شراب از دیدگاه ابن سینا

modir banoo

عضو جدید
کاربر ممتاز
جستاری که می خوانید نگاهی به کتاب قانون در طب تالیف شیخ الرئیس ابوعلی سینا می باشد؛ در شعری می گوید:
شراب را چه گنه گر که ابلهی نوشد
گهی به تیغ برد دست و گهی به سوی نجق
چو بو علی می ناب ار خوری حکیمانه
به حق حق که وجودت به حق شود ملحق
حلال گشت به فتوای عقل بر دانا
حرام گشت به فتوای شرع بر نادان


شراب سفید و رقیق برای کسانی که مزاج گرم دارند خوب است و سر درد نمی آورد و ممکن است بمناسبت رطوبت بخشی، سردرد ناشی از التهاب معده را از بین ببرد و یا سبک تر گرداند. شراب صاف شده همراه انگبین و نان نیز – بویژه اگر قبل از نوشیدن به مدت دو ساعت با هم آمیخته گردند-همان کار را انجام دهند.
برای کسی که فربهی و نیرومندی آرزو می کند، شراب شیرین و غلیظ توصیه می شود، لیکن باید از بند آمدن ها بر حذر با شد. برای کسی که سرد مزاج و بلغمی است شراب سرخ و کهنه بی فایده نیست و علت آنرا سابقا بیان کردیم. قبل از هضم شدن و سرازیر شدن لقمه نباید مایعی به میان آید. اگر غذا بد کیموس باشد نباید موقع خوردن آن و حتی بعد از هضم آن نوشابه ای خورد زیرا مواد آبکی، میموس بد را تا نقاط دور دست بدن می برد. نوشیدن شراب بر روی میوه و بویژه بر روی خربزه خوب نیست.
نوشیدن شراب باید با پیمانه های کوچک شروع شود و این روش بهتر از نوشیدن با پیمانه های بزرگ تر است. کسی که به شراب عادت داشته باشد چنانچه در هنگام غذا خوردن سه پیمانه سر کشد زیانی نمی بیند. اگر به شراب خو نگرفته است و دارای تن سالم است، چنانچه بعد از رگ زدن مقداری از آن بنوشد بی فایده نیست. کسانی که بیماری زهره دارند و کسانی که ترمزاجند از شراب بهره می بینند، زیرا شراب زهره را می راند و رطوبت را پخته می گرداند.
هر قدرعطر شراب بیشتر، بوی آن در افزایش و مزه آن لذیذتر باشد ، نوع آن بهتر است. شراب بهترین غذا رسان به تمام بخش های بدن است. شراب بلغم را می گدازد، صفرا را از ادرار و مشابه آن بیرون می راند، سودا را می لغزاند و آسان بیرون می کند و بازگشت آن مانع می شود؛ هر بند آمده ای را بدون اینکه گرمی بیگانه را زیاد بکار برد آب می سازد و می گدازد. انواع شراب را در جای خود توصیف خواهیم کرد.

کسی که مغزش نیرومند است و با شرب شراب به آسانی مست نمی شود و مغز وی بخارهای بالا رو و نا پسندیده را پذیرا نیست و از شراب بجز گرمای مناسب مزاج را نمی پذیرد، از تاثیر شراب چنان صفای ذهنی بر او دست می دهد که ذهن های دیگر به آن نمی رسد. در اشخاصی که حالت مغز بر عکس آن است، کنش های شراب نیز برعکس می باشد.
کسی که سینه اش بی توان است و در فصل زمستان نفس تنگی بر او عارض می شودنباید زیاد شراب بخورد و اگر بخورد معده اش نباید پر از طعام باشد و باید در غذایش ماده جریان اندازنده ای باشد تا اگر معده از شراب و طعام انباشته شد بیرون براند و بهتر آنست که جهت آسودگی آب انگبین بنوشد و آنرا باز بیرون دهد و بعد دهان را با سرکه و انگبین و رخساره را با آب سرد بشوید.
بدان که: شراب کهنه را باید در رده داروها قرار داد نه رده غذاها. شراب نو رسیده برای کبد خوب نیست و کبر را بر اثر باد کردن و اسهال دادن به شورش می اندازد. بهترین شراب ها آن است که نه کهنه و نه بسیار تازه است بلکه در میانه قرار دارد، صاف است و سفیدی اش به سرخی می زند، خوش بوست و طعم آن بین ترش و شیرین یعنی میخوش است .
بهترین شراب که شراب شسته نام دارد آن است که سه پیمانه پونه کوهی و یک پیمانه آب را هم بحدی بجوشانند که حجم آن به دو سوم اولیه برسد.
کسی که از خوردن شراب احساس سوزش می کند باید بعد از نوشیدن آن انار و آب بمکد و فدای آنروز در ناشتا شربت افسنطین بنوشد و کمی غذا بخورد و استحمام کند.
بدان : شراب آمیخته با آب معده راسست و تر می گرداند و زودتر مستی می آورد، زیرا آبی که در آن است آنرا زودتر بمقصد می رساند. شراب آمیخته با آب، پوست را صیقل می دهد و نیروهای روانی را تشدید می کند.

کسی که خود را خردمند می داند نباید ناشتا، قبل از اینکه اندام های تر مزاجش آب کافی خود را دریافت کنند شراب بخورد و نباید کمی بعد از حرکات دشوار و خسته کننده شراب میل نماید، زیرا در این حالات مغز و پی آسیب می بینند و ترنجیدگی ، بهم خوردن عقل و یا بیماری ها روی می آورند و یا مواد دفعی گرم پدید می آیند.
برخی معتقدند اگر انسان یک یا دو بار در ماه مست شود خوبست زیرا نیروهای روانی سبکبار میشود و می آسایند و ادرار و عرق بیرون می روند، مواد دفعی می گدازند و بویژه مواد بیرون ریختنی معده آب می شود و دفع می گردند.
شراب خوردن خردسالا بدان می ماند که چوب نازک سوزان را در آتش بیاندازند.پیران تا می توانند بنوشند. جوانان باید اندازه نگهدارند که اندازه نکوست. شراب مناسب برای جوانان، شراب کهنه و آمیخته با آب انار یا آب سرد و این مانع می شود که آسیب ببینند و مزاجشان بسوزد...


قانون در طب/تالیف شیخ الرئیس
 

oneunited

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالبه! اینا رو می ذاری ما رو وسوسه می کنی! خخخ همین یک فسق و فجورو نکرده بودیم در زندگی! نگو !!!

البته من تو قران مجید خوندم، که خداوند می فرماید،شراب مزایایی هم دارد ولی مضرات آن بسیار بیشتر از مزایای آن است و از نوشیدنش مارو منع کرده
 
آخرین ویرایش:

joghd123

عضو جدید
کاربر ممتاز
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ

و آیه دیگه:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
 

rahmati8829

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این هم حافظ گفته..
گر تو زخم زنی به کـه ديگری مرهـم
و گر تو زهر دهی به کـه ديگری ترياک
کلا مارو فریب میدن چه چیز هایی رو استفاده نمیکنیم:D
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته حافط هم فقط همون حافظ بوده:D


یهنی چی؟. حافظ منظور ظاهری نداشته ازاین چیزاکه. پوووففففف
 

rahmati8829

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ

و آیه دیگه:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

البته شراب تا یه مدت بعد اسلام حلال بوده که یه عده زیاده روی میکردن ایه اومده و حرامش کرده.
که تو خود قران هم در بهشت وعده شراب بهشتی داده.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
یعنی اینکه حافظم مثه بقیه. حرفاش حجت نیست
حالا هر حرفی که زده ظاهریو باطنی
حرفاش حجته!تفسیر نیاز داره. خخخ

دیگه از این ظاهری تر. بابا تریاک خیلی خاصیت داره این مواد امروزی رو نبین که اشغاله.
کلا از قدیم توصیه شده افراد مسن برای تسکین درد استفاده کنند.
نیدونم
احتمالا اینطوربوده
البته شراب تا یه مدت بعد اسلام حلال بوده که یه عده زیاده روی میکردن ایه اومده و حرامش کرده.
که تو خود قران هم در بهشت وعده شراب بهشتی داده.

شراب بهشت که مثل دنیا نیست!
.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتفاقا خیلی از شعرهای حافظ یه جوریه که نمیشه گفتش . اونم یه ادم بوده یه چیزایی هم همینطوری گفته.
نی اینگونه نبوده است. ایشان هیچ حرفی را نپرانده است
!.
همین جور تا صبح ادامه بدیم یکی دو تا عالم برجسته میدیم بیرون:D

 

joghd123

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته شراب تا یه مدت بعد اسلام حلال بوده که یه عده زیاده روی میکردن ایه اومده و حرامش کرده.
که تو خود قران هم در بهشت وعده شراب بهشتی داده.
اینکه همون لحظه اسلام نظری نداده ربطی به حلال بودن نداره. مثه اینه که بگی بی حجابی حلال بوده. یا دختر زنده بگور کردن حلال بوده. بالاخره یه سری چیزا نیاز به فرهنگ سازی هم داشته.
دیگه از این ظاهری تر. بابا تریاک خیلی خاصیت داره این مواد امروزی رو نبین که اشغاله.
کلا از قدیم توصیه شده افراد مسن برای تسکین درد استفاده کنند.
تریاک خوبه خخخخخ

حرفاش حجته!تفسیر نیاز داره. خخخ


نیدونم
احتمالا اینطوربوده


شراب بهشت که مثل دنیا نیست!
.
حرفاش حجت نیست
از روی چی میگی حرفاش حجت بوده؟ چه مشخصه ایی داشته که به این نتیجه رسیدی؟
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
اوفرین

اینکه همون لحظه اسلام نظری نداده ربطی به حلال بودن نداره. مثه اینه که بگی بی حجابی حلال بوده. یا دختر زنده بگور کردن حلال بوده. بالاخره یه سری چیزا نیاز به فرهنگ سازی هم داشته.

تریاک خوبه خخخخخ


حرفاش حجت نیست
از روی چی میگی حرفاش حجت بوده؟ چه مشخصه ایی داشته که به این نتیجه رسیدی؟

فکر می نومایم که حافظ قرآن آن هم در 14 روایت بوده است. در نزد خدا جایگاه ویژه ای دارد. مگر نمیدانی؟. من الکی حرفی نمیزنم.
 

rahmati8829

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینکه همون لحظه اسلام نظری نداده ربطی به حلال بودن نداره. مثه اینه که بگی بی حجابی حلال بوده. یا دختر زنده بگور کردن حلال بوده. بالاخره یه سری چیزا نیاز به فرهنگ سازی هم داشته.

خب وقتی نگفته این کار رو نکنید یعنی میتونید این کار رو بکنید!
ما خیلی از کارها رو که خیلی واضح میگه نکنید انجام میدیم حالا اونو وقتی اعلام نکرده فکر نکنم مشکلی باشه.
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب وقتی نگفته این کار رو نکنید یعنی میتونید این کار رو بکنید!
ما خیلی از کارها رو که خیلی واضح میگه نکنید انجام میدیم حالا اونو وقتی اعلام نکرده فکر نکنم مشکلی باشه.

نه باپوزشخواست! این دلیل خوبی نمی باشد
. چی رو اعلام نکرده ؟. یعنی الان چی تو قرآن نیست که میشه رعایت نشه؟
 

rahmati8829

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

joghd123

عضو جدید
کاربر ممتاز
اوفرین



فکر می نومایم که حافظ قرآن آن هم در 14 روایت بوده است. در نزد خدا جایگاه ویژه ای دارد. مگر نمیدانی؟. من الکی حرفی نمیزنم.
خوب اگه اشتباه نکنم عبد الملک مروان هم معروف بوده و قرآن خون و لقب نمیدونم طوطی یا کبوتر هم داشته ولی جهنمی شد. اصلا آیه قرآن داریم که یه عده لعن هم میشن.
به اینا نیست. حافظ قرآن بودن اصلا ملاک نیست.
مثلا بلعم باعورا 300 سال خدا رو عبادت کرد. یعنی به معنی واقعیه عبادت که این فرد مستجیب الدعوه بود و دعا هاش مستجاب بود. که توو سوره ی فک کنم اعراف بود , لقبه سگ رو گرفته.
 

joghd123

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب وقتی نگفته این کار رو نکنید یعنی میتونید این کار رو بکنید!
ما خیلی از کارها رو که خیلی واضح میگه نکنید انجام میدیم حالا اونو وقتی اعلام نکرده فکر نکنم مشکلی باشه.
عزیز شما مثله اینکه یادت رفته دین اسلام اومده بقیه ی ادیانو کامل کنه. یعنی در ادیان قبلی شراب حلال نبوده. ولی تا زمانی که اسلام ذکر نکرده حدی نداشته.
 

Similar threads

بالا