فرق مهندسی صنایع با مدیریت صنعتی

امیر Amir

عضو جدید
سلام

صبور باشين

ببينين متاسفانه يا خوشبختانه يه فرق اساسی در استخدام های داخل ايران با کشورهای صنعتی وجود داره. تو کشورهای صنعتی به ميزان تسلط علمی يا فنی شما دقت می شه و اگه شرکت تو اون زمينه کار می کرد و يا اينکه به اين نتيجه رسيد که شما می تونين مسايل جديد و مفيدی رو به مجموعه اونا وارد کنين ، شما رو با عزت و احترام استخدام می کنن.

اما تو ايران معمولا رويه برعکسی وجود داره. اکثر شرکت های ايرانی ، چه دولتی باشن و چه خصوصی ، علی رغم ظاهرسازيشون ، به تسلط علمی و فنی شما کاری ندارن ، در واقع ارزش قايل نيستن. شما ممکنه يه آگهی استخدام به اين مضمون تو ايران ببينين : " به يک مهندس صنايع ، فارغ التحصيل از دانشگاه های معتبر دولتی ، با 3 سال سابقه کار مرتبط در زمينه صنايع نفت و گاز نياز داريم ". بعد شما به عنوان فارغ التحصيل دانشگاه اميرکبير تو مقطع کارشناسی ارشد ميرين اونجا و رزومه پر می کنين. بعد با شما مصاحبه می کنن و از شما می پرسن : " شما کار با نرم افزار autocad رو هم بلدين ؟ " شما می گين : " چطور ؟ " ، در جواب به شما می گن که : " ما دنبال مهندسی هستيم که همه کارای فنی و اداری اينجا رو انجام بده ، هفته ای يه بار هم به کارگاه سر بزنه و گزارش های هفتگی و ماهيانه رو هم بنويسه و . . . " ، بعد از شما می پرسن که ميزان حقوق پيشنهاديتون چه قدره ؟ " شما می گين : " 550 هزار تومن " ، اونا می گن خبرتون می کنيم

و در نهايت شما خبر دار میشين که يه نفر ديگه رو که به مراتب سطح علمی و تجربی کمتر از شما داره رو استخدام کردن ، چون حقوق درخواستيش 450 هزار تومن بوده ! و از اون دارن به عنوان يه " پادو " استفاده می کنن !

اين مساله سر خيلی از دوستان متخصص من تو ايران اومده و از اين جهت به شما می گم که بيخود خودتونو سرزنش و ملامت نکنين.

متاسفانه ما خيلی خيلی کار داريم که يه کشور صنعتی بشيم و شايد هم هيچ وقت اين اتفاق نيفته. مديران ما هنوز برای علم و تخصص ارزشی قايل نيستن و بيشتر دنبال اين هستن که فلان رييس بانک رو بخرن و يا به فلان مدير خريد ايران خودرو رشوه بدن ! شرکت های ايرانی فقط پز استخدام مهندسای نخبه رو می دن ، وقتی مدير شرکت خودش آدم بيسوادی هست که يا منسوب شده و يا زمين های کشاورزيش رو فروخته و وام های رابطه ای گرفته و کارخونه زده ، شما چه انتظار برخورد با شعور و عادلانه از ايشون دارين ؟

تقريبا 70 درصد از شغلهای مناسب که دارای محيط کاری مناسب و سطح دستمزد بالا هستن ، تو ايران از طريق روابط به متقاضيان داده ميشه و برای غريبه ها جايی وجود نداره.

پس صبور باشين و خودتونو ملامت نکنين. شما يه فرد تحصيل کرده و متخصص هستين که همه جای دنيا دارای ارزش و احترام هست.

با احترام
موفق باشين

با سلام...
درست هست صحبت جناب الیاسپور...بیشتر به چشم یک حمال نگاه میکنند تا یک مهندس...وقتی اسم ها و آدرسهای این شرکتهای رو میبنی نوشته مثلا شرکت فعال در فلانو فلانو فلان و ادرسش هم زده مثلا تهران-سعادت آباد و و و بعد وقتی زنگ میزنی طرف فکر کرده مثلا مهندس صنایع الان وحی شده از طرف خدا بهش که باید همه چیز و همه کاره باشه...

یادمه یکبار زنگ زدم به یک شرکت که آگهی زده بود مهندس صنایع برای خط تولید و کنترل کیفیت میخواد...شماره هم که داده بود هر کسی بود اینجوری جواب تلفن داد:


_الوووووووووووووووو(با صدای بلند)
امیر:سلام روزتون به خیر

_سام علکم

امیر:...حرف های در مودر کار و چی میخوان

_ما یکی میخواییم مهننس صنایع باشه...بعدشم باسه خط تولید میخواییمو...مدیریتو...هر کار که از دستش بر بیاد...

من نزدیک بود پشت تلفن از خنده بترکم..البته حالم داشت بهم میخورد از طرز صحبت طرف...


بگذریم...قانون نیست که حتما مهندسی صنایع خوندی بری تو فیلد خودت کار بکنی...

بیخیال این حرفها...برید دنبال تفریحات سالم




 

aryoua

عضو
با سلام...
درست هست صحبت جناب الیاسپور...بیشتر به چشم یک حمال نگاه میکنند تا یک مهندس...وقتی اسم ها و آدرسهای این شرکتهای رو میبنی نوشته مثلا شرکت فعال در فلانو فلانو فلان و ادرسش هم زده مثلا تهران-سعادت آباد و و و بعد وقتی زنگ میزنی طرف فکر کرده مثلا مهندس صنایع الان وحی شده از طرف خدا بهش که باید همه چیز و همه کاره باشه...

یادمه یکبار زنگ زدم به یک شرکت که آگهی زده بود مهندس صنایع برای خط تولید و کنترل کیفیت میخواد...شماره هم که داده بود هر کسی بود اینجوری جواب تلفن داد:


_الوووووووووووووووو(با صدای بلند)
امیر:سلام روزتون به خیر

_سام علکم

امیر:...حرف های در مودر کار و چی میخوان

_ما یکی میخواییم مهننس صنایع باشه...بعدشم باسه خط تولید میخواییمو...مدیریتو...هر کار که از دستش بر بیاد...

من نزدیک بود پشت تلفن از خنده بترکم..البته حالم داشت بهم میخورد از طرز صحبت طرف...

بگذریم...قانون نیست که حتما مهندسی صنایع خوندی بری تو فیلد خودت کار بکنی...

بیخیال این حرفها...برید دنبال تفریحات سالم


سلام
یه خاطره دارم از این شرکتهای پرمدعا و کم سواد که توش کار می کردم: یک سازه ای رو توی یک کارگاه می ساختند که طرح و نقشه درستی براش نداشتند دیوارشو که ساختند فهمیدند برای تجهیزات مکانیکال جای کافی ندیدند پس مجبور شدند هفت هشت متر ارتفاع دیوار رو زیاد کنند بعد دیدند فاصله دیوار و تجهیزات زیاد شده مجبور شدند بین دیوار و تجیهزات یک عالمه سنگ و ملات بریزند تا پر بشه.
اتفاقاً یه وقتی مدیر این پروژه را دیدم و گفتم اگه اول توی اتوکد 5 ساعت وقت گذاشته بودید و مختصاتو به نقشه بردار می دادید این همه زحمت الکی و هزینه اضافی متحمل نمی شدید. ( برای حقوق دادن خیلی خست داشتند توی این خطاها خیلی دست و دلباز بودند.)
گفت تو یعنی مهندس صنایع وظیفه داشتی تو اتوکد این کارا رو می کردی و به ما می دادی و کلی طلبکارهم شد. شاید هم منظورش این بود که فضولی موقوف.
 

sszz23

عضو جدید
متاسفانه امروزه در ایران فصل تمایزی بین مباحث مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع وجود نداره و گروه بسیاری نیز این 2 رشته را یکی در نظر میگیرند.در صورتیکه در کشورهای صنعتی حوزه های فعالیت هر یک از این رشته ها کاملا مشخص گردیده.به نظر میرسه با تعریف حدود وظایف هر رشته میتوان به تعریف جامعی از هر رشته دست یافت.
 

maak

عضو جدید
در مديريت صنعتی مفاهيم صنعتی به صورت کلی تر نسبت به مهندسی صنايع مطرح می شود لذا ممکن است در مباحث فنی مانند مهندسين صنايع اطلاعات نداشته باشند در عين حال مديران صنعتی مديريتی هدف کلی سازمان را برنامه ریزی و مدیریت می نمایند که لازمه کار مهندسین است
 

خيبر

عضو جدید
کاربر ممتاز
توي مديريت شما با نحوه ي اداره ي يك كارخونه با كارگرهاش و سيستمهاش اشنا ميشيد ولي توي مهندسي صنايع شما با نحوه ي گردوندن كارخونه فقط با ماشين الاتش اشنا ميشيد!
يك كارخونه بدون نيروي انساني كه از مستقيم و غير مستقيم و اداري و... تشكيل ميشه نميتونه بگرده!
 

reza5579

عضو جدید
با سلام.
به نظر من تنها ارتباط بین یک م.صنایع و مدیریت صنعتی از نظر کلان می باشد بدین مفهوم که یک رشته مدیرت صنعتی به دلیل اینکه اطلاعات کلی در خصوص دروس رشته صنایع دارد به هیچ عنوان نمی تواند در سطح DETAIL جای یک مهندس صنایع را بگیرد به عنوان مثال واحد گذرانده یک م.صنایع در شاخه کنترل موجودی وبرنامه ریزی (9 واحد)با واحد گذرانده با رشته مدیریت قابل مقایسه نیست ولی مدیریت صنعتی اطلاعات کلی در این خصوص را دارد
موارد مشابه در زیر ذکر می شود
1- از نظر تعداد واحد گذارنده (حداقل نزدیک به 70 واحد فنی ومهندسی اختلاف وجود دادد(کنتری موجودی -طرح ریزی واحدهای صنعتی-برنامه ریزی تولید-استاتیک-مقاومت مصالح-ریاضیات(ریاضی 1-2 معادلات-محاسبات عددی-)روشهای تولید 1-2-کارگه جوش -ریخته گری-کارگاه ماشین افزار 1-2-برنامه نویسی کامپیوتر-نقشه کشی 1-2-)
2-از نظر مقایسه رشته انسانی ور یاضی
3-از نظر دید کاملا فنی م.صنایع
این موارد کاملا در 4 سال سابقه صنعتی و ارتباط با رشته مدیرت صنعتی ملموس بوده وضعف یک رشته مدیرت در موارد بالا کاملا مشهود است اما به اشتباهمقایه می شوند

سلام
من فارغ التحصيل مديريت صنعتي هستم . در محيط هاي صنعتي كار كرده ام و توانايي ها ي مهندسي صنايع و مديريت صنعتي را به چشم خود ديده ام ، بچه هاي صنايع توان محاسباتي بالايي دارند ولي زبان محاسباتي آنها براي همه بخشهاي سازمان قابل فهم نيست . اينكه مثلا مفهوم اهرم در مديريت مالي همتراز با مفهوم كشش در اقتصاد خرد است و يا مفهوم منحني هاي بي تفاوتي و كشش و اثرات فرهنگ ، عادات و ..... يك منطقه بر سهم بازار يك محصول و چگونگي تعيين قيمت در دو بازار متفاوت چگونه است و اثر آن بر تقاضاي محصول و به تبع آن توليد و تعديل يا استخدام نيروهاي انساني چيست؟ و مسائلي از اين قبيل همه در حيطه مديريت صنعتي قابل بحث است . شايد بتوان گفت ديدگاه مديريت صنعتي يك ديدگاه استراتژيك و كلي است به بيان اقتصاد كلان يعني دستيابي به تعادل كلي سيستم لكن بهيه سازي يك زيرسيستم و افزايش بهره وري آن موضوعي است كه مهندسين صنايع با قدرت از پس آن برمي آيند. ديدگاه مدير صنعتي ديدگاه يك مدير است به شركتي كه سرمايه اش را در آن ريخته است و مي خواهد برايند كار مهندسينش حفظ بقا و رشد شركت باشد .
 

ss14

عضو جدید
salam

salam

تفاوت رشته مدیریت صنعتی با مهندسی صنایع:


در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند . اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد.



ضرورت و اهمیت رشته مدیریت صنعتی:


ضرورت و اهمیت دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی با توجه به نکات زیر به خوبی آشکارمی شود.


۱- آشفتگی و نابسامانی در بسیاری از موسسات بازرگانی و تولیدی عموما ناشی از عدم وجود اصول مدیریت و یا عدم رعایت این اصول است.


۲- آموزش صحیح مدیریت می تواند در بهبود کلی جامعه به طرق زیر موثر باشد:


الف- شناخت مشکلات اقتصادی و بازرگانی جامعه و کوشش در رفع آن.


ب- آگاهی از آخرین پیشرفتهای دانش مدیریت و کاربرد آن براساس نیازهای جامعه و احتراز از تقلید صرف.


ج- اعمال حاکمیت ضوابط برروابط در اداره امور بازرگانی و صنعتی .



اهداف شغلی:


منظور از تربیت مدیر در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهمتر و موثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیمگیری مناسب و مطلوب باشند . بنابراین فارغ التحصیل رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمانی ، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف رفع مشکلات پیدا می کنند قابلیت جذب در تشکیلات و سازمانهای مختلف بازرگانی و صنعتی با وظایف گوناگون در سطوح کارشناسی را دارا می شوند و میتوانند در بهبود و ثمربخشی و کارآیی سازمان موثر باشند.



به عبارت دیگر فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مدیریت صنعتی الزاما مدیریت موسسات صنعتی را که برای احراز آن شرایط خاصی لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از کسب تجربیات می توانند مسئولیتهای بیشتری در سطوح مختلف مدیریت عهده دار گردند .



فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا و قسمت تجزیه و تحلیل کمّی مسائل صنعتی و تولیدی بکار اشتغال پیدا کنند .
 

yunesakbari

عضو جدید

oمهندسی صنايع علمی است که بايد آن را هنرمندانه بکار گرفت،
هنری است که بايد آن را علمی آموخت و فنی است که بايد آن را با ذوق در آميخت.
oمهندس صنايع کار يــدی مي‏کند اما کارگر نيست.
oکار فکری مي‏کند، اما کارمند نيست.
oمهندسی مي‏کند، اما فقط مهندس نيست.
oمديريت مي‏کند، اما فقط مدير نيست.
مهندس صنايع کار آفرين است و مهندسی صنايع، خلاقيت و نوآوری
به اين ترتيب، نه تنها در واحدهای صنعتی، که در هر سازمان و سيستم ديگری، مهندسی صنايع مي‏تواند حضوری موثر داشته باشد.
 

blackrose_6600

عضو جدید
با سلام من درسته که فوق لیسانس مهندسی IT میخونم ولی لیسانسم مدیریت صنعتی هستش تا جایی که میدونم میگن مدیریت یک هنر است و نه مهندسی! در ضمن مهندسای صنایع چه درسی از دروس مدیریت رو میخونن؟ فقط یه مبانی سازمان میخونن و شاید یه مبانی رفتار سازمانی هم بخونن ولی از دروس اصلی مدیریت چی میخونن یا چی میدونن که هی میگن هر مهندس صنایع یه مدیر هم هست؟ درضمن یادتون باشه شمائی که همش هی سنگ مهندسی صنایع رو به سینه میزنید که مهندسای صنایع فقط توی کارخانجات و کارگاه های تولیدی استخدام میشن و اونم برا کارای یدی ولی مدیرای صنعتی هم توی کارخانجات و کارگاه ها میتونن استخدام بشن و هم توی هر اداره و سازمان دولتی و خصوصی که دلتون بخواد اعم از بانک و بیمه و شرکتای مختلف چون کلمه اول اسم رشتش مدیریت هستش و نه مهندسی. دیگه هم به خودتون اجازه ندین به رشته های بقیه توهین کنید هر رشته ای به یه دردی میخوره. یادتونم نره که توی جهان اول و کشورای صنعتی هم پرستیژ و هم درآمد و موقعیت مدیریت از مهندسی بالاتره. به جو داغون خودمون که جهان سومی هستیم نگاه نکنید پرستیژ جهانی رشته رو نگاه کنید. خود من فقط به خاطر علاقه شخصیم مهندسی IT اومدم و بس وگرنه دلیلی نداشت ارشدم رو مدیریت صنعتی ادامه ندم. کاراییم که گفتید مهندسای صنایع انجام میدن اکثرشون کار بچه های مهندسی برق و مکانیک و چنین رشته هایی هستش پس نمیخواد هی خودتون رو همه فن حریف بدونید. منم یه مهندسم ولی اونقدر بی جنبه نیستم که همش بخوام فخر بفروشم به بقیه. مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع هردو رشته های خوبی هستن هرکدوم رو دوس داشتی برو
 

artimus

عضو جدید
در تکمیل حرفاتون باید بگم کسایی که رشتشون صنایع هست بیشتر بعنوان مدیران عملیاتی در دستگاههای تولیدی فعالیت میکنند اما کسانی که مدیریت میخونند در بخش مدیریت میانی وعالی دستگاهها کارهای هدف گذاری و تصمیم سازی رو انجام میدن



متاسفانه درک شما کاملا اشتباهه
مهندسین صنایع وظیفه طراحی و تحلیل و ارزیابی را دارند....و وقتی بحث فنی به وجود میاد منظور فن مدیریت هست نه ابزار و ماشین الات صنعتی....
مهنسین صنایع کلیه ابزار مدیریت رو فرا میگیرند و با توجه به دیده علمی تر برای مدیریت در سطوح مختلف و در کلیه سازمان های تولیدی و غیر تولیدی اماده میشوند....با این حال دیدگاه علمی تری دارند ....
اما مدیریت بیشتر از بعد اجتماعی افراد رو اماده میکنه.....
 

artimus

عضو جدید
با سلام من درسته که فوق لیسانس مهندسی IT میخونم ولی لیسانسم مدیریت صنعتی هستش تا جایی که میدونم میگن مدیریت یک هنر است و نه مهندسی! در ضمن مهندسای صنایع چه درسی از دروس مدیریت رو میخونن؟ فقط یه مبانی سازمان میخونن و شاید یه مبانی رفتار سازمانی هم بخونن ولی از دروس اصلی مدیریت چی میخونن یا چی میدونن که هی میگن هر مهندس صنایع یه مدیر هم هست؟ درضمن یادتون باشه شمائی که همش هی سنگ مهندسی صنایع رو به سینه میزنید که مهندسای صنایع فقط توی کارخانجات و کارگاه های تولیدی استخدام میشن و اونم برا کارای یدی ولی مدیرای صنعتی هم توی کارخانجات و کارگاه ها میتونن استخدام بشن و هم توی هر اداره و سازمان دولتی و خصوصی که دلتون بخواد اعم از بانک و بیمه و شرکتای مختلف چون کلمه اول اسم رشتش مدیریت هستش و نه مهندسی. دیگه هم به خودتون اجازه ندین به رشته های بقیه توهین کنید هر رشته ای به یه دردی میخوره. یادتونم نره که توی جهان اول و کشورای صنعتی هم پرستیژ و هم درآمد و موقعیت مدیریت از مهندسی بالاتره. به جو داغون خودمون که جهان سومی هستیم نگاه نکنید پرستیژ جهانی رشته رو نگاه کنید. خود من فقط به خاطر علاقه شخصیم مهندسی IT اومدم و بس وگرنه دلیلی نداشت ارشدم رو مدیریت صنعتی ادامه ندم. کاراییم که گفتید مهندسای صنایع انجام میدن اکثرشون کار بچه های مهندسی برق و مکانیک و چنین رشته هایی هستش پس نمیخواد هی خودتون رو همه فن حریف بدونید. منم یه مهندسم ولی اونقدر بی جنبه نیستم که همش بخوام فخر بفروشم به بقیه. مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع هردو رشته های خوبی هستن هرکدوم رو دوس داشتی برو




دوست گرامی من لیسانس صنایع دارم و ارشد مدیریت صنعتی- گرایش تولید
پس اگه به هر رشته کم لطفی کنم در واقع به خودم کم لطفی کردم و رشته لیسانس و یا ارشدم رو زیر سوال بردم....
اما جهت اطلاع شما دوست گرامی باید بگم که حیطه صنایع از نظر شغلی مدیریت علمی است برای بهره وری هر سازمانی
شما که مدیریت خوندید میدونید که یک سوپر مارکت کوجک هم سازمان به حساب میاد صنایع در هر سازمانی کاربرد داره در سطح مدیریت.....
تفاوت صنایع توان ریاضیاتی است.....در حالی که توان مدیریت در علوم اجتماعی....
فکر نمیکنم مثلا تحلیل سیستم ربطی به کار یدی داشته باشه...یا همچنین مدیریت پروژه و یا مدیریت کیفیت و ایزو .....
مهندسین صنایع کارای مکانیک و برق انجام نمیدن بلکه از متخصصان این رشته ها برای افزایش بهره وری و مدیریت بهتر استفاده میکنند....
جهت اطلاع شما میگم 28 واحدی که در مقطع ارشد در رشته مدیریت گذراندم در دوره کارشناسی صنایع مفصل تر گذرونده بودم...
با این همه صنایع و مدیریت در حال حاضر مهمترین و بهترین رشته های دنیا هستند....چون همه سازمان ها به دنبال افزایش بهره وری هستند...و IT بهترین ابزار حال حاضر برای این کار هست....
 

artimus

عضو جدید
با توجه به این که در هر دو رشته تحصیل کردم.....

نتایج زیر رو از بین نظرات دوستان انتخاب کردم :
مهندسی صنایع به تمامی منابع و جوانب یک سازمان یا سیستم توجه داره و دیدی مهندسی - مدیریتی به مسائل داره.
یک مهندس صنایع ؛
کار یدی میکنه اما کارگر نیست
کار فکری میکنه اما کارمند نیست
مهندسی میکنه اما فقط مهندس نیست
مدیریت میکنه اما فقط مدیر نیست

(( البته نمیدونم مهندس صنایع کجا اموزش انجام کار یدی رو دیده....و این جمله از کجا اومده....مهندس صنایع اموزشی برای کار یدی نمیبینه....و این جمله اشتباهه...))


مهندسی صنایع عبارت است از:
طراحی و ایجاد و اجرا و تحلیل و ارزیابی
اما مدیریت صنعتی عبارت است از:
طراحی و ایجاد

تفاوت این دو رشته در همینه......صنایع شکل تکامل یافته مدیریت هست البته با دید علمی نه انسانی....

با توجه به سابقه کاری در صنعت و سازمان غیر تولیدی از نظر شغلی هیچ فرقی ندارند....
 

ribalco

عضو جدید
خیر

خیر

میشه به نوعی گفت که مدیریت صنعتی کارش مدیریت هست ! . اما یه مهندس صنایع قبل از اینکه بخواد وارد مقولهء مدیریت بشه مسئول بهینه سازی و افزایش بهره وری هست . حقیقت امر رو بخوای من چندان ربط پررنگی بینشون نمی بینم !

متاسفانه گرایش مدیریت علارغم جایگاه بالا در سایر کشورها بخصوص کشوهای توسعه یافته در ایران دچار بی مهری مزمن شده است. مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی از نقطه نظر واحدهای درسی و کاربردی بودن قابل توجه هستند. شباهتهای واحدهای درسی در کارشناسی ارشد گویای قرابت معنی دار در محتوی علمی این دو رشته است ولی مهندسی صنایع چنانچه بطور کامل آموزش داده شوند میتواند فارغ التحصیلانی با توانایی آنالیز بالاتری تحویل دهد که در عمل معدود فارغ التحصیلانی هستند که توانایی بکارگیری نرم افزارهای تخصصی را دارند و یا حیطه تسلطشان در حدی است که در صورت مواجه با یک سوال بتوانند از پس پرسشگر بر بطور سطحی برایند. دانشجویان مدیریت صنعتی در صورت تجهیر به نرم افزارهای بروز از هم رده های خود در رشته مهندسی صنایع به مراتب پیشی گرفته و میتوانند با نگاه مدیریتی -مهندسی به خدمت مشغول شوند. امروزه حتی در ایران مشکل اصلی گریبانگیر صنعت نبود نگاه مدیریتی و تسلط صرف مهندسی است. لازم به ذکر است در مقطع دکترا رشته های بسیار مهمی من الجمله Decision scienceمورد توجه فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی است. اضافه میکنم برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا برای رشته های زیرمجموعه اقتصاد و مدیریت وصنایع > واحدهای گذرانده شده مدیریتی بعنوان نقاط قوت مد نظر قرار میگیرد و بعضا اجباریست..
نرم افزارهای پیشنهادی: Lingo;Ilog ; Arena simulation ; Minitab; SPSS, SAS analytics
 

ribalco

عضو جدید
مطلقا مدیریت صنعتی صرفا بعد احتماعی نیست.. مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات‌> تولید> و غیره در عین حال که ساختار انسانی سیستم رو طراحی میکنند به همان میزان به بعد آنالیتیکال هم توجه دارند.. به سرفصل دروس وزارت علوم عنایت فرمایید.

نتایج زیر رو از بین نظرات دوستان انتخاب کردم :
مهندسی صنایع به تمامی منابع و جوانب یک سازمان یا سیستم توجه داره و دیدی مهندسی - مدیریتی به مسائل داره.
یک مهندس صنایع ؛
کار یدی میکنه اما کارگر نیست
کار فکری میکنه اما کارمند نیست
مهندسی میکنه اما فقط مهندس نیست
مدیریت میکنه اما فقط مدیر نیست

(( البته نمیدونم مهندس صنایع کجا اموزش انجام کار یدی رو دیده....و این جمله از کجا اومده....مهندس صنایع اموزشی برای کار یدی نمیبینه....و این جمله اشتباهه...))


مهندسی صنایع عبارت است از:
طراحی و ایجاد و اجرا و تحلیل و ارزیابی
اما مدیریت صنعتی عبارت است از:
طراحی و ایجاد

تفاوت این دو رشته در همینه......صنایع شکل تکامل یافته مدیریت هست البته با دید علمی نه انسانی....

با توجه به سابقه کاری در صنعت و سازمان غیر تولیدی از نظر شغلی هیچ فرقی ندارند....[/QUOTE]
 

نوید زراعتی

عضو جدید
اولا باید بگم مهندس صنایع در هر رشته ای حتی ساختمان سازی میتونه بهترین کارو انجام بده و برای کار یدی حتما البته به نظر من و خیلی مهندسین صنایع با تجربه باید کارو لمس کنه حس کنه تا بتونه بهترین کنترل و انجام بده
 

blackrose_6600

عضو جدید
دوست گرامی من لیسانس صنایع دارم و ارشد مدیریت صنعتی- گرایش تولید
پس اگه به هر رشته کم لطفی کنم در واقع به خودم کم لطفی کردم و رشته لیسانس و یا ارشدم رو زیر سوال بردم....
اما جهت اطلاع شما دوست گرامی باید بگم که حیطه صنایع از نظر شغلی مدیریت علمی است برای بهره وری هر سازمانی
شما که مدیریت خوندید میدونید که یک سوپر مارکت کوجک هم سازمان به حساب میاد صنایع در هر سازمانی کاربرد داره در سطح مدیریت.....
تفاوت صنایع توان ریاضیاتی است.....در حالی که توان مدیریت در علوم اجتماعی....
فکر نمیکنم مثلا تحلیل سیستم ربطی به کار یدی داشته باشه...یا همچنین مدیریت پروژه و یا مدیریت کیفیت و ایزو .....
مهندسین صنایع کارای مکانیک و برق انجام نمیدن بلکه از متخصصان این رشته ها برای افزایش بهره وری و مدیریت بهتر استفاده میکنند....
جهت اطلاع شما میگم 28 واحدی که در مقطع ارشد در رشته مدیریت گذراندم در دوره کارشناسی صنایع مفصل تر گذرونده بودم...
با این همه صنایع و مدیریت در حال حاضر مهمترین و بهترین رشته های دنیا هستند....چون همه سازمان ها به دنبال افزایش بهره وری هستند...و IT بهترین ابزار حال حاضر برای این کار هست....

عزیزم استفاده از توان بقیه رشته ها توسط کسی که مدیریت خونده انجام میشه نه مهندسی صنایع اینیم که میگین 28 واحد ارشدتون همونی بوده که مفصلترشو تو دوره لیسانستون خوندین برا اینه که دروس دوره لیسانس مدیریت صنعتی رو نخوندین و متوجه نشدین پربارترین دوره تحصیلی لیسانسه و فوق لیسانس فقط میره رو یه قسمت خاص متمرکز میشه! مثلا خودتون برید منابع ارشد رشته مهندسی صنایع رو بخونید منم اکثرشونو توی دوره لیسانسم گذروندم به جز درس برنامه نویسیش که من برنامه نویسی بیسیک رو تو دوره لیسانس گذروندم از اول تا آخر ترم فقط بیسیک و توابع مختلفشو درس میدادن ولی برا شما درس برنامه نویسیتون در سطح ابتدایی و آشنایی بهتون چندتا زبان و یه سری از علائمشون رو یاد دادن نه برنامه نویسی پیشرفته که دیگه توی حوزه مهندسی کامپیوتر و آی تی هستش. حرف من اینه همه رشته ها برا خودشون خوبن و دارای ارزشن هرکس باید طبق علاقش بره دنبال رشتش. راستی یادتون نره پدر علم مهندسی صنایع و مدیریت صنعتی یه نفر بوده یعنی فردریک وینسلو تیلور. حق یارت
 

blackrose_6600

عضو جدید
مطلقا مدیریت صنعتی صرفا بعد احتماعی نیست.. مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات‌> تولید> و غیره در عین حال که ساختار انسانی سیستم رو طراحی میکنند به همان میزان به بعد آنالیتیکال هم توجه دارند.. به سرفصل دروس وزارت علوم عنایت فرمایید.

نتایج زیر رو از بین نظرات دوستان انتخاب کردم :
مهندسی صنایع به تمامی منابع و جوانب یک سازمان یا سیستم توجه داره و دیدی مهندسی - مدیریتی به مسائل داره.
یک مهندس صنایع ؛
کار یدی میکنه اما کارگر نیست
کار فکری میکنه اما کارمند نیست
مهندسی میکنه اما فقط مهندس نیست
مدیریت میکنه اما فقط مدیر نیست

(( البته نمیدونم مهندس صنایع کجا اموزش انجام کار یدی رو دیده....و این جمله از کجا اومده....مهندس صنایع اموزشی برای کار یدی نمیبینه....و این جمله اشتباهه...))


مهندسی صنایع عبارت است از:
طراحی و ایجاد و اجرا و تحلیل و ارزیابی
اما مدیریت صنعتی عبارت است از:
طراحی و ایجاد

تفاوت این دو رشته در همینه......صنایع شکل تکامل یافته مدیریت هست البته با دید علمی نه انسانی....

با توجه به سابقه کاری در صنعت و سازمان غیر تولیدی از نظر شغلی هیچ فرقی ندارند....
[/QUOTE]
خود مدیریت گرایشای مختلفی مثل دولتی بازرگانی صنعتی بیمه جهانگردی داره که تفاوتشون بعضا از زمین تا آسمونه مثلا جهانگردی همش زبان انگلیسی و روسی و فرانسوی و ایتالیایی و... در عناوین مختلف میخونه که گرایشای دیگه اصلا چنین دروسی ندارن و اصولا تفاوتایی که بعضی از گرایشاش باهم دارن توی گرایشای خیلی از رشته های دیگه تا این حد نیست اونوقت چطور شما عرض میکنید صنایع تکامل یافته مدیریت هستش؟؟؟ یا حق
 

Similar threads

بالا