درخواست های مرتبط با | پرسش های درسی مهندسی شیمی

cement

عضو جدید
لطفا این مقاله رو برام بذارید

Chemically Modified Multiwalled Carbon Nanotubes as Efficient Material for Construction of New
Zinc (II) Ion Selective Carbon Paste Electrode

Authors: Ghaedi, M.; Montazerozohori, M.; Behfar, M.; Khodadoust, S.; Andikaey, Z.; Biareh, M.
Nejat

Source: Sensor Letters, Volume 9, Number 5, October 2011 , pp. 1718-1725(8)
Publisher: American Scientific Publishers

با سپاس فراوان
 

hex6789

عضو جدید
فقط و فقط و فقط اگه پول داری: Casio ClassPad 330
1000 صفحه راهنمای فارسی مجانی داره! ;)
5 ساله هرچی بگی ازین ماشین حساب سود بردم!
اهل فن میدونـــــــــــــــــــن :biggrin::biggrin::biggrin:
 

noom

عضو جدید
برای اندازه گیری محصولات حاصل از تجزیه پراکسید ها چه روشهایی وجود دارد؟
 

hex6789

عضو جدید
دوست عزیز ممنون از جوابتون ولی من منظورم این نبود،مسلما باید یک تابعی باشه که اعداد آخر کتاب رو به وسله ی این تابع نوشته اند،تابع وابستگی ویسکوزیته دینامبکی به دما اسمش suterland هست که از دیروز که این پستو گذاشتم پیداش کردم,ولی هنوز رابطه وابستگی آلفا و دما رو نتونستم پیدا کنم,اگه پیدا نشه احتمالا بشه با یک تقریب خطا با استفاده از درون یابی نیوتن براش فرمول پیدا کرد...

ببین دوست عزیزم، اصولا کارهایی که به صورت جدول ارائه میشه، به ندرت مربوط به فرمول خاصیه و اصولاً کارهای تجربیه!
چون ارائه یک فرمول در اغلب موارد راحت تر از استفاده از جدول و درونیابیه ... خود فرمول تجربی خطا داره، حالا اگه جدول بشه که خطای درونیابی هم اضافه بشه که واویلاس :cry:
در مورد این جدول خواص هوای در فشار یک اتمسفر باید بگم یک کار تجربیه که در سال 1955 انجام شده و شما به راحتی آب خوردن میتونید یک تابع رو براش به روشهای مختلف درونیابی کنید.
مثلا برای ضریب نفوذ حرارتی (یعنی همان آلفا) توسط تولباکس برازش داده های نرم افزار متلب، درونیابی زیر رو برای دو تابع انجام دادم که x همان دمای مطلق و y ضریب آلفا بر حسب متر مربع بر ثانیه می باشد:
------------------------------------------------------------------
General model Power2:
y = a*x^b+c
Coefficients (with 95% confidence bounds):
a = 2.435e-005 (2.129e-005, 2.742e-005)
b = 1.615 (1.599, 1.631)
c = -0.01538 (-0.03624, 0.005477)

Goodness of fit:
SSE: 0.0173
R-square: 0.9999
Adjusted R-square: 0.9999
RMSE: 0.02362
-----------------------------------------------------------------
Linear model Poly5:
y = p1*x^5 + p2*x^4 + p3*x^3 + p4*x^2 + p5*x + p6
Coefficients (with 95% confidence bounds):
p1 = -1.253e-016 (-1.748e-016, -7.582e-017)
p2 = 7.589e-013 (4.396e-013, 1.078e-012)
p3 = -1.716e-009 (-2.465e-009, -9.671e-010)
p4 = 2.631e-006 (1.856e-006, 3.407e-006)
p5 = 0.000168 (-0.0001709, 0.0005068)
p6 = -0.02238 (-0.06958, 0.02482)

Goodness of fit:
SSE: 0.006456
R-square: 1
Adjusted R-square: 1
RMSE: 0.01518
-------------------------------------------------------------------
درضمن باید ذکر کنم مقدار آلفا که از توابع بالا بدست میاد، باید در ده به توان منفی چهار ضرب شود!
مثلا در دمای 200 کلوین، مقدار آلفا تقریباً 0.01809e-4 می باشد که معادلات فوق، مقدار 0.01809 را می دهند.
بدیهی است که مقدار فوق رو از جدول خوندم و اون درونیابی ها میتونه خطا داشته باشه :smile:

فایل اکسل خواص هوا که همون جدول هستش رو براتون ضمیمه کردم (خودم 4 سال پیش وارد کرده بودم!) :biggrin:
اگه برای هرکدوم دیگه از اون خواص تابعی خواستید، بگید تا قرار بدم ;)

موفق باشید
 

پیوست ها

  • Air Properties.zip
    6.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

k_siroos

مدیر بازنشسته
از دوستان کسی کتاب های "مبانی شبکه عصبی منهاج جلد اول" و "شبکه های عصبی در Matlab مصطفی کیا" رو داره ...
 
آخرین ویرایش:

hex6789

عضو جدید
از دوستان کسی کتاب های "مبانی شبکه عصبی منهاج جلد اول" و "شبکه های عصبی در Matlab" رو داره ...

سیروس جان سه تا کتاب دارم تو این زمینه:

1)
Neural Network Toolbox
For Use with MATLAB®
Howard Demuth
Mark Beale

2)
Artificial Neural Networks
The Tutorial
With MATLAB

3)
Matlab - Development of Neural Network Theory for Artificial Life-thesis, MATLAB and Java code
by
David J. Cavuto
 

[CARBON]

عضو جدید
ببین دوست عزیزم، اصولا کارهایی که به صورت جدول ارائه میشه، به ندرت مربوط به فرمول خاصیه و اصولاً کارهای تجربیه!
چون ارائه یک فرمول در اغلب موارد راحت تر از استفاده از جدول و درونیابیه ... خود فرمول تجربی خطا داره، حالا اگه جدول بشه که خطای درونیابی هم اضافه بشه که واویلاس :cry:
در مورد این جدول خواص هوای در فشار یک اتمسفر باید بگم یک کار تجربیه که در سال 1955 انجام شده و شما به راحتی آب خوردن میتونید یک تابع رو براش به روشهای مختلف درونیابی کنید.
مثلا برای ضریب نفوذ حرارتی (یعنی همان آلفا) توسط تولباکس برازش داده های نرم افزار متلب، درونیابی زیر رو برای دو تابع انجام دادم که x همان دمای مطلق و y ضریب آلفا بر حسب متر مربع بر ثانیه می باشد:
------------------------------------------------------------------
General model Power2:
y = a*x^b+c
Coefficients (with 95% confidence bounds):
a = 2.435e-005 (2.129e-005, 2.742e-005)
b = 1.615 (1.599, 1.631)
c = -0.01538 (-0.03624, 0.005477)

Goodness of fit:
SSE: 0.0173
R-square: 0.9999
Adjusted R-square: 0.9999
RMSE: 0.02362
-----------------------------------------------------------------
Linear model Poly5:
y = p1*x^5 + p2*x^4 + p3*x^3 + p4*x^2 + p5*x + p6
Coefficients (with 95% confidence bounds):
p1 = -1.253e-016 (-1.748e-016, -7.582e-017)
p2 = 7.589e-013 (4.396e-013, 1.078e-012)
p3 = -1.716e-009 (-2.465e-009, -9.671e-010)
p4 = 2.631e-006 (1.856e-006, 3.407e-006)
p5 = 0.000168 (-0.0001709, 0.0005068)
p6 = -0.02238 (-0.06958, 0.02482)

Goodness of fit:
SSE: 0.006456
R-square: 1
Adjusted R-square: 1
RMSE: 0.01518
-------------------------------------------------------------------
درضمن باید ذکر کنم مقدار آلفا که از توابع بالا بدست میاد، باید در ده به توان منفی چهار ضرب شود!
مثلا در دمای 200 کلوین، مقدار آلفا تقریباً 0.01809e-4 می باشد که معادلات فوق، مقدار 0.01809 را می دهند.
بدیهی است که مقدار فوق رو از جدول خوندم و اون درونیابی ها میتونه خطا داشته باشه :smile:

فایل اکسل خواص هوا که همون جدول هستش رو براتون ضمیمه کردم (خودم 4 سال پیش وارد کرده بودم!) :biggrin:
اگه برای هرکدوم دیگه از اون خواص تابعی خواستید، بگید تا قرار بدم ;)

موفق باشید


آقا خیلی ممنون
فقط من الان باید این برنامه رو توی m file متلب کپی کنم؟! اینطوری جواب نمیده! بی زحمت برنامه ی رابطه ی دما با لزجت سینماتیکی(نو) و k ضریب انتقال حرارت هدایت برام بفرستید(مقادیر برای هوا توی فشار 1 اتمسفر),اگه میشه فایل متلب رو آپلود کنید...ممنون
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسی Pfd یا p&id یا ufd ماله پالایشگاه ها روداره مثلا خانگیران یا هر جای دیگه؟؟؟؟؟
 

S H i M A

کاربر فعال تالار شیمی
کاربر ممتاز
کسی Pfd یا p&id یا ufd ماله پالایشگاه ها روداره مثلا خانگیران یا هر جای دیگه؟؟؟؟؟

















پالايشگاه های نفت شامل واحد های مختلفی است:

واحد نمك زدايي(Desalter Unit) (طي عمليات شستشو قبل از آنكه نفت خام به واحد جداسازي اتمسفريك

منتقل گردد نمك از نفت جدا مي گردد.).

واحد جداسازي اتمسفريك (Atmospheric Distillation Unit) (نفت خام به برش هاي مختلف تقطير مي شود).

واحد جداسازي خلا (Vacuum Distillation Unit) (باقيمانده مواد از واحد جداسازي اتمسفريك بيشتر از هم

جدا مي گردند).

واحد بهبود هيدروتريتور نفتا (Naphta Hydrotreator Unit) (با استفاده از هيدروژن از نفتاي حاصل از برج تقطير

گوگردزدايي مي شود).

واحد اصلاح كاتاليستي (Catalytic Reformer Unit) (اين واحد داراي كاتاليست مي باشد كه براي تبديل رنج

تبخير نفتا به محصولات بهينه با اكتان بالا استفاده مي گردد. يكي از توليدات جانبي واحد اصلاح كاتاليستي

هيدروژن مي باشد كه در هيدروتريتور و هيدروكراكر استفاده مي گردد).

واحد هيدروتريتور چگالشي (Distillate Hydrotreator) (سوخت ديزل چگاليده را پس از برج جداكننده گوگرد

زدايي مي كند).

واحد شكافت كاتاليستي سيالي (Fluid Catalytic Cracking Unit) (برش هاي سنگين تر برج تقطير را به

برش هاي سبك تر و با ارزش تر ارتقا مي دهد).

واحد شكافت هيدروكراكر (Hydrocracker Unit) (با استفاده از هيدروژن برش هاي سنگين تر را به برشهاي

سبك تر با ارزش بيشتر تبديل مي كند).

واحد اصلاح مركس (Merox Treater) (در برخي موارد ويژه همانند اصلاح سوخت جت يا يك پروسه مركس

براي اكسيداسيون مركاپتان ها به مواد آلي استفاده مي گردد).

فرآيند كك سازي (Caking Process) (طي اين پروسه آسفالت به بنزين و سوخت ديزل تبديل مي شود و

كك به عنوان باقيمانده مي ماند).

واحد آلكاليشن (Alkylation Unit) (براي پروسه تركيب و اختلاط اجزايي با عدد اكتان بالا توليد مي كند).

واحد ديمرزاسيون (Dimerization Unit)

وحد ايزومريزاسيون (Isomeration Unit) (مولكول هاي خطي را به مولكول هاي حلقوي كه داراي اكتان بالاتري

مي باشند تبديل مي كند و محصول جهت اختلاط به درون واحد الكاليشن و يا بنزين هدايت مي گردد).

واحد تغيير بخار (Steam Reforming Unit) (هيدروژن مورد نياز براي واحدهاي هيدروكراكر و هيدروتريتور را

تامين مي كند).

واحدهاي گاز مايع شده پروپان و سوخت هاي گازي مشابه (اين واحدها به صورت مدور مي باشند تا توانايي

تامين سوخت هاي مزبور را به صورت مايع داشته باشند).

مخازن ذخيره نفت خام و فرآورده هاي پالايش شده.

واحدهاي يوتيليتي همانند برج هاي خنك كن، واحد آب، واحد بخار، واحد جمع آوري و تصفيه فاضلاب.
 
آخرین ویرایش:

hooggat

عضو جدید
با سلام من یک سوال داشتم ممنون می شم پاسخ بدید این روهم بگم من اول دبیرستان هستم:زاویه پیوند یک ده وجهی چیه وپیکربندی اتم ها چجوریه؟
 

far_fg

عضو جدید
سلام خوبید ؟ من اطلاعاتی در مورد ارزش زیست محیطی مرتع میخوام ؟ ممنون میشم کمکم کنید
و میخوام از همایشهای کشاورزی در رشته آب و خاک در یزد مطلع شوم
 

samin b

عضو جدید
سلام دوستان.
1پروژه برای درس طرح و اقتصاد دارم. pfd ش رو نیاز دارم.
اسم پروژه طراحی فرایندهای هیدروکربن های سنگین کلردار (پارافین های کلردار) هست.
میشه کمکم کنید؟؟؟؟؟:(
 
آخرین ویرایش:

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خوبید ؟ من اطلاعاتی در مورد ارزش زیست محیطی مرتع میخوام ؟ ممنون میشم کمکم کنید
و میخوام از همایشهای کشاورزی در رشته آب و خاک در یزد مطلع شوم

:surprised::surprised::surprised:دوست خوبم اینجا تالار مهندسی شیمیه نه کشاورزی .

والا به خدا
 

k_siroos

مدیر بازنشسته
لطفا این مقاله رو برام بذارید

Chemically Modified Multiwalled Carbon Nanotubes as Efficient Material for Construction of New
Zinc (II) Ion Selective Carbon Paste Electrode

Authors: Ghaedi, M.; Montazerozohori, M.; Behfar, M.; Khodadoust, S.; Andikaey, Z.; Biareh, M.
Nejat

Source: Sensor Letters, Volume 9, Number 5, October 2011 , pp. 1718-1725(8)
Publisher: American Scientific Publishers

با سپاس فراوان

لینک فایل هاتون رو قرار بدین دوست عزیز .
 

saradm

عضو جدید
روش صحیح مطالعه

روش صحیح مطالعه

روش صحیح مطالعه
روش صحیح مطالعه : همانگونه نیل به هر مقصودی در تمامی زمینه ها ، رعایت اصول و قواعدی را می طلبد که بدون رعایت ان اصول کسب موفقیت و رسیدن به نقطهء اوج ممکن نیست در مطالعه نیز اصولی وجود دارد که تحت نام نظام مطالعه ، راهنمای فرد برای حرکت از مسیرهایی است که وی را به نقطه، اوج بازدهی در مطالعه رهنمون می سازدو سبب افزایش یادگیری ، افزایش میزان علاقه به مطالعه ، افزایش توان تجزیه و تحلیل ، افزایش اطلاعات و کسب قدرت مبتنی بر دانش می گردد.متفکرانی که به تنظیم قواعد و اصول مطالعه پرداخته اند هر یک بر مبنای شیوه هایی که مروج آن بوده اندبه گونه ای خاص مراحل نظام مطالعه را پیشنهاد کرده اند که وجه اشتراک این نظام ها بسیار بیشتر و عمیق تر از وجوه افتراق انها می باشد و گوناگونی نظام ها به میزان تاکیداتی است که در هر نظام بر مراحل مختلف نظام های مطالعه صورت می گیرد. نظام های مطالعه ای که در سطح جهان مورد عمل قرار می گیرد بر اساس حروف انگلیسی هر یک از مراحل ان تحت عناوین RQRSTC و PQ5R نامیده می شود.- مراحل سیستم مطالعهء PQ5R عبارتست از REVIEW (برسی اولیه)، QUESTION (سوال گذاری) ،READ (مطالعهء اصلی) RECORD ( یادداشت کردن)،RECITATION )بازخوانی)،REFLECT ،(امتحان از خود)، REVIEW (مرور) .- مراحل سیستم مطالعه PQRSTC عبارتست از PRVIEW (برسی اولیه) ، QUESTION (سوال گذاری)، READ(مطالعه اصلی)، SELF- RECITATION (بازخوانی ذهنی خود)، TEST(امتحان) ، CONTINUATION (مطالعهء مستمر).تمایز این نظام ها بر حسب تاکید بر هر یک از مراحل و شیوهء عمل انست هر نظامی میزانی از بازدهی را به دنبال دارد بیشترین بازدهی تنها بر مبنای نظام مطالعهء برتر حاصل خواهد شد. نظام مطالعهء برتر: مراحل نظام مطالعهء برتردر سه بخش پیوسته و نا گسستنی انجام می گیرد:الف: بخش پیش مطالعه ب: بخش حین مطالعه ج: بخش پس مطالعه الف- بخش پیش مطالعه : به منظور کسب امادگی برای برای انجام مطالعهء اصلی طراحی گردیده استکه با انجان آن همچون ورزشکاری که با نرمش و گرم کردن خود امکامن بهره برداری بهینه از فرصتها را برای خود فراهم می کند شرایطی را پدید می آورد که از بروز افاتی همچون حواس پرتی –خستگی-بی علاقگی-عدم درک و ...جلوگیری می شودو به تقویت عامل دقت و توجه به تمرکز حواس دامن می زند و زمینهء مطلوب برای افزایش یادگیری و بهره وری در حین مطالعه اصلی فراهم می گردد.مراحلی که طی این بخش در مدت 2 تا 6 دقیقه قبل از مطالعهء اصلی انجام می گیرد دارای ارزش و تاثیرگذاری والایی می باشد: 1. بررسی اجما لی کل کتاب: هنگامی که برای اولین بار به کتابی برخورد می کنیدو قصد مطالعهء آن را دارید به بررسی اجمالی آن در مدت 1 -2 دقیقه بپردازیدهدف از بررسی اجمالی کل کتاب ، آشنایی مقدماتی و ایجاد ارتباط با کتاب است اوراق کتاب را به سرعت ورق می زنیم و تاملی کوتاه بر تصاویر ،جداول ،نمودارها و فصل های مختلف کتاب می نماییم تا اولین نمای کلی از کتاب در ذهنمان جای گیرد همچنین نگاهی گذرا بر فهرست مطالب،مقدمه و پیشگفتار می اندازیم و آشنایی مقدماتی با نویسنده و آثار وی برقرارمی سازیمبدین ترتیب در مدت زمانی کمتر از 2 دقیقه نخستین گامهها در ارتباط با کتاب برداشته می شود. 2. بررسی اجما لی هر فصل : هر زمان که قصد مطالعهء فصلی از کتاب را داریدبه بررسی اجمالی آن (فقط همان فصل نه تمامی فصول کتاب) در مدتی کمتر از 2 دقیقه بپردازید.بررسی اجمالی فصل مورد مطالعه موجب تقویت مبانی آشنایی و ارتباط با آن فصل می گرددو انجام مطالعه ای دلپذیر را نوید می دهددر این بررسی به تاویلی کوتاه از تصاویر-جداول،نمودارها،نکات برجسته-عنوانها- عناوین فرعی – عناوین وسط- نتیجه گیریو پرسشهای آن فصل می پردازیمو ضمناًاطلاع از این امر که فصل مورد مطالعه چند صفحه داردو چه مدت صرف مطالعهء آن خواهد شدکمک موثری برای شروع مطالعهءآن فصل خواهد بود. 3. سوال گذاری: این بخش از مهمترین مراحل کل نظام مطالعه محسوب می شودسوال، ارتباط مستقیم با خلاقیتو تفکر دارد و محصول ذهنهای خلاق می باشد.طرح سوال در هنگام مطالعه نیز می تواند به افزایش یادگیری ، بهره وری و درک زوایای پیدا و ناپیدا بیانجامد.مدت زمانی که برای طرح سوال اختصاص می یابد یک یا دو دقیقه است و لزومی به نوشتن سوالات در این مرحله نمی باشدبرای طرح سوال می توان پرسشهایی راکه در آن فصل نگاشته شده است از نظر گذرانده و یا خود اقدام به طرح سوال کنیم بدین منظورنگاه به تیترها-تیتر های فرعی و نکات برجسته –تیتر های وسط-تصاویر-جداول و نمودارها ، پرسشهای پیشنهادی را به ذهن متبادر می سازید. ب - بخش حین مطالعه : هنگامی میتوان به اجرای مراحل این بخش پرداخت که که مراحل پیش مطالعه طی شده باشددر غیر اینصورت نمی توان به کسب بازدهی مطلوب نائل شده ( این بخش شامل 1-مطالعه و یادداشت برداری 2-بازنگری و باز خوانی برای رفع اشکال 3-بازیابی و سنجش خودمی باشدکه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت: 1-مطالعه و یادداشت برداری : در این مرحله با سرعتی متناسب با متن به مطالعه می پردازیم بخش های ساده و تکراری و توضیحی را با سرعتی بیشتر و بخشهایی که سنگین تر و حاوی اطلاعات تازه است با سرعتی متعادل تر می خوانیم.به تدریج که به خواندن متن ادامه می دهیم نکات کلیدی را استخراج می کنیم و می نوسیم تا آنجایی که تمام شاخه های اصلی و نکات مرتبط به آن گنجانده شوداین نکات باید بیانگر تمامی متن مورد مطالعه باشد.باید توجه شود که با کمترین کلمات بتوان مطالب بسیاری بازیابی کردبهترین زمان برای استخراج و نوشتن نکات کلیدی همزمان با مطالعهء اصلی است ثبت نکات کلیدی می تواند بلافاصله پس از درک نکتهء کلیدی و یا در پایان خواندن عبارتهای مرتبط با آن و یا در پایان خواند یک ا چند بند صورت گیرد. 2- بازنگری و باز خوانی برای رفع اشکال : پس از مطالعهء متن به بازبینی یادداشتها و بازیابیمتن می پردازیم چنانچه به نقطهء مبهمی برخوردیم به رفع اشکال یا ابهام می پردازیم. 3- باز یابی و سنجش از خود : در این مرحله به باز یابی و امتحان از خود می پردازیم بدین منظور بخشهای مختلف متن را در ذهن خود مرور کنیم و با طرح سوالاتی از خود در رابطه با مطالب آن از به خاطر سپاری کل مطالب و ثبت شکل آن درذهن اطمینان حاصل می کنیم . پ- بخش پس از مطالعه : از مراحل یادآوری و مرور به شمار می آیدکه دران حافظه مورد توجه است که کورتکس یا قشر خاکستری مغز فعال می گردد.مرحلهء مرور در چندین نوبت صورت می گیرد و اهمیت آن در افزایش زمان پایداری مطالب در حافظه است آنچه در مرحلهء مرور انجام می گیرد به معنای یادگیری مطالب نیست در این مرحله تنها اقدام به مرور و یادآوری مطالب میگرددمراحل قبل به یادسپاری تنها محدود به حافظه کوتاه مدت بوده است و برای ثبت و پایداری دائمی مطالب در حافظه نیاز به انتقال آن مطالب از حافظهء کوتاه مدت به حافظهء بلند مدت بوده است که این امر بواسطه مرور انجام می پذیردبه عبارت دیگر در مرحلهء یادگیری 90% از کار و انرژی صورت پذیرفته است و یک گام دیگر مانده است تا تمامی آن 100 درصد اطلاعات کسب شده پایدار بماند.اگر در برداشتن این گام آخر سستی کنیم نتیجهء آن بر باد رفتن تمامی دستاوردها و زحمات خواهد بود،حافظهء کوتاه مدت قادر به نگهداری مطالب بیش از دو روز نمی باشدو تنها آن گروه از اطلاعات باقی خواهد ماند بصورت ارادی و آگاهانهیا غیر ارادی و ناخودآگاهانهبه حافظهء بلند مدت انتقال یافته باشد . نخستین مرور باید بلافاصله پس از درس باشد،بارهای پسین را می توان به اوقات دیگری یا زمانهای طولانی همچون یک روزه یا یک هفته و یا یک ماه آینده واگذار کرد.بازخوانی در سطح بالانمودار فرضی مزایای مرور فاصله ای مطالعه بر مبنای نظام مطالعهء برتر برداشتی بیشتر باصرف زمان و انرژی کمتر به همراه دارد وتوانی بی انتها را به ارمغان می اورد و دنیای پرفروغ را مقابل دیدگانمان هویدا می سازد.
برگرفته ازکتاب : یادگیری خلاق
 

saradm

عضو جدید
جعبه لایتنر چیست ؟
يكى از روش هاى مؤثر براى يادگيرى و حفظ كردن مطالب ، استفاده از جعبه لايتنر است .در اينجا نحوه كار با اين جعبه را توضيح میدهم و اميدوارم شما با استفاده از اين ابزار ساده و سودمند، بر يادگيرى خود بيفزائيد و در زمان محدودتر باكيفيت بهتر مطالب بيشترى را به خاطر بسپاريد.
جعبه يادگيرى لايتنر:
اين وسيله كه توسط محقق اتريشى آقاى 'سباستين لايتنر' طراحى شده است . مطالب را از حافظه كوتاه مدت شما به حافظه بلند مدتتان منتقل می نمايد. اين گام به گونه اى انجام مى گيردكه شما احساس يك تفكر سخت يا تكرارهاى خسته كننده نخواهيد كرد انسان وقتى ازكارى لذت ببرد ديگر احتياجى نيست تا خود را مجبورکند به آن بپردازد بلكه خود به خود به طرف آن می رود.
اساس علمی:
اين وسيله بر اساس تجارب روانشناسى و تربيتى زير طراحى شده است .
ا) اگر انسان يك مطلب يا مفهوم را به خوبى فرا بگيرد بعد از يك روز تا يك هفته تقريبا45% آنرا فراموش می كند و بعد از يك ماه 80% آن فراموش مى شود به اين ترتيب فقط 20% وارد حافظه دراز مدت مى شود. جعبه لايتنر برنامه را به گونه اى تنظيم مى كند تا با بيشترين تكرار در قسمت خطرناك منحنى فراموشی، مطالب به حافظأ دراز مدت هدايت شود.
۲) آزمايش اسكينر: اين آزمايش مى گويد هركاه بلافاصله بعد از هر عملى پاداش دريافت شود، باعث تشديد آن عمل مى شود. وقتى دربازى موفقيتى به دست مى آورید پاداش می گيريد كه همان امتياز بيشتر است . اين امتياز بيشتر چون به شما رضايت می دهد تمايل پيدا مى كنيدكه كماكان با شدت بيشترى به بازى ادامه دهيد.
از اين خاصيت در جعبه يادگيرى "لايتنر" استفاده شده است ، يعنى شما هر بام كه چيزى را ياد مى گيريد به قسمت بعدى مى رويد امتياز مى گيريد و همين باعث مى شود دائما از آن با تمايل قلبى استفاده كنيد.
مزاياى اين وسيله :
ا) از تكرارهاى غير ضرورى جلوگيرى مى كند، به عبارتى ديگر شما براى آنكه مطلبى را از حافظه كوتاه مدت به بلند مدت منتقل كنيد نيازمند تكرارهاى مكررهستيد، اما وقتى يك صفحه را براى چندمين بام مطالعه می كنيد مطالبى را كه بلد هستيد مجددا مى خوانيد در صورتيكه ديگر لزومى به تكرار آن نيست و تكرار بى جهت آن باعث اتلاف وقت و انرژى، بى حوصلگى و در نتيجه دلزدكى شما مى شود اما جعبه لايتنر فقط مطالب چموش و رام نشدنى را شكاركرده و ما را وادار به تكرار آن مى كند.
2) اگر شما آنرا براى مدتى هم رها سازيد هيچ اختلالى دركار يادگيرى ايجاد نمى شود جز آنكه مجبور مى شويدكارت ها را بار ديگر مرور كنيد. البته توصيه ما اين است كه كار را به طور منظم ادامه دهيد.
3) باگرفتن امتياز و مشاهده پيوسته موفقيت ، يادگيرى براى شما از يك حالت خسته كننده به يك بازى لذت بخش و دل نشين تبديل مى شود.
چگونه از جعبه لايتنر استفاده كنيم ؟
جعبه لايتنر يك قوطى دربازاست كه ازپنج قسمت تشكيل مى شود.
عرض قسمت هاى مختلف به ترتيب یک ، دو ، چهار ، هشت و پانزده سانتی متراست . اين جعبه را مى توانيد خودتان با مقوا و مثلا از قوطی پودر لباس شویى،كفش و ... درست كنيد، يا اينكه جعبه آماده را از بیرون خریداری کنید.
اين روش را مى توانيد براى يادگيرى لغات زبان انگليسى و يا هر فرمول يا مطلب درسی فرارى كه مى خواهيد به خاطر بسپاريد به كارگيريد.
هر موضوع ياد گرفتنى را روى يك برگ كاغذ (فيش ) مى نويسيد. دقت كنيد كه روى هر فيش یک موضوع یادگرفتنی را بنويسيد.يعنى لغت را در یک روی کاغذ و جواب آن رادر روی دیگر برگه مى نويسيد. در روى يك برگه بیش از یک موضوع راننويسيد. مى توانيد در يك روى برگه مثلا سمت چپ يك لغت را بنويسيد و در پشت آن جواب لغت را بنويسيد هم چنين مى توانيد براى فرمولهاى رياضى یا به طوركلى براى هر يك از مطالب حفظ كردنى به كارگيريد. البته تا به حال بيشترين استفاده از اين روش در مورد يادگيرى واژه هاى زبان بوده است .
مراحل كار:
ا.روز اول : تعدادى از برگه ها (فيش ها) را تكميل می كنيد و پس از اينكه هر دو روى برگه را يكى دوبار مرور كرديد برگه ها را در خانه اول جعبه قرار دهيد. مى توانيد هر روز، ده پانزده يا تعداد بيشترى برگه آماده نمائيد. شايد در بعضى روزها هم برگه اى تهيه نكنيد.
2. روز دوم : ابتدا برگه هاى راكه ديروز تهيه كرده بوديد از خانه اول برداريد. سوال ها را از روى برگه بخوانيد و سعى كنيد جواب ها را به خاطر بياوريد آنهایى راكه بلد نبوديد مجددا در خانه اول قرار دهيد وآنهاى راكه بلد بوديد به خانه دوم منتقل كنيد و پشت اين برگه ها يك كاغذ رنگى با ارتفاع بيشتر قرار دهيد.
در پايان ، برگه هایى راكه در روز دوم براى اولين بار تهيه كرده ايد در خانه اول قرار دهيد.
3.روز سوم : به برگه هاى خانه دوم دست نمی زنيد زيرا خانه دوم هنوز تكميل نشده است و ظرفيت دوگروه برگه را دارد. پس باز هم از برگه هاى خانه اول شروع مى كنيد و برگه هاى را كه جواب سوالاتشان را بلد هستيد به خانه دوم منتقل می كنيد و درپشت كاغذ رنگى قرار مى دهيد تا اين برگه ها با برگه هاى روز كذشته مخلوط نشود. برگه هاى كه پاسخشان را بلد نيستيد به همراه برگه هاى جديدى كه امروز تهيه كرده ايد در خانه اول قرار دهيد.
3.روز چهارم :
الف ) امروز ابتدا از خانه دوم شروع مى كنيد زيرا خانه دوم ظرفيت دوگروه بركه را دارد و ظرفيت آن روز قبل تكميل شده است . ولى فقط برگه هاى رديف جلوتر را برمى داريد. (يعنى برگه هايى كه جلوى كاغذ رنگى قرار دارند ) سؤالات روى اين برگه ها را مطالعه مى كنيد و اگر جواب درست داديد برگه ها را در داخل خانه سوم و در ابتداى آن قرار مى دهيد و پشت اين برگه ها يك كاغذ رنگى با ارتفاع بيشتر قرار مى دهيد تا فاصله گذارى مشخص شود ضمنا برگه هاى باقى مانده در خانه دوم را جلوتر مى بريد وكاغذ رنگى را در پشت اين برگه ها مى گذاريد.
ب ) سپس به خانه اول برگرديد و برگه هاى آ ن را برداريد و آنهايى را كه بلد هستيد در خانه دوم و پشت كاغذ رنگى قرار می دهید
ج ) برگه ها يى كه پاسخ آ نها را بلد نيستند و همچنين برگه هاى جديد راكه تهيه كرده ايد در خانه اول مى گذاريد.
5. خانه سوم براى چهارگروه برگه در نظر گرفته شده و بايد چهار روز صبر كنيد تا اين قسمت تكميل شود البته هر روز پس از ورود برگه ها از خانه دوم به خانه سوم پشت اين برگه ها يك كاغذ رنگى مى گذاريد تا قسمت سوم هم به تدريج و پس از چهار روز تكميل شود.
6. خانه چهارم جاى هشت گروه برگه را دارد و هشت روز پس از ورود اولين برگه ها پر خواهد شد. خانه پنجم جاى پانزده گروه برگه را دارد و پانزده روز پس از ورود اولين برگه ها به ا ين قسمت تكميل مى شود. يعنى اگر شما در كارتان وقفه اى نينداز يد 30روز طول خواهد كشيد تا هر 5 قسمت جعبه لايتنر تكميل شود. توجه داريد كه بين هر دو گروه برگه يک كاغذ رنگی با ارتفاع بیشتر قرار مى دهيد تا برگه هاى مربوط به روزهاى مختلف با يكد يگر مخلوط نشوند از روز سی و يكم به تدر يج برگه ها از داخل جعبه خارج مى شود و شما مى توانيد اين برگه ها را بايگانى نمائيد زيرا پس از 5 بار تكرار موفقيت آميز هر برگه در زمان های متفاوت مى توانيد مطمئن باشيدكه آ ن موضوع را براى هميشه فراگرفته ايد و هيچگاه آنرا فراموش نخواهيدكرد.
نتيجه : به اين ترتيب شما با روشى كه شبيه بازى انفرادى است و در اوقات فراغت مى توانيد باكمترين ميزان اتلاف وقت آ نچه را كه يادگيرى اش برايتان مشكل تر است بيشتر تكرار كنيد و زودتر و بهتر و براى هميشه به خاطر بسپاريد و آ نچه را كه زودتر ياد مى گير يد فقط با 5 بار تكرار براى هميشه فرا بگيريد.
تذكر: روش استفاده صحيح از جعبه لايتنر به همين ترتيبى است كه در اين نامه توضيح دادم اميدوارم شما نيز با به كارگيرى اين روش درحفظ كردن و به خاطر سپارى مطالب درسى موفق شويد.
يك نكته مهم : در هر مرحله كه به سوال يك برگه نتوانستيد جواب دهيد بايد آن برگه را به اولین خانه برگردانيد.
پاسخ به يك سؤال : يكى از داوطلبان كه با جديت از جعبه لايتنر استفاده مى كرد با نگرانى سؤالى را مطرح كرد، او پرسيد: مگر شما نگفته بوديد وقتى يك برگه را پس از پنج بار تكرار در جعبه لايتنر از جعبه بيرون گذاستيم آن موضوع براى هميشه در حافظه مان بايد ثبت شود. جواب دادم ، بله همينطور است . او ادامه داد ولى من برگه هايى راكه يك ماه پيش از جعبه بيرون گذاشته ام بار ديگر مطالعه كردم و متوجه شدم جواب آنها را فراموش كرده ام . مى دانيد مشكل اين داوطلب چه بود؟
او هرباركه جواب برگه اى را بلد نبود آن برگه را به خانه قبلى برمى گرداند در صورتيكه لازم بود آن برگه را به خانه اول برگرداند و مجددا تمام مسير را از اول طى كند. شما بايد بتوانيد يك برگه را بدون هيچگونه اشتباه در پنج بار تكرار در فواصل تعيين شده به درستى پاسخ دهيد، يعنى حتى يكبار هم اشتباه نكنيد و اگر اشتباه كرديد آن برگه را به اولين خانه برگردانید.
یک تجربه : من خود از این جعبه به طور مداوم برای لغات زبان استفاده کردم ، باید بگویم 90% مطالب در ذهنم مانده است و فقط 10 % مطالب در ذهنم تثبیت نشده است . آن هم به خاطر این بود که در بعضی از روز ها از آن استفاده نکردم.
برای تهیه برگه مطالب می توانید یک برگه A4 را با تاکردن به 16 قسمت تقسیم کرده و آن را با قیچی ببرید و یا اینکه آن را از بیرون خریداری نمایید.
 

saradm

عضو جدید
بچه ها الان داریم به امتحانات پایان ترم نزدیک میشیم اگر هنوز کاملا فاغ التحصیل نشدید برای امتحانات بخونید چون میدونید که 20% معدل توی ارشد تاثیر داره
 
بالا