[غذاهای محلی] - غذاها و خوردنیهای استان قزوین

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
شيريني مغزدار قزوين

مواد لازم :
روغن جامد ذوب شده ....................60گرم
تخم مرغ ريز....................2 عدد
پودرقند....................90گرم
شير. ....................5/1 ق غذاخوري
وانيل. ....................5/0 ق چايخوري
آرد برنج....................125 گرم
آرد گندم....................125 گرم
بكينگ پودر .....................1 ق چايخوري سرخالي
سفيده تخم مرغ ....................1 عدد (براي چسباندن شيريني)
تخم خرفه. .....................مقداري براي تزئين
مواد وسط شيريني:
گردوي خرد شده....................50 گرم
پودر پسته .....................25 گرم
پودرقند. ....................50گرم
دارچين....................5/0 ق چايخوري
پودرهل.................... 5/0 ق چايخوري
گلاب....................به مقداري كه مواد خمير شود
طرز تهيه :
ابتدا روغن جامد ذوب شده را همراه با تخم مرغ و وانيل با قاشق خوب هم مي زنيم بعد پودرقند را اضافه كرده ، شير را مي افزائيم خوب هم زده در ظرف ديگر آرد برنج ، گندم وبكينگ پودر را مخلوط كرده كم كم به مواد اضافه مي كنيم تا خمير نرمي بدست آيد. خمير را در نايلون گذاشته براي استراحت يك شب در يخچال قرار مي دهيم.
طرز تهيه مواد وسط شيريني:
تمام مواد را با هم مخلوط كرده گلاب را تا حدي ريخته كه مواد خمير شود
بعد خمير را باز كرده قالب ستاره يا گل زده از مواد مياني را قرار داده روي آن يك ورقه ديگر خمير گذاشته و با سفيده تخم مرغ دو لايه را به هم مي چسبانيم بعد در طبقه وسط با حرارت 170 درجه سانتيگراد به مدت 7-8 دقيقه مي پزيم ، قبل از گذاشتن شيريني در فر روي آن را تخم خرفه مي پاشيم
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمه نثار

مواد لازم:

1.گوشت ریز شده 1 پیمانه

2.زرشک 2 قاشق سوپ خوری

3.شکر یک قاشق سوپ خوری

4. پیاز سرخ شده یک قاشق سوپ خوری

5.رب گوجه فرنگی یک قاشق سوپ خوری

6.خلال پرتقال یک قاشق سوپ خوری

7.بادام یک قاشق سوپ خوری

8.پسته یک قاشق سوپ خوری

٩.کره به مقدار لازم

١٠.نمک به مقدار لازم

۱۱. هل و دارچین و زردچوبه به مقدار لازم

۱۲. زعفران به مقدار لازم

طرز تهیه:

1. گوشت را با مقداری آب می پزیم بعد از تمام شدن آب آن را با روغن تفت می دهیم.

2. زرشک و شکر و کره را باهم مخلوط کرده و روی حرارت می گذاریم تا کره کمی آب شود و خلال بادام و پسته را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

3. خلال پرتقال را 2 تا 3 بار در هر بار به مدت 2 الی 3 دقیقه میجوشانیم و به مدت 1 ساعت داخل آب سرد میگذاریم تا تلخی آن گرفته شود.

4. به گوشت تفت داده شده پیازسرخ شده و رب گوجه فرنگی و نمک و هل و دارچین و زردچوبه اضافه میکنیم و تفت می دهیم.یک پیمانه آب اضافه میکنیم و به مدت 1 تا ۱.۵ ساعت می گذاریم تا بپزد.

۵.زعفران (زعفران را از قبل با مقداری گلاب خیس می کنیم) و خلال پرتقال و زرشک و خلال بادام و پسته که از قبل آماده کرده بودیم با هم مخلوط می کنیم و آن را به مقداری از برنج اضافه میکنیم.

۶. ابتدا برنج ساده را در دیس می ریزیم و بعد خورشت را روی آن می ریزیم و سپس مخلوط برنج زعفرانی را به آن اضافه می کنیم
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
مواد لازم:
آرد برنج یک کیلو
پودر قند ۲۵۰گرم
روغن جامد نیم کیلو
تخم مرغ دوعدد تخم مرغ کامل + دو عدد زرده کوچک
پودر هل دو قاشق مرباخوری
گلاب یک پیمانه کوچک
زعفران حل شده به میزان لازم

روغن جامدو تخم مرغ و پودر هل وگلاب را با هم خوب مخلوط میکنیم تا کاملا یک دست شوند. پودر قند را از الک رد کرده و به مواد اضافه میکنیم .آرد برنج را حتما از الک رد میکنیم و کم کم به مواد اضافه میکنیم وخوب ورز میدهیم تا خمیر یکدست شود . خمیر را دو قسمت کرده و قسمتی ازان را با زعفران مخلوط میکنیم . خمیر را داخل کیسه فریزر یک شبانه روز استراحت میدهیم . خمیر را مجددا ورز داده و با قالب مخصوص قالب میزنیم . (در قزوین از قالبهای نقره برای قالب زدن نان برنجی استفاده میشود .)شیرینی های قالب زده را در سینی فر چیده و به مدت یک ربع با حرارت 170 درجه سانتی گراد میگذاریم .

نان برنجی زعفرانی

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
آش دوغ قزوین

نیم کیلو سبزی آش + ترخان + شنگ + اکلیل کوهی تازه (در صورت دلخواه )با آب روی حرارت قرار میدهیم سپس یک کیلو برنج نیم دانه خیس خورده را به همراه نصف پیمانه جو پخته شده به سبزی پخته شده اضافه کرده و حبوبات پخته شده و سیر داغ و نعنا داغ و پیاز داغ را اضافه میکنیم و زمان میدهیم تا آش جا بیفتد . سیر ریز خرد شده را به دوغ اضافه کرده و پس از سر شدن آش به آن اضافه میکنیم و روی آن را با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین میکنیم . این آش اکثرا سرد مصرف میشود.

این آش بسیااااااااااااار خوشمزه است!

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوفته آبدار

نیم کیلو گوشت چرخ کرده کم چربی را به همراه پیاز آبگرفته کوچک خوب ورز داده یک عدد تخم مرغ کوچک اضافه میکنیم سپس یک عدد سیب زمینی کوچک رنده شده و آب گرفته و دو قاشق سر پر آرد نخودچی و ترخان و مرزه و زردچوبه و نمک و فلفل اضافه کرده و مواد را در حدود پنج دقیقه خوب ورز میدهیم . رب را در روغن تفت داده و پیاز داغ اضافه میکنیم به همراه مرزه و ترخان و بعد آب میریزیم بعد از جوش آمدن اب کوفته هایی که به اندازه یک مشت گرد شده اند را اضافه کرده و میپزیم . آب این نوع کوفته مانند آبگوشت ترید میشود .
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
دیماج

دیماج عصرانه ای کامل و بسیار خوشمزه ست که درست کردنش وقت گیره و حوصله میخواد ولی نتیجه کار عالیه. معمولا روز پنجاه بدر به همراه ترشی و هندوانه و آش رشته مصرف میشه.

مواد لازم:

نان لواش خشک (میتونید داخل مایکروفر نونهارو خشک کنین)
پنیر کوزه
عدس پخته
سبزی خوردن
سیر خام
گروی خرد شده
پیاز خام
پیاز داغ
گلپر
زردچوبه که داخل روغن تفت داده شده
سماق

نونها رو داخل هونگ یا با هر وسیله دیگه خرد میکنیم به اندازه عدس تمام مواد بالا باید کاملا خرد بشن گردو و سبزی و....
بعد داخل یک پارچه تمیز و نمدار به مدت دوساعت بمونه تا نونها خیس بخوره اگه بعد از دوساعت نونها هنوز خشک بود مقدار خیلی کم
اب داغ اضافه میکنیم و با دست از هم باز میکنیم تا گلوله نشه.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترشی نونکی
مواد لازم:
پیاز 1 عدد
گردو نیم کوب 50 گرم
شیره 1پیمانه
سرکه 1/2 پیمانه
نعنا خشک کمی
پیاز را خرد کرده و درظرفی با روغن سرخ میکنیم .کمی اب در ظرف ریخته و صبر میکنیم تا جوش بیایدسپس حرارت را ملایم کرده و گردو را به ان اضافه میکنیم .نعناخشک را داخل مواد ریخته و میگذاریم تا چند جوش بزندانگاه شیره و سرکه را هم میافزاییمو بعد از چند دقیقه از روی حرارت بر میداریم.
برگرفته از کتاب غداهای محلی اشپزی پارمیس
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
دم کباب یا قیمه آبدار


گوشت را همراه پیاز نگینی شده زردچوبه خوب تفت می دهیم سپس لپه را اضافه می کنیم . تفت می دهیم در آخر رب را اضافه کرده و تفت می دهیم. سپس آب را اضافه کرده حرارت را ملایم می کنیم تا بپزد و در اواخر پخت لیمو عمانی را که خیس کرده ایم اضافه می کنیم. پیاز داغ و پودر تخم گشنیز و زعفران را همراه نمک اضافه می کنیم. کمی که جوشید حدود 20 دقیقه با حرارت ملایم البته سیب زمینی را هم همراه با لیمو اضافه می کنیم تا بپزد. این دم کباب مانند آبگوشت آبدار است.
سپس در ظرف می کنیم و کمی دارچین روی آن می پاشیم.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
شیرین پلو



برنج - شکر - زعفران -خلال پرتقال یا نارنج - خلال پسته و بادام - زعفران - هل -گلاب

روش تهیه اون به این صورته که گوشت گوسفند یا مرغ رو بدون رب به همراه مقداری کمی آب و زعفران پخته و تکه تکه میکنیم
برنج رو آبکش میکنیم و کنار میگذاریم . تلخی پوست خلال پرتقال را با چند بار جوشاندن از بین میبریم و خلال بادام و پسته را در گلاب خیس میکنیم . در ظرفی مقداری روغن حیوانی یا کره آب میکنیم یک استکان آب و نصف استکان شکر اضافه میکنیم و خلال پوست پرتقال و بادام و پسته به همراه زعفران حل شده را اضافه میکنیم . بعد از جوش آمدن آب زیر شعله را خاموش کرده و گلاب و هل ساییده را اضافه میکنیم . یک لایه برنج در قابلمه کشیده و گوشت تکه شده (بدون استخوان ) را روی آن ریخته و از شهدی که تهیه کردیم روی آن میریزیم و مجددا روی ان برنج آبکش شده می ریزیم این کار را تا تمام شدن مواد ادامه میدهیم و پلو را دم میگذاریم و روی ان کمی دارچین و هل ساییده میریزیم .



 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نون چایی

آرد 3 کیلو

شکر 1 کیلو

ماست نیم کیلو

جوش شیرین 1 قاشق غذاخوری

تخم مرغ 12 عدد (6 عدد فقط زرده + 6 عدد زرده و سفیده با هم )

وانیل (ا قاشق مربا خوری) یا هل (ا قاشق غذا خوری ) - (ترجیحا پودر هل )

مواد رو مال نون چایی : زعفران حل شده غلیظ -زرده تخم مرغ -کنجد


روغن جامد و شکر را خوب با همزن میزنیم تا یکدست و کرم رنگ شود.ماست و جوش شیرین را با هم مخلوط و به مواد اضافه میکنیم. تخم مرغها و هل را خوب هم زده و به مواد اضافه میکنیم .آرد را کم کم اضافه کرده و با دست مخلوط میکنیم و کمی ورز میدیم.تا مواد با هم مخلوط شوند . نباید مواد خیلی ورز داده شوند چون خمیر به روغن می افتد و نون چایی سفت میشود.خمیر را به مدت نیم ساعت داخل کیسه نایلون استراحت میدهیم . برای رومال زرده تخم مرغ و زعفران را مخلوط میکنیم .خمیر را روی سطح صاف پهن کرده و با وردنه صاف کرده و با قالب مخصوص نون چایی قالب میزنیم و با قلمو مواد رومال را روی نون چایی ها مالیده و کنجد میپاشیم .در فری که یک ربع قبل با حرارت 170 درجه گرم شده قرار میدهیم و بعد ازینکه نون چایی ها پخت دو دقیقه گریل روشن کرده تا روی نون چایی ها خوشرنگ شود .

با این دستور شیرینی نون چایی ترد خواهیم داشت .

برای شروع (حتما با مواد نصف ویا کمتر از نصف ) امتحان کنید . شیرینی رو حتما در ظرف در بسته و جای خنک نگه داری کنید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنیر لور

این پنیر رو توی قزوین لور میگن . به قرص پنیر نیازی نداره

یک و نیم لیتر شیر رو روی حرارت گذاشته تا بجوشه (ترجیحا شیر محلی و پر چرب باشه تا پنیر نرمترو خوش طعم تری داشته باشیم) وقتی شیر به جوش اومد سه قاشق غذاخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری آبغوره اضافه میکنیم تا شیر به صورت دلمه دلمه و بریده شده در بیاد . داخل یه آبکش دستمال نخی تمیزی رو پهن میکنیم و دلمه های پنیری شکل رو روی دستمال روی هم روی هم قرار میدیم و لا به لای اون نمک میریزیم من پودر زیره و پودر سیاه دونه هم اضافه کردم . گوشه های دستمال رو جمع میکنیم تا آب اضافی پنیر خارج بشه و یه وسیله سنگین روی آبکش میذاریم تا باعث بشه آب اضافی پنیر خارج بشه بعد از ز حدود نیم ساعت پنیر آماده است و باید اونرو داخل آبجوش سرد شده و نمک نگه داری کرد تا نرم بمونه و کپک نزنه . میزان شوری پنیر به ذائقه خودتون بستگی داره
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
باقلوای سه رنگ پرچمی



مواد لازم خمیر باقلوا :

گلاب 1 قاشق غذاخوری

آب گرم 2 قاشق غذاخوری

روغن جامد آب شده 1 قاشق سوپ خوری

آرد الک شده 1 پیمانه



مواد لازم داخل باقلوا :

پودر بادام 5 پیمانه

پودر پسته 3 پیمانه

پودر قند 5 پیمانه

زعفران حل شده 3 قاشق غذاخوری

پودر هل 1 قاشق غذاخوری



مواد لازم شربت :

آب 1پیمانه - شکر 1 پیمانه - گلاب دو قاشق غذاخوری (تمام مواد را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار میدهیم تا قوام بیاید)
پودرقند و هل را مخلوط کرده . نیمی از پودر بادام را با زعفران مخلوط میکنیم .پودر قند مخلوط شده با هل را با پودر پسته -پودر بادام سفید و پودر بادام زعفرانی مخلوط میکنم .

روش تهیه خمیر باقلوا:

آب و روغن و گلاب را مخلوط کرده و آرد را کم کم اضافه کرده و خمیر را ورز داده تا نرم و لطیف شود سپس در کیسه فریزری گذاشته و حدود دو ساعت در دمای محیط استراحت میدهیم .
خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و با وردنه باز میکنیم تا به صورت لواش کاملا نازک در بیاید .

قالب را با روغن مایع چرب کرده و خمیر لواش نازک را کف قالب میاندازیم و قندبادام زعفرانی را روی خمیر ریخته و آنرا با گوشت کوب خوب میکوبیم تا سطح آن کاملا صاف شود . سپس روی آن قند بادام سفید را ریخته و مجددا خوب میکوبیم و روی آن پودرپسته قندی را میریزیم و خوب میکوبیم (اگر مواد خوب کوبیده نشوند بعد از برش زدن و پختن باقلوا انسجام نداشته و لایه ها از هم جدا میشوند) روی پودر پسته را با قلمو به وسیله گلاب نمناک کرده و خمیر نازک لواش را روی آن میگذاریم .

فر را با حرارت 175 درجه از قبل روشن میکنیم تا گرم شود.

با پشت چاقو روی خمیر برش میزنیم طوری که خمیر شکل لوزی داشته باشد . باقلا را در حدود 30 الی 35 دقیقه داخل فر گذاشته تا طلایی شود. باقلوا را از فر دراورده و روی آن شربت قوام آمده که سرد شده را میریزیم (اگر شربت داغ باشد باقلوا خمیر میشود). بعد از اینکه کاملا سرد شد آن را برش میدهیم .


 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوفته آبدار قزوین


گوشت چرخ شده به همراه پیازرنده شده آبگرفته وب ورز میدهیم و کم کم آرد نخودچی اضافه میکنیم در حدی که گوشت به دست نچسبد بعد سبزی کوفته شامل ترخون و مرزه اضافه کرده و دوباره مواد رو ورز میدیم و یک عدد سیب زمینی متوسط رنده شده هم اضافه میکنیم . این کوفته باید خوب ورز بخورد تا موقع پختن از هم باز نشود . آرد نخودچی را باید کم کم به مواد اضافه کرد اگر آرد زیاد باشد باعث سفتی کوفته میشود .

مواد کوفته رو به شکل توپ های اندازه نارنگی در میاریم و بعد پیاز داغ درست میکنیم و داخلش رب و مرزه و ترخون و فلفل و زردچوبه و نمک میریزیم و آب اضافه میکنیم بعد از جوش آمدن سس کوفته ها اضافه میکنیم .


آب این کوفته مثل آب آبگوشت ترید میشه
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
قوت (قاووت) پای ثابت مهمونی زائولان قزوینه

تو قزوین وقتی خانمی زایمان میکنه برای پذیرایی از مهمونها براش قوت میارن که تشکیل شده از

پودر بادام+پودر قتد
پودر پسته + پودر قند
پودر فندق
پودر گردو
آرد نخودچی
هل آسیاب شده
گل گاو زبون آسیاب شده
پودر گشنیز آسیاب شده



فلسفه خوردنش هم اینه که میگن خانمی که وضع حمل کرده احتیاج به استراحت داره وقتی برای مهمونها قوت میارن چون خوردنش کمی سخته و موقع خوردن حتما دهن جمع میشه مهمون به خوردن قوت مشغول میشه و دیگه نمیتونه زیاد صحبت کنه!
 

Similar threads

بالا