شاهکار استاد حسن کسایی در دستگاه چهارگاه

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]سلام شاهکار استاد حسن کسایی در دستگاه چهارگاه[/h]


سلام
دستگاه چهار گاه
آهنگ : استاد حسن کسایی
تنظیم: استاد حسین علیزاده
اجرا گروه سازهای ملی
از مجموعه صوتی صبحگاهی
درود بر استادان حسن کسایی و حسین علیزاده


** اگر از علاقه مندان موسیقی ایرانی هستید حتما دانلود کنید **

دانلود



 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
حسن کسایی که سال ۱۳۰۷ در کوچه باغ کلم محله بیدآباد اصفهان به دنیا آمده بود، در این شهر هم با زندگی خداحافظی کرد. استاد کسایی سال ۱۳۸۱ به عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران معرفی شده بود.

کسایی یکی از چهره‌های نامدار موسیقی مکتب اصفهان بود که علاوه بر استادی در نوازندگی نی، موسیقی شناس و ردیف‌دان هم بود. او آموزش موسیقی را نزد استاد تاج اصفهانی آغاز کرد و در ابتدا به فراگیری هنر آواز پرداخت، اما در سال ۱۳۱۹ با ساز نی آشنا شد و این ساز را به عنوان ساز اصلی‌اش انتخاب کرد.

حسن کسائی زاده در تاریخ ۳ مهر ۱۳۰۷ در خانواده‌ای تاجرپیشه به دنیا آمد. پدرش، «حاج سید جواد کسائی» از تاجران به نام آن زمان اصفهان بود که به دلیل علاقه و انسی که با موسیقی داشت، با اساتید و بزرگان آن زمان مانند سید حسین طاهرزاده، جلال‌الدین تاج اصفهانی، اکبر خان نوروزی، خاندان شهناز (شعبان خان، حسین آقا، علی آقا و جلیل شهناز)، غلامحسین سارنج و ادیب خوانساری رفت و آمد می‌نمود. به طوری که منزل آقا سید جواد، محفلی بود برای تجدید دیدار و نیز ساز و آواز اساتید به نام موسیقی اصفهان. این آمد و شدها موجب شد حسن کسائی از کودکی با موسیقی آشنا شود و به مرور زمان، علاقه زیادی خصوصاً به ساز نِی پیدا کرد (بعد از دیدن یک نوازنده دوره‌گرد) و بر آن شد تا پدر، وی را نزد مهدی نوایی ببرد. وی مدتی آواز و گوشه‌های موسیقی ایران را نزد استاد تاج اصفهانی و ادیب خوانساری آموخته و نِی را از مهدی نوایی فرا گرفت. وی هر زمان که به تهران می‌رفت از محضر استاد ابوالحسن صبا استفاده می‌نمود.

کسائی، در سن ۲۰ سالگی نخستین اجرای تکنوازی نی خود را در دستگاه همایون در تئاتر اصفهان به صحنه برد و یک سال بعد قطعه معروف سلام را در دستگاه چهارگاه ساخت که از معروف‌ترین قطعات موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. این قطعه بعدها توسط حسین علیزاده در آلبوم صبحگاهی با سازبندی و ارکستراسیونی حجیم بازسازی شد.
استاد البته نوازنده ساز سه‌تار هم بود و این ساز زخمه‌ای را با تبحر می‌نواخت.

از سال ۱۳۴۶،فضای کاری کسائی ابعادی جهانی پیدا کرد. وی در دههٔ 60 به کشورهای آلمان، انگلستان، فرانسه و هلند سفر کرد و در چند برنامه رادیویی، به اجرای برنامه پرداخت. در سال 69 تندیس وی در گالری مفاخر هنری جهان در لندن نصب شد.

بعد انقلاب به دلیل فضای نه چندان مناسبی که برای موسیقی ایجاد می‌شود، وی آخرین برنامه رسمی خود را در رادیو ایران با همکاری جلیل شهناز و محمد رضا شجریان و جهانگیرملک اجرا می‌کند. در این سال و تا قبل از سال ۶۱ آرشیو موسیقی رادیو اصفهان از بین می‌رود و کسایی هم از صداو سیما برکنار و حقوقش قطع می‌شود.

پس از آنکه کسائی در سال 70 در جشنواره نی‌نوازان در تالار اندیشه شرکت کرد، فعالیت او دوباره رونق گرفت و در سال 78 موفق به دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر شد. همچنین در سال ۱۳۸۱، به عنوان چهرهٔ ماندگار موسیقی انتخاب و تقدیر شد.

کسایی در سال ۱۳۷۵ به آمریکا و کانادا سفر کرده و در محافل شعر و موسیقی شرکت کرد. در سال ۱۳۷۶ هم با تلاش محمدرضا لطفی، انجمن دوستداران موسیقی ایرانی واشنگتن، مجلس گرامیداشتی برای کسائی بر پا داشت.

اوایل اردیبهشت سال جاری بود که پس از گذشت دو ماه، خبر به کما رفتن این چهره برجسته موسیقی ایران رسانه‌ای شد. حال آنکه استاد حسن کسایی به دلیل کهولت سن به مدت یکسال در منزل شخصی اش در تهران بستری بود. وی ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ دار فانی را وداع گفت.
 
آخرین ویرایش:

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
به یاد هنرمند یگانه استاد حسن کسایی


گر نبودی با لبش نی را سمر

نی جهان را پر نکردی از شکر ---------- مولانا




استاد حسن کسایی نی نواز عشق

پرده های ساز را به کنار زد

و در پس پرده های راز پنهان شد

او به باغی رفت که ساکنانش بر پرده های آهنگ راه می روند

زمین بهشت با موسیقی فاخر فرش شده است

و پذیرای همه کسانی است که در زمین

با زیبایی، هم آهنگی و تناسب و انسجام و توازن و تقارن

عشق می ورزند وگرنه :



چه کار اندر بهشت آن مدعی را

که میل امروز با حوری ندارد----------- سعدی




و عجبا از کارگاه خیال هنرمندان

که از یک سو غوغای زاغ و زغن

و هیاهوی ما و من را می گیرند

و از سوی دیگر با زیر و بم آهنگ

فرشهای سُندس و استبرق می بافند

تا مردمان بر آن پای کوبی کنند و دست افشانند



سّر پنهان است اندر زیر و بم

فاش اگر گویم جهان بر هم زنم ------------ مولانا




زهی سعادت ما که در عصر شکوفایی فناوری زیست می کنیم

و می توانیم زیر و بم آن نای خوش نوای را با نوازش انگشتی

بر صفحۀ پرنیان آن سیب

که هوشمندان و لطیف طبعانی چون" جابز" به ما هدیه کرده اند ، بکشانیم :



سوی سوراخی که نامش گوشهاست

تا به باغ جان که میوه ش هوشهاست ----------مولانا




بدین موهبت، استاد کسایی پیوسته با ماست

و همچنان می تواند از پس پرده با ما راز گوید

هر چند که چهرۀ شیرین و نگاه گرم و دلنشین او از پیش چشم ما محو شده است

و کدام تسلای خاطر توان یافت

برای بازماندگان خاص و عام او

که عامۀ ایرانیان در سراسرجهانند ،

مگر همان میراث گرانبهایی از الواح صوتی

که او برای تسلای خاطر ما به جای نهاده است.


تهران ، 27 خرداد 1391

حسین الهی قمشه ای
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
استاد حسن کسایی در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۰۷ در خانواده‌ای تاجرپیشه به دنیا آمد. پدرش ، «حاج سید جواد کسائی» از تاجران به نام آن زمان اصفهان بود که به دلیل علاقه و انسی که با موسیقی داشت، با اساتید و بزرگان آن زمان مانند سید حسین طاهرزاده، جلال‌الدین تاج اصفهانی ، اکبر خان نوروزی ، خاندان شهناز (شعبان خان ، حسین آقا ، علی آقا و جلیل شهناز)، غلامحسین سارنج و ادیب خوانساری رفت و آمد می‌نمود.
وی که از کودکی علاقهٔ زیادی به موسیقی داشت، از سن دوازده سالگی شروع به نواختن نِی کرد و در سن سیزده سالگی به مکتب استاد نوایی رفت.
کسایی در محضر استاد صبا به نواختن ردیف‌ها پرداخت و با هنرمندانی چون خالقی، مشیر همایون و حسین محجوبی نیز می‌نواخته‌است . وی کنسرت‌هایی نیز با ادیب خوانساری و اجراهایی با تاج اصفهانی داشته‌است. کسایی نی را در حد عالی می‌نوازد و هنوز نوازنده‌ای به قدرت او دیده نشده‌است ایشان هم اکنون در اصفهان به سر می‌برند. نام استاد کسایی با نی چنان عجین شده که تصور یکی بدون دیگری امری است محال. نی از جمله سازهایی است که در تاریخ موسیقی ایران جایگاه پرفراز و فرودی از دربار پادشاهان ساسانی تا همدم بودن با شبانان داشته؛ ولی هیچ‌گاه نتوانست قابلیت اصلی خود را نشان دهد که بتواند مانند سازهایی از قبیل عود ، تار ، سنتور و انواع مختلف سازهای آرشه‌ای و مضرابی جایگاه نسبتاً ثابتی در بین موسیقی‌دانان و مردم پیدا کند.
استاد حسن کسایی خدمات ارزنده ای به موسیقی ایرانی و ساز نی ارائه کرده اند و شاگردانی چون حسین عمومی ، حسن ناهید ،محمد موسوی ،منوچهر غیوری ... تربیت کرده اند و با بزرگانی چون تاج اصفهانی و فرامرز پایور، جلیل شهناز ، حسین تهرانی و ... همکاری داشته و خود نیز از محضر بزرگانی چون تاج اصفهانی ، ادیب خوانساری و ابوالحسن صبا و ... بهره مند شده و گوشه ها و ردیف های آوازی را آموخته.
اما معروفترین قطعه ای که از ایشان شنیده ایم قطعه معروف ( سلام) می باشد که ایشان این قطعه را در چهارگاه در سن 21 سالگی ساخته اند که اين قطعه بعدها از سوي حسين عليزاده در آلبوم صبحگاهي با سازبندي واركستراسيوني حجيم بازسازي مي‌شود.
متاسفانه این روزها شنیده میشود که ایشان در بستر بیماری می باشند که حال ایشان چندان مناسب نیست از شما دعوت میکنیم با شنیدن این قطعات زیبا از کارهای ایشان یادی از این استاد گرانقدر کرده و برای ایشان از خداوند متعال آرزوی سلامتی نمایید.
مطالب مرتبط:
بیوگرافی استاد کسایی
استاد کسایی در بستر بیماری
استاد حسن کسایی نوازنده پیشکسوت نی ایران درگذشت



نام قطعه: سلام آهنگساز:استاد حسن کسایی تنظیم: استاد حسین علیزاده زمان:3:26 حجم فایل:3/15 KB فرمت:MP3

نام قطعه: بداهه نوازی در دستگاه شور نوازنده: استاد حسن کسایی زمان:9:39 حجم فایل:4/42KB فرمت:MP3

نام قطعه: بداهه نوازی در دستگاه ابوعطا نوازنده: استاد حسن کسایی زمان:13:00 حجم:5/96 MB فرمت:MP3

برای دانلود لطفا بر روی آیکون دانلود راست کلیک کرده و
save target as و یا save link as...
بزنید.​
استفاده از این مطلب با ذکر منبع مجاز است.
سایت ناشکیبا​
 

ashkanhpb

کاربر بیش فعال
سلام ، ممنون ، من عاشق نی هستم ولی واقعا واسه یادگیری وقت ندارم ، خوب موسیقی هم باید باهاش زندگی کنی ، حداقل گوش کنیم آهنگشو.
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ، ممنون ، من عاشق نی هستم ولی واقعا واسه یادگیری وقت ندارم ، خوب موسیقی هم باید باهاش زندگی کنی ، حداقل گوش کنیم آهنگشو.

سلام

اتفاقا من هم تو این آهنگ از همه بیشتر از " نی " خوشم اومد ...
 
بالا