قشنگترين درسي كه از قران گرفتي ؟(آيه مورد علاقه ات؟)

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
«و اذاسَئَلَكَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون"

[ای پیامبر!] هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال كردند [بگو] من بسیار نزدیكم، هر گاه كسی مرا بخواند، اجابت می‌كنم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند». (سوره بقره، آیه 186)
مفسّر بزرگ قرآن علامه طباطبایی (ره) این آیه را یكی از زیباترین و لطیف‌ترین آیات قرآن در زمینه دعا می‌داند.

اگر چه همه انسانها به هنگام بروز سختی و مشكلات به طور فطری خدا را می‌خوانند و از او كمك می‌جویند، لكن خداوند در برخی آیات قرآن كریم ضمن بیان دعای پیامبران و گروه‌های مختلف مردم، فرهنگ نیایش، آداب و شیوه گفتگوی با خود را به ما آموخته است.
پاره‌ای از دعاهای قرآن جنبه اعتراف دارد:

«ای پروردگار ما! اگر دچار فراموشی شده یا خطا كرده‌ایم ما را بازخواست مكن و آنچه ماطاقتش را نداریم بر ما تكلیف مكن» (سوره بقره، آیه 286) «…كه اگر تو به ما رحم نكنی و ما را نبخشی ما از زیانكاران خواهیم بود». (سوره اعراف، آیه 149)
اعتراف در برابر خدا در جایی خلوت و بدور از چشم دیگران، باعث آرامش خاطر شده و در فرد حس جبران پذیری خطا ایجاد می‌كند.

پاره‌ای دیگر از دعاها در قرآن جنبه شكوائیه و درد دل دارد:
«خدایا! م را از این دیار كه مردمانش ستمگرند برهان و برای ما از نزد خود یاور و سرپرستی بفرست». (سوره نساء، آیه 75)
هم سخنی و رازگویی با خدایی كه عالِم و قادر است، ضمن تقویت صبر و بردباری، به انسان آرامش و توانایی غلبه بر مشكلات را می‌بخشد.
تعدادی از دعاهای قرآنی نیز جنبه درخواست غیرمادی دارد:
«پروردگارا! بر ما صبر و شكیبایی فرو ریز و ما را ثابت قدم گردان و بر كافران پیروز ساز».
(سوره بقره، آیه 25)
و بندرت دعاهای قرآنی، اشاره به بندگانی دارد كه درخواستی مادی دارند:
«… پروردگارا! به من فرزندی نیكو عطا كن».(سوره آل عمران، آیه38)
این نمونه‌ها معمولاً مربوط به آن دسته از امور دنیایی است كه خارج از قدرت انسان است.
علاوه بر این، خداوند در آیه 200 سوره بقره، نسبت به كسانی كه فقط درخواست دنیایی دارند اعتراض كرده و در آیه بعد از كسانی كه هم برای دنیا و هم برای آخرت دعا می‌كنند به نیكویی یاد می‌كند، البته این بدان معنا نیست كه نباید برای دنی دعا كرد، بلكه باید فرهنگ و آداب نیایش را در قرآن جستجو كرد و آن را با ندای فطری اشتباه نگرفت.
گروهی از مردم تصورشان از دعا خطا گونه واشتباه آمیز است. گویا بر در دكّانی رفته‌اند، كالایی درخواست كرده، وجهی پرداخته‌اند و منتظر تحویل كالای خود هستند! لذا چنانچه كالای مورد نظر خود را تحویل نگیرند یا حتی دیر تحویل بگیرند، ناراحت و خشمگین و یا مأیوس می‌شوند. این گروه از مردم انتظار دارند كه به محض درخواست از خداوند طلبشان وصول گردد و به دعا به دید معامله می‌نگرند، لذا اگر به خواسته خویش نرسند یا از خدا گله‌مند شده یا از خود نا امید می‌شوند!
به نظر می‌رسد این نگرش از جهاتی نادرست باشد. زیرا دعا سخن گفتن با خداست و در این گفتگو، خود گفتگو و ایجاد ارتباط نوعی سود است و نباید منتظر سود دیگری شد و به بهره‌ای دیگر دل بست. در واقع پس از گفتگویی صمیمی و از سر اخلاص، دور از غوغاهای روزمره زندگی با خدایی كه در همین نزدیكی است روزنه‌ای از امید در دل روشن می‌شود و احساس مطلوبی به شخص دعا كننده دست می‌دهد. دعا واگذاری مسؤولیت انسان به خدا نیست، بلكه الهام و امداد از خداست در جهت انجام بهتر مسؤولیت.
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم وانتم تتلون الکتاب افلا تعقلون
آیا مردم را به نیکی (و ایمان به پیامبری که صفات او آشکارا در تورات آمده) دعوت می‌کنید، اما خودتان را فراموش می‌نمایید با اینکه شما کتاب (آسمانی) را می‌خوانید! آیا نمی‌اندیشید؟ سوره مبارکه بقره آیه 44
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خداوند متعال می فرماید: «وَ الَّذِى جَاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُوْلَئكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ * لهَُم مَّا یَشَاءُونَ عِندَ رَبهِِّمْ ذَالِكَ جَزَاءُ الْمُحْسِنِینَ»؛ و آنكه سخن راست و درست آورد و كسانى كه آن را باور كردند، اینانند كه پرهیزكارانند. براى آنان هر چه بخواهند نزد پروردگارشان فراهم است. این است پاداش نیكوكاران. (33-34/زمر)
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
160/انعام
«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِهاو مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزى‏ إِلاَّ مِثْلَها»؛ هر کس که کار نیکی به صحنه حساب بیاورد ده برابر به او پاداش خواهند دادو آنان كه به صحنه قیامت و حساب، كار بد بیاورند، جز به مانند آن مجازات نبینند.
 
آخرین ویرایش:

some1

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیا خداوند برای بنده خویش کافی نیست




خدایا لطفا به بعضی از آنهایی که به خیال خود فکر می کنند ایمان آورده اند
یادآوری کن که تو خدا هستی نه آنها !!
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ : و هر کس از یاد [خدای] رحمان دل بگرداند، بر او شیطانی می‌گماریم تا برای وی دمسازی باشد.( الزخرف : 36)
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‌ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیم: هرگز به نیکوکاری نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید؛ و از هر چه انفاق کنید قطعاً خدا بدان داناست).( آل‌عمران : 92)
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ: مَثَل [صدقاتِ] کسانی که اموالِ خود را در راه خدا انفاق می‌کنند همانند دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‌ای صد دانه باشد؛ و خداوند برای هر کس که بخواهد [آن را] چند برابر می‌کند، و خداوند گشایشگر داناست.)(البقرة : 261)
 

mtf2000

عضو جدید
قشنگترين آيه قران

قشنگترين آيه قران

. مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُإِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا.

[h=2]هر که بر خدا توکل کند پس خدا وی را بس است((فقط فقط خدا))[/h]
توکل مرحله­ای متاخر از توحید، ایمان و امید است. ابتدا انسان باید به خدا به عنوان تنها تاثیرگذار در امور عالم ایمان داشته باشد سپس به یاری و رحمت و حکمت وی امیدوار باشد و

بالاخره به او توکل نماید
.توکل مقامی است که جز از طریق طی کردن پله های ابتدایی آن (توحید، ایمان و امید) کسب نشود.در رسیدن به اهداف دو دسته اسباب تاثثیرگذارند: اسبابی

که در حدود و اختیارات ما است (که عموما مادی هستند) و اسبابی که از حدود و اختیارات ما خارجند (که عموما غیر مادی هستند). انسان متوکل ضمن ایجاد تمام اسبابی که در

حدود وی است، خداوند را به عنوان تنها موثر در امور به رسمیت شناخته و ایجاد سایر شرایط را از او انتظار دارد
.نقش توکل در کارها و امور انسان یک تغییر دهنده نگرش است. جان

آدمی با توکل دگرگون می شود نه اینکه جهان مستقل از انسان دگرگون شود. و درست به دلیل اینکه توکل در انسانهای متوکل جان را زیر وزبر می کند، جهانشان را نیز به واسطه

تحول انسان متحول می کند. توکل منش انسان را عوض می کند، دل را از اضطراب و نگرانی دور و آرامش و اطمینان را به ارمغان می آورد، اما خداوند مسببات امور را جز به همان

اسباب پدید نخواهد آورد خواه مادی باشد و خواه از جنس تدبیر. و از این رو هنگامی که آن مرد اعرابی شتر خود را رها کرد و گفت : "توکلت علی الله" رسول گرامی ما فرمود: " ببند زانوی اشتر را و توکل کن
"*
گفت پیغمبر به آواز بلند با توکل زانوی اشتر ببند
 
آخرین ویرایش:

Carlina

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب همه آیات قرآن زیباست...
اما بعضی جاهاش دلگیره...
وقتی میگه انسان ناسپاسِ..
وقتی از جهنم میگه...
وقتی از مجازات و عقوبت کارها گفته میشه...
یه آیه ای هم که خیلی تلخه آیه 22 سوره ابراهیم که شیطان خطاب به انسان میگه و من پیشنهاد میکنم این آیه رو با تلاوت استاد پرهیزگار گوش بدید :
وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّـهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم ۖ مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُم بِمُصْرِخِيَّ ۖ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ ۗ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
چون كار از كار گذشت [و داورى صورت گرفت‌] شيطان مى‌گويد: «در حقيقت، خدا به شما وعده داد وعده راست، و من به شما وعده دادم و با شما خلاف كردم، و مرا بر شما هيچ تسلطى نبود، جز اينكه شما را دعوت كردم و اجابتم نموديد. پس مرا ملامت نكنيد و خود را ملامت كنيد. من فريادرس شما نيستم و شما هم فريادرس من نيستيد. من به آنچه پيش از اين مرا [در كار خدا] شريك مى‌دانستيد كافرم». آرى! ستمكاران عذابى پردرد خواهند داشت
 

mezak

کاربر فعال
آقای نمیدونم کی که پستارو گلچین میکنی... مشکل پست من چی بود که حذفش کردی؟؟؟؟؟؟؟
بنده آیه و ترجمشو از خود قرآن نوشتم، اگه این کار اسپم حساب میشه آدرس بقیه آیه هایی که اسپمه بدین ما نریم بخونیم منحرف بشیم.
 

shayesteh-namvar

عضو جدید
سلام ممنون ...
منم همه ش رو دوست دارم هر آیه ای که میخونم به وجد می آم و آیه بعدی یه جور دیگه من رو به وجد میآره!!!ولی در کل سوره دخان خیلی بزرگه به دید من!!( هل اتی علی الانسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا...
 

eliass_fiend

عضو جدید
ماجرای امید بخش ترین آیه قرآن

ماجرای امید بخش ترین آیه قرآن

سلام
سوره هود آیه 114

در داستان جالبى از امیر المومنین حضرت على(علیه السلام ) به این مضمون نقل شده است كه روزى رو به سوى مردم كرد و فرمود: به نظر شما امید بخش ترین آیه قرآن كدام آیه است ؟ بعضى گفتند آیه "ان الله لا یغفر ان یشرك به و یغفر ما دون ذلك لمن یشاء"(خداوند هرگز شرك را نمى بخشد و پائین تر از آن را براى هر كس كه بخواهد مى بخشد)
سوره نساء آیه 48
امام فرمود: خوب است ، ولى آنچه من میخواهم نیست ، بعضى گفتند آیه "و من یعمل سوء او یظلم نفسه ثم یستغفرالله یجد الله غفورا رحیما" (هر كس عمل زشتى انجام دهد یا بر خویشتن ستم كند و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت) سوره نساء آیه 110
امام فرمود خوبست ولى آنچه را مى خواهم نیست .
بعضى دیگر گفتند آیه "قل یا عبادى الذین اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفورالرحیم" (اى بندگان من كه دراثر گناه، بر خویشتن زیاده روی کرده اید، ازرحمت خدا مایوس نشوید در حقیقت ‏خدا همه گناهان را مى‏آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است) سوره زمرآیه53
امام فرمود خوبست اما آنچه مى خواهم نیست ! بعضى دیگر گفتند آیه "و الذین اذا فعلوا فاحشة او ظلموا نفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله" (پرهیزكاران كسانى هستند كه هنگامى كه كار زشتى انجام مى دهند یا به خود ستم مى كنند به یاد خدا مى افتند، از گناهان خویش آمرزش مى طلبند و چه كسى است جز خدا كه گناهان را بیامرزد)
سوره آل عمران آیه135
باز امام فرمود خوبست ولى آنچه مى خواهم نیست . در این هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه كردند فرمود: چه خبر است اى مسلمانان ؟ عرض كردند: به خدا سوگند ما آیه دیگرى در این زمینه سراغ نداریم . امام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا شنیدم كه فرمود:
امید بخش ترین آیه قرآن این آیه است
"واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ذلك ذكرى للذاكرین"
سوره هود آیه 114
و فرمود: اى على! آن خدایى كه مرا به حق مبعوث كرده و بشیر و نذیرم قرار داده یكى از شما كه برمى‏خیزد براى وضو گرفتن، گناهانش از جوارحش مى‏ریزد، و وقتى به روى خود و به قلب خود متوجه خدا مى‏شود از نمازش كنار نمى‏رود مگر آنكه از گناهانش چیزى نمى‏ماند، و مانند روزى كه متولد شده پاك مى‏شود، و اگر بین هر دو نماز گناهى بكند نماز بعدى پاكش می‏كند، آن گاه نمازهاى پنجگانه را شمرد
بعد فرمود: یا على جز این نیست كه نمازهاى پنجگانه براى امت من حكم نهر جارى را دارد كه در خانه آنها واقع باشد، حال چگونه است وضع كسى كه بدنش آلودگى داشته باشد، و خود را روزى پنج نوبت در آن آب بشوید؟ نمازهاى پنجگانه هم به خدا سوگند براى امت من همین حكم را دارد.:heart: :gol::heart::heart:
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
الا بذکر الله تطمئن القلوب
هر وقت استرس می گیرم با این آیه آروم میشم.
 

nazanin70

عضو
«الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد – 28)آنها كسانى هستند كه ايمان آورده و دلهايشان به ياد خدا آرامش مى‏گيرد، آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا دلها آرامش پيدا مى‏كند
 

ميسيز

عضو جدید
(إن الله يدافع عن الذين امنوا، ان الله لا يحب كل خوان كفور)حج38

همانا خداوند از كساني كه ايمان آورده اند دفاع ميكند. البته خداوند هيچ خيانت پيشه ي ناسپاسي را دوست ندارد.

وااااقعا آرامش بخشه.
 

lady Engineer

عضو جدید
سوره بقره آیه 152:

« آنگاه که دوست داری کسی همواره

به یادت باشد به یاد من باش

که همواره به یاد تو هستم »
 

elham.mech

عضو جدید
این ایه یکی از ایه های سوره یوسف هستش!یادم نیس چندم،ولی عاشقشم:
هرگز جز کافر از خدا نومید نگردد!
 

A.O

عضو جدید
قسم به روز در آن هنگام که آفتاب بر آید (و همه جا را فرا گیرد).

و به شب وقتی آرام می گیرد .

که من نه تو را رها کرده‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام.
سوره الضحی (1-3)
 

Wallace

عضو جدید
با یاد خدا دلها ارام میگیرند

سوره بقره آیه 152:

« آنگاه که دوست داری کسی همواره

به یادت باشد به یاد من باش

که همواره به یاد تو هستم »
 

...ANTY...

عضو جدید
کاربر ممتاز
ربنا لا تزع قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب
همیشه تو قنوتام اینو میخونم
 

saeidshahi

عضو جدید
یكی از شگفت‌انگیزترین آیات، آیه‌ای است كه خداوند در آن هفت بار لفظ «من» را بكار برده است و این آیه در وصف رابطه خدا با بندگان و ضمانت كردن استجابت دعای ایشان است:«و اذاسَئَلَكَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون"
[ای پیامبر!] هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال كردند [بگو] من بسیار نزدیكم، هر گاه كسی مرا بخواند، اجابت می‌كنم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند». (سوره بقره، آیه 186)مفسّر بزرگ قرآن علامه طباطبایی (ره) این آیه را یكی از زیباترین و لطیف‌ترین آیات قرآن در زمینه دعا می‌داند.

حكمت و معرفت
گشت ارشاد باشد یا نباشد؟
 

Similar threads

بالا