سربازی اجباری، معضل کشور ما

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو این تاپیک میخوام از فواید و زیانهای سربازی اجباری بگیم.

خب من یه پسر هستم، بابام جایی آشنا نداره، عضو بسیج محل هم نبودم و نماز جمعه شرکت نمیکردم، پس با سر باید برم سربازی و احتمالا همونطور که داداشم یکی از بدترین جاها خدمت کرد (هنگ مرزی سرخس) چه بسا من هم به دلایل مذکور (نداشتن پارتی و اینا) در منطقه ای دشوار خدمت کنم!

خب تو ادامه نیمخوام بحث رو شخصی کنم و از خودم بگم.

کشور ما یکی از معدود کشورهایی هست که سربازی توش اجباری هست. فک کنم بغیر از ایران ما، دو کشور اسراییل و کوبا هم سربازی اجباری دارند.

اینکه خدمت سربازی به این شکلی که تو کشور ما داره اجرا میشه واسه شخص سرباز و مملکت فایده ای داره یا نه، بنظرم نه فایده ای نداره و اگرم هم فایده ای داشته باشه ضرر و زیانش به مراتب بیشتر از فوایدش هست.
در ادامه به بررسی فواید و زیانهای خدمت سربازی برای شخص سرباز و جامعه می پردازم.


آیا خدمت سربازی نقشی در آمادگی دفاعی کشور دارد؟


کشور ما در منطقه حساسی از دنیا قرار داره، تو همسایگی ما همواره تنش و درگیری بوده و کشورما در خطر حملات نیروهای خارجی و تروریستی هست و این مساله گاهی باعث توجیه وضعیت خدمت سربازی بصورتی که امروز تو کشور ما هست میشه. ولی واقعا سربازهایی که به خدمت سربازی می روند آیا می توانند نقش مفید و چندانی در کمک به اداره امور و دفاع از کشور داشته باشند؟ جواب با توجه به اون چه که دیده میشه و تجربه خود کشور ما و سایر کشورها قطعا خیر است.

شما در نظر بگیرید تلفاتی رو که نیروهای تروریستی به هنگهای مرزی ما وارد میکنند و سربازان ما رو به شهادت می رسونند. خود فرماندهان اذعان میکنند اگر این سربازان از نیروهای زبده و متخصص بودند شاید هرگز به شهادت نمی رسیدند. ولی چون این سربازها انسانهای عادی بودند که فقط یونیفرم سرباز دارند و هیچگونه تجربه ای در مواقع حمله و بحران ندارند و آموزش بخصوصی ندیدند به راحتی در دام حمله کنندگان گیر افتاده و کشته می شوند. مرگ حتی یک سرباز فاجعه هست ولی ما به این فجایع عادت کردیم و با نچ نچ از کنارشان می گذریم.

در 8 سال جنگ تحمیلی علی رغم رشادتهای مردمی ولی آمار مرگ و میر نیروهای مردمی بسیار بالا بوده که خود نشان از این می دهد که نیروی غیرکارآزموده عملا تنها نقش سپر انسانی و اتلاف وقت دشمن را بازی میکند نه چیز دیگه. یعنی ما سربازها رو می فرستیم جلو که بمیرند تا وقت دشمن رو تلف کنیم! با عرض پوزش سربازانمان را مثل گوسفند به قتلگاه دشمن میفرستیم.

از طرفی ایران دارای دو ارتش منظم و مجزا هست، سپاه و ارتش و البته اخیرا هنگهای مرزی بعنوان واحدی مجزا عمل میکنند. اگر هزینه ای که برای سرباز گیری و اسکان و خوراک و پوشاک و... سربازان غیرکارآزموده (که من بهشون میگم سرباز الکی) میشه برای یک ارتش منظم و کارآزموده و واقعی بشه در هنگام تهاجم قدرت تدافعی و هجومی کشور خیلی بهتر میتونه باشه.

کشور آمریکا با جمعیت بالای 300 میلیون نفر دارای قوی ترین ارتش دنیاست ولی تعداد کل نیروهای نظامی آن طبق منابع رسمی چیزی کمتر از یک میلیون پانصد هزار نفر هستند که از این تعداد تنها حدود پانصد هزار نفر سرباز هستند. این نشون میده قدرت نظامی یک کشور به تعداد سربازان نیست.

از طرفی قدرت نظامی یک کشور هم تنها به تجهیزات نظامی اون کشور هم مربوط نمیشه بلکه با تجربه و کارآزمودگی و مهارت نیروهای آن کشور رابطه مستقیمی دارد. بطور مثال کشور سوریه دارای ارتش مجهزی بود ولی در مقابل یک نیروی تروریستی بشدت فلج شد. یا ارتش عراق که با وجود داشتن تجهیزات پیش رفته آمریکای ، هر بار در نبرد با تروریستهای داعش شکست میخوره و با بجا گذاشتن تجهیزات جنگی پا به فرار میگذارند.

در دوران جنگ 8 ساله نیروهای کار آزموده ما نقش مهمی در پیروزی های ما داشتند.

همه این موارد و خیلی از مواردی که ذکر نشد نشون میده سربازانی که از میان مردم عادی به خدمت سربازی ارسال می شوند عملا نقش چندانی در دفاع و قدرت دفاعی کشور ندارند. البته در هنگام جنگ باید همه ما از مرد و زن، در مقابل نیروی خارجی بسیج بشیم و در این شکی نیست. ولی اینکه دلمون به این خوش باشه که سربازهایی که دوران سربازی اجباری را میگذارنند نقش قابل توجهی در دفاع دارند فکر و خیال پوچی است.

خدمت سربازی = اتلاف وقت

یک فارغ التحصیل رشته مثلا مهندسی رو در نظر بگیرین. پس از اتمام تحصیلات دوسال دور از کتاب، درس و کار مرتبط با تخصصی که در آن تحصیل کرده.
خب معلومه که اونچه را که تو دانشگاه خونده رو فراموش میکنه و آمادگیش برای کار پس از خدمت بشدت کاهش پیدا میکنه.
دوسال عمر گرانبها بیخود و بی جهت تلف میشه!

خدمت سربازی = افسردگی

دوسال از بهترین سالهای یک جوان در جایی که هیچ فایده ای برای خودش و کشورش نداره هدر میره. حتی فک کردن به این موضوع باعث افسردگی میشه.

سربازی = سردرگمی


خدمت سربازی باعث شده خیلی از جوونا واقعا گیج و سردرگم باشند. نمی دونند با آینده شان چه کنند، تکلیفشان چیست؟ از طرفی میخوان زندگی کنند، ادامه تحصیل بدهند، کار کنند ولی مقابلشان مانعی به اسم سربازی وجود داره.

سربازی از دلایل اصلی معضل ازدواج

این فقط پسرها نیستند که از سربازی ضرر میبنند. سربازی باعث بالا رفتن سن ازدواج میشه.

در ضمن بسیار دیده شده پسری که در سن جوانی اشتیاق به ازدواج داشته بعد از گذراندن دوران خدمت از علاقه اش به ازدواج بشدت کاسته میشه و تن به ازدواج نمیده که این مساله بر میگرده به مسائل روحی و روانی که تو دوران خدمت و پس از خدمت واسش بوجود میاد.

خدمت سربازی = هزینه برای کشور

قبلا گفتم سربازی فایده چندانی برای کشور نداره، خب کاری که فایده نداشته باشه و واسش هزینه بشه یعنی اتلاف سرمایه. شما در نظر بگیرید اینهمه پادگان و خوراک و پوشاک و ... که واسه سربازها صرف میشه.
در ضمن اینهمه جوون که میتونستن دو سال مشغول به کار مفید بشن و واسه کشور درآمد زایی بشه، تو سربازی پا میکوبنند به هم و خبردار میشن و دوسال وقتشونو به بطالت میگذرونن.

سربازی = فرار مغزها

من خودم خیلی از دوستام که درسشون خوب بود واسه فرار از خدمت سربازی 15 میلیون وثیقه گذاشتن و رفتند به خارج از کشور و هرگز دیگه بر نخواهند گشت!

سربازی = زمینه ساز بی عدالتی و رونق گرفتن دلالی و فساد

خود سربازی باعث بوجود آمدن فساد و بی عدالتی و در پی اون اعتراض و سرخوردگی میشه. تو کلاس ارشد ما 8 پسر بودند که از این 8 نفر 7 نفر معاف بودند، و فقط من مشمول بودم! اون 7 نفر سربازیشون رو درست کرده بودند. خب من واقعا سرخورده شده بودم و احساس میکردم در حقم ظلم داره میشه.

وضعیت نامناسب پادگانهای از نظر بهداشتی

داداشم بنده خدا رفت پادگان ده نوع بیماری پوستی و کچلی موضعی و بیماری لثه و غیره گرفت برگشت. در ضمن بخاطر پستهای طولانی در شرایط سخت مثله آفتاب وسرما و غیره کاملا پیر و فرطوت شد. بطوریکه 10 سال پیرتر نشون میده :(
پادگانها یک توالت درست و حسابی ندارند، دوش آب گرم ندارند. غذا افتضاح. قریب به اتفاق سربازها دچار سوتغذیه و بیمارهای گوارشی!
بقول داداشم میگه : میگن برین سربازی مرد شین، ما گرد شدیم!

وضعیت نامناسب پادگان ها از نظر اخلاقی

شما یه پسر پاستوریزه رو بفرست پادگان، اگه شانس بیاره بهش تجاوز نشه، معتاد نشه، افسرده نشه، یه مار 7 خط میشه برمگیرده! البته این واسه همه صدق نمیکنه. متاسفانه همجنس بازی در بین سربازان علی الخصوص سربازان کم سن و سالتر بسیار شایع است.

سربازی امری غیر شرعی


خب در کشوری که واژه اسلامی رو یدک میکشه این نکته مهمی محسوب میشه.
 
آخرین ویرایش:

mehdi.chem

مدیر تالار شیمی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
آقا این مدل سربازی خیلی مشکل داره. این مدل بدرد زمان رضا شاه می خوره! همه هم میدونن که باعث بوجود اومدن چه مشکلاتی میشه اما کسی به فکر نیست یا اینکه اصلا نمیتونن(شایدم نمیخوان!) اصلاحش کنند.
چند سال پیش پسر خاله خودم که جزو نخبگان استانمونه، یه تحقیق خیلی جامع و مفصل کرده بود و دوران سربازی رو برا یه پسر جوون با گذروندن همون زمان در زندان مقایسه کرده بود و خیلی منطقی و همه جانبه بش پرداخته بود (از لحاظ کسب مهارت، درآمد، تغذیه، رفت و آمد، مرخصی، روانشناسی و خیلی چیزهای دیگه). و نهایتا خیلی عقلانی و با استدلال و مقایسه به این نتیجه رسیده بود که یه پسر جوون دو سال بره زندان براش بهتره!!!
اینو فرستاده بود مجلس، بعد چندوقت یه نامه براش اومده بود که تشکر کرده بود و بهش گفته بودن که تو این زمینه ها تحقیق و پژوهش نکنه!!! (ینی رسما گفتن دیگه از این کارا نکن که... !!)
زیاد نباید به خودمون فشار بیاریم چون هییییچ نتیجه ای نداره و محکومیم 2 سال، توی پیک جوونیمون رو بریم بیگاری!
 

petromech

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دقیقا 21 ماه سربازی رفتم 17 ماه اشو یگان مرزی قصر شیرین کرمانشاه بودم .
سربازی در ایران جز اتلاف کردن وقت و زمان و افسردگی چیزی نداره.
 

M.A777

عضو جدید
کاربر ممتاز
درسته دوست عزیز
منم درسم داره تمام میشه سال بعد میخوام برم سربازی و باید هم برم.هیچ پارتی و بسیج و این مسخره بازی ها هم ندارم
فقط پدر و مادرم فرهنگی هستند و میخوام تلاش کنم سرباز معلمی بگیرم

اینو قبول دارم که باید یه مرد کار با اسلحه رو یاد بگیره الآن نیازه حداقل واسه 1یا 2 یا حداکثر 3ماه آموزشی منطقی بنظر میرسه و من در خدمت ایرانم هستم
و اینو هم قبول دارم که انسان باید یک یا دو سال از عمرش رو بصورت کار آموزی و یادگیری و این صحبت ها،بصورت رایگان یا هزینه کم برای کشورش خدمت کنه

ولی اینکه یه سدی باشه به اسم سربازی که توش بری کلاسای قرآن و آموزش و بشین پاشو و لب مرزی و غیره این بی انصافی و نامردیه



مثلن من پونزده سال درس خوندم حداقل بیان منو ببرن 2سال تو یه شرکتی چیزی مثلا پتروشیمی آبادان تعلیم بدن اون 2سال هم حقوق نمیخوام بعدش منو استخدام دائم کنن.

نه اینکه 2سال برم پادگان For Fun همینجوری ول بچرخم بعد از 2سال برم دنبال کار تازه بگردم بعد اگر 30سالم نشد و 5سال سابقه داشتم بتونم شغل شریفی برای خودم دست و پا کنم...
 

3peh

عضو جدید
اره خیلی بده ولی چه میشه کرد جتم زهریست که باید نوشید
 

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا حالا دو مورد شنیدم که در اثر رفتن به سربازی طی مدت کوتاهی حالت روانی پیدا کردن و کارشون به بیمارستان کشیده و دوا درمانها با هزینه خودشون. دلیلشم معلوم نبوده. شاید خودشون تاحالا دوری از خانواده و سختی نکشیدن یا استرس و نگرانی داشتن یا شایدم بهشون سخت گرفتن. نمیدونم...
 

starlet.

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بخدا شما پسرا گنا دارین:cry:
من شدیدن با سربازی مخالفم:razz:
میگن برید سربازی مرد شید ولی همش چرته والا
بیشتر سربازیا هم ک زیر سن 30ساله یعنی دو سال از بهترین سالای زندگی
تو این سربازی هم عدالت نیست اصلن
یه بدبخت میفته سر مرز یعنی جونش کف دستش از یه طرف یکی با پارتی بازی میفته شهر خودش
جدیدنم ک سربازیو میخرن بعد اینجوری یه آدم بدبخت بی پول گنا نداره؟؟!!:razz:
من اعتراض دارم
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخدا شما پسرا گنا دارین:cry:
من شدیدن با سربازی مخالفم:razz:
میگن برید سربازی مرد شید ولی همش چرته والا
بیشتر سربازیا هم ک زیر سن 30ساله یعنی دو سال از بهترین سالای زندگی
تو این سربازی هم عدالت نیست اصلن
یه بدبخت میفته سر مرز یعنی جونش کف دستش از یه طرف یکی با پارتی بازی میفته شهر خودش
جدیدنم ک سربازیو میخرن بعد اینجوری یه آدم بدبخت بی پول گنا نداره؟؟!!:razz:
من اعتراض دارم

مرسی بابت فهمت
 

starlet.

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مسلما اطلاع دارید که آیت الله ابوالحسن اصفهانی، آیت الله بهبهانی و میرزا هاشم آشتیانی از مخالفان سرسخت سربازی بوده اند وعلمای زمان رضاخان سربازی را خانمان سوز و بنیان برافکن دانسته اند. نکته مهم هم این است که ایراد آن علمای عظام به اصل سربازی بوده است و نه صرف اجرای آن توسط رضاشاه»
ضربات مهلکی که خدمت اجباری سربازی به جوانان و کشور وارد میکند
http://www.shefanews.com/fa/pages/?cid=23487
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
راه حل؟؟
وقتی مسئولین عالی نظام راه حل رو قبول نکنند یعنی آب در هاون کوبیدن !!
برو تاپیک بزن برای معافیت سربازی نه اینکه بری دنبال بازی !!

راه حلش که مشخصه، حذف سربازی.

تو راهی واسه معاف شدن یا دور زدن سربازی بلدی؟
 

M.A777

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا حالا دو مورد شنیدم که در اثر رفتن به سربازی طی مدت کوتاهی حالت روانی پیدا کردن و کارشون به بیمارستان کشیده و دوا درمانها با هزینه خودشون. دلیلشم معلوم نبوده. شاید خودشون تاحالا دوری از خانواده و سختی نکشیدن یا استرس و نگرانی داشتن یا شایدم بهشون سخت گرفتن. نمیدونم...
داداش خودم رفته بود سربازی
این فرماندشون بهشون گفت بخواب زمین،داداشمم خوابید ولی چون روماتیسم عضلانی داشت نمیتونست پاهاشو دقیقن اونطوری که فرمانده میخواست صاف نگه داره
فرمانده با دو پا ایستاد روی پشت ساق پاش تا بزور صافش کن داداشم صداش در نیومد

بعد بیشتر بهش گیر دادن و گیر دادن تا روماتیسمش اوود کرد،هی میرف دکتر،بعد به فکر معافی افتاد،هی مرخصی گرفت و 2ماه هی میرفت و میومد پزشک تا تونست معافی پزشکیشو بگیره
در واقع سر جمع 6-7ماه از سربازیشو رفت،معافی پزشکی گرفت


یعنی عملن الان دیگه داداشم توانایی استخدام تو اکثر کارهای دولتی رو نداره بخاطر اجبار سربازی،اجبار سختی های سربازی



تازه داداشم تعریف میکرد این اتفاقی که واسش افتاد در برابر داستان هایی که بچه ها واسش میگفتن به خصوص تو شهر های دیگه،هیچی نیست.
هیچی.
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
حالا فعلن همچین قانونی هست..
کسی هم به حرف شما گوش نمیکنه.
برید سربازی از سر خودتون بازش کنید.
رفته رفتس. جای اینکه هی بشینی غصه بخوری و دنبال فرار بگردی.. برو خلاص کن خودتو.
 
  • Like
واکنش ها: 3peh

rahmati8829

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارتش درجه ها رو هم کم کرده وبه بچه های لیسانس هم گروهبانی میده . تا میتونید اشنا گیر بیارید برید سپاه.
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
حالا فعلن همچین قانونی هست..
کسی هم به حرف شما گوش نمیکنه.
برید سربازی از سر خودتون بازش کنید.
رفته رفتس. جای اینکه هی بشینی غصه بخوری و دنبال فرار بگردی.. برو خلاص کن خودتو.

حالا ما میریم سربازی مشکلی نیست، ولی این تاپیکها و این سر و صداها و اعتراضات باید از یه جایی بلند بشه تا چند سال دیگه این قانون بیخود حذف بشه.
 

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
حالا ما میریم سربازی مشکلی نیست، ولی این تاپیکها و این سر و صداها و اعتراضات باید از یه جایی بلند بشه تا چند سال دیگه این قانون بیخود حذف بشه.

اون موقع غصه میخوری که شانس ما اونجوری بود الان اینجوری :دی بیا بریم داداش فدای سرت ! منم ازاینروزا میرم دفترچه بگیرم
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
حالا ما میریم سربازی مشکلی نیست، ولی این تاپیکها و این سر و صداها و اعتراضات باید از یه جایی بلند بشه تا چند سال دیگه این قانون بیخود حذف بشه.

الان مثلن اونا نشستن اینجا دارن پستای مارو میخونن تا ببینن ما چی میگیم زودی برن قانوناشون و تغییر بدن.!!
برو خدمت..من یه چیزیم شنیدم که میگن پسرا برن خدمت آدم میشن!!خخ:D
راس میگن؟
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
متفکر جان پاشو برو سربازی
من 2 سال نرفتم الان مثل سگ پشیمونم کاش زودتر میرفتم خلاص میشدم
الان رفتم با 74 بعضا 75 هم خدمت شدم
اصلا قابل درک نیستن واسم هر روز با یکیشون دعوا میکنم
اگه خواستی کمکت میکنم اگه شرایطشو داشتی راهنمائیت میکنم که جای راحتی بیفتی
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
اره راست میگن یه چیز دیگه هم هست
پسری که سربازی نره نمیتونه زن بگیره
ولی پسرایی که سربازی رفتن و آدم شدن میتونن زن بگیرن و زن هاشون رو آدم کنن :biggrin:

شما برو آدم شو زن آدم بگیر!ما حرفی نداریم!خخخ
:D
 

mohandese.motefakker

عضو جدید
کاربر ممتاز
متفکر جان پاشو برو سربازی
من 2 سال نرفتم الان مثل سگ پشیمونم کاش زودتر میرفتم خلاص میشدم
الان رفتم با 74 بعضا 75 هم خدمت شدم
اصلا قابل درک نیستن واسم هر روز با یکیشون دعوا میکنم
اگه خواستی کمکت میکنم اگه شرایطشو داشتی راهنمائیت میکنم که جای راحتی بیفتی

دمت گرم، متولد چندی؟
راهنماییم کن
 

eti68

عضو جدید
کاربر ممتاز
متفکر جان پاشو برو سربازی
من 2 سال نرفتم الان مثل سگ پشیمونم کاش زودتر میرفتم خلاص میشدم
الان رفتم با 74 بعضا 75 هم خدمت شدم
اصلا قابل درک نیستن واسم هر روز با یکیشون دعوا میکنم
اگه خواستی کمکت میکنم اگه شرایطشو داشتی راهنمائیت میکنم که جای راحتی بیفتی
ینی میتونی؟اگه میتونی تو خودتو راهنمایی میکردی نمیرفتی!!:D
چطوری دختره چقدر بزرگ شدی

خوووبم پسره.
تو هم خیلی بزرگ شدی!
 

iceman10

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا‍‍پیک خوبی ! حیف شد به سرعت زیاد به اوزما رفت

 

Similar threads

بالا