درخواست های مرتبط با | فرمولاسيون محصولات شيميايي

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر چه نیاز دارید بپرسید به شما پاسخ داده خواهد شد ضمنا یک کتابدستی در زمینه قیر و عایق دارم که اغلب تولید کنندگان عایق آنرا دارند توصیه میشود آنرا مطالعه نمایید .
کسی شماره اقای عراقی رو داره؟
یه سوال ضروری از ایشون دارم ممنون میشم اگر شماره تلفنی از ایشون دارید ارسال کنید.
ممنون
 

abbas67set

عضو جدید
گیلسونایت پخته شده با VB و یا نفتکوره میتواند منجر به تولید قیر 60/70 شود ولی دو آزمون انرا پاس نمیکند - داکتیلیتی این محصول کمتر از داکتیلیتی 100 در صد قیر 60/70 است به همین علت چسبندگی کافی با Aggregate ها را نخواهد داشت بعبارتی شن و ماسه آسفالت بعد از مدتی جدا میشوند - آزمون دکتر یا اسپات تست را هم پاسخگو نیست البته بسیاری از معایب مزبور را در صورت استفاده از وی بی هایی که از 180/200 هم شل تر باشند میتواند کاهش داد روش دیگر کاهش این عیب افزایش مقادیر جزیی از پلی فسفریک اسید در قیر است بویژه هنگامی که پخت آسفالت آغاز میشود .

جناب دکتر عراقی سپاسگزارم.
کیفیت گیلسونایت در کاهش عیبهای فوق چقدر تاثیر داره؟
گیلسونایتی که برای مخلوط کردن مد نظر داریم با خاکستر زیر 15 درصد و درصد کربن 70-80 است.
بیشتر و کم کردن درصدهای فوق تاثیری روی کیفیت نهایی قیر 60/70 داره؟

لطفا اگر امکان داره کتبی در زمینه گیلسونایت و کاربرد آن معرفی بفرمایید.
اسم دقیق کتاب قیر و عایقی که فرمودید رو هم بزارید

متشکرم
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
اش زدایی از قیر طبیعی از الزامات ساخت آمیزه های قیر/گیلسونایت است اش 15 در صد بیشتر برای تولید کنندگان عایق مناسب است ولی برای تولید قیر 60/70 یا باید قبلا اش زدایی کنید یا گیلسونایت با اش کمتر از 2 در صد را مورد استفده قرا ردهید اگر چنین قیر طبیعی در دسترس ندارید بعد از پخت یک چدا کننده اش از قیر نیز به خط تولید اضافه کنید دقت شود هرچه تعداد پخت ها بیشتر گردد اسکیلی که این اش ها در ملتر میکسر شما میبندند آنقدر زیاد میشود که دیگر قادر به بهره برداری از ان نخواهید بود .
اسم کتاب " کتابدستی عایق زطوبتی " است و فقط در اختیار تولید کنندگان عایق است آنها هریک بطور مستقل این کتاب را خریداری کرده اند .
در مورد گیلسونایت مقالاتی دارم که هنوز انرا پخش نکرده ام بجز تعداد معدودی تولید کنندگان که از اینجانب مشاوره میگیرند .
جناب دکتر عراقی سپاسگزارم.
کیفیت گیلسونایت در کاهش عیبهای فوق چقدر تاثیر داره؟
گیلسونایتی که برای مخلوط کردن مد نظر داریم با خاکستر زیر 15 درصد و درصد کربن 70-80 است.
بیشتر و کم کردن درصدهای فوق تاثیری روی کیفیت نهایی قیر 60/70 داره؟

لطفا اگر امکان داره کتبی در زمینه گیلسونایت و کاربرد آن معرفی بفرمایید.
اسم دقیق کتاب قیر و عایقی که فرمودید رو هم بزارید

متشکرم
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای اینکه علل تغییر خواص رئو لوژیک قیر در اثر دمیدن هوا به آن ،بخوبی درک شود لازمست به ساختار مولکولی قیرهای نفتی توجه شود چون تجزیه قیر به اجزا سازنده اش ساده نیست لذا انها را با استفاده از تراسب حلالی و کروماتوگرافی به دسته جاتی از اجزا تفکیک میکنند در تجزیه قیر همانطور که اشاره شد در حلال هپتان دو فاز آسفالتین و مالتین مشاهده میشود مالتین ها به نوبه خود در کروماتوگرافی به هیدروکربن های اشباع شده ،،آروماتها و رزینها تجزیه میشوند بخش آسفالتین قیر ترکیبی از پلی سیکلیکهای کندانس شده دارای زنجیر های الیفاتیک با جرم مولکولی زیاد است جاذبه نیروهای مولکول مواد آسفالتینی از پیوند هیدروژنی بین گروه های قطبی بدست می آید و شکل ساختمانی مسطح حلقه های پلی سیکلیک در جاذبه مذکور تاثیر متقابل دارد به این ترتیب که هرچه دما بالاتر رود جاذبه مولکولی کاهش میابد این پدیده به خاصیت ویسکوالاستیک بودن قیر مرتبط است
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشخصات دو نوع قیر ایران

مشخصات دو نوع قیر ایران

قیر 60/70 ایران دارای 8.885 درصد مواد آسفالتینی و 21.941 درصد پارافینی و 45.1 درصد آروماتیک ها و مابقی رزینهاست وقتی دمیده میشود و به قیر 85/25 تبدیل میگردد دارای 19.435 درصد مواد آسفالتینی و 19.87 درصد مواد پارافینی و 32.8 درصد آروماتیک ها و ابقی رزینها را میسازد چنانچه ملاحظه میشود بعد از دمیدن مقدار آسفالتین ها بیشتر شده و از پارافینها و آروماتیک ها کاسته شده است .
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرحی بر دمیدن قیر

شرحی بر دمیدن قیر

دمیدن به قیر موجب میگردد که حباب های هوا از قیر پالایش مستقیم در دمای بالا عبور کند تجزیه و تحلیل دقیق فرایند مذکور ساده نیست ولی میتوان دو تیپ واکنش را در ان مشاهده کرد 1- واکنش های تراکمی 2- واکنش شیمیایی
- نتیجه واکنشهای تراکمی عبارتست از افزایش غلظت و وزن مولکولی مواد آسفالتینی
-و واکنش هاش شیمیایی همراه با اکسیژن باعث میشود پلاریتی آسفالتین ها افزایش یابد
افزایش غلظت و پلاریتی آسفالتین ها سبب میگردند که توزیع وزن مولکولی آسفالتین ها به مقادیر بالاتری شیفت نماید و چون افزایش وزن مولکولی موجب افزایش جاذبه نیروهای بین مولکولی آسفالتین ها میشود لذا اولا حساسیت قیر به دما کاهش یافته نقطه نرمی قیر بالاتر می رود و در ثانی درجه نفوذ پذیری قیر کاهش می یابد .
موارد مورد اشاره صرفا به دمیدن هوا به قیرهای پالایش مستقیم مرتبط است و شامل تغلیظ نفتکوره و یا ته مانده بر ج تقطیر در خلا وتولید قیرهای اکسیده با نقطه نرمی بیش از صد درجه نمیشود چرا که بالا بردن دمای نقطه نرمی بیش از 100 بجای پلیمره کردن آسفالتین ها انها را سوزانده و قیر های اکسیده با نقطه نرمی بالای 100 درجه تولید می نماید .
 

amirdolu

کاربر بیش فعال
سلام
درساخت "طی شیشه شور اتومبیل" از چه لاستیکی استفاده میشه؟
فرایند تولیدش قالبگیریه؟
 

abbas67set

عضو جدید
اش زدایی از قیر طبیعی از الزامات ساخت آمیزه های قیر/گیلسونایت است اش 15 در صد بیشتر برای تولید کنندگان عایق مناسب است ولی برای تولید قیر 60/70 یا باید قبلا اش زدایی کنید یا گیلسونایت با اش کمتر از 2 در صد را مورد استفده قرا ردهید اگر چنین قیر طبیعی در دسترس ندارید بعد از پخت یک چدا کننده اش از قیر نیز به خط تولید اضافه کنید دقت شود هرچه تعداد پخت ها بیشتر گردد اسکیلی که این اش ها در ملتر میکسر شما میبندند آنقدر زیاد میشود که دیگر قادر به بهره برداری از ان نخواهید بود .
اسم کتاب " کتابدستی عایق زطوبتی " است و فقط در اختیار تولید کنندگان عایق است آنها هریک بطور مستقل این کتاب را خریداری کرده اند .
در مورد گیلسونایت مقالاتی دارم که هنوز انرا پخش نکرده ام بجز تعداد معدودی تولید کنندگان که از اینجانب مشاوره میگیرند .

سپاسگزارم دکتر عراقی عزیز...اطلاعات بسیار خوبی به اشتراک گذاشتید

جناب عراقی، گیلسونایت با اش 2 در دسترس نیست متاسفانه و اگر باشد هزینه ای بسیار بالا دارد و از قیمت VB هم بیشتر تمام می شود.
دو نوع قیر در اختیار داریم...
خاکستر 15 درصد و کربن 75 درصد
خاکستر 5 درصد و کربن 50 درصد

به نظر شما کدام یکی برای راه سازی و اسفالت مناسب تر است؟

در مورد جمله قرمز شده هم توضیحی بفرمایید
:gol:
 
آخرین ویرایش:

abbas67set

عضو جدید
جناب عراقی، نحوه خریداری کتاب عایق رطوبی به چه صورت است؟ امکان خریدش برای ما هست؟
در مورد دریافت مشاوره هم همینطور...توضیحی بفرمایید.
اگر هم امکان دارد در مورد راه اندازی واحد اش زدایی قیر طبیعی هم توضیحی بفرمایید.(هزینه راه اندازی، مجوزها، درامدزایی و ... )
متشکرم
 
آخرین ویرایش:

worya123

عضو جدید
20140205_161523.jpg20140205_175902.jpg
​ همواره خوراک ورودی واحد Visbreaker ته مانده برج تقطیر در خلا (VB) است این ته مانده در پالایشگاه تهران در محدوده قیر 180/200 و در تبریز 85/100 است علت اینکه نام پالایش مستقیم به قیرهای پن گرید(چون فقط با نفوذ پذیری تعریف میشند پن گرید هم نام دارند ) میدهد برای اینستکه فرایند خاصی روی آنها انجام نمیگیرد در واحد visbreaker ماده ای بنام DAO یا دی آسفالتد اویل یا اویلی که آسفالت ان گرفته شده ، به همراه گازهای سبک خارج میشود و بدون دمش هوا قیر برای فروش به بازار عرضه میگردد (این قیر را در بازار قیر شل گویند ) چنانچه هوا به قیر 60/70 که با سلابس انرا میکس میکنند در مدت 8 ساعت دمیده شود قیر 85/25 تولید میشود دمش هوا نمیتواند از قیر هیدروژن زدایی نماید گفته شده که مولکولهای اکسیژن بین ماکرو مولکولهای آسفالتینی قرار گرفته پن انرا بالا میبرند از جائیکه کارخانه شل , برخی تولید کنندگان مهم فراورده های نفتی نام R گرید به آن داده اند (یعنی Rubberized grade ) از این بابت اعتقاد بر اینستکه ماکرو مولکولهای آسفالتین ها با واسطه اکسیژن بهم پیوسته شده خاصیت رابری انرا تقویت کرده اند اثبات این امر هم با آزمون انعطاف پذیری در سرما نشان داده شده که قیرهای دمیده انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پالایش مستقیم از خودشان در سرما نشان میدهند .
- در مورد پروسه هیدروژن زدایی حین دمیدن هوا به قیر مستند علمی معتبر ارائه دهید .بنده سالها به قیر هوا دمیدم متوجه آب آن نشدم .
- قیر شامل دو ماده اصلی یعنی آسفالتین ها و مالتین هاست که مالتین ها شامل رزین ها ،آروماتها و پارافین هاست لطفا بیلان جرمی وقتی هوا به قیر دمیده میشود و در صد آسفالتین ها کم میشود را مرقوم بدارید(به ویژه وقتی وکیوم سلابس ها هم وارد ترکیب میشوند ) . و یا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم را در سایت قرار دهید تا بتوان انرا مقایسه کرد .
- نتیجه آزمون انعطاف پذیری در سرما برای قیر 85/25 و 60/70 را هم لطفا در سایت قرار دهید . اگر در اختیار ندارید یا به جزوات و مقالات بنده در شرکت نفت رجوع کنید و یا به استاندارد نگاشته توسط اینجانب و همکاران به تست مربوطه رجوع نمایید .



چنانچه هوا به قیر 60/70 که با سلابس انرا میکس میکنند در مدت 8 ساعت دمیده شود قیر 85/25 تولید میشود

به هیچ وجه گفته علمی نمی باشد چون بر حسب % فلاکس, ریت دما و دبی هوا دمیده مشخصات آن تغیر می کند شما بایید تمامی این پارامترها را همراه زمان گزارش کنید وتنها گزارش زمان کافی نیست

گفته شده که مولکولهای اکسیژن بین ماکرو مولکولهای آسفالتینی قرار گرفته پن انرا بالا میبرند از جائیکه کارخانه شل , برخی تولید کنندگان مهم فراورده های نفتی نام R گرید به آن داده اند (یعنی Rubberized grade ) از این بابت اعتقاد بر اینستکه ماکرو مولکولهای آسفالتین ها با واسطه اکسیژن بهم پیوسته شده خاصیت رابری انرا تقویت کرده اند اثبات این امر هم با آزمون انعطاف پذیری در سرما نشان داده شده که قیرهای دمیده انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پالایش مستقیم از خودشان در سرما نشان میدهند .

نمی دونم اینو کی گفته( گفته شده) ولی شخصا بر عکس شمابه نقل قول وتجربیات شفاهی زیاد اعتقادی ندارم و بیشتر مستندات و منابع علمی ثابت شده ومعتبر رو ترجیح میدم
واقعا تعجب می کنم از این نوشتتون , قیرoxاز شکننده ترین قیرهاستox از شکننده ترین قیرهاست من نمی دونم رو چه اصلی می گید کلد بندینگ 85/25 از 60/70 بیشتر و این حرفتون اصلابرای من قابل قبول نیست.
من نمی دونم این حرف رو رو چه حسابی وسند ومدرکی می گید کارخونه شل بیچاره هم فکر نکنم روحشم از این گفته شما خبر داشته باشه چون من هرچی کتاب شل روخ.ندم همچین چیزی رو اصلا ندیدم و شما از روی چه چیزی این حرف رو می زنید من نمی دونم لطفا منبع رو در سایت قرار بدید
کلمه R در اینجا مخفف r نیست بلکه مخفف تست نقطه نرمی ring &boal برای اینکه پن گرید اشتباه گرفته نشه ubberizeک

در مورد پروسه هیدروژن زدایی حین دمیدن هوا به قیر مستند علمی معتبر ارائه دهید .بنده سالها به قیر هوا دمیدم متوجه آب آن نشدم

صفحه 44
صفحه 16 THE SHELL BITUMEN HANDBOOKو THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOOK
دقیقا به کلمه هیدروژنزدایی(پیوست شده)dehydrogenation) اشاره کرده است
در پروسه هوادهی هوا به درون قیر دمیده میشسود وگاز وبخار آب از طریق لوله متصل به بالا برج خارج می شود که به دلیل خورنده بودن و بوی بد آن مستقیما بوسیله زباله سوز از بین می رود من نمی دونم شما در چه اشلی کار می کنید ولی اگر به صورت صنعتی کار کردخ باشید وآب حاصل از هوادهی رو تا حالا ندید واقعا جای تعجب داره

- قیر شامل دو ماده اصلی یعنی آسفالتین ها و مالتین هاست که مالتین ها شامل رزین ها ،آروماتها و پارافین هاست لطفا بیلان جرمی وقتی هوا به قیر دمیده میشود و در صد آسفالتین ها کم میشود را مرقوم بدارید(به ویژه وقتی وکیوم سلابس ها هم وارد ترکیب میشوند ) . و یا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم را در سایت قرار دهید تا بتوان انرا مقایسه کرد .
نوشته شما رو اصلاح می کنم قیر شامل 4 جز اصلی یعنی آسفالتین رزین آروماتیک ترکیبات اشباع



من نمی دونم شما کاهش اسفالتنس قیر در حین هوادهی رو از کجا آوردید اگه منظورتون نوشته منه کاملا بر عکس چون من گفتم که :

% آسفالتین های قیر نسبت یه فاز مالتن بیشتر می شود(آسفالتنس افزایش,%آروماتیک کاهش و%رزین واجزا قیر ثابت می ماند)
که اگه به نوشته من رجوع کنید وبیشتر توجه بفرمایید متوجه اشتباهتون می شید

شما اگر به صفحه 61 THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOO مراجعه کنید(pdfضمیمه شده) جدول4.4 کاملا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم ذکر شده

- نتیجه آزمون انعطاف پذیری در سرما برای قیر 85/25 و 60/70 را هم لطفا در سایت قرار دهید . اگر در اختیار ندارید یا به جزوات و مقالات بنده در شرکت نفت رجوع کنید و یا به استاندارد نگاشته توسط اینجانب و همکاران به تست مربوطه رجوع نمایید

من هثچ رابطهای بین تست کلد بندینگ وترکیب درصد مواد سازنده قیر رو متوجه نمی شم شایید بخاطر این که استاندارد نگاشته توسط شما و همکاران محترمتونه دلبستگی خاصی دارید
ممنون از توصیتون ولی من به منابع معتبر تر بیشتر اعتقاد دارم مثل همین رفرنسی که بهش رجوع کردم اگه جسارت نشه اکثر منابع فارسی غیر قابل اطمینان و سندیت هستند
منهم به شما توصیه می کنم از منابع معتبر تر و به روزتری استفاده کنید
موفق باشید
 

worya123

عضو جدید
گیلسونایت پخته شده با VB و یا نفتکوره میتواند منجر به تولید قیر 60/70 شود ولی دو آزمون انرا پاس نمیکند
- داکتیلیتی این محصول کمتر از داکتیلیتی 100 در صد قیر 60/70 است به همین علت چسبندگی کافی با Aggregate ها را نخواهد داشت بعبارتی شن و ماسه آسفالت بعد از مدتی جدا میشوند
- آزمون دکتر یا اسپات تست را هم پاسخگو نیست البته بسیاری از معایب مزبور را در صورت استفاده از وی بی هایی که از 180/200 هم شل تر باشند میتواند کاهش داد
روش دیگر کاهش این عیب افزایش مقادیر جزیی از پلی فسفریک اسید در قیر است بویژه هنگامی که پخت آسفالت آغاز میشود .

آزمایش داکتیلیتی هیچ ربطی به چسبندگی قیر ندارد وبه هیچ عنوان مجدادا تاکید می کنم به هیچ عنوان از روی داکتیلیتی نمی توان در مورد چسبندگی قضاوت کرد آزمایش داکتیلیتی نشان دهنده پیوستگی(cohesive) قیر و هیچ ربطی چسبندگی کافی با Aggregate ها ندارد من نمی دونم شما بر چه اساس وپایه ومنبعی این حرف رو می زنید لطف کنید منبع و رفرنستون رو تو سایت قرار بدید
برای تعیین چسبندگی قیر بایید آزمایش مارشال رو انجام داد
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مشاهده پیوست 193473مشاهده پیوست 193474



چنانچه هوا به قیر 60/70 که با سلابس انرا میکس میکنند در مدت 8 ساعت دمیده شود قیر 85/25 تولید میشود

به هیچ وجه گفته علمی نمی باشد چون بر حسب % فلاکس, ریت دما و دبی هوا دمیده مشخصات آن تغیر می کند شما بایید تمامی این پارامترها را همراه زمان گزارش کنید وتنها گزارش زمان کافی نیست

گفته شده که مولکولهای اکسیژن بین ماکرو مولکولهای آسفالتینی قرار گرفته پن انرا بالا میبرند از جائیکه کارخانه شل , برخی تولید کنندگان مهم فراورده های نفتی نام R گرید به آن داده اند (یعنی Rubberized grade ) از این بابت اعتقاد بر اینستکه ماکرو مولکولهای آسفالتین ها با واسطه اکسیژن بهم پیوسته شده خاصیت رابری انرا تقویت کرده اند اثبات این امر هم با آزمون انعطاف پذیری در سرما نشان داده شده که قیرهای دمیده انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پالایش مستقیم از خودشان در سرما نشان میدهند .

نمی دونم اینو کی گفته( گفته شده) ولی شخصا بر عکس شمابه نقل قول وتجربیات شفاهی زیاد اعتقادی ندارم و بیشتر مستندات و منابع علمی ثابت شده ومعتبر رو ترجیح میدم
واقعا تعجب می کنم از این نوشتتون , قیرoxاز شکننده ترین قیرهاستox از شکننده ترین قیرهاست من نمی دونم رو چه اصلی می گید کلد بندینگ 85/25 از 60/70 بیشتر و این حرفتون اصلابرای من قابل قبول نیست.
من نمی دونم این حرف رو رو چه حسابی وسند ومدرکی می گید کارخونه شل بیچاره هم فکر نکنم روحشم از این گفته شما خبر داشته باشه چون من هرچی کتاب شل روخ.ندم همچین چیزی رو اصلا ندیدم و شما از روی چه چیزی این حرف رو می زنید من نمی دونم لطفا منبع رو در سایت قرار بدید
کلمه R در اینجا مخفف r نیست بلکه مخفف تست نقطه نرمی ring &boal برای اینکه پن گرید اشتباه گرفته نشه ubberizeک

در مورد پروسه هیدروژن زدایی حین دمیدن هوا به قیر مستند علمی معتبر ارائه دهید .بنده سالها به قیر هوا دمیدم متوجه آب آن نشدم

صفحه 44
صفحه 16 THE SHELL BITUMEN HANDBOOKو THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOOK
دقیقا به کلمه هیدروژنزدایی(پیوست شده)dehydrogenation) اشاره کرده است
در پروسه هوادهی هوا به درون قیر دمیده میشسود وگاز وبخار آب از طریق لوله متصل به بالا برج خارج می شود که به دلیل خورنده بودن و بوی بد آن مستقیما بوسیله زباله سوز از بین می رود من نمی دونم شما در چه اشلی کار می کنید ولی اگر به صورت صنعتی کار کردخ باشید وآب حاصل از هوادهی رو تا حالا ندید واقعا جای تعجب داره

- قیر شامل دو ماده اصلی یعنی آسفالتین ها و مالتین هاست که مالتین ها شامل رزین ها ،آروماتها و پارافین هاست لطفا بیلان جرمی وقتی هوا به قیر دمیده میشود و در صد آسفالتین ها کم میشود را مرقوم بدارید(به ویژه وقتی وکیوم سلابس ها هم وارد ترکیب میشوند ) . و یا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم را در سایت قرار دهید تا بتوان انرا مقایسه کرد .
نوشته شما رو اصلاح می کنم قیر شامل 4 جز اصلی یعنی آسفالتین رزین آروماتیک ترکیبات اشباع



من نمی دونم شما کاهش اسفالتنس قیر در حین هوادهی رو از کجا آوردید اگه منظورتون نوشته منه کاملا بر عکس چون من گفتم که :

% آسفالتین های قیر نسبت یه فاز مالتن بیشتر می شود(آسفالتنس افزایش,%آروماتیک کاهش و%رزین واجزا قیر ثابت می ماند)
که اگه به نوشته من رجوع کنید وبیشتر توجه بفرمایید متوجه اشتباهتون می شید

شما اگر به صفحه 61 THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOO مراجعه کنید(pdfضمیمه شده) جدول4.4 کاملا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم ذکر شده

- نتیجه آزمون انعطاف پذیری در سرما برای قیر 85/25 و 60/70 را هم لطفا در سایت قرار دهید . اگر در اختیار ندارید یا به جزوات و مقالات بنده در شرکت نفت رجوع کنید و یا به استاندارد نگاشته توسط اینجانب و همکاران به تست مربوطه رجوع نمایید

من هثچ رابطهای بین تست کلد بندینگ وترکیب درصد مواد سازنده قیر رو متوجه نمی شم شایید بخاطر این که استاندارد نگاشته توسط شما و همکاران محترمتونه دلبستگی خاصی دارید
ممنون از توصیتون ولی من به منابع معتبر تر بیشتر اعتقاد دارم مثل همین رفرنسی که بهش رجوع کردم اگه جسارت نشه اکثر منابع فارسی غیر قابل اطمینان و سندیت هستند
منهم به شما توصیه می کنم از منابع معتبر تر و به روزتری استفاده کنید
موفق باشید


کتاب

از این لینک به قیمت 150 دلار قابل خرید است:

http://www.icevirtuallibrary.com/content/book/101041

افرادی که پول ندارند میتوانند از این لینک به صورت رایگان داون لود کنند:

http://www.mediafire.com/download/sbjghf23outoj7m/The+Shell+Bitumen+Handbook,+Fifth+Edition.pdf


استاندارد طراحی مخازن قیر API 650 را هم از لینک زیر میتوانید داون لود کنید:

https://law.resource.org/pub/us/cfr/ibr/002/api.650.2007.pdf

کتاب دومی THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOOK را پیدا نکردم
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما آنطوری که دوست دارید فکر کنید و بر همان اساس هم اقدام کنید
خرد نگهدارتان






مشاهده پیوست 193473مشاهده پیوست 193474



چنانچه هوا به قیر 60/70 که با سلابس انرا میکس میکنند در مدت 8 ساعت دمیده شود قیر 85/25 تولید میشود

به هیچ وجه گفته علمی نمی باشد چون بر حسب % فلاکس, ریت دما و دبی هوا دمیده مشخصات آن تغیر می کند شما بایید تمامی این پارامترها را همراه زمان گزارش کنید وتنها گزارش زمان کافی نیست

گفته شده که مولکولهای اکسیژن بین ماکرو مولکولهای آسفالتینی قرار گرفته پن انرا بالا میبرند از جائیکه کارخانه شل , برخی تولید کنندگان مهم فراورده های نفتی نام R گرید به آن داده اند (یعنی Rubberized grade ) از این بابت اعتقاد بر اینستکه ماکرو مولکولهای آسفالتین ها با واسطه اکسیژن بهم پیوسته شده خاصیت رابری انرا تقویت کرده اند اثبات این امر هم با آزمون انعطاف پذیری در سرما نشان داده شده که قیرهای دمیده انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پالایش مستقیم از خودشان در سرما نشان میدهند .

نمی دونم اینو کی گفته( گفته شده) ولی شخصا بر عکس شمابه نقل قول وتجربیات شفاهی زیاد اعتقادی ندارم و بیشتر مستندات و منابع علمی ثابت شده ومعتبر رو ترجیح میدم
واقعا تعجب می کنم از این نوشتتون , قیرoxاز شکننده ترین قیرهاستox از شکننده ترین قیرهاست من نمی دونم رو چه اصلی می گید کلد بندینگ 85/25 از 60/70 بیشتر و این حرفتون اصلابرای من قابل قبول نیست.
من نمی دونم این حرف رو رو چه حسابی وسند ومدرکی می گید کارخونه شل بیچاره هم فکر نکنم روحشم از این گفته شما خبر داشته باشه چون من هرچی کتاب شل روخ.ندم همچین چیزی رو اصلا ندیدم و شما از روی چه چیزی این حرف رو می زنید من نمی دونم لطفا منبع رو در سایت قرار بدید
کلمه R در اینجا مخفف r نیست بلکه مخفف تست نقطه نرمی ring &boal برای اینکه پن گرید اشتباه گرفته نشه ubberizeک

در مورد پروسه هیدروژن زدایی حین دمیدن هوا به قیر مستند علمی معتبر ارائه دهید .بنده سالها به قیر هوا دمیدم متوجه آب آن نشدم

صفحه 44
صفحه 16 THE SHELL BITUMEN HANDBOOKو THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOOK
دقیقا به کلمه هیدروژنزدایی(پیوست شده)dehydrogenation) اشاره کرده است
در پروسه هوادهی هوا به درون قیر دمیده میشسود وگاز وبخار آب از طریق لوله متصل به بالا برج خارج می شود که به دلیل خورنده بودن و بوی بد آن مستقیما بوسیله زباله سوز از بین می رود من نمی دونم شما در چه اشلی کار می کنید ولی اگر به صورت صنعتی کار کردخ باشید وآب حاصل از هوادهی رو تا حالا ندید واقعا جای تعجب داره

- قیر شامل دو ماده اصلی یعنی آسفالتین ها و مالتین هاست که مالتین ها شامل رزین ها ،آروماتها و پارافین هاست لطفا بیلان جرمی وقتی هوا به قیر دمیده میشود و در صد آسفالتین ها کم میشود را مرقوم بدارید(به ویژه وقتی وکیوم سلابس ها هم وارد ترکیب میشوند ) . و یا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم را در سایت قرار دهید تا بتوان انرا مقایسه کرد .
نوشته شما رو اصلاح می کنم قیر شامل 4 جز اصلی یعنی آسفالتین رزین آروماتیک ترکیبات اشباع



من نمی دونم شما کاهش اسفالتنس قیر در حین هوادهی رو از کجا آوردید اگه منظورتون نوشته منه کاملا بر عکس چون من گفتم که :

% آسفالتین های قیر نسبت یه فاز مالتن بیشتر می شود(آسفالتنس افزایش,%آروماتیک کاهش و%رزین واجزا قیر ثابت می ماند)
که اگه به نوشته من رجوع کنید وبیشتر توجه بفرمایید متوجه اشتباهتون می شید

شما اگر به صفحه 61 THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOO مراجعه کنید(pdfضمیمه شده) جدول4.4 کاملا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم ذکر شده

- نتیجه آزمون انعطاف پذیری در سرما برای قیر 85/25 و 60/70 را هم لطفا در سایت قرار دهید . اگر در اختیار ندارید یا به جزوات و مقالات بنده در شرکت نفت رجوع کنید و یا به استاندارد نگاشته توسط اینجانب و همکاران به تست مربوطه رجوع نمایید

من هثچ رابطهای بین تست کلد بندینگ وترکیب درصد مواد سازنده قیر رو متوجه نمی شم شایید بخاطر این که استاندارد نگاشته توسط شما و همکاران محترمتونه دلبستگی خاصی دارید
ممنون از توصیتون ولی من به منابع معتبر تر بیشتر اعتقاد دارم مثل همین رفرنسی که بهش رجوع کردم اگه جسارت نشه اکثر منابع فارسی غیر قابل اطمینان و سندیت هستند
منهم به شما توصیه می کنم از منابع معتبر تر و به روزتری استفاده کنید
موفق باشید
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
06-02-2014 09-20-33 عصر.jpg
ایجاد تغییر در تفکر شما در برنامه کاری من نیست شما همانطور که فهمیدید عمل کنید ولی یک نمونه قیر پخته شده با گیلسونایت و یک نمونه قیر 60/70 را بردارید و درون ان سوزن فرو کنید قیر 60/70 با سوزن هنگام بیرون کشیدن همراهی میکند ولی با قیر پخته شده با گیلسونایت همراهی نخواهد کرد و سطح سوزن کماکان تمیز بافی میماند (به خاصیت کشسانی یا داکتیلیتی تصویر توجه نمایید)

- تست مارشال برای اندازه گیری مدول الاستیسیته مخلوط آسفالت است .
- در آزمایشگاه جهت تعیین شاخصی از چسبندگی قیر مقدار قابلیت شکل پذیری (خاصیت انگمی)قیر را می سنجند هزچه قیر شکل پذیر تر باشد چسبنده تر است و خاصیت شکل پذیری قیر عبارتست از مقدار ازدیاد طول یک نمونه قیر بر حسب سانتیمتر که بصورت استاندارد کشیده شود تا به نقطه پارگی برسد .(این از لحاظ فیزیکی است )
- از دیدگاه شیمیایی ماده ای که خاصیت چسبندگی قیر را زیاد میکند رزین هاست در واقع رزین بیشتر یعنی چسبندگی بیشتر و آسفالتین بیشتر یعنی چسبندگی کمتر به همین علت در تولید آسفالت از موادی که آسفالتین زیاد دارد مثل گیلسونایت و قیر دمیده نباید استفاده کرد اما چون قیر شل هم در تابستان روان میشود و از آسفالت بیرون میزند به آسفالت مواد شیمیایی و گاها آخال رابری و دیگر مواد اضافه میشود .
آزمایش داکتیلیتی هیچ ربطی به چسبندگی قیر ندارد وبه هیچ عنوان مجدادا تاکید می کنم به هیچ عنوان از روی داکتیلیتی نمی توان در مورد چسبندگی قضاوت کرد آزمایش داکتیلیتی نشان دهنده پیوستگی(cohesive) قیر و هیچ ربطی چسبندگی کافی با Aggregate ها ندارد من نمی دونم شما بر چه اساس وپایه ومنبعی این حرف رو می زنید لطف کنید منبع و رفرنستون رو تو سایت قرار بدید
برای تعیین چسبندگی قیر بایید آزمایش مارشال رو انجام داد
 
آخرین ویرایش:

abbas67set

عضو جدید
فکر کنم این تعریفی از داکتیلیتی باشه:

براي تعيين نشانه اي از چسبندگي قيرها مقدار قابليت شکل پذيري (Ductitlity) آنها اندازه گيري مي شود . زيرا هر اندازه قيري چسبنده تر باشد داراي قابليت شکل پذيري بيشتري خواهد بود . طبق تعريف ، خاصيت شکل پذيري (انگمي) يک قير عبارتست از ميزان افزايش طولي که نمونه قير با شکل و ابعاد معين مي تواند کش بيايد تا پاره نشود .
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
در دو صفحه گزارش ارائه شده نکات زیر قابل توجه است :
1- چون اینجا مینویسه Vacuum Residue شما هم میگویید VR ولی در ایزان میگن وکیوم باتم و مینویسند VB
2- هیچکدو م از قیر هایی که نوشته با قیر ما شباهتی ندارند جون الف : نفتخام های پارافینی با دو نوع دیگر نفت خام فرق میکند ب: فرایند های پالایشی هم مثل هم نیستند فقط پالایشگاه آبادان با شل مشابهت داشت که الان کاملا فعال نیست
3- چنانچه مشاهده مینمایید مقدار آسفالتین ها در قیر دمیده بیشتر از قیر پالایش مستقیم ثبت شده
4- نه تنها شل بلکه تمامی محققین هنوز در واکنش ها و شیمی قیر با قاطعیت چیزی نمی نویسند به همین علت در این گزارش نیز سه نوع واکنش را پیش بینی کرده الف :اکسید شدن ب- دی هیدروژناسیون ج : پلیمزیزاسیون
ولی تقسیم بندی واکنش ها به تراکمی و شیمیایی بسیار جامع تر است
خرد نگهدارتان
worya123;728 9370 گفت:
مشاهده پیوست 193473مشاهده پیوست 193474



چنانچه هوا به قیر 60/70 که با سلابس انرا میکس میکنند در مدت 8 ساعت دمیده شود قیر 85/25 تولید میشود

به هیچ وجه گفته علمی نمی باشد چون بر حسب % فلاکس, ریت دما و دبی هوا دمیده مشخصات آن تغیر می کند شما بایید تمامی این پارامترها را همراه زمان گزارش کنید وتنها گزارش زمان کافی نیست

گفته شده که مولکولهای اکسیژن بین ماکرو مولکولهای آسفالتینی قرار گرفته پن انرا بالا میبرند از جائیکه کارخانه شل , برخی تولید کنندگان مهم فراورده های نفتی نام R گرید به آن داده اند (یعنی Rubberized grade ) از این بابت اعتقاد بر اینستکه ماکرو مولکولهای آسفالتین ها با واسطه اکسیژن بهم پیوسته شده خاصیت رابری انرا تقویت کرده اند اثبات این امر هم با آزمون انعطاف پذیری در سرما نشان داده شده که قیرهای دمیده انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پالایش مستقیم از خودشان در سرما نشان میدهند .

نمی دونم اینو کی گفته( گفته شده) ولی شخصا بر عکس شمابه نقل قول وتجربیات شفاهی زیاد اعتقادی ندارم و بیشتر مستندات و منابع علمی ثابت شده ومعتبر رو ترجیح میدم
واقعا تعجب می کنم از این نوشتتون , قیرoxاز شکننده ترین قیرهاستox از شکننده ترین قیرهاست من نمی دونم رو چه اصلی می گید کلد بندینگ 85/25 از 60/70 بیشتر و این حرفتون اصلابرای من قابل قبول نیست.
من نمی دونم این حرف رو رو چه حسابی وسند ومدرکی می گید کارخونه شل بیچاره هم فکر نکنم روحشم از این گفته شما خبر داشته باشه چون من هرچی کتاب شل روخ.ندم همچین چیزی رو اصلا ندیدم و شما از روی چه چیزی این حرف رو می زنید من نمی دونم لطفا منبع رو در سایت قرار بدید
کلمه R در اینجا مخفف r نیست بلکه مخفف تست نقطه نرمی ring &boal برای اینکه پن گرید اشتباه گرفته نشه ubberizeک

در مورد پروسه هیدروژن زدایی حین دمیدن هوا به قیر مستند علمی معتبر ارائه دهید .بنده سالها به قیر هوا دمیدم متوجه آب آن نشدم

صفحه 44
صفحه 16 THE SHELL BITUMEN HANDBOOKو THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOOK
دقیقا به کلمه هیدروژنزدایی(پیوست شده)dehydrogenation) اشاره کرده است
در پروسه هوادهی هوا به درون قیر دمیده میشسود وگاز وبخار آب از طریق لوله متصل به بالا برج خارج می شود که به دلیل خورنده بودن و بوی بد آن مستقیما بوسیله زباله سوز از بین می رود من نمی دونم شما در چه اشلی کار می کنید ولی اگر به صورت صنعتی کار کردخ باشید وآب حاصل از هوادهی رو تا حالا ندید واقعا جای تعجب داره

- قیر شامل دو ماده اصلی یعنی آسفالتین ها و مالتین هاست که مالتین ها شامل رزین ها ،آروماتها و پارافین هاست لطفا بیلان جرمی وقتی هوا به قیر دمیده میشود و در صد آسفالتین ها کم میشود را مرقوم بدارید(به ویژه وقتی وکیوم سلابس ها هم وارد ترکیب میشوند ) . و یا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم را در سایت قرار دهید تا بتوان انرا مقایسه کرد .
نوشته شما رو اصلاح می کنم قیر شامل 4 جز اصلی یعنی آسفالتین رزین آروماتیک ترکیبات اشباع



من نمی دونم شما کاهش اسفالتنس قیر در حین هوادهی رو از کجا آوردید اگه منظورتون نوشته منه کاملا بر عکس چون من گفتم که :

% آسفالتین های قیر نسبت یه فاز مالتن بیشتر می شود(آسفالتنس افزایش,%آروماتیک کاهش و%رزین واجزا قیر ثابت می ماند)
که اگه به نوشته من رجوع کنید وبیشتر توجه بفرمایید متوجه اشتباهتون می شید

شما اگر به صفحه 61 THE SHELL BITUMEN INDUSTERIAKL HANDBOO مراجعه کنید(pdfضمیمه شده) جدول4.4 کاملا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم ذکر شده

- نتیجه آزمون انعطاف پذیری در سرما برای قیر 85/25 و 60/70 را هم لطفا در سایت قرار دهید . اگر در اختیار ندارید یا به جزوات و مقالات بنده در شرکت نفت رجوع کنید و یا به استاندارد نگاشته توسط اینجانب و همکاران به تست مربوطه رجوع نمایید

من هثچ رابطهای بین تست کلد بندینگ وترکیب درصد مواد سازنده قیر رو متوجه نمی شم شایید بخاطر این که استاندارد نگاشته توسط شما و همکاران محترمتونه دلبستگی خاصی دارید
ممنون از توصیتون ولی من به منابع معتبر تر بیشتر اعتقاد دارم مثل همین رفرنسی که بهش رجوع کردم اگه جسارت نشه اکثر منابع فارسی غیر قابل اطمینان و سندیت هستند
منهم به شما توصیه می کنم از منابع معتبر تر و به روزتری استفاده کنید
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ایجاد تغییر در تفکر شما در برنامه کاری من نیست شما همانطور که فهمیدید عمل کنید ولی یک نمونه قیر پخته شده با گیلسونایت و یک نمونه قیر 60/70 را بردارید و درون ان سوزن فرو کنید قیر 60/70 با سوزن هنگام بیذون کشیدن همراهی میکند ولی با قیر پخته شده با گیلسونایت همراهی نخواهد کرد و سطح سوزن کماکان تمیز بافی میماند .

جناب عراقی ببخشید که وسط بحث علمی شما دو بزرگوار میپرم

ولی یک مسئله ای به نظرم رسید

فکر میکنم نظر هر دو شما بزرگواران درست باشد

منتها گیلسونایت داریم تا گیلسونایت و قیر پالایشگاهی داریم تا قیر پالایشگاهی 60/70

ممکن است یکی از دو نفر شما اساتید قیر یا گیلسونایت با پارافین کم و یکی دیگر قیر یا گیلسونایت با پارافین زیاد را بررسی و تست کرده باشند که نتیجه یک ماده ممکن است برعکس باشد
ممکن است کتاب شل هم درست نوشته باشد منتها در موادی که داخل این مواد وجود دارد ممکن است متفاوت باشند.

بعنوان مثال اگر پارافین یک قیر زیاد باشد قیر در ظاهر قیر است ولی در اصل پر از چربی است که چسبندگی ندارد و هنگام بیرون کشیدن سوزن همراهی نکند

در حالی که ممکن است گیلسونایت یا قیری پالایشگاهی باشد که پارافین آن کم باشد و هنگام بیرون کشیدن سوزن به قول شما همراهی کند.

به نظر من نباید گول نام ماده را خورد که این قیر پالایشگاهی است یا گیلسونایت است
باید دید آنالیز و محتوایش چیست.

ببخشید که وسط بحث شما پریدم.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح فرایند تولید قیر 85/25

شرح فرایند تولید قیر 85/25

برای تولید قیر 85/25 بر حسب دیزاین پالایشگاه یا از ته مانده برج تقطیر در خلا و یا از قیرهای پالایش مستقیم 60/70 و یا 85/100 استفاده میشود این مواد همراه با نفتگاز موم دار (Vac Slops ) به کانورتر خورانده میشوند نفتگاز موم دار با دمای 420 تا 500 در جه فارنهایت به تبدیل کننده هدایت میگردد هوا نیز توسط کمپرسور یا Blower به این برج وارد میشود و فشار و دما مخلوط در حدود 5 پاند نسبی و 500 درجه فارنهایت کنترل میگردد (اگر دما را کنترل ننمایید قیر اکسیده میشود ) یک جریان سرد برگشتی از محصول نهایی با درجه حرارت 350 درجه فارنهایت نیز با خوراک تبدیل کننده جهت کنترل دقیق تر دما با ان مخلوط میگردد بخار آب بعنوان خنک کننده به قسمت فوقانی تبدیل کننده تزریق میگردد تا هم چربی قیر را کم کند و هم این بخار نسبت مخلوط هیدروکربور ها و هوا در داخل تبدیل کننده را حفظ مینماید تا مانع اشتعال یا انفجار گردد . مقادیری کاندنسیت و بخارات آب تزریق شده از بالای برج خارج شده پس از سرد شدن ذخیره می گردند (در واقع به دو شکل آب وارد مخلوط میشود یکی از طریق کمپرسور که هوای محیط را به قیر می دمد و معمولا بر حسب دمای خشک و خیس و رطوبت نسبی هوای محیط مقدار ان قابل اندازه گیریست و یک نوع هم به لحاظ تزریق بخار اب وارد مخلوط میشود که در دمای 500 درجه فارنهایت حالت بخار دارد ). ترکیب در صد مواد مصرفی به قرار زیر است :
- قیر پالایش مستقیم 75 در صد حجمی
- نفتگاز موم دار 25 در صد
- هوای در شرایط متعارفی 900 فوت مکعب
- بخار آب 12 در صد حجمی
مدتی است که تولید کنندگان بخش خصوصی نفتکوره را می جوشانند و در برج های خوابیده تولید نوعی قیر اکسیده می نمایند در این فرایند ها احتمال وقوع واکنش های اکسیداسیون و سوختن و کربنیزه شدن قیر بسیار است ولی در پالایشگاه ها که سلابس و وی بی دارند پدیده اکسیده شدن قیر رخ نمی دهد بیشترین تمایل به سمت پلیمریزاسیون می باشد .
 
آخرین ویرایش:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیلسونایت ها ی کشور در مناطق گیلانغرب ،کوهدشت و خرم آباد ، اسلام آباد و ...... وجود دارند اغلب رگه های اسفالتینی بین 5 تا 15 در صد خاکستر دارند (در کوهدشت معدن آقای جان محمد زیر 2 در صد است ) در آنالیز گیلسونایت دیده شده بیشترین مقدار انرا آسفالتین ها تشکیل میدهد وقتی با قیر پالایش مستقیم میکس میشود منحنی سه تایی پارافین ها ،آسفالتین ها و آروماتیک ها را عوض میکند به همین علت خواص این مخلوط هیچوقت نمیتواند خواص قیر پالایشی را میت نماید به کرات هم مشاهده شده انهایی که از این نوع قیر برای آسفالت استفاده می نمایند بعد از مدت کوتاهی شن وماسه ان جدا میشود قبلا کشورهای شمالی مثل ارمنستان این آمیزه را میخریدند ولی بعلت عدم چسبندگی کافی این خرید قطع شد اخیرا هم از گرجستان سراغم اومدند و معایب کار را توضیح دادم به هر حال ما از فراورده های ایرانی صحبت میکنیم که پایه نفت خامش پارافینی است ولی در فرایند تولید قیر تمام این مواد مزاحم در واحد ویس بریکر حذف میشوند تا قیری تولید شود که رابطه صحیحی بین سه ماه اصلی بر قرار کند .
جناب عراقی ببخشید که وسط بحث علمی شما دو بزرگوار میپرم

ولی یک مسئله ای به نظرم رسید

فکر میکنم نظر هر دو شما بزرگواران درست باشد

منتها گیلسونایت داریم تا گیلسونایت و قیر پالایشگاهی داریم تا قیر پالایشگاهی 60/70

ممکن است یکی از دو نفر شما اساتید قیر یا گیلسونایت با پارافین کم و یکی دیگر قیر یا گیلسونایت با پارافین زیاد را بررسی و تست کرده باشند که نتیجه یک ماده ممکن است برعکس باشد
ممکن است کتاب شل هم درست نوشته باشد منتها در موادی که داخل این مواد وجود دارد ممکن است متفاوت باشند.

بعنوان مثال اگر پارافین یک قیر زیاد باشد قیر در ظاهر قیر است ولی در اصل پر از چربی است که چسبندگی ندارد و هنگام بیرون کشیدن سوزن همراهی نکند

در حالی که ممکن است گیلسونایت یا قیری پالایشگاهی باشد که پارافین آن کم باشد و هنگام بیرون کشیدن سوزن به قول شما همراهی کند.

به نظر من نباید گول نام ماده را خورد که این قیر پالایشگاهی است یا گیلسونایت است
باید دید آنالیز و محتوایش چیست.

ببخشید که وسط بحث شما پریدم.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
گيلسونايت چيست؟
گيلسونايت يا اسفالتوم يك هيدروكربن صمغي طبيعي است كه در برخي از كشور ها مثل ايران ،عراق و آمريكا وجود دارد . آسفالت طبيعي از آسفالتهاي نفتي بسیار سخت تر می باشد و معمولا با واژه هاي آسفالت طبيعي ، آسفالتيت ، آسفالتم يا uintait بيان ميگردد. .گيلسونايت مثل آسفالتهاي نفتي در حلالهاي اروماتيكي و اليفاتيكي حل شده و به علت داشتن خواص مشابه ، بعنوان قير با نقطه نرمي بالاتر از ان ياد ميگردد. گيلسونايت يك توده مشكي و مثل برخي از مواد معدني براق است اين ماده شكننده بوده و براحتي به پودري قهوه اي يا مشكي در ميايد.
معمولا رگه هاي گيلسونايت ابتدا در عمق دو تا شش فوتي ديده ميشود ولي در مواردي ميتوان تا عمق 28 فوتي هم به رگه هاي گسترده آن دست يافت رگه هاي گيلسونايت موازي يكديگر بوده و تا عمق 1500 فوتي هم ادامه ميابند اين رگه ها در نزديكي هاي زمين ضخامت كمتري دارند ولي هر چه به اعماق زمين نزديك تر شويد به ضخامت ان اضافه ميگردد.
ساموئل اچ گيلسون مصرف اين ماده طبيعي را از سال 1880 در ايزولاسيون ،پوشش تير هاي چوبي و ايزولاسيون كابلهاي برق ترويج داد و تا سال 1888 براي اين محصول طبيعي بازار گسترده اي بوجود اورد. ابتدا گيلسونايت به عنوان selects و Fines فروخته ميشد : معادني كه شكستگي هايي شبيه صدف داشته و نقطه نرميشان نيز پايين بود را Selects ناميدند و انهايي كه مدادي شكل بوده و نقطه نرمي بالاتري داشتند را Fines نام گذاري كردند. بطور معمول قيمت نوع Select بعلت خلوص بهتر ،حلاليت مناسبتر ، قابليت استفاده در رنگسازي و صنعت لاك الكل سازي بالاتر بود ولي بعد ها ، زمان و تكنولوژي اين سيستم طبقه بندي را بهم ريخت . فن اوري هاي جديد در فراوري گيلسونايت هر نوع ناخالصي را از ان زدوده و قدرت بالاتري به گيلسونايت داده است به نحويكه امروزه ميتوانيد گيلسونايت با انواع نقطه نرمي را در بازاربيابيد
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاريخچه گيلسونايت در ايران
اكتشاف و استخراج اين ماده طبيعي از سال 1357 در غرب كشور باعث ايجاد اشتغال منطقه اي براي ساكنين گيلانغرب ،اسلام آباد ،خرم اباد ،كوهدشت و ديگر نواحي استانهاي غربي و جنوب غربي شد . گيلسونايت يك ماده شيميايي غير سمي است و مستقيما از معدن بصورت روباز يا تونلي استخراج مي گردد مناطقي كه داراي اين معادن هستند عمدتا در گروه استانهاي محروم و نيمه محروم طبقه بندي ميشوند در برخي از روستا ها و بخشهايي كه گيلسونايت دارند حتي آبي براي آشاميدن يافت نمي گردد . از زمانيكه سرمايه گذاران به ارزش اقتصادي آن پي بردند برخي از نيازمندي هاي اوليه را با خود به اين مناطق برده و تحولي جزعي در نحوه معاش مردم منطقه بوجود اوردند اما بدلايل عديده از اين ماده با ارزش هنوز در جايگاه خود استفاده نمي گردد بعبارتي اقداماتي كه تا كنون در اين رشته از صنعت معدن شكل گرفته شناسايي و دسترسي به فن اوري ماشين الات استخراج و تبديل كلوخه به پودر گيلسونايت است در حالي كه با فراوري آن ميتوان به محصولاتي دست يافت كه سالهاست در زمره كالاهاي وارداتي قرار دارند.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
كاربرد هاي گيلسونايت :
1- در بسياري از كارگاه هاي موجود كلوخه گيلسونايت را آسياب نموده و انرا به پودر و يا پودر هاي ميكرونيزه تبديل مي نمايند برخي از توليد كنندگان مقدار باقيمانده خاكستر انرا با شستشوي ابي به حداقل ممكن رسانده و ارزش انرا دو چندان مي نمايند .
2- توليد امولسيون ابي از گيلسونايت يكي ديگر از روشهاي ايجاد ارزش افزوده به ماده خام اوليه است.
3- توليد رنگ ،ضد زنگ ، رزين و جلاي آسفالتي از گيلسونايت يكي ديگر از صنايعي است كه مانع از خروج گيلسونايت بصورت يك ماده خام خواهد شد.
4- توليد آسفالت رنگي از گيلسونايت محصول ديگريست كه ارزش اين ماده حياتي و خدا داده را بيشتر مي نمايد.
5- توليد جوهر افست ، جوهر حرارتي و جوهر زود خشك شونده
6- توليد قير تركيبي و ماستيك هاي قيري
7- توليد افزودني هاي چسب هات ملت و توليد چسب سراميك و بعنوان يكي از مواد سازنده چسب ها .
متاسفانه بدليل فقدان اطلاعات فني در زمينه فراوري گيلسونايت در ايران ،كماكان فراوري ان در چين و هند و اروپا مرسوم ميباشد .
 

abbas67set

عضو جدید
جناب عراقی ببخشید که وسط بحث علمی شما دو بزرگوار میپرم

ولی یک مسئله ای به نظرم رسید

فکر میکنم نظر هر دو شما بزرگواران درست باشد

منتها گیلسونایت داریم تا گیلسونایت و قیر پالایشگاهی داریم تا قیر پالایشگاهی 60/70

ممکن است یکی از دو نفر شما اساتید قیر یا گیلسونایت با پارافین کم و یکی دیگر قیر یا گیلسونایت با پارافین زیاد را بررسی و تست کرده باشند که نتیجه یک ماده ممکن است برعکس باشد
ممکن است کتاب شل هم درست نوشته باشد منتها در موادی که داخل این مواد وجود دارد ممکن است متفاوت باشند.

بعنوان مثال اگر پارافین یک قیر زیاد باشد قیر در ظاهر قیر است ولی در اصل پر از چربی است که چسبندگی ندارد و هنگام بیرون کشیدن سوزن همراهی نکند

در حالی که ممکن است گیلسونایت یا قیری پالایشگاهی باشد که پارافین آن کم باشد و هنگام بیرون کشیدن سوزن به قول شما همراهی کند.

به نظر من نباید گول نام ماده را خورد که این قیر پالایشگاهی است یا گیلسونایت است
باید دید آنالیز و محتوایش چیست.

ببخشید که وسط بحث شما پریدم.

با اینکه کار و فعالیت اصلی من قیر طبیعی و قیر پالایشگاهی است اما متاسفانه مواردی که میفرمایید برای من تازگی دارد.
منظورتون از پارافین قیر چیه؟ چطور این پارافین مشخص میشه؟ چه تاثیری روی قیر داره؟
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با اینکه کار و فعالیت اصلی من قیر طبیعی و قیر پالایشگاهی است اما متاسفانه مواردی که میفرمایید برای من تازگی دارد.
منظورتون از پارافین قیر چیه؟ چطور این پارافین مشخص میشه؟ چه تاثیری روی قیر داره؟

ببینید نفت خام در هر جائی شکل میگیره با نفت خام در چاه و میدان نفتی دیگر فرمولش متفاوت است

علت تشکیل نفت خام بسته به میدانهای نفتی متفاوت است و در نتیجه آنالیز و مواد محتوی ان نیزمتفاوت است

ممکن است در بعضی مناطق مثل پارس جنوبی نفت خام کمتر تولید شده و بیشتر گاز و مایعات گازی باشد و مقدار هیدروکربنهای سبکتر بیشتر باشد.

بر عکس ممکن است مانند معادن شنهای نفتی کانادا و ونزوئلا هیدروکربنهای سنگین بیشتر و هیدروکربنهای سبک بسیار کمتر و یا در بعضی جاها در حد صفر باشد.

جاهائی که مقدار هیدروکربنهای داخل حوزه نفتی صفر باشد به معنی این است که در طول زمان هیدروکربنهائی که و لو بسیار کم بوده اند به علت تحولات طبیعی فرار کرده اند و ماده حاصل گیلسونایت نام دارد.

جاهائی که مقدار هیدروکربنهای نیمه سنگین به مقدار خیلی کم وجود دارند در انجا میدان شنهای نفتی است که در کانادا و ونزوئلا بیشتر است

جاهائی که مقدار هیدروکربنهای نیمه سنگین مانند پارافین و روغن پایه و لوب کات و غیره به مقدار متوسط وجود دارند در انجا میدان نفتی سنگین وجود دارد. که نفت خام حاصله را نفت خام سنگین مینامند.

در بعضی جاها نفت تشکیل شده دارای مقدار گوگرد زیاد است که ان را نفت خام ترش میگویند

در بعضی جاها نفت خام تشکیل شده دارای مقدار گوگرد کمی است که ان را نفت خام شیرین می نامند.

و الی آخر ...

داخل این مواد و میدانهای نفتی همه چیز میتواند پیدا شود

از فلزات سنگین، تا گوگرد، آب ، آب نمک ، ذغال سنگ، و غیره ....

مولکولهای تشکیل دهنده نفت خام نیز شاید به دهها هزار نوع برسد...

هر چقدر اندازه مولکولها کوچکتر باشد میگویند هیدروکربنهای سبک و هر چقدر بزرگتر باشد میگویند سنگین
که سبکترین انها متان و سنگینترین انها مواد داخل قیر مثل اسفالتنها میباشد

داخل این مولکولها موادی وجود دارد که بسته به ساختار مولکولی و خاصیت شان خانواده های مختلفی تعریف شده اندمانند اروماتیکها، اولفینها، پارافینها، و....

در این میان خانواده ای از مولکولها هستند که در ابعاد و اندازه های کوچک و بزرگ وجود دارند که در زندگی عادی به انها چربی مینامیم
این چربی ها که به ان پارافین میگویند بیشتر در حوزه هیدروکربنهای سنگین طبقه بندی میشوند.

پارافینها در اکثر میدان های نفتی وجود دارند منتها ممکن است مقدارشان کم یا زیاد باشد.

پارافین های سنگین را در زندگی عادی در قالب شمع بیشتر ما استفاده میکنیم
ولی پارافینهای سبک تر را بعد از چندین بار پالایش و تصفیه به حدی میرسانند که قابل استفاده بعنوان گرید غذائی در صنایع غذائی باشد
که این گرید غذائی پارافین حاصل از نفت خام را به روغن نباتی اضافه کرده به نام روغن خوراکی به خورد مردم میدهند زیرا که ارزان بوده و نسبت به روغن های خوراکی طبیعی مانند روغن افتابگردان و روغن حیوانی و غیره ارزانتر از نفت خام به دست می اید.

همان طور که ارزش غذائی و کالری چربی نسبت به غذاهای هیدرات کربن و پروتئین ها بالا است
پارافینهای نفتی نیز ارزش حرارتی بالائی دارند
بعضی از انواع سوختهای جت و موتورهای موشکها ترکیبات پارافینی را اضافه میکنند تا قدرت موتور به دلیل تولید انرژی بالا بیشتر شود.

هر چقدر نفت خام را پالایش کنیم باز داخل ان ممکن است پارافین وجود داشته باشد
اگر مقدار پارافین در ماده ای زیاد باشد ان ماده بیشتر خاصیت چربی و روغنی خواهد داشت و در نتیجه اگر شما سوزن را در
قیری که پارافین بیشتر دارد فرو ببرید خاصیت چربی پارافین باعث خواهد شد ماده به سوزن نچسبد و در نتیجه اسفالت تولید شده از نا مرغوب نبوده در مدت زمان کوتاهی مستهلک شود.

برای این موضوع معمولا می ایند فرمول یا انالیز ان را تغییر میدهند
مثلا می ایند با دمیدن هوا یا بخار یا افزودن قیربا ترکیبات متفاوت سعی میکنند مقدار پارافین ان را کاهش داده یا اثر چربی پارافین را تغییر دهند.
ممکن است در بعضی از گیلسونایتها مقدار پارافین زیاد باشد یا در بعضی ها مقدار پارافین کم باشد.

در هر حال به قول جناب عراقی باید ترکیب سه ماده اسفالتن و اروماتیک و پارافین در تعادل بوده و نیاز مصرفی ما را بر آورده سازند.

البته من کامل به طور دقیق نتوانستم بحث را توضیح بدهم سعی کردم یک دید کلی از موضوع خدمت تان ارائه کنم

این بحث ها در مهندسی نفت و همچنین رشته شیمی بحث میشود و مهندسین شیمی درباره فرایندهای جداسازی و پالایش و غیره در این موارد بحث و بررسی میکنند.

برای مطالعات بیشتر میتوانید به کتابهای مربوط به زمین شناسی نفت و فرایندهای تشکیل میدانهای نفت و گاز مراجعه فرمائید.
 
آخرین ویرایش:

abbas67set

عضو جدید
سپاسگزارم دکتر عراقی عزیز...اطلاعات بسیار خوبی به اشتراک گذاشتید

جناب عراقی، گیلسونایت با اش 2 در دسترس نیست متاسفانه و اگر باشد هزینه ای بسیار بالا دارد و از قیمت VB هم بیشتر تمام می شود.
دو نوع قیر در اختیار داریم...
خاکستر 15 درصد و کربن 75 درصد
خاکستر 5 درصد و کربن 50 درصد

به نظر شما کدام یکی برای راه سازی و اسفالت مناسب تر است؟

در مورد جمله قرمز شده هم توضیحی بفرمایید
:gol:
جناب دکتر عراقی، جینگیلبرت و worya123 عزیز ممنون میسم در این مورد راهنمایی بفرمایید.
سپاسگزارم
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جناب دکتر عراقی، جینگیلبرت و worya123 عزیز ممنون میسم در این مورد راهنمایی بفرمایید.
سپاسگزارم

همان طور که دوستان توضیح دادند باید انالیز کربن شما مشخص شود که گیلسونایت شما چه درصدی از اسفالتین، پارافین و اروماتیک دارد
صرفا دانستن مقدار اش و کربن کافی نیست کربن داریم تا کربن، در پستهای قبلی نوشتم که یک نمونه ماده نفتی یا گیلسونایت ممکن است هزاران نوع مولکول مختلف داشته باشد
که از بین این هزاران نوع باید درصد سه خانواده انها یعنی اسفالتین، پارافین و اروماتیکها و سایر مواد مشخص باشد تا بشود گفت که چه ترکیبی از ان میشود قیر استاندارد تولید کرد.
بعد از ان میتوان گفت کدام یک برای اسفالت سازی مناسب است

ممکن است خاکستر 5 درصد شما که خالص تر است و کربن 50 درصد دارد (بقیه اش چی هست؟) مواد تشکیل دهنده ان برای اسفالت و راه سازی مناسب نباشد و یا بر عکس
 

abbas67set

عضو جدید
همان طور که دوستان توضیح دادند باید انالیز کربن شما مشخص شود که گیلسونایت شما چه درصدی از اسفالتین، پارافین و اروماتیک دارد
صرفا دانستن مقدار اش و کربن کافی نیست کربن داریم تا کربن، در پستهای قبلی نوشتم که یک نمونه ماده نفتی یا گیلسونایت ممکن است هزاران نوع مولکول مختلف داشته باشد
که از بین این هزاران نوع باید درصد سه خانواده انها یعنی اسفالتین، پارافین و اروماتیکها و سایر مواد مشخص باشد تا بشود گفت که چه ترکیبی از ان میشود قیر استاندارد تولید کرد.
بعد از ان میتوان گفت کدام یک برای اسفالت سازی مناسب است

ممکن است خاکستر 5 درصد شما که خالص تر است و کربن 50 درصد دارد (بقیه اش چی هست؟) مواد تشکیل دهنده ان برای اسفالت و راه سازی مناسب نباشد و یا بر عکس

ممنون
فکر کنم اول باید برم یه سری تعاریف اولیه رو یاد بگیرم.
مشکلم من اینه رشته ام کلا فرق داره(الکترونیک خوندم) و با این اسفالتین، پارافین و اروماتیکها آشنایی ندارم
منبعی سراغ دارید که این چیزها رو توضیح داده باشه(ساده و مبتدیانه)
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
این مشخصات فیزیکی یک نوع گیلسونایت است
Physical Properties of Gilsonite
Color in Mass
Color in Streak or Powder
Softening Point
Moisture Content
Ash Content
Specific Gravity @ 77°F
Hardness (Moh's Scale)
Penetration
Volatility, Weight %,
5 Hours @ 325°F
5 Hours @ 400°F
5 Hours @ 500°F
Flash Point, C.O.C.
Acid Value
Saponification Value
Iodine Number
Heat of Combustion
Heat of Fusion
Specific Heat of Solid Phase
Specific Heat of Liquid Phase
Glass Transition Temperature, T[SUB]g[/SUB]
Bulk Density, Lump
Electrical Resistivity
Viscosity, Brookfield
@ 375°F
@ 400°F
@ 425°F
@ 450°F
Black
Brown
265-400 °F
0.5 %
0.5 %
1.04-1.06
2
0

< 2%
< 4%
< 5%
600 °F
2.3
5.6
0
17,900 Btu / lb.
9990 Btu / lb.
0.52 Btu / lb. / °F
0.61 Btu / lb. / °F
185-225 °F
40 lbs. / ft[SUP]3[/SUP]
4.0 x 10[SUP]12[/SUP] ohm-cm
55,000 cps
22,800 cps
6,600 cps
2,800 cps
این مشخصات شیمیایی
Elemental Analysis:
Weight %
Carbon
Hydrogen
Nitrogen
Sulfur
Oxygen
Trace elements
84.9
10.0
3.3
0.3
1.4
0.1

100.0
Aliphatic carbon
Aromatic carbon
H/C atomic ratio
68.3
31.7
1.42
اینهم آنالیزش
Weight %
Volatile matter
Fixed carbon
Ash
84.5
15.0
0.5

100.0
اینهم ساختار مولکولی
Softening Point, °F
Typical Component Analysis 290 320 350 375
Asphaltenes 57 66 71 76
Resins (Maltenes) 37 30 27 21
Oils 6 4 2 3
100 100 100 100
این انواع برای آسفالت استفاده میشود
 
بالا