خاک ژله ای

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خاک ژله ای جایگزین مناسب خاک!


خاک ژله ای محصولی جدید و زیبا که جایگزین مناسبی برای خاک بوده و زیبایی وصف ناپذیری به گلدان ها خواهد داد.


خاک ژله ای یک نوع پلیمر می باشد که رطوبت را به سرعت جذب کرده و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد . خاک ژله ای کاملا غیر سمی هست ولی خوردن آن توصیه نمی گردد و رنگهای متنوعی دارد که حتی در مقابل
نور خورشید کاملا ثابت می باشد . این خاک های ژله ای برای مدت 7 سال ماندگاری دارند . بایستی توجه داشت که خاک ژله ای پس از جذب آب بین 40 تا 80 برابر حجم اولیه اش افزایش حجم خواهد داشت و به دو صورت کلی می باشد پودری و مکعبی ( لاستیکی ) که نوع پودری آن پس از ریخته شدن در آب شروع به افزایش حجم می کند ولی برای رسیدن به حداکثر حجم خود نیاز به چند ساعتی زمان دارد اما نوع مکعبی آن بایستی حداقل مدت 8 ساعتی را در آب باشد تا به حداکثر حجم خود دست یابد .


بر روی خاک های ژله ای می توان بذر را نیز سبز کرد ( درست مانند سبزه شب عید ) و البته مهمترین استفاده آن در تزئین گلدان های منزل و دفاتر کار هست که پس از حجیم شدن می توانید گیاه ریشه دار شده را به خوبی شسته تا خاک و گل اطراف ریشه شسته شود و سپس گیاه خود را به ظرف بلوری که حاوی خاک های ژله ای هست منتقل نمایید .


در خاک ژله ای اکثر گیاهان را می توان کشت نمود . که در زیر نمونه هایی را که بیشتر استفاده می شوند و آزمایش خود را پس داده اند برایتان نام می برم:
گندمی ، سانسوریا ، نخل مرداب ، دیفن باخیا ، سین گینیوم ، آکلونما ، لیلیوم ، شاهپسند ، پاپیتال ، پتوس ، انواع پیچ ، یوکا و ...


مزایای استفاده از خاک ژله ای:

خاک گلدان علاوه بر اینکه به آبیاری مستمر نیاز دارد ، سبب ورود موجودات موذی مانند انواع سوسک ها و پشه ها به فضای منزل می گردد و سبب الودگی هایی به دلیل استفاده از کودهای دامی و گیاهی نیز می گردد . علاوه بر آن هر ساله هنگام تعویض گلدان با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود . در حالی که استفاده از خاک ژله ای علاوه بر آنکه نیاز گیاه را به آبیاری برطرف می کند و شما با خیال راحت می توانید به مسافرت رفته و یا به کارهای دیگر خود رسیدگی کنید زیبایی وصف ناپذیری نیز به دکوراسیون منزل و محل کار شما خواهد بخشید و در ضمن مشکل آلودگی و همچنین موجودات موذی را برطرف میکند .


روش استفاده از خاک ژله ای:

ابتدا خاک ژله ای را در ظرفی ریخته و به آن آب اضافه می کنید ، حالا کمی صبر کنید تا خاک ژله ای شروع به حجیم شدن کند . این زمان برای خاک ژله ای پودری تا چند ساعت و برای خاک ژله ای مکعبی تا 10 ساعت ممکن است طول بکشد . حال می توانید به دلخواه خود خاک های ژله ای حجیم شده را در ظرف بلورین ریخته و سپس گیاه خود را در آن قرار دهید .

- خاک زله ای با رنگ های مختلف را می توان بر روی هم قرار داد و از آنجا که رنگ خاک ژله ای ثابت است این رنگها به صورت کاملا مجزا از یکدیگر خواهند بود .


- خاک ژله ای را می توان در ظرفی جداگانه آماده ساخت و هم اینکه در همان گلدان اصلی اقدام به آماده سازی خاک ژله ای کرد .

- در خاک ژله ای می توانید به جای گل های آپارتمانی ریشه دار شده از گل های شاخه بریده و همچنین گل های مصنوعی نیز استفاده نمود .
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خاک ژله ای یا فلاورژل ( FG ) یک نوع پلیمر است که رطوبت را به سرعت جذب کرده و به تدریج آزاد می کند و در اختیار گیاه قرار می دهد. این پلیمر به شدت آبدوست ، اب را به سرعت جذب کرده و به راحتی در موقع لزوم و به تدیج آن را در اختیار ریشه قرار می دهد. بنابراین در صورت کاشت گیاه در این خاک ، در هنگام مسافرت دغدغه خشک شده گل و گیاهتان را نخواهید داشت.
FG به اشکال مختلف ( مکعبی و پودری) و رنگ های مختلف و شاد در بازار موجود است ، از این محصول می توان برای زیبا و دلچسب کردن محیط استفاده کرد.خصوصیاتی در خاک ژله ای وجود دارد که باعث گشته از باقی محیط کشت ها متمایز گردد ؛ در این مجال به برخی از آنها اشاره می گردد:
- FG هیچ گونه آلودگی محیط زیستی ایجاد نمی کند و %100 تجزیه پذیر است.
- بوی کود نمی دهد و آفت ، بیماری ، قارچ و باکتری در آن راهی ندارد.
- علاوه بر ساقه ، گل و برگ ، ریشه گیاه هم نمایان است.
- کرم نمی زند
- فاسد شدنی نیست
- رنگ ثابتی دارد و سمی نیست
- نگهداری از آن آسان است
تمامی گیاهان آپارتمانی را می توان در خاک ژله ای کشت کرد مثل : نخل مرداب ، سانسوریا ، دیفن باخیا ، گندمی ، لیندا، آگلونما، یوکا، پتوس ، انواع پیچ ها و غیره همچنین از این محصول در تمامی فعالیت های باغبانی ، از جمله فضای سبز استفاده می گردد. خاک ژله ای را با نام های دیگری همچون جاذب رطوبت ، هیدروژل های رنگی ، سوپر اب ، خاک های کریستالی نیز میشناسند.از FG می توان هم برای گیاهن ریشه دار و هم برای ریشه دار کردن گیاهان استفاده کرد.
در پایان طرز تهیه یک گلدان حاوی خاک ژله ای به طور مختصر بیان میگردد:
ابتدا گیاه مورد نظر را از گلدان خود خارج کنید طوری که به ریشه ها آسیب نرسد ، سپس قسمتی از گیاه را از گیاه اصلی جدا کرده و سپس ریشه های آن را شسته تا گل از آن جدا شود و بعد با قیچی باغبانی ریشه را آرایش کرده و ریشه های زخمی و پیر را جدا کنید. حال گل را درون گلدان کریستالی مورد نظر قرار داده و سپس خاک کریستالی که قبلا خیسانده بودیم و دارای آب است را درون گلدان میریزیم. کمی گلدان را تکان می دهیم تا خاک ژله یا خوب اطراف ریشه را پر کند و حباب های هوا خارج شود. توجه داشته باشید که بر روی ژله های اطراف ریشه فشار وارد نکنید و بگذارید ژله خودش اطراف ریشه را بگیرد؛ و حال شما دارای گلدانی زیبا و بی نظیر خواهید بود.
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
با سلام،
دو سه سال پیش خیلی از این ها استفاده می کردم و حتی به عنوان هدیه هم یه گلدون ژله ای می دادم! ولی معمولاً جذابیت و شادابیش برای چند روزه و بعد از اون مشکلات زیادی پیدا می کنه!
مثلاً
با تبخیر آبش نمی تونید آب معمولی بهش اضافه کنید چون باعث بروز مشکل می شه و باید از آب معدنی استفاده کنید
دونه هایی که کاملاً خشک شدن و به لبه های ظرف می چسبن دیگه کنده نمی شن!
ممکنه پوسیدگی در قسمتی اتفاق بیفته و در این صورت بویی می گیره که ...
و...
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند نکته :
1- خاک ژله ایی خیلی قشنگ هست اما این دلیل نمیشه که نیاز نوری گیاه رو در نظر نگیری و گل رو در خاک ژله ایی بزاری و در قسمت کم نور اپارتمان بزاری یا در جای خیلی گرم یا سرد و فکر کنی چون تو خاک ژله ایی هست مشکلی براش پیش نمیاد برعکس گیاه سریع خشک میشه این مسله در مورد گندمی و یوکا و سینگنویوم پیش میاد و فوری گیاه میگنده و خشک میشه پس بهتره گیاه رو در جایی پر نور مثل کنار پنجر بزارید.
2- اون قسمت از گیاه در خاک ژله ایی هست برگ نداشته باشه یا ساقه اضافی نداشته باشه چون به سرعت گند میکنه و بوی تعفن میگیره.
3- اگرم در جایی خاک ژله ایی رو بزاری که پنکه روشنه یا تهویه هوا زیاد صورت میگیره دقت کنید چون ابش زود تبخیر میشه و دانه ها ریز پس به موقع کمی اب بهش اضافه کنید.
4- اب جوشیده هم بهش اضافه بشه چون اگه اب شهری بدید بعد از مدتی کدر و بدرنگ میشن

اینا تجربه های خودم بود
موفق باشید
 

شمشاد

عضو جدید
با سلام
من تجربه استفاده از خاك ژله اي رو دارم
اولش خيلي قشنگه اما به مرور رنگش خراب ميشه
املاح آب و گچ موجود درآن روي سطخ يك لايه مات و بد رنگ تشكيل ميده
در معرض نور هم كم كم رنگ ژلها برميگرده
دور خود ظرف هم اونجايي كه سطح ژلها هست يك دايره جرم ميبنده و نماي قشنگي نداره
بنا بر اين حتما بايد هر چند وقت يك بار هم ژلها و هم ظرف كاملا شسته بشه
ضمنا سروكار داشتن با خاك يعني سروكار داشتن با طبيعت در صورتي كه ژل اصلا اين حسو القا نميكنه.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
در مجموع خاک ژله ای مناسب نیست به چند دلیل
اول اینکه مواد شیمیایی به مرور خاصیتشون رو در جذب اب از دست میدن
دوم اینکه فقط میتونن اب در خودشون نگهداری کنن و حاوی املاح مورد نیاز برا گیاه نیستند
سوم این خاک به علت اینکه نور از خودش عبور میده اصلا برا ریشه مناسب نیست چون کارکرد ریشه در محیط فاقد نور هست و هورمونها و مواد لازم برای کارکردهای مختلف گیاه رو در تاریکی قادر به تولیدشون هست
چهارم دمای محیط که در خاک ژل ای عمدتا با دمای محیط یکسانه اما در خاک مطمئنا از محیط اطراف چند درجه ای پایینتر میمونه
 

حمید 88

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کاربر ممتاز
با سلام فکر میکنم مانع اصلی که باعث میشود در گلدانها یا جامهایی که به طور خالص از خاک ژله ا ی استفاده میشودجواب ندهند موضوع تهویه است که به تبع ان عدم تنفس ریشه وبروزبیماری های قارچی اتفاق میافتد
این مواد معمولا تا پنج سال خاصیت خودرا حفظ میکنند (البته بستگی به مارک آنها دارد) و در صورت تجزیه نیز به مواد مغذی یا بیضرر تبدیل میشوند با اینحال خصوصیات انها به تدریج کم میشود ولی اضافه کردن مواد جدید نیز فایده ای ندارد املاح را تا حدی جذب میکنند ویا درمحلول نگه میدارند ولی قابلیت جذب اب رادرآنها کم میکند با اینحال محلولپاشی نیز کمکی به گیاه نمیکند در مورد ریشه نیزنور اثر منفی در ریشه زائی دارد ولی بسیاری ازگیاهان که درآب و با وجود نور مدتها شاداب میمانند دراینحالت عمر به مراتب کمتری دارند
اقتصادی ترین استفاده از این مواد در جنگلکاری وکاشت نهال است که با کاهش دور آبیاری هزبنه خرید این مواد سر شکن میشود
 

niloon

عضو جدید
سلام. من داخل گلدان بامبو یعنی داخل آب اون، خاک ژله ای ریختم خیلی زیبا شده بود ولی دو ماه بعد جونورای عجیبی به شکل کرمهای ریز داخل گلدون پیدا شدن که بعد از خالی کردن خاک ژله ای ها و شستن ریشه بامبوها و اینکه دوباره اونارو توو آب ریختم دیگه پیداشون نشد. یعنی خاک ژله ای باعث ایجاد اون کرمها شده بوده؟
 

tondcharge

عضو جدید
اینطور که شما نوشتید. خاک ژله ای از جنس پلیمر است و نیاز آبی گیاه را برطرف می کنه. با توجه به اینکه بیشتر نیاز غذایی گیاه از خاک جبران می شه پس نیاز غذایی گیاه چی می شه؟ ممنون
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینطور که شما نوشتید. خاک ژله ای از جنس پلیمر است و نیاز آبی گیاه را برطرف می کنه. با توجه به اینکه بیشتر نیاز غذایی گیاه از خاک جبران می شه پس نیاز غذایی گیاه چی می شه؟ ممنون

خاك ژله‌ای، نوعی پلیمر شامل آب و مواد غذایی و عناصر ریز مولکولی نگهدارنده و جاذب قوی آب است که مانند یک مخزن عمل می‌کند؛ به این صورت که آب و مواد غذایی مورد نیاز گیاه را در خود ذخیره و سپس به گیاه منتقل می‌کند. این عمل می‌تواند بارها انجام گیرد. علاوه بر این دارای ترکیب‌های بارورکننده گیاه مانند نیتروژن و فسفر و پتاسیم و سایر عناصر بوده و مواد غذایی که باعث رشد گیاه می‌شوند را تامین می‌کند...
خاک ژله‌ای غیرسمی است اما خوردن آن ممكن است در كودكان موجب ایجاد حساسیت و ناراحتی‌هایی شود. این نوع ژل رنگ‌های متنوعی دارد که حتی در مقابل نور خورشید کاملا ثابت می‌باشد. این خاک‌های ژله‌ای برای مدت7 سال ماندگاری دارند.خاک ژله‌ای و یک افزایش حجم عجیب و غریبباید توجه داشت که خاک ژله‌ای پس از جذب آب بین 40 تا 80 برابر حجم اولیه‌اش افزایش حجم خواهد داشت و به دو صورت کلی پودری و لاستیکی (مكعبی) موجود است. نوع پودری آن پس از ریخته شدن در آب شروع به افزایش حجم می‌کند ولی برای رسیدن به حداکثر حجم خود نیاز به چند ساعتی زمان دارد اما نوع مکعبی آن باید حداقل مدت 8 ساعتی را در آب باشد تا به حداکثر حجم خود دست یابد. روی خاک‌های ژله‌ای می‌توان بذر را نیز سبز کرد (درست مانند سبزه شب عید) و البته مهم‌ترین استفاده آن در تزیین گلدان‌های منزل و دفاتر کار است که پس از حجیم شدن می‌توانید گیاه ریشه‌دار شده را به خوبی شسته تا خاک و گل اطراف ریشه شسته شود و سپس گیاه خود را به ظرف بلوری که حاوی خاک‌های ژله‌ای است، منتقل نمایید. در خاک ژله‌ای اکثر گیاهان را می‌توان کشت نمود. گندمی، سانسوریا، نخل مرداب، دیفن باخیا، سین گینیوم، آکلونما، لیلیوم، شاهپسند، پاپیتال، پتوس، انواع پیچ و یوکا نمونه‌ای از این گیاهان است.

مزایای استفاده از خاک ژله‌ای
صرفه‌جویی در مصرف آب مهم‌ترین مزیت استفاده از این نوع خاك است. علاوه بر این خاک گلدان سبب ورود موجودات موذی مانند انواع سوسک‌ها و پشه‌ها به فضای منزل و آلودگی‌هایی به دلیل استفاده از کودهای دامی و گیاهی می‌گردد. علاوه بر آن هر ساله هنگام تعویض گلدان با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم بود، در حالی که استفاده از خاک ژله‌ای علاوه بر آنکه نیاز گیاه را به آبیاری برطرف می‌کند و شما با خیال راحت می‌توانید به مسافرت رفته و یا به کارهای دیگر خود رسیدگی کنید، زیبایی وصف‌ناپذیری نیز به دکوراسیون منزل و محل کار شما خواهد بخشید و در ضمن مشکل آلودگی و همچنین موجودات موذی را برطرف می‌کند.​
 

Similar threads

بالا