براساس تحقیقی که توسط پیتر ناوارو در مورد اقتصاد قیمتی چین انجام شده است، 8 عامل اصلی اقتصادی سبب کاهش قیمتهای تمام شده محصولات تولیدی چین و رقابتپذیری آن در بازارهای جهانی می شود. این عوامل به همراه سهم هر یک در مزیت قیمتی کالاهای تولیدی شامل هزینههای پایین دستمزد نیروی کار معادل 39 درصد، تولید خوشهای شبکه صنعتی معادل 16درصد، سرمایهگذاری مستقیم خارجی به عنوان کاتالیزور معادل 3 درصد، یارانههای صادراتی که غالباً به صورت یارانههای تولیدی پرداخت میشود معادل 17 درصد، پایین نگه داشتن ارزش پول ملی معادل 11 درصد، دزدی صنعتی و کپیبرداری معادل 9 درصد، رژیم قانونگذاری اهمالکار نسبت به محیط زیست معادل 5/2 درصد و ایمنی و سلامت کارکنان معادل 5/2 درصد است.
به طور کلی تعداد تقریبی SME ها در اقتصاد چین 43 میلیون بنگاه است که حدود 99.6 درصد کل تعداد بنگاه های چین را شامل می شود. SME ها در اقتصاد چین 58.5 درصد از تولید ناخالص داخلی، 59 درصد از کل فروش داخلی و 48.2 درصد کل درآمدهای مالیاتی را شامل میشوند.
دولت چین برای تحقق راهبرد جنگ قیمت ها و نیز دستیابی به قیمت های تمام شده رقابتی در بنگاه های کوچک و متوسط خود بر نوآوری بنگاه ها ، سیاست های توسعه صادارت، کمک به توسعه دانش و فناوری، اتخاذ سیاست های حمایت کننده و تسهیل کننده مالی و توسعه سیاست های بخش بندی و شبکه سازی بازار تمرکز دارد.
در این راستا برای تمرکز بر نوآوری بنگاه ها، کمیسیون توسعه و اصلاح ملی مسئول سیاست گذاری و تقویت سیاست های نوآورانه SME در چین تعیین شده است که فعالیت های اصلی این کمیسیون تشویق SME ها به رقابت منصفانه و توسعه اقتصاد خصوصی،تحقیق درخصوص معیارهای سیاسی برای تسریع رشد SME، تسهیل ایجاد سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی و ایجاد سیستم خدمات برای SME ها است.
دولت چین نیز سیاست های حمایتی و هدایتی خود را با افزایش سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه، معافیت های مالیاتی برای نوآوری های فناورانه ، حمایت مالی برای فعالیت های نوآورانه، توسعه منابع انسانی برای علم و فن آوری، نشر فرهنگ علم و تاسیس پایگاههای نوآوری علم و فن آوری اعمال می کند.
همچنین برای تحقق راهبرد جنگ قیمت ها در این کشور نیز نهاد مالی ارتقای صادرات SME ها از سال 2000 با بودجه سالانه ای در حدود 10 میلیارد یوآن تاسیس شده که این نهاد برای حمایت از توسعه صادرات بنگاه های چینی اقداماتی از قبیل حمایت از برپایی یا شرکت در نمایشگاههای بین المللی برای SME ها ، حمایت انواع مختلف گواهینامه های بین المللی مرتبط با قابلیت های صادرات محصول، توسعه بازار صادراتی جدید ، آموزش و پرورش برای مدیران صادرات ، تسهیل قوانین و مقررات تجارت خارجی و کاهش هزینه های حمل و نقل و لجستیک اتخاذ کرده است.
مقامات این کشور با حمایت از نوآوری فناورانه در SME های فن آوری محور، تسهیل تجاری سازی فناوری توسعه یافته و سرعت بخشیدن به توسعه فناوری پیشرفته در جهت توسعه و توانمند سازی SME ها و تسهیل نوآوری تکنولوژیک آنها گام برداشته اند.
دولت چین همچنین برای توسعه و توانمندسازی SME ها اقدام به ارایه وام های کم بهره یا بدون بهره به برنامه های توسعه ای بنگاه ها، ارایه معافیت های مالیاتی دو ساله به بنگاه های دارای فناوری بالا و حمایت از طرح ها و فعالیت های نواورانه در قالب انکوباتورها کرده است.
تو دو تا پست گذاشتم برای خواندن راحت تر باشه......