جون مادرت این ایمیل رو برای هیچکی نفرست.

Sarp

مدیر بازنشسته
این سلسله مطالب مدتی پیش در وبلاگ "یکی بود یکی نبود" منتشر شده و بنده با کمی دستکاری (البته نه اصل مطلب) ، مطالب رو اینجا ارسال میکنم .
صندوقچه‌ی ایمیلت رو باز می‌کنی و یک عالمه ایمیل نخونده می‌بینی. می‌گی بذار چند تاشو باز کم بخونم روح دوستان ناراحت نشه. (چون خودشون که نمی‌فهمن خوندی یا نخوندی) ولی بعدش پشیمون می‌شی. بذارید یه نگاهی بندازیم با هم دیگه ببینیم چی توی این ایملیها پیدا می‌شه:

اطلاعات عمومی:
آیا می‌دانستید که وقتی یک سوسک حمام را له می‌کنید دلیل مرکش له شدن نیست بلکه این است که از گشنگی مرده؟ آیا می‌دانستید که گودزیلا تنها حیوانیست که واقعن عاشق می‌شود و در روز والنتاین برای دوست دخترش کادو می‌خرد؟ آیا می‌دانستید که براساس تحقیقات یک موسسه خفن بین المللی ایرانیها زیباترین، با هوش‌ترین، با فرهنگ‌ترین، با سوادترین و غیره ترین ملت دنیا هستند اما هیچکس هنوز این را نفهمیده و این موسسه هم به دلایل امنیتی از انتشار نتایج تحقیقاتش جلوگیری کرده‌است؟
البته در دسته‌ی اطلاعات عمومی ایمیلهایی هم هستندکه حقیقت دارند اما اطلاعاتی که ارائه می‌کنند به هیچ دردی نمی‌خورد. مثلن دانستن سرعت رشد موهای رلف اورانگوتان به چه دردی می‌خورد به نظرتان؟

اطلاعات فرهنگی-تاریخی-اجتماعی و ...:
از آخرین موردی که به گوشم خورد شروع می‌کنم که مدعی شده بود عهدنامه ترکمانچای و گلستانچای ( به قول بعضی مقامات!) به پایان رسیده و حالا می‌تونیم کشورهایی که از ما جدا شدن رو برگردونیم. ما هم که در دوران مدرسه از تاریخ حفظ کردن به ویژه تاریخ قراردادها فراری بودیم ییهو حس ملی‌گراییمون گل کرده و بدون اطلاع از درستی نامه‌ای که رسیده اون رو برای همه می‌فرستیم. یا اینکه آیا خبر داشتید دکتر حسابی دوست جون انیشتین بوده و انیشتین تحت تاثیر اون هم قرار بوده مسلمون بشه و هم ایرانی؟[SUP]۱[/SUP]

پیامهای فرهنگی – بهداشتی و ...
پاورپوینتها و ایمیهای حاوی جملات زیبا، پیامها و نکته‌های روانشناسی (کنترل خشم، رازهای شاد بودن و ...) که در کل به نظر من مفید هستند و ارزش خواندن دارند اما به شرطی که تقاضا یا پیشنهاد ارسال برای بقیه از انتهایشان حذف شود. به ویژه اونهایی که توش می‌گه اگه برای کلی آدم دیگه اینو نفرستی می‌ره زیر تریلی می‌میری بیچاره!

اما در دسته‌ی پیامهای بهداشتی و حوزه‌ی عمومی وضع کمی متفاوت است. ایمیلهای زیادی می‌رسد که نمی‌توان به درستی آنها اطمینان داشت. مثلن دوستی عزیز ایمیلی برایم فرستاده بود درباره‌ی معجزه‌ی درمان با آب و گفته بود که اگه هر روز صبح ناشتا ۵/۱ لیتر آب بخورید کلی از امراضتون خوب می‌شه. حالا ما کلی امراض نداشتیم ولی با تمرین روزانه تونستم این کار رو انجام بدم که در نتیجه تبدیل شده بودم به یک بشکه‌ی متحرک و نیمی از روز را در جاییکه دانم و دانی می‌گذراندم! البته اساس آب درمانی تایید شده ولی نه به روش بشکه درمانی.

افزون بر اینها گاهی ایمیلی می‌رسد که مثلن در روغن نباتی فلان کارخانه یه مارمولک پیدا شده اندازه‌ی تمساح. چند تا عکس هم به عنوان سند گذاشتن کنارش. درباره‌این این ایمیلها به نظرم باید خیلی احتیاط کرد. چون یا ممکنه سرکاری باشه و یا اینکه کسی برای خراب کردن رقیب تجاریش از این ترفند استفاده کرده باشه. البته احتمال حقیقت داشتن هم هست که متاسفانه به دلیل شفاف نبودن اطلاع رسانی و نداشتن یک قسمت روابط عمومی که سرش به تنش بیارزه در شرکت مربوطه! نمی‌شه به صورت دقیق اصل ماجرا را فهمید. مثلن یک ایمیلی رسیده بود که درباره‌ی ناگت مرغ یکی از تولید کننده‌های مواد غذایی نوشته و کلاهی که سر مشتری می‌ذاره. برای اطمینان ایمیل زدم به شرکت تولید کننده اما از اونجایی که اکثر قریب به اتفاق سایتهای ایرانی درکی از ایمیل و جایگاهش ندارند کسی جوابم رو نداد و اصلن بعید می‌دونم که کسی ایمیل رو دیده باشه!

به هر حال در مورد این ایمیلها و فرستادنش برای دیگران باید بیشتر دقت کرد. مثلن یه ایمیلی به دستم رسید درباره خرمای جهرم که توش یه سری عکس بود از مراحل بسته بندی خرمای جهرم که از نظر بهداشتی وضعیت فاجعه باری رو نشون می‌داد. اول که از توی عکسها برای من روشن نشد که حالا این واقعن مال جهرمه یا جای دیگه، دوم اینکه این ایمیل رو چند سال پیش هم دیده بودم، سوم و نکته‌ی مهم اینکه اگه یه کارگاه تولیدی تخلف کرده (حالا اصلن ممکنه این مال ۱۰ سال پیش بوده باشه و حالا مشکل برطرف شده باشه) دلیل نمی‌شه که همه‌ی تولیدات اونجا این مساله رو داشته باشه. به خصوص در نظر بگیریم که با پخش این ایمیلها ممکنه به روزنه‌های اقتصادی محدود عده‌ای یا منطقه‌ای آسیب بزنیم. البته من مخالف کارکرد اطلاع رسانی ، شفاف سازی و انتقادی رسانه‌ نیستم و خوبه که با فشار رسانه‌ها افراد یا موسساتی که تعهدات و مسولیتشون رو فراموش می‌کنن مجبور به اصلاح بشن، ولی ما هم باید به تعهد اخلاقی و اجتماعی خودمون نگاه کنیم و دست کم باعث شایع شدن مطلبی که از درستی اون اطمینان نداریم نشیم. یعنی نباشیم مثل این افراد بی‌اطلاعی که در تلویزیون یک خبری را می‌گویند و انوقت منبعش را اینترنت اعلام می‌کنند (بدون اشاره به اینکه کدوم صفحه کدوم پایگاه...کی چی کجا..کیه کیه؟[SUP]۲[/SUP]). مثل اینکه بپرسی خونت کجاست و جواب بشنوی تو باغچه!

اطلاع رسانیهای علمی
در این زمینه که اوضاع واقعن افتضاح است و صندوقها پر است از ایمیلها سرکاری و یا رمالی که به عنوان مطالب علمی و آموزشی قالب می‌شود به خلق الله. برای مثال ایمیلهایی که درباره‌ی ویروسهای اینترنتی و هشدارهای مربوط به آن هستند بالای ۹۰ درصد دروغ و غیر واقعی‌اند . (حقه‌های اینترنتی یا hoax)

یا همین یه مدت پیش ایمیلی رسیده بود که در فلان تاریخ به دلیل فلان و بهمان پدیده نجومی، دو ماه در آسمان دیده خواهد شد و این پدیده هر ۸۰ سال (یا شاید هم شونصد سال) یکبار اتفاق می‌افتد. در حالیکه این ایمیل در سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ هم به دستم رسیده بود!

این پدیده‌ی جالب که قبلن روی کاغذ و به فرم دعانویسی رخ می‌داد (از اون دعاها که می‌گفت اگه برای ۱۰ نفر ننویسی بدبخت می‌شی) حالا به عرصه‌ی اینترنت و حتا پیامکهای موبایل هم رسیده است.

عکسهای مهیج و جالب
پیشرفتی که در عرصه‌ی ایمیلهای سرکاری اتفاق افتاده این است که گرافیست‌های آماتور هم در این زمینه فعال شده‌اند. عکسهایی جالب از صحنه‌های عجیب و غریب و یا پدیده‌هایی نادر. مثلن پارچه نوشته‌ای در خیابان با جمله‌ای عجیب و مانند آن. در برخی موارد می‌توان دستکاری عکس را تشخیص داد، برخی موارد هم با نتیجه‌گیری منطقی می‌توان فهمید که عکس قلابی است، اما واقعن اینقدر عکسهای جعلی زیاد شده که تشخیص واقعیت کار سختی شده و من خودم کمتر به اینگونه ایمیلها اعتماد می‌کنم.

ایمیلهای سرگرمی
شاید کم اهمیت‌ترین دسته از ایمیلها باشند اما تنها دسته‌ای هستند که می‌توان گفت همانی هستند که نمی‌نمایند. تنها عیبشان این است که اعتیاد آورند و آفت وقت با ارزش انسان. به هر حال کسی از ندیدن کلیپ خنده دار نمرده. در نتیجه باید مواظب بود که در مصرف آنها دچار اعتیاد و زیاده روی نشویم!

حالا که چی؟
هدفم از گفتن این حرفها صحبت درباره‌ی دو نکته است. یکی اینکه ارزش وقت خودمان و دیگرانی که برایشان ایمیل می‌فرستیم را بیشتر بدانیم. از این وقت می‌توان برای مطالعه‌ی انبوه کتابهای نخوانده‌ای که در کتابخانه‌ی هرکسی یافت می‌شود استفاده کرد و یا دست کم به مطالعه‌ی مطالب مفیدتر و اساسی‌تری در اینترنت پرداخت.

اما نکته‌ی دوم و مهمتر مبارزه با جو و روحیه زود باوری است که در میان ما رایج است. حرفها را خیلی راحت و بدون سند می‌پذیریم و گاهی ساده‌ترین محکهای منطقی که باید به آن بزنیم را نمی‌زنیم. و این بیشتر از اینکه به هوش ما ربط داشته باشد به نبودن دقت نظر و دیدگاه اشتباهمان مربوط می‌شود. اگر این روحیه گسترش پیدا کند که هر حرفی را راحت و بدون سند نپذیریم (البته نه از آن نوع سندهایی که در پستوی خانه‌ی بعضیها موجود است!) شاید کمی وضع فرهنگی و اجتماعی‌مان بهتر بشود.

پی‌نوشت:
۱- این ماجراهای دکتر حسابی خیلی بحث برانگیز شده و البته بحث جدیدی هم نیست. پسر ایشان کتابی درباره‌ی زندگی ایشان نوشته که بخشهایی از آن هر از گاهی در ایملهای فرستاده می‌شود و مشهورتر از همه هم ماجرای سفره‌ی هفت سین دکتر و حضور بزرگان علم فیزیک از جمله انیشتین است. اساتید مختلفی با این نوشته‌ها ابراز مخالفت کرده و آنها را اغراق آمیز و دروغ می‌دانند. بعضی‌ها از این صحبت کرده‌اند که آن اساتیدی که نام برده شده‌اند نمی‌توانسته در آن زمان همه آنجا باشند و دلایلشان را آورده‌اند. برخی دیگر از این می‌گویند که دکتر حسابی منشا خدمات بزرگی بوده اما درباره‌ی شخصیت علمی‌اش اغراق شده است. به هر حال اگر مایل باشید با جستجو در اینترنت می‌توانید مطالبی در این زمینه بخوانید. آخرین نقدی هم که خواندم در یکی از شماره‌های اخیر مجله‌ی نجوم بود .
 
آخرین ویرایش:

Sarp

مدیر بازنشسته
این پیام را برای دوستانتان بفرستید...

این پیام را برای دوستانتان بفرستید...

یادم میاد اون قدیما گاهی یک کاغذهایی می‌انداختند توی خانه که توش مثلا نوشته شده بود "دیشب حضرت زهرا را در خواب دیدم و به من گفت این نامه را برای 10 نفر دیگر هم بفرست و هرکس نفرستد اتفاق بدی برایش می‌افتد و هرکس هم بفرستد ظرف یک هفته خبرهای خوبی می‌شنود...". در قرآن‌ها و کتاب‌هایی که در اماکن زیارتی هستند نیز از این چیزها دیده می‌شود. در صفحه اول یک قرآنی در حرم امام رضا در مشهد نوشته شده بود:" دیشب امام رضا را در خواب دیدم که می‌گفت من از دست این دخترها که به حرم می‌آیند و جوراب سفید نازک یا رنگی و ... می‌پوشند {بنده خدا فهرستی از اقلامی که برایش تحریک آمیز بودند را نوشته بود} ناراحت هستم" بعدش هم گفته بود که این پیام را در فلان عدد قرآن دیگر هم بنویسید و موارد مشابه...

و اما از حرم امام رضا شما را بیرون آورده و با هم سری می‌زنیم به پیغام رسان یاهو... (این‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید این‌هایی که می‌گویند یاهو همان یاهوی دراویش خودمان است بیراه نمی‌گویند!): - هشت بار یا امام رضا بگویید و این پیام را برای ۸ نفر از افراد لیستتان بفرستید تا امشب حتما خبر خوبی خواهید شنید...برای من که جواب داد، بی توجهی نکنید
- دخترکی ۸ ساله که سرطان دارد تا ۲ روز دیگر می‌میرد و دکتر‌ها گفته‌اند که فقط باید برایش دعا کنید، اگر انسان هستید این پیام را برای همه‌ی دوستانتان بفرستید ۱

البته از این دست پیام‌ها با ایمیل و در قالب اسلایدهای پاورپوینت یا دیگر انواع نیز زیاد دیده می‌شود:
- مثلا عکس‌ها یا اسلایدهایی از آموزه‌های عرفانی و نکات اخلاقی (به ویژه برگرفته از مطالب اوشو) که در انتها می‌گوید اگر این را برای ۱ نفر بفرستید یک خبر خوب می‌شنوید، اگر برای ۱0 نفر بفرستید فلان اتفاق خوب می‌افتد و اگر هم نفرستید بدبخت می‌شوید. فلان کس معلمی بود در دهکده‌ای در ژاپن که این را برای ۱00 نفر فرستاد و ناگهان یک ارث خفن به او رسید، فلان خانم بی‌توجهی کرد و نفرستاد و ظرف سه روز بدبخت شد! خوب امیدوارم تا اینجا منظورم را اشتباه نفهمیده باشید. قصد من کوبیدن اهل عرفان و مذهب نبود که خودم به این دو مقوله بسیار علاقمند هستم. اکنون به دسته‌ای دیگر از این مطالب نگاهی بیاندازیم: - یاهو قصد دارد آیدی کاربرانی که فعال نیستند را مسدود کند. برای همین این پیام را باید برای همه‌ی دوستانتان بفرستید تا به عنوان آیدی فعال شناخته شده ودسترسی‌تان قطع نشود. درون اینگونه پیغام‌ها معمولا یک سری عبارات بی سر و ته و بی معنی مانند 192.24.68.05 yahoo server:88 و دیگر اراجیف مشابه نوشته می‌شود که چون از آن سر در نمی‌آوریم فکر می‌کنیم یک دستور فنی کامپیوتری است که باعث می‌شود یاهو از فعال بودن ما آگاه شود! اکنون دسته‌ای از کابران دیگر کم کم به تجربه دریافته‌اند که اینگونه پیام‌ها صحت چندانی ندارد. لذا فرستندگان این‌گونه پیام‌ها برای این دسته از کابران نیز فکری کرده‌اند. کمتر کسی‌است که در صحت پیام‌هایی مانند آنچه در زیر نوشته شده شک کند: - هشدار هشدار! ویروس جدیدی آمده که با فلان عنوان برای شما نامه یا پیام می‌فرستد و اگر بازش کنید کامپیوترتان آلوده شده و ابتدا همه‌ی فایل‌هایتان پاک شده و بعد هارد دیسکتان می‌سوزد، این ویروس تا کنون نیمی از کامپیوترهای جهان را آلوده کرده‌است و ... خوب هر انسان مسولیت پذیری سعی می‌کند با آگاه کردن دوستانش از چنین خطری به آن‌ها کمک و خدمتی کرده باشد. اکنون یک تحلیل کوچک از این موارد.

ایمیل‌های زنجیره‌ای از قدیم در دنیای اینترنت رواج داشته‌اند. کسی ایمیلی را از جایی شروع می‌کرده و اینقدر افراد آن‌را برای یکدیگر می‌فرستاده‌اند که یک زنجیره‌ی چند صد هزار نفری یا چند میلیونی از ارجاعات را تشکیل می‌داده است. اما عده‌ای نیز از تولید پیام‌هایی که در سرتاسر شبکه بین کاربران مختلف رد و بدل می‌شود لذت می‌برند. خودمانی‌اش می‌شود از سرکار گذاشتن ملت تفریح می‌کنند. خوب است قبل از فرستادن اینگونه پیام‌ها برای دیگران ( آن‌هم با آب و تاب فراوان) کمی به محتویات آن دقت کنیم. برای مثال کمی فکر کنیم که طراحان شبکه با عظمت یاهو برای فهمیدن اینکه چه تعدادی از کابرانشان فعال هستند نیازی به این فعالیت‌های مسخره ندارند و هر وقت که اراده کنند در عرض کسری از ثانیه می‌توانند هر اطلاعات آماری که از جامعه‌ی کاربرانشان می‌خواهند به دست آورند. ضمن اینکه چارچوب خدمات سایت‌ها و اینکه چه موقع می‌توانند خدماتشان را قطع کنند و موارد مشابه همگی در توفق‌نامه‌ای اولیه‌ای که هنگام ایجاد ایمیل به اطلاع ما می‌رسد و یا یک کلیک آن‌را تایید می‌کنیم نوشته شده‌است. حتی اگر یاهو بخواهد پیامی به کاربرانش بدهد و درخواستی از آن‌ها مطرح کند از طریق ایمیل رسمی خودش و یا روش‌های معتبر دیگر این‌را به اطلاع کاربران می‌رساند نه اینکه به پسرخاله‌ی من بگوید تا او برای من بفرستد.

و اما درباره‌ی پیام‌هایی که نسبت به گسترش ویروس‌ها هشدار می‌دهند. اینگونه پیام‌ها نیز اغلب تقلبی هستند و به آن‌ها حقه‌های اینترنتی یا hoax گفته می‌شود. مگر اینکه از راه سایت‌های رسمی و معتبر به اطلاع رسانده شود. مدتی پیش یکی از دوستانم ایمیلی فرستاده بود و درباره‌ی اثرات مخرب یک ویروس هشدار داده بود. در انتهای آن نیز آدرس یک سایت اینترنتی که درباره‌ی آن ویروس بود وجود داشت. روی آن کلیک کردن تا ببینم در آن سایت واقعا چه نوشته شده. جالب بود که خودشان نوشته بودند این پیغام یک حقه (hoax) است. و بعد گفته بودند که البته این ویروسی که گفتیم وجود دارد اما این کارهایی که در ایمیل نوشته مانند سوزاندن دیسک و مانند آن اغراق بوده و چنین چیزی نیست.

شاید برخی بگویند که ما حوصله نداریم اول تحقیق کنیم ببینیم فلان ویروس واقعی است یا نه. خوب من هم نخواستم دعوت به فرستادن یا نفرستادن اینگونه پیام‌های بکنم. فقط خواستم اطلاعاتی درباره‌ی آن‌ها بدهم. ضمن اینکه وقتی به اینترنت وارد می‌شود بدون استفاده از برنامه‌های امنیتی و ضد ویروس همیشه در معرض خطر هستیم. باز نکردن ایمیل‌های ناشناس یا دریافت نکردن فایل‌های ضمیمه‌ای که نمی‌شناسیم یا دقت در برخورد با نامه‌های ناشناسی اصولی هستند که همیشه باید رعایت شوند و فقط مربوط به یکی دو نامه‌ی خاص که مثلا عنوانشان یک عنوان خاصی است که در هشدارها نوشته می‌شود نیست.

ببخشید که این مطلب طولانی شد اما وقتی همچنان می‌بینم که بازار این دسته از پیغام‌های داغ است احساس می‌کنم باید اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه انجام شود.

پیشنهاد می‌کنم این مطلب را برای دوستانتان بفرستید. نمی‌دانم با فرستادن این مطلب برای دیگران به زودی خبر خوبی خواهید شنید یا نه! ولی دست کم مطمئن هستم از این به بعد وقت کمتری از شما صرف خواندن یا پاک کردن پیغام‌های بی سر و تهی مانند آن ها که گفتم می‌شود.

در دو قسمت بعدی دو نمونه جالب از این پیام‌های سرکاری را که خیلی هم رایج بوده و هست را می‌توانید ببینید. یکی از آن‌ها مربوط به موبایل می‌شود. شاید خود شما هم یکی از پخش کنندگان آن بوده باشید. مستندات دروغ بودنشان نیز آورده شده‌است.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
دو ماه در آسمان و چند پا در زمین...

دو ماه در آسمان و چند پا در زمین...

یک سبک دیگر از ایمیل های قلابی یا همان حقه های اینترنتی است . امروز که از چند نفر از دوستانم پیامی دریافت کردم مبنی بر دو تا شدن ماه در 27 آگوست سال 2008 یادم افتاد که این‌را بنویسم. در این پیام پس از توضیح دلایل اخترشناختی گفته شده که در این تاریخ دو ماه در آسمان خواهیم داشت و هرکس در طول زندگیش فقط یک‌بار ممکن است چنین پدیده‌ای را ببیند. یادم می‌آید چند سال پیش هم چنین پیغامی را دریافت کرده بودم!

پیغامی که چند سال پیش منتشر شد را با کلیک روی پیوند زیر ببینید. جالب است که تولید کنندگان این پیام‌های سرکاری به چند خط هم کفایت نمی‌کنند و آنقدر مطالب قلمبه سلمبه سرهم می‌کنند تا خواننده فکر کند با یک متن علمی روبرو است:

کد:
[LEFT]http://urbanlegends.about.com/library/bl_mars_encounter.htm
[/LEFT]
 

Sarp

مدیر بازنشسته
این قصه سر دراز دارد...

این قصه سر دراز دارد...

یکی از دوستان پیام زیر را با ایمیل برایم فرستاده بود:

تمامي کاربران تلفن همراه توجه داشته باشند که در صورتيکه با شما تماسي برقرار شد و در نمايشگر گوشي شما اين پيغام ظاهر شد( XALAN ) از پاسخ دادن به ان خودداري نماييد و تماس را به سرعت قطع کنيد در صورت جواب دادن به تماس گوشي شما ويروسي خواهد شد اين ويروس اطلاعات IMEI و IMSI را از روي گوشي و سيم کارت شما پاک خواهد کرد که اين امر باعث قطع ارتباط شما با شبکه تلفن خواهد شد و شما مجبور خواهيد شد گوشي ديگري خريداري نماييد. لطفا به منظور متوقف کردن اين کار پيغام را براي ديگر دوستان نيز ارسال نماييد



قبلا هم این پیام و دیگر پیام‌های مشابه را دریافت کرده بودم. اکنون نگاهی به پیوند زیر بیاندازید. عین همین پیام و دگر پیام‌های مشابه را به زبان انگلیسی در آن می‌بینید. این صفحه مربوط به شرکت McAfee است که در آن به جعلی بودن این پیام اشاره شده‌است. جالب است که مدتی پیش یکی از سایت‌های خبری نیز این مطلب را در بخش فناوری اطلاعات خود آورده بود!
کد:
[LEFT]http://vil.nai.com/vil/content/v_141392.htm
[/LEFT]


یکی از خوانندگانم خانم فریبا نظری درباره‌ی این دسته از مطالبم نوشته بودند که ممکن است نظر یا سوال دیگران نیز باشد که صحبت ایشان و پاسخ بنده برای رفاه حال بازدیدکنندگان در اینجا آورده می‌شود:

همیشه احتیاط شرط عقله. پس به برخی از آدمها که چندان سر و کاری با اینترنت و ..ندارند و علمش را هم ندارند که مثلاً یاهو چطور آمارگیری می کنه یا ویروس تلفن همراه به چه صورت عمل می کنه نمیشه خرده ای گرفت اگر جانب احتیاط را رعایت می کنند. اما این نوع اطلاع رسانی ها {منظورشون همین چیزهاست که تو وبلاگ نوشتم} می تونه مفید باشه.
موضوع جالبی بود..همیشه موضوع های انتخابی شما به روزه.
موفق باشید

ممنون از توجهتان. قبول که احتیاط شرط عقله ولی مساله مهم‌تر از این حرف‌هاست. هدف اصلی مبارزه با زودباوری است. اینکه هرچیزی را فقط به دلیل همه‌گیر شدن بپذیریم و تازه برایش تبلیغ هم بکنیم. شاید در مورد یاهو و موبایل خیلی مهم به نظر نرسد، ولی آیا ریشه‌های این نگاه غیر دقیق و زودباورانه را در عرصه‌های مختلف رفتار شخصی و اجتماعی‌مان نمی‌توانیم ببینیم و اینکه این اخلاق و رفتار و طرز تفکر منشا چه مسایل منفی دیگری برای ما شده‌است؟ به نظر من ولی جنبه مخرب این اطلاع رسانی‌ها بیشتر می‌تواند باشد. گسترش نوعی رفتار با نام "فکر نکن و باور کن یا تحقیق نکن و باور کن چون همه همین کار را می‌کنند"...
 

island1991

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون...


مدیر جان چرا این تشکرا گاهی غیر فعال میشه؟!
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
عاقلان دانند:


هشدار معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري درخصوص تماس افراد ناشناس با مشتركين تلفن همراه

حسن رضواني معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري درخصوص تماس مشكوك افراد ناشناس كه با معرفي خود به عنوان مهندس مخابرات به منظور بررسي خط مشترك با مشتركين تلفن همراه ارتباط برقرار مي نمايند هشدار داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي، حسن رضواني ضمن اعلام خبر فوق گفت: درصورتي كه افراد ناشناس با معرفي خود بعنوان مهندس يكي از اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه كه به منظور بررسي خط مشتركين تلفن همراه با آنها ارتباط برقرار مي نمايند، با توجه به اينكه از نظر هزينه ارتباط ، هك نمودن گوشي تلفن و يا خطر دسترسي به اطلاعات سيم‌كارت آن مشترك وجود دارد بنابراين مطلقاً از دريافت رمز از تماس گيرنده و شماره‌گيري با تلفن و يا واردكردن كد خودداري نمايند.


وي افزود: مشتركين، شماره تماس گيرنده را ثبت و به بخش شكايات سايت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي لينك « دفتر بازرسي ، نظارت مديريتي و پاسخگوئي » ارسال نمايند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري درخصوص خطرات وارد كردن كد اعلام شده از سوي تماس گيرنده اظهار داشت: مطابق بررسي هاي بعمل آمده با وارد كردن كدي كه به مشترك اعلام مي شود ، تماس مجددي با وي برقرار شده و در نمايشگر گوشي واژه
xalan نمايش داده مي شود كه درصورت وصل تماس، ويروسي به گوشي وارد مي شود و باعث حذف اطلاعات گوشي و سيم‌كارت IMSI) وIMEI ( شده و موجب قطع ارتباط با شبكه مي‌شود و مشترك براي تماس مجبور خواهد بود گوشي ديگري خريداري كند.

http://www.cra.ir/Portal/Home/ShowP...tegoryID=95fd93fb-2ee6-493a-829a-dd6b96e46ec7
 

Sarp

مدیر بازنشسته
تکنولوژی موبایل در ایران به حدی نرسیده که کار به هک و ویروس و این چیزها برسه
ایران هنوز اندر خم یدونه 3G مونده
حالا چه برسه به ارسال ویروس و پاک کردن اطلاعات و . . . !!!!

در ایران تا وقتی با gprs کانکت نشدی چنین خطراتی متوجه صاحب گوشی نیست و نخواهد بود
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
فکر نکنم توی ایران عملی باشه.چون ایرانی ها تو گوشی هاشون اطلاعات مهمی ندارن که مورد نیاز هکر ها بشه. ولی از نظر علمی. بله میشه
 
آخرین ویرایش:

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی از مطالبتون ولی اگه اخطار نمیدین بنا به دلایلی نمیخام تشکر کنم
 

Sarp

مدیر بازنشسته
فکر نکنم توی ایران عملی باشه.چون ایرانی ها تو گوشی هاشون اطلاعات مهمی ندارن که مورد نیاز هکر ها بشه. ولی از نظر علمی. بله میشه
از نظر علمی ممکنه
ولی نیاز به تکنولوژی روز هست
نه تکنولوژی ای که در ایران موجوده
اگر امکان ارسال و دریافت دیتا (مثلا ویروس) توسط امواج موبایل امکان پذیر بود پس نیازی به gprs و وای مکس و . . .نبود !
درسته که هم امواج موبایل و هم امواج وای فای هر دو از جنس مایکروویو هستند .
ولی فرکانس امواج موبایل بسیار پائین است و توانائی انتقال دیتا رو نداره
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
از نظر علمی ممکنه
ولی نیاز به تکنولوژی روز هست
نه تکنولوژی ای که در ایران موجوده
اگر امکان ارسال و دریافت دیتا (مثلا ویروس) توسط امواج موبایل امکان پذیر بود پس نیازی به gprs و وای مکس و . . .نبود !
درسته که هم امواج موبایل و هم امواج وای فای هر دو از جنس مایکروویو هستند .
ولی فرکانس امواج موبایل بسیار پائین است و توانائی انتقال دیتا رو نداره
وقتی که شما کد *140*1# رو میزنی یک sms حاوی یک سری کد برای مرکز ارسال میشه و جواب اون متقابلا" برای شما ارسال میشه که به اصطلاح دستورات سرویس یا service command بهشون گفته میشه. حالا اگه شما یه کد رو بزنید و به جای اون یک فایل key loger براتون ارسال بشه به هیچ وجه نمیتونید اینو بفهمید. چون تنها قسمتی که به خاطر سرویس دهنده ها نمیشه کامل کنترلش کرد همین service command هست
 

Similar threads

بالا