Lina!
عضو جدید
انسان در طول تاریخ سعی در شناسائی و ارزیابی محیط خود کرده است . بر همین معیار تلاش نموده ، بنحوی با طبیعت ارتباط صحیح و مناسبی برقرار کند . این کوشش گاهی به گونه ای بوده است که موجب تخریب محیط گشته و گاه نیز هنگام با آن حرکت کرده است . بنابر نظریه محققین زیست شناس این پدیده عکس العملی است که انسان در مقابل طبیعت نشان داده است . بطور کلی انسان متاثر از محیط زیست خود بود ، و گاهی در بازسازی طبیعت ، تخیلات و ایده آل ها هم سبز در جهت مناسب و موافق آن می گیرند و شرائط و امکانات اکولوژیکی خود تنوع وسیع گیاهی را در زمین ها پدید می آورد .
اگر به تاریخ و افسانه های اساطیری به دقت توجه شود . قصه باغ نمرود و شداد ( که بهشت موعود را تصویر کرده است ) بیانگر مسیر تاریخ باغ سازی است و به حدود بیش از سه هزار سال قبل از مسیح می رسد . ولی در رهگذر تاریخ ، زمان فراعنه و حضرت موسی ، نمایانگر آن است که در اطراف رود نیل باغهای مشجر زیتون و طرحهای هندسی بیسیاری معمول بوده و در اطراف معابد ، مقابر و کاخ ها درختان کهن همراه با گیاهان زینتی معطر ، پیچک ها و گیاهان رونده کاشته می شده است . اگر توجه کنیم در مورد هنر باغ سازی در سیر تاریخ ، یکی از عجایب هفتگانه باغ های معلق بابل بوده که بخت النصر پادشاه بابل برای ملکه خود در ششصد سال قبل از میلاد مسیح ساخته است .
آنطور که در داستان ها آمده است این باغ ها پنج طبقه بوده و به فاصله پنجاه پله بر روی هم قرار داشته اند که در هر طبقه آن درختان بزرگ و گیاهان زینتی کاشته بوده اند . ولی اکنون آثاری از آن برجای نمانده است . برخی از محققین بر این عقیده اند که باغ های تفریحی پارسیان و مصریان در طول تاریخ مخصوصا قبل از میلاد مسیح ، بزرگترین منبع الهام بخش هنر باغ سازی در یونان قدیم به ویژه در دوران افلاطون و ارسطو ، بوده است .
در یونان قدیم اینگونه پارک ها و باغ ها محل تجمع فلاسفه بوده است . در مورد باغ های پیش از میلاد مسیح مدارک و اسناد بسیار وجود دارد ، از آن جمله اظهار نظر پلانو در مورد باغی که در آتن در چهارصد سال قبل از میلاد مسیح در شهر ویولت بوده و در آنجا با سقراط به بحث می پرداخته است . پلینی در کتاب کار طبیعی که مبنای گیاه شناسی دارد از باغ های بزرگ و وسیعی که در روزگار روم قدیم وجود داشته سخن به میان آورده است و در آن از باغهای پوشیده از گل ها ، جدول بندی و نوعی طرح قرینه بحث می کند .
بطور کلی سبک باغهای قدیم روم به گونه ای گسترش یافت که در دوره ما بصورت باغچه ها و تراس بندی مرسوم گشت . امروزه کم و بیش در بسیاری قسمتهای ایتالیا می توان باغهای تراس بندی شده که متاثر از تاریخ است مشاهده نمود بایستی گفته شود در قرون وسطا نیز هنر باغ سازی توسعه چندانی نیافته ولی به تدریج در طول قرون رو به تکامل نهاده و به نوعی تکامل یافته است . شاید اینجا مناسب باشد به زیبا ترین باغ پس از اسلام اشاره شود که باغ قصر الحمرا می باشد . این باغ در جنوب اسپانیا و نزدیک به گرانادا واقع شده است در این باغ حوضچه ها و حوض خانه هایی که در حد وسط ساختمان و فضای آزاد است احداث شده یکی از شاهکارهای مهم آن نحوه آب رسانی و استفاده از نی و کانال می باشد . در این باغ اتاق هایی همانند تراس ها سرپوشیده با گیاهان سبز ، نحوه ارتباط فضای داخل و بیرون را مشخص می کند به طور کلی سبکی که در این باغ به کار رفته کاملاً ایده های شرقی داشته و وجود آب نماها و فواره ها در بیرون و داخل ساختمان ، دلیل بارزی از ورود طبیعت به داخل ساختمان می باشد .
هنر پارک و باغ سازی از اوئل قرن سیزدهم به تدریج رو به تکامل نهاده است آثار آن بصورت تابلوهای نقاشی در موزه های انگلستان و فرانسه دیده می شود در اواخر قرن شانزدهم و اوائل قرن هفدهم که دوران جهش های بزرگ علمی طبیعی و فلسفی است ، سبک ها و روشهای باغ سازی اختصاصی ، دربعضی از ممالک مشخص گردیده و از همین قرن حفظ فضای سبز و طرح و ایجاد مکانهای زیبا جهت زیبا سازی محیط برای متخصصین و مردم عادی مفهوم یافت . بنابراین ساخت قصرهایی در میان انبوهی از درختان جنگلی که متداول بوده به تدریج منسوخ گشته و سعی در آن نمودند که اطراف ساختمان فضایی باز گسترده ایی همراه با گلهای دائمی احداث نمایند .
آثار تاریخی زیبایی در طول تاریخ پدید آمده که کم و بیش تعدادی از آنها با بازسازی باقی مانده است . بعنوان مثال باغهای ورسای ، لوکرامبورک و تویلئری ، سبک های اختصاصی در طراحی آنها به کار رفته و مشابه آنها در ایتالیا ( سرزمین هنر معماری و طراحی ) و انگلستان و اتریش و ... وجود دارند مناسب است برای آشنایی با سبک طرح های که کم و بیش جنبه تاریخی و اصولی دارند و در بسیاری از کشور های اروپایی و مشرق زمین باقی است تعدادی را مورد بررسی قرار دهیم .
اگر به تاریخ و افسانه های اساطیری به دقت توجه شود . قصه باغ نمرود و شداد ( که بهشت موعود را تصویر کرده است ) بیانگر مسیر تاریخ باغ سازی است و به حدود بیش از سه هزار سال قبل از مسیح می رسد . ولی در رهگذر تاریخ ، زمان فراعنه و حضرت موسی ، نمایانگر آن است که در اطراف رود نیل باغهای مشجر زیتون و طرحهای هندسی بیسیاری معمول بوده و در اطراف معابد ، مقابر و کاخ ها درختان کهن همراه با گیاهان زینتی معطر ، پیچک ها و گیاهان رونده کاشته می شده است . اگر توجه کنیم در مورد هنر باغ سازی در سیر تاریخ ، یکی از عجایب هفتگانه باغ های معلق بابل بوده که بخت النصر پادشاه بابل برای ملکه خود در ششصد سال قبل از میلاد مسیح ساخته است .
آنطور که در داستان ها آمده است این باغ ها پنج طبقه بوده و به فاصله پنجاه پله بر روی هم قرار داشته اند که در هر طبقه آن درختان بزرگ و گیاهان زینتی کاشته بوده اند . ولی اکنون آثاری از آن برجای نمانده است . برخی از محققین بر این عقیده اند که باغ های تفریحی پارسیان و مصریان در طول تاریخ مخصوصا قبل از میلاد مسیح ، بزرگترین منبع الهام بخش هنر باغ سازی در یونان قدیم به ویژه در دوران افلاطون و ارسطو ، بوده است .
در یونان قدیم اینگونه پارک ها و باغ ها محل تجمع فلاسفه بوده است . در مورد باغ های پیش از میلاد مسیح مدارک و اسناد بسیار وجود دارد ، از آن جمله اظهار نظر پلانو در مورد باغی که در آتن در چهارصد سال قبل از میلاد مسیح در شهر ویولت بوده و در آنجا با سقراط به بحث می پرداخته است . پلینی در کتاب کار طبیعی که مبنای گیاه شناسی دارد از باغ های بزرگ و وسیعی که در روزگار روم قدیم وجود داشته سخن به میان آورده است و در آن از باغهای پوشیده از گل ها ، جدول بندی و نوعی طرح قرینه بحث می کند .
بطور کلی سبک باغهای قدیم روم به گونه ای گسترش یافت که در دوره ما بصورت باغچه ها و تراس بندی مرسوم گشت . امروزه کم و بیش در بسیاری قسمتهای ایتالیا می توان باغهای تراس بندی شده که متاثر از تاریخ است مشاهده نمود بایستی گفته شود در قرون وسطا نیز هنر باغ سازی توسعه چندانی نیافته ولی به تدریج در طول قرون رو به تکامل نهاده و به نوعی تکامل یافته است . شاید اینجا مناسب باشد به زیبا ترین باغ پس از اسلام اشاره شود که باغ قصر الحمرا می باشد . این باغ در جنوب اسپانیا و نزدیک به گرانادا واقع شده است در این باغ حوضچه ها و حوض خانه هایی که در حد وسط ساختمان و فضای آزاد است احداث شده یکی از شاهکارهای مهم آن نحوه آب رسانی و استفاده از نی و کانال می باشد . در این باغ اتاق هایی همانند تراس ها سرپوشیده با گیاهان سبز ، نحوه ارتباط فضای داخل و بیرون را مشخص می کند به طور کلی سبکی که در این باغ به کار رفته کاملاً ایده های شرقی داشته و وجود آب نماها و فواره ها در بیرون و داخل ساختمان ، دلیل بارزی از ورود طبیعت به داخل ساختمان می باشد .
هنر پارک و باغ سازی از اوئل قرن سیزدهم به تدریج رو به تکامل نهاده است آثار آن بصورت تابلوهای نقاشی در موزه های انگلستان و فرانسه دیده می شود در اواخر قرن شانزدهم و اوائل قرن هفدهم که دوران جهش های بزرگ علمی طبیعی و فلسفی است ، سبک ها و روشهای باغ سازی اختصاصی ، دربعضی از ممالک مشخص گردیده و از همین قرن حفظ فضای سبز و طرح و ایجاد مکانهای زیبا جهت زیبا سازی محیط برای متخصصین و مردم عادی مفهوم یافت . بنابراین ساخت قصرهایی در میان انبوهی از درختان جنگلی که متداول بوده به تدریج منسوخ گشته و سعی در آن نمودند که اطراف ساختمان فضایی باز گسترده ایی همراه با گلهای دائمی احداث نمایند .
آثار تاریخی زیبایی در طول تاریخ پدید آمده که کم و بیش تعدادی از آنها با بازسازی باقی مانده است . بعنوان مثال باغهای ورسای ، لوکرامبورک و تویلئری ، سبک های اختصاصی در طراحی آنها به کار رفته و مشابه آنها در ایتالیا ( سرزمین هنر معماری و طراحی ) و انگلستان و اتریش و ... وجود دارند مناسب است برای آشنایی با سبک طرح های که کم و بیش جنبه تاریخی و اصولی دارند و در بسیاری از کشور های اروپایی و مشرق زمین باقی است تعدادی را مورد بررسی قرار دهیم .