خلبانی هایی که قهرمان ....اسمان بودند..........

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
در حال حاضر این جنگنده تنها در ایران درحال سرویس دهی است. از مشکلات اف-۱۴ تامکت این است که سرویس دهی و عملیاتی کردن آن بسیار مشکل است طوری که گاهی اوقات نیروی دریایی آمریکا از نگهداری آن عاجز بود.
این جنگنده هنوز در نیروی هوایی ایران به‌کار می‌رود و جزء جنگنده‌هایی است که در طول جنگ ایران و عراق بسیار توسط ایران استفاده می‌شد؛ به همین دلیل تعدادی از این جنگنده‌ها یا نابود شده‌اند یا عملاً غیر قابل استفاده‌اند. اما "واحد مهندسی نیروی هوایی ایران" با بهسازی قطعات آن توانسته این هواپیما را تا حدودی به روز نگه دارد.

تام‌کت‌ها جنگنده‌های بسیار خوبی بودند اما آنچه باعث حیرت همگان در جهان شد حماسه‌سازی فوق‌العاده خلبانان جان بر کف جمهوری اسلامی در جنگ هشت ساله بود که آمارهای زیر گویای بخشی از این رشادت‌ها در دوران دفاع مقدس است.

کل شکارهای هواپیماهای اف14 در طول 8 سال جنگ عبارتند از 149 فروند انواع هواپیماهای عراقی.

رکوردهای جاودان تامکتهای ایرانی
- دوربردترین شکار هوایی جهان توسط تامکت ایرانی و به وسیله موشک فونیکس به خلبانی امیر اصلانی: هدف قرار دادن میراژ عراقی از فاصله 150 کیلومتری.
- بی‌نظیرترین شکار هوایی جهان با سرنگونی 4 فروند میگ-23 عراقی در یک پرواز و توسط یک تامکت و به وسیلۀ تنها یک موشک فونیکس به خلبانی سرگرد فرح‌آور که عراق 3 فروند را تایید کرده است.
- شکار 19 هواپیمای عراقی تنها در ماه اول جنگ.
- شکار 3 فروند میگ-23 از سوی یک تامکت در یک پرواز در ماه اول جنگ.
- شکار 4 فروند MiG- 23MLA در یک روز و به وسیله یک تامکت در عملیات سلطان توسط صدقی در 7 آبان 59.
- شکار 3 میراژ اف1 عراقی در یک روز به وسیله یک تامکت در 12 آذر60.
- شکار 3 میراژ و یک میگ-23 عراقی در یک روز به وسیله یک تامکت به خلبانی شهرام رستمی در 30 مهر 60.
- شکار 2 فروند MiG- 23MF در یک روز به وسیله یک تامکت و تنها به ضرب یک موشک فونیکس.
- شکار 2 میگ-23 و یک میگ-21 در یک روز و به وسیله یک تامکت به خلبانی خسروداد در 30 آبان 61.
- شکار 2 میگ و یک سوخو در یک روز و از سوی یک تامکت به وسیله موشک فونیکس.
- شکار 2 میراژ اف 1 در یک روز و به وسیله یک تامکت به خلبانی جمشید افشار در 15 مهر 65.
- شکار 4 میراژ اف1 در یک روز و از سوی یک تامکت به وسیله 2 تیر فونیکس و AIM- 7 و AIM- 9 در 29 بهمن 65.
- شکار 3 میراژ اف1 در یک روز و به وسیله یک تامکت به خلبانی امیراصلانی در یکم اسفند 65.
- شکار 3 میراژ اف1 عراقی در یک روز و به وسیله یک تامکت به خلبانی قیاسی در 20 بهمن 66.
- شکار 10 فروند هواپیماهای پیشرفته میراژ اف1 به وسیله تامکتهایی که گفته می‌شد دیگر کارایی ندارند در فاصله 20 بهمن تا 6 اسفند 66.
اما در مجله فرانسوی Fuerza-Aerea آمار دیگری در مورد تامکت نوشته شده است که به شرح زیر مشاهده می‌فرمائید. در این مجله کل آمار پرنده‌های سرنگون‌شده عراقی از سوی تامکتهای ایرانی برابر 197 فروند است که البته گمان می‌رود این تعداد شامل پیروزیهای هوایی ثبت نشده یا تایید نشده هم باشد:
27 فروند میگ-21
58 فروند میگ-23
12 فروند میگ-25
3 فروند میگ-27
11 فروند سوخو-20
13 فروند سوخو-22
1 فروند میراژ-5 (متعلق به نیروی هوایی مصر)
44 فروند میراژ اف-1
2 فروند سوپر اتاندارد (متعلق به نیروی دریایی فرانسه و در اجاره نیروی هوایی عراق)
4 فروند توپولوف-22
2 فروند بمب افکن اچ6 دی (نوع چینی بمب افکن توپولف-16)
3 فروند بالگرد
1 موشک اگزوست و 2 موشک کرم ابریشم سی 601
15 فروند پرنده که نوع آنها تاکنون معلوم نشده است.

سرتیپ خلبان "ابوالفضل هوشیار" یکی از خوش‌نامترین خلبانان تامکت در تمام طول خدمتشان بودند و ضمن انجام ماموریت‌های رزمی بسیار در طول ایام سخت جنگ (برای تامکت‌ها و خدمه آنها سخت‌تر) خلبانان زیادی را نیز تربیت کردند.

بسیاری از خلبانان فعلی تامکت به این می‌بالند که پروازهای آموزشی خود را در خدمت ایشان بوده‌اند. سرتیپ هوشیار در تاریخ‌های دی ماه 1359 و مرداد ماه 1371 دو حادثه (هر دو با یک هواپیما) حین سوختگیری هوایی داشته‌اند که در هر دو بار به رغم صدمات بسیار و آتش‌سوزی (1371) موفق شدند هواپیما را سالم فرود آورند.
سرتیپ خلبان "محمدرضا عطایی" در تاریخ 22 شهریور 1359 (9 روز قبل از آغاز نبرد 8 ساله) یک فروند میگ-23 عراقی را در نوار مرزی استان ایلام با موشک فونیکس سرنگون کرد (اولین شکار موشک فونیکس در شرایط رزمی) وی بعدها فرمانده پایگاه هشتم شکاری شد.
سرتیپ خلبان "شهرام رستمی" اولین شکارچی میگ-25 به وسیله تامکت در جهان است. وی در حالی که فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان را عهده‌دار بود در تاریخ 11 آذر 1361 یک فروند فاکسبت شناسایی عراقی (MiG- 25R) را در ناحیه شمالی خلیج فارس در جریان یک گشت هوایی جنگی با موشک فونیکس سرنگون کرد.
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز

شهيد سرلشکر خلبان حسين خلعتبري، معروف به حسين ماوريک، از مشهورترين و ورزيده ترين خلبان هاي ايراني بوده که دشمن بارها بر درماندگي در برابر شهامت اين فرزند پاک ايران زمين اعتراف نموده است؛ او شکارچى قهرمان ناوهاى اوزا و قهرمان جنگ هاي دريايي با عراق بود.خلعتبري، يکي از ليدرهاي عمليات غرور آفرين کمان 99 و پرواز 140 عقاب ايراني بر فراز عراق... يادآور اسطوره ملي ايران زمين، «آرش کمانگير» در تعيين مرزهاي دو کشور ايران و توران بود؛ افزون بر اين که عدد 99 از طرح 99 صفحه‌اي نبرد البرز برگرفته بود و بزرگترين حمله هوايي پس از جنگ جهاني دوم در جهان به شمار مي آيد.
* حمله به اچ 3، بي نظيرترين حمله هوايي و حضور پررنگ خلعتبري
* حماسه هفت آذر 59 و عمليات مرواريد بر فراز خليج فارس
* به هلاکت رساندن 48 افسر عالي رتبه و دو ژنرال عراقي، تنها در يک عمليات
جملات آغازين وصيت نامه ايشان جالب توجه است: «اگر ذره اي از خاک وطنم به پوتين سرباز دشمن چسبيده باشد، آن را با خونم در خاک وطن مي شويم و نمي گذارم حتي ذره اي از خاک پاک ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا (بعثي) با خود ببرند و مرگ در اين راه را افتخار مي دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هديه اي داشتم، حتما به اين مردم خوب تقديم مي کردم.»
و در بخشي ديگر از وصيت نامه نيز اينچنين آمده است: «در ولايت خودمان شيرود، کوهي است که مي گويند در آنجا عليه روسيه مي جنگيده اند و اگر افتخار شهادت پيدا کردم، آن چه از من باقي ماند، حتي اگر ذره اي از گوشت بدنم باشد، را در کنار قله آن کوه دفن کنيد تا روح من هم پاسدار اين مرز و بوم باشد».
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیدونم مستندی رو که شبکه یک تهیه کرده بود و پخش میشد رو در چند قسمت دیدین یا نه
ولی خیلی قشنگ بود و واقعا خلبانها چیزای عجیبی تعریف میکردن و نحوه جنگیدنشون
به یه موشک سه تا هواپیما رده بود :eek:
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمیدونم مستندی رو که شبکه یک تهیه کرده بود و پخش میشد رو در چند قسمت دیدین یا نه
ولی خیلی قشنگ بود و واقعا خلبانها چیزای عجیبی تعریف میکردن و نحوه جنگیدنشون
به یه موشک سه تا هواپیما رده بود :eek:
بله دیده بودم
طبق قوانین حاکم بر نیروی هوایی ارتش های جهان خلبان تکخال یا "اس" به خلبانی گفته میشود که پنج تا یا بیشتر از هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده باشد.
 

sajjad_mke

عضو جدید
یه خلبان ایرانی هستش روی دست شهید خلعت بری زده بود اسمش یادم نیست ولی متاسفانه زمانی که اسیر شده بود صدام اونو نصف کرده بود.
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنوم اگه درموردعباس دوران وعباس بابايي هم مطلب داشتي بذارمااستفاده كنيم.

در شهر مذهبی دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوران ابتدایی پای به دبیرستان نهاد.
در سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی از دبیرستان سلطانی شیراز گردید. ودر
همین سال به استخدام فرماندهی مرکز آموزش هوایی در آمد. در سال ۱۳۴۹ به دانشکده
خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱
برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت. او ابتدا در پایگاه ((لکلند)) دوره تکمیلی زبان انگلیسی
را طی نمود و سپس در پایگاه ((کلمبوس)) در ایالت
((می سی سی پی)) موفق به آموختن فن خلبانی و پرواز با هواپیماهای بونانزا، تی۴۱ – تی ۳۷ گردید. در یکی از تمرینات ورزش اسکیت، متاسفانه در
اثر برخورد با زمین پای چپ او مصدوم شد و به مدت دوماه از برنامه پروازی باز ماند. پس از بهبودی، دوباره آموزش خلبانی را ادامه داد و پس از دریافت
نشان خلبانی در سال ۱۳۵۲ به ایران بازگشت و به عنوان خلبان هواپیمایی F4 ابتدا در پایگاه یکم شکاری و سپس در پایگاه سوم شکاری مشغول انجام
وظیفه گردید.
با شروع جنگ تحمیلی سر از پا نشناخته به دفاع از کیان جمهوری اسلامی پرداخت و با ۱۰۳ سورتی پرواز جنگی در طول عمر کوتاه اما پر بارش، یکی از
قهرمانان دفاع مقدس شناخته شد.
شهید خلبان عباس دوران همواره به دوستان و همکارانش تاکید می کرد که هرگز تن به ذلت نخواهد داد و اگر در حین پرواز مورد اصابت موشک دشمن
قرار گیرد، هواپیمای سانحه دیده را بر سر دشمن زبون خواهد کوبید و همان طور که دیدیم بر این پیمان خویش صادقانه ایستاد و جان فدا کرد و مصداق آیه
شریفه ((من المومنین رجال صدقوا ما عدوا الله …)) شد.
شهید عباس دوران در هفتم آذر ۱۳۵۹ در عملیات ((مروارید)) حماسه ای بزرگ آفرید و به کمک شهید خلبان حسین خلعتبری پنج فروند ناوچه عراقی را در
حوالی اسکله ((الامیه)) و ((البکر)) منهدم ساخت و بقایای آن را در به قعر آب هاب نیلگون خلیج فارس فرستاد.
به گفته یکی از همرزمان خلبانش، در یکی از نبردهای هوایی که فرماندهی دو فروند هواپیما را به عهده داشت، به مصاف ۹ فروند از جنگنده های دشمن
رفت و با ابتکار عمل و مهارتی خاص، یک فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون و هشت فروند هواپیمای دیگر را مجبور به فرار از آسمان میهن نمود.
خلبان شهید عباس دوران همواره در عملیات جنگی پیش قر اول بود و برای دفاع از میهن اسلامی و حفظ و حراست آن لحظه ای آرام و قرار نداشت. او
سرانجام در سحر گاه روز ۳۰ تیر ماه سال ۱۳۶۱ که لیدری دسته پرواز را به عهده داشت، به قصد ضربه زدن به شبکه دفاعی و امنیتی نفوذ نا پذیر مورد
ادعای صدام به پنج نفر از زبده ترین خلبان نیروی هوایی در حالی که هنوز ستیغ آفتاب ندمیده بود، با اراده ای پولادین به پالایشگاه ((الدوره)) یورش بردند
وچندین تن بمب هواپیماهای خود بر قلب دشمن حاکمان جنگ افروز عراق ریختند و پس از نمایش قدرت و شکستن دیوار صوتی در آسمان بغداد، هنگام
بازگشت، هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن واقع شد و شهید دوران اگر چه اجازه ترک هواپیما را به همرزم خلبانش
((ستوانیکم منصور کاظمیان)) در عقب کابین داد، اما خود به رغم اینکه می توانست با استفاده از چتر نجات سالم فرود آید، صاعقه وار خود و هواپیمایش
بر متجاوزان کوبید و بدین ترتیب مانع از برگزاری اجلاس سران غیر متعهد ها به ریاست صدام در بغداد شد.
پس از سالها انتظار در تیرماه ۱۳۸۱ بقای پیکر شهید دوران توسط کمیته جستجوی مفقودین به میهن منتقل شد و در پنجم مرداد ۱۳۸۱ طی مراسمی
رسمی با حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئولان کشوری و لشکری، خانواده شهید و بستگان در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی،
بر دوش همرزمان خلبانش تشییع شد. پیکر مطهر آن شهید تیز پرواز سپس برای خاک سپاری با یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ به زادگاهش شیراز
منتقل شد.
شهید خلبان عباس دوران به هنگام شهادتد۳۲ سال داشت و امیر رضا تنها یادگار اوست.
آسمان بهشت پهنه پروازش باد
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنوم اگه درموردعباس دوران وعباس بابايي هم مطلب داشتي بذارمااستفاده كنيم.


شهيد عباس بابايي، بزرگ مردي كه در مكتب شهادت پرورش يافت مجاهدي كه زهد و تقوايش بسان دريايي خروشان بود و هر لحظه از زندگانيش موج ها در برداشت. مرد وارسته اي كه سراسر وجودش عشق و از خودگذشتگي و كرامت بود، رزمنده اي كه دلاور ميدان جنگ بود و مبارزي سترگ با نفس اماره ي خويش. از آن زمان كه خود را شناخت كوشيد تا جز در جهت خشنودي حق تعالي گام برندارد. به راستي او گمنام، اما آشناي همه بود. از آن روستاييِ ساده دل، تا آن خلبان دلير و بي باك. شهيد بابايي در سال 1329، در شهرستان قزوين ديده به جهان گشود. دوره ي ابتدايي و متوسطه را در همان شهر به تحصيل پرداخت و در سال 1348، به دانشكده خلباني نيروي هوايي راه يافت و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتي براي تكميل دوره به آمريكا اعزام شد. شهيد بابايي در سال 1349، براي گذراندن دوره خلباني به آمريكا رفت. طبق مقررات دانشكده مي بايست به مدت دو ماه با يكي از دانشجويان آمريكايي هم اتاق مي شد. آمريكايي ها، در ظاهر، هدف از اين برنامه را پيشرفت دانشجويان در روند فراگيري زبان انگليسي عنوان مي كردند، اما واقعيت چيز ديگري بود. چون عباس در همان شرايط تمام واجبات ديني خود را انجام مي داد، از بي بند و باري موجود در جامعه آمريكا بيزار بود. هم اتاقي او در گزارشي كه از ويژگي ها و روحيات عباس نوشته، يادآور مي شود كه بابايي فردي منزوي و در برخوردها، نسبت به آداب و هنجارهاي اجتماعي بي تفاوت است. از رفتار او بر مي آيد كه نسبت به فرهنگ غرب داراي موضع منفي مي باشد و شديداً به فرهنگ سنتي ايران پاي بند است. همچنين اشاره كرده كه او به گوشه اي مي رود و با خودش حرف مي زند، كه منظور او نماز و دعا خواندن عباس بوده است. خود وي ماجراي فارغ التحصيلي از دانشكده خلباني آمريكا را چنين تعريف كرده است: «دوره خلباني ما در آمريكا تمام شده بود، اما به خاطر گزارشاتي كه در پرونده خدمتم درج شده بود، تكليفم روشن نبود و به من گواهينامه نمي دادند، تا اين كه روزي به دفتر مسئول دانشكده، كه يك ژنرال آمريكايي بود، احضار شدم. به اتاقش رفتم و احترام گذاشتم. او از من خواست كه بنشينم. پرونده من در جلو او، روي ميز بود، ژنرال آخرين فردي بود كه مي بايستي نسبت به قبول و يا رد شدنم اظهار نظر مي كرد. او پرسش هايي كرد كه من پاسخش را دادم . از سوال هاي ژنرال بر مي آمد كه نظر خوشي نسبت به من ندارد. اين ملاقات ارتباط مستقيمي با آبرو و حيثيت من داشت، زيرا احساس مي كردم كه رنج دوسال دوري از خانواده و شوق برنامه هايي كه براي زندگي آينده ام در دل داشتم، همه در يك لحظه در حال محو و نابودي است و بايد دست خالي و بدون دريافت گواهينامه خلباني به ايران برگردم. در همين فكر بودم كه در اتاق به صدا در آمد و شخصي اجازه خواست تا داخل شود. او ضمن احترام، از ژنرال خواست تا براي كار مهمي به خارج از اتاق برود با رفتن ژنرال، من لحظاتي را در اتاق تنها ماندم. به ساعتم نگاه كردم، وقت نماز ظهر بود. با خود گفتم، كاش در اينجا نبودم و مي توانستم نماز را اول وقت بخوانم. انتظارم براي آمدن ژنرال طولاني شد. گفتم كه هيچ كار مهمي بالاتر از نماز نيست، همين جا نماز را مي خوانم. ان شاءالله تا نمازم تمام شود، او نخواهد آمد. به گوشه اي از اتاق رفتم و روزنامه اي را كه همراه داشتم به زمين انداختم و مشغول نماز شدم. در حال خواندن نماز بودم كه متوجه شدم ژنرال وارد اتاق شده است. با خود گفتم چه كنم؟ نماز را ادامه بدهم يا بشكنم؟ بالاخره گفتم، نمازم را ادامه مي دهم، هر چه خدا بخواهد همان خواهد شد. سرانجام نماز را تمام كردم و در حالي كه بر روي صندلي مي نشستم از ژنرال معذرت خواهي كردم. ژنرال پس از چند لحظه سكوت نگاه معناداري به من كرد و گفت: چه مي كردي؟ گفتم: عبادت مي كردم. گفت: بيشتر توضيح بده. گفتم: در دين ما دستور بر اين است كه در ساعت هاي معين از شبانه روز بايد با خداوند به نيايش بپردازيم و در اين ساعات زمان آن فرا رسيده بود، من هم از نبودن شما در اتاق استفاده كردم و اين واجب ديني را انجام دادم. ژنرال با توضيحات من سري تكان داد و گفت: همه اين مطالبي كه در پرونده تو آمده مثل اين كه راجع به همين كارهاست . اين طور نيست؟ پاسخ دادم: آري همين طور است. او لبخندي زد. از نوع نگاهش پيدا بود كه از صداقت و پاي بندي من به سنت و فرهنگ و رنگ نباختنم در برابر تجدد جامعه آمريكا خوشش آمده است. با چهره اي بشاش خود نويس را از جيبش بيرون آورد و پرونده ام را امضا كرد. سپس با حالتي احترام آميز از جا برخاست و دستش را به سوي من دراز كرد و گفت: به شما تبريك مي گويم. شما قبول شديد . براي شما آرزوي موفقيت دارم. من هم متقابلاً از او تشكر كردم. احترام گذاشتم و از اتاق خارج شدم. آن روز به اولين محل خلوتي كه رسيدم به پاس اين نعمت بزرگي كه خداوند به من عطا كرده بود، دو ركعت نماز شكر خواندم.» با ورود هواپيماهاي پيشرفته اف – 14 به نيروي هوايي، شهيد بابايي كه جزء خلبان هاي تيزهوش و ماهر در پرواز با هواپيماي شكاري اف – 5 بود، به همراه تعداد ديگري از همكاران براي پرواز با هواپيماي اف–14 انتخاب و به پايگاه هوايي اصفهان منتقل شد. با اوج گيري مبارزات عليه نظام ستمشاهي، بابايي به عنوان يكي از پرسنل انقلابي نيروي هوايي، در جمع ديگر افراد متعهد ارتش به ميدان مبارزه وارد شد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي، وي گذشته از انجام وظايف روزمره، بعنوان سرپرست انجمن اسلامي پايگاه، به پاسداري از دستاوردهاي پرشكوه انقلاب اسلامي پرداخت. شهيد بابايي با دارا بودن تعهد، ايمان، تخصص و مديريت اسلامي چنان درخشيد كه شايستگي فرماندهي وي محرز و در تاريخ 7/5/1360، فرماندهي پايگاه هشتم هوايي بر عهده ي او گذاشته شد. به هنگام فرماندهي پايگاه با استفاده از امكانات موجود آن، به عمران و آباداني روستاهاي مستضعف نشين حومه پايگاه و شهر اصفهان پرداخت و با تامين آب آشاميدني و بهداشتي، برق و احداث حمام و ديگر ملزومات بهداشتي و آموزشي در اين روستا، گذشته از تقويت خط سازندگي انقلاب اسلامي، در روند هر چه مردمي كردن ارتش و پيوند هر چه بيشتر ارتش با مردم خدمات شايان توجهي را انجام داد. بابايي، با كفايت، لياقت و تعهد بي پاياني كه در زمان تصدي فرماندهي پايگاه اصفهان از خود نشان داد، در تاريخ 9/9/1362 با ارتقاء به درجه سرهنگي به سمت معاون عمليات نيروي هوايي منصوب و به تهران منتقل گرديد. او با روحيه شهادت طلبي به همراه شجاعت و ايثاري كه در طول سال ها، در جبهه هاي نور و شرف به نمايش گذاشت، صفحات نوين و زريني به تاريخ دفاع مقدس و نيروهاي هوايي ارتش نگاشت و با بيش از 3000 ساعت پرواز با انواع هواپيماهاي جنگنده، قسمت اعظم وقت خويش را در پرواز هاي عملياتي و يا قرارگاه ها و جبهه هاي جنگ در غرب و جنوب كشور سپري كرد و به همين ترتيب چهره آشناي «بسيجيان» و يار وفادار فرماندهان قرارگاه هاي عملياتي بود و تنها از سال 1364 تا هنگام شهادت، بيش از 60 مأموريت جنگي را با موفقيت كامل به انجام رسانيد. شهيد براي پيشرفت سريع عمليات ها و حسن انجام امور، تنها به نظارت اكتفا نمي كرد، بلكه شخصاً پيشگام مي شد و در جميع مأموريت هاي جنگي طراحي شده، براي آگاهي از مشكلات و خطرات احتمالي، اولين خلبان بود كه شركت مي كرد. سرلشكر بابايي به علت لياقت و رشادت هايي كه در دفاع از نظام، سركوبي و دفع تجاوزات دشمنان از خود بروز داد، در تاريخ 8/2/1366، به درجه سرتيپي مفتخر گرديد. تيمسار بابايي معاون عمليات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به هنگام بازگشت از يك مأموريت برون مرزي، هدف گلوله ضد هوايي قرار گرفت و به شهادت رسيد. تيمسار عباس بابايي صبح روز پانزدهم مرداد ماه روز عيد قربان همراه يكي از خلبانان نيروي هوايي (سرهنگ نادري) به منظور شناسايي منطقه و تعيين راه كار اجراي عمليات، با يك فروند هواپيماي آموزشي اف–5 از پايگاه هوايي تبريز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. تيمسار بابايي پس از انجام دادن مأموريت، به هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزي، هدف گلوله هاي تيربار ضد هوايي قرار گرفت و از ناحيه سر مجروح شد و بلافاصله به شهادت رسيد. يكي از راويان مركز مطالعات و تحقيقات جنگ درباره اين واقعه نوشته است:«به دنبال اصابت گلوله به هواپيماي تيمسار بابايي و اختلالي كه در ارتباط هواپيما و پايگاه تبريز به وجود آمد، پايگاه مزبور به رابط هوايي سپاه اعلام كرد كه يك فروند هواپيماي خودي در منطقه مرزي سقوط كرد براي كمك به يافتن خلبان و لاشه آن هر چه سريعتر اقدام نماييد. مدت كوتاهي از اعلام اين موضوع نگذشته بود كه فرد مذكور مجدداً تماس گرفت و در حالي كه گريه امانش نمي داد گفت: هواپيماي مورد نظر توسط خلبان به زمين نشست، ولي يك از سرنشينان آن به علت اصابت تير در داخل كابين به شهادت رسيده است.» راوي در مورد بازتاب شهادت تيمسار بابايي در جمع برادران سپاه نوشته است: «برخي از فرماندهان ارشد سپاه در جلسه اي مشغول بررسي عمليات بودند كه تلفني خبر شهادت تيمسار بابايي به اطلاع برادر رحيم رسيد . با شنيدن اين خبر، جلسه تعطيل شد و اشك در چشمان حاضرين به خصوص آنان كه آشنايي بيشتري با شهيد بابايي داشتند ، حلقه زد.» نقل شده كه وي چند روز قبل از شهادت در پاسخ پافشاري هاي بيش از حد دوستانش جهت عزيمت به مراسم حج گفته بود: «تا عيد قربان خودم را به شما مي رسانم.» بابايي در هنگام شهادت 37 سال داشت، او اسوه اي بود كه از كودكي تا واپسين لحظات عمر گرانقدرش همواره با فداكاري و ايثار زندگي كرد و سرانجام نيز در روز عيد قربان، به آروزي بزرگ خود كه مقام شهادت بود نائل گرديد و نام پرآوازه اش در تاريخ پرا فتخار ايران جاودانه شد.
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه خلبان ایرانی هستش روی دست شهید خلعت بری زده بود اسمش یادم نیست ولی متاسفانه زمانی که اسیر شده بود صدام اونو نصف کرده بود.
سید علی اقبالی دوگاهه هفتم مهرماه 1326 در محله دوگاهه پایین‌بازار رودبار در خانواده‌ مذهبی و متدین به دنیا آمد.
[h=1]خلبانی که صدام دستور داد به دو نیمش کنند [/h]

وی پس از گذراندن دوران کودکی برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در دبیرستان امیرکبیر به ادامه تحصیل پرداخت و توانست از این دبیرستان مدرک تحصیلی دیپلم را اخذ کند.

اقبالی دوگاهه در 13 آذرماه 1346 به استخدام نیروی هوایی درآمد و پس از طی آموزش‌های نظامی و موفقیت در آزمون‌های زبان انگلیسی، مهارت‌های فنی و تخصصی، انجام دوره‌های پرواز و پرواز مقدماتی با هواپیمای پاپ و اف-33 در دانشکده پرواز در 25 مرداد 1347 برای تکمیل دوره خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته جت شکاری به همراه دو نفر از دانشجویان به پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای آمریکا اعزام شد.

وی پس از بازگشت از این دوره آموزشی در چهارم بهمن 1348 به عنوان افسر خلبان شکاری تاکتیکی فعالیت خود را آغاز کرد.

اقبالی ‌دوگاهه در سال 1354 ازدواج کرد و ثمره این ازدواج یک پسر به نام «افشین» یکی از پزشکان حاذق کشور و از افتخارهای ایران اسلامی است.

اقبالی عاشق پرواز بود و با توجه به مسئولیت‌های مهمی که به عهده داشت هرگز از فعالیت‌های پروازی دور نشد و جرات و جسارت در پروازهای عملیاتی از وی استادی ماهر و برجسته ساخته بود.

وی به دلیل آگاهی‌های بالای علمی، مهارت فنی و تخصصی در پروازهای تاکتیکی و عملیاتی در کمترین زمان توانست به سطح لیدری ارتقا یابد.

او مسئولیت‌هایی در پایگاه‌های بوشهر، دزفول، تبریز و ستاد نیروی هوایی تهران داشت و سرپرست و صاحب پست‌های راهبردی معلم خلبانی، رئیس شعبه اطلاعات و عملیات فرماندهی گردان 23 شکاری و افسر ناظر اجرای طرح‌های عملیاتی معاونت طرح و برنامه نهاجا بود.

اقبالی دوگاهه با پیروزی انقلاب اسلامی مدت کوتاهی از نیروی هوایی دور شد اما با آغاز جنگ عراق علیه ایران داوطلبانه به نیروی هوایی بازگشت و با انجام پروازهای شناسایی و آموزشی فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

وی یکی از جوان‌ترین استادان خلبان شکاری در عملیات 140 فروندی بود و در آغاز جنگ، لیدر دسته پروازی چهار فروندی به شمار می‌رفت.

اقبالی‌دوگاهه در یکم آبان‌ماه 1359 زمانی که لیدر یک دسته دو فروندی هواپیمای اف-5 را به عهده داشت، در یک ماموریت برون‌مرزی با هدف بمباران یکی از سایت‌های راداری موصل به همراه همرزم خلبانش از زمین برخاست و پس از رسیدن به منطقه و عدم مشاهده هدف بلافاصله هدف ثانویه را که پادگان العقره در حوالی پایگاه هوایی کرکوک عراق و ایران بود، تغییر مسیر داد و در ساعت تعیین شده روی هدف ظاهر شد و در پایان این عملیات موفقیت‌آمیز، رادار راهبردی دشمن پرنده آهنین شهید اقبالی را نشانه رفت و هواپیمای وی به شدت مورد اصابت موشک قرار گرفت.

پرنده زخمی که خلبان جوان آن را به زحمت به 30 کیلومتری شرق موصل نزدیک مرز ایران رسانده بود، سقوط کرد و اقبالی دوگاهه با چتر نجات هواپیما را ترک کرد و به اسارت دشمن بعثی درآمد.

خلبان جوان و دلیر ایران‌زمین پیشتر تلمبه‌خانه‌ها و نیروگاه‌های برق عراق را از کار انداخته بود و طرح‌های عملیاتی وی موجب شده بود تا صادرات 350 میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد. به همین منظور صدام جنایتکار به خون این شهید تشنه بود و صدام لعین دستور داد پس از دستگیری اقبالی بدنش را دو نیمه کردند و نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیمی دیگر در موصل عراق مدفون شد.

شهید اقبالی دوگاهه توسط عناصر مزدور رژیم بعث عراق با بی‌رحمانه‌ترین وضعیت به شهادت رسید. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بی‌شرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سال‌ها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می‌کرد و در مدت 22 سال هیچ‌گونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود تا اینکه در خرداد سال 1370 طبق گزارش‌های موجود عملیاتی و اطلاعاتی و نامه ارسالی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده و خلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد.

دشمن بعثی عراق بخشی از پیکر مطهر شهید اقبالی دوگاهه را در گورستان محافظیه نینوا و بخش دیگر را در قبرستان زبیر شهر موصل به خاک سپرده بود که با پیگیری کمیته جستجوی اسرا و مفقودین و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی به همراه دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی در پنجم مرداد سال 81 پس از 22 سال دوری از وطن در بین حزن و اندوه یاران و همرزمان به میهن اسلامی بازگشت و در بهشت زهرا (س) تهران کنار دیگر همرزمان شهیدش آرام گرفت.

سرلشکر خلبان شهید علی اقبالی دوگاهه جوان‌ترین استاد خلبان نیروی هوایی ارتش است که در سن 25 سالگی استاد خلبان جنگنده F-5 و در 27 سالگی با درجه سرگردی جزو افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران شد.

وی با بیش از ۳ هزار ساعت پرواز عملیاتی و آموزش خلبانی به ده‌ها دانشجوی جوان خلبانی که تعدادی از آنها همچون شهیدان سرافراز سرلشکر خلبان عباس بابایی و سرلشکر خلبان مصطفی اردستانی به مقام والای شهادت نائل گردیده‌اند، و یا به رده‌های ارشد فرماندهی نیروی هوایی رسیده اند، کارنامه درخشان و پرافتخاری در طول عمر کوتاه و پربرکت خود به جای گذاشت.

سرلشکر خلبان شهید سید علی اقبالی دوگاههاین شهید بزرگوار فردی به تمام معنا صمیمی و مهربان بود. انسانی فروتن و خویشتندار، گشاده رو، متین، آراسته و با اخلاق نیکو و منش بسیار انسانی بود که در نگاه اول هر کس را شیفته خود می‌کرد.

دارای روحی بلند که علاقه خاصی به قرائت قرآن مجید داشت و هر چند وقت، کل قرآن را دوره می‌کرد. او خلبانی جوان با دانش و معلومات فوق‌العاده گسترده بود که به تمام موضوعات و قوانین پروازی اشراف کامل داشت.

با تکیه بر هوش و استعداد و حافظه بسیار قوی خود، با وجود تعدد منابع دانش پروازی و منابع تخصصی، به ویژه آیین نامه‌ها و دستورالعمل های نیروی هوایی، شهید اقبالی به طور خارق‌العاده‌ای به این منابع احاطه داشت به نحوی که در مناظره‌ها بعضا مشاهده می‌شدکه با قید عنوان آیین نامه، صفحه و پاراگراف را دقیقا ذکر می‌کند!

به علت توانایی‌های بالایی که در امور فنی و پروازی داشت، در خیلی از موارد مورد مشورت همکاران و فرماندهان قرار می‌گرفت و تحلیل‌های وی همواره صائب بود. لذا از احترام خاصی در نزد فرماندهان نیرو مخصوصا شهید فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی برخوردار بود.

آن شهید بزرگوار به دلیل برخورداری از هوش وافر، آگاهی های بالای علمی و مهارت های فنی و تخصصی توانست در کمترین زمان ممکن به سطح لیدری ارتقا یافته و سرانجام به ستاد نیروی هوایی در تهران منتقل گردد.

طی خدمت در ستاد، وی طرح های استراتژیک و تاکتیکی ویژه ای را علیه تمامی نقاط حساس و حیاتی دشمن طراحی کرده بود. شهید اقبالی در حالی که یک نیروی ستادی بود و می توانست دیگر حتی یک ساعت هم در کابین جنگنده ننشیند، با شروع جنگ و حمله عراق به ۱۵ پایگاه نیروی هوایی، بلافاصله خودش را به پایگاه تبریز رساند که در آن هنگام، این پایگاه در طرح کلان نیروی هوایی، مسئول بخش هایی از خاک عراق نظیر کرکوک، موصل و اربیل بود.

به یاد رشادت‌ها و دلاوری‌های شهید بزرگوار امیر سرلشکر خلبان سید علی اقبالی دوگاهه، بهمن سال ۱۳۸۸ بنای یادبود وی شامل مجسمه و ماکت هواپیمای F-5 تایگر در شهرستان رودبار و در ساحل سفیدرود طی مراسم باشکوهی با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری و مردم قدرشناس رودبار و مناطق اطراف رونمایی شد.
 
آخرین ویرایش:

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای ارتش این کشور عربی مرد پیدا نمیشه............
از زمان خریدهای کلان برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عده ای از رسانه های غربی و عربی بر این موضوع تاکید می کردند که اکنون ارتش این کشورها آماده مقابله با هرگونه تهدیدی است و واضح یا غیرملموس انگشت اشاره را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز می کردند.

اما به نظر می رسد به دلیل نبود نیروهای متعهد و متخصص در این کشورها، مسئولان و رسانه هایشان فهمیده اند که نمی توان با نیروهای مسلح پر از ایمان و انگیزه و البته مجهز ایران درگیر شد و چند وقتی است خبری از تهدید و رجزخوانی نیست.

یکی از اتفاقات جالبی که اخیرا رسانه ها به آن اشاره کرده اند، نبود مرد برای حضور در ارتش کویت است و این کشور به دلیل بی توجهی پسران به خلبانی، امکان استخدام خلبانان دختر را بررسی می کند.

به گفته رسانه ها، پس از آگهی تبلیغاتی اخیر برای برگزاری دوره خلبانی در نیروی هوایی کشور، با پایان مهلت ثبت نام،نام کردند در شرایطی که نیاز ارتش بسیار بیش از تعداد کل ثبت نام کنندگان است و همین امر سبب شد تا بررسی توانایی دختران کویتی برای انجام وظیفه در این شغل به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.
عربستان که خلبان نداره..........البته خلبان کرایه داره
 

Jeffff

عضو جدید
برای ارتش این کشور عربی مرد پیدا نمیشه............
از زمان خریدهای کلان برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عده ای از رسانه های غربی و عربی بر این موضوع تاکید می کردند که اکنون ارتش این کشورها آماده مقابله با هرگونه تهدیدی است و واضح یا غیرملموس انگشت اشاره را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز می کردند.

اما به نظر می رسد به دلیل نبود نیروهای متعهد و متخصص در این کشورها، مسئولان و رسانه هایشان فهمیده اند که نمی توان با نیروهای مسلح پر از ایمان و انگیزه و البته مجهز ایران درگیر شد و چند وقتی است خبری از تهدید و رجزخوانی نیست.

یکی از اتفاقات جالبی که اخیرا رسانه ها به آن اشاره کرده اند، نبود مرد برای حضور در ارتش کویت است و این کشور به دلیل بی توجهی پسران به خلبانی، امکان استخدام خلبانان دختر را بررسی می کند.

به گفته رسانه ها، پس از آگهی تبلیغاتی اخیر برای برگزاری دوره خلبانی در نیروی هوایی کشور، با پایان مهلت ثبت نام،نام کردند در شرایطی که نیاز ارتش بسیار بیش از تعداد کل ثبت نام کنندگان است و همین امر سبب شد تا بررسی توانایی دختران کویتی برای انجام وظیفه در این شغل به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.
عربستان که خلبان نداره..........البته خلبان کرایه داره

ولی ما که داریم ولی بی سرنشین :)..مگه فراموش کردین که چند ماه قبل هواپیما بی سرنشین (اسمش ایوب) که به نزدیکی دیمونا رفته واز همه رادارها وسیستمهای دفاعی(اسراییلی ،امریکایی و ناتو) با دقت عالی رد شده وعبور کرده !.... این هواپیما ساخت ایران در حدود سال 2000 بود !!!!
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی ما که داریم ولی بی سرنشین :)..مگه فراموش کردین که چند ماه قبل هواپیما بی سرنشین (اسمش ایوب) که به نزدیکی دیمونا رفته واز همه رادارها وسیستمهای دفاعی(اسراییلی ،امریکایی و ناتو) با دقت عالی رد شده وعبور کرده !.... این هواپیما ساخت ایران در حدود سال 2000 بود !!!!

اون برای ایران.......
در ضمن....اون برای شناسایی است.........
 

persian_land

عضو جدید
کاربر ممتاز
راسته...
ولی میشه یه 50 کیلوگرام(مواد منفجره) در سر این هواپیما گذاشت و.........

دوست من هواپیما های رادار گریز هزینه خیلی بالایی داره .....موشک کاغذی نیست که بخوای سرش 50 کیلو مواد منفجره ببندی.....از لحاظ ارزشی خیلی بالاست......
البته این شرایط فقط واسه دلیر مردای خلبان ما در جنگ نبوده ....مستند های نیروی دریایی هم خیلی جالب بود ....
یادشون گرامی
 

Jeffff

عضو جدید
دوست من هواپیما های رادار گریز هزینه خیلی بالایی داره .....موشک کاغذی نیست که بخوای سرش 50 کیلو مواد منفجره ببندی.....از لحاظ ارزشی خیلی بالاست......
البته این شرایط فقط واسه دلیر مردای خلبان ما در جنگ نبوده ....مستند های نیروی دریایی هم خیلی جالب بود ....
یادشون گرامی

راست میگی..من فرض کردم... خوب با موشک مجهزشون می کنن..;)
 

sea ray

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای ارتش این کشور عربی مرد پیدا نمیشه............
از زمان خریدهای کلان برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عده ای از رسانه های غربی و عربی بر این موضوع تاکید می کردند که اکنون ارتش این کشورها آماده مقابله با هرگونه تهدیدی است و واضح یا غیرملموس انگشت اشاره را به سمت جمهوری اسلامی ایران دراز می کردند.

اما به نظر می رسد به دلیل نبود نیروهای متعهد و متخصص در این کشورها، مسئولان و رسانه هایشان فهمیده اند که نمی توان با نیروهای مسلح پر از ایمان و انگیزه و البته مجهز ایران درگیر شد و چند وقتی است خبری از تهدید و رجزخوانی نیست.

یکی از اتفاقات جالبی که اخیرا رسانه ها به آن اشاره کرده اند، نبود مرد برای حضور در ارتش کویت است و این کشور به دلیل بی توجهی پسران به خلبانی، امکان استخدام خلبانان دختر را بررسی می کند.

به گفته رسانه ها، پس از آگهی تبلیغاتی اخیر برای برگزاری دوره خلبانی در نیروی هوایی کشور، با پایان مهلت ثبت نام،نام کردند در شرایطی که نیاز ارتش بسیار بیش از تعداد کل ثبت نام کنندگان است و همین امر سبب شد تا بررسی توانایی دختران کویتی برای انجام وظیفه در این شغل به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.
عربستان که خلبان نداره..........البته خلبان کرایه داره


اتفاقن عربستان خلبان به اندازه کافی داره کشورهای کوچیک خلیج فارس خلبان خارجی میارن. بعد دشمن رو هیچ وقت نباید دست کم گرفت و کوچیک کرد الان نیروی هوایی عربستان از ایران خیلی قویتر و آماده تره
 

Jeffff

عضو جدید
اتفاقن عربستان خلبان به اندازه کافی داره کشورهای کوچیک خلیج فارس خلبان خارجی میارن. بعد دشمن رو هیچ وقت نباید دست کم گرفت و کوچیک کرد الان نیروی هوایی عربستان از ایران خیلی قویتر و آماده تره

راست میگی..برای همین نتونستن حوثیها در یمن رو نابود کنن !!!
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتفاقن عربستان خلبان به اندازه کافی داره کشورهای کوچیک خلیج فارس خلبان خارجی میارن. بعد دشمن رو هیچ وقت نباید دست کم گرفت و کوچیک کرد الان نیروی هوایی عربستان از ایران خیلی قویتر و آماده تره
اون متنی که نوشتم برای کشور کویت بود.........
عربستان همیشه مشکل ..خلبان داشته..........
ولی بزرگترین قرار داد خرید .... جنگنده با امریکا بسته....
خبرگزاري آسوشيتد پرس، اين مقامات كه خواستند نامشان فاش نشود، اعلام كردند كه براساس اين قرارداد، ‌٨٤ جت جنگنده جديد و همچنين قطعات ارتقاع دهنده هفتاد جنگنده ديگر كه ارزش كل آنها ‌٤/٢٩ ميليارد دلار است، به عربستان فرستاده خواهد شد.

دولت آمريكا سال گذشته از سوي كنگره اين كشور اجازه اجراي قرار داد فروش سلاح به عربستان سعودي به ارزش ‌٦٠ ميليارد دلار براي يك دوره ‌١٠ ساله را بدست آورد. بر اساس اين قرارداد، آمريكا تسليحاتي از قبيل جنگنده‌هاي اف-15 ،‌ هلي‌كوپتر‌هاي نظامي‌، مجموعه‌اي از موشك‌ها و بمب‌ها و سيستم‌هاي پرتاب موشك‌، سيستم‌هاي هشدار دهنده راداري و دوربين‌هاي ديد در شب را به عربستان صادر خواهد كرد.
و با انگلیس

خالد بن سلطان معاون وزیر دفاع عربستان خاطر نشان کرد جنگنده های تایفون که تعدادشان 26 فروند است، به نیروی هوایی پیوسته و هم اکنون در حال فعالیت هستند و بقیه جنگنده های خریداری شده هم در زمان مشخص شده وارد عربستان خواهد شد.


وي در پی افتتاح نمایشگاهی مربوط به نیروهای مسلح عربستان در ظهران واقع در شرق این کشور این خبر را اعلام کرد.
انگلیس همچنین قرارداد سه میلیارد دلاری با عربستان سعودی برای فروش جنگنده های آموزشی هاوک امضا کرده است.
در سال ۲۰۰۶ عربستان سعودی سفارشی 6 میلیارد پوندی را برای خرید ۷۲ فروند جت جنگنده "تایفون یوروفایتر" به شرکت انگلیسی BAE داد؛ این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکتهای صنایع دفاعی انگلیس است.
تحقیقات در انگلیس درباره اتهام فساد مالی در قراردادهای شرکت BAE و عربستان، در سال ۲۰۱۰ میلادی متوقف شد.
عربستان سعودی در سال 2011 نیز از تصمیم خود برای خرید 200 تانک "لئوپارد2" از آلمان خبر داده بود. این موضوع نیز به صورت رسمی از سوی آلمان تایید نشد. انتشار این خبر در آن زمان با اعتراض گسترده مخالفان دولت آلمان همراه شد. آنها تاکید کردند که دولت آلمان از سیاست این کشور مبنی بر خودداری از فروش سلاح سنگین به رژیمهای استبدادی خارج شده است. (مهر به نقل از رسانه های عربستان)
 

sea ray

عضو جدید
کاربر ممتاز
راست میگی..برای همین نتونستن حوثیها در یمن رو نابود کنن !!!

اگر اینطوره نیروی هوایی آمریکا هم نتونسته طالبان رو نابود کنه پس نتیجه میگیریم نیروی هوایی آمریکا از نیروی هوایی ایران ضعیفتره در نتیجه نیروی هوایی ایران قویترین نیروی هوایی دنیاست:D
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
سقوط زنجیره‌ای جنگنده‌های عربستانی همچنان ادامه دارد و این بار یک جنگنده تورنادو این کشور در جریان تمرین سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اماراتی الاتحاد، یک جنگنده نیروی هوایی عربستان که از نوع تورنادو بود در جریان تمرین در یک مرکز آموزشی در شرق این کشور سقوط کرد اما خلبانان این جنگنده پیش از سقوط توانستند جان خود را نجات دهند.

منابع عربستانی دلیل سقوط این جنگنده را نقص فنی اعلام و تاکید کردند که هواپیما در حال انجام تمرین‌های روتینی خود بود که ناگهان سقوط کرد.

این چندمین جنگنده عربستانی است که در چند ماه گذشته سقوط می‌کند به طوری که در ماه دسامبر یک هواپیمای نظامی از نوع هاوک متعلق به نیروی هوایی عربستان سقوط کرد و چند روز پس از آن یک جنگنده F15 این کشور نیز در آب‌های خلیج فارس سرنگون شد که به کشته شدن خلبان آن انجامید.

در ماه آوریل نیز یک جنگنده F15 دیگر عربستان در شمال غربی این کشور سقوط کرد که خلبان آن به طور معجزه آسایی جان سالم به در برد.

یک F15 دیگر نیروی هوایی عربستان در ماه ژانویه سقوط کرد و در همین ماه یک هواپیمای میراژ فرانسوی نیز درمنطقه تبوک این کشور سرنگون شد که خلبانان این دو هواپیما توانستند قبل از انهدام هواپیماهای خود از آن بیرون بپرند.

در دسامبر 2011 نیز یک هواپیمای دیگر نیروی هوایی عربستان از نوع هاوک سقوط کرد و در مه 2011 نیز یک F15 عربستانی در منطقه الشرقیه سرنگون شد که به کشته شدن خلبان آن انجامید.

سقوط پیاپی جنگنده‌های عربستانی در حالی ادامه دارد که این کشور نفت خیز سرمایه‌گذاری بسیار زیادی بر روی نیروی هوایی خود انجام داده و قراردادهایی به مبلغ میلیاردها دلار برای خرید هواپیما و آموزش خلبانان خود با آمریکا منعقد کرده است.
 

Jeffff

عضو جدید
اگر اینطوره نیروی هوایی آمریکا هم نتونسته طالبان رو نابود کنه پس نتیجه میگیریم نیروی هوایی آمریکا از نیروی هوایی ایران ضعیفتره در نتیجه نیروی هوایی ایران قویترین نیروی هوایی دنیاست:D

راست میگی..... در اشتباه بودم..
 

sea ray

عضو جدید
کاربر ممتاز
سقوط زنجیره‌ای جنگنده‌های عربستانی همچنان ادامه دارد و این بار یک جنگنده تورنادو این کشور در جریان تمرین سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اماراتی الاتحاد، یک جنگنده نیروی هوایی عربستان که از نوع تورنادو بود در جریان تمرین در یک مرکز آموزشی در شرق این کشور سقوط کرد اما خلبانان این جنگنده پیش از سقوط توانستند جان خود را نجات دهند.

منابع عربستانی دلیل سقوط این جنگنده را نقص فنی اعلام و تاکید کردند که هواپیما در حال انجام تمرین‌های روتینی خود بود که ناگهان سقوط کرد.

این چندمین جنگنده عربستانی است که در چند ماه گذشته سقوط می‌کند به طوری که در ماه دسامبر یک هواپیمای نظامی از نوع هاوک متعلق به نیروی هوایی عربستان سقوط کرد و چند روز پس از آن یک جنگنده F15 این کشور نیز در آب‌های خلیج فارس سرنگون شد که به کشته شدن خلبان آن انجامید.

در ماه آوریل نیز یک جنگنده F15 دیگر عربستان در شمال غربی این کشور سقوط کرد که خلبان آن به طور معجزه آسایی جان سالم به در برد.

یک F15 دیگر نیروی هوایی عربستان در ماه ژانویه سقوط کرد و در همین ماه یک هواپیمای میراژ فرانسوی نیز درمنطقه تبوک این کشور سرنگون شد که خلبانان این دو هواپیما توانستند قبل از انهدام هواپیماهای خود از آن بیرون بپرند.

در دسامبر 2011 نیز یک هواپیمای دیگر نیروی هوایی عربستان از نوع هاوک سقوط کرد و در مه 2011 نیز یک F15 عربستانی در منطقه الشرقیه سرنگون شد که به کشته شدن خلبان آن انجامید.

سقوط پیاپی جنگنده‌های عربستانی در حالی ادامه دارد که این کشور نفت خیز سرمایه‌گذاری بسیار زیادی بر روی نیروی هوایی خود انجام داده و قراردادهایی به مبلغ میلیاردها دلار برای خرید هواپیما و آموزش خلبانان خود با آمریکا منعقد کرده است.



آمار سقوط نمیتونه دلیل بر ضعف باشه باید تعداد سورتی پروازها رو در نظر داشت جالبه بدونید خلبانهای جنگنده عربستان در سال بالای 200 ساعت پرواز تمرینی دارند ولی خلبانهای ایرانی به دلیل مشکل تعمیرات و نگهداری و کمبود قطعه و فرسوده بودن هواپیماها کمتر از 30 ساعت پرواز دارند
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
آمار سقوط نمیتونه دلیل بر ضعف باشه باید تعداد سورتی پروازها رو در نظر داشت جالبه بدونید خلبانهای جنگنده عربستان در سال بالای 200 ساعت پرواز تمرینی دارند ولی خلبانهای ایرانی به دلیل مشکل تعمیرات و نگهداری و کمبود قطعه و فرسوده بودن هواپیماها کمتر از 30 ساعت پرواز دارند
این خلبان های بیشتر بازنشسته کشورهای دیگه...
بله تازگی قردادی برای اموزش خلبان های عربستانی در
[h=4]پایگاه نیروی هوایی "Mountain Home" در ایالت آیداهو میزبان خلبانان جت های عربستانی خواهد بود.[/h]و اسپانیا
قرارداد همكاري نظامي كه اسپانيا و عربستان در سال 2008 (1387) امضا كردند، مربوط به تعليم خلبان هاي نيروي هوايي عربستان در پايگاه هوايي مورون سويل در جنوب اسپانياست
 

babi charlton

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتفاقن عربستان خلبان به اندازه کافی داره کشورهای کوچیک خلیج فارس خلبان خارجی میارن. بعد دشمن رو هیچ وقت نباید دست کم گرفت و کوچیک کرد الان نیروی هوایی عربستان از ایران خیلی قویتر و آماده تره
آره خیلی آماده اند
برای حفظ آمادگی دو روز یه بار یکی از هواپیماهاشونو با خلبانش میکوبن مخ به زمین تا تجربه بشه برا بقیه خلباناشون
 
بالا