علل تاريخی تعدد زوجات ( 1 )(از نظر استاد متفكر مطهري)اگه باسوادي بخون......

محسن جعفر

عضو جدید
[FONT=&quot]علل تاريخی تعدد زوجات ( 1[/FONT][FONT=&quot] ) [/FONT]
[FONT=&quot]علل تاريخی و اجتماعی تعدد زوجات چيست ؟ چرا بسياری از ملل جهان و [/FONT]
[FONT=&quot]مخصوصا ملل شرقی اين رسم و سنت را پذيرفتند و بعضی از ملل مانند ملل‏ [/FONT]
[FONT=&quot]غربی هيچوقت آنرا نپذيرفتند ؟ چرا در ميان شكلهای سه گانه چند همسری ، [/FONT]
[FONT=&quot]چند زنی رواج و مقبوليت بسزائی يافت ، بر خلاف چند شوهری و اشتراكيت‏ [/FONT]
[FONT=&quot]جنسی ، كه يا هرگز صورت عمل بخود نگرفته است و يا بسيار بندرت واقع‏ [/FONT]
[FONT=&quot]شده و جنبه استثنائی داشته است ؟ [/FONT]
[FONT=&quot]تا درباره اين علل تحقيق نكنيم نمی‏توانيم درباره تعدد زوجات از نظر [/FONT]
[FONT=&quot]اسلام بحث كنيم و هم نمی‏توانيم اين مسئله را از نظر احتياجات امروز بشر [/FONT]
[FONT=&quot]مورد بررسی قرار دهيم[/FONT] .
[FONT=&quot]اگر ملاحظات روانی و اجتماعی زيادی كه وجود دارد از نظر دور بداريم ، و [/FONT]
[FONT=&quot]مانند بسياری از نويسندگان سطحی فكر كنيم ، كافی است كه برای توضيح و [/FONT]
[FONT=&quot]توجيه علل تاريخی و اجتماعی تعدد زوجات همان " ترجيع بند " معروفی كه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]در اينگونه زمينه‏ها همواره بازگوميشود تكرار كنيم و بگوئيم [/FONT]: " [FONT=&quot]خيلی واضح است كه علت تعدد زوجات‏ [/FONT]
[FONT=&quot]چيست و چه بوده است ؟ علتش زورگوئی و تسلط مرد و بردگی زن است ، [/FONT]
[FONT=&quot]علتش پدرشاهی است ، مرد چون بر زن تسلط و حكمروائی داشته است ، رسوم و [/FONT]
[FONT=&quot]قوانين را بنفع خود ميچرخانده است ، و لهذا رسم چند زنی را بنفع خود و [/FONT]
[FONT=&quot]عليه زن ، قرنها معمول داشته است[/FONT] . [FONT=&quot]و زن چون محكوم مردم بوده است‏ [/FONT]
[FONT=&quot]نتوانسته است چند شوهری را بنفع خود مجری دارد [/FONT]. [FONT=&quot]امروز كه دوره پايان‏ [/FONT]
[FONT=&quot]زورگوئی مرد است امتياز چند زنی نيز مانند بسياری از امتيازات غلط ديگر [/FONT]
[FONT=&quot]جای خود را بحقوق متساوی و متقابل زن و مرد ميدهد[/FONT] " .
[FONT=&quot]اگر اينچنين فكر كنيم ، بسيار سطحی و ناشيانه فكر كرده‏ايم نه علت رواج‏ [/FONT]
[FONT=&quot]يافتن چند زنی ، زورگوئی مرد بوده است ، و نه علت شكست چند شوهری ضعف‏ [/FONT]
[FONT=&quot]و محكوميت زن بوده است ، و نه علت اينكه امروز تعدد زوجات عملا منسوخ‏ [/FONT]
[FONT=&quot]ميشود اينست كه دوران زورگوئی مرد بپايان رسيده است ، و نه مرد امروز [/FONT]
[FONT=&quot]بواسطه ترك تعدد زوجات واقعا امتيازی را از دست ميدهد . بلكه برعكس‏ [/FONT]
[FONT=&quot]امتيازی بنفع خود عليه زن كسب می‏كند[/FONT] .
[FONT=&quot]من منكر عامل " زور و قدرت " بعنوان يكی از عوامل گرداننده تاريخ‏ [/FONT]
[FONT=&quot]بشری نيستم ، و هم منكر اينكه مرد در طول تاريخ از قدرت خود عليه زن سوء [/FONT]
[FONT=&quot]استفاده كرده نمی‏باشم [/FONT]. [FONT=&quot]اما معتقدم كه منحصر كردن عاملها بعامل زور و [/FONT]
[FONT=&quot]قدرت مخصوصا در توجيه و توضيح روابط خانوادگی زن و مرد ناشی از كوته‏ [/FONT]
[FONT=&quot]فكری است[/FONT] .
[FONT=&quot]اگر نظريه بالا درست باشد ، الزاما بايد قبول كنيم كه مواقع نادر و [/FONT]
[FONT=&quot]استثنائی كه چند شوهری معمول شده ، مانند دوره جاهليت عرب ، و يا زمانی‏ [/FONT]
[FONT=&quot]كه بقول منتسكيو در ميان قبيله نائير در سواحلمالايا چند شوهری معمول شده است ، زمانی بوده كه زن فرصتی يافته و قدرتی‏ [/FONT]
[FONT=&quot]عليه مرد بدست آورده تا توانسته است چند شوهری را بمرد تحميل كند ، و [/FONT]
[FONT=&quot]بايد قبول كنيم كه اين دوره‏ها دوره طلائی زن بوده است[/FONT] . [FONT=&quot]و حال آنكه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]می‏دانيم دوره جاهليت عرب يكی از دوره‏های سياه و تاريك زندگی زن است[/FONT] .
[FONT=&quot]در مقاله پيش ، از منتسكيو نقل كرديم كه رواج چند شوهری در ميان قبيله‏ [/FONT]
[FONT=&quot]نائير مربوط بقدرت و احترام زن نبوده است . علت اين امر تصميم اجتماع‏ [/FONT]
[FONT=&quot]بدور نگهداشتن سربازان از علائق خانوادگی و حفظ روحيه سربازی بوده است [/FONT].
[FONT=&quot]بعلاوه اگر علت تعدد زوجات ناشی از پدرشاهی و پدر سالاری است چرا در [/FONT]
[FONT=&quot]ميان ملل غربی رائج نشده است ؟ آيا پدرشاهی منحصر بمشرق زمين است [/FONT].
[FONT=&quot]مغرب زمينی‏ها آنچنان عيسی رشته و مريم بافته بوده‏اند كه از ابتدا برای‏ [/FONT]
[FONT=&quot]زن حقوق متساوی و متقابل نسبت بمرد قائل بوده‏اند ؟ آيا فقط در مشرق زمين‏ [/FONT]
[FONT=&quot]عامل قدرت بنفع مرد كار كرده است و در مغرب زمين اين عامل در جهت‏ [/FONT]
[FONT=&quot]عدالت سير ميكرده است ؟ [/FONT]
[FONT=&quot]زن غربی تا نيم قرن پيش از بدبخت‏ترين زنان دنيا بود . حتی در اموال‏ [/FONT]
[FONT=&quot]خود نيازمند قيمومت شوهر بود . به اقرار خود غربی‏ها در قرون وسطی زن‏ [/FONT]
[FONT=&quot]شرقی از زن غربی وضع بسيار بهتری داشته است . گوستاولوبون ميگويد[/FONT] " [FONT=&quot]در [/FONT]
[FONT=&quot]دوره تمدن اسلام به زنان عينا همان درجه و مقام داده شد كه زنان اروپا بعد [/FONT]
[FONT=&quot]از مدت طولانی آنرا دارا شدند . يعنی بعد از آنكه رفتار بهادرانه اعراب‏ [/FONT]
[FONT=&quot]اندلس در اروپا بنای اشاعت را گذاشت [/FONT]. . . [FONT=&quot]در اهالی اروپا اخلاق‏ [/FONT]
[FONT=&quot]بهادرانه كه يك جزء عمده آن رفتار با زنان است از مسلمين آمده‏و از آنها تقليد شده است ، و مذهبی كه توانست زن را از درجه پست و [/FONT]
[FONT=&quot]ذلت نجات بخشيده و باوج عزت و رفعت نائل سازد ، مذهب اسلام بوده است‏ [/FONT]
[FONT=&quot]، نه مذهب مسيح چنانكه عامه خيال می‏كنند . زيرا می‏بينيم كه در قرون وسطی‏ [/FONT]
[FONT=&quot]رؤساء و سردارهای ما با آنكه مسيحی بودند معهذا پاس احترام زن را نگه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]نمی‏داشتند و از بررسی تواريخ قديمه در اين مطلب شبهه‏ای باقی نمی‏ماند كه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]قبل از اينكه مسلمين رعايت و احترام زن را به اسلاف ما بياموزند ، امرا [/FONT]
[FONT=&quot]و سرداران ما نسبت به زن با كمال وحشيگری سلوك مينمودند [/FONT]. " .
[FONT=&quot]ديگران نيز كم و بيش اوضاع زن غربی را در قرون وسطی همينطور وصف‏ [/FONT]
[FONT=&quot]كرده‏اند . با همه اين احوال ، با اينكه پدرشاهی و زور و تحكم مرد بحد اعلا [/FONT]
[FONT=&quot]در اروپای قرون وسطی حكومت ميكرده است چرا تعدد زوجات معمول نبوده‏ [/FONT]
[FONT=&quot]است ؟ [/FONT]
[FONT=&quot]حقيقت اينستكه نه آنجا كه چند شوهری معمول شده است بواسطه فرصت و [/FONT]
[FONT=&quot]قدرت زن بوده است ، و نه علت شكست چند شوهری ضعف و ناتوانی زن بوده‏ [/FONT]
[FONT=&quot]است و نه موجب رواج تعدد زوجات در مشرق زمين زور و تحكم مرد بوده است‏ [/FONT]
[FONT=&quot]، و نه منشأ عدم رواج تعدد زوجات در مغرب زمين قدرت و برابری زن با [/FONT]
[FONT=&quot]مرد بوده است[/FONT] .[FONT=&quot] علت شكست چند همسری [/FONT]
[FONT=&quot]علت شكست چند شوهری ، اينست كه نه با طبيعت مرد موافق است و نه با [/FONT]
[FONT=&quot]طبيعت زن . اما از نظر مرد برای اينكه اولا با روحيه انحصار طلبی مرد [/FONT]
[FONT=&quot]ناسازگار است و ثانيا با اصل اطمينان پدری مخالف است . علاقه بفرزند ، [/FONT]
[FONT=&quot]طبيعی و غريزی بشر است . بشرطبعا می‏خواهد توالد و تناسل كند و می‏خواهد رابطه‏اش با نسل آينده و نسل‏ [/FONT]
[FONT=&quot]گذشته مشخص و اطمينان بخش باشد . می‏خواهد بداند پدر كدام فرزند است و [/FONT]
[FONT=&quot]فرزند كدام پدر است . چند شوهری زن با اين غريزه و طبيعت آدمی ناسازگار [/FONT]
[FONT=&quot]بوده است ، بر خلاف چند زنی مرد كه از اين نظر نه بمرد لطمه ميزند و نه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]به زن[/FONT] . . .
[FONT=&quot]ميگويند گروهی از زنان ، در حدود چهل نفر ، گرد آمدند و بحضور علی بن‏ [/FONT]
[FONT=&quot]ابيطالب عليه‏السلام رسيدند ، گفتند چرا اسلام بمردان اجازه چند زنی داده ، [/FONT]
[FONT=&quot]اما به زنان اجازه چند شوهری نداده است . آيا اين امر يك تبعيض ناروا [/FONT]
[FONT=&quot]نيست ؟ [/FONT]
[FONT=&quot]علی ( ع ) دستور داد ظرفهای كوچكی از آب آوردند و هر يك از آنها را [/FONT]
[FONT=&quot]بدست يكی از آن زنان داد [/FONT]. [FONT=&quot]سپس دستور داد همه آن ظرفها را در ظرف‏ [/FONT]
[FONT=&quot]بزرگی كه وسط مجلس گذاشته بود خالی كنند[/FONT] . [FONT=&quot]دستور اطاعت شد ، آنگاه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]فرمود اكنون هر يك از شما دو مرتبه ظرف خود را از آب پر كنيد اما بايد [/FONT]
[FONT=&quot]هر كدام از شما عين همان آبی كه در ظرف خود داشته بردارد . گفتند اين‏ [/FONT]
[FONT=&quot]چگونه ممكن است ؟ آبها با يكديگر ممزوج شده‏اند ، و تشخيص آنها ممكن‏ [/FONT]
[FONT=&quot]نيست . علی ( ع ) فرمود اگر يك زن چند شوهر داشته باشد ، خواه ناخواه ، [/FONT]
[FONT=&quot]با همه آنها هم بستر می‏شود ، و بعد آبستن ميگردد . چگونه ميتوان تشخيص‏ [/FONT]
[FONT=&quot]داد كه فرزندی كه بدنيا آمده است از نسل كدام شوهر است ؟ اين از نظر [/FONT]
[FONT=&quot]مرد[/FONT] .
[FONT=&quot]اما از نظر زن ، چند شوهری هم با طبيعت زن منافی است و هم با منافع‏ [/FONT]
[FONT=&quot]وی . زن از مرد فقط عاملی برای ارضاء غريزه جنسی خود نمی‏خواهد كه گفته‏ [/FONT]
[FONT=&quot]شود هر چه بيشتر برای زن بهتر . زن ازمرد موجودی می‏خواهد كه قلب آن موجود را در اختيار داشته باشد ، حامی و [/FONT]
[FONT=&quot]مدافع او باشد . برای او فداكاری نمايد ، زحمت بكشد و پول درآورد و [/FONT]
[FONT=&quot]محصول كار و زحمت خود را نثار او نمايد ، غمخوار او باشد . پولی كه مرد [/FONT]
[FONT=&quot]به زن بعنوان يك " روسپی " می‏داده و ميدهد ، همچنين پولی كه زن از راه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]كار و فعاليت بدست آورده و می‏آورد ، نه به احتياجات مالی وسيع زن كه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]چندين برابر احتياجات مرد است وافی بوده ، و نه ارزش آن پولی را داشته‏ [/FONT]
[FONT=&quot]كه مرد به خاطر علاقه و محبت و در راه عشق به زن می‏پرداخته است [/FONT].
[FONT=&quot]احتياجات مالی وسيع زن را همواره مرد بعنوان يك فداكار تأمين كرده است‏ [/FONT]
.
[FONT=&quot]بهترين و نيرومندترين مشوق مرد بكار و فعاليت نيز كانون خانوادگی او [/FONT]
[FONT=&quot]يعنی همسر و فرزندان او بوده است[/FONT] .
[FONT=&quot]زن در چند شوهری هرگز نمی‏توانسته است حمايت و محبت و عواطف خالصانه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]و فداكاری يك مرد را نسبت بخود جلب كند . از اينرو چند شوهری نظير [/FONT]
[FONT=&quot]روسپی‏گری همواره مورد تنفر زن بوده است [/FONT]. [FONT=&quot]عليهذا چند شوهری نه با [/FONT]
[FONT=&quot]تمايلات و خواسته‏های مرد موافقت داشته است و نه با خواسته‏ها و تمايلات‏ [/FONT]
[FONT=&quot]زن[/FONT] .[FONT=&quot] شكست اشتراكيت جنسی [/FONT]
[FONT=&quot]همچنانكه علت شكست اشتراكيت جنسی نيز همين است . اشتراكيت جنسی و [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]از ميان رفتن اختصاص از دو طرف ، كه نه زن بمرد معينی اختصاص داشته‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]باشد و نه مرد به زن معينی ، همچنانكه اشاره كرديم ، از طرف افلاطون‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]پيشنهاد شد ، منتها در شعاع طبقه حاكمه ، يعنی طبقه حاكمان فيلسوف و [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]فيلسوفان حاكم بعقيده افلاطون . اين پيشنهاد نه تنها مورد پذيرش ديگران‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]واقع نشده بلكه خود[/FONT][FONT=&quot]افلاطون نيز از عقيده خود عدول كرد[/FONT] .
[FONT=&quot]در يك قرن اخير فردريك انگلس پدر دوم كمونيسم نيز اين فرضيه را [/FONT]
[FONT=&quot]پيشنهاد و از آن دفاع كرد[/FONT] . [FONT=&quot]اما دنيای كمونيسم آنرا نپذيرفت[/FONT] . [FONT=&quot]ميگويند [/FONT]
[FONT=&quot]دولت شوروی در اثر تجربيات تلخ فراوان در اجرای تئوری اشتراكی خانوادگی‏ [/FONT]
[FONT=&quot]انگلس در سال 1938 قوانينی بنفع خانواده گذرانيد و تك همسری را بعنوان‏ [/FONT]
[FONT=&quot]زناشوئی رسمی كمونيستی پذيرفت[/FONT] .
[FONT=&quot]چند زنی برای يك مرد ميتوانسته امتيازی شمرده شود ، اما چند شوهری‏ [/FONT]
[FONT=&quot]هيچوقت برای زن امتيازی نبوده و نخواهد بود . علت اين تفاوت اينست كه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]مرد طالب شخص زن است ، و زن طالب قلب مرد و فداكاريهای او[/FONT] . [FONT=&quot]برای‏ [/FONT]
[FONT=&quot]مرد ماداميكه شخص زن را در اختيار دارد اهميتی ندارد كه قلب زن را از [/FONT]
[FONT=&quot]دست بدهد ، از اينرو مرد اهميتی نميداده كه در چند زنی قلب و عواطف زن‏ [/FONT]
[FONT=&quot]را از دست ميدهد . ولی برای زن ، قلب و عواطف مرد اصالت دارد[/FONT] . [FONT=&quot]اگر [/FONT]
[FONT=&quot]آن را از دست بدهد همه چيز را از دست داده است[/FONT] .
[FONT=&quot]بعبارت ديگر در امر زناشوئی دو عنصر دخالت دارد : يكی مادی و ديگری‏ [/FONT]
[FONT=&quot]معنوی . عنصر مادی زناشوئی جنبه‏های جنسی آن است كه در جوانی در منتهای‏ [/FONT]
[FONT=&quot]اوج و غليان است و تدريجا رو به كاهش و آرامش ميرود . جنبه معنوی آن‏ [/FONT]
[FONT=&quot]عواطف رقيق و صميمانه‏ايست كه ميان آنها حكمفرما ميشود و احيانا هر چه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]زمان ميگذرد نيرومندتر ميگردد . يكی از تفاوتهای زن و مرد اينست كه برای‏ [/FONT]
[FONT=&quot]زن عنصر دوم بيش از عنصر اول اهميت دارد بر خلاف مرد ، زناشوئی برای زن‏ [/FONT]
[FONT=&quot]بيشتر جنبه معنوی دارد و برای مرد بيشتر جنبه مادی و لا اقل جنبه مادی و [/FONT]
[FONT=&quot]معنوی زناشوئی برای مرد مساوی است[/FONT] .[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]گذشته از اينها در مقاله 24 گفتيم و سخنان يك بانوی روانشناس اروپائی‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]را نيز شاهد آورديم كه زن از آن نظر كه پرورش دهنده فرزند در رحم و دامن‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]است ، حالات روانی مخصوصی دارد ، كه سخت او را به محبت و عواطف‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]مهرآميز شوهر بعنوان پدر فرزندش نيازمند ميسازد[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT][FONT=&quot]حتی ميزان محبت زن‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]بفرزندان ، بستگی زيادی دارد بميزان محبت و علاقه مرد باو بعنوان پدر [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]فرزندش و بعنوان عاملی كه موجب بوجود آمدن فرزند شده است . اين نياز [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]زن منحصرا در تك شوهری برآورده ميشود[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]عليهذا مقايسه چند شوهری به چند زنی ، و تصور اينكه فرقی ميان چند زنی‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]و چند شوهری نيست و علت اينكه چند زنی در قسمتی از جهان معمول و مجری‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]شده است ، اينستكه مرد زورمندتر بوده است ، و علت اينكه زن نتوانسته‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]است چند شوهری را بعنوان يك امتياز برای خود حفظ كند ضعف و ناتوانی زن‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]بوده است ، اشتباه فاحش است[/FONT][FONT=&quot] .
[/FONT]
[FONT=&quot]خانم منوچهريان در كتاب انتقاد بر قوانين اساسی و مدنی ايران صفحه [/FONT][FONT=&quot]34
[/FONT]
[FONT=&quot]ميگويد " قانون مدنی ماده 1049 ميگويد : هيچكس نمی‏تواند دختر برادر يا [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]دختر خواهر زن را بگيرد مگر با اجازه زن خود . . . زن اگر اجازه دهد شوهر [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]وی ميتواند دختر برادر يا خواهر او را بگيرد . حالا بايد ديد كه اگر اجازه‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]ندهد چه ميشود ؟ هيچ . باصطلاح آنكه عوض دارد گله ندارد ، مرد با ديگری‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]ازدواج ميكند . خوب حالا اگر قضيه را بعكس كنيم آنوقت چه خواهد شد ؟ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]مثلا اگر بگوئيم زن نمی‏تواند با پسر برادر يا پسر خواهر شوهر خود ازدواج‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]كند ( در همان حالی كه زن اين شوهر است ) مگر با اجازه شوهر ، از شنيدن‏ [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]اين سخن [/FONT][FONT=&quot]خون رگهای متعصب بجوش می‏آيد و فرياد ميزنند اين پيشنهاد بر خلاف اصول‏ [/FONT]
[FONT=&quot]انسانيت است و اصلا طبع و نهاد زن هم با آن مباينت دارد . در پاسخ بايد [/FONT]
[FONT=&quot]گفت تنها اين پيشنهاد مخالف با اصل بردگی زن است . همچنانكه يك مال‏ [/FONT]
[FONT=&quot]بيش از يك مالك ندارد و يا اگر هم داشته باشد محصول آن پس از افراز [/FONT]
[FONT=&quot]باز بيك مالك بر می‏گردد . زن هم چون بنا بقوانين صريح و ضمنی كشور ما [/FONT]
[FONT=&quot]در حكم اموال است از اين رو نبايد بيشتر از يك مالك داشته باشد[/FONT] . . .
"
[FONT=&quot]در صفحه 73 آن كتاب ميگويد[/FONT] :
"
[FONT=&quot]ما ميتوانيم بگوئيم همچنانكه مرد تا چهار زن می‏تواند داشته باشد ، [/FONT]
[FONT=&quot]زن هم چون بشر است و با مرد برابر ، بايد بتواند حقوقی را كه او دارد [/FONT]
[FONT=&quot]دارا شود . نتيجه اين صغری ، كبری منطقی برای مردان بسيار وحشت آور [/FONT]
[FONT=&quot]ميشود . اينجاست كه خون در رگهای آنان بجوش می‏آيد و با چهره‏ای‏ [/FONT]
[FONT=&quot]برافروخته و چشمانی آتشبار فرياد ميزنند چگونه زن می‏تواند بيش از يك‏ [/FONT]
[FONT=&quot]شوهر داشته باشد ؟ ما در پاسخ با سردی و آرامی ميگوئيم چرا مرد می‏تواند [/FONT]
[FONT=&quot]بيش از يك زن داشته باشد . ؟ [/FONT]
"
[FONT=&quot]ما در اينجا نميخواهيم ترويج فساد اخلاق كنيم ، و نمی‏خواهيم عفت و [/FONT]
[FONT=&quot]پاكدامنی زنان را ناچيز و بيهوده بگيريم ، ولی می‏خواهيم به مردان‏ [/FONT]
[FONT=&quot]بفهمانيم كه درباره زن عقيده آنان چنانكه ميپندارند بر پايه‏ای محكم و [/FONT]
[FONT=&quot]تزلزل ناپذير جای ندارد . زن يكی است و مرد يكی . هر دو با هم برابرند[/FONT] .
[FONT=&quot]اگر بمردان از لحاظ اينكه مردند حق داده شده است كه تا چهار زن بگيرند ، [/FONT]
[FONT=&quot]بايد زنان هم همين حق را داشته باشند . اگر فرضا از لحاظ عقل تواناتر از [/FONT]
[FONT=&quot]مرد نباشد ، بايد اذعان كرد كه تجلی روح و كيفيات نفسانی در زن ضعيف‏تر [/FONT]
[FONT=&quot]ازمرد نيست[/FONT] " .
[FONT=&quot]چنانكه ملاحظه ميفرمائيد در بيانات فوق هيچ فرقی ميان چند زنی و چند [/FONT]
[FONT=&quot]شوهری گذاشته نشده است جز اينكه مرد چون زور داشته است بنفع خود چند [/FONT]
[FONT=&quot]زنی را معمول داشته است ، بر خلاف زن كه آزادی نداشته از چند شوهری كه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]تنها اصل مخالف بردگی اوست ، دفاع كند [/FONT]. [FONT=&quot]و نيز در بيانات فوق چنين‏ [/FONT]
[FONT=&quot]بيان شده كه علت رواج چند زنی و شكست چند شوهری ، مالكيت مرد و [/FONT]
[FONT=&quot]مملوكيت زن بوده است . مرد چون مالك زن بوده است ميتوانسته است زنان‏ [/FONT]
[FONT=&quot]متعدد يعنی اموال فراوان داشته باشد[/FONT] . [FONT=&quot]اما زن چون مملوك بوده است و [/FONT]
[FONT=&quot]مملوك نمی‏توانسته است بيش از يك مالك داشته باشد از موهبت چند [/FONT]
[FONT=&quot]شوهری محروم مانده است[/FONT] .
[FONT=&quot]اتفاقا بر خلاف نظر خانم نويسنده ، پذيرش نيافتن چند شوهری خود دليل‏ [/FONT]
[FONT=&quot]است كه مرد به زن بچشم يك مال نگاه نميكرده است . زيرا شركت در مال و [/FONT]
[FONT=&quot]مالك شدن چند نفر يك مال را و استفاده مشترك از آن يكی از قوانين جاری‏ [/FONT]
[FONT=&quot]و ساری بشری در اموال است [/FONT]. [FONT=&quot]اگر مرد به زن بچشم يك مال نگاه ميكرد [/FONT]
[FONT=&quot]شركت در آنرا جايز ميشمرد ، همچنانكه شركت در مال و استفاده مشترك از [/FONT]
[FONT=&quot]آنرا جايز شمرده است[/FONT] . [FONT=&quot]در كجای دنيا معمول است كه مال بيشتر از يك‏ [/FONT]
[FONT=&quot]مالك نمی‏تواند داشته باشد تا قانون تك شوهری را ناشی از آن بدانيم [/FONT].
[FONT=&quot]ميگويند چون مرد يكی است و زن يكی ، بايد حقوق برابر داشته باشند [/FONT].
[FONT=&quot]چرا مرد بتواند از حقوق چند زنی بهره‏مند شود و زن نتواند از حق چند شوهری‏ [/FONT]
[FONT=&quot]استفاده كند ؟ [/FONT]
[FONT=&quot]ميگويم اشتباه شما همين جاست كه خيال كرده‏ايد تعددزوجات جزء حقوق مرد است و تعدد شوهر جزء حقوق زن [/FONT]. [FONT=&quot]در صورتيكه تعدد [/FONT]
[FONT=&quot]زوجات جزء حقوق زن است ، و تعدد شوهر نه جزء حقوق مرد است و نه جزء [/FONT]
[FONT=&quot]حقوق زن . هم بر خلاف مصالح و منافع مرد است و هم بر خلاف مصالح و منافع‏ [/FONT]
[FONT=&quot]زن . ما بعدا ثابت خواهيم كرد كه قانون تعدد زوجات در اسلام بمنظور [/FONT]
[FONT=&quot]احياء و احقاق حقوق زن وضع شده است و اگر بنا بود جانب مرد رعايت شود [/FONT]
[FONT=&quot]، اسلام همانكاری را ميكرد كه دنيای غرب كرده است ، بمرد حق استفاده و [/FONT]
[FONT=&quot]بهره‏برداری از زنان ديگر جز زن اول ميداد ولی هيچ تعهدی برای مرد بنفع زن‏ [/FONT]
[FONT=&quot]و فرزندان او بعنوان همسر قانونی و فرزندان قانونی قائل نميشد [/FONT].
[FONT=&quot]چند شوهری بنفع زن نبوده كه حقی از او سلب شده باشد[/FONT] .
[FONT=&quot]ميگويند ميخواهيم بمردان بفهمانيم كه عقايد آنها درباره زن آنچنانكه‏ [/FONT]
[FONT=&quot]خود می‏پندارند محكم و تزلزل ناپذير نيست[/FONT] .
[FONT=&quot]از قضا آنچه ما می‏خواهيم همين است [/FONT]. [FONT=&quot]ما در مقالات آينده مبنای نظر [/FONT]
[FONT=&quot]اسلام را درباره تعدد زوجات خواهيم گفت . از اين نويسنده و هر صاحب نظر [/FONT]
[FONT=&quot]ديگر ملتمسانه طلب ميكنيم ببينند و نظر بدهند كه آيا نظر اسلام مبتنی بر [/FONT]
[FONT=&quot]يك اصل تزلزل ناپذير است يا نه ؟ من قول شرف ميدهم اگر كسی توانست‏ [/FONT]
[FONT=&quot]خللی در مبنای نظر اسلامی راجع باين مسئله پيدا كند ، من از تمام گفته‏های‏ [/FONT]
[FONT=&quot]خود در زمينه حقوق زن صرفنظر ميكنم[/FONT]
برگرفته از كتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد شهيد مطهري.
[FONT=&quot][/FONT]
http://www.aviny.com/library/motahari/Books/85/index.htm
[FONT=&quot] [/FONT]
 

reza4321

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاش اونهایی که میومدن اینجا یقه چاک میدادن درباره تعدد ازواج و اونو تقبیح میکردن حداقل کمی وقت برای مطالعه هم میزاشتن و کتابهای شهید مطهری رو میخوندند.
 

محسن جعفر

عضو جدید
واقعا اونايي كه ادعاي روشنفكريشون ميشه مطالعه رو وقت تلف كردن ميدونن .
حتي حاضر نيستند قبول كنند كه همچين مطلبي قابل بحثه..........................
افسوس..............
 

Maenad

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با عرض احترام خدمت متفکر شهید
من مخالف تعدد زوجاتم
و این حرفام نظرم رو عوض نمیکنه
چون هیچ مردی به خاطر دلایل بالا تعدد زوجات نمیکنه...از طرفی واسه اون زمان بوده نه الآن
معلومه که تعدد زوجات واسه خانمها پسندیده نیست
اما دلیلی به پسندیده بودن این امر واسه آقایون نمیشه

 

gelayol joon

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته دلایل منطقی بود ولی هیچ مردی اینارو رعایت نمیکنه
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تایپیک جالبی بود
اما همونطور که آقای مطهری هم گفتند عامل زورگوئی مرد و پدرسالاری هم دخیل بوده
 

venous_20

عضو جدید
کاربر ممتاز
استارتر محنرم یه رجمی به چشم ما میکردین چشمم دراومد تا خوندمش:surprised:
حالا این تاپیکو راه انداختین که چی؟؟؟تبلیغ چند همسری کنید و هوسبازی مرد را به پای قران بنویسید؟قبل از شما از این تبلیغات زیاد شده و به جایی نرسیده;)
من بیشتر کتابهای ایشونو خوندم و قبول دارم وبسیار برام محترم هستند ولی آقای مطهری اگر به تعدد زوجات اعتقاد داشتند چرا یک همسر بیشتر اختیار نکردند..پس هر حکمی جایی و زمان و دورانی داره
 
آخرین ویرایش:

Sarp

مدیر بازنشسته
کاش اونهایی که میومدن اینجا یقه چاک میدادن درباره تعدد ازواج و اونو تقبیح میکردن حداقل کمی وقت برای مطالعه هم میزاشتن و کتابهای شهید مطهری رو میخوندند.
اگر واقعا نظری از خودشون داشته باشند میتوانند در یه بحث منطقی وارد بشن
ولی اکثرا اولین پیشفرض نهادینه شده مغزشون مخالفت با اسلام و هرآنچه مربوط به اسلام است ، است
به همین دلیل مهم نیست شما با دلایل اثبات شده علمی بحث کنید یا با نظرات عالمان دینی
در هر حالت مرغ یه پا داره
 

Sarp

مدیر بازنشسته
فرزندم پستتو چرا پاک کردی ؟
رهاخانوم هم تعدد زوجات رو حق مسلم هر مردی میدونه :biggrin:
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استارتر محنرم یه رجمی به چشم ما میکردین چشمم دراومد تا خوندمش:surprised:
حالا این تاپیکو راه انداختین که چی؟؟؟تبلیغ چند همسری کنید و هوسبازی مرد را به پای قران بنویسید؟قبل از شما از این تبلیغات زیاد شده و به جایی نرسیده;)
من بیشتر کتابهای ایشونو خوندم و قبول دارم وبسیار برام محترم هستند ولی آقای مطهری اگر به تعدد زوجات اعتقاد داشتند چرا یک همسر بیشتر اختیار نکردند..پس هر حکمی جایی و زمان و دورانی داره
ایشون اگر به تعدد زوجات معتقده به این معنی نیست که همه مردان برن چندتا زن بگیرند!
اصل و قانون تعدد زجات به این معنی نیست که هر مردی حق داره چندتا زن بگیره، این اصل برای مواقع اضطراری و خاصی وضع شده.

حکم تعدد زوجات در زمان ما هم کاربرد داره، ولی اینکه برخی سوء استفاده میکنند مجوز خط بطلان کشیدن بر حکم کلی نیست.
 

venous_20

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایشون اگر به تعدد زوجات معتقده به این معنی نیست که همه مردان برن چندتا زن بگیرند!
اصل و قانون تعدد زجات به این معنی نیست که هر مردی حق داره چندتا زن بگیره، این اصل برای مواقع اضطراری و خاصی وضع شده.

حکم تعدد زوجات در زمان ما هم کاربرد داره، ولی اینکه برخی سوء استفاده میکنند مجوز خط بطلان کشیدن بر حکم کلی نیست.
احسنت..تبارک الله:gol::gol::gol:
حرف منم همینه در مواقع اضطراری و خیلی خاص و با شرایط خودش
ولی به نظر نمیاد منظور استارتر تایید حرف شما باشه
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
احسنت..تبارک الله:gol::gol::gol:
حرف منم همینه در مواقع اضطراری و خیلی خاص و با شرایط خودش
ولی به نظر نمیاد منظور استارتر تایید حرف شما باشه
ایشون کامل، همه نظرات استاد مطهری رو نیاورده...
شما که دیگه میدونید، ایشون گفتن اساس اسلام بر تک همسری است...
 

venous_20

عضو جدید
کاربر ممتاز
ایشون کامل، همه نظرات استاد مطهری رو نیاورده...
شما که دیگه میدونید، ایشون گفتن اساس اسلام بر تک همسری است...
ببینیم در اداامه پستشون چه افاضاتی میفرمایند
این همه توصیه های واجب و مستحب در قران هست برام جای سواله چرا همه رو ول کردن و به هیچکدوم عمل نمیشه فقط به این جکم که میرسه بعضی اقایون میشن علامه و کارشناس و مجری اجکام و مبلغ جکمی که باعث متلاشی شدن خانواده میشه و تبعات وحستناک بعد از اون
 

Sarp

مدیر بازنشسته
یادم نبود جملات پاک شده از دید مدیران پنهان نمی مونه:eek:
بله منم باور کردم;)
با اینکه ایشون به تعددات زوج آقایون بسیار بسیار معتقد هستند :D ، ولی باور کنید هیچ مردی جزو آرزوهاش نیست چن تا همسر داشته باشه

شاید مردان تنوع طلب باشند
ولی چند همسری نه
درصد چنین آقایونی حتی کمتر از یک درصده

آقایون با دیدن و از طریق چشم تهییج میشن
برخلاف خانوما که با لمس فیزیکیشون تحریک میشن
دلیل تنوع طلبی اقایون اینه
چون چشم همیشه در حال کار کردنه
شما نمیتونید مردای نابینایی پیدا کنید که عاشق برقراری رابطه جنســی با آدمهای مختلفی باشند !!
چون چشمشون کار نمیکنه !!!

با این افکار (که آقایون تنوع طلب هستند ، پس غیرقابل اعتمادند) فقط و فقط باعث اضطراب و استرس و بدبینی خودتون میشید و بس
 

محسن جعفر

عضو جدید
استارتر محنرم یه رجمی به چشم ما میکردین چشمم دراومد تا خوندمش:surprised:
حالا این تاپیکو راه انداختین که چی؟؟؟تبلیغ چند همسری کنید و هوسبازی مرد را به پای قران بنویسید؟قبل از شما از این تبلیغات زیاد شده و به جایی نرسیده;)
من بیشتر کتابهای ایشونو خوندم و قبول دارم وبسیار برام محترم هستند ولی آقای مطهری اگر به تعدد زوجات اعتقاد داشتند چرا یک همسر بیشتر اختیار نکردند..پس هر حکمی جایی و زمان و دورانی داره
اشتباه نكنيد ابجي ///من اين تايپيك رو استارت نزدم كه مردا برن دنبال تجديد فراش.اين تايپيك صرفا جهت اطلاع اين مطلب بود كه هيچ حكمي تو اسلام بدون دليل صادر نشده و تفكرات اشتباه افراد در اين باره كه /سنت اعراب وحشي بوده/ثواب داره/نشانه مرد سالاريه و ظالمانه است /و//////
اصلاح بشه ها ..وگرنه من يدونه زنم ندارم چه برسه به چندتا:cool:
واينكه لينك دانلود در اخر تايپيك موجوده و بعلاوه ميتونيد متن رو انتقال بديد در ورد كامپيوتر خودتان اونقت با هر فونت و رنگي خواستيد مطالعه بفرمايين.................
 

محسن جعفر

عضو جدید
ایشون کامل، همه نظرات استاد مطهری رو نیاورده...
شما که دیگه میدونید، ایشون گفتن اساس اسلام بر تک همسری است...
البته اين تايپيك قسمت دوم داره كه ادامه داستان رو در هفته هاي اينده دنبال كنيد.
حتي ايشون (استاد شهيد) از چند شوهري و علل رد اون صحبت كرده به خاطر اينكه بازم ميگم هر چيزي تو اسلام ديليل و سند و فلسفه داره.....
 
آخرین ویرایش:

JavadMessi

مدیر بازنشسته
اشتباه نكنيد ابجي ///من اين تايپيك رو استارت نزدم كه مردا برن دنبال تجديد فراش.اين تايپيك صرفا جهت اطلاع اين مطلب بود كه هيچ حكمي تو اسلام بدون دليل صادر نشده و تفكرات اشتباه افراد در اين باره كه /سنت اعراب وحشي بوده/ثواب داره/نشانه مرد سالاريه و ظالمانه است /و//////
اصلاح بشه ها ..وگرنه من يدونه زنم ندارم چه برسه به چندتا:cool:
واينكه لينك دانلود در اخر تايپيك موجوده و بعلاوه ميتونيد متن رو انتقال بديد در ورد كامپيوتر خودتان اونقت با هر فونت و رنگي خواستيد مطالعه بفرمايين.................
محسن هنوز زنده ای؟؟؟:دی
 

محسن جعفر

عضو جدید
ببینیم در اداامه پستشون چه افاضاتی میفرمایند
این همه توصیه های واجب و مستحب در قران هست برام جای سواله چرا همه رو ول کردن و به هیچکدوم عمل نمیشه فقط به این جکم که میرسه بعضی اقایون میشن علامه و کارشناس و مجری اجکام و مبلغ جکمی که باعث متلاشی شدن خانواده میشه و تبعات وحستناک بعد از اون
اخه چرا فكر ميكنيد كه ما به دنبال دوتا شدن يا چنتا شدن شلوار هستيم.بيشتر اين تايپيكو به پاسخ به اين تايپيكاي بي پايه جديد نوشتم.(صيغه از روي هوس يا ارتباط از روي عشق؟)چرا نمينويسه ازدواج از روي عشق يا ارتباط ناسالم از روي شهوت؟
تازه ميخوام يه تايپيكم درباره ازدواج موقت بزنم.كه جواب اين جور تفكرات رو بدم.
 

JavadMessi

مدیر بازنشسته
نفساي اخرمه حلالم كن:D
خب خدا رحمتت کنه بچه خوبی بودی اگه درباره صیغه هم بزنی که دیگه حسدتم نمیمونه!!:دی
متاسفانه بعضی دوستان فکر میکنند هر کس نظر مواق در مورد این موضوع داشت برا خودش هم میخواد و هدفش تبلیغه!!در حالی که جوابیست به اشکال وارد کنندگان به احکام گرچه منکر سوءاستفاده هم نمیشه شد ولی تو اون مورد هم هر بنده ای حق قضاوت نداره چون در ظاهر قضیه مرتکب گناه نشده!
ضمن اینکه مخالفت با احکام قرآن نوعی کفره!
 

Similar threads

بالا