خلیج همیشه فارس ایران

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
روز ملی خلیج فارس گرامی باد

روز ملی خلیج فارس گرامی باد

"روز ملی خلیج فارس" نامی است که به مانند خونی در رگ‌های هر ایرانی جاریست و با کوچکترین واکنش و جعل عنوان در هر سند و مکتوباتی، غیرت‌ها را به جوش ‌می‌آورد و تحکم فریاد خلیج فارس همیشه فارس است، طنین انداز می‌شود.

امروز روز ملی "خلیج فارس" است، جنجال برسر نام "خلیج فارس" دلیل انتخاب این روز به عنوان "روز ملی خلیج فارس" بوده است. جنجالی که بارها و بارها در رسانه‌ها و از سوی کشورهای عربی مطرح می‌شود.



اماراتی‌ها، کویتی‌ها و عربستانی‌ها از غافله سالاران این جریان هستند، آن‌ها به دلایل سیاسی برای مقابله با ایران و به رخ کشیدن اختلافاتشان بر سر جزایره سه گانه از نام مجعول خلیج (ع ر ب ی استفاده می‌کنند.

جریانی که البته ریشه در سال‌ها پیش دارد. در دهه 1330 خورشیدی به تحریک انگلیسی‌ها کشورهای عربی این نام جعلی را برای خلیج فارس انتخاب کردند. البته این نامگذاری ابتدا به گونه ای دیگر صورت گرفت اما چون با اقبال مواجه نشد تغییر پیدا کرد.

دولت انگلیس در سال ۱۲۱۹ خورشیدی، نام دریای بریتانیا را برای خلیج فارس به کار بردند اما این نام پذیرشی نیافت و آن را رها نمودند.

پس از ملی شدن نفت ایران و خلع ید از شرکتهای انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس ابتدا نماینده سیاسی انگلیسی مقیم بحرین از سال ۱۳۲۹ (۱۹۵۰ م.) عبارت ساحل عربی را برای منطقهٔ جغرافیایی بخش جنوبی خلیج فارس که متعلق به عرب‌های تحت‌الحمایه انگلیس بود مرسوم ساخت و سپس به مرور کلمه خلیج ع رب ی را جایگزین آن ساخت و سپس این نام را به کل خلیج فارس تعمیم داد.

این در حالی است که تا اوایل دهه 1960 درباره نام خلیج فارس هیچ گونه بحث و جدلی در میان نبوده است و در تمام منابع اروپایی و آسیایی و امریکایی، دانشنامه‌ها و نقشه های جغرافیایی این کشورها نام از خلیج فارس درتمام زبان ها به همین نام یاد شده است.

اصطلاح «خلیج ع رب ی» برای نخستین بار در دوره تحت قیمومت شیخ نشین‌های خلیج فارس توسط کارگزاران انگلیس و بطور ویژه از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس به نام رودریک اوون در کتابی به نام حبابهای طلایی در خلیج ع رب ی در سال ۱۹۵۸ نوشت که «من در تمام کتب و نقشه‌های جغرافیایی نامی غیر از خلیج فارس ندیده بودم ولی در چند سال اقامت در سواحل خلیج فارس(بحرین) متوجه شدم که ساکنان ساحل عرب هستند بنابر این ادب حکم می‌کند که این خلیج را ع رب ی بنامیم».



بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، انگلیس‌ها نخستین عاملان كاشته شدن این تخم نفاق بودند زیرا از قدیم در صدد بودند كه خلیج فارس را تبدیل به یك دریای انگلیسی كنند. بعدها در دهه 1980 آمریكایی ها هم به پیروی از آنها از تبدیل خلیج فارس به خلیج آمریكایی سخن گفتند. از نظر آمریكایی ها و اروپایی ها این منطقه «شریان حیاتی غرب- در منطقه -استراتژیك غربی- و -حوزه منافع ویژه- است، لذا اگر قادر باشند خلیج فارس را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تسلط خود در می آورند.

اما واقعیت مطلب این است كه خلیج فارس یك نام كهن تاریخی است كه از بدو تاریخ بر روی این خلیج گذاشته شده است و انگیزه تلاش حساب شده ای كه برای تغییر این نام به عمل می آید جز ایجاد فتنه و اختلاف بین كشورهای این منطقه نیست. همچنان كه (ژان ژاك پرین) نویسنده كتاب خلیج فارس اعتراف می كند. «ملل و طوایف بسیاری بر كرانه های خلیج فارس استیلا یافته و فرمانروایی كرده اند ولی روزگارشان سپری شده و منقرض شده اند. تنها قوم پارس است كه با هوش و درایت خود همچنان پا برجا زیسته و میراث حاكمیت خود را تاكنون نگهداری كرده است.

اما دلایل عرب‌های آن طرف خليج فارس نیز برای این نامگذاری در نوع جالب توجه است آن‌ها هیچ توجهی به پیشینه تاریخی این منطقه ندارند و تمام تحلیلشان مبتنی بر این مسئله است که ساکنان سواحل خلیج فارس عموما عرب زبان هستند. برخی از این تحلیل ها نیز بر عدم تبعیت سواحل از دولت ایران اتکا دارد.

در سال‌های اخیر این روال دامنه دار تر بوده است در هر مراسمی اعم از سیاسی، فرهنگی و ورزشی اعراب حاشیه خلیج فارس درباره این نام شیطینت هایی را صورت دادند. حتی در برخی مواقع در حضور چهرهای دولتی رسمی ایرانی دست به این کار می‌زدند. ان‌های فضای اینترنت را نیز از این اقدامات خود مصون نگذاشته اند.



به هر ترتیب این شیطنت ها آن قدر گسترش یافت تا این که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله تبلیغاتی با اقدامات اعراب تصمیم گرفت یک روز ملی را به "خلیج فارس" اختصاص دهد، شاید که از این طریق بتواند به مقابله با اقدامات انگليسی پسند بپردازد.
ه‌دنبال تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دهم اردیبهشت‌ماه به‌عنوان «روز ملی خلیج فارس» نامگذاری و به تقویم جمهوری اسلامی ایران اضافه شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قرار دادن هویت فرهنگی و تاریخی ملت ایران از سوی کشورهای همسایه و تلاش آنان برای تحریف نام تاریخی خلیج فارس، به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی روز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه‌ هرمز را به‌عنوان «روز ملی خلیج فارس» نام‌گذاری کرد.

دبیرخانه سازمان ملل متحد در سند مورخ پنجم مارس ۱۹۷۱م، به دولت ایران یادآور می‌شود که عرف جاری در دبیرخانه سازمان ملل در اسناد و نقشه‌های جغرافیایی منطقه آبی بین ایران از سمت شمال و خاور و تعدادی از کشورهای عربی از سوی جنوب و باختر به‌نام خلیج فارس نامیده شود و این، بنا بر عرف قدیمی انتشار اطلس‌ها و فرهنگ‌های جغرافیایی است.

این دبیرخانه هم‌چنین بابت اشتباهاتی که سازمان ملل در برخی اسناد در به‌کار بردن نام خلیج فارس مرتکب شده، عذرخواهی کرده آن را اشتباه سهوی دانسته (سند بیست و ششم ژوئن ۱۹۹۱م در سازمان ملل) و از کارگزاران سازمان خواسته است که همواره این موضع ایران را در نظر داشته باشند.

با توجه به اسناد و مدارک متقن مذکور؛ درج نام‌های جعلی در کنار یا به‌جای دریای خلیج فارس، نشأت‌گرفته از سیاست‌های خصمانه شبکه‌های فرهنگی غرب است که سعی در شکاف و اختلاف‌افکنی بین کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس را دارد چرا که این منطقه از نظر حوزه جغرافیایی و ژئوپلتیکی، یک منطقه واحد و هم‌گراست...

این در حالیست که بحث خلیج فارس در مجامع علمی، سیاسی و نگاه‌های تاریخی در ایران و منطقه به قدری محکم دفاع شده است که به نظر می‌رسد نام مجعول و مجهولی که از سوی کشورهای بیگانه به آن داده شده است به اندازه کافی بی‌بنیان و اساس است و لازم به دفاع نیست.



همچنین اظهارات و اقدامات فراوان با بکار بردن عبارت مجعول و به خصوص هزینه بسیار زیاد در جهت نفی اسم تاریخی خلیج فارس و ترویج عبارت مجعول در مجامع بین‌المللی موجب خشم و نفرت افکار عمومی ایرانیان شده است اما دولت ایران در چند سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای در راستای استقرار آشتی و پایداری در منطقه و تنش زدایی انجام داده است، با این وجود برخی از همسایگان باز هم بر تکرار ادعاهای نادرست درباره جزیره‌‎های تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، پایداری می‌ورزند؛ و این ادعاهای بیهوده، روندی جدی و فراگیرتر از گذشته به خود گرفته است.

البته در اینجا ذکر این مورد از لحاظ حقوقی نیز ضروری است که كارگروه اسامی جغرافيایی در 4 آوريل 2006، گزارش خود را به اعتبار تاريخی، جغرافيايی و حقوقی نام خليج فارس اختصاص داد. اين گروه در بخشی از گزارش خود بيان می‌كند كه حتی اگر جغرافيدانان گذشته نام خليج فارس را برای اين خليج انتخاب نكرده بودند، بهترين نام برای اين خليج همان نام ايران (پرشيا) بر اين خليج بوده چرا كه ايران بيشترين مرز را با اين خليج دارد و با جمعيتی حدود 70 ميليون كشوری است كه در ميان كشورهای ساحلی خليج بيشترين جمعيت را داراست.

اين گزارش اعلام می‌دارد «در طول قرون، حداقل 2500 سال كه بخش عمده‌ای از آن در زمان امپراطوری فارس بوده است، هيچگاه ميان تاريخ‌دانان و نويسندگان در خصوص يك نام در خاورميانه چنين اتفاق نظری وجود نداشته است». اين گروه با اشاره به تاريخ‌نگاران و نقشه‌هايی از گذشته به ذكر نام خليج فارس در اسناد معتبر اقرار مي‌كند. اين گزارش با تفكيك ميان سه دوره باستان، اسلامی و هژمونی پرتغال در خليج فارس بيان می‌كند كه در زمان حضور پرتغال در اين خليج 50 نقشه و نامه تبادل شد كه اين منطقه با اين نامها ذكر شده بود:

Persio-Persiski Zaliv, Persischer Golf, Pars Sea, Bahre Fars, Perza obol, Persiste Habbugt.

در سالهای 1507 تا 1960 تعداد 10 موافقتنامه ميان كشورهايی چون كويت، عربستان، عثماني، عمان و امارات به زبانهای عربی و انگليسی منعقد شد كه در آنها از نام خليج فارس استفاده شده است. سازمانهای بين‌المللی نيز در استفاده صحيح از نام خليج فارس نقش داشته‌اند. به طور مثال 14 يادداشت دبيركل ملل متحد در پاسخ و درخواست ايران برای استفاده درست از اين نام در انتشارات و اسناد سازمان ملل و نهادهای وابسته قابل ذكرند. اين گزارش در پايان از شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد می‌خواهد تا بر استفاده از نام خليج فارس تأكيد نمايد.

لازم به یادآوری است که علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید اعضای این کمیسیون از جزایر سه‌گانه که در تاریخ 6 اردیبهشت‌ماه 92 صورت گرفت، از تصمیمات اتخاذ شده در شورای تامین استان خبر داد و گفت: با تصمیم اعضای کمیسیون حاضر در شورای تامین مقرر شد کمیته‌ای به نام کمیته خلیج فارس در این کمیسیون تشکیل شود.

بروجردی افزود: هدف از تشکیل این کمیته پیگیری تمام مسائل و موضوعات مربوط به خلیج فارس اعم از جزایر سه‌گانه و نام خلیج فارس و دیگر موارد خواهد بود.



در پایان لازم به توضیح است که خلیج فارس یا شاخاب پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۷٬۴۷۳ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هاسون سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای رودخانه اروند رود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.

کشورهای ایران، عمان، عراق، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و قطرو بحرین در کناره خلیج فارس هستند. در این میان سواحل شمالی خلیج‌فارس تماماً در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارند.

به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید.

به طور حتم اسم خلیج‌فارس به هیچ وجه قابل تحریف نیست زیرا اسناد تاریخی نشان از حاکمیت ایران بر خلیج فارس داشته و خط بطلانی بر اعاهای باطل برخی کشور‌ها می‌کشد. خلیج فارس نامی آشنا در دل تاریخ کهن این سرزمین است که تا ابد فارس باقی می‌ماند.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]نمایشگاه اسناد ملی خلیج فارس در یزد برگزار شد[/h]
[h=2]مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: نمایشگاه اسناد موضوعی خلیج فارس به صورت همزمان در محل خانه لاری‌ها و کتابخانه وزیری یزد برپا شد.[/h] روابط عمومی سازمان اسناد یزد، محمد رضا ملک ثابت مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد اظهار کرد: در تکریم دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس، 29 سند و نقشه مربوط به گذشته‌های دور از منابع فارسی، عربی و انگلیسی به نمایش گذاشته شده است. وی افزود: این اسناد تاریخی که قدمتی هزار ساله دارند حقایقی را به اثبات می‌رسانند که برای همیشه خدشه‌ناپذیر و غیر قابل انکار است. مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد تصریح کرد: این اسناد بیانگر این نکته است که خلیج فارس از ارزش‌های به جان بسته ملت ایران بوده که همیشه و همه جا بر تارک ایران اسلامی و کره خاکی می‌درخشد. ملک ثابت گفت: این نمایشگاه‌ها از تاریخ 10 الی17 اردیبهشت در محل تالار بزرگ خانه لاریها واقع در خیابان امام خمینی(ره)، محله فهادان وکتابخانه وزیری واقع در خیابان امام خمینی(ره)، جنب مسجد جامع کبیر یزد از ساعت 8الی20 پذیرای عموم است.



http://www.tasnimnews.com/Home/Single/355100
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]دبیرخانه دائمی روز ملی خلیج فارس در بوشهر مستقر شود [/h]
عبدالکریم مشایخی بعدازظهر امروز در حاشیه برگزاری جشنواره ملی دانایی محور خلیج فارس در بوشهر با بیان اینکه مبارزان فراوای با متجاوزان به خلیج فارس برخورد کرده‌اند اظهار کرد: دوره محمدشاه، ناصرالدین شاه، محمدعلی شاه و احمدشاه قاجار هجوم انگلیسی ها به بوشهر انجام شد و بزرگمردانی مانند سرهنگ باقرخان تنگستانی که فرزندش احمد خان را دردفاع از آب و خاک این مملکت به شهادت می رسد، شهید رئیسعلی دلواری و همرزمانش از خاک کشورمان دفاع کردند. وی با اشاره به اینکه خلیج فارس جایگاه مهمی در ابعاد سیاسی و اقتصادی دارد تصریح کرد: جایگاه خلیج فارس از منظر فرهنگی نیز مهم است همانظور که در بعد اقتصادی و سیاسی خلیج فارس قلب دنیاست در بعد فرهنگی نیز برای آن نقشی که از نظر ژئوپلتیک این دریا در زندگی نه تنها ملت ایران بلکه تمام ملت های جهان دارد بسیار برجسته است.
مدیر بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر با بیان اینکه نخستین کتابی که درباره خلیج فارس در دوره ناصرالدین شاه قاجار به نگارش در آمد مربوط به معین التجار بوشهری است بیان کرد: نخستین کتاب در مورد دریانوردی ایرانیان توسط اسماعیل راعین تحصیل کرده مدرسه سعادت به نگارش در آمد و نوری زاده بوشهری نیز در مورد خلیج فارس کتاب جامعی نوشته است .
مشایخی از بزرگترین مترجم در مورد خلیج فارس سخن گفت واظهارکرد: هم اینک نیز بزرگترین مترجمی که بیشترین حجم آثار از زبان انگلیسی به فارسی در مورد خلیج فارس ترجمه کرده است حسن زنگنه است.
وی گفت: در بعد فرهنگی نیز بوشهر امتیازات و برتری هایی دارد که باید مسئولان نظام رویکرد جدی تری به این استان داشته باشند.
مشایخی با بیان اینکه بوشهر مرز طولانی با خلیج فارس دارد گفت: بوشهر از نظر جایگاه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از دوره عیلامی ها بعنوان پل ارتباطی جنوب شرق آسیا تا چین بوده است .
مدیربنیاد ایرانشناسی شعبه بوشهربا بیان اینکه نام بوشهربه عنوان بندرتجاری ایران با خلیج فارس عجین است خاطرنشان کرد: بوشهر به عنوان بخشی از سرزمین پرگهر ایران اسلامی معتبرترین بندر تجاری ایران در دوره های گذشته و شرایط کنونی همواره نامش با خلیج فارس عجین است.
وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی روز ملی خلیج فارس باید در بوشهر مستقر شود افزود: باتوجه به قابلیت های یادشده بوشهر و با توجه به اینکه بیشترین مرز دریایی با خلیج فارس استان بوشهر دارد باید دبیرخانه دائمی روز ملی خلیج فارس در بوشهر مستقر شود.
 

Eternal12

عضو جدید
148 صفه که سهله، 148000 صفه هم این تاپیک ورق بخوره بازهم متاسفانه واقعیت تلخه! چون کشورهای همسایه چندین برابر ما نفتشو می بلعن درحالیکه تمام تاسیسات نفتی ما فرسوده شدن و همچنین تحصیل کرده های نفت و شیمی و پلیمر و ... ما تو خونه مگس میپرونن! حالا بفرض اسمش ماله ما باشه!
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
همزمان با بیست و ششمین سالگرد شهادت 290 مسافر پرواز بی بازگشت 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی ، شهادتگاه این مسافران ،غروب پنجشنبه با حضور جمعی از مسوولان و خانواده های شهدای جنایت آمریکا در خلیج فارس گلباران شد.














 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
در بخش دیگری از نامه نماینده امارات به بان کی مون آمده است: دولت ما هرساله از ایران خواسته است تا با ارجاع مسئله ی جزایر سه گانه خلیج ع ر ب ی به مجامع بین المللی موافقت کند تا به راه حلی در یک چارچوب زمانی برسیم.​
خبرگزاری کونا کویت نوشت: امارات متحده عربی از ایران به دلیل برافراشتن پرچم خود در جزیره ابوموسی به سازمان ملل شکایت کرد.

در نامه سفیر امارات در سازمان ملل به بان کی مون آمده است: دولت امارات به شدت به این اقدام ایران که نقض اشکار تفاهم نامه 1971 بین دو کشور است اعتراض می کند.

در ادامه این نامه آمده است: براساس تفاهم نامه 1971 حاکمیت جزیره ابوموسی یا هر قسمت دیگری از آن به جمهوری اسلامی ایران منتقل نشده است. از سال 1980، ایران اقداماتی در جزیره ابوموسی انجام داده که تفاهم نامه را زیر پا گذشته و جزیره را در اختیار این کشور نشان می دهد.

سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل نوشته است: بدین وسیله دولت امارات از جمهوری اسلامی ایران می خواهد که سریعا پرچم خود را برداشته و مطابق با تفاهم نامه عمل کند.

در بخش دیگری از نامه نماینده امارات به بان کی مون آمده است: دولت ما هرساله از ایران خواسته است تا با ارجاع مسئله ی جزایر سه گانه خلیج ع ر ب ی به مجامع بین المللی موافقت کند تا به راه حلی در یک چارچوب زمانی برسیم..

[h=2]ایران باید پرچم خود را از جزیره ابوموسی بردارد/می خواهند بگویند این جزیره برای آنهاست[/h]
 

AZGOL13

عضو جدید
من دختر جنوبم و افتخار میکنم مردم کشورم اینقدر به خلیج همیشه فارس علاقمند هستند زنده باد خلیج نیلگون فارس
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شبکه خبری پرس تی‌وی:آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به درخواست ایران نقشه جعلی را که امارات در آن نام جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس یعنی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را با نامی دیگر معرفی کرده بود حذف کرد. امارات متحده عربی در صفحه خود در پایگاه اینترنتی آژانس از نقشه‌ای استفاده می‌کرد که در آن نام خلیج‌فارس و جزایر سه‌گانه ایران تغییر کرده بود.
پس از این اقدام امارات سازمان انرژی اتمی ایران ضمن مخالفت با آن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا نام خلیج‌فارس و این جزایر سه‌گانه را باز گرداند.

بر اساس این گزارش، طبق اسناد تاریخی جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس همواره متعلق به ایران بوده و اثبات آن از طریق اسناد تاریخی، قانونی و جغرافیایی امکان‌پذیر است. این در حالی است که امارات بارها مدعی مالکیت این جزایر شده است.

[h=3]حذف نقشه جعلی امارات از پایگاه اینترنتی آژانس انرژی اتمی[/h]
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا کسی این امارات را ساکت نمیکند؟!/چرا مجلس و دولت واکنش در خوری ندارند

«خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات در سخنانی به مناسبت چهل و سموین روز ملی کشورش اعلام کرد که چشم‌انداز امارات روابط بهتر با ایران است. بنا به گزارش خبرگزاری رسمی کویت «کونا»، وی افزود: امارات برای امنیت و آرامش بیشتر منطقه به دنبال روابط بهتر با تهران است اما مانع این کار اشغال جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی توسط ایران است و این کشور هیچ راه‌حل و یا تفاهمی با مذاکره در این مورد را نمی‌پذیرد!

[h=3]الف - تکرار ادعای امارات درباره جزایرسه‌گانه ایران[/h]
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خلیج فارس یا خلیج ع رب ی؟ ریشه‌های جعل نام خلیج فارس و سرآغاز آن در کجاست؟ آیا خلیج عرب ی موجودیت خارجی داشته است؟ اسناد تاریخی در این باره چه می‌گویند؟





خلیج فارس، نامیست به قدمت بیش از 2000 سال. و مسئله جعل نام خلیج فارس داستانیست به کوتاهی عمر کشورهای حاشیه دریای پارس. داستانی که حتی ورود به آن و ذکر اسناد بیشمار تاریخی، تنها موضوعیت دادن به ادعایی مضحک است که خاندان­‌های حاشیه‌نشین دریای پارس هر از چندگاهی برای مطرح کردن نام خود و دست و پا کردن تاریخ و هویتی برای خود، و خوراک برای رسانه­‌های کشورهای ضخم خورده از استقلال ملت ایران، سوژه‌ای فراهم می­‌کنند.


نقشه رسمی ایران در سازمان ملل متحد


خلیج فارس، دریای پارس، الخلیج الفارسی، دریای ایران، بحر فارس، خلیج ایران و ... را هرچه که بنامیم و هرچه در لابه­‌لای صفحات تاریخ بگردیم، نه تنها اثری از عربی بودن آن نیست، بلکه تنها بر پارسی بودن این آبراه مستندات بیشتر میابیم و بر نام­‌های با پسوند پارسی و فارسی آن افزوده می­‌شود.


اما چه اتفاقی در این چند سال رخ داده که اعراب حاشیه دریای پارس را که مجموعاً بیش از نیم قرن از استقلال کشورهای آن­ها نمی­‌گذرد دچار توهمی به نام خلیج عربی کرده است؟ توهمی که تنها محدود به نام خلیج فارس نیست بلکه تا ادعای مالکیت بر جزایر ایرانی خلیج فارس نیز پیش رفته است.


آغاز جعل نام خلیج فارس

در پی حمله انگلستان به جزیره خارک در سال 1837، دولت وقت ایران به این سیاست جدایی‌طلبانه انگلیس در خلیج فارس اعتراض کرد و رسماً به دولت انگلیس هشدار داد تا دست از این فتنه‌گری بردارد. این هشدار ایران روزنامه تایمز لندن در سال 1840 برای نخستین بار خلیج فارس را "دریای بریتانیا" بخواند. اما این نامگذاری به قدری بی‌پایه و اساس بود که در هیچ جای دیگری به کار نرفت.


به دنبال ملی شدن صنعت نفت ایران در سال 1950 و خلع ید شدن شرکت‌های انگلیسی و قطع ارتباط میان ایران و انگلیس، وزیر مستعمرات انگلیسبرای نخستین بار این نام جعلی را به کار برد. در آن سال‌ها، کشورهای جنوبی خلیج فارس یا مستعمره و یا تحت‌الحمایه انگلیس بودند. دولت انگلیس نیز به منظور تلافی ملی شدن صنعت نفت ایران کتابی را به قلم رودریک اون (Roderick Oven) ، یکی از جاسوسان انگلیس، به نام حباب‌های طلایی Golden Bulbs) (The بر روی خلیج عربی در سال 1957 به چاپ رسانید. این کتاب که بلافاصله به زبان عربی ترجمه شد سرآغازی بر تحریف نام خلیج فارس بود.

نقشه خلیج فارس در موزه شیخ سعید آل مکتوم حاکم پیشین دبی که در آن کلمه "Persian" به طرز ناشیانه‌ای پاک شده است


دولت‌های عربی رفته رفته از به کار بردن نام خلیج فارس سرباز زدند. در سال 1960 پس از امضای پیمان صلح کمپ دیوید و قطع ارتباط ایران و مصر، سران شرکت‌کننده در کنگره حزب بعث در دمشق طی جلسه‌ای خواستار تغییر نام خلیج فارس به نام جعلی خلیج عرب ی بدون هیچ سند و مدرک قانونی شدند. به دنبال این تصمیم، و به منظور دستیابی به مقاصد سیاسی، نام تاریخی "خلیج فارس" از کتاب‌های درسی کشورهای عربی حذف و نام جعلی "خلیج ع رب ی" جایگزین آن شد.


هرچند ذکر تمام اسناد موجود در اثبات نام خلیج فارس به صدها صفحه کتاب نیاز دارد، اما برای مروری دوباره بر سوابق تاریخی ثبت شده از خلیج فارس، برخی از کهن­ترین این اسناد را در ادامه آورده شده است. برخی از این اسناد مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح (ع) می­باشند.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسناد تاریخی در اثبات نام خلیج فارس

از قرن پنجم پیش از میلاد نام این منطقه خلیج‌فارس بوده است. در واقع، یونانی‌ها و رومی‌ها و پس از آنها روم شرقی و امرای عباسی و جغرافیادانان اسلامی همواره این نام را برای این آبراه بکار برده‌اند و در کتب تاریخی از جمله طبری، یعقوبی و مسعودی نیز همین نام به کار رفته است. پس از ورود پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها نیز شاهدیم که در اسناد آنها هم این نام مورد استفاده قرار گرفته و در برهه‌‌ای که انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها وارد می‌شوند نیز نام خلیج‌فارس، همین بوده است و همچنین در دایره‌المعارف بریتانیا، آمریکا، شوروی سابق و در اسناد سازمان ملل متحد نام خلیج‌فارس پایدار مانده است.

نقشه‌ای مربوط به سال 1689 در دانشگاه آمستردام
در تمامی نقشه‌ها و اطلس‌های کهن و امروزی آبراه جنوب ایران "خلیج فارس" نامیده شده است. در کشورهای عربی نیز تا دهه 70 این آبراه "خلیج فارس" نامیده می‌شد. برای نمونه، در اطلس "العراق فی الخوارط القدیمه" به ترسیم دکتر احمد سوسه (بغداد 1959) شامل 40 نقشه از منابع عربی قرون وسطی. در نقشه‌های ارائه‌شده از سوی کشورهای عربی به دادگاه بین‌المللی برای حل اختلافات پیرامون خطوط مرزی نام "خلیج فارس" ذکر شده است. در اطلس "کویت فی الخوارط العالم" نیز نام "خلیج فارس" در نقشه‌ها به کار رفته است. در اطلس ""Alkuwait Ghara fi Alkharaet Altarikhieh" حدود 200 نقشه وجود دارد که در آن‌ها نام خلیج فارس به کار رفته است.

نقشه پیترو کوپو ایتالیایی مربوط به سال 1520

کارشناسان و پژوهشگران سازمان ملل که درباره سابقه تاریخی نام "خلیج فارس" مطالعات انجام دادند، یکپارچه به این نتیجه رسیدند که نام این آبراه "خلیج فارس" است. در طول قرن‌های پیشین، و دستکم در طول 2500 سال گذشته، یعنی از زمان امپراطوری پارس‌ها ، تاریخ‌نگاران این منطقه آبی را "خلیج فارس" می‌خوانده‌اند. آرنولد ویلسون، در یکی از کتاب‌هایش در سال 1928 در این باره اشاره می‌کند: "نه در گذشته و نه در زمان حال، هیچ کانال آبی‌ای به اندازه خلیج فارس مورد توجه زمین‌شناسان، باستان‌شناسان، جغرافیدانان، بازرگانان، سیاستمداران، کاوشگران و دانشمندان قرار نگرفته است... این کانال آبی دستکم از 2200 سال گذشته همواره دارای هویتی ایرانی بوده است."

نقشه ایران در دوره افشاریه که نام "Persian Sea" "دریای پارس" در آن به وضوح قابل مشاهده است
این نقشه را امانوئل بوئن جغرافی‌دان بریتانیایی ترسیم کرده است


هیچ گونه سند مکتوبی از پیش از امپراطوری پارس‌ها به جای نمانده است، اما در تاریخ و فرهنگ شفاهی، ایرانیان این آب‌ جنوبی را "دریای جم"، "دریای ایران" و "دریای پارس" می‌خواندند. در طول سال‌های 330 تا 559 پیش از میلاد، همزمان با حکومت امپراطوری پارس‌ها بر ناحیه خاورمیانه امروزی، به خصوص تمام منطقه خلیچ فارس و بخش‌هایی از شبه جزیره عربستان، نام "دریای پارس" به کرات در اسناد نوشتاری قید شده است.


نقشه ای مربوط به زمان صفویه به ترسیم اسحاق تیرون

فیثاغورث نیز در سفرنامه خود این آبراه را "دریای پارس" نامیده است. در طول تاریخ "خلیج عربی" نه "خلیج فارس"، بلکه دریای سرخ بوده است.

یکی از مهم‌ترین اسناد در این زمینه نقشه جهان به ترسیم هکاتوس (472 تا 509 پیش از میلاد) است. در این نقشه "خلیج فارس" و خلیج عرب (دریای سرخ) به وضوح از یکدیگر تمیز داده شده‌اند.
نقشه جهان به ترسیم هرودوت مورخ یونانی حدود 500 سال پیش از میلاد. در این نقشه نیز خلیج عربی همان دریای سرخ (بحر احمر) امروزی است.
در نقشه هرودوت، مورخ مشهور یونان (425 تا 484 پیش از میلاد) نیز خلیج عربی همان دریای سرخ امروزی معرفی شده است.
خلیج فارس در نقشه هکاتئوس مربوط به 500 سال پیش از میلاد
نقشه‌های بسیاری که تا قرن هشتم توسط دانشمندان و جغرافیدانانی مانند هکاتئوس، هرودوت، کلودیوس بطلیموس، ... و در دوران اسلامی، محمد بن موسی خوارزمی، ابو یوسف اسحاق کندی، ابوریحان بیرونی و غیره ترسیم شده‌اند ذکر شده است که دریای بزرگی در جنوب ایران به نام "دریای پارس"، "خلیج پارس"، "دریای فارس"، "خلیج فارس"، "بحر فارس"، سینوس پرسیکون (به لاتین به معنای خلیج پارس) و "مار پرسیکوم"(به لاتین به معنای خلیج پارس) و ... قرار گرفته است. در کتابی به نام "Persilus Aryateria ” جهانگردی یونانی مربوط به قرن یکم پس از میلاد دریای سرخ را خلیج عربی، اقیانوس هند را "دریای آریاتریا"، آب‌های ساحل عمان را "دریای پارس" و خلیج جنوب ایران را "خلیج فارس" نامیده است.
نقشه مصر در زمان عثمانیان که در آن خلیج فارس با عنوان "خلیج العجم" مشخص شده است
از سال 1507 تا 1960 در دستکم ده قرارداد میان کشورهایی مانند کویت، عربستان، عثمانی، امارات عربی، به زبان انگلیسی و عربی، نام "خلیج فارس" به کار رفته است. برخی از این قراردادها از این قرارند:
1. قرارداد منع برده‌داری1947.
2. قرارداد دائمی صلح 1853
3. پیمان خرید و فروش برده 1856
4. قرارداد استقلال کویت (این سند در 19 ژوئن 1961 در دبیرخانه سازمان ملل به ثبت رسید)
5. پیمان تعیین خطوط مرزی عراق و کویت در سال 1996
دستورالعمل سازمان ملل برای استفاده از نام خلیج فارس
در سال 1994 سازمان ملل متحد دستورالعملی ویرایشی صادر کرده که در آن استفاده از نام صحیح "خلیج فارس"، الزامی شده است.
دستورالعمل دبیرخانه سازمان ملل در مورد رعایت نام کامل "خلیج فارس" در مکاتبات رسمی، آثار و بیانیه‌ها
در این دستورالعمل به تاریخ 18 اوت سال 1994 آمده است: " بار دیگر توجه کارکنان به دستورالعمل ویرایشی ST/CS/SFR.A/29 در خصوص استفاده از نام "خلیج فارس" جلب می‌شود. هدف از این الحاقیه این است تا نسبت به استفاده دقیق از این عبارت در مستندات، انتشارات و بیانیه‌های آماده شده از سوی دبیرخانه، دقت مبذول گردد."
این عبارت در دستورالعمل مزبور بیشتر جلب توجه می‌کند: "عبارت کامل "خلیج فارس" در تمام موارد باید به جای عبارت کوتاه‌تر "خلیج" مورد استفاده قرار گیرد. حتی در صورت تکرار عبارت نیز باید عبارت کامل [خلیج فارس] درج شود."
نشنال جئوگرافیک و تحریف نام خلیج فارس
با این که تحریف نام خلیج فارس به سال‌ها پیش بازمی‌گردد، در پی چاپ نقشه‌ای در یکی از شماره‌های مجله نشنال جئوگرافیک در سال 2004 بود که این موضوع توجه همگان را به خود جلب کرد. در این نقشه نام "خلیج عربی" در اندازه کوچک‌تر و داخل پرانتز در کنار نام "خلیج فارس" نوشته شده بود.
در پی این اقدام نشنال جئوگرافیک، ایران فروش این مجله را ممنوع و از فعالیت گزارشگران این مجله در ایران جلوگیری کرد و خواستار تصحیح اشتباه شد.
تحریف نام خلیج فارس در نقشه منتشر شده از سوی نشنال جئوگرافیک
مردم نیز بیکار ننشستند و دست به نوعی حمله و یا به اصطلاح "بمباران گوگلی" زدند. بمباران گوگلی به مفهوم تلاش جهت افزایش رتبه عبارات مختلف به هنگام جستجوی آن عبارات از طریق موتورهای جستجوگر می باشد. این اتفاق زمانی روی می دهد که تعداد لینک های صفحه مورد نظر به میزان قابل ملاحظه ای زیاد باشد. تعداد لینک های صورت گرفته بر یک صفحه یکی از مهمترین عوامل در رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر بوده و موجب تعیین جایگاه آن سایت به هنگام جستجو می گردد.
بمباران گوگلی در این مورد به مفهوم وجود تعداد قابل ملاحظه ای لینک بر روی وب سایت ها و وبلاگ هایی است که دارای نام خلیج فارس می باشند. این کار موجب افزایش رتبه این سایت به هنگام جستجوی عبارت Persian Gulf در گوگل و سایر موتورهای جستجوگر می گردد.
گروهی از وبلاگ نويسان ايرانی نیز در اعتراض به اقدام این موسسه اقدامی هماهنگ را سازماندهی و اجرا کرده اند..اين وبلاگ نويسان، صفحه ای در شبکه اينترنت به راه انداخته اند به اسم خليج عربی اما وقتی کاربران وارد اين صفحه می شوند، با اين جمله روبرو می شوند که "خليجی با اين نام وجود ندارد".
صفحه‌ای که کاربران پس از جستجوی نام خلیج عربی با آن روبرو می‌شدند
در نهایت، نشنال جئوگرافیک تسلیم شد. در 30 دسامبر 2004 نسخه جدیدی از این اطلس را منتشر ساخت، این بار بدون عبارت داخل پرانتز و با این توضیح که: "این آبراه که از نظر تاریخی خلیج فارس نام دارد، از سوی برخی خلیج عربی خوانده می‌شود.".
گفتنی است توضیح مشابهی نیز در خصوص جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس نیز داده شده است که این جزایر مورد ادعای امارات و اشغال شده از سوی ایران می‌باشند.**
تصویر نقشه اصلاح شده نشنال جئوگرافیک با توضیح در مورد نام خلیج فارس
بمباران گوگلی در این مورد به مفهوم وجود تعداد قابل ملاحظه ای لینک بر روی وب سایت ها و وبلاگ هایی است که دارای نام خلیج فارس می باشند. این کار موجب افزایش رتبه این سایت به هنگام جستجوی عبارت Persian Gulf در گوگل و سایر موتورهای جستجوگر می گردد.
گروهی از وبلاگ نويسان ايرانی نیز در اعتراض به اقدام این موسسه اقدامی هماهنگ را سازماندهی و اجرا کرده اند..اين وبلاگ نويسان، صفحه ای در شبکه اينترنت به راه انداخته اند به اسم خليج عربی اما وقتی کاربران وارد اين صفحه می شوند، با اين جمله روبرو می شوند که "خليجی با اين نام وجود ندارد."
در نهایت، نشنال جئوگرافیک تسلیم شد. در 30 دسامبر 2004 نسخه جدیدی از این اطلس را منتشر ساخت، این بار بدون عبارت داخل پرانتز و با این توضیح که: "این آبراه که از نظر تاریخی خلیج فارس نام دارد، از سوی برخی خلیج عربی خوانده می‌شود."
بازی گوگل در زمین اعراب حاشیه خلیج فارس
حذف نام خلیج فارس از روی نقشه گوگل
به تازگی گوگل نیز نام "خلیج فارس" را از روی نقشه خود حذف کرده است. این اقدام خشم ایرانیان را برانگیخته است. این که این فضای آبی میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اکنون در نقشه‌ گوگل بی‌نام است خود نشانگر حساسیت بالای این موضوع است.
شرکت گوگل ادعا کرده است که دلیل نشان ندادن نام خلیج فارس در سرویس نقشه‌اش - گوگل‌مپ - این است که می‌خواهد وارد مناقشه‌های سیاسی بر سر نام این دریا نشود.
مایکل دالوو، مدیر روابط عمومی شرکت گوگل در بریتانیا در مصاحبه­ای گفته این شرکت هیچ گونه "موضع سیاسی نمی‌گیرد" و از آن‌جا که "بعضی از مردم دنیا این آبراهه را (Arabian Gulf خلیج عربی) می‌نامند، برای پرهیز از ورود به یک مناقشه سیاسی، نامی برای این خلیج روی نقشه‌اش ظاهر نمی‌شود."
گوگل می‌گوید: "سیاستش این نیست که همه مناطق جهان را روی سرویس نقشه‌اش نامگذاری کند." اما این شرکت مثالی از دریا یا منطقه دیگری در جهان که مثل خلیج فارس، نامی برای آن روی سرویس نقشه‌اش ظاهر نشود، ارائه نکرد.
این در حالی است که در نرم‌افزار دیگر این شرکت به نام گوگل‌ارث، نام‌های خلیج فارس و خلیج عربی در کنار هم نمایش داده می‌شوند.

سخنگوی گوگل گفته این نرم‌افزار کلاً جزئیات بیشتری نسبت به گوگل‌مپ نمایش می‌دهد و عبارت "خلیج عربی" را "برای کمک به کاربرانی که خلیج فارس را به نامی دیگر می‌شناسند" در نرم‌افزار "گوگل‌ارث" وارد کرده است.
گوگل گفته سیاست کلی‌اش درباره نام‌ها، استفاده از "نام‌های مورد استفاده ساکنان منطقه" است و چون بعضی ساکنان حاشیه جنوبی خلیج فارس از نام دیگر استفاده می‌کنند، آن را در گوگل‌ارث در کنار نام خلیج فارس نمایش می‌دهد.

مردم ایران این بار نیز به کمک ابزار "بمباران گوگلی" سعی در خنثی کردن این قدام نموده‌اند.


دستورالعمل خبرگزاری رویترز برای تحریف نام خلیج فارس

خبرگزاری رویترز نیز همراه با دیگر نشریات و رسانه‌هایی که با اعراب حاشیه‌خلیج فارس قرارداد جعل نام بسته‌اند، در بخش راهنمای نگارش خبرنگاران خود، به جای واژه خلیج فارس، واژه خلیج را جهت استفاده خبرنگاران خود پیشنهاد داده است.

دستورالعمل رویترز برای استفاده از واژه خلیج به جای نام "خلیج فارس"
نظر تاریخ‌دانان و محققین در مورد نام خلیج فارس

نام خلیج فارس به قدری بدیهی و مستند است که تمامی تاریخ‌دانان بی‌طرف با نگاه کارشناسانه صحت این نام را تأیید کرده‌اند.


محمدرضا سحاب، مدیر موسسه جغرافیایی سحاب نیز درباره تحریف نام خلیج فارس می‌گوید:
پس از کودتای 23 در عراق عبدالکریم قاسم برای نخستین بار به صورت رسمی نام مجعول (خلیج ع رب ی) را به جای خلیج فارس به کار برد و دولت ایران فقط به اعتراض به او بسنده کرد و به این ترتیب ما هنوز درگیر پرونده منحوس خلیج عربی هستیم.

محمدرضا سحاب، مدیر موسسه جغرافیایی سحاب


سحاب در اثبات نام خلیج فارس به سند قابل توجهی اشاره می‌کند: سال 65 اطلسی توسط دکتر احمد سوسه استان دانشگاه بغداد با عنوان اطلس العراق «فی الالخواص القدیمه» تالیف شد که پدرم - عباس شهاب - حاشیه‌نویسی ان را انجام داد اما در چاپ دوم این اطلس که مدتی بعد از کودتای عبدالکریم قاسم چاپ شد اسامی «فارس» و «فارسی» به طور ناشیانه ای مخدوش و کلمه «عرب» یا «عربی» به جای آن نوشته شده بود. وی با اشاره به اقدام نشنال جئوگرافیک در جعل نام خلیج فارس گفت: در آن زمان پدرم فوت کرده بود و من کتابی را در جواب این اقدام تالیف کردم و با حمایت وزیر ارشاد وقت 5 هزار جلد از این اطلس به دو زبان فارسی و انگلسی چاپ و به موسسات معتبر ارسال شد.


هدف از تحریف نام خلیج فارس
داوود هرمیداس باوند استاد حقوق و روابط بین الملل بر این باور است که تغییر نام خلیج‌فارس یکی از مظاهر استعماری بریتانیا بود که اعمال حاکمیت ایران را از سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در منطقه خلیج‌فارس کمرنگ کند.
.
البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که این اقدام می تواند نوعی زمینه سازی از سوی اعراب در جهت تقویت ادعای مالکیت جزایر سه گانه بوموسی و تنب بزرگ و کوچک باشد .

برخی از شرکت‌های خارجی نیز که معاملاتی با شیوخ خلیج‌فارس دارند به خاطر حفظ منافع‌شان از این نام جعلی استفاده می‌کنند. بسیاری از آنها نیز سعی می‌کنند تنها به ذکر نام خلیج[فارس] بسنده کنند.
تلاش کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تحمیل ماهیت عربی بر منطقه را تنها می‌توان در چارچوب اهداف سیاسی و قومیتی توجیه کرد. چرا که در برابر انبوه اسناد و نقشه‌های مؤید نام "خلیج فارس"، حتی یک برگ سند معتبر دال بر صحت ادعای آن‌ها وجود ندارد. همراه شدن این کشورهای نوظهور و تازه استقلال یافته که تا همین چند ده سال پیش اثری از آن‌ها بر روی نقشه‌های جغرافیایی نبود، با کشورهای غربی و سرازیر شدن درآمدهای نفتی این توهم را در حکام و شیوخ این کشورها به وجود آورده که می‌توانند تاریخ و هویت نداشته خود را با فشار سیاسی و تبلیغات و خرج کردن دلارهای نفتی کسب کنند. در این میان حمایت‌های غرب در تحریک شیوخ حاشیه‌نشین نیز بی تأثیر نبوده و اصولا کشورهای حاشیه خلیج فارس و مدعیان خلیج عربی و جزایر سه گانه به تنهایی و بدون حمایت غرب در حد و اندازه‌های مطرح کردن ادعاهای سرزمینی از این دست نیستند.
با وجود اسناد تاریخی و تایید‌های مکرر سازمان‌های بین‌المللی بر نام خلیج فارس، چرا غرب نیز از ادعاهای خرده-دولت‌های حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند و رسانه‌ها و ابزارهای مجازی تحت اختیار آن‌ها برای روشن نگه داشتن این آتش، هر از گاهی سنگی در تاریکی می‌اندازند و شیوخ حاشیه نشین را به تکرار ادعاهای بی‌پایه وادار می‌کنند؟
نگاهی دیگر به جعل نام خلیج فارس
مسئله خلیج فارس و جعل نام آن، از مشترکاتی است که در داخل و خارج، همه ایرانیان با هر اعتقاد و گرایش سیاسی، متحد می‌کند و همگی لب به اعتراض به آن می‌گشایند. اما این کشورهای نه چندان دوست را چه می‌شود که دانسته و آگاهانه، عامل اتحاد ایرانیان می‌شوند؟ چه منفعتی در این اتحاد برای آن‌ها دیده شده که در تفرقه انداختن - به عنوان سیاست اصلی آن‌ها - متصور نیست؟ جمع کردن ایرانیان در زیر پرچم ملی‌گرایی و پررنگ‌ شدن حس وطن‌پرستی که در این مورد همواره تاکید بر تاریخ کهن ایران بوده است، چه ارمغانی برای آ‌ن‌ها خواهد داشت؟ پر رنگ شدن تمایلات ملی‌گرایانه در مردم و در تمام سطوح، از بالاترین سطوح سیاسی تا فرد فرد ایرانیان، در راستای کدام منافع این کشورها قابل توجیه و تفسیر است؟
اندکی تحلیل و تفکر در مورد دیگر زوایای این مسئله - علاوه بر تحلیل در سطح اسناد و حقانیت تاریخی نام خلیج فارس - می‌تواند راه را برای واکنش‌هایی هوشمندانه‌تر روشن سازد.
در پایان برخی از اسناد مربوط به خلیج فارس آمده است.
دانلود گزارش گروه کارشناسی نام‌های جغرافیایی سازمان ملل در مورد صحت و مستندات تاریخی نام خلیج فارس
گزارش انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه MIT آمریکا در مورد اسناد مؤید نام "خلیج فارس"
برخی از نقشه‌های عربی که در آن بر نام خلیج فارس تاکید شده است.
**اصلاحیه و توضیح نشنال جئوگرافیک در مورد تحریف نام خلیج فارس را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.
بیانیه‌های رسمی دبیرخانه سازمان ملل برای استفاده از نام کامل "خلیج فارس"
پژوهش استاد محمد عجم درباره نام‌ خلیج فارس و دریای خزر
 

mer30fery

دستیار مدیر مهندسی مکانیک, متخصص سالید ورک
کاربر ممتاز
29 آذر

29 آذر

امروز دویست و بیست و چهارمین سالگرد زادروز ساموئل آگوستوس میشل جغرافیادان و نقشه‌کش اهل آمریکا است.
نقشه، قسمت عمده‌ای از خاورمیانه که ایران، شبه جزیره عربستان، افغانستان، بلوچستان (قسمتی از پاکستان کنونی)، خلیج فارس (درنقشه Persian Gulf) در آن ترسیم شده است، نشان می‌دهد.
این نقشه به وسیله آگوستوس میشل و در سال ۱۸۵۰ میلادی ترسیم شده‌است. ولایت‌های ایران نیز در آن دوران که مازندران و گیلان، آذربایجان، عراق عجم، فارس، لارستان، کرمان و خراسان بوده‌اند با رنگ‌های مجزا رسم شده‌اند.
در این نقشه رودهایی همانند کرخه، اترک و کوه‌هایی مثل رشته کوه البرز و الوند نمایان هستند.
بسیاری از شهرها نیز با نام به روز آن عصر (مثل گمبرون و سلطانیه به ترتیب بندرعباس و زنجان) در نقشه درج شده‌اند.

نقشه‌کش: ساموئل آگوستوس میشل
منبع ویکی پدیای فارسی

 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
هنوزم ساحل دستات و دارم
هنوزم با تو دریایی ترینم​
خلیج سرزمین مادریم
هنوزم عاشق این سرزمینم
تو قلبت آسمون و خونه دادی
که رنگ آسمونا رو بگیری​
نمی ذارد که صد طوفان بترسی​
نمی ذارم که یک قطره بگیری​
خلیج تا ابد ایرانی من به وقت گفتنت آبی ترینم
کی می خواد اسمت و از من بگیره تا وقتی زنده و صاحب نشینم
خلیج تا ابد ایرانی من به وقت گفتنت آبی ترینم
کی می خواد اسمت و از من بگیره تا وقتی زنده و صاحب نشینم



نترس از بازی این بچه موج ها که دریا ترسی از بازی نداره

دلم غیر از تو و تکرار اسمت هزارون سالیه آوازی نداره
توی این جنگ سرد گاه و بی گاه می بینی که کی پیروزه آخر​
تو می بینی که اسمت تو کتاب ها خلیج فارس تا روز آخر
خلیج تا ابد ایرانی من به وقت گفتنت آبی ترینم

کی می خواد اسمت و از من بگیره تا وقتی زنده و صاحب نشینم
خلیج تا ابد ایرانی من به وقت گفتنت آبی ترینم

کی می خواد اسمت و از من بگیره تا وقتی زنده و صاحب نشینم


مهدی یغمایی


 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
هواداران تیم ملی فوتبال ایران در پایان دیدار مقابل امارات پرچم خلیج «ع-ر-ب-ی» را که در دستان هواداران اماراتی بود، پاره کردند.
به گزارش فارس، تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار مرحله گروهی جام ملت‌های آُسیا موفق شد امارات را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد.
* در پایان مسابقه بیرون از ورزشگاه تعدادی از هواداران امارات ایستاده بودند و با در دست داشتن پرچم خلیج جعلی«ع-ر-ب-ی» تیم خود را تشویق می‌کردند، هواداران ایرانی پس از مشاهده چنین صحنه‌ای این پرچم ها را گرفته و آنها را پاره کردند.
* بعد از پایان مسابقه باران شدیدی در ورزشگاه شروع به باریدن کرد. * وحید امیری در پایان مسابقه در حالی که از ناحیه پا احساس درد می‌کرد، به صورت لنگان ورزشگاه را ترک کرد. پزشک تیم ملی اعلام کرد او مشکل خاصی ندارد ولی خود امیری ناراحت بود. * جواد نکونام کاپیتان و مهدی محمدنبی سرپرست تیم ملی فوتبال ایران در داخل اتوبوس به صورت اختصاصی با یکدیگر صحبت می‌کردند.

[h=3]هواداران ایرانی پرچم خلیج «ع-ر-ب-ی» را پاره کردند ... - فارس[/h]
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد.

به گزارش مشرق، غارهای نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جلوه های طبیعت در این جزیره زیبا و رویایی ایران است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد.

در فاصله 90کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا غار نمک قرار دارد.



غارهای نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جلوه های طبیعت در این جزیره زیبا و رویایی ایران است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد.

فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود دو کیلومتر است که توصیه می شود با پای پیاده پیموده شود.

درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است.



سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.

جریان آب نمک در کف غار نیز از منظره های دلپذیر غارهای نمکی جزیره قشم است. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و شکل آن را پیوسته تغییر می دهد.

از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیر زمینی دائمی می جوشد و راه را به خارج می گشاید که پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر می شود و در گودال مقابل خود حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می آورد.

منظره این حوضچه از دور همچون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.



نمک های غار نمک از بهترین نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکیب آن عناصر دیگری همچون منیزیم وجود دارد، به همین دلیل می تواند به عنوان نمک طبی به ویژه برای مصرف ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف شود.

با بررسی های به عمل آمده توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک معلوم شده که این غار، طولانی ترین غار نمک جهان (به درازای 6400 متر) است، تاکنون بیش از شش هزارمتر از این غارها شناسایی شده است.

به گفته کارشناس زمین شناسی شیراز، بخش اعظم جزیره هرمز که بر خلاف جزیره قشم محدود است، از گنبد نمکی تشکیل شده است. سن این نمک ها به دوره پیش از کامبرین رسیده و بیش از 570 میلیون سال دارند اما خود گنبدهای نمکی و ظهور آنها در این منطقه پدیده های جدید و جوانتر هستند، به طوری که برخی از این غارها حدود شش هزار سال سن دارند.

چگونگی شکل گیری نمک های غار: در گذشته نمک ها به صورت یک لایه بودند که به مرور زمان برآمده شده و تحت اثر خاصیت شناوری که دارد، با توجه به آن که وزن حجمی آنها از وزن سنگهای اطراف آن کمتر است، آنها را کنار میزند و به سمت بالا حرکت می کند.

این نمکها در مسیر خود یکسری از سنگ های بسیار قدیمی را از چند کیلومتر زیرزمین به سمت روی زمین میآورد و میتواند اطلاعات بسیار مفیدی را از گذشته زمین شناسی به زمینشناسان ارایه کند.



غارها و گنبدهای نمکی موجود در جزایر قشم و هرمز علاوه بر این که از جمله پدیدههای منحصر به فرد در علم زمینشناسی محسوب می شوند، یکی از ثروتهای ملی کشور است و به تمامی نسلها تعلق دارد و باید مورد حفاظت قرار گیرند.

گنبد نمکی نمکدان، تنها گنبد نمکی در جزیره قشم است که از میان دماغه جنوب، تاقدیس سلخ و دماغه شمال غربی تاقدیس باسعیدو بالا آمده است و در نقشه تقریبا دایرهای شکل و به قطر 7× 6.5 کیلومتر است.

بام گنبدی دارای توپوگرافی نامنظم بوده و دیواره آن بسیار پرشیب است. در بخش جنوبی گنبد نمکی نمکدان، غارهای نمکی یاد شده وجود دارد که ارتفاع آنها تا 20 متر نیز اندازهگیری شده است.

مسیر دسترسی به غار نمکدان قشم: از شهر قشم به سمت غرب جزیره که حرکت کنید، با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود ۶۰ کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می شوید که ۲۳ کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.

توصیف غارهای نمک از منظر یک توریست: عبور از جاده ساحلی جزیره قشم خود جذابیتی جداگانه دارد. در مسیر رسیدن به گنبد نمک قشم و غار نمکی، دست طبیعت زیباترین نقش ها را رقم زده است.

گویی در یک جزیره دوردست و خالی از سکنه به دنبال ناشناخته ها هستید. این جا حتی در تکان های شدید پشت ماشین می توانید برای خود خلوتگاهی بیابید. غفلت موجب پشیمانی ست! هر لحظه باید منتظر باشید تا اشکال و احجام متفاوت را در کنار هم ببینید.

مجموعه غارهای نمکی قشم در دل گنبد نمکی قرار گرفته که یکی از مرتفع ترین قسمت های جزیره است. در ورودی غار نمکی از نمایی دیگر آب شور به مانند آینه عمل می کند و همه چیز را انعکاس می دهد.

بلورهای شیشه ای نمک در کف غار نمکدان، هیچ جای این غار شبیه جای دیگرش نیست. به هر طرف که نگاه می کنید اشکال و رنگ های جدید می بینید و این همه زیبایی هر انسانی را به شوق می آورد.


در بعضی متون به این مطلب اشاره شده است که نمک های گنبد نمکی جزء بهترین نمک های خوراکی هستند.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خداحافظی «persian golf» و نماد پیشرفت هسته ای/ به جای تحمیل هزینه برای چاپ اسکناس جدید ارزش پول را حفظ کنید

خداحافظی «persian golf» و نماد پیشرفت هسته ای/ به جای تحمیل هزینه برای چاپ اسکناس جدید ارزش پول را حفظ کنید

طرح اسکناس جدید 5هزار تومانی در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران رونمایی گردید که به احتمال زیاد در بهار سال 1394 منتشر می گردد.
آنچه که موجب حواشی زیادی پیرامون این رونمایی شده است، تغییر طرح پشت این اسکناس است. پیشتر این اسکناس با تصویری نمادین از انرژی هسته ای، نام خلیج فارس (Persian Gulf) و سخنی از پیامبر اکرم(ص) که فرموده بودند: " دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت "، طراحی شده بود.

در طرح جدید هر سه این موارد حذف گردیده و تصویری به رنگ بنفش از سردر دانشگاه تهران حک شده، که داخل آن بیتی از فردوسی به همراه ترجمه لاتین آن آورده شده است: " توانا بود هر که دانا بود / ز دانش دل پیر برنا بود"
در یکی از واکنشها در مورد تغییر تصویر اسکناس 5000تومانی، طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی گفته است: توصیه من به دولت این است که به جای تغییر شکل، قیافه و رنگ اسکناس ارزش آن را حفظ کنند. چراکه این تغییرات سودی جز هزینه های اضافی بر نظام پولی بانکی ندارد. رنگ و شکل نیست که به اسکناس اعتبار می دهد، بلکه حفظ ارزش آن است که اهمیت دارد. رنگ و لعاب دادن ها جزو مسائل فرعی است.
وی همچنین صرف هزینه برای تغییر شکل اسکناس را یک هزینه بیهوده خواند و افزود: طراحی اسکناس یک هزینه جدا و حکاکی و نقش و نگاری که روی فولاد زده می شود هزینه ای مجزا دارد. ضمن اینکه رعایت نکات امنیتی و چاپ آن نیز شامل هزینه هایی می شود که به نظر صرف این هزینه ها بیهوده است و سودی ندارد.
مظاهری به دلایل احتمالی تغییر شکل اسکناس های 5 هزار تومانی پرداخت و گفت: این امکان وجود دارد که تشابه شکل و شمایل اسکناس 5000 تومانی با اسکناس 500 تومانی به عنوان توجیه این تغییر شکل مطرح شود. اما اگر این دلیل برای تغییر شکل اسکناس ها مطرح باشد، باید گفت که مردم به قدری سواد دارند که این 2 نوع اسکناس را از یکدیگر تمیز دهند.
همچنین حجت اله عبدالملکی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) درباره این اقدام دولت واکنش نشان داده و می گوید: " بعد از آغاز مذاکرات شبهاتی پیدا شد که این شبهات با اظهار نظرهای طرف ایرانی و عدم تمایل آنها به اینکه در داخل کشور جزئیاتی از مذاکرات منتشر شود بیشتر شد. برخی معتقدند که ماهیت این صحبت ها در حوزه‌هایی از عملکرد دولت خودنمایی می‌کند؛ مثلا مشاهده می شود که برنامه های فضایی کشور به اذعان بسیاری از کارشناسان علوم فضایی کاهش پیدا کرده است و به یکباره متوقف شده است؛ بر اساس این موضوع عده ای احساس می کنند که در مذاکرات هسته ای بر روی محدود کردن علوم فضایی کشور هم صحبت شده است.
وی ادامه داد: این اقدامی که دولت برای حذف نماد هسته ای از طرح اسکناس انجام داده است هم مجددا این شبهه را مطرح می کند که در مذاکرات تیم هسته ای با گروه های غربی، روی برچیده شدن کامل فناوری هسته ای ایران هم صحبت شده و دولت در حال فراهم کردن زمینه های فرهنگی این کار است.
عبدالملکی یادآور شد: اینکه روحانی در یک کنفرانس که هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد (کنفرانس اقتصاد ایران) تلویحاً درباره رفراندوم هسته‌ای صحبت می کند این شائبه را پر رنگ کرد که برنامه ایران این است که متناسب با درخواست‌های طرف غربی برنامه هسته ای را تعطیل کند.
وی در ادامه گفت: تغییر طرح روی اسکناس و حذف نماد هسته ای از این طرح در راستای شبهات قبلی می تواند تداوم این موضوع باشد که واقعاً دولت بر اساس منویات غرب به دنبال باز کردن تمام پیچ و مهره‌های هسته ای در کشور است.
استاد اقتصاد و تحلیل گر برجسته مسائل اقتصادی کشور تأکید کرد: هرچند می دانیم دولت این اقدام را انجام نمی دهد، اما چنین اقدامات تبلیغاتی که انجام می‌شود، شبهات هسته‌ای را گسترده تر و بیشتر می کند؛ پس بهتر است دولت برای اینکه بتواند برنامه‌های هسته‌ای را با موفقیت بیشتر جلو ببرد از حاشیه‌سازی های جدی و به این سبک جلوگیری کند.
وی همچنین گفت: تاکنون هیچ دولتی برای پاک کردن یک روایت از پیامبر(ص) که قبلا نگاشته شده است، اقدام نکرده بود؛ این در حالی است که این حدیث علاوه بر سندیت قوی که داشته بسیار الهام بخش بوده و این نوع اشاعه فرهنگی توسط دولت خدشه دار شده است.
استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: در زمانی که دولت های غربی تلاش دارند تا به ساحت پیامبر اکرم(ص) توهین کنند و جسارت هایی هم داشتند که یک و نیم میلیارد مسلمان آزرده شد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی نباید یک سخن از پیامبر اکرم(ص) را از روی اسکناس ها حذف کند
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قاهره: امنیت خلیج فارس برای مصر خط قرمز است

قاهره: امنیت خلیج فارس برای مصر خط قرمز است

[h=3]امنيت خليج فارس خط قرمز مصر است - واحد مرکزی خبر[/h]
وزارت خارجه مصر روز یکشنبه در بیانیه ای تاکید کرد که مصر با نگرانی تحولات خطرناک و چالش هایی که امت عربی در دوره کنونی شاهد آن است دنبال می کند، تحولاتی که بقای کشورهای عربی را تهدید می کند و در سایه اوضاع سیاسی و امنیتی لطمه مستقیم به امنیت ملی عربی می زند. در این بیانیه همچنین آمده است که مصر با توجه به مسئولیت تاریخی خود در قبال امت عربی و درک خطرات این چالش های بی سابقه که تهدیدی برای امنیت ملی عربی به خصوص برای امنیت منطقه خلیج فارس است، بار دیگر تاکید می کند که امنیت ملی مصر با امنیت منطقه خلیج فارس گره خورده و امنیت خلیج فارس خط قرمزی برای مصر است.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قلیه ماهی در ساحل خلیج فارس

چه دلیلی بهتر از رفتن به سرزمین بوشهر جز دریا وجود دارد. شهر کوچک و مثلثی شکل بوشهر همه جایش بوی خلیج فارس می دهد، بوی ماهی های تازه و اگر در عید مهمان این شهر باشید، نسیمی که در عصرهای بندر، روح را تازه می کند.

اینجا، بندری است با نزدیک به سیصد هزار نفر جمعیت که تاریخچه اش حتی به دوره ی ساسانی هم می رسد، می گویند زمانی «اردشیر ساسانی» سنگ بنای این شهر را نهاده اما آنچه که امروز به عنوان بندر بوشهر شناخته می شود مرهون تلاش های «نادرشاه افشار» برای ساخت بندری تجاری است.



کجا برویم؟


دریا زیباترین دیدنی بوشهر است. غیر از آن، این شهر دو بافت مجزا از هم دارد، یکی بافت قدیمی شهر و دیگر بافت تازه ی آن. بافت قدیمی شهر، آمیزه ای است از ترکیب سه رنگ سفید، زرد و قهوه ای بر زمینه ی آبی رنگ، اگر از ما می شنوید، دیدار از ریشهر، آب انبار قوام، خانه ی قاضی، عمارت ملک، گوردختر، عمارت دهدشتی، مدرسه ی گلستان، امامزاده عبدالمهیمن، قبر ژنرال انگلیسی، آرامگاه اصفهانی، معبد خدادریا، کلیسای مسیح مقدس، قلعه ی هندی ها، کنیسه ی یهودیان، قبرستان انگلیسی ها و عمارت حاج رییس را از دست ندهید.



چه بخوریم؟


آنهایی که دنبال غذاهای دریایی هستند، اشتهایشان در بوشهر حسابی در معرض بوهای مختلف قرار دارد. تخت های در سایه، غذاهای کبابی و ماهی های مختلف، یکی از مهم ترین جاذبه های حاشیه ی بازارها و پارک ها و اسکله های این شهر هستند. غذای اصلی بوشهر، قلیه میگو، قلیه ماهی و قیمه است اما اگر رستوران عربی خوبی پیدا کنید، می توانید غذاهای تند این فرهنگ را هم امتحان کنید و خلاصه بعد از این همه شکم چرانی، مهمان یک قلیان تنگ سفالی بشوید. در بوشهر رستوران «خانه ی معلم» یکی از بهترین و معروف ترین رستوران هاست اما خب، طبیعی است که غذایش به خاطر کیفیت و تمیزی گران تر از رستوران های معمولی شهر باشد.

پیشنهاد ما اما رفتن به رستوران «خلیج فارس» است که به آن «شبانکار» هم می گویند. در این رستوران می توانید از غذاهای عربی تجربه ای متفاوت داشته باشید و البته که در میان منوی پررنگ و لعاب این رستوران هیچ گزینه ای بهتر از کباب نیست. البته بوشهر یک رستوران تاریخی هم دارد که به «قوام» مشهور است. این رستوران در گذشته یک آب انبار بوده با قدمتی صد و پنجاه ساله آن هم در نزدیکی ساحل دریا. حالا اما مورد مرمت قرار گرفته و یکی از پاتوق های مسافران شده است.


 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
چاپ اطلس حماسی خلیج فارس برای شناخت راهیان نور دریا

چاپ اطلس حماسی خلیج فارس برای شناخت راهیان نور دریا

ایرنا؛ سرهنگ نادر ادیبی با اشاره به فعالیت های موجود در مورد گسترش سفر راهیان نور دریا افزود: راهیان نور خلیج فارس با یک سازماندهی جدید در حال شکل گیری است. وی اظهار کرد: برای راهیان نور دریایی یادمان های مشخصی در نظر گرفته شده که برای هر کدام برنامه های جدیدی طراحی شده است.
سرهنگ ادیبی گفت: امسال با ساماندهی بهتر آماده بازدید زائران راهیان نور در جزایر شده ایم به طوریکه ابتدا حماسه های آن منطقه را معرفی می کنیم تا مردم بیشتر با حماسه های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس آشنا شوند.








دبیر ستاد مرکزی راهیان نور گفت: کتاب چاپ شده با عنوان اطلس حماسی خلیج فارس به مردمی که برای زیارت این مناطق و سفر به خلیج فارس راهی استان های بوشهر و هرمزگان می شوند تحویل داده خواهد شد.
وی گفت : همچنین نقشه مناطق عملیاتی خلیج فارس در استان هرمزگان و بوشهر هم چاپ شده و در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

سرهنگ ادیبی بیان کرد: این فعالیت ها در حوزه شناسنامه دار کردن یادمان و ایجاد شناخت بیشتر مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس و حماسه های خلیج فارس در مردم موثر خواهد بود و از این جهت با شناخت بیشتر، اقبال به سمت مناطق راهیان نور دریا نیز بیشتر می شود.
وی گفت: طبق برنامه ریزی نیروهای سپاه و ارتش قسمتی از حجم زائران راهیان نور دریا به مسافرانی اختصاص داده شده که به مناطق خلیج فارس سفر می کنند و همچنین کاروان های ویژه دانشجویی و دانش آموزی هم برای اولین بار در روزهای گذشته حضور پیدا کردند.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دبیرکل اتحادیه عرب: ایران جزایر سه‌گانه را اشغال کرده است!

دبیرکل اتحادیه عرب: ایران جزایر سه‌گانه را اشغال کرده است!

«نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره‌ای «سی.بی.سی» مدعی شد امارات خواستار حل مسالمت‌آمیز جزایر سه گانه مورد مناقشه ایران و ابوظبی است اما تهران آن را رد می‌کند.

بر اساس این گزارش، العربی مدعی شد: در اجلاس اعراب (که قرار است شنبه هفته آینده آغاز شود) از ایران سخن گفته خواهد شد زیرا ایران جزایر سه‌گانه را اشغال کرده و مانند امارات خواستار حل مسالمت‌آمیز این مسأله بر اساس قانون بین‌الملل نیست.



دبیر کل اتحادیه عرب در حالی از موضع امارات در این خصوص حمایت می‌کند که بر اساس اسناد تاریخی این موضوع به نفع ایران خاتمه پیدا کرده و طرف سومی حق دخالت در این موضوع را ندارد.

http://alef.ir/vdciu5arrt1aqy2.cbct.html?264702
 

Similar threads

بالا