویلا

طرح از محوطه سازی ویلا

چندتا طرح از محوطه سازی ویلا روی سطح شیب دار لازم دارم.
اگه مدولار باشه که بهتره
 

silverlips88

عضو جدید
اطلاعات هتل

اطلاعات هتل

سلام.من نیاز زیادی به اطلاعات هتل دارم.50 صفحه اول دیدم پیدا نکردم.قبلا دیده بودم,اما...
فقط بگین کدوم صفحه است یا اگه مطلبی دارین به آدرس بفرستین.
پیشاپیش از همکاریتون ممنونم
fara.hormozi@gmail.com
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
@r@h plz help meeee سوالات و درخواست های معماری 2

Similar threads

بالا