تمرین گروهی آزمون طراحی-شهریور 95

وضعیت
موضوع بسته شده است.

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام اعضای عزیز باشگاه مهندسان ایران

متاسفانه برخلاف اینکه همه دوستان خیلی وقته منتظر نتایج بهمن 94 هستند ، اما هنوز خبری نیست.

در ابتدا آرزوی موفقیت برای همه عزیزان ، چه دوستان خودم،چه اعضای باشگاه، و.... امیدوارم که این دوره برای همه دوستان آخرین دوره باشه و مجبور به حضور مجدد در تاپیک دوره جدید نباشند.


فکر نمیکنم برای دوستانی که دوره اول هست در آزمون پیش رو آزمون رو شرکت میکنند ، زود باشه تا بدونن برای قبولی در ازمون طراحی قبول شوند چ کاری انجام دهند.


در این تاپیک مشاوره و رفع اشکال و پرسش و پاسخ صورت میگیرد.


تعدادی از کاربران باشگاه خیلی به این موضوع واقف هستند و خیلی خوب میتونند تجربیات خودشون رو قرار بدهند...بنابراین امیدوارم تاپیک شروعی تازه هم برای کاربران جدید، و هم کاربران فعال باشد.


بنده هم فقط چیزی که بلد هستم رو میگم، تصمیم گیری در اون خصوص با خود کاربران است.

در پست های بعدی هم استارت کار رو توضیح میدم که به خیلی عزیزان گفته بودم و انجام دادند و راضی بودند.
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
مباحث مهم در طراحی

مباحث مهم در طراحی

در این پست مباحث مهم رو به عزیزان میگم


مبحث 4 الزامات عمومی ساختمان فوف العاده مهم است....حتما دوستان مطالعه کنند ، به جزوه و کتاب های متفرقه اصلا اکتفا نکنید...90% کتب در این زمینه ناقص هستند.
بهترین منبع همین کتب مقررات ملی است.
البته چیزی که بنده شنیدم مبحث 4 از طرف یک دفتر مشاور به صورت تصویری به چاپ رسیده که در تفهیم بهتر کتاب میتونه براتون مفید باشد.


مبحث 15 آسانسور و پله برقی بخش آسانسور بسیار مهم است...پیوست مبحث مهم است ...این مبحث به شما کمک میکنه که چه نوع آسانسوری رو باید برای طراحی در آزمون انتخاب کنید....(معمولا یک نوع آسانسور از همه رایج تر و منطقی تر است)
دقت کنید که برش از چاه آسانسور و موتورخانه آسانسور و چاله آسانسور خیلی مهمه باید خوب یاد بگیرید



مبحث 3 حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق این مبحث در طراحی بسیار مهم است...در رابطه با راه های خروج، نوع راه پله و ...... پیشنهاد می شود که حتما مطالعه بشه.



مبحث 19-21- این دو مبحث هم تنها بخش هایی که روی طراحی شما تاثیر میگذارد مهم است ...


اضافه کنم ضوابط معلول رو هم فراموش نکنید
 
آخرین ویرایش:

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ترسیم فنی چقدر در طراحی موثر است؟؟؟

ترسیم فنی چقدر در طراحی موثر است؟؟؟

در این پست قصد داریم توضیحی کوتاه در رابطه با ترسیم فنی بگذارم.

1- در آزمون ترسیم فنی تاثیر مهمی در قبولی شما دارد.

اگر ترسیم فنی قوی ندارید و تا به الان به این موضوع اهمیت نمی دادید و یا به علت استفاده از سیستم در طراحی های روزمره ، ترسیم فنی با دست و ابزار مخصوص به آن را فراموش کردید حتما برای این ازمون باید زمانی رو براش بگذارید.


کتب راهنما برای ترسیم فنی

کتب هنرستان و فنی حرفه ای در بخش طراحی و ترسیم فنی و نحوه ترسیم برش و ....بسیار بسیار بسیار مفید هستند.
بهتره بگیم بهترین کتب در بازار همین کتب هستند

خیلی هم سخت نیست چون قطعا همه شما حداقل یکبار به هر طریقی با مطالب آن آشنا شدید و استفاده کردیدو

2- دیدن نقشه های فاز دو که دفتر مشاور ها انجام دادن خالی از لطف نیست...خیلی به شما کمک میکنند.
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
بالا بردن سرعت دست در طراحی

بالا بردن سرعت دست در طراحی

اکثر دوستان بدلیل ضعفی که در ترسیم با دست دارند همیشه ناراحت این موضوع هستند که تمام مباحث رو بلد هستند و طراحی قوی دارند ولی در جلسه آزمون وقت کم دارند.


سرعت دست فقط با تمرین میتونه حل شود.
حالا تمرین به چه صورتی؟

تایم در نظر بگیرید و یک پلان جلوی خودتون قرار بدید و با توجه به اندازه گذاری که شده سرعتی ترسیم کنید.درسته از ذهنتون استفاده نمیکنید ولی با تمرین به این شیوه قطعا در سرعت شما تاثیر گذار خواهد بود.


ابزار بالا بردن سرعت دست


به جرات خدمت عزیزان میگم 90% سرعت شما ابزاری است که در ترسیم استفاده میکنید...به این موضوع دقت کنید.چیزی که من به شما توصیه میکنم

1- استفاده از تخته رسم
یا

2- استفاده از خط کش ریلی (دوستان خط کش ریلی با تی رول فرق داره )



تخته رسم:
[SUB]
گزینه اول یک ایراد داره و اون ثابت بودن تنها یک سمت خط کش و شما برای ترسیم هر خط باید قفل خط کش رو باز کنید در واقع زیر دست شما آزاد و با حرکت خیلی سریع جابه جا شود.
ایراد دوم فرض کنید خطی افقی میخواید ترسیم کنید دقیقا نقطه شروع کار رو روی مدرج خط کش افتاده روی مثلا عدد 10 سانت و 7 میلیمتر...خوب قطعا نیمتونید از اون نقطه دقیقا یک خط به اندازه 3 سانت که نشان دهنده 3 متر در مقیاس 1/100 هست ترسیم کنید.
این موارد شاید به ظاهر خنده دار باشه ولی متاسفانه هر کدومشون کلی از زمان شما رو پرت میکنه.
[/SUB]


و حالا خط کش ریلی

خط کش ریلی دو عیب بالا را کاملا رفع کرده...
این خط که با روش خاص بر میز رسم شما نصب میشود به دلیل نوع نصب باعث می شود که دو لبه خط کش کاملا نسبت به هم ثابت باشند...یعنی شما هر جای از خط کش را با دست حرکت بدید خط کش نسبت اه کاغذ و خطوطی که ترسیم کردید کاملا موازی و بدون خطا حرکت میکند.
این باعث میشود شما فقط اندازه لازم را از خط کش بردارید و فقط خط بکشید و دگ نیاز به تنظیم کردن نیست...


ایراد دوم در تخته رسم در این خط کش هم حل شده است . به چه صورت؟؟؟

این خط کش همانطور که کاملا موازی بالا و پایین می رود.
این قابلیت را دارد که به میزان 1-2 سانتیمتر (بسته به نصب شما) به چپ و راست حرکت کند در نتیجه هنگام ترسیم برای اینکه به یک عدد رند برسید و از اون نقطه شروع به ترسیم کنید نیاز به خط کش دیگر یا باز کردن خط کش نخواهید داشت.

ایراد خط کش ریلیدر بازار فقط اندازه 90 سانتیمتری و 120 سانتیمتری اش موجود است و 30 سانتی آن که مناسب آزمون است موجود نیست...

خوب این همه حرف زدم یعنی بی خودی بود؟؟؟؟
:cool:

نه جانم من جایی رو میشناسم که این خط کش رو با این سایز درست میکنه...کافیه به من پیام بدید تا براتون سفارش بدم...هزینه پست هم با خودشون هست... فقط نه الان
در زمان شروع تمرین ها...سفارش رو بدید به من و منم با سفارش هنرجوهای خودم درخواست میدم که همه با هم آماده بشه...اونها در سال یک دوره خاص به سفارش من این خط کش رو درست میکنند ... بنابراین آدرسی ازشون خودمم ندارم.:smile::)



 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
ابزار موردنیاز برای آزمون

ابزار موردنیاز برای آزمون

در این پست ابزاری که نیاز دارید با خود به جلسه ببرید تا نیاز شما رو رفع کنه:

1- خط کش ( میتونه تخته رسم باشه ، یا خط کش ریلی، یا تی رول ---مهم اینه که چقدر برای شما سرعت مهم و یا پایین اوردن خطای ترسیمی)
2- گونیا (گونیا مناسب برای تخته رسم و خط کش ریلی است ... که کافیه لبه گونیا رو مماس به لبه این خط کش ها کنید تا خطوط عمودی رو با سرعت چند برابر ترسیم کنید)
3- پاکن
4- اتود
5- راپید (دوستان که تسلط ترسیمی بالا دارند حتما از راپید استفاده کنند شاید در نمره دهی تاثیر نداشته باشد اما قطعا در گول زدن چشم مصحح تاثیرپذیر خواهد بود)

**** دقت کنید که در زمان ترسیم حتما ضخامت ها رو در نظر بگیرید و همه خطوط رو با یک ضخامت نکشید ( برای راپید 0.3 و 0.5 خوبه و برای اتود هم میتونید اگر تسلط بالا دارید با یک اتود و تنها با فشردن نوک اتود روی دکاغذ ضخامت رو ننمایش بدید)
6- دستمال کاغذی (مخصوصا افرادی که با اتود کار میکنند نیاز هست برای حفظ تمیزی کاغذ هر دو ساعت یکبار لبه خط کش و دست خود را تمیز کنند)

7- شابلون ( شابلون میتونه مفید باشه به شرطی که زیاده روی نکنید ...شابلون در حد مبلمان و هاشور کفایت میکنه و ترسیم البته برش پله (هر چند که از شابلون راحتتر هم مسیری هست که میتونید انجام بدید که قدرت ترسیمی خودتون رو هم به رخ مصحح بکشید:D، )
8-نمونه نقشه (نمونه نقشه درست در آزمون میتونه به شما در کم کردن استرس در آزمون کم کنه و البته هر از گاهی میتونه ایده های خوب به شما بده...و البته این نکته هم در نظر بگیرید که معمولا سئوالات آزمون چون قراره در قطع آچار جا بگیرید خیلی از نظر ابعادی به هم نزدیک هستند و فقط خواسته های صورت سئوال متغیر است ...
9- چک لیست (این چک لیست جدولی است که شما مینویسید که مثلا در همکف باید چه چیزهایی رو در نظر بگیرید یا پارکینگ همینطور و هنگاه آزمون جهت چک کردن میتونه کمکتون کنه-)
10 اب معدنی یا آب میوه (انرژی زا باشه بهتره یا هر چیزی که شما رو سرحال میکنه ...من تکدانه پرتقال یک دونه کوچیک برده بودم)
11- چند عدد شکلات (خیلی میتونه کمک کنه توی نگه داشتن قند خون شما

دقت کنید نهار خوردن زمان شما رو خواهد گرفت
در نتیجه
شب قبل از آزمون حتما زود بخوابید که صبح زود بیدار بشید و صبحانه مفید و سالمی بخورید....(نرید کله پاچه بزنید به بدن:biggrin: کلا حالتون بد بشه)

اگر چیز دگ ای یاد بیاد حتما میگم
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
جمع بندی

جمع بندی

در این پست جمع بندی کلی برای زمانبندی و تمرین شما تا روز آزمون

1- مطالعه مباحث مقررات (در پست های قبلی گفتم)

2- قوی کردن ترسیم فنی (در پست های قبلی گفتم)

3- پیاده سازی ضوابط در طراحی ( دقت کنید ضوابط شهرداری با ضوابط مقررات ملی فرق داره ...دوستانی که در بازار کار هستند باید خیلی زمان بگذارند تا ذهنشون کاملا پاک شوداز اون مباحث اجرایی)

4-حل سئوالات آزمون های گذشته از سال 91 تا دوره اخیر (نرید تند تند پشت هم طراحی کنید یا نمونه طراحی ببینید...اول خودتون طراحی میکنید و ب جواب درست هر دوره نزدیک میشید بعد میرید سر آزمون بعدی...هر سئوال ممکنه دو هفته زمان بگیره تا بالاخره به نتیجه برسید)

5- حل چند نمونه آزمون شبیه سازی که میتونید یا خودتون طراحی کنید یا از دوستانتون که در دوره های آموزشی شرکت میکنند بگیرید

6-بالابردن سرعت دست

7- پیش به سوی حوزه امتحانی و قبولی:gol:


این ها رو هم به چنددلیل مطرح کردم 1- خیلی وقت بود در سایت حضور فعال نداشتم و نخواستم کاربر فعال بودنم حذف بشه و یه جورایی با این سایت سن و سال دار و بزرگ شدیم:biggrin: 9 سال بودن در یک سایت از من بعید بود...همه اش فقط به دلیل عالی بودن این سایت و اینکه در این مدت دوستای خیلی خوبی پیدا کردم که الان داریم با هم کار میکنیم
2- به عزیزانی که میگن من راهنمایی نمیکنم و من منم زیاد هست.... نشان بدم...من هیچ فرقی با دوسال گذشته نکردم/...اگر چیزی باعث ناراحت شدنشون شده باید در خودشون بگردند....وگرنه عادت ندارم به یکی کلی کمک کنم و زمان زیاد بگذارم بعد خودم کاری کنم که با وجود راهنمایی هایی که از سر دوستی و ضداقت کردم رو زیر سئوال ببرم که حرف و حدیث هاش رو از بقیه بشنوم.:smile:




برای همه دوستان آرزوی موفقیت دارم...:gol::gol::gol::gol::heart::heart::heart:
 
آخرین ویرایش:

sallarmelli

عضو جدید
نمی دونم چرا احساس می کنم همه جا از رونق افتاده؟؟؟؟ همه انجمن ها همه سایت ها ملت معلوم هست چه کار می کنند
 

puyan khan

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام میشه منو راهنکایی کنید .ه من میتونم تو این ازمونها شرکت کنم یا نه ...چون من بهمن 92 فارغ التحصیل شدم و هنوز 3 سال نشده
یعنی باید صبر کنم زمستون ازمون بدم ؟؟؟
منظورم همه ازمونهایی که واسه نظام مهندسی هس بود
 

Samaneh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام میشه منو راهنکایی کنید .ه من میتونم تو این ازمونها شرکت کنم یا نه ...چون من بهمن 92 فارغ التحصیل شدم و هنوز 3 سال نشده
یعنی باید صبر کنم زمستون ازمون بدم ؟؟؟
منظورم همه ازمونهایی که واسه نظام مهندسی هس بود
سلام
برای آزمون ها باید سه سال از مدرک کارشناسی شما گذشته باشه.
فقط در یک صورت و فقط برای آزمونهای نظارت و اجرا میتونی دوسال پس از مدرک امتحان بدید
اون هم زمانی هست که شما کارشناسی ناپیوسته بوده باشید و از مدرک کاردانی شما پنج سال گذشته باشه.در اینصورت هر پنج سال گذشتن از مدرک کاردانیت یک سال سابقه محاسبه میشه ،دوسال هم از کارشناسی شماگذشته باشه می شه سه سال که نظارت و اجرا شرکت کنید
اما حضور در آزمون طرح مستلزم گذشتن 36ماه سنوات از مدرک کارشناسی هست.
 

معمار اسمان

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام.میشه لطفا درز انقطاع در ضلعهایی که مشخص کردم رو حساب کنید؟؟ارتفاع پی تا سقف 14 متر هستNB.png
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز

معمار111

عضو جدید
سلام دوستان
حداکثر فاصله بین ستون های ساختمان های اسکلت فلزی و بتنی چقدر هست؟ بهترین فاصله چقدر هست در ساختمان های بتنی؟ ابعاد ستون ها رو نسبت به تعداد طبقات چند در چند بگیریم بهتر است؟
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان
حداکثر فاصله بین ستون های ساختمان های اسکلت فلزی و بتنی چقدر هست؟ بهترین فاصله چقدر هست در ساختمان های بتنی؟ ابعاد ستون ها رو نسبت به تعداد طبقات چند در چند بگیریم بهتر است؟
فلزی ستون 30*30
بعترین فاصله6 تا 6.5 ولی تا 7.5 هم میدن، بهتره که 6.5 یبشتر نشه

بتنی 40*40 بهترین فاصله 7 تا 7.5 اما 8.5 هم میدن بهتره همون 7.5 اجرا بشه
دیگه به طبقات و اینا کار نداشته باشین . بیشتر از این ازتون نمیخان. حدود جای ستون کافیه. بقیه رو مهندس عمران حساب میکنه
 

aminsham

عضو جدید
سلام دوستان.لطفا اگه کسی ازمون ازمایشی داره اینجا بزاره تا از الان با هم تمرین کنیم.

فرستاده شده از HTC Desire 310ِ من با Tapatalk
 

معمار111

عضو جدید
سلام دوستان بزرگوار
من میخوام تخته رسم اینترنتی بخرم... چند تا سوال داشتم از بزرگوارانی که از تخته رسم استفاده کردن...یکی اینکه تخته رسم متغیر بخرم یا ثابت ؟ من قبلا یه ثابتشو داشتم اما فکر کنم برای امتحان ما زیاد فرقی نداشته باشه ..درسته؟ چه برندی بخرم بهتره؟! فابل یه برند ایرانی خوبه ...درسته؟ کسی از گونیای مخصوص تخته رسم استفاده کرده؟ خوب هست؟
 

معمار111

عضو جدید
دوستان شابلون هم میخوام... اینی که ویژه آزمون نظام مهندسی زدن که 25 تومنه... خوبه؟ اگر که کسی خریده نظرشو بگه ؟
 

aminsham

عضو جدید
من که از تخته رسم استفاده نکردم و اطلاعاتی ازش ندارم شابلون رو هم از همین سایت دانلود کردم برش دادم و استفاده میکنم.

فرستاده شده از HTC Desire 310ِ من با Tapatalk
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان.لطفا اگه کسی ازمون ازمایشی داره اینجا بزاره تا از الان با هم تمرین کنیم.

فرستاده شده از HTC Desire 310ِ من با Tapatalk
لطفا هر عزیزی ک قصد ازمون داره، حداقل یه دور تاپیکای دوره قبلو بخونه. جواب خیلی از سوالاتتون اونجاست.
#7 از این پست به پایین چنتا ازمون ازمایشی گذاشتن.

سلام دوستان بزرگوار
من میخوام تخته رسم اینترنتی بخرم... چند تا سوال داشتم از بزرگوارانی که از تخته رسم استفاده کردن...یکی اینکه تخته رسم متغیر بخرم یا ثابت ؟ من قبلا یه ثابتشو داشتم اما فکر کنم برای امتحان ما زیاد فرقی نداشته باشه ..درسته؟ چه برندی بخرم بهتره؟! فابل یه برند ایرانی خوبه ...درسته؟ کسی از گونیای مخصوص تخته رسم استفاده کرده؟ خوب هست؟
سعی میکنیم تجربیاتمون رو از روشهای مختلف ترسیم بزاریم اینجا.

دوستان شابلون هم میخوام... اینی که ویژه آزمون نظام مهندسی زدن که 25 تومنه... خوبه؟ اگر که کسی خریده نظرشو بگه ؟

حدود 20 تومنی ولی خیلی دقیق نبود باید قلقش بیاد دستتون.حتما باهاش زیاد تمرین کنید که سر جلسه راحت باشید.

فرستاده شده از HTC Desire 310ِ من با Tapatalk
همینطور در مورد انواع شابلونا حرف بزنیم
 

معمار111

عضو جدید
لطفا هر عزیزی ک قصد ازمون داره، حداقل یه دور تاپیکای دوره قبلو بخونه. جواب خیلی از سوالاتتون اونجاست.
#7 از این پست به پایین چنتا ازمون ازمایشی گذاشتن.


سعی میکنیم تجربیاتمون رو از روشهای مختلف ترسیم بزاریم اینجا.




همینطور در مورد انواع شابلونا حرف بزنیم

خوب حرف بزنید.... منم پرسیدم که در موردش صحبت کنیم دیگه... مثل این استاد راهنما ها حرف میزنید:biggrin:
اگر که اطلاعات دارید راجع بهش خوب نظرتونو بشنویم خوشحال میشیم ...چون میخوام زودتر سفارش بدم... چیزی نمونده تا امتحان;)
 

arefeh

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
دوستان شابلون هم میخوام... اینی که ویژه آزمون نظام مهندسی زدن که 25 تومنه... خوبه؟ اگر که کسی خریده نظرشو بگه ؟

دوست گرامی شابلون به غیر از مبلمانش بقیه مسائلش بیشتر زمان میگیره تا سرعت ببخشه..مخصوصا اونهایی که دیوار و برش دیوار توش داره واقعا بیهوده است.
ولی یک شابلون که توش رمپ چرخشی داشته باشه مبلمان داشته باشه ...هاشور داشته باشه...در همین حد کفایل میکنه...
پله هم چون ممکن تعداد پله یا خواسته سئوال چیزی باشه که اون برش پله به کارت نیاد...یک سری مطالب دارم اما متاسفانه الان دسترسی بهشون ندارم که راهنمایی ات کنم...بهم یه پیام خصوصی بفرست که یادم باشه بعدا که دسترسی پیدا کردم بزارم

بیشترین زمانت رو این مدت بزار روی تقویت سرعتت ...حالا با کمک گرفتن از ابزاری به قول شما مثل میز رسم، تی رل، خط کش تی...خط کش ریلی ...با هر کدوم که راحتتری از الان اونقدر باهاش تمرین کن که دگ باهاش یه جورایی رفیق بشی
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام.
بابت تاخیر عذر.
سوالایی در مورد چگونگی شروع طراحی.چی خوندن و چطور خوندن.نحوه ترسیم.کار کردن با ابزار و البته شابلونا سوال خیلی از دوستانه.
متاسفانه من سیستمم خراب شده واس همین نتونستم زودتر ج بدم.

در مورد مطالعه
بدون شک اکثریت بچه ها با جزوه اشراق شروع میکنن. ممکنه ک کامل نباشه اما پایه هست.نمونشم تو همین سایت موجوده. سریعا جزوه ر پرینت.مطالعه و نت برداری کنید.
تا اینجا شما دستتون میاد ک از تو م4 چه بخش هاییش پایه ای تر هست و در واقع اساس طراحی.
حالا مبحث چهار ر ب دقت بخونین.اگر راهنمای تصویریش ر بگیرید ک عالیه.عکس این کتاب و مشخصاتش ر گمانم گذاشتیم تو تاپیکای مشابه. انتشارات مهندسان مشاور ابار هست. این کتاب همون مبحث چهار هست منتها همه بخشا ر تصویری کرده.فوق العاده کتاب خوبیه. عالیه.
پس تا اینجا ب مباحث مسلط میشیم.تو پست بعد بقیشو میگیم.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا