حجاب

وضعیت
موضوع بسته شده است.

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
پوشش و ايات قران

پوشش و ايات قران

معني چادر خيمه و پوششي بزرگ ميباشد كه حسب عرف تبديل شده به پوششي براي خانمهاي ايران و اما در قران اين ايات هست :
"ای نبی بگو مر جفتهايت و دخترانت و زنان ايمان آورده كه فروپوشند بر خود از لباسهای گشاد"
تا اينجا چادر معنايي كه در عرف فهميده ميشود را نميدهد.​
"خودتان را بپوشانيد تا از زنان آزاده باز شناخته نشويد"
در اين ايه چادر مفهوم سياسي پيدا ميكند و براي كنيزاني بوده است كه در جنگ به اسارت اعراب زمان درامده بودند.
"و بگو مر زنان با ايمان را كه فرو گيرند ديده هاشانرا و نگاه دارند عورتهاشانرا و ظاهر نسازند پيرايه خود را مگر آنچه آشكار آمد از ان و بايد فرو گذارند مقنعه هاشانرا بر گردن هاشان...
در اين آيه قضيه سخت تر ميشه حتي زنان بايد چشمانشان را نيز بپوشانند (روبنده بندر عباس)
حالا خودت فكر كن بايد چادر بپوشي يا نه هر چند در اجتماع امروز ايران مجبوري كه بپوشي ولي حد اقل اينستكه ميتوني تشخيص خودتو بگي .
توضيح اينكه تا قبل از جنگ قادسيه كه ايران به تصرف بني اميه (از خانواده ابوسفيان پسر عموي پيامبر) در نيامده بود وضعيت پوشش براي زنان ايران كاملا متفاوت بود اما بعد از شكست قادسيه كه خريد و فروش زنان ايراني در بازار برده فروشان رواج يافت بحث پوشش براي انها هر روز جدي تر شد در طول 99 سال حكومت بني اميه ديگر چيزي بنام فرهنگ زن ايراني وجود نداشت و با روي كار امدن بني عباس (دومين فرزند عبدالمطلب) در ايران و حاكميت بيش از 500 سال انها در ايران بتدريج پاي امام و امام زاده ها (فرزندان عبدلله و ابوطالب) هم در ايران باز شد و تغيير كلي در ساختار فرهنگ ايران بوجود امد بعد ها كه ترك ها و افاغنه و ايلخانيان و ...... به حكومت در ايران ادامه دادند ديگر زناني همچون ايراندوخت و پوراندوخت وجود نداشتند و كار بجايي كشيده شد كه ايرانيان در دين اسلام از اورنده اسلام پيشي گرفته و ار اجماع علماي دين فتوا هايي بيرون امد كه امروز مكلف به رعايت ان شده ايد.



سلام
من تقریبا مطمئنم که در قران اصلا به چادر اشاره نشده و فقط به حجاب تاکید شده.اما راستش از احادیث خبر ندارم.:smile:
 

a friend

عضو جدید
در مورد چادر شاید نه ولی حجاب چرا صحبت زیاده ولی مناسبترین نوع پوشش میشه گفت چادره
اما در قرآن در خصوص حجاب میتونی سوره نور رو بخونی تفسیرشو هم اگر بخونی ضرر نمیکنی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
آياتي را كه گذاشتم بعضا مربوط به سوره نور است
در مورد چادر شاید نه ولی حجاب چرا صحبت زیاده ولی مناسبترین نوع پوشش میشه گفت چادره
اما در قرآن در خصوص حجاب میتونی سوره نور رو بخونی تفسیرشو هم اگر بخونی ضرر نمیکنی
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
اگر مي شه مطلبي درمورد اينكه جايي از اسلام به چادر اشاره شده يا نه برام بزاريد.مطلبي كه بهشه به صورت عقلي روش مانور داد.
دوست عزيزم در قرآن به حجاب آن هم با تاکيد بر تقدم "حجاب باطني" اشاره شده است. اما نوع حجاب به معناي پوشش ظاهري به فرهنگ منطقه جغرافيايي بر مي‌گردد.
اصل حجاب را مي‌توان به بحث عقلي کشاند اما نوعش را به نظر من خير،‌ چون عرف تعيين کننده اش است نه عقل
 

باران بهاری

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
این که خدا در قرآن فرموده زنان چشمهایشان را فروگیرند فکر می کنم به این معنی باشه که باید مواظب نگاههایشان باشند نه این که چشمهایشان را بپوشانند.اون وقت چه جوری بتونن ببینن؟
 

paras2

عضو جدید
من هنوز فلسفه حجاب رو نفهميدم چيه... اگه هم جايي روسري سرم ميکنم بخاطر احترام به بابام و دين اسلامه، نه از روي ايمان....
منظورم از پوشش فقط سرمه نه اينکه مثل دختراي اروپايي بگردم... هنوز نميدونم فرق موي من با موي يه پسر چه فرقي ميکنه! :razz:
 

A.R-KH-A

عضو جدید
کاربر ممتاز
من هنوز فلسفه حجاب رو نفهميدم چيه...
... هنوز نميدونم فرق موي من با موي يه پسر چه فرقي ميکنه! :razz:
نمي دونم چقدر به تاريخ علاقه داريد يا نه، اما جواب شما رو آقاي بني صدر در اول انقلاب دادن.
او در جواب اين که چرا زن باید حجاب داشته باشد؟
مي فرماين: «زیرا در موی زنان اشعه‌ای ایست که مردان را تحت تاثیر و تهاجم قرار می‌دهد»!:surprised:
-چي مي كنه اين تقيه;)-
 

Matrix

عضو جدید
نمي دونم چقدر به تاريخ علاقه داريد يا نه، اما جواب شما رو آقاي بني صدر در اول انقلاب دادن.
او در جواب اين که چرا زن باید حجاب داشته باشد؟
مي فرماين: «زیرا در موی زنان اشعه‌ای ایست که مردان را تحت تاثیر و تهاجم قرار می‌دهد»!:surprised:
-چي مي كنه اين تقيه;)-

باز هم همینکه دو دیقه خندیدم ، خودش کلیه!:w15::w15:
 

archi_arch

مدیر بازنشسته
دوست عزيزم در قرآن به حجاب آن هم با تاکيد بر تقدم "حجاب باطني" اشاره شده است. اما نوع حجاب به معناي پوشش ظاهري به فرهنگ منطقه جغرافيايي بر مي‌گردد.
اصل حجاب را مي‌توان به بحث عقلي کشاند اما نوعش را به نظر من خير،‌ چون عرف تعيين کننده اش است نه عقل
مرسی! منم دقیقا همین نظرو دارم ولی یه خواهش!
کافر جان میشه اینو واضحتر بگی و بیشتر در این باره توضیح بدی؟ یعنی کجای قران و بر اساس چه منبعی اینو گفتی؟
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
مرسی! منم دقیقا همین نظرو دارم ولی یه خواهش!
کافر جان میشه اینو واضحتر بگی و بیشتر در این باره توضیح بدی؟ یعنی کجای قران و بر اساس چه منبعی اینو گفتی؟
با احترام :gol:
قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم، ذلک ازکي لهم إن الله خبير بما يصنعون* و قل للمؤمنات يغضضن من أبصارهنّ و يحفظن فروجهنّ...* (29-30: 24)
به مردان مؤمن بگو ديدگان (از نظربازي) فروگذارند، و ناموس‌شان را محفوظ بدارند، اين براي آنان پاکيزه‌تر است، بي‌گمان خداوند به آن‌چه مي‌کنند آگاه است.
و به زنان مؤمن (هم) بگو ديدگان‌شان را فروگذارند، و ناموس‌شان را محفوظ بدارند...

اگر دقت بفرماييد، آيه، نخست با تأکيد و توصيه به چشم‌پوشي آغاز مي‌شود، سپس توصيه به حفظ ظاهر... به عبارتي به حجاب باطني رهنمون شده، سپس به حجاب ظاهري... و حجاب باطني را بر حجاب ظاهري مقدم داشته است!
:gol:
خب در مورد "نوع" پوشش ظاهري مطلبي گفته نشده است، بنابراين به عرف و فرهنگ منطقه‌ سپرده شده است... به نظر تو بين کسي که با مقنعه يا روسري پوشش ظاهري‌اش را رعايت مي‌کند با کسي که با چادر چنين مي‌کند، تفاوتي است؟
 

mohx

عضو جدید
فقط یک نظر

فقط یک نظر

:gol:سلام
نظر من اینه که عرف در صورتی می تونه تعیین کننده باشه که با اصل تضاد نداشته باشه
یعنی مثلا اسلام اومده اصل رو تعریف کرده و قوانینی رو هم در کنارش گذاشته که در واقع محدوده ی عمل عرف رو تعیین کرده و خیلی از عرف ها رو هم که حقیقتا نادرست بودن حذف کرده.
ضمنا حجاب درونی لازمه ی حجاب بیرونیه چون بدون حجاب درونی حجاب بیرونی هم خیلی زود از بین میره
ببخشید که سرتون رو درد آوردم
خوشدل:gol:
 
  • Like
واکنش ها: cora

archi_arch

مدیر بازنشسته
با احترام :gol:
قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم، ذلک ازکي لهم إن الله خبير بما يصنعون* و قل للمؤمنات يغضضن من أبصارهنّ و يحفظن فروجهنّ...* (29-30: 24)
به مردان مؤمن بگو ديدگان (از نظربازي) فروگذارند، و ناموس‌شان را محفوظ بدارند، اين براي آنان پاکيزه‌تر است، بي‌گمان خداوند به آن‌چه مي‌کنند آگاه است.
و به زنان مؤمن (هم) بگو ديدگان‌شان را فروگذارند، و ناموس‌شان را محفوظ بدارند...

اگر دقت بفرماييد، آيه، نخست با تأکيد و توصيه به چشم‌پوشي آغاز مي‌شود، سپس توصيه به حفظ ظاهر... به عبارتي به حجاب باطني رهنمون شده، سپس به حجاب ظاهري... و حجاب باطني را بر حجاب ظاهري مقدم داشته است!
:gol:
خب در مورد "نوع" پوشش ظاهري مطلبي گفته نشده است، بنابراين به عرف و فرهنگ منطقه‌ سپرده شده است... به نظر تو بين کسي که با مقنعه يا روسري پوشش ظاهري‌اش را رعايت مي‌کند با کسي که با چادر چنين مي‌کند، تفاوتي است؟
مرسی!:gol:;)

والا نظر منو بخوای میگم اصلا پوشش موها هم جزو حجاب نیست!!!!دیگه چه برسه به تفاوت نوع پوشش بین روسری و مقنعه و ... که واضحه!:w05:
اگه دلیلی برای اینم داری خوشحال میشم بدونم!
 

reza556182

کاربر بیش فعال
مرسی!:gol:;)

والا نظر منو بخوای میگم اصلا پوشش موها هم جزو حجاب نیست!!!!دیگه چه برسه به تفاوت نوع پوشش بین روسری و مقنعه و ... که واضحه!:w05:
اگه دلیلی برای اینم داری خوشحال میشم بدونم!
با سلام
قرآن فرموده : ليضربن بخمرهن علي جيوبهن: يعني پوشش خود را روي سينه بيندازند. چرا مستقيما به پوشش سر اشاره نشده است؟ زيرا تا قبل از اسلام در تمام كتب آسماني پوشش موي سر مورد تاكيد و واجب بوده (زبور، انجيل و ...). و از آنجا كه اسلام مكمل دينهاي آسماني قبل از خود بوده، در اين مورد خاص فرموده كه آن پوشش، روي سينه و گردن را هم بپوشاند.
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
مرسی!:gol:;)

والا نظر منو بخوای میگم اصلا پوشش موها هم جزو حجاب نیست!!!!دیگه چه برسه به تفاوت نوع پوشش بین روسری و مقنعه و ... که واضحه!:w05:
اگه دلیلی برای اینم داری خوشحال میشم بدونم!
دليل همين نکته‌اي که دوستمون هم آورده‌اند: و ليضربن بخمرهن علي جيوبهن (31:24) اگه باز بگي از نظر من مو جزو پوشش محسوب نمي‌شه، بهت مي‌گم: آرچي! اگه يکي توي اين باشگاه به خلاف قوانين وضع شده از طرف ادمين بگه: نظر من اينه که اين‌طور نيست... تو چي‌ بهش مي‌گي؟ من جواباتو ديدم آرچي!
البته تاکيد مي‌کنم: اين صرفا يک "تقريب به ذهن" بود... نه هم‌عرض کردن جايگاه ادمين و خدا...
يه چيز ديگه هم بگم، با اين نگاه، خيلي به مباحث فقه و اصول نه آشنا هستم، نه علاقه‌مند... بنابراين بيش‌تر از اين کمکي از من بر نمياد عزيزم! معتقدم در واجبات تعبدي، خيلي نمي‌توانيم به همه‌ي دلايلش پي ببريم...:gol:
با سلام
قرآن فرموده : ليضربن بخمرهن علي جيوبهن: يعني پوشش خود را روي سينه بيندازند. چرا مستقيما به پوشش سر اشاره نشده است؟ زيرا تا قبل از اسلام در تمام كتب آسماني پوشش موي سر مورد تاكيد و واجب بوده (زبور، انجيل و ...). و از آنجا كه اسلام مكمل دينهاي آسماني قبل از خود بوده، در اين مورد خاص فرموده كه آن پوشش، روي سينه و گردن را هم بپوشاند.
شما معتقدين حجاب موي سر کاملا يک امر امضايي بوده، نه تأسيسي؟ بعد وقتي از زبور و انجيل و... نام مي‌بريد، پسنديده است نشاني آن را هم ذکر کنيد تا بر اعتبار تلاش علمي‌تان بيفزاييد.
از طرفي مي‌توانم از شما تقاضا کنم از دوباره به ترجمه و تفسير همين آيه مراجعه کنيد...مطهري البته اين کار رو يک‌جا انجام داده و کار ما رو راحت کرده: مجموعه آثار، ج19، ص 484، بحث کيفيت پوشش.
:gol:
 

archi_arch

مدیر بازنشسته
با سلام
قرآن فرموده : ليضربن بخمرهن علي جيوبهن: يعني پوشش خود را روي سينه بيندازند. چرا مستقيما به پوشش سر اشاره نشده است؟ زيرا تا قبل از اسلام در تمام كتب آسماني پوشش موي سر مورد تاكيد و واجب بوده (زبور، انجيل و ...). و از آنجا كه اسلام مكمل دينهاي آسماني قبل از خود بوده، در اين مورد خاص فرموده كه آن پوشش، روي سينه و گردن را هم بپوشاند.
مرسی از پاسختون. ببخشید جوابم دیر شد ندیده بودم!
ولی چرا قران که این نکات ریز رو اشاره کرده و روسینه انداختن پوش رو هم تاکید کرده تو اضافه کردن یه کلمه کوتاهی کرده؟! نمیتونست یه کلمه ی دیگه هم اضافه کنه بگه مثلا از روی سرتون تا روی سینه بندازید؟!
میدونید که تو عربستان به خاطر شرایط اب و هوایی که داشته و داره زنان و حتی مردان پوششی روی سرشون قرار میدادن.پس این میتونه به زنان بگه اون پوشش رو تا روی سینه بندازین! نه اینکه موی سر باید پوشیده باشه! اونم فقط برای زن! و چرا مردها شامل این نمیشن؟!

راستی منابع اونهارو هم اگه بذارید ممنون میشم.:gol:
دليل همين نکته‌اي که دوستمون هم آورده‌اند: و ليضربن بخمرهن علي جيوبهن (31:24) اگه باز بگي از نظر من مو جزو پوشش محسوب نمي‌شه، بهت مي‌گم: آرچي! اگه يکي توي اين باشگاه به خلاف قوانين وضع شده از طرف ادمين بگه: نظر من اينه که اين‌طور نيست... تو چي‌ بهش مي‌گي؟ من جواباتو ديدم آرچي!
اگه منطقی باشه میرم و از ادمین میخوام این قانونو برداره! ولی اگه غیر منطقی باشه اره!
میگم قانون اینجا اینه! نمیخوای فعالیت نکن! اونم بخواد میمونه و قبول میکنه نخوادم نمیمونه و میره یه فروم دیگه! ولی متاسفانه ما اینجا اختیاری نداریم! به جز اینجا جای دیگه نمیتونیم بریم! به جز این زندگی زندگی دیگه ای نداریم! حق انتخابی نداریم! به جز زن یا مرد بودن راه دیگه ای نداریم! و ....
پس برای این اجبار اونم از طرف خدا! باید حتما دلیل قانع کننده یا وجود داشته باشه که منی که عقل دارم و قانع کنه! وگرنه چه لزومی داشت خدا بهم این عقلو بده که بخواد این سوال واسم پیش بیاد اما بعد بدون دلیل بگه باید اینو قبول کنی؟!!

البته تاکيد مي‌کنم: اين صرفا يک "تقريب به ذهن" بود... نه هم‌عرض کردن جايگاه ادمين و خدا...
يه چيز ديگه هم بگم، با اين نگاه، خيلي به مباحث فقه و اصول نه آشنا هستم، نه علاقه‌مند... بنابراين بيش‌تر از اين کمکي از من بر نمياد عزيزم! معتقدم در واجبات تعبدي، خيلي نمي‌توانيم به همه‌ي دلايلش پي ببريم...:gol:
:gol:
واجبات متعبدی رو مراجع استخراج کردن! و اونها هم پیامبر نبودن و بهشون وحی نشده ! پس باید یه دلیل قانع کننده داشته باشن!
که چرا پوشش مو فقط برای زنه! و برای مرد نیست! چرا مو که یه عضو مرده است و هیچ حسی نداره باید پوشیده بشه؟! و ....


پ ن:کافری این کم چیزی نیست! شما راحتین و از بیرون نگاه میکنید و اینطوری میگین.واسه همین نمیدونید ولی اگه تونستین یه روز مقنعه رو رو سرتون تحمل کنین بهتون میگم! حالا اینو بیخیال دردو دل بود جواب اونهارو بده!:D

ممنون:gol:
 

sara_dadyar

عضو جدید
من یه دوتی دارم که تحصیلات عالیه در ادبیات فارسی داره و ضمناً خیلی اهل مطالعه و تحقیق روی آداب و سنن ایرانی. یکبار که با او صحبت می کردم می گفت باور می کنی که چادر در ایران باستان مخصوص همسران سلاطین ایران و اشراف بوده! جالبه نه؟ ولی حقیقت داره. زنان اشراف در ایران دارای پوششی به اسم چادر بودند. برای اینکه از دید نامحرمان کامل محفوظ بمانند. اما در مورد اسلام شما کافی است نگاهی به پوشش اعراب اصیل بیندازید. اعراب سامی شامل عربستان، سوریه، مصر و لبنان اصلاً از چادر استفاده نمی کنند. پوشش آنها چیزی است که به آن عبا می گویند و شامل لباسی مانتو مانند و کاملاً بلند است با روسری که به قول خودمان وفایی می بندند. اگر خدا قسمتتان کرده باشد و به زیرات بیت ا... حرام رفته باشید تفاوت پوششها را بخوبی ملاحظه می کنید. اما من در اسلام تأکیدی در باب چادر ندیدم. همه جا اشاره به حفظ حجاب شده. آنهم نه هر مدلی که در اینجا دستور داده می شود. نمونه اش حالت احرام است. در احرام به شما گفته می شود که گردی صورت(محل وضو) باید کاملاً بیرون باشد و نیز دستان از مچ به پایین. مگر حجاب احرام با حجابهای دیگر تفاوت دارد؟ کجا گفتند حتماً باید چادر بپوشید و اگر نپوشید احرامتان مشکل دارد و ... . رویهم رفته خودت را با این موضوع سرگرم نکن. ببین با چه راحتی. با چادر یا مانتو. چادر هم چه نوعی؟ ملی یا عربی یا ایرانی اصیل. هرجور که دستور حفظ حجاب را راحتتر عمل می کنی.
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
اگه منطقی باشه میرم و از ادمین میخوام این قانونو برداره! ولی اگه غیر منطقی باشه اره!
میگم قانون اینجا اینه! نمیخوای فعالیت نکن! اونم بخواد میمونه و قبول میکنه نخوادم نمیمونه و میره یه فروم دیگه! ولی متاسفانه ما اینجا اختیاری نداریم! به جز اینجا جای دیگه نمیتونیم بریم! به جز این زندگی زندگی دیگه ای نداریم! حق انتخابی نداریم! به جز زن یا مرد بودن راه دیگه ای نداریم! و ....
پس برای این اجبار اونم از طرف خدا! باید حتما دلیل قانع کننده یا وجود داشته باشه که منی که عقل دارم و قانع کنه! وگرنه چه لزومی داشت خدا بهم این عقلو بده که بخواد این سوال واسم پیش بیاد اما بعد بدون دلیل بگه باید اینو قبول کنی؟!!


واجبات متعبدی رو مراجع استخراج کردن! و اونها هم پیامبر نبودن و بهشون وحی نشده ! پس باید یه دلیل قانع کننده داشته باشن!
که چرا پوشش مو فقط برای زنه! و برای مرد نیست! چرا مو که یه عضو مرده است و هیچ حسی نداره باید پوشیده بشه؟! و ....


پ ن:کافری این کم چیزی نیست! شما راحتین و از بیرون نگاه میکنید و اینطوری میگین.واسه همین نمیدونید ولی اگه تونستین یه روز مقنعه رو رو سرتون تحمل کنین بهتون میگم! حالا اینو بیخیال دردو دل بود جواب اونهارو بده!:D

ممنون:gol:
خب ببين آرچي، همون‌طور که عرض کردم، مثال ما و ادمين براي تقريب به ذهن بود، آدم اول سبک سنگين مي‌کنه و براي "اصل" عضويت در سايت "تحقيق" و "فکر" مي‌کنه، بعد مياد، "عضو" ميشه...اما بعد از اون به "قوانين دروني" سايت احترام مي‌ذاره و "تسليم" ميشه...مي‌تونه هم عضو نشه و بي‌خيال اون قوانين بشه...
در پذيرش دين اين مسائل قدري محکم‌تر و پررنگ‌تره... نسبت به "اصول دين" فکر مي‌کنيم و با آگاهي به عقلاني بودن اصل توحيد و... مسلمان مي‌شيم، به تعبيري "تسليم" مي‌شيم و از "شرع" که همون قوانين دروني دين باشه، "تبعيت" مي‌کنيم...
بحث ما اون‌جاست که ديگه ما مسلمان شديم، و داخل اين دين اومديم، مثل حضور در باشگاه... وگرنه کسي که هنوز مسلمون نشده، نمي‌شه بهش اجبار کرد که احکام ديني رو بپذيره، مگر در شرايط خاصي مثل حضور در اجتماع دين‌داران اون هم به خاطر رعايت "نُرم" و "هنجار"هاي اجتماعي نه احکام تعبدي ديني... لااکراه في‌ الدين رو نشنيدي؟ (اکراهي و اجباري براي دين نيست)
مجتهدين معصوم نيستن، پيامبر هم نيستن، اما مدعي‌ هستند با روش‌هايي که براي استباط احکام بهشون معرفي شده، احکام فرعي و تعبدي دين رو استخراج مي‌کنند. به نظر من مشکل ما، اصول دينه آرچي، نه احکام فرعي اون... ما نمي‌تونيم دليلش رو پيدا کنيم چرا نماز صبح دو رکعته، اما مي‌تونيم بحث کنيم و تفکر کنيم اصلا خدايي هست که ما براش دو رکعت نماز بجا بياريم؟ به نظر من کسي که اين پاسخ رو در عقل و دل به دست آورده باشه، و به حضور خدا و وحي‌اش ايمان داشته باشه، عمل به احکامش هم چندان مشکل نيست...
(اصول دين: اعتقادي و فکري، فروع دين: عملي)
اميدوارم منظورمو رسونده باشم...
که چرا پوشش مو فقط برای زنه! و برای مرد نیست! چرا مو که یه عضو مرده است و هیچ حسی نداره باید پوشیده بشه؟! و ....
خب در اينجا بحث لامسه مطرح نيست که مو روح داشته باشه يا نه، بحث لذت بصريه... از نظر اونا، مو يک "زينت" محسوب مي‌شه براي زن، و موجب تلذيذ و جلب توجه براي مرد...
 
آخرین ویرایش:

mona_serendipity

عضو جدید
من فقط کمی درباره ارتباط حجاب و زکات می‌گویم. ما از هستی چیزهایی را می‌گیریم. یعنی جهان هستی کلا در کار است تا ما باشیم و چیزهایی را به ما انتقال دهد. در قبال این دریافتها، قرار است ما هم بازتاب مناسبی برای هستی داشته باشیم. ما اسم این بازتابی را که به هستی بر می‌گردانیم و این کادویی که در قبال دریافت از هستی، به آن بر می‌گردانیم، زکات می‌گذاریم. مثلا جهان هستی اسبابی فراهم کرده و به هر کسی استعدادی داده؛ یکی علم دارد، یکی زیبایی، یکی همسر خوب، یکی ثروت و قدرت و ... به همین دلیل لازم است که ما از هستی تشکر کنیم و شکر گذار باشیم و در قبال هریک از این‌هایی که خاطر ما را آسوده کرده، کادویی را به هستی برگردانیم که همان زکات است: زکات علم، زیبایی، همسر و فرزند خوب، مال و شهرت و ....
خوب؛ حجاب می‌خواهد بگوید که در قبال دریافتهایی که من داشتم، کادویی که تدارک دیدم، چیزی است منهای خودنمایی. در واقع حجاب مانع خودنمایی است تا از این رهگذر ما کادویی در خور و شان هستی داشته باشیم و این هم برای مرد است و هم برای زن؛ تفاوتی ندارد. حجاب می گوید کادوی من شامل خودنمایی نیست و زن و مرد در این چارچوب قرار می‌گیرند. پس قرار است حجاب، ما را از خودنمایی دور نماید . البته دلایل دیگری هم برای توصیه به حجاب وجود دارد که ان شاالله بعدا در کتابچه‌ای به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.
حجاب برای خانم‌ها جنبه‌ای دارد و برای مردها هم جنبه‌ی دیگری. یک مرد هم ممکن است به طرز نامناسبی لباس بپوشد؛ زنجیری به گردن و گوشواره‌ای به گوش داشته باشد که شاید ظاهرا حرام هم نیست؛ اما چون برای خودنمایی است، او را از حجاب دور کرده. ما باید تعریف انسان شمولی از حجاب داشته باشیم. حجاب ناشی از بی نیازی و غنای عرفانی است. یعنی کسی که به بلوغ عرفانی برسد، حجاب را رعایت می‌کند.

(استاد محمد علی طاهری)
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا