دارالحدیث

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
آنچه دوستی می‌آورد
امام صادق سلام الله علیه :
ثَلاثَةٌ تُورِثُ المَحَبَّة: الدّينُ والتَّواضُعُ والبَذْلُ
سه چيز است كه دوستى مي‏آورد: دين، تواضع، محبت.
ميزان الحكمة: ح 3211


 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام على سلام الله علیه

إِنَّ خِيارَكُمُ الَّذينَ إذا نُظِرَ إلَيهِم ذُكِرَ اللّه ُ ، وشِرارُكُمُ المَشّاؤونَ بِالنَّميمَةِ ، المُفَرِّقونَ بَينَ الأَحِبَّةِ ، المُبتَغونَ لِلبُرَآءِ المَعايِبَ

بهترين شما ، كسانى هستند كه ديدن آنها خدا را به ياد مى آورد ، و بدترينتان ، سخن چينان اند ؛ آنان كه ميان دوستان ، جدايى مى افكنند و براى بى گناهان ، عيب مى تراشند .



 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز

رسول خدا (ص)[SIZE=+0] •

[/SIZE]مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلمَ ما لَم يَعلَم؛


هر كس به آنچه مى‏‌داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمى‏‌داند به او ارزانى مى‏‌دارد
[SIZE=+0]الصراط المستقیم، ج 3، ص 209[/SIZE]
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
از امام صادق ـ علیه السلام ـ پرسیدند زندگی خود را بر چه بنا کردی؟
فرمودند : بر چهار اصل:
1. دانستم رزق مرا دیگری نمی‌خورد، پس آرام شدم؛
2. و دانستم که خدا مرا می‌بیند، پس حیا کردم؛
3. و دانستم که کار مرا دیگری انجام نمی‌دهد، پس تلاش کردم؛
4. و دانستم که پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم.
 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
قال الرضا علیه السلام

رحم الله عبدا احیا امرنا قیل کیف یحیی امرکم ؟

قال یتعلم علومنا و یعلمها الناس فانهم لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا


حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند

خدا رحمت کند کسی را که امر ما اهل بیت را زنده کند

به حضرت عرض کردند : چگونه می شود امر شما اهل بیت را زنده کرد ؟

فرمودند: به اینکه احادیث و کلمات ما را یاد بگیرد و آن را به دیگران یاد بدهد چرا که مردم اگر زیبایی و شیرینی کلمات ما اهل بیت را فراگیرند خود بخود به دنبال ما خواهند آمد
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
رسول خدا (ص):

درآمدت را پاک کن تا دعایت مستجاب شود؛ زیزا هرگاه آدمی لقمه حرام به دهان خود ببرد، تا چهل روز دعایی از او پذیرفته نخواهد شد.

 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
امام باقر عليه‌السلام به جابر فرمودند:

اگر کسي درباره تو بدگويي کرد بي‌تابي نکن! بنشين فکر کن که آيا اين حرف‌ها واقعيت دارد يا دروغ است. اگر ديدي واقعيت دارد نبايد ناراحت شوي. اگر ناراحت شوي در واقع از مطلب حقي ناراحت شده‌اي و اين ناراحتي، تو را از نظر خدا مي‌اندازد. انساني که از حق ناراحت مي‌شود پيش خدا ارزشي ندارد. اما اگر آن‌چه درباره تو گفتند واقعيت ندارد بدان که در مقابل آن مذمت، ثوابي رايگان در نامه عمل تو مي‌نويسند. پس باز هم جاي ناراحتي ندارد.
 

tehranUNIVERSITY

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
· ما تَحابَّا الرَّجُلانِ إلاّ كانَ أفضَلُهُما أشَدَّهُما حُبّا لِصاحِبِهِ.


رسول خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه دو تن يكديگر را دوست بدارند ، آن كه ديگرى را بيشتر دوست مى دارد ، از دوستش برتر است .
 

Ehsan_M

عضو جدید
کاربر ممتاز
از امام صادق ـ علیه السلام ـ پرسیدند زندگی خود را بر چه بنا کردی؟
فرمودند : بر چهار اصل:
1. دانستم رزق مرا دیگری نمی‌خورد، پس آرام شدم؛
2. و دانستم که خدا مرا می‌بیند، پس حیا کردم؛
3. و دانستم که کار مرا دیگری انجام نمی‌دهد، پس تلاش کردم؛
4. و دانستم که پایان کارم مرگ است، پس مهیا شدم.
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]عدالت برتر است يا سخاوت؟[/h]عنه عليه‏السلام

لَمّا سُئلَ عَن أفضَلِيّةِ العَدلِ أو الجُودِ: العَدلُ يَضَعُ الاُمورَ مَواضِعَها ، والجُودُ يُخرِجُها مِن جِهَتِها ، والعَدلُ سائسٌ عامٌّ ، والجُودُ عارِضٌ خاصٌّ ، فالعَدلُ أشرَفُهُما وأفضَلُهُما .

امام على عليه‏السلام

- در پاسخ به اين پرسش كه : عدالت برتر است يا بخشندگى ؟- : عدالت هر چيزى را در جاى خودش مى‏گذارد و بخشندگى امور را از جهتشان خارج مى‏سازد ؛ عدالت سياستى فراگير است اما بخشندگى عارضه‏اى خصوصى است (و شامل فرد يا افرادى محدود مى‏شود) . پس ، عدالت شريفترين و برترينِ آنهاست .

نهج البلاغة : الحكمة 437 منتخب ميزان الحكمة : 360
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]عادلترين مردم كيست؟[/h]امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام :

أعدَلُ النّاسِ مَن أنصَفَ عَن قُوَّةٍ .

امام على عليه‏السلام :

عادلترين مردم ، كسى است كه با داشتن قدرت ، انصاف ورزد .

غرر الحكم : 3242 منتخب ميزان الحكمة : 360
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
v
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : قالُوا [الحَوارِيّونَ لعيسى‏ عليه السلام‏] : يا رُوحَ اللَّهِ ، فمَن نُجالِسُ إذاً ؟ قالَ : مَن يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤيَتُهُ ، ويَزيدُ في عِلْمِكُم منطِقُهُ ، ويُرَغِّبُكُم في الآخِرَةِ عَمَلُهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : حواريان عيسى عليه السلام عرض كردند : يا روح اللَّه ! پس با چه كسى همنشين شويم ؟ فرمود : با آن كه ديدنش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت تشويق كند .
v
عنه صلى الله عليه وآله : لا تَجْلِسوا إلّا عندَ كُلِّ عالِمٍ يَدْعوكُم مِن خَمْسٍ إلى‏ خَمسٍ : مِن الشَّكِّ إلى‏ اليَقينِ ، ومِن الرِّياءِ إلى‏ الإخْلاصِ ، ومِن الرَّغْبَةِ إلى‏ الرَّهبَةِ ، ومِن الكِبْرِ إلى‏ التّواضُعِ ، ومِن الغِشِّ إلى‏ النّصيحَةِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : تنها در محضر دانشمندانى نشينيد كه شما را از پنج چيز به پنج چيز فرا مى‏خوانند : از دودلى به يقين ، از ريا به اخلاص ، از دنيا خواهى به دنيا گريزى ، از تكبر به‏فروتنى‏و از فريبكارى‏به خير خواهى.
v
عنه صلى الله عليه وآله : تَمَسْكَنوا وأحِبُّوا المَساكِينَ ، وجالِسُوهُم وأعِينوهُم ، تَجافَوا صُحْبَةَ الأغْنياءِ وارْحَموهُم وعِفّوا عن أمْوالِهِم .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : مسكين‏منش باشيد و مسكينان را دوست داريد و با آنان بنشينيد و كمكشان كنيد . از همنشينى با توانگران دورى ورزيد و بر آنان رحم و دلسوزى كنيد و از اموالشان چشم برگيريد .
v
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : جالِسِ العُلَماءَ يَزدَدْ علمُكَ ، ويَحسُنْ أدبُكَ ، وتَزكُ نَفْسُكَ .
امام على عليه السلام : با دانشمندان بنشين تا بر دانشت افزوده گردد ، تربيت و ادبت نيكو شود و روانت پاكيزگى گيرد .
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
‏1 - قالَ الاْ مامُ عَلی بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین عَلَیْهِ السَّلامُ: ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فیهِ مِنَ الْمُؤمِنینَ كانَ فی كَنَفِ اللّهِ، وَ أظَلَّهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ فی ظِلِّ عَرْشِهِ، وَ آمَنَهُ مِنْ فَزَعِ ‏الْیَوْمِ الاْكْبَرِ: مَنْ أعْطی النّاسَ مِنْ نَفْسِهِ ما هُوَ سائِلهُم لِنَفْسِهِ، و رَجُلٌ لَمْ یَقْدِمْ یَداً وَ رِجْلاً حَتّی یَعْلَمَ أنَّهُ فی طاعَةِ اللّهِ ‏قَدِمَها أوْ فی مَعْصِیَتِهِ، وَ رَجُلٌ لَمْ یَعِبْ أخاهُ بِعَیْبٍ حَتّی یَتْرُكَ ذلكَ الْعِیْبَ مِنْ نَفْسِهِ.(1)
سه حالت و خصلت در هر یك از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش ‏الهی می‌باشد و از سختی‌ها و شداید محشر در امان است.
اوّل آن كه به مردم چیزی را دهد كه از آنان برای خویش می‌خواهد (آنچه برای خود می‌پسندد را به آنان عطا كند).
دوّم آن قدم از قدم برندارد تا آنكه بداند آن حركتش در راه اطاعت خداست یا معصیت و نافرمانی او
سوّم از برادر مومن خود (به عیبی كه در خود نیز دارد ) عیب جویی نكند تا آنكه آن عیب را از خودش دور سارد

‏2 - قال علیه السلام: ثَلاثٌ مُنْجِیاتٌ لِلْمُؤْمِن: كَفُّ لِسانِهِ عَنِ النّاسِ وَاغتِیابِهِمْ، وَإ شْغالُهُ نَفْسَهُ بِما یَنْفَعُهُ لاَِّخِرَتِهِ وَدُنْیاهُ، وَطُولُ الْبُكأ ‏عَلی خَطیئَتِهِ .(2)
سه چیز موجب نجات انسان مومن خواهد بود:
نگهداری زبانش از حرف زدن درباره مردم غیبت آنان،
مشغول شدنش به خویشتن با كارهایی ‏كه برای آخرت و دنیایش ‍ مفید باشد.
و بسیار گریستن بر اشتباهاتش
.‏

‏3 - قال علیه السلام:أرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فیهِ كَمُلَ إسْلامُهُ، وَ مَحَصَتْ ذُنُوبُهُ، وَ لَقِیَ رَبَّهُ وَ هُوَ عَنْهُ راضٍ: وِقأ لِلّهِ بِما ‏یَجْعَلُ عَلی نَفْسِهِ لِلنّاس، وَ صِدْقُ لِسانِه مَعَ النّاسِ، وَ الاْ سْتحْیأ مِنْ كُلِّ قَبِیحٍ عِنْدَ اللّهِ وَ عِنْدَ النّاسِ، وَ حسْنِ ‏خُلْقِهِ مَعَ أهْلِهِ.(3)
چهار خصلت است كه در هركس باشد، ایمانش كامل، گناهانش بخشوده خواهد بود، و در حالتی خداوند را ‏ملاقات می‌كند كه از او راضی و خوشنود است:
‏1 - تقوای الهی با كارهایی كه برای مردم به به دوش می‌كشد.
‏2 - راست گوئی و صداقت با مردم .
‏3 - حیا و پاكدامنی نسبت به تمام زشتی‌های در پیشگاه خدا و مردم.
‏4 - خوش اخلاقی و خوش برخوردی با خانواده‌ی خود.‏


‏4 - قال علیه السلام: یَا ابْنَ آدَم، إ نَّكَ لا تَزالُ بَخَیْرٍ ما دامَ لَكَ واعِظٌ مِنْ نَفْسِكَ، وَ ما كانَتِ الْمُحاسَبَةُ مِنْ ‏هَمِّكَ، وَ ما كانَ الْخَوْفُ لَكَ شِعارا.(4)
ای فرزند آدم، همیشه در عافیت و خیر خواهی بود مادامی كه از درون خود پند دهنده‌ای داشته باشی و محاسبه‌(نفس) از كارهای مهمت باشد و ترس از (عاقبت امور) سرلوحه‌ات گردد.

‏5 - قال علیه السلام: وَ أمّا حَقُّ بَطْنِكَ فَأنْ لا تَجْعَلْهُ وِعأ لِقَلیلٍ مِنَ الْحَرامِ وَلا لِكَثیرٍ، وَ أنْ تَقْتَصِدَ لَهُ فِی ‏الْحَلالِ.(5)
حقّی كه شكم بر تو دارد این است كه آن را ظرف چیزهای حرام - چه كم و چه زیاد - قرار ندهی و (نیز) در ‏چیزهای حلال میانه‌روی كنی.‏

‏6 - قال علیه السلام: مَنِ اشْتاقَ إلی الْجَنَّةِ سارَعَ إلی الْحَسَناتِ وَ سَلا عَنِ الشَّهَواتِ، وَ مَنْ أشْفَقَ مِنَ النارِ ‏بادَرَ بِالتَّوْبَةِ إلی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِهِ وَ راجَعَ عَنِ الْمَحارِمِ.(6)
كسی كه مشتاق بهشت باشد در انجام كارهای نیك، سرعت می‌نماید و شهوات را زیر پا می‌گذارد و ‏هركس از آتش جهنم هراسناك باشد به درگاه خداوند از گناهانش توبه می‌كند و از گناهان و چیزهای حرام روی برمی‌گرداند.‏

‏7 - قال علیه السلام: طَلَبُ الْحَوائِجِ إلی النّاسِ مَذَلَّةٌ لِلْحَیاةِ وَ مَذْهَبَةٌ لِلْحَیاء، وَ اسْتِخْفافٌ بِالْوَقارِ وَ هُوَ الْفَقْرُ ‏الْحاضِرِ، وَ قِلَّةُ طَلَبِ الْحَوائِجِ مِنَ النّاسِ هُوَ الْغِنَی الْحاضِر.(7)
دست نیاز به سوی مردم دراز كردن، سبب ذلّت و خواری در زندگی و در معاشرت خواهد بود. و نیز موجب از بین رفتن حیا و كاهش وقار خواهد گشت. و همین خود فقر بالفعل است(كه گریبانگیر شخص شده) و (اما) كم بودن نیازمندیها از مردم خود غنا و توانمندی بالفعل است (كه شخص به آن آراسته است).‏

‏8 - قال علیه السلام:اَلْخَیْرُ كُلُّهُ صِیانَةُ الانْسانِ نَفْسَهُ.(8)
تمام سعادت و خوشبختی، حفظ (و كنترل اعضا و جوارح خود از هرگونه بدی) از سوی خویش است.‏

‏9 - قال علیه السلام: سادَةُ النّاسِ فی الدُّنْیا الاَسْخِیاء، وَ سادَةُ الناسِ فی الاخِرَةِ الاتْقیاء.(9)
در این دنیا سرور مردم، سخاوتمندان هستند؛ و در قیامت سیّد و سرور مردم، پرهیزكاران خواهند بود.‏

‏10 - قال علیه السلام: مَنْ زَوَّجَ لِلّهِ، وَ وَصَلَ الرَّحِمَ تَوَّجَهُ اللّهُ بِتاجِ الْمَلَكِ یَوْمَ الْقِیامَةِ.(10)
هركس برای (رضا و خوشنودی) خداوند ازدواج نماید و با خویشان خود صله رحم نماید، خداوند او را در قیامت ‏مفتخر و سربلند می‌گرداند.
 

eng shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علی (ع):


هر چیزی چهره ایی دارد و چهره دین شما نماز است.
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام حسین علیه اسلام
لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد

(تحف العقول ، ص 251)

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام حسین علیه السلام
إنَّ شِیعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ
بدرستی که شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاک است
(فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام حسین علیه السلام
مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ریبَةهمنشینی با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمی گناهکاران موجب بدبینی مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام حسین علیه السلام
إنَّ شیعَتَنا مَن سَلِمَت قُلوبُهُم مِن کلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ
بی‏ گمان شیعیان ما، دل‏هایشان از هر خیانت، کینه، و فریبکارى پاک است.
(بحارالأنوار، ج 68، ص 156 )​
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام حسین علیه السلام

أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُنی مُؤمِنٌ إلّا استَعبَرَ
من کشته اشکم ؛ هر مؤمنى مرا یاد کند ، اشکش روان شود
اَللّهُمَّ لا تَسْتَدْرِجنى بِالاِْحسانِ وَ لا تُؤَدِّبْنى بِالْبَلاء
خدایا! با غرق کردن من در ناز و نعمت، مرا به پرتگاه عذاب خویش مَکشان و با بلایا (گرفتارى‏ها) ادبم مکن
أَلاِستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أَن يُسبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ وَ يَسلُبَهُ الشُّکر
غافلگیر کردن بنده از جانب خداوند به این شکل است که به او نعمت فراوان دهد و توفیق شکرگزاری را از او بگیرد.
مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ
کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود .
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
زهرى گويد: از حضرت على بن الحسين عليهما السلام شنيدم كه مى فرمود: آيه هاى قرآن گنجينه هائى است ، پس ‍ هرگاه در يك گنجينه را گشودى شايسته است كه بدانچه در آن است نظرى بيفكنى .
اصول كافى جلد 4 صفحه 412
 

zeinab70

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
حضرت رسول الله(ص):
به زودی زمانی بر مردم فرا می رسد که کسی که بخواهد بر دینش استوار بماند مانند کسی است که گوی آتشین را در کف دست نگه دارد.
(بحار الانوار98/77)
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضرت علي(عليه‌السلام) می فرمایند:

« مَن كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَياؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَياؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ »

« هر كسي كه سخنش افزايش يافت، اشتباهات او نيز فزوني خواهد يافت

و هر كس خطايش افزايش يافت، حيايش كم مي‌گردد

و هركس حيايش كم شد، تقوايش كم مي‌شود

و كسي كه تقوايش كم شود، دلش مي‌ميرد

و هر كس قلبش مرد، به دوزخ وارد خواهد شد.»​


نهج البلاغه، حكمت 349​
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
حدیث امام صادق عليه‏السلام :

لَستُ اُحِبُّ اَن اَرَى الشّابَّ مِنـكُم اِلاّ غادياً فى حالَينِ: اِمّا عالِماً اَو مُتَعَلِّما، فَاِن لَم يَفعَل فَرَّطَ، فَاِن فَرَّطَ ضَيَّعَ، وَ اِن ضَيَّعَ اَثِمَ ، وَ اِن اَثِمَ سَـكَنَ النّارَ وَ الَّذى بَعَثَ مُحَمَّدا بِالحَقِّ ؛


دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببينم : دانشمند يا دانش‏اندوز . اگر جوانى چنين نكند ، كوتاهى كرده و اگر كوتاهى كرد ، تباه ساخته و اگر تباه ساخت ، گناه كرده است و اگر گناه كند ، سوگند به آن كس كه محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را به حق برانگيخت ، دوزخ‏نشين خواهد شد .

امالى طوسى ، ص 303، ح 604
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
إتَّقُوا الذُّنوبَ فَإنَّها مَمحَقَةٌ لِلخَیراتِ، إنَّ العَبدَ لَیُذنِبُ الذَّنبَ فَیَنسی بهِ العِلمَ الَّذی کانَ قَد عَلِمَهُ.

*****


از گناهان دوری کنید زیرا گناهان، خوبی ها را محو می کند. همانا بنده گناه می کند و به سبب آن، دانشی را که داشته فراموش می کند.
بحار الانوار ج 73 ص 377 ح 14
 
بالا