جناب شهریاری پست هایی که در پاسخ به آقای olel_albab گذاشتم رو بخونید فکر میکنم جواب شما رو هم داده باشم.من هنوز منتظرم جناب آنارشیست![]()
جناب شهریاری پست هایی که در پاسخ به آقای olel_albab گذاشتم رو بخونید فکر میکنم جواب شما رو هم داده باشم.من هنوز منتظرم جناب آنارشیست![]()
جناب شهریاری پست هایی که در پاسخ به آقای olel_albab گذاشتم رو بخونید فکر میکنم جواب شما رو هم داده باشم.
با شما موافقم و این بحث ها نتیجه ای نداره به همون دلیلی که گفتید و در نهایت چیزی جز چند اخراجی در پی نخواهد داشت!
بنده نگفتم شما از دئیسم دفاع کردید یا حرفی زدید.
حرف من اینه که برهان علیت به نوعی معرف اون تفکره و در مورد خدا هیچ موضع گیری نمیکنه و فقط به وجود یک واجب الوجود بسنده میکنه.
وگرنه برهان علیت که نمیگه واجب الوجود توانایی بخشیدن،مجازات،اجابت دعا و هزاران عمل دیگه رو داره. وقتی مفهوم خدا از نظر شما با واجب الوجود برهان علیت تناقض داشته باشه نمی تونید از این برهان استفاده بکنید و این برهان رد میشه.
فکر نمیکنم دیگه حرفی باشه که من راجع به این برهان بگم.
این پست رو دوباره بخونید من همه حرفم رو راجع به این برهان زدم و این مطالب فقط برداشت شما از این برهانِ و نمی تونه درست باشه.ببخشید ولی من رو هنوز قانع نکردید.
من از بحثهای شما و ایشون چیزی نمیفهمم و کاری هم ندارم. اگر میشه هنوز با من ادامه بدید.
بزارید یه بار دیگه جواب بدم:
عدم در واجب الوجود بالذات راه نداره(نمیشه بگی فلان صفت کمالی رو نداره، چون عدم درش راه نداره) چون اون وجود محضه. واگر عدم در او راه داشته باشه دیگر واجب الوجود نیست واین خلاف فرضه(که بحث درباره واجب الوجود بود.)
لطفا به جواب اشکال بگیرید.به بقیه کاری ندارم.
کاش به عنوان یک ایرانی نظر خودتون(همگی) رو هم میشنیدیم و میدیدیم ..... به حد کافی فلسفه ی غرب رو خوندیم، هیچکس هم نتونسته وجود رو اثبات کنه.
اینکه شما یه حرف از فلان پروفسور در فلان دانشگاه در فلان کشور نقل کنید منم برم حرف استیون هاوکینگ و داوکینز و داروین و غیره رو بر خلافش بذارم فکر نمیکنم به جائی برسیم.
یه چیز جالب دیگه هم از مسلمونها میبینیم اینه که ب غیر از خودشون بقیه کافر هستن و نجس و باید کشتشون اما موقعی که چیزی بنفعشونه میگن ببین فلان فیلسوف غربی گفته. همچنین میبینیم شب و روز از تکنولوژی غربی استفاده میکنن اما روی قرآن که میگه کافران رو بکشید قسم میخورن.
تا این موقع تنها چیزیکه در این تاپیک ثابت شد، این بود که هیچکس نتونست وجود خدا رو با عقل اثبات کنه. و پی به( هذیان گوئی، چرند و پرند، پرت و پلا) گفتن بعضیا هم بردیم.( مطمئنم الان همه به خودشون میگیرن جز اون یک نفر که منظورمه، الانم میاد از من نقل قول میگیره و در مورد قانون اساسی و تعداد گلبولهای سفید بدن حرف میزنه)
این آخرین نظر من در این رابطه( موضوع تاپیک) بود. نظرات بعدیم همگی در رابطه با خشونت در اسلام هست میخام ببینم بعضیا در این رابطه چقدر اطلاعات دارن و دفاعیاتشون و منابعشون رو ببینم.
اوقات همگی خوش.
با شما موافقم و این بحث ها نتیجه ای نداره به همون دلیلی که گفتید و در نهایت چیزی جز چند اخراجی در پی نخواهد داشت!
بنده نگفتم شما از دئیسم دفاع کردید یا حرفی زدید.
حرف من اینه که برهان علیت به نوعی معرف اون تفکره و در مورد خدا هیچ موضع گیری نمیکنه و فقط به وجود یک واجب الوجود بسنده میکنه.
وگرنه برهان علیت که نمیگه واجب الوجود توانایی بخشیدن،مجازات،اجابت دعا و هزاران عمل دیگه رو داره. وقتی مفهوم خدا از نظر شما با واجب الوجود برهان علیت تناقض داشته باشه نمی تونید از این برهان استفاده بکنید و این برهان رد میشه.
فکر نمیکنم دیگه حرفی باشه که من راجع به این برهان بگم.
این پست رو دوباره بخونید من همه حرفم رو راجع به این برهان زدم و این مطالب فقط برداشت شما از این برهانِ و نمی تونه درست باشه.
و اگر قانع نشدید کاری از دست من بر نمیاد همون طور که حرفهای شما به شخصه من رو قانع نمیکنه
موفق باشید![]()
ببخشید ولی من رو هنوز قانع نکردید.
من از بحثهای شما و ایشون چیزی نمیفهمم و کاری هم ندارم. اگر میشه هنوز با من ادامه بدید.
بزارید یه بار دیگه جواب بدم:
عدم در واجب الوجود بالذات راه نداره(نمیشه بگی فلان صفت کمالی رو نداره، چون عدم درش راه نداره) چون اون وجود محضه. واگر عدم در او راه داشته باشه دیگر واجب الوجود نیست واین خلاف فرضه(که بحث درباره واجب الوجود بود.)
لطفا به جواب اشکال بگیرید.به بقیه کاری ندارم.
به عبارتی، نمیشود وجودش رو با عقل( علم) اثبات کرد، و باید با قلب و دل و روده و آئورت بطن چپ(ایمان) وجودش رو پذیرفت...
شاید فرزندت ازت پرسید: پدر جان خدات رو برام اثبات کن که منم بپرستمش. در جوابش میگی وجود خدا اثبات نمیخاد رجوع کن به معدت؟!!!
.
.
.
باز که مسلمونای متعصب و خشک مذهب، و خشونت طلب غیب شدن و جواب ندادن. بریم سر خشونت در اسلام؟
.
.
باز که مسلمونای متعصب و خشک مذهب، و خشونت طلب غیب شدن و جواب ندادن. بریم سر خشونت در اسلام؟
این بیان از برهان علیت درسته، گرچه نیاز به توضیح بیشتری داره، اما، حرف جناب آنارشیست هم درسته، هم شما و هم ایشون کاملا درست دارید میگید، این برهان میاد و وجود واجب رو ضرروی می کنه، به گونه ای دیگه این برهان برای اثبات وجود خود واجب تام هست و برای اثبات صفات واجب نظیر علم، قدرت و ... ناقص هست. این رو شما بپذیری حرفت مشکلی نداره، جناب آنارشیست هم همین رو میگه اما کسایی که فکر می کنن چون این برهان برای اثبات کل صفات ذاتی و فعلی ناقص هست پس کلا این برهان اشتباه هست این ها هم در اشتباه هستند، مثلا وجود نور با توجه به یک برهان اثبات میشه، فرض کنید از طریق ذره ای بودن، اما این برهان نمی تونه چیزی در مورد موجی بودن اون بگه، یعنی نمی تونه صفات نور رو به طور کامل بیان کنه ولی حداقل وجودش و حتی یکی بودنش رو با یک متمم کوچولو اثبات میکنه، در مورد برهان علیت هم این دسته از دوستان بهتره توجه کنن که برهان علیت برای اثبات وجود علت العلل کامل هست و برای اثبات تمام صفات ناقص. عقل حکم می کنه این برهان رو رد نکنیم چون هیچ دلیل محکمه پسندی برای رد این برهان وجود نداره، بلکه نشون دهنده عقل سلیم هست که بگیم برای اثبات صفات ذات حق، این برهان نیاز به برهان های متمم و تکمیلی داره تا کل صفات اثبات بشند.دلیل آوردیم کسی منطقی نبود بشنوه!
دوستتون بدون دلیل گفتن کلا این بحث رو قبول ندارن. میخاید شما بیاید دلایلمون رو بشنوید.
این دلیل ما برای وجود داشتن خداست:
"هر معلولی نیاز به علت دارد"
بزار بیشتر توضیح بدم:
چیزها 2 جورند: یا "علت"اند یا "معلول".
حتما سلسله معلولها باید به یک علت العلل(علتی که خودش معلول نیست) ختم بشه. وگرنه یا "تسلسل" میشه یا "دور"؛ که هر دو محالند.
حالا که چیزها 2 جورند، پس هر چیزی علت نمیخاد. بلکه هر معلولی علت میخاد!
حالا که علت العلل خودش معلول نیست، پس چرا باید دنبال علتش بگردیم؟!
خب حالا که فهمیدیم واجب الوجودی باید باشد ، ما اسمش رو میزاریم خدا.
اگه صحبتی هست ، خوشحال میشیم بشنویم.
آخه برادر من!
شما فقط میگید:" این برداشت شماست از برهان ،که غلطه!"
خب بگو چرا غلطه. اینطوری که بحث نمیکنن.
ما داریم منطقی دلیلمون رو میگیم. حالا شما به جای اینکه یه جواب روشن به من بدید، دارید میگید این مسئله کلا غلطه و من دیگه ادامه نمیدم.
یا دلیل بیار چرا دلیلم غلطه یا اینکه اینقدر دنبال بحث کردن با بچه نباش.
چی بگم؟ واقعا فکر نمیکردم کارمون به اینجا برسه. من کاری به تفکرات و عقاید دیگه ندارم.کاری هم ندارم که فلان گرایش فکری چی میگه و چی نمیگه. دلیل آوردم .حالا یا درسته یا غلط. دیگه اینقدر حاشیه نداره که. دوستانی هم که به این دلایلم نقدی دارن، با خودم درمیون بزارن و دلیلاشون رو بگن.
دیگه قضاوت با دوستان .ما حرفمون رو زدیم و جوابایی هم که دادید رو دیدیم. اگر میخاید ادامه بدید یا علی. اگرم نه پس اینقدر ادعای منطقی بودن نکنید. معلوم شد که شما حال بحث منطقی رو ندارید.
بقیه شو دیگه استارتر قضاوت کنه که ببینه خدا اثبات شده یانه. اگر سوالی کسی داره خوشحال میشیم ادامه بدیم.
وقتی میگم پاسخ شما رو دادم یعنی اینکه:حرف من اینه که برهان علیت به نوعی معرف اون تفکره و در مورد خدا هیچ موضع گیری نمیکنه و فقط به وجود یک واجب الوجود بسنده میکنه.
وگرنه برهان علیت که نمیگه واجب الوجود توانایی بخشیدن،مجازات،اجابت دعا و هزاران عمل دیگه رو داره. وقتی مفهوم خدا از نظر شما با واجب الوجود برهان علیت تناقض داشته باشه نمی تونید از این برهان استفاده بکنید و این برهان رد میشه.
دکتر جان خیلی جالبه. بعضیا حرفاتون رو نقد میکنن و راجع به درستی و غلت بودن حرفهاتون سخن میگن، در صورتی که
حالا این پست رو گذاشتید که همه فکر کنند شما برنده شدید و تونستید خدار ور اثبات کنید؟!!
اگر برهان علیت رو درک کرده باشید که نکردید متاسفانه،تا الآن قانع شده بودید.
شما خودتون گفتید که اون چیزی در پست اولتون در مورد علیت گفتید غلط بوده و بعد مثل اینکه از شخص دیگر پرسیدید و تصحیح کردید.
این نشون میده که شما برهان علیت رو نفهمیدید وگرنه من چندیدن بار گفتم واجب والوجود رو فقط شما اسمش رو خدا میذارید.
و در واقع این واجب الوجود با اون مفهومی که شما از خدای خودتون در ذهن دارید کاملا متفاوت.
برادر عزیز جناب شهریاری دیگه دوست ندارم تو پست بعد دوباره این حرف ها رو تکرار کنم برهان علیت نمیگه واجب الوجود قادر،علیم و... است و این ها همونطور که
گفتم شما دارید از این برهانی به نفع خودتون و به غلط برداشت می کنید.
و اما این پستم که نخوندین و جواب شما دراون هست:
وقتی میگم پاسخ شما رو دادم یعنی اینکه:
1-گفتم برهان علیت در مورد خدا هیچگونه موضع گیری و قضاوتی نمی کند.
2-برهان علیت نگفته واجب الوجود مهربان،بخشنده و... است و همونطور که گفتم شما دارید مسائل مختلف رو با هم قاطی میکنید.
خب شما منطقی نیستی دوست عزیز وگرنه من دارم میگم این تعریف شما از برهان علیت غلطه به این دلیل که واجب الوجودی که این برهان مد نظرش هست در یک کلام شخص وار نیست. ولی خدای شما خصوصیاتی داره از جمله،دانا،توانا،مهربان،بخشنده و... که این ها رو شما دارید به واجب الوجود برهان علیت نسبت میدید.
البته برای جنابعالی که با معده و روده بزرگ تصمیم میگیری نبایدم هم معنی باشه.به عبارتی چیزی نیست که بعدش بتونی عقاید خودتو از زبان کسای دیگه ای مطرح کنی
بعدشم عقل با علمی که تو پرانتز نوشتی هم معنی نیست اقای اندیشمند
من دلیل عقلیشم گفتم اگه نباشه خیلی چیزا بی معنی میشه
خیلیا میخوان خدا نباشه تا با وجدان راحت هرکاری میخوان بکنن
راستی من چنتا دلیل عقلی علمی عملی خوب برای بحث نکردن باتو دارم اینجا نوشتم میتونی بخونیش :
خورشید پرستی مهندس؟
تاپیک جشن تولد دوسداری بزنیم یا طنز یا عروسی یا نی نی؟
تاپیک س -- ی بزنیدتا بچه ها استقبال کنن
بیشیم بینیم بابا
درود بر شماعصباني نشويد عزيزان
اگر بحث در حيطه علمي ادامه پيدا كنه خيلي هم خوبه جناب انارشيست هم حق دارن علمي بحث كنن و منكر وجود خدا بشن و وظيفه معتقدين اثبات حقيقت هست.
اما چناب انارشيست جالبه برام بدونم شما در مورد برهان نظم چي مي فرمائيد اون هم منكر ميشويد ؟
البته برای جنابعالی که با معده و روده بزرگ تصمیم میگیری نبایدم هم معنی باشه.
نه اینکه الان ماش آلا هیچ جنایتی تو جامعه نمیشه بخاطر اینه که حکومت الله و امام زمانی اینجا برقراره.
منم دیگه جواب شمارو نمیدم چون دوست ندارم عقلم بره با معده یک نفر مناظره و مشاجره داشته باشه.
من رشته تحصيليم مهندسي مكانيك هست
شخصا اينهمه نظم و يكرنگي كه در حركت سيارات تا حركت سيالات وجود داره براي من ثابت ميكنه كه اين جهان بدون ناظم نيست و احمقانست كه فكر كنيم همه چي اتفاقي بوده و اين نظم تصادفي ايجاد شده است
حالا این پست رو گذاشتید که همه فکر کنند شما برنده شدید و تونستید خدار ور اثبات کنید؟!!
اگر برهان علیت رو درک کرده باشید که نکردید متاسفانه،تا الآن قانع شده بودید.
شما خودتون گفتید اون چیزی که در پست اولتون در مورد علیت گفتید غلط بوده و بعد مثل اینکه از شخص دیگری پرسیدید و تصحیح کردید.
این نشون میده که شما برهان علیت رو نفهمیدید ،من چندیدن بار گفتم واجب والوجود رو فقط شما اسمش رو خدا میذارید.
و در واقع این واجب الوجود با اون مفهومی که شما از خدای خودتون در ذهن دارید کاملا متفاوت.
برادر عزیز جناب شهریاری دیگه دوست ندارم تو پست بعد دوباره این حرف ها رو تکرار کنم برهان علیت نمیگه واجب الوجود قادر،علیم و... است و این ها همونطور که
گفتم شما دارید از این برهانی به نفع خودتون و به غلط برداشت می کنید.
و اما این پستم که نخوندین و جواب شما دراون هست:
وقتی میگم پاسخ شما رو دادم یعنی اینکه:
1-گفتم برهان علیت در مورد خدا هیچگونه موضع گیری و قضاوتی نمی کند.
2-برهان علیت نگفته واجب الوجود مهربان،بخشنده و... است ولی خدای شما همه این صفات را دارد و این تناقض ست.
خب شما منطقی نیستی دوست عزیز وگرنه من دارم میگم این تعریف شما از برهان علیت غلطه به این دلیل که واجب الوجودی که این برهان مد نظرش هست در یک کلام شخص وار نیست. ولی خدای شما خصوصیاتی داره از جمله،دانا،توانا،مهربان،بخشنده و... که این ها رو شما دارید به واجب الوجود برهان علیت نسبت میدید.
حالا من با اینکه شما اسم این واجب الوجود رو خدا بذارید مشکلی ندارم، مشکل من فقط با اون صفاتی است که شما برای واجب الوجود در نظر گرفته اید.
امیدوارم حرف من رو فهمیده باشید.
من رشته تحصيليم مهندسي مكانيك هست
شخصا اينهمه نظم و يكرنگي كه در حركت سيارات تا حركت سيالات وجود داره براي من ثابت ميكنه كه اين جهان بدون ناظم نيست و احمقانست كه فكر كنيم همه چي اتفاقي بوده و اين نظم تصادفي ايجاد شده است
دوست عزیز این دیگه واجب الوجود برهان علیت نیست و صرفا ساخته و پرداخته شماست.خب برادر من وقتی من میگم دلایلم برای داشتن صفت برای واجب الوجود ایناست، چرا کلا میگید این برهان رو زیر سوال میبرید؟
من دلیل داشتم برای داشتن صفات واجب الوجود. خب شمام دلایلم رو با دلیل رد کن.
دکتر جان خیلی جالبه. بعضیا حرفاتون رو نقد میکنن و راجع به درستی و غلت بودن حرفهاتون سخن میگن، در صورتی که
یک بحث کاملا ابتدائی و از اصول اثبات هر موجودی که همون معرفی هست رو کنار میذارن و میگن اصلش توصیف هست.
دوست عزیز این دیگه واجب الوجود برهان علیت نیست و صرفا ساخته و پرداخته شماست.
موفق باشید![]()
بنده نسبت به واجب الوجود(اون ماده اولیه حالا هرچیزی که هست) هیچ انگارم.آهان.
خب ببخشید یه سوال:
الان واجب الوجود اثبات نشده؟
بنده نسبت به واجب الوجود(اون ماده اولیه حالا هرچیزی که هست) هیچ انگارم.
وظیفه من چیه؟وقتی خودتون نمیخاید صحبتی بشه من چی بگم.
استارتر موضوع برای شما حل شده؟
وظیفه من چیه؟
وقتی من میگم هیچ انگارم بار اثبات چی بر دوش من هست که بحث بکنم؟
شما باید اثبات بکنید اگر مایل هستید بفرمایید نظر خودتون رو بیان کنید و اگر نقدی وارد باشه دوستان حتما میگن