تمرین گروهی آزمون طراحی اذر 92

وضعیت
موضوع بسته شده است.

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
آره. ورژنش متفاوته با 2013 SAVE کرده بودم
الان با ورژن پایین تر SAVE می کنم و دوباره می فرستم

با اجازتون منم یه نگاهی به پلانتون انداختم.

در کل پلانتون خیلی خوب شده......ولی مسئله و مشکل اصلی ما سر تامین رمپ معلوله.شما واسه آژانس رمپ معلول نزاشتید که اونجا واجب تره.
در کل ایرادای جزئی هم داره که البته تو همه کارا این ایرادا دیده میشه و طبیعیه:
1-فضای چرخش ویلچر یه ابعاد حداقل 1.5 در 1.5 متر.
2-ارتفاع زیر زمین رو خیلی زیاد میگیرید.از دردسر طول رمپ خوشتون میاد؟ارتفاع کف زیرزمین تا سقفش 2 متر کافیه.یعنی الان که همکفتون 0.5 هست کد زیر زمینتون میشه 1.90- ......که طول رمپتون میشه 12.6 متر.
3-شروع رمپ خودرو با فاصله 2.5 متر از پیاده رو(مبحث 3 ).......شما رمپ رو دقیقا از بعد در ورودی شروع کردید.
4-تو زیر زمین هم واسه آسانسورتون لابی با ابعاد حداقل 1.5 در 1.5 در نظر بگیرید.
5-مسکونیاتون خیلی خوب شده.فقط ابعاد نورگیر رو خیلی زیاد گرفتید.6متر مربع با فاصله 2 متر از لبه زمینتون کافیه.(البته این طبق ظوابط شهرداریه اگه مقررات ملی چیز دیگه ای گفته بگید حتما بهم)اینی که گفتم از لب زمین یعنی اینکه نورگیر درز انقطاع رو قطع میکنه.ستون تو نورگیر نره.هیچ لزومی نداره دور نورگیر ستون باشه(هر کی مخالفه علتش رو بگه).باکس نورگیر با تیر های اصلی و فرعی بسته یشه(دقیقا مثل باکس آسانسور) ولی این به این معنی نیست که ستون دورش باشه اشکال داره.ولی داخل نورگیره نره.
6-من فکر میکنم ارتفاع پلتون رو بیشتر از 18 گرفتید!!!! درست میگم؟
7-ارتفاع طبقه مسکونیتون رو خیلی خیلی کم گرفتید.کف تا کف 3.2 مناسبه.شما کف تا کف رو 2.7 گرفتید که اگه 40 سانت ارتفاع سقف ازش کم شه میمونه 2.2 !!!!!!؟

نگاه کنید یه مسئله کلی رو به همه دوستان بگم در مورد حداقل ها و حداکثر ها:
-درز انقطاع رو حداقل بگیرید.
-ابعاد پارکینگ رو حداقل بگیرید.
-ابعاد باکس پله و آسانسور و نورگیر رو حداقل بگیرید.
-شیب رمپ و عرض رمپ و عرض گذر خودرو و ابعاد ستون رو حداقل بگیرید.
-ارتفاع پیلوت رو حداقل بگیرید.
-ارتفاع تجاری و واحد های مسکونی رو حداکثر بگیرید.


ولی در کل پلانتون خیلی خوب شده من باهاش حال کردم.:gol:
 

misha47

عضو جدید
ممنون که نگاه کردی
1 و 2 و 3- ممنون. رعایت می کنم
4- صفحه 59 مبحث 4 گفته: در ساختمان های بالای 4 طبقه، بین فضای پله و پارکینگ باید یک فضای حائل داشته باشه. فکر کنم برای این ساختمان الزامی نباشه.
5- هاشور رمپ تا جایی که من می دونم و کار کردم به سمت پایینه! یعنی برعکس فلش که جهت بالا رو نشون می ده
6- این و تا حالا نشنیدم. توی کتابای مباحث گفته؟
7- ورودی به این خوشگلی حیف نیست حذف بشه؟؟!!!
مطمئنی از جک نمی شه استفاده کرد؟
8-من از یک مهندس عمران پرسیدم و گفت لازم نیست دورتا دور نورگیر ستون باشه. ولی خودمم که فکر می کنم می بینم منطقی تره که ستون داشته باشه. لطفا اگه کسی جواب این سوال رو به طور مطمئن می دونه جوابشو بگه
فوقش نورگیر رو حذف می کنم. چون فقط برای نور آشپزخانه ام گذاشتمش که اون هم چون مساحت واحد زیر 100 متره می تونه نور مستقیم نگیره
9- حداقل عرض اتاق خواب طبق مبحث چهارم صفحه 48، باید 2.15 متر باشه
10- حق با شماست.
11- عمرا سر امتحان وقت کنم به کولر و رادیاتور فکر کنم. ولی به هر حال مرسی
;)
راستی شما کلاسای آمادگی آزمون رو می روی؟

آره کلاس میرم. تمام چیزایی که گفتم عینا ایرادهایی هست که استادمون از نقشه ها میگیره و خیلی هم بهشون تاکید داره:d
1- اون نورگیر رو هم اگه فاصله آشپزخونه ت تا پنجره و تهویه طبیعی بیشتر از 8 متر باشه الزامیه. وگرنه الزامی نیست. اگر بخوای بیخیال نور گیر بشی میتونی جای پذیرایی و آشپزخونه رو عوض کنی که آشپزخونه از تهویه طبیعی بهره مند شه. ممکنه خیلی خوشایند نباشه اینکار ولی بهتر از اینه که نمره منفی عدم تهویه آشپزخونه رو بگیری.چون هر کدوم این موارد نمره کم میکنه.صحبت مهندسین عمران و دوست و آشنا رو هم بریز دور کلا! در ضمن حتی قوانین شهرداری هم با قوانین نظام فرق داره در جاهایی.
2- جهت فلش رمپ هم 100% به سمت بالاست! شک نکن.اون چیزی که شما میگی اشتباه رایجی هست که همه و از جمله من هم در نقشه هام داشتم قبلا! مث پله که جهت فلش به سمت بالاست رمپ هم دقیقا همینطوره!
3- زیر زمین پله فرار به طبقه همکف داشته باشه هم جزو ضوابط آتش نشانیه و الزامیه!
استفاده از جک هم شک نکن که در امتحان نظام مهندسی کاملا غلطه حالا اینکه تو بازار اجرا میکنن مهم نیست. ما داریم امتحان نظام رو میدیم!
4- در مورد فیلتر پله و آسانسور هم بنا به گفته استادمون الزامیه.
5- در مورد سایز اتاق خواب هم به ما اینجور تاکید کردند. اتاق 3*4 رو میشه به صورت 3*3.90-3.80 و یا 2.70*4 اجرا کرد. ینی وقتی یکی از ضلعها رو کم میکنی از اون یکی دیگه کم نکن. و در مورد اتاق 3*5 هم بصورت 3*4.5 یا 2.70*5 هم میتونی. ینی این اندازه های کسر شده ماکزیمومش هست. حالا شما بازم مختارید. موفق باشید.;)
 
آخرین ویرایش:

respina

عضو جدید
پلان کارتون در کل خوب شده، البته ایرادهایی داره (البته به نظر من که طبیعیه، چون اینقدر ضوابط زیاده که دیگه چندتا ایراد اشکالی نداره:))و دوستان دیگه به ایرادهای کارتون اشاره کردن
فقط در مورد نورگیر تا اونجایی که من میدونم و پرسیدم نیازی به ستون نیست، حالا بازم میتونین بپرسین
 

Ftm.A

عضو جدید
با اجازتون منم یه نگاهی به پلانتون انداختم.

در کل پلانتون خیلی خوب شده......ولی مسئله و مشکل اصلی ما سر تامین رمپ معلوله.شما واسه آژانس رمپ معلول نزاشتید که اونجا واجب تره.
در کل ایرادای جزئی هم داره که البته تو همه کارا این ایرادا دیده میشه و طبیعیه:
1-فضای چرخش ویلچر یه ابعاد حداقل 1.5 در 1.5 متر.
2-ارتفاع زیر زمین رو خیلی زیاد میگیرید.از دردسر طول رمپ خوشتون میاد؟ارتفاع کف زیرزمین تا سقفش 2 متر کافیه.یعنی الان که همکفتون 0.5 هست کد زیر زمینتون میشه 1.90- ......که طول رمپتون میشه 12.6 متر.
3-شروع رمپ خودرو با فاصله 2.5 متر از پیاده رو(مبحث 3 ).......شما رمپ رو دقیقا از بعد در ورودی شروع کردید.
4-تو زیر زمین هم واسه آسانسورتون لابی با ابعاد حداقل 1.5 در 1.5 در نظر بگیرید.
5-مسکونیاتون خیلی خوب شده.فقط ابعاد نورگیر رو خیلی زیاد گرفتید.6متر مربع با فاصله 2 متر از لبه زمینتون کافیه.(البته این طبق ظوابط شهرداریه اگه مقررات ملی چیز دیگه ای گفته بگید حتما بهم)اینی که گفتم از لب زمین یعنی اینکه نورگیر درز انقطاع رو قطع میکنه.ستون تو نورگیر نره.هیچ لزومی نداره دور نورگیر ستون باشه(هر کی مخالفه علتش رو بگه).باکس نورگیر با تیر های اصلی و فرعی بسته یشه(دقیقا مثل باکس آسانسور) ولی این به این معنی نیست که ستون دورش باشه اشکال داره.ولی داخل نورگیره نره.
6-من فکر میکنم ارتفاع پلتون رو بیشتر از 18 گرفتید!!!! درست میگم؟
7-ارتفاع طبقه مسکونیتون رو خیلی خیلی کم گرفتید.کف تا کف 3.2 مناسبه.شما کف تا کف رو 2.7 گرفتید که اگه 40 سانت ارتفاع سقف ازش کم شه میمونه 2.2 !!!!!!؟

نگاه کنید یه مسئله کلی رو به همه دوستان بگم در مورد حداقل ها و حداکثر ها:
-درز انقطاع رو حداقل بگیرید.
-ابعاد پارکینگ رو حداقل بگیرید.
-ابعاد باکس پله و آسانسور و نورگیر رو حداقل بگیرید.
-شیب رمپ و عرض رمپ و عرض گذر خودرو و ابعاد ستون رو حداقل بگیرید.
-ارتفاع پیلوت رو حداقل بگیرید.
-ارتفاع تجاری و واحد های مسکونی رو حداکثر بگیرید.


ولی در کل پلانتون خیلی خوب شده من باهاش حال کردم.:gol:

پلانتون خیلی خوب شده:w17:
5- ستون تو نورگیر بره تیر ها هم باید رد بشن که جلوی نور میگیرن...
سوال؛ تو آزمون 91 برای آژانس لازم نیست ارتفاع بیشتری بگیریم با توجه به اینکه تجاری میشه؟
 

shab khanoom

عضو جدید
با اجازتون منم یه نگاهی به پلانتون انداختم.

در کل پلانتون خیلی خوب شده......ولی مسئله و مشکل اصلی ما سر تامین رمپ معلوله.شما واسه آژانس رمپ معلول نزاشتید که اونجا واجب تره.
در کل ایرادای جزئی هم داره که البته تو همه کارا این ایرادا دیده میشه و طبیعیه:
1-فضای چرخش ویلچر یه ابعاد حداقل 1.5 در 1.5 متر.
2-ارتفاع زیر زمین رو خیلی زیاد میگیرید.از دردسر طول رمپ خوشتون میاد؟ارتفاع کف زیرزمین تا سقفش 2 متر کافیه.یعنی الان که همکفتون 0.5 هست کد زیر زمینتون میشه 1.90- ......که طول رمپتون میشه 12.6 متر.
3-شروع رمپ خودرو با فاصله 2.5 متر از پیاده رو(مبحث 3 ).......شما رمپ رو دقیقا از بعد در ورودی شروع کردید.
4-تو زیر زمین هم واسه آسانسورتون لابی با ابعاد حداقل 1.5 در 1.5 در نظر بگیرید.
5-مسکونیاتون خیلی خوب شده.فقط ابعاد نورگیر رو خیلی زیاد گرفتید.6متر مربع با فاصله 2 متر از لبه زمینتون کافیه.(البته این طبق ظوابط شهرداریه اگه مقررات ملی چیز دیگه ای گفته بگید حتما بهم)اینی که گفتم از لب زمین یعنی اینکه نورگیر درز انقطاع رو قطع میکنه.ستون تو نورگیر نره.هیچ لزومی نداره دور نورگیر ستون باشه(هر کی مخالفه علتش رو بگه).باکس نورگیر با تیر های اصلی و فرعی بسته یشه(دقیقا مثل باکس آسانسور) ولی این به این معنی نیست که ستون دورش باشه اشکال داره.ولی داخل نورگیره نره.
6-من فکر میکنم ارتفاع پلتون رو بیشتر از 18 گرفتید!!!! درست میگم؟
7-ارتفاع طبقه مسکونیتون رو خیلی خیلی کم گرفتید.کف تا کف 3.2 مناسبه.شما کف تا کف رو 2.7 گرفتید که اگه 40 سانت ارتفاع سقف ازش کم شه میمونه 2.2 !!!!!!؟

نگاه کنید یه مسئله کلی رو به همه دوستان بگم در مورد حداقل ها و حداکثر ها:
-درز انقطاع رو حداقل بگیرید.
-ابعاد پارکینگ رو حداقل بگیرید.
-ابعاد باکس پله و آسانسور و نورگیر رو حداقل بگیرید.
-شیب رمپ و عرض رمپ و عرض گذر خودرو و ابعاد ستون رو حداقل بگیرید.
-ارتفاع پیلوت رو حداقل بگیرید.
-ارتفاع تجاری و واحد های مسکونی رو حداکثر بگیرید.


ولی در کل پلانتون خیلی خوب شده من باهاش حال کردم.:gol:
ممنون که به پلانم نگاه کردی
نکته هایی رو که گفتی بررسی کردم.
1- در خصوص فضای چرخش ویلچر منظورت و متوجه نشدم. اگه منظورت پاگرد رمپ است، حداقل باید 120 باشد که رعایت کردم.
2- ارتفاع زیرزمین رو حداقل گرفتم. در مبحث چهارم گفته حداقل ارتفاع زیرزمین پارکینگ برای پارکینگ های متوسط (4 تا 25 ماشین)، کف تا زیر سقف 2.40 است. اونی که شما می گی تو نقشه های شهرداری اعمال می شه، اما نظام مهندسی قبول نداره
3- ممنون که به این نکته اشاره کردی. باعث شد بفهمم من اصلا مبحث سوم و نخریده ام و ندارمش!:D
4- اگه لابی بزارم فضای حرکت اتومبیل کمتر از 5 متر می شه. نمی شه لابی بزارم. ( در ضمن برای ساختمان های 4 طبقه به بالا اجباریه)
5- چقدر سخت توضیح دادی. یکم گیج شدم. الان نورگیر من از نظر ستون گذاری درسته؟
6- ارتفاع پله حدود 17 سانتیمتره

در کل ممنون.
خطاب به همه دوستان اگه من در قبال اشکالات توضیحی می دم، قصدم دفاع از طرحم نیست. می خواهم اینطوری به یک نتیجه گیری کلی در خصوص ضوابط برسیم. چوناکثر ما با قوانین شهرداری کار کرده ایم که الان فهمیده ایم خیلی با قوانین نظام فرق داره. من که پاک قاطی کرده ام :surprised:
 

shab khanoom

عضو جدید
آره عزیزم کلاس میرم. تمام چیزایی که گفتم عینا ایرادهایی هست که استادمون از نقشه ها میگیره و خیلی هم بهشون تاکید داره.و همش میگه ساعد سمیعی اینو ایراد میگیره!:d
1- اون نورگیر رو هم اگه فاصله آشپزخونه ت تا پنجره و تهویه طبیعی بیشتر از 8 متر باشه الزامیه. وگرنه الزامی نیست. اگر بخوای بیخیال نور گیر بشی میتونی جای پذیرایی و آشپزخونه رو عوض کنی که آشپزخونه از تهویه طبیعی بهره مند شه. ممکنه خیلی خوشایند نباشه اینکار ولی بهتر از اینه که نمره منفی عدم تهویه آشپزخونه رو بگیری.چون هر کدوم این موارد نمره کم میکنه.صحبت مهندسین عمران و دوست و آشنا رو هم بریز دور کلا! در ضمن حتی قوانین شهرداری هم با قوانین نظام فرق داره در جاهایی.
2- جهت فلش رمپ هم 100% به سمت بالاست! شک نکن.اون چیزی که شما میگی اشتباه رایجی هست که همه و از جمله من هم در نقشه هام داشتم قبلا! مث پله که جهت فلش به سمت بالاست رمپ هم دقیقا همینطوره!
3- زیر زمین پله فرار به طبقه همکف داشته باشه هم جزو ضوابط آتش نشانیه و الزامیه!
استفاده از جک هم شک نکن که در امتحان نظام مهندسی کاملا غلطه حالا اینکه تو بازار اجرا میکنن مهم نیست. ما داریم امتحان نظام رو میدیم!
4- در مورد فیلتر پله و آسانسور هم بنا به گفته استادمون الزامیه.
5- در مورد سایز اتاق خواب هم به ما اینجور تاکید کردند. اتاق 3*4 رو میشه به صورت 3*3.90-3.80 و یا 2.70*4 اجرا کرد. ینی وقتی یکی از ضلعها رو کم میکنی از اون یکی دیگه کم نکن. و در مورد اتاق 3*5 هم بصورت 3*4.5 یا 2.70*5 هم میتونی. ینی این اندازه های کسر شده ماکزیمومش هست. حالا شما بازم مختارید. موفق باشید.;)

2-فلش رمپ که رو به بالاست. منم موافقم. بحثمون سر جهت هاشوره که خلاف جهت فلشه.
جهت هاشور رمپ رو از کجا می گی رو به بالاست؟ آخه من دانشجو که بودم همه استادامون می گفتند و تاکید داشتند که رو به پایینه و دیشب همه نقشه های زمان دانشجویی رو نگاه کردم و دیدم رو به پایینه. (آخه ساعد سمیعی یکی از اساتید دوران دانشجوییم بود) :surprised:
3- اینم تو مبحث 3 نوشته که من ندارمش!!!!! :surprised:

بازم ممنون
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ممنون که به پلانم نگاه کردی
نکته هایی رو که گفتی بررسی کردم.
1- در خصوص فضای چرخش ویلچر منظورت و متوجه نشدم. اگه منظورت پاگرد رمپ است، حداقل باید 120 باشد که رعایت کردم.
2- ارتفاع زیرزمین رو حداقل گرفتم. در مبحث چهارم گفته حداقل ارتفاع زیرزمین پارکینگ برای پارکینگ های متوسط (4 تا 25 ماشین)، کف تا زیر سقف 2.40 است. اونی که شما می گی تو نقشه های شهرداری اعمال می شه، اما نظام مهندسی قبول نداره
3- ممنون که به این نکته اشاره کردی. باعث شد بفهمم من اصلا مبحث سوم و نخریده ام و ندارمش!:D
4- اگه لابی بزارم فضای حرکت اتومبیل کمتر از 5 متر می شه. نمی شه لابی بزارم. ( در ضمن برای ساختمان های 4 طبقه به بالا اجباریه)
5- چقدر سخت توضیح دادی. یکم گیج شدم. الان نورگیر من از نظر ستون گذاری درسته؟
6- ارتفاع پله حدود 17 سانتیمتره

در کل ممنون.
خطاب به همه دوستان اگه من در قبال اشکالات توضیحی می دم، قصدم دفاع از طرحم نیست. می خواهم اینطوری به یک نتیجه گیری کلی در خصوص ضوابط برسیم. چوناکثر ما با قوانین شهرداری کار کرده ایم که الان فهمیده ایم خیلی با قوانین نظام فرق داره. من که پاک قاطی کرده ام :surprised:

سلام.
دلیل این اختلاق ظوابط بین نظام و شهرداری اینه که تو نظام مهندسی ،اشخاصی که میشینن این ظوابط رو وضع میکننخیلی ایده آل گرایانه فکر میکنن و واقعیت رو نمیبینن ولی شهرداری منطقی تره.
1-ظوابط معلول از کدوم منقع میخونید؟
2-درست میگید.ولی اینم از اون ظوابط نظامه.ارتفاع زیرزمین رو 2.4 میگیره بعد مسکونی رو 2.2!!!! یکی از اساتیدمون میگفت ظوابط نظام واسه زندگی کردن ماشین هاست:)
4-اینجا رو تفسیر غلط داشتید گذر خوذرو برای توقفگاه متوسط 3.5 متره.
5-سخت نبود که.اصلا نورگیر به ستون گذاریتون خیلی ربط نداره.فقط ستونا داخل نورگیر نرن.نورگیر درز انقطاع رو قطع میکنه.
اینکه میگن دور نورگیر ستون بزارید واسه اون سوراخ دیاگرام و انتقال نیروهت میگن که تو ساختمانهای کوچیک نهایتا ستون میخواد یه متر از نورگیر دور شه دیگه پس خیلی تاثیر نداره.


حتما باید از کارتون دفاع کنید دیگه:gol:
 

shab khanoom

عضو جدید
سلام.
دلیل این اختلاق ظوابط بین نظام و شهرداری اینه که تو نظام مهندسی ،اشخاصی که میشینن این ظوابط رو وضع میکننخیلی ایده آل گرایانه فکر میکنن و واقعیت رو نمیبینن ولی شهرداری منطقی تره.
1-ظوابط معلول از کدوم منقع میخونید؟
2-درست میگید.ولی اینم از اون ظوابط نظامه.ارتفاع زیرزمین رو 2.4 میگیره بعد مسکونی رو 2.2!!!! یکی از اساتیدمون میگفت ظوابط نظام واسه زندگی کردن ماشین هاست:)
4-اینجا رو تفسیر غلط داشتید گذر خوذرو برای توقفگاه متوسط 3.5 متره.
5-سخت نبود که.اصلا نورگیر به ستون گذاریتون خیلی ربط نداره.فقط ستونا داخل نورگیر نرن.نورگیر درز انقطاع رو قطع میکنه.
اینکه میگن دور نورگیر ستون بزارید واسه اون سوراخ دیاگرام و انتقال نیروهت میگن که تو ساختمانهای کوچیک نهایتا ستون میخواد یه متر از نورگیر دور شه دیگه پس خیلی تاثیر نداره.


حتما باید از کارتون دفاع کنید دیگه:gol:

1- از تو این فایلی که ضممیمه کردم.
2 و 3 و 4 5- ممنون
 

پیوست ها

  • مقررات شهرسازي &#1.pdf
    163.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

shab khanoom

عضو جدید
shab khanoom
عزیزم میشه کارتو به صورت پی دی اف بزاری ، من موفق نشدم کارتو ببینم. مرسی

توی PDF کردنش متاسفانه همه چی به هم می ریزه. نمی دونم مشکلش چیه. مثلا خیلی از خط ها رو نصفه نشون می ده. ستون ها رو هم کلا حذف می کنه :(
 

آذرهانا

عضو جدید
منم دوس دارم ببینم گریههههههههههه
رو سیستمم هم اتوکد ندارم . گریهههههههه
 

shab khanoom

عضو جدید
سلام.
دلیل این اختلاق ظوابط بین نظام و شهرداری اینه که تو نظام مهندسی ،اشخاصی که میشینن این ظوابط رو وضع میکننخیلی ایده آل گرایانه فکر میکنن و واقعیت رو نمیبینن ولی شهرداری منطقی تره.
1-ظوابط معلول از کدوم منقع میخونید؟
2-درست میگید.ولی اینم از اون ظوابط نظامه.ارتفاع زیرزمین رو 2.4 میگیره بعد مسکونی رو 2.2!!!! یکی از اساتیدمون میگفت ظوابط نظام واسه زندگی کردن ماشین هاست:)
4-اینجا رو تفسیر غلط داشتید گذر خوذرو برای توقفگاه متوسط 3.5 متره.
5-سخت نبود که.اصلا نورگیر به ستون گذاریتون خیلی ربط نداره.فقط ستونا داخل نورگیر نرن.نورگیر درز انقطاع رو قطع میکنه.
اینکه میگن دور نورگیر ستون بزارید واسه اون سوراخ دیاگرام و انتقال نیروهت میگن که تو ساختمانهای کوچیک نهایتا ستون میخواد یه متر از نورگیر دور شه دیگه پس خیلی تاثیر نداره.


حتما باید از کارتون دفاع کنید دیگه:gol:
4- طبق صفحه 31 مبحث 4 نظام مهندسی: " حداقل عرض مسیر رفت و آمد در توقفگاه های بزرگ و متوسط نباید از 5 متر و در محل ستون ها از4.5 متر کمتر باشد.
حالا چی؟
 

shab khanoom

عضو جدید
میشه یکی این جمله رو تفسیر کنه و با مثال توضیح بده؟
صفحه 32 مبحث 4 نوشته: حداقل شعاع میانی مسیر گردش خودرو در توقفگاه ها نباید کمتر از 5 متر در نظر گرفته شود.
ممنون میشم.:gol::gol::gol:
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
میشه یکی این جمله رو تفسیر کنه و با مثال توضیح بده؟
صفحه 32 مبحث 4 نوشته: حداقل شعاع میانی مسیر گردش خودرو در توقفگاه ها نباید کمتر از 5 متر در نظر گرفته شود.
ممنون میشم.:gol::gol::gol:
شما رپتون یه آکسی داره دیگع درسته؟مثلا رمپتون که 3.5 متر عرض داره یه خطی بین این 3.5 متر وجود داره که میشه آکس رمپتون .این تا اینجا.
حالا اگه رمپتون قوسی باشه شعاع این خط آکس تو اون قوس نباید کمتر از 6.5 متر باشه.......تونستم خوب توضیح بدم یا عکس بزارم؟

شهرداری در این مورد سخت گیر تره و 6.5 متر رو قبول داره........این بخاطر همون مسئله واقع بینیه که گفتم که نظام نداره.چون تو همین 6.5 متر شعاع هم ماشین بزور میپیچه.
 

shab khanoom

عضو جدید
شما رپتون یه آکسی داره دیگع درسته؟مثلا رمپتون که 3.5 متر عرض داره یه خطی بین این 3.5 متر وجود داره که میشه آکس رمپتون .این تا اینجا.
حالا اگه رمپتون قوسی باشه شعاع این خط آکس تو اون قوس نباید کمتر از 6.5 متر باشه.......تونستم خوب توضیح بدم یا عکس بزارم؟

شهرداری در این مورد سخت گیر تره و 6.5 متر رو قبول داره........این بخاطر همون مسئله واقع بینیه که گفتم که نظام نداره.چون تو همین 6.5 متر شعاع هم ماشین بزور میپیچه.
ممنون. در مورد رمپ می دونم این موضوع رو. اما اینجا حرفی از زمپ نزده. فکر کنم منظورش شعاع گردش توی پارکینگه. مثلا اگه ماشینی می خواد 90 درجه بچرخه تا پارک کنه باید بتونه با شعاع 5 متری بچرخه؟
در اینصورت مثلا ماشین آخری که من توی پلان زیرزمین کشیدم با این شعاع گردش جور در نمیاد.
راستی مسیر گردش رو درست متوجه شده بودم؟ با جمله ای که از کتاب نقل قول کردم باید 5 متر باشه دیگه. درسته؟
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ممنون. در مورد رمپ می دونم این موضوع رو. اما اینجا حرفی از زمپ نزده. فکر کنم منظورش شعاع گردش توی پارکینگه. مثلا اگه ماشینی می خواد 90 درجه بچرخه تا پارک کنه باید بتونه با شعاع 5 متری بچرخه؟
در اینصورت مثلا ماشین آخری که من توی پلان زیرزمین کشیدم با این شعاع گردش جور در نمیاد.
راستی مسیر گردش رو درست متوجه شده بودم؟ با جمله ای که از کتاب نقل قول کردم باید 5 متر باشه دیگه. درسته؟

آره درست میگید.همون مسیر چرخش ماشین میشه ولی واسه فهم این قضیه همون مثال رمپ هم شبیه اینه.
خب شما که الان با کد کشیدید متوجه این مطلب میشید ولی تو ترسیم دستی فهمیدنش سخته.باید با پرگار کشیده بشه بعد با خط کش اندازه گیری شه.فکر نکنم دیگه اینقدر سخت بگیرن.
آره درست گفتید من با یه جمله دیگه اشتباه گرفته بودم.اینقدر این عدد و رقم ها بین این دو نهاد با هم فرق میکنن آدم قاطی میکنه.این قانون 3 متره واسه شهرداری.
جالبه شما میخوای پروانه بگیری که پای نقشه های شهرداری رو امضا کنی:biggrin:واقعا مچل کردن همه رو.
شما که از اول مقررات ملی رو خوندی ذهنیتتون بهتره نسبت به این آزمون:gol:
 

shab khanoom

عضو جدید
آره درست میگید.همون مسیر چرخش ماشین میشه ولی واسه فهم این قضیه همون مثال رمپ هم شبیه اینه.
خب شما که الان با کد کشیدید متوجه این مطلب میشید ولی تو ترسیم دستی فهمیدنش سخته.باید با پرگار کشیده بشه بعد با خط کش اندازه گیری شه.فکر نکنم دیگه اینقدر سخت بگیرن.
آره درست گفتید من با یه جمله دیگه اشتباه گرفته بودم.اینقدر این عدد و رقم ها بین این دو نهاد با هم فرق میکنن آدم قاطی میکنه.این قانون 3 متره واسه شهرداری.
جالبه شما میخوای پروانه بگیری که پای نقشه های شهرداری رو امضا کنی:biggrin:واقعا مچل کردن همه رو.
شما که از اول مقررات ملی رو خوندی ذهنیتتون بهتره نسبت به این آزمون:gol:
ممنون. ولی منم اول با نقشه های شهرداری سر و کار داشته ام
الان حسابی گیج می زنم
یکی 2 ماهی است که نقشه های شهرداری و کنار گذاشته ام و دارم سعی می کنم فعلا همه ضوابط شهرداری رو از کله ام بیرون کنم.:surprised:
 

F.A.R.Z.A.D

متخصص مباحث اجرایی معماری , متخصص نرم افزار Archi
کاربر ممتاز
ممنون. ولی منم اول با نقشه های شهرداری سر و کار داشته ام
الان حسابی گیج می زنم
یکی 2 ماهی است که نقشه های شهرداری و کنار گذاشته ام و دارم سعی می کنم فعلا همه ضوابط شهرداری رو از کله ام بیرون کنم.:surprised:

بله باید این کارو بکینید.ولی من نمیتونم چون هفته ای دوتا دستور نقشه دارم.
البته هر چی فکر میکنم نظام هم حق داره بخواد از مقررات ملی استفاده کنه چون ظوابط شهرداری تو شهرهای مختلف فرق میکنه.ایشالا همه قبول میشیم.قبول هم نشیم مهم نیست:)
 

Ftm.A

عضو جدید
ممنون که به پلانم نگاه کردی
نکته هایی رو که گفتی بررسی کردم.
1- در خصوص فضای چرخش ویلچر منظورت و متوجه نشدم. اگه منظورت پاگرد رمپ است، حداقل باید 120 باشد که رعایت کردم.
2- ارتفاع زیرزمین رو حداقل گرفتم. در مبحث چهارم گفته حداقل ارتفاع زیرزمین پارکینگ برای پارکینگ های متوسط (4 تا 25 ماشین)، کف تا زیر سقف 2.40 است. اونی که شما می گی تو نقشه های شهرداری اعمال می شه، اما نظام مهندسی قبول نداره
3- ممنون که به این نکته اشاره کردی. باعث شد بفهمم من اصلا مبحث سوم و نخریده ام و ندارمش!:D
4- اگه لابی بزارم فضای حرکت اتومبیل کمتر از 5 متر می شه. نمی شه لابی بزارم. ( در ضمن برای ساختمان های 4 طبقه به بالا اجباریه)
5- چقدر سخت توضیح دادی. یکم گیج شدم. الان نورگیر من از نظر ستون گذاری درسته؟
6- ارتفاع پله حدود 17 سانتیمتره

در کل ممنون.
خطاب به همه دوستان اگه من در قبال اشکالات توضیحی می دم، قصدم دفاع از طرحم نیست. می خواهم اینطوری به یک نتیجه گیری کلی در خصوص ضوابط برسیم. چوناکثر ما با قوانین شهرداری کار کرده ایم که الان فهمیده ایم خیلی با قوانین نظام فرق داره. من که پاک قاطی کرده ام :surprised:

2- دقت کنید دوستان :smile:
مبحث چهار صفحه 49؛ حداقل ارتفاع در فضاهایی که برای مدت طولانی در آنها توقف نمی شود، مانند انباری و توقفگاه های کوچک خودرو، 220 متر است.
بنابراین حداقل ارتفاع پارکینگ هم 220 میشه، کف تا زیرسقف
 

Ftm.A

عضو جدید
بله باید این کارو بکینید.ولی من نمیتونم چون هفته ای دوتا دستور نقشه دارم.
البته هر چی فکر میکنم نظام هم حق داره بخواد از مقررات ملی استفاده کنه چون ظوابط شهرداری تو شهرهای مختلف فرق میکنه.ایشالا همه قبول میشیم.قبول هم نشیم مهم نیست:)

ایشالا همه قبول میشیم:D
 

saraafsoon

عضو جدید
5-جهت هاشور رمپ همیشه به سمت بالاست.برعکس زدید. 6- در پلان زیر زمین ، باید یه پله فرار که به لول همکف میاد هم داشته باشی. که مثلا اینجا میاد تو حیاط. 11- کانال کولرها و رادیاتورها رو هم بذارید کامله :w11:.[/QUOTE] سلام دوست عزیز میشه این سه تا رو توضیح بدین مثلا کانال کولرها ورادیاتورها جاش کجاست چطور نشون میدن ابعادش چنده؟پله فرا اصلا موندم اخه چطوری؟هاشور رمپم گیج شدم
 

saraafsoon

عضو جدید
1-فاصله بین دوستون برای پارک 2ماشین 5متر طبق مبحث4
2-عرض پله1.20 طبق ضوابط معلولین1.15گذاشتی
3-ضخامت دیوارزیزمین0.35
4-جلوی اسانسور150*150 هال فیلترینگ بادر ضدحریق
5-داکتات یادت نره
بقیرم بچه هاگفتن درکل خوب پلانتو دراوردی سخت گیری نکنن حتما قبولی
 

shab khanoom

عضو جدید
2- دقت کنید دوستان :smile:
مبحث چهار صفحه 49؛ حداقل ارتفاع در فضاهایی که برای مدت طولانی در آنها توقف نمی شود، مانند انباری و توقفگاه های کوچک خودرو، 220 متر است.
بنابراین حداقل ارتفاع پارکینگ هم 220 میشه، کف تا زیرسقف
خودتم که گفتی توقفگاه کوچک. منظور از توقفگاه کوچک، پارکینگی است که تویش حداقل 3 تا ماشین پارک میشه. پس اکثر پارکینگ هایی که طراحی می کنیم، توقفگاه متوسط محسوب میشن و باید حداقل 2.40 ارتفاع داشته باشن
 

shab khanoom

عضو جدید
1-فاصله بین دوستون برای پارک 2ماشین 5متر طبق مبحث4
2-عرض پله1.20 طبق ضوابط معلولین1.15گذاشتی
3-ضخامت دیوارزیزمین0.35
4-جلوی اسانسور150*150 هال فیلترینگ بادر ضدحریق
5-داکتات یادت نره
بقیرم بچه هاگفتن درکل خوب پلانتو دراوردی سخت گیری نکنن حتما قبولی

1- فاصله ی آکس تا آکس دو ستون باید 5 باشه. فاصله ی داخل باید 4.5 متر باشه

خدا از دهنت بشنوه :redface:
 

samar

عضو جدید
سلام دوستان.میشه لطفا بگید ضوابط معلولین رو چطور باید تو پلان رعایت کرد؟؟ مثلا عرض پله که مقررات ملی میگه 110 حداقل..برای معلولین 120 هست..حالا باید کلا 120 گذاشت؟ بعنی کلا فرض می کنیم فرد معلول هم قراره از ساختمان استفاده کنه و همه ی مقررات اونها رو هم رعایت می کنیم؟؟

راهرو ها برای معلولین عرضش 140 هست..باید همه ی راهرو های ورودی به واحد ها رو 140 بگیریم؟بعد تعداد پله بین دو پاگرد هم 10 تا؟

سوالاتی هم راجع به ابعاد ستون ها دارم!!!
1 - دست خودمونه که سازه ساختمان رو فلزی یا بتنی در نظر بگیریم؟
2 - تو همین گفت و گو ها دیدم که بچه ها نوشته بودن ابعاد ستون بتنی معمولا مستطیل شکله و عرضش حداقل نصف طولشه..حالا کلا میشه بگید تو ی امتحان نظام به شکلی که متداوله و معمولا یه ساختمان 4 یا 5 طبقه هست، ابعاد ستون بتنی رو چند بگیریم درسته؟


خیلی ممنوننننننننن
 
آخرین ویرایش:

amir architect77

عضو جدید
سلام دوستان.میشه لطفا بگید ضوابط معلولین رو چطور باید تو پلان رعایت کرد؟؟ مثلا عرض پله که مقررات ملی میگه 110 حداقل..برای معلولین 120 هست..حالا باید کلا 120 گذاشت؟ بعنی کلا فرض می کنیم فرد معلول هم قراره از ساختمان استفاده کنه و همه ی مقررات اونها رو هم رعایت می کنیم؟؟

راهرو ها برای معلولین عرضش 140 هست..باید همه ی راهرو های ورودی به واحد ها رو 140 بگیریم؟

سلام دوست عزیز.بله ما باید فرض کنیم که فرد معلول از ساختمان استفاده میکنه و حداقل ها رو بر اساس ضوابط معلولین درنظر بگیریم.مثل عرض پله 120

 

کدخدا

مدیر بازنشسته
این هم از پلان های من
فکر کنم خوب از آب دراومده
لطفا ببینید و اشکالاتش و بگید
منتظرم
ممنون
کار جدیدتون رو هم دیدم و چیزایی به ذهنم رسید.
1-ایست رمپ رو ک باقی بچه هام گفتن ولی 5 متر رعایت کنید این نظر یکی از مصحح های آزمونه.
2-به نظرم فضای تجاری حریم میخاد ک رعایت نفرمودید ک 3 متر هستش.
3-پارکینگ ها به نظرم ایراداتی داره
الف-4.5 مفید عرض 2 پارکینگ در صورتی هست ک دوطرف ستون باشه اگه دیوار داشته باشید 50سانتی متر باید اضافه کنید.
ب- پشت آسونسور رو پرت کردین یه در بذارید براش میشه یه انباری مناسب.
4-اتاق ها به نظرم کوچک میان مخصوصا واحد بالایی.
5-ازونجایی ک عرض کوچه 12 متره شما میتونید 80 سانتی متر بالکن داشته باشید.توی حیاط هم ک 1.2
6-دور نورگیر نیازی به ستون نیست.
7-ستون گذاریتون در اطراف باکس پله ایراد داره.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا